انتشار مدارک فرار مالياتي نزديکان اردوغان
 رهبر حزب اپوزيسيون ترکيه در ادامه ادعاهايش عليه رجب طيب اردوغان گفت، حلقه نزديک به رئيس‌جمهور ترکيه از جمله برادر، پسر و مشاور اجرايي‌اش در دسامبر 2011 و ژانويه 2012 نزديک به 15 ميليون دلار به يک شرکت در جزيره مان(يکي از پناهگاه‌هاي امن مالياتي) منتقل کردند.به گزارش روزنامه حريت، کمال قليچداراوغلو، رهبر حزب مردم جمهوري‌خواه ترکيه در سخنراني خود در پارلمان با نشان دادن برگه‌هايي اعلام کرد: ما همه گزارش‌هاي اين شرکت را داريم. همچنين همه اسناد انتقال مالي به اين شرکت موجود است. قليچداراوغلو گفت: شرکت بلوي ليميتد در يکم اوت سال 2011 تاسيس شده است. در 15 نوامبر 2011 اين شرکت به کاظم اوزتاش منتقل شد.وي ادامه داد: در 15 دسامبر 2011 ضيا ايلگن، يکي از بستگان نزديک اردوغان دو و نيم ميليون دلار به اين شرکت انتقال داده است. همزمان مصطفي اردوغان، برادر وي نيز دو و نيم ميليون دلار ارسال کرده است. چرا برادر شما اين مقدار پول را منتقل کرده است؟ در دسامبر 2011 نيز ضيا ايلگن، 1.25 ميليون دلار و مصطفي اردوغان نيز همان مقدار پول را يک روز بعد به اين شرکت منتقل کرده و عثمان کتنجي، از بستگان اردوغان نيز 1.25 ميليون دلار منتقل کرده است. همچنين در همان روز مصطفي گون دوغان، مشاور پيشين اجرايي اردوغان همين مقدار پول ارسال کرده است و در 28 دسامبر نيز همين فرد 250 هزار دلار و عثمان کتنجي يک ميليون دلار ارسال کرده است و در 29 دسامبر 2011 احمد بوراک اردوغان 1.45 ميليون دلار ارسال کرده و در چهارم ژانويه 2012 اين فرد بازهم 2.3 ميليون دلار پول منتقل کرده است.

عون: سعد الحريري نخست وزير لبنان باقي خواهد ماند
«ميشل عون» رئيس جمهوري لبنان گفت که «سعد الحريري» نخست وزير باقي خواهد ماند و بحران سياسي اين کشور طي روزهاي آينده پايان خواهد يافت. وي که ديروز به رم سفر کرد، اين سخن را در گفت و گو با روزنامه ايتاليايي «لاستامپا» مطرح کرد.سعد الحريري يک هفته پيش اعلام کرد که استعفايش را معلق مي‌کند.او کمتر از يک ماه پيش در حالي که در رياض بود از سمتش استعفا کرد که بسياري آن را تحت فشار مقام‌هاي سعودي دانستند.دو روز پيش ميشل عون با سران بسياري از احزاب و گروه‌هاي لبناني درباره شرايط کشور و زمينه سازي براي آغاز به کار دولت رايزني و گفت و گو کرد.رياست جمهوري لبنان اين گفت و گوها را مثبت و سازنده توصيف کرد.گفته مي‌شود دولت لبنان هفته آينده و پس از بازگشت عون از سفر به ايتاليا دوباره فعاليت خود را از سر خواهد گرفت.

آزادي شاهزاده سعودي پس از پرداخت جريمه سنگين
مقام‌هاي عربستان مي‌گويند متعب بن عبدالله، شاهزاده سعودي، سه هفته پس از بازداشت به اتهام فساد و در پي معامله اي با مقام‌ها براي پرداخت جريمه اي هنگفت آزاد شده است. شاهزاده متعب که زماني وارث بالقوه تخت سلطنت تلقي مي‌شد پس از توافق براي پرداخت بيش از يک ميليارد دلار براي حل دعاوي با مقام‌ها آزاد شده است. او يکي از ۲۰۰ چهره سياسي و بازرگاني است که در عمليات مبارزه با فساد در روز ۴ نوامبر دستگير شدند. گزارش مي‌شود که سه نفر ديگر از اين افراد هم با دولت سعودي به توافق رسيده‌اند. او پسرعموي محمد بن سلمان، وليعهد عربستان، و سرپرست گارد ملي ويژه و بانفوذترين چهره سياسي است که در عمليات سرکوب فساد بازداشت شد.

خودکشي ژنرال چيني با افشاي پرونده فساد مالي 
ژانگ يانگ، يک مقام ارشد کميسيون مرکزي ارتش ، در ارتباط با برخي مقامات فاسد چين تحت بازجويي قرار داشت و چند روز پيش در خانه، خود را به دار آويخت. به گزارش ساوت چاينا مورنينگ پست،تحقيقات از ژانگ يانگ در چارچوب عمليات مبارزه با فساد در چين صورت گرفت که پيشتر بسياري از کارکنان دولتي به اين دليل بازداشت شدند. «ژانگ يانگ» به دليل ارتباط با ژنرال «گائو باکسيانگ» که پيش از اين به فساد متهم شده بود، تحت بازجويي قرار داشت. در پرونده اتهام «ژانگ» عبارت «نقض شديد قوانين انضباطي» قيد شده بود. اين مقام عالي رتبه نظامي‌به گرفتن و پرداخت رشوه و نامشخص بودن اصل مبالغ کلاني که در اختيار داشت، متهم شده بود. از زماني که «شي جين پينگ»، رئيس جمهور چين، ۵ سال پيش قدرت را در اين کشور به دست گرفت، تمرکز خود را براي مقابله با فساد ميان مقامات دولتي و در بخش‌هاي مختلف وازرتخانه‌اي قرار داد.


کميته بودجه سنا طرح مالياتي جمهوري خواهان را تصويب کرد
نمايندگان جمهوري خواه کميته بودجه سناي آمريکا با يک راي گيري ناگهاني طرح کاهش مالياتي «دونالد ترامپ» رئيس جمهوري آمريکا را به تصويب رساندند. به گزارش نيويورک تايمز، تصويب اين طرح در اين کميته راه را براي راي گيري کامل درباره آن در سنا تا روز پنجشنبه هموارخواهد کرد. تصويب اين طرح در حالي انجام شد که برخي از جزييات آن هنوز نياز به بررسي دارد. مخالفان اين طرح در حالي که کميته بودجه سنا با 12 راي موافق در مقابل 11 راي مخالف بدون هيچ مذاکره اي اين طرح را تصويب کرد، در اتاق استماع کنگره خواستار لغو آن شدند.
 تصويب اين طرح همچنين خشم دمکرات‌ها را برانگيخت.جمهوري خواهان در تکميل اين طرح تعجيل دارند و اميدوارند از اختلافات طولاني که تلاش‌هاي آنها را براي لغو طرح مراقبت مقرون بصرفه يا همان اوباماکرناکام گذاشت، اجتناب کنند.اگر سنا موفق شود در اواخر اين هفته طرح مالياتي را تصويب کند، اين طرح بايد قبل از ارسال به کاخ سفيد براي امضا و تبديل آن به قانون از سوي ترامپ، جايگزين طرحي شود که در مجلس نمايندگان آمريکا به تصويب رسيد. 
50 ميليارد پوند هزينه جدايي انگليس از اتحاديه اروپا 
انگليس با پذيرش شرايط اتحاديه اروپا با پرداخت غرامت 50 ميليارد پوندي روبروست. به گزارش گاردين، به نظر مي‌رسد دولت انگليس آماده پذيرش اين هزينه است.اين هزينه مي‌تواند فرانسه و آلمان را براي مذاکره و توافقات آينده راضي نگه دارد.مقامات اروپايي مي‌گويند انگليس خواستار همکاري با اتحاديه و پرداخت اين هزينه است ولي اتحاديه خواستار مشاهده مدرک اين توافق است.مذاکرات پشت پرده برگزيت تا توافق پرداخت 89 ميليارد پوند رسيده بود تا اجازه خروج انگليس از اتحاديه اروپا داده شود ولي اين هزينه به نصف يعني 50 ميليارد پوند رسيد.


 با آغاز دور هشتم مذاکرات صلح سوريه در ژنو، فرستاده سازمان ملل با هيئت مخالفان سوري ديدار و گفت‌وگو کرد. قرار است هيئت دولت سوريه نيز ديروز به ژنو برود. به گزارش روزنامه مستقل رأي اليوم، آغاز مذاکرات صلح سوريه در ژنو با موافقت دولت سوريه با برقراري آتش‌بس در غوطه شرقي به درخواست روسيه همزمان است.استفان دي‌ميستورا، نماينده سازمان ملل در امور سوريه بعد از نشست مقدماتي با هيئت مخالفان سوري در ژنو گفت: روس‌ها طي نشست پنج کشور عضو دائم شوراي امنيت به من ابلاغ کردند که مسکو و دمشق با آتش‌بس در غوطه شرقي موافقت کرده‌اند.وي خواستار حمايت پنج کشور عضو دائم شوراي امنيت از مذاکرات ژنو شد.يک منبع نظامي‌سوري اعلام کرد که دمشق با پيشنهاد روسيه براي برقراري آتش‌بس ۴۸ ساعته در غوطه شرقي که از روز سه‌شنبه آغاز شده موافقت کرده است.دور هشتم مذاکرات ژنو درحالي روز سه شنبه آغاز شد که با پايبندي دو طرف بحران به مواضع خود به ويژه درباره سرنوشت بشار اسد، رئيس‌جمهور سوريه‌اميد کمي‌به پيشرفت وجود دارد.دي‌ميستورا ظهر روز سه شنبه با هيئت مخالفان به رياست نصر الحريري ديدار کرد و قرار است امروز نيز با هيئت دولت سوريه با رياست بشار الجعفري ديدار کند. 
 در حالي که تدابير امنيتي در اطراف منزل آيت الله عيسي قاسم تشديد شده يک خودروي اورژانس مقابل منزل اين روحاني شيعه بحريني مستقر شده بود.به گزارش سايت العهد، محاصره اطراف منزل آيت‌الله عيسي قاسم، رهبر ديني و معنوي شيعيان بحرين که از پنج ماه پيش در حصر خانگي به سر مي‌برد، تشديد شده است.همزمان با آماده‌باش امنيتي خودروي اورژانس هم در مقابل خانه آيت‌الله عيسي قاسم مستقر بوده که به گزارش پايگاه "مرآة الدرّاز" اين خودرو بعد از مدتي مکث از مقابل منزل ايشان حرکت کرده است. مرکز حقوق و دموکراسي بحرين با اشاره به اينکه آيت‌الله شيخ «عيسي احمد قاسم» از درد مستمر و خونريزي داخلي رنج مي‌برد، تأکيد کرد که سلامت ايشان در معرض خطر است.اين در حالي است که منابع بحريني اعلام کردند، ايشان همچنان در منزل هستند.اخيرا در مناطق مختلف بحرين تظاهرات اعتراض‌آميزي نسبت به شرايط نگران کننده سلامتي آيت‌الله عيسي قاسم برگزار شد. دولت بحرين همچنان به سرکوب مخالفان خود ادامه مي‌دهد.منابع بحريني اعلام کردند که زمان برگزاري جلسه محاکمه «شيخ علي سلمان» دبيرکل جمعيت الوفاق اين کشور به تعويق افتاده و قرار است در تاريخ ۲۸ دسامبر برگزار شود. اتهام شيخ علي سلمان جاسوسي براي قطر عنوان شده است. 
 رئيس‌جمهور مصر ضمن تأکيد بر لزوم مبارزه با تروريسم با تمامي‌ابزارها و امکانات، ارتش و پليس اين کشور را به برقراري امنيت در استان سينا ظرف سه ماه ملزم کرد .به گزارش شبکه خبري اسکاي نيوز، عبدالفتاح سيسي، رئيس‌جمهور مصر در مراسمي‌در سالن کنفرانس‌هاي الازهر، از رئيس ستاد ارتش و وزارت کشور خواست براي از بين بردن تروريسم و برقراري امنيت در سيناء ظرف سه ماه تمامي‌ابزارهاي ممکن را به کار گيرند.وي تأکيد کرد: گروه‌هاي خارجي با سلاح و پول از برخي گروهک‌ها حمايت مي‌کنند. مصر با جنگي تمام عيار روبروست که هدف آن نابودي کشور است.سيسي گفت: خون شهدا هرگز هدر نخواهد رفت و ما تمامي‌اقداماتي را که براي دفاع از امنيت کشور لازم باشد اتخاذ خواهيم کرد. حادثه تروريستي اخير "بزدلانه" بود و برخي جنايتکاران آن را انجام دادند.از سوي ديگر احمد الطيب، شيخ الازهر نيز گفت: تروريست‌ها با رسالت اسلام که بر پايه تسامح است، بازي مي‌کنند.اخيرا در حمله تروريستي به مسجدي در استان سيناي شمالي در مصر صدها تن کشته و زخمي‌شدند. گفتني است، به دنبال حملات انتحاري به الروضه در صحراي سيناء بيش از ۳۰۰ نفر کشته و صدها تَن ديگر زخمي‌شدند. تحليلگران برخي رسانه‌هاي بين المللي معتقدند که واکنش‌هاي دولت قاهره تا کنون بي نتيجه بوده و بايد شيوه‌هاي موثرتري را براي رسيدن به اين هدف به کار گرفت.


انتقاد بين المللي از آزمايش موشک «قاره پيما» توسط کره شمالي
گروه بين الملل : تنش کره شمالي و آمريکا و نگراني از درگيري نظامي‌بين اين دو کشور بار ديگر با آزمايش موشک قاره پيماي کره شمالي شدت گرفت و باعث نگراني جهاني و محکوميت اين آزمايش حتي از سوي متحدين کره شمالي شد. 
پس از دو ماه و نيم سکوت و انجام ندادن اقدامات تحريک‌آميز، کره شمالي يک بار ديگر دست به آزمايش موشکي بالستيک قاره پيما زد. پنتاگون، وزارت دفاع آمريکا گفته موشک پرتاب‌شده پس از حدود هزار کيلومتر پرواز به داخل آب‌هاي سواحل شرقي کره شمالي سقوط کرده است. به گفته ستاد مشترک ارتش کره جنوبي اين موشک بالستيک که از از شهر پيونگ سونگ واقع در استان پيونگان جنوبي پرتاب شده بود از فراز درياي ژاپن عبور کرد.بنا به اعلام ارتش کره جنوبي اين موشک تا ارتفاع ۴۵۰۰ کيلومتري اوج گرفته و مسافتي معادل ۹۶۰ کيلومتر را طي کرده است.وزارت دفاع آمريکا نوع موشک آزمايش شده توسط پيونگ يانگ را «موشک بالستيک بين قاره اي» اعلام کرد.
پرتاب اين موشک توسط پيونگ يانگ تنها يک هفته پس از آن صورت مي‌گيرد که دونالد ترامپ، رئيس جمهوري آمريکا کره شمالي را در فهرست کشورهاي «حامي‌تروريسم» قرار داد.دولت ژاپن تخمين زده است که موشک پرتاب شده حدود ۵۰ دقيقه در آسمان بوده است. موشک بالستيکي که کره شمالي روز ۲۹ اوت (هفتم شهريور) پرتاب کرده بود از آسمان ژاپن گذشته بود.دولت کره‌شمالي در بيانيه‌اي اعلام کرد که موشک تازه شليک‌شده اين کشور، «به سرتاسر خاک ايالات متحده دسترسي دارد». رئيس‌جمهوري آمريکا در واکنش گفته است که به اين وضعيت رسيدگي خواهد کرد. به گزارش رويترز، رسانه‌هاي رسمي‌در کره‌شمالي، ديروز اعلام کردند که پيونگ‌يانگ با موفقيت يک موشک بالستيک قاره‌پيما از نوع «هواسونگ- ۱۵» شليک کرد که «قابليت رسيدن به سرتاسر خاک ايالات متحده را دارد». 
طبق بيانيه‌اي، که مجري تلويزيوني آن را قرائت کرد، اين موشک تازه‌ شليک‌شده قوي‌ترين موشکي بوده که تاکنون کره‌شمالي آن را شليک کرده است. اين موشک مسافتي ۹۵۰ کيلومتري را به مدت ۵۳ دقيقه را طي کرده است و ارتفاعي نزديک به ۴۴۷۵ کيلومتر داشت.در حالي‌که «دونالد ترامپ» رئيس‌جمهوري ساعتي پس از انتشار گزارش‌ها در مورد آزمايش موشکي تازه کره‌شمالي، به خبرنگاران گفته است «فقط مي‌توانم اين را به شما بگويم، که ما اين مسئله را حل‌‌وفصل مي‌کنيم. اين وضعيتي‌ است که به آن رسيدگي خواهد شد.»ترامپ همچنين در حساب کاربري خود در توئيتر نيز نوشته‌ است: «پس از آزمايش موشکي کره شمالي، مهم است که بودجه دولت و ارتش را تامين کرد! دموکرات‌ها نبايد بوجه ارتش را به خاطر عفو و مهاجران غيرقانوني، به گروگان بگيرند. من قول توقف مهاجران غيرقانوني را داده بودم و به پيروزي بزرگي دست پيدا کردم. آن‌ها نمي‌توانند تهديد به تعطيلي دولت بکنند تا به خواسته‌هاي خود برسند.»آزمايش‌هاي موشکي کره‌شمالي و نيز شـشمين آزمايش هسته‌اي آن کشور، در ماه‌هاي گذشته، به تنش‌ها و ابعاد بحران در شبه‌جزيره کره افزوده‌است. با اين همه پيونگ‌يانگ بيشتر از دو ماه بود که دست به آزمايش نظامي‌تازه‌اي نزده بود؛ در جريان سفر طولاني‌مدت ترامپ به شرق و جنوب‌شرق آسيا نيز اقدام چالش‌برانگيزي انجام نداد.
واکنش بين المللي به آزمايش موشکي کره شمالي 
آمريکا، ژاپن و کره جنوبي پس از اين "اقدام تحريک‌آميز" کره شمالي خواستار نشست فوري شوراي امنيت سازمان ملل شده‌اند. وزير خارجه آلمان در واکنش به تازه‌ترين آزمايش موشکي پيونگ يانگ از تصميم برلين براي احضار سفير کره شمالي خبر داد. دبيرکل ناتو، پيمان آتلانتيک شمالي، آزمايش جديد موشکي کره شمالي را "نقض دوباره قطعنامه‌هاي مکرر سازمان ملل و نيز تضعيف امنيت منطقه‌اي و بين‌المللي" خواند. ينس استولتنبرگ، همچنين اظهار داشت: «کره شمالي بايد دوباره وارد يک مذاکره قابل‌قبول و مفيد با جامعه بين‌الملل شود».فدريکا موگريني، مسئول سياست خارجه اتحاديه اروپا نيز اين اقدام کره شمالي را "نقض غيرقابل‌قبول تعهدات بين‌المللي" اين کشور دانست. او گفت: «پرتاب اين موشک يک اقدام تحريک‌آميز ديگر و يک تهديد جدي براي امنيت بين‌المللي است.» او همچنين خواستار توقف برنامه اتمي‌و موشکي کره شمالي شد.
آنتونيو گوترش، دبيرکل سازمان ملل نيز ضمن محکوم کردن آزمايش موشکي کره شمالي، از اين کشور خواست تا "از اقدامات بي‌ثبات‌کننده بيشتر خودداري کند".سخنگوي وزارت خارجه چين نگراني عميق اين کشور را درباره آزمايش موشکي کره شمالي بيان داشت و خواستار گفت‌وگو براي حل بحران شبه جزيره کره شد. چين ديروز گفت پيشنهاد پکن براي تعليق آزمايش‌هاي موشکي کره شمالي به ازاي تعليق رزمايش‌هاي نظامي‌آمريکا در منطقه بهترين رويکرد براي تنش‌هاي منطقه است.
سخنگوي وزارت خارجه چين اظهار اميدواري کرد تمام طرفين با همکاري يکديگر مساله را از روش صلح‌آميز حل کنند و تاکيد کرد راه حل نظامي‌براي حل اين بحران مناسب نيست.سخنگوي وزارت خارجه چين همچنين خواستار برگزاري مذاکرات براي حل صلح‌آميز بحران اتمي‌کره شمالي شد.کشور روسيه نيز نسبت به اين آزمايش ابراز نگراني کرد. به گزارش ايتارتاس، يک نماينده ارشد پارلمان روسيه اعلام کرد که هيات پارلماني اين کشور که اکنون در پيونگ‌يانگ به سر مي‌برد، قرار است پيام روسيه مبني بر محکوميت آزمايش موشکي اخير کره‌شمالي را به دولت اين کشور برساند. 
«لئونيد اسلاتسکي» رئيس کميته روابط خارجي دوماي روسيه آزمايش موشکي اخير کره‌شمالي را يک اقدام غيرمسئولانه ديگر از سوي پيونگ‌يانگ خواند که منجر به افزايش تنش در منطقه خواهد شد.وي افزود که واشنگتن و سئول در بسياري از موارد رهبر کره‌شمالي را براي در پيش گرفتن رويکردهاي خصومت‌آميز و مانورهاي نظامي‌در مرزهاي دو کره تحريک کردند. متاسفانه همه طرف‌هاي درگير تنها به ادامه تنش‌ها ادامه مي‌دهند و اين موضوع مي‌تواند عواقب بسيار بدي به دنبال داشته باشد.
برگزاري نشست فوق العاده شوراي امنيت 
شوراي امنيت سازمان ملل ديروز براي بررسي جديدترين آزمايش موشکي کره شمالي جلسه فوق‌العاده تشکيل داد.به گزارش خبرگزاري فرانسه، آمريکا، ژاپن و کره جنوبي به سرعت خواستار برگزاري نشست فوق‌العاده شوراي امنيت سازمان ملل در مورد آزمايش ديروز موشک بالستيک پيونگ‌يانگ شدند که وزارت دفاع ژاپن مي‌گويد احتمالاً در منطقه اقتصادي ژاپن در دريا سقوط کرده است.از نوامبر سال گذشته ميلادي شوراي امنيت سازمان ملل صادرات از کره شمالي را به شکل گسترده‌اي ممنوع کرده و واردات به اين کشور نيز به شدت محدود شده است که اين مساله ضربه‌اي سخت بر پيکره اقتصاد شکننده اين کشور است.آزمايش موشکي اخير کره شمالي سومين آزمايش موفقيت آميز اين کشور است و موشکي است که مي‌تواند به‌امريکا برسد. اين آزمايش نخستين آزمايش موشک بالستيک در بيش از دو ماه گذشته محسوب مي‌شود. اين درحاليست که سکون آزمايش‌هاي کره شمالي باعث شده بود تا ديپلمات‌ها بر اين باور باشند که مي‌توانند پنجره‌اي را به سوي مذاکرات ديپلماتيک با اين کشور باز کنند.رکس تيلرسون، وزير امور خارجه‌امريکا نيز خواستار اقدامات بيشتر براي تشديد تحريم‌ها عليه کره شمالي شده است.


سرکان دميرتاش
حريت
درحاليکه همه چشم‌ها به محاکمه محمد‌هاکان آتيلا معاون مديرکل سابق‌هالک بانک در نيويورک است ، رهبر حزب اپوزيسيون جمهوريخواه خلق کمال قليچداراوغلو مدارکي را از تخلفات چند ميليون دلاري نزديکان و خانواده رجب طيب اردوغان منتشر کرد. درست چندساعت قبل از انتشار اين اسناد، رئيس جمهور ترکيه از قليچداراوغلو انتقاد شديد کرده و حزب او را حزب خائن خواند.زمان اين بحث بسيار مهم است زيرا با شروع دادگاه محمد‌هاکان آتيلا در نيويورک است. اين پرونده تخلف عليه تحريم‌هاي آمريکا ديگر "پرونده ضراب" نيست زيرا رضا ضراب تاجر طلاي ايراني ترک ديگر به عنوان متهم در اين پرونده محسوب نمي‌شود و به جاي آن به شاهد اصلي پرونده و به عنوان همدست به وي نگاه مي‌شود.اکنون‌هاکان آتيلا معاون مدير کل سابق‌هالک بانک به عنوان متهم اصلي در دادگاه حاضر مي‌شود و نگراني درباره شهادت ضراب درجريان دادگاه وجود دارد که مي‌تواند وجهه ترکيه و قابليت سيستم بانکي و رهبري آنرا زيرسئوال برد. بسياري در دولت و حزب عدالت و توسعه معتقدند تصميم رضا ضراب براي سفر به‌امريکا در مارس 2016 از پيش گرفته شده بوده است. به همين دليل نقش سازمان‌هاي دولتي در جلوگيري از فرار ضراب زير سئوال رفته است. همانطور که انتظار مي‌رود همکاري ضراب با دادستان پرونده باعث مي‌شود تا وي از حمايت دولتي به عنوان شاهد پرونده بهره ببرد. مقامات ارشد ترکيه هنوز سعي در محافظت از ضراب دارند و معتقدند وي در دست دولت آمريکا گروگان گرفته شده است. آنکارا تلاش کرده تا دادستان و قاضي پرونده را بدنام کند.شروع رسيدگي اين پرونده قضايي در آمريکا و انتشار اسناد معاملات مالي اطرافيان اردوغان به طورواضح فشار را بر دولت بيشتر خواهد کرد که با انتخابات روبروست. وکلاي اردوغان به سرعت اتهامات انتقال پول به خارج از کشور را رد خواهند کرد ولي به راحتي نمي‌توانند عکس العمل مشابعي با شهادت ضراب داشته باشند.
ترجمه: فاطمه مهتدي