مايلز جانسون
فايننشال تايمز
درحاليکه قيمت بيت کوين به 10 هزار دلار رسيده است طرفداران اين واحد پول ديجيتالي در توييتر با تاختن به بازار وال استريت اين پيروزي را جشن گرفتند. اين عملکرد شديد در شبکه‌هاي اجتماعي به طور کامل نشانگر اختلاف بين سرمايه گذاران حرفه اي و طرفداران دوآتشه اين واحد پولي هستند و آنرا اقدامي‌عليه سيستم فاسد مالي مي‌دانند است. افرادي که قصد دارند تا محبوبيت بيت کوين را توضيح دهند آنرا به عنوان رويدادي در جريان مالي تشبيه مي‌کنند. بيت کوين دارايي مالي براي دوران پوپوليست است. شيدايي متضاد در طول تاريخ رخ داده است. اطلاعات ارزشمندي درباره تاثيير حبابي يک دارايي در جوامع مختلف ميتواند درس خوبي در زمينه مالي باشد. حباب طب کاشت بهترين گل لاله دردوران طلايي هلند رخ داد زماني که کشور برترين قدرت اقتصادي و اجتماعي جهان بود. قيمت بيت کوين با هيچ منطق مالي به پيش نمي‌رود اما دربخشي از آن نيروهاي مشابهي قادر به ضربه زدن سياسي در دوسال اخير بودند. همانند سياست پوپوليست‌ها ، طرفداران بيت کوين معتقدند اين پول ديجيتال در شبکه‌هاي مالي بدون اعتماد حرکت نمي‌کند. اين باور دربين طرفداران اين پول از سوي گروهي خاص در اينترنت قدرت گرفته است. کارشناسان حرفه اي امور مالي نتوانستند درک کنند چگونه فردي خطر سرمايه گذاري در بيت کوين را مي‌پذيرد وقي از نظر کارشناسي اين واحد پولي به طور واضح يک حباب است. اگرچه اين باور همانند باور کارشناسان سياسي درباره غيرممکن بودن جدايي انگليس از اتحاديه اروپا است که برخلافش ثابت شد. بحران اقتصادي جهان به طور جدي سيستم بانکي را زير سئوال برده است. دراين ميان جلب توجه گسترده مي‌تواند باعث افزايش ارزش بيت کوين شود. در دهه‌هاي آينده خوايم ديد که بيت کوين وجود خواهد شد يا خير به هرحال اين دارايي مالي به عنوان بارومتري از نيروهاي سياسي ديده خواهد شد که دوران ما را شکل مي‌دهد.
ترجمه: فاطمه مهتدي
لاريجاني از بي‌توجهي ناتو به لابراتوارهاي توليد هرويين انتقاد کرد؛
رييس مجلس شوراي اسلامي‌گفت : در افغانستان ۴۰۰ لابراتوار براي توليد هروئين وجود دارد. بيشترين مصرف‌کننده خطرناک در دنيا هروئين است آيا ناتو نمي‌تواند اين لابراتوارها را بمباران کند؟ چطور ناتو مراسم عروسي در افغانستان را بمباران مي‌کند اما لابراتوارهايي که مشخصات دارند را نمي‌تواند؟
علي لاريجاني در کنفرانس نمايندگان مجلس عليه مواد مخدر با اشاره به گزارش نماينده سازمان ملل گفت: يک چهارم مردم جهان مواد مخدر مصرف مي‌کنند. ۳۰ ميليون نفر از مردم جهان مواد مخدر مصرف مي‌کنند و ۲۰۰ هزار نفر در سال از اين طريق مي‌ميرند . رييس مجلس گفت: کساني که فکر مي‌کنند اگر مسئله مواد مخدر را در دنيا عادي سازي کنيم مشکل حل مي‌شود مسيري را طي مي‌کنند که نتيجه از وضعيت فعلي هم بدتر خواهد شد. وي در تشريح عملکرد ناتو در افغانستان براي مبارزه با مواد مخدر گفت : حجم زيادي از مواد مخدر در افغانستان توليد مي‌شود و در سال ۲۰۱۷ به ۹۰۰۰ تن رسيده در حالي که در سال ۲۰۰۸، ۲۰۰ تن بوده است. ظرف ۱۶ سال به ۹۰۰۰ تن رسيده است. آيا وقتي ناتو در سال ۲۰۰۱ به افغانستان رفت دو هدف اعلام نکرده بود؟ هدف ابتدايي مبارزه با تروريسم در افغانستان است و هدف دوم مبارزه با مواد مخدر اعلام کرده چه شد؟ در مسئله تروريسم که زاد و ولد تروريست‌ها افزايش پيدا کرده، نه تنها در افغانستان بلکه در عراق، سوريه و يمن مواد مخدر از ۲۰۰ تن به ۹۰۰۰ تن، پس ناتو چه کار مي‌کند و براي چه به افغانستان رفت؟ لاريجاني گفت: سوال اين است که آيا يک رفتار متوازني براي مبارزه مخدر در دنيا وجود دارد يا کشورهاي منطقه در اين زمينه فعال هستند؟ مواد مخدري که در افغانستان توليد مي‌شود براي ترانزيت به اروپاست و برخي کشورهاي ديگر، چرا بايد هزينه اين موضوع را کشورهاي مسير ترانزيت پرداخت کنند، اين موضوع بسيار مهمي‌است که نبايد به سادگي از کنار آن گذشت. وي ادامه داد: آيا اروپا سهم خود را در مبارزه با مواد مخدر مي‌دهد يا گردن کشورهاي ديگر منطقه گذاشته است؟ مگر ناتو در افغانستان مستقر نيست چرا تجهيزات و امکانات کافي براي مبارزه با مواد مخدر نمي‌دهد. وي ادامه داد: مقداري از مواد مخدر از طريق فرودگاه‌هاي افغانستان، ترانزيت هوايي مي‌شود البته بخشي از زمين و بخشي از درياست اين فرودگاه‌ها کدام هستند؟ فرودگاه کابل، قندهار، هرات که فرودگاه‌ها در اختيار ناتو است. سازمان ملل از کشورهايي که در افغانستان حضور دارند و مأموريت براي مبارزه با مواد مخدر دارند را بازخواست کند تا همه کشورهايي که پارلمان‌هايشان در کنفرانس حضور دارند دارند با تأمين مواد مخدر مبارزه مي‌کنند.
وي ادامه داد: نميشود در ايران و روسيه مرتبا هزينه دهيم. ترانزيت مواد مخدر بيشتر از مسير ايران و پاکستان و برخي کشورهاي ديگر صورت مي‌گيرد بنابراين بايد منشأ را کنترل کرد. رييس مجلس خاطر نشان کرد: دولت افغانستان مي‌گويد توانايي کافي براي مبارزه با مواد مخدر ندارد، تلاش مي‌کند اما بايد کشورهايي که در افغانستان مستقر هستند را به کار گرفت.
لاريجاني گفت: ما در جمهوري اسلامي‌قوانين روشني براي مواد مخدر داريم و بيش از ۴۰۰۰ نفر در زمينه مبارزه با مواد مخدر به شهادت رسيده‌اند سازمان ملل اعلام کرده که درصد کشفيات مواد مخدر از سوي نيروي انتظامي‌ايران حدود ۸۰ درصد بوده که سهم زيادي در دنيا دارد، بنابراين بايد در زمينه تجهيزات و امکانات ديگري که بشود مبارزه را گسترده کرد به نيروي انتظامي‌کمک شود.


مصطفي سليمي‌فر
مدتي است جريان سازي اخبار از خارج کشور بنا دارد فضاي کشورمان را ملتهب کند و در اين رابطه يک سايت تلگرامي‌که استقرارش در خارج از کشور است با خبرهاي ضد و نقيض و هتک حرمت افراد و شخصيت‌ها باعث خشم جوانان و عشاير خوزستان شده است. اين سايت با جعل اخبار و تهمت‌هاي بي شمار سعي دارد با تمرکز بر منطقه آبادان و خرمشهر و ايذه و انديمشک، فضاي آرام اين اين شهرها و استان را به تشنج بکشد. در اين شرايط مردم بايد آگاه باشند، زيرا سناريو نويس شبکه جم به دنبال بي اعتمادي و بحران سازي در استان‌هاي مختلف است. شبکه جم داراي کانال‌هاي مختلف تلويزيوني است که صاحب نظران بارها درباره منبع مالي و سياست‌هاي فرهنگي آن، مطالب مشروحي ذکر کرده‌اند و بر سياست ضد فرهنگي ان تاکيد داشته‌اند.  اگرچه سعيد کريميان مدير شبکه جم در ارديبهشت سال جاري به قتل رسيد، اما اخبار و تحليلها حکايت از آن دارد که برخي از بازيگران و عوامل سريال‌هاي مستهجن و خلاف سنت ملي اين شبکه، به استخدام مستقيم سازمان‌هاي جاسوسي درآمده و با تاسيس چند گروه تلگرامي، به تحريک افکار اجتماعي مبادرت کرده‌اند. يکي از اينها، گروه تلگرامي‌موسوم به يکي از کاناهاي تلگرامي‌در استان خوزستان است که اخبار استان را از ترکيه بر روي کانال ارسال مي‌کند ، که در دو ماه گذشته با جعل انبوه خبر و تحريف وقايع سعي دارد افکار عمومي‌را عليه دولت و نمايندگان مجلس بشوراند و رسما خلاف نظام عمل مي‌کند و توهين به شخصيت‌هاي ارزشي استان خوزستان را مبناي کاري خود قرار داده است. تاسف آورتر اينکه سايت مذکور از کاربران درخواست ارسال اسناد دولتي و جمع آوري اخبار از ادارات دولتي کرده تا از يک سو به انتقال آن به سرويس‌هاي جاسوسي کند و از سوي ديگر با ايجاد بحران و تشويق گروه‌هاي صنفي، اين منطقه مرزي و حساس را به آشوب کشاند.  مسئول اين کانال نزديک به سه سال با سعيد کريميان مدير شبکه جم همکاري و در چند سريال نقش بازيگر و ويرايشگر را بر عهده داشته است.سريال‌هايي که با هدف متلاشي کردن خانواده و گسترش بي اعتمادي ساخته شد و بارها هنرمندان و فرهيختگان فرهنگي کشورمان انها را ضد ارزش‌هاي ملي و سنتي دانسته‌اند.اکنون تجربه اين بازيگر درجه دو در خدمت مستقيم سازمان‌هاي جاسوسي دشمن درامده است تا پايه‌هاي اعتماد عمومي‌را سست کند. البته برخي کاربران در اعتراض به محتواي مطالب منتشره، خواستار شفافيت در منابع مالي و خبري اين کانال شدند که هيچ نتيجه اي نداشته است. اکنون اهانت و تهمت‌هاي مستمر اين سايت خارج نشين موجب خشم مردم آبادان و خرمشهر شده است اما نکته مهم اين است که مردم به اين کانال‌هاي تلگرامي‌که مانند جاعل نيوز در حال فعاليت است؛ اعتماد نکنند.


سيده فاطمه ذوالقدر
عضو کميسيون فرهنگي مجلس
يکي از زيباترين و والاترين واژه‌ها که برخواسته از ارزش‌هاي والاي دين مبين اسلام مي‌باشد، واژه وحدت و برادري است. برادري و وحدتي که ارمغان پيامبر رحمت، در استمرار رسالت ديگر انبياي عظام براي جوامع بشري بود که با طنين افکن نمودن گل بانگ وحدت، مهاجر و انصار را به ميثاق اخوت و عقد برادري فرا خواندند و تا به‌امروز، دل و جان قرون و اعصار را نوازش داده و به عنوان سنگ زيرين بناي اتحاد و همبستگي اسلامي‌قرار گرفت. بر مبناي آن حرکت معرفت بخش تاريخي ، ارزش‌هاي متعالي اسلامي‌و برادري و اتحاد، جانشين رفتارهاي جاهليت گرديد که استمرار حقانيت آن در طول تاريخ ، سبب ساز زدودن باورها و كردارهاي غلط و تفرقه افكنانه از جامعه ايراني با رهبري روشنگرانه و مدبرانه حضرت امام خميني (ره) گرديد. ايشان به منظور تبري از تبليغات نفاق افكنانه و بدخواهانه نسبت به وحدت مسلمين و در راستاي تحکيم وحدت و برادري اسلامي‌ميان شيعه و سني، دوازدهم تا هفدهم ربيع الاول را ، که ماه بهار دل‌ها و روايت گر ميلاد آخرين برگزيده سلسله نبوت حضرت محمد مصطفي (ص) مي‌باشد را به نام هفته وحدت نامگذاري نمودند تا مسلمين جهان اعم از برادران اهل تسنن و تشيع،با پيوند به حبل المتين الهي ، رهرو راه حق و صراط مستقيم اسلام ناب محمدي (ص) باشند. اما مستکبران و استعمارگران ، كه از وحدت مسلمين همواره در هراسند و اتحاد فرق اسلامي‌را مانعي بزرگ در رسيدن به أهداف شوم خود مي‌بينند ، با نقشه‌ها و توطئه‌هاي متعدد و با أجير كردن عوامل خود و در برخي مواقع نيز با بهر گيري از احساسات افراد ناآگاه از فرق اسلامي‌در کشورهاي اسلامي، مانع شکل گيري وحدت سياسي جوامع مسلمان شده و با ساختن فرقه‌هايي همانند داعش كه با انگشت نهادن بر اختلافات ميسر مي‌شود، به ستيز با انديشه وحدت و تقريب مذاهب اسلامي‌برآمده‌اند. اما به لطف خداوند متعال و به بركت هوشياري و بيداري امت اسلام كه حاصل دست رنج انديشه و تفكر بنيانگذار انقلاب اسلامي‌امام رضوان الله تعالي عليه و هوشياري رهبري معظم انقلاب مي‌باشد، جمهوري اسلامي‌ايران انديشه تقريب بين مذاهب و وحدت سياسي جوامع اسلامي‌را در دستور كار خويش قرار داده و به همين سبب شاهد اين هستيم كه با همت دستگاه سياست خارجي و توان و قدرت نيروهاي مسلح و مدافعين اهل البيت رسول مكرم اسلام ، حكومت خود خوانده و جعلي دولت اسلامي‌بنام داعش ، که لطمات بسياري را به چهره اسلام حقيقي و رحماني اسلام كه با پيامبري حضرت محمد صَل الله عليه و آله بر مسلمانان جهان نازل شده بود ، وارد نمود، كه بحمدالله اين روزها شاهد محو آن از سرزمين مسلمين منطقه هستيم .
بررسی «تجارت» از نابرابری‌ها در پنج برنامه توسعه؛
گروه اقتصاد کلان- ايليا پيرولي: مي‌گويند مهمترين عامل اصلي در ايجاد فقر يا به عبارتي گسترش فقر، وجود تورم و عوامل آن است. از سويي ديگر فقر و نابرابري در مناسبت‌هاي رانتي نمود بيشتري مي‎يابد؛ جايي که توزيع ثروت به صورت نابرابر بوده و عوامل انحصارگرا بر اقتصاد مسلط مي‌شوند. همچنين مي‎گويند اگر اين موضوع را ريشه‌يابي کرد به سياستگذاري‌هاي دولت‌ها مي‌رسيم؛ جايي که همه برنامه‌ها و خواستني‌ها در خدمت اهداف گروهي قرار مي‌گيرند که سه ضلع مثلث قدرت همسو با آنها هستند.
در طول برنامه‌هاي اول تا پنجم توسعه کشور، گر چه هدف کاهش نابرابري و ميزان فقر بوده است، اما به دلايل گفته شده و همچنين سياستگذاري‌هاي نامناسب پولي- مالي همچنان شاهد افزايش شکاف فقر و نابرابري در جامعه هستيم. البته فقر و نابرابري داراي تعاريفي هستند که عمدتا موضوعي که در حال حاضر به آن پرداخته مي‌شود از زاويه فقر سيستمي‌خواهد بود، فقري که دولت‌ها درافزايش يا کاهش آن نقش تاثيرگذاري دارند.
در حالي‌که دولت‌ها در کاهش فقر نسبي عملکرد متوسطي داشته‌اند،کارشناسان اقتصادي بر اين باورند که سياستگذاري‌هايي که بر اساس ديدگاه‌هاي نئوکلاسيک تهيه و ارائه شد، عامل اصلي در عدم موفقيت دولت‌ها درکاهش فقر بوده است.
دکتر محمدرضا واعظ مهدوي، کارشناس اقتصادي چندي پيش در نشست فقر که در موسسه دين و اقتصاد برگزار شد گفته بود:«ديدگاه‌هاي نئوکلاسيک‌ها که‌امروزه ما خيلي گرفتارشان هستيم، مي‌گويند، عدالت توزيعي بر ضد رشد است، توجه به فقرا باعث تلف کردن منابع مي‌شود، پول دور ريختن است و برعکس، انباشت سرمايه باعث سرمايه‌گذاري و رشد مي‌شود؛ اما در واقع ديدگاه‌هاي آنها با واقعيت موجود جوامع سازگار نيست و اتفاقا در کشورهاي توسعه يافته ما شاهد عدالت بيشتري هستيم و نابرابري‌ها بسيار کمتر، همگني اجتماعي بسيار بيشتر است و سياست‌هاي مختلفي در اين زمينه به کار گرفته مي‌شود. بر عکس هر چه که درجه توسعه يافتگي کمتر باشد، نابرابري بيشتر و بي‌عدالتي بيشتر ديده مي‌شود.
 اگر قرار بود رشد و انباشت باعث پيشرفت شود، بايستي اکنون ناميبيا، پورتوريکو و کشورهاي آمريکاي لاتين که اختلافات طبقاتي‌اشان خيلي زياد و شديد است، کشورهاي پيشرفته‌اي باشند».
گفته‌هاي اين کارشناس اقتصادي درحقيقت، مُهر تاييدي بر حرف‌هاي همه کارشناسان اقتصادي نهادگرا و ديگر مکاتب اقتصادي غير از نئوليبرال‌هاست. همه به خوبي مي‌دانند که هر پنج برنامه توسعه کشور را چه افرادي با چه نوع ديدگاهي نوشته‌اند، موضوعي که مي‌تواند به خوبي نشان دهد که‌امارها هر چند که متناقض و يکسان نيستند، اما باز به اجبار چاره‌اي جز انتشار آنها نبوده است. آمارهايي که حکايت از تعميق فقر درکشور مي‌دهند و هشداري به دولت دوزادهم است که در برنامه ششم توسعه بازنگري جدي به عمل آورد.
رئيس موسسه دين و اقتصاد درباره اين موضوع گفته بود:« در ايران امروز در راستاي بهره‌مندي کساني که از مناسبات رانتي سود مي‌برند، احتمال دستکاري واقعيت‌هاي مربوط به فقر وجود دارد؛ هم بازي با تعريف و مفهوم فقر و هم بازي با اعداد و ارقام را عوامل دور شدن از واقعيت است و در اقتصاد سياسي رانتي، امور ظاهرسازانه و ظاهر بينانه از امور واقعي جدي‌تر گرفته مي‌شوند».
دکتر فرشاد مومني، کارشناس اقتصادي چندي پيش در موسسه دين و اقتصاد درباره فقر گفته بود: «خصلت ديگر اقتصاد رانتي را بازتوليد دائمي‌مناسبات مربوط به فقر و نابرابري دانست و هشدار داد کشوري که تحت تأثير مناسبات رانتي است، بايد با سطح بلوغ و حساسيت بسيار زيادي درباره مسائل سرنوشت سازي مثل فقر و نابرابري برخورد کند؛ در غير اين صورت ممکن است که در معرض آسيب‌هاي جدي قرار بگيرد».
در کنار اين همه اين عواملي که باعث شده تا فقر تعميق يابد، افزايش تورم در طول اين سال‌ها نيز مزيد بر علت شده تا درآمد خانوارها کمتر از هزينه‌ها شود، به گونه‌اي که کارشناسان به آن تورم مالياتي مي‌گويند و معتقدند که اين نوع تورم در اين 27 سال گذشته توسط فقرا و به عبارتي ديگر از سوي دهک‌هاي با درآمد پايين پرداخت شده است. 
در همين باره، مومني با يادآوري اينکه در اقتصاد سياسي که برخي بيکاري و عده‌اي ديگرسياست‌هاي تورم زا شکننده‌تر و داراي خشونت بيشتري بر عليه فقرا اعمال مي‌کند، با تعبيري طنزآلودي به تلخي گفته بود: «در اثر اجراي برنامه تعديل ساختاري طي بالغ بر ربع قرن گذشته در ايران، گويي مديريت اقتصادي کشور مشکل اين دو نحله را حل کرده و به طور همزمان هم با رکود و هم با تورم ترکيبي از دو عامل فقرزاي به کارگرفته است».
بر اساس بررسي‌هاي صورت گرفته ميزان فقر شديد غذايي در فاصله سالهاي 63 تا 67، در مناطق شهري به طور متوسط سالانه 64 درصد و در مناطق روستايي بر مبناي مصرف روزانه 2300 کالري، 6.89 درصد رشد داشته که به ميزان قابل توجهي از نرخ تورم سالانه بيشتر بوده و به عبارتي در هر دو منطقه شهري و روستاي جمعيت فقرا بر مبناي فقر شديد افزايش يافته است.
بخش زيادي از اهداف برنامه اول توسعه را مي‌توان نزديک به برنامه‌هاي رفاه اجتماعي قلمداد کرد. اما از آن جايي‌که اين اهداف مبتني بر يک نظريه جامعه رفاه اجتماعي تدوين نشده بودند و ا ساسا توجهي به اهداف نداشتند، در بسياري موارد حتي ردپايي از آنها درخط مشي‌ها و تبصره‌ها وجود نداشت. 
به اين ترتيب، اولين و جدي‌ترين نقطه ضعف اساسي برنامه‌ها را بايد در فقدان رويکرد با نگرش به برنامه‌هاي رفاه اجتماعي و بهزيستي و کاهش فقرجست‌وجو کرد.(مدني قهفرخي، 1383 ( .
از سوي ديگر اتخاذ سياست‌هاي تعديل اقتصادي بر مبناي دستورالعمل بانک جهاني و صندوق بين المللي پول موجبات نگراني جمعي از صاحب‌نظران و فعالان سياسي- اجتماعي را نسبت به پيامدهاي اجرايي اين سياست‌ها پديد آورد. با وجود اين نگراني‌ها و همچنين تجربه شکست خورده برنامه‌هاي تعديل ساختاري در کشورهاي آسيايي وآمريکاي لاتين، اين برنامه‌ها در سطح گسترده‌اي اجرا شد که نتيجه آن وارد آمدن شوک‌هاي متعدد به اقتصاد و جامعه بود. مطالعاتي که توسط پژوهشگران مستقل‌تر صورت گرفته حکايت از واقعيت ديگري دارد. (خدادادکاشي و همکارانش-1384 ).
بر اساس اين پژوهش 55 درصد از جامعه شهري و 65 درصد از جامعه روستايي در سال 1373 زير خط فقر غذايي قرار داشته‌اند. 
در پايان برنامه اول توسعه نه‌ تنها جمعيت قابل توجهي از کشوري زير خط فقر غذايي بود‌ه‌اند، حتي کيفيت غذاي مصرفي نيز ا فت کرده بود و مردم ايران براي جبران کاهش قدرت خريد ناشي از تورم بسياربالا سفره غذايي خود را با مواد غذايي ارزا ن‌تر از جمله روغن، آرد ونشاسته تامين مي‌کردند. مي‌توان نتيجه گرفت که در هر حال سال‌هاي اجراي برنامه اول ميزان نابرابري ثابت بوده است.
برنامه دوم توسعه، نيز روند مشابهي طي شد به گونه اي که در خانوارهاي روستايي از ۱۳۷۵ هزينه کالاهاي غيرخوراکي ۵۳ درصد بوده است. 
در برنامه سوم، جمعيت زير خط فقر کاهش يافته و از 31 و 39 درصد درجامعه شهري و روستايي در سال 1379 به 29 و 28 درصد در سال 1383 رسيد. با اين وجود، به‌رغم کاهش کلي و مداوم جمعيت فقير در جامعه روستاي طي چهار سال اول برنامه سوم، در جامعه شهري، از سال 1380 تا پايان برنامه سوم جمعيت فقير به طور مداوم افزايش يافت. صالحي ا صفهاني ( 2006 ).
همچنين آمارهاي منتشر شده توسط بانک مرکزي در مورد ضريب جيني نشان مي‌دهد اين ضريب در سال‌هاي ا جراي برنامه سوم توسعه پس از افزايش در سال 1381، يعني سال مياني برنامه، مجددا کمي‌کاهش يافته و به ميزان مشابه سال اول برنامه سوم رسيده است.
در چهار سال اول برنامه چهارم نرخ تورم همواره صعودي بود وا ز 4 .10 درصد در سال 1384 به 4 .25 درصد در سال 1387 و فقط در سال پاياني اين برنامه که مصادف با ايام انتخابات رياست جمهوري و اعمال سياست‌هاي خاص آن دوران بود نرخ تورم به 8. 10 درصد رسيد.
در سال پاياني برنامه پنجم نرخ تورم 9 درصد شد و در مقايسه با نرخ تورم 5. 21 درصدي در سال 1390 ، برنامه پنجم و اقدامات دولت يازدهم را در کنترل نرخ تورم مي‌توان مثبت ارزيابي کرد. در مورد جمعيت زير خط فقر در برنامه پنجم توسعه اظهارات متفاوتي مي‌شود. هر يک از پژوهشگران و نهادهاي مسئولان اعلام آمار، بنا به روشي که انتخاب مي‌کنند آمار متفاوتي را اعلام کرد‌ه‌اند. به هر حال فقر و نابرابري در حال گسترش است مادامي‌که اصلاحات ساختاري در سياستگذاري دولتها به وجود نيايد.


شهردار تهران مطرح کرد؛
گروه اجتماعي: روز گذشته مراسم افتتاح 53 پروژه اجتماعي، فرهنگي، ترافيکي و محيط زيستي منطقه 11 با حضور شهردار تهران برگزار شد. در حاشيه اين مراسم بود که محمدعلي نجفي، شهردار پايتخت اعلام کرد که مقرر شده تا در منطقه 11، 10 ميدان ميوه و تره بار ديگر احداث کنيم و خدمت‌رساني به شهروندان اين منطقه را افزايش دهيم. وي در خصوص ايجاد بوستان دامپزشکي نيز گفت: با دستگاه‌هاي مختلف تعامل خوبي برقرار شده و اين بوستان نيز افتتاح خواهد شد.
نجفي درخصوص تعيين تکليف پادگان 06 ارتش نيز گفت: درخصوص پادگان 06 ارتش هنوز به نتيجه نرسيده‌ايم. اگر لازم باشد توافقاتي در قبال واگذاري املاک با ارتش انجام خواهيم. شهردار تهران درباره زمان بهره‌برداري خط 7 متروي تهران با اشاره به لزوم ايمن سازي اين خط گفت: سال‌هاست که يک سوم بودجه شهرداري تهران از طريق منابع غيرنقدي تامين مي‌شود و شهرداري تهران بخشي از املاک خود را به فروش مي‌رساند تا در حوزه فعاليت‌هاي عمومي‌هزينه کند. وي افزود: بودجه سال‌جاري شهرداري تهران بيش از 17 هزار ميليارد تومان است که 6000 ميليارد تومان آن غيرنقد است. شهرداري تهران زماني که ملکي را در اختيار دارد مي‌تواند آن را تبديل به احسن کند و براي ديگر خدمات شهر هزينه کند. وي تاکيد کرد: حدود 400 ميليارد تومان براي بازگشايي مجدد خط 7 متروي تهران بودجه لازم است که البته اين بودجه نمي‌تواند همه ايستگاه‌هاي اين خط را آماده بهره‌برداري کند اما ايمني در اين ايستگاه‌ها لحاظ مي‌شود و مي‌تواند به شهروندان تهراني خدمت رساني کند. نجفي همچنين ادامه داد: اميدوارم تا پيش از پايان سال جاري اين خط به افتتاح برسد و از همکاران خود نيز درخواست مي‌کنم که اين مهم محقق شود و اگر بهره‌برداري اين خط تا پايان امسال انجام نشود قطعا دلايل آن را به مردم توضيح خواهيم داد. شهردار تهران در خصوص استفاده از فاينانس‌ها براي خريد اتوبوس‌هاي جديد براي ناوگان اتوبوسراني شهر تهران گفت: به دنبال تامين 1000 دستگاه اتوبوس براي شهر تهران از طريق فاينانس‌ها هستيم که در آينده 400 دستگاه وارد حمل و نقل عمومي‌شهر تهران خواهند شد. وي درخصوص عملکرد 100 روزه خود در حوزه حمل و نقل عمومي‌نيز گفت: در حمل و نقل عمومي‌ظرف 100 روز گذشته کار مهمي‌انجام نشده و تنها تعدادي واگن و اتوبوس جديد وارد ناوگان شده است. قطعا انجام اقدامات موثر در حوزه حمل و نقل عمومي‌نيازمند منابع مالي زيادي است. در ادامه همچنين محمدعلي نجفي، شهردار تهران با اشاره به تاکيد رياست جمهوري براي نوسازي بافت‌هاي فرسوده گفت: طرحي ارائه کرده‌ايم که در آن ايده نوسازي بافت‌هاي فرسوده از پلاک به پلاک به محله به محله تغيير کرده است. شهردار تهران در خصوص راهکار شهرداري تهران براي معضل بافت فرسوده کلانشهر تهران اظهار کرد: رئيس جمهوري نيز علاقمند به موضوع حل بافت فرسوده شهر تهران هستند. لذا طرحي ارائه داده‌ايم تا با همکاري و تعامل بخش خصوصي ايده نوسازي بافت‌هاي فرسوده از نوسازي پلاک به پلاک به نوسازي محله به محله تغيير پيدا کند. به شکلي که شهروندان را از محله‌اي به ساختمان‌هاي ديگر منتقل مي‌کنيم و پس از خالي شدن محله‌امکان نوسازي محله به محله براي ما در اين طرح فراهم مي‌شود. اميدواريم با مشارکت بخش خصوصي اين طرح اجرايي شود.
شهردار تهران در پايان صحبت‌هاي خود درباره بدهي‌هاي دولت به شهرداري تهران و نحوه پرداخت آن هم گفت: آقاي نوبخت در اين خصوص قول پيگيري داده‌اند اما بايد به اين نکته توجه کرد که برخي از بدهي‌ها مربوط به کمک‌هايي است که دولت مي‌توانسته در هر سال به شهرداري تهران پرداخت کند اما پس از پايان آن سال ديگر امکان پرداخت آنها وجود ندارد و اين موضوع منتفي مي‌شود و به سال‌هاي بعد منتقل نمي‌شود. در اين راستا کميته‌اي مشترک تشکيل شده تا ميزان دقيق بدهي‌ها را برآورد کند اما بدهي‌هاي امسال با توجه به قول داده شده پرداخت خواهد شد.


با حکم ديوان عدالت اداري قطعی شد؛
وزير نفت گفت: اگر ديوان عدالت اداري آزمون استخدامي‌اين وزارتخانه را متوقف کند، ما در کل، آزمون را منتفي مي‌کنيم.
به نقل از مهر، بيژن زنگنه درباره اعتراض برخي فارغ التحصيلان دانشگاه صنعت نفت به برگزاري آزمون استخدامي‌اين وزارتخانه گفت: قرار بود تعدادي از دانشجويان يا فارغ التحصيلان بدون اينکه در آزمون کتبي عمومي‌شرکت کنند، با انجام مصاحبه بر حسب نياز اين وزارتخانه استخدام شوند.
وي با تاکيد بر اينکه ما هم مي‌خواهيم همين کار را انجام دهيم و دانشجويان مطمئن باشند که به آنچه تعهد داده‌ايم و گفته‌ايم، عمل مي‌کنيم، ادامه داد: خارج از اين روند و با فشار نمي‌توانند کار خود را پيش ببرند. اين در حالي است که برخي گفته‌اند که ديوان عدالت اداري اين آزمون را به تأخير انداخته است؛ اگر اين ديوان چنين بگويد، ما کلاً آزمون را منتفي مي‌کنيم.
قرار بود ۲۵۰۰ نفر از طريق آزمون استخدامي‌وزارت نفت به استخدام رسمي‌اين وزارتخانه در آيند. از اين تعداد قرار بود ۱۰۵۰ نفر آنها از جمعيت تبديل وضعيت قراردادي‌ها و ۲۰۰ نفر شان نيز از فارغ التحصيلان رتبه الف دانشگاه صنعت نفت باشند.
طي روزهاي گذشته گروهي از فارغ التحصيلان دانشگاه صنعت نفت، خواستار استخدام بدون شرکت در آزمون هستند و تجمعاتي را در محل اين دانشگاه و همچنين وزارت نفت برگزار کرده‌اند. اين آزمون قرار بود ديماه سال جاري برگزار شود.

فارغ‌التحصيلان رتبه الف دانشکده نفت: وزارت نفت خلف وعده کرد
با گذشت بالغ بر ۱۰۰ سال از عمر صنعت نفت ايران به نظر مي‌رسد همچنان دست‌اندازهايي براي استفاده از نيروهاي توانمند داخلي و جذب آنها در اين صنعت وجود دارد و عزم راسخي براي جذب اين افراد وجود ندارد. البته اين وزارتخانه برنامه داشت که از بين ۲۵۰۰ نفر نيروي جديدي که استخدام خواهد کرد، ۲۰۰ را به جمعيت دانشجويان فارغ التحصيل از دانشکده نفت اختصاص دهد که با راي ديوان عدالت اداري، برگزاري اين آزمون لغو شد.
چندي پيش از متقاضيان براي شرکت در آزمون استخدامي‌وزارت نفت ثبت نام و اعلام شد که ۲۵۰۰ نفر از برگزيدگان اين آزمون در وزارت نفت استخدام خواهند شد؛ از همان روزهاي ابتدايي ثبت نام اين آزمون، انتقاداتي به نوع مميزي‌هاي شرکت در آزمون مطرح شد. از ۲۵۰۰ نفر نيرويي که قرار بود به استخدام وزارت نفت درآيند، ۱۰۵۰ نفر به تبديل وضعيت نيروهاي قراردادي فعلي به استخدامي، ۲۵ درصد سهميه خانواده شهدا، ۵ درصد سهميه خانواده ايثارگران و ۲۰۰ نفر سهميه فارغ التحصيلان دانشکده صنعت نفت اختصاص داشت.
م. س که از جمله متحصنين روزهاي گذشته در مقابل وزارت نفت است نخستين خواسته معترضين را استخدام در وزارت نفت اعلام کرد و به مهر گفت: ۳۰ ماه است که بلا تکليف هستيم. بارها نمايندگان ما نزد مسوولين وزارت نفت رفته و مطالبات ما را مطرح کرده‌اند، اما آنها همواره گفته‌هاي خود را تکرار مي‌کند و معتقدند فارغ‌التحصيلان دانشکده صنعت نفت که رتبه الف دارند هم بايد در مصاحبه و گزينش شرکت کنند و در صورت تائيد در گزينش، به استخدام وزارت نفت درخواهند آمد.
به گفته او، طبق راي ديوان عدالت اداري، استخدام فارغ التحصيلان دانشکده صنعت نفت در وزارت نفت يک تعهد دو طرفه بين دانشجويان و وزارتخانه بوده و لازم الاجرا است. اين در حالي است که متاسفانه وزارت نفت راي را اجرا نمي‌کند. اين فارغ التحصيل دانشکده نفت تصريح کرد: نامه‌هاي مديران وزارت نفت را مبني بر اعلام نياز نيرو به دست آورده‌ايم و مي‌دانيم که زيرمجموعه‌هاي وزارت نفت به نيروي انساني متخصص در رشته‌هاي ما نياز دارند اما جاي سوال دارد که چرا وزارت نفت حاضر نيست ما را با رتبه ممتاز در دانشکده خود وزارت نفت فارغ التحصيل شده‌ايم، به کار بگيرد.
وي تصريح کرد: اگر وزارت نفت طي سال‌هاي اخير به تدريج و طبق روال، فارغ التحصيلان اين دانشکده را جذب مي‌کرد، يک هزار نفري که اکنون تجمع کرده‌اند، الان مشغول به کار بودند و هزينه‌هايي که براي آموزش ما بصورت بورسيه هزينه شده است، معطل نمي‌ماند.
ح. ع يکي ديگر از متحصنين در مقابل وزارت نفت با تاکيد بر اينکه اگر وزارت نفت به نيرو نياز ندارد، علت جذب دانشجويان در دانشکده صنعت نفت چيست، گفت: براي تحصيل دانشجويان دانشکده صنعت نفت، ۴ تا ۶ سال از بودجه وزارت نفت هزينه مي‌شود و در مقابل شاهد جذب تنها ۲۰۰ نفر از دانشجويان صنعت نفت پس از گذشت مدت‌ها هستيم و اين يعني هدررفت بيت المال.
وي ادامه داد: بسياري از دانشجويان که مي‌توانستند رشته‌هاي ديگري در دانشگاه‌هاي ديگري برگزينند به‌اميد استخدام در وزارت نفت، وارد دانشکده نفت شدند و بعنوان مثال حفاري خوانده‌اند و طبيعتا اکنون با اين مدرک در جايي جز در وزارت نفت امکان اشتغال ندارند.
طبق گفته‌هاي اين فارغ التحصيل دانشکده نفت، وزارت نفت بر اساس ميزان نياز خود از رشته‌هاي مختلف دانشجو مي‌پذيرد. به طور مثال در يک ورودي ۴ دانشجوي مکانيک و در ورودي ديگر ۶ دانشجو مي‌پذيرد، بنابراين کاملا مبتني بر نياز صنعت نفت کشور، اقدام به جذب دانشجو در دانشکده صنعت نفت مي‌کند. در همين حال، ما چندين مميزي و ارزيابي را طي کرده‌ايم تا به عنوان دانشجوي رتبه الف پذيرفته شده‌ايم و حتي در اين مورد، قاضي ديوان عدالت اداري نيز برگزاري آزمون دوباره براي استخدام رتبه‌هاي الف را منطقي نمي‌داند.
ح. ع خواسته متحصنين در مقابل وزارت نفت را برگزاري جلسه پرسش و پاسخ عنوان کرد و گفت: اگر صحبت يا وعده اي مي‌خواهند به دانشجويان بدهند در جمع مطرح کنند تا بتوانيم از آنها سند داشته باشيم که خلف وعده نکنند. البته به زودي اتحاديه‌ها و تشکل‌هاي دانشجويي بيانيه اي در دفاع از تحصن دانشجويان صنعت نفت صادر مي‌کنند.
به گفته وي تمام نيروهاي آماده به کار در رشته مکانيک دانشکده صنعت نفت ۱۲۰ نفر است اما وزارت نفت در قصد داشت در آزمون استخدامي‌خود، ۱۷۴ نيروي متخصص مکانيک جديد کند و همين تعداد هم از نيروهاي قراردادي خود به استخدام تبديل وضعيت کند. درباره رشته عمران نيز وضعيت به همين نحو است. نيروي آماده به کار دانشکده صنعت نفت در رشته عمران يک نفر است در حالي که نياز اين وزارتخانه در اين رشته ۱۸ نفر است. دانشکده صنعت نفت در سال ۱۳۱۸ در قالب آموزشگاه فني آبادان و با هدف تربيت نيروي انساني متخصص مورد نياز صنعت نفت در آغاز کرد. با توسعه اين آموزشگاه، نام آن به دانشکده فني آبادان، و سپس به دانشکده نفت آبادان تغيير يافت. با توجه به گسترش فعاليت‌هاي آموزشي دانشکده نفت آبادان و نياز کشور به تربيت نيروهاي متخصص در صنعت نفت و گاز، اين دانشکده در سال ۱۳۶۸ به دانشگاه صنعت نفت ارتقا يافت. هر سال براساس نياز اين صنعت، دانشجوياني به صورت بورسيه جذب دانشکده صنعت نفت شده؛ تربيت مي‌شوند و در اين صنعت بکار گرفته مي‌شوند. اما طي سال‌هاي اخير تنها تعدادي از فارغ التحصيلان رتبه الف اين دانشکده، آن هم پس از شرکت در مصاحبه و گزينش، به استخدام اين وزارتخانه درآمده‌اند و بسياري از آنها از فعاليت بازمانده‌اند.
دستور موقت مبني بر توقف اجراي ثبت‌نام، آگهي استخدام و لغو آزمون وزارت نفت
ديوان عدالت اداري دستور موقت مبني بر توقف اجراي ثبت‌نام، آگهي استخدام و لغو آزمون وزارت نفت را صادر کرد.
به موجب شکايتي از وزارت نفت جمهوري اسلامي‌ايران و درخواست صدور دستور موقت مبني بر توقف مراحل ثبت‌نام و اجراي موضوع آگهي استخدام وزارت نفت که در راستاي محل مجوز استخدامي‌به شماره ۱۱۶۹۳۵۱ مورخ ۲۴ /۲ / ۹۶ سازمان اداري و استخدامي‌کشور اقدام نموده، شعبه ۳۹ ديوان عدالت اداري مبادرت به صدور راي نموده است.
به موجب اين شکايت، شاکي با تقديم دادخواستي به خواسته مذکور اظهار داشته که آگهي استخدامي‌فوق‌الذکر با بند نهم اصل سوم قانون اساسي و مواد ۴۱ و ۴۲ و ۴۳ از قانون مديريت خدمات کشوري و راي وحدت رويه اصداري از هيات عمومي‌ديوان عدالت اداري به شماره ۳۶ - ۹۶/۱/۱۵ در تضاد و منافات بوده، ضمن اينکه نسبت به استخدام شاکي عليرغم حکم ديوان عدالت اداري امتناع مي‌نمايد و از اين جهت اجراي راي و تصميم مذکور از ناحيه طرف شکايت موجب ورود خسارت جبران‌ناپذير به نامبرد مي‌گردد و لذا تقاضاي صدور دستور موقت نموده است که دادخواست پس از ثبت به شماره ۹۶۸-۹۶ به اين شعبه ارجاع شده است. اينک شعبه در وقت فوق‌العاده با بررسي دلايل و مدارک شاکي به شرح آتي درباره درخواست صدور دستور موقت تصميم مي‌گيرد. در نهايت شعبه 39 ديوان عدالت اداري نظر به اينکه مطابق مواد ۳۴ و ۳۵ قانون تشکيلات و آيين دادرسي ديوان عدالت اداري، صدور دستور موقت مبني بر توقف مراحل ثبت‌نام و اجراي آگهي استخدام فوق‌الذکر و لغو آزمون منوط به احراز ورود خسارتي است که در آينده جبران آن غيرممکن يا متاثر باشد و دلايل و مستندات ابرازي شاکي دلالت بر احتمال ورود چنين خسارتي را دارد؛ بنابراين تشخيص و فوريت امر احراز مي‌گردد، به همين جهت با احراز ضرورت و فوريت موضوع مستندا به مواد ۳۴ الي ۳۶ قانون مورد اشاره، دستور موقت مبني بر توقف اجراي ثبت‌نام و اجراي آگهي استخدام مرقوم و لغو آزمون صادر و اعلام مي‌گردد. دفتر مقرر مي‌دارد ضمن ابلاغ دستور موقت به طرفين براي رسيدگي به اصل موضوع تبادل لوايح صورت پذيرد.
بر اساس اين گزارش، راي شعبه ۳۹ به مسئولان مربوطه در وزارت نفت ابلاغ شده و لازم‌الاجراست.


علي عبدالله صالح کشته شد
شبکه"الميادين" اعلام کرد که نيروهاي حوثي به منزل علي عبدالله صالح، رئيس‌جمهور پيشين يمن در صنعا حمله و خانه وي را منفجر کردند.به گزارش ايسنا، اين شبکه اعلام کرد که اخباري درباره کشته شدن صالح منتشر شده است. اما خبرگزاري رويترز گزارش داده هنوز سرنوشت عبدالله صالح پس از اين حمله مشخص نيست و درباره سرنوشت و مکان حضور وي ابهاماتي وجود دارد.دفتر عبدالله صالح و حزب کنگره سراسري مردم يمن که صالح رهبري آن را برعهده دارد، خبر کشته شدن صالح را رد کردند.يکي از رهبران حزب کنگره سراسري اعلام کرد که صالح شخصا درگيري‌ها در صنعا را رهبري مي‌کند. در نهايت وزارت کشور يمن کشته شدن علي عبدالله صالح، رئيس جمهوري مخلوع اين کشور را تأييد کرد.در بخش ديگري از بيانيه وزارت کشور يمن آمده است که «بحران شبه‌نظاميان خيانکار با تسلط بر مراکز و کشته شدن رهبر آن‌ها» پايان يافت.ساعتي پيش نيز برخي حساب‌هاي کاربري در شبکه‌هاي اجتماعي، تصويري از جسد علي عبدالله صالح را منتشر کردند.


جهانگيري در دیدار با وزیر اقتصاد ملی مجارستان تشريح کرد؛

معاون اول رييس جمهور با بيان اينکه جمهوري اسلامي‌ايران در مقطع فعلي ديپلماسي اقتصادي را محور اصلي سياست خارجي خود قرار داده است، گفت: در ديپلماسي اقتصادي ايران، توسعه روابط و گسترش مناسبات با اتحاديه اروپا و بطور خاص کشور مجارستان از جايگاه ويژه اي برخوردار است.به گزارش ايسنا، اسحاق جهانگيري در ديدار « مي‌هايلي وارگا» وزير اقتصاد ملي مجارستان، با يادآوري اينکه منطقه خاورميانه از حساسيت‌هاي خاصي برخوردار است، به خطر تروريسم در اين منطقه اشاره و تصريح کرد: خوشبختانه مناطقي از کشورهاي عراق و سوريه که در اختيار گروه تروريستي داعش بود، بازپس گرفته شد اما اين موفقيت به معناي پايان داعش نيست و اين گروه تروريستي ممکن است در نقاط ديگر جهان دست به اقدامات تروريستي بزند چرا که تفکري که منشاء ايجاد اين گونه گروه‌هاي تروريستي است، همچنان در برخي کشورهاي منطقه و کشورهاي غربي وجود دارد.جهانگيري توسعه مناسبات دو جانبه تهران و بوداپست را نيازمند برداشتن گام‌هاي بلند و رفع موانع موجود دانست و اظهار داشت: بايد ظرفيت‌هاي توسعه همکاريها در دو کشور شناسايي و در جهت ارتقاء سطح اين همکاري‌ها تلاش کنيم.

معاون اول رييس جمهور صنعت، انرژي، نفت و گاز و گردشگري را از زمينه‌هاي مهم همکاري ايران و مجارستان برشمرد و‌ خاطر نشان کرد: تجار و بخش خصوصي مجارستان که علاقمند به همکاري و سرمايه گذاري مشترک در ايران باشند، مورد حمايت دولت جمهوري اسلامي‌ايران خواهند بود.وي موانع بانکي را از مهمترين موانع پيش روي توسعه مناسبات تجاري دو کشور دانست و گفت: البته پيشرفت‌هايي در جهت حل موانع بانکي حاصل شده‌اما هنوز تا نقطه مطلوب فاصله زيادي داريم که بايد براي رسيدن به آن تلاش کنيم.وي ادامه داد: برجام يک توافق بين المللي است که پس از سالها مذاکره و گفتگو حاصل شده‌اما آمريکايي‌ها بي جهت در اجراي آن محدوديت ايجاد مي‌کنند و تهران انتظار دارد که اتحاديه اروپا در برابر طرفي که قصد نقض اين توافق بين المللي را دارد، مقاومت بيشتري از خود نشان دهد و از آسيب رسيدن به برجام جلوگيري کند.جهانگيري اضافه کرد: جمهوري اسلامي‌ايران به تعهدات بين المللي خود در برجام پايبند بوده است اما انتظار داريم که تمامي‌طرفين اين توافق با همين قاطعيت به آن پايبند باشند. وزير اقتصاد ملي مجارستان هم در اين ديدار با ابلاغ سلام نخست وزير اين کشور به دکتر جهانگيري گفت: در اين سفر مذاکرات خوبي با وزراي امور اقتصادي و دارايي، نفت و بهداشت، درمان و آموزش پزشکي ايران داشته‌ام که منجر به‌امضاء تفاهم نامه‌ها و قراردادهاي خوبي ميان دو کشور شده است.مي‌هايلي وارگا با بيان اينکه روابط تهران و بوداپست روابطي تاريخي و همواره پربار بوده است،‌ تصريح کرد: کشورهاي محدودي وجود دارند که همانند ايران و مجارستان همواره از روابط دوستانه برخوردار بوده باشند و در همين راستا، مجارستان نخستين کشور اروپايي بود که پس از برجام در سطح نخست وزير براي بررسي راه‌هاي توسعه روابط دو جانبه به ايران سفر کرد.وي با بيان اينکه مجارستان همواره به ايران بعنوان دروازه آسياي ميانه و طرف استراتژيک نگاه کرده است، گفت: بوداپست تلاش کرد که در دوران تحريم نيز روابط ديپماتيک خود را با تهران تا حد امکان حفظ کند تا توقفي در مناسبات فيمابين ايجاد نشود. وزير اقتصاد ملي مجارستان افزود: متاسفانه خطر ترورسيم براي سالهاي متمادي وجود خواهد داشت و کشورهاي عضو اتحاديه اروپا و بخصوص مجارستان اهميت زيادي براي تلاش‌هاي جمهوري اسلامي‌ايران در جهت مقابله با تروريسم در منطقه قائل هستند. مي‌هايلي وارگا اضافه کرد: مجارستان هم بعنوان يک کشور مستقل و هم بعنوان عضوي از اتحاديه اروپا از توافق برجام دفاع خواهد کرد چرا که اين توافق را قراردادي بين المللي و بسيار مهم مي‌دانيم که هيچ دليلي براي نقض يا تغيير در آن وجود ندارد. وزير اقتصاد ملي مجارستان با يادآوري سفر يک هفته قبل هياتي بانکي از مجارستان به تهران براي مذاکره در خصوص حل موانع بانکي فيمابين، بر اهميت رفع موانع بانکي در توسعه روابط اقتصادي فيمابين تاکيد کرد و خواستار برقراري پرواز مستقيم ميان دو کشور شد و گفت: اين اقدام علاوه بر تقويت مناسبات اقتصادي مي‌تواند گامي‌در جهت رفاه دانشجويان و گردشگران دو کشور باشد.




خبري از اجراي طرح مشترک وزارت صنعت و بانک مرکزي نيست؛
گروه صنعت، معدن و تجارت: با وجودي که بيش از يک سال از اجراي طرح فروش لوازم خانگي با کارت اعتباري مي‌گذرد اما فعالان اين بازار معتقدند اين طرح در عمل با شکست مواجه شده و به دليل شرايط سخت پرداخت تسهيلات، طرح براي مردم جذاب نبوده است. در همين حال محمد طحان‌پور، رئيس اتحاديه فروشندگان لوازم خانگي با بيان اينکه خبري از اجراي طرح فروش لوازم خانگي با کارت اعتباري نيست، گفت: مشخص نيست که بانک مرکزي يا وزارت صنعت کداميک موافق اين طرح نيستند.
۲۸ مهرماه سال گذشته بود که شوراي پول و اعتبار در هزار و دويست و هشتمين جلسه خود در راستاي تحقق اهداف دولت تدبير و اميد براي ايجاد تحرک در اقتصاد، حمايت از توليدکنندگان داخلي و ايجاد فضاي رقابتي بين آنها در فروش محصولات داخلي، اعطاي تسهيلات به بنگاه‌هاي توليدي و خودروسازان و سازندگان ماشين‌آلات کشاورزي را از طريق تسهيلات خريد دين و مرابحه مصوب کرد. در بند «ج» آن اعطاي تسهيلات خريد کالاهاي مصرفي بادوام ايراني منتخب از طريق صدور کارت خريد کالاي ايراني مدنظر قرار گرفت. کارت خريد کالاي ايراني نيز ابزاري اعتباري عنوان شد که از سوي بانک‌هاي کشور براي عموم مردم که درآمد مشخص و ثابتي دارند صادر شود و دارنده آن بتواند تا سقف تعيين شده که متناسب با درآمد ماهانه و حداکثر معادل يکصد ميليون ريال است کالاهايي را که فهرست آنها از سوي وزارت صنعت، معدن و تجارت تعيين شده خريداري کند.
در نهايت شانزدهم آبان ماه بود که براساس اطلاعيه مشترک بانک مرکزي و وزارت صنعت، معدن و تجارت طرح خريد کالاي ايراني کليد خورد. با اين وجود با گذشت بيش از يک سال از اجراي اين طرح و توقف و شروع دوباره آن فعالان بازار لوازم خانگي معتقدند که اين طرح در عمل با شکست مواجه شده است. در همان زمان برخي از فعالان بازار لوازم خانگي اعلام کردند که بهترين راه رشد اقتصادي، تسهيلات ارزان قيمت است تا مردم به کالاهاي مصرفي دسترسي داشته باشند چون وقتي نقدينگي براي کالاها داده مي‌شود، مصرف کننده در راه ديگري خرج مي‌کند نه براي خريد کالاي ايراني. به اعتقاد آنها اين شيوه نمي‌تواند به رونق کار توليد کنندگان لوازم خانگي کمکي بکند و اين طرح داراي اشکالاتي است که مردم نتوانستند به اين تسهيلات دسترسي داشته باشند.
با اين همه اوايل سال جاري بود که سخنگوي انجمن توليدکنندگان لوازم خانگي درخصوص اينکه بانک مرکزي در ارتباط با طرح کارت اعتباري خريد کالاي ايراني در سال ۱۳۹۶ به دنبال بهانه‌جويي است، اعلام کرده بود که به نظر مي‌رسد اين طرح در سال جاري اجرايي نشود. حميدرضا غزنوي درباره علت تاخير طولاني در اجرايي شدن طرح کارت اعتباري خريد کالاي ايراني در سال ۱۳۹۶ توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت و نيز بانک مرکزي، گفته بود: پيگيري‌هاي مختلفي در اين رابطه انجام داده‌ايم، اما هنوز اين طرح به نتيجه نرسيده و هر خبري در ارتباط با اجرايي شدن طرح کارت اعتباري کالاي ايراني در سال ۱۳۹۶ صحت ندارد و به هيچ وجه در حال حاضر اين مساله مطرح نيست و به نظر مي‌رسد در سال جاري به نتيجه نرسد. در همين حال محمد طحان‌پور، رئيس اتحاديه فروشندگان لوازم خانگي در گفتگو با ميزان درباره آخرين وضعيت طرح فروش لوازم خانگي با کارت اعتباري اظهار کرد: هنوز هيچ اتفاق خاصي در اين باره صورت نگرفته و مشخص نيست که بانک مرکزي يا وزارت صنعت کداميک موافق اين طرح نيستند. وي با بيان اينکه هيچ صحبتي در اين زمينه با ما نشده است و زمان آغاز آن نيز مشخص نيست، افزود: کالاهايي ايراني که مي‌خواهند در اين طرح بياورند همه در بازار به صورت اقساط در حال عرضه شدن است. رئيس اتحاديه فروشندگان لوازم خانگي گفت: اگر قرار است اين طرح موفق باشد بايد کساني که فيش کسر از حقوق يا ضمانت هم ندارند را در بر بگيرد در غير اين صورت افرادي که در ادارات مشغول به کار هستند هم در بازار و هم توسط فروشگاه‌هاي ادارات خود به صورت اقساط در حال تهيه کالاها هستند.
طحان‌پور يادآور شد: مقرر شده برندهاي خارجي که در ايران توليد مي‌شوند نيز در اين طرح قرار گيرند در غير اين صورت اين طرح نيز به سرنوشت طرح قبل دچار مي‌شود. وي اظهار کرد: تحريک بازار مستلزم خريد و فروش مسکن است چون بخش زيادي از خريد لوازم خانگي مربوط به افرادي است با خريد منازل جديد اقدام به خريد در اين بازار مي‌کنند،بخش ديگر نيز مربوط به ازدواج جوانان است. رئيس اتحاديه فروشندگان لوازم خانگي با بيان اينکه رکود در توليد کالاهاي بي‌کيفيت است، افزود: به عنوان مثال از ميان توليدکننده يخچال توليد داخل، 10 توليدکننده کالاي با کيفيت بيشتر نمي‌توان نام برد همچنين از توليدکننده اجاق گاز نيز از 15 توليدکننده با کيفيت بيشتر نمي‌توان اسم به ميان آورد، بنابراين توليدکننده‌هاي با کيفيت در حال فعاليت هستند و توليدکنندگان بي‌کيفيت در رکود به سر مي‌برند. طحان‌پور عنوان کرد: به خاطر برخي کالاهاي بي‌کيفيت داخلي، توليدات کيفي داخل کشور لطمه مي‌خورند بنابراين بايد توليدات بي‌کيفيت جمع‌آوري شوند. وي در انتها خاطرنشان کرد: به وزارت صنعت پيشنهاد داديم که کالاهاي خارجي فقط با گارانتي مشخص در بازار به فروش برسد و از طريق رسانه‌ها گارانتي‌هاي معتبر هر دسته کالايي اعلام شود. با اين اوصاف؛ طرح فروش لوازم خانگي با کارت اعتباري درحالي که براي حمايت از توليد داخل برنامه‌ريزي شد اما به دليل مشکلات و موانع بسيار در عمل نتوانست تحرکي در بازار لوازم خانگي ايجاد کند و در برهه‌اي تنها به خريد لوازم خانگي خارجي کمک کرد و حتي منجر به افزايش نقدينگي در بين مردم شد. به نظر مي‌رسد بانک مرکزي نيز با سکوت خود نسبت به روند اجراي اين طرح بر شکست آن صحه گذاشته است.


دبيرکل اتحاديه تعاوني‌هاي پتروشيمي‌تاکيد کرد؛
دبير کل اتحاديه تعاوني‌هاي پتروشيمي‌گفت: اين انتقاد وجود دارد که چرا بايد نرخ ارز براي صنايع بالادستي مبادلاتي باشد، اما براي بقيه با نرخ ارز آزاد، فاصله ۲۰ درصدي اين نرخ همان سودي است که دولت به صنايع بالادستي هديه مي‌دهد.
دبيرکل اتحاديه پايين دست پتروشيمي‌در گفت‌وگو با فارس بر تداوم عرضه محصولات پتروشيمي‌در بورس کالا تاکيد کرد و گفت: وقتي مسئولان وقت وزارت صنعت و معدن طي سال‌هاي 93 و 94 تصميم گرفتند که محصولات پتروشيمي‌خارج از بورس کالا عرضه شود، اتحاديه پايين دستي پتروشيمي‌بزرگ‌ترين حامي‌بورس کالا بود و به اين حمايت افتخار مي‌کند.
حسين دّر افزود: حضور در بورس کالا باعث شفافيت هر چه بيشتر در حوزه خريداران و فروشندگان حوزه پتروشيمي‌شده و امروز امکان استخراج داده‌هاي واقعي از بورس را در مکانيزمي‌شفاف فراهم کرده است.
وي با بيان اينکه بايد از عرضه تمام مواد پتروشيمي‌در بورس کالا دفاع کرد، افزود: عرضه محصولات پتروشيمي‌در بورس کالا باعث آرامش بازارها شده و به جز نوسان‌هاي مقطعي که طبيعت بازار است، هم اکنون فرآيند عرضه و تقاضاي پويايي وجود دارد.
عضو شوراي رقابت در برابر اين پرسش فارس که چگونه مي‌توان به جاي تخصيص ارز مبادله‌اي براي پتروشيمي‌هاي بالادستي، امکان مناسبي براي يکسان سازي نرخ ارز از طريق بورس کالا ايجاد کرد؟ گفت: با توجه به ناعدالتي در تخصيص ارز براي فعالان بازار مواد پتروشيمي‌اين اعتقاد وجود دارد که نرخ تسعير ارز بايد براي بالادستي و پايين دستي يکسان باشد، همواره اين انتقاد وجود دارد که چرا بايد نرخ ارز براي صنايع بالادستي با ارز مبادلاتي باشد، اما براي بقيه با نرخ ارز آزاد. فاصله 20 درصدي اين نرخ همان سودي است که دولت به صنايع بالادستي هديه مي‌کند.
به گفته اين مقام مسئول، وزير صنعت و رييس شوراي رقايت در صورت جلسه شماره 300 خود طرحي را ارائه داد که بر اساس آن محصولاتي که در داخل کشور عرضه مي‌شود، با نرخ ارز مبادلاتي و براي صادرات با نرخ آزاد تسويه شوند. اين موضوع کمک مي‌کند تا پتروشيمي‌ها براي تامين نياز داخلي به تکاپو بيافتند و به اين ترتيب مطابق با اصل 44 قانون اساسي همه فعالان بازار با ارز آزاد يا ارز مبادلاتي کار کنند.
وي از راه‌اندازي سامانه سايا در بستر بورس کالا نيز خبر داد و افزود: اين سامانه در حالي به مدد اتحاديه پايين دست پتروشيمي‌راه‌اندازي شده که در مورد سامانه سايا انتظار مي‌رفت، دولت با توجه به موضوع تکليفي ايجاد شده در هزينه‌هاي موجود ياري رساند، اما اين موضوع محقق نشد و با هزينه اتحاديه پايين دست پتروشيمي‌و در بستر بورس کالا و سامانه بهين ياب وزارت صنعت راه‌اندازي شده است.
دبير کل اتحاديه پايين دست پتروشيمي‌ابراز اميدواري کرد: تا پايان امسال ابزارهاي متنوعي براي رصد و کنترل بر بازار به ويژه در حوزه تعاوني‌هاي استاني پتروشيمي‌فراهم خواهد شد، تا به اين ترتيب بتوان در انتهاي سال 97 سهم تعاوني‌هاي پتروشيمي‌در اقتصاد را به 35 درصد رساند.
دّر يادآور شد: فرآيند تأمين مواد پتروشيمي‌در بازار شفاف بورس کالا و حضور تعاوني‌هاي استاني مختلف در اين بازار در حالي طي دو سال گذشته به کمتر از يک درصد مي‌رسيد که هم اکنون اين نسبت به بيش از 20 درصد رسيده است. اين موضوع نشان دهنده رشد چشمگير تعاوني‌ها و سهم آن‌ها از بازار مواد پتروشيمي‌از طريق بورس کالا است.
وي در پايان تاکيد کرد:کارگروه‌هاي مختلف تنظيم بازار مواد پتروشيمي‌نيز بخش ديگري از فعاليت تعاوني‌ها است که تا پايان امسال بر اساس سياست‌هاي ابلاغي چشم‌انداز 1404 رهبري به سهم 25 درصد خواهد رسيد.


همتی در چهارمین همایش بیمه و توسعه تاکید کرد؛
تجارت/ علیرضا ملاحتي : به مناسبت 13 آبان، بيست و چهارمين همايش بيمه و توسعه با عنوان "مديريت ريسک و بيمه: الزامات، چالشها و راهکارها" با حضور وزير امور اقتصادي و دارايي ، رئيس کل بيمه مرکزي، رئيس کميسيون اقتصادي مجلس، رئيس شوراي اسلامي‌شهر تهران، معاونت بانک و بيمه وزارت اقتصاد، رئيس سازمان راهداري کشور و چند تن از نمايندگان و جمعي از مديران شرکت‌هاي بيمه در سالن همايش برج ميلاد برگزار شد.
خسارت۱۳۰ ميليارد توماني
در اين همايش رئيس کل بيمه مرکزي با اشاره به اينکه در زلزله اخير کرمانشاه مشخص شد که تلاش‌هاي جدي همکاران ما براي پوشش بيمه‌اي موثر واقع شده است گفت:۱۳۰ ميليارد تومان خسارت براي صنعت بيمه بوده که از اين ميزان ۲۵ ميليارد تومان آن پرداخت شده و باقي آن نيز پرداخت خواهد شد. عبدالناصر همتي گفت: در دو دهه گذشته رشد صنعت بيمه ۴ برابر رشد GNP بوده است و ضريب نفوذ بيمه از ۰.۳۴ درصد به ۲.۲ درصد رسيده است.او ادامه داد: در هشت ماهه‌امسال نيز رشد صنعت بيمه ۲۰ درصد بوده است که رشد خسارت هم متناسب با آن بوده است که نشان مي‌دهد در صنعت بيمه روند کنترل ريسک جدي گرفته شده است و علي‌رغم خسارت‌هاي سنگيني که رخ داده، ولي روند پرداخت خسارت متعادل است.همتي افزود: وظيفه نهاد ناظر بيمه‌اي حصول، اطمينان از تامين حقوق بيمه گزاران و بالطبع در اين راستا حقوق بيمه گران است. چارچوب حاکميت شرکتي منافع کليه ذينفعان از جلمه بيمه گزاران و سهامداران خود را تامين مي‌کند. به موجب آيين نامه مصوب شوراي عالي بيمه در مورد حاکميت شرکتي، شرکت‌هاي بيمه بايستي سيستم‌هاي اثربخش مديريت ريسک و کنترل‌هاي داخلي داشته باشند.وي بيان کرد: دو سيستم فوق بايستي چهار وظيفه اصلي را تامين کنند مديريت ريسک، تطبيق، آکچوئري و حسابرسي داخلي، لذا مديريت ريسک و آکچوئري جزو الزامات اصلي حاکميت شرکتي هستند. فلسفه وجودي کسب و کار بيمه گري، قبول ريسک از بيمه گزاران و تجميع و توزيع آن است. شرکت‌هاي بيمه بايستي ريسک‌هاي تهديد کننده کسب و کار خود را شناسايي و مديريت کنند.همتي بيان کرد: نهاد ناظر هم وظيفه دارد اثربخشي اقدامات بيمه گر را رصد کرده و از کفايت اقدامات انجام گرفته اطمينان حاصل کند. بديهي است اگر بيمه گر نتواند ريسک‌هايي را که مي‌پذيرد به شکل اصولي و منطقي مديريت کند، با عواقب ناگواري مواجه مي‌شود. به علت متغير بودن و پويايي پرتفوي ريسک شرکت‌هاي بيمه، صنعت بيمه بايد به طور دائم اين ريسک‌ها را رصد نموده و راه حل‌هاي بيمه‌اي براي مديريت آنها را عرضه کند. چالش اصلي در مقوله مديريت ريسک صنعت بيمه، فقدان برداشت يا رويکرد صحيح نسبت به اين موضوع مهم است. فقدان آموزش‌هاي دقيق و صحيح و ضعف ارتباطات بين المللي دو دليل مهم اين چالش است.او ادامه داد: به موجب آيين نامه حاکميت شرکتي، شرکت‌هاي بيمه ملزم به طراحي و ايجاد سيستم‌هاي مديريت ريسک و کنترل‌هاي داخلي و واحدها و کميته‌هاي مربوط هستند و به اين نکته هم واقفيم که پياده سازي و استقرار کامل و نهادينه شدن آن در فرهنگ سازماني شرکت‌هاي بيمه زمان بر خواهد بود.

همايش امسال نيز در همين راستا و در جهت طرح و پيگيري موضوع مهم مديريت ريسک در سطح بنگاه‌هاي کشور و شرکت‌هاي بيمه است.رئيس‌کل بيمه مرکزي ادامه داد: بيمه مرکزي در کنار طراحي، تصويب و ابلاغ مقررات حاکميت شرکتي اقدامات مهم ديگري براي تعميم و توسعه بيمه و کنترل توانگري و اعمال نظارت بهينه در طول يک سال گذشته انجام داده است اعم از حرکت به سمت تخصصي کردن شرکت‌هاي بيمه، تفکيک حساب‌هاي بيمه‌هاي عمر از غير عمر و تامين شرايط و مقررات لازم براي تامين شرکت‌هاي تخصصي بيمه عمر و از همه مهمتر تشکيل يک مديريت متخصص و متمرکز براي نظارت بر بيمه‌هاي زندگي در بيمه مرکزي.وي همچنين توضيح داد: عملياتي کردن نظارت onsite بر شرکت‌هاي بيمه و گسترش تدريجي فعاليت مديريت مرتبط با اين موضوع يعني نظارت بر شرکت‌هاي بيمه و تصويب آيين نامه ۹۴ در شوراي عالي بيمه که از سال 1397 جايگزين آيين نامه ۸۱ مي‌شود از اين جمله‌اند.همتي عنوان کرد: از ديگر برنامه‌ها تعميق کنترل توانگري مالي شرکت‌هاي بيمه با رويکرد تاکيد بر اخذ تدريجي ذخاير لازم بر ريسک‌هاي بيمه‌اي توسط شرکت‌هاي بيمه است و همچنين تاکيد بر تامين سرمايه لازم تا پايان سال بر اساس مصوبه هيات وزيران.وي به موضوع به تصويب رساندن آيين نامه قانون بيمه شخص ثالث و اجرايي کردن بخش‌هاي اصلي قانون و رفع مشکلات و معايب قانون قبلي اشاره کرد و گفت: پيگيري و نظارت بر پرداخت خسارت‌هاي سنگين يک سال گذشته که عمدتا به علت عدم رعايت اصول ايمني و نبود مديريت ريسک در سمت بيمه گزاران و بعضا بيمه‌گران هزينه‌هاي سنگيني را بر کشور و صنعت بيمه تحميل کرد.رئيس کل بيمه مرکزي همچنين گفت: موفقيت در کسب پوشش‌هاي اتکايي از شرکت‌هاي معتبر اتکايي خارجي براي حوادث فاجعه‌اميز در پي گشايش‌هاي ناشي از برجام که نتيجه تلاش‌هاي ديپلماتيک دولت و پيگيري و مذاکرات فشرده صنعت بيمه با طرف‌هاي خارجي بود قابل ذکر است.
خصوصي شدن سه شرکت بيمه
از سوي ديگر وزير اقتصاد بر لزوم خصوصي شدن سه شرکت بيمه آسيا، البرز و دانا تاکيد کرد و گفت: به طور جدي پيگير خصوصي شدن اين سه شرکت هستم. مسعود کرباسيان گفت: بيمه مي‌تواند ثبات و آرامش و اطمينان بخشي را به سرمايه گذار بدهد.وي افزود: بيمه‌ها از منابع مازادي که دارند، مي‌توانند سود ايجاد کنند و سرمايه مازاد را وارد بازار سرمايه کنند؛ در سال‌هاي اخير صندوق‌هاي بيمه به خوبي عمل کردند و اطمينان را به جامعه بازگرداندند.وزير اقتصاد ادامه داد: حتما صندوق‌هاي بيمه به لحاظ پوشش ريسک خود مي‌توانند از منابع مازاد خود استفاده کنند.کرباسيان با اشاره به سياست‌هاي ابلاغي اقتصاد مقاومتي از سوي رهبر معظم انقلاب، گفت: دو نقش پررنگ و دو سياست درباره اقتصاد مقاومتي ابلاغ شده که يکي تاب آوري اقتصاد کشور و ديگري کاهش آسيب پذيري است که هر دو نقش بيمه را نشان مي‌دهد.اين عضو کابينه دولت دوازدهم، اظهارات اخير رهبر معظم انقلاب درباره اقتصادِ امن را يادآور شد و افزود: بايد اقتصاد امن را در هر بخش و سازماني تعريف کنيم ولي سهم بيمه در اين موضوع مهم است و اميدوارم اين سمينار اين موارد را معين تر تعريف کند.وي افزود: اتفاقاتي که در کشور ما رخ داده و مکرر هم در حال رخ دادن است، اهميت بيمه را پررنگ تر مي‌کند. در حوزه معادن، ساختمان در شهرهاي بزرگ، نفت و گاز و پالايشگاه‌ها، حمل و نقل، حوادث جاده اي، راه آهن، از همه مهم تر بلاياي طبيعي حوادث متعددي رخ داده که صنعت بيمه بايد نقش پررنگ تري در آن داشته باشد.وزير اقتصاد با اشاره به حادثه تاسف بار زلزله کرمانشاه، اظهار داشت: جا دارد از مجموعه بانک‌ها و بيمه‌ها تشکر کنم که کمک کردند هرچند که مصيبت بر جاي خود بود.وي با تاکيد بر اينکه بيمه بايد نفوذ بيشتري در زندگي مردم داشته باشد، افزود: بيمه، انتقال مسئوليت از يک بيمه گذار به شرکت بيمه است که در کنار اين موضوع، ايجاد استاندارد بايد بکند؛ ايمني و حفظ استانداردها در صدور بيمه نامه‌ها بايد مورد توجه قرار گيرد.کرباسيان گفت: متاسفانه سهم ما در بيمه‌هاي زندگي کم است و در برنامه ششم بايد سهم بيمه‌هاي زندگي به 50 درصد برسد.

در منطقه خاورميانه هرچند سهم بيمه‌هاي زندگي ما بالاتر است ولي نسبت به دنيا اين رقم کم است و بايد به آن سمت برويم.وزير اقتصاد با بيان اينکه ضريب نفوذ از 2.2 درصد بايد به 7 درصد در پايان برنامه ششم برسد، اظهار داشت: خصوصي سازي در بيمه‌ها را بايد دنبال کنيم و سه شرکت بيمه اي که در اختيار دولت است را بايد واگذار کنيم.وي ادامه داد: بيمه مرکزي نقش رگولاتوري و سياستگذاري را دارد و بيمه ايران نيز در اختيار دولت است ولي ساير بيمه‌ها بايد خصوصي باشند.کرباسيان به برداشتن موانع براي مذاکره با شرکت‌هاي اتکايي خارجي بعد از برجام اشاره کرد و افزود: بعد از برجام بحث‌هاي بيمه‌هاي اتکايي آغاز شده و بايد به طور جدي پيگيري شود.وي با ذکر خاطره اي از دوران فعاليت خود در صنعت نفت و تدبير بيژن زنگنه گفت: امروز با تدبيري که در سال‌هاي گذشته زنگنه انجام داد ما ديگر صندوق بيمه در صنعت نفت نداريم و همه ريسک‌ها به صنعت بيمه انتقال يافته است.
لزوم بيمه نامه ريسک
در ادامه وزير نفت با بيان اين‌که خطرات موجود در صنعت نفت زياد است، از مديران صنعت بيمه خواست تا به معني واقعي در زمان صدور بيمه نامه مديريت ريسک انجام دهند. بيژن نامدار زنگنه گفت: صنعت نفت با سه خطر بزرگ روبه‌رو است: يکي خطر مواد سوزاننده، ديگري کار با فشار بسيار بالا و سوم سمومي‌است که در چند ثانيه مي‌تواند جمعيت زيادي را هلاک کند.وي افزود: سال گذشته از همتي خواهش کردم که بيمه را در صنعت نفت جدي بگيريد؛ بيمه‌هاي دولتي نه ارزيابي ريسک انجام مي‌دهند نه مميزي مي‌کنند. من خواهش کردم بيمه‌ها کار حرفه‌اي‌شان را انجام دهند. مي‌توانم دستور اداري دهم که نکاتي را رعايت کنند ولي به خصوصي‌ها نمي‌توان دستور داد. ولي بيمه‌ها کارشان بايد حرفه‌اي باشد.نامدار زنگنه ادامه داد: نبايد بگذاريم حوادثي رخ دهد و اگر رخ داد بايد با تيم کامل آن را مهار کنيم. درست است که مديري تخلف کرده ولي شماها بايد خسارت را بدهيد . بيمه‌ها مي‌توانند کاهش دهنده خسارت در حوزه نفت باشند. فکر نکنيم بيمه خوب بيمه اي است که در مراحل اوليه بيمه با اغماض برخورد مي‌کند.وي افزود: بيمه‌ها و بيمه‌هاي اتکايي نقش پر رنگي در صنعت نفت مي‌تواند داشته باشد. من انتظار دارم بيمه را در صنعت نفت سخت و جدي بگيريد. خيلي وقت‌ها به علت گراني و ارزاني تجهيزات غير استاندارد نصب مي‌شود ولي شما‌ها در صنعت بيمه نبايد بگذاريد اين موارد رخ دهد و بايد اين موارد را در ابتداي قرارداد بيمه لحاظ کنيد.
شرايط نامطلوب بيمه‌ها و بانک‌ها
س از آن رييس کميسيون اقتصادي مجلس با اشاره به وضعيت صورت‌هاي مالي شرکت‌هاي بيمه شرايط صنعت بيمه را بسيار نامطلوب عنوان کرد. محمدرضا پورابراهيمي‌با بيان اينکه مأموريت صنعت بيمه پوشش ريسک است، گفت: بنابراين صنعت بيمه انتظار مي‌رود خود دچار ريسک نباشد، براي پوشش ريسک‌ها با چالش مواجه نشود.وي افزود: به دليل عدم اجراي مقررات و ضعف نظارتي در دوره‌هاي مختلف، صنعت بيمه داراي شرايطي است که نمي‌تواند وظايف خود را به درستي اجرا کند.رئيس کميسيون اقتصادي مجلس با اشاره به ورشکستگي بيمه توسعه گفت: بيمه توسعه سم مهلکي براي صنعت بيمه کشور بود.وي ادامه داد: گزارش‌هايي که از صورت‌هاي مالي بانک‌ها مي‌رسد، نشان مي‌دهد که شرايط بسيار نامطلوب است و تراز تلفيقي صنعت بيمه در مجموع زيان‌ده است که البته بخشي از اين زيان‌دهي متعلق به بيمه ايران است.پورابراهيمي‌اضافه کرد: نکاتي که اشاره کردم مربوط به صورت‌هاي مالي فعلي است و اگر صورت‌هاي مالي براساس استانداردهاي جديد حسابداري IFRS تدوين نشده است که اگر اين اتفاق مي‌افتاد قطعاً زيان‌دهي صنعت بيمه همانند اتفاقي که براي بانک‌ها افتاد، افزايش مي‌يافت.وي با تأکيد بر اينکه بايد يک تصميم اساسي براي اصلاحات در صنعت بيمه گرفته شود، اظهار داشت: وقتي صورت‌هاي مالي برخي شرکت‌هاي بيمه را مي‌بينم، تعجب مي‌کنم که اساساً اين شرکت‌ها با چه هدفي به فعاليت خود ادامه مي‌دهد. اگر اصلاحات اساسي در صنعت بيمه انجام نشود، بايد نگران آينده اين صنعت باشيم.رئيس کميسيون اقتصادي مجلس با اشاره به ترکيب سهامداري بسياري از شرکت‌هاي بيمه افزود: با وجود برخي واگذاري‌ها و سهام عدالت و سهم دولت در شرکت‌هاي بيمه، مي‌بينيم که با وجود ظاهر شدن نام شرکت‌هاي بيمه در تابلوهاي بورس، هنوز مديران دولتي اين شرکت‌ها را مديريت مي‌کنند که ترکيب مديريتي آنها به گونه‌اي است که اغلب اين مديران بايد دو دهه پيش بازنشست مي‌شدند.وي ادامه داد: امروز نيروهاي باسواد و جوان دانشگاهي وجود دارند و مي‌توانند با ايده‌هايي نو و خلاق، صنعت بيمه را به پيش ببرند، اما متأسفانه کساني شرکت‌هاي بيمه را مديريت مي‌کنند که به سبک پنجاه سال پيش فکر مي‌کنند.وي يکي از اثرات مثبت توجه به جوانان را تحولات صورت گرفته در بازار سرمايه دانست و گفت: قانون بازار سرمايه توسط جوانان نوشته شد و انتظار ما اين است که صنعت بيمه هم اين پوست‌اندازي را انجام دهد و بگذارد مديران جوان و افراد جوان وارد عرصه مديريت در شرکت‌هاي بيمه شوند.پورابراهيمي‌با اشاره به زلزله‌هاي اخير بر ضرورت تعيين تکليف بيمه منازل مسکوني تأکيد کرد و گفت: طرحي در مجلس در دست بررسي است که همه منازل مسکوني تحت پوشش بيمه قرار گيرد که مذاکراتي با دولت و آقاي جهانگيري انجام شده و ايشان ضمن اعلام موافقت، نامه مربوطه را به وزير اقتصاد ارجاع داده است.رئيس کميسيون اقتصادي مجلس تصريح کرد: اگر ظرف مدت يک هفته آينده نامه از طرف دولت به مجلس ارسال شود، شرايط تصويب آن در مجلس ايجاد خواهد شد و اميدواريم اين طرح را قبل از در دستورکار قرار گرفتن لايحه بودجه، در مجلس تصويب کنيم.پورابراهيمي‌همچنين با اشاره به گذشت هشت سال از اجراي قانون ماليات بر ارزش افزوده، گفت: اشکالات متعدد بر اين لايحه وارد شده و به همين دليل زمان آن رسيده است که اصلاحات مورد نظر انجام شود.رئيس کميسيون اقتصادي مجلس تصريح کرد: يکي از مواردي که بايد در دستورکار قرار گيرد بحث معافيت صنعت بيمه از پرداخت ماليات بر ارزش افزوده است، چرا که مأموريت صنعت بيمه، کاهش ريسک و هدف کشور توسعه صنعت بيمه است.پورابراهيمي‌گفت: نظر ما اين است که موضوع حذف صنعت بيمه از پرداخت ماليات بر ارزش افزوده را نهايي کنيم، اما اگر نظر فعالان صنعت بيمه اين باشد که به جاي حذف از روش استرداد ماليات بر ارزش افزوده استفاده کنيم، مديران صنعت بيمه مي‌توانند اين نظر خود را به صورت مکتوب به کميسيون اقتصادي ارائه دهند و ما سعي مي‌کنيم، در مدت دو تا سه هفته آينده، لايحه اصلاح قانون ماليات بر ارزش افزوده را در کميسيون جمع‌بندي کنيم.
تبليغات براي بيمه‌هاي مهندسي بايد بيشتر شود
همچنين رييس شوراي شهر تهران روش فرست لاس را از جمله روش‌هاي مناسب براي ارائه بيمه به شهرداري‌ها دانست و گفت: روش فرست لاست در مترو باعث شد تا هزينه بيمه تجهيزات گران قيمت تا حد زيادي کاهش يابد. محسن‌هاشمي‌گفت: بيمه گذاران دنبال شفافيت در قراردادها هستند؛ روش فرست لاست براي خودروهاي اتوبوسراني هم مي‌تواند مورد استفاده قرار گيرد.وي با اشاره به خاطرات مرحوم آيت الله‌هاشمي‌گفت: در سال ۱۳۷۳ حق بيمه توليدي حدود ۳۰ تا ۴۰ ميليارد تومان در سال بود ولي امروز رقم پرتفوي بيمه ۳۰ تا ۴۰ هزار ميليارد تومان رسيده است.هاشمي‌با اشاره به آتش سوزي ساختمان پلاسکو اظهار داشت: در پلاسکو نمي‌توانيم پرداخت بيمه اي داشته باشيم زيرا مديران شهري بيمه را جدي نگرفته‌اند.رئيس شوراي شهر تهران ادامه داد: براساس ارقامي‌که در مطبوعات خواندم در زلزله کرمانشاه تعهد بيمه اي ۱۳۰ ميليارد تومان است ولي رقم خسارت‌ها بيش از يک هزار و ۵۰۰ ميليارد تومان ارزيابي شده است.وي تصريح کرد: اين آمادگي را داريم بستر عقودي را براي چنين فعاليت‌هايي در تمامي‌شهرها آماده کنيم.هاشمي‌با اشاره به خدماتي که صنعت بيمه به شهرها ارائه مي‌دهد، گفت: يکي از اين خدمات، مسئوليت جامع شهرها و شهرداري‌هاست که براساس متن آن، چنانچه شهرداري‌ها خسارتي را به اشخاص حقيقي و حقوقي وارد شود، پرداخت مي‌کند.رئيس شوراي شهر تهران خدمت ديگر شرکت‌هاي بيمه را بيمه‌هاي مهندسي عنوان کرد و افزود: اين بيمه نامه عيوب اساسي و پنهان ساختمان‌ها را در طول سال‌هاي آينده مورد نظر قرار مي‌دهد که مي‌تواند براي توسعه شهري بسيار مهم باشد.هاشمي‌اظهار داشت: اين بيمه نامه عيوب پنهان ساختمان، مصالح نامرغوب و مسائل مربوط به طراحي و غيره را بيمه مي‌کند؛ لازم است تبليغات بيشتري براي افزايش آگاهي و فراگير شدن اين بيمه نامه انجام شود.