ایران ۸ فروند هواپیمای ای تی آر تحویل می‌گیرد 
مدیر شرکت هواپیماسازی ای تی آر گفت، این شرکت قصد دارد تا پایان سال جاری میلادی ۸ فروند هواپیمای دیگر به ایران تحویل دهد.
به گزارش روزنامه تجارت به نقل از رویترز، شرکت هواپیماسازی ای تی آر اعلام کرد، سفارشات جدید ثبت شده توسط این شرکت ممکن است به میزان 50 درصد از هواپیماهای تحویلی این شرکت در سال 2017 فراتر برود و نسبت ثبت سفارش به تحویل هواپیما توسط این شرکت را از کمتر از نیم در سال 2016 به 1.5 در سال جاری افزایش دهد.
کریستین شرر، مدیر شرکت ای تی آر گفت، این شرکت که به صورت مشترک متعلق به شرکته ای ایرباس و گروه لئوناردوی ایتالیاست انتظار داردبتواند در سال 2017 و پس از آن تعداد تحویل هواپیما به مشتریان را در طی 80 فروند ثابت نگه دارد.
شرکت ای تی آر که در حال رقابت با شرکت کانادایی بمباردیر است امسال در میزان سفارشات ثبت شده عملکرد بهتری داشته است. سال گذشته ای تی آر تنها 36 سفارش برای ساخت هواپیما گرفته بود که پایین ترین رقم در طی 7 سال گذشته بود.
شرر در حاشیه نمایشگاه هوایی دوبی به خبرنگاران گفت، شرکت قصد دارد سطح تولید خود را در حد 80 فروند در سال نگه دارد تا به توازن بازار کمک کند.
وی همچنین گفت، ای تی آر بعد از تحویل 6 فروند هواپیما به ایران از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون که در چهارچوب مجوزهای صادر شده از سوی دولت آمریکا صورت گرفته، قصد دارد تا پایان سال 8 فروند هواپیمای دیگر به این کشور تحویل دهد.
بر اساس قوانین دولت آمریکا هواپیماهایی که بیش از 10 درصد تجهیزات به کار رتفه در آنها ساخت شرکت های آمریکایی باشد، برای صادرات به ایران باید مجوز وزارت خزانه داری آمریکا را کسب کند.

پیش بینی خرید ۴۶ هزار واگن باری از سوی شرکت راه آهن
معاون اقتصاد حمل و نقل شرکت راه آهن گفت: در برنامه های این شرکت تأمین ۴۶ هزار دستگاه واگن باری و ماشین آلات امداد و نجات پیش بینی شده است.
به گزارش روزنامه تجارت به نقل از صدا وسیما، نورالله بیرانوند در جلسه مشترک با معاون خاورمیانه وزارت اقتصاد و انرژی آلمان و هیئت همراه در ساختمان راه آهن افزود: شبکه حمل و نقل ریلی ایران حدود ۱۰ هزار و ۵۰۰ کیلومتر خط اصلی ، ۵۵۶ دستگاه لکوموتیو سنگین، ۴ هزار واگن باری و ۱۹۰۰ واگن مسافری دارد.
وی از راه آهن به عنوان مزیت رقابتی ایران در منطقه یاد کرد و گفت : کریدورهای بین المللی متعددی از ایران عبور می کند که از نظر اقتصاد حمل و نقل در مقایسه با رقبا در موقعیت ممتاز قرار دارد.
بیرانوند با بیان اینکه راه آهن جمهوری اسلامی ایران پارسال موفق به جابجایی ۴۰ میلیون تن بار شد افزود: تجارت بین اروپا و آسیا در سال ۲۰۱۴ بالغ بر هزار و ۲۰۰ میلیارد دلار بود که باتوجه به تجارت بیش از ۶۶ میلیارد دلاری ترکیه با کشورهای پیرامون ایران ایجاد مزیت های رقابتی ترانزیتی و افزایش سهم حمل و نقل ریلی در حوزه بار به ۴۰ درصد از سیاست های جدی راه آهن جمهوری اسلامی ایران در حوزه ترانزیت کالاست.
وی با اشاره به اینکه برقی سازی ۲ هزار و ۶۰۰ کیلومتر خط آهن امضا شده است، گفت: ایجاد ۶۸۰ کیلومتر خطوط حومه ای و ایجاد ۲۵۰ کیلومتر خط آهن برای اتصال به مراکز صنعتی و تجاری از سیاست های جدید راه آهن است.
بیرانوند افزود: تأمین بیش از ۱۴۰۰ لکوموتیو باری، ۳۰۰ لکوموتیو مسافری، ۲۵۰۰ واگن مسافری نرمال، حدود ۴۶ هزار واگن باری و ماشین آلات امداد و نجات و همچنین ۱۷۶ دستگاه واگن قطارهای پرسرعت پیش بینی شده است.
وی گفت: حداکثرسازی منابع خارجی با محوریت سرمایه گذاری مستقیم و سایر اشکال تامین مالی مثل فاینانس دولتی و ترکیبی و مشارکتی از نیازهای ما در توسعه شبکه حمل و نقل ریلی است.
بیرانوند افزود: راه آهن امکان خرید تضمینی خدمات ریلی مثل نیروی کشش را دارد ضمن اینکه مالیات بر ارزش افزوده برای سرمایه گذاری خارجی در صنعت ریلی حذف و امکان صدور ضمانتنامه به نفع شرکت های سرمایه گذار برقرار شده است و ریسک نوسان نرخ ارز بیش از ۱۰ درصد را برای سرمایه گذاران خارجی پوشش می دهیم.
وی با بیان اینکه ریسک جریان مالی در سرمایه گذاری ریلی کاهش یافته است، گفت: علاوه بر پرداخت تسهیلات خاص به سرمایه گذاران خارجی از محل صندوق توسعه ملی، دولت هم ۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار یارانه از محل صرفه جویی مصرف سوخت در اختیار این بخش قرار داده است.

کاهش جابجایی حمل‌ونقل بین‌المللی و ترانریت کالا
دبیر انجمن شرکت‌های حمل‌ونقل بین المللی کالا ضمن نا مساعد خواندن فضای کسب و کار در حوزه حمل‌ونقل تصریح کرد: شرکت‌های حمل‌ونقل بین المللی با مشکلات متعددی در زمینه‌های گمرکی، اموربانکی، روادید، امور مالیاتی و بیمه مواجه هستند.
به گزارش ایسنا، محمد چواد عطرچیان با اشاره به مشکلات متعدد فضای کسب و کار در حوزه حمل‌ونقل از جمله در زمینه‌های گمرکی، اموربانکی، روادید، امور مالیاتی و بیمه، اظهار کرد: علاوه بر مشکلات فوق، نه تنها حجم حمل‌ونقل کالا، بلکه حجم جابجایی حمل‌ونقل بین‌المللی و ترانریت کالا نیز با کاهش مواجه است.
دبیر انجمن شرکت‌های حمل‌ونقل بین المللی کالا یکی از نکات مهم و کاربردی را گمرک الکترونیک عنوان کرد و گفت: گرچه راه اندازی گمرک الکترونیک موجب صرفه جویی در زمان و حذف کاغذ در جابجایی اسناد می‌شود، اما علی‌رغم اقدامات خوب گمرک، برای جا افتادن این فرایند در کشور به ساختارهای مناسبی نیاز است و به همین خاطر شرکت‌های حمل‌ونقل با مشکلات زیادی روبرو هستند.
وی از بازدید اعضای انجمن شرکت‌های حمل‌ونقل بین المللی از نمایشگاه راهداری، راهسازی و حمل‌ونقل خبر داد و گفت: در صورتی که این نمایشگاه به فلسفه اصلی نمایشگاه‌ها یعنی بازاریابی، قراردادهای تجاری و ایجاد فضای کسب و کارجدید بپردازد در واقع یک گام به جلو محسوب می‌شود.


بنیاد مستضعفان از تامین ۱۰۰ هزار تن سیمان برای بازسازی مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه خبر داد. به دنبال تاکید رهبر معظم انقلاب در خصوص کمک دستگاه‌ها و نهادها و مسئولان به زلزله زدگان غرب کشور هیاتی با حضور رییس بنیاد مستضعفان، ضمن سفر به استان کرمانشاه و بازدید از مناطق زلزله زده در زمینه مشارکت برای کمک به بازسازی آن مناطق تصمیماتی اتخاذکرد. بر این اساس  بنیاد مستضعفان سیمان بازسازی مسکن روستایی مناطق زلزله زده را تا 100 هزار تن تامین می کند. 
علاوه بر این 100 هزار بطری  آب نیز به غرب کشور ارسال می شود.


در آستانه ایام پایانی ماه صفر، برخی ایرلاین‌ها و آژانس های خدمات مسافرت هوایی نرخ بلیت پرواز تهران ـ مشهد و بالعکس را افزایش چشمگیری داده‌اند. بلیت هواپیما در مسیر تهران ـ مشهد برای روز جمعه ۲۶ آبان ماه از سوی برخی شرکت‌های هواپیمایی به نرخ های بالایی در حال فروش است. به عنوان نمونه یک شرکت هواپیمایی بلیت چارتری پرواز ۷:۱۵ دقیقه صبح جمعه (۲۶ آبان) را ۳۰۹ هزار و ۸۰۰ تومان عرضه کرده است. همچنین در همین روز بلیت سیستمی پرواز ۸:۱۵ صبح یکی دیگر از ایرلاین ها به نرخ ۳۶۶ هزار و ۶۰۰ تومان قابل خریداری است. یکی دیگر از شرکت های هواپیمایی هم بلیت چارتری پرواز ساعت ۱۳:۳۰ روز جمعه را به قیمت ۳۶۹ هزار و ۸۰۰ تومان به فروش می رساند.


معاون وزیر اقتصاد و انرژی آلمان در نشست مشترک با مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: در سفر وزیر راه و شهرسازی ایران به آلمان، راهکارهای برنامه‌ریزی بهتر برای ارتقا زیرساخت‌ها از چین تا خاورمیانه برای تحقق اهداف ترانزیتی، چگونگی همکاری شرکت‌های آلمانی در ایران و ایجاد یک مرز لجستیک در نزدیکی فرودگاه و نقش آلمان در تحقق این ایده مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
 به گفته معاون وزیر اقتصاد و انرژی آلمان ملاقاتی با علاقه مندان برای همکاری با شرکت‌های ایرانی صورت گرفت و جلسه امروز نیز به منظور تقویت صحبت‌های پیرامون آن ملاقات محسوب می‌شود. 

«تجارت» در گفت و گو با منصور غيبي ایمن نبودن مسکن مهر را بررسی کرد؛
گروه راه و مسكن: هيچکس بهتر از آن کودکي که بادکنک‌هاي جشن تولدش از پشت ديوارهاي فروريخته‌ سر پناهش یا همان مسکن مهر دولتمردان، نمايان است معني ناامني را نمي‌فهمد!
تا ديروز نبود زيرساخت‌هاي مناسب، راه‌هاي مواصلاتي، دور بودن از مراكز شغلي، نبود خدمات، وسايل حمل و نقل، پارک، مدرسه، مسجد، درمانگاه و.... دليل اصلي عدم استقبال مردم براي زندگي در 117 هزار واحد مسكن مهر بدون متقاضي مطرح مي‌شد، اما حالا ديگر ناامني هم به اين واحدهاي به اصطلاح مسكوني اضافه شده است، واحدهايي كه تاامروز ميلياردها تومان از پول بيت‌المال صرف ساخت آن‌ها شده است و اقشار كم‌درآمد جامعه هم با هزار مشقت اقدام به خريد خانه براي خانواده خود كردند اما در نهايت تمام دلخوشي آن‌ها تنها براي داشتن يك سرپناه با مرگ پاسخ داده شد.
 زماني كه دولت نهم کلنگ مسکن مهر را در سال ١٣٨٦ به زمين زد، قصد داشت سالانه يک ميليون واحد مسکوني بسازد،اما پس از گذشت شش سال تنها ۶۹۰ هزار واحد را بدون آسفالت، پارک، مدرسه و مسجد و درمانگاه و ... تحويل ملت داد و براي ساخت اين ميزان واحد مسكن مهر هم حدود ۵۰ هزار ميليارد تومان پول بدون پشتوانه چاپ کرد و حجم نقدينگي را از 68 هزار ميليارد تومان به 479 هزار ميليارد تومان رساند و نرخ تورم را هم 40 درصدي كرد. زماني كه دولت يازدهم روي كار آمد و ادامه اجراي اين طرح به دولت تدبير و اميد سپرده شد، وزير راه و شهرسازي بارها از طرح مسكن مهر به عنوان طرح شلخته، مزخرف و اقتصاد برانداز ياد كرد، اما به دليل اينكه اين طرح ارثيه دولت گذشته بود چاره‌اي جز تكميل آن نبود كه مبادا گروه‌هاي تندرو دولت را مورد هجمه قرار ندهند كه دولت به هيچ عنوان به فكر تامين مسكن اقشار كم درآمد و ضعيف جامعه نيست به همين جهت دولت يازدهم بيش از ۹۰ هزار ميليارد تومان خرج زيرساخت‌هاي اين طرح كرد و حالا هم بايد ميلياردها تومان خرج بازسازي واحدهاي فروريخته مسكن مهر كرمانشاه كند.
اظهارات ضد و نقيض مسئولان
بدون شك ماجراي زلزله كرمانشاه و كشته شدن حداقل ۴۳۰ نفر از هموطنان و مجروح شدن ۷۱۵۰ تن همانند ساير فجايعي كه تاكنون تحت عنوان حوادث غيرمترقبه در كشور رخ داده است پس از گذشت مدت زماني به فراموشي سپرده خواهد شد و تنها طي مدت زماني مسئولان تلفن‌هاي خود را از دسترس خارج كرده يا تقصير را به گردن يكديگر انداخته يا در اين ماراتن توپ را در زمين همديگر پاسكاري مي‌كنند و در نهايت مشخص نخواهد شد كه مسئول اصلي اين فاجعه چه كساني بوده‌اند؟
اين موضوع را مي‌توان از صحبت‌هاي روز سه شنبه ( 23 آبان ماه 96) مسئولان درخصوص فاجعه تخريب مسكن مهر كرمانشاه در رسانه‌ها و خبرگزاري‌هاي رسمي‌كشور به صورت واضح مشاهده و درك كرد. 
پي‌ريزي مسکن مهر سرپل‌ذهاب در دولت‌هاي نهم و دهم
صبح ديروز مجيد جودي مديرکل دفتر بازسازي و نوسازي بنياد مسکن اعلام كرد كه واحدهاي احداث شده مسکن مهر که در جريان زلزله غرب کشور دچار تخريب شده‌اند مربوط به وزارت راه و شهرسازي است و ربطي به بنياد مسکن ندارد. به همين دليل اطلاعات دقيقي از تاريخچه ساخت اين واحدها نداريم، اما به نظر مي‌رسد فوندانسيون و پي‌ريزي اوليه اين واحدها در دولت‌هاي نهم و دهم انجام شده است. گسل را نمي‌توان تا قبل از وقوع زلزله تشخيص داد. خيلي از گسل‌ها ناشناخته است تا زماني که موضوع به صورت دقيق بررسي نشود، معتقدم هر نوع اظهارنظر درخصوص مسکن مهر غرب کشور احساسي برخورد کردن با اين موضوع خواهد بود.
مسکن مهر سرپل ذهاب را وزارت راه ساخت نه بنيادمسکن
اميد محمدي مديرکل مسکن مهر بنياد مسکن گفت: مسکن مهر سه متولي در کشور دارد که شهرهاي جديد را شرکت عمران شهرهاي جديد، شهرهاي زير ۲۵ هزار نفر را بنياد مسکن و شهرهاي بالاي ۲۵ هزار نفر را وزرات راه و شهرسازي مي‌سازد. سرپل ذهاب ازجمله شهرهاي بالاي ۲۵ هزار نفر جمعيت است که مسکن مهر را وزارت راه و شهرسازي ساخته است. طرح‌هاي مسکن مهري که بنياد مسکن ساخته است هيچگونه خسارتي نديده‌اند. بنياد مسکن در غرب کرمانشاه طرح‌هاي مسکن مهري که در دست داشت شامل قصر شيرين با ۳۰۰ واحد، کرند غرب با سه پروژه ۴۸۰، ۶۴ و ۴۰ واحدي، پاوه با ۱۲۵ واحد و گيلانغرب با ۱۰۰ واحد مي‌شود که هيچگونه خسارتي نديده‌اند؛ تنها در کرند غرب در برخي نماها سنگ جدا شده است. بنياد مسکن در ساخت واحدها علاوه بر نظارت‌هاي سازمان نظام مهندسي ۳ نظارت هم در سطح شهرستان، استان و دفتر مرکزي دارد، سعي ما علاوه بر ساخت و ساز، بيشتر نظارت بر کيفيت بناهاست.
 مسکن مهر تخريب شده زلزله کرمانشاه ۲ سال پيش ساخته شد
همچنين علي بيت‌الهي رييس بخش زلزله مرکز تحقيقات راه، مسکن و شهرسازي اعلام كرد كه در مناطق زلزله زده شاهد هستيم که در کنار بناهاي خشت و گلي با تخريب کم، واحد‌هاي مسکن مهر که دو سال از ساخت آن‌ها نمي‌گذرد به صورت جدي تخريب شده‌اند و اين يک فاجعه است. قطعا علت تخريب جدي ساختمان‌هاي مسکن مهر استفاده از مصالح ساختماني غيراستاندارد، شتاب‌زدگي در ساخت، جانمايي و طراحي نادرست است. پروژه‌هاي مسکن مهر کرمانشاه روي گسل قرار نداشته و علت تخريب پايين بودن مقاومت اين ساختمان است، لذا اينکه گفته مي‌شود دليل تخريب اين واحدها، مجاورت با گسل است، درست نيست و کاملا رد مي‌شود. در زلزله اخير بجنورد هم شاهد تخريب جدي واحدهاي مسکن مهر بوديم و زلزله کرمانشاه هم نشان داد مسکن مهر اين منطقه هم در برابر زلزله مقاوم نيست. 
يحيي کمالي پور نايب رييس کميسيون حقوقي و قضايي مجلس هم با تاکيد بر اينکه جان و مال مردم براي ما حرمت دارد، گفت: هر عملکردي که باعث خدشه به جان و مال مردم شود قابل پيگرد قضايي است، لذا در موضوع تخريب مسکن مهر در پي زلزله غرب استان کرمانشاه لازم است مدعي العموم ورود پيدا کند. 
الان پرداختن به موضوع مسکن مهر منطقي نيست
اما از همه جالب‌تر صحبت‌هاي روز گذشته داود محمدي نماينده مردم تهران در مجلس است كه وي با تاکيد بر اينکه در حال حاضر بايد به حل مشکلات اصلي مردم مناطق زلزله‌زده در غرب کشور بپردازيم، گفت: پرداختن به موضوعاتي مانند ساخت و سازها به ويژه مسکن مهر در چنين شرايطي منطقي نيست، زيرا زلزله رخ داده و بسياري از ساختمان‌هاي قديمي‌و جديد هم تخريب شده‌اند و اگر قرار به بررسي هم باشد، زمان نياز دارد.
 سقف هيچ خانه‌اي از اين طرح پايين نيامده است!
طبق آخرين آمار 15500واحد مسکوني شهري و روستايي در جريان زلزله کرمانشاه تخريب ۱۰۰ درصدي شده‌اند که بيشترين خسارات در بخش روستايي بوده است، اما ميزان خسارات به مسکن مهر بسيار بيش از ساير نقاط شهري بوده است به طوري كه مسکن مهر منطقه سرپل ذهاب نسبت به ديگر ساختمان‌ها آسيب بيشتري ديده است، جالب اين است كه کارشناسان عنوان كرده‌اند كه شانس آورديم در اطراف قصرشيرين که کانون زلزله بوده و انرژي حداکثري آزاد شده، تراکم جمعيتي پايين بوده و اين موضوع مهمترين دليل پايين بودن تلفات جاني و خسارت‌هاي اين زلزله بوده است و اگر تنها يکي از سايت‌هاي ۱۰ يا ۲۰ هزار واحدي مسکن مهر در آن نقطه احداث مي‌شد مشخص نبود كه ايران با چه فاجعه كشتار انساني روبه رو مي‌شد؟ يا بسيار تعجب بر انگيز است كه مسئولان از فرونريختن سقف مسكن مهر ابراز خرسندي مي‌كنند به‌طوري كه فرشيد صالحي مدير روابط عمومي‌اداره راه و شهرسازي استان کرمانشاه اعلام كرده است كه نمي‌خواهيم از پروژه‌هاي مسکن مهر حمايت کنيم، اما خوشبختانه در زلزله اخير سقف هيچ خانه‌اي از اين طرح پايين نيامده است!
بازي با جان مردم !
تنها سوالي كه مطرح مي‌شود اين است كه چه عاملي باعث شده است كه مسئولان از پايين نيامدن سقف خانه مردم ابراز خوشحالي كنند؟ يا چه عاملي باعث شده است كه برخي اشخاص يا شايد حتي يك نفر تنها براي كسب سود بيشتر مسئوليت خود را ناديده گيرد و با جان مردم بازي كند؟ شايد اگر راه‌هاي خلاف‌ برخي مهندسان بسته مي‌شد يا از همدستي برخي بازرسان با پيمانکاران مسکن مهر پرده برداشته مي‌شد کار به اينجا نمي‌رسيد. سوال اين است چرا پروانه مهندس ناظر چند شغله‌اي که هيچ وقت پاي پروژه‌ها نيست ابطال نمي‌شود؟ چرا اجازه داديم امضا فروشي به‌امري مرسوم تبديل شود؟ به چه علت بايد شرايطي ايجاد کنيم که با امضاي مردگان دلالي ساخت و ساز صورت گيرد؟ چرا يک بار براي هميشه قانوني سفت و سخت براي ساخت و ساز تصويب نمي‌شود تا هزاران ميليارد تومان پول بيت المال به پاي ساختمان‌هاي بي کيفيت هدر نرود تا کسي نتواند از اين قوانين نصفه و نيمه حوزه ساختمان براي خود رانت ايجاد کند، تا هيچ مهندسي به خود اجازه ندهد با خون ده‌ها تن از هموطنانمان معامله کند. خواست به حق مردم اين است كه وزارت راه و شهرسازي به عنوان کارفرما پيمانکار يا پيمانکاران مسکن مهر در سرپل ذهاب را احضار کند و آن‌ها را بابت بي توجهي به اصول اوليه ساخت و ساز و به بازي گرفتن جان هزاران انسان بي گناه که با هزار مشقت اقدام به خريد سرپناهي براي خانواده خود کرده‌اند بازخواست کند. سازمان نظام مهندسي هم براي التيام افکار عمومي‌بايد اقدام به احضار مهندسان ناظر اين ساختمان‌ها کند و از آن‌ها بابت بي توجهي به وظايف اوليه خودشان که تامين امنيت سازه‌هاست پاسخ بخواهد.
كيفيت مسكن مهر فداي سرعت شد
درخصوص فاجعه تخريب مسكن مهر كرمانشاه، منصور غيبي كارشناس ارشد اقتصاد مسكن در گفت و گو با « روزنامه تجارت» مي‌گويد: آنچه كه مسلم است شتاب در بهره‌برداري و اجراي سريع تر طرح مسكن مهر كيفيت كار را در پروژه‌هاي مسكن مهر كاهش داده است. متاسفانه علاوه بر عدم توجه به كيفيت واحدهاي مسكن مهر در دولت گذشته، درحال حاضر هم توجه به كيفيت واحدهاي مسكن مهر هم تنها در حد يك شعار است نه در حد يك نظام عملياتي. به طوري كه تنها آمار ساخت و بهره‌برداري پروژه‌هاي مسكن مهر رشد پيدا كرده است، به عبارت ساده‌تر سرعت عمل در ساخت و اجراي طرح مسكن مهر باعث شد كه كيفيت در زمان ساخت و ساز ناديده گرفته شود. 
عدم محاسبه ضريب رفتار پروژه‌هاي ساختماني روي گسل
اين كارشناس مسكن تصريح‌ مي‌كند: حجم كار در پروژه‌هاي مسكن مهر به حدي بالا بود كه فرصت نشد پيمانكاران مجرب و باصلاحيت به كار گرفته شوند و مميزي براي نظام فني كشور فراهم نشود به همين جهت مسئولان به صورت ظاهري و با رنگ و لعاب مسكن مهر را اجرايي كردند، اما در بطن ماجرا كيفيت مسكن مهر فداي سرعت عمل شده است. در مسكن مهر كرمانشاه بيشترين مشكل در بعد سفت كاري و نازك كاري بوده است، يعني در ديوارهاي بيروني ساختمان نظام كنترل مربوط به آهاربندي‌هاي لازم طبق آيين‌نامه كنترل ساختمان اجرايي نشده است كه مشاهده شد در اثر يك زلزله تمام ديوارهاي بيروني مسكن مهر فروريخته است، بنابراين بايد يك نظام كنترل و بازرسي براي مسكن مهر اعمال شود.  بدون شك مسئولاني كه نظارت و كنترلي دقيق و مدوني در اجراي درست پروژه مسكن مهر كرمانشاه نداشته‌اند در اين جنايت شريك هستند. به طور حتم عدم مديريت صحيح، سرعت عمل در اجرا و به كارگيري نيروهاي غير متخصص و فاقد صلاحيت باعث فرو ريختن مسكن مهر كرمانشاه شده است. همچنين در اخبار اعلام شده است كه مسكن مهر كرمانشاه بر روي خط گسل ساخته شده است كه متاسفانه در زمان ساخت تمهيدات مربوط به طراحي و محاسبه ضريب رفتار پروژه‌هاي ساختماني روي گسل اجرايي نشده است.

مدیرکل دفتر نوسازی و بهسازی بنیاد مسکن اعلام کرد: میزان تسهیلات و کمک بلاعوض برای نوسازی واحدهای زلزله‌زده روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت مشخص می‌شود، اما آن‌چه که تا کنون برای واحدهای شهری پرداخت شده ۳۰ میلیون تومان وام و ۳۰ میلیون تومان کمک بلاعوض بوده است.
مجید جودی در گفت‌وگوبا ایسنا، اظهار کرد: طبق برآوردهای اولیه که تا شب گذشته در ۹ شهرستان استان کرمانشاه انجام شد بر اثر زلزله غرب کشور تا کنون حدود ۳۰ هزار و ۵۰۰ واحد خسارت دیده‌اند که از این تعداد حدود ۴۵۰۰ واحد شهری و ۱۱ هزار واحد روستایی دچار تخریب ۱۰۰درصد شده‌اند. ۱۵ هزار واحد هم نیاز به مرمت دارند.
وی افزود: کار بنیاد مسکن عملا آغاز شده است. مرحله برآورد خسارت به اتمام رسیده و  ارزیابی تک تک واحدها از امروز آغاز شده است. اگر کار امداد و نجات امروز تمام شود عملیات آواربرداری را شروع می‌کنیم.
مدیرکل دفتر نوسازی و بهسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با بیان این‌که فردا هیات وزیران اعتبارات لازم اعم از تسهیلات و کمک بلاعوض را تصویب می‌کند گفت: آنچه تا کنون در موارد مشابه پرداخت شده برای واحدهای ۱۰۰ در صد تخریبی در شهرها ۳۰ میلیون تومان وام به همراه ۳۰ میلیون تومان کمک بلا عوض بوده است. برای واحدهای روستایی نیز ۲۰ میلیون تومان وام و پنج میلیون تومان کمک بلاعوض پرداخت شده است.

نایب رییس کمیسیون عمران مجلس از بررسی گزارش کمیته نظام فنی، اجرایی و مهندسی کمیسیون درخصوص طرح اصلاح قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان در جلسه صبح روز سه شنبه کمیسیون خبر داد. مجید کیان‌پور در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: در جلسه صبح روز سه شنبه کمیسیون عمران طرح مذکور با حضور معاونان وزارت‌خانه‌های راه و شهرسازی و کشور، معاون سازمان برنامه و بودجه، شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان، مرکز پژوهش‌های مجلس، اعضای کانون سراسری انجمن‌های صنفی کارفرمایی انبوه‌سازان مسکن و ساختمان ایران، ‌کانون سراسری پیمانکاران عمران ایران و جامع مهندسین مشاور و دبیرخانه کلان‌شهرها بررسی و نظرات تک تک دستگاه ها اخذ شد.
نماینده مردم درود و ازنا در مجلس افزود: پس از اخذ کلیه نظرات قرار شد وزارت راه و شهرسازی پیش‌نویس لایحه‌ای که تحت همین نام در دست بررسی دارد را طی یک ماه آینده به کمیسیون ارسال کند تا تصمیم‌گیری نهایی اتخاذ شود اما  اگر این اتفاق نیفتد طرح کمیسیون عمران به جریان خواهد افتاد. ۱۴ ماه قبل طرح اصلاح قانون سازمان نظام مهندسی توسط جمعی از نمایندگان تهیه شد و در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت که پس از تصویب کلیات برای بررسی کارشناسی و تعیین تکلیف به کمیسیون عمران ارجاع شد و  کمیسیون نیز طرح مذکور را برای رسیدگی فنی به کمیته نظام فنی، اجرایی و مهندسی فرستاد.


معاون راهداری سازمان راهداری نسبت به خبر راهزنی محموله‌های کمکی مردمی به زلزله زده‌های کرمانشاه و ایلام واکنش نشان داد.
عبدالهاشم حسن‌نیا در گفت‌وگو با ایسنا، درباره خبرهای منتشر شده از راهزنی شب گذشته، اظهار کرد: ما از شب قبل و امروز در منطقه زلزله زده حاضر هستیم و خوشبختانه با عبور از شرایط بحرانی، فرآیند امدادرسانی و کمک رسانی به زلزله زده‌ها بدون وقفه ادامه دارد.به گفته وی، تمام جاده‌های منتهی به مناطق زلزله زده باز  بوده و به شکل کامل زیر بار ترافیک قرار دارند.خوشبختانه با حضور ماموران نیروی انتظامی، ارتش و سپاه امنیت در نقاط مختلف این منطقه به وجود آمده و جاده‌ها از سوی مقامات انتظامی تحت نظر قرار دارد. حسن‌نیا درباره‌ی صحبت‌های مطرح شده از حمله به کاروان‌های مردمی حامل محموله‌های کمک رسانی نیز گفت: شاید در موارد بسیار محدودی مشکلاتی به وجود آمده باشد، اما در فرآیند کلی و اصلی کمک رسانی شرایط ایمنی کامل به وجود آمده و امکان انتقال کمک‌ها بدون هیچ اشکالی به زلزله‌ زده‌ها وجود دارد .با حضور ماموران انتظامی در محورهای مختلف در حال حاضر امنیت کامل در استان‌های زلزله زده برقرار شده و نگرانی خاصی از احتمال سرقت یا راهزنی در این زمینه وجود ندارد.