متوسط قيمت مسکن 9/10 درصد افزايش يافت
تعداد معاملات و متوسط قيمت هر متر مربع واحد مسکوني در هشت ماه اول امسال رشد داشته است.
تازه‌ترين آمارهايي که بانک مرکزي درباره تحولات بازار مسکن شهر تهران در آبان ماه سال جاري منتشر کرده، حاکي از آن است که در آبان ماه سال 96 تعداد معاملات آپارتمان‌هاي مسکوني به حدود ۱۴ هزار و ۸۰۰ واحد رسيده که نسبت به ماه مشابه سال گذشته تا ۱۸.۵ درصد افزايش دارد. در اين بين واحدهاي تا پنج سال ساخت با سهم ۴۷.۲ درصد بيشترين سهم را به خود اختصاص داده‌اند. اين مقدار در مقايسه با آبان سال قبل تا پنج درصد کاهش يافته و در مقابل به سهم واحدهاي با قدمت ۶ تا ۱۰ سال و بيش از ۱۵ سال افزوده شده است.
همچنين توزيع تعداد معاملات انجام شده بر حسب مناطق مختلف در تهران از اين حکايت دارد که از ميان مناطق ۲۲ گانه منطقه پنج با سهم ۱۶.۵ درصدي از کل معاملات بيشترين تعداد قراردادهاي مبايعه‌نامه را دارا بود. مناطق چهار و دو به ترتيب با سهم‌هاي ۱۱.۶ و ۱۰.۱ در رتبه‌هاي بعدي قرار دارند. در مجموع ۷۴.۸ درصد از کل تعداد معاملات انجام شده در تهران مربوط به ۱۰ منطقه و ۲۵.۲ درصد ديگر به ۱۲ منطقه اختصاص دارد.
اما در رابطه با تحولات قيمتي مسکن در آبان ماه، آمار نشان مي‌دهد که متوسط قيمت يک متر مربع زيربناي واحد مسکوني معامله شده از طريق بنگاه‌هاي معاملات ملکي در تهران حدود چهار ميليون و ۸۹۰ هزار تومان بوده که نسبت به ماه قبل ۲.۱ و در قياس با آبان سال گذشته تا ۱۰.۹ درصد رشد دارد. بيشترين افزايش متوسط قيمت در اين ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل به منطقه ۵ با ۱۷.۱ درصد و کمترين ميزان رشد به منطقه سه و چهار درصد تعلق دارد.
در بين مناطق ۲۲گانه شهرداري تهران بيشترين متوسط قيمت يک متر مربع زيربناي واحد مسکوني حدود ۱۰ ميليون و ۲۰۰ هزار تومان در منطقه يک و کمترين آن با دو ميليون و ۳۷۰ هزار تومان در منطقه ۱۸ است.
در مجموع در هشت ماه ابتدايي سال جاري، تعداد معاملات آپارتمان‌هاي مسکوني شهر تهران به بيش از ۱۱۳ هزار واحد رسيده که نشان از افزايش ۷.۷ درصدي دارد. در اين مدت متوسط قيمت يک متر بناي واحد مسکوني معامله شده حدود چهار ميليون و ۶۵۰ هزار تومان است که حدود ۷.۱ درصد افزايش دارد.
همچنين در آبان ماه تحولات اجاره بهاي مسکن نشان داد که شاخص کرايه مسکن اجاري در تهران ۹.۶ و در کل مناطق شهري تا ۸.۵ درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل افزايش دارد.

کارشناسي 52 هزار واحد مسکوني خسارت ديده در زلزله
معاون بازسازي و مسکن روستايي بنياد مسکن گفت: تاکنون کارشناسي 52 هزار واحد مسکوني خسارت ديده مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه به اتمام رسيده است. عزيزالله مهديان در نشستي خبري با گسترده خواندن ميزان خسارات زلزله 7.3 ريشتري استان کرمانشاه، گفت: بر اساس برآورد اوليه يازده هزار واحد مسکوني روستايي و 4500 واحد مسکوني شهري تخريب شده و 15 هزار واحد مسکوني نيز خسارت ديده که بايد مرمت شوند.
وي با اشاره به تمهيدات انديشيده شده براي اسکان موقت خانوارهايي که واحدهاي مسکوني آنها تخريب شده و قابل سکونت نيست، اظهار کرد: به اين منظور براي اسکان موقت در روستاها قراردادي با سپاه منعقد شده که قرار است ظرف مدت 45 روز کانکس ساخته و نصب شود که البته کار از چند روز پيش آغاز شده است.در شهرها براي اسکان موقت خانوارهايي که واحدهاي مسکوني آنها تخريب شده از چند شيوه متفاوت نظير نصب کانکس، پرداخت اجاره بها و ... استفاده مي‌کنيم. خيرين نيز در حال ارسال کمک‌هايي به صورت کانکس به منطقه هستند که با نظارت در مناطق زلزله زده نصب خواهد شد. تلاش ما اين است اين کمک‌ها جمع آوري و بين همه زلزله زدگان بصورت يکنواخت توزيع شود. معاون بنياد مسکن با اشاره به تامين منابع مورد نياز براي ساخت و تعمير واحدهاي خسارت ديده در کوتاهترين زمان از سوي دولت، گفت: اين منابع اکنون قابل پرداخت است.
مهديان با بيان اينکه کار کارشناسي واحدهاي آسيب ديده با کمک همکاران بنياد مسکن هشت استان کشور در حال انجام است، گفت: تاکنون 52 هزار واحد مسکوني کارشناسي شده و کارشناسي مابقي واحدها نيز تا هفته آينده به اتمام خواهد رسيد. وي با بيان اينکه مسئوليت بازسازي با بنياد مسکن است، گفت: هدف اين است که بازسازي توسط خود مردم صورت گيرد، البته ما در بحث آواربرداري، تهيه نقشه، نظارت و... کنار مردم خواهيم بود و اين امور را به صورت رايگان انجام خواهيم داد.
مهديان با بيان اينکه براي بازسازي واحدهاي آسيب ديده هزار ميليارد تومان منابع وارد استان شده است، گفت: بدنبال اين هستيم مصالح و نيروي انساني مورد نياز براي بازسازي از خود استان تامين شود تا رونقي در استان ايجاد شود. وي در خصوص واحدهاي مسکن مهر خسارت ديده نيز گفت: قرار شده وزارت راه و شهرسازي در خصوص نحوه بازسازي اين واحدها پس از بررسي‌هاي لازم تعيين تکليف کند. مهديان در خصوص بازسازي اماکن آموزشي و بهداشتي درماني خسارت ديده در زلزله نيز گفت: مسئوليت اين کار با دستگاه‌هاي مربوطه است.
وي در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه تسهيلات در نظر گرفته شده کفاف ساخت واحدهاي تخريب شده را مي‌دهد، گفت: تسهيلات در نظر گرفته شده براي زلزله زدگان استان کرمانشاه پنج ميليون تومان بيشتر از ديگر نقاط است، ضمن اينکه تسهيلات معيشتي ديگري نيز در نظر گرفته شده که عمدتا کمک به بخش مسکن است و در مجموع مي‌توان گفت با اين تسهيلات يک واحد مسکوني 70 تا 80 متري قابل سکونت مي‌شود و به تدريج نيز صاحبان واحدها بايد آن را تکميل کنند. بنياد مستضعفان نيز تقبل کرده سيمان بازسازي واحدهاي مسکوني را به صورت رايگان تامين کند.

مسکن مهر براي دولت قبل جنبه حيثيتي داشت
يک کارشناس مسکن با بيان اينکه دولت قبل مي‌خواست در حوزه مسکن نقش يک منجي را بازي کند، گفت: اجراي طرح مسکن مهر به کانون کشاکش‌هاي سياسي بين جناح‌هاي سياسي تبديل شد، در نتيجه اجراي آن براي دولت نهم و دهم جنبه حيثيتي پيدا کرد و اين مساله باعث شد دولت طرح هر انتقادي به مسکن مهر را معادل غرض ورزي سياسي قلمداد کند.
ميرمهدي حسيني در گفت و گو با ايسنا، اظهار کرد: زلزله کرمانشاه کيفيت واحدهاي مسکوني مهر را به نمايش گذاشت و درواقع اين پروژه دراولين آزمون نمره خوبي نگرفت. در طرح مسکن مهر کيفيت فداي کميت شد و جانمايي نامناسب اين واحدها و بي توجهي به مسايل فني دراجراي نماي ساختان‌ها وهمچنين عدم دورانديشي درباره تامين زيرساختها باعث شد که اجراي اين طرح با چالش‌هاي عديده اي مواجه شود. درفرآيند اجراي طرح مسکن مهر، باتوجه به اينکه اجراي اين طرح به کانون کشاکشهاي سياسي بين جناح‌هاي سياسي تبديل شد، درنتيجه اجراي آن براي دولت نهم ودهم جنبه حيثيتي پيدا کرد و اين مساله باعث شد که دولت طرح هرانتقادي به مسکن مهر را معادل اغراض سياسي قلمداد کند و در نتيجه به توصيه‌هاي کارشناسي نيز توجهي نکرد. 

محمد رجبي مدير عامل يک شرکت حمل و نقل ريلي با اشاره به دستور وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي و رييس سازمان تامين اجتماعي به شرکت رجا درباره قطارهاي حومه‌اي، گفت: به طور شفاف اعلام شده که در صورتي که مذاکرات در اين زمينه جوابگو نباشد و مشکلات در اين بخش حل نشود، بايد حرکت قطارهاي حومه‌اي متوقف شود. با وجود آنکه شرکت رجا سال گذشته در جريان توافقي با راه آهن رقمي‌نزديک به 50 ميليارد تومان از بدهي‌هاي خود را در ازاي حرکت قطارهاي حومه‌اي تهاتر کرده است، اما حفظ روند فعلي همچنان حرکت اين قطارها را به دور از سودآوري نگه مي‌دارد و اگر سازمان برنامه و بودجه منابع اعتباري لازم براي حمايت از قطارهاي حومه‌اي را اعلام نكند، احتمال توقف حرکت اين قطارها وجود دارد.


حسين عاشوري رئيس هيئت مديره کميته ترانزيت راه آهن گفت: اميدوارم در سال جديد ميلادي، حرکت قطار چين به سمت اروپا از مسير ايران انجام شود. دو قطار از دو شهر چين به تهران راه‌اندازي شده است و سومين قطار نيز تا ماه‌هاي آينده راه‌اندازي مي‌شود. جلسات مستمري براي راه‌اندازي خط آهن آلمان به ايران در حال برگزاري است که مسير چين به آلمان از اين طريق برقرار مي‌شود که در سال ۲۰۱۸ حرکت قطار چين به اروپا را شاهد خواهيم بود. تلاش مي‌کنيم بار آسياي ميانه را به سمت ترکيه حرکت دهيم اما اين کشور نمي‌تواند واگن‌هاي آسياي ميانه را پذيرش کند که در اين راستا جلساتي ميان ازبکستان، ايران، ترکيه و تاجيکستان برگزار شده است تا ايران مسير ترانزيتي براي واگن‌هاي کشورهاي آسياي ميانه باشد.


۱۰ آبان ماه‌امسال نخستين محموله‌هاي گندم هند وارد چابهار شد و محموله دوم نيز در ۱۵ آبان امسال به چابهار رسيد و روز ۵ آذر ماه سومين محموله گندم هند به چابهار رسيده است. هرچند برنامه دقيق جابجايي کالاها در اين مسير پر تقاضا اعلام نشده‌اما آغاز استفاده از چابهار براي اتصال هند و افغانستان به يکديگر مي‌تواند شرايط اين بندر را تغيير داده و يک گام ديگر به اجراي اهداف توسعه اي در نظر گرفته شده کمک کند. قرار گرفتن چابهار در کوتاه‌ترين مسير جغرافيايي اتصال هند و آسياي ميانه، باعث شده اين همسايه شرقي ايران برنامه ريزي قابل توجهي براي استفاده از ظرفيت زيرساختي آب‌هاي ايران طي يک سرمايه گذاري ۸۵ ميليون دلاري و يک خط اعتباري ۱۵۰ ميليون دلاري براي چابهار نهايي کند. 


«تجارت» در گفت و گو با احمد رضا سرحدي بررسي كرد؛
گروه راه و مسكن: حدود يک سوم جمعيت شهرنشين کشور با پديده «بدمسکني» مواجه هستند، به طوري که 19 ميليون نفر از جمعيت شهرنشين كشور در سرپناه‌هاي نامناسب در بافت‌هاي فرسوده و حاشيه شهرها و سکونت‌گاه‌هاي غيررسمي‌زندگي مي‌کنند، اما اين روزها شيوه تازه‌اي از سکونت در كلان شهر تهران به چشم مي‌خورد و آن هم چيزي نيست جز پديده کانکس‌نشيني!
هرچند كه هنوز تعداد افرادي كه از كانكس به عنوان مكاني امن براي زندگي خود استفاده مي‌كنند، زياد نيست، اما هستند خانوارهايي که قيد زندگي در خانه‌ و آپارتمان‌ را زده و براي زندگي کانکس‌ را انتخاب كرده‌اند. شايد اين ذهنيت ايجاد شود كه استفاده از كانكس براي زندگي بيشتر در حومه و حاشيه شهر متقاضي داشته باشد، اما جالب اين است كه برخي مشاوران املاک تهران و فروشندگان و نصابان کانکس از وجود محدود کانکس‌ها در دل شهر تهران و مناطق مياني‌ شهر از جمله منطقه 22 تهران خبر مي‌دهند!
كانكس چيست؟
اسکلت کانکس‌ها از پروفيل فولادي، تيرآهن و... ، بدنه كانكس‌ها از ورق گالوانيزه و عايق استفاده‌شده در آن‌ها پلي‌استايرن و فوم است. داخل کانکس‌هاي مسکوني از پي‌وي‌سي و ام‌دي‌اف ساخته شده و کف آن‌ها از جنس چوب، سنگ و سراميک است. اگر اين کانکس‌ها در ارتفاع باشند، هنگام زلزله مشکل‌ساز خواهند بود، اما در غير اين‌ صورت مي‌توانند مكان‌هاي امني براي ساکنان خود باشند. 
متري 200 هزار تومان؛ قيمت خريد كانكس
نرخ رهن و اجاره كانكس يا خانه‌هاي از پيش‌ ساخته، نرخ مشخصي نيست، اما به‌ طور ميانگين قيمت اجاره آن‌ها يک‌ هشتم ميانگين قيمت اجاره يك واحد آپارتمان در هر شهر است. در اين‌ گونه معاملات، طرفين با عقد يک قرارداد براي اجاره کانکس‌ها اقدام مي‌کنند. نرخ اجاره‌بها بسته به مکان و نوع کانکس ماهانه بين ٥٠‌ هزار تا ٣٠٠‌ هزار تومان متغير است. همچنين قيمت کانکس‌ تعيين‌شدني نيست، زيرا به عوامل مختلفي بستگي دارد. کانکس‌هاي مسکوني گران‌تر از ساير انواع آن هستند و قيمت آن‌ها از متري ٢٠٠‌ هزار تومان شروع شده و تا متري ٩٥٠‌ هزار تومان پيش مي‌رود. با اعمال اين نرخ، بسته به متراژ اين واحدها، قيمت فروش آن‌ها گاهي تا ٥٠ ميليون‌ تومان هم پيش مي‌رود. برخي سازندگان و فروشندگان اين خانه‌هاي از پيش‌ ساخته، مي‌گويند: بيشتر کانکس‌هاي مسکوني دست دوم را به دهک‌هاي پايين جامعه با نرخ‌هاي نازل اجاره مي‌دهند، البته مورد اجاره‌اي کمتر پيش مي‌آيد و بيشتر اشخاص به دنبال خريد اين واحد‌هاي سيار هستند. 
اجاره کانکس‌هاي مسکوني دست دوم به دهک‌هاي پايين جامعه
به گفته حسام عقبايي رييس اتحاديه مشاوران املاک ايران، زندگي در فضاهاي مشاع در کانکس‌ها صورت قانوني ندارد و خريداران تنها مي‌توانند از اين کانکس‌ها در زمين شخصي خود استفاده کنند. کانکس‌‌ها سند مالکيت ندارند و انجام معاملات در واحدهاي صنفي مشاوران املاک براي خريد يا رهن و اجاره آن‌ها قانوني نيست.
 باتوجه به اينكه استفاده از کانکس در پشت‌ بام خانه‌ها و فضاي مشاع غير قانوني است، اما از روش‌هاي مختلفي براي دور زدن قانون استفاده مي‌شود. معمولا کانکس‌هاي مسکوني در حياط يا پشت‌ بام برخي مجتمع‌ها يا آپارتمان‌هاي پايتخت به اقشار كم درآمد جامعه به فروش رسيده يا اجاره مي‌روند. به عبارت ساده تر باتوجه به اينكه فروش يا اجاره اين خانه‌هاي از پيش‌ ساخته در فضاهاي مشاع غير قانوني است، لذا با توافق ساکنان صورت مي‌گيرد، به طوري كه در طي اين توافق آن‌ها با تقسيم اجاره ماهانه بين افراد، حاضر به پذيرش افراد در کانکس‌هاي خود مي‌شوند. برخي از مالکان، بعد از دريافت پايان کار از شهرداري شروع به فعاليت‌هاي غيرقانوني مي‌کنند. نگران مطلع‌ شدن شهرداري هم نيستند، زيرا در صورت مطلع‌ شدن با يک پرداخت ناچيز در قالب جريمه سر و ته قضيه هم مي‌آيد. يکي از شايع‌ترين راه‌هاي استفاده از اين کانکس‌ها به اين صورت است كه برخي با خريد زمين‌هاي بزرگ و تعداد زيادي کانکس، اقامتگاه‌هايي فراهم کرده و آن را به اشخاص با نرخ‌هاي مشخص اجاره مي‌دهند. 
استفاده از كانكس اقتصادي نيست
سوالي كه مطرح مي‌شود اين است كه باتوجه به گراني‌هاي افسارگسيخته در بازار مسکن احتمال شيوع کانکس‌نشيني در كلان شهر تهران وجود دارد يا خير؟ كه در اين‌باره احمدرضا سرحدي كارشناس ارشد اقتصاد مسكن در گفت و گو با «تجارت» مي‌گويد: كانكس جاي مناسبي براي زندگي نيست. در تمام کشورها از كانكس براي تجهيز كارگاه يا اسکان موقت در مواقع بحران (زلزله، سيل و...) استفاده مي‌شود، اينكه برخي خانوارها بخواهند از كانكس براي زندگي و اسكان دايم استفاده كنند، عملكرد پسنديده‌اي نيست و باتوجه به اينكه كانكس شرايط زندگي از جمله تجهيزات گرمايشي و سرمايشي مناسبي ندارد، نمي‌تواند براي زندگي مناسب باشد، لذا استفاده از كانكس براي اسكان دايم نه اقتصادي است و نه عقلايي.
اين كارشناس ارشد اقتصاد مسكن تصريح مي‌كند: معمولا اقشار فقير جامعه در حلبي‌آبادها و كپرها زندگي مي‌كردند، كانكس حالت لوكس دارد و در مواقع اضطراري استفاده مي‌شود، بنابراين خريد كانكس به هيچ عنوان اقتصادي نيست، زيرا رفاهي به همراه ندارد. كانكس تنها براي استفاده موقت ساخته شده و هيچ كاربرد ديگري ندارد.
سرحدي ادامه مي‌دهد: زندگي در اين خانه‌هاي از پيش ساخته را حتي به صورت موردي در سطح کلانشهر‌ها مشاهده نکرده‌ام و استفاده از كانكس تنها براي تجهيز كارگاه و اسكان موقت در شرايط بحراني از جمله زلزله بوده است.  اين كارشناس ارشد اقتصاد مسكن تصريح مي‌كند: دولت نهم و دهم طرح مسكن مهر را اجرايي كرد و دولت يازدهم و دوازدهم طرح مسكن اجتماعي را مطح كرد كه اجراي اين طرح تنها در حد يك حرف باقي مانده است و خروجي نداشته است، بايد امكاناتي فراهم شود كه قدرت خريد و توانايي مالي مردم افزايش پيدا كند تا افراد خودشان بتوانند براي خود تامين مسكن كنند، لذا زماني كه مردم اشتغال داشته باشند و به دنبال آن كسب درآمد كنند خواهند توانست مسكن مورد نياز خود را تامين كنند. دولت براي ايجاد رونق در بخش مسكن تنها به تخصيص تسهيلات وام مسكن اكتفا كرده است، اما مردم به دليل نبود شغل و درآمد كافي توانايي پرداخت اقساط وام مسكن را ندارند. در حال حاضر حدود سه ميليون واحد مسكوني خالي در كشور وجود دارد، اما مردم قدرت و توان خريد كافي براي خريد مسکن ندارند، لذا مشكل اصلي ما در بخش مسكن نه كيفيت ساختمان و نه توليد و كمبود واحدهاي مسكوني است، بلكه كمبود منابع مالي و قدرت خريد و توان اقتصادي مردم براي تامين مسكن است، بنابراين در وهله اول اقتصاد بايد رشد و توسعه پيدا كند تا مشكل ركودي بخش مسكن حل شود.

معاون اول رئيس‌جمهور خبر داد:
معاون اول رئيس جمهور گفت: چنانچه ميزان وام ۲۵ ميليون توماني براي بازسازي مساکن روستايي کافي نباشد، دوباره تصميم خواهيم گرفت.
 به گزارش روزنامه تجارت، اسحاق جهانگيري روز دوشنبه ( 6 آذرماه 96) در سفر به مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه در جمع مردم روستاي ناو فره سرپل‌ذهاب و خبرنگاران، گفت: مردم اين استان و به‌ويژه مردم سرپل ذهاب پهلواناني هستند که دوران سخت را با صبر و بزرگواري پشت سر گذاشته‌اند و در مقاطع مختلف نظير دوران دفاع مقدس، حمله منافقين و حوادث طبيعي از خود گذشتگي نشان دادند.
حجم خسارت‌ها بالاست و امروز همه مسئولين نظام از رهبر معظم انقلاب تا رئيس جمهور و... خودشان را مثل شما و همدرد شما مي‌دانند. با تجربياتي که کشور داشته ما فکر مي‌کنيم که کارهاي خوبي انجام شده است و مردم، سپاه، ارتش و... همه پاي کار بودند. وضعيت را بايد به شرايطي بهتر از قبل از زلزله برگردانيم. 
اينکه مي‌گويند با ۲۵ ميليون تومان نمي‌شود خانه‌ها را ساخت، ما برنامه خودمان را داريم و بعدا دوباره تصميم مي‌گيريم. امروز نيمي‌از اعضاي دولت در سرپل ذهاب جلسه خواهند داشت.
همچنين جهانگيري در جريان سفر به استان کرمانشاه، با حضور در شهر ازگله از توابع شهرستان ثلاث باباجاني در ميان مردم اين شهر حضور يافت و ضمن بازديد از برخي خانه‌هاي تخريب شده و چادرهاي اسکان موقت مردم، پاي درد و دل آنان نشست و با مردم اين منطقه به گفت و گو پرداخت. جهانگيري ضمن تسليت به خانواده‌هاي داغديده که عزيزان خود را در زلزله از دست داده‌اند، تصريح کرد: امروز با حضور تعداد زيادي از اعضاي دولت به اين سفر آمده‌ام تا از روند کارها مطلع شده و در جريان مسائل قرار گيريم. 
همه مردم ايران خود را با مردم استان کرمانشاه همدرد مي‌دانند و پس از حضور مقام معظم رهبري و رييس جمهور در مناطق زلزله زده، دستورات لازم صادر شد تا آثار زلزله از زندگي مردم برطرف شود. 
ما مسئوليت يافته‌ايم که خدمتگزار مردم باشيم و در سختي‌ها و مشکلات بيش از گذشته در کنار شما خواهيم بود تا مسائل و مشکلات را ساماندهي کنيم. 
وي با اشاره به برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته براي احداث کانکس و چادرهاي اسکان موقت که هم اکنون در دستور کار قرار دارد، گفت: در تلاش هستيم تا سرپناهي مطمئن براي مردم فراهم کنيم و قراردادهايي با دستگاه‌هاي مرتبط منعقد شده و کارها با سرعت در دست انجام است. 
جهانگيري همچنين با اشاره به برنامه ريزي انجام شده براي اعطاي وام قرض الحسنه به مردم آسيب ديده در زلزله، خاطرنشان کرد: اين تسهيلات به صورت قرض الحسنه و بدون سود است و دوره بازپرداخت آن بسيار طولاني است به گونه اي که هيچگونه فشاري بر مردم وارد نشود.
 به‌صورت جدي در تلاش هستيم تا امور زندگي مردم را به وضعيت پيش از زلزله بازگردانيم و کشاورزي، توليد، صنعت و دامداري مردم که در جريان زلزله دچار مشکل شده، دوباره احيا شود و همانگونه که مقام معظم رهبري فرمودند تلاش خواهيم کرد که وضعيت زندگي مردم به وضعيت بهتر از قبل از وقوع زلزله تبديل شود.


تشريح جزئيات سرمايه گذاري يک ميليارد دلاري ايران در بندر شهيد بهشتي
مديرکل بنادر و دريانوردي استان سيستان و بلوچستان ضمن تشريح جزئيات سرمايه‌گذاري يک ميليارد دلاري ايران در بندر شهيد بهشتي چابهار از ارتقاي سهم تجارت دريايي در چابهار و پيشرفت ۲۵.۰۷ درصدي ريل در آن منطقه خبر داد و گفت: هزينه تخليه کالا در بندر شهيدبهشتي هزار دلار به ازاي هر کانتينر ارزانتر از بندر گوادلر پاکستان و ۱.۵ ميليون تومان ارزان تر از بندر شهيد رجايي است.
به گزارش روزنامه تجارت به نقل از پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي، بهروز آقايي مديرکل بنادر و دريانوردي استان سيستان و بلوچستان روز دوشنبه ( 6 آذرماه 96) در محل اداره کل بندر شهيد بهشتي چابهار در نشست رسانه‌اي با خبرنگاران، گفت: مهمترين دليل سرمايه گذاري سنگين دولت در بندر چابهار اين است که اين بندر تنها منطقه بندري اقيانوسي ايران است که در خارج از خليج فارس قرار داشته و سوپاپ اطمينان ساير بنادر محسوب مي‌شود
وي درخصوص جايگاه بندر شهيد بهشتي در حوزه ترانزيت، ترانشيپ، صادرات و واردات کالا افزود: در منطقه خليج فارس و درياي عمان حقيقتا جايگاه ترانزيت و ترانشيپ جبلعي امارات متحده عربي و شهيد رجايي ايران در رتبه‌هاي اول و دوم قرار دارند ولي چابهار ظرفيت بالايي براي تبديل شدن به يکي از بنادر مهم حوزه خليج فارس و درياي عمان رادارد. در حال حاضر ۱۴.۵ ميليون تن در سال سوخت در شناورهايي که به بنادر اين منطقه تردد دارند مصرف مي‌شود که ۸۵ درصد آن را ايران تامين مي‌کند. باتوجه به موقعيت چابهار در ورودي به درياي عمان و خليج فارس اين بندر مي‌تواند در بخش بانکرينگ (انتقال سوخت مصرفي شناورها) از جايگاه مهمي‌برخوردار خواهد بود.
مديرکل بنادر و دريانوردي سيستان و بلوچستان يکي ديگر از مزاياي بندر چابهار را نزديکي اين بندر به حوزه CIS و افغانستان عنوان و اظهار کرد: اگر مقاصد نهايي کالاهايي که توسط شناورهايي که از ساير کشورها وارد حوزه درياي عمان و خليج فارس مي‌شوند کشورهاي آسياي ميانه و افغانستان باشد بهترين منطقه براي تخليه و بارگيري کالا بندر چابهار است.
وي درخصوص جايگاه بندر شهيد بهشتي در زمينه ترانزيت تصريح کرد: ۳۲ ميليون جمعيت افغانستان بعنوان پس کرانه بندر چابهار محسوب شده که با توجه به اينکه ۹۵ درصد نياز افغانستان از طريق واردات انجام مي‌شود اهميت و جايگاه بندر چابهار مشخص خواهد بود به خصوص که هيچ مسيري امن تر و راحت تر از پهلوگيري بندر چابهار نيست.
به گفته آقايي هزينه تخليه و بارگيري کالا در بندر چابهار با هدف ترانزيت کشورهاي آسياي ميانه و افغانستان به ازاي کانتينر ۲۰ فوتي، ۱۰۰۰ دلار ارزان تر از پهلو گيري در بندر پاکستان است و ۱.۵ ميليون تومان ارزان تر از بندر شهيد رجايي خواهد بود. ضمن اينکه بندر چابهار بعنوان محل بارگيري مواد معدني افغانستان به صرفه‌ترين بندر به شمار مي‌رود به خصوص که اين کشور معادل دو ميلياردتن به‌اندازه کل ذخاير نفتي آمريکا مواد معدني دارد که براي صادرات آنها به بندر چابهار نياز دارد.
وي با بيان اينکه از سال ۹۴ تا ۹۶، ۴۱ ميليون تن کالاي اساسي وارد کشور شده خاطرنشان کرد: شايد درحالت عادي بندر چابهار سهم چنداني از اين ميزان واردات نداشته باشد اما در حالت بحراني اين بندر مي‌تواند به عنوان تنها پورت تخليه کالا مورد استفاده قرار گيرد.
مديرکل بنادر سيستان و بلوچستان درخصوص نقش بندر چابهار در زمينه صادرات، تاکيد کرد: سيستان و بلوچستان ۱.۲ ميليون تن مواد معدني در خود دارد که با توجه به اينکه تا ۵ سال آينده معادن منطقه گل گهر به اتمام مي‌رسد و بايد از معادن سيستان و بلوچستان شروع به استحصال کنيم اهميت بندر چابهار به عنوان بندر صادراتي مشخص خواهد شد.
وي با اشاره به اتمام مطالعه فازهاي توسعه بندر شهيد بهشتي در سال ۸۶ و شروع به فعاليت عمراني براي توسعه ان بندر از همان سال بيان داشت: تاکنون ۹۰۰ ميليارد دلار و نزديک به يک ميليارد دلار در اين بندر سرمايه گذاري شده است که ۶۵۰ هزار متر موج شن ۱۷۰۰ متر اسکله، ۲۰۳ هکتار استحصال از دريا و افزايش خاک ايران در دريا محوطه سازي با استفاده از مواد حاصل از لايروبي حوضچه بندر و پر کردن آن با بتن.  جايگذاري بيش از ۳۵ هزار هکتار و قابليت انجام هر گونه عمليات بندري بخصوص در حوزه فعاليت کانتينري از نتايج اين سرمايه گذاري سنگين است.
وي ادامه داد: بهمن ماه سال گذشته اولين تجهيزات پيشرفته تخليه و بارگيري شامل ۹ دستگاه جرثقيل در بندر چابهار تخليه و مونتاژ شد و در ارديبهشت ماه ۱۳ دستگاه ليفتراک تخيله و بارگيري شد. در ماه گذشته نيز ۴ دستگاه مکنده لايروب ۶۰۰ تن بر ساعتي وارد بندر شد و تاکنون دو دستگاه آن مونتاژ شده است و اين دستگاه با آلمان ساخته شده است استراکچر ماشين سازي اراک انجام مي‌دهد.
مدير بندر چابهار درباره طرح‌هاي آتي اين بندر خاطرنشان کرد: در صورت تکميل پنج فاز توسعه بندر شهيد بهشتي ظريفت آن تا ۸۵ ميليون تن در سال ارتقا مي‌يابد با اين حال کشور چين نيز در حال سرمايه گذاري ۶ميليارددلاري بندر گوادلر پاکستان است که باعث مي‌شود ظرفيت اين بندر تا ۴۰۰ ميليون تن بيشتر شود. در پس کرانه‌هاي بندر چابهار نيز در بحث ريل و جاده اتفاقات خوبي در حال رخ دادن است که راه آهن ۶۱۰ کيلومتري چابهار – زاهدان در حال فعاليت بوده و تاکنون ۲۵.۷ درصد از پروژه به انجام رسيده پيش بيني مي‌شود تا سه سال آينده ريل چابهار به زاهدان به پايان برسد.
آقايي در بخش ديگر از اظهارات خود به اخذ ۴۰۳ ميليون دلار تحصيلات از صندوق توسعه ملي اشاره کرد و گفت: بخشي از اين تسهيلات براي تجهيزات بندري هزينه شد و بخشي هم به انعقاد قرارداد براي انجام فعاليت‌هاي عمراني در اين بندر اختصاص يافت. همچنين دو قرارداد با هندي‌ها به ارزش ۸۵ و ۱۵۰ ميليون دلار به‌امضا رسانيدم که در ابتدا قرار داد ۸۵ ميليون دلاري انجام مي‌شود و پس از آن وارد قرارداد ۱۵۰ ميليون دلاري مي‌شويم. قرارداد با هندي‌ها ۱۰ ساله و BOT بوده که در بخش صادرات و ترانزيت سهم ما از هندي‌ها بيشتر است اما در ترانشيپ هندي‌ها سهم بيشتري خواهند داشت همچنين هندي‌ها براي دريافت اپراتوري بندر ورود کنند قرارداد ما با شرکت داخلي سينا ابلاغ نخواهد شد.
وي ديگر قرارداد بندر چهابهار با طرف هندي را ترانزيت ۱۱۰ هزار تن گندم از چابهار و افغانستان عنوان کرد و افزود: هند سالانه يک ميليون و ۱۰۰ هزار تن به افغانستان صادر مي‌کند که اگر اين ۱۱۰ هزار تن به طور کامل اجرايي شود مي‌بايست با استفاده از ۴۷ هزار کانتينر که شامل حمل و نقل جاده اي با ۴۷ هزار تريلر در جاده‌هاي استان مي‌شود اين ترانزيت صورت گيرد بر اساس برآورد اداره کل بنادر سيستان و بلوچستان انتقال اين حجم بار از استان صرفا در بخش استانهاي سيستان و بلوچستان مي‌تواند ۵ هزار ميلياردتومان گردش مالي ايجاد کند. براي افزايش ترانزيت از چابهار به افغانستان بايد قطعا بخشي از هزينه‌هاي جابجايي کالا حذف شود که مي‌تواند شامل هزينه‌هاي متقابل گمرکي ايران و افغانستان باشد البته در بحث سوخت تاکنون تعرفه انتقال هر تريلر را از ۳۰ سنت به ۱۰ سنت کاهش داديم، اما براي افزايش ترانزيت بايد هزينه‌هاي تعرفه متقابل دو کشور برداشته شود.