سقوط توليد نفت ونزوئلا به پايين‌ترين سطح ۳۰ سال اخير
اوپک اعلام کرد توليد نفت ونزوئلا در ماه ميلادي گذشته به پايين 2 ميليون بشکه در روز کاهش يافت که پايين‌ترين ميزان در حدود سه دهه اخير است.
به نقل از ايسنا، کاهش توليد نفت ونزوئلا در شرايطي روي داده که اقتصاد اين کشور در بحران است و دولت سوسياليست آن به سختي تلاش مي‌کند بدهي خارجي خود را پرداخت کند. دولت ونزوئلا به منظور به تعويق انداختن ورشکستگي که اقتصاد اين کشور را در شرايط بغرنج‌تري قرار خواهد داد، روز دوشنبه مذاکرات با طلبکارانش در مورد بدهي خود را آغاز کرد. آنچه که اين وضعيت را پيچيده کرده، دستگيري هشت تن از مديران و کارمندان شرکت نفت دولتي PDVSA در شرق ونزوئلاست که در روزهاي اخير به دليل دستکاري آمار توليد بازداشت شده‌اند. آمار ماهانه اوپک نشان مي‌دهد که ونزوئلا توليد ۱.۹۵۵ ميليون بشکه در روز در اکتبر در مقايسه با ۲.۰۸۵ ميليون در سپتامبر را گزارش کرده است. ميزان توليد ونزوئلا بر مبناي اطلاعات منابع ثانويه از اين ميزان نيز کمتر بوده و طبق اعلام اوپک، ۱.۸۶۳ ميليون بشکه در روز در اکتبر بوده است. ونزوئلا براي بيش از ۹۵ درصد از درآمد ارزي خود به نفت متکي است تا برنامه‌هاي رفاه اجتماعي و پرداخت حدود ۶۰ ميليارد دلار بدهي را تامين کند. شرکت دولتي PDVSA که موتور مالي دولت نيکلاس مادورو رئيس جمهور ونزوئلا است، از کاهش قيمت نفت آسيب ديده و مشکلات فعاليت و فساد داخلي، اين شرکت را فلج کرده است. با وجود اينکه اوپک آمار تاريخي در مورد توليدي که از سوي اعضاي اين سازمان از دهه ۱۹۸۰ به اين طرف گزارش شده را منتشر نمي‌کند، طبق آمار وزارت نفت، آخرين باري که ونزوئلا کمتر از دو ميليون بشکه در روز نفت توليد کرد، سال ۱۹۸۹ بود. بر اساس گزارش رويترز، طبق آمار اوپک، توليد نفت سالانه ونزوئلا در سال ۲۰۱۶ به ۲.۳۷۳ ميليون بشکه در روز و در سال ۲۰۱۵ به ۲.۶۵۴ ميليون رسيد.
شاخص‌هاي کليدي صنعت نفت ونزوئلا مانند شمار دکل‌هاي حفاري فعال، صادرات و کيفيت نفت خام با نرخ هشدار دهنده‌اي وخامت پيدا کرده‌اند.

صادرات نفت از کرکوک به يک ميليون بشکه مي‌رسد
وزير نفت عراق گفت: توليد نفت خود از ميادين کرکوک را به يک ميليون بشکه در روز افزايش خواهيم داد.
«جبار العيبي» وزيز نفت عراق گفت: قصد داريم توليد خود از ميادين نفتي کرکوک را به يک ميليون بشکه در روز افزايش دهيم. وي در بازديد از ميادين نفتي «باي حسن» و «آوانا» دستور سرعت بخشيدن به باز گرداندن عمليات را خواستار شد. همچنين صادرات نفت عراق از ميادين کرکوک از زمان باز پس گرفتن کنترل منطقه کردستان عراق به دست نيروهاي تحت فرمان دولت مرکزي اين کشور به حالت تعليق درآمده است.

کميسيون انرژي مجلس لايحه يک شوري اجازه اصلاح اساسنامه شرکت توانير را رد کرد. کوروش کرمپور با تشريح جلسه کميسيون انرژي گفت: لايحه يک شوري اجازه اصلاح اساسنامه شرکت سهامي‌مديريت توليد، انتقال و توزيع نيروي برق ايران (توانير) با حضور مسئولاني از وزارت نيرو، ديوان محاسبات و مرکز پژوهش‌هاي مجلس بررسي شد و با توجه به مخالفت نمايندگان عضو کميسيون و اينکه اين موضوع جزو اختيارات مجلس است، لايحه مذکور رد شد. وي همچنين بيان کرد: لايحه موافقتنامه همکاري بين ايران و ارمنستان راجع به احداث و بهره برداري از نيروگاه‌هاي جرياني بر روي رودخانه ارس، مورد بررسي قرار گرفته و با انجام اصلاحاتي در ماده 2 و همچنين تغيير زماني تصويب شد.


لامپ‌هاي LED وارداتي به ايران از شش کشور هستند که سهم چين بيش از ۹۸ درصد است.
به گزارش ايسنا، بر اساس تازه‌ترين آمار گمرک جمهوري اسلامي‌ايران از تجارت خارجي هفت ماهه سال جاري، در اين مدت بيش از ۳۰۰۰ تن انواع لامپ LED به ايران وارد شده که ارزش آن به بيش از ۲۸ ميليون دلار مي‌رسد.
لامپ‌هاي LED وارداتي به ايران از شش کشور آلمان، امارات متحده عربي، چين، ژاپن، جمهوري کره و ترکيه هستند که سهم چين بيش از ۹۸ درصد بوده و سهم ساير کشورها از صادرات لامپ LED به ايران کم‌تر از دو درصد از کل حجم واردات اين کالا به ايران در هفت‌ماهه سال جاري است.


معاون نظارت شوراي شهر تهران از لزوم حضور نجفي در شوراي آب کشور خبر داد.
به گزارش ايسنا، افشين حبيب زاده گفت: از سال 91 تا کنون تصفيه خانه فاضلاب منطقه 22 به جايي نرسيده و به نظر مي‌رسد بايد اين مسئله در تعامل مسئولان مديريت شهري، وزارت نيرو و آبفا مرتفع شود. معاون نظارت شوراي شهر تهران با اشاره به مصرف بالاي آب توسط مردم تهران، گفت: به نظر مي‌رسد ضروري است که شهردار تهران در شوراي آب کشور عضويت داشته باشد و بر همين اساس پيشنهاد مي‌شود که از هيات وزيران درخواست کنيم که شهردار تهران عضو شوراي آب کشور شود. چرا که در تهران آب زيادي مصرف مي‌شود.


آژانس بين‌المللي انرژي:
آژانس بين‌المللي انرژي پيش‌بيني کرد تقاضاي نفت تا 8 سال ديگر از 100 ميليون بشکه بگذرد و قيمت نفت به بشکه‌اي 83 دلار برسد.
به نقل از اسپوتنيک، آژانس بين‌المللي انرژي در آخرين گزارش سالانه خود درباره چشم‌انداز مصرف انرژي در جهان پيش‌بيني قبلي خود از تقاضاي نفت طي دهه‌هاي آينده را افزايش داد.
بنابه گزارش اين آژانس تقاضاي نفت در سال 2040 با 12 درصد افزايش نسبت به ميزان کنوني به 104.9 ميليون بشکه در روز خواهد رسيد.
اين آژانس در گزارش قبلي خود اين رقم را 103.5 ميليون بشکه روزانه پيش‌بيني کرده بود که در گزارش کنوني 1.4 ميليون بشکه افزايش يافته است. اين آژانس همچنين پيش‌بيني کرده است تقاضاي نفت در سال 2025 نسبت به ميزان کنوني 7 درصد افزايش مي‌يابد و به روزانه 100.3 ميليون بشکه خواهد رسيد که اين پيش‌بيني نيز نسبت به پيش‌بيني سال گذشته 2.1 ميليون بشکه در روز بيشتر است.
در گزارش اين آژانس آمده است: حجم کاهش تقاضاي نفت در کشورهاي توسعه‌يافته کمتر از افزايش تقاضاي نفت در کشورهاي در حال توسعه آسيا و اقيانوسيه خواهد بود و هند به تنهايي حدود نيمي‌از افزايش تقاضاي نفت را در طول اين سال‌ها ايجاد خواهد کرد و مصرف نفت اين کشور در سال 2040 به دو برابر سال 2016 خواهد رسيد.
بنا به اعلام آژانس بين‌المللي انرژي چين طي دهه‌هاي آينده همچنان يکي از اصلي‌ترين مصرف‌کنندگان نفت در جهان باقي خواهد ماند و کشورهاي آفريقايي و خاورميانه نيز ازجمله بزرگ‌ترين منابع رشد تقاضاي نفت خواهند بود.
مصرف نفت در بلندمدت نيز در حوزه‌هايي نظير حمل و نقل بار، هوانوردي و صنايع پتروشيمي‌پابرجا خواهدبود؛ چراکه در اين حوزه‌ها جايگزين‌هاي بسيار محدودي براي نفت وجود دارد.
آژانس بين‌المللي انرژي در گزارش خود نسبت به چشم‌انداز بازار نفت پيش‌بيني‌هاي قبلي خود را نسبت به قيمت نفت در بازار جهاني کاهش داد به گونه‌اي که اين آژانس قيمت نفت در سال 2025 را 83 دلار در هر بشکه پيش‌بيني کرده که 18 درصد نسبت به پيش‌بيني قبلي اين سازمان پايين‌تر است.
از سوي ديگر آژانس بين‌المللي انرژي قيمت نفت در سال 2040 را نيز 111 دلار پيش‌بيني کرد که نسبت به پيش‌بيني سال گذشته اين آژانس 11 درصد پايين‌تر است.
سه دليل براي تغيير پيش‌بيني‌هاي اين آژانس ارائه شده است؛ نخست اينکه حجم ذخاير قابل استحصال نفت سنگين و گاز آمريکا، از 80 ميليارد بشکه به 105 ميليارد بشکه افزايش يافته است.
دوم آنکه بسياري از پروژه‌هاي بالادستي صنعت نفت هزينه استخراج آن را کاهش خواهد داد و اين بدان معناست که نفت با قيمت پايين بيشتري به بازار نسبت به قبل عرضه خواهد شد.
در آخر اينکه کوتاه‌تر شدن چرخه سرمايه‌گذاري در طرف عرضه، شرايط راحت‌تري را براي تغيير سريع‌تر ميزان عرضه برمبناي تقاضا ايجاد خواهد کرد و به همين دليل قيمت نفت به هزينه حاشيه‌اي توليد هر بشکه نزديک‌تر خواهد شد.

*قيمت سبد نفتي اوپک افزايش يافت
اين در حالي است که طبق گزارش اوپک، قيمت سبد نفتي اين سازمان در اکتبر به ۵۵.۵۰ دلار در هر بشکه رسيد که ۲.۰۶ دلار نسبت به ماه پيش از آن افزايش داشت و بالاترين ميزان در بيش از دو سال و نيم گذشته بود.
به نقل از ايسنا، در بحبوحه ادامه بهبود عوامل عرضه و تقاضا در بازار نفت، ارزش ماهانه سبد نفتي اوپک به ۵۵.۵ دلار در هر بشکه در اکتبر رسيد که بالاترين قيمت در حدود دو سال و نيم گذشته به شمار مي‌رود. قيمت‌ها در اين ماه از تقاضاي جهاني رو به رشد و انتظارات براي اين که اوپک و ساير کشورهاي توليدکننده توافق کاهش توليد را تمديد خواهند کرد، مورد حمايت قرار گرفت.
قيمت سبد نفتي اوپک در اکتبر براي چهارمين ماه متوالي افزايش يافت و با حدود چهار درصد افزايش، بالاي سطح کليدي ۵۰ دلار در هر بشکه ماند. اعضاي کليدي اوپک، روسيه و ساير توليدکنندگان از تمديد توافق کاهش توليد به ميزان حدود ۱.۸ ميليون بشکه در روز حمايت مي‌کنند و اين موضوع به حمايت از افزايش قيمت‌ها در ماه ميلادي گذشته کمک کرد.
سطح پايبندي کشورهاي اوپک و غيراوپک به توافق کاهش توليد در اکتبر براي دهمين ماه از مدت ۱۸ ماه اجراي توافق کاهش توليد، بالاي ۱۰۰ درصد ماند. احتمال منظور شدن ريسک ژئوپلتيکي در خاورميانه نيز از قيمت‌ها حمايت کرد. به علاوه ذخاير نفت آمريکا در اکتبر تحت تاثير کاهش واردات و افزايش صادرات به کاهش ادامه داد و مجموع برداشت از ذخاير نفت به حدود ۱۰ ميليون بشکه در روز رسيد.
ارزش سبد نفتي اوپک بر مبناي ماه به ماه در اکتبر ۲.۰۶ درصد يا ۳.۹ درصد رشد کرد و به ۵۵.۵۰ دلار در هر بشکه رسيد و در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته، ۲۸ درصد يا ۱۱.۲۳ دلار افزايش داشت و به ۵۰.۶۸ دلار در هر بشکه رسيد.
قيمت سبد نفتي اوپک با افزايش قيمت‌هاي پايه گريدهاي مرتبط و تغييرات ماهانه قيمت‌هاي فروش رسمي‌آنها، بهبود پيدا کرده است. بازار فيزيکي مطلوب نيز از قيمت سبد نفتي اوپک به خصوص گريدهاي خاورميانه‌اي حمايت کرد. قيمت پايه معاملات فيزيکي نفت برنت، وست تگزاس اينترمديت آمريکا و قيمت‌هاي اسپات دوبي به ترتيب ۱.۲۱ دلار، ۱.۸۶ دلار و ۲.۱۲ دلار افزايش پيدا کرد.

با انجام پنجمين مرحله سوآپ ( معاوضه) و انتقال يک ميليون و 800هزار بشکه نفت خام از مردادماه‌امسال تا کنون از خط لوله نفت شمال، انجام اين کار پس از حدود هشت سال توقف ،به مرحله پايداري رسيده است.
شير افکن بابايي معاون عمليات خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه شمال در گفتگو با ايرنا از سوآپ ماهانه 580 هزار بشکه نفت خام کشورهاي حاشيه درياي خزر به پالايشگاه تهران خبر داد و گفت : خط 32اينج انتقال در شرايط فعلي هر ماه 2مرحله و متوسط در 6 روز فعاليت مي‌کند. وي با بيان اينکه تاکنون 38کشتي نفت خام در منطقه پايانه نفتي نکا پهلو گرفته است ،اضافه کرد: با افزايش حجم نفت خام تحويلي شرکت‎هاي سوآپ کننده خارجي و با توجه به برنامه‎ريزي انجام شده در سطح وزارت نفت، مي‎توان به افزايش ظرفيت اين طرح تا 200 هزار بشکه در روز در سال ميلادي آينده‌اميدوار بود. قرباني ظرفيت فعلي تاسيسات و خطوط لوله منطقه شمال را 370 هزار بشکه در روز اعلام کرد و افزود: اين ظرفيت با برخي تغييرات قابليت افزايش به 500 هزار بشکه در روز را نيز دارد. دولت يازدهم در روزهاي پاياني کار خود توانست، ضمن جبران اشتباه دولت دهم در قطع يکباره سوآپ (معاوضه) نفت، به وعده خود براي احياي اين امر عمل کرد تا جايگاه کشور را در بازار جهاني انرژي ارتقا دهد. ايران از طريق سوآپ، نفت توليدي کشورهاي حاشيه درياي خزر مانند قزاقستان و ترکمنستان را در پايانه نکا (استان مازندران) تخليه و به ازاي آن در پايانه‌هاي جنوبي کشورمان، نفت تحويل مشتريان مي‌دهد.
پس از اينکه سوآپ نفت خام در پي دستور وزير نفت دولت دهم متوقف شد، خسارات فراواني به کشور تحميل شد. علاوه بر تخريب جايگاه ايران به عنوان مسير اصلي ترانزيت انرژي در منطقه، ديوان داوري نيز ايران را به پرداخت جريمه محکوم کرد. همچنين خطوط لوله و تاسيسات احداث شده در پايانه نفتي شمال نيز سال‌ها به حال خود رها شد و در طول اين سال‌ها، براي جلوگيري از تخريب خط لوله احداث شده، هر از چند گاهي، نفت خام از سمت پالايشگاه تهران به اين خط لوله تزريق مي‌شد تا با گردش نفت خام، خط لوله دچار آسيب نشود.


مديرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور با اشاره به توزيع 1.5 ميليون بطري آب معدني در مناطق زلزله زده، گفت: هم اکنون سه دستگاه تجهيزات بسته بندي آب نيز در محل مستقر و روزانه 100 هزار آب بسته بندي توليد مي‌شود. به نقل از پاون، حميدرضا جانباز با اشاره اينکه در حال حاضر بيش از 90 درصد شبکه آب قصرشيرين بازبيني شده و هيچگونه مشکلي ندارد، تصريح کرد: هم اکنون آب در مخزن است و به آرامي‌آن را به شبکه شهر قصرشيرين تزريق مي‌کنيم. در شهر سرپل ذهاب نيز خطوط اصلي انتقال آب ما هيچ مشکلي ندارد.
جانباز ادامه داد: يک خط سه کيلومتري در خيابان اصلي شهر دچار مشکل است و همکاران ما نسبت به رفع اتفاق رخ داده اقدام کرده‌اند. آنچه که ما بايد انجام بدهيم اين است که اطمينان داشته باشيم آب باعث فرونشست منازل نمي‌شود چراکه اکثر انشعابات شکسته شده است. مديرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور اظهار کرد: در حال حاضر نيز 1.5 ميليون بطري آب معدني توزيع شده است. سه دستگاه تجهيزات بسته بندي آب در محل مستقر و روزانه صد هزار آب بسته بندي توليد مي‌شود. همچنين سه آزمايشگاه سيار کيفيت آب نيز در بخش شهري و يک آزمايشگاه در بخش روستايي مستقر شده است. وي خاطرنشان کرد: به مردم شريف زلزله زده اطمينان مي‌دهيم تا وصل شدن شبکه آب شرب پايدار، هيچگونه مشکلي در جهت تامين آب بسته بندي نداريم و همکاران هم اکنون در اقصي نقاط کشور نيز در حال ارسال مرسولات هستند.