واردات برنج متوقف شد
رئيس سازمان توسعه تجارت گفت: وزارت جهاد کشاورزي طي نامه‌اي به علت واردات بيش از نياز برنج در سال جاري و با توجه به اختيارات قانوني تا اطلاع ثانوي از ثبت سفارش واردات برنج جلوگيري کرد. مجتبي خسروتاج در گفتگو با فارس در مورد علت بسته بودن سايت ثبت سفارش واردات برنج گفت: وزارت جهاد کشاورزي با توجه به اختيارات قانوني طَي نامه‌اي اعلام کرده است به دليل واردات بيش از يک ميليون تن برنج در پنج ماهه اول سال‌جاري تا اطلاع ثانوي از ثبت سفارش واردات برنج جلوگيري مي‌شود. رئيس سازمان توسعه تجارت افزود: همچنين وزارت جهاد کشاورزي اعلام کرده که طي اين مدت بيش از نياز وارداتي به کشور برنج وارد شده و بازار داخلي نيز در رکود بسر مي‌برد بنابراين فعلاً از ثبت سفارش واردات برنج جلوگيري مي‌شود. وي اظهار داشت: بديهي است برنج‌هاي وارداتي قبلي به گمرکات که با رعايت مقررات وارد شده باشد، مي‌تواند ترخيص شود.

تدوين و تصويب بسته حمايتي از صادرکنندگان
مديرکل دفتر توسعه صادرات محصولات صنعتي و معدني سازمان توسعه و تجارت ايران از تدوين و تصويب بسته حمايتي از صادرکنندگان خبر داد و گفت: ابعاد مختلف حمايت از صادرات در اين بسته، در نظر گرفته شده است. به گزارش ايرنا، مسعود کمالي اردکاني با اعلام اين خبر افزود: در حال حاضر 90 درصد صادرات کشور متمرکز به 20 بازار است که عمده آنها شامل کشورهاي افغانستان، عراق، ترکمنستان، آذربايجان، ترکيه، هند، چين و پاکستان مي‌شود. وي با يادآوري اينکه ميزان صادرات کشور طي سال گذشته حدود 350 ميليون دلار بود، گفت: طي هفت ماه‌امسال، حدود 210 ميليون دلار صادرات داشتيم که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، حدود پنج درصد افزايش يافته است. کمالي اردکاني ادامه داد: منابع کمي‌براي حمايت از صادرکنندگان در اختيار داريم ولي اميدواريم براي تا پايان سالجاري بتوانيم حمايت‌هاي بيشتري از صادرکنندگان انجام دهيم. وي گفت: مشکلات صادرات کشور در سه بخش زيرساخت‌هاي تجاري، نهادهاي اجرايي و بازارهاي خارجي از جمله افزايش يکباره تعرفه‌ها در بازارهاي خارجي است و رفع مشکلات صادرکنندگان، نيازمند همکاري همه دستگاه‌هاست و همه بايد در کنار سازمان توسعه و تجارت، پيگير کارها باشند.

آگهي جذب سرمايه گذار براي 15 محدوده معدني کشور
رئيس سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني از اعلان آگهي 15 محدوده جديد معدني در پهنه‌اي به وسعت پنج هزار کيلومتر مربع براي جذب سرمايه گذار ايراني يا بين المللي خبر داد. مهدي کرباسيان در گفتگو با ايرنا افزود: تا يک ماه آينده با همکاري سازمان زمين شناسي نقشه يک صد هزارم معدني کشور چاپ شده و در اختيار سرمايه گذاران ايراني و خارجي قرار خواهد گرفت تا بتوانند با اطلاعات کامل نسبت به سرمايه گذاري اقدام کنند. به گفته اين مقام مسئول، در پهنه 250 هزار کيلومتر مربعي که کار اکتشاف آغاز شده، اکنون 400 محدوده معدني مشخص شده و روز گذشته نيز 15 محدوده از ميان آنها در پهنه‌اي پنج هزار کيلومتر مربعي براي جذب سرمايه گذاران ايراني، خارجي يا سرمايه گذاري مشترک آگهي شده است. وي خاطرنشان کرد: ايميدرو هزينه‌هايي را که در موضوع اکتشاف داشته است، از سرمايه گذاران دريافت نمي‌کند و همچنين بخش خصوصي مي‌تواند آنچه را که به عنوان سهم 20 درصدي ايميدرو مطرح است پس از دريافت پروانه اکتشاف در بلندمدت خريداري کرده و مالک 100 درصدي معادن شود.


معاون وزير صنعت، معدن و تجارت با تاکيد بر اينکه پژو، غرامت قرارداد قبلي خود را به ايران پرداخت کرده، گفت: هنوز تغييري در رفتار خارجي‌ها نديده‌ايم. محسن صالحي نيا گفت: بخشي از غرامت پژو به ايران در قالب ارسال قطعات و بخشي ديگر به صورت آموزش کارکنان هزينه شده است و همين غرامت‌ها در قراردادهاي جديد خودروسازان ايراني با اروپايي‌ها هم ديده شده است. وي تجارت افزود: حدود هشت بند بابت اخذ غرامت از شرکت پژو در قرارداد جديد گنجانده شده بود؛ به اين معنا که پرداخت اين غرامت بخشي از قرارداد جديدي بود که اين خودروساز فرانسوي، در دوره جديد همکاري با ايران منعقد کرده است.


رئيس کميسيون معدن خانه اقتصاد با بيان اينکه هيچ برنامه‌اي براي حمايت از معادن ذغال‌سنگ وجود ندارد گفت: بايد مشخص شود ايميدرو در مذاکره با طرف‌هاي خارجي در حوزه ذغال سنگ چه دستاوردي داشته است. سعيد صمدي با اشاره به اينکه متأسفانه‌امروز تکنولوژي اکثر معادن ذغال سنگ حداقل براي 50 سال گذشته است، اظهار داشت: در حال حاضر هيچ برنامه اي براي حمايت از معادن ذغال سنگ وجود ندارد. فقط مسئولين به اعلام برنامه‌هاي مختلف مي‌پردازند اما در عمل خبري از بهبود اوضاع نيست. رئيس کميسيون معدن خانه اقتصاد همچنين در ادامه خاطرنشان کرد: در 5 سال امسال ظرفيت توليد معادن ذغال سنگ 50 درصد کاهش يافته است.


يک فعال در صنعت قطعه‌سازي کشور مي‌گويد: با تقويت بنيه مالي و تزريق نقدينگي به صنعت قطعه‌سازي، روح تازه‌اي به کالبد قطعه‌سازي کشور دميده مي‌شود. ابوالقاسم آروند اظهار داشت: با بهبود جريان نقدينگي در واحدهاي قطعه‌سازي بي‌شک بروزساني تجهيزات توليد و گسترش همکاري با شرکت‌هاي خارجي رخ خواهد داد. وي با توجه به اهميت صادرات قطعات و اهداف ترسيم شده تا سال 1404 افزود: براي اينکه صنعتي خودروسازي قوي و رقابتي در دنيا باشيم بايد صنعت قطعه‌سازي کشور نيز در اوج توانمندي و قدرت باشد تا علاوه بر همکاري و رقابت با همتايان خارجي، شاهد حضور پررنگي در بازارهاي صادراتي در هر دو زمينه خودرو و قطعه‌سازي باشيم.


وزير صنعت در ديدارهاي جداگانه منطقه اي تاکيد کرد
گروه صنعت، معدن و تجارت: طي روزهاي گذشته محمد شريعتمداري، وزير صنعت، معدن و تجارت در ديدارهايي با مسئولان اقتصادي کشورهاي ترکيه و قزاقستان بر گسترش روابط تجاري و صنعتي با کشورهاي منطقه تاکيد کرد. براساس اين گزارش‌ها ايران و قزاقستان در راستاي افزايش سطح همکاري‌هاي صنعتي، تجاري و کشاورزي به تفاهم رسيده و در زمينه تسهيل در صدور رواديد براي تجار ايراني و قزاقستاني به منظور حذف آن تأکيد کردند. همچنين شريعتمداري، وزير صنعت ايران و وزير اقتصاد ترکيه درخصوص برداشتن ديوارهاي تعرفه‌اي و کاهش تعرفه‌ها، برداشتن safe card، مقررات گمرکي طرفين، برقراري تعرفه‌هاي ترجيحي بين دو کشور و نيز مشکلات شرکت‌هاي فعال بخش خصوصي طرفين براي فعاليت در کشور مقابل بحث و گفتگو کردند.
گسترش همکاري‌ها با قزاقستان
وزير صنعت، معدن و تجارت در تفاهم‌نامه‌اي با معاون نخست‌وزير قزاقستان بر توافقي دو طرفه در رابطه با توسعه همکاري‌هاي صنعتي، تجاري، کشاورزي و نيز ترانزيت کالا به کشورهاي خليج‌فارس تأکيد کردند. در اين جلسه محمد شريعتمداري، وزير صنعت، معدن و تجارت با اشاره به ظرفيت‌هاي مطلوب صدور خدمات فني -مهندسي ايران و همکاري‌هاي مشترک با کشورهاي ثالث در اين حوزه اظهار کرد: با قزاقستاني‌ها در ارتباط با يادداشت تفاهم مشترک براي توسعه خدمات فني-مهندسي بين دو کشور به توافق رسيديم و معتقديم که‌امکان توسعه همکاري‌هاي صنعتي، معدني و تجاري ميان ايران و قزاقستان وجود دارد. وي ادامه داد: ظرفيت‌هاي قابل اشاره‌اي در توليد تجهيزات نيروگاهي در ايران وجود دارد و در زمينه نيروگاه‌هاي سيکل ترکيبي، گازي و برقي آبي با توجه به تجهيزات ايران به خصوص تحت ليسانس شرکت‌هاي بزرگ دنيا به ظرفيت‌هاي خوبي براي افزايش ميزان صادرات رسيده‌ايم.
ايجاد زمينه سوآپ ايران، قزاقستان و روسيه
وزير صنعت، معدن و تجارت با طرح اين موضوع که در زمينه گندم ايران در حال حاضر يک کشور صادرکننده است، گفت: با توجه به خودکفايي گندم مذاکراتي براي خريد گندم از افغانستان را دولت از طريق جهاد کشاورزي دنبال نمي‌کند اما ظرفيت‌هاي کارخانجات آرد ايران مي‌تواند براي صدور آرد به کشورهاي همسايه مورد استفاده قرار گيرد و از ظرفيت‌هاي خالي اين کارخانجات به صورت مشترک استفاده شود. شريعتمداري با اعلام اينکه در زمينه سوآپ، ترانزيت و ورود موقت محصولات کشاورزي به صورت سه جانبه ميان ايران، قزاقستان و روسيه‌امکان همکاري‌هاي گسترده در آينده وجود دارد، خاطر نشان کرد: وزارت جهاد کشاورزي اين مسئله را در دستور کار قرار داده و از سوي ديگر ايميدرو آمادگي دارد تا در زمينه مسائل مختلف معدني همکاري‌هاي مشترکي با طرف‌هاي خود در دولت قزاقستان داشته باشد. وي با اشاره به اينکه توسعه روابط دو جانبه به ويژه در بخش بانکي مورد صحبت قرار گرفت، بيان کرد: تسهيل در صدور ويزا براي تجار ايراني و قزاقستاني از ديگر مسائلي است که دو کشور براي حذف رواديد براي تجار در اين رابطه اعلام آمادگي کردند.
ترانزيت کالاهاي قزاقستان به خليج‌فارس
همچنين معاون نخست‌وزير و وزير کشاورزي قزاقستان با اشاره به اينکه مهمترين مسائل اقتصادي و تجاري بين ايران و قزاقستان مدنظر است، اظهار کرد: با طرف ايراني خود در زمينه‌هاي صنعتي، کشاورزي و تجاري به توافق رسيديم و زمينه‌هاي جديد افزايش مبادلات مورد بررسي قرار گرفت، همچنين قزاقستان مي‌تواند در زمينه صادرات غلات نياز ايران را تأمين کند و به صورت متقابل ميوه‌جات و ديگر کالاهاي کشاورزي را وارد نمايد. موضوع ترانزيت کالاهاي قزاقستان از طريق ايران به کشورهاي خليج‌فارس از ديگر مسائلي بود که عسگر ميرزا احمداف به آن اشاره کرد و گفت: در اين زمينه توافقات مطلوبي حاصل شد و اميدواريم که از ظرفيت‌هاي دو کشور بيش از پيش استفاده کنيم.
سرعت بخشيدن همکاري اقتصادي ايران و ترکيه
از طرف ديگر محمد شريعتمداري در ديدار با وزير اقتصاد ترکيه و هيات همراه او متذکر شد: معتقدم با توجه به اراده مستحکم رهبران دو کشور ايران و ترکيه به گسترش همه جانبه روابط، بايد قدم‌هايمان را سريعتر برداريم. وزير صنعت، معدن و تجارت با ابراز خرسندي از اينکه در کنار سند کميسيون مشترک يک پيش‌نويس توافقنامه همکاري در زمينه صدور خدمات فني و مهندسي و نيز همکاري‌هاي مشترک براي اين فعاليت‌ها در کشور ثالث بين دو کشور آماده‌امضا شده، اظهار کرد: اميدوارم آغازي براي فعاليت‌هاي گسترده و همکاري‌هاي مشترک خدمات فني و مهندسي بين دو کشور ايران و ترکيه و سرآغاز ارزشمندي براي فعاليت‌هاي بزرگ آينده باشد. شريعتمداري تصريح کرد: مناسب است در مفاد پيش‌نويس صورت جلسه کميسيون مشترک برخي نکات عملياتي‌تري را در متن صورت جلسه کميسيون مشترک همکاري‌هاي همه جانبه دو کشور وارد کنيم و اجرايي‌تر و عملياتي‌تر در حل مشکلات دو کشور وارد شويم. وزير صنعت، معدن و تجارت با اشاره به سفرهاي ايرانيان به ترکيه افزود: واقعيت اين است که مردم ما هم مثل دولتمردان نسبت به ترکيه احساس برادري و نزديکي و اخوت دارند و سفرهاي قابل ملاحظه ايراني‌ها به ترکيه نشانگر اين است. البته‌اميدواريم با ايجاد پايه‌هاي مناسب گردشگري شاهد حضور اتباع کشور دوست و برادر ترکيه بيش از پيش در ايران باشيم. شريعتمداري با اشاره به مذاکرات روساي جمهور دو کشور تصريح کرد: دراين مذاکرات دو طرف بسيار عملياتي صحبت کردند و در شوراي عالي همکاري‌هاي دو کشور روساي جمهور دو کشور و نيز معاون اول رئيس‌جمهور ما و نخست‌وزير ترکيه با هم مذاکرات بسيار روشني داشتند.
تأمين منافع دو کشور در قراردادها
در ادامه وزير اقتصاد ترکيه نيز بر تأمين منافع دو کشور در امضاي قراردادها و اسناد تاکيد کرد. نيهات زيبکچي افزود: معتقدم راه درست در نظر گرفتن منافع مشترک دو طرف است. وي تصريح کرد: روابطي که در چارچوب آن فقط منافع يک طرف تأمين شود روابط پايداري نخواهد بود. زيبکچي افزود: متني که قرار است امروز در خصوص خدمات متقابل مهندسي رايزني و مشاوره و امضا شود متن فوق‌العاده مهمي‌است و ارزش نماديني دارد. وي يادآور شد: قطعاً اين جايگاهي که الان قرار داريم نقطه‌ايدئال ما نيست و باور داريم که کارهاي بسياري هست که مي‌توانيم با هم انجام دهيم. زيبکچي تصريح کرد: اين واقعيتي است که ما بعضاً با اتفاقات نه چندان مثبت براي حل موانع و مشکلات زمان زيادي را هزينه مي‌کنيم و فرصت را از دست مي‌دهيم و گاهي با تمرکز بر روي جزئيات قراردادها و وسواسي که به خرج مي‌دهيم گامي‌به عقب برداشته و در واقع فرصت سوزي مي‌کنيم. وي افزود: روساي جمهور دو کشور با ديدگاه بلند نظرانه اهدافي که برازنده دو کشور است را با ايده‌هاي بزرگ مطرح مي‌کنند و اميدوارم ما نيز هر چه زودتر اقدامات ملموس را شروع کنيم. وزير اقتصاد ترکيه ادامه داد: ايران و ترکيه مکمل هم براي همکاري‌ها هستند و با در کنار هم قرار گرفتن اين دو کشور و ايجاد هم‌افزايي، قدرت فوق‌العاده‌اي پيدا مي‌کنند.


سرمايه گذاري 300 ميليون يورويي خودروساز فرانسوي در خط توليد مشترک
گروه صنعت، معدن و تجارت: روز يکشنبه اولين محصول سيتروئن در ايران رونمايي شد. در همين حال آنطور که گفته شده شمارش معکوس براي عرضه سه محصول جديد سيتروئن در ايران آغاز شده است. مسئولان شرکت خودروسازي سايپا سيتروئن اعلام کرده‌اند که اين محصولات جديد در يک دوره زماني دو ساله توليد و به بازارهاي ايران عرضه خواهند شد. اين آخرين خبرهايي است که درباره همکاري مشترک ميان سايپا و سيتروئن در رسانه‌ها منتشر شده است. اين در حالي است که روز گذشته يک نماينده مجلس از طرح سؤال از وزير صنعت، معدن و تجارت درباره قرارداد رنو، ديگر خودروساز فرانسوي خبر داده است. با اين حال منصور معظمي، رئيس هيات عامل ايدرو نيز اعلام کرده که هنوز هيچ خللي در برنامه‌هاي پيش بيني شده در قراردادهاي رنو و توتال ايجاد نشده است.
سرمايه گذاري 300 ميليون يورويي سيتروئن در ايران
مديرعامل سايپا-سيتروئن از توليد سيتروئن C۳ از ارديبهشت سال آينده خبر داد و گفت: سيتروئن ٣٠٠ ميليون يور در ايران سرمايه گذاري مي‌کند. فريبرز شهباز در مراسم رونمايي از نخستين محصول ارائه شده خود به بازار ايران، گفت: توليد سيتروئن C۳ در ارديبهشت سال آينده شروع مي‌شود و اولين محصول را مي‌توانيم به توليد برسانيم؛ البته بعد از اين‌که شرکت به صورت رسمي‌ثبت شد و عملاً کارهاي اجرايي شد، در اين مدت يک ساله تغييرات زيادي را در کارخانه شروع کرديم. مديرعامل سايپا- سيتروئن افزود: برنامه‌اي که ما داريم، اين است که ۳۰۰ ميليون يورو سرمايه‌گذاري صورت گيرد و توسعه شبکه فروش و خدمات پس از فروش نيز انجام شود. همچنين برنامه داريم که تا ۴ هزار نفر پرسنل را افزايش دهيم.
آماده سازي خطر توليد سيتروئن C3
شهباز تصريح کرد: همچنين برنامه اين است که تا ۷۰ درصد ساخت داخل براي اين خودرو داشته باشيم و ظرفيت توليد، تا ۲۰۰ هزار دستگاه قابل افزايش است. در عين حال، ۱۵ نفر از همکاران سيتروئن در تهران همکاري مي‌کنند. وي گفت: برنامه داريم که جزو ۵ شرکت اول گروه سيتروئن شويم و مي‌خواهيم رهبريت کيفيت خودرو و فروش را داشته باشيم و يک بخشي از توليدات بايد صادر شود. مديرعامل سايپا-سيتروئن درباره قيمت احتمالي سيتروئن C۳ گفت: هنوز قيمت نهايي مشخص نشده؛ چراکه پارامترهاي مختلفي روي قيمت مؤثر هستند. اما قيمت جهاني آن ۱۲ تا ۲۰ هزار يورو است؛ منتها با اين تفاوت که هيچ‌کدام موتور ۱۶۰۰ توربوشارژ نيست.
شهباز همچنين از آماده‌سازي خطوط توليد خودروي سيتروئن C۳ در سايت سايپا کاشان خبر داد و گفت: توليد اين خودرو، در ۶ ماهه ابتدايي سال آينده آغاز و در صورت تأمين شرايط مناسب، توليد آن به ۳۵ هزار دستگاه در سال خواهد رسيد. وي با بيان اينکه توليد اين خودرو با داخلي‌سازي ۲۰ درصد آغاز خواهد شد و در اين زمينه در حال ارزيابي قطعه‌سازان براي افزايش سطح داخلي‌سازي آن هستيم، افزود: تا سال ۹۸، سه محصول در کلاس‌هاي مختلف توليد خواهد شد و ۳۰ درصد از اين توليدات صادر خواهد شد. شهباز متذکر شد: اين خودرو فقط در ايران و اسلواکي توليد مي‌شود و به همين دليل صادرات آن از اهميت ويژه‌اي برخوردار است و بازارهاي هدف آن خاورميانه و آفريقاي‌شمالي در نظر گرفته شده است.
توليد سه محصول سيتروئن در ايران
در همين حال قائم مقام سايپا سيتروئن از عرضه سه خودرو جديد سيتروئن در ايران در طول دو سال آينده خبر داد. به گزارش ايسنا، يان مارتين در مراسم اولين محصول سيتروئن در ايران اظهار کرد:‌ اولين خودرو توليدي نيو C۳ بوده و دو خودرو ديگر نيز در کلاس سدان و SUV عرضه خواهد شد. وي با بيان اينکه يک خودرو کلاس B سدان براي بازار ايران در حال طراحي است، خاطرنشان کرد: در فرايند طراحي اين خودرو نظريات مشتريان ايراني لحاظ خواهد شد. وي ادامه داد: همکاري اخير با سايپا يکي از بزرگترين پروژه‌هاي بزرگ سرمايه‌گذاري خارجي سيتروئن است ضمن آنکه سايپا شريک بلندمدت ماست و ۵۰ سال پيش اولين همکاري را با يکديگر آغاز کرديم. قائم مقام سايپا سيتروئن ادامه داد: نمايندگي‌هاي فروش سايپا سيتروئن با استانداردهاي روز سيتروئن که در اروپا اجرا شده در ايران نيز راه‌اندازي خواهد شد به گونه‌اي که مشتريان ايراني از خدماتي مشابه مشتريان اروپايي ما بهره‌مند مي‌شوند. وي خاطرنشان کرد: خودروهاي توليدي در ايران تا ۷۰ درصد ساخت داخل خواهند شد و ۳۰ درصد آن‌ها نيز به مصرف صادرات خواهند رسيد. مارتين گفت: روابط کلان بين کشورها، کيفيت خوب و قيمت مناسب سه الزام اصلي براي صادرات خودرو در جهان هستند که ما بر روي آن‌ها تمرکز کرديم.
قرارداد توتال و رنو طبق برنامه پيش مي‌رود
در همين حال منصور معظمي، رييس هيات عامل ايدرو در حاشيه افتتاح دومين نمايشگاه بين‌المللي خودرو تهران درباره وضعيت قرارداد رنو، اظهار کرد: هيچ مشکلي در قرارداد با رنو وجود ندارد و اين قرارداد طبق روال پيش مي‌رود. وي همچنين درباره اظهارات اخير مديرعامل توتال، اظهار کرد: تا به‌امروز توتال هيچ تغييري در قراردادش با شرکت ملي نفت ايران نداشته است و کار طبق برنامه پيش مي‌رود. در اين زمينه‌ها بايد فضا را به گونه‌اي مديريت کنيم که شرکت‌هاي خارجي با خيال آسوده به ايران بيايند. رييس هيات عامل ايدرو درباره اخذ تضامين لازم در قراردادهاي جديد با شرکت‌هاي خارجي، اظهار کرد: بله در اين زمينه تضمين‌هاي لازم ديده شده است. معظمي‌با بيان اينکه صنعت خودرو يک صنعت استراتژيک است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر حدود ۱۹ ميليون دستگاه در کشور در حال تردد بوده و هر خانوار ايراني به طور متوسط داراي يک خودرو است. وي ادامه داد: البته به دليل آنکه وسايل حمل و نقل عمومي‌کافي نيست مردم ناچار به استفاده از خودروي شخصي هستند بنابراين بايد سيستم حمل و نقل عمومي‌را توسعه دهيم.
درهاي باز ايران براي سرمايه گذاري خارجي
رييس هيات عامل ايدرو افزود: وزارت صنعت بر کيفيت خودروهاي داخلي به شدت حساس است و نسبت به گذشته سخت‌گيري بيشتري دارد. در اين زمينه وزير صنعت از خودروسازان خواسته کيفيت محصولات‌شان را افزايش دهند. معظمي‌با بيان اينکه ما درهاي کشور را براي ورود خودروهاي خارجي باز نکرده‌ايم، اظهار کرد: هر خودروسازي که مي‌خواهد وارد بازار ايران شود بايد در ايران سرمايه‌گذاري کند بنابراين خودروسازاني که صرفاً به دنبال واردات خودرو به ايران باشند آنها را محدود خواهيم کرد. وي ادامه داد: در شش قراردادي که در پسابرجام با خودروسازان خارجي منعقد شده موضوع آغاز توليد با ۴۰ درصد داخلي‌سازي ديده شده است. همچنين ظرف سه سال بايد داخلي سازي محصولات به ۷۰ تا ۸۰ درصد افزايش يابد. معظمي‌خاطرنشان کرد: قطعه‌سازان در سال‌هاي اخير در زمينه ارتقاي تکنولوژي و نيروي انساني سرمايه‌گذاري لازم را نکرده‌اند بنابراين بايد در اين مورد ارتقا پيدا کنند تا بتوانند در قراردادهاي جديد خودرويي مشارکت کنند.


دومين نمايشگاه بين المللي خودرو تهران با حضور، منصور معظمي‌رئيس هيات عامل سازمان گسترش و‌ نوسازي صنايع ايران و معاون اقتصاد شهري شهرداري تهران، مقامات وزارت صنعت، معدن و تجارت، مديران خودروئي کشور، برخي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي‌و روساي انجمن‌ها و اتحاديه‌هاي مرتبط در محل نمايشگاه‌هاي بين المللي شهر آفتاب تهران گشايش يافت.
به گزارش خبرنگار روزنامه تجارت در اين نمايشگاه که با حمايت وزارت صنعت، معدن و تجارت و زير مجموعه‌هاي اين وزارتخانه برپا شده است، علاوه بر شرکت‌هاي داخلي، کمپاني‌ها و نمايندگي خودروسازي کشورهاي کره جنوبي، ژاپن، چين، ترکيه، فرانسه، آلمان، انگليس، اسپانيا، ايتاليا و تايوان نيز حضور دارند. سال گذشته بازديد بيش از يک ميليون نفر از نمايشگاه خودرو تهران خبر ساز شد و حالا با توجه به تغيير زمان برگزاري از بهمن به آذر ماه، پيش بيني مي‌شود تعداد بازديدکنندگان نسبت به سال گذشته بيشتر شود و از اين رو شرکت‌هاي خودروسازي و نمايندگي‌هاي برندهاي معتبر نيز سعي کرده‌اند تا با بهترين‌هاي خود در نمايشگاه حضور يابند. حضور گروه صنعتي ايران خودرو، گروه خودروسازي سايپا، شرکت‌هاي ايرتويا(تويوتا و لکسوس)، نگين خودرو(رنو)، کرمان موتور(هيونداي)، آرمان موتور کوير(لوکسژن) و جمعي ديگر از برندهاي معتبر خودرويي در نمايشگاه خودرو 96 تهران؛ مي‌تواند دليل استقبال خوب مردم از اين نمايشگاه بزرگ باشد. در اين نمايشگاه علاوه بر شرکت‌هاي خودرو ساز داخلي، بسياري از شرکت‌ها و کمپاني بزرگ جهان جديدترين توليدات خود را ارائه و به نمايش عموم مي‌گذارند. يکي از برنامه‌هاي جانبي نمايشگاه که چشم مخاطبان و کارشناسان را خيره خواهد کرد رونمائي از محصولات بسيار جديد شرکت و کمپاني‌هاي داخلي و خارجي است و بر اين اساس شرکت سايپا و ايران خودرو و کمپاني‌هاي تويوتا و بي ام و نيز محصولات بسيارجديد خود را رونمائي خواهند کرد.  بر اين اساس پيش بيني مي‌شود 15 خودرو جديد در نمايشگاه بين المللي خودرو تهران رونمائي شود. خودروهاي کلاسيک يکي ديگر از بخش‌هاي مهم دومين نمايشگاه بين المللي خودرو تهران خواهد بود که مخاطبان بسياري رو در کنار خود خواهد داشت/ در اين بخش ده‌ها مدل از خودروهاي کلاسيک به نمايش گذاشته مي‌شود. همچنين با توجه به اهميت هواي پاک و معظل آلودگي هواي کلانشهرها از جمله تهران، يکي از سالن‌هاي نمايشگاه بين المللي خودرو تهران به خودرو هاي هيبريدي و برقي اختصاص داده شده است. برگزاري دو همايش بين المللي و چندين کارگاه و نشست علمي‌و تخصصي و همچنين حضور چند هيئت سرمايه گذاري و اقتصادي، برخي از برنامه‌هاي جانبي نمايشگاه بين المللي خودرو تهران است. جذب سرمايه گذاري‌هاي داخلي و خارجي، ايجاد زمينه ورود دانش و تکنولوژي‌هاي روز صنعت خودروسازي به داخل کشور، يافتن بازارهاي جديد صادراتي، ايجاد اشتغال پايدار، حرکت به سمت توليد خودروهايي با مصرف کم و متناسب با محيط زيست برخي از اهداف برگزاري نمايشگاه بين المللي خودرو تهران است. نمايشگاه خودرو تهران تا 10 آذرماه در محل نمايشگاه‌هاي بين المللي شهر آفتاب از ساعت 10 صبح تا 18 پذيراي بازديدکنندگان و علاقمندان است. 


معاون اقتصادي و بازرگاني مرکز ملي فرش ايران از صادرات ۱۸۰ ميليون دلاري فرش دستباف طي هفت ماهه سال جاري در کشور خبر داد. به گزارش تسنيم، محمدمهدي فرشچي موحد افزود: باتوجه به اقدامات بازرگانان، مرکز ملي فرش و سازمان توسعه تجارت صادرات فرش دستباف ايران در مسير صعودي قرار دارد. وي همچنين اظهار داشت: ارزش صادرات فرش دستباف کشور در سال 1394 رقمي‌برابر 290 ميليون دلار بوده که اين عدد در سال 1395 به ميزان 359 ميليون دلار افزايش يافته است. وي گفت: صادرات فرش دستباف سال 95 به نسبت سال 94 از حيث وزني 13 درصد و به لحاظ ارزشي 23 درصد رشد را نشان مي‌دهد. فرشچي موحد گفت: در بحث استراتژي‌هاي حوزه بازاريابي برپايه سند راهبردي فرش دستبافت شش محور اساسي از قبيل نفوذ در بازارهاي خارجي جديد فرش دستباف، تسهيل تبادل اطلاعات بازار در زنجيره ارزش فرش دستباف، توسعه نام و نشان تجاري ملي پرشين کارپت، تقويت و توسعه تقاضاي بازار داخلي، حفظ و توسعه بازارهاي خارجي موجود فرش دستباف و تبليغ و ترويج ويژگي‌هاي متمايز هنري، فرهنگي و تاريخي فرش دستباف دنبال مي‌شود.


امير افسردير
Aafsardeyr@gmail.com
يکي از شاخص‌هاي مهم در سنجش کيفيت محيط کسب و کار، ثبات بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌هاست. در طول چند دهه گذشته، بارها مشاهده شده که بخشنامه‌هايي در طول سال صادر شده‌اند که حتي طول عمر آنها تا پايان همان سال هم نبوده است. گاهي اوقات صدور بخشنامه‌ها به شکلي اتفاق افتاده که يکي با ديگري مغايرت داشته و به عبارت بهتر، همديگر را ابطال کرده‌اند. از طرف ديگر نکته رنج آور اين است که با تغيير مديران سازمان‌ها، اين بخشنامه‌ها نيز دستخوش تحول مي‌شوند. بي شک در چنين شرايطي نمي‌توان از فعالان اقتصادي توقع داشت بتوانند حتي براي يک سال آتي بنگاه خود، برنامه قاطعي صورت دهند و بديهي است که وقتي برنامه‌ريزي‌ها، کوتاه‌مدت باشد، سرمايه‌گذاران از اين چندگانگي‌ها دچار آشفتگي وسردرگمي‌مي‌شوند. 
از طرف ديگر سرمايه‌گذاران خارجي هم براي اطمينان خاطر از سودآوري حضور خود در بازار يک کشور، از جمله مولفه‌هاي مهمي‌که مورد ارزيابي قرار مي‌دهند و بر اساس آن تصميم‌گيري خود را نهايي مي‌کنند، ميزان ثبات و آرامش آفريني قوانين و مقررات کشور مقصد است. تجربه جهاني نشان مي‌دهد تا مادامي‌که قوانين از ثبات کافي برخودار نيست، فضاي حاکم بر محيط کسب و کار و بنگاه‌هاي اقتصادي نيز از شرايط مطلوبي بهره نخواهد جست و انتظار رونق سرمايه‌گذاري و جذب سرمايه‌گذار، بي پايه و اساس است، چرا که سرمايه از محيط‌هاي ناامن و غير قابل پيش‌بيني، گريزان است.
علاوه بر اين، واقعيت دردناکي که بر اقتصاد ايران سايه‌انداخته اين است که وقتي از نوسانات متوالي دستورالعمل‌ها گلايه مي‌شود، فعالان اقتصادي شناسنامه دار متهم مي‌شوند که گلايه‌گذاري‌ها با هدف فرار از قانون و مقررات صورت مي‌گيرد. اين درحالي است که انجمن‌هاي تخصصي که از گردهم آمدن فعالان اقتصادي بخش خصوصي تشکيل شده‌اند، به هيچ‌وجه مخالف انجام مراتب اداري در دستگاه‌هاي نظارتي نيستند، بلکه خواهان تسريع امور و لحاظ همزمان دقت و سرعت هستند. حرف فعالان اقتصادي و انجمن‌هاي مرتبط با ايشان اين است که تغيير قوانين و دستورالعمل‌ها و صدور بخشنامه‌هاي ناقض يکديگر، انرژي بنگاه‌هاي اقتصادي را صرف گذر از هفت خوان ميزهاي دولتي مي‌کند که در نهايت به از دست دادن فرصت‌هاي کاري و افزايش قيمت تمام‌شده منجر مي‌شود. در انجمن‌هاي صنفي و تخصصي، تجربيات زيادي از نتيجه صدور بخشنامه‌هاي مختلف گردآوري شده است که مرور آنها مي‌تواند به صدور بخشنامه‌هاي صحيح و مؤثر و ثبات دستورالعمل‌ها منجر شود، ولي متاسفانه رأي و نظر تشکل‌ها چندان جدي گرفته نمي‌شود. آنچه اهميت تسهيل فرايندهاي اداري و اهميت ثبات قوانين و مقررات را بيش از پيش نمايان مي‌سازد آن است که وقتي بنگاه‌هاي رسمي‌و قانوني در دست‌اندازهاي فضاي کسب و کار گرفتار شده و از تأمين کالاي مورد تقاضاي بازار بازمي‌مانند، آنچه کسري بازار را جبران مي‌کند، کالاي قاچاق است.