آغاز مطالعات طراحي ترمينال ايران‌شهر فرودگاه‌امام خميني(ره)
دبير شوراي عالي شهرسازي و معماري از آغاز مطالعات مجدد براي طراحي ترمينال ايران شهر فرودگاه‌امام خميني (ره) به دستور وزير راه و شهرسازي خبر داد.
به گزارش روزنامه تجارت به تقل از وزارت راه و شهرسازي، محمدسعيد ايزدي درباره جزييات نشست گروه مشاوران مفهوم‌سازي ترمينال سلام با وزير راه و شهرسازي، گفت: در جلسه مشترکي که کميته مشورتي مفهوم‌سازي طرح ايجاد ترمينال گالري سلام با وزير راه و شهرسازي داشتند، نسخه نهايي چهارچوب مفهومي‌که پيش‌تر در جلساتي راجع به آن بحث و بررسي شده بود به وزير راه و شهرسازي ارايه شد که در نهايت با اظهار نظر وي چهارچوب مفهومي‌ايجاد «ترمينال ـ گالري» سلام در فرودگاه بين المللي امام خيمني (ره) نهايي شد.
معاون وزير راه و شهرسازي بخشي از مفاهيم نهايي‌شده در مفهوم‌سازي ايجاد ترمينال‌گالري سلام را شامل چهارچوب مفهوم سلام و زيرمجموعه‌هايي که در عناصر اصلي طرح مفهومي‌اعضاي مشورتي به جمع‌بندي پيرامون آن رسيدند عنوان کرد و افزود: بحث اصلي صحبت‌ها و مباحث بر روي نحوه طراحي مابه ازاهاي فضاهاي معمارانه اين مفاهيم بود که وزير راه و شهرسازي تاکيد کرد اين موضوع تبديل به يک سري اهداف شوند.
وي اهداف قابل دسترسي موردتاکيد وزير راه و شهرسازي را شامل مقياس معرفي و طراحي فضايي- مکاني ترمينال و همچنين شاخصه هويت‌بصري برشمرد و گفت: در نظر داريم اهداف قابل دستيابي را در دو مقياس که يکي آنچه که در مقياس طراحي فضاي ترمينال است و در مرحله بعد نيز مقياس هويت بصري که شامل لوگو، ارتباط سازماني و موضوعاتي از اين دست است، نهايي کنيم. مقرر شد تا در فاصله کمتر از يک ماه دو جلسه با کوروش فتاحي سرپرست شرکت شهر فرودگاهي امام خميني (ره) داشته باشيم اين موارد را احصا کنيم و برنامه عملياتي ارائه دهيم.اينکه چگونه مي‌توانيم مابه‌ازاي معمارانه مفاهيم به اهداف قابل دسترسي و منطبق با مفاهيم دست يابيم، موردتاکيد است.
ايزدي از ماموريت جديدي در مورد مطالعه و طراحي ترمينال ايرانشهر که قرار است در فرودگاه بين‌المللي امام خميني (ره) احداث شود، خبر داد و گفت: در جلسه فوق، وزير راه و شهرسازي ماموريت داد تا در مورد ترمينال ايرانشهر نيز از ابتدا مطالعات مناسبي در خور نام ترمينال و معماري فاخر آن انجام شود و نتايج حاصل از مطالعات و روند آن نيز به نظر آخوندي برسد.

اتصال ريلي شلمچه به عراق تسريع مي‌شود
عضو هيات مديره راه‌آهن جمهوري اسلامي‌ايران گفت: اتصال مرز شلمچه به کشور عراق براي راه آهن جمهوري اسلامي‌ايران داراي اهميت است و تلاش مي‌کنيم تا اتصال ريلي ميان ايران و عراق هرچه سريعتر برقرار شود.
سعيد رسولي در گفت‌وگو با ايسنا، اظهار کرد: براي اتصال ريلي مرز شلمچه به بصره، نياز است تا يک پل و يک قطعه ريلي حدود ۳۲کيلومتري ساخته شود که مقدمات عقد قرارداد آن در دست اقدام است. براي عقد قرارداد به منظور ساخت اين پل و خط آهن ۳۲ کيلومتري، مذاکراتي با بنياد مستضعفان صورت گرفته و اين نهاد، پيشنهادي براي انجام آن ارائه کرده است. در اين زمينه بخش‌هاي ديگر هم پيشنهاداتي براي ساخت خط آهن و پل در اين مسير ارائه کرده‌اند و با حوزه سرمايه‌گذاري راه‌آهن در حال مذاکره هستند، لذا اميدواريم به زودي شاهد عقد قرارداد ساخت اين راه‌آهن و اتصال مرز شلمچه به بصره باشيم. 
وي با بيان اينکه با طرف عراقي مذاکراتي انجام گرفته است، گفت: مسير شلمچه تا بصره قطعه کوتاهي است که‌اميدواريم به زودي شاهد آغاز شدن عمليات ساخت آن باشيم تا کريدور اتصال خوزستان به عراق تکميل شود. بر اساس توافقي که در گذشته ميان طرف ايراني و عراق شکل گرفته بود، قرار بود تا ايران پل مورد نياز طرح را بسازد و طرف عراقي نيز قطعه ۳۲کيلومتري طرح را انجام دهد اما با توجه به اينکه طرف عراقي اعلام کرده که‌امکان انجام آن را ندارد، قرار است تا اين مسير را ايران اجرا کند و طرف عراقي هزينه‌هاي آن را بپردازند.

راه‌اندازي قطارگردشگري تهران- بادرود و تور ريلي کويرگردي
مديرکل برنامه‌ريزي و نظارت بر خدمات مسافري شرکت راه‌آهن گفت: هم‌زمان با ميلاد رسول اکرم (ص) قطار گردشگري تهران ـ بادرود راه‌اندازي مي‌شود.
به گزارش روزنامه تجارت به نقل از راه‌آهن جمهوري اسلامي‌ايران، علي کاظمي‌منش با اعلام اين خبر افزود: پس از راه‌اندازي موفق قطارهاي گردشگري در چند مسير، حرکت اولين قطار گردشگري تهران ـ بادرود در تاريخ ۱۶ آذرماه سال جاري از ايستگاه راه‌آهن تهران به سمت کوير مرکزي ايران آغاز و طبق زمان‌بندي انجام مي‌شود. مسافران اين تور ريلي گردشگري از روستاهاي تاريخي ابيانه، سرخ، آتشکده‌هارپارک، مسجد حاجتگاه، کاروانسراي ابوزيد آباد، رمل‌هاي شني سيازگه و .... بازديد خواهند کرد. در اين قطار گردشگري براي مسافران در طول سفر صبحانه، نهار، شام و پذيرايي ميان وعده پيش بيني شده است، اظهار داشت: بازگشت قطار گردشگري از ايستگاه راه‌آهن گل سرخ ساعت ۲۰:۵۰ به سمت تهران خواهد بود. اين قطار پنج‌شنبه هر هفته به‌صورت برنامه‌اي تردد دارد و علاقه‌مندان مي‌توانند بليت اين قطار گردشگري را از طريق آژانس‌هاي سطح شهر و سايت فروش بليت شرکت حمل و نقل ريلي مجري اين تور خريداري کنند.

بندر چابهار با ظرفیت 8.5میلیون تن آماده بهره برداری 
مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: در حال حاضر بندر چابهار با ظرفیت 8.5 میلیون تن آماده بهره برداری است که با آماده شدن پسکرانه ، 15 میلیون تن ظرفیت ایجاد خواهد شد و این از افتخارات نظام و مردم است.
به گزارش روزنامه تجارت به نقل از پایگاه اطلاع رسانی اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان، در آستانه افتتاح فاز اول طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار، بهروز آقايي مدیر کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان ، ضمن تشریح اقدامات انجام شده در طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار در حوزه‌های زیرساختی و تامین تجهیزات و با اشاره به سرمایه گذاری‌های انجام شده در بندر به بیان قابلیت‌ها و ظرفیت‌های بندر چابهار در حوزه های ترانشیپ، ترانزیت، صادارت و واردات و دستاوردهای عظیم ایجاد شده در طرح توسعه بندر شهید بهشتی پرداخت. با فرمایشات مقام معظم رهبری که از سال 1382 همیشه سواحل مکران را به عنوان قطب تجارت دریایی عنوان نمودند، از همان سال مطالعات توسعه بندر چابهار آغاز و از سال 1386 مراحل اجرایی در دستور کار قرار گرفت و تاکنون تقریبا نزدیک به یک میلیارد دلار برای طرح توسعه بندر چابهار هزینه شده است.

مرتضي حيدري فرماندار پرديس در جلسه مشترک با استاندار تهران، گفت: اگر در خصوص فاضلاب فازهاي ۵، ۸، ۹ و ۱۱ تا ۳ ماه آينده چاره‌انديشي نشود، با بحران مواجه خواهيم شد. در حال حاضر شرکت عمران پرديس با نصب پکيج‌هايي توانسته فاضلاب را جمع آوري کند، اما نياز به چاره‌انديشي اساسي دارد. اولين و مهم‌ترين موضوع در مسکن مهر پرديس، زير ساخت‌هاي مربوط به اين مسکن مانند آب و فاضلاب است که بسيار هزينه بر است. مشکلات متعددي در خصوص آب مسکن مهر داريم. ساخت مسکن مهر در اين شهرستان رو به پايان است و در مسائل روبنايي مانند مسجد و مدرسه مشکلاتي داريم.


محمدرضا رضايي کوچي رئيس کميسيون عمران مجلس گفت: طبق قانون وزارت نفت مکلف بود در سال‌هاي ۹۴ و ۹۵ دو ميليون تن قير و در سال ۹۶، ۴ ميليون تن قير رايگان به دستگاه‌هاي اجرايي از جمله وزارت کشور، وزارت راه و شهرسازي، بنياد مسکن، نوسازي مدارس و جهاد کشاورزي ارائه دهد، اما وزارت نفت حتي ۵۰ درصد قير تکليف شده را به دستگاه‌هاي اجرايي تحول نداده است و از آنجايي که قانون شفاف و روشن است به دنبال اعمال ماده ۲۳۶ آيين نامه داخلي هستيم البته قرار است در جلسه بعدي استنکاف وزارت نفت از اين قانون را بررسي و نهايي کنيم. وزارت نفت در دفاع از خود به محدوديت‌هاي ايجاد شده از سوي سازمان برنامه و بودجه تاکيد داشت اما خزانه يا سازمان برنامه نمي‌تواند مانع اجراي قانون شود.


فرهاد تجري عضو کميسيون اصل ۹۰ مجلس،گفت: وزير راه و شهرسازي پس از زلزله سه بار به استان کرمانشاه سفر کرد و حضور به موقع آخوندي در مناطق مختلف زلزله‌زده در ساعات اوليه حادثه موجب شد از نزديک ارزيابي دقيقي از ميزان خسارات وارد شده به اين استان داشته باشد تا تصميمات ميداني خوبي براي حل مشکلات مناطق زلزله‌زده گرفته شود و بهسازي و نوسازي در اين مناطق از همان روزهاي نخست را آغاز کنند. بسياري از راه‌هاي دسترسي به شهرها و روستاها بسته شد که با تلاش بي وقفه کارکنان سازمان راهداري استان اين راه‌ها در اسرع وقت بازگشايي و امکان امدادرساني براي حضور آمبولانس‌ها در مناطق صعب‌العبور به صورت زميني فراهم شد.


«تجارت» عملكرد دولت دوازدهم در حوزه حمل و نقل را بررسي كرد؛
گروه راه و مسكن: رئيس جمهوري شب سه‌شنبه ( 7 آذرماه 96) در جريان گفت‌وگوي مستقيم با مردم براي ارائه گزارش عملکرد دولت دوازدهم در ۱۰۰ روزه ابتدايي به‌طور خاص به شاخص‌هاي حمل‌ونقل در سال‌هاي گذشته پرداخت و اعلام کرد كه ايران سرانجام‌هاب ترانزيتي منطقه مي‌شود. 
حسن روحاني صحبت‌هاي خود را در رابطه با حمل‌ونقل به اهميت گسترش زيرساخت‌هاي ريلي اختصاص داد و با بررسي چند پروژه مهم به مردم وعده داد که مي‌توان در آينده نه چندان دور انتظار داشت از اين حوزه ميلياردها دلار درآمد ترانزيتي وارد کشور شود كه اين امر رشد و توسعه اقتصادي پايداري براي كشور به همراه حواهد داشت.
سرمايه‌گذاري يک ميليارد دلاري در بندر شهيدبهشتي چابهار
رئيس جمهوري در صحبت‌هاي خود دو پروژه مهم ريلي را بار ديگر تعريف کرد و از برنامه ريزي دولت دوازدهم براي به پايان رساندن آن‌ها خبر داد. اولين پروژه طرح اتصال شبکه راه‌آهن سراسري كشور به چابهار است. بندر شهيد بهشتي چابهار ظرف روزهاي آينده افتتاح نخستين فاز از توسعه خود را پشت سر خواهد گذاشت و با اتصال به شبکه ريلي مي‌تواند مسير ترانزيت کالا از کشورهايي مانند هند به افغانستان و آسياي ميانه را در کوتاه‌ترين زمان ممکن پيگيري کند.  
به‌گفته رييس جمهوري، بيش از يک ميليارد دلار در دولت يازدهم در بندر شهيد بهشتي چابهار سرمايه‌گذاري شده است و در هفته آينده فاز نخست بندر شهيدبهشتي چابهار افتتاح مي‌شود كه در اين راستا ظرفيت بندر چابهار به ۸.۵ ميليون تن در سال مي‌رسد، البته در فازهاي بعدي به ۸۵ ميليون تن بايد برسد. کشورهاي متعددي هستند که حاضرند در چابهار سرمايه گذاري کنند. درحال حاضر اتصال راه‌آهن چابهار به زاهدان و به راه‌آهن سراسري مطرح است که اين پروژه در دولت يازدهم کار خود را آغاز کرده و در حال حاضر به پيشرفتي ۲۵ درصدي رسيده است و البته مي‌توان انتظار داشت که مردم از اين طرح تا پايان دولت دوازدهم بهره‌مند شوند.
 پروژه راه‌آهن قزوين – رشت _ آستارا
ديگر پروژه ريلي که در جريان گزارش رييس دولت دوازدهم به مردم مطرح شد، پروژه راه‌آهن قزوين – رشت و آستارا بود. اين خط راه‌آهن که فاز نخست آن در اتصال قزوين به رشت در مراحل پاياني خود قرار دارد و طبق اعلام رئيس جمهور تا پيش از اتمام سال جاري به بهره‌برداري خواهد رسيد. درباره فاز دوم نيز طبق اعلام روحاني که يک ميليارد دلار هزينه دارد مذاکراتي با کشور آذربايجان انجام شده است که در مراحل پاياني کار قرار دارد که با سرمايه‌گذاري ۵۰۰ ميليون دلاري اين کشور کار ساخت آن پيگيري شود. به گفته رييس جمهوري، هدف اين است كه بخشي از محموله‌هاي هند به روسيه و اروپاي شمالي از طريق بندرعباس و همين خط ‌آهن حمل شود. يعني كالا از بندر‌عباس حمل مي‌شود به رشت و از آنجا به آستارا و به راه‌آهن سراسري. كه در آينده اين خط آهن به درياي سياه هم متصل خواهد شد، بنابراين ايران به معني واقعي کلمه‌هاب منطقه‌اي است.
 انجام مذاکرات براي احداث راه‌آهن ايران و ترکيه از مسير وان
اتصال راه آهن ايران هم از جنوب و هم از غرب جزو طرح‌هاي دولت دوازدهم است. به طوري كه كشور ازبکستان قصد دارد راه‌آهني را از طريق افغانستان به راه‌آهن ايران متصل کند كه راه آهن ايران از طريق خواف به مرز افغانستان رسيده است. همچنين هدف گذاري شده است كه راه‌آهن ايران به راه‌آهن عراق متصل شود. هم اكنون احداث يک راه‌آهن جديد بين ايران و ترکيه غير از مسيري که از وان عبور مي‌کند، در حال بحث و مذاکره است.
 ايران‌هاب ترانزيتي منطقه مي‌شود
يکي از ظرفيت‌هاي مهم براي رشد اقتصادي و توليد و اشتغال، بحث جايگاه ترانزيتي در بخش‌هاي مختلف است،لذا با نهايي شدن دو پروژه‌ اتصال چابهار به شبكه راه آهن سراسري كشور و خط آهن قزوين_ رشت_ آستارا، شبکه راه‌آهن ايران به بسياري از مرزهاي مهم اقتصادي و سياسي در بخش‌هاي مختلف منطقه وصل خواهد شد و اين موضوع مقدمات تبديل شدن ايران به‌هاب ترانزيتي منطقه را بيش از هر زمان ديگري فراهم مي‌کند.
 تقويت جايگاه ايران در مسير اصلي رفت و آمد هواپيماها 
در کنار زيرساخت‌هاي ريلي موضوع تبديل شدن آسمان ايران به يکي از امن‌ترين محل‌هاي تردد هم يکي از شاخص‌هاي اصلي بهبود اوضاع حمل‌ونقل در دولت دوازدهم است. 
 به گفته رييس جمهوري، مسائلي مانند حوادث سياسي در اوکراين و قطر باعث شد که اقبال به آسمان ايران افزايش پيدا كند،البته دولت دوازدهم تلاش کرد كه با ارائه‌ خدمات کيفي و مناسب آمار اين پروازها حفظ شده و درآمد مناسب حاصل از اين امنيت براي مردم باقي بماند. خوشبختانه‌امروز ايران يک مسير اصلي براي رفت و آمد هواپيماها از شرق به غرب و بالعکس و از شمال به جنوب است.
عملكرد 100 روزه آخوندي در حوزه سخت افزاري
به دنبال گفت‌و‌گوي زنده تلويزيوني رئيس‌جمهوري و ارايه گزارش عملکرد ۱۰۰ روزه دولت، عباس آخوندي كه سکانداري وزارت راه و شهرسازي را در دولت دوازدهم برعهده دارد، گزارشي از عملکرد ۱۰۰ روزه اين وزارتخانه در دو حوزه سخت افزاري و نرم افزاري در ۲۵ بند، ارايه کرد، براساس گزارش عباس آخوندي 11 اقدام موثر وزارت راه و شهرسازي در حوزه سخت افزاري در ۱۰۰ روزه نخست دولت دوازدهم بدين شرح است: وزارت راه و شهرسازي ، خطوط ريلي ارتباط دهنده ۳ مركز استان كرمانشاه، رشت، اروميه و خواف به شبكه ريلي كشور به طول ۱۳۴ كيلومتر را تكميل كرده است. همچنين وزارت راه و شهرسازي ۵۴ كيلومتر آزاد راه شامل آزاد راه غربي اصفهان به‌ طول ۱۴كيلومتر و قطعات ۱ و ۲ آزادراه تبريز _ اروميه به طول ۴۰ کيلومتر را بهره برداري كرده است.
بهره برداري ۲۳۷ کيلومتر بزرگراه و راه اصلي
در اين مدت زمان وزارت راه و شهرسازي ۲۳۷ کيلومتر بزرگراه و راه اصلي با اعتباري بالغ بر ۹۲۰۰ ميليارد ريال شامل احداث ۱۸۰کيلومتر بزرگراه با اعتباري معادل ۷۸۰۰ ميليارد ريال و احداث۸۷ کيلومتر راه اصلي با اعتباري معادل ۱۴۰۰ميليارد ريال تکميل و بهره‌برداري كرده است. ظرفيت و احداث خطوط حومه‌اي ريلي به ميزان ۳۶ کيلومتر، بهسازي ۲۹ کيلومتر و نوسازي ۲۱ کيلومتر خطوط ريلي افزايش پيدا كرده است.  همچنين در 100 روزه نخست دولت دوازدهم، براساس برنامه و اقدامات وزارت راه و شهرسازي ۲۰۰۰۰ واحد مسكن روستايي احداث شده است و ۱۵ دستگاه سالن مسافري و ۷۳ دستگاه واگن باري ريلي افزوده شده است.
 رشد ۵ درصدي جابجايي مسافر در شبكه ريلي
در اين 100 روز نخست دولت دوازدهم، رشد ۱۰ درصدي حمل بار جاده‌اي به ميزان ۱۰۹ ميليون تن و رشد ۱۲ درصدي حمل بار ترانزيت جاده‌اي به ميزان ۲ ميليون تن نسبت به مدت مشابه سال گذشته، رشد ۱۰ درصدي تخليه و بارگيري بار در بنادر تجاري كشور به ميزان ۳۸ ميليون تن و رشد ۲۵ درصدي عمليات كانتينري به ميزان ۷۸۶ هزار TEU و رشد ۳ درصدي جابجايي مسافر در بنادر به ميزان سه ميليون نفر نسبت به مدت مشابه سال گذشته، رشد ۲۱ درصدي حمل بار ريلي به ميزان ۱۲ ميليون تن و رشد ۸۶ درصدي ترانزيت ريلي به ميزان ۳۸۲ هزار تن و رشد ۵ درصدي جابجايي مسافر در شبكه ريلي به ميزان ۵ ميليون نفر نسبت به مدت مشابه سال گذشته، رشد ۲۰درصدي پروازهاي عبوري از فراز كشور به ميزان ۱۱۸ هزار فروند نسبت به مدت مشابه سال گذشته و رشد ۵ درصدي اعزام و پذيرش مسافر در فرودگاه‌هاي كشور به ميزان ۱۷ ميليون نفر نسبت به مدت مشابه سال گذشته را شاهد بوده‌ايم. 
عملكرد 100 روزه آخوندي در حوزه نرم افزاري
همچنين 14 اقدام موثر وزارت راه و شهرسازي در حوزه نرم افزاري در ۱۰۰ روزه دولت دوازدهم بدين شرح است:
در عملكرد ۱۰۰ روزه وزارت راه وشهرسازي در زمينه صندوق توسعه حمل و نقل لازم به ذكر است كه متن نهايي اساسنامه صندوق توسعه حمل و نقل تدوين و نسبت به اخذ پيشنهادات سازمان‌هاي تابعه و شناسايي منابع اعتباري ايجاد وفق ماده ۴۸ قانون احكام دائمي‌برنامه‌هاي توسعه و جمع‌بندي و ارائه به هيات دولت در دست اقدام است. در عملكرد ۱۰۰ روزه وزارت راه وشهرسازي درحوزه زيرساخت فرودگاهي گفتني است كه مصوبه هيات دولت جهت توسعه و تكميل فرودگاه بين‌المللي شيراز و شناسايي شركت بلند طبقه به عنوان سرمايه‌گذار اخذ شده است. همچنين مصوبه هيات دولت جهت توسعه فرودگاه بين‌المللي شهيد‌هاشمي‌نژاد مشهد به ارزش ۳۰۰ ميليون دلار و شناسايي شركت وينسي فرانسه به عنوان سرمايه‌گذار اخذ شده است.
قرارداد سرمايه‌گذاري در حوزه آزادراهي، ريلي و بندي
عملكرد ۱۰۰ روزه وزارت راه وشهرسازي درخصوص قرارداد سرمايه‌گذاري در حوزه آزادراهي بدين صورت است: عقد قرارداد آزادراه اردكان ـ مهريز با سرمايه‌گذاري و مشاركت داخلي جهاد نصر يزد به ارزش ۸۰۰ ميليارد تومان، عقد قرارداد كنارگذر شرقي سيرجان از طريق سرمايه گذاري و مشاركت داخلي با جهاد نصر كرمان به ارزش ۲۰۰ ميليارد تومان ، اخذ مصوبه هيات وزيران جهت احداث قطعه ۳ كنارگذر شرقي اصفهان و شناسايي سازمان همياري و شهرداري‌هاي اصفهان به منظور سرمايه گذاري و مشاركت داخلي، عقد قرارداد احداث آزادراه لامرد ـ پارسيان با سرمايه گذاري و مشاركت داخلي آژند بناي خاتم به ارزش ۳۶۰ ميليارد تومان، اخذ مصوبه هيأت دولت به منظور احداث كنارگذار شمالي اراك «سلفچگان ـ خرم‌آباد ـ اراك» جهت سرمايه‌گذاري و مشاركت داخلي با شركت جهاد نصر مركزي به ارزش ۳۰۰ ميليارد تومان. همچنين درخصوص قرارداد سرمايه‌گذاري در حوزه ريلي لازم به ذكر است كه مصوبه هيأت‌دولت به منظور احداث راه آهن سيرجان ـ كرمان با سرمايه‌گذاري و مشاركت داخلي شركت معدني و صنعتي گل‌گهر به ارزش ۵۰۰ ميليارد تومان اخذ شده است. قرارداد سرمايه‌گذاري در حوزه بندي در 100 روزه نخست وزارت راه و شهرسازي بدين صورت است: افزايش ظرفيت جابجايي بار به ميزان 1.7 ميليون TEU در فاز ۱ و رسيدن ظرفيت به 3.5 ميليون TEU در فاز ۲ بندر شهيد رجايي از طريق فراخوان و مذاكره جهت انتخاب سرمايه گذار يا فاينانسر به ارزش ۳۰ ميليون دلار.
ارائه برنامه مسكن در حوزه بافت‌هاي نابسامان
در ۱۰۰ روزه نخست وزارت راه وشهرسازي، گزارش توجيهي و برگزاري فراخوان جهت طراحي و پياده سازي سامانه پرداخت‌هاي نوين در آزادراه‌هاي كشور «ETC» به منظور اجرا در ۴۷۱ گيت اخذ عوارض شبكه آزادراهي كشور و برنامه مشترك ستاد ملي بازآفريني و شوراي عالي معماري و شهرسازي تهيه شده است ، همچنين برنامه مسكن در حوزه بافت‌هاي نابسامان در ۱۱ فعاليت به همراه ابزارهاي مورد نياز به سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزي جمهوري اسلامي‌ايران ارائه شده است. در 100 روزه نخست وزارت راه وشهرسازي، اساسنامه شركت مادر تخصصي عمران و بهسازي شهري ايران به سازمان بازآفريني و توسعه شهري ايران در کميسيون اصلي دولت تصويب شده است و برنامه عملياتي اقدام مشترك براي كنشگران محلات هدف بازآفريني (۲۷۰۰ محله براي ۱۰ سال) و ارائه در ستاد ملي بازآفريني تدوين شده است.
 بهسازي، تکميل و تحويل ۳۶۰ واحد مسکوني
همچنين در 100 روزه نخست وزارت راه وشهرسازي، بهسازي، تکميل و تحويل ۳۶۰ واحد مسکوني به خانوارهاي داراي حداقل دو معلول، پيگيري ساخت معادل ۲۵۰ واحد مسکوني در اراضي واگذار شده طبق تفاهمنامه منعقده با خيرين، واگذاري معادل ۵۰۰ واحد مسکوني براي اقشار ويژه و انجام ۳۴ پروژه تحقيقاتي و ابلاغ ۳۸ پروژه در مرکز تحقيقات راه، مسکن و شهرسازي عملياتي شده است.


يک کارشناس مسکن گفت: حدود ۲۰ درصد از جمعيت تهران در بافت‌هاي فرسوده و ناکارآمد شهري ساکن هستند؛ بافت‌هايي که زلزله ۶ ريشتري براي تبديل آن‌ها به تلي از خاک کافي است. به گزارش روزنامه تجارت،عباس شوکتي در گفت و گو با ايسنا اظهار کرد: مديريت بحران در کشور ما دست کم ۱۰۰ سال از کشور‌هاي توسعه يافته عقب است. در کشوري توسعه يافته مانند ژاپن مساله زلزله براي هميشه حل شده است. حتي مسوولان بحران وقوع سونامي‌که اصلا قابل پيش بيني نبود را به سرعت و به بهترين شکل مديريت کردند، اما در کشور ما که بيش از ۸۰ درصد آن روي گسل قرار دارد، نسبت به اين پديده نوعي انفعال و سردرگمي‌را شاهديم. وي با بيان اينکه همواره در زلزله‌هاي بزرگ شاهد بوده‌ايم که مردم نقش اصلي را ايفا مي‌کنند و نهادهايي مانند هلال احمر و سازمان مديريت بحران به کندي خودشان را به حادثه مي‌رسانند، اظهار کرد: در حالي که بايد عمده مديريت بحران قبل از وقوع زلزله‌ها صورت گيرد، اما متاسفانه پيشگيري به فراموشي سپرده شده و عمده تلاش و هزينه صرف بعد از وقوع حادثه مي‌شود. اين در حالي است که هزينه‌هاي پيشگيري به مراتب کمتر از درمان است. اين کارشناس مسکن و ساختمان گفت: در زلزله‌اي که بنا بر آمار رسمي‌کمتر از ۵۰۰ نفر جان خود را از دست دادند، تيم‌هاي امداد و نجات و مديريت بحران کماکان دچار سردرگمي‌هستند و حال بايد از مسوولان عزيز پرسيد که چه تدابيري براي زلزله احتمالي تهران انديشيده‌اند!؟
شوکتي ادامه داد: حدود ۲۰ درصد از جمعيت تهران در بافت‌هاي فرسوده و ناکارآمد شهري ساکن هستند. بافت‌هايي که زلزله ۶ ريشتري براي تبديل آنها به تلي از خاک کافي است اما متاسفانه روند نوسازي آنها به دلايلي مانند عدم همکاري بانک‌هاي عامل به کندي پيش مي‌رود. نکته دردناک تر اينکه برخي از ساختمان‌هايي که به جاي ساختمان‌هاي فرسوده بنا مي‌شوند، به دليل رعايت نکردن استاندارد‌ها و ضعف نظارت از همان ابتداي بهره برداري در گروه فرسوده‌ها هستند و صرفا به جاي نوسازي فرسوده سازي مي‌کنيم. وي تاکيد کرد: نکته مهم اينکه به دليل نفود ناپذيري بافت‌هاي فرسوده عملا امدادرساني در زمان بروز حادثه غيرممکن است و کار آواربرداري و بيرون کشيدن انسان‌ها از زير آوار ماه‌ها به طول مي‌انجامد. سازمان مديريت بحران به عنوان نهاد بالادستي بايد با کمک شهرداري‌ها و نهادهاي ذي ربط فکري به حال تعريض معابر کند. اين کارشناس مسکن خاطرنشان کرد: امروز شاهديم که دولت با جديت مي‌خواهد به زلزله زدگان وام نوسازي و کمک بلاعوض پرداخت کند که قطعا هزينه‌هاي بالايي را مي‌طلبد. اميدواريم ضمن تسريع در پرداخت اين کمک‌ها نظارت دقيقي بر نحوه ساخت و ساز واحد‌هاي تخريب شده اعمال شود تا از اين پس دل ساکنان از بيم وقوع زلزله نلرزد. شوکتي همچنين با اشاره به موضع وزير راه و شهرسازي در مورد مسکن مهر گفت: آقاي آخوندي همواره از طرح مسکن مهر انتقاد مي‌کردند و زلزله اخير که منجر به تخريب واحد‌هاي مسکن مهر شد يک بار ديگر مهر تاييدي بر سخنان وي بود.

يک کارشناس بازار مسکن گفت: محتمل‌ترين سناريو براي آينده‌ي بازار مسکن اين است که رشد قيمت مسکن در هر فصل تقريبا به‌اندازه نرخ تورم در آن فصل خواهد بود.
به گزارش روزنامه تجارت بهروز ملکي کارشناس بازار مسکن، سه‌شنبه شب(7 آذر ماه 96) در برنامه تلويزيوني "آينده بازار مسکن" که با حضور چهار تن از فعالان بخش مسکن برگزار شد، اظهار کرد: اگر سياست‌هاي دولت در حوزه پولي مخصوصا نرخ‌هاي سود بانکي تغيير کند، حتما بازار مسکن دچار تحولاتي خواهد شد. اما محتمل‌ترين سناريو براي بازار مسکن اين است که رشد قيمت مسکن در هر فصل تقريبا به‌اندازه تورم در آن فصل خواهد بود. کما اين‌که رشد قيمت مسکن در پاييز حدود 10 درصد بوده و تورم هم حدود 10 درصد بوده است. انتظار ما بر اين نيست که در ادامه سال قيمت مسکن 10 درصد ديگر افزايش پيدا کند.
 در دوره‌اي 40 درصد پايه پولي کشور را صرف يک پروژه کردند
در ادامه ميزگرد به سياست‌هاي دولت در حوزه مسکن پرداخته شد. بهروز ملکي در اين خصوص اظهار کرد: اگر فکر مي‌کنيم فقط با پمپاژ پول در يک حوزه مي‌توانيم کار انجام دهيم اشتباه است؛ نتيجه‌اش را هم در گذشته ديده‌ايم. اين‌که فکر کنيم دولتي موفق است که بيشتر مسکن توليد کند، اشتباه فکر کرده‌ايم. در دوره‌اي 40 درصد پايه پولي کشور را صرف يک پروژه کردند. اين‌که لزوما فکر کنيم وظيفه دولت اين است که آجر روي آجر بگذارد به اعتقاد من اشتباه است.
وي با دفاع از عملکرد دولت‌هاي يازدهم و دوازدهم در بخش مسکن خاطرنشان کرد: در کدام دولت اوراق رهني منتشر شد؟ کدام دولت بانک مسکن را توسعه‌اي کرد؟ صندوق زمين و ساختمان در کدام دولت راه‌اندازي شد؟
همچنين در اين خصوص جمشيد برزگر رييس کانون انبوه‌سازان گفت: در دولت قبل پس از اين‌که 4 سال از شروع به کار مسکن مهر گذشته بود، فقط 3 درصد پيشرفت کرده بودند که از من دعوت کردند و گفتند پول براي ادامه پروژه نداريم. من گفتم همکاران ما سرمايه‌گذاري مي‌کنند به شرطي که شما تسهيلات بدهيد. ما به اين طرح ورود کرديم و آن را راه‌انداختيم.
 افزايش قيمت مسکن در نيمه دوم سال 10 درصد نسبت به نيمه اول 
در ادامه برنامه، حسام عقبايي رييس اتحاديه مشاوران املاک، اظهار کرد: خوشبختانه يکي از پيش‌بيني‌ها، بازگشت رونق به بازار مسکن بود که در سال 1396 در حال رقم خوردن است. البته نمي‌توان تعبير رونق را به کار برد، اما شاهد رشد معاملات مسکن در سال جاري بوديم. با توجه به عدم توازن بين عرضه و تقاضا و همچنين کاهش نرخ سود بانکي، پيش‌بيني‌ها بر اين بود که در نيمه دوم سال 1396 علاوه بر افزايش نقل و انتقالات، شاهد رشد قيمت مسکن در حد تورم باشيم. البته ما پيش‌بيني مي‌کرديم که حداکثر تا سقف 10 درصد تا پايان سال اتفاق بيفتد ولي اين اتفاق در آبان‌ماه افتاد. سوالي که ممکن است بينندگان داشته باشند اين است که نکند قيمت مسکن بيش از اين بالا برود. با اين‌که معتقدم مسير عبور از رکود را طي مي‌کنيم ولي سونامي‌قيمت، جهش يا رشد نامتعارف را نخواهيم داشت. بازار مسکن بازار ديرپذيري است، لذا حداکثر رشد قيمت مسکن را در نيمه دوم در حد 10 درصد نسبت به نيمه اول پيش‌بيني مي‌کنيم.
 رونق مسکن در تمام کشور اتفاق نيفتاده است
برزگر در پاسخ به اظهارات عقبايي، گفت: درباره مطالبي که آقاي عقبايي درباره رونق مسکن گفتند، بايد بگويم در سطح کل کشور چنين نيست. در يک ماه گذشته بيش از 20 واحدي که پيش‌فروش کرده بوديم پس دادند. در تهران شايد در بعضي مناطق رونق باشد ولي در کل کشور اين‌طور نيست. اين افزايش قيمت هم ناشي از مولفه‌هاي قيمت تمام‌شده مسکن اتفاق افتاده است. وقتي براي يک متر واحد مسکوني 600 هزار تومان هزينه خدمات پرداخت مي‌کنيم قطعا قيمت مسکن بالا مي‌رود. من اتفاق خاصي در حوزه مسکن نمي‌بينم؛ چرا که مردم قدرت خريد ندارند. اين افزايش معاملاتي هم که اتفاق افتاده ناشي از سررسيد تسهيلات خانه اولي‌ها بوده است. خواهش مي‌کنم آقاي عقبايي آمار کشوري را هم رصد کنند.
عقبايي در پاسخ گفت: ممکن است آقاي برزگر در بعضي از شهرستان‌ها پروژه‌هايي که دارند به فروش نرسيده باشد، اما آمارهايي که عرض کرديم بر اساس سامانه‌املاک و مستغلات است.
 بازار اجاره در نيمه دوم متعادل‌تر مي‌شود
در ادامه اين ميزگرد در خصوص پيش‌بيني از ميزان اجاره‌بها در نيمه دوم سال جاري سوال شد که ملکي در جواب اظهار کرد: تلقي ما اين نيست که در بازار اجاره افزايش قيمتي داشته باشيم. حتي امکانش هست که بازار اجاره از شرايط فعلي نيز متعادل‌تر شود. بر اساس روال، بازار اجاره غالبا در نيمه دوم سال دچار افت مي‌شود.
عقبايي نيز گفت: اجاره‌بها در زمستان امسال حداکثر 5 درصد کاهش پيدا مي‌کند.
ملکي در پاسخ به اين سوال که آيا افزايش هزينه‌هاي ساخت‌وساز و از سوي ديگر کاهش قدرت خريد، بازار مسکن را به سمت رکود تورمي‌سوق نمي‌دهد؟ تصريح کرد: در حوزه مسکن طبيعتا بايد انتظار داشته باشيم که در بعضي حوزه‌ها شاهد افزايش باشيم ولي همچنان ميزان افزايش قيمت در نهاده‌هاي توليد مسکن کمتر از ميانگين شاخص کل است.