جوابیه عباس هشی به گفت و گوی خود  در روزنامه تجارت
در شماره 1176 روزنامه تجارت مورخ 22 آبان 96، گفت و گویی به نقل از عباس هشی؛  کارشناس بازار سرمایه منتشر شده است که وی آن را تکذیب کرده و گفته مطلب گفته شده تحریف شده است.
به گفته عباس هشی، وی به خبرنگار مربوطه گفته بود که  مطلب چک های برگشتی را در ناقص بودن قانون چک گفتم و اینکه چک یک دستور پرداخت وجه مشخص در وجه نام مندرج در متن چک است و در تمامی کشورهای دنیا چک صرفا در وجه دارنده قابل پرداخت و با منظور نمودن در حساب ایشان است. متاسفانه در ایران با امکان پشت نویسی چک این برگه را تبدیل به شبه پول نموده اند بدون اینکه از پشتوانه قانونی اسناد تجاری( سفته و برات) برخوردار باشد و با این تاکید که ریسک چک برگشتی با فردی است که چنین چکی را دریافت می نمایند و در این مقوله هیچ ارتباطی به کمبود و نظارت بانک مرکزی نیست. لذا روزنامه مذکور ضمن عذر خواهی از وی، مطلب درخواستی را در سطر فوق آورده است.

نحوه مقابله با فساد اداری
یک کارشناس امور مالی می‌گوید راهکار برون رفت از وضعیت فساد اداری و اقتصادی در ایران الکترونیکی کردن پروسه‌های  اداری به ویژه در بخش‌هایی است که مستقیما با پول سر و کار دارند، مثلا درباره سازمان امور مالیاتی باید سریع‌تر طرح جامع مالیاتی به کار بیفتد و رابطه مودی با مامور قطع شود. به گزارش ایسنا، غلام‌حسین دوانی ، درباره راهکار مقابله با فساد ماموران مالیاتی اظهار کرد: بالاترین مقامات کشور اظهار می‌کنند که فساد در کشور نهادینه شده است. البته فساد در همه دستگاه‌ها هست ولی طبیعتا در دستگاه‌هایی که با پول سرو کار دارند بیشتر درگیر فساد هستند. مثلا وزارت آموزش و پرورش طبیعتا از این منظر کمتر دچار مشکل شود، ولی به هر حال در این وزارت‌خانه نیز ممکن است مشکل فروش سوال پیش بیاید. وقتی می‌گوییم فساد نهادینه شده است یعنی در ابعاد بسیار گسترده‌ای این مشکل وجود دارد و در اغلب دستگاه‌ها نیز به اشکال مختلف دیده می‌شود. او افزود: با این حال در وزارت‌خانه‌ای مانند وزارت امور اقتصادی و دارایی که در آن پول جریان دارد و به ویژه سازمان امور مالیاتی که در آن تعداد زیادی مامور با پول سرو کار دارند و ممکن است افراد بیشتری تحت تاثیر قرار گیرند و این موضوع خود را بیشتر نشان دهد. طبیعی است که اگر طرح جامع مالیاتی فعال و همه فعل و انفعالات مالیاتی الکترونیکی شود و همچنین ارتباطات مامور با مودی قطع شود امکان فساد کمتر می‌شود. اتفاقی که در کشورهای توسعه یافته نیز مشاهده می‌شود.


مهلت ارسال فهرست معاملات فصول بهار، تابستان و پاییز ۱۳۹۶ تا نیمه اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷ تمدید شد. به گزارش سازمان امور مالیاتی کشور، سیدکامل تقوی نژاد، رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور با صدور بخشنامه‌ای، تمدید مهلت ارسال فهرست معاملات فصلی فصول بهار، تابستان و پاییز ۱۳۹۶ را ابلاغ کرد. 
در این بخشنامه آمده است: براساس پیشنهاد شماره ۲۰۰/۱۲۹۲۶ مورخ ۱۳۹۶/۸/۱۳سازمان امور مالیاتی کشور و موافقت وزیر اقتصاد معاملات بهار، تابستان و پاییز سال ۱۳۹۶ تا نیمه اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷ (۱۳۹۷/۲/۱۵) تمدید می‌شود.


سازمان خصوصی سازی سهام دو شرکت دولتی را ۱۳ آذر امسال واگذار می‌کند. سهام دو شرکت دولتی توسط سازمان خصوصی سازی در روز ۱۳ آذرماه امسال واگذاری می شود که بر این اساس ۹۷.۲۶۱ درصد سهام شرکت خدمات مهندسی آب و خاک پارس با سرمایه ۶۶۶ میلیارد و ۹۶۳ میلیون ریال به صورت وکالتی در این روز روی میز مزایده خواهد رفت. این بلوک، ۶۴۸ میلیون و ۶۹۸ هزار و ۲ سهم شرکت خدمات مهندسی آب و خاک پارس را شامل می شود که به قیمت پایه هر سهم ۸۲۴۸ ریال و ارزش کل پایه ۵ هزار و ۳۵۰ میلیارد و ۴۶۱ میلیون و ۱۲۰ هزار و ۴۹۶ ریال به صورت ۱۵ درصد نقد و بقیه اقساط ۶ ساله برای این واگذاری قیمت گذاری شده است.


گمرک ایران در بخشنامه جدیدی نحوه ورود کالای همراه مسافر را به گمرکات سراسر کشور اعلام کرد.
به گزارش گمرک ایران، بر اساس این بخشنامه تمامی گمرکات باید صرفا بر اساس ماده ۱۳۸ آیین نامه اجرایی قانون امور گمرکی نسبت به اعطای معافیت اقدام کرده و از اعطای معافیت مسافری براساس وزن کالا به صورت کیلویی خودداری کنند.
در بند دیگری از این بخشنامه گمرکات موظف شده اند این رویه  را در سامانه مسافری مانند روال گذشته انجام دهند. 
همچنین گمرکات باید نسبت به  ثبت مشخصات مسافر براساس گذرنامه و موضوع ماده ۱۳۸ آیین‌نامه اجرایی قانون امور گمرکی از طریق سامانه مزبور اقدام کنند.


دلایل افزایش میزان نقدینگی از نگاه«تجارت» ؛
گروه اقتصاد کلان: رسیدن بدهی  دولت به بانک مرکزی در پایان  شهریور ماه سال 96، به 9 هزار و 620 میلیارد تومان و همچنین کاهش سپرده های دولت نزد این بانک به میزان 13.9 درصد باعث شده تا بر پایه پولی تاثیر به سزایی گذاشته شود و از آن سو بر رشد نقدینگی دامن زده شود. به گونه ای که  رشد حجم نقدینگی به 6.7 درصد رسیده است.
حالا نکته جالب توجه آنکه تنخواهی بیش از 16 درصدی که دولت برداشت کرده نیز برشدت این موضوع افزوده است. 
ترکیب نقدینگی کشور از نیمه دهه هفتاد تا کنون، به سمت افزایش سهم سپرده های بانکی و کاهش سهم پول در گردش (اسکناس و سپرده های دیداری) حرکت کرده است، چنان چه سهم سپرده های بانکی از کل نقدینگی از ۳۰ درصد به بیش از ۸۰ درصد و سهم پول از ۵۰ درصد به کمتر از ۱۳ درصد رسیده است.
بر اساس داده های آماری توسط احسان سلطانی، پژوهشگر اقتصادی، ایران در مقایسه با دیگر کشورها یکی از کمترین نسبت های میزان پول در گردش به کل حجم نقدینگی (کمتر از ۱۳ درصد) در سطح جهان (با متوسط در حدود ۵۰ درصد) برخوردار است. در سطح منطقه نیز این نسبت برای کشورهای پاکستان (۷۹ درصد)، عربستان سعودی (۶۵ درصد)، امارات متحده عربی (۳۸ درصد)، روسیه (۳۶ درصد) و ترکیه (۲۵ درصد) می باشد. به عبارت دیگر در هیچ اقتصادی در سطح جهان، همانند ایران بخش اعظم نقدینگی کشور به صورت سپرده های سرمایه گذاری مدت دار در بانک ها نگهداری نمی شود و از سوی دیگر سودهای بانکی بالا به آن تعلق نمی گیرد. بخشی از جامعه که در اقلیت هستند، منابع مالی (نقدینگی خلق شده در سال های اخیر) را جمع آوری و در بانکها سپرده گذاری کرده اند و کماکان از منافع کلان مالی برخوردار هستند.
بر اساس اعلام بانک مرکزی، نقدینگی شهریور به ۱۳۸۹ هزار میلیارد تومان رسید و سپرده‌گذاری کوتاه‌مدت در نظام بانکی، با ۸.۹ درصد کاهش جای خود را به سپرده‌گذاری بلندمدت داده است. رقم نقدینگی در پایان شهریورماه سال جاری ۱۳۸۹۹.۵ هزار میلیارد ریال است. همچنین  براساس آمار خلاصه دارایی‌ها و بدهی‌های سیستم بانکی، دارایی‌‌های خارجی بانک مرکزی در پایان شهریور ماه امسال به رقم 354 هزار و 260 میلیارد تومان رسیده است که در 6 ماهه اول امسال 4.4 درصد و در یک سال منتهی به شهریور ماه امسال 4 درصد افزایش یافته است.
این میزان نقدینگی نسبت به ماه مشابه سال قبل ۲۳.۸ درصد افزایش داشته است. در این میان سهم پول ۱۶۸۲ هزار میلیارد ریال و سهم شبه‌پول نیز ۱۲۲۱۷ هزار میلیارد ریال است.
در عین حال، سهم وام ها و سپرده‌های بخش دولتی نیز ۵۷۵.۳ هزار میلیارد ریال است که از این رقم، سهم دولت ۵۲۹ هزار میلیارد ریال و سهم شرکتها و موسسات دولتی ۴۵ هزار میلیارد ریال است.
همچنین ضرب آهنگ تغییر سرمایه گذاری کوتاه مدت به بلند مدت در بانک ها در این آمار قابل مشاهده است؛ به گونه ای که سرمایه گذاری کوتاه مدت در شهریورماه سال جاری نسبت به اسفندماه ۱۳۹۵، ۸.۹ درصد کاهش یافته و سرمایه گذاری بلند مدت در همین بازه زمانی ۳۵.۴ درصد رشد داشته است.
بدهی دولت به بانک مرکزی 37 هزار میلیارد تومان درج شده که رشد 35.1 درصدی را در 6 ماهه اول امسال نشان می‌دهد. 
اما بدهی شرکت‌ها و موسسات دولتی در 6 ماهه اول سال جاری 19.4 درصد افت کرده و به 24 هزار و 370 میلیارد تومان رسیده است.
بررسی روند افزایش بدهی‌های دولت به بانک مرکزی در طول 4 سال گذشته اغلب به این شکل بوده است: بدهی دولت در دو، سه ماه ابتدایی سال یک رشد چند هزار میلیارد تومانی می‌کند و این نرخ تا ماه‌های پایانی سال تقریبا بدون تغییر ادامه می‌یابد و در یک یا دو ماه آخر سال اندکی کاهش می‌یابد.
این روند نشان می‌دهد رشد بدهی ناشی از همان تنخواه و افزایش مانده بدهی در پایان سال به دلیل عدم بازپرداخت کامل تنخواه است.
به هر حال هم‌اکنون بدهی دولت به بانک مرکزی 37 هزار و میلیارد تومان است که نسبت به اسفند ماه سال گذشته 9620 میلیارد تومان افزایش یافته است. 
در کنار این مولفه، سپرده‌های بخش دولتی (دولت و شرکت‌های دولتی) نزد بانک مرکزی در 6 ماهه اول امسال 13.9 درصد کاهش داشته است.
سپرده‌های دولت نزد بانک مرکزی 27 هزار و 610 میلیارد تومان و سپرده‌های شرکت‌های و موسسات دولتی 4 هزار و 540 میلیارد تومان است. سپرده‌های دولت 15.3 درصد و سپرده‌های شرکت‌های دولتی 4.8 درصد کاهش یافته است.
بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی با اندکی کاهش نسبت به مرداد ماه 109 هزار و 710 میلیارد تومان درج شده که البته این رقم در مقایسه با اسفند ماه 95 به میزان 10.1 درصد و نسبت به شهریور ماه سال گذشته 16.4 درصد رشد کرده است. البته نگاهی به آمار بانک‌ها بیانگر آن است که در این مدت بدهی بانک‌های تجاری دولتی و بانک‌های تخصصی دولتی کاهش یافته و همه این رشد بدهی به دلیل اضافه برداشت بانک‌های غیردولتی و خصوصی بود است.
حجم سپرده قانونی بانک‌ها نزد بانک مرکزی در 6 ماهه امسال با 12.9 درصد رشد به 141 هزار و 520 میلیارد تومان رسیده است.
مروری بر رشد نقدینگی در سه دهه گذشته تا کنون
هر چند در دوران جنگ رشد متوسط سالانه نقدینگی ۱۷ درصد بود، اما در همه دولت های پس از جنگ، بدون استثناء دولتمردان نظم، استمرار و خلاقیت منحصر به فردی را در خلق نقدینگی مبذول داشته اند، به صورتی که میزان افزایش نقدینگی در همه دوره های هشت ساله دولتهای پنجم/ششم، هفتم/هشتم و نهم/دهم، با دقت شگفت انگیزی ۷  برابر بود که در دولت یازدهم نیز تداوم یافت. به عبارت دیگر بدون احتساب سال اول ریاست جمهوری، هر سه رئیس جمهور کشور در هر سال دقیقاً یک برابر نسبت به سال اول، نقدینگی را بالا برده اند.
بر اساس داده‌های استخراج شده توسط احسان سلطانی پژوهشگر اقتصادی،  در طی ربع قرن اخیر (۹۳-۱۳۶۹)، حجم نقدینگی کشور با افزایش کلی ۴۱۷ برابری (متوسط سالانه ۲۷/۳ درصدی)، ۱۱۱ بار بیش از آمریکا، ۷۸ بار بیش از انگلستان و ۲۶۸ بار بیش از ژاپن رشد داشت. با صرف نظر کردن از تعداد اندکی کشورهای کوچک، ضعیف و عقب مانده، ایران صدرنشین رشد حجم نقدینگی و همچنین تورم در جهان به شمار می رود. در شرایطی که در دوره ۹۳-۱۳۸۰، حجم نقدینگی در کشورهای ژاپن (۱/۲ برابر)، آلمان (۱/۸ برابر)، آمریکا (۲/۱ برابر)، چین (۷/۹ برابر) و ترکیه (۹/۷ برابر) شد، در ایران ۲۴/۴ برابر افزایش را تجربه کرد. بنابراین اگر مهم ترین بیماری مزمن اقتصاد ایران، نرخ رشد شدید و مستمر نقدینگی نامیده شود، چندان دور از حقیقت نخواهد بود.
 در طی ربع قرن اخیر، با رشد ۹۱ درصدی نسبت به سال ۱۳۸۰، بالاترین نسبت حجم نقدینگی به تولید ناخالص داخلی به میزان ۰/۸۴ برابر در سال ۱۳۹۴ به وقوع پیوست. بنا به اظهارات مقامات بانک مرکزی، بین ۱۵ تا ۲۰ درصد نقدینگی کشور در بازار غیرمتشکل پولی (موسسات مالی غیرمجاز) وجود دارد که با احتساب حجم این بازار، کل نقدینگی کشور فراتر از چهارده کوادریلیون (چهارده میلیون میلیارد) ریال می باشد. با در نظر گرفتن نقدینگی بازار غیرمتشکل پولی، نسبت نقدینگی به تولید ناخالص داخلی ایران ( که بین ۹۰ تا ۱۱۰ درصد محاسبه می شود) از همه کشورهای منطقه (روسیه: ۶۰ درصد، ترکیه: ۶۰ درصد، پاکستان: ۴۰ درصد، عربستان سعودی: ۶۲ درصد، امارات متحده عربی: ۷۷ درصد) بیشتر است و قابل مقایسه با اقتصادهای بزرگی از قبیل آمریکا، آلمان و ایتالیا (۹۰ درصد) می باشد.
 البته بر پایه گفته  احسان سلطانی، مشکل اقتصاد کشور کمبود نقدینگی نیست، بلکه تجمع و انحراف آن به سمت فعالیت های غیرمولد و رانتی سوداگرانه و سفت بازانه است. مقایسه روند رشد نسبت نقدینگی به تولید ناخالص داخلی در دوره ۹۳-۱۳۸۰ نشان می دهد، در حالی که این نسبت در خاورمیانه ۱۳ درصد و در اتحادیه اروپا و جهان به ترتیب ۳۳ و ۲۴ درصد افزایش داشته، در ایران از بیش از ۸۰ درصد رشد برخوردار بوده است. 


مشاور سازمان برنامه و بودجه گفت: در مدل بودجه‌نویسی جدید، به نسبت عملکرد و پروژه ها بودجه تخصیص خواهد یافت که به همین دلیل، با مقاومت دستگاه های اجرایی و اعمال فشارها مواجه می شود.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل ازصدا و سیما؛ ایرج ندیم اظهار کرد: بودجه نویسی تکمیل نشده است و پس از بررسی و تدوین به هیئت وزیران ارائه خواهد شد و بعد از تصویب تقدیم مجلس می شود اما هنوز پیگیری ها در حال انجام است.
وی افزود: با توجه به اهداف پیش بینی شده و بودجه سال گذشته انبساط منابع و مصارف نسبت به ۹۶ تغییراتی خواهد داشت و پیش بینی هایی برای افزایش تامین درآمدها از محل فروش نفت و میعانات گازی و مالیات و سایر درآمدها در دستور کار است.
ندیمی در پاسخ به این سوال که سهم درآمدهای مالیاتی در بودجه ۹۷ به چه میزان خواهد بود گفت: بودجه امسال در نهایت با ۷ تا ۱۰ درصد اختلاف نسبت به پارسال تنظیم خواهد شد اما چون هنوز قطعی نشده است برای اعلام میزان دقیق محدودیت هایی وجود دارد که نمی توان عدد و رقم ذکر کرد.
مشاور سازمان برنامه و بودجه کشور درباره درآمدهای مالیاتی بودجه امسال بیان کرد: در بودجه ۹۶ بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان درامد از محل مالیات پیش بینی شده بود که تاکنون بخشی از آن تامین شده است و امیدواریم تا پایان سال اهداف موردنظر محقق شود.
وی با اشاره به تغییر در بودجه نویسی برای سال آینده گفت : از امسال تغییر جدی در بودجه ریزی اعمال خواهد شد و بناست که بر اساس عملکرد و تعریف پروژه در دستگاه های اجرایی بودجه تخصیص یابد و اولویت ها باید مشخص شود که چه فعالیت هایی ضروری است که البته این امر با مشکلات و دشواری هایی نیر همراه خواهد بود.
ندیمی با بیان اینکه بودجه نویسی در سال های زیاد در کشور مدلی سنتی داشته است ، گفت : دستگاه های اجرایی به این عادت کرده اند که هر سال چند درصد نسبت به سال قبل بودجه بیشتری دریافت کنند و الان که مقرر شده بر اساس عملکرد و پروژه ها بودجه دریافت کنند درصدد خواهند بود با رانت و لابی گری سهم خود را از بودجه افزایش دهند و به همین جهت بودجه نویسی به شکل جدید با مشکلاتی مواجه است.
مشاور سازمان برنامه و بودجه کشور تاکید کرد: تلاش می کنیم این مرحله گذار در بودجه نویسی را به بهترین شکل اداره کنیم و البته دستگاه ها نیز با اعمال فشارهای مختلف مقاومت خواهند کرد و چالش های بودجه سال ۹۷ از این لحاظ کم نخواهد بود.
بودجه ۹۷ در چارچوب برنامه ششم توسعه تدوین خواهد شد
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت : موضوعی که در بودجه سال آینده مورد تاکید قرار گرفته همخوانی و هماهنگی بودجه با سیاست های برنامه ششم توسعه است.
سید محمد حسینی گفت : در لایحه ای که دولت به مجلس ارائه کرد این موضوع مورد توجه قرار نگرفته بود که مجلس با صراحت با آن مخالفت کرد.
وی در پاسخ به این سوال که تاکنون تا چه حد سیاست های برنامه ششم توسعه محقق شده است ، گفت: این برنامه ۸ ماه است که ابلاغ شده است و نمی توان آماری در این خصوص داد اما طبق ماده ۲۲۱ قانون، دولت مکلف است هر سه ماه یک بار گزارشی از دستگاه های ذی ربط جمع آوری و به کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ارائه کند و در سه ماهه اول این اتفاق افتاد وسامانه در این باره راه اندازی شد و اطلاعات رصد می شود .
حسینی با تاکید بر اینکه بودجه ۹۷ بر اساس سیاست های برنامه ششم توسعه تدوین خواهد شد ، گفت: در جدول شماره ۴ ماده ۷ قانون برنامه ششم توسعه دقیقا درآمدها ،سایر موارد اعتباری ،هرینه وتملک برای کل برنامه تدوین شده است و دولت نمی تواند از اعداد و ارقام تعیین شده عدول کند و این یک کار جدیدی است که برای اولین بار اتفاق افتاد.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: پیش بینی ها براساس بودجه ها سال گذشته انجام شده و برای مثال میزان درآمدهای مالیاتی نسبت به سال ۹۶ و تراز تجاری غیرنفتی مشخص شده است که دولت باید رعایت کند.
وی در پاسخ به این سوال که اگر دولت این موارد رعایت نکرد ، واکنش مجلس چه خواهد بود ؟ گفت : در صورتی که دولت تخطی کند هم در کمیسیون برنامه و بودجه و هم در کمیسیون تلفیق و صحن علنی براساس قوانین پارلمانی لایحه را اصلاح خواهیم کرد و تمام تلاش خود را می کنیم تا ۱۰۰ درصد بودجه در راستای برنامه ششم توسعه باشد.
حسینی ادامه داد: البته برخی موارد ناشی از تغییرات شرایط در ساختار اقتصاد جهانی است که بر عملکرد اقتصادی دولت تاثیر می گذارد و موضوع هایی چون قیمت نفت و نرخ ارز بر اساس شاخص های داخلی تامین نمی شود و براساس شرایط اقصادی جهان و روابط سیاسی ما با کشورهای دیگر تعیین می شودو این موارد را هم باید در نظر گرفت.


نتایج مطالعات بازار کار طی پنج سال گذشته نشان می‌دهد که از حدود ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر بیکار در پایان سال ۹۵، حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در گذشته شاغل بودند اما بنا به دلایلی بیکار شدند.
به گزارش مهر، نتایج آمارگیری نیروی کار کشور در سال ۹۵ نشان می‌دهد که از حدود ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر بیکار در سال گذشته، حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار بیکار، در گذشته شاغل بوده‌اند که ۵۳ درصد از کل جمعیت بیکار را شامل می شوند.
نتایج این مطالعات نشان می‌دهد از ۱.۷ میلیون بیکاری که در گذشته شاغل بودند، گروه مردان نزدیک به ۱.۵ میلیون نفر از این افراد را تشکیل داده‌اند.
اما بر اساس مطالعات پنج سال گذشته از بازار کار، از بین عواملی که موجب ترک شغل شاغلان شده، چهار عامل نسبت به سایر عوامل در ترک شغل شاغلان و افزایش بیکاری این گروه نقش و تاثیر بیشتری داشته است.
بنابر این گزارش، اولین عامل ترک شغل، «موقتی بودن کار» است که ۴۴۵ هزار و ۵۳۴ نفر از بیکاران را تشکیل می‌دهد؛ موقتی بودن کار با سهم ۲۵.۶ درصدی از مهمترین عوامل ترک شغل در بین جمعیت بیکار در دو گروه مردان و زنان بوده است.  
علاوه بر این، «پایین بودن درآمد»، دومین عامل ترک شغل است؛ به طوریکه ۲۵۷ هزار و ۹۱۹ نفر معادل ۱۴.۸ درصد از این جمعیت، به دلیل نارضایتی از میران درآمد از کار خود انصراف داده اند. «اخراج یا تعدیل نیرو» نیز با جمعیت ۲۳۵ هزار و ۸۶۶ نفری معادل ۱۳.۶ درصد از بیکاران و «به پایان رسیدن دوره خدمت وظیفه»، با جمعیت ۲۳۱ هزار و ۲۶۰ نفر معادل ۱۳.۳ درصد از دیگر عوامل مهم ترک شغل تلقی می‌شوند. نتیجه این مطالعات مرکز آمار ایران نشان می دهد ۱۲۴ هزار و ۶۸۵ نفر به دلیل «تعطیلی دائمی محل کار» شغل خود را از دست داده و بیکار شده اند و تعداد ۱۱۵ هزار و ۸۳۸ نفر نیز به دلیل «فصلی بودن کار» به جمعیت بیکاران پیوستند.
همچنین ۳۷ هزار و ۶۸۹ نفر، به دلیل مسائل خانوادگی و ۲۹ هزار و ۸۸۴ نفر به دلیل بیماری شغل خود را ترک کرده‌اند؛ در عین حال ۹ هزار و ۲۰۶ نفر به دلیل رسیدن به سن بازنشستگی، ۶ هزار و ۸۰۲ نفر به علت تمایل به جابجایی محل کار خود، ۶ هزار و ۴۳۰ نفر به دلیل مهاجرت، ۵ هزار و ۴۵۶ نفر به علت تحصیل یا آموزش و هزار و ۶۰۱ نفر نیز به دلیل کهولت سن مجبور به ترک شغل خود شده اند. علاوه بر این، حدود ۲۳۰ هزار و ۵۷۰ نفر از جمعیت شاغل کشور نیز به دلیل سایر موارد از کار خود انصراف داده اند.
نکته قابل توجه این است که در سال ۹۴ نیز، دقیقا ۴ عامل اصلی ترک شغل در سال ۹۵ به عنوان عوامل اصلی موثر در ترک شغل بوده؛ با این تفاوت که دو عامل «پایین بودن درآمد» و «به پایان رسیدن خدمت وظیفه» از نظر اولویت با یکدیگر جابجا شده اند.


حسن صادقي
قائم مقام دبير کل خانه کارگر
کارگران در اوايل انقلاب، زمان جنگ و حتي در دولت سازندگي به عنوان رضايتمندترين قشر اجتماعي محسوب مي‌شدند اما امروز به يکي از ناراضي‌ترين گروه‌هاي اجتماعي در کشور بدل شدند، چرا که جامعه کارگري به دليل عدم توازن در حوزه عرضه و تقاضا و وجود مافياي اقتصادي در بدترين شرايط پس از انقلاب قرار گرفته است. شاهد اين مدعا آن است که طي ساليان متمادي مسئولين مجموعه قوانين حمايت از کارگر را به بهانه‌امنيت سرمايه، ايجاد اشتغال، رونق صادرات به مسلخ بردند و عملا اثرگذاري آن را از حيض انتفاع ساقط کردند. شرايط به گونه اي است که مي‌توان اذعان کرد امروز شاهد يک وضعيت خاص تحت عنوان کيش شخصيتي در حوزه کارگري و عدم خودباوري در اين قشر هستيم. حال علي رغم آن که اعضايي از جامعه کارگري در جايگاه وزارت کار قرار گرفته‌اند و بارقه‌هاي اميدي در جهت اصلاحات حوزه‌هاي مختلف به چشم مي‌خورد، اما انجام اصلاحات اساسي در روابط کار، اراده شرکاي اجتماعي و دولت را مي‌طلبد. در حال حاضر از 12 ميليون و 700 کارگر ، تنها 700 هزار نفر عضو تشکل‌هاي کارگري هستند، به عبارت ديگر تنها 3 دهم درصد کارگران تحت تشکل کارگري قرار دارند و مابقي کارگران اقبالي به تشکل‌هاي کارگري نشان نمي‌دهند. چنان که صنايع بزرگ همچون صنعت نفت، پتروشيمي، خودروسازي فاقد تشکل کارگري هستند. اين در حالي است که تعداد تشکل‌هاي کارگري در دهه 60 الي 70، 10 درصد بوده که‌امروز به بيش از 40 درصد افزايش و تشکل 33 درصدي به 3 دهم درصد کاهش يافته است، به بيان ديگر امروز تشکلات کارگري صوري هستند. علت اصلي اين مساله را مي‌توان در قراردادهاي موقت و عدم امنيت شغلي جست که به کارگر اجازه پيگيري و حتي کانديد شدن در تشکل‌هاي کارگري را نمي‌دهد. علاوه بر اين دخالت‌هاي آشکار و نهان دولت‌ها در تشکلات کارگري، عدم انسجام بين تشکلات کارگري از ديگر دلايل اين امر است. به گونه اي که دولت‌ها خودشان را قيم کارگران مي‌دانند که شاهد اين مدعا، عدم حضور نماينده کارگران در ساختار تامين اجتماعي است.  علاوه بر موارد فوق الذکر تشکلات کارگري که بايد مطالبات اين قشر را پوشش دهند در اين رابطه توفيق چنداني حاصل نکرده‌اند، علت اصلي آن نيز عدم استقلال تشکلات کارگري است، از اين رو اين تشکل‌ها به مرور زمان تبديل به تشکل‌هاي زرد شده‌اند. اين در حالي است که تشکل‌هاي کارگري پس از انقلاب از سنديکاهاي زمان پهلوي به مراتب قدرتمندتر بوده است، مويد اين مطلب هم تحرکات کارگري در دهه‌هاي 60 و 70 است. چنان که شواهد تاريخي نيز حکايت از آن دارد که تشکلات کارگري با تاسي از فضاي انقلابي کشور، دستاوردهاي عظيمي‌همچون قانون کار، قانون شوراهاي اسلامي‌کار، قوانين تشکلات کارگري و ساير قوانين حمايتي را براي جامعه کارگري به ارمغان آوردند. اما به موازات تغيير ديدگاه دولت‌ها در حوزه روابط کار، سرمايه و پول ارزش پيدا کرده و طبقه کارگر بي عزت و بي ارزش شده است. در اين راستا تشکلات کارگري نتوانستند با توان هژموني انساني و با منطق خويش در حوزه کار، اشتغال و روابط کار توفيقي حاصل کنند. چنان که در اوايل انقلاب بيشتر از کارگران حمايت شد و در حال حاضر از کارفرمايان. اين عدم توازن در حمايت زمينه ساز معضلات بسياري است. همچنين پيشنهاد مي‌شود کساني در راس تشکلات کارگري قرار گيرند که از بطن جامعه کارگر و درون توده نيروي کار بالا آمده باشند، متاسفانه بسياري از تشکلات کارگري به اسم کارگر ولي به فرمان کارفرما نماينده کارگر هستند.  متاسفانه کشور ما به بهشت پولدارها و جهنم کارگران تبديل شده است و تا زماني که اين نگاه بر کشور حاکم باشد، جامعه کارگري به رشد و بالندگي دست پيدا نخواهد کرد. لذا تا زماني که نگاه مجلس و دولت حمايت از پولداران باشد و کارگران را صرفا پله ترقي خويش بدانند، نمي‌توان چشم انداز بهتري براي تشکل‌هاي کارگري متصور بود. بنابراين به نظر مي‌رسد دولت و مجلس مي‌بايست نگاه خوشبختانه اي نسبت به جامعه کارگري و کارگران به موازات پول و سرمايه داشته باشند و از حمايت يکجانبه سرمايه دار و کارفرما دست بردارند. راهکار برون رفت از اين چالش، اعتماد افزايي بين کارگران و نماينده‌هاي اتحاديه‌هاي کارگري، اصلاح سيستماتيک فصل ششم قانون کار و مهندسي مجدد در جهت تقويت تشکلات کارگري است. چنان که شوراهاي اسلامي‌کار صرفا نبايد تشکل درون کارگاهي باشد و بايد کارگران را در خارج از محيط کار همچون محيط مراجع فضايي و دادگاه‌ها نمايندگي کند