احتمال ورود بيت‌کوين به فرابورس
مديرعامل فرابورس از احتمال استفاده از بيت کوين در اين بازار خبر داد و گفت: اگر به اين نتيجه برسيم که مزاياي استفاده از پول‌هاي الکترونيکي بيشتر از معايب آن است، مي‌توان از آن‌ها استفاده کرد.  به نقل از ايبنا، امير‌هاموني درباره استفاده از پول الکترونيکي در بازارهاي مالي ايران گفت: اخيرا شوراي عالي بورس مصوبه اوراق ارزي را نهايي کرده که به‌ موجب آن اگر اوراقي غير از ريال منتشر شود نيازمند اين است که از سازمان بورس و بانک مرکزي مجوز بگيرد. وي درباره استفاده از بيت کوين در فرابورس افزود: به ‌تازگي در واحد تحقيق و توسعه فرابورس اين قضيه مورد بررسي قرار گرفته و اگر به اين نتيجه برسيم که مزاياي استفاده از پول‌هاي الکترونيکي بيشتر از معايب آن است، مي‌توان از آن‌ها استفاده کرد. بنابراين گزارش، مديرعامل بورس‌کالا نيز چندي پيش اعلام کرده بود، قرار است با تشکيل يک کارگروه براي بررسي ويژگي‌هاي بيت‌کوين، راهکارهاي استفاده از آن در حوزه بورس‌ کالا را مورد بررسي قرار گيرد.نهاد رسمي‌تنظيم مقررات در اين زمينه بانک مرکزي است و بورس‌ کالا به‌عنوان جزئي از يک کل قادر نيست چنين کاري را به طور مستقل انجام دهد.

تقويت ۱۱۷ واحدي شاخص کل بورس
شاخص کل بورس با 96 با افزايش 117 واحدي روي رقم 87 هزار و 949 واحد ايستاد. شاخص کل قيمت و بازده نقدي بورس اوراق بهادار تهران (تدپيکس) در پايان معاملات ديروز سه شنبه 23 آبان ماه 96 با افزايش 117 واحدي روي رقم 87 هزار و 949 واحد ايستاد. شاخص کل هم ‌وزن اما با کاهش 18 واحدي عدد 17 هزار و 540 واحد را به نمايش گذاشت. شاخص سهام آزاد شناور نيز با افزايش 130 واحدي به رقم 94 هزار و 685 واحد دست يافت. شاخص بازار اول اما در حالي با افزايش 93 واحدي به رقم 61 هزار و 469 واحد دست يافت که شاخص بازار دوم با افزايش 196 واحدي عدد 192 هزار و 597 واحد را به نمايش گذاشت. همچنين شاخص کل فرابورس (آيفکس) نيز با افزايش يک واحدي روي رقم 989 واحد ايستاد. در مقابل، معاملات سهام در نماد معاملاتي پتروشيمي‌جم با 11 واحد، تاپيکو با 8 واحد و بانک ملت با 7 واحد کاهش بيشترين تاثير منفي را در برآورد اين نماگر به دوش کشيدند. ارزش کل معاملات ديروز بورس تهران در حالي به بيش از 179 ميليارد تومان نمايش داده شد که ناشي از دست به دست شدن بيش از 784 ميليون سهم و اوراق مالي قابل معامله طي 46 هزار و 240 نوبت داد و ستد بود. ديروز در بازار2 بورس تهران که با معاملات درون گروهي سهامداران عمده اختصاص دارد، 199.5 ميليون سهم گروه پتروشيمي‌سرمايه گذاري ايرانيان به ارزش کمتر از 30 ميليارد تومان ميان سهامداران عمده اين سهم با معاملات انتقالي روبه‌رو بود. 


«خگستر» با انتشار اطلاعيه اي از واگذاري 30 درصد از سهام يکي از شرکت‌هاي زيرمجموعه خبر داد.
شرکت گسترش سرمايه گذاري ايران خودرو، با انتشار اطلاعيه اي در شبکه کدال در خصوص برنامه واگذاري 30 درصد از سهام شرکت صنايع توليدي نيرو گستران خراسان خبر داد. به نقل از سنا، سيد مهدي جلالي، مديرعامل «خگستر» در اين اطلاعيه بيان کرده است در اجراي سياست واگذاري سرمايه گذاري‌ها، اين شرکت در نظر دارد معادل 30 درصد از سهام شرکت صنايع توليدي نيروگستران خراسان را از طريق مزايده عمومي‌واگذار کند. به گفته مديرعامل اين شرکت، قيمت کارشناسي و قيمت تمام شده سهام مذکور به ترتيب 29713 و 16950 ميليون ريال است.


"خريخت" در دوره 6 ماهه منتهي به پايان شهريور امسال به ازاي هر سهم 122 ريال زيان محقق کرد.
شرکت صنايع ريخته گري ايران پيش بيني درآمد هر سهم براي سال مالي منتهي به پايان اسفند امسال را مبلغ 3 ريال به طور خالص پس از کسر ماليات اعلام کرد.
"خريخت" در دوره 6 ماهه منتهي به پايان شهريور امسال به ازاي هر سهم 122 ريال زيان محقق کرد.
صنايع ريخته گري ايران در سال مالي منتهي به پايان اسفند 95 به ازاي هر سهم 290 ريال زيان شناسايي کرد. همچنين اين شرکت در 6 ماهه سال مالي قبل 189 ريال زيان محقق کرد و 65 درصد پيش بيني‌ها را پوشش داده بود.


"دسبحا" در دوره 6 ماهه منتهي به پايان شهريور امسال به ازاي هر سهم يک ريال زيان محقق کرد.
به گزارش سنا، شرکت گروه دارويي سبحان پيش بيني درآمد هر سهم براي سال مالي منتهي به پايان اسفند امسال را مبلغ 800 ريال به طور خالص پس از کسر ماليات اعلام کرد.
"دسبحا " در دوره 6 ماهه منتهي به پايان شهريور امسال به ازاي هر سهم يک ريال زيان محقق کرد.
گفتني است سود شناسايي شده از صنايع ريخته گري ايران نسبت به گزارش قبل بدون تغيير باقي مانده است.
"خريخت" سود عملياتي سال مالي منتهي به پايان اسفند 96 را به ازاي هر سهم 98 ريال اعلام کرده است.


مدیر امور ناشران «سمات» خبر داد:
مدير امور ناشران شرکت سپرده گذاري مرکزي اوراق بهادار و تسويه وجوه (سمات) از راه‌اندازي نسخه جديد سامانه نت کلير در بازار سرمايه خبر داد و گفت: اضافه شدن کد ملي سهامداران بر روي اعلاميه و گواهينامه‌هاي بازار سرمايه براي نخستين بار از قابليت‌هاي جديد اين سامانه است.
به نقل از سمات، مريم شاه حسيني مدير امور ناشران شرکت سپرده گذاري مرکزي اوراق بهادار و تسويه وجوه (سمات) از راه‌اندازي نسخه جديد سامانه نت کلير در بازار سرمايه خبر داد و گفت: اضافه شدن کد ملي سهامداران بر روي اعلاميه و گواهينامه‌هاي بازار سرمايه براي نخستين بار، امکان درج و گزارش دهي هزينه انبار گواهي‌هاي سپرده کالايي وماليات سپرده کالايي بر ارزش افزوده آن و گزارش دهي ماليات بر ارزش بر افزوده معاملات از قابليت‌هاي جديد اين سامانه است. وي با تاکيد بر تلاش‌هاي انجام گرفته در چند سال اخير براي تسهيل ارايه خدمات به کارگزاران، ناشران و سهامداران اظهار داشت: سامانه نت کلير جهت تسويه و پاياپاي انواع اوراق بهادار و همچنين براي ارائه گواهينامه‌هاي غير کاغذي به سرمايه گذاران، از سال 90 راه‌اندازي شده است.
 2 سامانه مجزا براي نت‌کلير
مدير امور ناشران سمات با بيان اينکه نت کلير داراي دو سامانه مجزاست، ادامه داد: اين سامانه توسط شرکت سپرده گذاري مرکزي ايران توسعه داده شده که گزارش‌هاي الکترونيک و غير کاغذي را که منشاء آن سامانه پس از معاملات بازار سرمايه است، ايجاد کرده و آن را در اختيار ذينفعان خود قرار مي‌دهد.
وي اضافه کرد: سامانه اول براي انتقال داده‌هاي معاملات و گواهينامه‏‌ها از سامانه پس از معاملات به وب سايت نت کليراست. سامانه دوم براي انتشار گواهينامه‌هاي الکترونيک و گزارشات اختصاصي براي کارگزاران، اتاق پاياپاي و ساير ذينفعان، استفاده مي‌شود و اعلاميه‌هاي الکترونيکي و گواهينامه‌هاي معاملات را به کمک يک سيستم گزارش گيري الکترونيک ايجاد کرده و قادر به تهيه گزارش‌هاي سفارشي تسويه، کارمزد و صورتحساب مالي است.
شاه حسيني با تاکيد بر افزايش امنيت و اعتبار گواهينامه‌هاي سپرده کالايي يا درج کد ملي افزود: براي نخستين بار کد ملي افراد حقيقي و شناسه ملي افراد حقوقي بر روي گواهينامه‌هاي صادره براي کليه ابزارهاي مالي درج شده است که اين امر باعث افزايش اعتبار و سهولت اعتبارسنجي گواهينامه‌هاي بازار سرمايه شده است. 
وي افزود : ناشران مي‌توانند با استفاده از نرم افزار Cert Reporter، گواهينامه‌هاي سهامداران خود را چاپ کنند. برخي از ويژگي‌هاي اين سامانه را مي‌توان به کاربرد آن در اوراق سلف نفتي، اوراق مشارکت ارزي، بورس ارز، قابليت‌هاي تسويه اوراق با واحدهاي پول متفاوت و همچنين قابليت تعريف پوياي ارزهاي جديد، تهاتر با بورس و فرابورس، سرعت بالا 20000 معامله در دقيقه، غير کاغذي شدن گزارش‌هاي کارمزدها، پاياپاي روزانه، اعلاميه‌ها، گواهينامه و...نام کرد.


استاد یار دانشکده حقوق دانشگاه کلمبیا؛
استاديار دانشکده حقوق دانشگاه کلمبيا و مدير موسسه مشورتي گاليله گلوبال در يادداشتي در‌هافينگتون پست نوشت: اخيرا در کنفرانس بازار سرمايه ايران که توسط سازمان بورس و اوراق بهادار ايران ترتيب داده شده بود شرکت کردم. به نقل از تسنيم، جورجس اوجکس، استاديار دانشکده حقوق دانشگاه کلمبيا و مدير موسسه مشورتي گاليله گلوبال در يادداشتي در‌هافينگتون پست نوشت: اخيرا در کنفرانس بازار سرمايه ايران که توسط سازمان بورس و اوراق بهادار ايران ترتيب داده شده بود شرکت کردم. اين کنفرانس در جزيره کيش برگزار شد؛ يک جزيره لوکس که در فاصله 19 کيلومتري از سرزمين اصلي ايران قرار دارد. با توجه به ساخت و سازهاي در حال اجرا در اين جزيره کيش مي‌تواند در اينده با داشتن آسمان خراش‌ها، درختان نخل، کاخ‌ها و سواحل زيباش جايي شبيه ميامي‌آمريکا باشد.  يکي از جالب توجه‌ترين عناصر کنفرانس بازار سرمايه ايران حضور موسسات هندي، اندونزيايي، آلماني، انگليسي و بلژيکي بود. سفراي کشورهاي ترکيه و کره جنوبي نيز به نمايندگي از کشورهايشان در اين کنفرانس حضور داشتند. آلمان و به ويژه ايالت باوارياي اين کشور به شکل فعالانه اي در حال دعوت از بانک‌هاي ايراني براي افتتاح شعبه اي در مونيخ هستد و 4 بانک ايراني مجوزهاي لازم را کسب کرده‌اند. يک بانک ايراني اروپايي در‌هامبورگ در حال تکميل حضور صنعت بانکداري ايران در قلب حوزه يورو است. صندوق دماوند که در جزاير کايمن (يکي از سرزمين‌هاي ماوراء بحار انگليس) تاسيس شده در حال فعاليت است و به سرمايه گذاران اجازه مي‌دهد تا در بورس ايران سرمايه گذاري کنند. در حالي گه درسترسي مستقيم به سهام شرکت‌هاي ايراني همچنان غيرممکن است، درهاي اين شرکت ايراني به روي سرمايه گذاران بين المللي باز است.
حضور در بازار سرمايه ايران و موسسات مالي اين کشور به دليل ادامه تحريم‌هاي دولت امريکا از طريق يورو انجام مي‌گيرد. تحريم‌هاي اعمال شده از سوي دولت آمريکا نه تنها بانک‌هاي آمريکايي بلکه بانک‌هاي خارجي فعال در آمريکا نظير بانک‌هاي بزرگ اروپايي و ژاپني را از معاملات دلاري با ايران منع مي‌کند. بنابراين اين تنها بانک‌هاي داخلي اروپايي و شعب بانک‌هاي غيراروپايي مستقر در اروپا هستند که تراکنش‌هاي مرتبط با ايران را انجام مي‌دهند.
بخشي از سيستم بانکي حوزه يورو را بانک‌هاي دولتي نظير بانک کي اف دبليوي آلمان تشکيل مي‌دهند. اين بانک‌ها از سرمايه گذاري‌ها در ايران حمايت خواهند کرد. اين بانک‌ها تحت تبعيت اداره کنترل دارايي‌هاي خارجي خزانه داري امريکا (اوفک) قرار ندارند و مي‌توانند بدون تبعيت از اوفک از پروژه‌هاي شرکت‌هاي اروپايي در ايران را تامين مالي کنند.
در اين ميان به نظر مي‌رسد که‌امريکا به صورت خودخواسته خود را از تجارت با ايران محروم کرده است. ادوارد لوس، ستون نويس روزنامه فايننشال تايمز مقايسه جالب توجهي ميان «خاندان ترامپ» و «خاندان سعود» انجام داده و مي‌گويد: «اين مقايسه نشان مي‌دهد که (ترامپ) رئيس جمهوري است که نمي‌تواند منافع ملي کشورش را از منافع تجاري خانوادگي جدا کند.»