پیش‌بینی تعیین دلار ۳۸۰۰تومانی و نفت ۶۰دلاری در بودجه ۹۷
یک کارشناس ارشد بودجه‌ریزی و اقتصاد گفت: پیش‌بینی می‌شود نرخ دلار در بودجه سال آینده سه‌هزار و ۸۰۰ تومان و قیمت هر بشکه نفت ۵۵ تا ۶۰ دلار تعیین شود.
به گزارش تسنیم، موسی‌الرضا ثروتی نماینده سابق مجلس شورای اسلامی ابراز کرد: در حال حاضر وجوه حاصل از فروش نفت به داخل منتقل نشده بلکه به‌ازای دلارهای نفتی کالا به مملکت وارد می‌شود.
این نماینده سابق مجلس در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر عمده واردات ایران از ناحیه صادرات نفت انجام می‌شود، اظهار داشت: صادرات نفت در دوران پسابرجام افزایش یافته ولی متأسفانه پول نفت همچنان به خزانه کشور بازنمی‌گردد.
عزت‌الله یوسفیان ملا نماینده مجلس دهم هم در مصاحبه با رادیو اظهار داشت: قیمت و میزان تولید نفت و همین‌طور نرخ ارز در بودجه سالانه کشور یک عدد فرضی است و متأسفانه به واقعیت نزدیک نیست. بدبختانه در کشور آمار و اطلاعات درستی در دست نیست تا بتوان عدد و رقم مربوط به نفت، ارز و سایر درآمدها را به‌معنی واقعی کلمه در بودجه سالانه کشور پیش‌بینی کرد.
وی ادامه داد: به‌طور کلی اعداد و ارقام درآمدهای کشور از قبیل فروش نفت، مالیات و غیره به واقعیت نزدیک نبوده بلکه همه مبتنی بر حدس و گمان است.
نماینده مردم آمل و عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی ضمن تأکید بر تقویت زیرساخت‌های آماری در کشور گفت: آمار و اطلاعات صحیح مبنای تصمیم‌گیری درست در هر جامعه‌ای است.
وی همچنین با بیان اینکه تعیین قیمت ارز دستوری نیست بلکه مبتنی بر مکانیزم عرضه و تقاضا در بازار است، افزود: نرخ ارز از مؤلفه‌های تأثیرگذار در اقتصاد است.
یوسفیان ملا با اظهار اینکه تک‌نرخی شدن ارز در کشور ضرورت دارد، اذعان داشت: به‌رغم تمامی شعارهای دولتمردان در ادوار مختلف طرح مزبور هنوز از کلماتی از روی کاغذ به رفتاری عملی تبدیل نشده است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به مقوله چابک‌سازی دولت اشاره کرد و گفت: متأسفانه هزینه جاری دولت روز به روز زیاد و زیادتر و در برابر هزینه‌های عمرانی کشور کم و کمتر می‌شود.
نماینده مردم آمل و عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی متذکر شد: بدون شک کوچک‌سازی و چابک‌شدن بدنه دولت می‌تواند آثار مفیدی در اقتصاد کشور داشته باشد.
وی ضمن تأکید بر کوچک‌سازی دولت و پررنگ کردن نقش بخش خصوصی در اقتصاد اظهار داشت: در حال حاضر 90 درصد اقتصاد ایران در قبضه بخش دولتی است.
یوسفیان ملا یادآورشد: اقتصاد دولتی تاکنون برای هیچ کشوری سعادت، پیشرفت و تعالی به ارمغان نیاورده است.

سرعت رشد نقدینگی کند شد
گرچه روند رو به رشد نقدینگی همچنان ادامه داشته و تا مرز ۱۳۹۰ هزار تریلیون پیش رفته اما از سرعت رشد آن تا پنج درصد کاسته شده است.
به گزارش ایسنا، تازه‌ترین آماری که بانک مرکزی از فعالیت مالی در شبکه بانکی منتشر کرده نشان می‌دهد که حجم نقدینگی در پایان شهریورماه به بیش از ۱۳۸۹ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. مقایسه میزان رشد نقدینگی طی دو سال گذشته بیانگر آن است که حجم نقدینگی در شهریورماه امسال نسبت به ماه مشابه سال قبل ۲۳.۸ درصد افزایش دارد. در حالی که در شهریور ۱۳۹۵ نسبت به ماه مشابه در سال ۱۳۹۴ این رشد حدود ۲۸.۶ درصد گزارش شده بود. بر این اساس از سرعت رشد نقدینگی تا پنج درصد کاسته شده است.
اما مقایسه دوره شش ماهه در حجم نقدینگی نشان داد که سرعت رشد اندکی افزایش دارد. به گونه‌ای که  در شهریورماه سال جاری نسبت به اسفند ۱۳۹۵ تا ۱۰.۹ درصد رشد داشته ولی در شهریور سال گذشته نسبت به اسفند ۱۳۹۴ این رشد ۱۰.۴ درصد گزارش شده بود.
نقدینگی ۱۳۹۰ هزار میلیارد تومانی در پایان نیمه نخست امسال در مقایسه با شهریورماه ۱۳۹۴ که ۸۷۲ هزار میلیارد تومان بود، بیش از ۵۰۰ هزار میلیارد تومان افزایش دارد. حجم نقدینگی در شهریور سال گذشته ۱۲۵۳ هزار میلیارد تومان اعلام شده بود.
 حجم نقدینگی را شبه پول که عمده آن را سپرده‌های بانکی تشکیل می‌دهد و همچنین پول در دست مردم شامل می‌شود. از این رقم حدود ۱۲۲۱ هزار میلیارد تومان متعلق به شبه پول است که در شهریورماه تا ۱۲ درصد نسبت به پایان سال قبل افزایش دارد و همچنین حدود ۱۶۸ هزار میلیارد تومان متعلق به پول بوده که رشدی نزدیک به ۳.۲ درصد دارد.

در اختیار قرار دادن محوطه‌های گمرکی به زلزله زدگان
گمرک ایران اعلام کرد: در پی وقوع زلزله شدید در بخشی از مناطق غربی کشور و به ویژه استان کرمانشاه کارکنان گمرک خسروی از صبح امروز با حضور در محل کار نسبت به انجام تشریفات گمرکی کامیون های حامل بار در محوطه های گمرکی اقدام کردند که این خدمات با وجود شرایط خاص در منطقه همچنان ادامه دارد.
به گزارش ایسنا، خلیل حیدری مدیر کل گمرکات کرمانشاه در خصوص آسیب دیدگی ساختمان‌های گمرکات مرزی به دنبال این حادثه اعلام کرد: بخش‌هایی از ساختمان‌های قدیمی گمرکات در نقاط صفر مرزی آسیب دیده است.
وی در خصوص آسیب دیدگی کارکنان گمرک در این حادثه گفت : فقط دو نفر از کارکنان گمرک در پی این زمین لرزه آسیب دیده اند. حیدری در ادامه تاکید کرد : با توجه به ورود ۵۰ دستگاه کامیون به محوطه گمرکی گمرک مرز خسروی از همان ساعات ابتدایی کارکنان گمرک در محل کار حاضر و خدمات گمرکی را ارائه دادند و همچنان فعالیت های گمرک خسروی ادامه دارد.
مدیر کل گمرکات کرمانشاه در ادامه تاکید کرد: با توجه به پیگیری ها و دستور رئیس کل گمرک ایران آمادگی گمرکات و کارکنان را جهت ارائه خدمات پشتیبانی و در اختیار قرار دادن محوطه های گمرکی به زلزله زدگان  در گمرکات مرزی کرمانشاه و شهر کرمانشاه اعلام کرده‌ایم.

بدهی‌های ارزی ایران افزایش یافت
میزان بدهی های ارزی بانک مرکزی در شهریورماه ۱۶۶۸.۲ هزار میلیارد ریال بوده است که نسبت به اسفند سال قبل، ۱۳.۵ درصد و نسبت به شهریورماه سال گذشته ۷.۸ درصد افزایش یافته است.
بانک مرکزی در گزارش جدید آماری خود، بدهی بخش غیردولتی را 9915.7 هزار میلیارد ریال اعلام کرده است که به نسبت اسفندماه سال گذشته 8 درصد و به نسبت مدت مشابه سال گذشته 17.7 درصد افزایش نشان می‌دهد. 

اعضاي هيات رييسه مجلس و کميسيون برنامه و بودجه در جلسه مشترک (دوشنبه) خود بودجه پيشنهادي مجلس در سال ۹۷ را ۶۲۰ ميليارد تومان تعيين کردند.
به گزارش ايسنا، در اين جلسه اعضاي کميسيون تاکيد کردند که به حداقل افزايش براي بودجه مجلس اکتفا شود و چارچوب سازمان برنامه و بودجه در اين زمينه رعايت شود.
بودجه مجلس در سال ۹۶، ۴۶۷ ميليارد تومان بوده و در صورت تصويب نهايي اين پيشنهاد ۵ درصد رشد در سال ۱۳۹۷ خواهد داشت. در جلسه ديروز اختصاص ۳۰۰ ميليارد تومان از صندوق توسعه ملي به آبرساني روستايي مورد بحث و بررسي قرار گرفت.


آخرين مهلت ارائه اظهارنامه‌هاي مالياتي دوره‌هاي يادشده تا پايان زمان انقضاي تسليم اظهارنامه دوره زمستان سال ۱۳۹۶ تعيين شد.
به گزارش فارس،‌ محمد مسيحي معاون ماليات بر ارزش افزوده سازمان امور مالياتي کشوراعلام کرده است: پيرو نامه شماره 260.2556/د مورخ 27 تيرماه 1396 و در راستاي استمرار روابط مبتني بر اعتماد متقابل و تکريم اعضاي صنف سنگ و با توجه به درخواست کانون انجمن‌هاي صنفي کارفرمايان سنگ‌بري‌هاي ايران موضوع تمديد مهلت ارائه اظهارنامه‌هاي دوره‌هاي قبل از سال 1396 بدين وسيله آخرين مهلت ارائه اظهارنامه‌هاي مالياتي دوره‌هاي يادشده تا پايان زمان انقضاي تسليم اظهارنامه دوره زمستان سال 1396 تعيين مي‌شود.


رئيس سازمان امور مالياتي،گفت: جهت‌گيري آينده سازمان به اين سمت است تا با تکميل سامانه‌هاي اطلاعاتي و تعريف قواعد ريسک، ماليات بيش از ۸۰ درصد موديان بر اساس اطلاعات خوداظهاري وصول شود.
سيدکامل تقوي‌نژاد، اظهار داشت: به دعوت فراکسيون درخصوص شفافيت نظام اطلاعات مالياتي جلسه‌اي برگزار شد که در اين جلسه جنبه‌ها و اختيارات قانوني سازمان امور مالياتي براي کسب اطلاعات موديان از دستگاه‌هاي اجرايي بحث شد. رئيس سازمان امور مالياتي گفت: اميدواريم با اتصال به ساير مراجع اطلاعاتي بتوانيم ااطلاعات کليه موديان را در زمينه‌هاي هويتي، ملکي، مکاني، بانکي و مالي دريافت کنيم.


«تجارت» وضعیت ارز دیجیتال در ایران را بررسی کرد؛
گروه اقتصاد کلان- ايليا پيرولي: هر روز در اقتصادي که هيچ جيز آن در جاي خود قرار ندارد، خبرهاي گوناگوني منتشر مي‌شود، روزي از راه‌اندازي بور س ارز خبر مي‌دهند، روزي ديگر از تقويت بازار سرمايه در جهت رونق اقتصادي خبرهايي را در اين‌باره منتشر مي‌کنند و روزي ديگر ... اما حالا حرف از ارزهاي ديجيتال يا همان بيت کوين است. موضوعي که با وکنش تند کارشناسان بورسي و حتي مسئولان بانک مرکزي مواجه شده است.
بيت کوين
بيت کوين يک شبکه توافقي است که يک سيستم پرداخت جديد و يک نوع پول کاملاً ديجيتال را بوجود آورده است. اين اولين شبکه پرداخت نقطه به نقطه تمرکززدايي شده است که توسط کاربرانش بدون هيچگونه اختيار مرکزي و يا واسطه‌اي، نيرومند شده است. از نقطه نظر يک کاربر، بيت کوين بسيار شبيه پول نقد اينترنتي است. بيت کوين همچنين مي‌تواند به عنوان مهمترين سيستم دفترداري با سه ورودي موجود بشمار آيد.
حالا بيت کوين‌ها دغدغه جدي براي کارشناسان بازار سرمايه شده است و آن را پديده‌اي بسيار خطرناک و پر ريسک مي‌دانند.
حتي معاون فناوري بانک مرکزي نسبت به ريسک پذيري بالاي بيت کوين‌ها هشدار داده است و گفته که اين بانک اين نوع ارز ديجيتالي را به رسميت نمي‌شناسد.
بانک مرکزي با وجود آنکه اين پديده را نه قانوني مي‌داند و نه غيرقانوني اما نسبت به روج آن نيز هشدار داه است و در اين باره از ايجاد جريان‌هاي سوداگري و افزايش کلاهبرداري در اين بازار خبر داده است.
در اين باره حکيمي‌با اشاره به اينکه بيت کوين‌ها از دو جهت قابل اهميت هستند گفت: اول اينکه اين ارزها داراي نوسان شديدي هستند به طوري که طي يک سال اخير تا ١٠ برابر افزايش قيمت داشته‌اند، اما اين رشد پايدار نيست. بنابر اين با توجه به اين نوسان نمي‌تواند قابليت اتکاي چنداني داشته باشد.
موضوع ديگري که معاون فناوري بانک مرکزي آن را مورد تاکيد قرار داد به خطرات سرمايه‌گذاري در ارزهاي ديجيتال برمي‌گردد. بنابر توضيحات وي در حال حاضر ابزارهاي واسط شکل گرفته‌اند و در حال رشد هستند که آپشن سرمايه‌گذاري خود را بيت کوين اعلام کرده و به عبارتي شرکت‌هاي هرمي‌در اين رابطه فعاليت مي‌کنند، حالي که ممکن است اصلا چنين پشتوانه‌اي وجود نداشته باشد، در عين حال که فعلا بين کوين(ارز ديجيتال) در ايران هيچ پشتوانه‌اي نداشته و بانک مرکزي آن را هنوز به رسميت نشناخته است.
وي در ادامه با اشاره به اينکه اين بانک در حال بررسي جوانب بيت‌کوين و سياست‌گذاري در اين رابطه است، اظهار کرد: اين در حالي است که ما در حال حاضر نه بيت‌کوين را تاييد مي‌کنيم و نه رد، اما مساله اينجاست تا زماني که بانک مرکزي به عنوان سياست‌گذار در رابطه با آن هنوز سياست خود را جمع بندي و اعلام نکرده است فقط مي‌تواند نسبت به آن هشدار دهد. با اين حال برخي منتقد هستند که بانک مرکزي جلوي اين ارزها را نمي‌گيرد در حالي که آنها اپليکيشن‌هايي هستند که ما نمي‌توانيم جلوي آن را بگيريم اما مهم هشدار است که در رابطه با آن به عموم اعلام مي‌کنيم که هم ريسک بالايي دارد و هم احتمال کلاهبرداري در آن وجود دارد.
بيت کوين پرريسک است
آنچه که کارشناسان اقتصادي، بر منفي بودن بيت کوين‌ها پافشاري مي‌کنند، نبود بستر مناسب سخت افزاري و نرم افزاري در اين باره است.
در در اين رابطه، استاد دانشگاه علامه طباطبايي تهران مي‌گويد: براي اينکه پول ديجيتال بتواند در بازار سرمايه ايران از روند مطلوبي برخوردار شود بايد بسترهاي سخت افزاري و نرم افزاري آن فراهم شود اما دراقتصاد ايران و از جمله بازار سرمايه اين موضوع عملا در حال حاضر فراهم نيست.
يحيي حساس يگانه در گفت‌وگو با خبرنگار روزنامه تجارت، معتقد است: همه تجربه‌هاي قبلي در کشورهاي مختلف به دليل عدم وجود بستر نامناسب در اين موضوع با شکست مواجه شده‌اند و لذا اين موضوع در ايران و اقتصاد کشور هيچ کارآيي ندارد. به گفته اين کارشناس بازار سرمايه، نبايد با تصميمات خلق الساعه اقدام به کاري کرد که تبعات آن از پيامدهاي آن بيشتر باشدو برنامه‌ريزان اقتصادي براي جلوگيري از گسترش آن بايد اقدامات لازم را به عمل آورند. وي براي اثبات اظهارات خود مبني بر اين که اين موضوع يک طرح شکست خورده است به معاملات آنلاين بازار سرمايه پرداخت و مي‌گويد: در حال حاضر بازار سرمايه خود داراي مشکلات عديده‌اي است که اين چالش‌ها باعث شده تا اطلاعات شفاف ارائه نشود و معاملات آنلاين ارائه نشود در حالي‌که گفته مي‌شود معاملا بازار سرمايه آنلاين است.
به گفته وي براي اجراي بيت کوين بايد همه دستگاه‌هاي ذيربط از جمله بانک مرکزي، وزارت ارتباطات و ... با همکاري و مشارکت زيرساخت‌هاي لازم را در اين باره ارائه کنند.
بيت کوين قمار بزرگ
وي در عين حال پديده بيت کوين را يک بازار بسيار پر خطر و پر ريسک اعلام کرد و مي‌گويد: به نظرم بايد جلوي اين کار گرفته شود چرا که به سوداگري در بازار سرمايه دامن زده و رانت جديدي ررا در اقتصاد ايجاد خواهد کرد.
در همين باره خدا رحمي‌ديگر کارشناس اقتصادي بازار بيت کوين را يک بازار قمار‌گونه توصيف مي‌کند و مي‌گويد: اين نوع ارزهاي ديجيتال، ارزهاي پررريسکي هستند که هيچگاه به رسميت شناخته نشده‌اند و نخواهند شد و جز تبعات براي بازار سرمايه چيزي را به ارمغان نخواهند آورد.
خدارحمي‌در گفت‌وگو با خبرنگار روزنامه تجارت ادامه مي‌دهد: ارزها با نوسان‌هاي شديدي مواجه هستند و از طرفي پول خارجي به عنوان يک کالا در سرمايه‌گذاري به صورت يک سرمايه پرريسک قلمداد مي‌شود و بسياري از سرمايه‌گذاران از آن به عنوان يک قمار نام مي‌برند.
ديگر معايب بيت‌کوين 
ميزان پذيرش: بسياري از مردم هنوز در مورد بيت کوين آگاهي ندارند. همه روزه، کسب و کارهاي بيشتري بيت کوين‌ها را مي‌پذيرند چرا که مزاياي آن را مي‌خواهند، اما اين فهرست هنوز کوچک است و نياز به رشد دارد تا بتوان از فايده‌هاي اين شبکه برخوردار شد. ناپايداري :  ارزش کلي بيت کوين‌هاي در گردش و تعداد کسب و کارهايي که از بيت‌کوين استفاده مي‌کنند، در مقايسه با آنچه که بايد باشد، هنوز کم است. بنابراين، رويدادها، معاملات يا فعاليت‌هاي تجاري نسبتاً کمي‌هستند که مي‌توانند بر بهاي بيت‌کوين اثري چشمگير داشته باشند.. به لحاظ نظري اين ناپايداري، در صورت رشد بازارها و تکنولوژي بيت کوين، کاهش خواهد يافت. پيش از اين، جهان هرگز چنين ارز نوپديدي را به خود نديده بود، بنابراين تصور اينکه بيت کوين چگونه اين راه را به پايان خواهد برد، واقعاً دشوار  (و هيجان برانگيز) است. در حال توسعه بودن - نرم افزار بيت‌کوين هنوز نسخه بناست و ويژگي‌هاي ناقص بسياري دارد که به طور فعال در دست توسعه است. ابزارها، ويژگي‌ها و سرويس‌هاي جديد در حال توسعه يافتن هستند تا بيت‌کوين را امن‌تر و براي توده مردم دسترس‌پذيرتر بسازند. بيشتر کسب و کارهاي بيت‌کويني نوپا بوده و هنوز تحت پوشش بيمه نيستند. به طور کلي، فرايند بلوغ بيت کوين هنوز در جريان است.


بر اساس آمار بانک مرکزي در ۶ ماهه‌امسال نسبت به رقم مصوب، ۷۲ درصد درآمدهاي مالياتي محقق شده و ماليات اشخاص حقوقي با کاهش ۱۲ درصدي روبه‌رو بوده است. به گزارش فارس، در 6 ماهه‌امسال 43 هزار و 120 ميليارد تومان درآمد مالياتي کسب شد که نسبت به رقم مصوب اين مدت (59 هزار و 350) 16 هزار و 230 ميليارد تومان عدم تحقق درآمدها روبه‌رو هستيم. طبق آمار بانک مرکزي جمع ماليات‌هاي مستقيم با منفي 5.1 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل 23 هزار و 190 ميليارد تومان بوده که بيش از 5 هزار ميليارد تومان از درآمدهاي آن محقق نشده است. در اين بخش ماليات اشخاص حقوقي با کاهش 12.1 درصدي 14 هزار و 30 ميليارد تومان بوده است. که از اين ميان بيشترين کاهش مربوط به ماليات علي‌الحساب اشخاص حقوقي دولتي و پس از آن ماليات معوق اشخاص حقوقي دولتي است. بنا بر آمار ماليات معوق اشخاص حقوقي دولتي با افت 13 درصدي نسبت به مدت مشابه سال گذشته روبه‌رو است. همچنين در بخش ماليات بر درآمد رشد 8.7 درصدي را نسبت به مدت مشابه سال قبل شاهد هستيم و درآمدي بالغ بر 7860 ميليارد تومان از کارکنان بخش عمومي، خصوصي، مشاغل و مستغلات کسب شده است.  همچنين ماليات بر ثروت 5.1 درصد رشد داشته و 1300 ميليارد تومان وصول شده است که شامل ماليات بر ارث، نقل و انتقالات سرقفلي، سهام، املاک و حق تمبر و اوراق بهادار است.  مجموع ماليات‌هاي غيرمستقيم نيز در اين مدت 19 هزار و 930 ميليارد بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 5.6 درصد رشد داشته است. در اين بخش ماليات بر واردات 4120 ميليارد تومان بوده که شامل حقوق ورودي ساير کالاها، ماليات خودرو و ساير است.  علاوه بر اين در بخش ماليات بر کالا و خدمات 15 هزار و 810 ميليارد تومان ماليات با رشد 6.6 درصدي وصول شده که شامل ماليات بر فروش فرآورده‌هاي نفتي، ماليات بر ارزش افزوده با رقم 10 هزار و 750 ميليارد تومان و رشد 11.9 درصدي، عوارض خروج مسافر، ماليات بر فروش سيگار، ماليات نقل و انتقال اتومبيل و شماره‌گذاري خودرو در کنار ساير به چشم مي‌خورد.


طبق آمار بانک مرکزي درآمدهاي نفتي امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۰ هزار ميليارد تومان رشد داشته و تنها ۱۰ درصد از ۷۱ هزار و ۳۷۰ ميليارد تومان عمراني‌ها پرداخت شد.
به گزارش فارس، بر اساس وضعيت بودجه عمومي‌دولت درآمدهاي مالياتي در 6 ماهه‌امسال 43 هزار و 120 ميليارد تومان وصول شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 4 دهم کاهش و نسبت به مصوب 6 ماهه حدود 16 هزار ميليارد تومان با عدم تحقق روبه‌رو است. 
بر اساس اطلاعات به دست آمده از گزارش بانک مرکزي در اين مدت 107 هزار و 490 ميليارد تومان صرف هزينه‌هاي جاري شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 13 درصد رشد نشان مي‌دهد.
همچنين تراز عملياتي بودجه در 6 ماهه نسبت به سال قبل خود رشد 45.7 درصدي دارد و عملاً کسري بودجه به 55 هزار و 170 ميليارد تومان رسيده است. 
بر اين اساس از محل نفت و فرآورده‌هاي نفتي 44 هزار و 660 ميليارد تومان درآمد عايد دولت شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 82.2 درصد رشد داشته و عملاً بالغ بر بيش از 20 هزار ميليارد تومان درآمد نفت افزايش نشان مي‌دهد. البته نسبت به رقم مصوب همچنان 13 هزار ميليارد تومان با عدم تحقق مواجه است.
 تنها 10 درصد از اعتبارات عمراني پرداخت شد
طرح‌هاي تملک دارايي‌هاي سرمايه‌اي يا همان پرداخت‌هاي عمراني که نشان از سرمايه‌گذاري دولت در زيرساخت‌ها خواهد بود و به عنوان موتور محرک و مولد رشد اقتصادي از آن ياد مي‌شود با 36 درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال قبل خود روبه‌رو بوده، در اين مدت 7820 ميليارد تومان پرداخت شده که عقب‌ماندگي حدود 29 هزار ميليارد توماني را نسبت به مصوب 6 ماهه شاهد هستيم. تراز عملياتي و سرمايه‌اي به نسبت سال گذشته با کاهش روبه‌رو بوده و از منفي 5 هزار ميليارد تومان به منفي 18 هزار ميليارد تومان رسيده است. در بخش دارايي‌هاي مالي از محل واگذاري آن 25 هزار و 330 ميليارد تومان نصيب دولت شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل با 7.7 درصد کاهش روبه‌رو است.
بر اساس اين اطلاعات نسبت تملک داراي‌هاي سرمايه‌ها به پرداخت‌هاي هزينه‌اي 7.3 درصد است که بايد 28.1 درصد باشد. همچنين تملک دارايي‌هاي سرمايه‌اي فروش نفت خام بايد 71.2 درصد را تشکيل دهد که اکنون 26.5 است. در بخش ماليات‌ها نيز نسبت آن 40.1 درصد است که بايد 45.9 درصد باشد.


رييس ديوان محاسبات خبر داد:
رييس ديوان محاسبات در مورد شاخص‌هاي بودجه‌ريزي عملياتي در بودجه سال ۱۳۹۷ کل کشور گزارشي ارايه کرد.
به گزارش ايلنا، عادل آذر در نشست علني (دوشنبه، ۲۲ آبان ماه) مجلس شوراي اسلامي‌با ارائه گزارشي در زمينه شاخص‌هاي بودجه ريزي عملياتي در بودجه سال ۱۳۹۷ کل کشور گفت: چنين مکانيزمي‌از سال ۸۰ در قانون بودجه مورد تاکيد قرار گرفت و پيش بيني‌ها اين بود که اين نظام تجديدنظر جدي خواهد شد؛ اما در نهايت در قانون پنج ساله توسعه ششم در بند پ ماده ۷ به صراحت احکام تغيير نظام بودجه پياده شد.
رييس ديوان محاسبات با بيان اينکه بودجه ريزي عملياتي اصطلاح غلطي است، ادامه داد: بايد بودجه ريزي براساس عملکرد باشد؛ برهمين اساس نگاهي به آسيب‌هاي بودجه ريزي نظام کنوني کشور مي‌اندازيم.
وي با ارايه اسلايدهايي توضيح داد: آمارها نشان مي‌دهد که همواره تخصيص‌ها به نحو بسيار بالايي و نزديک عدد ۱۰ در بخش بودجه هزينه‌اي صورت گرفته است؛ يعني دولت تمام تلاش خود را براي پرداخت بودجه‌هاي هزينه اي و جاري به کار مي‌گيرد و پس از آن به سراغ بودجه‌هاي عمراني مي‌رود.
آذر ادامه داد: البته‌امارها نشان مي‌دهد که عدد ريالي بودجه عمراني افزايش پيدا کرده‌اما اتفاق عجيبي در اين زمينه رخ داده است، چرا که طبق آمارها تخصيص بودجه عمراني در سال ۹۰، ۲۵ درصد و در سال ۹۵، ۱۳ درصد بود؛ اين در حالي است که تخصيص بودجه هزينه‌اي در سال ۹۰، ۷۴ درصد و در سال ۹۵، به ۸۷ درصد افزايش پيدا کرده و اين نشان مي‌دهد که همه اعتبارات براي بودجه‌هاي هزينه اي و جاري است و در واقع عمراني را تعطيل کرده‌ايم. رييس ديوان محاسبات عنوان کرد: تراز عملياتي در واقع تفاوت درآمدهاي واقعي از طريق ماليات، عوارض يا درآمدهاي سالم و خوب با اعتبارات هزينه اي است که سال به سال افزايش پيدا کرده است. وي گفت: تراز عملياتي سال ۹۰، ۲۸ هزار ميليارد تومان بود و در سال ۹۵ اين شاخص به منفي ۶۱ هزار ميليارد تومان رسيد و در واقع شاهد رشد منفي ۲۹ درصد هستيم. آذر در خصوص اينکه چگونه مي‌توان تراز عملياتي را جبران کرد؟ اظهارداشت: براي اين کار بايد تامين اعتبارات و تحول بودجه را در کشور به طور جدي دنبال کنيم، بايد از منابع کشور ۶۱ هزارميليارد تومان برداشت کنيم و اين منابع مي‌تواند دارايي‌هاي سرمايه اي، مالي و بين نسلي باشند. رييس ديوان محاسبات توضيح داد: نفت مصداق دارايي‌هاي سرمايه اي و فروش شرکت‌ها و دارايي‌هاي دولتي مصداق سرمايه‌هاي مالي است، در واقع سال به سال واگذاري سرمايه‌هاي مالي افزايش پيدا کرده و شاهد افزايش آمار در بخش واگذاري دارايي‌هاي سرمايه اي هستيم.
آذر با تاکيد بر اينکه اين روند آسيب جدي به اقتصاد کشور وارد مي‌کند، از نمايندگان مجلس خواست تا در تصويب مصوبات و خواسته‌هاي دولت توجه بيشتري داشته باشند. وي همچنين عنوان کرد: اتفاق عجيب ديگري که در حال رخ دادن است؛ اعتبارات فروش دارايي‌هاي سرمايه اي از محل اوراق مشارکت و اسناد خزانه تامين مي‌شود.
رييس ديوان محاسبات با اشاره به اينکه هم اکنون براي بازپرداخت اصل و سود اوراق مشارکت به جاي پول از اوراق استفاده مي‌کنيم، گفت: متأسفانه اين موضوع توسط دولت درخواست مي‌شود و نمايندگان مجلس نيز در بودجه آن را به تصويب مي‌رسانند در صورتي که اين مهم ابداع فردي است که کارش مبناي درستي نداشته است. آذر تصريح کرد: به عنوان مثال در بند (هـ) تبصره (۵) سال ۹۶ به دولت اجازه داده شده ۵ هزار ميليارد تومان اوراق تا سررسيد ۵ ساله براي بازپرداخت اصل و سود اوراق مشارکت پرداخت کند که اين اتفاق نبايد صورت مي‌گرفت.
وي با اشاره به اينکه عليرغم اينکه فروش سهام شرکت‌ها که به عنوان سرمايه‌هاي بين نسلي تلقي مي‌شوند، بازپرداخت اصل و سود اوراق سررسيد از روش مذکور نيز آينده‌ فروشي تلقي مي‌شود، ادامه داد: به جاي اين روش بايد از طريق پرداخت پول امور را برطرف کرد. رييس ديوان محاسبات ضمن انتقاد از بي‌انضباطي در بودجه‌ريزي، عدم شفافيت و انحراف‌هاي هدف‌گذاري شده ادامه داد: به عنوان مثال در سال۹۶ بيش از ۳۰ درصد از بودجه عمومي‌اعتبارات متفرقه بوده است که اين مهم از مصاديق بي‌انضباطي در بودجه‌ريزي محسوب مي‌شود، لذا اگر نظام بودجه‌ريزي هدفمند باشد چنين بي‌انضباطي‌هايي برطرف خواهد شد. آذر با اشاره به اينکه يکي از مباحث اصلي در بودجه‌ريزي عملياتي محاسبه قيمت تمام شده خدمات و کالايي است که حکومت به مردم مي‌دهد، گفت: در سال ۹۰ دولت ۶ برابر بيشتر از اعتبارات مصوب استاني به استان‌ها اختصاص داده که به طور متوسط ۷۷ درصد مصارف در استان‌ها به صورت متمرکز انجام شده است که در اين زمينه شوراي برنامه‌ريزي استان و ساير دستگاه‌هاي مسئول تسلط لازم را نداشته‌اند؛ بنابراين نمي‌توان از آنها پاسخ درستي دريافت کرد که اين مهم يکي از مصاديق بي‌انضباطي در بودجه‌ريزي است.