در پي وقوع زلزله ديروز در استان کرمان، مديرعامل شرکت ملي پخش فراورده‌هاي نفتي گفت: مردم نگران کمبود سوخت در منطقه نباشند.
سيدمحمدرضا موسوي خواه اعلام کرد: با توجه به وجود سه انبار بزرگ شرکت ملي پخش فرآورده‌اي نفتي ايران در منطقه کرمان، انواع فرآورده‌ از جمله بنزين، نفت‌سفيد، نفت‌گاز در اين منطقه به ميزان کافي وجود دارد.
وي افزود: از همان دقايق نخست پس از وقوع زلزله ستاد مديريت بحران شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران تشکيل جلسه داد. وي گفت: چهار جايگاه سيار سوخت در اين منطقه تدارک ديده شده است. ۲ جايگاه سيار در منطقه وجود دارد و ۲ جايگاه سيار نيز از تهران به اين منطقه اعزام شده است.
معاون وزير نفت گفت: ايران علاقمند به مشارکت شرکت سوکار در پروژه‌هاي همکاري مشترک است.
اميرحسين زماني نيا، معاون امور بين الملل وزير نفت ايران در ديدار با رونق عبدللايف، رئيس شرکت نفتي سوکار آذربايجان گفت: ايران علاقمند به مشارکت شرکت سوکار به عنوان يک شرکت بين المللي داراي تجربه بالا در پروژه‌هاي جهاني، در پروژه‌هاي همکاري مشترک است. عبداللايف نيز در اين ديدار اظهار داشت، ايران و آذربايجان اخيرا روابط خود در زمينه‌هاي مختلف اقتصادي را توسعه داده‌اند. به گفته وي، ايران و آذربايجان در تقويت گفت وگوها در زمينه توسعه همکاري‌ها بين شرکت‌هاي نفت و گاز دو طرف موفق بوده‌اند.
قيمت بنزين در امارات براي ماه آينده ميلادي (دسامبر) افزايش يافت.
وزارت انرژي امارات در گزارشي قيمت سوخت در امارات متحده عربي طي ماه آينده ميلادي را اعلام کرد که قيمت بنزين بيش از ۱۲ فلس و قيمت گازوئيل نيز بيش از ۹ فلس افزايش يافت. براساس اين گزارش، طي ماه جاري قيمت هر گالن بنزين سوپر با اکتان ۹۸ با قيمت ۲ درهم و ۱۵ فلس با افزايش ۱۲ فلس و هر گالن بنزين خصوصي با اکتان ۹۵ با قيمت ۲ درهم و ۴ فلس با افزايش ۱۲ فلس به فروش خواهد رسيد.
هم چنين هر ليتر گازوئيل به ارزش ۲ درهم و ۲ فلس با ۹ فلس طي ماه آينده به فروش خواهد رسيد.
با اجماع ۱۴ عضو اوپک تصويب شد
۱۴ عضو اوپک در يکصد و هفتاد و سومين نشست عادي اين سازمان بار ديگر توافق نوامبر ۲۰۱۶ را براي ۹ ماه ديگر تمديد کردند و در پايان براساس تصميم اعضا، توليد نفت ليبي و نيجريه نبايد از سقف توليد سال ۲۰۱۷ فراتر رود.
وزيران نفت و انرژي کشورهاي عضو سازمان کشورهاي صادرکننده نفت (اوپک) در نشست پشت درهاي بسته بر سر تمديد توافق ماه نوامبر اين سازمان مبني بر کاهش يک ميليون و ۲۰۰ هزار بشکه اي توليد نفت در بازه زماني ۹ ماهه تا پايان سال ۲۰۱۸ به اجماع رسيدند.
در همين حال قرار بر اين شد که ليبي و نيجريه که از توافق کاهش عرضه معاف هستند از سقف توليد خود در سال ۲۰۱۷ فراتر نروند.
الکساندر نواک، وزير انرژي روسيه پيش‌تر موافقت خود را با تمديد توافق تا پايان سال ۲۰۱۸ اعلام کرده بود.
اعضاي سازمان کشورهاي صادرکننده نفت (اوپک) در نشست ۳۰ نوامبر ۲۰۱۶ (۱۰ آذرماه) تصميم گرفتند ميزان توليد خود را به سطح ۳۲ ميليون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز برسانند.
۱۰ روز پس از نشست وزيران نفت و انرژي اوپک، توليدکنندگان عضو اوپک و غيراوپک در وين گردهم آمدند و بر سر کاهش حدود ۶۰۰ هزار بشکه‌اي از سوي کشورهاي غيرعضو اوپک نيز مورد توافق شد. 
توافق کشورهاي عضو و غيرعضو اوپک از ژانويه ۲۰۱۷ اجرايي شد و در نشست ۱۷۲ اين سازمان، وزيران نفت و انرژي اوپک بار ديگر تصميم گرفتند توافق اوپک تا مارس ۲۰۱۸ تمديد شود و پس از آن کشورهاي غيرعضو اوپک در نشستي مشترک با اعضاي اين سازمان دوباره متعهد به مشارکت در برنامه جهاني کاهش عرضه شدند.
زنگنه: مي‌دانيم چگونه با تحريم‌هاي يکجانبه‌امريکا کنار بياييم
به گزارش شبکه خبري سي ان بي سي، بيژن زنگنه، وزير نفت، روز پنجشنبه، نهم آذرماه پيش از آغاز صدو هفتاد و سومين نشست سازمان کشورهاي صادرکننده نفت (اوپک) گفت: توافق (کاهش توليد نفت) اوپک کوتاه است و قراردادهاي ما پيش از سه سال آينده به توليد نمي‌رسند و اين دو مورد با هم تضادي ندارند.
وي همچنين درباره تأثير احتمال افزايش تحريم‌هاي آمريکا ضد ايران، گفت: براي ما تحريم‌هاي شوراي امنيت اهميت دارند، نه تحريم‌هاي آمريکا؛ ما و ديگر کشورهاي جهان مي‌دانيم که چطور با تحريم‌هاي يکجانبه‌امريکا ضد ايران کنار بياييم.
وزير نفت افزود: اين تحريم‌ها منافع شرکت‌هاي آمريکايي را تهديد مي‌کنند و نمي‌توانم درک کنم چرا شرکت‌هاي نفتي آمريکايي نمي‌توانند وارد بازار ايران شوند.
زنگنه با اشاره به اين که تحريم‌هاي آمريکايي بيشتر ضد شرکت‌هاي نفتي اين کشور هستند، گفت: آنها نمي‌توانند در بزرگترين پروژه‌هاي نفتي جهان در ايران در غرب کارون، آزادگان، آب تيمور، منصوري و يادآوران، مشارکت داشته باشند؛ ما به ميلياردها دلار سرمايه و فناوري نياز داريم و هيچ مشکلي براي حضور شرکت‌هاي آمريکايي در پروژه‌هاي صنعت نفت ايران نداريم.
وي همچنين با اشاره به مذاکره ايران با چند شرکت نفتي بين‌المللي، ابراز اميدواري کرد که تا پايان امسال قراردادهايي با اين شرکت‌ها امضا شود.
سياست عربستان تاثيري بر سياست‌هاي داخلي ايران ندارد
زنگنه در حاشيه يکصد و هفتاد و سومين نشست عادي اوپک در گفت‌و‌گو با شبکه خبري سي ان ان (CNN) درباره اين که آيا شما موافق تمديد توافق کاهش عرضه اوپک تا پايان سال ۲۰۱۸ هستيد،‌ اظهار کرد: هيچ مشکلي با تمديد توافق اوپک نداريم و ترجيح مي‌دهيم اين توافق تمديد شود.
وي درباره اين که آيا توليد نفت ايران تنها به دليل توافق اوپک زير چهار ميليون بشکه در روز باقي مانده است يا اين که برنامه داريد توليد را از اين هم بيشتر کنيد،‌ پاسخ داد: ما به تصميم‌هاي اوپک پايبند هستيم. البته اين موضوع را هم در نظر داشته باشيد که ظرفيت توليد يک موضوع است و ظرفيت عرضه به بازار موضوعي ديگر. اين دو موضوع با يکديگر متفاوت هستند.
وزير نفت در پاسخ به اين سوال که آيا توافق بين ايالات متحده‌امريکا با عربستان سعودي سبب شده است که سرمايه‌گذاري‌ها در کشور شما کاهش يابد يا متوقف شود،‌ پاسخ داد: عربستان سعي دارد که براي سرمايه گذاري در ايران خلل ايجاد کند، اما هم اکنون شرايط به خوبي پيش مي‌رود، اما اميدوارم برنامه براي محدود کردن ايران در آينده نداشته باشند.
يکصد و هفتاد و سومين نشست کشورهاي صادرکننده نفت پنجشنبه ۳۰ نوامبر (۹ آذرماه) در مقر اين سازمان در وين در حال برگزاري است، سومين نشست مشترک اوپک و غيراپک بعدازظهر پنجشنبه برگزار شد.
 صادرات نفت خام ايران به روسيه آغاز شد
همچنين زنگنه در جمع خبرنگاران گفت: اوپک هر زمان احساس کند، مي‌تواند نشست فوق العاده برگزار کند، البته تا کنون هيچ پيشنهادي در اين باره ارائه نشده است.
احتمال سفر هيئت عراقي به تهران براي نهايي کردن سوآپ نفت ميدان‌هاي کرکوک
وزير نفت درباره علاقه‌مندي شرکت روسنفت براي توسعه برخي ميدان‌هاي نفتي ايران گفت: روسنفت چند تفاهم‌نامه (براي مطالعه طرح توسعه ميدان‌هاي آب تيمور و منصوري) با ايران امضا کرده و قرار است برنامه جامع توسعه را در اختيار شرکت ملي نفت بگذارد که در صورت توافق به‌امضاي قرارداد نهايي مي‌انجامد.
زنگنه درباره سوآپ نفت خام در درياي خزر با اشاره به اين که هم اکنون روزانه حدود ۲۰ هزار بشکه در اين منطقه سوآپ مي‌شود، تصريح کرد: ظرفيت افزايش رقم سوآپ به بيش از ۱۰۰ هزار بشکه در روز وجود دارد. 
وي درباره زمان عملياتي شدن سوآپ روزانه ۳۰ تا ۶۰ هزار بشکه نفت ميدان‌هاي استان کرکوک عراق به ايران، پاسخ داد: احتمال مي‌رود هفته آينده يک هيئت عراقي براي نهايي کردن اين توافق به ايران سفر کند.
غرب کارون اولويت نخست براي توسعه ميدان‌هاي نفتي ايران
زنگنه در پاسخ به پرسشي در باره اين که آيا فروش روزانه ۱۰۰ هزار بشکه نفت ايران به روسيه به مرحله عملياتي رسيد؟ تصريح کرد: نخستين محموله نفت صادراتي ايران در ماه نوامبر به روسيه صادر شد.
وي درباره اين که آيا توسعه ميدان‌هاي خزر اولويت ايران است، ‌پاسخ منفي داد و افزود: هم اکنون نخستين اولويت ما توسعه ميدان‌هاي مشترک در غرب کشور است. توسعه ميدان‌هاي خزر در اولويت بعدي است. 
وزير نفت درباره اين که انتظار ايران براي توليد نفت از خزر چه ميزان است، تصريح کرد: آغاز توليد از اين ميدان در درجه نخست و پس از آن مقدارش براي ما مهم است. 
بيش از ۲.۵ ميليون بشکه نفت صادر مي‌کنيم
وي در پاسخ به پرسشي درباره آخرين ميزان توليد نفت خام، ميعانات گازي و صادرات نفت خام و ميعانات گازي هم اظهار کرد: ايران هم اکنون روزانه سه ميليون و ۸۰۰ تا سه ميليون و ۸۵۰ هزار بشکه نفت خام توليد مي‌کند. ميزان توليد ميعانات گازي ايران روزانه بيش از ۴۰۰ هزار بشکه است، ايران هم اکنون روزانه بيش از ۲ ميليون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز نفت خام و ميعانات گازي صادر مي‌کند.
وزير نفت درباره اين که کداميک از قراردادهاي نفتي ايران با شرکت‌هاي خارجي به مرحله‌امضا نزديک شده است،‌ افزود: مذاکرات براي امضاي چند قرارداد در حال انجام است. مذاکرات ميدان منصوري بسيار خوب جلو مي‌رود،‌ مذاکرات طرح توسعه لايه‌هاي نفتي پارس جنوبي،‌ ميدان آذر،‌ ميدان آزادگان،‌ ميدان آب تيمور و ميدان چنگوله نيز خوب پيش مي‌رود.
يکپارچگي اوپک
زنگنه تمديد توافق کاهش عرضه نفت اوپک را نشانه اتحاد و همبستگي اعضاي اين سازمان و همکاري با کشورهاي غير عضو اوپک دانست و درباره مازاد عرضه هم اظهار کرد: در يکسال اخير حدود ۱۸۰ ميليون بشکه از سطح ذخيره سازي‌هاي نفت کاهش يافته است و در ادامه هم کاهش خواهد يافت.
وزير نفت گفت: اعضاي اوپک نمي‌خواهند براي مصرف کنندگان نفت مشکل ايجاد کنند، اما نوسان‌هاي قيمت نفت نه به نفع توليد کنندگان و نه به نفع مصرف کنندگان است.
رئيس دوره‌اي اوپک: همکاري توليدکنندگان نفت به ثمردهي نزديک شده است
همچنين خالد الفالح، وزير انرژي عربستان و رئيس دوره‌اي نشست اوپک، در سخنراني آيين گشايش رسمي‌نشست ۱۷۳ اين سازمان اعلام کرد: توليدکنندگان نفت عضو و غير عضو اوپک به تحقق اهداف توافق جهاني کاهش توليد نفت نزديک شده‌اند.
وي گفت: در نشست پيشين ما در ماه مه‌امسال، مشخص بود که تلاش بيشتري لازم است و در نتيجه، توافق جهاني کاهش توليد نفت ۹ ماه ديگر تمديد شد.
رئيس دوره‌اي اوپک افزود: تحولات بازار از آن زمان تاکنون نشان داد که تصميم به تمديد توافق، درست بوده است؛ آمارها نشان دهنده واکنش مثبت بازار بوده‌اند.
به گفته الفالح، سطح ذخيره سازي مازاد نفت در کشورهاي عضو سازمان توسعه و همکاري‌هاي اقتصادي (او ئي سي دي) در ماه مه ۲۸۰ ميليون بشکه بود، اما اکنون با ۵۰ درصد کاهش، ۱۴۰ ميليون بشکه است.
وي همچنين اعلام کرد برآوردها نشان مي‌دهند سطح ذخيره‌سازي شناور نفت از ماه ژوئن امسال تا کنون ۵۰ درصد کاهش يافته و سطح ذخيره‌سازي فرآورده‌هاي نفتي نيز به ميانگين پنج ساله خود بازگشته است.
وزير انرژي عربستان همچنين اعلام کرد در بازارهاي آتي نفت خام براي هر دو شاخص برنت و دبليو تي آي، براي نخستين بار از سال ۲۰۱۴ ميلادي تا کنون شرايط وارونگي حاکم است که نشان مي‌دهد بازار به تدريج به سوي وضعي متوازن‌تر حرکت مي‌کند.
الفالح گفت: در مجموع ثبات بازار بهبود يافته و جو رواني حاکم در بازار بهتر شده؛ روند بازگشت توازن شتاب يافته است و ذخيره‌سازي‌ها روند کلي کاهشي دارند.
وي اعلام کرد که اين نتايج مطلوب، نتيجه پايبندي بيش از ۱۰۰ درصدي مجموع ۱۲ عضو اوپک است که توافق کاهش توليد را امضا کرده بودند. به گفته وي، با وجود کم کاري بعضي از اعضا، در مجموع اعتبار اوپک بالاتر رفته است.
رئيس دوره‌اي اوپک گفت: همه توليدکنندگان از اين وضع بهبود يافته، سود برده‌اند.
با اين همه، الفالح هشدار داد با وجود دستاوردهاي مثبت ياد شده، اين سازمان تازه توانسته به نيمي‌از هدف تعيين شده خود در کاهش سطح ذخيره‌سازي نفت دست يابد، در حالي که بازار در حال ورود به فصل افت تقاضا تا نيمه دوم سال ۲۰۱۸ ميلادي است.
تعهدات اوپک و کشورهاي غيرعضو اوپک
۱. اوپک تصميم خود را که در ۳۰ نوامبر ۲۰۱۷ اتخاذ شد، تثبيت مي‌کند.
۲. توافق جهاني کاهش توليد نفت به اين وسيله اصلاح مي‌شود تا براي کل سال ۲۰۱۸ ميلادي و از ماه ژانويه سال ۲۰۱۸ ميلادي اجرايي شود و همزمان پايبندي کامل و به موقع اوپک و کشورهاي امضاءکننده غير عضو اوپک همسو با کاهش داوطلبانه و توافقي تعهد مي‌شود.
۳. با توجه به ابهام‌هاي عمدتاً مربوط به عرضه و تا حدي رشد تقاضا، قصد بر اين است که در ماه ژوئن سال ۲۰۱۸ ميلادي، فرصت اقدامات اصلاحي بيشتر بر اساس شرايط مسلط بازار و پيشرفت‌هاي به دست آمده در جهت بازگشت دوباره توازن به بازار نفت در آن زمان، در نظر گرفته خواهد شد.
۴. آذربايجان، بحرين، قزاقستان، مالزي، مکزيک، عمان، روسيه، سودان و سودان جنوبي، همچنان به اصلاح توليد نفت خود به طور داوطلبانه و تدريجي ادامه مي‌دهند.
۵. متعهد مي‌شوند که تعهد کامل خود در قالب توافق جهاني کاهش توليد نفت به طور انفرادي و جمعي را محقق کنند.
۶. همکاري خود را در قالب يک چهارچوب پويا و شفاف، شامل نظارت مستمر، تحليل و دورنماهاي مشترک براي ثبات پايدار بازار در ميان مدت و کوتاه مدت در جهت سود توليدکنندگان و مصرف کنندگان، تقويت کنند.
۷. از تمديد شرح وظايف کميته مشترک وزارتي نظارت شامل الجزاير، کويت، ونزوئلا و عربستان و دو کشور امضاکننده غير عضو اوپک يعني روسيه و عمان به رياست عربستان و روسيه و برخوردار از کمک کميته مشترک فني در دبيرخانه اوپک حمايت مي‌کند تا اين کميته وزارتي به دقت وضع پايبندي به توافق جهاني کاهش توليد نفت را بررسي کند و به نشست اوپک و غير اوپک گزارش دهد.
۸. استمرار و همکاري خودجوش در قالب نشست‌هاي منظم نهادينه شده در سطح فني و وزارتي را تضمين کنند.
سوآپ نفت خام و گاز حدود چهار ماه پيش مجددا بعد از گذشت هفت سال از سر گرفته شد. قبل از اينکه سوآپ متوقف شود روزانه حدود ۱۲۰ هزار بشکه نفت خام سوآپ مي‌شد و درحال حاضر هم خط لوله پاسخگوي روزانه ۵۰۰ هزار بشکه است اما ميزان سوآپ بستگي به سياست‌هاي کلان وزارت نفت دارد. البته اظهارات اخير حسن روحاني حاکي از آن است که يکي از اهداف ايران در مذاکرات خود با کشورهاي همسايه توسعه سوآپ نفت و گاز است.
به نقل از ايسنا، رياست جمهوري در آخرين اظهارات خود از فعاليت ايران در زمينه سوآپ نفت و گاز خبر داد و گفت: از شمال کشور نفت و گاز مي‌گيريم و در جنوب، نفت را تحويل مشتري مي‌دهيم که خود اين ترانزيت مي‌تواند بسيار مفيد و موثر باشد، ترانزيت شمال - جنوب براي کشور ما بسيار اهميت دارد که قدم‌هاي خوبي برداشته شده است، مذاکرات سه جانبه ما بين ايران، آذربايجان و روسيه، عمدتا در زمينه ترانزيت است، مذاکرات بين ايران، هند و افغانستان و اخيرا ايران، افغانستان، ازبکستان براي ترانزيت است.
انتقال نفت خام خط لوله سوآپ کشور پس از هفت سال وقفه با ظرفيت جابجايي روزانه ۵۰۰ هزار بشکه به‌طور رسمي‌از اواسط مردادماه آغاز شد. سوآپ نفت خام با تاسيسات منطقه شمال خطوط لوله و مخابرات و از طريق ۲۷۲ کيلومتر خطوط لوله ۳۰ و ۳۲ اينچ انجام مي‌شود. عمليات نفت خام وارداتي (طرح سوآپ) پس از امتزاج و ذخيره سازي در مخازن پايانه نفتي نکا، از سوي مراکز انتقال نفت نکا، ساري، گل پل و اوريم پمپاژ و از طريق خط لوله۳۲ اينچ با عبور از مناطق جنگلي و سخت گذر کوهستاني استانهاي مازندران و تهران پس از طي مسافت ۲۲۰ کيلومتر در فشارشکن مغانک به منطقه تهران تحويل مي‌شود. در هرماه به طور ميانگين حدود ۸۱ ميليون و ۶۷۰ هزار ليتر فرآورده در استان گلستان و همچنين ۱۸۱ ميليون ليتر فرآورده نيز در استان مازندران به شرکت ملي پخش تحويل و از تردد ۸۷۶ تانکر در جاده‌ها جلوگيري مي‌شود.
طبق آخرين آمار اعلام شده تا کنون حدود يک ميليون و ۲۰۰ هزار بشکه نفت خام سوآپ به منطقه تهران وارد و به پالايشگاه‌هاي تهران و تبريز تحويل داده شده است.
قبل از اينکه سوآپ متوقف شود روزانه حدود ۱۲۰ هزار بشکه نفت خام سوآپ مي‌شد، درحال حاضر هم خط لوله پاسخگوي روزانه ۵۰۰ هزار بشکه است اما ميزان سوآپ بستگي به سياست‌هاي کلان وزارت نفت دارد. سوآپ باعث صرفه جويي انرژي مي‌شود زيرا براي انتقال نفت خام از جنوب به تهران بايد ۱۴ تلمبه خانه در سرويس قرار داشته باشد اما اگر اين نفت خام از شمال که همان کشور ترکمنستان است وارد تهران شود ۴ تلمبه خانه بايد در سرويس قرار داشته باشد. بر اساس برنامه ريزي‌هاي انجام شده ميزان سوآپ نفت خام تا پايان سال افزايش خواهد يافت.
بر اساس اين گزارش، شرکت روسي روسنفت نيز اخيرا آمادگي خود را براي همکاري با ايران در زمينه سوآپ نفت خام اعلام کرده است. همچنين در ديداري که روحاني با الهام علي‌اف، رئيس جمهوري آذربايجان داشت اعلام کرد ايران آمادگي دارد تا همکاري‌هاي خود با آذربايجان در ديگر بخش‌هاي صنعتي از جمله سوآپ نفت و گاز، اکتشاف و توليد نفت در حوزه درياي خزر را گسترش دهد.
فرصت 3 ساله ايران براي تصويب توافق‌نامه پاريس
مدير طرح ملي تغييرات آب و هوا در سازمان حفاظت محيط زيست با اشاره به ضرورت برنامه‌ريزي داخلي براي اجراي تعهدات ايران در زمينه کاهش ۴ درصدي انتشار گازهاي گلخانه‌اي، تعلل ايران براي الحاق به توافق‌نامه تغييرات اقليمي‌پاريس را مثبت ارزيابي کرد. به نقل ايسنا، توافق‌نامه پاريس بعد از تصويب توسط هيات وزيران در اختيار مجلس شوراي اسلامي‌قرار گرفت و بعد از بررسي و تصويب در مجلس به شوراي نگهبان به منظور تاييد نهايي ارسال شد. در حاضر شوراي نگهبان در حال بررسي آن است. در صورت تائيد شوراي نگهبان، از طريق تسليم مستندات نهايي توسط وزارت امور خارجه به دبيرخانه کنوانسيون تغيير آب و هوا عملا پيوستن جمهوري اسلامي‌ايران به توافق‌نامه پاريس اعلام مي‌شود.  محسن ناصري - مدير طرح ملي تغييرات آب و هوا در سازمان حفاظت محيط زيست - در گفت‌وگو با ايسنا، در پاسخ به پرسشي در مورد فرصت ايران براي تصويب توافق‌نامه پاريس اظهار کرد: تا سال ۲۰۲۰ بايد توافق‌نامه پاريس را در مجامع ملي خود به تصويب برسانيم البته در شرايط فعلي تنها ايران نيست که اين وضعيت را دارد زيرا کشورهاي ديگر مثل جمهوري فدرال روسيه نيز فعلا تصويب توافق‌نامه پاريس را در مجلس دوما نگه داشته است. وي در مورد هدف روسيه براي عدم تصويب توافق‌نامه پاريس در مجامع داخلي اين کشور گفت: روسيه قصد دارد فرآيند جهاني را بيشتر پايش کند. به نظر مي‌آيد ما هم به چنين فرآيندي نياز داريم و در حال حاضر نيز همين فرآيند را دنبال مي‌کنيم که شايد خيلي هم بد نباشد.
سهم ايران در کاهش انتشار گازهاي گلخانه‌اي
مدير طرح ملي تغييرات آب و هوا در سازمان حفاظت محيط زيست در ادامه گفت: کشور ما مطابق برنامه مشارکت ملي موسوم به INDC تعهداتي برعهده دارد و بر اساس آن بايد در سال ۲۰۲۰ سيستم پايش ملي را در کشور مستقر کند همچنين جمهوري اسلامي‌ايران مکلف است براي کاهش ۴ درصدي انتشار گازهاي گلخانه‌اي برنامه‌ريزي‌هاي خود را عملياتي کند تا اين برنامه‌ريزي‌ها طي ۱۰ سال به اثربخشي برسد و تا سال ۲۰۳۰ سهم ايران در انتشار گازهاي گلخانه‌اي کاهش يابد. ناصري با اشاره به نقش سازمان حفاظت محيط زيست در اجراي تعهدات ايران در زمينه کاهش انتشار گازهاي گلخانه‌اي اظهار کرد: براي برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته نياز به سياستگذاري‌هايي است که‌اميدواريم مسئولان سازمان حفاظت محيط زيست نيز به عنوان متولي ملي اين موضوع توجه کافي به آن داشته باشند.
مخالفان توافق‌نامه پاريس ادله قوي ندارند
مدير طرح ملي تغييرات آب و هوا در سازمان حفاظت محيط زيست در پايان در مورد اختلاف نظر کارشناسان داخلي در زمينه الحاق يا عدم الحاق به توافق‌نامه پاريس گفت: طي چند ماه گذشته، بارها مناقشه‌هايي در مورد اين موضوع مطرح شده و سازمان حفاظت محيط زيست در تمام اين دوره پاسخگوي ابهامات بوده است حتي در يکي دو مورد من مسئوليت پاسخگويي را برعهده داشتم. در ميان استدلال‌هاي مطرح شده براي عدم الحاق ايران به توافق‌نامه، تاکنون ادله قوي نديده‌ام و به عنوان کسي که در جريان اين توافق‌نامه بوده است، اعلام مي‌کنم اگر نياز باشد همچنان حاضرم با هر کسي که لازم است در اين زمينه بحث و گفت‌وگو داشته باشم.
کاوه مدني- معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محيط زيست- که چندي پيش به نمايندگي از جمهوري اسلامي‌ايران در بيست و سومين کنفرانس سالانه اعضاي کنوانسيون تغيير اقليم سازمان ملل متحد در بن آلمان (COP۲۳)، شرکت کرده بود پيشنهاد داده بود موضوع کمبود آب به عنوان عامل مهم تهديد امنيت غذايي و مشکلات اقتصادي-اجتماعي که به دليل تغيير اقليم وخيم‌تر شده است، در دستور کار اجلاس سال آينده قرار گيرد. لازم به ذکراست دولت آمريکا در دوران رياست جمهوري باراک اوباما به معاهده زيست محيطي پاريس به منظور کنترل و کاهش انتشار گازهاي گلخانه‌اي ملحق شد اما با آغاز رقابت‌هاي رياست جمهوري در اين کشور، دونالد ترامپ - نامزد جمهوري‌خواهان- با دروغ خواندن موضوع گرمايش جهاني و تغيير اقليم، حذف اين معاهده را جزو شعارهاي انتخاباتي خود قرار داد و پس از پيروزي در انتخابات رياست جمهوري مجددا مخالفت خود را با توافق‌نامه پاريس اعلام کرد و سرانجام بعد از گذشت سه ماه از حضورش در کاخ سفيد راي به خروج دولت آمريکا از توافق‌نامه پاريس داد. برخي معتقدند با خروج آمريکا از توافق‌نامه تغييرات اقليم پاريس، بقاي اين معاهده در‌هاله ابهام قرار مي‌گيرد اما از سوي ديگر معتقدند توافق‌نامه صرفنظر از بود يا نبود آمريکا به کار خود ادامه خواهد داد. طبق مفاد توافق‌نامه‌امريکا تا ۴ سال آينده ملزم به اجراي تعهدات خود در زمينه کاهش انتشار گازهاي گلخانه‌اي است.

سرمايه‌گذاري شرکت نفت ابوظبي در پالايشگاه‌هاي خارجي
توليدکننده نفت دولتي ابوظبي با هدف تحکيم روابط با مشتريانش، ممکن است در خارج از امارات متحده عربي کسب و کار پالايش و پتروشيمي‌را بنا کرده يا خريداري کند. به نقل از ايسنا، محمد بن زايد آل نهيان وليعهد ابوظبي در توييتر خود اعلام کرد: شرکت ملي نفت ابوظبي (ادنوک) قصد دارد در پنج سال آينده ۴۰۰ ميليارد درهم (۱۰۹ ميليارد دلار) هزينه صرف کند. بخشي از اين سرمايه‌گذاري برنامه‌ريزي شده ممکن است در پالايشگاه‌هايي که خارج از کشور وجود دارند، وارد شود در حاليکه ادنوک قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ توليد گاز غيرمرسوم را آغاز کند. وي پس از نشست شوراي عالي نفت که عالي‌ترين نهاد سياستگذاري ابوظبي براي صنعت نفت است، در توييتي نوشت: اين اميرنشين از طريق سرمايه‌گذاري‌هاي پايين دستي بين‌المللي استراتژيک دارايي‌هاي خود را گسترش خواهد داد. ابوظبي با سرمايه‌گذاري در خارج از امارات متحده عربي به ساير توليدکنندگان نفت خليج فارس و اعضاي اوپک ملحق مي‌شود که در مواجهه با عرضه رقيب شامل نفت آمريکا، درصدد اطمينان از تقاضاي بلندمدت براي نفتشان هستند. عربستان سعودي و کويت در پالايشگاه‌ها و کارخانه‌هاي پتروشيمي‌در چين و ويتنام سرمايه‌گذاري مي‌کند در حاليکه ونزوئلا مالک شرکت نفت سيگو است که اپراتور پمپ بنزين و پالايشگاه‌امريکايي است. ابوظبي که حدود ۶ درصد از ذخاير نفت جهان را در اختيار دارد، عمده نفت خود را به آسيا مي‌فروشد و ادنوک مايل است حضور خود در اين منطقه را افزايش دهد.  سلطان الجابر، مديرعامل ادنوک در مصاحبه با بلومبرگ در ابوظبي گفت: ما ممکن است سرمايه‌گذاري‌هاي خود در کسب و کار پايين دستي در آسيا را مورد بررسي قرار دهيم که به معناي ظرفيت پالايش يا پتروشيمي‌بيشتر است.