هيچ استانداردي درخصوص تجميع قطعهسازان وجود ندارد
دبير انجمن سازندگان قطعات و مجموعههاي خودرو ايران ميگويد: طرح تجميع قطعهسازان به طور مستمر در حال اجراست اما زمانبندي خاصي در اين ارتباط وجود ندارد. مازيار بيگلو در گفتگو با خبر خودرو ضمن اشاره به روند برگزاري جلسات ايجاد مجموعهسازي در واحدهاي قطعهسازي در وزارت صنعت و سازمان گسترش، اظهار داشت: انجمن سازندگان قطعات با طرح تجميع قطعهسازان و ايجاد مجموعهسازي در اين صنعت مشکلي ندارد اما با شرايطي که در ايران پياده ميشود و روشي که خودروسازان در پي گرفتند، مخالف است. وي تاکيد کرد: مجموعهسازي و تجميع قطعهسازان از مواردي است که بايد مورد به مورد پيگيري شود چنانچه در شرکتهاي بزرگ دنيا نيز به اين شکل عمل ميشود از اين رو مسائل مختلف اين موضوع در جلسات وزارت صنعت و معدن نيز مطرح گرديده که بايد استاندارد خاصي در اين جريان وجود داشته باشد و سپس هم افزايي و تجميع قطعهسازان انجام شود. وي خاطرنشان کرد: هر خودروساز به نسبت هر خودرو، شرايط فني آن قطعه و همچنين شرايط مالي سازندگان و پلتفرم لازم است شرايط را مورد به مورد بررسي نموده و سپس درخصوص آن تصميمگيري شود.
اعلام جانمايي بلوکهاي 15 گانه اکتشافي ايميدرو
جانمايي بلوکهاي 15 گانه اکتشافي ايميدرو با هدف کمک به متقاضيان در جهت شناخت بيشتر پهنهها، اعلام شد. به گزارش ايميدرو، در نقشه به پيوست جانمايي 15 پهنه به فراخوان گذاشته شده؛ مشخص شده است. طبق راهنماي اين نقشه، پهنه يک در سمت چپ و پهنه 7 در بالادست پهنه بهرام گور (آبي رنگ) مشخص شدهاند. علاوه بر اين در حاشيه نقشه نيز مختصات جغرافيايي پهنهها مشخص شدهاند. اين فراخوان که در واقع از نخستين دستاوردهاي برنامه اکتشاف ايميدرو در سطح 250هزار کيلومتر مربع از مساحت کشور رونمايي ميکند، در جهت جذب سرمايه براي مشارکت در اکتشاف و بهرهبرداري از بلوکهاي پانزده گانه پهنه اکتشافي آباده-جازموريان است. در اين پهنهها 5 هزار کيلومتر مربع به عنوان مناطق اميد بخش معرفي شده است که داراي پتانسيل مواد معدني همچون آهن، کروميت، طلا، مس و سرب و روي براي اکتشاف و سپس بهرهبرداري هستند. بلوکهاي ياد شده در استانهاي فارس (2 بلوک)، کرمان (6 بلوک)، هرمزگان (يک بلوک) کرمان- هرمزگان (5 بلوک) و کرمان-يزد (يک بلوک) واقع شدهاند.
نهايي شدن نقشه راه همکاريهاي اقتصادي ايران با اسپانيا
مجتبي خسروتاج، قائم مقام وزارت صنعت، معدن و تجارت ايران هدف اصلي سفرش به اسپانيا را نهايي کردن نقشه راه همکاريهاي اقتصادي جمهوري اسلاميبا اسپانيا خواند. رئيس سازمان توسعه تجارت در گفتگو با ايرنا گفت: از ماهها پيش در مذاکراتي که با طرف مقابل در کشور اسپانيا بر روي توسعه و تعميق روابطمان داشتيم، توافق کرده بوديم که نسبت به تدبير يک نقشه راه همکاريهاي اقتصادي دو کشور ايران و اسپانيا با طرفهاي اسپانيايي بنشينيم و آنها را نهايي بکنيم. وي افزود: در طي چند ماه گذشته، مديران و کارشناسان دو کشور روي اين متون کار کردند و اميدواريم که روز دوشنبه بتوانيم نسبت به نهايي کردن متن نقشه راه همکاريهاي اقتصادي ايران و اسپانيا توافق کنيم. رئيس سازمان توسعه تجارت تصريح کرد: با مدير شرکت ثسثه (CESCE ) که شرکت بيمه اعتباري صادرات اسپانيا است، جلسهاي خواهيم داشت و اميدواريم که توافقات ما منجر بهامضا يک يادداشت تفاهم شود.
خودروهاي گازسوز بايد بازديد دورهاي شوند
يک استاد دانشگاه با اشاره به نبود استاندارد در زمينه واردات و توليد خودروهاي هيبريد گفت: در حال حاضر خودروهاي گازسوز متولي خاصي ندارد در حاليکه اين دست خودروها نياز به بازديد و کنترل دورهاي دارند. به گزارش ايسنا، اصفهانيان اظهار کرد: بيش از ٧٠ درصد آلودگي هوا مربوط به مسائل فني خودرو و موتورسيکلت است. او افزود: بايد رفع مشکلات آلودگي هوا به افزايش کيفيت زنجيره توليد خودرو و قطعات توجه شود. وي تصريح کرد: همچنين در کلانشهرها در کنار ارتقاء کيفيت توليد بايد استفاده از خودروهاي برقي و هيبريد افزايش يابد و اگر تنها پيکهاي موتوري از موتورسيکلتهاي برقي استفاده کنند، ١٠ تا ١۵ درصد از آلودگي هوا کاهش مييابد. اين استاد دانشگاه به نبود متولي براي خودروهاي هيبريد گلايه کرد و گفت: با برنامهريزي صحيح و اصولي ميتوان به توليد، عرضه و افزايش ميزان مصرف از خودروهاي هيبريدي حتي با نيروي محرکه گاز و برق دست پيدا کرد. اصفهانيان تاکيد کرد: بايد در نقليه عمومياز خودروهاي هيبريد و برقي استفاده شود که متاسفانه زيرساخت استفاده از اين محصولات در کشور وجود ندارداين استاد دانشگاه در انتها يادآور شد: خودروهاي هيبريد، برقي و گازسوز نياز به بازرسيهاي دورهاي دارد که در حال حاضر اين مهم پيگيري نميشود.
بررسي تمام قراردادهاي فروش واردکنندگان خودرو در شوراي رقابت
رئيس شوراي رقابت با اعلام اينکه به تمام واردکنندگان اعلام کردهايم تا قراردادهاي فروش خود را به شورا ارسال کنند، گفت: متأسفانه در قالب قراردادهاي نامعقول هزينههاي سنگيني از خريداران دريافت ميشود. رضا شيوا در گفتگو با تسنيم، با اشاره به اينکه بيساماني بازار خودروهاي وارداتي باعث شده تا تعدادي از اين شرايط سوءاستفاده کرده و خودروها را در قالب قراردادهاي غيرعادلانه به فروش برسانند، اظهارداشت: اگر افراد از وضعيت اقتصاد مسلط سوء استفاده کرده و قراردادهاي غيرمتعارفي را به خريداران تحميل کنند شوراي رقابت براساس ماده 45 قانون اصل 44 به موضوع ورود پيدا کرده و مانع اين گونه اقدامات خواهد شد. وي با بيان اينکه بر همين اساس به تمام واردکنندگان اعلام کردهايم تا قراردادهاي فروش خود را به شوراي رقابت ارسال کنند، افزود: متأسفانه در قالب قراردادهاي نامعقول هزينههاي سنگيني از خريداران دريافت ميشود و در آخر هم کسي پاسخگوي تضييع حقوق مصرفکنندگان نيست به همين دليل شورا مانع اين کار شده و تلاش خواهد کرد تا قراردادهاي منصفانهاي در فروش خودروهاي وارداتي تنظيم شود.