صادرات نفت از جنوب عراق به روزانه ۳,۵ ميليون بشکه رسيد
صادرات نفت از پايانه‌هاي جنوبي عراق در ماه نوامبر امسال به سه ميليون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز رسيد.
به گزارش خبرگزاري رويترز از بصره، احسان عبدالجبار، مديرکل شرکت نفت بصره، اعلام کرد: ميانگين صادرات روزانه نفت از جنوب عراق از سه ميليون و ۳۵۰ هزار بشکه در ماه اکتبر امسال به سه ميليون و ۵۰۰ هزار بشکه در ماه نوامبر رسيده است. وي افزود: در روز ۲۹ نوامبر (هشتم آذرماه) صادرات نفت از جنوب عراق به سه ميليون و ۹۰۰ هزار رسيد که بالاترين رقم صادرات روزانه در تاريخ اين کشور است. يک سخنگوي وزارت نفت عراق نيز اعلام کرد: درآمدهاي دولت عراق از صادرات نفت در ماه نوامبر امسال ۶ ميليارد دلار بوده و در اين مدت در مجموع ۱۰۵ ميليون بشکه نفت فروخته شده است.
به گفته اين سخنگو، ميانگين قيمت فروش نفت عراق در ماه نوامبر امسال ۵۷ دلار بوده است.
عراق با ظرفيت توليد روزانه چهار ميليون و ۸۰۰ هزار بشکه نفت، دومين توليدکننده بزرگ اوپک است، اما به دليل همراهي اين کشور با توافق جهاني کاهش توليد نفت، سطح توليد کنوني آن به چهار ميليون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز مي‌رسد.

اصلاح قانون توزيع عادلانه آب به تناسب زمان
قائم‌مقام وزير نيرو در همايش "حقوق عامه با تاکيد بر صيانت از منابع آبي" گفت: قانون توزيع عادلانه آب کشور بايستي به تناسب زمان اصلاح شود. به نقل از پاون، ستار محمودي با بيان اين مطلب گفت: در برخي قوانين و امور اگر مطالعات به خوبي انجام نشود مي‌تواند نتيجه معکوس داشته باشد. وي ضمن تاکيد بر حمايت بيشتر قوه قضائيه از وزارت نيرو در بحث آزاد سازي حريم بستر رودخانه‌ها، افزود: تصرف غير قانوني در حريم بستر رودخانه‌ها سبب مي‌شود تا در صورت بروز سيلاب خسارات مالي و جاني ناخواسته اي به کشور تحميل شود. محمودي منابع تجديدشونده آبي کشور را حدود 25 درصد متوسط جهاني دانست و افزود: اين در حالي است که 85 درصد مساحت کشور در محدوده خشک و نيمه خشک قرار دارد. وي با بيان اينکه از 135 ميليارد متر مکعب آب تجديدشونده کشور که در 31 سال گذشته به 125 ميليارد متر مکعب تقليل يافته است، اظهار داشت: اين ميزان در 15 سال اخير به 116 ميليارد و در 5 سال گذشته به 89 ميليارد متر مکعب کاهش يافته که زنگ خطري براي کشور محسوب مي‌شود.
قائم‌مقام وزير نيرو با بيان اينکه بخش عمده اي از نياز آبي کشور در شهرها و روستاها از منابع زيرزميني تأمين مي‌شود، افزود: اين نياز که در مجموع حدود 8 ميليارد متر مکعب است، حدود 5.5 ميليارد متر مکعب آن از آب‌هاي زيرزميني تأمين مي‌شود.
وي تصريح کرد: حدود 56.6 درصد آب شرب شهرها و 82.7 درصد آب شرب روستاها از منابع آب زيرزميني برداشت مي‌شود.


مدير عامل شرکت لوک اويل روسيه گفت: نفت ۶۰ تا ۶۵ دلار در هر بشکه بهترين قيمت براي کشورهاي توليد کننده است. به گزارش تاس نيوز روسيه، «واگيت الکپروف» گفت: در حال حاضر نفت ۶۰ تا ۶۵ دلاري بهترين قيمت براي اين حامل انرژي است. وي افزود: معتقدم که سطح قيمت نفت ۶۰ تا ۶۵ دلار براي کشورهاي اوپک و غير اوپکي در حال حاضر ترجيح داده مي‌شود. «الکپروف» تاکيد کرد: مخالف افزايش شديد قيمت نفت هستم و لازم است که براي جلوگيري از اشتباه انجام گرفته در اواسط سال ۲۰۰۰ ميلادي، کشورهاي توليد کننده به يک توافق برسند. اميدوارم که وزراي نفت کشورهاي توليد کننده يکبار ديگر در اواخر بهار به گفتگو بنشينند.


قيمت نفت روز جمعه‌اندکي افزايش داشت، اما بعد از ابراز نگراني رسانه‌ها در مورد احتمال کشيده شدن پاي ترامپ به تحقيقات در مورد دخالت روسيه در انتخابات سال گذشته رياست جمهوري آمريکا، قيمت‌ها از بالاترين رقم‌هاي ثبت شده در جلسه گذشته پايين تر آمد.
به نقل از رويترز، قيمت نفت بعد از توافق اوپک بالا رفت، اما شاخص‌ها در بورس آمريکا پس از آن کاهش يافت که شبکه اي بي سي با انتشار گزارشي مدعي شد مايکل فلين، مشاور امنيت ملي سابق ترامپ خود را آماده مي‌کند که به ماموران تحقيق بگويد ترامپ قبل از رسيدن به کاخ سفيد به وي دستور داده تا با روس‌ها ارتباط برقرار کند.


مشاور مدير عامل پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي گفت: بايد بتوانيم با افزايش ساعت کار کمپرسورها از ظرفيت ايجاد شده استفاده کرده و سي ان جي را جايگزين بنزين کنيم. منصور رياحي، در گفت‌وگو با ايلنا، درباره هيبريدي شدن خودروها و تاثير آن بر مصرف سي ان جي در کشور اظهار داشت: ما بايد بر اساس مزيت‌هاي نسبي خودمان اقدام کنيم مطمئنا دنيا به سمت سوخت‌هاي هيبريدي مي‌رود البته ما هم بايد در سبد سوخت، سوخت‌هاي هيبريدي را ببينيم اما بايد توجه داشت که مزيت ما سي ان جي است. وي تصريح کرد: در حال حاضر علي‌رغم ظرفيت 40 ميليون متر مکعبي که ايجاد کرده‌ايم 21 ميليون بيشتر برداشت نمي‌کنيم.


وزیر نیرو:
وزير نيرو گفت: 155 روستاي سيستان و بلوچستان در سفر روز شنبه رئيس جمهوري و اعضاي هيات دولت از نعمت برق بهره مند شدند که 41 روستا با اعتبار بيش از 11 ميليارد تومان در شهرستان سراوان قرار دارد. به نقل از ايرنا، رضا اردکانيان روز شنبه در جمع مردم سراوان گفت: با گذشت کمتر از يک ماه از مسئوليتم به عنوان وزير 2 سفر به استان‌هاي مرزي خوزستان و سيستان و بلوچستان داشته‌ام. وي افزود: اميدوارم با کمک همکاران در وزارت نيرو بتوانيم در هر دو بخش آب و برق به وظايف خود به نحو احسن عمل کنيم و منشا تغيير وتحول و حرکت به سمت جلو باشيم. وزير نيرو اظهار داشت: در بخش آب مهمترين اولويت مهار روان آب‌هاي مرزي است تا بتوانيم با مهار روان آبها ماموريت و مسئوليت خود را در اين منطقه به خوبي ايفا کنيم. وي با اشاره به محروميت‌هاي تاريخي سيستان و بلوچستان افزود: اميدواريم با کمک و مشارکت مردم منطقه در زمينه رفع محروميت موفقيت‌هاي خوبي حاصل شود.
اردکانيان ادامه داد: ادامه روند خشکسالي در منطقه و ايران امکان کشاورزي را محدود کرده است اما بايد از ساير ظرفيت‌هايي که در منطقه و استان وجود دارد بهره برد و آنها را به فعليت و شکوفايي رساند. وي گفت: اصلي‌ترين ظرفيت در شهرستان سراوان براي رسيدن به فعليت نيروي انساني و ارتقاي سطح آموزشي منطقه است. وي افزود: يکي از مهمترين خواسته‌هاي مسئولان ارتقاي مجتمع آموزش عالي سراوان به دانشگاه بود که دارا بودن 80 درصد دانشجوي بومي‌مي‌تواند موجب ارتقاي شاخص‌هاي آموزشي شود که اين مساله در هيات وزيران و مصوبات سفر به استان به عنوان خواسته مردم مطرح خواهد شد. وي گفت: با تاکيدات رياست جمهوري همه مسائل و مشکلات به صورت جامع و مدون مطرح و پيگيري خواهد شد. دکتر روحاني رئيس جمهوري اسلامي‌به اتفاق اعضاي هيات دولت روز شنبه براي سفري 2 روزه وارد زابل در شمال سيستان و بلوچستان شد. رئيس جمهوري در اين سفر به شهرهاي زاهدان و چابهار نيز سفر خواهد کرد و شماري از وزرا نيز به ساير شهرهاي استان سفر مي‌کنند.
برنامه وزير نيرو در سفر هيات دولت به سيستان و بلوچستان
همچنين فرماندار شهرستان سراوان گفت: اردکانيان، وزير نيرو به عنوان نماينده شخص رئيس جمهور و هيات دولت، در شهرستان سراوان حضور يافت و شرکت در جلسه مشترک شوراي اداري شهرستان با حضور مردم سه شهرستان سراوان، سيب و سوران و مهرستان از مهم‌ترين برنامه‌هاي سفر وي بود. درويش نارويي پروژه‌هاي مهم زيرساختي حوزه وزارت نيرو همچون احداث مجتمع آبرساني منطقه، انتقال آب از دشت مک سوخته به سراوان، احداث شبکه آبرساني و تصفيه خانه همزمان با اجراي سد ماشکيد، ادامه احداث سدهاي منطقه، انتقال شبکه‌هاي برقرساني، توسعه شبکه‌هاي روستايي، تأمين برق روستايي و تقويت آنها، خشکسالي و کم آبي‌هاي منطقه و... را از مهمترين مطالبات مردم منطقه از وزير نيرو برشمرد. نارويي در همين راستا مبحث اشتغال، تسريع در تکميل سايت مجتمع آموزش عالي و تغيير به دانشگاه، محورهاي مواصلاتي و احداث باند دوم جاده سراوان خاش، فضاي آموزشي، تبديل مرز کوهک به پايانه رسمي‌مسافر و بار، کمک به زير ساخت‌هاي شهرهاي تابعه، تقسيمات کشوري و ارتقاء مناطق شهرستان، گازرساني، مطالعات و اجراي پروژه فاضلاب شهر سراوان و... را از ديگر مطالبات مردم شهرستان از هيات دولت بيان کرد.
احداث خط لوله گاز از زاهدان به زابل به‌زودي آغاز مي‌شود
همچنين رئيس جمهوري با بيان اين‌که احداث خط لوله گاز از زاهدان به زابل به‌زودي آغاز مي‌شود، گفت: اين خط لوله به شکلي طراحي و اجرا خواهد شد که گاز منتقل شده کفاف استفاده در صنايع را نيز بدهد و از مهرماه سال آينده گاز به زابل خواهد رسيد. حسن روحاني که به استان سيستان و بلوچستان سفر کرده بود، در جمع مردم زابل گفت: سيستان و بلوچستان در مرز مشترک و مرز آبي جمهوري اسلامي‌ايران و افغانستان، پاکستان و عمان قرار گرفته و محل اتصال ايران به سه کشور مهم منطقه است، سه کشوري که‌امروز روابط ما با آنها از هر زمان ديگر بهتر است. رئيس جمهوري افزود: سيستان و بلوچستان سرزمين پهلوانان و دلاوران است که توسعه شرق کشور از اين منطقه آغاز مي‌شود و همه تلاش دولت يازدهم اين بود که کمبودهاي انباشته تاريخي در سيستان و بلوچستان تا حد امکان جبران شود.


وزيران عضو اوپک و متحدانشان موافقت کردند پيمان کاهش توليد خود را تا پايان سال ۲۰۱۸ ادامه دهند. به نقل از ايسنا، نتيجه حاصله به منزله مصالحه موفقي ميان عربستان سعودي به عنوان بزرگترين صادرکننده اوپک که خواهان اعلام تمديد ۹ ماهه توافق بود و روسيه به عنوان يک وزنه سنگين غيراوپکي است که خواهان اجتناب از دادن چنين تعهد طولاني بود. اين تصميم مطابق با انتظارات معامله‌گران بود و پس از اعلام آن در روز پنج‌شنبه، تغيير چنداني در قيمت‌هاي نفت صورت نگرفت. از نظر عملي، خواه اين تصميم به عنوان يک تمديد ۹ ماهه از پايان مارس سال ۲۰۱۸ که توافق کنوني به پايان مي‌رسد، توصيف شود يا يک تمديد سه ماهه از مارس تا ژوئن با گزينه تمديد تا دسامبر سال ۲۰۱۸، تفاوت چنداني نمي‌کند. اين مصالحه به وزيران نفت اجازه مي‌دهد عزمشان براي انجام هر اقدامي‌که براي متعادل شدن بازار (اولويت سعودي‌ها) لازم است را نشان دهند و همزمان براي وفق يافتن با شرايط در حال تغيير بازار که مسئله مورد نظر روسيه است، انعطاف‌پذيري‌شان را حفظ کنند. اين توافق نشان مي‌دهد که بازار نفت پيشرفت قابل توجهي به سوي تعادل مجدد داشته، اما نسبت به اين‌که چه مدت اين روند طول خواهد کشيد تا کامل شود ابهام وجود دارد. خالد الفالح، وزير نفت عربستان سعودي روز پنج شنبه اعلام کرد مازاد ذخاير نفت کشورهاي OECD نسبت به ميانگين پنج ساله، از ۲۸۰ ميليون بشکه در ماه مه به ۱۴۰ ميليون بشکه در اکتبر کاهش پيدا کرده است. فالح در سخنراني گشايش نشست ۱۷۳ اوپک گفت: ذخاير شناور نفت خام نيز از ژوئن به ميزان ۵۰ ميليون بشکه کاهش يافته و ذخاير محصولات نفتي در حال حاضر به ميانگين پنج ساله رسيده است. قيمت معاملات تحويل فوري نفت برنت و وست تگزاس اينترمديت آمريکا نسبت به بهاي معاملات آتي افزايش يافته که نشان مي‌دهد بازار به سوي شرايط متوازن‌تري پيش مي‌رود. ثبات بازار بهبود يافته و در مجموع خوش‌بيني وجود دارد. روند تعادل مجدد بازار تسريع شده و ذخاير به طور کلي روند کاهشي دارد. روند تعادل مجدد بازار بيش از نيمي‌کامل شده، اما بازار به سوي دوره‌اي پيش مي‌رود که از نظر فصلي ضعيف است و تقاضاي اندکي وجود دارد که تا سه ماهه دوم سال ۲۰۱۸ ادامه پيدا مي‌کند. بنابراين براي عربستان سعودي، حفظ کاهش توليد به منظور تحقق کامل هدف و اجتناب از تجديد اُفت قيمت‌هاي نفت اهميت دارد در حاليکه روسيه نسبت به آنچه که پس از دستيابي به تعادل مجدد بازار پيش خواهد آمد نگراني پيدا کرده است. اين مصالحه به هر دو طرف اجازه مي‌دهد تا حدي مدعي پيروزي شوند، زيرا عربستان سعودي تمديد ۹ ماهه به تصويب رسانده و روسيه يک تعهد روشن براي بازبيني توافق پس از مدت سه ماه را کسب کرده است.