لزوم حمايت از پوشش ريسک به جاي نوسان قيمت
يک کارشناس سکه آتي بورس کالا با اشاره به تداوم کاهش حباب سکه گفت: عمق نقدينگي بازار آتي سکه معطوف به 25 هزار قرارداد باز و نقدينگي 100 ميليارد توماني بوده و به جاي دفاع از نوسان قيمت بايد از آن براي پوشش ريسک استفاده کرد. يک کارشناس بورس کالا در گفت‌وگو با فارس گفت: پس از اعلام بانک مرکزي مبني بر عرضه سکه طلا توسط بانک کارگشايي براي شکستن حباب اين فلز زردرنگ به نظر مي‌رسد، در بازار سکه تمام طرح جديد شاهد تعادلي از عرضه و تقاضا و کاسته شدن حباب سکه در آينده باشيم. شايان کرمي‌با بيان اينکه برخلاف برخي اظهار نظرهاي کارشناسان مبني بر عدم دخالت بانک مرکزي براي ايجاد تعادل در بازار سکه اين نهاد به‌ درستي و در زمان مناسب به اين بازار ورود پيدا کرد، افزود: عرضه و تقاضا در هر بازاري بايد متعادل باشد. اگر در هر بازاري طرف عرضه کاهش پيدا کند، به طور حتم با رشد قيمتي مواجه خواهد شد. در بازار سکه طرح جديد بهار آزادي تنها طرف عرضه کننده هم اکنون بانک مرکزي است و درصورت کمبود سکه فيزيکي بايد به اين بازار ورود کند. وي افزود: طي شنبه و يکشنبه بانک مرکزي در حالي به اين بازار ورود پيدا کرد که بخش عمده‌اي از رشد قيمت سکه به دليل کمبود سکه فيزيکي و همچنين در شرايطي بوده که حباب هر سکه تمام بهار آزادي قديم تا 200 هزار تومان افزايش پيدا کرده بود. اين کارشناس بازار سرمايه در برابر اينکه چرا برخي کارشناسان بر اساس تجربه ساليان گذشته در مورد حراج سکه به قيمت 600 هزار تومان و رشد سکه تا مبلغ يک ميليون و 500 هزار تومان در آينده تاکيد مي‌کنند، گفت: اينکه در آينده روند قيمت سکه‌امامي‌به چه صورت باشد، هيچ ربطي به تصميم بانک مرکزي ندارد، اگر درسال‌هاي گذشته قيمت هر سکه‌امامي‌تا حوالي يک ميليون و 500 هزار تومان تومان رشد کرد، بخش عمده اي از آن به دليل رشد فزاينده طلاي جهاني و رشد هر اسکناس دلار در سال 91 که با تورم 40 درصدي همراه بود است، از طرفي اقتصاد ايران در سال‌هاي گذشته تحت شرايط تحريم‌هاي بين‌المللي بوده اين درحالي است که از نظر سياسي در حال حاضر اوضاع به مراتب فرق داشته و از طرفي تصميمات فدرال رزرو آمريکا مبني بر افزايش تدريجي و مرحله اي نرخ بهره باعث شده اونس طلاي جهاني در کانال 1200 دلار متعادل باشد. کرمي‌يادآور شد: با آمارهاي مثبت اقتصادي امريکا در بخش اشتغال و توليد ناخالص ملي و همچنين رشد قيمت کالايي‌ها و همچنين آمارهاي مثبت چين نگاه بيشتر سرمايه گذاران به شاخص‌هاي بورسي مي‌باشد از طرفي رشد نرخ بهره در برخي کشورها به خصوص آمريکا هزينه نگه داري طلا را بالا نگه مي‌دارد، همين مساله باعث عدم توجه سرمايه گذاران دنيا به طلا شده است. در نتيجه بايد از تصميم درست و ورود به موقع بانک مرکزي در اين مقطع دفاع کرد، اما اينکه مکانيسم و رويه اين ورود شايد با ضعف‌هايي همراه باشد، بحث ديگري است.


شرکت سرمايه گذاري غدير در دوره يک ماهه منتهي به 30 آبان ماه 96 از بابت فروش تعدادي از سهام چند شرکت بورسي هيچ سود و زياني شناسايي نکرد.
به گزارش سنا، شرکت سرمايه گذاري غدير با انتشار عملکرد يک ماهه خود اعلام کرد طي ماه گذشته تعدادي از سهام چند شرکت بورسي را با بهاي تمام شده معادل 26 ميليارد و 517 ميليون ريال و مبلغ 26 ميليارد و 517 ميليون ريال واگذار کرد و از اين بابت هيچ سود يا زياني شناسايي نکرد.
همچنين اين شرکت طي همين دوره تعدادي از سهام چند شرکت بورسي را با بهاي تمام شده معادل 125 ميليارد و 499 ميليون ريال خريداري کرد.


"غپينو" در دوره 6 ماهه منتهي به پايان شهريور امسال به ازاي هر سهم 70 ريال سود خالص شناسايي کرد.
به گزارش سنا، شرکت صنعتي پارس مينو در دوره 6 ماهه منتهي به پايان شهريور امسال به ازاي هر سهم 70 ريال سود خالص شناسايي کرد.
گفتني است "غپينو" در دوره 6 ماهه سال مالي قبل به ازاي هر سهم 69 ريال سود محقق کرد که در مدت مشابه‌امسال يک درصد آنرا افزايش داد. همچنين اين شرکت در 12 ماهه سال مالي قبل به ازاي هر سهم 245 ريال سود کنار گذاشت.
"غپينو" سود انباشته پايان دوره را در 6 ماهه‌امسال 455 ميليارد و 452 ميليون ريال شناسايي کرد.


آلياژي با توليد 27 هزار و 561 تن بيشترين حجم توليد را در ميان محصولات "فولاژ" در يک ماهه آبان ماه داشت. به گزارش سنا، شرکت فولاد آلياژي ايران در ماهي که گذشت 32 هزار و 136 تن انواع محصول را توليد کرد. آلياژي با توليد 27 هزار و 561 تن بيشترين حجم توليد را در ميان محصولات "فولاژ" در يک ماهه آبان ماه داشت. همچنين مبلغ فروش اين شرکت در ماهي که گذشت 955 ميليارد و 997 ميليون ريال اعلام شده است. گفتني است شرکت فولاد آلياژي ايران از ابتداي سال جاري تا پايان آبان ماه 279 هزار و 183 تن انواع محصول را توليد کرده است.  اين شرکت در 8 ماهه‌امسال 6 هزار و 118 ميليارد و 95 ميليون ريال انواع محصول را به فروش رسانده است.


در کميته اقتصاد مقاومتي مجلس شوراي اسلامي کلید خورد؛
جلسه اي به منظور بررسي ظرفيت تأمين مالي قراردادهاي نفتي از طريق بازار سرمايه با حضور فعالاني از بازار سرمايه، شرکت‌هاي تامين سرمايه، برخي نمايندگان مجلس، تعدادي از مسئولان وزارت نفت و کارشناسان اقتصادي برگزار شد.
به نقل از تسنيم، در حالي که يکي از دلايل اصلي تدوين مدل جديد قراردادهاي نفتي ايران معروف به IPC جذاب کردن مدل قراردادي براي جذب سرمايه در صنعت نفت بوده، دولت نسبت به حجم نقدينگي حدود 1400 هزار ميليارد توماني براي تأمين مالي پروژه‌هاي نفتي همچنان بي‌تفاوت است.
اين موضوع که وزارت نفت به نمايندگي از دولت، فقط به بحث تدمين مالي پروژه‌هاي نفتي از خارج از کشور چشم دوخته، موضوع جلسه کميته اقتصاد مقاومتي مجلس شوراي اسلامي‌بود. در اين جلسه که با حضور فعالاني از بازار سرمايه، شرکت‌هاي تامين سرمايه، برخي نمايندگان مجلس، تعدادي از مسئولان وزارت نفت و کارشناسان اقتصادي برگزار شد، ظرفيت تأمين مالي قراردادهاي نفتي از طريق بازار سرمايه مورد بحث و بررسي قرار گرفت. رحيم زارع سخنگوي کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي‌و رئيس کميته اقتصاد مقاومتي مجلس در اين خصوص گفت: کميته اقتصاد مقاومتي مجلس بنا دارد با بررسي موضوع تامين مالي قراردادهاي نفتي ازطريق بازارسرمايه و منابع داخلي، زمينه تسهيل در تامين اين منابع مالي را فراهم و موانع موجود در اين مسير را رفع کند.
وي ادامه داد: ميزان تأمين مالي از طريق بازار سرمايه طي 10 سال گذشته بيش از دوازده برابر افزايش يافته، به نحوي که از 42 هزار ميليارد ريال در سال 86 به بيش از 522 هزار ميليارد ريال در سال 95 افزايش يافته است.
رئيس کميته اقتصاد مقاومتي مجلس تصريح کرد: درحال حاضر نيز بازار سرمايه روش‌ها و امکانات نويني براي جذب سرمايه در دست دارد که مي‌تواند از آن براي تامين مالي مناسب پروژه‌هاي کلان نفتي استفاده کند.
وي افزود: پروژهاي نفتي، عموما پروژه‌هاي با سود بالا و ريسک کم هستند که بطور طبيعي مردم و بخش خصوصي علاقه به سرمايه گذاري در آن هستند از طرف ديگر با توجه به حجم بالاي نقدينگي در کشور، بازار سرمايه پتانسيل بالايي براي تامين سرمايه مورد نياز اين پروژه‌ها دارد. سخنگوي کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي‌اذعان داشت: تأمين مالي پتروشيمي‌شيراز در زمان بسيار کم از طريق بورس کالاي ايران و خريد اوراق مشارکت آن توسط مردم و همچنين تجربه بسيار موفق فروش اوراق مشارکت توسط شرکت ملي نفت و تقاضاي 80 برابري خريد اوراق نسبت به عرضه آن، بيانگر اين است که چنانچه صنعت نفت دست همکاري به سمت مردم و بخش خصوصي دراز کند، مردم و بخش خصوصي از آن استقبال مي‌کنند البته شرکت‌هاي تامين سرمايه نيز تمايل به سرمايه گذاري در پروژه‌هايي نفتي را دارند. مسئولان بازار سرمايه کشور از جمله مسئولان سازمان فرابورس بارها اعلام کرده‌اند که ظرفيت تأمين مالي صنعت نفت از بازار سرمايه وجود دارد، پيش از اين نيز شاهد صدور اوراق مشارکت نفتي در بازار سرمايه کشور و فروش چنددقيقه‌اي اين اوراق و استقبال کم‌نظير مردم و دارندگان سرمايه از اين اوراق بوده‌ايم؛ همچنين طبق آمار رسمي‌بانک مرکزي و مرکز آمار ايران، در پايان سال 95 حجم نقدينگي کشور 1250 هزار ميليارد تومان بوده که اين رقم اکنون به حدود 1400 هزار ميليارد تومان رسيده و دولت متأسفانه هيچ برنامه مشخصي براي جذب اين نقدينگي در پروژه‌هاي اقتصادي به‌ويژه صنعت نفت ندارد.


مديرعامل فرابورس از پذيرش سه صندوق سرمايه‌گذاري جسورانه به ارزش ۱۲۰ ميليارد تومان خبر داد و گفت: موافقت اصولي ۷ صندوق جسورانه با سرمايه ۱۷۰ ميليارد تومان نيز دريافت شده است. امير‌هاموني در گفتگو با مهر، گفت: تا کنون ۶ اختراع و ۲ طرح صنعتي در اين بازار مورد معامله قرار گرفته که ۶ مورد به روش انتقال قطعي مالکيت و ۲ مورد نيز به روش اعطاي مجوز بهره‌برداري معامله شده‌اند. مديرعامل فرابورس ايران با بيان اينکه تاکنون ۲۰ صندوق سرمايه‌گذاري جسورانه درخواست تاسيس خود را ارائه کرده‌اند، به پذيره‌نويسي ۳ صندوق VC به ارزش ۱۲۰ ميليارد تومان اشاره کرد و گفت: از طريق پذيره‌نويسي اين صندوق‌ها بخشي از منابع مالي براي سرمايه‌گذاري در حوزه دانش‌بنيان جذب شده است. هاموني با اعلام اينکه يک صندوق VC با سرمايه ۱۰ ميليارد تومان در شرف پذيره‌نويسي است، از دريافت موافقت اصولي ۷ صندوق جسورانه با سرمايه ۱۷۰ ميليارد تومان خبر داد و گفت: صندوق جسورانه دانشگاه تهران يکي از اين ۷ صندوق است که در شرف پذيره‌نويسي قرار دارد. وي در ادامه به تفاهم‌نامه همکاري ميان فرابورس ايران و پارک علم و فناوري دانشگاه‌ تهران که به تازگي با حضور رئيس دانشگاه تهران و رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار، امضاء شد، اشاره کرد و گفت: امضاي تفاهم‌نامه با نخستين و بزرگ‌ترين پارک دانشگاهي کشور به طور قطع نقطه عطفي در مسير فعاليت‌هاي بازار دارايي فکري خواهد بود. مديرعامل فرابورس در خصوص دستاوردهاي اين تفاهم‌نامه گفت: در بحث تفاهم‌نامه، مهم‌ترين محور موجود پذيرش شرکت‌هاي دانش‌بنيان پارک علم و فناوري دانشگاه تهران در تابلو دانش‌بنيان در فرابورس است و همکاري بين پارک و فرابورس به تجاري‌سازي محصولات فناورانه و گسترش و رونق بازار دارايي فکري مي‌انجامد. هاموني با بيان اينکه بازار دارايي فکري، بستري براي ارتباط مستقيم بين توليد علم و صنعت ايجاد کرد تا از اين رهگذر مبتکران بتوانند در فضايي شفاف و رقابتي، دارايي فکري خود را که نشات گرفته از دانش و تفکر آنها است، طي سازوکارهاي شفاف در اختيار سرمايه‌گذاران قرار دهند، افزود: در همين راستا و به منظور تقويت ارتباطات دو سويه ميان مخترعان و صاحبان سرمايه، هر ساله چندين فستيوال بازار دارايي فکري با همکاري فرابورس ايران براي تعامل هر چه بيشتر ميان صاحبان نوآوري و فناوري با سرمايه‌گذاران و صنعتگران در حوزه‌هاي تخصصي متعدد برگزار مي‌شود. وي همچنين، از انجام معامله دو اختراع و يک طرح صنعتي به ارزش ۱۸ ميليارد و ۷۵۰ ميليون ريال طي يک‌ماه در بازار دارايي فکري ايران خبر داد و گفت: با انجام سه معامله جديد، ارزش معاملات اين بازار به رقم ۵۱ ميليارد و ۷۵۰ ميليون ريال رسيده است. مديرعامل فرابورس، با بيان اينکه با قطعيت اين معامله‌ها و افزوده شدن طرح‌ها و اختراعات متنوع به فهرست عرضه‌هاي بازار دارايي فکري، اهداف ترسيم‌شده براي اين بازار در مسير تحقق بيشتر قرار گرفته است؛ افزود: يکي از اهداف از راه‌اندازي بازار دارايي فکري، هدايت اختراعات و طرح‌هاي صنعتي به يک کانال مشخص، به‌ منظور تجاري‌سازي آن‌ها بود.