چارلز گرنت
فايننشال تايمز
مذاکرات درباره جدايي بريتانيا از اتحاديه اروپا درباره پول، حقوق شهروندان و مرز ايرلند درحال پيشرفت است و زماني که شوراي اروپايي در 14 دسامبر برگزار شود. اين امر واضح خواهد شد و درباره روابط آينده و انتقال پس از برگزيت در اوايل سال آينده ميلادي مشخص خواهد شد اما دردسرهاي نخست وزير انگليس "ترزا مي" هنوز تمام نشده است.روابط آينده انگليس و اتحاديه اروپا احتمالا حاکي از مذاکرات سختتر از توافق جدايي خواهند بود زيرا اتحاديه اروپا تقاضاي انگليس را رد مي‌کند.اتحاديه اروپا درباره مفاد توافق تصميم مي‌گرد و تنها درباره جزييات با انگليس صحبت مي‌کند و انگليس بايد 50 ميليارد يورو به اتحاديه بپردازد. درمقابل انگليس خواستار توقف رفت و آمد آزاد شهروندان اتحاديه و خروج از ديوان عالي اروپا است.برخي از وزراي دولت انگليس خواستار ايجاد روابط اقتصادي با 27 کشور عضو هستند.با اين حال رويکرد اتحاديه اروپا کمتر بر پايه اقتصادي است و ترکيبي از اصول و سياست است.اصول اتحاديه اروپا حفظ اتحاد 27 کشور عضو است که به معني محدوديت دسترسي انگليس به بازار يکپارچه خواهد بود.سياست اتحاديه اروپا باعث مي‌شود تا از شرکت‌هاي خدماتي دررقابت با انگليس حمايت کند. مقامات اتحاديه اروپا به اين امر اشاره دارد که انگليس براساس اقتصاد حرکت نمي‌کند اگر بخواهد صدمه اقتصادي برگزيت را کوچک کند نبايد مدل نروژ براي ماندن در بازار يکپارچه را رد نمي‌کرد.دولت انگليس به دليل اختلاف داخلي جزييات کامل تقاضاي خود در روابط آينده با اتحاديه را منتشر نخواهد کرد.مقامات انگليسي به لابي تجاري پشت سر فرانسه و آلمان با کشورهاي عضو اتحاديه ادامه خواهند داد. درنهايت مذاکره کنندگان مطمئن هستند که انگليس مفاد توافق به نفع اتحاديه اروپا را مي‌پذيرد زيرا هيچ توافق جايگزيني وجود ندارد.
ترجمه: فاطمه مهتدي
رمضانعلي سبحاني فر
عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس
اقتصاد در بخشهاي گوناگون تعريف مي‌شود و هر کشوري با تاکيد بر بخشي از اقتصاد به دنبال شکوفايي و رونق مي‌گردد. خودرو يکي از مهمترين اين موارد است. امروزه کشوري را نمي‌توان يافت که بي نياز از خودرو باشد به همين دليل توليد خودرو در اولويت بسياري از کشورها قرار گرفته است. اما کشورهايي که توان توليد ندارند، به مونتاژ روي مي‌آورند و برخي ديگر خودرو را وارد مي‌کنند. البته واردات خودرو در همه کشورها وجود دارد و مردم تنوع طلب حتي درکشورهايي که خودرو با بهترين کيفيت توليد مي‌شود نيز از ديگر کشورها خودرو وارد مي‌کنند. کيفيت، کميت، قيمت و خدمات پس از فروش گزينه‌هايي هستند که بر استقبال مردم از يک خودرو تاثير مستقيم مي‌گذارند. ايران نيز از اين قاعده جدا نيست و در حالي که کارخانه‌هاي توليد خودرو در ايران بسيار است، اما همچنان واردات خودرو اهميت ويژه اي دارد. نکته تاسف آور اين است که واردات خودرو با حاشيه‌هايي رو به رو مي‌شود. واردات خودروهاي بي کيفيت، ارايه ندادن خدمات پس از فروش و ديگر موارد باعث شده تا نگراني از بابت وجود رانت در واردات خودرو براي عده اي خاص همه چيز را زير سوال ببرد. امروزه بخش قابل توجهي از اخبار و اظهار نظرها به خودرو مربوط مي‌شود. مردمي‌که از بابت واردات خودروهاي مساله دار زيان مي‌بينند، مقابل وزارت صنعت، مجلس شوراي اسلامي،‌ رياست جمهوري و ديگر دستگاهها تجمع مي‌کنند اما واردات مساله دار همچنان ادامه دارد و گويا عده اي خاص در صدر اسامي‌واردکنندگان خودرو، سودهاي کلاني مي‌برند. با وجود آنکه وزرات صنعت براي واردات خودرو شرايط سنگيني گذاشته و گمرک بر اين واردات نظارت مي‌کند، اما همچنان اتفاقاتي در واردات خودرو رخ مي‌دهد که جاي سوال دارد. بي شک بزرگترين اشکال ناشي از ضعف نظارت است. اگر مجلس شوراي اسلامي‌به صورت مستمر بر اين واردات نظارت داشته باشد، جرات براي تخلف کاهش مي‌يابد. نکته مهمتر اين است که بايد تمامي‌افراد يا بخشهايي که اطلاعات يا اسنادي در خصوص رانت يا فسادي دارند، بايد آنها را به سرعت به دستگاههاي نظارتي همچون سازمان بازرسي، مجلس شوراي اسلامي، ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي و ديگر دستگاههاي ناظر برسانند. تمامي‌اين دستگاهها ابزارهاي خوبي براي نظارت بر تخلفات واردات خودرو دارند. مجلس شوراي اسلامي‌در صورت داشتن مدارک مستند مي‌تواند وزير صنعت، معدن و تجارت را براي پاسخگويي به مجلس احضار کند و چنانچه پاسخ به سوالات قانع کننده نبود، سوال در صحن علني مطرح مي‌شود و حتي کار به استيضاح کشيده مي‌شود. مجلس شوراي اسلامي‌به عنوان نمايندگان مردم بايد نسبت به تخلفات صورت گرفته در بحث واردات خودرو ورود کند. البته اکنون مباحث زيادي در خصوص واردات مساله دار خودرو مطرح مي‌شود که حاشيه ساز شده است. به همين دليل جاي آن دارد که تحقيق و تفحص از واردات خودرو کليد بخورد تا در قالب يک کار کارشناسي، مشخص شود چرا افرادي خاص همواره وارد کننده خودرو هستند و هرگاه که اعتراضي صورت مي‌گيرد، نام افراد خاصي مطرح مي‌شود. بايد مشخص شود که اين افراد به کجا وابسته هستند و چگونه است که در هر شرايطي مي‌توانند خودرو وارد کنند. بايد مشخص شود چرا در حالي که قانون تکليف کرده واردات خودرو بدون داشتن خدمات پس از فروش ممنوع است، خودروهايي وارد مي‌شود که خدمات پس از فروش ندارند.
حمید نجف 
کارشناس
در حالي كه اكثريت مردم همچنان از گراني، ركود ، بي كاري و بسيار ناهنجاريهاي مترتب با وضعيت وخيم اقتصادي در رنج و عذاب هستند هر روز بايد. شاهد اخباري باور نكردي اززد وبند‌هاي افرادي خاص باشند كه در نبود ساختار اقتصادي و مالي صحيح بي مهابا مشغول لفت و ليس بيت المال هستند .موضوع بدهكاران كلان بانكي افرادي كه به راحتي توانسته‌اند بخش اعظمي‌از بودجه اعتباري بانكها را به طرق مختلف بيرون بكشند و بعضا به جاي توليد درمسير واردات وحتي دلالي سياه ،زمين ، مسكن ، دلار و طلا قرار دهند ، افراد معلوم الحالي كه اين روزها با سرمستي و غروراززد و بند‌ها وسود سر شار خود سخن مي‌گويند .افرادي كه بدون هيچ وحشتي درجلوي چشم انظار مردم مستمند وناتوان ازدريافت يك وام 5 ميليوني با اتومبيل‌هاي ميلياردي خود مانور مي‌دهند و در دل به ريش ملت و دولت مي‌خندند .البته نمي‌دانم تا چه حد مي‌توان اين افراد را گناهكار دانست با وجود ساختار بيمار در نظام بانكي كشور وعدم شفافيت مالي در اين سيستم سراسر ربوي چطور مي‌توان با محاكمه چند نفر موضوع را فيصله داد البته اگر محاكمه اي دركار باشد .اينكه 20 شخصيت حقيقي و حقوقي حدود 6هزار و 900 ميليارد تومان تسهيلات بگيرند و راست، راست راه رفته و وصول مطالبات سهامداران بانك را به آينده موكول كنند جاي تامل عميق دارد .اينكه هر روز هزاران نفر سپرده گذار كوچك موسسه‌هاي مالي جهت وصول مطالبات به حق خود جلوي مجلس و دفتر دولت و ... صف بكشند و بست بنشينند نشانه چيست ؟ براساس گزارش" جوان " در ليست 51 وام اخذ شده حدود 6 هزار و 800 ميليارد تومان معوقات وجود دارد كه تقريباً معادل كل بدهي بابك زنجاني است ضمنا گفته مي‌شود اين بدهي‌ها بيش از85 درصد كل معوقات بانك را تشكيل داده است. اين در حالي است كه سهم تسهيلات خرد در تمام سال‌هاي عمرش كمتراز8 درصد نبوده است.تسهيلاتي خردي كه اگر دو ماه اقساط آن عقب بيفتد سيستمهاي بازرسي بانك‌ها پدر وام گيرنده وضامن وجد وآباد او را از گور بيرون مي‌كشند .به هرحال علت عدم بازگشت پول بانک‌ها را بايد در فقدان قوانين شفاف و ساختار صحيح ، برخوردهاي سليقه اي و درنهايت اعمال نفوذ صاحبان قدرت و ثروت در اركان سيستم‌هاي نظارتي و قضايي جستجو كرد اميد است مسئولان عالي كشور دراقدامي‌هماهنگ در جهت رفع اين مشكل اساسي اقدام نمايند .

رئيس سازمان بورس آخرين تحولات بازار سرمايه را تشريح کرد؛
رئيس سازمان بورس با بيان اينکه تمامي‌معاملات در بازار سرمايه ايران برمبناي شريعت اسلامي‌انجام مي‌شود، عنوان کرد: سازمان بورس با اعتقاد به رعايت نرخ سود صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري از اشخاصي که از قوانين کشور عدول مي‌کنند، حمايت نمي‌کند.
به گزارش فارس، رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار در همايش انجمن مالي اسلامي‌با بيان اينکه تمامي‌معاملات بازار سرمايه ايران برمبناي شريعت اسلامي‌انجام مي‌شود، عنوان کرد: سازمان بورس هيچ ابزار مالي و معاملاتي را تأييد نمي‌کند مگر اينکه مبناي آن شريعت اسلامي‌باشد.
شاپور محمدي با بيان اينکه سازمان بورس به هيچ وجه حاضر نيست معاملات يا ابزاري که در آنها شبهه يا ترديد وجود دارد را در دستور کار خود قرار دهد، عنوان کرد: بنا بر تکاليف ديني و اعتقادات مذهبي بايد همه معاملات بازار سرمايه با شريعت اسلامي‌تطبيق داده شود.
وي تصويب قانون توسعه ابزارهاي مالي را فرصتي براي ارائه ابزارهاي مالي مختلف در کشور عنوان کرد و گفت: علاوه بر قانون انتشار اوراق مشارکت که بانک مرکزي به طور مستقيم مسئول اين بخش است ابزارهاي مختلفي در بازار سرمايه ارائه شده که در اين بين مي‌توان به انتشار اوراق مرابحه دارو به منظور تأمين مالي در سال قبل براي وزارت بهداشت اشاره کرد. در عين حال ابزار اسناد خزانه اسلامي‌و گنجاندن آن در قانون رفع موانع توليد که با همکاري دبير کميته فقهي سازمان بورس در هيأت دولت به تصويب رسيد در بازار سرمايه معرفي شد.
اين مقام مسئول ادامه داد: صکوک اجاره نيز برمبناي دارايي پايه‌اي که حتماً بايد بيمه بوده و ارزيابي کارشناسي رسمي‌و سند قابل نقل و انتقال را داشته باشد سال قبل منتشر شد. در عين حال درباره صکوک استصناع اقدامات مناسبي انجام شده که بخش خصوصي راغب به بهره‌گيري از آنهاست. 
رئيس سازمان بورس از طرح انتشار اوراق منفعت در کميته فقهي بورس سخن گفت و افزود: وجود ابزارهاي اختيار معامله خريد و فروش بر روي سهام و در عين حال ابزارهاي اختيار خريد و فروش تبعي در کشور باعث شده تا بازار بدهي با ابزارهاي گوناگوني روبه‌رو باشد در عين حال کميته فقهي بر روي انتشار اوراق ارزي و در عين حال اوراق جعاله در حال بحث و بررسي است.
محمدي با بيان آمارهايي از حجم اوراق منتشر شده در دو سال اخير، گفت: از سال 1394 حدود 5 هزار ميليارد تومان ورقه بهادار در بازار سرمايه منتشر شده و اين در حالي است که در سال 1395 اين حجم به 35 هزار ميليارد تومان رسيده است. در سال 96 نيز پيش‌بيني مي‌شود انتشار اوراق دولتي بر اساس بحث بودجه کشور به 34 هزار و 500 ميليارد تومان بالغ شود. در عين حال آن دسته از ابزارهاي مالي که پيش از اين در بازار سرمايه پذيرش نشده بود و باعث ايجاد نابساماني‌هايي در فضاي پولي و مالي کشور شده‌اند به تدريج در بازار سرمايه پذيرش مي‌شود.
اين مقام مسئول با بيان اينکه اطلاق اوراق با درآمد ثابت عبارت مناسبي براي اين ابزارها نيست، گفت: انتظار مي‌رود حجم انتشار اين اوراق در بازار سرمايه طي امسال نزديک تا 70 هزار ميليارد تومان قابل افزايش باشد که با توجه به قيمت ارز مي‌تواند رقم مناسبي براي سرمايه‌گذاران باشد. 
به گفته محمدي، طي دو سال گذشته دوران طلايي براي بازار سرمايه به لحاظ حجم و ارزش انتشار اوراق بهادار در بازار بدهي وجود داشته است. 
رئيس سازمان بورس در ادامه با اشاره به لزوم مراقبت بيشتر بر عملکرد صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري در بازار سرمايه، گفت: پس از تأکيد دبير کميته فقهي مبني بر لزوم رصد فعاليت صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري به منظور جلوگيري از عدم مغايرت با مسائل مختلف حوزه پولي و مالي قواعد بسيار مناسبي ايجاد شده است. به طوري که از ابتداي سال 95 حجم سپرده‌هاي بانکي صندوق‌ها که بيشتر 90 درصد بود به طور متوسط هم اکنون به 70 درصد رسيده است هر چند که بخشنامه سازمان بورس بر سقف 50 درصدي سپرده‌هاي بانکي تأکيد دارد.  وي ادامه داد: صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري بايد مابقي منابع خود از محل کاهش سپرده‌هاي بانکي را صرف اوراق مالي اسلامي‌نمايند تا به اين ترتيب با کاهش سقف سپرده‌گذاري در بانک‌ها فضايي به منظور جذب اوراق تأمين مالي بدون فشار بر بازار سهام ايجاد شود. 


وزير امور خارجه کشورمان گفت: امروز غربي‌ها پذيرفته‌اند که دوران گذاري که در آن حضور داريم خاصيت ويژه‌اي دارد و آن اين است که به سوي جهان پساغربي حرکت مي‌کنيم.
به گزارش ايسنا، محمدجواد ظريف در همايش طلوع حقيقت به مناسبت سالگرد نامه مقام معظم رهبري به جوانان غربي در محل حوزه هنري تهران، اظهار کرد: امروز زماني را در روابط بين‌الملل مي‌گذارنيم که شروعش بعد از رحلت حضرت امام(ره) صورت گرفت اما پيش‌بيني آن در زمان حضرت امام و نامه ايشان به گورباچف وجود دارد و ما از ابتداي دهه 90 شاهد دوراني هستيم که مقام معظم رهبري به آن دوران پيچ تاريخي گفته‌اند.
وي ادامه داد: بسياري از متفکرين و نويسندگان روابط بين‌الملل به اين دوران، دوران گذار مي‌گويند و چند بار هم حضرت آقا از دوران گذار نام برده‌اند. غربي‌ها پذيرفته‌اند که اين دوران گذار خاصيت ويژه‌اي دارد و آن اين است که به سوي جهان پساغربي حرکت مي‌کنيم.
وزير امور خارجه کشورمان افزود: البته اين به معني اهميت و موقعيت نداشتن غرب در جهان نيست بلکه براي اولين بار در تاريخ روابط بين‌الملل است که تحولات دوران‌ساز نه در غرب و نه توسط غرب شکل مي‌گيرد و اين مساله اهميت راهبردي در شناخت روابط بين‌الملل دارد. درک اين واقعيت يک فهم بسيار راهبردي و استراتژيک براي نگاه به آينده است.
وزير امور خارجه کشورمان با بيان اينکه نکته قابل تامل در دوران گذار، متکثر شدن منابع قدرت است، يادآور شد: امروز منابع قدرت از منابع قدرت مادي فراتر رفته البته منابع قدرت مادي کماکان اهميت دارد و لازم است داعش توسط مدافعين حرم و سرداران ما شکست داده شود اما از طرفي مهم است که ابعاد معنايي قدرت مورد توجه قرار گيرد.
وي اضافه کرد: فراموش نکنيم تصويرسازي، چهره‌سازي و چارچوب‌بندي گفتمان مي‌تواند در شکل دادن به قدرت و تعيين مسير تحولات بين‌الملل و جايگاه يک کشور در مجموعه روابط بين‌الملل مهم باشد به همين دليل پيام‌سازي و چهره‌سازي از جمهوري اسلامي‌به شکل اسلام‌هراسي، شيعه‌هراسي و ايران‌هراسي بعد از فروپاشي شوروي به عنوان هدف جدي غربي‌ها دنبال شد.
ظريف خاطرنشان کرد: از انتهاي دهه 60 و ابتداي دهه 70 شمسي ميزان ادبيات توليدي غرب بر اين مبنا زياد شد که آن دشمن قديمي‌(خطر قرمز) در حال جايگزين شدن با دشمن جديد (خطر سبز) است چرا که جهان غرب مثل پيامي‌که در دو نامه رهبري ديديم همواره به دنبال يک دشمن‌ ساختن از ديگران است تا سياست‌هاي غلط و خطاهاي راهبردي خود را توجيه کند. وزير امور خارجه کشورمان با يادآوري اين که اين دشمن غربي‌ها براي 40، 50 سال کمونيسم بود، عنوان کرد: از ابتداي دهه 90 غربي‌ها خطر سبز را مطرح کردند. فراموش نکنيم اسلام هراسي زودتر از داعش شروع شد. براي غربي‌ها اين تفکر ضروري است که دشمن جديدي جايگزين دشمن قبلي شود و بسيار قبل‌تر از اينکه مظاهر وحشي‌گري مثل حمله صدام يا ظهور طالبان در افغانستان و القاعده که به دروغ به نام اسلام مطرح کردند، به وجود بيايد اين تفکر ظاهر شده بود چرا که نياز به يک دشمن جديد وجود داشت.
وي بيان کرد: در مهم‌ترين مراحل تاريخي ظهور و بروز دشمن‌انگاري اسلام و تبليغ پديده شرم‌آور قرون وسطايي داعش، حضرت آقا اين نامه‌ها را فرستادند. از طرفي مي‌بينيم گفتماني که بسيار زياد تلاش مي‌شود مطرح شود استفاده از عنوان اسلامي‌در کنار تروريسم است بخصوص رييس‌جمهور جديد آمريکا که در توئيت مفتضح اخير خود که صداي مسئولان انگليسي را در آورد از عنوان تروريسم اسلامي‌استفاده مي‌کند چرا که براي غالب‌سازي آن سياست گفته شده به آن نياز دارد.
وزير امور خارجه کشورمان با اشاره به نامه رهبري به جوانان غربي، گفت: مقام معظم رهبري در اين نامه‌ها مطرح کردند که چرا کساني که در غرب به دنيا آمده‌اند، تحصيل کرده‌اند و انگليسي و فرانسوي زبان مادري‌شان است در عراق و سوريه گردن انسان‌ها را مي‌زنند و غرب چه پاسخي براي اين توليدات دارد. اين سوال اساسي نه از موضع اتهام‌زني، بلکه از موضع چاره‌جويي است. رهبري به جوانان مي‌گويند من شما را مخاطب مي‌کنم چون شما مي‌توانيد اين درد را دوا کنيد.


رئيس کل دادگستري تهران به اقدامات اخير واکنش نشان داد؛
رئيس کل دادگستري تهران در نشست فصلي مجمع دبيران شوراهاي امر به معروف و نهي از منکر دستگاه‌هاي اجرايي استان تهران گفت: در يک حکومت به ويژه در حکومت اسلامي‌و در حوزه‌هاي مختلف از جمله ادارات و سازمان‌ها، مهمترين معروف، قانون مداري و بدترين منکر قانون گريزي
 است.
غلامحسين اسماعيلي تشريح کرد: در حوزة امر به معروف، مهمترين کاري که مي‌توان در دستگاه‌هاي دولتي انجام داد، تکيه بر انجام قانون، مقررات قانوني، نهي از منکر و مقابله با قانون گريزي است و بايد توجه داشته باشيد آمر به معروف و ناهي از منکر، اول خودش بايد عامل باشد و ما در دادگستري عامل بودن خودمان را التزام به قانون مي‌دانيم و به عنوان يک عنصر حکومتي، کارگزار و مستخدم دولت در نظام جمهوري اسلامي‌اين عامل بودن خود را با اين شيوه به ديگران نشان دهيم و سايرين را به اجراي قانون و رعايت عدم تبعيض در اجراي مقررات توصيه نماييم.
اسماعيلي با برشمردن جريان حوادث اخير عنوان داشت: رويدادهايي که اخيراً در فضاي مجازي با اين بست‌نشيني‌ها صورت گرفته است، نماد عيني قانون گريزي است؛ زيرا همه بايد تسليم قانون باشند و بنده به نخبگان و آمران به معروف و ناهيان از منکر نصيحت مي‌کنم که متذکر شويد به اينگونه افراد که مطاع قانون باشند و قانون به ما در دستگاه قضايي مي‌گويد، هرکس عليه او ادعايي و شکايتي مطرح شد و گزارشي نزد مراجع قضايي واصل شد بايد مورد رسيدگي قرار گيرد و کسي که در مظان اتهام است بايد در دادگاه حاضر و دفاعيات خود را ارائه و در نهايت هم تسليم حکم دادگاه باشد و در يک جمع بندي بايد عرض کنم کمتر از ۳۰ درصد پرونده‌هاي ما منجر به محکوميت و ۷۰ درصد آن منتهي به برائت مي‌شود، بديل اينکه طرفين در فرايند رسيدگي يا با هم سازش مي‌کنند و يا بدليل فقدان ادله و يا ادعاهاي واهي منتهي به محکوميت نمي‌شود و اگر ما قانون را به طور کلي بپذيريم، جامعه خوبي را شاهد خواهيم بود.
وي افزود: ما در نظام جمهوري اسلامي‌ايران و نظام قضايي خودمان يک استقلال قوه قضائيه و يک استقلال قاضي را داريم و قوه قضائيه به پرونده رسيدگي نمي‌کند، بلکه قاضي به آن رسيدگي مي‌کند؛ چرا که مردم شکايت را نزد قاضي طرح مي‌کنند و او بدون توجه به اينکه اين فرد به چه کسي وابسته و يا به کدام حزب، مذهب، نژاد و قوم متصل است، به هيچ عنوان براي او ملاک نيست و فقط پرونده را مي‌بيند و رسيدگي مي‌نمايد و همة شما ملاحظه نموده‌ايد که دادگستري از همة احزاب، مذاهب، اقوام و حرف، متهم و محکوم و برائت هم داشته‌ايم و اگر قانون را بپذيريم و قضاوت قاضي را، مملکت ما سامان پيدا مي‌کند و در اين قضايا بايد آگاهانه اظهار نظر نمائيم.
رئيس کل دادگستري استان تهران در ادامة سخنان خود عملکرد قوه قضائيه و بويژه دادگستري‌ها را بطور مطلق امر به معروف و نهي از منکر دانست و متذکر شد: در دادگستري تمام احکامي‌که صادر مي‌کنيم يا امر به معروف است يا نهي از منکر و يا هر دوي آنها و ما وقتي اعلام مي‌کنيم تعداد ۱۵ ميليون پرونده را رسيدگي نموديم؛ يعني همين ميزان امر به معروف و نهي از منکر انجام داديم و همچنين وقتي در استان تهران اعلام مي‌کنيم تعداد ۳ ميليون پرونده رسيدگي کرديم؛ به اين معناست که همين تعداد امر به معروف و نهي از منکر واقعي و اثرگذار انجام گرفته است و اين ويژگي خاص در ساير ادارات و نهادها وجود ندارد و بدين دليل ما يک گزارش عملکرد عظيم در حوزه‌امر به معروف و نهي از منکر در دست داريم.


معاون امنيتي انتظامي‌وزارت کشور گفت: کساني که اقدام به آتش زدن مراکز عمومي‌کرده‌اند، فريب خوره‌اند و فاقد مباني اعتقادي براي اقدام خود هستند.
به گزارش ايسنا، حسين ذوالفقاري درباره خرابکاري‌هاي اخير عده‌اي وابسته به يک فرد فراري خارج از کشور در تهران که اقدام به آتش زدن درب‌هاي باشگاه پرسپوليس داشته است، گفت: تعدادي از افراد وابسته به اين فرد بازداشت شده‌اند؛ البته عدد آنها قابل توجه نيست اما عمده آنان بازداشت شده‌اند.وي با بيان اينکه افراد دستگير شده اظهار پشيماني کرده‌اند و‌ هيچ مباني اعتقادي و فکري براي کارهاي خود نداشتند، تصريح کرد: تعدادي از اين افراد فريب خورده قبل از انجام خرابکاري بازداشت شدند.
وي در خصوص ساماندهي داعش در آسياي ميانه از جمله افغانستان پس از شکستشان در محور سوريه و عراق گفت: اعضاي داعش از چند سال قبل براي ادامه حيات و بقاي خودشان چنين برنامه‌اي را در نظر گرفته بودن و اخيراً نيز به سراغ عملياتي کردن آن برنامه‌ها حرکت مي‌کنند. 
معاون‌امنيتي وزارت کشور خاطرنشان کرد: تا جايي که ما اطلاع داريم اقبالي به آنان در اين مناطق نشده است و‌ بعيد مي‌دانيم آن گستردگي مورد نظرشان را اجرايي کنند چون زمينه اجتماعي کمتري در آن مناطق نسبت به اين گروهک وجود دارد.

رييس قوه قضاييه به اظهارات احمدی نژاد واکنش نشان داد؛
 رئيس دستگاه قضايي با تاکيد بر اينکه درون کشور کساني عليه قوه‌ قضائيه و مسئولان دستگاه قضايي دروغ‌هايي را مي‌گويند و اين دستگاه را تخريب مي‌کنند گفت: آقايي که چند دقيقه صحبت کرده و از مسئولان سابق بوده، 50 حرف خلاف واقع عليه قوه‌ قضائيه گفته است، چرا؟ متاسفانه توجه نمي‌کنند که خيانت به جمهوري اسلامي‌ايران است.
به گزارش ايسنا، آيت‌ الله صادق آملي لاريجاني در همايش بسيج حقوقدانان افزود: انسان ادعاي مردمي‌و پشتوانه مردمي‌داشته باشد و اينطور از پشت به نظام جمهوري اسلامي‌خنجر بزند، آيا اين قابل قبول است؟
وي با بيان اينکه‌امروز جمهوري اسلامي، تاوان ايستادگي خود را مي‌دهد، گفت: عده اي در حال تخريب جمهوري اسلامي‌هستند و درون کشور هم عده‌اي سياه نمايي مي‌کنند و اين همه واقعيت را نمي‌بينند. نفس بقاي نظام اسلامي‌با اين همه فشار و تحريم، يک معجزه است که ناشي از بصيرت ملت ماست، اما برخي سياه نمايي مي‌کنند و دنبال قطع اميدها هستند و عده اي مي‌خواهند براي خود کاسبي راه بياندازند و بگويند ما منجي هستيم؛ چرا مي‌خواهيد به خاطر يک کار سخيف، روي ارزش‌هاي انقلاب يک خط سياه بکشيد؟ اين بالاترين خيانتي است که عده اي انجام مي‌دهند.
 رييس قوه قضاييه افزود: در درون کشور هم متاسفانه کساني آب به آسياب دشمن مي‌ريزند و دروغ‌هاي عجيب و غريب مي‌گويند که انسان متاسف مي‌شود.
آملي‌لاريجاني تصريح کرد: آمده‌اند و استنکار مي‌کنند که سازمان زندان‌ها بايد زيرمجموعه قوه قضاييه باشد در حالي که اينها از لوازم کار دستگاه قضايي است. مي‌گويند در فلان کشورها زير نظر دولت است، خوب در آنجا نظامات‌شان فرق مي‌کند و زير نظر وزارت دادگستري است. در هيچ جاي دنيا، قوه قضاييه اي با اين استقلال پيدا نخواهيد کرد. حالا ما اصلا سر چي بحث مي‌کنيم. يک نظامي‌تشکيل شده و قانون اساسي دارد. مي‌گويند الحاق سازمان زندان‌ها خلاف قانون اساسي است و مي‌گويند اول انقلاب يه مصوبه اي خلاف انجام شده و همين طور مانده است و مي‌گويند اصلا به زندان‌ها سر نمي‌زنند. اولاً شوراي انقلاب به لحاظ استحکام، گاهي مصوباتش از مصوبات مجلس هم بالاتر بود چون به تجويز و امضاي امام راحل بود. شوراي نگهبان آن وقت که ما بحث مي‌کرديم، درباره قوانين مصوب مجلس و قبل از انقلاب را نظر مي‌داد، اما مصوبات شوراي انقلاب را فقهاي شوراي نگهبان هم نمي‌توانند لغو کنند و نمي‌توانند بگويند خلاف شرع است چون مويد به نظر امام راحل بود.
آملي لاريجاني با بيان اينکه الحاق سازمان زندان‌ها به قوه قضاييه ربطي به مصوبه شوراي انقلاب ندارد و زير نظر قرار گرفتن سازمان زندان‌ها مصوبه سال 1364 است، گفت: حالا يک آقايي بلند مي‌شود و مي‌گويد خلاف قانون اساسي است. خيلي خب، نظر شماست اما اين را به عنوان يکي از خطاهاي جمهوري اسلامي‌عنوان مي‌کنند؛ واقعاً عجيب است.
وي اضافه کرد: مي‌گويند به زندان‌ها نظارت نمي‌شود. اين چه دروغي است آخر؟ من خودم در دادسرا، زندان، سازمان ثبت و پزشکي قانوني حضور يافتم. معاون اول و دادستان کل حضور يافتند و روساي کل به صورت منظم بر دادسراها و زندان‌ها نظارت مي‌کنند. در تهران يک بار بدون اطلاع قبلي به يکي از شعبات دادگاه رفتم. دفتر حضور و غياب را گرفتم و ديدم برخي نيستند. پرسيدم گفتند که در زيارت عاشورا هستند و گفتم زيارت عاشورا مستحب، اما خدمت به مردم واجب است و مي‌توانند در منزل خود زيارت عاشورا بخوانند.
رييس قوه قضاييه با بيان اينکه مسئولان قوه قضاييه همه زحمت مي‌کشند، اما چه دروغ‌هايي که گفته نمي‌شود، گفت: عده اي بال بال مي‌زنند براي دفاع از همراهان شان و نظام را زير سئوال مي‌برند. يک بنده خدايي گفته بود 17 ميليون پرونده در قوه قضاييه وجود دارد و سريع ضرب در دو کرده و گفته بود 34 ميليون گرفتار داريم و قوه قضاييه توي سر آنها مي‌زند، اين چه ادبياتي است؟ آن هم کسي که سال‌ها مسئوليت داشته است. وي افزود: در بدو ورود بنده‌امکان گرفتن آمار وجود نداشت و سيستم cms تکميل نشده بود؛ ضمن اينکه‌امار پرونده‌ها 15 ميليون است و بارها گفتيم اين به معناي 15 ميليون نزاع و شکايت نيست. مگر دستگاه قضايي تو سر مردم مي‌زند؟ به دستگاه قضايي مراجعه مي‌کنند و دستگاه قضا نيز حکم مي‌کند. اين سياه نمايي‌ها عليه قوه قضاييه غلط است. ما نمي‌گوييم اشکال نداريم و قطعاً براي برطرف کردن آن تلاش مي‌کنيم.
وي افزود: قاضي بايد با ارباب رجوع با تکريم رفتار کند. يک بار به من گزارش دادند که فلان قاضي با مردم و وکلا بد رفتار مي‌کند و چند بار تذکر داده شد و نهايتاً انفصال داديم. من برخلاف عده اي که مي‌گويند ويرانه تحويل گرفتيم، مي‌گويم که دستگاه قضايي سير تکاملي داشته است. 


افزايش 21 درصدي توليد خودرو سواري در 7 ماهه سال نشان داد؛
گروه صنعت، معدن و تجارت: توليد خودرو در کشور از ابتداي سال‌جاري روند رو به رشد خود را آغاز و ادامه داده است. افزايش ميزان توليد اتومبيل در کشور طي سال‌هاي گذشته و در دولت يازدهم به صورت محسوسي آغاز شده و همچنان ادامه دارد. 
در سال گذشته (1395) آمار توليد خودرو در کشور به يک ميليون 200 هزار دستگاه رسيده بود و براساس برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته از سوي مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار بود تا اين رقم به حدود يک ميليون 500 هزار افزايش پيدا کند. حالا آنطور که گزارش‌هاي رسمي‌و صحبت‌هاي مطرح شده از سوي مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان مي‌دهد روند رو به رشد توليد خودروسازي‌هاي کشور همچنان ادامه دارد.
صنعت خودرو در ايران سابقه‌اي ۵۰ ساله دارد؛ اما با وجود اين سابقه طولاني، متاسفانه ما خودروساز نيستيم و تنها توليد‌کننده خودرو هستيم و ‌خودروساز بنگاهي است که بتواند خودرو طراحي کند و محصولاتي را که طراحي آن توسط خود بنگاه انجام شده است، به بازارهاي جهاني روانه کند. متاسفانه صنعت خودرو ايران در اين شرايط قرار ندارد و خودروساز نيست؛ بلکه تنها توليد‌کننده است. 
استفاده خودروسازان از فرصت برجام
آخرين صحبت‌هاي مطرح شده از سوي محمد شريعتمداري، وزير صنعت، معدن و تجارت نيز نشان دهنده همين موضوع روند رو به رشد در صنعت خودروسازي کشور است. حقيقت اين است که طي ماه‌هاي گذشته هيچ صنعتي در کشور مثل صنعت خودرو نتوانسته از فرصت‌هاي برجام استفاده کند. يکي از سياست‌هاي وزارت صنعت، معدن و تجارت، استفاده حداکثري از ظرفيت‌هاي برجام بوده؛ اين در حالي است که خودرو، صنعتي است که با همه اقشار مختلف مردم سروکار دارد. 
خودرو امروز يک وسيله لوکس و تشريفاتي نيست؛ ‌بلکه به‌عنوان يک نياز اساسي و ضروري در زندگي مردم مطرح شده است، بنابراين از جايگاه ويژه‌اي در زندگي مردم برخوردار است. به اعتقاد کارشناسان صنعت خودروي کشور در شرايط فعلي، هيچ راهي جز مشارکت با صاحبان برند براي ارائه خدمات مطلوب و مفيد ندارد؛ اين در حالي است که در سال ۲۰۱۶، ۹۳ ‌ميليون دستگاه خودرو در جهان ساخته شده و سهم ايران از اين ميزان توليد، تنها يک ميليون دستگاه خودرو است. اين آمار نشان‌دهنده اين است که خودروسازي ايران نمي‌تواند در سطح جهاني اثرگذار و بازيگر باشد. بر همين اساس، پس از برجام خودروسازان ‌داخلي تشويق شده‌اند تا ‌با صاحبان برندهاي جهاني مذاکره کنند و توجه آنها را به بازار ايران براي حضور و سرمايه‌گذاري فراهم کنند.
رشد 21 درصدي توليد سواري
در همين حال وزير صنعت، معدن و تجارت از افزايش ۲۱ درصدي توليد اتومبيل سواري در ۷ ماهه‌امسال خبر داد. به گزارش ايسنا، محمد شريعتمداري با بيان اينکه توليد اتومبيل سواري در هفت ماهه‌امسال نسبت به سال ۹۵ ، ۲۱ درصد افزايش يافته است، افزود: در هفت ماهه‌امسال توليد اتوبوس، ون و ميني بوس نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸۳ درصد افزايش يافته است و توليد کاميون و کشنده در اين بازه زماني ۱۸ درصد افزايش پيدا کرد. 
وي همچنين گفت: همچنين توليد کمباين در هفت ماهه‌امسال نسبت به سال گذشته ۱۲۳ درصد افزايش يافته است. شريعتمداري افزود: در زمينه توليد تراکتور در هفت ماهه‌امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته با افزايش ۲۴درصدي روبه رو بوديم. وي با بيان اينکه تمامي‌اين موارد نشانه حرکت صنعت در ساخت و توليد خودروي سبک،سنگين و تخصصي است، گفت: اين حرکت به فضل خدا و تلاش صنعتگران کشور با شتاب بيشتر و عمق ساخت داخل بيشتري ادامه مي‌يابد.
ايران سيزدهمين بازار خودرو در جهان
هفته گذشته بود که برخي گزارش‌ها منتشر شد که براساس آن ايران سيزدهمين بازار خودرو در جهان است و جايگاهش در خاورميانه هم در رتبه يک و بالاتر از ترکيه قرار دارد. ميزان توليد خودرو در کشور بعد از برجام رشد خوبي داشته است، به‌طوري که مسوولان معتقدند اين بخش از اقتصاد بيشترين بهره را از برجام برده است. مطابق آمارها، توليد خودرو در کشور در حال حاضر در مرز توليد 960 هزار دستگاه قرار دارد که به گفته معاون وزير صنعت، معدن و تجارت تا انتهاي ماه به توليد يک ميليون دستگاه خودرو افزايش خواهد يافت. 
چندي پيش هم معاون طراحي و توسعه محصولات جديد ايران‌خوردو اعلام کرد در سال ۲۰۲۵ بايد 3 ميليون دستگاه خودرو در ايران توليد شود که طبق برنامه‌ريزي صورت گرفته بايد يک‌سوم آن به بازارهاي خارجي صادر شود. در سال ۲۰۲۵ تقاضاي داخلي خودرو در بازار ايران بين دو ميليون و دو ميليون و ۵۰۰ هزار دستگاه خواهد بود که اين ميزان بايد ازسوي خودروسازان داخلي تامين شود. 
به هر حال رشد توليد خودرو در کشور از نگاه سازمان‌هاي بين‌المللي هم پنهان نمانده است. طبق گزارش سازمان بين‌المللي توليدکنندگان وسايل نقليه موتوري (OICA) ايران با توليد يک ميليون و 164 هزار و 710 خودرو در رتبه هجدهم توليدکنندگان خودرو در سال 2016 قرار گرفت. ميزان توليد خودرو در ايران در سال گذشته ميلادي با 18.6درصد رشد همراه بوده است. ايران در اين مدت يک ميليون و 74 هزار خودرو سواري و 90 هزار و 710 دستگاه خودرو تجاري توليد کرده است. به اين ترتيب البته ايران هنوز با سال‌هاي اوج خود در سال‌هاي 2011 و توليد يک ميليون و 600 هزار دستگاه خودرو فاصله دارد، اما رشد در اين صنعت ديده مي‌شود. از طرفي، آنطور که وزارت صنعت، معدن و تجارت پيش‌بيني کرده، ميزان توليد خودرو در ايران در سال 96، يک ميليون و 600 هزار دستگاه خواهد بود. مقداري که محسن صالحي‌نيا معاون وزير صنعت، معدن و تجارت آن را تاييد مي‌کند. او مي‌گويد: همان يک ميليون و 600 هزار دستگاهي که از ابتداي سال پيش‌بيني کرده بوديم تا انتهاي سال جاري محقق خواهد شد. صالحي‌نيا همچنين درباره ميزان توليد خودرو تا به‌امروز ادامه داد: الان در مرز 960هزار دستگاه قرار داريم و تا انتهاي ماه به توليد يک ميليون دستگاه خودرو خواهيم رسيد. او همچنين با اشاره به پيش‌بيني توليد سال آينده خودرو عنوان مي‌کند که هنوز برنامه‌ريزي نکرده‌ايم. معمولا اواسط دي‌ماه برنامه جمع‌بندي مي‌شود و تفاهم‌ها صورت مي‌گيرد، سپس از اواسط بهمن‌ماه برنامه سال آينده عنوان خواهد شد. اما قطعا سال آينده رشد توليد بيشتري برنامه‌ريزي خواهد شد.


رييس جمهور در مراسم افتتاح فاز نخست طرح توسعه بندر شهيد بهشتي چابهار اعلام کرد؛
گروه راه و مسكن: صبح ديروز يكشنبه ( 12 آذرماه 96) پس از حدود ۵ سال کار مداوم فاز نخست طرح توسعه بندر شهيد بهشتي چابهار باحضور رييس جمهوري و مقامات ۱۷ کشور جهان افتتاح شد كه در مراسم افتتاح فاز نخست طرح توسعه بندر شهيد بهشتي چابهار، رييس جمهور ترانزيت را يکي از مسيرهاي اصلي اتحاد و ارتباط ملت‌هاي منطقه با هم دانست و گفت: اولين گام در راستاي اتصال همسايگان شرقي و کشورهاي آفريقايي از طريق جنوب ايران به آسياي مرکزي و اروپاي شرقي اين بود که بندر چابهار ظرفيت لازم را براي تردد بار و مسافر پيدا کند و امروز اين اتفاق افتاده و ظرفيت اين بندر از ۲.۵ ميليون تن به ۸.۵ ميليون تن افزايش يافته است.
برداشتن نخستين گام در توسعه جنوب شرق کشور
قرارگرفتن بندر چابهار در ورودي تنگه هرمز و خليج فارس باعث شده است كه اين بندر ظرفيت بالقوه قابل توجهي در رقابت با ديگر بنادر منطقه داشته باشد، ظرفيتي که باعث مي‌شود بسياري از کشتي‌ها به جاي تلف کردن زمان چند روزه خود در رسيدن به نقاط پاياني خليج فارس کالاهاي خود را در ورودي اين محدوده دريايي تخليه کنند. به عبارتي چابهار کوتاه‌ترين مسير اتصال کشورهايي مانند هند به آسياي ميانه و اروپاي شرقي است و از اين رو توان آن را خواهد داشت که نقش جدي در ترانزيت کالا ميان کشورهاي منطقه بازي کند. 
همچنين علاوه بر افتتاح فاز نخست طرح توسعه بندر شهيد بهشتي كه شامل اجراي موج شکن و دايک بيروني، لايروبي حدود ۱۵.۸ ميليون متر مکعب، احياي حدود ۲۰۳ هکتار، ساخت ۲ پست اسکله کانتينري به طول ۷۲۰ متر، سه پست اسکله چند منظوره به طول ۶۸۴ متر با ظرفيت کشتي‌هاي ۵۰ تا ۱۰۰ هزار تن، ايجاد ترمينال‌هاي کانتينري و چند منظوره به وسعت حدود ۶۴ هکتار و تامين ۱۶ دستگاه جرثقيل کانتينري و محوطه اي است، در طول ماه‌هاي گذشته بندر چابهار دو پيشرفت قابل توجه ديگري را هم تجربه کرده است، از يک سو با ورود سرمايه‌گذاران هندي که مقرر است ۸۵ ميليون دلار سرمايه گذاري مستقيم و ۱۵۰ ميليون دلار خط اعتباري به چابهار اختصاص دهند، اوضاع زيرساختي اين بندر نسبت به گذشته تحولي جدي پيدا کرده است و از سوي ديگر راه‌آهن چابهار به عنوان يکي از اصلي‌ترين اولويت‌هاي دولت در دستور کار قرار گرفته است و طبق اعلام رييس جمهور هم‌اكنون پيشرفت آن به حدود ۲۷ درصد رسيده و اميد است که در کوتاه‌ترين زمان ممکن به بهره‌برداري برسد.
 انتظار مي‌رود كه پس از افتتاح فاز نخست توسعه بندر چابهار که سال ۸۷ کلنگ آن به زمين خورد، فازهاي بعدي توسعه بندر شهيد بهشتي که تا فاز پنجم تعريف شده‌است با سرعت بيشتري پيگيري شود، به‌طوري كه مقرر شده است كه اين بندر در جريان 5 طرح توسعه متفاوت سرانجام به ظرفيت تخليه و بارگيري ۸۲ ميليون تن کالا در طول سال برسد. در حال حاضر اين امکان در بندر چابهار به وجود آمده است که کشتي‌‌هايي با عظمت ۱۰۰ هزار تني در آن پهلوگيري کنند و با استفاده از ظرفيت‌هاي موجود امکان ورود ديگر کشتي‌ها به اسکله تجاري چابهار نيز وجود دارد. ايران در طول سال‌هاي گذشته رقابتي شدن بنادر خود با مجموعه‌هاي اقتصادي و دريايي منطقه را به عنوان يکي از اولويت‌هاي جدي در نظر گرفته است، لذا به طورحتم بندر چابهار در آينده نزديک بار سنگين اين طرح کلان را برعهده خواهد گرفت.
در مراسم افتتاح فاز نخست طرح توسعه بندر چابهار که با حضور وزرا و ميهمانان خارجي از ۱۷ کشور و مسئولان و مقامات ارشد کشوري و لشگري در مرکز همايش‌هاي بين‌المللي منطقه آزاد چابهار برگزار شد، حجت الاسلام و المسلمين دکتر حسن روحاني با تاکيد بر اينکه ايران علاقمند به فاصله با هيچ کشوري نيست، سرآغاز اعتدال را باور و به رسميت شناختن منافع يکديگر برشمرد و گفت: منافع مشترک زمينه ساز وحدت و امنيت منطقه اي است.
رييس جمهور با ابراز خرسندي از افتتاح اين بندر اظهارداشت: اين بندر در زماني افتتاح مي‌شود که شرايط منطقه ما از گذشته بهتر شده است. عده‌اي فکر مي‌کردند منطقه ما منطقه جنگ، نزاع، برخورد شيعه و سني و برخورد افراطيون و مردم خوب اين سرزمين است و منطقه سرزمين حضور قدرت‌ها و دخالت‌هاي خارجي است.
دکتر روحاني خاطرنشان کرد: امروز ما از تمامي‌اين تفکرات فاصله گرفته‌ايم و مردم اين منطقه نشان دادند، بين اقوام و مذاهب مختلف در اين سرزمين فاصله‌اي وجود ندارد. البته در اين زمينه علماي شيعه و سني و نخبگان و بزرگان چه در ايران و چه در کشورهاي منطقه گام‌هاي بلندي را برداشته‌اند.
رييس جمهور ادامه داد: بايد مردم منطقه و منافع کشورها به رسميت شناخته شده و اقوام، فرهنگ‌ها و قوميت‌ها را تحت چتر، فرهنگ ملي کشورهاي منطقه به رسميت بشناسيم.
دکتر روحاني با تأکيد بر اينکه قدرت هر کشوري در قدرت منطقه است، افزود: اگر منطقه‌امن و قدرتمند باشد، همه از آن استفاده و بهره‌برداري خواهند کرد.
رييس جمهور اظهارداشت: فرهنگ و سياست جايگاه ويژه‌اي براي افزايش تعامل ميان کشورها دارد، فرهنگ‌هاي گوناگون در اين منطقه از مديترانه تا آفريقا و شبه قاره هند و اقصي نقاط آسيا يکسان، ريشه‌دار و مشترک هستند.
دکتر روحاني با بيان اينکه اقتصاد نيز نقش مهمي‌در تعامل ميان کشورها دارد، افزود: ما بايد اقتصاد کشورها را به هم متصل کنيم و براي ايجاد وحدت، پيوستگي راه‌ها و مسيرهاي تجاري و پيوستگي نخبگان و علما اهميت دارد و امروز ما از پيوستگي حمل و نقل در اين راستا سخن مي‌گوييم.
دکتر روحاني تصريح کرد: همه کشورهاي منطقه از لحاظ اقتصادي به يکديگر نياز دارند و اگر کشوري فکر کند در بخش‌هاي مختلف از جمله کشاورزي، صنعت و علم بي‌نياز است حتماً اشتباه کرده است و اين نياز در صورتي که چارچوبي صحيح براي آن تعريف شود مي‌تواند باعث وحدت بيشتر نيز شود.
رييس جمهور ادامه داد: اگر کشورهاي مختلف بتوانند از طريق مسيرهاي جاده‌اي، ريلي و بندري همديگر را کنار هم بيابند و منافع مشترک را در اين همبستگي و مسيرها ببينند، باعث افزايش وحدت خواهد شد.
دکتر روحاني منافع مشترک را باعث بوجود آمدن و تقويت امنيت در منطقه برشمرد و اظهار داشت: اگر همه کشورهاي منطقه بهم متصل باشند و منافع مشترک با هم داشته باشند، اين منافع موجب همبستگي و تقويت امنيت خواهد بود.
رييس جمهور خاطرنشان کرد: چابهار نقطه درخشان در منطقه و بندر و ساحلي است که مي‌تواند ملت‌هاي منطقه را هر چه بهتر و بيشتر به يکديگر متصل کرده و منافع مشترک را براي کشورهاي منطقه تعريف کند.
دکتر روحاني افزود: اهميت چابهار به واسطه‌امنيت و وحدتي است که توسط مردم استان سيستان و بلوچستان بوجود آمده و اين در سايه همبستگي قومي‌و مذهبي حاصل شده است. 
رييس جمهور ترانزيت را يکي از مسيرهاي اصلي اتحاد و ارتباط ملت‌هاي منطقه با هم دانست و گفت: اولين گام در راستاي اتصال همسايگان شرقي و کشورهاي آفريقايي از طريق جنوب ايران به آسياي مرکزي و اروپاي شرقي اين بود که بندر چابهار ظرفيت لازم را براي تردد بار و مسافر پيدا کند و امروز اين اتفاق افتاده و ظرفيت اين بندر از ۲.۵ ميليون تن به ۸.۵ ميليون تن افزايش يافته است.
تأکيد بر افزايش ظرفيت لازم براي تردد بار و مسافر در بندر چابهار
دکتر روحاني با اشاره به لزوم پيگيري مسئولان براي تکميل و افتتاح فازهاي بعدي اين بندر و اتصال آن از طريق جاده و ريل به کشورهاي منطقه، گفت: جاده اصلي چابهار به زاهدان بايد ابتدا ترميم و پس از آن تبديل به بزرگراه شود همچنين بايد چابهار نيز به شبکه ريلي سراسري کشور متصل شود.
رييس جمهور افزود: امروز ۲۷ درصد پروژه راه‌آهن چابهار انجام شده و بايد در راستاي تکميل آن تلاش بيشتري کنيم.
دکتر روحاني با اشاره به انتقال اولين محموله ميان هند و افغانستان از طريق چابهار، گفت: از طريق بندر چابهار مي‌توانيم به منطقه آسياي مرکزي، درياي سياه و اروپاي شرقي متصل شويم و اين ترانزيت مي‌تواند تحولي بزرگ در تجارت و اقتصاد منطقه ايجاد کند.
رييس جمهور با اشاره به اينکه از توسعه و پيشرفت بندر گوادر استقبال مي‌کنيم، گفت: ما بايد به دنبال رقابت سازنده باشيم.
 ضرورت رعايت مسايل زيست‌محيطي در تکميل فاز اول بندر شهيد بهشتي
دکتر روحاني رعايت مسايل زيست‌محيطي در تکميل فاز اول بندر شهيد بهشتي را بسيار مهم دانست و گفت: انسان‌ها با توسعه صنعت و تکنولوژي در طبيعت مداخله مي‌کنند و هر چه آثار سوء اين دخالت کمتر باشد، به نفع انسان‌ها خواهد بود و امروز خوشحاليم که در اين پروژه و در جابجايي کلوني مرجاني مسايل زيست محيطي به خوبي رعايت شده است.
 ترغيب کشورها در گرو تخفيف براي پهلوگيري کشتي‌ها 
رييس جمهور در نظر گرفتن تخفيف براي پهلوگيري کشتي‌ها و انبارداري کالاها را در ترغيب کشورها در استفاده از اين بندر مهم دانست و گفت: امروز خوشحالي ما تنها براي افتتاح يک بندر و توسعه يک استان نيست، بلکه بخاطر وحدت و تعامل ميان کشورهاي منطقه بوده و اينکه کشورهاي منطقه بتوانند از اين طريق بهم متصل شوند. تنها راه تقويت امنيت توسعه روابط و اتصالات علمي‌و فرهنگي ميان کشورهاي منطقه است.
رييس جمهور با تجليل از تلاش‌هاي نيروي دريايي بخاطر ايجاد امنيت دريايي در منطقه گفت: امروز نيروي دريايي جمهوري اسلامي‌ايران در خليج فارس و درياي عمان و آب‌هاي بين‌المللي نقش ارزنده اي در ايجاد امنيت درياي در منطقه ايفا مي‌کنند و چابهار به اين لحاظ اهميت دارد که در کنار خود نيروي دريايي دارد که حافظ امنيت سواحل و آب‌هاي منطقه است. ناوچه‌هاي نيروي دريايي جمهوري اسلامي‌ايران تاکنون بسياري از کشتي‌هاي ديگر کشورها را از دست‌درازي دزدان دريايي نجات دادند و اين در حالي است که بايد نيروهاي دريايي در راستاي توسعه‌امنيت درياي منطقه يکديگر را ياري کنند.
تأکيد بر اهميت ويژه حيث اقتصادي و سياسي بندر چابهار در منطقه
همچنين رييس جمهور پس از بهره‌برداري از فاز اول طرح توسعه بندر بين المللي شهيد بهشتي چابهار در جمع خبرنگاران، تصريح کرد: کريدور شمال - جنوب براي منطقه و جهان بسيار حائز اهميت است و امروز خوشحاليم که اولين فاز آن به بهره‌برداري رسيده است و اميدواريم هر چه سريع‌تر بتوانيم فازهاي بعدي را احداث و ظرفيت نهايي اين بندر را بيش از پيش افزايش دهيم.
دکتر روحاني، بهره‌برداري از اولين فاز بندر مهم تجاري و بين‌المللي چابهار را يک روز مبارک و تاريخي دانست و اظهار داشت: اين بندر موقعيت و جايگاه ويژه‌اي دارد که مي‌تواند کريدور شمال – جنوب را در يک مسير کوتاهي قرار داده و آن را به اقيانوس متصل کند.
دکتر روحاني با اشاره به اينکه کريدورهاي ديگر بين‌المللي جنوب - شمال، به خليج فارس منتهي مي‌شود و اين کريدور به لحاظ اينکه به اقيانوس متصل مي‌شود، حائز اهميت است، افزود: اين کريدور و بهره‌برداري از اين بندر اهميت ويژه اقتصادي دارد، زيرا باعث مي‌شود کالاها در زمان کوتاه‌تر و با قيمتي مناسب‌تر در اختيار کشورهاي همسايه قرار گيرد. کشورهاي همسايه در شرق کشورمان مانند افغانستان و همسايگان شمالي ما در آسياي ميانه به واسطه اين کريدور به جنوب ايران و آب‌هاي آزاد و اقيانوس متصل مي‌شوند و اين از لحاظ سياسي براي ما اهميت داشته و روابط ما را با کشورهاي شرقي، شمالي و حتي اروپايي در آينده توسعه خواهد داد.
دکتر روحاني با اشاره به اينکه بهره‌برداري از اين بندر در مجموع براي استان سيستان و بلوچستان نيز حائز اهميت است، گفت: اتصال راه‌آهن سراسري به چابهار نيز مي‌تواند موقعيت ممتاز‌تري را براي اين منطقه ايجاد کند. در طراحي اين بندر، پنج پست اسکله به بهره‌برداري مي‌رسد و بيش از ۲۰۰ هکتار زمين استحصال شده که مي‌تواند براي مردم اين استان اشتغال‌زايي ايجاد کند و هم مي‌تواند ارتباط ايران با ديگر کشورها را نزديک‌تر کند.


رهبر انقلاب بر مواجهه با خصومت‌هاي دشمنان تاکيد کردند؛
رهبر انقلاب تاکيد کردند: امروز نيروهاي مسلح به بهترين نيروي انساني از لحاظ فکري، عملي، عزم و اراده احتياج دارند تا بتوانند آسيب‌ناپذيري ملت را در مقابل دشمني‌ها حفظ کنند. آيت الله خامنه‌اي فرمانده معظم کل قوا در ديدار فرماندهان ارشد نيروهاي مسلح و برگزيدگان جشنواره مالک‌اشتر با اشاره به خصومت‌هاي تمام‌نشدني دشمنان با ملت و نظام اسلامي، مواجهه با اين معارضه‌ها را در گرو ايستادگي و تقويت روزافزون توانايي‌هاي نيروهاي مسلح خواندند و تأکيد کردند: امروز نيروهاي مسلح به بهترين نيروي انساني از لحاظ فکري، عملي، عزم و اراده احتياج دارند تا بتوانند آسيب‌ناپذيري ملت را در مقابل دشمني‌ها حفظ کنند.
رهبر انقلاب اسلامي‌با ابراز خرسندي از عمق‌بخشيدن به حرکت پيشرونده نيروهاي مسلح در بخش نيروي انساني با برگزاري جشنواره مالک اشتر، افزودند: لازمه پيشگامي‌در موفقيت‌ها، استمرار حرکت رو به جلو و بدون توقف است، بنابراين بايد در هر بخش که مسئوليت و وظيفه‌اي برعهده داريد، بي‌وقفه و مستمر، کار و تلاش کنيد.
ايشان، نام‌گذاري جشنواره به‌نام جناب مالک‌اشتر از فرماندهان و ياران اميرالمومنين علي عليه‌السلام را آموزنده توصيف کردند و گفتند: مالک‌اشتر در «بصيرت و شناخت صراط مستقيم»، «عزم راسخ»، «احساس مسئوليت و آمادگي براي مجاهدت»، «شجاعت و قدرت فرماندهي» و در عين حال در «معنويت، عبادت، تقوي و تواضع» برجسته و الگوست و فرماندهان نيروهاي مسلح بايد بيش از ديگران، اين حالات و روحيات عالي را در خود تقويت کنند.
پيش از سخنان فرمانده کل قوا، سردار سرلشکر باقري رئيس ستاد کل نيروهاي مسلح با تبريک پيروزي‌هاي غرورآفرين و راهبردي جبهه مقاومت، گفت: در هشتمين جشنواره مرکزي مالک اشتر، ۵۲ نفر از فرماندهان و مسئولان رده‌هاي موفق نيروهاي مسلح معرفي و تقدير شدند.
جلوه‌هاي کاذب، ياد شهيدان را کهنه نکند
همچنين بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامي‌در ديدار دست‌اندرکاران کنگره ۱۲ هزار شهيد استان آذربايجان‌غربي که در تاريخ ۳۰ مهر ۹۶ برگزار شده بود، در محل اين همايش در اروميه منتشر شد.
آيت الله خامنه‌اي در اين ديدار با اشاره به اهميت زنده نگه‌داشتن ياد و نام شهيدان و روحيه فداکاري و شهادت، گفتند: برترين شخصيت‌ها و چهره‌هاي درخشان تاريخ ما در قرنهاي اخير، جوانان فداکاري بودند که به دفاع از کشور و انقلاب شتافتند.
رهبر انقلاب اسلامي‌با اشاره به اين واقعيت تاريخي که هر گاه مردان فداکار و با گذشت به ميدان نيامده‌اند، کشور دچار ذلت شده و هر گاه همچون دوران دفاع مقدس مردان بزرگ و دلاور در صحنه حضور داشته‌اند، کشور سربلند شده است، افزودند: نبايد اجازه داد در اثر برخي جلوه‌هاي کاذب و عظمت‌هاي دروغين، ياد شهيدان فراموش و کهنه شود و فعاليت‌هايي همچون کنگره شهدا، پادزهر آن توطئه و حرکت مسموم است.
ايشان با تجليل از حضور فداکارانه مردم استان آذربايجان غربي در مبارزه با دشمنان از ابتداي پيروزي انقلاب، ياد برخي شخصيت‌هاي برجسته و مجاهد استان همچون شهيد باکري، مرحوم زکياني، مرحوم قاضي خضري و آيت‌الله حسني را گرامي‌داشتند و گفتند: صبر و تحمل مردم آذربايجان غربي در ميدان مبارزه و در مقابل حوادث سخت و عجيبي همچون بمباران شيميايي سردشت نشان‌دهنده عظمت مردم اين استان است.
آيت الله خامنه‌اي با تأکيد بر لزوم شناساندن ويژگي‌ها و برجستگي‌هاي معنوي آذربايجان غربي به ايرانيان، افزودند: در معرفي اين استان معمولاً به موقعيت‌هاي گردشگري يا تنگناها و مشکلات آن اشاره مي‌شود، در حالي‌که آذربايجان غربي شجاعانه در مقابل حوادث و فتنه‌ها ايستادگي کرد و بايد اين عظمت و شجاعت نيز به مردم کشور معرفي و نشان داده شود.


اعتراض‌ها نتیجه داد؛
رئيس کميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي‌گفت: آزمون استخدام وزارت نفت لغو شد تا اصلاحات کامل صورت پذيرد
. به نقل از صدا و سيما، در پي اعتراضات و شکايت فارغ التحصيلان و دانشجويان دانشکده نفت آبادان، رييس کميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي‌از لغو آزمون استخدامي‌وزارت نفت خبر داد. حسنوند افزود: کميسيون انرژي پيگير اين موضوع است.
طبق قرار قبلي و فراخوان وزارت نفت، قرار بود آزمون استخدامي‌اين وزارتخانه دي ماه‌امسال برگزار شود اما شرايط و ظرفيت پذيرش اين آزمون اعتراضات زيادي را در خوزستان در پي داشته است.
دانشجويان حاضر به مذاکره با نمايندگان وزارت نفت نشدند
نمايندگان دانشجويان تجمع‎کننده در مقابل ساختمان مرکزي وزارت نفت، دعوت اين وزارتخانه را براي گفت‎وگو و بررسي مطالباتشان نپذيرفتند.
به دنبال تجمع تعدادي از دانشجويان دانشگاه صنعت نفت در مقابل ساختمان مرکزي وزارت نفت، اين وزارتخانه خواهان معرفي نمايندگان تجمع‎کنندگان به منظور گفت‎وگو و بررسي مطالبات آنها شد؛ اما دانشجويان اين دعوت را نپذيرفتند و به رغم اعلام آمادگي وزارت نفت، حاضر نشدند مطالبات خود را در نشستي مشترک با مسئولان مرتبط در اين وزارتخانه در ميان بگذارند. 
اين اعتراض‎ها در حاليست که وزارت نفت از تمامي‌فارغ‎التحصيلان گروه الف دانشگاه صنعت نفت که تا تاريخ اول آذرماه‌امسال در بانک اطلاعاتي فارغ‎التحصيلان اين دانشگاه ثبت نام کرده‎اند، براي مصاحبه دعوت به عمل آورده و پيش از اين نيز اعلام کرده است، کليه فارغ‎التحصيلاني که مراحل استخدامي‌را با موفقيت پشت سر بگذارند، جذب صنعت نفت خواهند شد.
وزارت نفت به تعهدات قانوني خود در قبال دانشجويان دانشگاه صنعت نفت عمل کرده است
در پي اتفاقات اخير و تجمع دانشجويان مقابل ساختمان مرکزي وزارت نفت؛ اداره کل روابط عمومي‌وزارت نفت در پي تجمع عده‎اي از دانشجويان دانشگاه صنعت نفت در مقابل ساختمان اين وزارتخانه اطلاعيه‎اي صادر کرد.
در اين اطلاعيه‌امده است: «در ادامه تجمع‎هاي اخير عده‎اي از دانشجويان دانشگاه صنعت نفت براي استخدام بدون قيد و شرط در وزارت نفت، از شب گذشته (يازدهم آذر ماه) تجمعي در مقابل ساختمان مرکزي اين وزارتخانه شکل گرفته که با سردادن شعار خواستار تحقق خواسته‎هاي خود هستند.
هرچند به دفعات و در روزهاي اخير درباره اين مطالبه دانشجويان اطلاع‎رساني شده است و از ماه گذشته نيز حسب مقررات جاري صنعت نفت از تمامي‌دانش‎آموختگاني که مشخصات خود را در بانک اطلاعات اداره کل آموزش وزارت نفت ثبت کرده‎اند براي انجام مراحل مصاحبه، طب صنعتي و گزينش دعوت به عمل آمده است، اما متاسفانه بازهم عده‎اي از فارغ‎التحصيلان دانشگاه صنعت نفت بدون توجه به مقررات استخدامي‌و فرآيندهاي قانوني، بر خواسته خود مبني بر استخدام بدون قيد و شرط و خارج از ضوابط قانوني اصرار دارند و حتي با وجود دعوت مديران ارشد وزارت نفت براي شنيدن صحبت‎هاي اين عده از معترضان در فضاي منطقي و توام با آرامش، اين عده حاضر به گفت‎وگو نشده و همچنان به تجمع خود ادامه داده‎اند.
لازم به تاکيد است وزارت نفت به عنوان مجري نص صريح قوانين و ضوابط اداري و استخدامي‌به تمامي‌تعهدات قانوني خود درباره اين عده از دانشجويان عمل کرده و براي جذب واجدان شرايط در صنعت نفت در چارچوب ضوابط و مقررات هيچ مانعي وجود ندارد.»

حمله موشکي مبارزان یمنی به تاسيسات در حال ساخت هسته‌اي ابوظبي
گروه بين الملل : درحاليکه بحران قحطي و حملات ائتلاف سعودي به يمن ادامه دارد. يگان موشکي يمن يک موشک کروز بالدار را به سوي تاسيسات در حال ساخت هسته‌اي براکه در ابوظبي امارات شليک کرده است. به گزارش شبکه المسيره، يگان موشکي ارتش يمن وابسته به انصارالله يک موشک کروز را به سمت تاسيسات هسته‌اي براکه در ابوظبي امارات شليک کرده است.اين تاسيسات هسته‌اي در منطقه غربي امارت ابوظبي، پايتخت امارات و در سواحل خليج فارس واقع است. در سال ۲۰۲۰ اين تاسيسات شامل چهار نيروگاه برق هسته‌اي خواهد بود.گروه انصارالله نيز انجام اين حمله موشکي به ابوظبي را تاييد کرد. محمد عبدالسلام سخنگوي انصارالله يمن در توئيتي حمله به تاسيسات هسته اي ابوظبي را تاييد کرد. سخنگوي انصارالله در مصاحبه با الميادين گفت: ما اطلاعاتي دال بر ارتباطات ميان علي عبدالله صالح، رئيس‌جمهور پيشين يمن و عربستان در اختيار داريم و اين اطلاعات حاکي از اين است که اين دو براي شکل‌گيري کودتايي در يمن تلاش مي‌کرده‌اند و تلاش مي‌کنند اين طرح را اجرايي کنند.يگان موشکي يمن اعلام کرد که ارتش و کميته‌هاي مردمي‌اين کشور تأسيسات اتمي‌«براکه» در حال ساخت شهر ابوظبي امارات را هدف موشک کروز قرار داده‌اند.بر اساس اين گزارش، حمله موشکي ارتش و کميته‌هاي مردمي‌يمن به ابوظبي در حالي انجام شد که حدود يک ماه پيش سخنگوي انصار الله گفته بود: ابوظبي هدف اصلي و مستقيم موشک‌هاي ماست و عمليات در مرزها و عمق خاک عربستان افزايش خواهد يافت.نيروگاه هسته اي براکه‌امارات در منطقه اي در ۵۳ کيلومتري غرب ابوظبي واقع شده است.عزيز راشد، معاون سخنگوي نظامي‌ارتش يمن، وابسته به انصارالله نيز با تاييد اين حمله گفت که موشک کروز پرتابي به هدف خود يعني تاسيسات هسته‌اي در ابوظبي اصابت کرده است.راشد در ادامه حملات ارتش يمن با قانوني و مشروع دانست و گفت اين حملات در دفاع از يمن مقابل دشمني مستمر ائتلاف عربي است.وي اين موشک کروز شليک شده را دستاوردي صرفا يمني دانست و گفت که ارتش يمن قدرت توليد چنين موشک‌هايي را دارد.اين مقام يمني در ادامه تصريح کرد شليک موشک کروز مذکور براساس اطلاعات نظامي‌جديد صورت گرفت و بردي بالغ بر ۱۶۰۰ کيلومتر دارد.عبدالملک حوثي، رهبر انصارالله ماه سپتامبر فاش کرده بود، يگان موشکي ارتش و کميته‌هاي مردمي‌يمن قادرند نقاطي دورتر از رياض را هدف بگيرند.رهبر انصارالله به کشورها و شرکت‌هايي که سرمايه‌هايي در امارات دارند، هشدار داده بود که اين کشور بعد از حمله به يمن ديگر امن نخواهد بود.همچنين محمد عبدالسلام، سخنگوي انصارالله ۲۸ اکتبر تهديد کرد، گروه انصارالله با موشک‌هاي بالستيک ابوظبي را هدف قرار مي‌دهند.در همين حال شبکه المنار گزارش داد، يگان موشکي ارتش يمن يک موشک بالستيک ميان برد را با موفقيت آزمايش کرد و اين موشک به يک هدف نظامي‌سعودي "با دقت" اصابت کرده است.
انصارالله کنترل محله‌ها و پادگان‌هاي صنعا را به دست گرفت
گروه انصارالله اعلام کرد، چند ساعت بعد از اعلام نيروهاي وابسته به رئيس‌جمهور مخلوع يمن مبني بر تسلط بر اکثر مناطق صنعا کنترل محله‌ها و پادگان‌هاي نظامي‌صنعا را به دست گرفته است.به گزارش سايت شبکه الجزيره، گروه انصارالله اعلام کرد، سه پادگان و يک دفتر کميته دائمي‌در صنعا را از مزدوران عبدالله صالح پس گرفته و محله السياسي و محله‌هاي ديگر صنعا را امن کرده است. همچنين بر ذمار در جنوب صنعا و محله‌هاي اطراف آن تسلط يافته است.يک منبع انصارالله گفت، نيروهاي اين گروه بر پادگان‌هاي السواد، ريمه حميد، المصلي و مقر سفارت عربستان و چند ساختمان در محله السياسي تسلط يافته‌اند.روسيا اليوم نيز گزارش داد، نيروهاي انصارالله در پي درگيري شديد با محافظان شبکه تلويزيوني وابسته به عبدالله صالح بر شبکه "اليمن اليوم" تسلط يافته‌اند. رسانه‌هاي يمني ديروز ادعا کردند، عناصر انصارالله منزل عبدالله صالح در روستاي الدجاج در شمال شرق صنعا را هدف قرار دادند. أفادت وسائل إعلام يمنية، اليوم الأحد، بأن عناصر مسلحة من جماعة الحوثيين استهدفت منزل الرئيس السابق علي عبد الله صالح في قرية الدجاج شمال شرق العاصمة صنعاء.منزل عبدالله صالح در نزديکي مقر خبرگزاري سبأ يمن است که تحت کنترل انصارالله بوده و در نزديکي وزارت فرهنگ يمن است.اما يک منبع نظامي‌در نيروهاي گارد رياست‌جمهوري وابسته به عبدالله صالح، رئيس‌جمهور مخلوع يمن مدعي شد، همچنان اين محله‌ها و پادگان‌ها در کنترل نيروهاي صالح هستند و اظهارات حوثي‌ها عاري از صحت است.نيروهاي عبدالله صالح همچنين روز گذشته گفتند، بر فرودگاه صنعا تسلط دارند به اضافه اينکه ساختمان‌هاي دولتي هم که در دست انصارالله بود را به دست گرفته‌اند.صنعا از روز چهارشنبه صحنه درگيري بين نيروهاي انصارالله و نيروهاي هم‌پيمان عبدالله صالح است که تاکنون ده‌ها کشته و زخمي‌بر جاي گذاشته است.عبدالملک حوثي،‌رهبر انصارالله از کشته يا زخمي‌شدن ۴۰ تن در درگيري‌هاي دو طرف خبر داد، در حالي که منابع امنيتي در صنعا از کشته و زخمي‌شدن بيش از ۶۰ تن صحبت مي‌کنند. شبکه اسکاي نيوز نيز دیروز از افزايش کشته‌ها در بين دو طرف به ۱۴۰ تن خبر داد.در پي درگيري‌هاي شديد صبح شنبه نيروهاي صالح بر مناطقي در اطراف صنعا و شهر ذمار و پادگان استراتژيک ۴۸ تسلط يافته بودند.
حملات جنگنده‌هاي سعودي
همزمان با درگيري‌ها بين انصارالله و نيروهاي عبدالله صالح جنگنده‌هاي ائتلاف متجاوز عربي به سرکردگي عربستان سه حمله به مواضع نظامي‌در صنعا داشتند.به گفته ساکنان محلي، دو حمله هوايي مواضعي در سلسله کوه‌هاي الريان را هدف گرفت که انصارالله در آنجا مستقر هستند. همچنين جنگنده‌هاي سعودي پادگان جريان در شهرستان سنحان در جنوب صنعا را بمباران کردند. اين حملات ائتلاف سعودي در پي شکست مزدورانش يعني نيروهاي عبدالله صالح در ايجاد آشوب داخلي است.از سوي ديگر در حملات جنگنده‌هاي ائتلاف سعودي به منازل يمني‌ها در منطقه مهاذر در سحار استان صعده واقع در شمال يمن هفت شهروند يمني کشته شدند که در ميان آنها زن و کودک نيز بود. در اين حمله همچنين چهار تن ديگر زخمي‌شدند. به گزارش تارنماي شبکه تلويزيوني الجزيره نبرد پنهان ميان ابوظبي و مسقط در يمن به دنبال گسترش نقش امارات جهت تثبيت نفوذ خود در استان المهره در مرز عمان به تدريج در حال نمايان شدن است. به نوشته الجزيره، کشمکش ميان امارات و عمان در ماه اوت گذشته به دنبال تابعيت دادن ابوظبي به ساکنان مناطق مرزي يمن نمايان شد که طي آن امارات به ساکنان جزيره سقطري تابعيت داد و عمان نيز در مقابل به دو خاندان حيدر ابوبکر العطاس نخست وزير سابق و شيخ عيسي بن عفرار سلطان المهره تابعيت بخشيد.اما عبدربه منصور‌هادي رئيس جمهور مستعفي يمن دوشنبه گذشته تحت تاثير فشارهاي بسيار امارات استاندار المهره شيخ محمد کده همپيمان بر جسته حکومت عمان و داراي تابعيت آن را از کار بر کنار کرد.عبدالسلام محمد رئيس مرکز تحقيقات راهبردي مي‌گويد ريشه‌هاي کشمکش ميان امارات و عمان قديمي‌است اما پس از حضور يافتن امارات در استان‌هاي جنوبي اين کشمکش به بحران تبديل شد. وي در گفت وگو با الجزيره ضمن اعلام اين مطلب افزود: عربستان نسبت به نفوذ تسليحات از راه ساحل و مناطق اين استان نگران است و توافق يمن و عمان با حمايت عربستان جهت مبارزه با قاچاق سلاح مي‌تواند از شدت تنش حاصل در المهره بکاهد. به نظر مي‌رسد که هدف حملات هواپيماهاي ائتلاف به رهبري عربستان، کمک به نيروهاي علي عبدالله صالح، رئيس جمهور پيشين است اعلام کرده بود که اگر ائتلاف به رهبري عربستان حملات عليه غيرنظاميان را متوقف کند، آمادگي دارد "صفحه‌اي تازه" در رابطه خود با عربستان بگشايد.


گروه اقتصاد کلان: مهم نیست که مسئولی بیاید از عملکرد خود دفاع کند، بلکه  زمانی این عملکرد اهمیت پیدا می‌کند که به معنای واقعی عملکرد مسئول مربوطه کارکرد واقعی خود را در اقتصاد نشان دهد. وقتی نشانه‌هایی از رقابت ناسالم بانکی در بانکها و موسسات مالی و اعتباری کشور در دوران احمدی‌نژاد مشاهده شد، همه کارشناسان پولی و مالی کشور نسبت به این موضوع به دولت وقت هشدار دادند. آنها این موضوع را آتش زیر خاکستر توصیف کردند و بر اصلاح ساختاری نظام بانکی کشور تاکید کردند. کارشناسان همچنین بر استقلال سیاستگذاری پولی که در راس آن بانک مرکزی قرار داشت، همان زمان پافشاری کردند؛ اما نه گوشی برای شنیدن بود و نه چشمان با بصیرتی که عمق فاجعه را به خوبی ببیند. سرانجام آنچه که نباید رخ داد. ورشکستگی موسسات مالی – اعتباری با مجوز یا بی‌مجوز، حتی  دامن برخی بانک‌های خصوصی را نیز گرفت. بنگاه‌داری بانکها و موسسات و حضور آنها در عملیات غیر بانکی باعث شد تا نظام بانکی کشور در یک اغما کامل فرو رود. این در دولت یازدهم که وارث آوار مصیبت دولت دهم بود به اوج خود رسید. البته در دولت یازدهم و در ادامه در دولت دوازدهم  بانک مرکزی توانست با اعمال قدرتی که به این دستگاه بازگردانیده شد تا حدودی از سیل مصیبت جلوگیری کند. اما همچنان بحران، نظام بانکی کشور را فرا گرفته است.
کارشناسان اقتصادی بر این باورند مادامی که نظام بانکی کشور مستقل نشود و سیاست‌گذاری پولی از دولت منفک نشود نباید انتظار داشت که فساد ساختاری و سیستماتیک از نظام بانکی رخت بر بندد. انحصار گرایی،  نفوذ رانت در بدنه قدرت و تجاری سازی باعث شده تا همچنان نظام بانکی کشور با آسیب‌های جدی مواجه شود و باز کارشناسان اقتصادی ندا سر دهندکه هر فعالیتی که تا کنون انجام گرفته تنها «مُسکن» بوده و برای رفع این موانع تنها و تنها «اصلاح ساختار نظام بانکی» و مهمتر از همه «اصلاح ساختار اقتصادی» کشور است. یعنی باید دولت دوازدهم در سیاست‌های خود تغییرات عمده‌ای انجام دهد. تغییراتی که باعث می‌شود به سرنوشت هفت دولت گذشته مواجه نشود. اما آنچه که مشاهده می‌شود این است که انگار دولت اصرار دارد که بگوید مرغ یک پا دارد و نمونه آن اظهارات رئیس کل بانک مرکزی در مصاحبه خود با تلویزیون ایران است.
ولی اله سیف، با ابراز همدلی در درک مشکلات ایجاد شده برای سپرده گذاران موسسات غیرمجاز گفت: اگر بانک مرکزی به موضوع ساماندهی غیرمجازها ورود نمی کرد قطعاً مشکلات و مخاطرات اینگونه موسسات برای بازارپول گسترده تر می شد. خوشبختانه در حال حاضر با اقدامات بانک مرکزی سهم غیرمجازها در بازار غیرمتشکل پولی بسیار کاهش یافته است.
به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، سیف در برنامه«نگاه یک»  تلویزیون با اشاره به برنامه های آتی بانک مرکزی از عملکرد نظام بانکی در کارنامه ۱۰۰ روزه دولت دوازدهم گفت و تاکید کرد ساماندهی موسسات اعتباری، تداوم ثبات در بازار ارز، شفاف سازی اطلاعات و صورت های مالی و رسیدگی سریع تر به پرونده بدهکاران کلان بانکی کماکان در اولویت این برنامه ها قرار خواهد داشت.
وی افزود: برخی از اقداماتی که در بانک مرکزی در حال پیگیری است در راستای ایجاد زیرساخت اصلی در این بانک و بدنه نظام بانکی است. به عنوان مثال در ۱۰۰ روزی که از عمر دولت دوازدهم سپری شد تمرکز حساب های دولتی در بانک مرکزی (نسیم) که اقدامات اولیه در خصوص آن پیش تر آغاز شده بود به مرحله اجرا رسید.
سیف ادامه داد: بانک مرکزی به عنوان بانکدار دولت در گذشته به دلیل نبود شعب در نقاط مختلف کشور، مسئولیت خود را به برخی از بانک ها در کسوت نماینده تفویض می کرد که نتیجه آن نوعی بی نظمی و عدم اشراف کامل خزانه دار کشور بر منابع دولتی بود. به همین دلیل در قانون برنامه پنجم قانونگذار پیش بینی کرد بانک مرکزی با طراحی سامانه ای این وظیفه را خود به انجام برساند. خوشبختانه امروز، این سامانه پیشرفته که متخصصان بومی آن را طراحی کرده اند آماده بهره برداری شده ضمن این که از اواخر سال گذشته حساب هایی به صورت پایلوت بر روی استقرار یافته و حتی پرداخت حقوق پرسنل آموزش و پرورش برای اولین بار از این طریق و به وسیله سامانه نسیم انجام گرفت . به گفته رییس کل بانک مرکزی به تدریج همه اطلاعات به این سامانه انتقال خواهد یافت تا بانک اطلاعاتی جامعی در اختیار خزانه داری کل کشور قرار گیرد. در حقیقت با هماهنگی دقیق ایجاد شده بین بانک مرکزی، وزارت امور اقتصادی و دارایی و به خصوص خزانه داری کل و سازمان برنامه و بودجه این سامانه عملیاتی شده و امکان تهیه اطلاعات مدیریتی قدرتمندی به وجود آمده است. وی راه اندازی سامانه صیاد به عنوان مکمل چکاوک را از دیگر اقدامات موثر بانک مرکزی توصیف کرد و یادآور شد: از طریق این سامانه، اندازه و فرم چک ها استاندارد خواهد شد تا از هرگونه جعل آن ممانعت به عمل آید. از سوی دیگر از صدور چک های بی محل و فاقد اعتبار جلوگیری خواهد شد تا در نهایت، اعتبار به چک بازگردد.
 موسسه غیرمجاز فعالی وجود ندارد
سیف همچنین با اشاره به ساماندهی موسسات اعتباری غیرمجاز تاکید کرد: در سنوات گذشته بازار پول کشور عمدتا تحت تاثیر فعالیت مخرب این موسسات از انضباط لازم برخوردار نبود. به عنوان مثال وقتی چند سال پیش، بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار تصمیم به تعدیل نرخ سود بانک گرفتند به دلیل نبود نظارت بانک مرکزی بر فعالیت این موسسات، امکان اجرای این سیاست عملا فراهم نیامد بدتر از همه این که بانک های دارای مجوز هم چاره ای جز رقابت با این موسسات نمی دیدند چون شاهد بودند که غیرمجازها با وعده سود بالاتر، منابع سپرده گذاران را به سوی خود می کشانند در نهایت هم بازار رقابتی مخربی به وجود آمد که عملا اجازه ایجاد نظم و انضباط در بازار پولی را نمی داد اما امروز می توانیم بگوییم که هیچ موسسه غیرمجازی در کشور مشغول به فعالیت نیست و همین موضوع قطعا دستاورد بزرگی برای دولت و بانک مرکزی به شمار می آید.
رییس کل بانک مرکزی گفت: در همان روزهای اول فعالیت دولت یازدهم یکی از برنامه هایی که برای بانک مرکزی ترسیم شد این بود که بتوانیم در یک دوره چهار ساله بازار پول را ساماندهی کنیم تا سیاست های پولی از قابلیت اجرا برخوردار شوند چون با وجود فعالیت موسسات فاقد مجوز چنین امکانی عملا وجود نداشت. اما با اقدامات انجام شده و برچیده شدن فعالیت موسسات غیرمجاز، وقتی شهریور ماه امسال شورای پول و اعتبار تصمیم به کاهش نرخ سود بانکی گرفت بانک مرکزی توانست بر اساس مصوبه این شورا نرخ سود بانکی ۱۵ درصدی را اعمال و بر اجرای صحیح آن نظارت کند امروز هم بازرسی مستمر در این خصوص در حال اجراست کما این که در یک ماه گذشته ۵ هزار شعبه مورد بازرسی قرار گرفته اند تا تخلفات به حداقل ممکن برسند. سیف با اشاره به کارنامه نظام بانکی در اعطای تسهیلات هم گفت: در هفت ماه سال جاری ۳۱۳ هزار میلیارد تومان تسهیلات توسط نظام بانکی پرداخت شد که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل حاکی از رشد ۱۲.۶ درصدی است به عبارت دیگر نظام بانکی ما علیرغم همه مشکلات و تنگنای مالی توانسته از همه ظرفیت خود برای حمایت و پشتیبیانی از بخش تولید استفاده کند. 
تحرک تولید با اعطای تسهیلات  محقق شد
رییس کل بانک مرکزی با اشاره مثمر بودن به تصمیم سال گذشته نظام بانکی مبنی بر حمایت از بنگاه کوچک و متوسط، گفت: با اعطای تسهیلات ۱۶ هزار میلیارد تومانی، تحرکی محسوس در اقتصاد کشور ایجاد شد. همچنین باید در نظر داشت بنگاه هایی از این دست، قادر هستند فرصت های شغلی پرتعدادی را به وجود آورند آن هم در شرایطی که اقتصاد ایران کماکان با نرخ بالای بیکاری دست به گریبان است.
وی افزود: امسال با در نظر گرفتن تجربیات سال گذشته، برنامه اعطای سه گروه از تسهیلات در دست اجراست؛ ۲۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای بنگاه های کوچک و متوسط ، ۱۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای نوسازی خطوط تولید این بنگاه ها و ۲۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات در راستای ایجاد فرصت‌های شغلی در نظر گرفته شده است. در مجموع، نظام بانکی ۵۰ هزار میلیارد تومان به این منظور تخصیص داده است.  سیف، اقدام موثر دیگر نظام بانکی را طرح ضربتی اعطای تسهیلات ازدواج توصیف کرد و ادامه داد: در نتیجه اقبال و همت نظام بانکی در یک دوره ۵۰ روزه، ۵۲۰ هزار فقره تسهیلات ازدواج به متقاضیان پرداخت شد ضمن این که آمار نشان می دهد در شش ماهه سال ۱۳۹۶، بیش از ۷۸.۸ هزار میلیارد ریال تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج به بیش از ۷۵۳ هزار نفر از متقاضیان پرداخت و صف تقاضا کوتاه‌تر شده است و امیدواریم تا پایان سال با پدیده ای به نام صف دریافت تسهیلات ازدواج مواجه نباشیم.
گسترده تر شدن مخاطرات با تاخیر در ورود به موضوع موسسات غیرمجاز
رییس کل بانک مرکزی در ادامه این گفت و گو با ابراز تاسف نسبت آلام ایجاد شده برای سپرده گذاران موسسات اعتباری غیرمجاز گفت: به خوبی می دانم که بسیاری از سپرده گذاران بدون آگاهی و با توجه به سودهای بالا، دارایی خود را به این موسسات سپرده اند اما واقعیت این است ما به دلیل خطری که احساس می شد چاره ای جز این پیش رو نداشتیم چون ماهیت حضور این موسسات عملاً مشکلات موجود را هر روز بزرگتر و لاینحل تر می کرد آن هم به یک دلیل ساده و آن این که اصولا هیچ فعالیت اقتصادی وجود ندارد که بتوان با آن، چنین سودهای کلانی را پرداخت کرد. وی افزود: با استناد به همین دلیل ساده و روشن کسانی که چنین موسساتی را راه اندازی کرده بودند چاره ای نداشتند جز این که سپرده های جدید دریافت و به جای سود به سپرده گذاران قبلی پرداخت کنند و این یعنی فاجعه ای که هر روز بزرگتر می شد و شکاف بین دارایی ها و بدهی ها هر روز وسعت می گرفت. سیف گفت: البته در برهه ای از زمان، بخشی از اختلاف بین درآمد و بدهی با تورم شدید موجود در اقتصاد پوشش داده می شد به عنوان مثال ملکی را می خریدند که قیمت آن سالانه تا ۳۰ درصد افزایش می یافت و ارزش افزوده ای ایجاد می کرد و می توانستند بخشی از آن را به سپرده گذاران اختصاص دهند. در نتیجه مشکل با سرعت نمود پیدا نمی کرد اما مشکل از زمانی شدت گرفت و چهره واقعی خود را نشان  داد که بازار مسکن، وارد دوران رکود شد. موضوع هم به دوره تک رقمی شدن نرخ تورم در دولت یازدهم محدود نمی شود. این بازار تقریبا از سال های ۸۵ و ۸۶ سایه رکود را بر سر خود دید و این روند ادامه یافت و دقیقا از همان زمان موسسات اعتباری خطر را با شدت بیشتری احساس کردند. وی افزود: در چنین شرایطی بانک مرکزی چاره ای نداشت جز این که وارد عمل شود با این حال از روز اول معتقد بودم باید شرایط سپرده گذاران را درک و تلاش کنیم به تدریج و با تدبیر به نتیجه برسیم. در نهایت پرواضح بود که حضور موسسات غیرمجاز، امکان برنامه ریزی به سیاست گذار نمی دهد چون کنترلی بر این موسسات وجود ندارد از سوی دیگر نفس فعالیت آن ها بازارهای مختلف را گرفتار اختلال می کند چون منابع بادآورده با هجوم به هر بازاری می توانند نوسان را جایگزین ثبات کنند موضوعی که در مورد بازارهای سکه و ارز و پیش ترها ملک وجود داشت. نهایتا این که پیش زمینه ایجاد هر اصلاحی در اقتصاد کشور متوقف شدن فعالیت موسسات اعتباری بود. سیف تاکید کرد: ما این فرآیند را از سال ۱۳۹۲ به صورت تدریجی و اعلام هشدارهایی به مردم آغاز کردیم و از آن ها خواستیم در مورد سپرده گذاری، وسواس نشان دهند و مجوز این موسسات و اسامی آنها را از سایت بانک مرکزی رصد کنند. در قدم بعدی با مکاتبات صورت گرفته با صدا و سیما، تبلیغات گسترده این موسسات متوقف شد حتی با رایزنی با وزیر ورزش از تبلیغات آن ها در میادین ورزشی هم جلوگیری کردیم و در این راستا کم کم از استاندارها و نیروی انتظامی کمک گرفتیم. وی در خصوص فعالیت آزادانه این موسسات در سنوات متوالی و عدم رسیدگی به این فعالیت هم گفت: این واقعیت دارد که حتی یک واحد صنفی کوچک نمی تواند اقدام به فعالیت کند و به محض آغاز کار از سوی نهادهای مختلف مورد بازخواست قرار می‌گیرد اما در خصوص موسسات غیرمجاز مشکل از جایی شروع شد که دستگاه های بدون مسئولیت مجوزهایی را صادر می کردند. این نهادها از سال های دور یعنی از دهه ۷۰ به بعضی تعاونی های صنفی و کارمندی اجازه فعالیت داده بودند اما آن ها با تخلف از قانون، محدودیت حوزه فعالیت خود را شکسته و به عنوان موسسات آزاد شروع به فعالیت کرده بودند. رییس کل بانک مرکزی ادامه داد: طبیعتا باور عمومی بر این است که هر دستگاهی که مجوز صادر می کند باید بر نحوه فعالیت هم نظارت داشته باشد اما این نظارت عملا هرگز صورت نگرفت و حتی بعد از مدتی نیروی انتظامی هم دست به چنین اقداماتی زد و مجوزهایی برای صندوق های قرض الحسنه داد. به هر حال فعالیت این موسسات از دهه ۷۰ آغاز شد ‌‌و در نیمه دوم دهه ۸۰ جدی تر شد. خوشبختانه در سال ۸۳ قانونی به تصویب رسید که بر اساس آن تنظیم بازار غیرمتشکل پولی بر عهده بانک مرکزی قرار گرفت اما آئین نامه این قانون تا سه سال یعنی تا سال ۸۶ ابلاغ نشد. سیف گفت: با توجه به این ابلاغیه، بانک مرکزی اولین گام ها را برداشت اما عجیب و جالب آن بود که حتی نهادهایی که اقدام به اعطای مجوز کرده بودند به درستی نمی دانستند که چه تعداد مجوز در طی سال ها صادر شده است به همین دلیل اقدام اول بانک مرکزی جمع آوری اطلاعات و آمارگیری بود این اقدامات اگر چه در زمان سال های قبل آغاز شده بود اما حجم عمده امور به دوران تصدی گری بنده رسید.
رئیس‌کل بانک مرکزی گفت: مورد داشته‌ایم شخصی مبلغ ۲۳میلیارد تومان از سال ۹۲ تا ۹۴ نزد مؤسسه ثامن الحجج(ع) سپرده داشته و ماهانه ۸۹ درصد سود دریافت می‌کرده، شخص دیگری هم ۱۱ میلیارد تومان سود دریافت کرده است. 
سیف به فعالیت غیرمجاز برخی از مؤسسات مالی اعتباری غیرمجاز اشاره کرد و ادامه داد: در دوره‌ای کاشف به عمل آمد که ۲۵ درصد از فعالیت بانکی در مؤسسات غیرمجاز انجام شده است، در حال حاضر خوشبختانه بعد از گذشت چهار سال از آن آمار، در کشور دیگر مؤسسه غیرمجازی وجود ندارد و همه چیز زیر چتر نظارت بانک مرکزی است.
وی افزود: ما مورد داریم در مؤسسه ثامن الحجج(ع) ۸۹ درصد سود می‌گرفته البته این موارد به مراجع قضایی منعکس شده است، ۴۰، ۴۲ و ۴۳ درصد هم در این مؤسسات طبیعی بوده است. مورد داشته‌ایم شخصی مبلغ ۲۳ میلیارد تومان از سال ۹۲ تا ۹۴ نزد مؤسسه ثامن الحجج(ع) سپرده داشته و ماهانه ۸۹ درصد سود دریافت می‌کرده، شخص دیگری هم ۱۱ میلیارد تومان سود دریافت کرده است.
شخصی پنج میلیون تومان، فرد دیگری ۱۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان یا سود ۴۰ درصد دریافت کرده است، این اعداد و ارقام می‌توانست بیشتر از این باشد اگر ما دیرتر اقدام می‌کردیم.