دنيز زيرک
حريت
رکس تيلرسون وزير خارجه‌امريکا اخيرا درسخنراني خود درباره تقويت متحدان آمريکا و اروپا در بخشي به ترکيه اشاره کرد و گفت « ما از ترکيه به عنوان متحد ناتو مي‌خواهيم تا به منافع دفاعي مشترک متحدين اولويت دهد. ايران و روسيه نمي‌تواند به مردم ترکيه سود اقتصادي و سياسي ارائه دهند که غرب ميدهد». جمله اول درحد يک آرزوست ولي جمله دوم يک قضاوت جاه طلبانه است که تنها با کنار گذاشتن اتفاقات سه سال گذشته ممکن است اتفاق بيافتد. روابط حزب عدالت و توسعه و اتحاديه اروپا بين سال 2002 تا 2007 با پيشرفت اقتصادي همراه بود. اما رويدادهاي اخير در روابط ترکيه و آمريکا و همچنين رابطه ترکيه و ناتو و اتحاديه اروپا نشانگر نادرست بودن سخنان تيلرسون است. به طور مثال در بخش توريسم اکنون روسيه برترين تعداد توريست به ترکيه را دارد و در رتبه‌هاي بعدي آلمان و ايران قراردارند. باتوجه به اينکه 1.5 ميليون توريست آلماني ترکتبار هستند به طور واضح ايران در دومين رتبه توريست ترکيه قرار دارد.براساس آمار تعداد توريست‌ها در ترکيه در سال 2014 ، 2015 و 2016 10 ميليون نفر بوده و اين صنعت در سال 2016 با 13 ميليارد دلار خسارت مالي روبرو شده است. بحران سوريه و داعش، سرکوب بيداري اسلامي‌و ساقط کردن جت روسي از دلايل اين کاهش است درعين حال موقعيت اکنون بسيار تغيير کرده و بهبود اقتصادي آغاز شده است.پيش از انتخابات اخير در اروپا برخي از سياستمداران اروپايي به شهروندان خود هشدار دادند به ترکيه سفر نکنند. متاسفانه اين تصوير منفي بدون تغيير مانده است. اما با اين حال بهبود در توريسم ترکيه در2017 آغاز مي‌شود. درحاليکه توريسم جهان امسال 5 درصد رشد داشت توريسم ترکيه 28 درصد رشد داشته‌اما تعداد توريست‌ها نسبت به سالهاي 2014 و 2015 کمتر بوده است. توريسم ترکيه وارد فصلي جديد شده و نجات يافته‌اما نبايد از غرب براي اين بهبودي تشکر کند. زماني که توريست‌هاي غربي سفر به ترکيه را متوقف کردند روس‌ها ، ايراني‌ها و کشورهاي خاورميانه جاي آنها را پرکردند. اکنون آمريکا و اتحاديه اروپا بايد تصميم بگيرند آيا مي‌خواهند ترکيه را ترک کنند و با چالش‌هاي بيشتر روبرو شوند.
ترجمه : فاطمه مهتدي
مجتبي آزاديان
روزنامه‌نگار
mojtaba.azadiyan@gmail.com
نام اوراق مشارکت که به ميان مي‌آيد هميشه اين سوال را به اذهان متبادر مي‌سازد که با توجه به اينکه سود اوراق مشارکت، تضميني است، آيا اشکال شرعي در سرمايه‌گذاري در اين اوراق وجود ندارد؟ و اساسا آيا فرقي ميان انتشار اين اوراق در ايران و به طور کلي کشورهاي اسلامي‌با خارج از کشور وجود دارد يا خير؟ ابتدا مي‌بايت به اين نکته توجه کرد که دريافت هر نوع سود تضمن ‌شده نمي‌تواند غير شرعي باشد. بعضي از سودهاي تضمين‌شده داراي مشکل شرعي هستند اما برخي ديگر هم اين مشکل را ندارند. سرمايه‌گذار در اوراق مشارکت، با خريد اين اوراق در يک پروژه معين مانند پتروشيمي؛ پالايشگاه و ... مشارکت و در نهايت در سود آن سهيم مي‌شود. پشتوانـه اوراق مشارکت، همين اموال و دارايي‌ها است. اما تفاوت اوراق مشارکت با اوراق قرضه چيست؟ در اوراق قرضهف ناشر اقدام به انتشار اوراق به منظور قرض گرفتن پول مي‌کند اما هدف سرمايه‌گذاري‌اش مشخص نيست. پس خريدار اوراق قرضه از نوع کاري که بايد با اين سرمايه قرضي انجام شود مطلع نيست و سود اين سرمايه‌گذاري را بدون اطلاع از نوع کار انجام شده با سرمايه دريافت مي‌کند. اين امر همان نکته کليدي است که اوراق قرضه را غيرشرعي خواهد کرد. و اين کار طبق مباني اسلامي‌و شرع، ربا محسوب مي‌شود.
مطابق تعاريف، بايد يادآور شد که ناشر اوراق مشارکت بايد پس از خاتمه طرح و در سررسيد نهايي اوراق مشارکت، سود قطعي طرح را محاسبه کرده و در صورتي که سود قطعي از سود پرداختي به سرمايه‌گذاران بيشتر باشد، مابه‌التفاوت را به آنان پرداخت نمايد. البته، در صورتي که سود قطعي پروژه، از سود علي‌الحساب پرداختي کمتر باشد، جبران مابه‌التفاوت برعهده ضامن اوراق اوراق مشارکت بوده و ضرر و زياني از اين بابت، متوجه خريدار اين اوراق نيست.

‌رئيس‌جمهور با تاکيد بر اينکه ايران به دنبال ثبات در منطقه است، گفت:اگر بعضي کشورها از ما فاصله گرفتند تقصير خود آنهاست. ما نمي‌خواهيم بين ايران و کشورهاي همسايه تفرقه بيافتد. ماخواهان روابط دوستان با تمامي‌کشورهاي منطقه هستيم.حالا بعضي از کشورها جنگ شاهزادگان دارند تقصير ما نيست.
به گزارش ايلنا، حجت الاسلام حسن روحاني در ورزشگاه زابل با اشاره به اوضاع منطقه اظهار داشت: در اين ايام در يمن، عراق، سوريه و آفريقا بين اقوام و گروه‌ها اختلاف مي‌بينيم ما مشاهده کرديم مردم دلاور ايران از شيعه و سني در کنار يکديگر در مقابل تروريسم‌ها متحد هستند. تروريست‌ها در همه شهرها و کشورهاي اين منطقه رخنه کرده‌اند جز ايران عزيز. آن هم به دليل ايمان مردم و اسلام معتدلي که در کنار اسلام متعادل قرار دارد. در سرزمين ما هيچ‌گاه براي تروريست‌ها فرصتي ايجاد نشد.
رئيس دولت دوازدهم با بيان اين که‌امروز ما خوشحاليم که ملت‌هاي منطقه در کنار ارتش‌هاي خودشان و کمک کشورهاي ديگر توانستند بر تروريسم فائق شوند، گفت: نقشه شومي‌که‌امريکا و اسرائيل براي اين کشور کشيده بودند برملا کردند. بنا ‌نبود داعش ظرف چند سال از بين برود،‌ بنا بود که منطقه را با داعش و تروريست نابود کنند. آن‌ها مي‌خواستند تروريسم و اهداف خود در آسيا و جهان اسلام توسعه دهد و اسلام را از بين ببرند و اسرائيل را در منطقه جا بياندازند. اما مردم بيدار و هوشيار ما توانستند اين توطئه‌ها را خنثي کنند.
وي افزود: امروز ما خوشحاليم که پايگاه داعش در منطقه از بين رفته است. عشق ما پيامبر، خاندان رسالتش و کتاب ما قرآن مجيد است ما يک قبله، کتاب، پيامبر، حج، عيد فطر و مبعث داريم ما يک اخلاق داريم و آن اخلاق محمدي است ما همه از شيعه و سني عاشق خاندان رسالت هستيم و دست به دست هم مي‌دهيم و ما همواره يار و ياور همه مسلمانان هستيم.
روحاني ادامه داد: سرزمين سيستان و بلوچستان سرزمين پهلوانان و دلاوران است، سرزميني که توسعه شرق کشور ايران از اينجا آغاز خواهد شد، دولت يازدهم همه تلاشش اين بود که کمبودهاي تاريخي سيستان و بلوچستان را جبران کنند. مقدار بودجه عمراني دولت يازدهم براي سيستان و بلوچستان دوبرابر چهار سال قبل است.
وي افزود: در جلسه وزرا براي طرح‌هايي که در دولت دوازدهم در نظر داريم مقرر شد براي اين استان ۲۴ طرح و پروژه مهم به ارزش ۱۳۰۸ ميليارد تومان اختصاص يابد و اولين سفر استاني خود را از سيستان و بلوچستان آغاز کردم. استاني که در مشارکت مردم در انتخابات رياست جمهوري ۹۶ در سطح بالايي قرار داشت و مردم با حضور خود دين‌شان را نسبت به انقلاب، اسلام، ايران به خوبي ادا کردند.
روحاني با بيان اينکه قول من به مردم زابل اين بود که بتوانيم ۴۶ هزار هکتار زمين با کشاورزي مدرن آباد کنيم و در اختيار مردم بگذاريم، گفت: از اين ۴۶ هزار هکتار ۱۰ هزار هکتار از نظر کارهاي زيربنايي آماده است و از لحاظ برق‌رساني در اين ايام ۱۵۰۰ هکتار برق‌رساني مي‌شود و کار آغاز شده که‌اميدواريم تا پايان سال جاري ۱۰ هزار هکتار زمين فعال و بقيه در سال ۹۷ فعال شود و در اوايل سال ۹۸ بتوانيم از تمام ۴۶ هزار هکتاري که قول داده شده بهره‌مند شويم و تحول بزرگي به حول و قوه الهي آغاز شود.
روحاني تاکيد کرد: در زمينه ساماندهي بازارچه‌هاي مرزي هم به وزير کشور تاکيد مي‌کنم همه توان‌شان را براي اين منظور به کار گيرند.
رييس‌جمهور با بيان اينکه بزرگترين بندر تجاري ما در آينده در ايران، بندر چابهار خواهد بود، اظهار کرد: تنها بندر اقيانوسي ما بندر چابهار است. بندر چابهار بايد سيستان را به آسياي مرکزي و افغانستان متصل کند. خوشحال هستيم که اولين محموله گندم از طريق بندر چابهار به دست مردم افغانستان رسيده و اين طرح ادامه خواهيد يافت.
روحاني با بيان اينکه فاز اول بندر شهيد بهشتي چابهار فردا افتتاح خواهد شد، گفت:‌ افتتاح اين بندر توسعه‌اي براي کل استان سيستان و بلوچستان خواهد بود. آنچه که فردا افتتاح مي‌شود ظرفيت ۸ و نيم ميليون تن است که البته فازهاي بعدي آن ادامه خواهد يافت.
او در مورد طرح راه آهن چابهار نيز گفت: از ديگر برنامه‌هاي دولت اين است که از طريق راه‌آهن، چابهار را به زاهدان و از زاهدان در آينده به بيرجند و مشهد متصل کند. اين کار شروع شده منتهي براي اجراي راه آهن چابهار به زهدان ۴ هزار ميليارد تومان نياز است که اين کار را آغاز کرديم که ان شالله با سرمايه داخلي يا خارجي تکميل خواهيم کرد.
رييس شوراي عالي امنيت ملي به اهميت بحث تامين آب در منطقه اشاره کرد و گفت: به دنبال استفاده کامل از قرارداد با افغانستان براي استفاده از رود هيرمند و حق آبه‌هامون از کشور افغانستان هستيم. امروز با دولت افغانستان رابطه برادرانه داريم و در تمام ملاقات براي آنکه يک قرارداد بلند مدت جامع ميان ايران و افغانستان بسته شود اين موضوع را نيز پيگيري مي‌کنيم.
رييس‌جمهور تاکيد کرد: دولت تمام تلاش خود را کار خواهد کرد تا مردم از آنچه حق آنها است استفاده کنند. سرزمين سيستان و بلوچستان مرزي ميان ايران و افغانستان و پاکستان و در جنوب با عمان است. تلاش ما اين است که رابطه‌مان با اين سه کشور از هميشه بهتر باشد و در حال حاضر نيز رابطه ما با افغانستان، عمان و پاکستان از هر زمان ديگري بهتر است.
روحاني با بيان اين که ما خواستار منطقه‌امن هستيم گفت:ما با همسايگان خود در توسعه در رفاقت هستيم نه رقابت،‌ما خواستار منطقه قدرتمند و آباداني ايران، افغانستان عمان و همه همسايگان هستيم و اين قولي است که به کشورهاي همسايه داده‌ايم.
وي ادامه داد: اگر بعضي‌ها کشورها از ما فاصله گرفتند تقصير خود آنها است. ما نمي‌خواهيم بين ايران و کشورهاي همسايه تفرقه بيافتد. ماخواهان روابط دوستانه با تمامي‌کشورهاي منطقه هستيم.حالا بعضي از کشورها جنگ شاهزادگان دارند تقصير ما نيست. اگر بعضي از کشورها سه سال است همسايه را بمباران مي‌کنند و داعش را بنيان مي‌گذارند اما خود گرفتار مي‌شوند تقصير ما نيست. رئيس دولت دوازدهم افزود: ماخواهان دوستي با همه کشورها هستيم من به همه مردم دورود مي‌فرستم، من به همه بانوان ايران، زابل و افغانستان درود مي‌فرستم. ما قصد داريم مسئوليت‌هايي را دولت دوازدهم بانوان و جوانان واگذار کنيم من خوشحالم در شورها و فرمانداري‌ها بانوان همه حضوردارند اصل بر شايستگي شيعه بودن سني بودن مرد زن بلوچ و سيستاني بودن امتياز نيست ملاک براي ما برادري و برابري است. به همه اقوام، بانوان و جوانان ايران، استان و زابل قول مي‌دهم مديريت‌ها قدم به قدم به آنان واگذار شود.
وي با اشاره به مشکلات کشاورزي استان سيستان و بلوچستان گفت:در زمينه کشاورزي و حق آب مردم، تالاب‌ها، راه آهن گاز، صنايع ،نيروگاه‌ها،آب‌هاي بهداشتي و مسئله گردش گري مسر هستيم.اين جا بايد سرزمين گردشگري باشد و اين امر از طريق توسعه‌امکان پذير است.


چراغ 155 روستا در سيستان و بلوچستان روشن شد
وزير نيرو گفت: 155 روستاي سيستان و بلوچستان در سفر روز شنبه رئيس جمهوري و اعضاي هيات دولت از نعمت برق بهره مند شدند که 41 روستا با اعتبار بيش از 11 ميليارد تومان در شهرستان سراوان قرار دارد. به نقل از ايرنا، رضا اردکانيان روز شنبه در جمع مردم سراوان گفت: با گذشت کمتر از يک ماه از مسئوليتم به عنوان وزير 2 سفر به استان‌هاي مرزي خوزستان و سيستان و بلوچستان داشته‌ام. وي افزود: اميدوارم با کمک همکاران در وزارت نيرو بتوانيم در هر دو بخش آب و برق به وظايف خود به نحو احسن عمل کنيم و منشا تغيير وتحول و حرکت به سمت جلو باشيم. وزير نيرو اظهار داشت: در بخش آب مهمترين اولويت مهار روان آب‌هاي مرزي است تا بتوانيم با مهار روان آبها ماموريت و مسئوليت خود را در اين منطقه به خوبي ايفا کنيم. وي با اشاره به محروميت‌هاي تاريخي سيستان و بلوچستان افزود: اميدواريم با کمک و مشارکت مردم منطقه در زمينه رفع محروميت موفقيت‌هاي خوبي حاصل شود.
اردکانيان ادامه داد: ادامه روند خشکسالي در منطقه و ايران امکان کشاورزي را محدود کرده است اما بايد از ساير ظرفيت‌هايي که در منطقه و استان وجود دارد بهره برد و آنها را به فعليت و شکوفايي رساند. وي گفت: اصلي‌ترين ظرفيت در شهرستان سراوان براي رسيدن به فعليت نيروي انساني و ارتقاي سطح آموزشي منطقه است. وي افزود: يکي از مهمترين خواسته‌هاي مسئولان ارتقاي مجتمع آموزش عالي سراوان به دانشگاه بود که دارا بودن 80 درصد دانشجوي بومي‌مي‌تواند موجب ارتقاي شاخص‌هاي آموزشي شود که اين مساله در هيات وزيران و مصوبات سفر به استان به عنوان خواسته مردم مطرح خواهد شد. وي گفت: با تاکيدات رياست جمهوري همه مسائل و مشکلات به صورت جامع و مدون مطرح و پيگيري خواهد شد. دکتر روحاني رئيس جمهوري اسلامي‌به اتفاق اعضاي هيات دولت روز شنبه براي سفري 2 روزه وارد زابل در شمال سيستان و بلوچستان شد. رئيس جمهوري در اين سفر به شهرهاي زاهدان و چابهار نيز سفر خواهد کرد و شماري از وزرا نيز به ساير شهرهاي استان سفر مي‌کنند.
برنامه وزير نيرو در سفر هيات دولت به سيستان و بلوچستان
همچنين فرماندار شهرستان سراوان گفت: اردکانيان، وزير نيرو به عنوان نماينده شخص رئيس جمهور و هيات دولت، در شهرستان سراوان حضور يافت و شرکت در جلسه مشترک شوراي اداري شهرستان با حضور مردم سه شهرستان سراوان، سيب و سوران و مهرستان از مهم‌ترين برنامه‌هاي سفر وي بود. درويش نارويي پروژه‌هاي مهم زيرساختي حوزه وزارت نيرو همچون احداث مجتمع آبرساني منطقه، انتقال آب از دشت مک سوخته به سراوان، احداث شبکه آبرساني و تصفيه خانه همزمان با اجراي سد ماشکيد، ادامه احداث سدهاي منطقه، انتقال شبکه‌هاي برقرساني، توسعه شبکه‌هاي روستايي، تأمين برق روستايي و تقويت آنها، خشکسالي و کم آبي‌هاي منطقه و... را از مهمترين مطالبات مردم منطقه از وزير نيرو برشمرد. نارويي در همين راستا مبحث اشتغال، تسريع در تکميل سايت مجتمع آموزش عالي و تغيير به دانشگاه، محورهاي مواصلاتي و احداث باند دوم جاده سراوان خاش، فضاي آموزشي، تبديل مرز کوهک به پايانه رسمي‌مسافر و بار، کمک به زير ساخت‌هاي شهرهاي تابعه، تقسيمات کشوري و ارتقاء مناطق شهرستان، گازرساني، مطالعات و اجراي پروژه فاضلاب شهر سراوان و... را از ديگر مطالبات مردم شهرستان از هيات دولت بيان کرد.
احداث خط لوله گاز از زاهدان به زابل به‌زودي آغاز مي‌شود
همچنين رئيس جمهوري با بيان اين‌که احداث خط لوله گاز از زاهدان به زابل به‌زودي آغاز مي‌شود، گفت: اين خط لوله به شکلي طراحي و اجرا خواهد شد که گاز منتقل شده کفاف استفاده در صنايع را نيز بدهد و از مهرماه سال آينده گاز به زابل خواهد رسيد. حسن روحاني که به استان سيستان و بلوچستان سفر کرده بود، در جمع مردم زابل گفت: سيستان و بلوچستان در مرز مشترک و مرز آبي جمهوري اسلامي‌ايران و افغانستان، پاکستان و عمان قرار گرفته و محل اتصال ايران به سه کشور مهم منطقه است، سه کشوري که‌امروز روابط ما با آنها از هر زمان ديگر بهتر است. رئيس جمهوري افزود: سيستان و بلوچستان سرزمين پهلوانان و دلاوران است که توسعه شرق کشور از اين منطقه آغاز مي‌شود و همه تلاش دولت يازدهم اين بود که کمبودهاي انباشته تاريخي در سيستان و بلوچستان تا حد امکان جبران شود.




تلاش های علی عبدالله صالح علیه حوثی ها وارد فاز جدید شد؛
در پي درگيري‌هاي خونين ميان هواداران حوثي‌ها و جناح عبدالله صالح در روز جمعه رهبر انصارالله يمن در سخنراني دو طرف را به رفتار مسؤولانه دعوت کرد.عبدالملک حوثي، رهبر انصارالله اظهار داشت، مسجد صالح و نيز مقرهاي حزب کنگره مردمي‌سراسري تحت کنترل نيروهاي امنيتي يا انصارالله نيست.وي در عين حال خاطرنشان کرد، کل مقرهاي حزب کنگره و منازل رهبران در صنعا امن هستند.حوثي در سخنراني خود تاکيد کرد، از مردم مي‌خواهم ثبات کشور را مورد توجه قرار دهند و از عاقلان مي‌خواهم مسؤولانه برخورد کرده و با سازمان‌هاي دولتي براي حفظ امنيت پايتخت همکاري کرده و از آشوب اجتناب کنند.وي خاطرنشان کرد، هر اختلافي از طريق مذاکره و تفاهم حل مي‌شود و قبايل بايد بدون رفتن به سمت فتنه مداخله کنند. همه بايد با دولت همکاري کرده و اجازه تخريب را ندهند و با شبه‌نظاميان فتنه مقابله کنند. ما در لحظه‌اي هستيم که بايد همه مسؤولانه رفتار کنند.تنها چند ساعت پس از اينکه جنبش انصارالله و علي عبدالله صالح، رئيس جمهور پيشين يمن از توقف درگيري‌ها و تنش‌ها خبر داده بودند، منابع باز مدعي شدند، مجددا درگيري‌هاي شديدي ميان دو طرف در محله السياسي در جنوب شهر صنعاء رخ داده است.همچنين منابع نظامي‌و محلي امروز (شنبه) اعلام کردند، نيروهاي مسلح وابسته به انصارالله از اکثر مناطق صنعاء عقب‌نشيني کردند در حالي که نيروهاي وابسته به عبدالله صالح در اکثر مناطق صنعا مستقر شده‌اند. اسکاي نيوز گزارش داد، نيروهاي صالح بر کاخ رياست‌جمهوري، وزارت دفاع و سازمان امنيت ملي در محله قديمي‌صنعا تسلط يافتند.درگيري‌ها ميان نيروهاي وابسته به جنبش انصارالله و نيروهاي هم‌پيمان با صالح در اطراف منزل طارق صالح (برادرزاده صالح)، فرمانده نيروهاي وابسته به عمويش، علي عبد الله صالح و محله‌هاي مجاور آن و دو خيابان الجزاير و بغداد شکل گرفت و در پي آتش توپخانه‌اي متقابل، صداي انفجارهايي در محله‌هاي مسکوني شنيده شد.برخي منابع يمني نيز از وقوع چندين انفجار در محله السياسي در صنعاء خبر دادند.به گفته اين منابع، سه خمپاره به سمت منزل طارق صالح شليک شد.يکي از ساکنان اين محله که به دلايل امنيتي نخواست نامش فاش شود، گفت: درگيري‌ها به شکل بي‌هدف آغاز شد و ده‌ها خودروي زرهي و نيروهاي دو طرف در محله مستقر شدند.برخي ديگر از ساکنان مناطق مرکزي صنعاء اظهار داشتند: صداي انفجارها مکررا از محله‌هاي جنوبي شهر شنيده مي‌شد.اين درگيري‌ها تنها چند ساعت پس از آن شکل گرفت که وزارت دفاع دولت يمن از توقف درگيري‌ها و تنش‌ها ميان دو طرف خبر داده بود.صنعاء از روز چهارشنبه شاهد درگيري‌هاي مسلحانه ميان دو هم‌پيمان بوده است که تعدادي از هر دو طرف کشته و زخمي‌شدند. حزب علي عبدالله صالح اعلام کرده که سه تن از حاميان صالح در درگيري‌ها با نيروهاي انصارالله، در صنعا کشته شدند.در بيانيه منتشره از حزب کنگره سراسري مردمي‌يمن آمده است، هنگامي‌که نيروهاي انصارالله به منزل سرهنگ طارق صالح، برادر زاده عبدالله صالح و رئيس محافظان وي حمله کردند، سه نگهبان کشته شدند، همچنين آنها منزل هشام شرف، وزير خارجه در دولت نجات ملي را محاصره کردند.خبرگزاري سبأ وابسته به انصارالله در اين رابطه به نقل از يک منبع نظامي‌اعلام کرد، پس از تلاش‌هاي گسترده در راستاي مهار اختلافات و درگيري‌ها در صنعاء در دو روز گذشته، تنش‌ها پايان يافته و علل آن نيز شناسايي و برطرف شدند.گفته مي‌شود نيروهاي قبايل حامي‌صالح ورودي‌هاي جنوبي صنعاء را بسته‌اند تا مانع ورود طرفداران انصارالله به پايتخت شوند.اين منبع افزود، صالح الصماد، رئيس شوراي عالي سياسي يمن دستور تشکيل يک کميته نظامي‌و امنيتي با حضور چهره‌هاي برجسته، شيوخ و شخصيت‌هاي اجتماعي جهت حل اختلافات ميان دو طرف را صادر کرده است.اين منبع ادامه داد: کميته مذکور ماموريت خود را با تقسيم اعضا در چهار کميته ميداني مستقر در مناطق تنش شامل محله السياسي، منطقه مقر کميته دائمي‌حزب کنگره مردمي، محله الثمينه و محله عطان آغاز کرد.به گفته صماد، ايم کميته‌ها موفق شدند با همکاري جدي و مسؤولانه هر دو طرف، عوامل اختلاف و تنش را از بين برده و امور را به حالت عادي خود بازگردانند.ائتلاف عربي به بهانه حمايت از عبدربه منصور‌هادي، رئيس جمهور مستعفي يمن به اين کشور حمله کرده است و سبب شده صالح و حوثي‌ها که سال‌ها با هم دشمني داشته‌اند با هم متحد شوند تا مقابل تجاوز خارجي بايستند.
اعلام حمايت عربستان از کودتاي عبدالله صالح 
ائتلاف عربي تحت رهبري عربستان هم با استقبال از درگيري‌هاي اخير طرفداران عبدالله صالح، رئيس جمهور پيشين يمن با نيروهاي انصارالله در صنعاء، خواستار "قيام گسترده مردمي" عليه حوثي‌ها شد و تاکيد کرد از اين شورش ياران صالح حمايت مي‌کند.به گزارش ايسنا، خبرگزاري رسمي‌عربستان (واس) بيانيه فرماندهي ائتلاف متجاوز عربي عليه يمن را منتشر کرده که در آن آمده است: ائتلاف از نزديک تحولات جاري در صنعا و تمامي‌استان‌هاي يمن و درگيري‌ها ميان دو طرف را دنبال مي‌کند و حمايت خود را از اين انقلاب جديد اعلام مي‌کند.ائتلاف عربي در بيانيه خود آورده است: اين اختلافات به وضوح فشارهايي که نيروهاي وابسته به انصارالله اعمال مي‌کنند را نشان داد و ثابت کرد که کنترل ‌آنها بر تصميمات و سرنوشت و توانمندي‌هاي مردم يمن با زور اسلحه بوده و در نهايت منجر به بروز انفجار اوضاع ميان دو طرف شد.از روز جمعه درگيري‌هاي شديدي ميان نيروهاي انصارلله و طرفداران صالح در صنعا آغاز شده است. منابع يمني مي‌گويند که نيروهاي وفادار به صالح بخش‌ عمده پايتخت را به تصرف خود درآورده‌اند و صالح نيز در يک سخنراني تلوزيوني علاوه بر اعلام آمادگي براي مذاکره با عربستان از مردم يمن خواست عليه حوثي‌ها به پاخيزند.ائتلاف تحت امر سعودي‌ها با استقبال از اين درگيري‌ها اعلام کرد: ما درک مي‌کنيم انسان‌هاي شريفي از اعضاي حزب کنگره مردمي‌سراسري(تحت رهبري عبدالله صالح) و رهبران آن و نيز مردم با اصالت يمن که شرايط آنها را مجبور به ماندن تحت کنترل شبه‌نظاميان کرده بود، دوره‌هاي بسيار سختي را پشت سر گذاشته‌اند و ائتلاف معتقد است، اين مرحله از تاريخ يمن نيازمند توجه چهره‌هاي شريف يمني با گرايش‌هاي حزبي و قبيله‌اي مختلف در اين "انقلاب مبارک" جهت رهايي از شبه‌نظاميان است.در ادامه اين بيانيه‌امده است: ما اطمينان داريم که اعضاي حزب کنگره مردمي‌زمام امور را به دست مي‌گيرد و ائتلاف نيز با تمام توان در همه زمينه‌ها از منافع مردم يمن حمايت مي‌کند تا خاک، هويت، وحدت و بافت اجتماعي يمن در چارچوب کشورهاي عربي، کشورهاي منطقه و جهان حفظ شود.‌


دروغ‌های مشاوران ترامپ موجب سقوط سهام نیویورک شد؛
براساس گزارش‌ها اين جارد کوشنر، داماد ترامپ بوده که از مايکل فلن، مشاور سابق امنيت ملي رئيس‌جمهوري آمريکا خواسته نزد روس‌ها رفته و از آنها بخواهد راي‌گيري در سازمان ملل عليه شهرک‌سازي‌هاي رژيم صهيونيستي را به تاخير بيندازد، وي در عين حال علاوه بر روسيه در اين رابطه نزد کشورهاي ديگر نيز لابي کرده است.به گزارش ايسنا، به نقل از خبرگزاري رويترز، ديپلمات‌هايي که نامشان را فاش نکردند، گفتند: فلن ساعاتي قبل از راي‌گيري شوراي امنيت سازمان ملل در ۲۳ دسامبر گذشته درباره شهرک‌سازي‌هاي اسرائيل تماس‌هايي با هيئت‌هاي کشورهاي اروگوئه و مالزي در سازمان ملل به منظور لابي‌گري با آنها به نفع اسرائيل انجام داده و همچنين کوشنر نيز با کيم داروچ، سفير انگليس در سازمان ملل ارتباط برقرار کرده بود.اين در حالي است که اين لابي‌گري پيش از آنکه ترامپ در تاريخ ۲۰ ژانويه رسما رياست جمهوري خود را آغاز کند، انجام شده بود و با اين حال در نهايت شکست خورد و شوراي امنيت سازمان ملل قطعنامه‌اي را با ۱۴ راي موافق و يک راي ممتنع آمريکا تصويب کرده و در آن از اسرائيل خواست به شهرک‌سازي‌هايش در اراضي فلسطيني‌ها پايان دهد.اين تلاش‌هايي که به نمايندگي از اسرائيل صورت گرفت بعد از چندين روز ديپلماسي غيرعادي انجام شدند.يک مقام ارشد اسرائيلي به رويترز گفت: مقام‌هاي اسرائيل با تيم انتقال قدرت ترامپ در سطحي عالي ارتباط برقرار کرده و از آنها خواهان کمک شدند.اين اقدام آنها بعد از شکست‌شان در قانع کردن دولت باراک اوباما، رئيس‌جمهور سابق براي وتو کردن پيش‌نويس قطعنامه انجام شد.براساس اسناد مربوط به دادگاه در آمريکا که روز جمعه علني شدند يک عضو تيم انتقال قدرت رياست جمهوري ترامپ که بعدا منابع او را جارد کوشنر معرفي کردند، به فلن در تاريخ ۲۲ دسامبر گفت تا با مقام‌هاي دولت‌هاي خارجي از جمله روسيه تماس برقرار کرده و آنها را براي به تاخير انداختن اين راي گيري يا وتو کردن قطعنامه متقاعد کنند.طبق اين اسناد، فلن سپس با سرگئي کيسلياک، سفير روسيه در آمريکا در همان روز صحبت کرد و يکبار ديگر نيز روز بعد از آن با او تماس گرفت.در عين حال در تاريخ ۲۲ دسامبر ترامپ با عبدالفتاح سيسي، رئيس‌جمهور مصر درباره اين قطعنامه مذاکره کرد.براساس يک قانون کمتر استفاده شده در آمريکا به نام قانون ۱۷۹۹ لوگان شهروندان غيرمجاز و خصوصي در آمريکا که خود ترامپ، فلن و کوشنر در آن زمان به دليل عدم شروع به کار رسمي‌دولت ترامپ شامل حالشان مي‌شد، اجازه مذاکره با دولت‌هاي خارجي را ندارند.با اين حال در تاريخ آمريکا تنها در دو مورد در سال‌هاي ۱۸۰۲ و ۱۸۵۲ دو آمريکايي در اين ارتباط محاکمه شدند که در نهايت نيز محکوم نشدند.
جيمز کومي:"عدالت" درحال پيروزي است
مدير اخراجي اداره تحقيقات فدرال آمريکا (اف‌بي‌آي) هم در واکنش به اخباري مبني بر اينکه مايکل فلن به دروغگويي به اين نهاد اقرار کرده است، گفت "عدالت" در حال پيروزي است.به گزارش ايسنا، به نوشته روزنامه اينديپندنت، جيمز کومي، مدير سابق اف‌بي‌آي که دونالد ترامپ، رئيس‌جمهوري آمريکا او را مجبور به استعفا کرد، به اخباري مبني بر اينکه مايکل فلن، مشاور امنيت ملي سابق آمريکا به دروغگويي به اف‌بي‌آي اقرار کرده است و اکنون با شوراي ويژه رابرت مولر که مسوول بررسي درباره ارتباطات احتمالي ميان کمپين ترامپ و روسيه همکاري مي‌کند، واکنش نشان داد.او در توئيتي نوشت: اما اجازه دهيد عدالت همچون آبي روان و عدالت همچون نهري جريان داشته باشد.  فلن اذعان دارد درباره تماس‌هايش در دسامبر گذشته با سفير روسيه در ايالات متحده‌امريکا به اف‌بي‌آي دروغ گفته است. تماس‌هاي فلن با سرگئي کيسلياک حين دوره انتقالي پس از پيروزي ترامپ در انتخابات و پيش از مراسم تحليف او انجام شده بود. اين اتهامات تا پنج سال حبس به دنبال دارد. فلن که به عنوان مشاور امنيت ملي دونالد ترامپ انتخاب شده بود، کمتر از يک ماه دوام آورد. پس از آنکه مشخص شد فلن به معاون ترامپ درباره ماهيت تماس‌هايش با کيسلياک دروغ گفته است، او مجبور به استعفا شد. اين افشاگري ترديدها درباره تماس‌هاي بالقوه ميان کمپين رياست جمهوري ترامپ و دولت روسيه را تقويت کرد.مايکل فلن و جيمز کومي‌جزو مقام‌هايي در دولت ترامپ بودند که تحت شرايط کاملا متفاوت اما مرتبط از کار برکنار شدند. کومي‌در آن زمان به عنوان رئيس اف‌بي‌آي مسوول هدايت تحقيقات درباره مداخله روس‌ها در انتخابات آمريکا بود؛ اتهامي‌که روسيه نمي‌پذيرد. يکي از دلايل ترامپ براي اخراج کومي‌"مسائل روسيه" بود اما دولت او توجيهات ديگري هم داشتند. کومي‌پس از آنکه اخراج شد يادداشت‌هايي درباره ديدار با ترامپ منتشر کرد که در آن رئيس‌جمهوري آمريکا با تاکيد از او خواسته بود تا از خير رسيدگي به پرونده مرتبط با فلن بگذرد. اين تلاش مذبوحانه ترامپ گرچه با تصميم او براي اخراج کومي‌همراه شد اما منجر شد تا نهايتا رابرت مولر به رياست شوراي ويژه درآيد و درباره مداخله روسيه در انتخابات ۲۰۱۶ آمريکا تحقيق کند. تويئت کومي‌احتمالا اشاره‌اي به اين مساله بوده باشد.
نگراني تيلرسون از ارتباطات محرمانه کوشنر 
رسانه‌هاي آمريکايي اما گزارش دادند، رکس تيلرسون، وزير امور خارجه اين کشور به شدت از بابت ارتباطات محرمانه جارد کوشنر، داماد و مشاور دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور آمريکا با طرف‌ها در منطقه خاورميانه به ويژه با محمد بن سلمان، وليعهد عربستان نگران و معتقد است که اين ارتباطات او عامل برخي اقدامات عجيب عربستان بوده و ممکن است خاورميانه را دچار آشوب بيشتر کند.به گزارش شبکه بلومبرگ، سه منبع آگاه و نزديک به تيلرسون گفته‌اند او نگران است که يکسري مذاکراتي که جارد کوشنر انجام مي‌دهد و اطلاعي نيز از اين بابت به او و وزارت خارجه نمي‌دهد مي‌تواند منطقه را به آشوب بکشد.يک منبع گفته که کوشنر به دنبال توافقي در خاورميانه است که بر مبناي آن "يک کشور يا منطقه فلسطيني مورد حمايت مالي از سوي تعدادي از کشورها از جمله عربستان" تشکيل شود.برآورد شده که اين توافق مي‌تواند بالغ بر ده‌ها ميليارد دلار باشد.طبق گزارش بلومبرگ، تيلرسون احساس مي‌کند که کوشنر ۳۶ ساله که توسط ترامپ براي مديريت فرايند صلح خاورميانه منصوب شده به حد کافي وزارت خارجه را از مذاکراتي که انجام مي‌دهد، مطلع نمي‌کند.يک فرد آگاه به اين نگراني‌هاي تيلرسون اظهار داشت: مساله اين است که اين مشاور ارشد رياست جمهوري معمولا در مورد اقداماتش با وزارت خارجه رايزني نمي‌کند و در عين حال سطح رايزني‌هاي او نيز در ارتباط با شوراي امنيت ملي مشخص نيست.اين در حالي است که وزارت خارجه‌امريکا در پاسخ به پرسشي درباره اختلاف تيلرسون با کوشنر تنها به گفتن اين جمله بسنده کرد: اگر او هرگونه نگراني داشته باشد به طور خصوصي يا رو در رو آنها را مطرح مي‌کند.با اين حال کاخ سفيد اين ادعا را که کوشنر اقداماتش را با تيلرسون و وزارت خارجه به طور کامل درميان نمي‌گذارد، رد کرده است. اما به دنبال اقدام مشاور امنیت ملی سابق دونالد ترامپ به پذیرش اتهام خود، شاخص سهام بازار بورس نیویورک با کاهش روبرو شد.به گزارش خبرگزاری فرانسه، شاخص بازار بورس نیویورک روز جمعه به دنبال اقدام مایکل فلین، مشاور امنیت ملی سابق دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا به پذیرش اتهام خود، با کاهش روبرو شد. فلین متهم است که به اف بی آی دروغ گفته است.بر این اساس، شاخص سهام داو جونز با 1.35 درصد کاهش، نزدک با 1.92 درصد کاهش و اس پی 500 با 1.51 درصد کاهش، بازار بورس وال استریت را به عقب راندند.سقوط شاخص‌ها با شروع درز نخستین اطلاعات مربوط به گناهکار شناخته شدن مشاور سابق ترامپ آغاز شد و پس از آن، با توییت شبکه تلویزیونی ای بی سی درباره مسئولیت رییس جمهور آمریکا در این پرونده، شیب سقوط تند تر شد.

رئیس مؤسسه فرهنگی اکو خبر داد؛
چهارمین نشست رؤسای کتابخانه‌های ملی اکو ۲۷ تا ۲۹ نوامبر ۲۰۱۷ (ششم تا هشتم آذر) در دوشنبه، پایتخت تاجیکستان، برگزار شد. دكتر محمدمهدی مظاهری، رئیس مؤسسه فرهنگی اکو که برای شرکت در این نشست به تاجیکستان سفر کرده، به سخنرانی پرداخت. دكتر مظاهری در ابتدای سخنانش به این اشاره کرد که فرهنگ به‌عنوان میراث ملی، مظهر همه ارزش‌ها و وسایلی است که به کمک آن، انسان‌ها کوشیده‌اند محیط را با خواست‌های آزادی‌خواهانه و خرد انسانی سازگار کنند. «اين چهره ماندگار علمي و فرهنگي كشور در ادامه با اشاره به نقش کتابخانه‌ها در تسهیل تعاملات فرهنگی بین کشورها افزود: «کتاب و سنت. کتابخانه‌ها با ارائه خدمات، منابع و محصولات خود از طریق محمل‌های نوین اطلاع‌رسانی مرزهای بین فرهنگ‌ها را درنوردیده و اندیشه‌های مختلف را در دسترس جامعه وسیع‌تری قرار داده است. آشنایی ملت‌های مختلف با تفکرات و اندیشه‌های یکدیگر، به توسعه فرهنگی آنها انجامیده و باعث نزدیکی بیشتر فرهنگ‌ها می‌شود. از سویی کشورهای یک منطقه مشخص به دلیل فاکتورهای مشترکی مانند اقلیم، جغرافیا، زبان و نژاد نزدیک به هم، دارای عناصر فرهنگی مشترکی نیز هستند که هم‌پذیری و هم‌گرایی فرهنگی را بیشینه می‌کند».رئیس مؤسسه فرهنگی اکو در ادامه خاطرنشان کرد: «کشورهای منطقه اکو، با آگاهی از این مشترکات فرهنگی و نقش برجسته آن در تعاملات سیاسی و اقتصادی، دریچه‌های هنر و فرهنگ بومی خود را به روی هم گشوده‌اند تا از این طریق به حفاظت از آنچه میراث فرهنگی مشترک گفته می‌شود، قدم‌های مؤثر‌تری برداشته شود. دراین‌راستا مؤسسه فرهنگی اکو با هدف تقویت و ارتقای همکاری و مشارکت نزدیک بین مردم منطقه به وجود آمد تا در زمینه گردآوری و حفاظت از میراث مشترک فرهنگی کشورهای عضو و ارتقای تفاهم بیشتر میان مردم منطقه با تأکید بر ادبیات، فرهنگ مردمی، موسیقی، آداب و رسوم ملی کشورها، گردشگری، باستان‌شناسی، مردم‌شناسی و هنرهای زیبا ابتکاراتی را در دست گیرد».به گفته دكتر مظاهری، تأسیس شبکه ارتباطی بین مراکز فرهنگی، کتابخانه‌ها، موزه‌ها و آرشیو‌های کشورهای منطقه، در راستای حفاظت از میراث فرهنگی غنی منطقه، ازجمله اهداف این نهاد است. او ادامه داد: «مؤسسه فرهنگی اکو در راستای ارتقای جایگاه فرهنگی منطقه، با پیگیری‌های فراوان چهارمین نشست رؤسای کتابخانه‌های ملی منطقه اکو را با همکاری سازمان کتابخانه و مرکز اسناد ایران و میزبانی کتابخانه ملی تاجیکستان برگزار می‌کند. این رویداد نقطه‌عطفی است که مؤسسه فرهنگی اکو، مفتخر است آن را بعد از هفت سال وقفه برگزار ‌کند.  در این نشست رؤسای کتابخانه‌های ملی اکو گردهم آمده‌اند تا درباره مهم‌ترین موضوعات مشترک کتابداری، اطلاع‌رسانی و حفاظت از میراث مکتوب منطقه به بحث و تبادل نظر بپردازند تا دریچه‌های نوینی از همکاری را در عرصه کتابخانه‌ها، تبادلات و تعاملات فرهنگی در سطح منطقه گسترش دهند. 
انتخابات هيات رييسه سال سوم هيات مديره دوره هفتم سازمان نظام مهندسي ساختمان استان تهران عصر روز شنبه برگزار شد كه با راي قاطع اعضاي هيات مديره ، مهندس حسن قربانخاني براي يك سال ديگر مجدد به‌عنوان رييس سازمان نظام مهندسي ساختمان استان تهران انتخاب شد. همچنين با آراي اعضاي هيات مديره،مهندس بهمن مومني مقدم به عنوان نايب رييس اول و دكتر حيدر جهان بخش به عنوان نايب رييس دوم سازمان نظام مهندسي ساختمان استان تهران و مهندس مهيار فرنيا نيز به عنوان دبير سازمان نظام مهندسي ساختمان استان تهران انتخاب شدند. همچنين مهندس اميرحسين دزفوليان با انتخاب اعضاي هيات رييسه و تاييد اعضاي هيات مديره، به‌عنوان خزانه دار سازمان نظام مهندسي ساختمان استان تهران انتخاب شد.


افشین حبیب زاده اولتیماتوم داد؛
گروه اجتماعي: معاون نظارت شوراي شهر تهران با اشاره به اينکه سازمان املاک و مستغلات شهرداري در دوره مديريت پيشين بدون مجوز شورا املاکي را به افراد و موسسات مختلف واگذار کرده است، گفت: منتظر هستيم؛ اسامي‌و مشخصات افرادي که اين املاک را دريافت کردند به شورا ارسال شود. همچنين مهلتي را مشخص کرده‌ايم که پس از آنکه شورا اين اطلاعات را دريافت کرد، اين ليست در اختيار رسانه‌ها قرار گيرد. افشين حبيب‌زاده، در گفتگو با ايلنا با اشاره به مصوبه‌ شوراي چهارم که ماهيت نظارتي شورا را زير سوال برد، گفت: براساس قانون شوراها، وظايف نظارتي شوراي اسلامي‌شهر بسيار مشخص است. ماده 71 قانون شوراها، وظايف اين شورا را مشخص کرده، اين ماده 34 بند دارد و برخي به صورت مشخص به‌عنوان نظارت اختصاص دارد.
اين عضو شوراي شهر تهران درباره مصوبه شوراي چهارم درخصوص تفويض اختيار شورا به شهرداري در رابطه با تنظيم اساسنامه موسسات و شرکت‌هاي تابعه گفت: براساس بند 15 ماده 71 قانون "تشکيلات، وظايف و انتخابات شوراهاي اسلامي‌کشور" تصويب اساسنامه مؤسسات و شرکت‌هاي وابسته به شهرداري با تأييد و موافقت وزارت کشور به عهده شوراي شهر است. اين يکي از اختياراتي که در دوره‌هاي گذشته به شهردار تفويض شده است و از نظر شوراي پنجم نبايد صورت مي‌گرفت. او ادامه داد: براساس اين مصوبه موسسات و شرکت‌هاي وابسته به شهرداري خودشان اساسنامه‌شان را تنظيم کرده و به اجرا مي‌گذارند. يکي از مهم‌ترين سازمان‌هايي که خودش اساسنامه‌اش را تنظيم کرده است، سازمان املاک و مستغلات شهرداري است که يکي از بااهميت‌ترين سازمان‌هاي وابسته به شهرداري است و مسئوليت واگذاري املاک شهرداري را برعهده دارد.
حبيب‌زاده با تشريح اين نکته که تصويب اساسنامه و بدون نظارت شورا چه تبعاتي منفي دارد، افزود: سازمان املاک و مستغلات شهرداري بندي را در آيين‌نامه گنجانده است که به اين سازمان اجازه مي‌دهد؛ املاک را بدون مصوبه شورا به افراد واگذار کند، در صورتي که طبق قانون هر ملکي که به اشخاص و موسسات مختلف واگذار مي‌شود؛ بايد مجوز خود را از شوراي شهر بگيرد، اما سازمان املاک و مستغلات بدون مجوز شورا املاک را به موسسات مختلف واگذار کرده است، که تعداد اين واگذاري‌ها هم قابل توجه است. او به اقدامات پيشگيرانه شوراي پنجم در اين زمينه اشاره کرد و گفت: اسامي‌املاک واگذار شده موجود است و به بخشي از اين اطلاعات در شورا دسترسي داريم. منتظر هستيم اسامي‌و مشخصات افرادي که اين املاک را دريافت کردند به شورا ارسال شود و مهلتي را مشخص کرده‌ايم که پس از آنکه شورا اين اطلاعات را دريافت کرد، اين ليست را در اختيار رسانه‌ها قرار دهيم. معاون نظارت شوراي شهر در پاسخ به اين سوال که آيا شوراي پنجم قصد ندارد، براي نظارت بر فعاليت خود اعضاي شوراي شهر هم اقدامي‌انجام دهد، تصريح کرد: مجلس کميته‌اي را براي نظارت روي فعاليت‌هاي نمايندگان مجلس مشخص کرده است و اعضاي اين کميته از بين خود نماينده‌ها انتخاب مي‌شوند و پيشنهادي تحت همين عنوان در شوراي شهر هم مطرح شد. البته در اين مورد مصوبه‌اي در شوراي اول داشتيم و اعضاي شورا در اين زمينه کميته‌اي را پيشنهاد داده بودند که در همان زمان تصويب شد. او ادامه داد: مصوبه شوراي اول در اين مورد در حال بررسي و بازنگري است و از شوراي اول به اين طرف که تاکنون اين مصوبه اجرايي نشده است. اين شامل همه چيز از جمله تخلفات مالي مي‌شود. اين موضوع در شوراي پنجم به عنوان يک بحث جديد طرح شده است و روي آن کار مي‌کنيم. مشابه همان اقدامي‌که مجلس انجام داده و موضوعاتي که به اعضا برمي‌گردد را کميته‌ مورد بررسي قرار مي‌دهد. حبيب‌زاده گفت: اينکه اعضاي شورا اموال خود را اعلام کنند، مطرح شد، اما هنوز هيچ تکليف قانوني در اين زمينه ندارند، مگر آنکه خودشان در اين زمينه مصوبه‌اي را به تصويب برسانند.


گزارش «تجارت» از نشست خبری رئیس سازمان توسعه تجارت؛
گروه صنعت، معدن و تجارت: حاشيه‌هاي بسته شدن سايت ثبت سفارش براي واردات خودرو هنوز هم ادامه دارد. در روزهايي که گزارش‌هاي منتشر شده از وضعيت بازار خودروهاي وارداتي نشان دهنده افزايش قيمت آنها است، مجتبي خسروتاج، رئيس سازمان توسعه تجارت از شرايط جديد براي واردات خودرو به کشور خبر مي‌دهد. در حالي که پيش از اين واردکنندگان خودرو پس از انجام ثبت سفارش، شش ماه اعتبار براي ورود خودرو به کشور زمان داشتند، طبق صحبت‌هاي خسروتاج اين زمان به سه ماه تقليل پيدا کرده است. با اين همه موضوعات مطرح شده در نشست خبري روز گذشته معان وزير صنعت، معدن و تجارت نبود.
مجتبي خسروتاج، رئيس سازمان توسعه تجارت ديروز در نشست خبري خود با خبرنگاران گفت: صادرات غيرنفتي کشور براساس آمار گمرکات کشور در 8 ماه سال‌جاري رقم 28.5 ميليارد دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته هنوز يک درصد عقب هستيم. خسروتاج بيان داشت: البته به جز ميعانات گازي مي‌توانيم نتيجه بگيريم رشد صادرات داشته‌ايم، اما طي 4 ماهه گذشته رشد صادرات آغاز شده است. رئيس سازمان توسعه تجارت بيان داشت: آنچه ما در سازمان دنبال مي‌کنيم، اين است که بستر حرکت را براي فعالان اقتصادي در زمينه صادرات بيشتر از گذشته مهيا کنيم و کاري کنيم تا ارتباطات بيشتري با بخش خصوصي و صادرکننده‌ها داشته باشيم. وي با بيان اينکه در 4 ماه گذشته رشد صادرات داشته‌ايم، افزود: در مردادماه‌امسال 16.6 درصد رشد صادرات نسبت به مدت مشابه سال گذشته بوده و در شهريورماه‌امسال نسبت به يک ماه شهريور 95 هفت و يک درصد و مهرماه نسبت به مدت مشابه 3.6 درصد رشد و در آبان امسال نسبت به مهرماه سال 95 هم رشد صادرات 5.8 درصد بوده است.
خسروتاج بيان داشت: در بخش واردات در هشت ماه‌امسال 32.5 ميليارد دلار واردات داشته‌ايم و تراز تجاري آن 4 ميليارد دلار منفي بوده است. وي بيان داشت: در صادرات متانول نزديک 31 درصد در 8 ماهه ابتداي امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته‌ايم. رييس سازمان توسعه تجارت با بيان اينکه صادرات کود اوره در 78 ماه ابتداي امسال کاهش داشته است: در بخش شوينده 3 درصد رشد صادرات داشته‌ايم و در بخش محصولات پليمري مثل صنايع پايين دست پتروشيمي‌رشد خوبي در صادرات داشته‌ايم و در بخش محصولات سنگ آهن 34 درصد رشد صادراتي در طي 7 ماه‌امسال نسبت به مدت مشابه داشته‌ايم. وي بيان داشت: در بخش کشاورزي و در زمينه محصولات پسته و کشمش در 7 ماه‌امسال به ترتيب 35 و 20 درصد نسبت به مدت مشابه کاهش صادرات داشته‌ايم، اما در بخش خرما 13 درصد رشد صادرات و هندوانه 23 درصد رشد صادراتي داشته‌ايم.
خسروتاج در زمينه بازار قطر گفت: در چندماه اخير رشد خوبي در صادرات به قطر داشته‌ايم و در 7 ماهه‌امسال به 140 ميليون دلار صادرات به قطر رسيده‌ايم، در حالي که در سال گذشته فقط 90 ميليون دلار صادرات به اين کشور انجام شده بوده است. معاون وزير صنعت، معدن و تجارت بيان داشت: حداکثر دوره اعتبار ثبت سفارش از هفته گذشته 90 روز شده و از 6 ماه به 3 ماه کاهش يافته است و کارمزد را حداکثر ظرف 72 ساعت بعد از ثبت سفارش بدهند و اگر فرد بخواهد از طريق شبکه بانکي اعتبار سفارش کند، در چارچوب مقررات بانک مرکزي بايد عمل کند و اين کار در راستاي کنترل نظام واردات صورت گرفته است.
خسرو تاج در مورد واردات خودرو اظهار داشت: آيين‌نامه‌اي که بايد واردات خودرو در قالب آن انجام شود، به دولت ارسال شده است که البته دستورالعمل پس از مدتي اجرا و دوباره اصلاح شد، ولي فکر مي‌کنم پس از بررسي بودجه اين دستورالعمل در دولت مطرح شود و ما بايد بررسي کنيم که کدام خودروساز خارجي براي توليد خودرو در داخل با ما در بخش خودرو و قطعات يدکي مشارکت مي‌کند و بنابراين بايد صبر کنيم که دولت چه زماني آن را تصويب مي‌کند. وي با بيان اينکه خودرو مانند بقيه کالاهاست و ما مانند بقيه کالا در مورد واردات آن تصميم گيري مي‌کنيم، اظهار داشت: پرداختن به اين موضوع بيش از اندازه از سوي رسانه‌ها براي ما جاي سوال است.
وي افزود: در 8 ماهه‌امسال نزديک به 54 هزار دستگاه خودرو از گمرکات کشور ترخيص شده است که نسبت به 45 هزار دستگاه مدت مشابه سال گذشته نزديک 26 درصد افزايش واردات صورت گرفته و ارزش واردات آن در 8 ماهه‌امسال يک ميليارد و 460 ميليون دلار که نسبت به مدت مشابه سال قبل 260 ميليون دلار ارزش واردات بيشتر بوده است. خسروتاج بيان داشت: واردات کالا به کشور در سال گذشته نزديک به 42 ميليارد دلار بوده و اين رقم واردات خودرو و قطعات منفصله در 8 ماهه نسبت به واردات کلي کشور رقم بالايي است. رئيس سازمان توسعه تجارت در بخش هدفمندي واردات گفت: از ابزار تعرفه‌اي براي هدفمندي اين بخش استفاده مي‌کنيم و تکيه بر همين است و سياست حاکم اين است که خواسته‌هاي کلان مسولان مملکت را در اين بخش فراهم کنيم، اما برخي معتقدند، به دليل شرايط مرزها و کنترل قاچاق نظام تعرفه‌اي نمي‌تواند کارايي لازم داشته باشد.
رئيس سازمان توسعه تجارت تصريح کرد: اگر دنبال نظام هدفمندي واردات هستيم بايد ببينم براي هر کالايي چه ارزشي قائل هستيم و ميزان واردات خودرو همواره در سال‌هاي گذشته 5 تا 8 درصد توليد داخل بوده است. خسروتاج بيان داشت: ما در شرايط عادي نيستيم و بايد منابع ارزي کشور را مديريت کنيم و با اين شرايط فکر مي‌کنيم ميزان واردات خودرو 5 درصد ميزان توليد داخلي مان باشد رقم خوبي است. خسروتاج اظهار داشت: در 5 ماهه اي که جلوي ثبت سفارش واردات خودرو گرفته شده 26 درصد واردات خودرو نسبت به مدت مشابه سال گذشته بيشتر بوده است.
معاون وزير صنعت از ابلاغ جدول طبقات تعرفه‌اي با 368 رديف طي روزهاي آينده خبرداد و گفت: برخي اقلام تغييرات تعرفه اي آنها آثار تورمي‌داشت، اما برخي ديگر اين آثار تورمي‌را ندارند. وي افزود: بنابراين تعرفه برخي اقلام کاهش و تعرفه برخي ديگر افزايش مي‌يابد که البته افزايش يک پله اي تعرفه‌اي حداکثر 5 تا 6 درصد است. خسروتاج در مورد بودجه مشوق‌هاي صادراتي بيان داشت: در بودجه‌امسال 120 ميليارد تومان رديف بودجه با عنوان جايزه و يارانه صادراتي و 100 ميليارد تومان با عنوان کمک سود وام‌هاي صادراتي در نظر گرفته شده بود که عليرغم اينکه موافقت نامه آن به‌امضا رسيده بود، ولي هنوز رقم آن پرداخت نشده است. معاون صادراتي وزير صنعت با بيان اينکه پيش بيني درباره اينکه تا پايان امسال اين رقم پرداخت مي‌شود يا خير سخت است و گفت: پرداخت اين رقم در اختيار سازمان برنامه و بودجه است، البته حدود 2 ماه قبل در شوراي عالي صادرات تصويب شد که اين رقم پرداخت شود. خسروتاج بيان داشت: قرار است که 2300 ميليارد تومان منابع از صندوق توسعه ملي و همچنين 2300 ميليارد تومان از طرف بانک صنعت و معدن، کشاورزي و توسعه صادرات براي پرداخت تسهيلات با نرخ سود ميانگين حداکثر 13 و نيم درصد در نظر گرفته شده است.


ادعاي ذوالنور در مورد رييس دولت‌هاي نهم و دهم؛
عضو فراکسيون ولايي مجلس درخصوص انتقادات اين روزهاي احمدي‌نژاد با تيم مشاوران و معاونانش گفت: کاري که احمدي نژاد انجام مي‌دهد نه اخلاقي است و نه شرعي چراکه سرتا پا دروغ است. نکته ديگر اينکه به نظر مي‌رسد ايشان خود را در حالتي قرار داده که گويا روانگردان مصرف کرده است. مجتبي ذوالنور در گفتگو با خبرآنلاين افزود: نعوذبلله نمي‌خواهم بگويم ايشان چنين کاري کرده است اما منظورم اين است که حالتشان مانند حالت افرادي که روانگردان مصرف کرده‌اند در يک فضاي توهمي‌است يعني فکر مي‌کند 80 ميليون نفر به دنبال او هستند امروز فضاي جامعه اين نيست. احمدي نژاد جايگاه رياست جمهوري و شخصيت دوم نظام بودن را وهن کند و به عنوان فردي که زماني بعد از مقام معظم رهبري قرار داشت امروز به دنبال مشايي و بقايي افتاده است. افراد نابابابي که وزن همه چيز را با هوچي گري و زنبيل بازي و ... پايين آوردند. واقعا وقتي مردم به اين فکر مي‌کنند که رئيس جمهورشان کسي بوده است که تا چنين درجه اي جايگاه رياست جمهوري را تنزل داده دچار مشکل مي‌شوند.
وي با تاکيد بر اينکه برخي کارهاي احمدي نژاد خوب بود و از آن حمايت مي‌کرديم گفت: برخي رفتارهاي ديگر مانند‌هاله نور و اعتقادات امام زماني الکي و توهم‌هاي اين چنيني را همان زمان هم به شدت نقد مي‌کرديم و امروز هم نقد مي‌کنيم. اين مسائل اقتضائي است و بستگي به نوع و رفتار فرد دارد. من عادت ندارم شخص را تائيد و رد کنم بلکه در مورد عملکردها نظر مي‌دهم.منظور من مشخصا بگم بگم‌هايي است که احمدي نژاد سال 88 در مناظره‌ها به راه‌انداخت و اصولگرايان هم چندان از اين رفتار بدشان نيامد. ذوالنور گفت: در همان سال که آن بگم بگم‌ها که را به راه‌انداخت من چندين سخنراني داشتم و اعلام کردم آقاي احمدي نژاد با اين رفتار مرتکب خلاف شرع بين شدند؛ فايل‌هاي صوتي آن سخنراني‌ها موجود است؛ دليل من براي اين حرف‌ها دارم اين است که 1- احمدي‌نژاد يا راست مي‌گويد چنين ليستي دارد يا دروغ مي‌گويد اگر دروغ مي‌گويد خلاف شرع است 2- اگر راست مي‌گويد؛ يا در وظايف ايشان افشاي چنين ليستي وجود دارد يا نيست که اگر افشاي اين ليست در زمره وظايفش نيست باز اين رفتارش خلاف شرع است و اگر در حيطه وظايفش قرار دارد چرا آن را منتشر نمي‌کند آيا مي‌خواهد امتياز بگيرد؟! پس باز عملکردش خلاف شرع است؛ در آن مقطع من اين موارد را اعلام کردم و گفتم خلاف شرع است.
وي در مورد تخلفات احمدي نژاد که از اواخر مجلس هشتم خيلي مطرح شد گفت: فردي که در سمت رياست جمهوري قرار دارد مصون است و معمولا تا يک خلاف متقن و برجسته که مصداق بين جرم و قابل اثبات باشد اتفاق نيفتد اين مصونيت از آنها سلب نخواهد شد. اما اگر اين جرم قابل اثبات باشد يا خود قوه قضائيه به عنوان مدعي العموم بتواند به موضوع ورود کند آنجا هم انتظار برخورد وجود دارد. اما در مجموع من عملکرد قوه قضائيه را در رسيدگي به تخلفات مسئولين مثبت ارزيابي نمي‌کنم. معتقدم قوه قضائيه نبايد منتظر باشد تا از يک مسئولي شکايت شود. وقتي مي‌بيند خطايي رخ داده است و حيف و ميلي در بيت المال به وجود مي‌آيد يک شان مدعي العمومي‌دارد و خودش بايد وارد شود و با آن برخورد کند. عضو فراکسيون ولايي مجلس در مورد اينکه دادستان و سخنگوي قوه قضائيه گفته‌اند تخلفات احمدي نژاد زياد بوده است گفت: مي‌گويند کسي که مسئول است خيلي اسناد رو نمي‌کنند و شايد به اين دليل باشد که مي‌خواهند احساس ناامني شغلي به آنها دست بدهد. وقتي يک مسئولي کنار مي‌رود آن زمان است که جزئيات در مورد عملکردش بيان مي‌شود. بنابراين من فکر مي‌کنم تا امروز هم اقدام قوه قضائيه ديرهنگام بوده است؛
وي گفت: امروز آنهايي که حامي‌احمدي‌نژاد بودند با ديدن اين افتضاح خطاب به قوه قضائيه مي‌گويند چرا رسيدگي نمي‌کني درحالي که اگر در همان مقطع برخوردي با احمدي‌نژاد صورت مي‌گرفت مي‌گفتند نمي‌گذارند کاري انجام دهند. لذا آنچه آقاي اژه اي گفته مبني بر اينکه در اين تاخير يک نتيجه و برکاتي هست همين است که آن طرفداران آقاي احمدي‌نژاد اين حقايق را مي‌بينند خودشان برخورد را مطالبه مي‌کنند و ديگر قوه قضائيه به سياسي کاري متهم نمي‌شود.

بررسی های «تجارت» از دلایل پرداخت نشدن بدهکاری دانه درشت‌ها نشان داد؛
گروه اقتصاد کلان- ايليا پيرولي: "مطالبات معوق بانکي"... مطالباتي که همواره براي سنجش سلامت سيستم بانکي معيار ارزش‌گذاري بوده است. حالا ميزان مطالبات معوقه بانکي در کشور آن‌چنان بالاست که ديگر نيازي به تحليل و بررسي وجود ندارد. فقط اين جمله را مي‌توان گفت که نظام بانکي کشور از سلامت برخوردار نيست. کارشناسان اقتصادي بر اين عقيده هستند: همه مصيبت‌هاي نظام بانکي از اجراي سياست تعديل اقتصادي در اوايل دولت پنجم شروع شده است. آنها بر اين باورند: اين نوع سياست باعث شد تا سرمايه‌داري رفاقتي به تدريج جايگزين سرمايه‌داري صنعتي شود. همان مسئله‌اي که‌امروزه گفته مي‌شود، اقتصاد با انحصار‌گرايي گره خورده است. انحصارگراياني که تنها و تنها جيب خود را ديده و با توسعه بازار و گسترش فعاليت‌هاي غير مولد، سودآوري خود را افزايش مي‌دهند. حالا با انتشار ليستي از بدهکاران دانه درشت بانکي به وسيله محمود صادقي، نماينده مردم تهران در مجلس دهم، بار ديگر موضوع مطالبات معوقه بانکي و نحوه برخورد دولت با بدهکاران محل بحث شده است. کارشناسان اقتصادي علاوه بر موضوع‌هاي گفته شده، به مسئله سياست‌گذاري‌هاي نادرست دولت‌ها پرداخته و معتقدند: هنگامي‌که قوانين بانکي از سوي نهادهاي قدرت ناديده گرفته مي‌شوند، عملا "رابطه" جايگزين "ضابطه" خواهد شد. به گفته آنها، حاصل نحوه اين نوع رفتار، امروز افزايش مطالبات معوق بانکي و وجود فساد سيستماتيک در بانک‌هاست. اين کارشناسان در ادامه توضيحات خود، ناکارآمدي قوانين منسجم در حوزه کلان کشور، نبود سياست‌گذاري پولي مستقل را از عوامل ديگر اين موضوع مخرب دانسته‌اند. يکي از مديران اسبق بانکي کشور در اين‌باره اظهارنظر کرده و گفته است: «وقتي قوانين به درستي اجرا نمي‌شوند و افرادي با اعمال نفوذ سياسي، اجتماعي و نظامي‌ مي‌توانند به راحتي وام‌هاي کلان دريافت کنند، نبايد انتظار داشت که اين اقساط اين نوع وام‌ها در زمان تعيين شده پرداخت شود و از همه مهمتر، انتظاري از نظام بانکي کشور نيز نبايد داشت که بر اساس قوانين پولي اقدام کند». "احمد حاتمي‌يزد" در ادامه گفته‌هاي خود به "روزنامه تجارت"، مطالبات معوق بانکي را حاصل دو نوع روش بيان کرده و گفته است: «همان‌طور که گفتم مطالبات معوق يا از طريق اعمال نفوذ سياسي، نظامي‌يا اجتماعي که همان رانت باشد شکل مي‌گيرد يا از طريق ارائه تسهيلات تکليفي که بدون توجيه اقتصادي به نظام بانکي کشور تحميل مي‌شود». وي به عنوان نمونه مسکن مهر را مثال زده و گفته است:«وام‌هاي مسکن مهر، تسهيلات تکليفي بود که بر نظام بانکي کشور تحميل شد، بدون آنکه در اين مورد تبعات آن سنجيده شود». به گفته اين کارشناس اقتصادي، وقتي که ساختار فساد سيستماتيک برچيده نشده است، نبايد اميدوار بود که دست رانت‌خوارهاي بانکي که وابسته به بدنه قدرت هستند از نظام بانکي کشور قطع شود.
مرکز پژوهش‌هاي مجلس نيز در گزارشي درباره مطالبات معوق بانکي به مواردي متعددي نيز پرداخته است. «ضعف در نظارت‌هاي درون سازماني و کنترل‌هاي داخلي کارا و کافي در مورد عمليات داخلي بانک‌ها براي اطمينان از کفايت بررسي‌ها، قبل از پرداخت تسهيلات وعدم ايجاد اطمينان کافي نسبت به بازگشت تسهيلات اعطايي ازجمله علل افزايش مطالبات معوق در شبکه بانکي ما است».
البته در گزارش مرکز پژوهش‌هاي مجلس تنها بيشتر به تعاريف پرداخته و اشخاص بدهکار را طبقه‌بندي کرده است. در گزارش مرکز پژوهش‌ها با نگاه خوشبينانه‌اي موضوع را تحليل کرده است. اما مسئله‌اي که در گزارش اين مرکز مي‌توان به آن استناد کرد،تقسيم‌بندي عوامل افزايش مطالبات معوق بانکي است که آن را به دو گروه قسمت کرده است، «عوامل درون‌زا و عوامل برون‌زا».
آنچه در حال حاضر گريبان نظام بانکي کشور را فرا گرفته است همان عوامل برونزاست. موضوعي که با تجاري‌سازي از سوي گروه‌هاي انحصارگرا رنگ جديدي به خود گرفته است. 
بر اساس نگاه کارشناسان اقتصادي، اکنون ساختار اقتصادي کشور در فضاي ملتهبي به سر مي‌برد، به گونه‌اي که فئودال‌ها و سرمايه‌داران بازارگرا بر اين اقتصاد تسلط يافته‌اند. اين موضوع باعث شده تا نظام بانکي کشور از حالت بانکداري واقعي خارج شده و راهي را در پيش گيرد که بانکداري غير عملياتي گفته مي‌شود. اين عوامل دست به دست هم داده تا رانت‌خوارها نيز از اين فرصت بهره‌برداري کرده و فضا را به سمت خود هدايت کنند. اين همان پاشنه آشيل نظام بانکي کشور در مواجهه با مطالبات معوق بانکي است. 
در اين ميان مديران مياني نيز سهم عمده‌اي در اين موضوع دارند. چرا که وقتي مديران مياني نيز در بازار مشارکت داشته باشند بايد منتظر عواقب دردناک اقتصادي نيز باشيم. اقتصاد کشور بارها و بارها شاهد همين مراوادت سرمايه‌داري رفاقتي بوده است. اينجاست تعارض منافع دولت به خوبي آشکار مي‌شود.
به عبارت بهتر ساختارهاي معيوب و مشكل‌زاي ناشي از آميختن قدرت و ثروت است كه بدون توجه به آثار منفي و مخرب تصميمات، منافع كوتاه‌مدت را بر برنامه‌ريزي و اصلاح ساختارها ترجيح مي‌دهد. سيف نيز در يکي از سخنراني‌هاي خود نيز به تشريح علل افزايش مطالبات معوق بانکي پرداخته و گفته است: «حجم بسيار بالاي تسهيلات تکليفي طي سال‌هاي متمادي يکي ديگر از علل بالارفتن مانده مطالبات معوق بانکي است، چرا که بانک‌ها معمولا ناگزير هستند اين تسهيلات را بدون اعمال روش‌هاي معمول در بررسي اهليت متقاضيان، بررسي‌هاي کارشناسي و مطالعات مالي و اقتصادي پروژه‌ها، پرداخت کنند. طرح‌هايي هم که از اين تسهيلات استفاده کرده‌اند در خيلي از موارد از توجيهات لازم مالي و اقتصادي برخوردار نبوده و به بهره‌برداري نرسيده‌اند. بنابراين بازپرداخت تسهيلات مذکور با توجه به عدم بازدهي پروژه نا ممکن شده است و نتيجه آن افزايش مطالبات معوق بانک‌هاست». البته سف درباره آن گروهي که از اعمال نفوذ سياسي و انحصارگرايي برخوردارند به صراحت حرفي به ميان نياورده است. هر چند که در گفته فوق به صورت تلويحي به آنها اشاره کرده است.
در اين ميان احمد حاتمي‌يزد در ادامه گفت‌وگوي خود به راه‌حل اين بحران پرداخته و گفته است: «معتقدم که در اين زمينه بايد برخورد قاطعانه‌اي صورت گيرد و قوه قضاييه به موضوع ورود کرده و حکم عادلانه‌اي در اين باره صادر کند». به گفته اين کارشناس اقتصادي، تنها راه ممکن براي حل مطالبات معوقه بانکي، اجراي قانون ورشکستگي شرکت‌هاست. 
حاتمي‌يزد گفته است:« براي اين موضوع بهتر است که اين قانون با راي دادگاه اجرايي شود. دولت اداره شرکت‌ها را براي اصلاح ساختار مالي برعده گرفته و دارايي‌هاي غير مولد آنها را به فروش رسانده و آنگاه سهام آنها را به بورس عرضه کند. اين بهترين شيوه براي حل اين بحران است».
به هر حال نظام بانکي کشور در آستانه يک بحران واقعي قرار دارد و اين حاصل سياست‌گذاري پولي غيرمستقل است که باعث شده حالا رانت‌خواران در اين فضا جولان دهند.