هزينه خدمات فرودگاه نجف دو برابر کشورهاي اروپايي است
در طول ماه‌هاي گذشته يکي از اصلي‌ترين مسائلي که صنعت هوايي ايران را تحت‌الشعاع خود قرار داده است، موضوع مديريت پروازهاي ايراني به شهر نجف و جابه‌جايي زائران عتبات عاليات به اين شهر بوده است. 
به گزارش روزنامه تجارت به نقل از ايسنا، با وجود آنکه در طول سال‌هاي گذشته يکي از اصلي‌ترين مقاصد سفري زائران ايراني در فضاي بين‌المللي شهر نجف بوده که با توجه به نزديکي به کربلاي معلا سالانه ميزبان چند ميليون ايراني بوده است، اما مسئولان فرودگاه نجف از ماه‌هاي ابتدايي سال جاري ناگهان تصميم گرفته‌اند شرايط را براي ايرلاين‌هاي ايراني دشوار کرده و هزينه سفر به اين فرودگاه را افزايش دهند.با وجود انجام چند دور مذاکره جدي ميان دو طرف و تعهد مسئولان فرودگاه نجف در کاهش هزينه‌ها براي ايرلاين‌هاي ايراني نه تنها قيمت‌ها به حالت قبل باز نگشته است که حتي فرودگاه نجف هزينه سوخت‌گيري را نيز براي هواپيماهاي ايراني افزايش داد. به دنبال اين اتفاق شرکت‌هاي هواپيمايي ايراني پس از پايان يافتن سفرهاي اربعين اعلام کرده‌اند که پر وازهاي خود به نجف را براي مدتي نامعلوم متوقف کنند تا امکان بازگشت شرايط براي اين فرودگاه به حالت عادي فراهم شود.  پس از اين اتفاق گزينه جايگزين ايرلاين‌هاي ايراني به فرودگاه بغداد تبديل شد هر چند اين فرودگاه نيز در طول سال‌هاي گذشته ميزبان تعدادي از پروازهاي ايراني بوده‌اما رسما مقصد اصلي ايراني‌ها نجف بوده است و از اين پس بايد برنامه‌ريزي‌ها براي حرکت پروازها به سمت پايتخت عراق افزايش يابد. هر چند در نگاه اول براي بسياري از زائران ايراني اين موضوع به معني طولاني شدن مسافت و زمان سفر آنها از بغداد به سمت کربلا خواهد بود اما بررسي دقيق نشان مي‌دهد که عملا تغيير چندان مهمي‌در زمان‌بندي و مسافت سفر ميان اين دو شهر به وجود نمي‌آيد. در حال حاضر زمان سفر از نجف به سمت کربلا در دو مسير متفاوت تخمين زده مي‌شود. در يک مسير که طول آن حدودا ۷۷ کيلومتر است زمان سفر با خودرو يک ساعت و ۹ دقيقه و در مسير ۹۰ کيلومتري ديگر يک ساعت و ۳۹ دقيقه است. اين در شرايطي است که در سفر ميان کربلا و بغداد نيز زمان سفر تغيير چنداني نمي‌کند و دو شهر از طريق يک مسير ۱۰۴ کيلومتري در زمان يک ساعت و ۴۷ دقيقه‌اي به يکديگر متصل مي‌شوند. با توجه به اينکه بغداد به عنوان پايتخت عراق از امکانات زيرساختي نسبتا بهتري برخوردار است مي‌توان انتظار داشت که زمان سفر در فاصله اين دو شهر قابل مديريت باشد. ايرلاين‌هاي ايراني در کنار بغداد از بصره نيز به عنوان يکي ديگر از گزينه‌هاي احتمالي مدنظر خود ياد کردند که البته از نظر مسافت در طول سفر به کربلا مشکلاتي را به وجود خواهد آورد. فاصله بصره تا کربلا حدودا ۵۰۰ کيلومتر تخمين زده مي‌شود و با استفاده از چند مسير متفاوت مي‌توان انتظار داشت بين ۵ تا ۶ ساعت سفر زميني احتياج باشد تا زائران ايراني از بصره به کربلا برسند. به اين ترتيب مي‌توان اعلام کرد که گزينه‌اي مانند فرودگاه بصره براي ايرلاين‌هاي ايراني چندان اجرايي به نظر نمي‌رسد اما امکان آنکه بخش قابل توجهي از پر وازها به فرودگاه بغداد منتقل شده و فشاري جديد بر فرودگاه نجف وارد شود، وجود خواهد داشت. موضوعي که به نظر مي‌رسد شرکت‌هاي ايراني نيز به طور جدي روي آن کار مي‌کنند و به اين ترتيب امکان کنار گذاشتن فرودگاه نجف از مسير پرواز زائران ايراني به وجود خواهد آمد. رييس سازمان هواپيمايي کشوري گفت: خدمات هندلي فرودگاه نجف دو برابر کشورهاي اروپايي است و اين براي شرکت‌هاي هواپيمايي ايران مقرون به صرفه نيست.
به گزارش روزنامه تجارت به نقل از پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي، علي عابدزاده درباره تصميم شرکت‌هاي هوايي ايران در انتقال پرواز‌هاي خود از فرودگان نجف به بغداد، گفت: علت اين کار مباحث اقتصادي است و هيچ مساله سياسي در اين زمينه وجود ندارد. تصميم انتقال پرواز‌ها از نجف به بغداد مربوط به شرکت‌هاي هواپيمايي است و شرکت‌ها اين اختيار را دارند که هرجا از لحاظ اقتصادي مقرون به صرفه بود، فعاليت کنند.  رييس سازمان هواپيمايي تصريح کرد: علاوه بر خدمات هندلينگ، هزينه سوخت در نجف بالاست و تصميم جابه‌جايي بيشتر از منظر اقتصادي مطرح است. البته شرکت‌ها براي جابه جايي پرواز‌ها در حال مذاکره با مسئولان فرودگاه نجف هستند و اگر اين فرودگاه همکاري کند، انتقال پرواز‌ها انجام مي‌شود.  همچنين مقصود اسعدي ساماني دبير انجمن شرکت‌هاي هواپيمايي هفته گذشته اعلام کرد که تابستان امسال با مسئولان فرودگاه نجف جلسه‌اي برگزار شد که متاسفانه هيچکدام از دستاورد‌هاي اين نشست براي اعمال تخفيف در عوارض هندلينگ فرودگاهي عملي نشد و ۱۰ شرکت هواپيمايي ايراني تصميم گرفتند پرواز‌هاي خود را از نجف به بغداد منتقل کنند.  به گفته وي، به ازاي هر مسافر بايد پنج دلار به عنوان عوارض امنيتي پرداخت شود، عوارض گمرکي را از ۱۰۰ دينار به ۱۵۰ دينار تغيير دادند و قيمت سوخت را نيز از ۹۸ سنت به يک دلار و ۴۲ سنت افزايش دادندکه چهار برابر نرخ فرودگاه‌هاي ايران است. دبير انجمن شرکت هوايي ايران اعلام کرد که شرکت‌هاي هوايي ايران به منظور رفاه حال مسافران تصميم گرفته‌اند پرواز‌هاي خود از فرودگاه‌هاي کشور را به جاي فرودگاه نجف، به فرودگاه بغداد انجام دهند.

اعضاي نظام مهندسي از اظهار نظر درباره زلزله منع شدند
در روزهاي ابتدايي پس از زلزله استان کرمانشاه، تعدادي از اعضاي نظام مهندسي ساختمان در اين استان به اظهار نظر پرداخته بودند که به ايجاد جو رواني خاصي در منطقه زلزله زده و کشور منجر شد. به عنوان نمونه يکي از اعضاي نظام مهندسي ساختمان اين استان اعلام کرد در زمان ساخت اين واحدها، وزير مسکن وقت دستور داده بود تا براي کاهش هزينه‌ها، نظارت سازمان نظام مهندسي و مجري ذي‌صلاح حذف شود. يکي ديگر از اعضاي اين تشکل استاني نيز گفته بود بزرگي زلزله استان کرمانشاه به حدي بود که هيچ سازه‌اي اعم از مسکن مهر و شخصي ساز تاب مقاومت در برابر آن را نداشت. در همين راستا صبح ديروز شنبه ( 11 آذرماه 96) معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازي در نامه‌اي به سازمان نظام مهندسي ساختمان کشور دستور ممنوعيت اظهارنظر همه اعضاي استاني اين سازمان درباره زلزله استان کرمانشاه را صادر کرد. به گزارش روزنامه تجارت به نقل از مهر، در پي اظهار نظر تعدادي از اعضاي نظام مهندسي ساختمان استان کرمانشاه و چند استان ديگر در خصوص سازه‌هاي مسکن مهر در پي زلزله سرپل ذهاب و چند شهر ديگر اين استان، حامد مظاهريان معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازي طي نامه اي به فرج الله رجبي رئيس سازمان نظام مهندسي ساختمان کشور (شوراي مرکزي) اعلام کرد اين سازمان بايد همه اعضاي نظام‌هاي مهندسي ساختمان کشور را از اظهار نظر غيرکارشناسي درباره مقاومت ساختمان‌ها در ايران منع کند. معاون وزير راه و شهرسازي همچنين در اين نامه خواستار تشکيل کارگروه ويژه اي از کارشناسان خبره، داراي صلاحيت حرفه اي و پايه يک ارشد طراحي از ميان اعضاي نظام مهندسي ساختمان شده تا به ارزيابي خسارات وارده به ساختمان‌ها در پي زلزله اخير بپردازند.


عبدالهاشم حسن‌نيا معاون سازمان راهداري و حمل‌و‌نقل جاده‌اي، ايمني در راه‌هاي كشور را جزو اولويت‌هاي اين سازمان برشمرد و گفت: علي‌رغم كمبود اعتبارات، اهتمام لازم جهت آماده‌سازي ماشين‌آلات تخصصي راهداري زمستاني و همچنين خريد شن و نمك جهت استفاده در ايام يخ‌زدگي جاده‌ها از مدت‌ها قبل در دستور كار ادارات استاني بوده كه به انجام رسيده است. توجه و دقت نظر رانندگان، هشدارها و پيام‌هاي صادره از سوي سازمان ، همچنين پليس‌راه در فصل زمستان بسيار مهم و حائز اهميت است و سامانه ١٤١ كه به‌صورت تلفن شبانه‌روزي، پايگاه اطلاع‌رساني و اپليكشن با همين نام، سامانه پيام كوتاه ١٠٠٠١٤١ امكان بسيار مهمي‌است كه در اختيار هموطنان است .
علي خاوري مديرکل راه و شهرسازي استان گيلان گفت: پروژه بهسازي و آسفالت راه ماسوله- ماجولان- خلخال به طول ۱۶.۵ کيلومتر است كه فاز اول بهسازي و آسفالت حدود ۳ کيلومتر از اين مسير به اتمام رسيده و ۱۳ کيلومتر و ۵۰۰ متر ديگر از اين مسير در دست اقدام است كه حدود ۱۰ کيلومتر و ۵۰۰ متر در حال عمليات روسازي و اجراي آسفالت قرار دارد و در فاز سوم نيز به طول ۳ کيلومتر در اجراي عمليات تثبيت با سيمان به اتمام رسيده و عمليات روکش آسفالت آن در صورت مساعد بودن شرايط جوي به زودي آغاز خواهد شد. اعتبار مورد نياز براي اتمام آن حدود ۹۰ ميليارد ريال است که با محقق شدن اين اعتبار شهر تاريخي ماسوله را به استان اردبيل متصل مي‌شود.


انتخابات هيات رييسه سال سوم هيات مديره دوره هفتم سازمان نظام مهندسي ساختمان استان تهران عصر روز شنبه برگزار شد كه با راي قاطع اعضاي هيات مديره ، مهندس حسن قربانخاني براي يك سال ديگر مجدد به‌عنوان رييس سازمان نظام مهندسي ساختمان استان تهران انتخاب شد. همچنين با آراي اعضاي هيات مديره،مهندس بهمن مومني مقدم به عنوان نايب رييس اول و دكتر حيدر جهان بخش به عنوان نايب رييس دوم سازمان نظام مهندسي ساختمان استان تهران و مهندس مهيار فرنيا نيز به عنوان دبير سازمان نظام مهندسي ساختمان استان تهران انتخاب شدند. همچنين مهندس اميرحسين دزفوليان با انتخاب اعضاي هيات رييسه و تاييد اعضاي هيات مديره، به‌عنوان خزانه دار سازمان نظام مهندسي ساختمان استان تهران انتخاب شد.


رکورد تخلیه روزانه ۶۰۰ کانتینر زده‌ مي‌شود
گروه راه و مسكن:  بندرچابهار به عنوان یکی از بنادر مهم ایران در جنوب کشور و در بخش شمالی دریای عمان از موقعیت استراتژیک برخوردار است و دستیابی به آب‌های آزاد بین‌المللی از طریق اقیانوس هند از مهم‌ترین ظرفیت‌های ترانزیتی این بندر اقیانوسی ایران در منطقه است. بندر چابهار به عنوان دروازه ترانزیتی کشور با ۵۴۱ کیلومتر مرز دریایی در کریدور شرق - غرب نیز می‌تواند در زمینه ترانزیت و ترانشیب کالا به بنادرجنوبی کشور‌های خلیج فارس ایفای نقش کند و با افتتاح طرح توسعه فاز اول بندر چابهار این بندر به عنوان یکی از کانون‌های داد و ستد و تجارت بین المللی در کشور مطرح خواهد شد. در افق ۱۴۰۴ دولت در نظر دارد این بندر اقیانوسی کشور به ظرفیت ۶ میلیون کانتینر، ۹ میلیون تن کالای چند منظوره، ۱۲ میلیون تن کالای نفتی و مایعات و ۱.۳ میلیون تن کالای فله دست پیدا کند. احداث ۱۶ پست اسکله عمومی و چند منظوره، اجرای ۱۰ پست اسکله کانتینری برای پهلوگیری بزرگترین کشتی‌های اقیانوس پیمای جهان، احداث ۳ پست اسکله نفتی و فله مایع و ۳ پست اسکله فله خشک از مهم‌ترین طرح‌های توسعه این بندر تا سال ۱۴۰۴ است كه تاكنون با سرمایه گذاری یک میلیارد دلاری در دولت يازدهم ۲ پست اسکله کانتینری بندر شهید بهشتی چابهار با یک هزار و ۷۲۰ متر طول و ۳۲ هکتار پسکرانه برای تخلیه و بارگیری کالا‌های کانتینری و با ۳ پست اسکله چند منظوره برای تخلیه و بارگیری غلات و فله به طول ۶۸۴ متر آماده شده و ۳۳ هکتار زمین پسکرانه آن در مجموع ۵ پست اسلکه بزرگ برای پهلوگیری کشتی‌های بزرگ اقیانوس پیما در بندر چابهار آماده سازی شده است.
رکورد تخلیه روزانه ۶۰۰ کانتینر در بندر چابهار
صبح ديروز شنبه ( 11 آذرماه 96) محمد راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دريانوردي كشور خبر از امکان تخلیه ۶۰۰ کانتینر در هر ۲۴ ساعت در پایان فاز اول طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار داد و در خصوص مزیت‌ها و ویژگی‌های بندر چابهار گفت: یکی از مهم ترین ویژگی‌های بندر چابهار موقعیت جغرافیایی آن به عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور است و بر خلاف سایر بنادر بزرگ ایران که در خلیج فارس و تنگه هرمز قرار دارند، در شمال اقیانوس هند قرار گرفته و دسترسی مناسبی به دریا دارد. ضمن اینکه امکان مناسبی برای توسعه پسکرانه دارد. مزیت دیگر این بندر، موقعیت ترانزیت کالا از طریق بندر چابهار است که امکان صادرات و واردت را از کشورهای ساحلی اقیانوس هند به کشورهای آسیای میانه و افغانستان فراهم می کند که بعضا به دریا دسترسی ندارند. مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: به واسطه بندر چابهار هزینه تمام شده حمل و نقل کالا در این مسیرها کاهش می یابد و حلقه اتصال کشورهای مختلف خواهد بود که ضمن ایجاد مزیت برای کشور، تجارت منطقه را نیز بهره مند می سازد.
فعالیت عملیاتی بندر در تمام طول سال حتی ایام «مونسون»
وی گفت: از نظر زیرساخت های احداث شده در بندر شهید بهشتی چابهارنیز تحول بزرگی اتفاق افتاده است. به طوری امکان بهره برداری از بندر در تمام سال، حتی به هنگام وزش بادهای چهارماهه «مونسون»، فراهم است. پیشتر به دلیل این بادهای موسمی ما امکان عملیات مستمر نداشتیم. برای حل این مشکل ۱۴۷۰ متر تطویل موج شکن، ۵ کیلومتر دایک حفاظتی و ۱۷۰۰ متر اسکله احداث شد. همچنین با استفاده از مصالح حاصل از لایروبی ۱۵.۸ مترمکعب از فضای ساحل، ۲۳۰ هکتار به فضای بندر اضافه شده است و عمق آب نیزبه ۱۶ متررسید که برای پهلو دهی به کشتی های ۱۰۰ هزار تنی مناسب است و این یک مزیت فوق العاده برای بندر چابهار است. مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ضمن تاکید بر رعایت مساله توسعه پایدار در ساخت و توسعه بندر چابهار گفت: در توسعه بندر چابهار برای این منظور ما ملاحظات زیست محیطی را نیز در نظر داشتیم و پیش از آغاز اجرای طرح، ۳۲ هزار کلونی از مرجان های بستر دریا را با نظر کارشناسان و تحت نظارت سازمان محیط زیست از موقعیت بندر به بخش دیگری منتقل کردیم که موفقیت آمیز بود.
1409؛‌اتمام توسعه 
راستاد با اشاره به ظرفیت ۲.۵ میلیون تنی قبل از افتتاح فاز اول توسعه بندر شهید بهشتی گفت: با راه اندازی این فاز ظرفیت این بندر به ۸.۶ میلیون تن می رسد که رشد سه برابری داشته است. تا پایان فاز پنجم توسعه بندر چابهار، ظرفیت آن به بیش از ۸۰ میلیون تن خواهد رسید که کمک شایانی به جذب کالا و کشتی خواهد نمود. وی با اعلام اینکه عمده زمان اجرای فاز اول طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهارنزدیک به سه سال طول کشید و با روند مناسبی پیش رفت ، گفت : فازهای بعدی بسته به کیفیت بازاریابی و جذب کشتی و کالا اجرا خواهد شد. در صورت جذب مطلوب کشتی و کالا پیش بینی ما این است که تا سال ۱۴۰۹ تمام ۵ فاز احداث و بهره برداری شوند. رئیس هیئت عامل سازمان بنادر در خصوص تاکید رئیس جمهور بر مهم بودن پروژه بندر چابهار گفت: این بندر صرفا یک مزیت برای ایران نیست و به خاطر موقعیت راهبردی اش، به تسهیل ترانزیت در کل منطقه کمک خواهد کرد و یک پروژه بزرگ بین المللی است. به همین علت ما آن را "دروازه ملل" نامیده ایم. وی درباره نحوه اثرگذاری چابهار در ترانزیت منطقه گفت: بیشترین تاثیر در کریدورشمال-جنوب خواهد بود که به واسطه زیرساخت های ایجاد شده انتقال کالا بسیار ارزان تر و سریعتر خواهد بود.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: مزیت دیگر بندر چابهار برای کشورهای عضو کریدور شمال-جنوب مسافت کوتاه با بنادر مبدا و مقصد است که به اقتصاد حمل و نقل کمک می کند و منفعت بیشتری را برای ذی نفعان به دنبال دارد. هر چند کشورهای دیگر نیز می توانند از این مزیت بهره ببرند.
ارائه سرویس منظم و مناسب به کشتی ها در چابهار
راستاد ضمن تاکید بر جایگاه مهم روبناها و تجهیزات درهر پروژه توضیح داد: در چابهاراز تجهیزات روز دنیا استفاده شده تا زمینه ارائه سرویس منظم و مناسب را برای خطوط کشتی رانی فراهم شود.
وی ضمن تاکید بر اهمیت زمان انتظار کشتی ها و تخلیه کالاها گفت: در چابهار توانسته ایم به نرم مناسبی در این زمینه برسیم و با سرعت ۲۶.۶ کانتینر در ساعت عملیات تخلیه را انجام داده ایم به نحوی که تخلیه ۶۰۰ کانتینر حدود ۲۴ ساعت زمان برد.
برنامه ریزی برای کاهش توقف کشتی در بندر
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در چابهار حدود ۳۰ میلیون دلار تجهیزات بندری تهیه شده و تجهیزات جدید نیز در قالب سرمایه گذاری خارجی و صندوق توسعه ملی جذب خواهد شد تا زمان توقف و انتظار کشتی ها به حداقل برسد.
ساخت ۱۰۰ درصدی بندر چابهار توسط متخصصان داخلی
راستاد ضمن تاکید بر توان مهندسان ایرانی و ظرفیت مهندسی کشور در ساخت بندرگفت: تقریبا ۱۰۰ درصد فاز اول توسعه بندر شهید بهشتی چابهار توسط متخصصان ایرانی انجام گرفت و در فازهای بعدی نیز همین رویه را ادامه خواهیم داد و به امید خدا نیازی به خارجی ها نخواهیم داشت. وی با اشاره به تحول آفرینی این پروژه در منطقه گفت: بنادر موتور محرک رشد اقتصادی هستند و با ایجاد ارزش افزوده و اشتغال زایی زمینه های رشد و توسعه مناطق اطرافشان را فراهم می آورند. در خصوص چابهار با توجه به موقعیت جغرافیایی و سرمایه گذاری های انجام شده چشم انداز خوبی را می توان متصور بود. خصوصا اینکه شرایط و تخفیف های ویژه ای در نظر گرفته شده و ۴۵۰ هکتار نیز در دست تملک و ایجاد ارزش افزوده است.
اشتغال زایی موثر در منطقه چابهار
مدیرعامل سازمان بنادر افزود: پیش بینی می شود با افتتاح فاز اول حدود ۸۰۰ شغل به صورت مستقیم و بیش از ۲۰ هزار شغل به شکل غیر مستقیم در منطقه ایجاد شود. راستاد در پایان در خصوص تهدید فعالیت‌های شناور های سنتی در منطقه گفت: حجم این فعالیت ها در منطقه چابهار به نسبت دیگر بندار مجاور کم است و توسعه بندر تهدیدی برای این فعالیت ها نیست. هر چند که به طور کلی تمایل صاحبان کالا به سمت حمل و نقل با احجام بالا است تا بتوانند از مزیت مقیاس بهره مند شوند.

تفاهمنامه خريد ۴۵۰ دستگاه واگن ريل‌باس حومه‌اي امضا شد
گروه راه و مسكن: تفاهمنامه خريد ۴۵۰ دستگاه واگن ريل‌باس به ارزش 720 ميليون يورو ميان راه‌آهن جمهوري اسلامي‌ايران و کنسرسيوم ايراني _ کره‌اي متشکل از شرکت ايريکو و هيونداي روتم منعقد شد.
صبح ديروز شنبه ( 11 آذرماه 96) قرارداد خريد ۴۵۰ دستگاه واگن ريل‌باس يا خودکشش حومه‌اي از شرکت هيونداي روتم کره جنوبي که ريل باس‌ها توسط شرکت ايريکو در ايران توليدخواهد شد باحضور عباس آخوندي وزير راه و شهرسازي، ميان شرکت راه‌آهن جمهوري اسلامي‌ايران و شرکت هيونداي روتم و شرکت ايريکو منعقد شد.
توسعه قطارهاي حومه‌اي به منظور انتقال مسافران از جاده به ريل در برنامه ششم توسعه كشور بسيار تاكيد شده است كه در اين راستا چندي پيش وزارت راه و شهرسازي قرارداد خريد ۱۵۰ دستگاه ريل باس از شرکت هيونداي روتم کره جنوبي را منعقد كرده بود كه تاكنون 100 دستگاه واگن ريل باس توسط شركت ايراني ايريکو ساخته و تحويل راه آهن جمهوري اسلامي‌ايران شده است كه در حال حاضر در شبكه ريلي كشور فعال هستند و ۵۰ دستگاه واگن ريل باس ديگر هم در دست ساخت است که درآينده‌اي نه چندان دور به ناوگان حمل و نقل حومه‌اي كشور اضافه خواهد شد.
 با اين اوصاف در پايان دوره قرارداد خريد 450 دستگاه واگن ريل باس كه 78 ماه به طول مي‌انجامد، حدود ۶۰۰ دستگاه واگن ريل باس يا خودکشش حومه‌اي به صورت فعال در شبکه ريلي كشور خواهيم داشت كه بدون شك اين اقدام وزارت راه و شهرسازي گام بسيار بزرگي در جهت اجراي برنامه ششم توسعه درخصوص توسعه قطارهاي حومه‌اي كشور است.
در مراسم تفاهمنامه خريد 450 دستگاه واگن ريل باس حومه‌اي، عباس آخوندي ضمن خيرمقدم به هيئت کره‌اي حاضر در اين مراسم اظهار داشت: قرارداد بسيار مهمي‌توسط شرکت راه‌‌آهن جمهوري اسلامي‌ايران براي خريد ۴۵۰ دستگاه واگن ريل‌باس حومه‌اي به ارزش ۷۲۰ ميليون يورو به‌امضا رسيده است. اين قرارداد با مشارکت شرکت هيونداي رتم کره جنوبي و شرکت ايريکو ايران به مرحله اجرا خواهد رسيد.
 6.5 سال؛ دوره اجراي قرارداد خريد 450 واگن ريل باس
وزير راه و شهرسازي دوره اجراي قرارداد را ۶.۵ سال اعلام کرد و گفت: در حال ‌حاضر ۱۰۰ دستگاه واگن ريل باس فعال در شبکه ريلي كشور فعال هستند.
آخوندي با اشاره به قرارداد قبلي ميان شرکت راه‌آهن و هيونداي روتم گفت: قرارداد قبلي شامل ۱۵۰ دستگاه واگن ريل باس بود که ۵۰ دستگاه ديگر در دست ساخت است که به ناوگان کشور اضافه خواهد شد.
اما ۴۵۰ دستگاهي که قرارداد آن منعقد شده بدين معنا است که در پايان دوره قرارداد ۶۰۰ واگن ريل باس به طور فعال در شبکه ريلي خواهيم داشت. اين گام بسيار بزرگ در جهت اجراي برنامه ششم توسعه است که توسعه قطارهاي حومه‌اي در دستور کار آن قرار گرفته است.
اين عضو کابينه دولت دوازدهم با توجه به نزديک شدن به آغاز فصل زمستان، گفت: در اين دوره با پديده وارونگي هوا و مشکلات زيست‌محيطي مواجه مي‌شويم که به‌طورقطع يکي از اقدامات زيربنايي براي رفع مسائل زيست‌محيطي در کلان‌شهرها اين است که بتوانيم بخشي از سهم حمل‌ونقل جاده‌اي که خودروهاي شخصي بخش اعظم آن را شامل مي‌شوند را بر روي ريل منتقل کنيم.
آخوندي افزود: با اين اقدام ظرفيت سالانه ۷۰ ميليون مسافر نشسته براي ما فراهم خواهد شد.
 البته بايد در نظر داشت که در زمان پيک سفر قطارهاي حومه‌اي و مترو شهري ظرفيت ايستاده نيز وجود دارد که با احتساب آن تعداد مسافر بيشتري جابه‌جا خواهند شد.
اشتغال زايي براي 4700 نفر
وزير راه و شهرسازي با اشاره به مزيت‌هاي اين قرارداد تصريح كرد: اين قرارداد علاوه بر اينکه منجر به ورود فناوري جديد به کشور مي‌شود.
 اشتغال قابل‌توجهي نيز ايجاد مي‌کند به‌طوري‌که در دوره توليد ۱۰۰۰ نفر به‌طور مستقيم، ۱۷۰۰ نفر به‌طور غيرمستقيم و ۲۰۰۰ نفر در زمان بهره‌برداري اشتغال ايجاد مي‌شود.
 اميدوارم با اجراي اين قرارداد يک گام بسيار بزرگ در تحول در حوزه حمل‌ونقل مسافري و حومه‌اي برداشته شود و گام عملياتي براي انتقال مسافر از جاده به ريل برداشته شود. همچنين اميدوارم اين اتفاق براي مردم ايران مبارک باشد و بتوان تا انتهاي قرارداد کل آن اجرا شود.
البته بعد از امضا قرارداد بايد ساير مقررات اداري و اخذ مصوبه‌هاي لازم در مجاري خود پيگيري شود.
همچنين سعيد محمدزاده مديرعامل راه آهن جمهوري اسلامي‌در مراسم امضاي قرارداد ساخت و خريد ۴۵۰ دستگاه واگن ريل باس با هدف الحاق به ناوگان قطار حومه‌اي، گفت: اين قرارداد بين راه‌آهن جمهوري اسلامي‌ايران و کنسرسيوم شرکت ايراني «ايريکو» و شرکت کره‌اي «هيونداي روتم» به‌امضا رسيده و در راستاي افزايش ناوگان قطارهاي حومه‌اي است تا از اين پس شاهد افزايش انتقال سفرهاي حومه‌اي به کلان شهرها از جاده به ريل باشيم.
 افزايش کيفيت قطارهاي حومه‌اي در اين قرارداد 
محمدزاده با بيان اين قرارداد نخستين اقدام براي تامين ناوگان ريلي در سال‌هاي اخير است، اظهار داشت: درچند سال گذشته، عمده تمرکز بر افزايش زيرساخت‌هاي ريلي بود که با اين قرارداد ناوگان قطارهاي حومه‌اي نيز افزايش خواهد يافت ضمن اينکه کيفيت قطارهاي مذکور در اين قرارداد نسبت به قراردادهاي قبلي بهينه شده است.
تامين مالي کل پروژه از طرف کشور کره
به گفته معاون وزير راه و شهرسازي سهم طرف ايراني نيز در اين قرارداد نسبت به قرارداد مشابه سال‌هاي گذشته بين همين دو شرکت افزايش يافته و تامين مالي کل پروژه شامل ۷۲۰ ميليون يورو از طرف کشور کره خواهد بود.
 ایجاد بيش از ۷۰ ميليون ظرفيت صندلي
وي با بيان اينکه اجراي اين قرارداد بيش از ۷۰ ميليون ظرفيت صندلي براي قطارهاي حومه اي ايجاد مي‌کند، تصريح کرد: مدت اجراي اين قرارداد ۷۸ ماه بوده و اولين سري از قطارها نيز طي ۱.۵ سال آينده به کشور تحويل مي‌شود.
 شرکت قطارهاي حومه‌اي ۱۰۰ درصد دولتي است
به گفته مديرعامل راه آهن جمهوري اسلامي‌توليد تجهيزات واگن‌هاي ريل باس به صورت مشارکتي ميان هر دو شرکت ايراني و کره‌اي انجام شده و دانش فني توليد تجهيزات به داخل منتقل مي‌شود. ضمن اينکه شرکت کره‌اي ليسانس و گواهي توليد واگن ريل باس به شرکت‌هاي ايراني را تحويل خواهد داد. 
مالک اين ريل باس‌ها به طور کامل دولت خواهد بود که پس از تشکيل شرکت قطارهاي حومه‌اي، مديريت آن‌ها به اين شرکت واگذار مي‌شود. شرکت قطارهاي حومه‌اي ۱۰۰ درصد دولتي بوده و قرار است پس از تشکيل مديريت کل ترددهاي حومه‌اي را عهده دار شود. در ماه جاري نيز پيش نويس اساسنامه اين شرکت نيز که در حال حاضر نهايي شده، با امضاي مشترک وزراي راه و شهرسازي و کشور و رييس سازمان برنامه و بودجه به هيات دولت ارائه مي‌شود.

 مديرکل بنياد مسکن استان کرمان با بيان اينکه فعلا کانکس براي زلزله زدگان کرمان نياز نيست، گفت: براي واحدهاي خسارت ديده شهري 40 ميليون تومان وام و 6 ميليون کمک بلاعوض و براي روستاها 30 ميليون تومان وام و 5 ميليون بلاعوض پيشنهاد داده‌ايم که براي تصويب آن بايد منتظر تصميم هيات دولت بمانيم.
علي اکبر سلطاني نژاد در گفت و گو با ايسنا اظهار کرد: با توجه به اتمام برآورد خسارات زلزله کرمان 1500 واحد احداثي را مصوب کرديم و به هيات دولت مي‌فرستيم که دولت نيز احتمال زياد بر اساس روند گذشته اين رقم را تصويب خواهد کرد.
وي افزود: با توجه به اينکه واحدهاي خسارت ديده سنگ و گلي بودند، تعيين درصد تخريب براي آنها منطقي نبود. اين واحدها بايد جمع شود و دوباره ساخته شود؛ چون ضريب خطر آنها صد در صد است. به همين دليل تمام 1500 واحد احداثي است.
مديرکل بنياد مسکن استان کرمان ادامه داد: به دو دليل رقم 1500 واحد احداثي را تعيين کرديم؛ اول اينکه قبلا اين منطقه بازسازي شده و ديگر اينکه وارد فاز تعميري نشديم. عمده ساختمانها سنگ و گلي بودند که عملکردشان نسبت به خشت و گلي بدتر است؛ چرا که سنگين تر هستند و پيوستگي ندارند.
مديرکل بنياد مسکن استان کرمان درخصوص رقم تسهيلات گفت: براي شهرها 40 ميليون تومان تسهيلات با سود 5 درصد و 6 ميليون تومان بلاعوض در نظر گرفته‌ايم. براي روستاها نيز 30 ميليون تومان وام 4 درصد و 5 ميليون تومان کمک بلاعوض پيشنهاد داده‌ايم. ملاک ما هم تسهيلات در نظر گرفته شده براي کرمانشاه است که بايد ببينيم هيات دولت چه رقمي‌را تعيين مي‌کند. سلطاني نژاد در پاسخ به اين سوال که روند آواربرداري از چه زماني آغاز مي‌شود گفت: ان‌شاءالله از فردا قرار است دستگاهها با استقرار ماشين آلات، روند آواربرداري را آغاز کنند.
وي تصريح کرد: خوشبختانه هيچ مورد فوتي در زلزله کرمان نداشتيم. علت آن هم اين بود که طي يک دهه اخير 1000 واحد را مقاوم سازي کرده بوديم. بخش عمده تخريبها نيز در روستاها بوده است.
مديرکل بنياد مسکن استان کرمان، زمان آغاز به کار ساخت و ساز واحدهاي خسارت ديده را بعد از تصويب تسهيلات هيات وزيران دانست و گفت: فعلا مجبوريم منتظر تسهيلات بمانيم؛ زيرا رقم تسهيلاتي که هم اکنون براي نوسازي و بهسازي پرداخت مي‌کنيم 20 ميليون تومان است؛ در حالي که ما در اين مصوبه عدد را به 30 و 40 ميليون تومان رسانده‌ايم.
سلطاني نژاد تاکيد کرد: اگر متقاضياني بخواهند با تسهيلات 20 ميليون تومان اقدام به نوسازي کنند آمادگي داريم آنها را به بانک معرفي کنيم. به هر حال هنوز اعتبارات جديد تصويب نشده‌اما بايد روندساخت و ساز به فراخور تصميمي‌که دولت خواهد گرفت و مبالغ را تامين خواهد کرد آغاز شود. اين بخش از کار معمولا زمانبر و سخت است اما اميدواريم دولت زودتر اين پرداختها را انجام دهد.
وي درباره اسکان موقت زلزله زدگان کرمان گفت: هلال احمر و ستاد بحران اقدام به تهيه چادر کرده است. کانکس فعلا نياز نيست. البته اعلام آمادگي براي کانکس انجام شده‌اما ستاد مديريت بحران، هم اکنون اين نياز را فوري نمي‌داند.