عدم استقبال عراق ازسفر بن سلمان
يک نماينده مجلس عراق گفت که نخست‌وزير اين کشور به استقبال وليعهد سعودي که قرار است به بغداد سفر کند، نخواهد رفت. به گزارش اسکاي پرس،‌ «جاسم محمد جعفر» نماينده ائتلاف دولت قانون در پارلمان عراق اعلام کرد که «حيدر العبادي» نخست‌وزير عراق به استقبال «محمد بن سلمان» وليعهد سعودي که قرار است اواخر ماه جاري ميلادي به بغداد سفر کند، نخواهد رفت.به گفته اين نماينده پارلمان، العبادي از اين بابت از وليعهد سعودي عذرخواهي خواهد کرد.وي گفت: «العبادي طي سفر اخيرش به عربستان از وليعهد سعودي براي سفر به عراق دعوت کرده بود و قرار است اين سفر در ماه جاري ميلادي انجام شود».جعفر افزود: «تحولات اخير در عربستان سعودي و منطقه و مساله لبنان و استعفاي سعد الحريري کار را براي عراق و استقبال از کسي که براي اين کشور مشکل‌ساز است را دشوار کرده است».يکي از رهبران حزب الدعوه عراق نيز در اين باره گفت که عراق مي‌خواهد که مستقل و بي طرف باقي بماند و طبيعي است که زمان سفر محمد بن سلمان به عراق در شرايط کنوني مناسب نيست. تاخير در انجام اين سفر قطعا از سوي عراق خواهد بود چرا که بغداد نمي‌تواند از کسي استقبال کند که خواستار تنش با ايران و حزب‌الله و حتي برخي از گروه‌هاي عراقي است.

گام بلند اتحاديه اروپا براي تشکيل ائتلاف نظامي
اتحاديه اروپا با امضاي توافقنامه‌اي درخصوص ساختار فرماندهي دائم به ايجاد يک نيروي نظامي‌مشترک نزديک‌تر شد.به گزارش خبرگزاري فرانسه، توافقنامه مزبور که به پسکو PESCO نيز معروف است، روز دوشنبه در بروکسل به‌امضاي ۲۳ عضو از ۲۸ عضو اتحاديه اروپا رسيد. فدريکا موگريني، رئيس سياست خارجي اتحاديه اروپا با حمايت از اين اقدام از امضاي اين توافقنامه به عنوان "لحظه‌اي تاريخي" ياد کرد.پسکو با حمايت مالي ۶/۵ ميليارد دلاري صندوق دفاعي اروپا اعضا را به استفاده از اقتصاد اروپا و پر کردن شکاف‌ها قادر مي‌سازد.اين توافقنامه از ماه دسامبر اجرايي خواهد شد. کار بر روي اين توافقنامه از سال گذشته و به دنبال عدم اطمينان‌ها به انگليس پس از خروج از اتحاديه اروپا و انتقادهاي مداوم دونالد ترامپ‌، رئيس‌جمهور آمريکا از ناتو آغاز شد.پسکو راهي براي تقويت توان نظامي‌اروپايي با هدايت آموزش‌هاي نظامي‌و تقويت لجستيکي از طريق شبکه‌اي در سراسر اين قاره است. همچنين ايجاد واحد آموزش مشترک افسران نظامي‌از ديگر اهداف اين معاهده ذکر شده است. .برخلاف ديگر تلاش‌هاي نظامي‌اروپا، ناتو با پسکو مخالفتي نکرده بلکه آن را در جهت تقويت نظامي‌اعضاي اروپايي خود دانسته است. 

رئيس جمهوري برزيل کابينه را تغيير مي‌دهد
 رئيس جمهوري برزيل گفته که قصد دارد تغييراتي در کابينه خود ايجاد ‌کند و اين تغييرات بايد تا اواسط دسامبر سال جاري ميلادي تکميل شود.به گزارش خبرگزاري رويترز، ميشل تامر، رئيس‌جمهوري برزيل بدون اشاره به دليل اين تغييرات، علام کرد اين تغييرات بايد تا اواسط دسامبر سال جاري ميلادي انجام شود.اين اظهارنظر از سوي رئيس جمهوري برزيل پس از استعفاي روز دوشنبه رئيس "وزارتخانه‌امور شهرها" يکي از چهار وزارتخانه تحت رهبري حزب ميانه‌روي موسوم به حزب "سوسيال دموکراسي برزيل" در دولت تامر، اعلام شده است.اين حزب هم قصد دارد تا کانديداي خود را براي انتخابات رياست جمهوري در سال آينده ميلادي معرفي کند و بسياري از اعضاي آن نيز مي‌خواهند خودشان را از دولت نامحبوب برزيل دور نگه دارند.

ادامه اختلاف آمريکا و روسيه درباره تحقيق حملات شيميايي سوريه
با نزديک شدن به زمان پايان ماموريت کميته بين المللي تحقيقات درباره تسليحات شيميايي سوريه، ديپلمات‌هاي سازمان ملل از ادامه اختلاف ميان ايالات متحده و روسيه درمورد تمديد ماموريت اين کميته خبر دادند. به گزارش خبرگزاري فرانسه، همزمان با اينکه ماموريت تيم بين المللي مسئول تحقيقات درباره سلاح‌هاي شيميايي در سوريه ظرف چند روز به پايان مي‌رسد منابع ديپلماتيک به خبرنگاران گفتند که‌امريکا و روسيه هنوز به توافق درباره تمديد ماموريت اين تيم نرسيدند.سفير روسيه در سازمان ملل در پاسخ به سوال خبرنگاران مبني بر اينکه آيا ديدگاه‌هاي مسکو و واشنگتن در اين خصوص به هم نزديک شده است يا خير گفت: درباره پيش‌نويس قطعنامه‌اي که ارائه شده بحث و گفت‌وگو مي‌کنيم اما ما هم پيش‌نويسي داريم که به شوراي امنيت ارائه کرديم. ما با آمريکايي‌ها همکاري را ادامه مي‌دهيم و اين مساله هنوز پايان نيافته است.سفير روسيه در سازمان ملل همچنين تاکيد کرد که کشورش از تمديد ماموريت تيمي‌که تحقيقاتش به نتيجه‌اي مهم دست يابد حمايت مي‌کند و اميدوار است که با آمريکا درباره تمديد ماموريت مکانيزم تحقيقات مشترک ميان سازمان ملل و سازمان منع تسليحات شيميايي به توافق برسد.


 بازرسي از بنياد کلينتون از سوي وزارت دادگستري آمريکا  
مقامات وزارت دادگستري به دنبال تشکيل يک شوراي خاص براي تحقيق و بازرسي از نقض قانون توسط بنياد کلينتون و دولت اوباما در توافق اورانيوم با روسيه است. به گزارش نيويورک تايمز، در اين ميان اين پرسش مطرح مي‌شود که آيا دونالد ترامپ به دنبال منحرف کردن افکار درباره رابطه کمپينش با روسيه است و با استفاده از وزارت دادگستري به دنبال ضربه زدن به رقباي سياسي است. اين امر همچنين بي طرفي وزارت دادگستري را زيرسئوال مي‌برد. 
نمايندگان جمهوريخواه‌امريکا مدت‌هاست سعي در ارتباط هيلاري کلينتون با توافق اروانيوم با روسيه را بزرگ کنند.اين توافق در زمان وزارت خارجه کلينتون در دولت اوباما صورت گرفته است.قابل ذکر است که نزديکان دونالد ترامپ از جمله جف سشنز رياست وزارت دادگستري متهم به رابطه با روسيه هستند.
تسليم شدن ترزامي‌ به راي برگزيت نمايندگان 
"ترزا مي" نخست وزير بريتانيا تسليم راي طرفداران برگزيت در پارلمان انگلستان شد. تنش سياسي در دولت "ترزا مي" بيش از گذشته افزايش يافته است. به گزارش فايننشال تايمز، اين لايحه رسماً به عضويت بريتانيا در اتحاديه اروپا و چهار دهه قوانين اتحاديه اروپا در قوانين انگليس خاتمه مي‌دهد.دولت انگليس به دنبال کسب توافقي خوب با اتحاديه اروپا براي خروج در دوسال آينده است . "ترزا مي‌" سعي در جلب نظر اتحاديه اروپا براي برگزيت نرم را داشت تا پس از جدايي روابط اقتصادي با اعضاي اتحاديه اروپا دچار مشکل نگردد. دولت "ترزا مي" معتقد است زماني که بريتانيا بخواهد در مارس ۲۰۱۹ از بلوک سياسي - اقتصادي اتحاديه اروپا خارج شود، بايد از وجود يک معاهده حقوقي اطمينان حاصل خواهد کرد. قانونگذاران از جمله از حزب محافظه‌کار ۱۸۸ صفحه اصطلاحيه براي اين لايحه زده‌اند که طي ۸ روز در هفته‌هاي آتي مورد بررسي قرار خواهد گرفت.


 وزير خارجه لبنان تأکيد کرد، منتظريم نخست‌وزير لبنان، روز چهارشنبه از رياض به بيروت بازگردد. به گزارش المنار، «جبران باسيل» وزير خارجه لبنان اعلام کرد، ما منتظر بازگشت «سعد الحريري» نخست‌وزير به بيروت دست‌کم در روز چهارشنبه هستيم تا او دليل استعفايش را اعلام کند. باسيل، روز گذشته در گفت‌وگو با شبکه تلويزيوني «سي‌ان‌ان» آمريکا، گفت: «ما مي‌خواهيم نخست‌وزير الحريري با آزادي به لبنان بازگردد و بتواند هر آن‌چه را که مي‌خواهد، اعلام کند». سعد الحريري، يکشنبه‌شب در مصاحبه‌اي تلويزيوني مدعي شد قادر است آزادانه حرکت کند و ظرف «چند روز آينده» به لبنان بازمي‌گردد. اين اظهارات نخستين گفت‌وگوي او از زمان سفر غيرمنتظره‌اش به عربستان در شنبه هفته گذشته و استعفاي او يک روز پس از آن در آنجا محسوب مي‌شود. وزير خارجه لبنان تأکيد کرد، منتظريم نخست‌وزير لبنان، روز چهارشنبه از رياض به بيروت بازگردد. درحاليکه نگراني درباره وضعيت حريري ادامه دارد، نماينده عربستان در سازمان ملل اعلام کرد، اين نخستين بار نيست که حريري به عربستان سفر مي‌کند و وي همواره به رياض آمد و شد دارد. عبدالله المعلمي، نماينده عربستان در سازمان ملل گفت، اين نخستين بار نيست که حريري به عربستان سفر مي‌کند، وي همواره به رياض آمد و شد دارد.
 مقامات امنيتي در ولايت قندهار اعلام کردند که در حمله طالبان به تعدادي از پاسگاه‌هاي اين ولايت دستکم ۲۲ پليس کشته شده‌اند. به گزارش تسنيم، مقامات امنيتي در ولايت قندهار در جنوب افغانستان اعلام کردند در حمله شب گذشته طالبان به 15 پاسگاه دستکم 22 پليس کشته شده‌اند.گفته مي‌شود که اين حملات در شهرستان‌هاي «ميوند» و «ژيري» ولايت قندهار صورت گرفته است.از سوي ديگر، «مطيع الله» سخنگوي سرپرست فرماندهي پليس قندهار به راديو آزادي گفته است که طالبان با استفاده از تاريکي شب به اين پاسگاه‌ها حمله کردند و درگيري‌ها تا صبح دیروز ادامه داشت. برخي منابع نيز مي‌گويند که در اين حمله 15 پليس و بيش از 30 عضو طالبان زخمي‌شده‌اند.گروه طالبان در ماه‌هاي اخير حملات خود را به ولايت قندهار افزايش داده است.پيش از اين نيز منابع محلي در جنوب افغانستان اعلام کرده بودند در حمله طالبان به پايگاه نيروهاي ارتش در شهرستان «خاکريز» دستکم 40 سرباز ارتش اين کشور کشته شدند.همچنين اواخر مهر ماه سال جاري نيز «قاري يوسف احمدي» سخنگوي طالبان اعلام کرد اين گروه در حمله به شهرستان معروف در ولايت قندهار 17 پليس را اسير کرده و 12 پليس ديگر را کشته‌اند.
 در حمله انتحاري ديروز با يک خودروي بمب‌گذاري شده به مقري امنيتي در شهر عدن يمن چند تن کشته و زخمي‌شدند.به گزارش خبرگزاري اسپوتنيک، شاهدان عيني يمن اعلام کردند که يک خودروي بمب‌گذاري‌شده خارج از اردوگاه نظامي‌نيروهاي امنيتي در شهر عدن واقع در جنوب يمن منفجر شد.به گزرش اين خبرگزاري، در اين حمله انتحاري خارج از اردوگاه " الحزام الامني"(نيروهاي ويژه تامين امنيت شهر عدن و مناطق جنوبي يمن وابسته به‌امارات) در محله "المنصوره" شش نظامي‌کشته و ۱۰ تن ديگر زخمي‌شدند.در همين راستا، يک منبع نظامي‌يمني از کشته و زخمي‌شدن شماري از نيروهاي عبدربه منصور‌هادي، رئيس جمهور مستعفي يمن در حمله ارتش و کميته‌هاي مردمي‌عليه پايگاه‌هايشان در شهرستان "الغَيل" در استان "الجوف" واقع در شمال شرقي يمن خبر داد.اين حمله در غرب شهرستان مذکور آغاز شد و منجر به ويراني تجهيزات نظامي‌و غنيمت بردن سلاح‌هاي متنوع متعدد شد.اين عمليات به کشته و زخمي‌شدن شماري از نيروهاي‌هادي در حملات توپخانه‌اي که مراکزشان در منطقه "الزّغْن" در شهرستان "صِرواح" را هدف قرار داد، منجر شد.يک منبع نظامي‌به الميادين در شهرستان "نِهم" واقع در شمال شرقي صنعاء از شليک موشک "زلزال ۱" به تجمعات نيروهاي منصور‌هادي در منطقه "عِيده" واقع در شرق شهرستان "نِهْم" خبر داد.
با کمک دادگاه استيناف صورت گرفت؛
گروه بين الملل - يک دادگاه استيناف در آمريکا اجازه داده است تازه‌ترين دستور مهاجرتي و مسافرتي دونالد ترامپ تا زمان بررسي کامل درخواست تجديد نظر دولت به طور محدود اجرا شود.دادگاه نهم استيناف در سانفرانسيسکو گفت دستور رئيس جمهور آمريکا فقط مي‌تواند در مورد کساني اجرا شود که داراي پيوند خانوادگي با آمريکا نيستند.
يک دادگاه فدرال در‌هاوايي ماه پيش دستور آقاي ترامپ را معلق کرده بود که با اعتراض رسمي‌دولت روبرو شد.حکم دادگاه استيناف در مورد شهروندان ايران، ليبي، سوريه، يمن، سومالي و چاد قابل اجراست اما بر دو کشور ديگر مشمول دستور يعني کره شمالي و ونزوئلا اثر نمي‌گذارد.به اين ترتيب آن دسته از شهروندان اين شش کشور شامل ايران که داراي پيوندي اصيل از جمله خانوادگي با فرد يا گروهي در آمريکا باشند از دستور تازه ترامپ معاف هستند.حکم تازه دادگاه استيناف منعکس کننده تصميم ماه ژوئن ديوان عالي آمريکاست که در آن زمان اجازه اجراي محدود دستور قبلي آقاي ترامپ را داده بود. آن حکم مي‌گفت که دستور دولت نمي‌تواند شامل حال کساني شود که داراي پيوندي اصيل با جامعه‌امريکا هستند.براساس آن حکم پيوند اصيل شامل پيوند خانوادگي، داشتن درخواست کار و ويزاي دانشجويي مي‌شد.يک سخنگوي وزارت دادگستري آمريکا گفته است که دولت اجراي دستور را مطابق با حکم دادگاه استيناف شروع خواهد کرد.
دادگاه استيناف مي‌نويسد که دستور تازه نمي‌تواند در مورد پدربزرگ، مادربزرگ، نوه، برادرزن، خواهرزن، برادر شوهر، خواهر شوهر، عمه، خاله، عمو، دايي، خواهرزاده و برادرزاده، و يا فرزندان عمه، دايي، خاله و عموي کساني که در آمريکا هستند اجرا شود.فرمان تازه دونالد ترامپ که اواخر سپتامبر صادر شد سومين فرمان او در اين زمينه است.دادگاهي در‌هاوايي ماه پيش موقتا اجراي آن را معلق کرد و دادگاهي در مريلند هم گفت نمي‌تواند در مورد کساني که با آمريکا رابطه اصيل دارند اجرا شود.دولت از هر دو حکم تجديد نظر خواست که قرار است ماه آينده بررسي شود.
حکم دادگاه استيناف بر بررسي ماه آينده اثر نمي‌گذارد بلکه به دولت اجازه مي‌دهد تا آن زمان فرمان مهاجرتي را در مورد کساني که با آمريکا رابطه ندارند اجرا کند.داگ چين دادستان ايالت‌هاوايي که حکم دادگاه هوايي در پي شکايت او صادر شده بود در بيانيه اي نوشت: "خوشحالم که روابط خانوادگي با آمريکا از جمله پدربزرگ و مادربزرگ‌ها محترم شمرده شده. ما همچنان براي ارائه ادله قوي در برابر دادگاه استيناف نهم در روز ششم دسامبر در سياتل آماده خواهيم شد." دادگاه تجديدنظر کاليفرنيا در حال بررسي پرونده مشابهي است که به توقف موقت فرمان ممنوعيت مسافرتي در ايالت مريلند مي‌پردازد.فرمان مسافرتي ترامپ در روز ۲۴ سپتامبر سال جاري صادر شد.
بي اطميناني از سياست آمریکا پس از سفر ترامپ به آسيا
سفر دوازده روزه دونالد ترامپ به آسيا درحالي پايان يافت که هنوز مشخص نيست سياست خارجي رئيس جمهور آمريکا درباره اين منطقه چه خواهد بود. به گزارش گاردين، بسياري نگران بودند ترامپ با رفتار عجيب خود سفرآسيايي خود را تحت تاثير قراردهد درعين حال دولت‌هاي آسيايي نسبت به سياست دولت ترامپ هيچ ايده اي ندارند. درمقابل ترامپ نظر خود را نسبت به سفرش ابراز داشت. رئيس‌جمهوري آمريکا در پايان تور طولاني مدت آسيايي خود، حجم اقدام‌هاي انجام شده در اين سفر در زمينه تجاري را موفقيت‌آميز خواند.
 «دونالد ترامپ» رئيس‌جمهوري آمريکا در مانيل پايتخت فيليپين در پايان تور آسيايي خود در جمع خبرنگاران گفت که ماحصل اقدام‌هايي که ما در زمينه تجاري انجام داديم، غيرقابل باور خواهد بود.تور آسيايي دو هفته‌اي رئيس‌جمهوري آمريکا که در جريان آن به کشورهاي ژاپن، کره‌جنوبي، چين،‌ ويتنام و فيليپين سفر کرده و ديدارهاي دوجانبه‌اي با رهبران اين کشورها داشت، دیروز به پايان رسيد.رئيس‌جمهوري آمريکا طي تور آسيايي خود تاکيد کرد که کسري بودجه مولتي ميليارد دلاري به نفع شرکاي تجاري آمريکا به زير صفر کاهش پيدا خواهد کرد و تجارت به طور کلي بايد آزاد و به نفع دوطرف باشد.ترامپ پيش از بازگشت به واشنگتن گفت: «آمريکا بايد آزادانه و با يک روش متقابل رفتار کند و کسري بودجه تجاري بايد به سرعت کاهش پيدا کند.»وي همچنين به خبرنگاران گفت: «ما سفر فوق العاده‌اي داشتيم و حجم بسيار زيادي از اقدام‌ها در زمينه تجارت صورت گرفت.»
کمپين ترامپ ۳۰ بار با روس‌ها ديدار کردند
رئيس پيشين سازمان سيا اعلام کرد، اعضاي کمپين انتخاباتي دونالد ترامپ نزديک به ۳۰ بار با روس‌ها ديدار کردند.به گزارش خبري نيوزمکس، لئون پانتا که در دولت باراک اوباما، رئيس‌جمهور پيشين آمريکا رئيس سازمان سيا بوده است، در پاسخ به انتشار خبري مبني بر رد و بدل شدن پيام‌هاي خصوصي ميان ويکي ليکس قبل و بعد از کمپين انتخاباتي با دونالد جونيور، پسر بزرگ دونالد ترامپ،گفت: اين خبر بخش ديگري از شواهد مربوط به فعاليت اعضاي اين خانواده و اعضاي کمپين انتخاباتي‌اش با روس‌ها را نشان مي‌دهد.پيام‌هاي خصوصي دونالد جونيور نشان مي‌دهند که او سه بار به اکانت توئيتري ويکي ليکس پاسخ داده و در يک مورد موافقت کرده که درباره يک کميته اقدام سياسي که ويکي ليکس ذکر کرده بود، "پرس و جو کند".همچنين دونالد جونيور از سايت ويکي ليکس درباره شايعه در مورد افشاگري‌هاي بعدي سوال کرده است. اين پيام‌ها از سپتامبر ۲۰۱۶ آغاز شدند و تا ژوئيه ادامه پيدا کردند. دونالد جونيور اهميت اين پيام‌ها را به هنگام انتشار دادنش کم دانست.پانتا در ادامه افزود: نزديک به ۳۰ بار افراد حاضر در کمپين انتخاباتي ترامپ با روس‌ها ديدار کرده‌اند.وي اعلام کرد: هيچگونه ترديدي وجود ندارد که روس‌ها نفوذ داشته‌اند.پايگاه افشاگر ويکي‌ليکس در سال ۲۰۱۶ در جريان انتخابات رياست‌جمهوري آمريکا در پي تماس‌هايي با تيم دونالد ترامپ بوده و از قرار معلوم در تماس با پسر ارشد او موفقيت‌ داشته است. پسر رئيس‌جمهوري آمريکا طي کمپين تبليغاتي انتخابات ۲۰۱۶ با حساب توييتري ويکي‌ليکس پيام‌هاي خصوصي رد و بدل کرده است.به گزارش فرانس ۲۴،‌ پس از انتشار گزارشي درباره اينکه «دونالد ترامپ جونيور» پسر رئيس‌جمهوري آمريکا روابط پنهاني با ويکي‌ليکس داشته است. وي دوشنبه بخشي از پيام‌هاي رد و بدل شده ميان خود و حساب توييتري ويکي ليکس را منتشر کرد. ويکي ليکس در دوران تبليغات انتخابات رياست جمهوري آمريکا ايميل‌هاي خصوصي «هيلاري کلينتون» رقيب دموکرات «دونالد ترامپ» رئيس‌جمهوري آمريکا را افشا کرده بود. بسياري بر اين باورند که افشاي اين ايميل‌ها موجب شکست کلينتون شده بود.پيام‌هاي منتشر شده نشان مي‌دهد که ده‌ها پيام از سوي حساب کاربري توييتر ويکي‌ليکس به وي ارسال شده است.
 بر اين اساس، پسر ارشد ترامپ ارتباط مخفيانه خود را با سايت ويکي ليکس افشا کرد. در يکي از اين پيام‌هاي رد و بدل شده حساب توييتري ويکي ليکس از افتتاح يک تارنماي مخالف ترامپ خبر داده و رمز عبور آن را در اختيار ترامپ جونيور گذاشته بود. دولت ترامپ درحاليکه با رسوايي‌هاي زيادي روبروست نگران نتايج رابرت مولر درباره رابطه کمپين انتخاباتي با روس‌هاست که مي‌تواند بسياري از نزديکان رئيس جمهور آمريکا را مورد هدف قراردهد. دراين ميان اجراي محدود قانون منع ورود مسلمانان مي‌تواند پيروزي کوچکي براي دولت ترامپ باشد.

ابدوالقدير سلوي
حريت
رجب طيب اردوغان پيامي‌مهم را در جريان ديدار با معاونين حزب عدالت و توسعه القا کرد. اردوغان سال 2017 را سال تغيير خوانده است زماني که انتخابات درآن برگزار مي‌شود. سخنان اردوغان هرگونه سناريوي انتخابات زودهنگام در جولاي 2018 را از بين برد. اردوغان گفت:«انتخابات سال 2019 مهم است و ما بايد براي آن به سختي تلاش کنيم». در سال 2019 سه انتخابات برگزار خواهد شد که مهمترين آن انتخابات رياست جمهوري است . از آنجا که نه تنها رئيس جمهور انتخاب خواهد شد بلکه سيستم دولتي نيز انتخاب مي‌شود. به اين طريق اردوغان به يک سيستم رياست جمهوري رويايي اش دست ميابد. به همين دليل اردوغان از شانزدهم آوريل و برگزاري رفراندوم به انتخابات انتخابات سال 2019 فکر مي‌کند.اردوغان حتي براي پيشرفت در انتخابات بر اهميت آتاتورک بنيانگذار جمهوري ترکيه تاکييد دارد.درگذشته مسئله اصلي درباره انتخابات رياست جمهوري، عکس العمل احتمالي ارتش بود اما امروز همه چيز درباره حرف ملت ترکيه درباره اهداف آينده است.البته اين بار درجريان ديدار اردوغان با مقامات حزب عدالت و توسعه ، اقتصاد اولويت برنامه حزب را داشت. اردوغان در سخنانش سال 2017 را سال تغيير، 2018 سال عملکرد و 2019 سال انتخابات توصيف کرده است. تقويت اقتصاد ضعيف و انتخاب رويکردي براي جذب راي دهندگان سکولار از اهداف انتخاباتي اردوغان است.اردوغان درحال تغيير در درون حزب است و سعي دارد تا 51 درصد آرا را به نفع خود در دور اول انتخاباتي به دست آورد.
 ترجمه: فاطمه مهتدي