کريس گيلس
فايننشال تايمز
موسسات پيش بيني کننده اقتصادي غيردولتي در انگليس اکنون با انتقاد بسياري درباره تعيين بودجه بسيار تاريک کشور روبرو شده است. قضاوت موسسه (او بي آر) درباره اقتصاد چنين بوده که اقتصاد انگليس تنها قادر به 1.5 درصد رشد در سال است. در جولاي 2015 اين موسسه پيش بيني کرده بود که رشد اقتصادي 2.5 درصد باشد بنابراين چشم انداز کنوني از رشد اقتصادي در عرض دو سال نصف شده است.اگر ميانگين اقتصاد انگليس 2.5 درصد رشد باشد. استانداردهاي زندگي به درآمدها نزديکتر خواهد شد اما با رشد 1.5 درصدي هيچ يک از اين شرايط قابل اجرا نخواهد بود رشد درآمد متوسط بسيار ضعيف خواهد بود و بريتانيا بايد بين خدمات بد عمومي‌و ماليات‌هاي بالا يکي را انتخاب کنند.پرسش اصلي آن است که آيا موسسه (او بي آر) اوضاع را بدتر از واقعيت نشان داده باشد.پيش بيني کنندگان منطقي با نگاه به رويکرد اقتصادي انگليس در ده سال اخير احساس خوش بيني را به همراه دارند . اقتصاد سالانه رشدي 1 درصدي داشته است با اين وجود بيکاري پايين تر از سال 2007 بوده است. از آنجا که بيکاري هميشه نمي‌تواند کم باقي بماند رشد پايدار کمتر از 1 درصد بوده است. رويکرد فضاي کنوني نشانگر چالش در اقتصاد انگليس است. درحاليکه گروه 7 اقتصاد‌هاي پيشرفته جهان درحال پيشرفت هستند، انگليس با کندي رشد اقتصادي در امسال روبرو شده است. شرکت‌ها تمايلي به سرمايه گذاري در انگليس ندارند درعين حال با وجود کاهش ارزش پوند صادرات به آرامي‌درحال رشد است. بخشي از رشد اقتصادي از افزايش منابع کار است . انگليس در سالهاي اخير با رشد نيروي کار مهاجر و افزايش نرخ بازارکار روبرو بود اما اين امر نمي‌تواند با سياست‌هاي جديد مهاجرت ادامه داشته باشد. با توجه به برگزيت نمي‌توان انتظار داشت که همه چيز مانند گذشته خواهد بود. رابطه تجاري بين انگليس و اتحاديه اروپا ضربه خواهد خورد. 
ترجمه : فاطمه مهتدي
احسان سلطاني
کارشناس اقتصادي
انرژي در قالب گاز طبيعي، الکتريسيته و سوخت‌هاي نفتي به صنايع انرژي بر تزريق مي‌شود. صنايع کشور سهم بالاي ۳۶ درصدي از کل مصرف انرژي کشور را دارند. بيش از ۸۰ درصد انرژي مصرفي بخش صنعت در صنايع انرژي بر استفاده مي‌شود. اين صنايع کمتر از ۱۵ درصد کل اشتغال واحدهاي صنعتي را ايجاد مي‌کنند. صنايع آهن و فولاد با سهم ۴۵ درصد و پس از آن صنايع سيمان با سهم ۱۶ درصد مسئول اصلي مصرف انرژي در کشور هستند. بيش از ۳۵ درصد از مصرف انرژي الکتريکي مربوط به صنعت است که بخش اصلي آن صرف توليد آهن و فولاد مي‌شود. ايران يکي از جمله کشورهايي است که سهم استفاده از برق در توليد فولاد زياد است.
بهاي گاز طبيعي تحويلي به صنعت به مراتب پايين‌تر از قيمت‌هاي جهاني و بهاي انرژي الکتريکي در حدود يک‌سوم تا يک‌پنجم قيمتهاي جهاني است. با توجه به رشد بالاي صنايع انرژي بر در دوره ۱۴-۲۰۰۰ ميلادي، شدت مصرف انرژي در صنايع ايران ۳۸ درصد افزايش يافت. در همين دوره شدت مصرف انرژي در صنايع کل جهان و اتحاديه اروپا به ترتيب ۱۴ و ۲۴ درصد کاهش پيدا کرد. به عبارتي در دوره ۱۴-۲۰۰۰ ميلادي شدت مصرف انرژي صنعت در ايران نسبت به کل جهان و اتحاديه اروپا به ترتيب ۶۰ و ۸۳ درصد بالا رفت. صادرات مواد اوليه صنعتي انرژي بر که با رانت انرژي الکتريکي ارزان ممکن مي‌شود، داراي خسارات بيش از صادرات مواد خام براي اقتصاد کشور است. زيرا علاوه بر خام‌فروشي، انرژي که با سرمايه‌گذاري و اتلاف توليد از نفت و گاز ايجاد مي‌شود، با بهره‌وري پايين جهت توليد مواد اوليه مانند فولاد استفاده مي‌شود که به مفهوم خام فروشي مضاعف است.  اگر مصرف انرژي در صنعت به صورت خوراک (گاز طبيعي)، اتلاف بسيار بالاي انرژي در خودروهاي ساخت داخل، اتلاف مصارف خانگي به علت فقدان توليد مصالح مناسب در بخش توليد مصالح خانگي و موارد ديگر در نظر گرفته شود، صنايع انرژي بر و خودروسازي (صنايع رانتي) مسئول مصرف نيمي‌از انرژي کشور هستند. در شرايطي که صنايع رانتي مسئول اصلي اتلاف انرژي در ايران هستند، جريان‌هاي رسانه‌اي وابسته به اين صنايع انگشت اتهام را به سمت مردم نشانه گرفته‌اند.
رئیس انجمن روماتولوژی ایران انتقاد کرد؛
رئيس انجمن روماتولوژي ايران با اشاره به اينکه مهمترين داروي بيماران پوکي استخوان از پوشش سازمان‌هاي بيمه‌گر خارج شد، گفت: به يکباره اين دارو براي حدود ۷ هزار بيمار قطع شده، يعني درمان اين بيماران به شکل ناگهاني متوقف شده و اين بيماران بلاتکليف مانده‌اند. احمدرضا جمشيدي، رئيس انجمن روماتولوژي ايران در گفتگو با ايلنا درباره حذف داروي تري‌پاراتايد از ليست بيمه‌ها گفت: داروي تري‌پاراتايد از تحت پوشش بيمه خارج شده‌ است و علت آن مشخص نيست. وي ادامه داد: داروي تري‌پاراتايد يک داروي منحصر به فرد است. زماني که بيماري استئوپروز يا پوکي استخوان خيلي شديد دارند و به خصوص دچار شکستگي‌هاي مهره مي‌شوند تنها دارويي که براي درمان وي مفيد است؛ همين تري‌پاراتايد است و ما ابزار ديگري براي درمان اين بيماران نداريم.
رئيس انجمن روماتولوژي با اشاره به اينکه سازمان‌هاي بيمه‌گر ديگر اين دارو را تحت پوشش خود قرار نمي‌دهند، گفت: معلوم نيست به کدام دليل غيرعلمي‌سازمان‌هاي بيمه‌گر تصميم‌ گرفتند؛ اين دارو را از ليست بيمه خارج کنند. جمشيدي با تاکيد بر اينکه داروي تري‌پاراتايد توليد داخل است، افزود: يکي از افتخارات کشور توليد داروي تري‌پاراتايد است که تکنولوژي بسيار بالايي دارد.
 رئيس انجمن روماتولوژي تصريح کرد: به يکباره اين دارو براي حدود ۷ هزار بيمار قطع شده، يعني درمان اين بيماران به شکل ناگهاني متوقف شده است و اين بيماران بلاتکليف مانده‌اند و هيچ درماني نيست که بخواهند ادامه دهند. طول دوره درمان اين دارو ۱۸ تا ۲۴ ماه است، در حالي که به طور مثال بيماري ۶ ماه دارو مصرف کرده و امروز يک دفعه درمان قطع شده است. او با اشاره به هزينه دارو گفت: باتوجه به اينکه اين دارو تکنولوژي بالايي دارد، بسيار گران است و بيماران بدون حمايت بيمه‌ها قادر به تهيه اين دارو نيستند و عملا وضعيت اينگونه شده که سازمان بيمه‌گر مي‌گويد؛ من هيچ مسئوليتي در برابر بيماري که پوکي استخوان شديد دارد و دچار شکستگي استخوان مي‌شود، ندارم.
جمشيدي افزود: اين مسئله رسما به شوراي عالي بيمه و سازمان غذا و دارو اعلام شده و با معاونت درمان نيز نامه‌نگاري‌هايي شده است. همچنين به تک تک سازمان‌هاي بيمه‌گر نيز نامه ارسال کرديم که تا امروز هنوز پاسخي دريافت نکرديم. وي خاطرنشان کرد: حدود ۴۵ روز است که اين دارو قطع شده و بيماران بسيار براي اين مسئله نگران هستند، زيرا درمان‌شان قطع شده است. هزينه‌هايي که يک شکستگي به بيماران و سازمان‌هاي بيمه‌گر تحميل مي‌کند، بسيار بالاتر از هزينه اين داروست و اگر بيمه‌ها اين مسئله را محاسبه مي‌کردند، اين دارو را از تحت پوشش خود درنمي‌آوردند. عضو هيات علمي‌دانشگاه علوم پزشکي تهران ادامه داد: سازمان‌هاي بيمه‌گر براساس يک مطالعه که پايه علمي‌ندارد اين دارو را از ليست‌ خود حذف کردند و متاسفانه بيماران را بلاتکليف گذاشتند.

عصر روز گذشته در دفتر رییس جمهور صورت گرفت؛
رئيس جمهور با تأکيد بر اينکه از يکشنبه دستور هيأت دولت همه روزها صبح و بعدازظهر راجع‌به بودجه 97 است گفت: اميدواريم ان‌شاءالله به موقع تقديم مجلس کنيم.
به گزارش فارس، حسن روحاني پس از نشست سران سه قوه که به ميزباني دولت برگزار شد، تصريح کرد: اولين بحث ما راجع‌به زلزله کشور و مردم عزيز ما در استان کرمانشاه بود.وي افزود: اولاً تشکر مي‌کنم از همه آنهايي که در اين زمينه براي کمک به مردم و امداد اقدامات خوبي را انجام دادند. از مردم مهربان و دلسوز کشورمان به ويژه خود مردم استان کرمانشاه، از مقامات دولتي، نيروهاي مسلح و همه آنهايي که در اين زمينه تلاش کردند تشکر مي‌کنم.رئيس جمهور ادامه داد: هنوز اقدامات بسيار زيادي بايد انجام گيرد مخصوصاً براي اسکان موقت عزيزان ما که هوا هم به تدريج سرد مي‌شود و بايد بتوانند يک زندگي قابل تحملي را در اين ماهها داشته باشند تا مسکن آنها ساخته شود.روحاني خاطرنشان کرد: در اين زمينه اعتباراتي که دولت مدنظر قرار داده است بحثي انجام گرفت که در اين زمينه فکر کنيم اگر کمک‌هاي بيشتري امکان‌پذير است انجام دهيم. اين دغدغه همه ما است. از صبر و بردباري مردم عزيزي که دچار اين حادثه شدند تشکر مي‌کنيم براي مصدومان آنها آرزوي شفا، براي عزيزاني که از دست رفته‌اند خواستار غفران الهي را داريم.وي در مورد يکي ديگر از محورهاي اين نشست که در مورد بودجه سال آينده بود، گفت: بودجه سال 97 در واقع اولين بودجه‌اي است که دولت دوازدهم به مجلس شوراي اسلامي‌تقديم خواهد کرد. در اين زمينه بحث کرديم مخصوصاً در مورد منابع درآمدي و هزينه‌هايي که وجود دارد و همچنين مشکلاتي که در سال‌هاي گذشته در مورد بودجه وجود داشته و همچنين اقداماتي که در زمينه بودجه در سال آينده بايد انجام دهيم.
آمادگي تهران براي بازسازي سوريه 
همچنین رييس جمهوري اسلامي‌ايران در تماس تلفني «بشار اسد» رييس جمهور عربي سوريه، با تاکيد بر ضرورت تداوم مبارزه با گروه‌هاي تروريستي در منطقه، تاکيد کرد که جمهوري اسلامي‌ايران در مبارزه با تروريسم، همچنان در کنار مردم و دولت سوريه خواهد ماند. به گزارش ايلنا، حجت الاسلام حسن روحاني در اين گفت و گوي تلفني با تبريک پيروزي‌هاي اخير مردم و دولت سوريه و حاميان آنان بر تروريست‌ها و فروريختن پايگاههاي اصلي گروهک تروريستي داعش در عراق و سوريه، گفت: برخي از قدرتهاي غربي و اذناب آنها در منطقه فکر مي‌کردند که داعش، يا عراق و سوريه را تصرف مي‌کند و يا اينکه سالها مي‌تواند دراين منطقه و در راستاي منافع آنها، جنايت کرده و ويراني به بار آورد.روحاني با تاکيد بر اينکه دو ملت ايران و سوريه در اين مبارزه چند ساله در کنار يکديگر کار بزرگي را به ثمر رساندند، گفت: جمهوري اسلامي‌ايران آماده مشارکت فعال در روند بازسازي سوريه است. رييس جمهور با اشاره به اينکه هر گام پيروزي که در سوريه عليه تروريسم برداشته مي‌شود، ملت و دولت ايران همانند ملت و دولت سوريه خوشحال مي‌شوند، گفت: روابط راهبردي ايران و سوريه ادامه مي‌يابد و به نفع دو ملت و ملت‌هاي منطقه، مسير درست را با يکديگر ادامه خواهيم داد.روحاني با تاکيد بر اينکه آينده سوريه را ملت بزرگ سوريه بايد بدون دخالت بيگانگان تعيين کند، افزود: آنهايي که فکر مي‌کنند در خلاء قدرت در سوريه مي‌توان براي آينده سوريه فکر کرد، سخن غير عملي مي‌گويند و براي برداشتن گامهاي بعدي، بايد حاکميت دمشق قوي تر از هميشه باشد تا بتواند اين مرحله گذار را به خوبي طي کند.
رييس جمهور با بيان اينکه ايران در گامهاي سياسي دولت سوريه نيز در کنار اين کشور خواهد بود، گفت: در عين حال معتقديم که معارضين دولت سوريه نيز بايد از اين فرصت مناسب استفاده درست کنند و در آينده سوريه بر مبناي جايگاه خود، سهم داشته باشند.روحاني به برگزاري موفق اجلاس سوچي اشاره کرد و گفت: اجلاس سوچي که به ميزباني رييس جمهور روسيه و با حضور روساي جمهوري ايران و ترکيه تشکيل شد، گامي‌مناسب در زماني مناسب بود و سه کشور در سوچي اتفاق نظر داشتند که برگزاري کنگره ملي گفت وگوي سوري – سوري در شرايط کنوني مي‌تواند گام مناسبي در روند ثبات و امنيت سوريه باشد.
رييس جمهور به اظهارات سخيف يکي از مقامهاي کشورهاي منطقه عليه ايران اشاره کرد و گفت: جمهوري اسلامي‌ايران به دنبال صلح، ثبات و برادري و امنيت در کل منطقه است و در همين راستا، اعتقاد داريم که اگر برخي از سران کشورهاي عربي چنين بي تجربه سخن مي‌گويند، به نمايندگي از مردم خود حرف نمي‌زنند.روحاني با بيان اينکه" اين سخن از عجايب است که کشوري در منطقه ما ملت ايران را دشمن و رژيم صهيونيستي را دوست خود تلقي کند"، اظهارداشت: متاسفانه مقامهاي ناپخته برخي از کشورهاي منطقه، گاهي سخناني مي‌گويند که عين سخنان رژيم صهيونيستي است.رييس جمهور تصريح کرد: همه مي‌دانيم که اين غده سرطاني در منطقه ما طي ۷۰ سال گذشته چه جنايات بزرگي را مرتکب شده است. اميدوارم در آينده ، رهبران برخي از کشورهاي عربي نيز در مسير درست قرار گيرند و به ضرر خود و کل منطقه، گامهاي جديدي را بر ندارند.
رييس جمهور سوريه نيز در اين تماس تلفني با قدرداني از مواضع جمهوري اسلامي‌ايران در ارتباط با سوريه گفت: ملت و دولت سوريه قدردان تلاش‌هاي ملت و دولت ايران هستند."بشار اسد" با اشاره به فروپاشي آخرين پايگاههاي گروهک تروريستي داعش در کشورش تصريح کرد: اين پيروزي مرهون تلاش مردان شجاعي است که در مبارزه با تروريست‌ها، در کنار ملت سوريه ايستادند. وي مواضع عصبي و نابخردانه برخي از کشورهاي منطقه و بويژه در اتحاديه عرب عليه ايران را ناشي از پيروزي‌هاي اخير بر گروهک تروريستي داعش در سوريه و عراق خواند و اظهارداشت: مواضع اتحاديه عرب بي ترديد مواضع ملت‌هاي عرب نيست و ما از حمايت‌هاي دولت و ملت ايران در مبارزه با تروريسم ، قدرداني مي‌کنيم .رييس جمهور سوريه همچنين خواهان مشارکت فعال ايران و شرکتهاي بخش خصوصي کشورمان در روند بازسازي کشورش شد.


آمريکا در بيانيه خود که در نشست شوراي حکام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي‌منتشر شد با استقبال از آخرين گزارش مديرکل آژانس از اجراي برجام مدعي شد که واشنگتن به تعهدات خود طبق اين توافق پايبند است و به اين کار ادامه خواهد داد. به گزارش ايسنا، نيکول شامپاين، نماينده‌امريکا در آژانس و ديگر سازمان‌هاي بين‌المللي در وين بيانيه کشورش در نشست روز جمعه شوراي حکام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي‌را قرائت کرد که در آن آمريکا از ادامه راستي‌آزمايي و نظارت آژانس بر اجراي تعهدات مرتبط هسته‌اي ايران در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) استقبال شده است.
درادامه اين بيانيه که در پايگاه اينترنتي نمايندگي آمريکا در سازمان‌هاي بين‌المللي در وين قرار گرفته، آمده است: ما بار ديگر مديرکل و معاون مديرکل در امور پادماني و کارکنان آنها به دليل کار فوق العاده‌شان و حرفه‌اي‌گري‌شان در انجام مسووليت‌هاي خود در ايران قدرداني مي‌کنيم. در اين بيانيه‌امده است: آمريکا يک بازنگري دقيق در سياست‌هايش در قبال ايران شامل بازبيني برجام انجام داده است. ما پس از اين بازنگري به روشني مشخص کرديم که به تعهدات‌مان در اين توافق ادامه مي‌دهيم و انتظار داريم که ايران نيز به طور دقيق به تعهداتش عمل کند. ايران براي اعتمادسازي مبني بر اينکه برنامه‌ هسته‌اي‌اش کاملا صلح‌آميز است و صلح‌آميز باقي خواهد ماند بايد به طور کامل به تمام جنبه‌هاي تعهداتش در برجام و اقدامات فني در طول عمر آنها پايبند باشد. هيچ چيزي غير از اجراي کامل و شفاف اين توافق به آژانس بين‌المللي انرژي اتمي‌اجازه نخواهد داد تا به جامعه بين‌الملل اطمينان دهد که ايران به تمام تعهدات هسته‌اي‌اش عمل مي‌کند. نماينده‌امريکا در سازمان‌هاي بين‌المللي در ادامه اين بيانيه گفت: راستي‌آزمايي و نظارت آژانس بر تعهدات هسته‌اي ايران امري ضروري در اجراي موفقيت‌آميز برجام است. هيچ يک از تعهدات اين توافق مستثني از راستي‌آزمايي آژانس نيست. آژانس لازم است که از اختياراتش شامل بازرسي‌هاي گسترده‌تر طبق برجام براي راستي‌آزمايي اعلاميه‌هاي ايران و نظارت برجام استفاده کند. ما از بيانيه مديرکل مبني بر اينکه آژانس به ارزيابي اعلاميه‌هاي ايران طبق پروتکل الحاقي ادامه مي‌دهد و دسترسي‌هاي تکميلي به سايت‌ها و مکان‌ها در ايران دارد، استقبال مي‌کنيم. هر نگراني معتبر و جديدي در خصوص فعاليت‌هاي هسته‌اي اعلام نشده شامل مسائل احتمالي مرتبط با فعاليت‌هاي تسليحاتي مي‌تواند و بايد از سوي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي‌دنبال شود. ما کاملا اطمينان داريم که آژانس و بازرسان حرفه‌اي و متخصص آن به درستي اين کار را انجام مي‌دهند.

رييس گروه روابط پارلمان اروپا به ايران آمد؛
رييس گروه روابط با جمهوري اسلامي‌ايران در پارلمان اروپا به همراه هياتي 10 نفره از پارلمان اروپا به دعوت کاظم جلالي رييس گروه روابط با پارلمان اروپا ايران به کشورمان سفر کرد. برجام و مسائل حقوق بشري محور اصلي گفت و گوهاي يانوش لواندوفسکي رييس گروه روابط پارلمان اروپا با ايران با مقامات عاليرتبه جمهوري اسلامي‌ايران است.
تغيير برجام پذيرفتني نيست
لواندفسکي به ديدارکاظم جلالي رفت که رييس گروه روابط با پارلمان اروپا در مجلس گفت: برجام توافقي دوجانبه ميان ايران و آمريکا نبوده بلکه توافق چند جانبه بين‌المللي است.به گزارش خانه ملت، جلالي در اين ديدار از همدردي گروه روابط با ايران در پارلمان اروپايي با مردم و دولت ايران تشکر کرد و گفت: اين ابراز همدردي نشانه روابط دوستانه ملت‌هاي اروپايي و ملت ايران است که در سال‌هاي اخير در قالب روابط خوب پارلماني نمود داشته است.نماينده تهران گفت: پارلمان اروپايي جايگاه مهمي‌در ديپلماسي پارلماني جمهوري اسلامي‌ايران دارد و با توجه به ظرفيت‌هاي بالاي اين پارلمان و مجلس شوراي اسلامي‌در سياست خارجي، با همکاري همديگر مي‌توانيم در راه تسهيل مناسبات فيمابين قدم‌هاي مهمي‌برداريم.وي با اشاره به پايبندي ايران به تعهدات مندرج در سند برجام بر اساس گزارش‌هاي متعدد آژانس بين المللي انرژي اتمي‌اظهار داشت: با به اجرا درآمدن برجام و لغو تحريم‌ها، روابط جمهوري اسلامي‌ايران با اتحاديه اروپا وارد فصل نويني شده ضمن اينکه برجام توافقي دوجانبه ميان ايران و آمريکا نيست، بلکه توافق چند جانبه بين المللي است.جلالي ادامه داد: تاکنون اجراي توافق هسته اي مؤثر بوده، لازم است که ايران و اتحاديه اروپا آن را به همين گونه حفظ کنند و ما تحت هيچ شرايطي تغيير در آن را نمي‌پذيريم.جلالي بر ضرورت تداوم گفتگوهاي دو طرف بر اساس احترام و درک متقابل تاکيد کرد.
پايبندي ايران را تأييد مي‌کنيم
در ادامه يانوش لواندفسکي رئيس هيات روابط با ايران در پارلمان اروپايي نيز در اين ديدار جان باختن تعدادي از شهروندان ايراني در زلزله غرب کشور را به جلالي تسليت گفت و افزود: ما با پارلمان، دولت و ملت ايران در اين حادثه همدردي مي‌کنيم.رئيس هيات روابط با ايران در پارلمان اروپايي با ابراز خرسندي از تداوم گفتگوهاي ايران و اروپا در سطوح مختلف گفت: گفتگوي دو طرف در خصوص جنبه‌هاي مختلف روابط، مطلوب اروپا است زيرا منجر به دستيابي بدون واسطه به اطلاعات دسته اول و بدون واسطه براي دو طرف خواهد شد لذا ما معتقديم بايد اين گفتگوها که منجر به رسيدن به درک مشترک مي‌شود تداوم يابد.وي با اشاره به توافق هسته اي ايران و 1+5 عنوان کرد: ما به عنوان پارلمان اروپايي از تداوم اجراي توافق هسته اي با ايران قوياً حمايت مي‌کنيم و آنرا سندي مهم براي تقويت همکاري‌هاي اروپا با ايران مي‌دانيم.يانوش لواندفسکي افزود: ما پايبندي ايران به برجام را براساس گزارش‌هاي آژانس بين المللي انرژي اتمي‌تاييد مي‌کنيم و آن را علت خوبي براي لغو تحريم‌هاي هسته اي عليه ايران مي‌دانيم.وي افزود: فرصت‌ها و ظرفيت‌هاي فراواني براي ارتقاي سطح مناسبات تجاري و اقتصادي ايران و اروپا وجود دارد که با استفاده از فضاي پس از برجام بايد از اين ظرفيت‌ها حداکثر استفاده را برد.رئيس هيأت روابط با ايران در پارلمان اروپايي با اشاره به ميزباني ايراني از چند ميليون پناهنده از ساير کشورها به ويژه از افغانستان خاطرنشان کرد: ما از ايران و رفتار دوستانه آن در قبال مهاجران از ساير کشورها قدرداني کرده و اين رفتار دوستانه را در قالب فرهنگ و تمدن والاي ايراني ارزيابي مي‌کنيم.
حقوق شهروندي براي اقليت‌ها
در ادامه لواندوفسکي با نمايندگان اقليتهاي ديني مجلس شوراي اسلامي‌ديدار و گفتگو کرد.در ابتداي اين ديدار ژرژيک آبراميان نماينده اقليت ارامنه جنوب در مجلس شوراي اسلامي‌ضمن ابراز خرسندي از تداوم مناسبات ميان پارلمان اروپا با نمايندگان اقليتهاي مذهبي در مجلس شوراي اسلامي‌گفت: اميدواريم با گفتگو و رايزنيهاي مستمر نمايندگان پارلمانهاي دو کشور شاهد تقويت و ارتقاء سطح مناسبات پارلماني ايران و اروپا باشيم.نماينده اقليت ارامنه جنوب در مجلس شوراي اسلامي‌افزود: حقوق شهروندي درجمهوري اسلامي‌ايران با تصريح قانون اساسي براي همه اقليت‌هاي ديني وجود دارد و در اين راستا نمايندگان اقليت‌هاي مجلس شوراي اسلامي‌از تمام ظرفيت‌هاي قانوني خود براي احقاق حق موکلين خود استفاده مي‌نمايند. وي با اشاره به نقش پر رنگ اقليت‌هاي ديني در روند قانونگذاري تصريح کرد: نمايندگان ديگر اديان در مجلس شوراي اسلامي‌حضور فعال دارند و مطابق قانون اساسي با نمايندگان مسلمان برابر هستند.آبراميان با تاکيد بر مشارکت اقليت‌هاي ديني در امور سياسي کشور، افزود: اقليت‌هاي ديني سهم بسزايي در امور سياسي جامعه ايران دارند و در سطوح مختلف نهادهاي سياسي، مدني ايران نقش موثر ايفا مي‌کنند.وي از توسعه و گسترش تبادلات فرهنگي في مابين استقبال کرد و گفت: ما از هرگونه فعاليت در راستاي توسعه و گسترش مراودات فرهنگي و اقتصادي با پارلمان اروپااستقبال و حمايت مي‌کنيم.
رئيس هيأت روابط با ايران در پارلمان اروپايي نيز دراين ديدار از گسترش همکاري و تعامل پارلمان اروپا با جمهوري اسلامي‌ايران در حوزه‌هاي مختلف استقبال و افزود: پارلمان اروپا آماده همکاري و تعامل در زمينه فرهنگي، اجتماعي و سياسي با ايران است. دراين ديدار کارن خانلري، اسفنديار اختياري، سيامک مره صدق و يوناتان بت کليا نمايندگان اقليت‌هاي مذهبي در مجلس شوراي اسلامي‌نيز حضور داشته و نقطه نظرات خود را بيان نمودند.
زنان سفيران صلح در دنيا 
در ادامه زهرا ساعي در خصوص محورهاي صحبت‌هايش در ديدار با لواندفسکي گفت: زنان در کشورمان روند روبه رشدي داشته و امروزه در پارلمان ايران 17 زن از احزاب سياسي مختلف حضور دارند و اين مهم در پارلمان‌هاي شهري نيز ديده مي‌شود.نماينده تبريز با بيان اينکه زنان متخصص در قالب سازمان‌هاي مردم‌نهاد فعاليت‌هاي اجتماعي خوبي دارند، اظهار کرد: خوشبختانه فعاليت در جلوگيري از بروز مسائل و آسيب‌هاي اجتماعي در حوزه زنان و کودکان توسط جامعه زنان روبه رشد است.وي با اشاره به اينکه خانواده در ايران اسلامي‌محور و رکن مهمي‌تلقي مي‌شود و زنان در تحکيم اين حوزه نقش مهمي‌بر عهده دارند، تصريح کرد: بر اين اساس نمايندگان در مجلس شوراي اسلامي‌در عرصه‌هاي مختلف تلاش مي‌کنند با جامعه بانوان ارتباط بيشتري برقرار کنند تا با دغدغه‌هاي آنان بيشتر آشنا شده و پيگيري کنند. به عنوان مثال لايحه اي در حوزه زنان تهيه شده که به مجلس آمده و به مسائلي مانند امنيت زنان و غيره خواهد مي‌پردازد.اين نماينده مجلس دهم با اشاره به اينکه خوشبختانه زنان ورزشکار ايراني در ميادين بين المللي حضور پررنگي داشته و توانسته‌اند افتخار آفريني کنند، ادامه داد: اين مهم در حاليست که بانوان ايراني در عرصه‌هاي علمي‌نيز خوش درخشيده‌اند. عضو گروه روابط با پارلمان اروپا در مجلس شوراي اسلامي‌با اشاره محورهاي ديگر مطرح شده در اين ديدار، ادامه داد: با توجه به تعامل کنوني و توسعه روابط زنان پارلمان طرفين، مي‌توان اقدام به انتقال تجربيات کرد.


«تجارت» بررسی کرد
گروه اقتصاد کلان: رانت، فئودالیسم...انحصارگرايي و ... اقتصاد کشور را چنان در خود غرق کرده‌اند که حتي اقتصاددانان نئوکلاسيک هم فرياد نجات سر داده‌اند. اين را بايد در انگاره‌هاي دکتر نيلي، مشاور ارشد رئيس جمهور به خوبي مشاهده کرد. همه بر اين عقيده‌اند که رانت و انحصارگرايي آفت اين اقتصاد است و براي نجات آن، تنها و تنها بايد اين غده سرطاني مهار شود. انحصار مقابل رقابت قرار گرفته است. انحصار ممکن است در توليد محصول يا در خريد نهاده‌هاي توليد ظاهر شود. هرگاه بنگاه اقتصادي بتواند با تغيير شمار توليد خود بر قيمت بازار تاثيرگذار شود؛ در وضعيت انحصاري قرار مي‌گيرد. صرف اثرگذاري يک بنگاه بر قيمت نشان دهنده انحراف از وضعيت رقابت کامل است، زيرا در وضعيت رقابت کامل قيمت از بيرون بنگاه و توسط کل بازار تعيين مي‌شود و اگر بنگاهي بخواهد محصول يا خدمت خود را بيش از قيمت بازار بفروشد، هيچ مشتري نخواهد داشت.
مزيت رقابت کامل
مهمترين مزيت وضعيت رقابت کامل، وجود کارآيي اقتصادي است. مقصود از اين توصيف اين است که در حالت کارا نمي‌توان وضع کسي را بهتر کرد بدون آنکه وضع کسي بدتر شود، مي‌توان به صورت رياضي نشان داد که در حالت‌هاي ديگر، غير از حالت رقابت کامل، کارآيي وجود ندارد و مي‌توان وضعيت عده‌اي از افراد جامعه را بهبود بخشيد. بدون اينکه وضع کسي بدتر شود. از ديد اقتصاددانان، انحصار و انحصارطلبي به همين دليل امري نامطلوب است.
وضعيت انحصار
در وضعيت انحصاري، بنگاه‌ها قيمت را بالاتر از قيمت حالت رقابتي قرار مي‌دهند. اين امر مستلزم آن است که توليد در حالت انحصاري، کمتر از ميزان توليد در حالت رقابتي باشد تا درآمد انحصارگر حداکثر شود. علت بد بودن انحصار صرفا اين نيست که توليدکنندگان قيمت‌هاي بالاتري به مصرف کنندگان تحميل مي‌کنند. بلکه بدبودن انحصار ناشي از ناکارايي است. مقصود از اين تعبير آن است که مي‌توان وضع هم مصرف‌کننده و هم توليدکننده را بهبود داد و هيچ کس از اين بهبود متضرر نشود. اگر انحصارگر بتواند ميان مصرف‌کنندگان تبعيض قائل شود و به بخشي از جامعه محصول خود را به قيمت انحصاري بفروشد و به بقيه جامعه همان محصول را به قيمتي ميان قيمت انحصاري و قيمت رقابتي عرضه کند. هم توليدکننده سود بيشتري خواهد کرد و هم مصرف‌کنندگاني که در قيمت انحصاري قادر به خريد محصول نبودند سود خواهند برد. 
علي سرزعيم کارشناس اقتصادي درباره عوامل تاثير گذار انحصارگرايي در اقتصاد به عوامل مختلفي اشاره مي‌کند. وي در کتاب اقتصاد براي همه در اين باره مي‌نويسد:«حمايت از صنايع جديد ملي( نوزاد)، دخالت‌هاي دولت، کسب درآمد، محدوديت بازار و توجيهات مبهم درباره حاکميت دولت از مهمترين عوامل تاثيرگذار ايجاد انحصارگرايي در اقتصاد کشور بوده است».
علي سرزعيم معتقد است که منشا قدرت انحصاري بسياري از بنگاه‌هاي دولتي، قانون يا مصوبه‌اي است که بر اساس مصوبات و ملاحظاتي که در يک مقطع زماني خاص وجود داشته است. به وجود آمده‌اند؛ اما با گذشت زمان تجديدنظري در مورد فلسفه ايجاد آنها و مصوبات مورد اشاره صورت نگرفته است. اگر چه ممکن است فلسفه ايجاد انحصار در برخي صنايع در پاره‌اي مقاطع زماني خاص، قابل دفاع باشد اما مصلحت در زمان کنوني منتفي شده است.
اين کارشناس اقتصادي در ادامه بررسي عوامل ايجاد انحصار در اقتصاد کشور به موضوع ديگري در اين باره پرداخته است. «مسئله حمايت از صنايع جديد ملي خود نيز مي‌تواند برآيند ايجاد انحصار در اقتصاد شود. چرا که بخشي از انحصارها به بهانه ايجاد اينگونه صنايع به وجود آمده است».
سرزعيم درباره اين مولفه اينگونه توضيح مي‌دهد: بر اساس اين نظريه دولتها بايد از صنايع ملي جديد در برابر رقباي خارجي در يک بازه زماني محدود و معين حمايت کنند تا اين بنگاه‌ها بتوانند ميزان توليد خود را آنقدر افزايش دهند که از خصوصيت اقتصاد مقياس بهره‌مند شوند و قابليت رقابت با رقباي خارجي را بيابند.
حالا بسياري صنايع کشور به بهانه حمايت از اينگونه صنايع زير حمايت نامحدود قرار گرفته‌اند و به طور کلي صنايع برخوردار از اين حمايت گروه‌هاي با نفوذي شکل مي‌دهند تا مانع از حذف حمايت‌هاي مورد اشاره در سال‌هاي آينده شوند. به اين ترتيب انحصارهاي زيادي در ايران شکل گرفته است.
مولفه ديگري که اين اقتصاددان در کتاب مذکور به آن پرداخته، دخالت‌هاي دولت است. 
اين کارشناس اقتصادي معتقد است: در مقاطع زماني مختلف دولت با اتکا به درآمد نفت صنايع مختلفي ايجاد کرده است، پس از ايجاد اين صنايع، اقداماتي براي موفقيت آنها در فروش محصولات صورت گرفته است که ممنوعيت واردات، پرداخت تسهيلات بانکي و ارز ارزان از آن جمله است.  اين اقدامات مانع شده است که زمينه رقابت منصفانه يک بنگاه بخش خصوصي با بنگاه دولتي وجود داشته باشد. اين امر بايد ورشکستگي بخش خصوصي انجاميده و يا از ابتدا مانع از ورود آنها به عرضه رقابت شده است.
در کسب درآمد هم دولت مي‌تواند دخالت کند و با ايجاد بنگاهي در يک بازار پر از تقاضا، درآمد هنگفتي را نصيب خود کند و به انحصارگرايي در بازارهاي پر رونق دامن بزند.
در برخي از قوانين و مصوبات دلايلي مانند تامين امنيت ملي، جلوگيري از اغتشاش سياسي و اقتصادي و ... ذکر مي‌شود که اين عوامل به ايجاد انحصار در برخي نهادها دامن مي‌زند و موجب ابهام در تعريف اين مولفه‌ها به نوبه خود خواهد شد.
بالاخره انحصارگرايي در ايران تبديل به يک آفت و سرطان شده است و براي جلوگيري از رشد آن بايد قبل از هر کاري براي اصلاح اقتصاد، برخلاف راههاي ايجاد آن اقدام کرد.


با دستوررييس‌جمهورصورت گرفت؛
در حاليکه قرار بود ازروزچهارم آذر انواع نان در تهران و از دوشنبه (ششم آذر) در استان‌ها با افزايش قيمت ۱۵ درصدي فروخته شود، با دستور رييس‌جمهور، اين تصميم منتفي شد.به گزارش ايسنا، پيش از اين ستاد تنظيم بازار اينگونه ابلاغ کرده بود که از اول آذرماه قيمت انواع نان با افزايش ۱۵ درصدي مواجه مي‌شود و حتي برخي نانوايان هم قيمت‌هاي جديد را از همان زمان تغيير دادند ولي پس از آن اتاق اصناف تغييراتي در زمان اجراي آن مطرح کرد و نهايتا قرار بود از امروز افزايش قيمت در تهران اعمال شود، اما امروز در قالب صحبت‌هاي رييس جمهور اينگونه اعلام شده که بايد قيمت نان به حالت قبل بازگردد.حسين دروديان - مسئول نظارت و بازرسي اتاق اصناف - درگفت‌وگو با ايسنا، ضمن اعلام اين خبر اظهار کرد: طبق صحبت‌هاي رييس جمهوري قرار است که افزايش قيمت نان متوقف شود.وي گفت: تصميمات بيشتر در اين زمينه در جلسه آتي ستاد تنظيم بازار گرفته خواهد شد.همچنين علي فاضلي - رييس اتاق اصناف - در گفت‌وگو با ايسنا، متوقف شدن افزايش قيمت نان را تاييد کرد و گفت: با توجه به اينکه خريدار و فروشنده اين محصول هر دو حقوقي دارند، تصميم گرفته شده که درباره افزايش قيمت نان درجلسه هفته آينده بررسي‌هاي بيشتري صورت گيرد.وي درباره اينکه طي روزهاي اخير برخي نانوايي‌ها افزايش قيمت را اعمال کردند، اظهار کرد: تا آنجاکه ما اطلاع داريم هيچ يک از نانوايي‌هاي دولتي چنين کاري نکرده‌اند.البته اين اتفاق در شرايطي رخ داده که نانوايي‌هاي متعددي در شهر تهران از روز چهارشنبه (اول آذر) نسبت به افزايش قيمت نان اقدام کردند که در چنين شرايطي انتظار مي‌رود نظارت‌هاي کافي و گسترده روي نانوايي‌ها صورت گيرد تا در روزهاي آينده جلوي هرگونه تخلف در فروش نان گرفته شود و قيمت‌ها به حالت قبلي آن بازگردد.اين در حالي است که نايب رئيس اتحاديه اتاق اصناف گفت: افزايش ۱۵ درصدي قيمت نان در استان تهران از شنبه ۴ آذر اعمال مي‌شود.به گزارش تسنيم، ابراهيم درستي در استوديوي خبر 21 شبکه يک سيما افزود: از سال 93 تاکنون افزايش نرخ نداشته‌ايم و افزايش 15 درصدي به معناي آن است که براي هر سال پنج درصد در نظر گرفته‌ايم.وي با اشاره به فعاليت 85 واحد صنعتي در صنعت نان کشور گفت: 85 درصد از اين واحدها از آرد يارانه اي استفاده مي‌کنند و در هر واحد چهار تا پنج کارگر مشغول بکارند.نايب رئيس اتحاديه اتاق اصناف گردش مالي صنعت نان در کشور را 116 هزار ميليارد تومان اعلام کرد و افزود: هزينه‌هاي نانوايي‌ها تاکنون تامين نمي‌شد و اميدواريم نانوايان با افزايش 15 درصدي نرخ نان بتوانند پخت و عرضه نان را مديريت کنند.درستي گفت: تعدد بيش از اين واحدهاي نانوايي در کشور مقرون به صرفه نيست و کيفيت نان را کاهش مي‌دهد.اتحاديه نانوايان سنگک تهران همچنين قيمت جديد نان سنگک ساده و کنجدي را در تهران با در نظر گرفتن افزايش ظاهراً ۱۵ درصدي، ابلاغ کرد. اتحاديه نانوايان سنگک تهران، قيمت جديد نان سنگک ساده و کنجدي را در تهران با در نظر گرفتن افزايش 15 درصدي در مقايسه با قيمت‌هاي سال 93 ابلاغ کرد. در اطلاعيه اتحاديه نانوايان سنگک تهران به نانوايان آمده است: با توجه به افزايش قيمت نان از مورخ 96/9/1 و در راستاي افزايش کيفيت و پرهيز از ضايعات نان کليه همکاران محترم مکلف به رعايت موارد ذيل مي‌باشند:1- ارائه نان با کيفيت و مرغوب2- ارائه نان کنجدي بنا به درخواست مشتري و با رعايت قيمت مصوب اتحاديه (200 تومان) بلامانع مي‌باشد.3- ارائه نان با وزن بيشتر بنا به درخواست مشتري بلامانع مي‌باشد.4- با توجه به چانه‌گيري خمير نان توسط نيروي انساني و احتمال بروز خطا، نوسان چانه نان با (2%+ يا 2%-) بلامانع مي‌باشد.درحالي که برخي نانوايي‌ها براي پاسخ به نياز مشتري بايد آرد آزاد خريداري کنند، شنيده مي‌شود افراد سودجو براي دريافت سهميه آرد دولتي و فروش آن به قيمت آزاد با افتتاح چندين نانوايي در محله‌هايي که مشتري کمتري دارد، ميليون‌ها تومان ماهانه درآمد کسب مي‌کنند.به گزارش فارس پس از تلاش‌ فراوان اتحاديه نانوايان تهران و سراسر کشور در دو سال گذشته بخشنامه افزايش 15 درصدي قيمت نان هفته گذشته توسط ستاد تنظيم بازار صادر شد، اما امروز رئيس اتاق اصناف ايران خبر داد که اين افزايش قيمت به دليل بررسي مجدد به دنبال دستور وزير صنعت، معدن و تجارت متوقف شده است. افزايش قيمت نان و برنج به علت اينکه قوت اصلي مردم به شمار مي‌رود، در افزايش هزينه‌هاي خانوار بسيار تأثيرگذار است، بنابراين افزايش قيمت اين کالاي اساسي بايد به صورت کاملا کارشناسي انجام شود، تا کمترين آسيب به دهک‌هاي پايين جامعه وارد شود.در کنار هزينه‌ قابل توجهي که نان در سبد خانوار دارد، کيفيت آن هم براي خانوارها بسيار حائز اهميت است، اما سالهاست که کيفيت خوب نان و کاهش دورريز آن به يک رويا تبديل شده و اگرچه دولت و متوليان مربوطه هر از گاهي قيمت نان را افزايش مي‌دهند، اما از کيفيت آن همواره غافل بوده‌اند و نظارتي براي کيفيت آرد توليدي و کيفيت نان تحويلي به مردم نمي‌شود. 
کيفيت آرد خوب نيست
مرتضي محمدي که از 11 سالگي نانوا است و 30 سال است که در اين حرفه مشغول به کار است، مي‌گويد خبر افزايش قيمت نان را از راديو و تلويزيون شنيده است.وي افزود: اگرچه 3 سال است که قيمت نان افزايش نيافته، اما با افزايش قيمت نان به دليل آنکه منجر به افزايش هزينه‌ها از جمله آب، برق، گاز، بيمه و دستمزد کارگر مي‌شود، مخالف است. يکي از گلايه‌هاي مرتضي کيفيت بد آرد است و در اين باره بيان مي‌کند که مردم مقصر کيفيت بد نان را نانواها مي‌دانند، در حالي که اگر ما آرد خوب تحويل بگيريم، قطعا نان با کيفيت به مردم تحويل مي‌دهيم.محمدي بيان داشت که به علت کيفيت بد آرد مجبور هستيم، ميزان نمک مورد استفاده در خمير نان را افزايش دهيم، تا خمير خود را نگه دارد، اما همين موضوع باعث گلايه مردم مي‌شود که نان شور است. وي افزود: بارها به علت کيفيت بد آرد دريافتي آرد را به کارخانه تحويل داده‌ايم و آرد ديگري تحويل گرفته‌ايم، اما باز هم در کيفيت آرد هيچ تغييري به وجود نمي‌آيد. محمدي بيان داشت: کارخانه‌هاي آرد مي‌گويند تا زماني که مي‌توانستيم گندم وارداتي را با گندم داخلي براي تهيه آرد با هم مخلوط کنيم، کيفيت آرد بهتر بود، اما از زماني که دولت به علت توليد گندم داخل، جلوي واردات گندم را گرفته است، مجبور هستيم که آرد را از گندم داخلي توليد کنيم و از گندم داخلي هم آرد با کيفيتي بالايي به دست نمي‌آيد. وي به افزايش قيمت نان به عنوان يک معضل هم براي نانوا و هم براي يک مشتري اشاره کرد و اظهار داشت: نرخ رسمي‌نان بربري ساده تا پيش از افزايش قيمت 650 تومان و با کنجد 800 تومان بود و از سال 93 تاکنون اين قيمت تغييري نکرده بود، اما گفته مي‌شود، هم‌اکنون قيمت نان بربري ساده از 650 تومان به 750 تومان افزايش يافته است. محمدي گفت: سهميه آرد دولتي واحد نانوايي‌ هر 10 روز 100 کيسه است، ولي براي پاسخگويي به نياز مشتريان بايد هر ماه آرد آزاد خريداري شود که هر کيسه 40 کيلويي آرد آزاد 48 هزار تومان و هر کيسه آرد دولتي هم 36 هزار تومان است.اين نانوا اظهار داشت: در حالي که اغلب نانوايي‌ها براي تأمين نياز مشتريانشان و همچنين تأمين هزينه‌هاي واحد نانوايشان مجبور به خريد آرد به قيمت آزاد هستند، اما نان را به مشتري به قيمت مصوب و قيمت دولتي عرضه مي‌کنند و به مجبور هستند که به سود بسيار کم قناعت کنند. محمدي که دارنده يک نانوايي بربري است، گفت: روزانه تعداد زيادي مشتري به ما مراجعه مي‌کنند که متاسفانه توان خريد نان را ندارند و اگر بخواهيم به اين افراد نان مجاني بدهيم، بايد روزانه 150 قرص نان به اين افراد تحويل دهيم. وي افزود: در کنار اين افراد نيازمند، افرادي هم هستند که داراي تمکن مالي هستند و ماهانه مبلغي را در اختيار نانوايي‌ها قرار مي‌دهند، تا نان به صورت صلواتي در بين افراد نيازمند توزيع شود. در اين نانوايي نرخ‌نامه‌اي موجود نيست و خبرنگار فارس وقتي دليل عدم وجود نرخ نامه را سوال مي‌کند پاسخ مي‌دهند که منتظر نرخ‌نامه جديد هستيم و به همين دليل نرخنامه قبلي را برداشتيم؟!
 گراني نان شرايط زندگي را سخت‌تر مي‌کند
محمد مرداني هم که براي خريد نان تافتون به يکي از نانوايي‌هاي محله منيريه‌امده است، با ابراز نارضايتي از افزايش 60 توماني قيمت نان گفت: افزايش قيمت‌ها به خصوص قيمت نان واقعا با درآمدها و حقوق‌ پايين بسيار سخت است و قطعا اين افزايش قيمت هم شرايط زندگي براي مردم را سخت‌تر مي‌کند. وي افزود: واقعا با حقوق‌ يک تا يک و نيم ميليون توماني نمي‌توان مخارج خانواده‌ها را تأمين کرد. عيسي نظري که کارگر نانوايي نان لواش است، دستمزد روزانه خود را 70 هزار تومان عنوان کرد و گفت: از صبح ساعت 5.5 تا 10 شب در اين نانوايي مشغول هستم و دخل و خرج‌ام با هم تطابق ندارد.وي که به شدت از کيفيت آرد ناراضي است، افزود: وقتي کيفيت آرد بد است، نمي‌توانيم نان خوب به مردم عرضه کنيم. نظري قيمت خريد هر کيسه 40 کيلويي آرد دولتي را 34 هزار و 500 تومان عنوان کرد و اظهار داشت: سهميه دولتي هر نانوايي ماهانه 300 کيسه است، اما از آنجا که پخت ما بيشتر است، مجبور هستيم که آرد را با قيمت آزاد تهيه کنيم. 
 در کنار افزايش قيمت به کيفيت هم توجه شود
زهرا امامي‌مشتري نانوايي لواش است او که مثل ساير مشتريان از کيفيت نان گلايه دارد، اظهار مي‌کند: نانوا‌ها تلاش زيادي براي عرضه نان با کيفيت خوب به مشتري مي‌کنند، اما کيفيت آرد آنها بد است و نمي‌توانند کيفيت نان را بيش از اين ارتقا دهند. اين خانم خانه‌دار هم که از افزايش قيمت نان گلايه‌مند است، اظهار داشت: اي کاش وقتي قيمت نان را افزايش مي‌دهند، به کيفيت آن هم رسيدگي کنند. وي با بيان اينکه ديگر به گراني‌ها عادت کرده‌ايم گفت: پيش از گراني نان بربري کنجد دار را با قيمت هزار تومان مي‌خريدم، ولي الان نمي‌دانم قيمت چقدر شده است. 
 افزايش قيمت نان هزينه‌ها را هم افزايش مي‌دهد
ماشاءالله حسيني که سالهاست نان سنگک مي‌پزد، در گفت‌وگو با خبرنگار فارس مانند ساير نانوايان از کيفيت بد آرد گلايه‌مند بوده و اظهار داشت: اگرچه 3 سال است که قيمت نان اضافه نشده، اما با افزايش قيمت نان موافق نيستيم، زيرا اين افزايش منجر به بالارفتن هزينه‌ها مي‌شود. وي که قبل از ابلاغ نرخ‌نامه قيمت نان خود را افزايش داده است، مي‌گويد: وزن چانه‌ را هم بالا برده‌ام و 50 گرم به وزن چانه اضافه کرده‌ام؟!يکي از مشتريان اين نانوايي سنگک که نان تقريبا سوخته در دست دارد، مي‌گويد نان را به قيمت هزار تومان از اين نانوايي خريداري کردم، در حالي که قبلا 800 تومان مي‌خريدم. وي با بيان اينکه کيفيت نان اکثر نانوايي‌ها پايين است، گفت: مشتري چاره‌اي جز خريد ندارد. وي افزود: کنجد بايد به سفارش مشتري باشد، ولي نانواها اکثرا همه نان را با کنجد مي‌پزند که به قيمت 1000 تومان لفروشند و اگر نان ساده بخواهد بايد سفارش نان ساده بدون کنجد بدهد، تا برايش بپزند و به قيمت 800 تومان حساب کنند.

هشدار درباره مخدر جديد در کشور؛
سخنگوي ستاد مبارزه با مواد مخدر نسبت به خطرات و عوارض مخدر صنعتي NPS که اين روزها نوعي از آن تحت عنوان «دستمال» خبرساز شده، هشدار داد.
پرويز افشار در گفتگو با ايسنا، درباره مخدر جديدي تحت عنوان دستمال اظهار کرد: آنچه که در فضاي مجازي و سايت‌ها منتشر شده حکايت از نوعي مواد روانگردان جديد درگروه NPSها يا نيوسايکو اسيدها دارد که به نام دستمال مشهور شده است. وي با بيان اينکه عمده ترکيبات اين مواد صنعتي جديد ترکيبات محرکي است، اظهار کرد: اثرات اين مواد نيز از اثرات محرک‌هاي قديمي‌تر مانند آمفتامين‌ها و متافتامين‌ها بيشتر است و اثرات تخريبي آن هم بالاتر است.
به گفته سخنگوي ستاد مبارزه با مواد مخدر، بررسي‌ها نشان مي‌دهد که اين مواد از دسته کانابينوئيدهاي صنعتي است؛ موادي که از نظر ساختار شبيه ماري جوانا است، اما مانند ماري جوانا و علف و گرس و حشيش کاشتني نيست، بلکه موادي است که در آزمايشگاه سنتز مي‌شود و اثرات توهم‌زايي و تخريبش از حشيش خيلي خيلي بيشتر است و اثرات تخريبي‌اش هم شديدتر است. افشار با بيان اينکه در حال حاضر اين مواد در اندازه‌اي نيست که‌اندازه حشيش فراگيري داشته باشد، تصريح کرد: اما آينده تغيير الگوي مصرف در دنيا بيشتر به سمت و سوي اين مواد است و مردم بايد در جريان باشند اين مواد در قالب دستمال، قرص، اسپري و... عرضه مي‌شوند و حتي ممکن است اين مواد در آينده بيشتر در غالب عطريات و بخور و ... مصرف شود که بايد مراقب اين‌ها باشيم.
 وي درخصوص نحوه و کشور توليدکننده اين مواد گفت: معمولا NPSها جاي خاصي در دنيا ندارند و اينطور نيست که يک ان پي اس در همه جاي دنيا شايع باشد و بيشتر در هر منطقه جغرافيايي يکي از انواع آن شايع است. مثلا در اروپاي غربي و آسياي جنوب‌شرقي و... نوعي خاص از آن شايع است اما چون اين مواد از نوع صنعتي هستند، ميزان عرضه و توليد آن در کشورهاي آسياي شرقي و آن منطقه بيشتر است.
سخنگوي ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره‌امار کشفيات اين مواد نيز گفت: کشفيات تجاري نداشتيم اما در حد مصرف شخصي يا کمي‌بيشتر از آن بوده است.
 وي در مورد شکل ظاهري اين مواد توصيح داد: اين مواد هر روز به يک شکل درمي‌آيند و چيزي بيشتر از 700 نوع NPS تا امروز در دنيا شناسايي شده و روزانه چندعدد به آن اضافه مي‌شود. مردم به دنبال شکل و فرم خاصي از يک ماده نباشند و هرچيزي که در قالب قرص، شربت، موادگياهي و ... به غير از موادي که پزشک تجويز کرده، ماده اعتيادآور است مگر اينکه خلافش ثابت شود. 
در واقع هرچيزي که غير از کانون‌هاي اصلي و مجاز توزيع شود، مي‌تواند اين ويژگي‌ها را داشته باشد. افشار گفت: شواهدي درخصوص اينکه طي شش ماه يا يک سال فرد را از پا مي‌اندازد وجود ندارد اما معمولا اين مواد اثرات توهم‌زايي شديد دارند و هرچه مقدار مصرفش بيشتر باشد توهم بيشتر خواهد بود و در بلندمدت بدبيني و ... را به فرد اضافه مي‌کند.
سخنگوي ستاد مبارزه با مواد مخدر با بيان اينکه NPSها بسيار خطرناکند، افزود: اين مواد ممکن است حتي با يک بار مصرف، اعتياد ايجاد کنند و مطلقا بايد از مصرف آن پرهيز شود. ان‌پي‌اس‌ها ممکن است هرنوعي داشته باشد، مصرفي، تزريقي و... اما اين نوع که تحت نام دستمال ديده شده بوسيله سيگار مصرف مي‌شود. وي در مورد قيمت مخدر دستمال اظهار کرد: اطلاعاتي در مورد قيمتش نداريم؛ البته هنوز گزارش رسمي‌از پليس مبارزه با مواد مخدردر اين مورد نداشتيم و کشفيات هم منطقه‌اي بوده که ممکن است فردي از خارج از کشور آن را براي مصرف شخصي وارد و در حد محدودي توزيع کرده باشد.


گرایش مردم عراق و سوریه به کالاهای ترکیه نشان می‌دهد؛
گروه صنعت، معدن و تجارت: زنگ خطر براي از دست رفتن بازارهاي صادراتي ايران مدت‌هاست به صدا درآمده است. سال‌هاست که فعالان حوزه تجارت در کشور از لزوم بهبود کيفيت و بهتر شدن ديپلماسي اقتصادي براي افزايش ضريب نفوذ کالاهاي ايران در ساير کشورهاي جهان صحبت مي‌کنند. بررسي ليست بازارهاي محصولات ايراني نشان مي‌دهد، مهمترين مشتري‌هاي کالاهاي توليد داخل در بازارهاي منطقه است. با اين همه برخي از کشورهاي منطقه نيز طي سال‌هاي گذشته تبديل به رقباي جدي براي کسب سهم از بازارهاي منطقه شده‌اند.
طي سال‌هاي گذشته ترکيه همواره يکي از مهمترين رقباي تجاري ايران بوده است. در اين مدت هر بازاري که درهاي خود را به روي محصولات ايران باز کرده، شاهد رقابت کالاها و توليدات ترکيه در اين بازارها بوده‌اند. تنها طي يک سال گذشته حضور در روسيه، عراق، قطر و سوريه تبديل به ميدان رقابت کالاهاي ايراني و ترکيه شده است. بازارهايي که يا در اختيار ايراني‌ها بود يا محصولات کشورمان پتانسيل بالايي براي نفوذ در آنها داشتند، در عمل در اختيار محصولات ترکيه قرار گرفته است. 
اين روزها و با توجه به محدوديت‌هاي تعرفه‌اي اعمال شده از سوي عراق، به‌عنوان دومين بازار بزرگ کالاهاي ايراني به نظر مي‌رسد که ردي از حضور يک رقيب جديد تجاري براي کشورمان مشاهده مي‌شود. اگر تا پيش از اين براي کسب سهم از بازارهاي عراق رقابت اصلي ميان ايران و ترکيه بود، حالا مدتي است که عربستان سعودي نيز به‌عنوان رقيب جديد در منطقه خود را نشان داده است. با اين همه به نظر مي‌رسد که سياست‌هاي حمايت صورت گرفته در ساير کشورها از موضوع صادرات تا اندازه‌اي توانسته به حضور محصولات کشورهاي ترکيه و عربستان در بازارهايي که به صورت سنتي در اختيار ايران بوده، کمک کند.
مشکلات تعرفه‌اي در بازار عراق
سيمان اولين محصول صادراتي ايران بود که در بازارهاي عراق با مشکل مواجه شد. مسئولان عراقي اعلام کردند که هزينه‌هاي سيمان وارداتي از ايران حتي از توليد سيمان در عراق ارزان‌تر بوده و به اين ترتيب کارخانه‌هاي توليد سيمان اين کشور براي توليد صرفه اقتصادي ندارند. ادعاي اصلي مطرح شده مربوط به دامپينگ سيمان ايران در بازار عراق بود و پس از آن شاهد افزايش تعرفه براي ورود سيمان ايران به عراق بوديم، اتفاقي که در عمل موجب کاهش شديد صادرات اين محصول به بزرگترين بازار هدف آن شد.  مدتي قبل نمونه اين اتفاق براي محصولات لبني ايران افتاد. در حالي که عراق در ميان واردکنندگان اصلي لبنيات از ايران بود، طي هفته‌هاي گذشته با افزايش تعرفه اين محصولات مشکلاتي در مسير صادرات آن به کشور عراق ايجاد شد. در هفته‌هاي گذشته عراق يک شب تعرفه لبنيات را از 5 درصد به 25 درصد رساند. 75 درصد از ظرفيت صادرات ما به عراق، لبنيات است. چنين اتفاقي يک اثر غيرقابل جبراني بر صنعت لبنيات خواهدگذاشت و در ادامه شاهد ورشکست شدن برخي از فعالان اين حوزه خواهيم بود. با اين همه به اعتقاد کارشناسان اقتصادي حل اين مشکل نه در اختيار صادرکننده و نه در اختيار اتاق بازرگاني است. بلکه اين وظيفه دولت است تا از ظرفيت ديپلماسي خود استفاده کند و اين مشکل را برطرف سازد. مدت کوتاهي بعد مشابه اين اتفاق براي آبميوه و کنستانتره صادراتي ايران به عراق افتاد. همين چند روز پيش بود که رسانه‌ها اعلام کردند دولت عراق تعرفه واردات انواع آبميوه به اين کشور را از ۳۰ به ۱۳۰ درصد در راستاي حمايت از توليدات داخلي افزايش داده و با توجه به اينکه بازار عراق يکي از مقاصد اصلي صادراتي کنسانتره و آبميوه ايراني‌ها تلقي مي‌شود به‌طور حتم تاثير بسزايي در اين راستا خواهد داشت. در سال گذشته صادرات آبميوه ايران به عراق معادل ۱۲.۵ ميليون دلار بوده که اين رقم در شش ماهه اول سال جاري به ۶.۵ ميليون دلار رسيده است.
در همين حال موسي شمس مولوي رئيس هيات مديره انجمن صنايع کنسانتره و آبميوه ايران در گفتگو با ايسنا از احتمال کاهش ۳۰ تا ۴۰ درصدي ميزان صادرات کنسانتره و آبميوه به عراق به دليل تصميم اين کشور در افزايش تعرفه واردات از ۳۰ به ۱۳۰ درصد خبر داد. او اظهار کرد: عراق و افغانستان دو بازار اصلي ايران براي صادرات آبميوه هستند و به طور حتم بايد منتظر تاثيرات اين تصميم باشيم، اما در حال حاضر پيش بيني مي‌کنيم که حدود ۴۰ درصد ميزان صادرات آبميوه به عراق تا پايان سال کاهش يابد. 
در آخرين روز هفته گذشته نيز ابراهيم رضازاده، رئيس ميز عراق در سازمان توسعه تجارت در گفتگو با ايسنا از احتمال لغو استثناء ثبت داروي ايراني در عراق خبر داد. او در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه با توجه به تغيير شرايط در بازار عراق پيش‌بيني مي‌شود در حوزه صادرات کدام کالاها با مشکل مواجه شويم، اظهار کرد: اگرچه هنوز اتفاق خاصي در حوزه دارو رخ نداده‌اما ممکن است در آينده در اين زمينه با موانعي مواجه شويم. ابراهيم‌زاده گفت: مدتي است مجوز ثبت داروهاي وارداتي در عراق لغو شده است و در اين زمينه ايران يکي از استثناهايي بوده‌امکان صادرات دارو به عراق داشته است اما اکنون زمزمه‌هايي به گوش مي‌رسد مبني بر اينکه ثبت داروي ايراني نيز در عراق به مشکل خواهد خورد.
نقش سياست‌هاي حمايتي در صادرات ترکيه
اين روزها ترکيه يکي از مهمترين رقباي ايران در بخش صادرات است. بازارهاي اصلي ايران از جمله عراق و سوريه حالا تبديل به ميدان رقابت کالاهاي ايراني و ترک شده است. با اين همه بررسي‌ها نشان مي‌دهد که بخش مهمي‌از موفقيت فعالان اقتصادي ترکيه مربوط به بهره‌مندي تجار و بازرگانان آن از اصول بازاريابي موفق مانند حضور در بازار و ارتباط با مشتري و بسته‌بندي و رعايت استانداردهاي شکلي است. بخش زيادي نيز مربوط به حمايت‌هاي لجستيکي دولت ترکيه از تجار و بازرگانان بخش خصوصي است. «ربودن جايگاه ايران در بازار سنگ عراق توسط ترکيه»؛ «ترکيه بازار کشمش اروپا را از ايران گرفت»؛ «بازار صادرات کفش‌هاي ايراني به دست چين و ترکيه افتاد»؛ «ترکيه بازار قطر را از چنگ ايران درآورد»؛ «مردم سوريه تمايل بيشتري به کالاهاي ترک دارند» اين‌ها گزاره‌هاي خبري است که واقعيت دارند. تيترهاي اين خبرها طي ماه‌هاي اخير بارها تکرار شده است. اما نبايد فراموش کرد که دنياي تجارت، دنياي رقابت است. ترکيه اين روزها در روسيه، عراق، قطر و حتي سوريه رقيب جدي کالاهاي صادراتي ايران است. اين کشور در بازارهاي آسياي ميانه و آفريقا هم رقيب جدي کالاهاي صادراتي ايران است. يکي از نسخه‌هاي اقتصاددانان براي توسعه اقتصادي ايران، بهره‌مندي از الگوي توسعه چين است که با تکيه بر توليد صادرات‌محور و تاکيد بر صادرات جهت راه‌اندازي و بهبود چرخه توليد بوده است. به منظور تقويت حضور کالاهاي ايراني در بازارهاي هدف مي‌توان به راهکارهاي فوري هم توجه کرد. ارائه تسهيلات به فعالان اقتصادي و مشوق‌هاي صادراتي هدف‌دار و ايجاد مراکز تجاري فعال و کارآمد در بازاهاي هدف مي‌تواند راه‌کاري فوري دولت براي تقويت توليد صادرات‌محور باشد.
سوري‌ها مانع صادرات محصولات ايران
در همين حال طي روزهاي گذشته بود که حسين سلاح ورزي، نايب رئيس اتاق بازرگاني ايران در گفتگو با ايلنا، درخصوص استفاده از بازارهاي منطقه براي صادرات گفت: بخش مهمي‌از صادرات به کشورهاي منطقه به ديپلماسي اقتصادي و توافق‌نامه‌هاي دو جانبه بين دولت‌ها مربوط است. وي ادامه داد: به رغم اينکه ما با سوريه توافق‌نامه ترجيحي داريم و يک خط اعتباري يک ميليارد دلاري در اختيار آنها قرار داديم اما سوريه در صادرات محصولات ايراني يک‌سري محدوديت‌هايي ايجاد مي‌کند که عملا نتوانيم جنس خود را صادر کنيم. سلاح ورزي ادامه داد: در حال حاضر بازار سوريه توسط کالاي قاچاق ترکيه اشباع شده و سوري‌ها نيز تمايل به مصرف آن کالاها را دارند.


وزير راه و شهرسازي مطرح کرد:
گروه راه و مسکن: مهمترين دستاورد دولت پس از اجرايي شدن برجام در صنعت هوايي كشور، امضاي قرارداد با سه شرکت بوئينگ براي خريد ۸۰ فروند هواپيما، امضاي تفاهنامه با ايرباس براي خريد ۱۰۰ فروند هواپيما و اي تي آر براي خريد ۲۰ فروند هواپيما بود به طوري که زمستان سال گذشته قرارداد خريد ١٠٠ فروند ايرباس از سوي شرکت هواپيمايي ايران اير نهايي شد که تاکنون شرکت هواپيمايي هما سه فروند ايرباس تحويل گرفته است و قرار بر اين بوده است که تا پايان سال ۲۰۱۷ ميلادي ۴ فروند ايرباس ۳۲۰ A وارد کشور شود، اما به نظر مي‌رسد شرکت هواپيماسازي ايرباس تصميم گرفته است که در پايان سال 2017 ميلادي، خط توليد محصولات خود يعني رجيستر هواپيماهاي ۳۲۰ A سفارش داده شده از سوي ايران را به نام شرکت‌هاي هواپيمايي ديگري تغيير دهد به طوري که با توجه به اينکه ايران هنوز نتوانسته فاينانسور براي خريد هواپيماهاي برجامي‌تامين کند، ايرباس هواپيماهايي که براي فروش به ايران کانديدا کرده بود را به تازگي به کشورهاي ديگري فروخته است. به گفته برخي کارشناسان صنعت هوايي، به نظر مي‌رسد هواپيمايي جمهوري اسلامي‌و وزارت راه و شهرسازي در يافتن فاينانسور براي خريد ۹۷ فروند ايرباس باقي مانده که تاکنون تنها ۳ فروند ايرباس پس از برجام وارد کشور شده است با مشکلاتي روبه رو شده است، اما صبح ديروز شنبه ( 4 آذرماه 96) عباس آخوندي وزير راه و شهرسازي در حاشيه سمينار سياست‌ها و برنامه‌هاي مديريت ايمني راه مجمع جهاني راه (پيارك) با محور سياست‌هاي بهبود ايمني ترافيك و جهت‌گيري آتي در جمع خبرنگاران درباره قراردادهاي مربوط به خريد هواپيماهاي پسا برجامي‌و حواشي آن در رسانه‌ها، گفت: اتفاقي رخ نداده است و قراردادها سر جاي خود هستند و تغييري در آن‌ها صورت نگرفته است.
سوخت ارزان باشد، انگيزه‌اي براي نوسازي ناوگان وجود ندارد
همچنين آخوندي درباره نوسازي ناوگان حمل و نقل عمومي‌جاده‌اي اظهار داشت: نوسازي ناوگان با قيمت سوخت ارتباط مستقيم دارد، هر چقدر سوخت ارزان باشد، علاقه‌مندي به نوسازي ناوگان کاهش پيدا مي‌كند.
لزوم تغيير ساختار مديريت جاده‌ها از مکانيکي به هوشمند
وي با اشاره به اهميت انتقال مديريت جاده‌ها از سنتي و مکانيکي به هوشمند، افزود: در روش مديريت هوشمند جاده به محض ورود خودرو به جاده، مي‌توان هويت کامل خودرو و راننده را مشخص کرد که در زمينه افزايش ايمني جاده‌ها به مديران ايمني راه‌ها کمک مي‌کند.
وزير راه و شهرسازي درباره لزوم يکپارچگي امداد و نجات در جاده‌ها ميان دستگاه‌هاي خدمات‌رسان جاده‌اي گفت: در يک حادثه‌امداد خودرو، سازمان راهداري، پليس راهور، هلال‌احمر و اورژانس درگير هستند؛ اما هر کدام به صورت فردي، نه يکپارچه که بايد اين يکپارچگي ايجاد شود.
آخوندي درخصوص اهميت افزايش حمل و نقل عمومي‌برون‌شهري و نقش آن در افزايش ايمني راه‌ها تصريح کرد: در تهران روزانه ۲.۵ ميليون نفر با ۵۵۰ هزار خودرو به تهران مي‌آيند که بايد بخش زيادي از آن‌ها به حمل و نقل عمومي‌منتقل شوند.
براي توسعه حمل‌ونقل ريلي نيازمند ۲۸ ميليارد دلار هستيم
وزير راه و شهرسازي، نقش ريل را در اين ميان مهم دانست و گفت: افزايش سهم ريل از سفرها نه تنها در کاهش مصرف سوخت بلکه در ايمني راه‌ها هم مؤثر است، ولي افزايش سهم ريل نياز به ۲۸ ميليارد دلار سرمايه از منابع داخلي و خارجي دارد که نقش صندوق توسعه ملي در توسعه ريل مؤثر است و اين صندوق بايد به کمک توسعه حمل و نقل ريلي بيايد.
 سوخت ارزان باشد، جاده‌ها ايمن نمي‌شود
صبح روز شنبه( 4 آذرماه 96) عباس آخوندي وزير راه و شهرسازي در سمينار سياست‌ها و برنامه‌هاي مديريت ايمني راه مجمع جهاني راه (پيارك) با محور سياست‌هاي بهبود ايمني ترافيك و جهت‌گيري آتي با بيان اينکه در موقعيت سختي قرار داريم و تعداد زيادي از هموطنان ما در فاجعه زلزله اخير، مصيبت زده هستند و جان و روان مردم ايران متوجه آن‌هاست، گفت: موضوع ايمني راه‌ها يک بحث جهاني است و در تمام دنيا مطرح است. سالانه در دنيا ۱.۳ ميليون نفر کشته و بين ۲۰ تا ۵۰ ميليون نفر در سال در اثر سوانح رانندگي مجروح مي‌شوند که رقم کوچکي نيست و نبايد به سادگي از کنار آن عبور کنيم. به همين دليل است که سازمان ملل ۱۰ سال آتي را دهه اقدام نام نهاده است.
وي افزود: در کشور ما در زمان مناسبي که موضوع کاهش سوانح رانندگي و تلفات جاده اي توجه شد و نقشه راه افزايش ايمني راه‌ها در کميسيون ايمني راه‌ها به تصويب رسيده است.
وزير راه و شهرسازي ادامه داد: اين نقشه راه در ۵ محور راهبردي شامل جاده‌ايمن، خودرو ايمن، اعمال قانون، اقدامات ايمني و راهداري ايمن را شامل مي‌شود که اين ۵ راهبرد اساسي در سياست‌هاي عملياتي شامل ۸۰۰ اقدام عملي تنظيم و تدوين شده است.
آخوندي با تأکيد بر اينکه در هر يک از اين ۵ محور راهبردي ايمني راه‌ها بايد به صورت ساختاري ورود کرد، اظهار داشت: اگر در ساختارهاي حمل و نقل جاده اي ايران تجديدنظر نکنيم موفقيت ما در ايمني راه‌ها محدود خواهد بود.
وزير راه و شهرسازي با اشاره به مديريت سنتي جاده‌ها به شيوه اي که در سالهاي ابتداي انقلاب و زماني که تنها ۵۰ هزار کيلومتر جاده و دو ميليون دستگاه خودرو داشتيم، تصريح کرد: در حال حاضر ۲۵۰ هزار کيلومتر و بيش از ۲۰ ميليون خودرو داريم که بايد با تغيير مديريت سنتي به مديريت هوشمند، سطح ايمني جاده‌ها را ارتقاء بخشيم.
وي مديريت هوشمند جاده را شامل همه اقدامات اعم از مديريت سيستم، نصب تجهيزات، نصب دوربين، سامانه MIM، سامانه‌هاي يکپارچه‌امدادي و غيره دانست و گفت: دستيابي به اين اقدامات، فرآيندهاي بزرگتري همچون ارتقاي دانش فني کاربران سامانه‌ها، سرمايه گذاري کلان ريالي، آموزش کادر و سطح هماهنگي‌ها مي‌شود.
آخوندي در ادامه با اشاره به افزوده شدن سالانه ۱.۲ ميليون دستگاه خودرو به مجموعه خودروهاي فعال در کشور يادآور شد: در بحث ايمني راه‌ها علاوه بر اقدامات مذکور بايد موضوع امداد و نجات را نيز ارتقاء داده و به سيستم امداد يکپارچه برسيم. در حال حاضر عليرغم وجود نيروهاي ورزيده‌امدادي اما به دليل نبود سيستم يکپارچه‌امداد ميان پليس راهور، هلال احمر، بهداشت و درمان، راهداري و امداد خودرو ميزان موفقيت‌ها در سطح مطلوب نيست.
وزير راه و شهرسازي با تأکيد بر اينکه اجراي اين تحولات ساختاري اجماع ملي، راهبري ملي و پشتيباني ملي نياز دارد، خاطرنشان کرد: رسيدن به اين اجماع کار يک دستگاه و يا دولت نيست بايد نظام به اين اجماع برسد و هماهنگي‌ها در بالاترين سطوح اجرا شود که‌اميدواريم با تکرار گفتگوهاي انجام شده در اين زمينه در سطح کميسيون راه‌ها، مجلس شوراي اسلامي‌و رسانه ملي، موضوع ايمني راه‌ها به يک مسئله ملي منجر شود.
 افزايش حمل و نقل ريلي؛ کاهش حمل و نقل شخصي
وي با تأکيد بر اينکه حمل و نقل شخصي جاده اي در ايران به شدت فزاينده است، افزود: نياز به دو اقدام داريم، يکي افزايش سهم حمل نقل ريلي در برابر جاده اي و دوم انتقال حمل و نقل شخصي به عمومي. آخوندي ادامه داد: آيا تصور مي‌کنيد که همچنان مي‌توانيم بيش از ۹۰ درصد حمل و نقل بار را در جاده‌ها داشته باشيم، تعداد خودروها نيز به ۳۰ ميليون دستگاه برسد اما باز هم ايمني در جاده داشته باشيم؟
به گفته وزير راه و شهرسازي اگر به اين سمت برويم که ريل ۲۰ درصد جابجايي مسافر و ۳۰ درصد جابجايي بار را برعهده بگيرد نيازمند سرمايه گذاري ۲۸ ميليارد دلاري در صنعت ريلي هستيم که يک تصميم بزرگ است و رهبر معظم انقلاب نيز در سياست‌هاي ابلاغي نظام به موضوع توسعه حمل و نقل ريلي توجه ويژه داشتند.
وي از ديگر موارد منجر به ارتقاي ايمني راه‌ها را يکپارچه شدن حمل و نقل همگاني درون و برون شهري عنوان و اظهار داشت: در حال حاضر در ايران يک ميليارد و ۷۰۰ ميليون نفر سفر در سال انجام مي‌شود که ۷۰۰ ميليون نفر سفر آن مربوط به حمل و نقل حومه اي است. يعني مردمي‌که صبح وارد کلان شهرها مي‌شوند و عصرها به شهرهاي خود باز مي‌گردند.
آخوندي ادامه داد: به عنوان مثال در تهران روزانه ۲.۵ ميليون سفر حومه اي انجام مي‌شود. از سوي ديگر ۳۰ درصد تلفات جاده اي در ۳۰ کيلومتري ابتدايي جاده‌ها واقع مي‌شوند. بنابراين اگر حمل و نقل حومه اي را با اين حجم از تصادفات و سوانح، تقارن بدهيم، اهميت توسعه حمل و نقل حومه اي آشکار مي‌شود.
وزير راه و شهرسازي تصريح کرد: روزانه اين ۲.۵ ميليون نفر از طريق ۵۵۰ هزار وسيله نقليه شهري وارد تهران مي‌شوند و عصرها از پايتخت خارج مي‌شوند. اهميت ايمني سفر اين تعداد مسافر فارغ از اهميت کاهش مصرف سوخت و آلايندگي مطرح مي‌شود که با افزودن اينها، اهميت موضوع دوچندان مي‌شود. بنابراين چاره اي جز اينکه تردد عمومي‌به سمت ريل منتقل شود، نداريم.
وي افزود: حمل و نقل عمومي‌با قيمت تمام شده سفر در ايران ارتباط ويژه اي دارد از آنجايي که هزينه سفر با خودرو شخصي از تهران تا کرج مقرون به صرفه تر از تردد با ريل است، به سختي مي‌توان اين جمعيت را به حمل و نقل ريلي منتقل کرد. تا زماني که کشور ما دومين کشور ارزان سوخت دنيا باشد حمل و نقل عمومي‌مزيت چنداني ندارد. آخوندي در پايان خاطرنشان کرد: بين ۷۵۰ تا ۸۰۰ هزار دستگاه کاميون در ايران داريم که ۲۰ سال است در نوسازي اين ناوگان موفق نبوده‌ايم. دليلش اين است که وقتي مي‌توان با سوخت ارزان که ۱۰ درصد قيمت جهاني سوخت خودروهاي سنگين است در جاده‌هاي کشور تردد داشت ديگر دليلي براي تغيير خودروي پرمصرف و نوسازي ناوگان وجود ندارد به خصوص اينکه ۲۰ درصد اين تعداد کاميون‌ها در وضعيت بسيار فرسوده قرار دارند.
وزير راه و شهرسازي با بيان اينکه نياز داريم ساختارها را در ايران مورد تجديدنظر قرار دهيم گفت: وقتي مجبور مي‌شويم که ساختار مديريت را به سمت جاده‌هاي هوشمند تغيير دهيم و اساساً برويم به سمت اينکه روش مديريت را از مديريت مکانيکي به مديريت هوشمند جاده‌ها ببريم، اين سطح و روش ديگري از مديريت است.

با رسيدن به رقم 90 هزار و 469 واحد صورت گرفت؛
معامله‌گران بورس تهران در شنبه ۴ آذر پس از گذشت ۴ سال شاهد شکسته شدن سقف تاريخي شاخص کل بورس تهران و ورود به کانال ۹۰ هزار واحدي بودند، اين رکورد به پشتوانه گروه فلزات اساسي، پالايشي‌ها و دوقولوهاي سنگ آهني بود. شاخص کل قيمت و بازده نقدي بورس اوراق بهادار تهران (تدپيکس) در پايان معاملات ديروز شنبه 4 آذر ماه 96 با افزايش 1130 واحدي روي رقم 90 هزار و 469 واحد ايستاد. شاخص کل هم ‌وزن اما با افزايش 92 واحدي عدد 17 هزار و 655 واحد را به نمايش گذاشت. شاخص سهام آزاد شناور نيز با افزايش 1305 واحدي به رقم 97 هزار و 695 واحد دست يافت. شاخص بازار اول اما در حالي با افزايش 1037 واحدي به رقم 64 هزار و 98 واحد دست يافت که شاخص بازار دوم با افزايش 1165 واحدي عدد 193 هزار و 525 واحد را به نمايش گذاشت. ديروز همچنين شاخص کل فرابورس (آيفکس) نيز با افزايش 14 واحدي روي رقم يک هزار و 31 واحد ايستاد. براساس اين گزارش، ديروز معاملات سهام در نماد ملي صنايع مس ايران با 142 واحد، تاپيکو با 112 واحد و پالايش نفت بندر عباس با 92 واحد افزايش بيشترين تاثير مثبت را بر محاسبه شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند.
معاملات سهام در نماد معاملاتي ارتباطات سيار ايران با 21 واحد، مخابرات ايران با 19 واحد و صنايع پتروشيمي‌خليج فارس با 8 واحد کاهش بيشترين تاثير منفي را در برآورد اين نماگر به دوش کشيدند. به نقل از فارس، ارزش کل معاملات ديروز بورس تهران در حالي به بيش از 295 ميليارد تومان نمايش داده شد که ناشي از جا به جا شدن بيش از يک ميليارد و 334 ميليون سهم و اوراق مالي قابل معامله طي 73 هزار و 654 نوبت داد و ستد بود. در بازار نقدي بورس اما ارزش معاملات از286 ميليارد تومان اندکي فراتر رفت. طي معاملات ديروز نماد معاملاتي شرکت‌هاي کارخانه‌هاي توليدي و صنعتي ثابت خراسان، ‌قند نيشابور، صنايع سيمان غرب، دکتر عبيدي، حق‌تقدم خريد سهام سرمايه‌گذاري سپه، در حالي از سوي ناظر بازار سهام بازگشايي شدند که ديروز هيچ نماد معاملاتي متوقف نماند. در بازار2 بورس تهران که به معاملات درون‌گروهي سهامداران عمده اختصاص دارد،‌ 144 ميليون سهم فولاد خوزستان به ارزش کمتر از 58 ميليارد تومان به کدهاي انتقالي سهامدار عمده جابه‌جا شد. در گروه مديريت سرمايه‌گذاري اميد نيز ديروز 40 ميليون سهم به ارزش بيش از 7 ميليارد تومان کدبه‌کد شد. همچنين 35 ميليون سهم گسترش نفت و گاز پارسيان به ارزش بيش از 8 ميليارد تومان ميان سهامداران عمده اين سهم با معاملات انتقالي همراه شد. کمتر از 34 ميليون سهم سرمايه‌گذاري غدير اما به ارزش کمتر از 4 ميليارد تومان با معاملات انتقالي ميان سهامداران عمده روبرو بود. همچنين 3 ميليون سهم پالايش نفت تبريز به ارزش بيش از 2 ميليارد تومان با معاملات انتقالي از سوي سهامدار عمده روبرو شد. يک ميليون واحد سرمايه‌گذاري صندوق درآمد ثابت امين يکم فردا نيز کدبه‌کد شد. در بازار معاملات بلوکي اما ديروز اندکي بيش از 43 ميليون سهم خدمات هوايي سامان به ارزش 54 ميليارد تومان کدبه‌کد شد. در بازار اختيار معامله همچنين بيش از 144 قرارداد اختيار فروش تبعي فولاد خوزستان به ارزش بيش از 14 ميليارد تومان کدبه‌کد شد. بر اساس اين گزارش ديروز بورس تهران پس از گذشته 4 سال شاهد شکسته شدن سقف تاريخي شاخص کل بورس و ورود به کانال 90 هزار واحدي بود. بازاري که به پشتوانه گروه فلزات اساسي و پالايشي‌ها و همچنين هلدينگ‌هاي بزرگ پتروشيمي، پس از گذشت مدت‌ها تقويت حجم و ارزش معاملات سهام در گروه شرکت‌هاي بزرگ و حاضر در بازار اول بورس را به نظاره نشست. در اين بين ديروز در نماد معاملاتي ملي صنايع مس ايران در حالي بيش از 28 ميليون سهم به ارزش بيش از 5 ميليارد تومان در سقف کامل قيمتي معامله شد که اين سهم با تثبيت صف خريد 43 ميليون سهمي‌به کار خود پايان داد. در اين نماد معاملاتي اعتصاب کارگران معادن مس شيلي در روزهاي اخير و افزايش قيمت جهاني مس اصلي‌ترين عامل تأثيرگذار بر رشد قيمت اين سهم بوده است. هم‌زمان در گروه سرب و روي نيز رشد قيمت‌هاي جهاني باعث شد تا ديروز با غلبه تقاضا بر عرضه سهام اغلب نمادهاي معاملاتي در محدوده سقف کامل دامنه نوسان قيمتي قرار گيرند. در پالايشي‌ها نيز با وجود تداوم حمايت سهام از سوي صندوق‌هاي توسعه و تثبيت بازار، اما انتظار براي اعلام تعديل با اهميت سود در اين گروه به تبعيت از نرخ جديد فراورده‌هاي نفتي در کنار متغير رشد قيمت جهاني نفت خام، باعث شده تا اين گروه با اقبال خريداران سهام علي‌رغم تداوم عرضه از سوي معامله‌گران اغلب حقوقي در دامنه نوسان مثبتي قيمت باشد. در نماد معاملاتي تاپيکو اما انتظار براي افزايش نرخ ارز در حالي باعث شده تا گروه پتروشيمي‌ها را براي سهامداران دوباره جذاب نمايد که حق‌تقدم خريد سهام اين هلدينگ بزرگ پتروشيمي‌باعث شده، تا فرصت مناسبي براي معامله‌گران اغلب حقيقي داشته باشد. بورس تهران در حالي شاهد تقويت حجم و ارزش معاملات سهام در شرکت‌هاي بزرگ است که به نظر مي‌رسد، با کاهش نرخ سود بانکي و همچنين الزام صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري براي کاهش حجم سپرده‌هاي بانکي خود، به تدريج شاهد سرايت نقدينگي نهادهاي مالي از جمله بانک‌ها به بازار سهام باشد. در اين بين آنچه که در بازار سهام همچنان هويداست، دور نماي نه‌چندان روشن اقتصاد ايران براي خروج از رکود طاقت‌فرساست.شاخص بورس رکورد تاريخي ۸۹ هزار و ۵۰۰ واحدي ۴ سال پيش را شکست و با 1010 واحد رشد، براي اولين بار ۹۰ هزار تايي شد. پيش از اين بالاترين رقم شاخص بورس ايران مربوط به 12 دي سال 92 بود که به 89 هزار و 500 واحد رسيد. اين رقم براي نخستين بار در عمر 50 ساله بازار سهام ايران ثبت شده و اغلب کارشناسان به ادامه رشد صعودي شاخص اميدوارند.