مي‌توانستيم ساختماني بسازيم که در مقابل زلزله دوام بياورد
رييس کميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي، با بيان اينکه استحکام ساختمان‌هاي دولتي بايد بيشتر از ساير ساختمان‌ها باشد، از دولت خواست نسبت به مقاوم‌سازي ساختمان‌هاي آسيب‌پذير در برابر زلزله اقدام کند.
محمدرضا رضايي کوچي در گفت‌وگو با ايسنا اظهار کرد: در شرايط پس از وقوع زلزله طبيعتا تامين نياز زلزله‌زدگان از سوي دستگاه‌هاي مختلف امدادي بايد مورد توجه قرار گيرد و تامين چادر، مواد غذايي و نيازهاي اوليه در دستور کار باشد اما در عين حال در زلزله اخير کرمانشاه شاهد بوديم که برخي ساختمان‌ها از جمله مسکن مهر و بيمارستان تخريب شدند. سوال اينجاست که آيا ما مي‌توانستيم ساختماني بسازيم که در مقابل زلزله دوام بياورد؟ بله اين امکان وجود داشت.
وي افزود: طبق مقررات ملي ساختمان، ساختمان‌هاي مذکور بايد مقاومت مي‌کردند و اگر مقاومت نکردند در نظارت و اجرا دچار مشکل هستيم، البته ساختمان خوب نيازمند مهندس، پيمانکار، سازنده، مصالح و نظارت خوب است و اگر يک ساختمان نقص دارد جايي از اين حلقه معيوب است. متاسفانه سيستم ساختمان‌سازي ما دچار ايراد است. يکي از مشکلات اين است که ما مهندس مقيم نداريم. وقتي يک مجتمع ساختماني در حال ساخت است مهندس ساختمان حداکثر هفته‌اي دو روز به آن ساختمان سر مي‌زند در حالي که ۴۰۰ هزار مهندس ساختمان داريم و بايد اينها در ايام ساخت مقيم باشند و در مراحل مختلف بر کار نظارت کنند. نمي‌شود مهندس ساختمان کارمند باشد و آخر هفته‌ها به ساختمان سر بزند.
رييس کميسيون عمران مجلس با تاکيد بر ضرورت برخورد سخت‌گيرانه در اصلاح قانون مربوط به ساخت و ساز يادآور شد: البته با قانون فعلي هم مي‌توان ساختمان‌هاي بهتري ساخت، اما به هر حال قانون اجرا نشده و عده‌اي هم مقصر هستند که ضرورت دارد ما به اين موضوع ورود کنيم و آن را بررسي کنيم اما بايد در اصلاح قانون جديد سخت‌گيرانه عمل کنيم تا متولي ساخت و ساز مشخص شود. در واقع مهندس ساختمان هم بايد اختيار داشته باشد و هم جوابگو باشد و اين بايد در قانون به صورت شفاف ديده شود. وقتي ساختمان پلاسکو ريزش کرد هيچکس يک صدم مسئوليت را هم نپذيرفت. کميسيون عمران درباره مديريت بحران و عملکرد وزارت کشور و هلال‌احمر و دستگاه‌هاي مرتبط در زمينه زلزله کرمانشاه گزارشي تهيه خواهد کرد و اين موضوع را بررسي مي‌کند که آيا آن‌ها وظايف خود را به خوبي انجام داده‌اند يا خير، در عين حال موضوع استحکام ساختمان‌ها نيز در اين گزارش مورد بررسي قرار خواهد گرفت.
رضايي کوچي با اشاره به تخريب ساختمان‌هاي مسکن مهر در زلزله کرمانشاه و همچنين برخي ساختمان‌هاي جديدالتاسيس، اضافه کرد: به دليل اينکه اين ساختمان‌ها دولتي هستند توقع بيشتري وجود دارد که از نظر استحکام تضمين‌ شده باشند. ساکنين مسکن مهر از نظر مالي افراد ضعيفي هستند و وقتي ساختماني متري ۳۰۰ هزار تومان ساخته شود همين سرنوشت را خواهد داشت و بايد از اصول فني آن عدول کنند. ما نبايد به دنبال ارزان ساختن برويم. 
رييس کميسيون عمران مجلس همچنين گفت: بيمارستاني که شش ماه بود تاسيس شده بود در زلزله کرمانشاه تخريب شد در حالي‌که بيمارستان ۴۰ ساله هنوز کار مي‌کند. اين نشان مي‌دهد دستگاه‌هاي دولتي در کار ساخت و ساز ضعيف هستند. شايد بشود بخش خصوصي را تقويت کرد ولي بايد نظارت را بيشتر کنيم.

مجريان متخلف ساختماني در زلزله کرمانشاه مجازات مي‌شوند
حسين معصوم با اعلام اين مطلب که ارايه رايگان مشاوره‌هاي حقوقي- قضايي به آسيب‌ديدگان زلزله کرمانشاه در دستور کار قرار دارد، گفت: مجريان متخلف ساختماني در زلزله کرمانشاه مجازات مي‌شوند و در اعلام جرم و مجازات متخلفان، قطعا نظر کميته کارشناسي وزارت راه و شهرسازي، ملاک‌عمل قرار مي‌گيرد.
حسين معصوم در گفتگو با خبرنگار پايگاه خبري وزارت راه‌و‌شهرسازي در بيان مجموعه اقدامات شوراي حفظ حقوق بيت‌المال براي کمک به زلزله‌زدگان کرمانشاه گفت: جلسه‌اي را اخيرا در دادستاني کل کشور در رابطه با زلزله کرمانشاه داشتيم و نقطه‌نظرات خود را در آن جلسه مطرح کرديم.
معصوم ادامه داد: اين آمادگي را داريم تا خدمات حقوقي را به زلزله‌زدگان ارايه کنيم و در همين راستا نيز خدمات حقوقي به زلزله‌زدگان استان کرمانشاه انجام مي‌گيرد و آنهايي که از خدمات بيمه‌اي معتبر برخوردار هستند کمک خواهند شد تا کمک‌هاي حقوقي را در مسيرهاي قانوني در کنار ساير کمک‌هاي دولتي، کمک‌هاي نقدي و غيرنقدي مردمي، دريافت کنند.
مشاور وزير راه‌و‌شهرسازي تصريح کرد: طي‌کردن مسيرهاي قانوني و انجام مشاوره‌هاي لازم به منظور احقاق حقوق زلزله‌زدگان استان کرمانشاه انجام مي‌شود.
معصوم همچنين در پاسخ به اين پرسش که علاوه بر مشاورهاي حقوقي آيا قرار است از سوي شورا و دادستاني، کمک‌هاي نقدي نيز به زلزله‌زدگان استان کرمانشاه انجام شود، گفت: قطعا کمک‌هاي لازم انجام مي‌گيرد که در موقع خود اطلاع‌رساني خواهد شد. در حال‌حاضر، واحدهايي که در طي چند سال گذشته ساخته شده‌اند و در زلزله کرمانشاه دچار آسيب و يا تخريب ۱۰۰ درصدي شده‌اند توسط کميته‌اي از سوي وزارت راه و شهرسازي در حال ارزيابي فني و کارشناسي هستند. وي ادامه داد: طبيعتا اگر در ارزيابي‌هاي فني و کارشناسي قصوري متوجه افرادي که مجريان واحدهاي مسکوني بودند، باشد عليه آنها اقدامات قانوني اعم از کيفري و حقوقي قابل‌تصور است و در دستور کار قرار خواهد گرفت. مشاور حقوقي وزير راه‌و‌شهرسازي گفت: به اين دليل که ممکن است زلزله‌زدگان فاقد دسترسي‌هاي حقوقي و همچنين تمکن مالي براي دريافت مشاوره‌هاي وکلا و مراکز حقوقي باشند انجام مشاوره‌هاي حقوقي- قضايي به آسيب‌ديدگان زلزله در دستور کار است. معصوم ادامه داد: وکلايي که‌اماده ارايه خدمات رايگان حقوقي و قضايي به زلزله‌زدگان کرمانشاه هستند معرفي مي‌شوند و در عين حال چگونگي ارايه خدمات حقوقي نيز در دست بررسي قرار دارد. وي ارايه مشاوره‌هاي حقوقي- قضايي به زلزله زدگان را مسيرهاي مناسبي براي جبران بخشي از خسارات جاني و مالي برشمرد. معصوم همچنين در پاسخ به اين پرسش که آيا در مورد بيمارستان‌هاي آسيب‌ديده در زلزله نيز اقدامي‌حقوقي- قضايي انجام گرفته است؟ گفت: ملاک‌عمل ما، گزارش کارشناسي است که از سوي وزارت راه و شهرسازي ارايه خواهد شد. وي ادامه داد: مسلما گزارش کارشناسي مرکز تحقيقات راه، مسکن و شهرسازي و همچنين معاونت مسکن وساختمان گزارشي مناسب و فني – کارشناسي خواهد بود. زيرا بدون ورود به مسائل سياسي در صدد است تا گزارش‌هاي کارشناسي ارايه بدهد که همان گزارشات نيز ملاک‌عمل قرار خواهند گرفت.

معصوم با اشاره به اينکه تعدادي از وکلاي دادگستري اعلام آمادگي کرده‌اند تا به صورت رايگان مشاوره‌هاي حقوقي- قضايي به زلزله‌زدگان ارايه کنند، گفت: اميدوارم بتوانيم انسجامي‌به وجود آوريم که مسيرهاي حقوقي در کنار مسيرهاي اجرايي و کارشناسي و فني مورد توجه قرار گيرد. اين نخستين باري است که در حوادث طبيعي به مسيرها و روش‌هاي حقوقي نيز توجه مي‌شود که‌اميدواريم آن کمک‌ها نيز بتواند کمک موثري در احقاق حقوق شهروندان باشد.

آغاز پرداخت تسهيلات نوسازي روستاهاي قصرشيرين 
مديرکل بنياد مسکن استان تهران با بيان اينکه از روز شنبه چهارم آذر ماه پرداخت تسهيلات نوسازي روستاهاي قصرشيرين آغاز مي‌شود، گفت: تمام مراحل ساخت و ساز تحت نظارت کارشناسان بنياد مسکن يا مهندسين داراي پروانه نظام مهندسي خواهد بود و نهايت دقت را خواهيم داشت. نصراله دهقاني در گفت‌وگو با ايسنا، اظهار کرد: ما از امروز شنبه چهارم آذرماه‌امادگي داريم کساني که پرونده شان کامل مي‌شود و قرار است بازسازي شان را شروع کنند براي دريافت بخشي از تسهيلاتشان به بانک معرفي کنيم و از همان روز بخشي از کمکهاي بلاعوض هم پرداخت مي‌شود.
وي افزود: تفاوت اين بازسازي با موارد قبلي اين است که در کوتاه‌ترين زمان هم تسهيلات بانکي را دولت ۱۰۰ درصد تامين کرده و هم کمک بلاعوض کامل پرداخت شده است. به ما هم اعلام کردند در قصر شيرين هيچ محدوديتي نداريد و از شنبه صبح تمام کساني که مراجعه مي‌کنند هم تسهيلات را و هم کمک بلاعوض را دريافت خواهند کرد.
مديرکل بنياد مسکن استان تهران درباره‌ايمني واحدهايي که قرار است نوسازي شوند گفت: بازسازي و بهسازي با نظارت کامل کارشناسان انجام مي‌شود. مردم اين اطمينان را داشته باشند که هيچ بتني ريخته نخواهد شد مگر اينکه کنترل کيفيت شود و هيچ مصالحي بدون کنترل کيفيت استفاده نخواهد شد. تمام مراحل ساختمان تحت نظارت کارشناسان بنياد مسکن يا مهندسين داراي پروانه نظام مهندسي خواهد بود. در تمام جلسات به بحث استحکام بناها تاکيد شده است و يقينا ما نهايت دقت را در نظارت و کنترل مراحل ساخت خواهيم داشت. در مورد واحدهايي هم که نياز به تعمير و بازسازي دارد سعي مي‌کنيم مشاور خوبي براي مردم باشيم تا در مراحل بازسازي هم کيفيت رعايت شود.
مديرکل بنياد مسکن استان تهران تصريح کرد: روستاهايي که در قصر شيرين تحت تاثير زلزله قرار گرفتند ۲۶ پارچه است که از اين تعداد حدود ۷۰ درصد شامل خسارت شدند و بقيه خسارتشان بسيار جزئي است. به گفته دهقاني، پيش بيني نزديک به يقين ما از مجموع واحدهاي روستايي شهرستان قصرشيرين اين است که حدود ۹۰۰ واحد مسکوني خسارت ديده‌اند که اين خسارتها بين ۴۰ تا ۱۰۰ درصد است. حدود ۳۰۰ واحد از اين تعداد خسارت ۱۰۰ درصد ديده‌اند که رقمي‌بالغ بر ۳۰ درصد را شامل مي‌شود. بقيه شامل بازسازي مي‌شود که هم اکنون بخش عمده اي از آنها قابل سکونت است.
وي با بيان اينکه از صبح شنبه برآورد خسارت در شهر را آغاز مي‌کنيم گفت: پيش بيني مي‌کنيم در شهر حدود ۲۵۰۰ واحد دچار خسارت است که‌اميدواريم واحدهاي ۱۰۰ درصد تخريبي بسيار کم باشد. ظاهر قضيه هم اين را تاييد مي‌کند. حدود ۵۰۰۰ واحد در شهر وجود دارد که يک هفته زمان مي‌برد تا بتوانيم قطعي بگوييم چه ميزان خسارت ديده‌اند.
مديرکل بنياد مسکن استان تهران تصريح کرد: در کنار اين موضوع، تجهيز کارگاه و آواربرداري از شنبه آغاز مي‌شود. تعدادي ماشين آلات از تهران اعزام شده و کسري‌ها هم قرار است از استانهاي همجوار بيايد يا از بخش خصوصي استفاده کنيم.




محمد سعيدي رئيس هيئت مديره و مديرعامل کشتيراني جمهوري اسلامي‌ايران در سمينار يک روزه « فرصت‌هاي دريانوردي ايران و نروژ » در اسلو، با تشريح جايگاه استراتژيک ايران در منطقه و مسير جاده ابريشم ، وجود ذخاير نفت و گاز، معادن وسيع، نيروي کار حرفه اي و آموزش ديده و نيز بخش صنعت و زيرساخت‌هاي مناسب و بازار بزرگ داخلي و منطقه اي را فرصت مناسبي براي کشورهاي اروپايي و از جمله نروژ در رابطه با توسعه همکاري در حوزه کشتيراني و دريايي ذکر کرد. امروزه پس از برجام بانک‌هاي اروپايي بايد راه کارهاي عملي و بلند مدتي را در روابط بانکي ميان اتحاديه اروپا و ايران ارائه داده و به مرحله اجرا در آورند.


ساخت و ساز در کشورهاي عربي حوزه خليج فارس طي نيمه نخست سال جاري ميلادي بيش از ۳۰ درصد افزايش يافت. براساس گزارش روزنامه البيان چاپ امارات، حجم ساخت و ساز در کشورهاي عربي حوزه خليج فارس طي سال جاري ميلادي روند افزايشي داشته و براساس آمارهاي منتشر شده در کشورهاي عربي حوزه خليج فارس ميزان ساخت و ساز نيمه نخست امسال بيش از ۳۰ درصد افزايش داشته است.همچنين حجم سرمايه گذاري کشورهاي عربي حوزه خليج فارس طي نيمه نخست امسال بالغ بر ۱۳۵ ميليارد دلار است. عربستان سعودي و امارات متحده عربي بيشترين سرمايه گذاري در ساخت و ساز طي نيمه نخست امسال داشتند.


مهران قرباني دبير مجمع جهاني راه در سمينار بين المللي مجمع جهاني راه (پيارک) با تاکيد بر اهميت ايمني راه‌ها در حفظ جان انسان‌ها، گفت: ايران در بهبود ايمني راه‌ها، طي دهه گذشته موفقيت‌هاي خوبي در کاهش تلفات رانندگي به دست آورده و اوج تلفات ۲۷ هزار نفري در سال ۱۳۸۵ (۲۰۰۵) را به حدود ۱۶ هزار نفر در سال ۱۳۹۵ (۲۰۱۶) کاهش داده است. تجربيات جهاني نشان مي‌دهد حفظ روند کاهشي تلفات جاده‌اي براي دهه‌هاي آتي با سختي روبه رو خواهد بود و تداوم روند کاهشي دهه قبل مستلزم اتخاذ رويکردهاي کاملا علمي‌و دانش محور است. موضوع مديريت و سياستگذاري ايمني راه، اصلي‌ترين جز اجزاي پنج گانه بهبود ايمني راه‌ها مصوب سازمان ملل متحد محسوب مي‌شود که از اهميت ويژه‌اي برخوردار است.


وزير راه و شهرسازي مطرح کرد:
گروه راه و مسکن: مهمترين دستاورد دولت پس از اجرايي شدن برجام در صنعت هوايي كشور، امضاي قرارداد با سه شرکت بوئينگ براي خريد ۸۰ فروند هواپيما، امضاي تفاهنامه با ايرباس براي خريد ۱۰۰ فروند هواپيما و اي تي آر براي خريد ۲۰ فروند هواپيما بود به طوري که زمستان سال گذشته قرارداد خريد ١٠٠ فروند ايرباس از سوي شرکت هواپيمايي ايران اير نهايي شد که تاکنون شرکت هواپيمايي هما سه فروند ايرباس تحويل گرفته است و قرار بر اين بوده است که تا پايان سال ۲۰۱۷ ميلادي ۴ فروند ايرباس ۳۲۰ A وارد کشور شود، اما به نظر مي‌رسد شرکت هواپيماسازي ايرباس تصميم گرفته است که در پايان سال 2017 ميلادي، خط توليد محصولات خود يعني رجيستر هواپيماهاي ۳۲۰ A سفارش داده شده از سوي ايران را به نام شرکت‌هاي هواپيمايي ديگري تغيير دهد به طوري که با توجه به اينکه ايران هنوز نتوانسته فاينانسور براي خريد هواپيماهاي برجامي‌تامين کند، ايرباس هواپيماهايي که براي فروش به ايران کانديدا کرده بود را به تازگي به کشورهاي ديگري فروخته است. به گفته برخي کارشناسان صنعت هوايي، به نظر مي‌رسد هواپيمايي جمهوري اسلامي‌و وزارت راه و شهرسازي در يافتن فاينانسور براي خريد ۹۷ فروند ايرباس باقي مانده که تاکنون تنها ۳ فروند ايرباس پس از برجام وارد کشور شده است با مشکلاتي روبه رو شده است، اما صبح ديروز شنبه ( 4 آذرماه 96) عباس آخوندي وزير راه و شهرسازي در حاشيه سمينار سياست‌ها و برنامه‌هاي مديريت ايمني راه مجمع جهاني راه (پيارك) با محور سياست‌هاي بهبود ايمني ترافيك و جهت‌گيري آتي در جمع خبرنگاران درباره قراردادهاي مربوط به خريد هواپيماهاي پسا برجامي‌و حواشي آن در رسانه‌ها، گفت: اتفاقي رخ نداده است و قراردادها سر جاي خود هستند و تغييري در آن‌ها صورت نگرفته است.
سوخت ارزان باشد، انگيزه‌اي براي نوسازي ناوگان وجود ندارد
همچنين آخوندي درباره نوسازي ناوگان حمل و نقل عمومي‌جاده‌اي اظهار داشت: نوسازي ناوگان با قيمت سوخت ارتباط مستقيم دارد، هر چقدر سوخت ارزان باشد، علاقه‌مندي به نوسازي ناوگان کاهش پيدا مي‌كند.
لزوم تغيير ساختار مديريت جاده‌ها از مکانيکي به هوشمند
وي با اشاره به اهميت انتقال مديريت جاده‌ها از سنتي و مکانيکي به هوشمند، افزود: در روش مديريت هوشمند جاده به محض ورود خودرو به جاده، مي‌توان هويت کامل خودرو و راننده را مشخص کرد که در زمينه افزايش ايمني جاده‌ها به مديران ايمني راه‌ها کمک مي‌کند.
وزير راه و شهرسازي درباره لزوم يکپارچگي امداد و نجات در جاده‌ها ميان دستگاه‌هاي خدمات‌رسان جاده‌اي گفت: در يک حادثه‌امداد خودرو، سازمان راهداري، پليس راهور، هلال‌احمر و اورژانس درگير هستند؛ اما هر کدام به صورت فردي، نه يکپارچه که بايد اين يکپارچگي ايجاد شود.
آخوندي درخصوص اهميت افزايش حمل و نقل عمومي‌برون‌شهري و نقش آن در افزايش ايمني راه‌ها تصريح کرد: در تهران روزانه ۲.۵ ميليون نفر با ۵۵۰ هزار خودرو به تهران مي‌آيند که بايد بخش زيادي از آن‌ها به حمل و نقل عمومي‌منتقل شوند.
براي توسعه حمل‌ونقل ريلي نيازمند ۲۸ ميليارد دلار هستيم
وزير راه و شهرسازي، نقش ريل را در اين ميان مهم دانست و گفت: افزايش سهم ريل از سفرها نه تنها در کاهش مصرف سوخت بلکه در ايمني راه‌ها هم مؤثر است، ولي افزايش سهم ريل نياز به ۲۸ ميليارد دلار سرمايه از منابع داخلي و خارجي دارد که نقش صندوق توسعه ملي در توسعه ريل مؤثر است و اين صندوق بايد به کمک توسعه حمل و نقل ريلي بيايد.
 سوخت ارزان باشد، جاده‌ها ايمن نمي‌شود
صبح روز شنبه( 4 آذرماه 96) عباس آخوندي وزير راه و شهرسازي در سمينار سياست‌ها و برنامه‌هاي مديريت ايمني راه مجمع جهاني راه (پيارك) با محور سياست‌هاي بهبود ايمني ترافيك و جهت‌گيري آتي با بيان اينکه در موقعيت سختي قرار داريم و تعداد زيادي از هموطنان ما در فاجعه زلزله اخير، مصيبت زده هستند و جان و روان مردم ايران متوجه آن‌هاست، گفت: موضوع ايمني راه‌ها يک بحث جهاني است و در تمام دنيا مطرح است. سالانه در دنيا ۱.۳ ميليون نفر کشته و بين ۲۰ تا ۵۰ ميليون نفر در سال در اثر سوانح رانندگي مجروح مي‌شوند که رقم کوچکي نيست و نبايد به سادگي از کنار آن عبور کنيم. به همين دليل است که سازمان ملل ۱۰ سال آتي را دهه اقدام نام نهاده است.
وي افزود: در کشور ما در زمان مناسبي که موضوع کاهش سوانح رانندگي و تلفات جاده اي توجه شد و نقشه راه افزايش ايمني راه‌ها در کميسيون ايمني راه‌ها به تصويب رسيده است.
وزير راه و شهرسازي ادامه داد: اين نقشه راه در ۵ محور راهبردي شامل جاده‌ايمن، خودرو ايمن، اعمال قانون، اقدامات ايمني و راهداري ايمن را شامل مي‌شود که اين ۵ راهبرد اساسي در سياست‌هاي عملياتي شامل ۸۰۰ اقدام عملي تنظيم و تدوين شده است.
آخوندي با تأکيد بر اينکه در هر يک از اين ۵ محور راهبردي ايمني راه‌ها بايد به صورت ساختاري ورود کرد، اظهار داشت: اگر در ساختارهاي حمل و نقل جاده اي ايران تجديدنظر نکنيم موفقيت ما در ايمني راه‌ها محدود خواهد بود.
وزير راه و شهرسازي با اشاره به مديريت سنتي جاده‌ها به شيوه اي که در سالهاي ابتداي انقلاب و زماني که تنها ۵۰ هزار کيلومتر جاده و دو ميليون دستگاه خودرو داشتيم، تصريح کرد: در حال حاضر ۲۵۰ هزار کيلومتر و بيش از ۲۰ ميليون خودرو داريم که بايد با تغيير مديريت سنتي به مديريت هوشمند، سطح ايمني جاده‌ها را ارتقاء بخشيم.
وي مديريت هوشمند جاده را شامل همه اقدامات اعم از مديريت سيستم، نصب تجهيزات، نصب دوربين، سامانه MIM، سامانه‌هاي يکپارچه‌امدادي و غيره دانست و گفت: دستيابي به اين اقدامات، فرآيندهاي بزرگتري همچون ارتقاي دانش فني کاربران سامانه‌ها، سرمايه گذاري کلان ريالي، آموزش کادر و سطح هماهنگي‌ها مي‌شود.
آخوندي در ادامه با اشاره به افزوده شدن سالانه ۱.۲ ميليون دستگاه خودرو به مجموعه خودروهاي فعال در کشور يادآور شد: در بحث ايمني راه‌ها علاوه بر اقدامات مذکور بايد موضوع امداد و نجات را نيز ارتقاء داده و به سيستم امداد يکپارچه برسيم. در حال حاضر عليرغم وجود نيروهاي ورزيده‌امدادي اما به دليل نبود سيستم يکپارچه‌امداد ميان پليس راهور، هلال احمر، بهداشت و درمان، راهداري و امداد خودرو ميزان موفقيت‌ها در سطح مطلوب نيست.
وزير راه و شهرسازي با تأکيد بر اينکه اجراي اين تحولات ساختاري اجماع ملي، راهبري ملي و پشتيباني ملي نياز دارد، خاطرنشان کرد: رسيدن به اين اجماع کار يک دستگاه و يا دولت نيست بايد نظام به اين اجماع برسد و هماهنگي‌ها در بالاترين سطوح اجرا شود که‌اميدواريم با تکرار گفتگوهاي انجام شده در اين زمينه در سطح کميسيون راه‌ها، مجلس شوراي اسلامي‌و رسانه ملي، موضوع ايمني راه‌ها به يک مسئله ملي منجر شود.
 افزايش حمل و نقل ريلي؛ کاهش حمل و نقل شخصي
وي با تأکيد بر اينکه حمل و نقل شخصي جاده اي در ايران به شدت فزاينده است، افزود: نياز به دو اقدام داريم، يکي افزايش سهم حمل نقل ريلي در برابر جاده اي و دوم انتقال حمل و نقل شخصي به عمومي. آخوندي ادامه داد: آيا تصور مي‌کنيد که همچنان مي‌توانيم بيش از ۹۰ درصد حمل و نقل بار را در جاده‌ها داشته باشيم، تعداد خودروها نيز به ۳۰ ميليون دستگاه برسد اما باز هم ايمني در جاده داشته باشيم؟
به گفته وزير راه و شهرسازي اگر به اين سمت برويم که ريل ۲۰ درصد جابجايي مسافر و ۳۰ درصد جابجايي بار را برعهده بگيرد نيازمند سرمايه گذاري ۲۸ ميليارد دلاري در صنعت ريلي هستيم که يک تصميم بزرگ است و رهبر معظم انقلاب نيز در سياست‌هاي ابلاغي نظام به موضوع توسعه حمل و نقل ريلي توجه ويژه داشتند.
وي از ديگر موارد منجر به ارتقاي ايمني راه‌ها را يکپارچه شدن حمل و نقل همگاني درون و برون شهري عنوان و اظهار داشت: در حال حاضر در ايران يک ميليارد و ۷۰۰ ميليون نفر سفر در سال انجام مي‌شود که ۷۰۰ ميليون نفر سفر آن مربوط به حمل و نقل حومه اي است. يعني مردمي‌که صبح وارد کلان شهرها مي‌شوند و عصرها به شهرهاي خود باز مي‌گردند.
آخوندي ادامه داد: به عنوان مثال در تهران روزانه ۲.۵ ميليون سفر حومه اي انجام مي‌شود. از سوي ديگر ۳۰ درصد تلفات جاده اي در ۳۰ کيلومتري ابتدايي جاده‌ها واقع مي‌شوند. بنابراين اگر حمل و نقل حومه اي را با اين حجم از تصادفات و سوانح، تقارن بدهيم، اهميت توسعه حمل و نقل حومه اي آشکار مي‌شود.
وزير راه و شهرسازي تصريح کرد: روزانه اين ۲.۵ ميليون نفر از طريق ۵۵۰ هزار وسيله نقليه شهري وارد تهران مي‌شوند و عصرها از پايتخت خارج مي‌شوند. اهميت ايمني سفر اين تعداد مسافر فارغ از اهميت کاهش مصرف سوخت و آلايندگي مطرح مي‌شود که با افزودن اينها، اهميت موضوع دوچندان مي‌شود. بنابراين چاره اي جز اينکه تردد عمومي‌به سمت ريل منتقل شود، نداريم.
وي افزود: حمل و نقل عمومي‌با قيمت تمام شده سفر در ايران ارتباط ويژه اي دارد از آنجايي که هزينه سفر با خودرو شخصي از تهران تا کرج مقرون به صرفه تر از تردد با ريل است، به سختي مي‌توان اين جمعيت را به حمل و نقل ريلي منتقل کرد. تا زماني که کشور ما دومين کشور ارزان سوخت دنيا باشد حمل و نقل عمومي‌مزيت چنداني ندارد. آخوندي در پايان خاطرنشان کرد: بين ۷۵۰ تا ۸۰۰ هزار دستگاه کاميون در ايران داريم که ۲۰ سال است در نوسازي اين ناوگان موفق نبوده‌ايم. دليلش اين است که وقتي مي‌توان با سوخت ارزان که ۱۰ درصد قيمت جهاني سوخت خودروهاي سنگين است در جاده‌هاي کشور تردد داشت ديگر دليلي براي تغيير خودروي پرمصرف و نوسازي ناوگان وجود ندارد به خصوص اينکه ۲۰ درصد اين تعداد کاميون‌ها در وضعيت بسيار فرسوده قرار دارند.
وزير راه و شهرسازي با بيان اينکه نياز داريم ساختارها را در ايران مورد تجديدنظر قرار دهيم گفت: وقتي مجبور مي‌شويم که ساختار مديريت را به سمت جاده‌هاي هوشمند تغيير دهيم و اساساً برويم به سمت اينکه روش مديريت را از مديريت مکانيکي به مديريت هوشمند جاده‌ها ببريم، اين سطح و روش ديگري از مديريت است.

مجوز قانوني براي اخذ عوارض از مصرف گازوئيل داريم
معاون وزير راه وشهرسازي با بيان اينكه سقف سرعت مجاز ۱۰ كيلومتر بر ساعت كاهش مي‌يابد، بيان داشت: اين تصميم‌گيري شامل تمام راه‌ها مي‌شود به طوري‌كه سقف سرعت مجاز در آزادراه‌ها از ۱۲۰ به ۱۱۰، بزرگراه‌ها به ۱۰۰، جاده اصلي به ۸۵، جاده فرعي به ۷۰ كيلومتر بر ساعت كاهش پيدا مي‌كند. به گزارش روزنامه تجارت به نقل از پايگاه خبري وزارت راه وشهرسازي، داود كشاورزيان در سمينار سياست‌ها و برنامه‌هاي مديريت ايمني راه مجمع جهاني راه (پيارك) با محور سياست‌هاي بهبود ايمني ترافيك و جهت‌گيري آتي اظهار داشت: ايران حدود يك درصد از جمعيت جهان را داراست و بالغ بر ۲۱۵ هزار كيلومتر انواع راه به غير از خيابان‌هاي درون شهري وجود دارد. از مجموع ۲۱۵ هزار كيلومتر حدود ۱۳۰ هزار كيلومتر را راه روستايي و ۸۵ هزار كيلومتر راه ساير راه‌ها تشكيل مي‌دهند كه ۹۰ درصد راه‌هاي روستايي داراي روكش آسفالت هستند.
معاون وزير راه و شهرسازي با اشاره به‌امار اعلامي‌پليس راهنمايي و رانندگي، بيان داشت: حدود ۲۰ ميليون خودرو و ۱۰ ميليون موتور سيكلت در كشور پلاك شده‌اند و بايد توجه داشت كه بالغ بر ۹۳ درصد از جابه‌جايي‌ها از طريق حمل ونقل جاده و نزديك به ۳ درصد از ريل انجام مي‌شود. كشاورزيان با اشاره به‌امار تلفات جاده‌اي كشور طي سال‌هاي گذشته، بيان داشت: در سال گذشته حدود ۱۶ هزار نفر مجموع تلفات ناشي از حوادث رانندگي بود كه ۳۰ درصد آن مربوط به داخل شهرهاست و الباقي در حوزه برون‌شهري محسوب مي‌شود كه تلفات رانندگي درحاشيه شهرها نيز جزو آمار تلفات برون‌شهري محسوب مي‌شود. رئيس سازمان راهداري و حمل ونقل جاده‌اي در ادامه خاطرنشان كرد: بيشترين آمار تلفات رانندگي كشور مربوط به ۱۰ سال قبل و بالغ بر حدود ۲۷ هزار نفر بود كه با همكاري پليس، وزارت راه و شهرسازي، اورژانس، هلال احمر و ساير نهادها در سال گذشته به ۱۶ هزار نفر كاهش يافت. از اين رو هدف‌گذاري شده تا ۱۰ سال آينده تعداد تلفات رانندگي به ۱۰ هزار نفر كاهش يابد. سالانه حدود ۶ درصد به خودروهاي موجود در كشور اضافه مي‌شود، اما به دليل پايين بودن قيمت سوخت خودروهاي قديمي‌نيز همچنان كار مي‌كنند و اين مساله باعث مصرف روزانه ۷۵ ميليون ليتر بنزين در كشور شده است. 
اين مقام مسئول از اقدام وزارت راه وشهرسازي براي تدوين نقشه راه‌ايمني جاده‌هاي كشور خبر داد و گفت: اين نقشه راه در شرف تصويب در كميسيون ايمني راه‌هاي كشور قرار دارد.
كشاورزيان ارتباط موجود ميان سازمان راهداري و حمل ونقل جاده‌اي و مجمع جهاني پيارك را مثبت ارزيابي كرد و گفت: ارتباط تنگاتنگي ميان دو مجموعه وجود دارد و اميدواريم در راستاي كاهش حوادث و تلفات رانندگي اين ارتباطات را افزايش دهيم. آمارها حاكي از آن است كه تعداد تلفات رانندگي نسبت به سال گذشته كاهش چنداني نداشته است و اين نكته بيانگر آن است كه ما به قسمت سخت برنامه كاهش تلفات رسيده‌ايم. همچنين داود کشاورزيان در حاشيه همايش مديريت ايمني راه‌هاي مجمع جهاني راه (پيارک) در جمع خبرنگاران در خصوص افزايش قيمت سوخت خودروهاي باري و مسافري سنگين، گفت: در حال حاضر مشکل بزرگي در زمينه افزايش مصرف سوخت و در نتيجه افزايش آلاينده‌هاي هوا داريم که علت آن فرسوده بودن ناوگان حمل و نقل جاده‌اي است. تا زماني که قيمت سوخت پايين باشد ديگر کسي انگيزه‌اي براي نوسازي اين ناوگان نخواهد داشت. خودروهاي فرسوده و قديمي‌کماکان در حال تردد در شهرها و جاده‌ها هستند و تا زماني که قيمت سوخت پايين باشد ديگر براي استفاده از حمل و نقل عمومي‌مردم تمايل نخواهند داشت. معاون وزير راه و شهرسازي افزود: نتيجه تردد خودروهاي فرسوده و آلاينده، ترافيک و آلودگي هوا کلان شهرهاست، بنابراين تلاش سازمان راهداري براي افزايش نرخ سوخت ارتباطي با شايعاتي که در زمينه احتمال گراني برخي کالاها مطرح شده ندارد. وي با تکذيب اين موضوع که ممکن است به زودي قيمت سوخت افزايش يابد، تصريح کرد: متاسفانه دولت تصميمي‌به افزايش قيمت سوخت ندارد و در طول سال‌هاي گذشته علي‌رغم اينکه سازمان راهداري مجوز قانوني براي اخذ عوارض از بخشي از قيمت گازوئيل به منظور افزايش درآمد اين سازمان با هدف ارتقاي زيرساخت‌هاي جاده‌اي و نگهداري راه‌ها را داراست ولي اين قانون را اجرا نکرده است و کماکان سوخت به نرخ ارزان توزيع مي‌شود.
رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي با بيان اينکه عليرغم تلاش‌هاي فراوان سال‌هاي گذشته براي کاهش تلفات جاده‌اي کماکان شاهد بالا بودن حجم کشته‌ها در سوانح رانندگي هستيم، گفت: در سال ۹۵، ۱۶ هزار نفر در جاده‌ها کشته شدند ضمن اينکه تفاوت آمار تلفات شش ماهه اول سال ۹۶ نشان مي‌دهد تعداد کشته‌هاي جاده‌اي نسبت به مدت مشابه سال قبل بسيار ناچيز است که نشان مي‌دهد به هسته سخت کاهش تلفات جاده‌اي رسيده‌ايم. وي با تاکيد بر اينکه بايد در زمينه کاهش حداکثر سرعت مجاز جاده‌ها تصميم اساسي اخذ شود، افزود: قرار است در ماه‌هاي آتي کميسيون راه‌ها کاهش ۱۰ کيلومتر در ساعت در آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها مطرح شود که در صورت تصويب سقف مجاز سرعت در همه راه‌ها کاهش خواهد يافت. 
کشاورزيان درباره نوسازي ناوگان عمومي‌جاده‌اي، اظهار داشت: از محل منابع داخلي سازمان راهداري بين ۷۰ تا ۸۰ درصد قيمت خودرو از طريق وام ارزان‌قيمت تسهيلات نوسازي ارائه مي‌شود. براي نوسازي اتوبوس‌ها به دليل قيمت گران آن‌ها (تا ۸۵۰ ميليون تومان) سقف تسهيلات ما کمتر از ۵۰ درصد است. تسهيلات نوسازي براي ميني‌بوس‌ها با نرخ سود ۶ درصد و براي اتوبوس و سواري با نرخ سود ۸ و ۹ درصد است. ‌براي نوسازي ناوگان باري نيز با استفاده از منابع در اختيار وزارت نفت قراردادي با خودروسازهاي داخلي داريم که به مالکان ناوگان ۳۵ ساله باري تا ۷۰ درصد تسهيلات نوسازي مي‌دهيم.


تشریح راه کارهای شرکت فرودگاه ها برای مقابله با بحران های احتمالی
مدير عامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبري هوايي ايران ضمن تشريح راهکار‌هاي مناسب شرکت فرودگاه‌ها براي مقابله با بلايا، گفت: شرکت فرودگاه‌ها و ناوبري هوايي ايران آمادگي دارد تا در شرايط بحراني ۱۰۰ هزار امدادرسان و ۱۵ هزار مجروح را توسط فرودگاه‌هاي کشور منتقل کند.  به گزارش روزنامه تجارت به نقل از پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي، رحمت اله مه‌آبادي رييس هيات مديره و مديرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبري هوايي ايران ديروز شنبه ( 4 آذرماه 96) در مراسم افتتاحيه گردهمايي فرودگاه و آمادگي در برابر بلايا که با همکاري دفتر عمران سازمان ملل متحد برگزار مي‌شود و تا (هشتم آذرماه 96) ادامه خواهد يافت به ارائه توضيحاتي با موضوع آمادگي فرودگاه‌ها در برابر بلاياي طبيعي پرداخت. 
مه‌آبادي گفت: آگاهيد که يکي از چالش‌هاي مهم پيش روي بيشتر شهر‌هاي بزرگ دنيا موضوع حوادث و بلاياي طبيعي است. همچنين با توجه به ماهيت غيرمترقبه بودن حوادث طبيعي و لزوم اتخاذ سريع و صحيح تصميمات و اجراي بي‌وقفه عمليات مقابله با بحران براي مقابله با چالش‌ها دانش مديريت بحران تعريف شده است. مجموعه فعاليت‌هاي قبل، حين و پس از وقوع حوادث طبيعي دانش مديريت بحران است که هدف آن کاهش اثرات حوادث و پايين آمدن ميزان آسيب‌پذيري جوامع انساني است. البته‌امروزه مسئول مديريت ريسک جايگزين و مکملي منطقي براي مديريت بحران است.  مديرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبري هوايي ايران با اشاره به اين مطلب که در کشور‌هاي مختلف الگو‌هاي متفاوتي براي برخورد و مقابله با بحران‌هاي طبيعي و انسان‌ساز وجود دارد، گفت: ضرورت دارد مجموعه‌اي از اقدامات و برنامه‌ها در مديريت چهارگانه بحران انجام شود که اين برنامه‌ها در چارچوب سياست‌هاي کلان از طريق مشاهده سيستماتيک بحران و تحليل و تجزيه آن‌ها در جست و جوي يافتن ابزاري براي کاهش اثرات بلاياي طبيعي و ايجاد آمادگي براي مقابله با آن‌هاست. همزيستي مديريت شده با بلاياي طبيعي يکي از راهکار‌هاي مناسبي است که بايد آن را مدنظر قرار دهيم و در اين زمينه کشور ژاپن سرآمد است. در تمامي‌تلاش‌هاي سيستماتيک براي مديريت بحران‌ها توجه به ابزار‌ها و زيرساخت‌هاي لازم براي تسريع عمليات مقابله با بحران ضرورت دارد در اين ميان نقش حمل و نقل هوايي و زيرساخت فرودگاه در امداد رساني فوري و به موقع در شرايط بحران بر هيچ کس پوشيده نيست. اين مقام مسئول در ادامه به عملکرد موثر و حياتي شرکت فرودگاه‌ها و ناوبري هوايي ايران در زلزله سال ۸۲ ، زلزله سال ۹۱ آذربايجان شرقي، جابه جايي شهداي فاجعه منا در سال ۹۴ و اخيرا امدادرساني به مناطق زلزله زده غرب کشور اشاره کرد.  وي گفت: در زلزله کرمانشاه نزديک به ۹۰۰ نشست و برخاست، جابه جايي يک هزار و ۳۲۰ تن کمک‌هاي دولتي و مردمي، اعزام ۱۲۷۸ مجروح در دو روز اول زلزله توسط فرودگاه کرمانشاه مويد اهميت زيرساخت‌هاي فرودگاهي در کشور است. شرکت فرودگاه‌ها و ناوبري هوايي ايران در عمل به وظايف قانوني خود آمادگي دارد تا در شرايط بحران ۱۰۰ هزار نفر امداد رسان و ۱۵ هزار مجروح را منتقل کند، همچنين اين شرکت آمادگي پذيرش اقلام امدادي از استان‌هاي معين و کشور‌هاي دوست و همسايه را در شرايط بحران را دارد.  مه‌آبادي ادامه داد: به زودي مرکز مدرن و پيشرفته عمليات اضطراري با ويژگي‌هاي خاص از جمله مانيتورينگ به هنگام و همزمان در ۵۴ فرودگاه کشور در محلي به وسعت تقريبي ۱۵۰۰ مترمربع به زودي توسط يکي از مقامات کشور افتتاح مي‌شود. در حوزه نرم افزاري نيز پس از تشکيل کميته عمليات اضطراري و تهيه و تصويب دستورالعمل‌هاي مربوطه بر اساس برنامه همکاري مشترک بين شرکت فرودگاه‌ها و ناوبري هوايي ايران و دفتر عمران سازمان ملل متحد مستقر در تهران و با همراهي وزارت امورخارجه، سازمان مديريت بحران کشور، دفتر هماهنگي امور انسان دوستانه سازمان ملل متحد و شرکت بين‌المللي DHL در زمينه‌امادگي فرودگاه مهر آباد در برابر بلايا برنامه‌ريزي خواهد شد. مديرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبري هوايي ايران گفت: اميدوارم با اتکا بر توان و ظرفيت‌هاي داخلي و استفاده از تجربيات جهاني و همچنين بهره گيري از آخرين شيوه‌هاي نوين و علمي‌در آينده شاهد افزايش بيش از پيش توانمندي‌ها و ظرفيت‌هاي بالقوه شرکت فرودگاه‌ها و ناوبري هوايي ايران و مجموعه صنعت هوانوردي کشور در خدمات رساني به هموطنان و کاهش خسارت‌هاي جاني و مالي وارده به آن‌ها باشيم.