۳.۵ميليارد ليتر فرآورده نفتي از منطقه شمالشرق حمل شد
مدير شرکت خطوط لوله و مخابرات شمالشرق گفت: در هفت ماهه نخست سالجاري سه ميليارد و ۵۰۴ ميليون و ۷۵۱ هزار ليتر انواع فرآورده نفتي به پنج استان مهم کشور منتقل شده است.
قاسم عربيارمحمدي در گفتگو با مهر ضمن بيان اينکه در هفت ماهه اول سال جاري سه ميليارد و ۵۰۴ ميليون و ۷۵۱ هزار ليتر انواع فرآورده نفتي توسط خطوط لوله و مخابرات شمالشرق به پنج استان مهم کشور منتقل شده است، تاکيد کرد: اين حجم از فرآورده‌هاي نفتي معادل ۲۲ ميليون و ۴۲ هزار و ۴۶۰ بشکه نفت است که با حذف۱۲۵ هزار نفتکش‌ جاده اي از محور تهران –مشهد، اين ميزان فرآورده‌هاي نفتي توسط خطوط لوله منتقل مي‌شود.
وي با بيان اينکه بيشترين حجم انتقال فرآورده نفتي در هفت ماهه نخست سال ۹۶، با دو ميليارد و ۷۹ ميليون ليتر به نفت گاز اختصاص دارد، افزود: همچنين سهم نفت گاز معمولي يک ميليارد و ۸۶۹ ميليون ليتر و سهم نفت گاز پاک (يورو چهار) ۲۰۹ ميليون و ۵۵۹ هزار ليتر از مجموع فرآوره‌هاي نفتي حمل شده بود، از سوي ديگر در اين بازه زماني يک ميليارد و ۳۰ ميليون ليتر بنزين نيز از منطقه شمالشرق منتقل شده که سهم بنزين معمولي ۸۰۸ ميليون و ۷۱۰ هزار ليتر و سهم بنزين پاک ۲۲۱ ميليون و ۴۴۸ هزار ليتر بوده است.
انتقال سوخت از طريق لوله، امن‌تر است
مدير شرکت خطوط لوله و مخابرات شمالشرق، با بيان اينکه در هفت ماهه اول امسال ۷۷ ميليون و ۷۶۲ هزار ليتر سوخت جت نيز از طريق خطوط لوله انتقال اين منطقه به کلان شهر مشهد مقدس انتقال يافته است، گفت: ۳۱۷ ميليون و ۷۹۲ هزار ليتر نفت سفيد به پنج استان حوزه استحفاظي منطقه شمال‌شرق طي اين بازه زماني منتقل شده است. عربيارمحمدي افزود: تامين سوخت نيروگاه‌هاي سمنان، شاهرود، نيشابور و مشهد نيز بخشي ديگري از وظايف خطوط لوله و مخابرات شمالشرق است که در اين راستا انتقال ۱۵۷ ميليون و ۲۱۳ هزار ليتر سوخت به اين نيروگاه‌ها صورت گرفته است. وي در ديگر بخش سخنان خود درباره مزيت‌هاي انتقال فرآورده‌هاي نفتي با خطوط لوله، بيان کرد: حوادث تلخ ترافيکي محور مواصلاتي تهران –مشهد در ساليان گذشته متاسفانه يکي از عواملي است که‌ايمني انتقال لوله اي را نسبت به جاده اي متمايز مي‌سازد از سوي ديگر انتقال از طريق خطوط لوله همچنين سبب کاهش تردد ۱۲۵هزار نفتکش‌ با گنجايش ۲۸هزار ليتر در سطح جاده‌ها و ايمن‌تر شدن آنها مي‌شود که اين موضوع به ويژه در ايام پيک ترافيک سنگين جاده‌ تهران-شمهد مانند ايام نوروز، اهميت دارد. وي درباره ديگر خدمات اين شرکت در منطقه گفت: تعويض پوشش ۱۳کيلومتر از خط لوله ۲۰اينچي محدوده شاهرود-مشهد براي جلوگيري از ايجاد خوردگي و آلودگي محيط زيست در دستور کار قرار داشته است.


مزايده ميدان‌هاي فراساحلي نفت و گاز لبنان با وجود بحران‌هاي سياسي اخير در اين کشور همچنان ادامه دارد.
سزار ابي خليل، وزير انرژي و آب لبنان، از شرکت‌هاي حاضر در نخستين دور از مزايده صدور امتياز اکتشاف نفت و گاز در قلمرو اين کشور در درياي مديترانه خواست مذاکرات فني خود را آغاز کنند.
ابي خليل در رسانه‌هاي اجتماعي اعلام کرد:روز شنبه سندي را امضا کرده که در آن از شرکت‌هايي که اسناد حضور در مزايده را تحويل داده‌اند، خواسته است مذاکره درباره پيشنهادهاي فني خود را آغاز کنند. از سال ۲۰۰۹ ميلادي تا کنون چندين ميدان بزرگ در حوزه گازي شام (لوانت) در قلمرو لبنان درياي مديترانه کشف شده‌اند.


با افزايش قيمت‌هاي نفت غول‌هاي صنعت نفت به سوي منابع غني دست‌نخورده مکزيک در آب‌هاي عميق، هجوم مي‌آورند. به نقل از بلومبرگ، با افزايش قيمت‌ نفت، غول‌هاي صنعت نفت به سوي منابع غني دست‌نخورده مکزيک در آب‌هاي عميق، هجوم مي‌آورند. تمام شرکت‌هاي معروف دنياي نفت به رهبري اکسون موبايل و رويال داچ شل، که از نظر ارزش بازار ۲ شرکت برتر حفاري جهان هستند، براي شرکت در مناقصه انرژي آب‌هاي عميق مکزيک در ۳۱ ژانويه، صف کشيده‌اند. توجه بين‌المللي به اين حوزه، شورون از آمريکا، بي‌پي از انگليس، استات‌اويل از نروژ، توتال فرانسه، بي‌اچ‌پي بيليتون از استراليا، لوک‌اويل روسيه و کنوک چين و ديگر شرکت‌ها را به اين منطقه جلب کرده است.


سازمان امور مالياتي کشور معافيت خودروهاي برقي - بنزيني و خودروهاي الکتريکي ساخت داخل از پرداخت ماليات بر ارزش افزوده را ابلاغ کرد. محمد مسيحي معاون ماليات بر ارزش افزوده سازمان امور مالياتي در اين ابلاغيه تاکيد کرده است که به موجب تبصره ماده(9) قانون هواي پاک مصوب 25 تير ماه 96 مجلس شوراي اسلامي، خودروهاي برقي- بنزيني، موتور سيکلت و خودروهاي الکتريکي توليد داخل از پرداخت ماليات بر ارزش افزوده معاف هستند. بر اين اساس عرضه کالاهاي مذکور مشمول معافيت قانون ماليات بر ارزش افزوده است. وزارت‌ کشور موظف شده است زمينه نوسازي ناوگان حمل‌و‌نقل عمومي‌شهري با اولويت شهرهاي بالاي 200هزار نفر جمعيت را ظرف مدت پنج سال به انجام برساند.


با عبور از مرز 60 دلار؛
قيمت نفت خام سبک ايران در هفته منتهي به سوم نوامبر (جمعه، ۱۲ آبان‌ماه) با بيش از ۲ دلار افزايش از مرز ۶۰ دلار براي هر بشکه فراتر رفت.
به نقل از وزارت نفت، قيمت نفت خام سبک ايران در هفته منتهي به سوم نوامبر (جمعه، ۱۲ آبان‌ماه) با ۲ دلار و ۵۹ سنت افزايش به ۶۰ دلار و چهار سنت براي هر بشکه رسيد، ميانگين قيمت نفت خام ايران از ابتداي سال ۲۰۱۷ تاکنون ۵۰ دلار و ۳۹ سنت براي هر بشکه بوده است.
قيمت نفت خام سنگين ايران نيز در دوره مورد بررسي ۲ دلار و ۵۲ سنت براي هر بشکه افزايش يافت و به ۵۷ دلار و ۴۷ سنت براي هر بشکه رسيد. قيمت سبد نفتي اوپک نيز به ۵۸ دلار و ۷۳ سنت براي هر بشکه رسيد که نسبت به هفته گذشته ۲ دلار و ۳۹ سنت افزايش يافته است.
قيمت نفت خام شاخص دبليو تي آي در هفته منتهي به سوم نوامبر، ۲ دلار و ۱۱ سنت افزايش يافت و به ۵۴ دلار و ۶۰ سنت براي هر بشکه رسيد. در هفته مورد بررسي قيمت نفت خام شاخص برنت ۲ دلار و ۲۵ سنت، افزايش يافته و به ۶۰ دلار و ۸۳ سنت براي هر بشکه رسيده است.
قيمت نفت خام شاخص‌هاي دوبي و عمان نيز به ترتيب ۵۸ دلار و ۷۷ سنت و ۵۸ دلار و ۷۰ سنت براي هر بشکه بوده است که نسبت به هفته گذشته به ترتيب ۲ دلار و ۵۱ سنت و ۲ دلار و ۵۶ سنت افزايش نشان مي‌دهد.
قيمت نفت احتمالا تا قبل از کريسمس به ۸۰ دلار مي‌رسد
بلومبرگ طي گزارشي نوشت: با توجه به قراردادهاي منعقد شده در طي روزهاي اخير، پيش بيني مي‌شود قيمت نفت تا قبل از کريسمس به ۸۰ دلار در هر بشکه افزايش يابد.
به نقل از بلومبرگ انگليسي، در حاليکه اين روزها قيمت جهاني نفت در بالاترين سطح ۲ سال اخير خود معامله مي‌شود، برخي از تجار در حال گمانه‌زني درباره افزايش و سير صعودي بيشتر قيمت نفت هستند.
 طي چند روز اخير در مجموع ۴۸ هزار قرار داد خريد نفت منعقد شده که داراي بندهاي مختلفي است و از اين تعداد، ۱۴ هزار قرارداد اين حق را به تجار مي‌دهد تا فوريه سال ۲۰۱۸ ميلادي بتوانند نفت برنت را تا سقف قيمت ۷۱ دلار در هر بشکه خريداري کنند. 
تعداد ۲۲ هزار قرارداد شامل خريد قيمت نفت برنت به قيمت ۸۵ دلار در هر بشکه و ۱۲ هزار قرارداد هم قيمت نفت برنت ۸۰ دلاري را تعيين کرده است و تمام اين قرار دادها تا بيست و يکم دسامبر ماه آينده ميلادي معتبر هستند. 
در هفته‌هاي گذشته به دليل کاهش توليد نفت اوپک و برخي از غير اوپکي‌ها در راستاي باز گرداندن مجدد توازن به بازار نفت و کاهش عرضه بيش از حد، قيمت نفت افزايش پيدا کرده است.
همچنين بالاگرفتن تنش ميان عربستان سعودي بعنوان بزرگ‌ترين توليد کننده نفت اوپک با برخي از همسايگان خود موجب افزايش قيمت نفت به بيش از ۶۰ دلار در هر بشکه شده است که اين جهش قيمت براي اولين بار از سال ۲۰۱۵ ميلادي اتفاق مي‌افتد. 
در مقابل اين دورنما، بازار گزينه‌هاي نفت خام بطور کلي در حال حرکت به مسير روشن تري است که به اصطلاح تغيير مسير داده و چشم انداز افزايش تقاضا نفت به بالاترين سطح خود از ماه اوت سال گذشته ميلادي رسيده است که اين موضوع مي‌تواند آينده خوش بينانه اي را براي بازار نفت ايجاد کند.


درحالي که حدود هشت ماه از نمونه‌گيري شرکت فولکس آلمان از گاز ايران براي ساخت خودروي پايه گاز سوز گذشته و هنوز نتيجه اين نمونه‌گيري مشخص نشده، مدير طرح احداث جايگاه‌هاي گاز طبيعي فشرده بر اين باور است اگر آلماني‌ها خودروي پايه گازسوز توليد کنند، تعرفه‌ها بايد اصلاح شود تا خودروهاي موتور پايه گازسور ارزان‌تر از خودروهاي بنزيني شود. علي مهرابي در گفت‌وگو با ايسنا، با اشاره به نمونه‌برداري گاز ايران توسط شرکت فولکس آلمان با هدف ساخت خودروي موتور پايه گازسوز گفت: آلماني‌ها در ارديبهشت‌ماه از گاز ايران براي ساخت خودروي موتورهاي پايه گازسوز نمونه‌برداري کردند، اما هنوز نتيجه اين نمونه‌برداري مشخص نشده است.
وي با تاکيد بر اين که براي ورود خودرو با موتورهاي گازسوز وضعيت تعرفه‌ها بايد اصلاح شود، افزود: خودرو با موتور پايه گازسوز بايد از خودروهاي بنزيني ارزان‌تر باشد تا براي مردم جذابيت داشته باشد. با توجه به وجود گاز طبيعي در کشور بايد تمهيداتي ديده شود که مردم راغب باشند از گاز استفاده کنند و يکي از راه‌هاي ايجاد اين علاقه اين است که قيمت ماشين پايه گازسوزي که در اختيار مردم گذاشته مي‌شود مناسب باشد.
بر اساس اين گزارش، نماينده شرکت فولکس واگن آلمان در ارديبهشت ماه سال جاري با حضور در ايران از گاز استان‌هاي اهواز، شيراز، اصفهان، مشهد، تهران و تبريز نمونه‌گيري کرد. اين شرکت مخازن برداشت گاز و تجهيزات مربوطه را از آلمان وارد کرد و اين مخازن را بعد از نمونه‌گيري از ايستگاه‌هاي گاز CNG براي بررسي به آلمان برد تا مورد آزمايش قرار دهد. گرفتن ويزا و وارد کردن تجهيزات زمان‌بر بود.
مهرابي در اواسط سال ۱۳۹۵ اعلام کرده بود شرکت‌هاي خارجي آمادگي خود را براي توليد خودروي پايه گازسوز اعلام کرده‌اند و در اين راستا شرکت فولکس واگن آلمان در آبان‌ماه تقاضا کردند که گاز ايران را مورد مطالعه قرار دهند و به آنها مجوز داده شد که به شهرهاي مختلف بروند و از گاز نمونه برداري کنند و به نظر مي‌رسد قصد دارند خودرويي متناسب با گاز ايران توليد کنند. شرکت‌هاي داخلي هم بايد در اين زمينه اقدام کنند.


اوپک به تازگي انتظارات خود نسبت به صنعت شيل آمريکاي شمالي را تغيير داده و رشد قوي عرضه توليدکنندگان اين منطقه تا اوايل دهه ۲۰۲۰ را پيش‌بيني کرده است.
به نقل از ايسنا، بازبيني برآوردهاي اوپک در گزارش دورنماي نفت جهان اين سازمان آمده و نشان‌دهنده اذعان اوپک به شکست در نابودي شيل آمريکا از طريق سرازير کردن عرضه فراوان به بازار است.
سال گذشته در چنين مقطعي همچنان اندکي اميد براي اوپک وجود داشت. در نسخه سال ۲۰۱۶ دورنماي نفت جهان، اوپک پيش‌بيني کرده بود که توليد شيل آمريکاي شمالي از ۴.۹ ميليون بشکه در روز در سال ۲۰۱۵ به ۴.۱ ميليون بشکه در روز در سال ۲۰۱۷ کاهش خواهد يافت که اين کاهش به دليل اشباع عرضه خواهد بود و سپس در سال ۲۰۲۱ به ۴.۸ ميليون بشکه در روز بهبود پيدا مي‌کند. قيمت‌هاي پايين، روند رشد شيل را متوقف خواهد کرد و به يکي از داستان‌هاي رشد چشمگيري که دنياي نفت تاکنون مشاهده کرده بود، پايان مي‌دهد.
اما با گذشت يک سال، اوپک تصديق مي‌کند که واقعيت متفاوتي در جريان است. دورنماي نفت جهان سال ۲۰۱۷ پيش‌بيني مي‌کند که توليد شيل آمريکاي شمالي از ۵.۱ ميليون بشکه در روز در سال ۲۰۱۷ به ۷.۵ ميليون بشکه در روز تا سال ۲.۲۱ و ۸.۷ ميليون بشکه در روز در سال ۲۰۲۵ افزايش پيدا مي‌کند. آمار پيش‌بيني شده براي سال ۲۰۲۱، ۵۶ درصد بالاتر از پيش‌بيني سال گذشته است.
اغراق در تغيير برآوردها دشوار است. ميزان برآورد اوپک از رشد توليد شيل آمريکا، تغيير حدود ۳ ميليون بشکه در روز تا سال ۲۰۲۱ را نشان مي‌دهد و اين تغيير چشمگير، نحوه رويکرد اوپک در برابر بازار نفت را کاملا تغيير مي‌دهد. اين مفهوم که شيل آمريکا با قيمت‌هاي پايين به زانو درنمي‌آيد، احتمالا از تفکر اوپک در موافقت با محدوديت توليد در سال گذشته حمايت کرد و البته به شکل ديگري نيز مي‌تواند تعبير شود: کاهش توليد اوپک، بهبود قوي‌تر شيل آمريکا را هموار کرد.
و همان‌طور که گدفلاي، تحليلگر بلومبرگ اشاره مي‌کند، شيل قوي‌تر و مقاوم‌تر احتمالا به معناي آن است که اوپک بايستي عرضه خود را اندکي بالاتر ببرد. اوپک پيش‌بيني مي‌کند که در سال ۲۰۲۲، ۳۳.۵ ميليون بشکه در روز نفت عرضه خواهد کرد که‌اندکي بالاتر از توليد سال ۲۰۱۶ خواهد بود. اين سازمان انتظار دارد نفت شيل آمريکا پس از سال ۲۰۲۵ ضعيف شده و اوپک را دوباره در موضع برتر قرار دهد. تا سال ۲۰۳۰ شيل آمريکا وارد دوره افول مي‌شود و دنيا را به عرضه اوپک وابسته‌تر مي‌سازد.
اگرچه در حقيقت پرسش‌هايي درباره قدرت شيل آمريکا به ويژه با برخي از مشکلات توليد که اخيرا وجود داشته، مطرح شده است اما نتيجه‌گيري بلندمدت از سوي اوپک همچنان يک دورنماي خوش‌بينانه است و بر مبناي اين باور است که تقاضا در همين مدت افزايش پيدا خواهد کرد. اوپک انتظار دارد تقاضاي جهاني به ميزان ۱۵.۸ ميليون بشکه در روز رشد کرده و به ۱۱۱.۱ ميليون بشکه در روز در سال ۲۰۴۰ برسد.
در حاليکه انتظار مي‌رود تقاضا از سوي کشورهاي سازمان توسعه و همکاري اقتصادي به ميزان ۸.۹ ميليون بشکه در روز کاهش پيدا کند، اين ميزان کاهش با رشد قوي مصرف از سوي کشورهاي در حال توسعه به ميزان حدود ۲۴ ميليون بشکه در روز، جبران خواهد شد.
پيش‌بيني‌هاي بلندمدت در بسياري جهات ممکن است تغييرات زيادي پيدا کند در حالي که براي بسياري از افراد، دورنماي کوتاه‌مدت اهميت بيشتري دارد. از اين نظر پيش‌بيني اوپک که نفت شيل آمريکا همچنان رشد توليد قابل توجهي خواهد داشت، قطعي نيست. شمار دکل‌هاي حفاري آمريکاي شمالي در سه ماه گذشته کاهش داشته و بسياري از شرکت‌هاي شيل عملکرد ضعيفي داشته‌اند.


نوسازي شبکه انتقال گاز کشور به ويژه در قالب طرح جامع خوزستان از جمله مهم‌ترين طرح‌هاي صنعت گاز کشور است که تاکنون با روند پيشرفت بالغ بر ۸۰ درصد ادامه داشته است. سعيد توکلي، مديرعامل شرکت انتقال گاز ايران درباره ابلاغيه وزير نفت مبني بر نوسازي شبکه انتقال گاز، به شانا گفت: بخشي از اين ابلاغيه، به تاسيسات و خطوط لوله مربوط مي‌شود که تاکنون ۸۰ درصد از اين طرح اجرايي شده است. وي استان خوزستان را قديمي‌ترين بخش حوزه توليد گاز و نفت در کشور خواند و گفت: در دوران دفاع مقدس استان خوزستان به عنوان يک قطب انرژي مهم در کشور شناخته مي‌شد به همين دليل بارها هدف حمله‌هاي دشمن و بمباران قرار مي‌گرفت، همين شرايط سبب شده بود صنعت نفت به تعميرات سريع و اضطراري با کمترين امکانات روي آورد، اکنون نيز بخشي از شبکه انتقال که نوسازي مي‌شود مربوط به استان خوزستان است. توکلي ادامه داد: حجم زيادي از خطوط انتقال گاز خوزستان با پيگراني‌هاي هوشمند بررسي و عيوب شناسايي مي‌شد اما به مرور زمان بخشي از خطوط و تاسيسات دچار فرسودگي بالا ناشي از تعميرات مکرر و عمر طولاني شد و ديگر از لحاظ هزينه، ريسک و قابليت اطمينان براي تعمير مقرون به صرفه نبودند، به همين دليل بايد نوسازي مي‌شدند.
مديرعامل شرکت انتقال گاز اظهار کرد: ابتدايي‌ترين پالايشگاه گازي ما در بيدبلند است که خط اول سراسري از آنجا تا آستارا احداث شد و وظيفه صادرات گاز مارون و آغاجاري به روسيه را در دوران پيش از انقلاب بر عهده داشت، اکنون نيز خط ششم سراسري از عسلويه تا بيدبلند، اهواز، ايلام، لرستان، مياندوآب و دهگلان ادامه مي‌يابد که نقش مهمي‌در تامين گاز کريدور غرب کشور دارد به‌ويژه که صادرات گاز به بغداد و بصره نيز از همين کريدور اجرايي مي‌شود. وي با بيان اينکه خوزستان توسعه مطلوبي را تجربه مي‌کند، ادامه داد: اکنون همه برق مصرفي خوزستان از گاز تامين و توليد مي‌شود، نيروگاه‌هاي رامين اهواز، آبادان و خرمشهر با بهره‌مندي از گاز با توان بالايي به توليد برق مي‌پردازند.


مديرکل محيط زيست استان تهران گفت: شهر تهران سالانه 2 برابر کشور ترکيه بنزين مصرف مي‌کند.
به نقل از ايرنا، کيومرث کلانتري گفت: مصرف بالاي بنزين در کلانشهر تهران به هدررفت منابع کشور و آلودگي هوا منجر مي‌شود و در واقع مردم با اين اقدام عرصه را به خود تنگ مي‌کنند.
وي با بيان اينکه براي کنترل آلودگي هواي تهران مردم نيز نقش موثر و گسترده اي دارند افزود: مردم بايد در اين مسير همراه مسئولان بوده و با رعايت فرهنگ استفاده از حمل و نقل عمومي‌و خودداري از استفاده خودرو شخصي مخصوصا در روزهاي حساس در اين مسير کمک کنند.
وي گفت: براي کنترل کيفي و رفع معضل آلودگي هواي تهران، 26 دستگاه دولتي مسئوليت قانوني و اجرايي دارند که نظارت، هماهنگي و گزارش گيري آنان بر عهده سازمان محيط زيست به عنوان دبيرکارگروه کاهش آلودگي هوا است.
کلانتري ادامه داد: در اين زمينه همه دستگاه‌ها از جمله وزارت صنعت با توليد خودروي استاندارد، وزارت نفت با توليد بنزين استاندارد، شهرداري با توسعه فضاي سبز و نهادهاي ديگر با انجام مطلوب کارويژه‌هاي خود مسئوليت دارند و لازم است نسبت به آن متعهدانه عمل کنند.