۲ ميليارد دلار اوراق ارزي با فروش ريالي منتشر مي‌شود
رئيس سازمان بورس به تشريح جزئيات انتشار اوراق ارزي از سوي اين سازمان پرداخت. شاپور محمدي در گفتگو با مهر در خصوص انتشار اوراق ارزي گفت: در قانون بودجه سال ۹۶ کل کشور، اجازه انتشار اوراق ارزي از سوي وزارت نفت داده شده که بر اين اساس، سازمان بورس، تمام همکاري‌هاي لازم را در اين زمينه صورت خواهد داد. البته ملاحظاتي در اين راستا وجود دارد که بايد به آن توجه کرد. رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: نکته انتشار اوراق ارزي اين است که وقتي مي‌خواهيم در کشورهاي ديگر، اوراق ارزي منتشر کنيم، بايد مجوزهاي لازم از نهاد ناظر مربوط به آن کشور اخذ شود که البته از طريق تفاهم‌نامه‌هايي که با ساير کشورها داريم، اين امکان فراهم خواهد شد. وي تصريح کرد: مساله اصلي اين است که انتشار اوراق ارزي در ساير کشورها، براي ايران تعهد ارزي ايجاد مي‌کند؛ بنابراين بانک مرکزي به عنوان متولي بازار ارز کشور، بايد کمک لازم را در اين زمينه صورت دهد تا اين امکان فراهم شود. محمدي يکي ديگر از راهکارها را انتشار اوراق ارزي با فروش ريالي دانست و خاطرنشان کرد: تفاهمي‌نيز در اين رابطه با بانک مرکزي انجام شده و سازمان بورس آمادگي دارد که اوراق ارزي را در داخل منتشر کند؛ اما فروش آن به صورت ريالي باشد. معاون وزير اقتصاد خاطرنشان کرد: براي انتشار اوراق ارزي با فروش ريالي، ظرفيتي که در مرحله اول نظر گرفته شده، ۲ ميليارد دلار است که اين آمادگي وجود دارد؛ اما درخواست‌ها بايد از سوي شرکتها داده شده و دولت بايد بتواند تخصيص لازم را از طريق سازمان برنامه و بودجه صورت دهد.

تسويه معاملات بورس‌هاي اوراق بهادار  يک‌روزه شود
رئيس هيات مديره کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار گفت: بهتر است تسويه معاملات بورس‌هاي اوراق بهادار يک‌روزه شود. حميدرضا مهرآور در گفت‌وگو با فارس گفت: در حال حاضر فرآيند تسويه در معاملات اوراق بهادار به اين شکل است که خريدار پول خود را قبل و يا حين خريد به حساب کارگزاران واريز مي‌کند. وي افزود: نحوه معاملات براي اکثر خريداران به صورت نقدي و تسويه کامل است، اما فروشندگان پس از فروش سهام خود، بعد از 3 روز کاري پول خود را دريافت مي‌کنند. اين موضوع باعث بروز مسائل و مشکلاتي مي‌شود، از جمله اينکه با توجه به تسويه پول خريدار بعد سه روز کاري از سوي کارگزاران با شرکت سپرده‌گذاري مرکزي اوراق بهادار و تسويه وجوه عملاً خريداران سهام نيز خواهان پرداخت اين مبلغ در روز سوم پس از معاملات هستند. مهرآور افزود: در حال حاضر زمان تسويه اوراق بدهي يک‌روزه است و اين موضوع موجب شده بخشي از سرمايه‌گذاران به همين دليل به سمت اين بازار متمايل شوند. اين در حالي است که همين پتانسيل تسويه، در معاملات سهام نيز وجود دارد.


شرکت فولاد خوزستان پيش بيني درآمد هر سهم سال مالي منتهي به 31 شهريور ماه 96 را حسابرسي شده و با سرمايه معادل 14 هزار و 472 ميليارد ريال منتشر کرد.
به گزارش سنا، "فخوز" پيش بيني درآمد هر سهم سال مالي 96 را حسابرسي شده مبلغ 812 ريال اعلام کرده است و طي شش ماهه ابتدايي سال با اختصاص مبلغ 451 ريال سود به ازاي هر سهم معادل 56 درصد از پيش بيني‌هايش را پوشش داد که در مقايسه با سال مالي قبل معادل 222 درصد افزايش داشت.
"فخوز" در سال مالي قبل مبلغ 140 ريال سود به ازاي هر سهم کنار گذاشت و به 31 درصد از پيش بيني‌هايش رسيد.


شرکت صنعتي آما پيش بيني درآمد هر سهم سال مالي منتهي به 31 شهريور ماه 96 را حسابرسي شده و با سرمايه معادل 500 ميليارد ريال منتشر کرد.
به گزارش سنا، "فاما" پيش‌بيني درآمد هر سهم سال مالي 96 را حسابرسي شده مبلغ 430 ريال اعلام کرده است و طي شش ماهه ابتدايي سال با اختصاص مبلغ 201 ريال سود به ازاي هر سهم معادل 47 درصد از پيش بيني‌هايش را پوشش داد که در مقايسه با سال مالي قبل معادل 23 درصد کاهش داشت.
"فاما" در مدت مشابه سال مالي قبل مبلغ 262 ريال سود به ازاي هر سهم کنار گذاشت و به 55 درصد از پيش بيني‌هايش رسيد.


"شاملا" در دوره 6 ماهه منتهي به پايان شهريور امسال به ازاي هر سهم يک هزار و 103 ريال سود محقق کرد.
به گزارش سنا، شرکت معدني املاح ايران پيش بيني درآمد هر سهم براي سال مالي منتهي به پايان اسفند امسال را مبلغ 2 هزار و 20 ريال به طور خالص پس از کسر ماليات اعلام کرد.
"شاملا" در دوره 6 ماهه منتهي به پايان شهريور امسال به ازاي هر سهم يک هزار و 103 ريال سود محقق کرد. اين شرکت 55 درصد پيش بيني‌ها را 6 ماهه پوشش داد.
"شاملا" در سال مالي منتهي به پايان اسفند 95 به ازاي هر سهم يک هزار و 850 ريال سود محقق کرد.


در پي تاييد بخش علمي‌آيسکو صورت مي‌گيرد؛
بعد از آنکه فرابورس و سازمان بورس در بررسي‌هاي خود پي بردند فرمول قديمي‌محاسبه سود روزشمار اوراق با درآمد ثابت در مورد بعضي از کشورها که سود بانکي در آنها بالاي 5 درصد است، نمي‌تواند دقيق باشد، فرمول جديد را ارائه کردند.
فرابورس و سازمان بورس به طور مشترک، فرمول جديد محاسبه سود روز شمار اوراق با درآمد ثابت را به بخش علمي‌آيسکو ارائه کردند که اين سازمان بين المللي نيز اين فرمول را قابل اجرا براي ايران اعلام کرد.
بهادر بيژني، جانشين رئيس سازمان بورس در امور بين الملل با اعلام اين خبر به سنا گفت: براي توسعه روابط سازمان بورس در حوزه بين الملل تلاش کرديم تا سازمان بورس در آيسکو با ارائه فرمول‌هاي جديد و برگزاري جلسات متعدد به يک عضو فعال تبديل شود. وي تاکيد کرد: بخش تحقيقات آيسکو بعد از بررسي موضوع، به اين نتيجه رسيد که در فرمول فرابورس و سازمان بورس، از رهيافت درستي استفاده شده است و طي نامه اي رسمي‌نيز اين موضوع را اعلام کردند.
جانشين رئيس سازمان بورس در امور بين الملل خاطرنشان کرد: بخش تحقيقات آيسکو، فرمول مطرح شده از سوي فرابورس و سازمان بورس را مورد قبول اعلام و به بخش‌هاي ديگر آيسکو نيز معرفي کرد که مقرر شد همکاري‌هاي بين ايران و آيسکو در چارچوب اين بحث علمي‌گسترش پيدا کند.
بيژني افزود: بعد از آنکه فرابورس و سازمان بورس در بررسي‌هاي خود پي بردند فرمول قديمي‌محاسبه سود روزشمار اوراق با درآمد ثابت در مورد بعضي از کشورها که سود بانکي در آنها بالاي 5 درصد است، نمي‌تواند دقيق باشد، فرمول جديد را ارائه کردند. وي در ادامه افزود: بحث ديگري که مطرح شد قابليت اجراي اين فرمول براي ساير کشورها بود؛ به اين ترتيب که ساير کشورها مي‌توانند به کمک اين وضعيت، سود روز شمار اوراق با درآمد ثابت را دقيق تر بررسي کنند. بيژني با بيان اينکه در کشورهايي که سود بانکي خيلي پايين و نزديک به صفر است فرمول قديم هم کارآيي دارد، اظهار داشت: احتمال دارد که در يکي از اجلاس آتي آيسکو، فرمول جديد مطرح شده از سوي فرابورس و سازمان بورس به شکل رسمي‌مطرح شود؛ به ويژه آنکه در کشورهايي با سود بانکي بيش از 5 درصد، استفاده از اين فرمول بسيار جذابيت دارد.
جانشين رئيس سازمان بورس در امور بين الملل افزود: فرمول جديد مي‌تواند در کشورهايي هم که در آنها سود بانکي بالاي 5 درصد است، عدد دقيقي را نشان دهد، در صورتي که قبل از ارائه اين فرمول جديد به آيسکو، فرمولي که استفاده مي‌شد، فرمولي بود که براي همه کشورها لزوما نتيجه صحيحي را نمي‌داد.
بيژني در خصوص زمان عملياتي شدن فرمول جديد هم گفت: آيسکو اخيرا طي نامه اي رسمي‌اعلام کرد که مشکلي نمي‌بيند فرمول جديد از همين الان در بازار سرمايه ايران اجرايي شود. وي با تاکيد بر اينکه فعاليت سازمان بورس در نهادهاي بين المللي جدي است، افزود: "آي اف سي بي" يکي ديگر از سازمان‌هايي است که سازمان بورس در آن فعاليت دارد. معاون حقوقي سازمان بورس در يکي از کارگروه‌هاي اين نهاد عضو است و سازمان بورس در بحث استانداردسازي اين مجموعه نقش دارد. بيژني ادامه داد: سازمان بورس در "کومسک" هم که يکي از نهادهاي مهم حوزه بازار سرمايه در منطقه است، عضويت دارد. همچنين سازمان بورس در فورم نهادهاي ناظر بازار سرمايه، رييس کارگروه سواد مالي و نايب رييس کارگروه توسعه بازار است. جانشين رئيس سازمان بورس در امور بين الملل در پايان تاکيد کرد: سازمان بورس در حوزه نهادهاي بين المللي توسعه خوبي داشته و نقش فعالانه اي در اين عرصه ايفا کرده است.


در اولين روز معاملات بورس تهران در اين هفته شاخص کل با ۱۰۲ واحد افت همراه شد. شاخص کل قيمت و بازده نقدي بورس اوراق بهادار تهران (تدپيکس) در پايان معاملات ديروز شنبه 20 آبان ماه 96 با کاهش 102 واحدي روي رقم 87 هزار و 795 واحد ايستاد. شاخص کل هم ‌وزن اما با کاهش 11واحدي عدد 17 هزار و 531 واحد را به نمايش گذاشت. شاخص سهام آزاد شناور نيز با کاهش 122 واحدي به رقم 94 هزار و 534 واحد دست يافت. شاخص بازار اول اما در حالي با کاهش 143 واحدي به رقم 61 هزار و 337 واحد دست يافت که شاخص بازار دوم با افزايش 160 واحدي عدد 192 هزار و 385 واحد را به نمايش گذاشت.
ديروز همچنين شاخص کل فرابورس (آيفکس) نيز با افزايش 6 واحدي روي رقم 982 واحد ايستاد.
ديروز معاملات سهام در نماد هلدينگ پتروشيمي‌خليج فارس با 27 واحد، گروه پالايش نفت بندرعباس با 17 واحد و پالايش نفت اصفهان با 14 واحد افزايش بيشترين تاثيرمثبت را بر محاسبه شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند.
در مقابل، معاملات سهام در نماد معاملاتي فولاد مبارکه با 48 واحد، ملي صنايع مس ايران با 45 واحد و گروه مپنا با 28 واحد کاهش بيشترين تاثير منفي را در برآورد اين نماگر به دوش کشيدند. به نقل از فارس، ارزش کل معاملات ديروز بورس تهران در حالي به بيش از 117 ميليارد تومان نمايش داده شد که ناشي از دست به دست شدن بيش از 497 ميليون سهم و اوراق مالي قابل معامله طي 45 هزار و 199 نوبت داد و ستد بود. ديروز در بازار2 بورس تهران که به معاملات درون گروهي سهامداران عمده اختصاص دارد، بيش از 18 ميليون سهم سرمايه گذاري البرز به بيش از 5 ميليون تومان کد به کد شد، همچنين بيش از 15 ميليون سهم معدني و صنعتي گلگهر به ارزش کمتر از 4 ميليارد تومان به کدهاي درون‌گروهي سهامدار عمده انتقال يافت.  در پالايش نفت اصفهان نيز بيش از 12.5 ميليون سهم به ارزش 4.5 ميليارد تومان با معاملات کد به کد مواجه شد و بيش از 11 ميليون واحد سرمايه گذاري صندوق قابل معامله اعتمادآفرين پارسيان به ارزش بيش از 20.5 ميليارد تومان کد به کد شد. در عين حال کمتر از 8.5 ميليون سهم داروسازي توليددارو به ارزش کمتر از 4 ميليارد تومان کد به کد شد.  اندکي بيش از 7 ميليون سهم پالايش نفت بندرعباس نيز به ارزش 4.5 ميليارد تومان با معاملات درون‌گروهي همراه بود.  صندوق‌هاي توسعه بازار سرمايه و تثبيت بازار سرمايه که اين روزها با پول وزارت اقتصاد و سازمان بورس سعي دارند تا چراغ تالار شيشه‌اي را روشن نگه دارند، در حالي خريدار سهم‌هاي شاخص‌ساز بازار در مقابل فروشنده‌هاي کم تعداد شده‌اند که وضعيت حرکتي نماگرهاي بورسي، انتظار براي عبور از سقف تاريخي 89 هزار واحدي را در ماه‌هاي آينده افزايش داده است.  در آن سوي مرزها نيز روند حرکتي شاخص‌هاي بورس وال‌استريت از زمان روي کار آمدن ترامپ نشان مي‌دهد که چهره سياست براي اقتصاد بزرگترين قدرت اقتصادي جهان با آنچه که تصور مي‌شود، متفاوت بوده و سرمايه‌گذاران اين بازار را از آينده اقتصاد راضي نگه داشته است.