۷ هزار ميليارد تومان بدهي دولت به بازنشستگان کشوري
مديرعامل سابق صندوق بازنشستگي کشوري گفت: طلب ما از دولت ۷ هزار ميليارد تومان است که دولت هر سال بخشي از آن را پرداخت مي‌کند. محمود اسلاميان در گفتگو با مهر با اشاره به اينکه در حال حاضر يک ميليون و ۳۰۰ هزار بازنشسته و يک ميليون و ۱۰۰ هزار بيمه شده تحت پوشش صندوق هستند، افزود: در سال‌هاي اخير اقدامات خوبي در جهت رفاه حال بازنشستگان صندوق بازنشستگي انجام شده به‌طوري که توانستيم حقوق اين افراد را به صورت پلکاني افزايش دهيم تا کاهش قدرت خريدي که براي بازنشستگان ايجاد شده بود تا حدودي جبران شود. وي از ارائه وام ۴ ميليون توماني به بازنشستگان تحت پوشش خبر داد و تاکيد کرد: اين وام به ۳۰۰ هزار نفر پرداخت مي‌شود و يک هزار و ۲۰۰ ميليارد تومان بدين منظور اختصاص داده شده است. اسلاميان در مورد بدهي دولت به اين صندوق نيز گفت: طلب صندوق بازنشستگي از دولت در مجموع حدود ۷ هزار ميليارد تومان مي‌شود.

اجراي طرح توانمندسازي کودکان کار در 18 استان
معاون امور اجتماعي سازمان بهزيستي کشور از طرح توانمندسازي کودکان کار و خانواده‌هايشان در 18 استان کشور خبر داد. حبيب الله مسعودي فريد در گفتگو با پانا، درخصوص ساماندهي کودکان کار و خيابان اظهار داشت: در رابطه با کودکان کار و خيابان بايد بپذيريم که نبايد کودکي براي کار در خيابان وجود داشته باشد ضمن اينکه حضور و فعاليت کودکان کار در کارگاه‌هاي زيرزميني را هم نمي‌پذيريم. معاون امور اجتماعي سازمان بهزيستي کشور با بيان اينکه در همه اقداماتي که براي کودکان کار انجام مي‌شود مصلحت کودک در نظر گرفته خواهد شد، گفت: کودکاني که براي کار در سطح خيابان حضور دارند از خانواده‌هاي متعددي هستند که ممکن است برخي از آن‌ها سرپرست نداشته باشند يا سرپرستي از کار افتاده و معتاد داشته باشند. همچنين ممکن است عده‌اي از اين کودکان سوء استفاده کنند بنابراين در اقداماتي که انجام مي‌شود بايد مصلحت کودک در نظر گرفته شود.

آمار ايدز رو به افزايش است
وزير بهداشت با بيان اينکه‌امار ايدز رو به افزايش است، گفت: تصور نکنيد، عده‌اي لاابالي به‌ايدز مبتلا مي‌‌شوند، همه مردم در معرض خطر هستند و همه در يك كشتي نشسته‌ايم و ايدز سال‌هاي متمادي مي‌تواند ناشناخته باقي بماند. به گزارش پانا، سيدحسن قاضي‌زاده‌هاشمي‌در همايش روز جهاني ايدز، درخصوص اين بيماري هشدار داد و گفت: عليرغم تمام تلاش‌هايي كه براي كنترل ايدز صورت گرفته، هنوز آمار اين بيماري رو به افزايش است. وزير بهداشت با بيان اينکه در حال حاضر بيش از 10 هزار بيمار مبتلا به‌ايدز درحال درمان هستند، خاظرنشان کرد: در قالب طرح تحول سلامت 11 ميليون نفر حاشيه نشين را تحت مراقبت‌هاي سلامت قرار داديم و توانستيم بيماران بيشتري را شناسايي كنيم. وزير بهداشت خاطرنشان کرد: اينكه هرسال صحبت‌ها تكرار مي‌شود جاي غصه دارد، زيرا آمار ايدز رو به افزايش است.

برگزاري نمايشگاه چاپ‌وبسته‌بندي با حضور 200 شرکت خارجي
 جزييات بيست و چهارمين نمايشگاه بين المللي چاپ، بسته‌بندي وماشين آلات وابسته تهران از سوي روساي اتحاديه‌هاي صنفي حوزه صنعت چاپ، تشريح شد. نشست خبري بيست و چهارمين نمايشگاه بين المللي چاپ، بسته بندي و ماشين آلات وابسته با حضور روساي اتحاديه‌هاي چاپخانه داران تهران، صادرکنندگان صنعت چاپ، ليتوگراف و صحافان در محل اتحاديه صنف چاپخانه داران تهران برگزار شد. ايرج استاد علينقي رئيس اتحاديه صنف چاپخانه داران تهران در ابتداي اين کنفرانس مطبوعاتي از توافق با برخي شرکت‌هاي به گفته او معتبر آلماني براي حضور در نمايشگاه بيست و چهارم چاپ و بسته بندي تهران خبر داد. در ادامه جليل غفاري رهبر، رئيس اتحاديه صحافان و رئيس هيات مديره شرکت برگزارکننده اين نمايشگاه، با اشاره به زمان و مکان برگزاري نمايشگاه‌امسال چاپ و بسته بندي گفت: نمايشگاه از ۲۲ تا ۲۵ آذر در محل دائمي‌نمايشگاه‌هاي بين المللي تهران همه روزه از ۹ صبح تا ۵ بعدازظهر پذيراي بازديدکنندگان است. وي افزود: امسال ۱۳ سالن به برگزاري بيست و چهارمين نمايشگاه چاپ و بسته بندي اختصاص داده شده است و در آن حدود ۲۰۰ شرکت خارجي و ۴۵۰ شرکت داخلي به ارائه آخرين دستاوردهاي خود در اين حوزه خواهد پرداخت. در ادامه بابک عابدين رئيس اتحاديه صادرکنندگان خدمات صنعت چاپ ايران از حضور شرکت‌هايي از آلمان، ايتاليا، فرانسه، اتريش، سوئيس، سوئد، ترکيه، تايوان، چين، کره جنوبي، ژاپن، هند و اسلووني و همچنين حضور هيات‌هاي تجاري از کشورهاي افغانستان، عراق، عمان و ارمنستان براي انجام مذاکرات اقتصادي با طرف ايراني در اين نمايشگاه خبر داد. همچنين به گفته وي، تعدادي از اساتيد مجرب از کشورهاي مختلف براي برگزاري سمينارها و همايش‌هاي تخصصي با هدف انتقال تجربيات جهاني حوزه صنعت چاپ و بسته‌بندي به فعالان داخلي اين صنعت، در اين نمايشگاه حضور خواهند داشت. رئيس اتحاديه صادرکنندگان خدمات صنعت چاپ ايران همچنين گفت: ما از مديرعامل نمايشگاه «دروپا» خانم دلورمن براي حضور در بيست و چهارمين نمايشگاه چاپ و بسته‌بندي دعوت کرده‌ايم و ايشان در روزهاي برگزاري نمايشگاه جلسه‌اي را با روساي اتحاديه‌هاي حوزه صنعت چاپ و بسته‌بندي ايران با هدف بهبود روابط نمايشگاه چاپ تهران و نمايشگاه دروپا، برگزار خواهند کرد. وي با اشاره به حدود شش هزار کيلومتر مرز خاکي ايران با کشورهاي همسايه، بازار صنعت چاپ را براي ايران در منطقه مناسب ارزيابي کرد و با اشاره به اينکه درآمد اين صنعت در سال ۲۰۱۷ در اين منطقه حدود ۵۶ ميليارد دلار بوده تاکيد کرد: ما مي‌توانيم جايگاه کشورمان را در حوزه صنعت چاپ و بسته بندي از وضعيت فعلي ارتقا دهيم و اين نمايشگاه فرصت مناسبي براي ايجاد تعاملات براي نيل به اين هدف است. در اين نشست همچنين جليل غفاري رهبر رئيس اتحاديه صحافان تهران در مورد وضعيت مستقر شدن ماشين آلات غول پيکر حوزه صنعت چاپ در نمايشگاه‌امسال هم گفت: انتقال ماشين آلات چاپ به محل برگزاري نمايشگاه و نصب و راه‌اندازي آنها در سالن‌هاي مربوطه کاري است که حداقل ۱۰ روز زمان مي‌برد اين در حالي است که سالن‌هاي نمايشگاهي فقط ۴ روز قبل از شروع نمايشگاه در اختيار ما قرار مي‌گيرد و عملا اين کار را با مشکل رو به رو مي‌کند. در پايان اين نشست احمد ابوالحسني رئيس اتحاديه ليتوگرافان تهران از حضور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، رئيس اتاق اصناف و دست کم چهار نماينده مردم در مجلس شوراي اسلامي‌ در آيين افتتاحيه بيست و چهارمين نمايشگاه بين المللي چاپ و بسته بندي تهران خبر داد.


عضو هيات رئيسه مجلس با بيان اينکه با منابع مالي موجود بازطراحي طرح تحول سلامت تنها راه تداوم اجراي اين طرح است، از دولت خواست براي تحقق مطالبات پزشکان در بحث تعرفه‌ها قانون را اجرا کند. سيداميرحسين قاضي‌زاده‌هاشمي‌در مورد اظهار نظرهايي مبني بر اينکه اجراي طرح تحول سلامت به دليل کمبود منابع مالي با مشکل مواجه شده است گفت: هم‌اکنون براي اجراي صحيح طرح تحول سلامت ابتدا بايد منابع لازم براي تحقق اين مهم تامين شود، يا اگر قرار نيست اين منابع تامين شود، ضروري است که اين طرح مورد بازطراحي قرار بگيرد. اين نماينده مجلس همچنين گفت: اين بازطراحي بايد مطابق با منابع پيش‌بيني شده کنوني صورت بگيرد.


عضو کميسيون شوراها و امور داخلي کشور مجلس، گفت: شهرداري‌ها به دليل نداشتن درآمد پايدار ناچار به فروش شهر شده‌اند. ابوالفضل ابوترابي گفت: درحال حاضر بخش بزرگي از قوانين مربوط به درآمد پايدار شهرداري‌ها اجرا نمي‌شود، يکي از اين منابع اختصاص سهم شهرداري‌ها از ماليات برازرش افزوده است؛ بنابراين انتظار مي‌رود دولت با اهتمام ويژه به وظيفه خود دراين زمينه عمل کند. وي افزود: دولت بايد عوارض 10 درصد از ميزان فروش بنزين را به شهرداري‌ها پرداخت کند، اما دولت تاکنون نسبت به پرداخت اين ميزان به شهرداري‌ها وظيفه اصلي خود را انجام نداده است. اين نماينده مجلس گفت: کمبود اعتبارات شهرداري‌ها طي سال‌هاي گذشته عامل اصلي شهرفروشي است.


مديرعامل شرکت کنترل کيفيت  هواي  شهر تهران گفت: تمامي‌زيرساخت‌هاي لازم براي اجراي فاز ۲ طرح کاهش فراهم است. وحيد حسيني، درخصوص اجرايي شدن گام‌هاي بعدي طرح کاهش گفت: در حال حاضر تمام مصوبات قانوني اجراي اين طرح از مصوبات دولت و شوراي عالي ترافيک فراهم شده که اتفاق مهمي‌است. حسيني، مديرعامل شرکت کنترل کيفيت هواي شهر تهران با بيان اينکه اجراي فازهاي بعدي، مصوبات قانوني را دارد، توسط دولت بايد ابلاغ شود، گفت: از سمت مسئولاني که در حوزه آلودگي هوا مسئوليت دارند اين مصوبات بايد ابلاغ شود اما دولت ملاحظات اجتماعي، فرهنگي و سياسي را بايد در اجراي فاز به فاز اين طرح لحاظ کند.


با ادغام سازمان‌ها و معاونت‌ها با ماموریت مشابه؛
گروه اجتماعي: ماه‌ها قبل از اين، زماني که هنوز دور پنجم شوراي شهر تهران به صورت رسمي‌فعاليت خود را شروع نکرده بودند و خبري از شهردار شدن محمدعلي نجفي نبود، بسياري از کارشناسان درباره لزوم اصلاح ساختار شهرداري صحبت مي‌کردند. همان روزها اعلام مي‌شد که گام اول براي اصلاح ساختارهاي موجود در شهرداري تهران، سر و سامان دادن به ساختار و نيروي انساني اين مجموعه است. طي ماه‌هاي گذشته اصلاح ساختارهاي موجود در شهرداري تهران از همان ابتداي فعاليت شورا و شهردار جديد يکي از موضوعاتي بوده که بر آن تاکيد شده است.
مدت کوتاهي پس از آغاز به کار فعاليت نمايندگان جديد مردم تهران در شوراي شهر بود که حسن رسولي، رئيس کميته تشکيلات و منابع انساني شوراي شهر تهران از تعيين تکليف وضعيت کارکنان شهرداري خبر داد و گفت: در اين خصوص در دو حوزه مشغول اصلاح ساختار هستيم. رسولي با بيان اينکه در دو حوزه مشغول اصلاح ساختار هستيم، اذعان داشت: حوزه اول شناسايي نقاط ضعف و چالش‌هاي ساختار سازماني شهرداري تهران، سازمان‌ها و شرکت‌هاي تابعه است و مورد دوم که همزمان با حوزه اول پيش مي‌رود، ارائه يک تصوير واقعي از کميت و کيفيت نيروي انساني شهرداري است.
دستور ويژه براي اصلاح ساختار
پس از آن در آخرين روز آبان‌ماه بود که محمدعلي نجفي، شهردار تهران در حکمي‌ويژه خطاب به معاون برنامه‌ريزي و توسعه شهري، حجت‌الله ميرزايي خواستار تهيه هرچه سريع‌تر برنامه "اصلاح ساختار سازماني شهرداري تهران" شد. همچنين شهردار از معاونت برنامه‌ريزي و توسعه شهري خواسته است، اصلاح و تنظيم ساختار و تشکيلات در دو حوزه‌امور بانوان و خزانه‌دار کل را در اولويت قرار داده و ظرف يک ماه ساختار نهايي اين دو بخش براي بررسي و تصويب آماده کند.
افزايش احتمال اصلاح ساختار
در همين حال روز گذشته بود که محمدعلي نجفي، شهردار تهران درخصوص اصلاح ساختار شهرداري توضيحاتي را ارائه کرد و از احتمال ادغام برخي سازمان‌ها و معاونت‌ها در شهرداري تهران خبر داد. محمدعلي نجفي در گفتگو با ايسنا با اشاره به دستور اخيرش پيرامون اصلاح ساختار شهرداري تهران، با بيان اينکه ساختار شهرداري از جهات مختلف داراي اشکالاتي است، گفت: يکي از اشکالات ساختار شهرداري گستردگي بيش از حد آن است؛ به گونه‌اي که با اين شهر نبايد اينقدر از نظر تعداد مديريت‌ها، ساختار گسترده‌اي طراحي مي‌شد. وي افزود: تداخل و استهلاک بين بخش‌هاي مختلف شهرداري به وفور ديده مي‌شود به گونه‌اي که موردي داريم که يک موضوع واحد در چند دفتر در شهرداري دنبال مي‌شود که اين قابل قبول نيست.
شهردار تهران با بيان اينکه ساختار شهرداري بايد با يک نگاه علمي‌جامع‌انديش مورد توجه قرار گيرد، گفت: برهمين اساس از معاونت برنامه‌ريزي درخواست کرديم که شوراي علمي‌در اين زمينه تشکيل دهد و استاد برجسته يکي از دانشگاه‌ها را نيز به عنوان رييس شوراي علمي‌انتخاب کرديم تا در سه فاز تغيير ساختار شهرداري را بررسي کنند. نجفي با بيان اينکه از اين شوراي علمي‌درخواست کرديم که در يک فاز شش ماهه کليات ساختار جديد شهرداري را آماده کنند، تصريح کرد: همچنين در يک فرصت يک ساله مي‌بايست ساختار نهايي شهرداري شکل بگيرد که در کنار آن يک کار ضربتي نيز درخصوص جايگاه زنان و ساختار مرتبط با آن در شهرداري و همچنين موضوع خزانه متمرکز نيز در دستور کار قرار گرفته است ، چراکه بايد اين دو موضوع در شهرداري با فوريت بيشتري به نتيجه برسد و از اين شورا خواسته‌ايم که درخصوص اين دو موضوع راه‌حل‌هايي ارائه دهند. شهردار تهران در پاسخ به اين سوال که آيا ممکن است برخي از سازمان‌ها و يا معاونت‌هاي شهرداري در ساختار جديد ادغام شود؟ گفت: در حال بررسي موضوع تغيير ساختار هستيم و اگر لازم باشد معاونت‌ها، ادارات کل سازمان‌ها و شرکت‌ها ادغام مي‌شوند اما در حال حاضر اين مساله در فاز بررسي و مطالعه قرار دارد.


افشین حبیب زاده اولتیماتوم داد؛
گروه اجتماعي: معاون نظارت شوراي شهر تهران با اشاره به اينکه سازمان املاک و مستغلات شهرداري در دوره مديريت پيشين بدون مجوز شورا املاکي را به افراد و موسسات مختلف واگذار کرده است، گفت: منتظر هستيم؛ اسامي‌و مشخصات افرادي که اين املاک را دريافت کردند به شورا ارسال شود. همچنين مهلتي را مشخص کرده‌ايم که پس از آنکه شورا اين اطلاعات را دريافت کرد، اين ليست در اختيار رسانه‌ها قرار گيرد. افشين حبيب‌زاده، در گفتگو با ايلنا با اشاره به مصوبه‌ شوراي چهارم که ماهيت نظارتي شورا را زير سوال برد، گفت: براساس قانون شوراها، وظايف نظارتي شوراي اسلامي‌شهر بسيار مشخص است. ماده 71 قانون شوراها، وظايف اين شورا را مشخص کرده، اين ماده 34 بند دارد و برخي به صورت مشخص به‌عنوان نظارت اختصاص دارد.
اين عضو شوراي شهر تهران درباره مصوبه شوراي چهارم درخصوص تفويض اختيار شورا به شهرداري در رابطه با تنظيم اساسنامه موسسات و شرکت‌هاي تابعه گفت: براساس بند 15 ماده 71 قانون "تشکيلات، وظايف و انتخابات شوراهاي اسلامي‌کشور" تصويب اساسنامه مؤسسات و شرکت‌هاي وابسته به شهرداري با تأييد و موافقت وزارت کشور به عهده شوراي شهر است. اين يکي از اختياراتي که در دوره‌هاي گذشته به شهردار تفويض شده است و از نظر شوراي پنجم نبايد صورت مي‌گرفت. او ادامه داد: براساس اين مصوبه موسسات و شرکت‌هاي وابسته به شهرداري خودشان اساسنامه‌شان را تنظيم کرده و به اجرا مي‌گذارند. يکي از مهم‌ترين سازمان‌هايي که خودش اساسنامه‌اش را تنظيم کرده است، سازمان املاک و مستغلات شهرداري است که يکي از بااهميت‌ترين سازمان‌هاي وابسته به شهرداري است و مسئوليت واگذاري املاک شهرداري را برعهده دارد.
حبيب‌زاده با تشريح اين نکته که تصويب اساسنامه و بدون نظارت شورا چه تبعاتي منفي دارد، افزود: سازمان املاک و مستغلات شهرداري بندي را در آيين‌نامه گنجانده است که به اين سازمان اجازه مي‌دهد؛ املاک را بدون مصوبه شورا به افراد واگذار کند، در صورتي که طبق قانون هر ملکي که به اشخاص و موسسات مختلف واگذار مي‌شود؛ بايد مجوز خود را از شوراي شهر بگيرد، اما سازمان املاک و مستغلات بدون مجوز شورا املاک را به موسسات مختلف واگذار کرده است، که تعداد اين واگذاري‌ها هم قابل توجه است. او به اقدامات پيشگيرانه شوراي پنجم در اين زمينه اشاره کرد و گفت: اسامي‌املاک واگذار شده موجود است و به بخشي از اين اطلاعات در شورا دسترسي داريم. منتظر هستيم اسامي‌و مشخصات افرادي که اين املاک را دريافت کردند به شورا ارسال شود و مهلتي را مشخص کرده‌ايم که پس از آنکه شورا اين اطلاعات را دريافت کرد، اين ليست را در اختيار رسانه‌ها قرار دهيم. معاون نظارت شوراي شهر در پاسخ به اين سوال که آيا شوراي پنجم قصد ندارد، براي نظارت بر فعاليت خود اعضاي شوراي شهر هم اقدامي‌انجام دهد، تصريح کرد: مجلس کميته‌اي را براي نظارت روي فعاليت‌هاي نمايندگان مجلس مشخص کرده است و اعضاي اين کميته از بين خود نماينده‌ها انتخاب مي‌شوند و پيشنهادي تحت همين عنوان در شوراي شهر هم مطرح شد. البته در اين مورد مصوبه‌اي در شوراي اول داشتيم و اعضاي شورا در اين زمينه کميته‌اي را پيشنهاد داده بودند که در همان زمان تصويب شد. او ادامه داد: مصوبه شوراي اول در اين مورد در حال بررسي و بازنگري است و از شوراي اول به اين طرف که تاکنون اين مصوبه اجرايي نشده است. اين شامل همه چيز از جمله تخلفات مالي مي‌شود. اين موضوع در شوراي پنجم به عنوان يک بحث جديد طرح شده است و روي آن کار مي‌کنيم. مشابه همان اقدامي‌که مجلس انجام داده و موضوعاتي که به اعضا برمي‌گردد را کميته‌ مورد بررسي قرار مي‌دهد. حبيب‌زاده گفت: اينکه اعضاي شورا اموال خود را اعلام کنند، مطرح شد، اما هنوز هيچ تکليف قانوني در اين زمينه ندارند، مگر آنکه خودشان در اين زمينه مصوبه‌اي را به تصويب برسانند.


مديرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران خبر داد:
علي کيواني-استان تهران:محمد پرورش در جلسه شوراي برنامه ريزي استان در شهرستان ملارد گفت، به منظور تامين نياز آبي منطقه ۷ حلقه چاه آب شرب در شهرستان ملارد حفر و تجهيز مي‌شود.مديرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با اعلام اين خبرگفت: در شهر ملارد ۴۵۰ کيلومتر شبکه جمع‌آوري فاضلاب داريم که اگر ارزش اقتصادي پساب در نظر گرفته شود و گردش مالي صورت بگيرد از طريق آن پروژه‌هاي فاضلاب با سرعت بيشتري اجرا خواهد شد.محمد پرورش در جلسه شوراي برنامه ريزي استان که با حضور محمد حسين مقيمي‌استاندار تهران همچنين مديران و مسئولين ادارات شهرستان ملارد در فرمانداري اين شهرستان برگزار شد، با اشاره به وضعيت آب ملارد اظهار داشت: از آنجا که وضعيت کمي‌و کيفي آب ملارد اهميت زيادي دارد، پروژه‌هاي مختلفي به بهره‌برداي رسيده است.او افزود: ۱۸ کيلومتر اصلاح شبکه آب مدنظر بوده که ۱۲ کيلومتر آن انجام شده است، براي خدمات دهي بهتر به شهروندان پروژه‌هاي راه‌اندازي ايستگاه پمپاژ و مخزن شهرک جعفريه ملارد، خط خروجي و راه‌اندازي پکيج ۱۰ هزار مترمکعبي بلوار کشاورز و خط جمع‌آوري جنوب ميدان ارتش اجرا شده است.مديرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با بيان اينکه هشت خط انتقال ايجاد شده است تا آب چاه مستقيم وارد شبکه نشود، گفت: با اين اقدامات تلاش شده است کيفيت آب ملارد حفظ شود، به علاوه اگر۶۷۰۰ متر زمين در پارک بانوان که به صورت ۱۰ ساله مصوب شده است، تبديل به ۹۹ ساله شود، افزايش ۱۰ هزار مترمکعبي ظرفيت مخزن ملارد را به دنبال خواهد داشت.پرورش تأکيد کرد: در شهر ملارد ۱۱۲ هزار مشترک وجود دارد، که با وجود مهاجرت پذيري و به منظور تامين آب شرب جمعيت در حال رشد در اين شهرستان پنج حلقه چاه در ملارد و دو حلقه در صفادشت ايجاد مي‌شود.او در زمينه اجراي پروژه‌هاي فاضلاب در اين شهر عنوان کرد: تا کنون ۴۵۰ کيلومتر شبکه جمع‌آوري فاضلاب اجرا شده است که با توجه به هزينه‌هاي بالا بايد به سمتي برويم تا ارزش اقتصادي پساب در نظر گرفته شود و گردش مالي صورت بگيرد تا از طريق آن بتوانيم پروژه‌هاي فاضلاب با سرعت بيشتر اجرا شوند.مديرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران بيان کرد: براي سال ۹۷ حدود ۸۰ کيلومتر شبکه فاضلاب براي ملارد پيش‌بيني شده است که ۲۲ ميليارد آن از طريق فاينايس، معادل ۲۲ ميليارد از ماده ۵۶ و ۲۹ ميليارد ديگر از طرح‌ها براي تحقق آن هزينه خواهد شد.


تجارت-استان اصفهان:روابط عمومي ‌آبفا منطقه 5 اصفهان مراسم زنگ آب را در دبستان اديب با حضور مدير و امام جماعت منطقه و مدير و مسئولين ناحيه 5 آموزش و پرورش اصفهان برگزار نمود .اين برنامه پس از انجام مراسم صبحگاه و تلاوت قرآن و نيايش انجام شد در ابتداي مراسم مهندس عليزاده مديرآبفامنطقه 5 به بيان مطالبي با موضوع وظيفه خطير دانش آموزان و مربيان در امر صرفه جويي پرداخت .وي افزود: دانش آموزان سفيران آب و همياران شركت آبفا در مدرسه و منزل و محل‌هاي ديگر هستند و معلمان نيز در خصوص نهادينه سازي مصرف بهينه آب و صرفه جويي ميتوانند نقش بسزايي در آموزش نونهالان ابتدايي داشته باشند. وي همچنين در ادامه راهكارهايي در جهت صرفه جويي در مصرف ، تشريح و بيان نمود.در ادامه برنامه حجت الاسلام احمدي امام جماعت منطقه5 مطالبي در مورد لزوم و اهميت توجه به مصرف بهينه و صرفه جويي در مصرف آب درتعاليم قرآني و روايي با توجه به مخاطب اين مراسم يعني دانش آموزان مطرح نمود .همچنين قندهاري مدير آموزش و پرورش ناحيه 5 آموزش وپرورش، نيز درزمينه مديريت مصرف آب مطالبي عنوان و از تداوم چنين مراسمي‌در مدارس اين منطقه استقبال نمود.اجراي برنامه زنگ آب ابتکار جديد شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان در سال 96 مي‌باشد که با مساعدت و همکاري اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان در مدارس استان عملياتي گرديده و استمرار دارد تا دغدغه مديريت مصرف آب در فضاهاي آموزش مورد توجه و عنايت مستمر قرار گيرد.


تجارت-استان كرمان:کارگاه قالي بافي انجمن نابينايان کرمان با حضور زهرا موسي پور، معاون فرهنگي و اجتماعي استانداري، اعضاي هيات مديره انجمن نابينايان ،کارکنان معاونت اموراجتماعي دانشگاه علوم پزشکي کرمان، نابينايان و خانواده آنان و جمعي از خيرين و مسئولين شهر کرمان در محل بنياد نيکورکاري تعاوني کار با افتخار ، افتتاح گرديد.اين مراسم با تلاوت آياتي از کلام الله مجيد توسط روشندل نادر سنجري و سرود ملي جمهوري اسلامي‌ايران و خواندن دکلمه توسط راضيه سنجري آغاز شد. 
دکتر جهانداري نايب رئيس انجمن نابينايان ضمن خوش آمدگويي به حضار، از منوچهر مظفري، استاد فرش دانشگاه شهيد باهنر کرمان که به عنوان اولين استاد توانمند در کشور که به نابينايان قالي بافي را آموزش داده است تشکر و قدرداني نمود.و همچنين سيد مهدي طبيب زاده رئيس اتاق بازرگاني و رئيس هيات مديره انجمن نابينايان در رابطه با توانمند سازي نابينايان سخناني ايراد نمود.استاد منوچهر مظفري، استاد فرش دانشگاه باهنر کرمان در خصوص چگونگي آموزش قالي بافي به نابينايان توضيحاتي ارائه داد و بيان نمود که دخترشان، شيرين مظفري در اين راه ايشان را همراهي نمودند و ميراث دار آموزش قالي بافي به نابينايان مي‌باشد.
لازم به ذکر است ايشان در شروع کار با چشمان بسته خود، نقشه ايران را بافته تا بتواند قالي بافي به نابينايان را آموزش دهد.


تجارت- استان مازندران: به گزارش روابط عمومي‌اداره كل راه و شهرسازي استان مازندران مهندس عبداله بهادري در اين بازديد ضمن اعلام تاكيد ويژه مقام عالي وزارت در خصوص ارتقاء و ايمن سازي محورهاي منتهي به مازندران خاطر نشان ساخت: اقبال و استقبال عموم كاربران جاده اي براي تردد از سطح محورهاي مازندران بالاست ، از اين رو اميدواريم با برنامه ريزي و تلاش مضاعف بتوانيم سرعت قابل توجهي در روند اجرايي اين پروژه داشته باشيم. 
وي مهمترين مشكل مازندران را در بخش توسعه شبكه راه‌ها ، تملك اراضي دانست و افزود: اراضي مازندران به دليل شرايط جغرافيايي و اجتماعي بسيار با ارزش بوده و اين مسئله با وجود كمبود اعتبار جهت خريد اراضي ، ما را براي توسعه شبكه راههاي استان دچار مشكل كرده است. 
مهندس بهادري ضمن اشاره به نقش محور سوادکوه خاطرنشان ساخت : طول محور سوادکوه در محدوده استان مازندران 84 کيلومتر مي‌باشد که 79 کيلومتر آن بصورت چهار خطه زير بار ترافيک مي‌باشد و پنج کيلومتر باقيمانده محدوده شهري سرخ کلا ، بالازيرآب ، شيرگاه و پل سفيد مي‌باشد که عمدتا" نياز به ارزيابي و آزادسازي اراضي مي‌باشد که انشااله پس از تامين اعتبار اقدام لازم انجام خواهد شد .
 بدليل عدم تخصيص منابع مالي شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل کشور اقدام به مذاکره با مالکين جهت دريافت اسناد خزانه نموده که تعدادي از مالکين راضي به دريافت خزانه بجاي پول شدند .
 مديرکل راه و شهرسازي استان مازندران ضمن تاکيد بر اتمام عمليات اجرايي اين محور در کوتاه‌ترين زمان ممکن تصريح نمود : تقاتع شهيد مهدوي قائمشهر ، تقاطع ورودي و خروجي شيرگاه ، تقاطع غيرهمسطح آزادمهر ، احداث پل دوم پل سفيد و تکميل چهارخطه در محدوده شيرگاه ، سرخکلا ، بالازيرآب و پل سفيد از جمله مناطقي هستند که عمليات تعريض و چهارخطه نمودن آن بدليل عدم تخصيص اعتبار به اتمام نرسيده است که براي ادامه عمليات و تکميل محور نياز به 2000 ميليارد اعتبار ميباشد که انشااله با همت مسئولين کشوري و استاني هرچه زودتر شاهد اتمام چهارخطه نمودن محور باشيم. 
مهندس بهادري ضمن اعلام پيشرفت فيزيكي بالاي مدير کل 90 درصدي پروژه خاطر نشان ساخت : در تلاشيم تا با تامين اعتبار لازم و شرايط مساعد جوي ، پروژه تعريض و چهار خطه شدن اين محور در اتيه نزديک به بهره برداري نهايي برسانيم. مدير کل راه و شهرسازي استان مازندران ضمن مثبت ارزيابي کردن اين بازديد‌ها اظهار اميدواري کرد با تلاش و پيگيري نمايندگان شاهد ارتقاء ايمني در محورهاي ارتباطي استان باشيم.


مدير منطقه 9 عمليات انتقال گاز خبر داد:
تجارت- استان مازندران: به گزارش روابط عمومي‌منطقه 9 عمليات انتقال گاز، رسول داودي نژاد با اعلام اين خبر اظهار کرد: کانال‌هاي زهکشي در عرض حريم اختصاصي خط لوله اول سراسري در منطقه صعب العبور لوشان/ روبار معروف به دره ذغال سنگ احداث شده است. وي افزود: خط لوله 40 اينچ سراسري اول از مناطق صعب العبور و جنگلي لوشان / رودبار عبور مي‌کند که به دليل شرايط جغرافيايي و وجود اختلاف ارتفاع و شيب‌هاي تند، اين خط لوله بعضا در نقاطي تحت تنش و فشار ناشي از رانش قرار مي‌گيرد. مدير منطقه 9 عمليات انتقال گاز با بيان اينکه اين خط لوله در منطقه معروف به دره ذغال سنگ قرار دارد خاطرنشان کرد: وجود آب‌هاي سطحي بحث رانش را تشديد کرده و باعث حرکت لايه‌هاي رانشي خاک در حريم اختصاصي و ايجاد تنش در لوله مي‌شود. داودي نژاد با اشاره به احداث کانال‌هاي زهکشي بيان کرد: در راستاي پايداري جريان انتقال و جلوگيري از حرکت لايه‌هاي رانشي و مهار آب‌هاي سطحي و زير سطحي، کانال‌هاي زهکشي در عرض حريم اختصاصي احداث شده است. وي ادامه داد: همچنين لوله‌هاي پلي اتيلن در سايز 63 ميلي متر نصب شده و کانال‌هاي مذکور با مصالح دانه بندي به سايز 20 ميلي متر پر شده و آماده بهره برداري است. لازم به ذکر است، طرح مذکور از طريق واحد مهندسي منطقه 9 ارائه و توسط پرسنل عمليات خط لوله احداث شده است.