اردوغان براي ديدار با پوتين به سوچي رفت
رئيس جمهوري ترکيه ديروز براي ديدار با همتاي روس خود به سوچي رفت.به گزارش خبرگزاري آناتولي، «رجب طيب اردوغان» رئيس جمهوري ترکيه‌ دیروز براي ديدار با «ولاديمير پوتين» رئيس جمهوري روسيه، به سوچي مي‌رود. اردوغان قرار است پس از اين ديدار راهي کشورهاي کويت و قطر شود. اين ديدار در راستاي تسريع تلاش‌ها براي برقراري آتش بس پايدار در سوريه ميان گروه‌هاي اپوزيسيون و حکومت کشور انجام مي‌گيرد. اردوغان درصدد است در ديدار با پوتين در مورد دعوت مسکو از نمايندگان حزب اتحاد دموکراتيک کردهاي سوريه براي شرکت در کنفرانس گفت‌وگوي ملي سوريه در ۱۸ نوامبر در سوچي رايزني کند.

تحقیقات قطر درباره جنگ پولی
سخنگوي دولت قطر از آغاز تحقيقاتي درباره تلاش محاصره‌کنندگان قطر براي ضربه زدن به ارز ملي اين کشور و «جنگ مالي» عليه دوحه خبر داد. «سيف بن احمد آل ثاني» مدير دفتر ارتباطات دولتي قطر گفت که تحقيقات درباره تلاش محاصره‌کنندگان قطر براي توطئه عليه ارز ملي اين کشور در ابتداي بحران به وجود آمده با اين کشور آغاز شده است.آل ثاني گفت که يک سازمان مالي بين‌المللي که تعدادي از سرمايه‌گذاران اماراتي سهام‌دار آن هستند، دستوراتي مبني بر توقف معاملات با ريال قطر در اروپا و آسيا صادر کرده است.اين افشاگري آل ثاني آغازگر فصل جديدي از بحران بين قطر و همسايگان آن در حاشيه خليج‌فارس است.آل ثاني همچنين در مصاحبه با خبرگزاري فرانسه افزود که «اگر روشن شود اين جنگ مالي صحت داشته است، در آن صورت بسيار شرم‌آور و خطرناک نه تنها براي اقتصاد قطر بلکه براي اقتصاد جهاني خواهد بود».اين مقام قطري همچنين اظهار داشت که يکي از موسسات مالي تعامل با ريال قطر به مدت چند روز را متوقف کرده بود که با اقدام ما دوباره معاملات ازسرگرفته شد.پيش از اين نيز برخي سايت‌هاي آمريکايي از توطئه‌امارات براي جنگ مالي عليه دوحه خبر داده بودند.چهار کشور عربي اعم از مصر، عربستان، امارات و بحرين از حدود 5 ماه پيش به بهانه حمايت قطر از تروريسم و نزديکي روابط با ايران، حماس و اخوان‌المسلمين روابط خود با قطر را قطع کرده‌اند.

آغاز نشست اتحاديه اروپا در خصوص دفاع مشترک اروپايي
نشست وزيران خارجه عضو اتحاديه اروپا به رياست «فدريکا موگريني»دیروز در بروکسل آغاز شد.به گزارش سايت اتحاديه اروپا، نشست شوراي وزيران امور خارجه اتحاديه اروپا به رياست «فدريکا موگريني» مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا در بروکسل آغاز شد، اين نشست در اصل آغاز فرايند اجرايي دفاع مشترک اروپايي با دريافت تاييديه بيش از ۲۰ دولت اروپا است.موگريني پيش از آغاز اين نشست، با اشاره به فعاليت‌هاي دفاعي اتحاديه اروپا از فعال تر بودن اين اتحايه در امر دفاعي در مقايسه با ناتو سخن گفت.وي همچنين گفت: امروز فصل جديدي از همکاري‌هاي دفاعي اتحاديه اروپا آغاز مي‌شود و من فکر مي‌کنم اين خبر روز باشد.وي همچنين از امکان پذير بودن قدرتمندتر ساختن ناتو به موجب اين پيمان دفاعي جديد سخن گفت.

امیدواری مادرو به پرداخت بدهی های ونزوئلا
نشست مقامات دولتي ونزوئلا با بستانکاران خارجي در حالي برگزار شد که نيکلاس مادورو روز گذشته تاکيد کرد، ونزوئلا هرگز با قصور در پرداخت بدهي‌هايش مواجه نخواهد شد. مذاکرات دولت نيکلاس مادورو رئيس جمهوري ونزوئلا با طلبکاران خارجي در حالي قرار است برگزار شود که به گفته مادورو، طارق العسيمي‌معاون رييس جمهور و سيمون سرپا وزير اقتصاد اين کشور رياست هيات ونزوئلا را برعهده مي‌گيرند. اين دو مقام ونزوئلا پيشتر از سوي آمريکا تحريم شدند و گزارش‌هاي ضد و نقيضي در اين رابطه منتشر شده بود که اين دو مقام با هدف کاهش نگراني‌هاي طلبکاران در اين نشست شرکت نمي‌کنند.در همين حال مادورو خاطر نشان کرد: برخي در مورد اينکه ونزوئلا رسما اعلام کند نمي‌تواند بدهي‌هاي خارجي خود را پرداخت کند، شرط بندي کرده‌اند. اما هرگز اين اتفاق رخ نخواهد داد. ما همواره راهبرد آشکاري داشته‌ايم و استراتژي فعلي مذاکره دوباره و تزريق فاينانس براي پرداخت اين بدهي‌هاست.وي افزود: تحريم‌هاي آمريکا تامين منابع مالي جديد در پرداخت بدهي‌هاي خارجي دولت ونزوئلا را غيرممکن کرده است.

 نگراني انگليس از جاسوسي آنتي ويروس کاسپرسکي
سازمان کنترل کننده آنتي ويروس‌ها در انگليس نسبت به قابليت جاسوسي آنتي ويروس روسي کاسپرسکي هشدار داد. به گزارش فايننشال تايمز، دو ميليون نفر از مشتريان بانک بارکيز انگليس از نرم افزار انتي ويروس کاسپرسکي استفاده مي‌کنند و احتمال جاسوسي روسيه از آنها افزايش يافته است.يکي از مقامات GCHQ سازمان نظارت ديجيتال انگليس معتقد است سرويس امنيت فدرال روسيه اف اس بي، از اهداف حساس جاسوسي مي‌کند. مقامات اطلاعاتي نگرانند گسترش آنتي ويروس کاسپرسکي کارمندان و افرادي در دولت انگليس و نيروهاي نظامي‌را مورد هدف قرار دهد که جزو مشتريان بانک بارکليز هستند. مقامات بانک بارکليز اعلام کردند که به دلايل تجاري ديگر با کاسپرسکي کار نمي‌کنند. نگراني از سواستفاده از آنتي ويروس کاسپرسکي از ماه سپتامبر آغاز شده است ، زماني که وزارت امنيت ملي آمريکا استفاده از اين نرم افزار را در سازمانهاي آمريکا ممنوع کرد. سازمان‌هاي اطلاعاتي آمريکايي و اسرائيلي ادعا کردند مدارکي مبني بر استفاده سازمانهاي روسي از کاسپرسکي براي هک کردن اطلاعات حساس دارند.
تلاش سازمان امنيت ملي آمريکا در جلوگيري از نفوذ جاسوسان 
به دنبال نفوذ هکرها در سازمان امنيت ملي آمريکا و دزدي سلاح سايبري از اين سازمان سعي در جلوگيري از دزدي اطلاعاتي دارد. به گزارش نيويورک تايمز،به گفته اين سازمان دزدي از اين سازمان باعث صدمه به بسياري از فعاليت‌هاي تجاري و شهروندي در سراسر دنيا شده است و بسياري از عمليات اين سازمان را کند کرده است.مقامات فعلي و پيشين سازمان امنيت ملي آمريکا معتقدند گروهي مرموز ابزار اين سازمان را به دست آورده که يک فاجعه است و قابليت و ارزش‌هاي سازمان امنيت ملي را زير سئوال برده است.سازمان امنيت ملي آمريکا نگران است استفاده از اين ابزار باعث به خطر افتادن اطلاعات مهم در سطوح بالا شود. گمانه زني درباره ورود هکرهاي روسي به شبکه اطلاعاتي آمريکا بيشترين بخش اين نگرانيها را به خود اختصاص داده است.


رئيس جمهور عراق در ديدار با سفير آمريکا در بغداد خواهان حل مشکلات کشورش از طريق گفت‌وگو شد و سفير آمريکا نيز تاکيد کرد، ايالت متحده خواهان آغاز گفت‌وگويي است که اختلافات را پايان دهد.به گزارش سومريه نيوز، فواد معصوم، رئيس جمهور عراق با داگلاس سليمان، سفير آمريکا در عراق ديدار کرد و دو طرف درباره روابط دوجانبه، راه‌هاي تقويت آن، تحولات سياسي و امنيتي و بحران ميان بغداد و اربيل گفت‌وگو کردند.معصوم در اين ديدار تاکيد کرد، پيروزي‌هاي نيروهاي امنيتي عليه تروريسم با انسجام مردم عراق و پافشاري آنها بر زندگي آزادانه، دموکراتيک و همزيستي مسالمت‌آميز محقق شد.وي از همه طرف‌هاي سياسي خواست، از پيروزي‌هاي نيروهاي عراقي با پايان دادن به مشکلات به ويژه بحران اربيل، آغاز گفت‌وگوي سازنده براي حل بحران کنوني و حفظ دستاوردهاي ملي حمايت کنند.سليمان نيز پيروزي‌هاي عراق بر تروريسم را ستود و تاکيد کرد، کشورش از ثبات امنيتي و سياسي عراق حمايت مي‌کند.وي گفت، ايالت متحده خواهان آغاز گفت‌وگويي است که اختلافات را پايان دهد.
مسعود بارزاني، رئيس اقليم کردستان شنبه پيام شفاهي به حيدر العبادي، نخست وزير عراق فرستاد و از وي خواست براي حل درگيري‌ها مذاکرات از سر گرفته شود.بارزاني گفت: تنها ثمره جنگ نابودي است. 

 منابع سوريه اعلام کردند که ارتش اين کشور حمله به منطقه جزيره‌اي "حويجه کاطع" که رود فرات آن را در بر گرفته، آغاز کرده است. به گزارش شبکه خبري اسکاي نيوز، حويجه کاطع جزيره‌اي در ميانه رود فرات در استان ديرالزور است که تروريست‌هاي داعش در آنجا کمين گرفته و از غيرنظاميان به عنوان سپر انساني استفاده مي‌کنند. مناطق اطراف حويجه کاطع که 2 کيلومتر مربع مساحت دارد مدت‌هاست از دست داعش خارج شده و اين منطقه عملا در محاصره نيروهاي دولتي است. به دليل شرايط جغرافيايي و حضور غيرنظاميان در حويجه کاطع پاکسازي آن تاکنون براي ارتش سوريه ممکن نشده است. غيرنظاميان اين منطقه چندين بار خواهان حمايتشان در برابر تروريست‌هاي داعش شده‌اند. 
ساکنان اين منطقه مي‌گويند که بارها خواسته‌اند از رود فرات عبور کنند و به مناطق تحت سيطره نيروهاي سوريه دموکراتيک بروند اما تروريست‌هاي داعش مانع عبور آن‌ها شده‌اند.در جنوب استان دير الزور و در شهر بوکمال، ارتش روسيه کنترل مجدد داعش بر شهر را تکذيب و تأکيد کرد که اين شهر از روز جمعه تحت کنترل ارتش سوريه است.
يک مسئول نظامي‌روس اعلام کرد که نيروهاي ارتش اکنون مشغول پاکسازي شهر و اطراف آن هستند.

 اجلاس آ سه آن در ميان اعتراضات ضد آمريکايي مردم فيليپين از صبح ديروز آغاز به کار کرد.به گزارش آناتولي، در حالي که هزاران نفر از مردم فيليپين در اعتراض به سياست‌هاي آمريکا دست به تظاهرات زده و در حال رساندن خود به محل برگزاري اجلاس آ سه آن هستند، «رودريگو دوترته» رئيس جمهوري فيليپين اين اجلاس بين المللي را افتتاح کرد. پليس فيليپين با استفاده از ماشين‌هاي آب پاش در حال متفرق کردن معترضين بود.روز گذشته نيز پيش از ورود «دونالد ترامپ» رئيس جمهوري آمريکا به فيليپين، تظاهرات ضد آمريکايي در خيابان‌هاي مانيل انجام شده بود. سران ۱۰ کشور عضو اين اتحاديه و شرکاي مذاکره کننده آن قرار است درباره يکپارچگي منطقه‌اي، همکاري‌ها و موضوعات امنيتي گفتگو کنند. رودريگو دوترته رئيس جمهور فيليپين در مراسم افتتاحيه اين اجلاس اعلام کرد دو روز آينده فرصت‌هاي عالي براي سران " آ. سه آن " و شرکاي مذاکره کننده آن‌ها براي تعامل در بحث‌هاي معنا دار در امور مهم منطقه‌اي و بين المللي ايجاد خواهد شد. موضوع اين اجلاس " مشارکت براي تغيير، تعامل با جهان " است و فيليپين رياست دوره‌اي آ. سه آن در سال ۲۰۱۷ را برعهده دارد. اتحاديه آ. سه آن در سال ۱۹۶۷ تشکيل شد و کشور‌هاي برونئي، کامبوج، اندونزي، لائوس، مالزي، ميانمار، فيليپين، سنگاپور، تايلند و ويتنام عضو آ. سه آن هستند.


عربستان از اقدام براي بازگشايي فرودگاه‌ها و بنادر دريايي صنعا خبر داد
گروه بين الملل :  به دنبال افزايش اعتراضات جهاني به محاصره ظالمانه يمن ، نماينده عربستان در سازمان ملل متحد از قصد ائتلاف متجاوز به يمن براي بازگشايي فرودگاه‌ها و بنادر تحت کنترل دولت مستعفي يمن خبر داد. ائتلاف متجاوز به يمن اعلام کرده اولين گام‌ها در اين راستا ظرف 24 ساعت آينده با بازگشايي تمامي‌بنادر در مناطق تحت کنترل دولت مستعفي يمن، از جمله «عدن»، «المکلا» و «المخا» برداشته خواهد شد. سازمان‌هاي حقوق بشري و همچنين مقامات سازمان ملل هشدار دادند که يمن به‌رغم دسترسي به کمک‌هاي اوليه با بزرگ‌ترين فاجعه گرسنگي در طي دهه‌هاي گذشته روبرو خواهد شد، چرا که در آنجا بيش از بيست ميليون نفر به کمک‌هاي انسان‌دوستانه نيازمند هستند. به گزارش گاردين ، در سايه تداوم حملات همه جانبه ائتلاف تحت فرماندهي سعوديها به يمن و محاصره زميني و هوايي و دريايي آن، هفت ميليون يمني در آستانه قحطي قرار گرفته‌اند.به گزارش روزنامه انگليسي گاردين، کودکان يمني به خاطر جلوگيري از رسيدن کمک‌هاي انساني به آنها، گرسنه هستند.
اين روزنامه افزود: بيش از 460 هزار کودک يمني از سوء تغذيه حاد رنج مي‌برند.به نوشته گاردين، حدود 7 ميليون يمني در آستانه قحطي قرار دارند و علاوه بر آن بيماري وبا نيز در اين کشور شيوع يافته است.اين روزنامه تصريح کرد: 45 درصد بيمارستانها يمن فقط کار مي‌کنند زيرا اکثر آنها به خاطر نبرد يا کمبود تجهيزات پزشکي يا حمله جنگنده‌هاي ائتلاف سعودي به آنها بسته شده‌اند.دولت سعودي در قالب ائتلاف خود از سه سال پيش جنگ همه جانبه عليه يمن را به راه‌انداخت که تاکنون به کشته شدن بيش از هشت هزار نفر و زخمي‌شدن هزاران يمني ديگر، انهدام ساختار زيربنايي اين کشور، آوارگي ميليونها نفر و شيوع بيماري‌هاي واگير دار و قحطي در اين کشور منجر شده است.
شمار مبتلايان به وبا به حدي است که بيمارستانها و درمانگاههاي باقي مانده مملو از بيماران است و پزشکان مجبور شده‌اند تا در چادرهاي برپا شده يا حتي روي زمين به مداواي بيماران بپردازند.کميته بين المللي صليب سرخ درباره ابتلاي يک ميليون شهروندان يمني به بيماري وبا تا پايان سال جاري ميلادي هشدار داده است.
رئيس موسسه خيريه آکسفام نيز اخيرا اعلام کرد، جامعه بين‌المللي بايد ائتلاف عربي را براي بازگشايي بنادر يمن و لغو محاصره اين کشور متقاعد کند.
به گزارش خبرگزاري اسپوتنيک، شين استيوسان، رئيس موسسه خيريه آکسفام اعلام کرد: محاصره يمن در حال حاضر نه تنها از ورود هرگونه کمک بشردوستانه به اين کشور جلوگيري مي‌کند بلکه باعث افزايش قيمت موادغذايي مي‌شود و اين امر تشديد وخامت اوضاع در يمن را به دنبال دارد. اگر اين محاصره ادامه يابد اين کشور به خصوص در مناطق روستايي بلافاصله دچار قحطي مي‌شود.اين مسئول موسسه خيريه آکسفام اعلام کرد: يمن شاهد بدترين بحران انساني در جهان است.
وي افزود: اين موسسه تمام تلاش خود را براي حمايت از مردم يمن انجام مي‌دهد. در حالي که با گذشت هر روز شرايط در يمن وخيم‌تر مي‌شود، جامعه بين‌المللي بايد يک راه حل سريع براي انتقال موادغذايي، سوخت و دارو به داخل اين کشور پيدا کند.
استيوسان اضافه کرد: در حال حاضر ۱۷ ميليون يمني از وخامت وضعيت موادغذايي رنج مي‌برند و مي‌توان گفت که يک چهارم جمعيت اين کشور به شدت گرسنه هستند.
تظاهرات گسترده يمني‌ها در محکوميت محاصره اين کشور
مردم يمن ديروز تظاهرات گسترده‌اي را در صنعا در مخالفت با محاصره اين کشور از سوي عربستان برگزار کردند.به گزارش پايگاه خبري العهد، مردم يمن صبح ديروز تظاهرات گسترده‌اي را در صنعا در مخالفت با بسته شدن تمامي‌گذرگاه‌هاي اين کشور از سوي ائتلاف متجاوز سعودي آغاز کردند.عربستان اخيرا تمامي‌بنادر و گذرگاه‌هاي يمن را بست، اقدامي‌که بحران انساني در اين کشور را وخيم‌تر کرده است.
تظاهرکنندگان تأکيد کردند که ادامه محاصره بر پافشاري مردم يمن به مقابله با متجاوزان مي‌افزايد.صالح الصماد، رئيس شوراي عالي سياسي يمن در اين تظاهرات گفت: ادامه جنايت‌هاي ائتلاف عربي عليه مردم ما ايجاب مي‌کند که پايداري و مقاوتمان را تقويت کنيم. گزينه درست براي نظام سعودي توقف جنگ و محاصره است. بعد از سه سال از محاصره مردم يمن قدرتشان افزايش يافته است.
وي افزود: ما همبستگي خود را با مردم لبنان اعلام مي‌کنيم. موضع خصمانه نظام سعودي در قبال لبنان به دليل موضع لبنان عليه اسرائيل است.
 وي گفت: تمامي‌مواضع ما در مقابله با ظلم از جمله 
شليک موشک به رياض و مابعد رياض مواضعي طبيعي است. 
دو سال درگيري نابرابر 
کشور يمن در فاجعه‌اي انساني قرار گرفته است. حدود دو سال است که جنگ در اين کشور حاکم است و شرايط براي مردم اين منطقه به طور روزافزوني نااميد کننده مي‌شود.
 اين کشور عربي خاورميانه مدتهاست که فقيرترين کشور منطقه است.
به گزارش دویچه وله، بر اساس شاخص توسعه انساني سازمان ملل متحد (HDI) که ميزان اميد به زندگي، تحصيلات و استانداردهاي زندگي را اندازه گيري مي‌کند، يمن در سال 2015 از اين نظر در جايگاه 168 از بين 188 کشور قرار داشت.
 از زمان شروع جنگ در اين کشور از ماه مارس سال 2015 شرايط همچنان در اين کشور تشديد شده است.
 بيش از 18 ميليون نفر در يمن به کمک‌هاي انساني نياز دارند و بسياري از آن‌ها هيچ گونه دسترسي به‌امکانات بهداشتي و آب تميز ندارند.جنگ داخلي در يمن با شروع بهار عربي در سال 2011 آغاز شد. معترضان طرفدار دموکراسي در يمن به خيابان‌ها آمدند تا رئيس جمهور علي عبدالله صالح را بعد از 33 سال سلطنت ساقط کنند. 
با توجه به بيکاري بالا و نارضايتي از دولت صالح اين کشور آماده براي تغيير بود. در نوامبر سال 2011 عبدالله صالح استعفاي خود را اعلام کرد. در ماه مارس سال 2015 عمليات نظامي‌عليه يمن به رهبري عربستان سعودي آغاز شد و کشورهاي امارات، کويت، بحرين، قطر، مراکش، سودان ، اردن و مصر هم در اين عمليات مشارکت کردند.ايالات متحده‌امريکا، انگليس و فرانسه نيز اين ائتلاف جنگي به رهبري آل سعود را تحت حمايت قرار دادند. هدف اين ائتلاف اين بود که دولت منصور‌هادي در يمن را در برابر حوثي‌ها حمايت کند. 
در جنگ فراموش شده يمن غير نظاميان بيشترين آسيب را ديدند. بر اساس اطلاعات سازمان ملل تا اوايل سال 2017 بيش از 10 هزار نفر و حداقل 40 هزار نفر در اين جنگ مجروح شدند.از طريق حملات هوايي و محاصره دريايي عليه اين کشور مردم يمن در کشوري که بالغ بر 80 درصد مواد غذايي خود را بايد وارد کند يک قحطي و گرسنگي حاکم مي‌شود. سازمان ملل در اين باره هشدار مي‌دهد که اين مي‌تواند بزرگترين فاجعه گرسنگي و قحطي باشد که دنيا در چند دهه اخير تجربه کرده است. ذخاير بانک خون ملي در يمن به پايان مي‌رسد. در همين راستا شوراي امنيت سازمان ملل از ائتلاف نظامي‌به رهبري عربستان سعودي درخواست کرده است که به تحريم‌هاي هوايي و دريايي عليه اين کشور پايان دهد.

جان ليهاي
فايننشال تايمز
منطقه آسو در نزديکي ريو دو ژانيرو به "بزرگراهي به چين" معروف شده است. مذاکره درباره افزايش سرمايه گذاريهاي چين در برزيل بيشتر شده است. موج اخير سرمايه گذاريهاي چين به طور قابل توجهي با بازرسي فساد مالي مقامات برزيل تحت تاثير قرارگرفته است. به جز سينوپک ، شرکت‌هاي چيني درحال خريد دارايي‌هاي برزيل هستند. شرکت CTG سازنده سد و شرکت انتقال انرژي و هواپيمايي به شرکت‌هاي چيني رسيد است. شرکت‌هاي فن آوري از جمله بيددو نيز در برزگترين اقتصاد آمريکاي لاتين نفوذ کرده است. قراردادهاي مرتبط با شرکت‌هاي چيني امسال از 10 ميليارد دلار عبور کرده است. براي برزيل ، رشد سرمايه گذاري چين در زمان خوب ظاهر شده و باعث کمک به اقتصاد چالش برانگيز برزيل شده است. رشد توليد ناخالص داخلي در دوسال اخير بيش از 7 درصد کاهش داشته است و برزيل با بدترين رکود خود را با رشد رسوايي‌هاي مالي مقامات ارشد خود روبرو شده است. تمايل سرمايه گسترده چين در برزيل نشانگر تغييري قابل توجه براي پکن بوده است. از سال 2005 چين بيش از 130 ميليارد دلار به‌امريکاي لاتين وام داده است که تقريبا نيمي‌از آن به ونزوئلا بوده است.درعين حال پکن پس از ونزوئلا به سوي کشورهاي ديگر منطقه از جمله اکوادور و برزيل روي آورد.طرفداران اين سرمايه گذاري آنرا ازدواجي بين دو قدرت روبه توسعه مي‌بينند. چين رهبرصنعتي و برزيل منبع پرقدرت منابع طبيعي است. اما سيساتمداران ناسيوناليست برزيل نسبت به تاثير چين برانتخابات رياست جمهوري سال آينده برزيل نگرانند.همچنين حضور پکن در حياط خلوت آمريکا باعث افزايش نگراني واشنگتن شده است.سرمايه گذاري چين در ديگر نقاط جهان به جز برزيل کاهش 40 درصدي داشته است که ناشي از سياستگذاري سخت و سرکوب سرمايه گذاريهاي خارج از کشور توسط مقامات پکن بود با اين حال وضعيت سرمايه گذاري چين در برزيل متفاوت بوده است.درعين حال با نزديک شدن انتخابات برزيل در سال آينده ميلادي اين موقعيت تغيير خواهد کرد.
ترجمه : فاطمه مهتدي