واکنش منفي بازارهاي نفت به افزايش حفاري آمريکا
قيمت نفت آمريکا در واکنش به دورنماي توليد بالاتر اين کشور در معاملات روز دوشنبه کاهش پيدا کرد در حاليکه ساير بازارهاي جهاني از انتظارات براي تمديد توافق کاهش توليد اوپک اندکي پشتيباني شدند.
به نقل از ايسنا، نفت وست تگزاس اينترمديت آمريکا نسبت به قيمت نهايي روز جمعه ۲۳ سنت يا ۰.۴ درصد کاهش يافت و به ۵۸.۷۲ دلار در هر بشکه رسيد.
بهاي معاملات نفت برنت که قيمت پايه براي بازار جهاني است، نسبت به روز جمعه تغيير چنداني نداشت و ۶۳.۸۵ دلار در هر بشکه معامله شد.
توليد نفت آمريکا از اواسط سال ۲۰۱۶ به ميزان ۱۵ درصد رشد کرده و به ۹.۶۶ ميليون بشکه در روز رسيده که با سطح توليد عربستان سعودي و روسيه فاصله چنداني ندارد.
به گفته معامله گران، افزايش فعاليت حفاري براي توليد جديد، به معناي رشد بيشتر توليد نفت آمريکا خواهد بود. شرکتهاي انرژي آمريکا تحت تاثير افزايش قيمتها، هفته گذشته شمار دکلهاي حفاري را افزايش دادند و شمار دکلهاي حفاري براي نخستين بار از ژوييه، رشد ماهانه داشت و به ۷۴۷ حلقه رسيد.
نفت وست تگزاس اينترمديت روز جمعه در پي تعطيلي خط لوله کي استون، به ۵۹.۰۵ دلار در هر بشکه صعود کرد که بالاترين قيمت از سال ۲۰۱۵ بود. در بازارهاي جهاني بهاي معاملات برنت تحت تاثير تلاشهاي توليدکنندگان اوپک و غيراوپک شامل روسيه براي حذف مازاد عرضه، بالاتر از وست تگزاس اينترمديت بوده است.
قرارداد اين توليدکنندگان براي کاهش حدود ۱.۸ ميليون بشکه در روز از توليدشان از اول ژانويه به اجرا درآمده و قرار است در مارس سال ۲۰۱۸ به پايان برسد اما اوپک در نشست ۳۰ نوامبر سياست توليد خود را مورد بازبيني قرار خواهد داد.
بانک بارکليز پبش بيني کرد تمديد شش يا ۹ ماهه توافق کاهش توليد در نشست رسمي‌اوپک تصويب مي‌شود اما مدت تمديد توافق نسبت به سطح سهميه توليد اهميت کمتري دارد. تحليلگران اين بانک معتقدند بعيد است اعضاي اوپک در ۳۰ نوامبر درباره سطح توليد سال ۲۰۱۸ شفافيت ايجاد کنند.
بر اساس گزارش رويترز، الکساندر نواک، وزير انرژي روسيه روز جمعه اظهار کرد روسيه درباره جزييات تمديد توافق در ۳۰ نوامبر گفت و گو خواهد کرد اما وي به مدت تمديد توافق اشاره نکرد.
به گفته معامله گران، ابهام نسبت به حمايت روسيه از تداوم کاهش توليد و همچنين رشد توليد نفت آمريکا به معناي آن است که قيمتهاي نفت افزايش بيشتري پيدا نخواهند کرد.

اول پرداخت بدهي، بعد وصل گاز نيروگاه‌ها
مدير گازرساني شرکت ملي گاز گفت: در مهرماه‌امسال روزانه به طور ميانگين ۱۹۶ ميليون مترمکعب گاز به نيروگاه‌ها تحويل داده شده‌اما گاز نيروگاه‌هاي مقياس کوچک پس از پرداخت بدهي به شرکت ملي گاز وصل مي‌شود.
به نقل از ايسنا، سعيد مومني درباره گازرساني به نيروگاه‌ها و صنايع گفت: گازرساني به نيروگاه‌ها و صنايع در همه مدت سال برقرار است، اما حجم اين گاز تحويلي بر اساس شرايط مختلف مي‌تواند تغيير کند. وي افزود: در مهرماه‌امسال، به طور ميانگين روزانه ۱۹۶ ميليون مترمکعب گاز به نيروگاه‌ها تحويل داده شده که اين رقم در برخي روزها به ۲۸۰ ميليون مترمکعب نيز رسيده است. مدير گازرساني شرکت ملي گاز اظهار کرد: افزون بر نيروگاه‌ها ديگر واحدهاي صنعتي نيز از خوراک گاز استفاده مي‌کنند به اين صورت که در مهرماه‌امسال روزانه به طور ميانگين، پتروشيمي‌ها ۴۵,۵ ميليون مکعب، صنايع سيمان ۱۹ ميليون مترمکعب، صنايع فولاد ۲۳.۵ ميليون مترمکعب و همچنين در بخش خانگي ۱۷۵ ميليون مترمکعب گازرساني شده است. مومني درباره نيروگاه‌هاي مقياس کوچک که با قطع خوراک گاز خود روبه‌رو شدند، توضيح داد: از بين اين ۱۷ نيروگاه، تاکنون تنها سه واحد اقدام به پرداخت بدهي خود کرده‌اند و طبيعي است که تنها گاز همين سه نيروگاه دوباره وصل شده است. وي تاکيد کرد: نيروگاه‌ها تا زماني که بدهي خود را کامل پرداخت نکنند، وصل نمي‌شود.


عراق قصد دارد خط لوله جديدي احداث کند که نفت را از ميادين نفتي کرکوک به بندر سيهان در ترکيه منتقل خواهد کرد تا راهي بازارهاي جهاني شود.
به گزارش ايسنا، وزارت نفت عراق در بيانيه‌اي اعلام کرد: اين خط لوله جديد جايگزين خط لوله قديمي‌و آسيب ديده کرکوک-سيهان خواهد شد. اين خط لوله از شهر بايجي آغاز شده و تا محدوده مرزي فيش-خابور با ترکيه ادامه خواهد يافت. 
عراق صادرات نفت از طريق خط لوله کرکوک-سيهان را در سال 2014 پس از اينکه اين منطقه مورد تهاجم گروه تروريستي داعش قرار گرفت و متعاقب آن توسط نيروهاي عراقي در دو سال گذشته مجددا تصرف شد، متوقف کرد.


غول نفتي دولتي آرامکو و توليدکننده پتروشيمي‌سابيک عربستان يک قرارداد مقدماتي را براي ساخت يک مجتمع ۲۰ ميليارد دلاري براي تبديل نفت به مواد شيميايي امضا کردند.
به گزارش ايسنا، اين پروژه که شرکاي آن مي‌گويند بزرگترين تاسيسات تبديل نفت به مواد شيميايي در جهان و نخستين تاسيسات از اين نوع در عربستان سعودي خواهد بود، بخشي از تلاش دولت عربستان براي متنوع‌سازي اقتصاد و کاهش وابستگي به صادرات نفت است. سرمايه گذاري خصوصي در عربستان طي چند سال اخير به دليل پايين رفتن قيمت‌هاي نفت و رياضت دولتي، کاهش يافته در نتيجه رياض تمايل پيدا کرده است صنايع توليدي از جمله مواد شيميايي را توسعه دهد.


مديرعامل شرکت پتروشيمي‌تندگويان با اشاره به ثبت رکورد ۱۰۶ درصدي توليد در اين مجتمع در آبان‌ماه‌امسال اظهار کرد: پتروشيمي‌تندگويان به سوددهي قابل قبولي رسيده و نسبت به پارسال ۲۰ درصد افزايش توليد داشته است.
سيد حسن تقوي گنجي با اشاره به اين که در آبان ماه‌امسال ۱۰۶ درصد برنامه توليد مصوب از سوي شرکت پتروشيمي‌خليج فارس براي پتروشيمي‌تندگويان محقق شد به شانا گفت: شرايط توليد در تنها توليدکننده PET و PTA در ايران بسيار مطلوب است به طوري که اين مجتمع پس از تأمين نياز داخل، مازاد آن را صادر مي‌کند. وي افزود: هم اکنون اين مجتمع در مقايسه با پارسال حدود ۲۰ درصد افزايش توليد داشته است.


واشنگتن در راه تبديل شدن به هفتمين تامين کننده بزرگ نفت جهان است؛
تغيير روند واردات نفت چين نشان دهنده چالش‌هاي جدي پيش روي اوپک و متحدانش در آستانه تصميم گيري در مورد تمديد توافق کاهش توليد است.
به گزارش تسنيم به نقل از رويترز، تغيير روند واردات نفت چين نشان دهنده چالش‌هاي جدي پيش روي اوپک و متحدانش در آستانه تصميم گيري در مورد تمديد توافق کاهش توليد است. آمارهاي واردات چين در ماه اکتبر نشان مي‌دهد که روند حاکم بر واردات نفت اين کشور بايد رهبران اوپک و متحدان اين سازمان به ويژه روسيه را در آستانه نشست 30 نوامبر در وين به فکر وا دارد.
دارا بودن سهم بالا از بازار چين، به عنوان بزرگترين وارد کننده نفت خام جهان يک موضوع مهم براي توليد کنندگان نفت است. در اين خصوص دو نکته قابل توجه به نظر مي‌رسد.
اولا اينکه‌امارهاي واردات چين نشان مي‌دهد که چگونه اين کشور توانسته به شکلي سريع روابط جديدي را با صادر کنندگان نفت ايجاد کند و وابستگي خود به برخي از عرضه کنندگان سنتي نفت در درون اوپک را کاهش دهد.
ثانيا اينکه، به نظر مي‌رسد اين کاهش وابستگي از طريق افزايش واردات نفت از ساير اعضاي اوپک و متحدان اين سازمان جبران نشده است.
چين در ماه اکتبر حدود 206 هزار و 900 بشکه در روز از آمريکا نفت وارد کرده که دومين رقم واردات ماهيانه نفت از اين کشور از زمان آغاز صادرات نفت آمريکا در اواخر سال گذشته است.
هرچند اين رقم نسبت به ميزان صادرات روسيه و عربستان به چين که در ماه اکتبر به ترتيب به 1.09 و 1.08 ميليون بشکه در روز رسيد، چندان قابل توجه به نظر نمي‌رسد. اما خريد حدود 200 هزار بشکه اي چين از آمريکا در ماه اکتبر نشان دهنده افزايش قابل توجه خريد از اين کشور در طي مدت کمتر از يک سال است، به نحوي که خريد نفت پکن از آمريکا در سال 2016 عملا صفر بود، اما در ده ماهه نخست سال جاري ميلادي به حدود 135 هزار بشکه در روز رسيده است.
آمارهاي جمع آوري شده توسط موسسه تامسون رويترز نشان مي‌دهد که ظاهرا صادرات نفت آمريکا به چين در ماه‌هاي آينده روند افزايشي خود را به شکل قدرتمندي ادامه خواهد داد.
آمارهاي کشتيراني نشان مي‌دهد که ميزان خريد نفت چين از آمريکا در ماه نوامبر به حدود 242 هزار بشکه خواهد رسيد و اين رقم ممکن است به 379 هزار بشکه در روز نيز ارتقا يابد.
در صورتي که صادرات نفت آمريکا به چين به رقم نزديک 400 هزار بشکه در روز برسد، آمريکا احتمالا به هفتمين تامين کننده بزرگ نفت جهان تبديل خواهد شد، موضوعي که چيزي بيش از يک مايه رنجش خاطر جزئي براي توليد کنندگاني نظير عربستان، روسيه، آنگولا، ايران و عراق خواهد بود.
افزايش صادرات توليد کنندگان غيرسنتي نظير آمريکا، برزيل و حتي انگليس به چين همچنين ممکن است موجب شود برخي از اين کشورهاي مشارکت کننده در توافق کاهش توليد بيشتر به فکر حفظ سهم خود از بازار بيافتند.
مهر اطمينان بر تمديد تعهد کاهش توليد نفت زده شد
شمارش معکوس براي نشست ۱۷۳ وزيران کشورهاي صادرکننده نفت (اوپک) آغاز شده و بسياري از کارشناسان بازار نفت بر اين باورند که اوپکي‌ها در کنار غيراوپکي‌ها باز هم درمورد کاهش ميزان توليد براي متعادل کردن عرضه و تقاضا به توافق مي‌رسند و بار ديگر توافق نوامبر ۲۰۱۶ را براي شش يا ۹ ماه تمديد مي‌کنند.
اظهار نظر اخير سران کشورهاي توليد کننده نفت حاکي از آن است که با تمديد توافق کاهش توليد موافق هستند و به نظر مي‌رسد موضوع محوري در جلسه آتي اوپک مدت زمان تمديد است. تحليل گران درمورد اين موضوع نيز مي‌گويند چنانچه مدت زمان تمديد توافق طولاني تر باشد اين سيگنال به بازار نفت داده مي‌شود که اوپکي‌ها و غير اوپکي به انسجام رسيدند. همچنين باعث مي‌شود ميزان عرضه و تقاضا متوازن شده و قيمت‌هاي جهاني نفت سقوط نکند.
از سوي ديگر تمايل عربستان و روسيه، دو توليد کننده بزرگ اوپک و غير اوپک، براي تمديد کاهش توليد، مهر اطمينان بر اين تمديد زده است. به طوري که به گفته منابع آگاه اوپک و روسيه طرح کلي توافق براي تمديد مدت کاهش توليد نفت تا پايان سال ميلادي آينده را طرح‌ريزي کرده‌اند و دوطرف همچنان سرگرم کار روي جزييات مهم هستند.
همچنين گفته مي‌شود مسکو و رياض پس از روزها مذاکره، به توافق رسيده‌اند که بايد مدت بيشتري کاهش توليد را در نشست ۳۰ نوامبر اعلام کنند. الکساندر نواک، وزير انرژي روسيه در آخرين اظهار نظر خود اعلام کرده است: هدف متعادل شدن مجدد بازار در سال ۲۰۱۷ محقق نشده است بنابراين همه موافق تمديد توافق براي رسيدن به اهداف نهايي هستند. روسيه نيز از اين پيشنهادها حمايت مي‌کند. گزينه‌هاي مختلف اکنون مورد بررسي قرار دارند و جزئيات آنها در نشست ۳۰ نوامبر مورد بحث قرار خواهند گرفت. همچنين ولاديمير پوتين، رييس جمهور روسيه هفته گذشته با سلمان بن عبدالعزيز، پادشاه عربستان تماس تلفني داشت و در اين گفت وگو، دو طرف بر اهميت همکاري بيشتر ميان روسيه و عربستان سعودي در بازارهاي هيدروکربن جهاني تاکيد کردند.
اين درحالي است که گفته مي‌شود عربستان در حال لابي با وزيران نفت براي موافقت با تمديد ۹ ماهه توافق کاهش توليد نفت در نشست هفته آينده اين سازمان است. رويترز ماه گذشته به نقل از منابع اوپک گزارش کرد که توليدکنندگان براي تمديد ۹ ماهه توافق تمايل دارند اما با توجه به افزايش قيمت‌ها، ممکن است تصميم در اين باره را تا اوايل سال ميلادي آينده به تاخير بياندازند
محمد بارکيندو، دبيرکل سازمان کشورهاي صادرکننده نفت (اوپک) نيز در آخرين اظهار نظر خود اعلام کرده است: انتظار دارد همه ۲۴ کشور حاضر در توافق کاهش توليد، در نشست آينده اوپک شرکت کنند، روشن کرد. همفکري گسترده‌اي اکنون در جريان است تا پيش از ۳۰ نوامبر، درباره ميزان تمديد پس از موعد مارس ۲۰۱۸ به اجماع برسيم. تاکنون نشنيده‌ام هيچ کدام از کشورهاي امضا کننده با تمديد توافق مخالفت کنند.
اعضاي سازمان کشورهاي صادرکننده نفت (اوپک) در نشست ۳۰ نوامبر ۲۰۱۶ (۱۰ آذرماه ۹۵ براي تثبيت بازار نفت و جلوگيري از کاهش بيشتر قيمت تصميم گرفتند عرضه نفت خود را به ۳۲ ميليون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز برسانند و اين به معناي کاستن روزانه يک ميليون و ۲۰۰ هزار بشکه از توليد اين کشورهاي عضو اين سازمان بود. ۱۰ روز پس از نشست نوامبر ۲۰۱۶ وزيران نفت و انرژي اوپک، توليدکنندگان عضو و غيراوپک در وين گردهم آمدند و سر کاهش حدود ۶۰۰ هزار بشکه‌اي از سوي کشورهاي غيرعضو اين سازمان توافق شد، روسيه با تعهد کاهش روزانه ۳۰۰ هزار بشکه‌اي، بزرگترين توليد کننده غيرعضو اوپک است.
توافق کشورهاي عضو و غيرعضو اوپک از يکم ژانويه ۲۰۱۷ اجرايي شد و در نشست ۱۷۲ اين سازمان، وزيران نفت و انرژي اوپک بار ديگر تصميم گرفتند توافق کاهش عرضه را تا مارس ۲۰۱۸ تمديدکنند و پس از آن کشورهاي غيرعضو اوپک در نشستي مشترک با اعضاي اين سازمان دوباره متعهد به مشارکت در برنامه جهاني کاهش عرضه شدند.
بررسي‌هاي کارشناسي نشان مي‌دهد اعضاي اوپک به توافق ماه نوامبر ۲۰۱۶ که از يکم ژانويه ۲۰۱۷ اجرايي شده است بيش از ۱۰۰ درصد عمل کردند، اين در حالي است که اين ميزان براي غير اوپک‌ها کمتر بوده است.

وزیر نیرو؛
وزير نيرو گفت: موضوع زلزله هم‌اکنون مهم تر از مسئله آب و بزرگترين تهديد جدي براي کشور است. به نقل از وزارت نيرو، وزير نيرو در تازه آباد کرمانشاه گفت: به عنوان وزير نيرو عرض مي‌کنم موضوع زلزله هم‌اکنون مهم تر از مسئله آب و بزرگترين تهديد جدي براي کشور است.
رضا اردکانيان در حاشيه بازديد از روند بازسازي مناطق زلزله‌زده درشهر تازه آباد از توابع شهرستان ثلاث باباجاني با تاکيد بر اينکه آب و برق نقاط غرب کشور داراي وضعيت پايداري است، عنوان کرد: هيئتي با حضور وزراي آموزش و پرورش، بهداشت و درمان، صنعت و معدن، راه و شهرسازي به سرپرستي معاون اول رئيس جمهور در منطقه حضور يافته‌اند تا هر چه سريعتر برنامه اسکان موقت زلزله زدگان سامان داده شود. مجموعه وزارت نيرو نيز منتظر است تا به محض تعيين محل استقرار اسکان موقت مسئله برق رساني به اين مناطق را نيز سازمان دهي کند. وي با تاکيد بر اينکه از نظر توليد برق مشکلي در منطقه وجود ندارد، ادامه داد: در زمينه گرمايش چادرهاي نصب شده با بخاري‌هاي برقي نيز با توجه به استفاده از شبکه فشار ضعيف طبيعتا محدوديت‌هاي وجود دارد ولي با اولويت سعي خواهيم کرد ضمن رعايت جنبه‌هاي ايمني موضوع گرمايش چادرها در اين شرايط اضطراري نيز برطرف شود. وزير نيرو تصريح کرد: در زمينه موضوع آب نيز از ساعات ابتدايي زلزله تاکنون با همکاري تمامي‌شرکت‌هاي استان کرمانشاه و همچنين استان‌هاي معين شرايط خوبي در منطقه برقرار و آب نقاط زلزله زده داراي کيفيت مناسب و در دسترس است؛ در حال حاضر نيز آمادگي داريم تا مردم براي اسکان موقت نيز دغدغه و مشکلي نداشته باشند. اردکانيان به خسارت‌هاي وارده به تاسيسات آب و برق بر اثر زلزله غرب کشور اشاره کرد و افزود: در فاصله ۱۲۵ کيلومتري کانون زلزله ۲۲ سد بزرگ وجود دارد که ۲۰ سد در دست بهره برداري و دو سد بزرگ نيز در دست ساخت است. وي تاکيد کرد: مهم‌ترين دغدغه ما پس از نخستين لحظات وقوع زلزله مسئله‌ايمني و پايداري سدها بود که با بررسي‌هاي صورت گرفته توسط تيم‌هاي فني وزارت نيرو در ساعت سه نيمه شب پس از بروز زلزله مشخص شد که هيچ جاي نگراني وجود ندارد و اين مهم نقطه دلگرم کننده و روشني در کارنامه مهندسي کشور بود چرا که اين سدها توسط مهندسان و مشاوران ايراني و به همت پيمانکاران داخلي طراحي و ساخته شده است.
وزير نيرو در تکميل اين بخش از سخنان خود، گفت: به هر حال کشور ما خشک و کم آب است و مسئله آب جزو مهم‌ترين چالش‌هاي اصلي کشور است ولي بنده به عنوان وزير نيرو عرض مي‌کنم مهم تر از مسئله آب و بزرگترين تهديد جدي براي کشور موضوع زلزله است. اردکانيان افزود: با توجه و تکيه بر دانش روز، استفاده از تجربيات داخلي و خارجي، همکاري و مفاهمه بين دستگاه‌هاي مسئول و پشتيباني مردم و مصرف کنندگان مي‌توان در جهت غلبه بر چالش کم آبي حرکت کرد اما بحث زلزله موضوع جدي است. زلزله يعني تکان و خسارت و تکان به معناي هوشياري است بنابراين ما بايستي پس از هر زلزله براي زلزله بعدي آماده شويم. وي تصريح کرد: بنابراين بايستي سيستم‌هاي خود را ايمن‌تر، ساختمان‌ها را مقاومت‌تر و سازهاي زيربنايي همچون تاسيسات آب و برق را بازبيني کنيم و اين مهم عملي نيست مگر اينکه ما درس‌هاي گران قيمتي که از زلزله مي‌گيريم را فراموش نکنيم.
وزير نيرو دست يابي به اين مهم را مستلزم مستندسازي و بررسي دقيق فني دانست و گفت: بايد همکاران ما نيز در وزارت نيرو و ساير دستگاه‌ها به اين مسئله توجه کنند و به سمتي برويم که زلزله مسئله خسارت بار جدي براي کشور ما نباشد.


عضو کميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي‌گفت: حضور توتال (شرکت نفتي فرانسه) در ايران به نفع کشور است.
محمد خالدي سردشتي در گفت و گو با ايرنا افزود: برداشت از ميادين و سفره‌هاي مشترک نفت و گاز، سرمايه گذاري بالايي نياز دارد که يکي از اهداف حضور توتال در کشور ما نيز همين مساله است.
به گفته وي، يکي از اهداف همکاري با توتال وجود ميادين مشترک نفتي و گازي است که در اين زمينه انتظار است توتال کار خود را در ايران آغاز کند. 
نماينده لردگان در مجلس شوراي اسلامي‌گفت: بحث ميدان مشترک نفتي و گازي بايد هرچه سريع تر به انجام برسد، زيرا برداشت ايران از ميادين مشترک بسيار ناچيز است. خالدي يادآور شد: در يکي از ميادين مشترک ايران و قطر، سهم برداشت قطر 200 ميليارد مترمکعب بيشتر از ما است که بايد از توان داخلي و خارجي براي بهره برداري از سفره خارجي استفاده کنيم.
به گفته وي، بايد قبول کرد که ظرفيت انرژي منطقه عسلويه يک زماني به پايان مي‌رسد و بايد به سمت ميادين مشترک حرکت کرد.
وي افزود: منطقه انرژي عسلويه يکي از مناطق مهم براي کشور از نظر توليد انرژي است و دولت به ويژه وزارت نفت به صورت اخص و مجلس شوراي اسلامي‌از فازهاي اين منطقه حمايت کرده‌اند.
به گفته وي، منطقه عسلويه منبع درآمدي و تامين کننده گاز کشور است و مهمترين ذخاير گازي که به شبکه گازرساني کشور تزريق مي‌شود، منابع انرژي عسلويه است.
وي افزود: در اين منطقه کارهاي خوبي اجرا شده و وزير نفت نيز برنامه‌هاي جامع در اين منطقه اجرايي کرده است.
خالدي با بيان اين که عده اي اعلام مي‌کنند در عسلويه کار نيست، گفت: دليل اين مساله اين است که طرحهاي مهم عسلويه به سرانجام رسيده و وقتي يک پروژه صنعتي شروع مي‌شود، نيروي انساني فراواني را به خدمت مي‌گيرد و هنگامي‌که پروژه به اتمام مي‌رسد، بي شک نيروهاي آن بخش نيز کاهش مي‌يابد. عضو کميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي‌در پاسخ به اين سوال که اين کميسيون براي افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي چه تصميمي‌در بودجه سال آينده دارد، افزود: در اين زمينه هنوز نشستي از سوي اعضاي کميسيون انرژي مجلس برگزار نشده است.
به گفته وي، اگر در اين زمينه تصميمي‌گرفته شود، فرايند آن با وضع موجود و توان دولت و هماهنگي بين بخشي بايد اجرايي شود. در قراردادهاي پسابرجامي‌نخستين قرارداد نفتي با شرکت فرانسوي توتال امضا شد که ارزش قراردادي آن نزديک به 8.4 ‌ميليارد دلار برآورد مي‌شود.


مديرعامل شرکت مهندسي و توسعه نفت از راه‌اندازي ۶ حلقه چاه ميدان ياران جنوبي و برداشت روزانه ۱۰ هزار بشکه از اين ميدان خبر داد.
به نقل از وزارت نفت، سيد نورالدين شهنازي زاده با اعلام اين خبر توضيح داد: ميدان ياران جنوبي ميان ميدان مجنون عراق و آزادگان جنوبي قرار دارد، ١٠ هزار بشکه نفت توليد شده در ياران جنوبي پس از استخراج به منيفولد هفت ميدان آزادگان جنوبي انتقال داده مي‌شود سپس همراه با نفت آزادگان جنوبي به مبادي صادرات مي‌رود.
وي با بيان اين‌که در بخش‌هاي مختلف توسعه ميدان نفتي ياران جنوبي بيش از ۷۵ درصد از نيروهاي بومي‌منطقه استفاده شده است، گفت: ۱۸ حلقه چاه در اين ميدان مشترک نفتي از سوي شرکت‌ ملي حفاري ايران و پيمانکاران داخلي، حفر شده است.
به گفته شهنازي زاده، از اين تعداد چاه، ۱۵ حلقه در لايه‌ي سروک و سه حلقه چاه در لايه‌ي گدوان قرار دارد.
مديرعامل شرکت متن با بيان اين که مقدمات امضاي قرارداد توسعه ميدان نفتي ياران شمالي و جنوبي به صورت يکپارچه به‌زودي ميان شرکت ملي نفت ايران و شرکت نفت و گاز پرشيا محقق مي‌شود، تصريح کرد: فعاليت‌هاي مقدماتي يکپارچه سازي اين ميدان‌ها در مرحله مذاکره و در قالب تفاهم‌نامه HOA صورت خواهد پذيرفت.
ميدان نفتي ياران جنوبي يکي از طرح‌هاي مشترک با کشور عراق است که در غرب رودخانه‌ي کارون و در فاصله‌ ۱۳۰ کيلومتري جنوب غربي اهواز واقع شده است. موقعيت مخزن اين ميدان ميان ميدان نفتي آزادگان جنوبي و ميدان مجنون عراق واقع شده است.
ميزان نفت درجاي اين ميدان ۶۴۵ ميليون بشکه است که در ۲ لايه سروک و گدوان قرار دارد و منابع مالي توسعه اين ميدان مشترک از محل منابع داخلي شرکت ملي نفت ايران تامين مي‌شود.