مجلس به دولت اجازه دخالت در بافت فرسوده را بدهد
سرپرست شرکت عمران و بهسازي شهري ايران به لزوم دخالت دولت در احياي بافت‌هاي فرسوده اذعان کرد و از مجلس خواست که مجوز اين دخالت را به دولت بدهد. به گزارش روزنامه تجارت به نقل از شرکت عمران و بهسازي شهري ايران، هوشنگ عشايري در نشست مشترک کميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي‌و مديران شهري مشهد در خصوص چالش‌ها و راهکارهاي اجراي طرح‌هاي بهسازي و نوسازي بافت‌هاي ناکارآمد اين شهر اظهارداشت: توجه ويژه مقام معظم رهبري و مسئولان نظام به حل معضلات و مسائل بافت‌هاي فرسوده و حاشيه شهرها به ويژه در شهرهاي مذهبي و به طور خاص در مشهد مقدس، دغدغه مندي بيشتر ساير مسئولان ذي ربط را مي‌طلبد که حضور اعضاي کميسيون عمران مجلس و ديگر مسئولان مرتبط در اين جلسه مؤيد همين موضوع است. وي با بيان اينکه محلات ناکارآمد شهري، صد و چهل و يک هکتار از مجموع ۵۴۳ شهر با جمعيت بالاي ۵۰ هزارنفر را شامل مي‌شوند و مجموعا بالغ بر ۱۹ ميليون نفر از جمعيت کشور را در برگرفته‌اند تصريح کرد: بايد با بهره گيري از توان و ظرفيت شهروندان و بخش خصوصي پيرامون اقدامات اثربخش در جهت اصلاح اين محلات صورت پذيرد. سرپرست شرکت عمران و بهسازي شهري ايران افزود: براي بهبود وضعيت زندگي شهروندان ساکن در ۱۳۳۴ محله موجود درسطح کشورچه در حوزه کالبدي و سخت افزاري و چه از منظر نرم افزاري، اجتماعي و اقتصادي، در برنامه ششم قوانين و مقرراتي وضع شده که طبق پيش بيني ما براي تحقق آن‌ها تا سال ۱۴۰۰ بيش از ۱۳۳ هزار ميليارد تومان منابع مالي مورد نياز است. وي با تأکيد بر اينکه توان بخش خصوصي يا شهرداري‌ها و يا دولت هيچ يک به تنهايي براي اجراي اين پروژه‌ها کافي نيست گفت: اگر سالانه ۱۰۰ هزار واحد مسکوني جديد با ميانگين ۸۵ مترمربع در اين فضا ساخته شود، شاهد بالغ بر ۴۸ تا ۵۰ هزار ميليارد تومان بازگشت سرمايه خواهيم بود. اين ميزان تنها ۴۰ درصد از منابع خواهد بود و براي تأمين بخش ديگر آن مي‌توان از ۳۰ درصد توان شهرداري‌ها و ۳۰ درصد دخالت مؤثر دولت بهره گرفت. اين مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازي تصريح کرد: وقتي صحبت از دخالت دولت‌ها به ميان مي‌آيد بايد الزام و اجازه قانوني به دستگاه‌هاي دولتي داده شود تا بخشي از فعاليت‌هاي حوزه خود را به منظور اصلاح زيرساخت بافت‌هاي ناکارآمد به اين سمت سوق دهند که مساعدت ويژه مجلس را مي‌طلبد. وي با توجه به مصوبه جديد شوراي عالي معماري و شهرسازي در خصوص طرح بهسازي و نوسازي بافت پيرامون حرم مطهر رضوي که نارضايتي مسئولان و مديران شهري مشهد را در پي داشته خاطرنشان کرد: اين مصوبه به منظور احقاق حقوق مکتسبه شهروندان حاصل از اجراي اين طرح بود که در اين رابطه جلسات متعددي با متخصصان امر در کميسيون عمران مجلس داشته‌ايم و به زودي جلسه ويژه اي با حضور وزير راه و شهرسازي، استاندار خراسان رضوي و مديران شهري مشهد در جهت حل مشکلات آن خواهيم داشت که‌اميدواريم نتايج خوبي به دنبال داشته باشد.

تسريع در عمليات اجرايي تکميل بزرگراه شيراز - اهواز
مدير عامل شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل کشور گفت:‌ احداث بخشي از بزرگراه شيراز ـ اهواز براي تسهيل ارتباط بين استان‌هاي فارس، کهگيلويه و بويراحمد و خوزستان سرعت بيشتري گرفته است. به گزارش روزنامه تجارت به نقل از شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل کشور، خيرالله خادمي‌گفت: اتصال شبکه راه‌هاي استان فارس به کريدورهاي اصلي کشور علاوه بر سرعت تردد و افزايش ايمني در توسعه اقتصادي و اجتماعي اين  استان نيز موثر است. معاون وزير راه و شهرسازي در بازديد از محور دشت ارژن- قائميه اظهار داشت: اين محور به طول ۱۱۹ کيلومتر است که تاکنون ۹۸ کيلومتر آن به بهره‌برداري رسيده و عمليات راهسازي در ۲۱ کيلومتر باقيمانده آن در حال انجام است. وي با تاکيد بر اهميت محور ابوالحيات- دشت ارژن خاطرنشان کرد:‌ به سبب کوهستاني بودن مسير تنگ ابوالحيات اتمام اين پروژه علاوه بر ايمن سازي محور ابوالحيات به دشت ارژن تاثير بسزايي در کوتاه شدن زمان تردد وسايل نقليه و کاهش مصرف سوخت دارد. خادمي‌در بازديد از روند احداث بزرگراه باباميدان- گچساران- بهبهان اعلام کرد: با افزايش تعداد ماشين‌آلات در قطعه دوم اين محور، روند احداث پروژه شتاب بيشتري گرفته و با افزايش شيفت‌هاي کاري طي ماه گذشته شاهد بازده چند برابري هستيم. وي افزود: عمليات خاکي، ابنيه فني و روسازي بيش از دو برابر افزايش يافته است و با برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته پروژه مراحل تکميل را طي مي‌کند. معاون وزير راه و شهرسازي محور بابا ميدان- گچساران- بهبهان را از اولويت‌هاي کهگيلويه و بويراحمد دانست و افزود: اين محور بخشي از بزرگراه اهواز- شيراز است که نواحي جنوب غربي کشور را از طريق شيراز به شرق کشور متصل مي‌کند وتاکنون ۴۶ کيلومتر آن تکميل و ۵۸ کيلومتر ديگر نيز در دست اقدام است. وي افزايش شيفت‌هاي کاري را منجر به تکميل انجام عمليات اجرايي در ۱۳ کيلومتر ديگر اين محور عنوان و اضافه کرد: به زودي بخش ديگري از اين محور آماده بهره‌برداري است. خادمي‌همچنين از محور برازجان- کنارتخته- قائميه- باباميدان بازديد کرد وگفت: اين محور به طول ۱۳۴ کيلومتر است که در حال حاضر ۶۱ کيلومتر آن زير عبور ترافيک قرار دارد، ۵۳ کيلومتر آن در حال انجام عمليات و ۲۰ کيلومتر ديگر نيز در حال بازنگري و تکميل مطالعات است.

تا ۱۰ روز ديگر کانکس‌هاي قصرشيرين کامل مي‌شود
مديرکل بنياد مسکن استان تهران گفت: تا ۱۰ روز آينده تمام ۳۰۰ کانکس مورد نياز در حوزه قصرشيرين براي اسکان موقت تامين خواهد شد و تقاضاي ما اين است که کمک‌ها از اين به بعد به سمت اسکان دائم و کاهش هزينه‌هاي مردم در ساخت و ساز معطوف شود. نصرالله دهقاني در گفت و گو با ايسنا اظهار کرد: خوشبختانه کار آواربرداري از هفته قبل شروع شده و هم اکنون سه اکيپ ماشين آلات آواربرداري مشغول کار هستند. مشخصا کار آواربرداري سه روستاي شيرين آب، اتابک و داربلوط که خسارت بالاي ۵۰ درصد داشتند شروع شده است. در اين خصوص اولين پي‌کني براي عمليات بازسازي روز گذشته انجام شد و انشاءالله روز آينده هم مصالح خريداري شده وارد منطقه مي‌شود.بالغ بر ۱۰۰۰ واحد در روستاهاي قصرشيرين خسارت ديده‌اند که از اين تعداد ۳۰ درصد دچار تخريب ۱۰۰ درصد شده و مابقي تعميري است. مديرکل بنياد مسکن استان تهران، آمار خسارات در شهر قصرشيرين را هم ۱۵ تا ۲۰ درصد عنوان و تصريح کرد: حدود ۱۲۰۰ واحد در شهر برآورد خسارت صورت گرفته که از اين تعداد ۱۵ تا ۲۰ درصد آسيب بالاي ۵۰ درصد داشته‌اند.  دهقاني درباره آخرين اقدامات براي تهيه کانکس در حوزه قصرشيرين گفت: حدود ۳۰ کانکس تحويل داده شده است. البته با توجه به اينکه شرايط آب و هوايي قصرشيرين نسبت به منطقه بهتر است، فعلا چادر جوابگو است و تعجيلي براي کانکس نداريم. به اعتقاد ما اولويت با مناطق سردتر است.با اين وجود حدود ۳۰۰ کانکس نياز داريم که به مرور مي‌آيد و حداکثر ظرف ۱۰ روز آينده تامين خواهد شد. مديرکل بنياد مسکن استان تهران با بيان اينکه‌امداد و نجات، تمام شده و اسکان موقت رو به اتمام است گفت: الان ديگر بايد کمکها به سمت اسکان دائم معطوف شود و کساني که مي‌خواهند کمک کنند در اين جهت کمکهاي خود را سوق دهند تا بتوانيم مقداري هزينه تمام شده مردم را کاهش دهيم.





در حاشيه مراسم افتتاح فاز نخست بندر شهيد بهشتي چابهار نشست سه جانبه موافقت‌نامه چابهار با حضور وزير راه و شهرسازي ايران، وزير کشتيراني هند و وزير تجارت و صنايع افغانستان در حاشيه مراسم افتتاح فاز نخست بندر شهيد بهشتي چابهار برگزار شد. درجريان اين نشست طرفين بر پيشرفت‌هايي که در چارچوب موافقت‌نامه چابهار توسط سه کشور مذکور در راستاي عملياتي سازي، پروسه‌هاي قانوني و تجاري سازي مسير چابهار انجام شده بود را مرور کردند و مقرر شد هر سه کشور اقدامات موثر خود را براي اجرايي کردن تسهيل تجارت در کريدور چابهار را عملياتي کنند. همچنين مقرر شد در آينده نزديک اعضاي اصلي شوراي هماهنگي موافقت نامه چابهار که عبارتند از معاونان وزراي سه کشور، در تهران يک نشست سه جانبه برگزار کنند.


سردار محمدحسين حميدي فرمانده پليس راه كشور در خصوص احتمال کاهش سرعت مجاز در جاده‌هاي کشور، گفت: سقف سرعت مجاز در راه‌هاي کشور هنوز تغيير نکرده است.‌ کاهش 10 کيلومتري سرعت مجاز در جاده‌هاي کشور پيشنهادي است که از سوي وزارت راه و شهرسازي و در واقع سازمان راهداري مطرح شده و هنوز به شکل قانون در نيامده است.اين موضوع هنوز اجرايي نشده و تاکنون سقف سرعت مجاز در راه‌هاي کشور تغيير نکرده است، اين پيشنهاد در کميسيون ايمني راه‌ها در حال بررسي است و نتايج مربوط به آن اطلاع‌رساني خواهد شد.پليس مجري قانون است و در صورت تصويب چنين قانوني آن را اجرا خواهد کرد.


درحاشيه مراسم افتتاح فاز نخست طرح توسعه بندر چابهار، رادا کريشان وزير دارايي و کشتيراني هند گفت: توسعه بندر چابهار يک مسير ارتباطي بسيار مهم براي دو کشور ايران و هند ايجاد مي‌کند و دستيابي هند به افغانستان را نيز سهولت مي‌بخشد. افتتاح فاز اول اين بندر نه تنها در توسعه روابط ايران و هند نقش مهمي‌دارد، بلکه بر اقتصاد تمام کشور‌هاي منطقه نيز تاثير خواهد گذاشت. بدون ترديد توسعه بندر چابهار براي کشور‌هايي مانند افغانستان نيز بسيار مفيد است و به توسعه اين کشور و همچنين ساير کشور‌هاي آسياي مرکزي کمک مي‌کند. در فاز اول بندر چابهار يک اسکله باري چند منظوره به طول ۶۰۰ متر ايجاد شده است که در فاز دوم اين پروژه، هند يک پايانه کانتينري به طول ۶۵۰ متر در اين بندر خواهد ساخت. 


رييس جمهور در مراسم افتتاح فاز نخست طرح توسعه بندر شهيد بهشتي چابهار اعلام کرد؛
گروه راه و مسكن: صبح ديروز يكشنبه ( 12 آذرماه 96) پس از حدود ۵ سال کار مداوم فاز نخست طرح توسعه بندر شهيد بهشتي چابهار باحضور رييس جمهوري و مقامات ۱۷ کشور جهان افتتاح شد كه در مراسم افتتاح فاز نخست طرح توسعه بندر شهيد بهشتي چابهار، رييس جمهور ترانزيت را يکي از مسيرهاي اصلي اتحاد و ارتباط ملت‌هاي منطقه با هم دانست و گفت: اولين گام در راستاي اتصال همسايگان شرقي و کشورهاي آفريقايي از طريق جنوب ايران به آسياي مرکزي و اروپاي شرقي اين بود که بندر چابهار ظرفيت لازم را براي تردد بار و مسافر پيدا کند و امروز اين اتفاق افتاده و ظرفيت اين بندر از ۲.۵ ميليون تن به ۸.۵ ميليون تن افزايش يافته است.
برداشتن نخستين گام در توسعه جنوب شرق کشور
قرارگرفتن بندر چابهار در ورودي تنگه هرمز و خليج فارس باعث شده است كه اين بندر ظرفيت بالقوه قابل توجهي در رقابت با ديگر بنادر منطقه داشته باشد، ظرفيتي که باعث مي‌شود بسياري از کشتي‌ها به جاي تلف کردن زمان چند روزه خود در رسيدن به نقاط پاياني خليج فارس کالاهاي خود را در ورودي اين محدوده دريايي تخليه کنند. به عبارتي چابهار کوتاه‌ترين مسير اتصال کشورهايي مانند هند به آسياي ميانه و اروپاي شرقي است و از اين رو توان آن را خواهد داشت که نقش جدي در ترانزيت کالا ميان کشورهاي منطقه بازي کند. 
همچنين علاوه بر افتتاح فاز نخست طرح توسعه بندر شهيد بهشتي كه شامل اجراي موج شکن و دايک بيروني، لايروبي حدود ۱۵.۸ ميليون متر مکعب، احياي حدود ۲۰۳ هکتار، ساخت ۲ پست اسکله کانتينري به طول ۷۲۰ متر، سه پست اسکله چند منظوره به طول ۶۸۴ متر با ظرفيت کشتي‌هاي ۵۰ تا ۱۰۰ هزار تن، ايجاد ترمينال‌هاي کانتينري و چند منظوره به وسعت حدود ۶۴ هکتار و تامين ۱۶ دستگاه جرثقيل کانتينري و محوطه اي است، در طول ماه‌هاي گذشته بندر چابهار دو پيشرفت قابل توجه ديگري را هم تجربه کرده است، از يک سو با ورود سرمايه‌گذاران هندي که مقرر است ۸۵ ميليون دلار سرمايه گذاري مستقيم و ۱۵۰ ميليون دلار خط اعتباري به چابهار اختصاص دهند، اوضاع زيرساختي اين بندر نسبت به گذشته تحولي جدي پيدا کرده است و از سوي ديگر راه‌آهن چابهار به عنوان يکي از اصلي‌ترين اولويت‌هاي دولت در دستور کار قرار گرفته است و طبق اعلام رييس جمهور هم‌اكنون پيشرفت آن به حدود ۲۷ درصد رسيده و اميد است که در کوتاه‌ترين زمان ممکن به بهره‌برداري برسد.
 انتظار مي‌رود كه پس از افتتاح فاز نخست توسعه بندر چابهار که سال ۸۷ کلنگ آن به زمين خورد، فازهاي بعدي توسعه بندر شهيد بهشتي که تا فاز پنجم تعريف شده‌است با سرعت بيشتري پيگيري شود، به‌طوري كه مقرر شده است كه اين بندر در جريان 5 طرح توسعه متفاوت سرانجام به ظرفيت تخليه و بارگيري ۸۲ ميليون تن کالا در طول سال برسد. در حال حاضر اين امکان در بندر چابهار به وجود آمده است که کشتي‌‌هايي با عظمت ۱۰۰ هزار تني در آن پهلوگيري کنند و با استفاده از ظرفيت‌هاي موجود امکان ورود ديگر کشتي‌ها به اسکله تجاري چابهار نيز وجود دارد. ايران در طول سال‌هاي گذشته رقابتي شدن بنادر خود با مجموعه‌هاي اقتصادي و دريايي منطقه را به عنوان يکي از اولويت‌هاي جدي در نظر گرفته است، لذا به طورحتم بندر چابهار در آينده نزديک بار سنگين اين طرح کلان را برعهده خواهد گرفت.
در مراسم افتتاح فاز نخست طرح توسعه بندر چابهار که با حضور وزرا و ميهمانان خارجي از ۱۷ کشور و مسئولان و مقامات ارشد کشوري و لشگري در مرکز همايش‌هاي بين‌المللي منطقه آزاد چابهار برگزار شد، حجت الاسلام و المسلمين دکتر حسن روحاني با تاکيد بر اينکه ايران علاقمند به فاصله با هيچ کشوري نيست، سرآغاز اعتدال را باور و به رسميت شناختن منافع يکديگر برشمرد و گفت: منافع مشترک زمينه ساز وحدت و امنيت منطقه اي است.
رييس جمهور با ابراز خرسندي از افتتاح اين بندر اظهارداشت: اين بندر در زماني افتتاح مي‌شود که شرايط منطقه ما از گذشته بهتر شده است. عده‌اي فکر مي‌کردند منطقه ما منطقه جنگ، نزاع، برخورد شيعه و سني و برخورد افراطيون و مردم خوب اين سرزمين است و منطقه سرزمين حضور قدرت‌ها و دخالت‌هاي خارجي است.
دکتر روحاني خاطرنشان کرد: امروز ما از تمامي‌اين تفکرات فاصله گرفته‌ايم و مردم اين منطقه نشان دادند، بين اقوام و مذاهب مختلف در اين سرزمين فاصله‌اي وجود ندارد. البته در اين زمينه علماي شيعه و سني و نخبگان و بزرگان چه در ايران و چه در کشورهاي منطقه گام‌هاي بلندي را برداشته‌اند.
رييس جمهور ادامه داد: بايد مردم منطقه و منافع کشورها به رسميت شناخته شده و اقوام، فرهنگ‌ها و قوميت‌ها را تحت چتر، فرهنگ ملي کشورهاي منطقه به رسميت بشناسيم.
دکتر روحاني با تأکيد بر اينکه قدرت هر کشوري در قدرت منطقه است، افزود: اگر منطقه‌امن و قدرتمند باشد، همه از آن استفاده و بهره‌برداري خواهند کرد.
رييس جمهور اظهارداشت: فرهنگ و سياست جايگاه ويژه‌اي براي افزايش تعامل ميان کشورها دارد، فرهنگ‌هاي گوناگون در اين منطقه از مديترانه تا آفريقا و شبه قاره هند و اقصي نقاط آسيا يکسان، ريشه‌دار و مشترک هستند.
دکتر روحاني با بيان اينکه اقتصاد نيز نقش مهمي‌در تعامل ميان کشورها دارد، افزود: ما بايد اقتصاد کشورها را به هم متصل کنيم و براي ايجاد وحدت، پيوستگي راه‌ها و مسيرهاي تجاري و پيوستگي نخبگان و علما اهميت دارد و امروز ما از پيوستگي حمل و نقل در اين راستا سخن مي‌گوييم.
دکتر روحاني تصريح کرد: همه کشورهاي منطقه از لحاظ اقتصادي به يکديگر نياز دارند و اگر کشوري فکر کند در بخش‌هاي مختلف از جمله کشاورزي، صنعت و علم بي‌نياز است حتماً اشتباه کرده است و اين نياز در صورتي که چارچوبي صحيح براي آن تعريف شود مي‌تواند باعث وحدت بيشتر نيز شود.
رييس جمهور ادامه داد: اگر کشورهاي مختلف بتوانند از طريق مسيرهاي جاده‌اي، ريلي و بندري همديگر را کنار هم بيابند و منافع مشترک را در اين همبستگي و مسيرها ببينند، باعث افزايش وحدت خواهد شد.
دکتر روحاني منافع مشترک را باعث بوجود آمدن و تقويت امنيت در منطقه برشمرد و اظهار داشت: اگر همه کشورهاي منطقه بهم متصل باشند و منافع مشترک با هم داشته باشند، اين منافع موجب همبستگي و تقويت امنيت خواهد بود.
رييس جمهور خاطرنشان کرد: چابهار نقطه درخشان در منطقه و بندر و ساحلي است که مي‌تواند ملت‌هاي منطقه را هر چه بهتر و بيشتر به يکديگر متصل کرده و منافع مشترک را براي کشورهاي منطقه تعريف کند.
دکتر روحاني افزود: اهميت چابهار به واسطه‌امنيت و وحدتي است که توسط مردم استان سيستان و بلوچستان بوجود آمده و اين در سايه همبستگي قومي‌و مذهبي حاصل شده است. 
رييس جمهور ترانزيت را يکي از مسيرهاي اصلي اتحاد و ارتباط ملت‌هاي منطقه با هم دانست و گفت: اولين گام در راستاي اتصال همسايگان شرقي و کشورهاي آفريقايي از طريق جنوب ايران به آسياي مرکزي و اروپاي شرقي اين بود که بندر چابهار ظرفيت لازم را براي تردد بار و مسافر پيدا کند و امروز اين اتفاق افتاده و ظرفيت اين بندر از ۲.۵ ميليون تن به ۸.۵ ميليون تن افزايش يافته است.
تأکيد بر افزايش ظرفيت لازم براي تردد بار و مسافر در بندر چابهار
دکتر روحاني با اشاره به لزوم پيگيري مسئولان براي تکميل و افتتاح فازهاي بعدي اين بندر و اتصال آن از طريق جاده و ريل به کشورهاي منطقه، گفت: جاده اصلي چابهار به زاهدان بايد ابتدا ترميم و پس از آن تبديل به بزرگراه شود همچنين بايد چابهار نيز به شبکه ريلي سراسري کشور متصل شود.
رييس جمهور افزود: امروز ۲۷ درصد پروژه راه‌آهن چابهار انجام شده و بايد در راستاي تکميل آن تلاش بيشتري کنيم.
دکتر روحاني با اشاره به انتقال اولين محموله ميان هند و افغانستان از طريق چابهار، گفت: از طريق بندر چابهار مي‌توانيم به منطقه آسياي مرکزي، درياي سياه و اروپاي شرقي متصل شويم و اين ترانزيت مي‌تواند تحولي بزرگ در تجارت و اقتصاد منطقه ايجاد کند.
رييس جمهور با اشاره به اينکه از توسعه و پيشرفت بندر گوادر استقبال مي‌کنيم، گفت: ما بايد به دنبال رقابت سازنده باشيم.
 ضرورت رعايت مسايل زيست‌محيطي در تکميل فاز اول بندر شهيد بهشتي
دکتر روحاني رعايت مسايل زيست‌محيطي در تکميل فاز اول بندر شهيد بهشتي را بسيار مهم دانست و گفت: انسان‌ها با توسعه صنعت و تکنولوژي در طبيعت مداخله مي‌کنند و هر چه آثار سوء اين دخالت کمتر باشد، به نفع انسان‌ها خواهد بود و امروز خوشحاليم که در اين پروژه و در جابجايي کلوني مرجاني مسايل زيست محيطي به خوبي رعايت شده است.
 ترغيب کشورها در گرو تخفيف براي پهلوگيري کشتي‌ها 
رييس جمهور در نظر گرفتن تخفيف براي پهلوگيري کشتي‌ها و انبارداري کالاها را در ترغيب کشورها در استفاده از اين بندر مهم دانست و گفت: امروز خوشحالي ما تنها براي افتتاح يک بندر و توسعه يک استان نيست، بلکه بخاطر وحدت و تعامل ميان کشورهاي منطقه بوده و اينکه کشورهاي منطقه بتوانند از اين طريق بهم متصل شوند. تنها راه تقويت امنيت توسعه روابط و اتصالات علمي‌و فرهنگي ميان کشورهاي منطقه است.
رييس جمهور با تجليل از تلاش‌هاي نيروي دريايي بخاطر ايجاد امنيت دريايي در منطقه گفت: امروز نيروي دريايي جمهوري اسلامي‌ايران در خليج فارس و درياي عمان و آب‌هاي بين‌المللي نقش ارزنده اي در ايجاد امنيت درياي در منطقه ايفا مي‌کنند و چابهار به اين لحاظ اهميت دارد که در کنار خود نيروي دريايي دارد که حافظ امنيت سواحل و آب‌هاي منطقه است. ناوچه‌هاي نيروي دريايي جمهوري اسلامي‌ايران تاکنون بسياري از کشتي‌هاي ديگر کشورها را از دست‌درازي دزدان دريايي نجات دادند و اين در حالي است که بايد نيروهاي دريايي در راستاي توسعه‌امنيت درياي منطقه يکديگر را ياري کنند.
تأکيد بر اهميت ويژه حيث اقتصادي و سياسي بندر چابهار در منطقه
همچنين رييس جمهور پس از بهره‌برداري از فاز اول طرح توسعه بندر بين المللي شهيد بهشتي چابهار در جمع خبرنگاران، تصريح کرد: کريدور شمال - جنوب براي منطقه و جهان بسيار حائز اهميت است و امروز خوشحاليم که اولين فاز آن به بهره‌برداري رسيده است و اميدواريم هر چه سريع‌تر بتوانيم فازهاي بعدي را احداث و ظرفيت نهايي اين بندر را بيش از پيش افزايش دهيم.
دکتر روحاني، بهره‌برداري از اولين فاز بندر مهم تجاري و بين‌المللي چابهار را يک روز مبارک و تاريخي دانست و اظهار داشت: اين بندر موقعيت و جايگاه ويژه‌اي دارد که مي‌تواند کريدور شمال – جنوب را در يک مسير کوتاهي قرار داده و آن را به اقيانوس متصل کند.
دکتر روحاني با اشاره به اينکه کريدورهاي ديگر بين‌المللي جنوب - شمال، به خليج فارس منتهي مي‌شود و اين کريدور به لحاظ اينکه به اقيانوس متصل مي‌شود، حائز اهميت است، افزود: اين کريدور و بهره‌برداري از اين بندر اهميت ويژه اقتصادي دارد، زيرا باعث مي‌شود کالاها در زمان کوتاه‌تر و با قيمتي مناسب‌تر در اختيار کشورهاي همسايه قرار گيرد. کشورهاي همسايه در شرق کشورمان مانند افغانستان و همسايگان شمالي ما در آسياي ميانه به واسطه اين کريدور به جنوب ايران و آب‌هاي آزاد و اقيانوس متصل مي‌شوند و اين از لحاظ سياسي براي ما اهميت داشته و روابط ما را با کشورهاي شرقي، شمالي و حتي اروپايي در آينده توسعه خواهد داد.
دکتر روحاني با اشاره به اينکه بهره‌برداري از اين بندر در مجموع براي استان سيستان و بلوچستان نيز حائز اهميت است، گفت: اتصال راه‌آهن سراسري به چابهار نيز مي‌تواند موقعيت ممتاز‌تري را براي اين منطقه ايجاد کند. در طراحي اين بندر، پنج پست اسکله به بهره‌برداري مي‌رسد و بيش از ۲۰۰ هکتار زمين استحصال شده که مي‌تواند براي مردم اين استان اشتغال‌زايي ايجاد کند و هم مي‌تواند ارتباط ايران با ديگر کشورها را نزديک‌تر کند.


آخوندی گام های وزارت راه و شهرسازی را در جهت توسعه بندر چابهار تشریح کرد؛
وزير راه و شهرسازي اتصال چابهار به شبکه ريلي، ارتقاي خدمات جاده چابهار به زاهدان، سرمايه گذاري در حوزه لجستيک، پشتيباني از توليد را گام‌هاي وزارت راه و شهرسازي در راستاي توسعه بندر چابهار دانست. صبح روز يكشنبه ( 12 آذرماه 96) عباس آخوندي در آيين افتتاح فاز نخست بندر شهيد بهشتي چابهار که در سالن اجلاس‌هاي بين المللي منطقه آزاد چابهار برگزار شد، ضمن تبريک ميلاد با سعادت پيامبر عظيم الشان اسلام(ص) و خيرمقدم به رياست جمهوري، ميهمانان، مدعوين و علماي اعلام اظهار کرد: جناب آقاي رئيس جمهور پروژه بندر شهيد بهشتي چابهار، پروژه بسيار بزرگي است و ما چند بحث را در اين پروژه و اين منطقه در دست پيگيري داريم.
چابهار؛ دروازه ملل
وي با اشاره به نامگذاري اين بندر به نام دروازه ملل بيان کرد: نامگذاري اين بندر به نام دروازه ملل با اين اصل و درک انتخاب شده که ما موقعيت ايران را به عنوان يک کشور با ثبات و کشوري که بيشترين نقش را در صلح منطقه دارد، اين امکانات را در اختيار کشور‌هاي همسايه قرار دهيم تا از مسير ترانزيتي ايران عبور کنند. شعار ما در وزارتخانه، برقراري ارتباط با همه همسايگان، همچون عراق، افغانستان، پاکستان، ترکيه، عمان، آذربايجان و تمام کشور‌هاي پيرامون ايران است.
 هدف اصلي اتصال بندر چابهار به شبکه ريلي آسيا است 
وي هدف اصلي را اتصال شبکه ريلي و بزرگراهي ايران به شبکه ريلي و بزرگراهي آسيا، عنوان کرد و گفت: به هيچ وجه نمي‌خواهيم از موقعيت ژئوپليتيک ايران به عنوان يک انحصار استفاده کنيم، زيرا فکر مي‌کنيم که اين موقعيت در اختيار کشور‌هاي همسايه است و بايد با افزايش کيفيت خدمات رقابت کنيم که فکر مي‌کنم بسيار مهم است. پيش از اينکه از مزيت‌هاي نسبي خود استفاده کنيم، علاقه‌منديم از مزيت‌هاي رقابتي خود استفاده کنيم که موضوع بسيار مهمتري است. وي با اشاره به کريدور‌هاي مختلفي که از اين بندر استفاده مي‌کنند، گفت: هفته گذشته در گرجستان کريدور جنوب- غرب بين ايران، آذربايجان، گرجستان، اکراين و لهستان تعريف شد، از اين رو کريدور‌هاي شمال – جنوب و جنوب- غرب مي‌توانند از اين طريق به دريا و اقيانوس هند متصل شوند که موقعيت بسيار خوبي براي اين کشور‌ها است. از اين رو در شمال دو کريدور و در جنوب نيز توسعه ارتباطات با عمان، قطر و هند را داريم که نکته بسيار مهمي‌است.
وي با اشاره به همکاري کشور هندوستان در توسعه بندر شهيد بهشتي چابهار، گفت: خوشبختانه طرف هندي در فاز يک ۸۵ ميليون دلار و در فاز دوم ۱۵۰ ميليون دلار در اختيار ما قرار داده است که رقم بسيار خوبي است، اما بيش از اينکه به اعتبارات فکر کنيم به همکاري‌ها توجه مي‌کنيم تا اين کريدور را زنده نگه‌داريم لذا همکاري‌ها و ارتباطات بلندمدت از مبالغ براي ما مهمتر است. آخوندي در ادامه به تصويب موافقت‌نامه ايران، هند، افغانستان که تقديم مجلس شده بود اشاره کرد و گفت: کريدور جنوب- غرب نيز هفته قبل امضا شد که در اين دو موضوع يک گام پيشرفت حاصل شده است. عضو کابينه دولت دوازدهم در ادامه درباره گام‌هاي پيش‌روي اين وزارتخانه براي توسعه بندر چابهار، اظهار کرد: در راستاي توسعه ارتباطات بندر چابهار، اصلي‌ترين بحث ما ارتباط اين بندر به شبکه ريلي است و همان طور که مستحضر هستيد خط آهني تعريف شده است که چابهار- ايرانشهر- زاهدان- زابل و بيرجند را به يکديگر متصل مي‌کند. از اين رو اين يک خط ريلي استراتژيک در شرق ايران به سمت شمال است که با عنايت رياست جمهوري پيگيري خواهد شد. نکته دوم ارتقاي سطح سرويس جاده چابهار به زاهدان است که يک جاده اصلي به شمار مي‌رود، اما برخي از قسمت‌ها از کيفيت خوبي برخوردار نيست و بايد اين جاده دوبانده شود به طوري که با توجه به حجم بار موجود در چابهار بايد براي ۴۰ کيلومتري که وضعيت خوبي ندارد، گام برداريم.
اتصال بندر چابهار با بندر گوادر پاکستان در دستور کار است
آخوندي با اشاره به درخواست وزير تجارت پاکستان مبني بر اتصال چابهار به گوادر، گفت: اين گام سومي‌است که بايد برداريم و ارتباط بين چابهار و گوادر را برقرار کنيم.
وزير راه و شهرسازي همچنين به پشتيباني از توليد در بندر اشاره کرد و گفت: همزمان با احداث بندر شهيد بهشتي چابهار صنايع پتروشيمي‌و فولاد نيز در دست احداث قرار گرفت و با توجه به اتصال اين بندر به منطقه آزاد لذا بندر شهيد بهشتي بايد کانون توليد شود.
 بندر چابهار؛ يکي از مراکز توليد خودرو براي صادرات به جهان
وي تصريح کرد: بندر فقط به عنوان يک محل تفريحي و بارگيري نيست و بايد فرآيند توليد در بندر انجام و از همين منطقه صادر شود. در بررسي اوليه پيش‌بيني شده که بندر چابهار يکي از مراکز توليد خودرو براي صادرات به جهان باشد به همين خاطر ما آمادگي داريم که توليد را به هر نحوي پشتيباني کنيم.
لزوم حمايت از سرمايه گذاران لجستيك در بندر چابهار
آخوندي با بيان اينکه بندر را فقط به عنوان يک نقطه بندري نگاه نمي‌کنيم، گفت: نقطه حمل بار در هر کشوري که باشد تا آخرين نقطه مصرف که در هر کشوري از آسياي ميانه، روسيه تا غرب باشد زنجيره تامين مدنظر است، لذا امکانات لجستيکي بسيار فراواني مانند يخچال، انبار، وسايل توزين و دفاتر تجاري براي تمام کساني که مي‌خواهند در صنعت لجستيک سرمايه‌گذاري کنند در اختيار سرمايه گذاران اين بخش و علاقه‌مندان قرار خواهيم داد و مورد حمايت قرار خواهند گرفت.
وي مدرن بودن بنادر را حائز اهميت دانست و گفت: بنادر جهان از نظر کيفيت با يکديگر رقابت مي‌کنند از اين رو در نظر داريم اين بندر بتواند يک بندر مهم و رقابتي باشد تا بتواند با ساير بنادر جهان رقابت کند و از طريق اين مزيت رقابتي بتوانيم خدمات بيشتري به مردم ارائه کنيم. وزير راه و شهرسازي در پايان از تمام کارگران و زحمت کشان، همچنين شرکت مشاور سازه پردازه، شرکت پيمانکار عمران سازه، همکاران سازمان بنادر و دريانوردي، محمد سعيد نژاد مديرعامل سابق آن سازمان، صندوق توسعه ملي به منظور کمک ۴۰۳ ميليون دلاري، استاندار سابق سيستان و بلوچستان و دريادار سياري فرمانده سابق نيروي دريايي سپاسگزاري کرد.
چابهار در آينده‌اي نزديک به قطب بزرگ تجاري ايران تبديل مي‌شود
وزير راه و شهرسازي با تاکيد بر اين مطلب که در آينده‌اي نزديک شهر چابهار به قطب تجاري بزرگ ايران تبديل خواهد شد، جزئيات سرمايه‌گذاري در آن بندر را تشريح کرد و با اعلام اين خبر که بهسازي جاده چابهار- زاهدان همزمان با افتتاح در دستور کار قرار گرفت، گفت: بندر شهيد بهشتي چابهار در شبکه حمل و نقل جهاني قرار مي‌گيرد و توسعه ريل و وصل ريل به بندر از برنامه‌هاي آتي است. همچنين آخوندي درباره جزييات افتتاح فاز نخست بندر شهيدبهشتي چابهار در جمع خبرنگاران ، گفت: شهر چابهار شهر بسيار کوچکي است و با اين اتفاق قطعا در چند سال آينده اين شهر به قطب بزرگ تجاري ايران تبديل خواهد شد. همچنان که اگر بندرعباس امروز را با ۳ دهه پيش آن مقايسه کنيد رشد چندين برابري داشته است قطعا چابهار نيز در آينده يکي از قطب‌هاي جاذب جمعيت خواهد شد. چابهار فرصت بسيار بزرگي براي هرنوع فعاليت شغلي و تجاري است. جوانان کشور مي‌توانند در حوزه استارتاپ‌ها و حوزه‌هاي مختلف، حوزه صادرات، شرکت‌هاي حمل و نقلي و شرکت‌هايي که مي‌توانند به شرکت‌هاي حمل و نقلي و همچنين صادراتي پشتيباني دهند فعاليت داشته باشند. به افرادي که به سمت تهران کوچ مي‌کنند مي‌گويم که شهر شلوغ تهران با مهاجرت‌ها در حال حاضر دچار مشکلات عديده‌اي است به همين دليل نيز شايد چابهار جايي زيباتر براي زندگي باشد.
در کنار دريا هزاران شغل مي‌توان ايجاد کرد
وي در پاسخ به اين پرسش که آيا جوانان مي‌توانند با سرمايه‌هاي خرد به چابهار رفته و در آنجا مشغول به کار شوند؟ گفت: هرکسي ابتکار داشته باشد خودش راه خود را پيدا مي‌کند. مهم اين است که افراد ابتکار و نوآوري داشته باشند. اينجا دريا است و در کنار دريا هزاران شغل مي‌توان ايجاد کرد و مي‌شود کار کرد.
 ۳۵۰ ميليون دلار هزينه اجراي فاز يک توسعه بندر شهيد بهشتي
وزير راه و شهرسازي درباره ميزان هزينه کرد، اعتبار و نقشي که بندر شهيد بهشتي چابهار در اقتصاد منطقه و کشور ايفا مي‌کند، گفت: چابهار يکي از بنادر بسيار استراتژيک ايران است. انتظار داريم که بندر شهيدبهشتي چابهار معادل بندر شهيد رجايي بندرعباس شود. لذا ظرفيت نهايي که براي بندر شهيد بهشتي چابهار در نظر داريم در حدود ۸۰ ميليون تن در سال است.در فاز نخست توسعه بندر شهيد بهشتي چابهار، ظرفيت بندر را از ۲.۵ ميليون تن به ۸.۵ ميليون تن رسانده‌ايم و تاکنون نيز بيش از ۳۵۰ ميليون دلار سرمايه‌گذاري شده و اين سرمايه گذاري تا ۸۵۰ ميليون دلار ادامه پيدا خواهد کرد. همچنين علاوه بر بحث بندر، مهم آن است که بتوانيم در اين منطقه، پشتيباني‌هاي لازم را داشته باشيم. لذا شهر چابهار بايد شهري باشد که بتواند از اين بندر پشتيباني کند يا اين بندر چيزي باشد که بتواند به شهر چابهار خدمات ارايه کند.