عقب‌نشيني بازارهاي نفت  در واکنش به افزايش توليد آمريکا
قيمت نفت روز دوشنبه در واکنش بازار به رشد شمار دکل‌هاي حفاري نفت آمريکا کاهش يافت اما تحت تاثير تمديد توافق کاهش توليد جهاني که هفته گذشته تصويب شد، نزديک به بالاترين رکورد از اواسط سال ۲۰۱۵ تاکنون ايستاد.
به نقل از ايسنا، نفت وست تگزاس اينترمديت آمريکا ۴۶ سنت يا ۰.۸ درصد کاهش يافت و به ۵۷.۹۰ دلار در هر بشکه رسيد.
بهاي معاملات نفت برنت ۳۹ سنت يا ۰.۶ درصد کاهش يافت و در ۶۳.۳۴ دلار در هر بشکه معامله شد.
شمار دکل‌هاي حفاري نفت آمريکا که معياري براي برآورد توليد آينده است، در پي افزايش هزينه شرکت‌هاي انرژي از ۴۷۷ دکل در سال گذشته افزايش يافته است.
گروه صنعتي بيکرهيوز روز جمعه اعلام کرد شمار دکل‌هاي حفاري نفت در آمريکا در هفته منتهي به اول دسامبر، دو حلقه افزايش يافته و مجموع دکل‌ها به ۷۴۹ حلقه رسيده است که بالاترين ميزان از سپتامبر است.
شرکت‌هاي حفاري آمريکايي طي سال ۲۰۱۷ با افزايش قيمت‌هاي نفت، دلگرم شده و فعاليتشان را بالا برده‌اند. بهبود قيمت‌ها از رکورد پايين ۳۰ دلار در هر بشکه، تحت تاثير توافق کاهش توليد ميان کشورهاي عضو و غيرعضو اوپک حاصل شد.
توليدکنندگان هفته گذشته موافقت کردند کاهش توليد ۱.۸ ميليون بشکه در روز را تا پايان سال ميلادي آينده تمديد کنند.
شرکت "بي ام آي ريسرچ" در يادداشتي اعلام کرد ميزان رشد توليد آمريکا و ميزان رشد تقاضاي جهاني براي نفت در سال ۲۰۱۸ همچنان ابهامات عمده به شمار مي‌روند. اوپک به ميزان فزاينده‌اي تلاش مي‌کند تا بازار را مديريت کند.
بر اساس گزارش رويترز، توافق اخير به توليدکنندگان امکان مي‌دهد در صورت محدود شدن عرضه در بازار، زودتر از موعد به کاهش توليد پايان دهند. مقامات روسيه ابراز نگراني کرده‌اند که تمديد کاهش توليد ممکن است شرکت‌هاي نفت شيل آمريکا را به افزايش بيشتر توليد تشويق کند.
توليد رو به رشد آمريکا، مشکل مستمري براي اوپک بوده است. توليد نفت آمريکا در سپتامبر به ۹.۵ ميليون بشکه در روز افزايش يافت که بالاترين توليد ماهانه از آوريل سال ۲۰۱۵ تاکنون بود. توليد آمريکا بر مبناي سالانه در سال ۱۹۷۰ به رکورد ۹.۶ ميليون بشکه در روز صعود کرده بود.

مهارگران در شرايط بسيار سختي با آتش چاه ۱۴۷ رگ‎سفيد مقابله مي‎کنند
معاون امور توليد شرکت ملي نفت ايران با اشاره به دماي بسيار زياد و صوت گوش‎خراش ناشي از فوران چاه ۱۴۷ رگ‎سفيد، گفت: مهارگران در شرايط بسيار سختي با آتش مقابله مي‎کنند.
به گزارش شانا، محسن پاک‎نژاد در ادامه حضور خود در منطقه عملياتي رگ‎سفيد، با قدرداني از تلاش‎هاي شبانه‎روزي و ايثارگرانه مهارگران چاه ۱۴۷ عنوان کرد: فشار سرچاه حدود ۲ هزار و ۴۰۰ پي‎اس‎آي، دما در قسمت‎هاي تحتاني فوران در دهانه چاه حدود ۹۰۰ درجه و گراديان دما هشت درجه است؛ به اين معنا که به ازاي هر متر دوري از آتش، هشت درجه از دماي محيط کاهش مي‎يابد.
وي افزود: همکاراني که در جريان عمليات مهار آتش به جلو مي‎روند، در معرض دمايي در حدود ۶۰۰ درجه قرار مي‎گيرند و صوت گوش‎خراشي بالغ بر ۱۸۰ دسي‎بل را تحمل مي‏‎کنند.
به گفته پاک‎نژاد، براي درک شدت فشار ۲ هزار و ۴۰۰ پي‎اس‎آي که در فوران چاه ۱۴۷ رگ‎سفيد با آن مواجهيم، کافيست توجه داشته باشيد که فشار ناشي از ترکيدن لاستيک ماشين ۱۰ پي‎اس‎آي است و يا در آتش‎سوزي نفت‎شهر که در نوع خود بي‎‏سابقه بود، با فشار کمتر از هزار پي‎اس‎آي مواجه بوديم.
معاون امور توليد شرکت ملي نفت ايران خاطرنشان کرد: در عين حال که عمليات مهار از سطح (Top Kill) با قوت دنبال مي‎‏شود، حفاري چاه‎ها به ويژه در لوکيشن C به منظور اقدام به عمليات مهار از عمق (Bottom Kill) نيز از پيشرفت مطلوبي برخوردار است و از هيچ تلاشي براي خاموشي آتش چاه ۱۴۷ رگ‎سفيد دريغ نمي‎شود.
وي با قدرداني از مهارگران، تلاش بي‎وقفه آنان در مسير مهار آتش چاه ۱۴۷ رگ‎سفيد را با وجود شرايط بسيار سختي که بر اين منطقه حاکم است، ستودني خواند و ابراز اميدواري کرد که اين تلاش‎ها هرچه زودتر به ثمر بنشيند و آتش مهار شود.

واردات نفت آسيا از ايران آب رفت
واردات نفت خام ايران از سوي خريداران بزرگ در آسيا در اکتبر نسبت به ماه پيش از آن - که بالاترين رکورد شش ماه اخير بود - کاهش يافت که نخستين کاهش از ژوئن بود.
به نقل از رويترز، آمار دولتي و رهگيري کشتي نشان داد چين، هند، ژاپن و کره جنوبي ماه ميلادي گذشته تقريبا ۱.۷۵ ميلين بشکه در روز نفت ايران را وارد کردند که ۱۱.۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزايش داشت.
خريد نفت ايران از سوي آسيا پايين رکورد بالايي ماند که اوايل امسال و سال گذشته که تهران پس از رفع لغو تحريم‌هاي هسته‌اي صادراتش را افزايش داده بود، مشاهده شد.
يک منبع آگاه از برنامه نفتکش ايران اواخر ماه گذشته به رويترز گفته بود صادرات نفت ايران در نوامبر احتمالا کاهش بيشتري پيدا خواهد کرد زيرا بارگيري نفت به مقصد آسيا در اکتبر به پايين ۱.۵ ميليون بشکه در روز کاهش يافت.
تهران با تخفيف قيمت که جذابيت نفت ايران را در مقايسه با ساير گريدهاي خاورميانه افزايش خواهد داد، تلاش مي‌کند مشتريان آسيايي خود را حفظ کند.
واردات نفت هند از ايران در اکتبر در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته، ۳۸.۹ درصد کاهش يافت و به حدود ۴۶۷ هزار بشکه در روز رسيد. چين که بزرگترين خريدار نفت است، در اکتبر خريدش از ايران را بر مبناي سال به سال ۱۱.۵ درصد کاهش داد و به حدود ۶۸۵ هزار بشکه در روز رساند.
واردات نفت کره جنوبي در اکتبر نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۹۰ درصد افزايش يافت و به ۴۲۷ هزار بشکه در روز رسيد. واردات نفت ايران به ژاپن در اکتبر نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۲۰ درصد کاهش يافت وبه ۱۶۵ هزار بشکه در روز رسيد.


رئيس جمهور ونزوئلا اعلام کرد اين کشور استفاده از يک ارز رمزپايه مبتني بر نفت را آغاز مي‌کند. نيکولاس مادورو، رئيس جمهور ونزوئلا، اعلام کرد اين کشور يک ارز رمزپايه با نام "پترو" صادر مي‌کند که پشتوانه آن ذخاير نفتي اين کشور است. ارزهاي رمزپايه، زيرمجموعه‌اي از ارزهاي بديل يا به طور مشخص ارزهاي ديجيتالي هستند که در مقابل نظام‌هاي بانکداري متمرکز قرار مي‌گيرند. مادورو گفت: ونزوئلا يک ارز رمزپايه ايجاد مي‌کند که پشتوانه آن ذخاير نفت، گاز، طلا و الماس هستند. به گفته وي، پترو به ونزوئلا کمک مي‌کند در مسائل حاکميت پولي خود پيشرفت کند و براي غلبه بر محدوديت‌هاي مالي (اعمال شده از سوي آمريکا) مبادلات مالي انجام دهد.


فرمانده مرزباني استان هرمزگان ازکشف ۷۵ هزار ليتر سوخت قاچاق از يک فروند لنج در آب‌هاي داخلي خليج فارس خبر داد. به گزارش مهر به نقل از پايگاه اطلاع‌رساني فرماندهي مرزباني استان هرمزگان، علي‌اصغر خرم‌رودي اظهار داشت: مرزبانان پايگاه درياباني بندرعباس حين گشت‌زني و کنترل مرزهاي داخلي کشور به يک فروند موتورلنج در حال حرکت مشکوک و شناور را براي بازديد و بررسي متوقف کردند. وي اذعان داشت: مأموران در بازرسي از شناور توقيفي موفق شدند ۷۵ هزار ليتر گازوئيل قاچاق و چهار نفر متهم را در اين رابطه دستگير کنند. فرمانده مرزباني استان هرمزگان در خاتمه افزود: ارزش ريالي محموله کشف شده يک ميليارد و ۲۰۰ ميليون ريال برآورد شده‌است.


معاون وزير نفت عراق در امور گاز گفت: عراق براي توسعه زيرساخت‌هاي گازي خود نيازمند همکاري با ايران است. به گزارش شانا، حامد يونس با بيان اين که عراق برنامه گسترده اي براي توسعه زيرساخت‌هاي گازي از جمله ايجاد شبکه‌هاي گازرساني براي مجتمع‌هاي صنعتي، منازل و گازسوز کردن خودروها دارد، تصريح کرد: عراق براي رسيدن به اين اهداف نيازمند همکاري با ايران است. وي ادامه کرد: ايران تجربه‌هاي گرانقيمتي در بخش گاز دارد و عراق نيز براي تحقق اهدافش نيازمند گسترش همکاري با ايران است. معاون وزير نفت عراق با اشاره به‌امضاي تفاهم‌نامه ايران و عراق در سال گذشته اظهار کرد: همکاري ۲ کشور در قالب اين تفاهم نامه ادامه پيدا مي‌کند.


با حکم ديوان عدالت اداري قطعی شد؛
وزير نفت گفت: اگر ديوان عدالت اداري آزمون استخدامي‌اين وزارتخانه را متوقف کند، ما در کل، آزمون را منتفي مي‌کنيم.
به نقل از مهر، بيژن زنگنه درباره اعتراض برخي فارغ التحصيلان دانشگاه صنعت نفت به برگزاري آزمون استخدامي‌اين وزارتخانه گفت: قرار بود تعدادي از دانشجويان يا فارغ التحصيلان بدون اينکه در آزمون کتبي عمومي‌شرکت کنند، با انجام مصاحبه بر حسب نياز اين وزارتخانه استخدام شوند.
وي با تاکيد بر اينکه ما هم مي‌خواهيم همين کار را انجام دهيم و دانشجويان مطمئن باشند که به آنچه تعهد داده‌ايم و گفته‌ايم، عمل مي‌کنيم، ادامه داد: خارج از اين روند و با فشار نمي‌توانند کار خود را پيش ببرند. اين در حالي است که برخي گفته‌اند که ديوان عدالت اداري اين آزمون را به تأخير انداخته است؛ اگر اين ديوان چنين بگويد، ما کلاً آزمون را منتفي مي‌کنيم.
قرار بود ۲۵۰۰ نفر از طريق آزمون استخدامي‌وزارت نفت به استخدام رسمي‌اين وزارتخانه در آيند. از اين تعداد قرار بود ۱۰۵۰ نفر آنها از جمعيت تبديل وضعيت قراردادي‌ها و ۲۰۰ نفر شان نيز از فارغ التحصيلان رتبه الف دانشگاه صنعت نفت باشند.
طي روزهاي گذشته گروهي از فارغ التحصيلان دانشگاه صنعت نفت، خواستار استخدام بدون شرکت در آزمون هستند و تجمعاتي را در محل اين دانشگاه و همچنين وزارت نفت برگزار کرده‌اند. اين آزمون قرار بود ديماه سال جاري برگزار شود.

فارغ‌التحصيلان رتبه الف دانشکده نفت: وزارت نفت خلف وعده کرد
با گذشت بالغ بر ۱۰۰ سال از عمر صنعت نفت ايران به نظر مي‌رسد همچنان دست‌اندازهايي براي استفاده از نيروهاي توانمند داخلي و جذب آنها در اين صنعت وجود دارد و عزم راسخي براي جذب اين افراد وجود ندارد. البته اين وزارتخانه برنامه داشت که از بين ۲۵۰۰ نفر نيروي جديدي که استخدام خواهد کرد، ۲۰۰ را به جمعيت دانشجويان فارغ التحصيل از دانشکده نفت اختصاص دهد که با راي ديوان عدالت اداري، برگزاري اين آزمون لغو شد.
چندي پيش از متقاضيان براي شرکت در آزمون استخدامي‌وزارت نفت ثبت نام و اعلام شد که ۲۵۰۰ نفر از برگزيدگان اين آزمون در وزارت نفت استخدام خواهند شد؛ از همان روزهاي ابتدايي ثبت نام اين آزمون، انتقاداتي به نوع مميزي‌هاي شرکت در آزمون مطرح شد. از ۲۵۰۰ نفر نيرويي که قرار بود به استخدام وزارت نفت درآيند، ۱۰۵۰ نفر به تبديل وضعيت نيروهاي قراردادي فعلي به استخدامي، ۲۵ درصد سهميه خانواده شهدا، ۵ درصد سهميه خانواده ايثارگران و ۲۰۰ نفر سهميه فارغ التحصيلان دانشکده صنعت نفت اختصاص داشت.
م. س که از جمله متحصنين روزهاي گذشته در مقابل وزارت نفت است نخستين خواسته معترضين را استخدام در وزارت نفت اعلام کرد و به مهر گفت: ۳۰ ماه است که بلا تکليف هستيم. بارها نمايندگان ما نزد مسوولين وزارت نفت رفته و مطالبات ما را مطرح کرده‌اند، اما آنها همواره گفته‌هاي خود را تکرار مي‌کند و معتقدند فارغ‌التحصيلان دانشکده صنعت نفت که رتبه الف دارند هم بايد در مصاحبه و گزينش شرکت کنند و در صورت تائيد در گزينش، به استخدام وزارت نفت درخواهند آمد.
به گفته او، طبق راي ديوان عدالت اداري، استخدام فارغ التحصيلان دانشکده صنعت نفت در وزارت نفت يک تعهد دو طرفه بين دانشجويان و وزارتخانه بوده و لازم الاجرا است. اين در حالي است که متاسفانه وزارت نفت راي را اجرا نمي‌کند. اين فارغ التحصيل دانشکده نفت تصريح کرد: نامه‌هاي مديران وزارت نفت را مبني بر اعلام نياز نيرو به دست آورده‌ايم و مي‌دانيم که زيرمجموعه‌هاي وزارت نفت به نيروي انساني متخصص در رشته‌هاي ما نياز دارند اما جاي سوال دارد که چرا وزارت نفت حاضر نيست ما را با رتبه ممتاز در دانشکده خود وزارت نفت فارغ التحصيل شده‌ايم، به کار بگيرد.
وي تصريح کرد: اگر وزارت نفت طي سال‌هاي اخير به تدريج و طبق روال، فارغ التحصيلان اين دانشکده را جذب مي‌کرد، يک هزار نفري که اکنون تجمع کرده‌اند، الان مشغول به کار بودند و هزينه‌هايي که براي آموزش ما بصورت بورسيه هزينه شده است، معطل نمي‌ماند.
ح. ع يکي ديگر از متحصنين در مقابل وزارت نفت با تاکيد بر اينکه اگر وزارت نفت به نيرو نياز ندارد، علت جذب دانشجويان در دانشکده صنعت نفت چيست، گفت: براي تحصيل دانشجويان دانشکده صنعت نفت، ۴ تا ۶ سال از بودجه وزارت نفت هزينه مي‌شود و در مقابل شاهد جذب تنها ۲۰۰ نفر از دانشجويان صنعت نفت پس از گذشت مدت‌ها هستيم و اين يعني هدررفت بيت المال.
وي ادامه داد: بسياري از دانشجويان که مي‌توانستند رشته‌هاي ديگري در دانشگاه‌هاي ديگري برگزينند به‌اميد استخدام در وزارت نفت، وارد دانشکده نفت شدند و بعنوان مثال حفاري خوانده‌اند و طبيعتا اکنون با اين مدرک در جايي جز در وزارت نفت امکان اشتغال ندارند.
طبق گفته‌هاي اين فارغ التحصيل دانشکده نفت، وزارت نفت بر اساس ميزان نياز خود از رشته‌هاي مختلف دانشجو مي‌پذيرد. به طور مثال در يک ورودي ۴ دانشجوي مکانيک و در ورودي ديگر ۶ دانشجو مي‌پذيرد، بنابراين کاملا مبتني بر نياز صنعت نفت کشور، اقدام به جذب دانشجو در دانشکده صنعت نفت مي‌کند. در همين حال، ما چندين مميزي و ارزيابي را طي کرده‌ايم تا به عنوان دانشجوي رتبه الف پذيرفته شده‌ايم و حتي در اين مورد، قاضي ديوان عدالت اداري نيز برگزاري آزمون دوباره براي استخدام رتبه‌هاي الف را منطقي نمي‌داند.
ح. ع خواسته متحصنين در مقابل وزارت نفت را برگزاري جلسه پرسش و پاسخ عنوان کرد و گفت: اگر صحبت يا وعده اي مي‌خواهند به دانشجويان بدهند در جمع مطرح کنند تا بتوانيم از آنها سند داشته باشيم که خلف وعده نکنند. البته به زودي اتحاديه‌ها و تشکل‌هاي دانشجويي بيانيه اي در دفاع از تحصن دانشجويان صنعت نفت صادر مي‌کنند.
به گفته وي تمام نيروهاي آماده به کار در رشته مکانيک دانشکده صنعت نفت ۱۲۰ نفر است اما وزارت نفت در قصد داشت در آزمون استخدامي‌خود، ۱۷۴ نيروي متخصص مکانيک جديد کند و همين تعداد هم از نيروهاي قراردادي خود به استخدام تبديل وضعيت کند. درباره رشته عمران نيز وضعيت به همين نحو است. نيروي آماده به کار دانشکده صنعت نفت در رشته عمران يک نفر است در حالي که نياز اين وزارتخانه در اين رشته ۱۸ نفر است. دانشکده صنعت نفت در سال ۱۳۱۸ در قالب آموزشگاه فني آبادان و با هدف تربيت نيروي انساني متخصص مورد نياز صنعت نفت در آغاز کرد. با توسعه اين آموزشگاه، نام آن به دانشکده فني آبادان، و سپس به دانشکده نفت آبادان تغيير يافت. با توجه به گسترش فعاليت‌هاي آموزشي دانشکده نفت آبادان و نياز کشور به تربيت نيروهاي متخصص در صنعت نفت و گاز، اين دانشکده در سال ۱۳۶۸ به دانشگاه صنعت نفت ارتقا يافت. هر سال براساس نياز اين صنعت، دانشجوياني به صورت بورسيه جذب دانشکده صنعت نفت شده؛ تربيت مي‌شوند و در اين صنعت بکار گرفته مي‌شوند. اما طي سال‌هاي اخير تنها تعدادي از فارغ التحصيلان رتبه الف اين دانشکده، آن هم پس از شرکت در مصاحبه و گزينش، به استخدام اين وزارتخانه درآمده‌اند و بسياري از آنها از فعاليت بازمانده‌اند.
دستور موقت مبني بر توقف اجراي ثبت‌نام، آگهي استخدام و لغو آزمون وزارت نفت
ديوان عدالت اداري دستور موقت مبني بر توقف اجراي ثبت‌نام، آگهي استخدام و لغو آزمون وزارت نفت را صادر کرد.
به موجب شکايتي از وزارت نفت جمهوري اسلامي‌ايران و درخواست صدور دستور موقت مبني بر توقف مراحل ثبت‌نام و اجراي موضوع آگهي استخدام وزارت نفت که در راستاي محل مجوز استخدامي‌به شماره ۱۱۶۹۳۵۱ مورخ ۲۴ /۲ / ۹۶ سازمان اداري و استخدامي‌کشور اقدام نموده، شعبه ۳۹ ديوان عدالت اداري مبادرت به صدور راي نموده است.
به موجب اين شکايت، شاکي با تقديم دادخواستي به خواسته مذکور اظهار داشته که آگهي استخدامي‌فوق‌الذکر با بند نهم اصل سوم قانون اساسي و مواد ۴۱ و ۴۲ و ۴۳ از قانون مديريت خدمات کشوري و راي وحدت رويه اصداري از هيات عمومي‌ديوان عدالت اداري به شماره ۳۶ - ۹۶/۱/۱۵ در تضاد و منافات بوده، ضمن اينکه نسبت به استخدام شاکي عليرغم حکم ديوان عدالت اداري امتناع مي‌نمايد و از اين جهت اجراي راي و تصميم مذکور از ناحيه طرف شکايت موجب ورود خسارت جبران‌ناپذير به نامبرد مي‌گردد و لذا تقاضاي صدور دستور موقت نموده است که دادخواست پس از ثبت به شماره ۹۶۸-۹۶ به اين شعبه ارجاع شده است. اينک شعبه در وقت فوق‌العاده با بررسي دلايل و مدارک شاکي به شرح آتي درباره درخواست صدور دستور موقت تصميم مي‌گيرد. در نهايت شعبه 39 ديوان عدالت اداري نظر به اينکه مطابق مواد ۳۴ و ۳۵ قانون تشکيلات و آيين دادرسي ديوان عدالت اداري، صدور دستور موقت مبني بر توقف مراحل ثبت‌نام و اجراي آگهي استخدام فوق‌الذکر و لغو آزمون منوط به احراز ورود خسارتي است که در آينده جبران آن غيرممکن يا متاثر باشد و دلايل و مستندات ابرازي شاکي دلالت بر احتمال ورود چنين خسارتي را دارد؛ بنابراين تشخيص و فوريت امر احراز مي‌گردد، به همين جهت با احراز ضرورت و فوريت موضوع مستندا به مواد ۳۴ الي ۳۶ قانون مورد اشاره، دستور موقت مبني بر توقف اجراي ثبت‌نام و اجراي آگهي استخدام مرقوم و لغو آزمون صادر و اعلام مي‌گردد. دفتر مقرر مي‌دارد ضمن ابلاغ دستور موقت به طرفين براي رسيدگي به اصل موضوع تبادل لوايح صورت پذيرد.
بر اساس اين گزارش، راي شعبه ۳۹ به مسئولان مربوطه در وزارت نفت ابلاغ شده و لازم‌الاجراست.


در سال‌هاي اخير تعميرات اساسي در مجتمع گاز پارس جنوبي تنها براي بازسازي و شستشوي واحدها انجام نمي‌گيرد، بلکه با برنامه‌اي از پيش تعيين شده به بهبود کمي‌و کيفي شاخص‌ها نيز توجه ويژه‌اي مي‌شود.
ايرج خرمدل مدير پالايشگاه پنجم پارس جنوبي در گفتگو با ايلنا با بيان اين مطلب گفت: در تعميرات سال جاري که در ماه‌هاي شهريور و مهر انجام شد. برخي گلوگاه‌ها که در سال‌هاي گذشته شناسايي شده بود، رفع و در راستاي بهبود بهينه‌سازي سيستم نيز اقدامات مناسبي صورت گرفت.
وي با بيان اينکه در حال حاضر در مقايسه با زمان ساخت پالايشگاه نيازمندي‌هاي بازار متفاوت شده و استانداردهاي محيط زيست بهبود يافته است، گفت: تعميرات اساسي سال 96 فازهاي 9 و 10 با انجام صد در صد برنامه‌ها انجام و به بهبود شاخص‌ها توجه ويژه‌اي شده است.
بر پايه اين گزارش، بهبود کيفيت و افزايش توليد اتان به‌عنوان يکي از استراتژيک‌ترين محصولات پالايشگاه‌هاي گاز پارس جنوبي همواره مورد توجه بوده است.
خرمدل خاطرنشان کرد: هم‌اکنون اتان تقاضاي فراواني دارد و باعث رشد توليد در پتروشيمي‌هاي منطقه و ساير پتروشيمي‌ها در سراسر کشور مي‌شود.
گفتني است؛ پيش از تعميرات اساسي درصد اتان موجود در گاز شيرين توليدي پالايشگاه پنجم تقريباً 3 درصد بوده که اين ميزان با فعاليت‌هايي که در دوران تعميرات انجام شده به 2.2 درصد کاهش يافته است. همچنين مطابق برنامه مقرر شده درصد اتان موجود در گاز شيرين توليد فازهاي 9 و 10 به 1.5 درصد مولي کاهش يابد که باعث افزايش چشمگير توليد اتان خواهد شد. اين بهبود کيفيت شاخص تنها در مورد اتان نيست و ميزان توتال سولفور موجود در پروپان که پيش از تعميرات در فازهاي 9 و 10 بيش از PPM30 بوده در حال حاضر و پس از تعميرات به کمتر از PPM 20 کاهش يافته است. گفتني است؛ اين معيار در طراحي نزديک به PPM80 در نظر گرفته شده و برنامه پالايشگاه پنجم رسيدن به زير PPM5 در سال‌هاي آتي است. اين گزارش مي‌افزايد: ميزان توتال سولفور موجود در بوتان فاز 9 نيز که قبل از تعميرات بيش از PPM 40 بوده در حال حاضر به کمتر از PPM30 رسيده و برنامه رسيدن  PPM10 است. اين ميزان براي بوتان توليدي در فاز 10 نيز PPM 60 بوده که الان به کمتر PPM 30 رسيده است. گفتني است؛ ميزان توتال سولفور موجود در بوتان پالايشگاه پنجم نيز مطابق طراحي PPM 80 بوده و در حال حاضر بهبود چشمگيري داشته است. بر پايه اين گزارش، اين افزايش کيفيت با توجه به بازرسي‌هاي مناسب بخش‌هاي مختلف پالايشگاه و انجام مناسب اقدامات صورت گرفته است. گفتني است، تمام برنامه‌هاي تعميرات اساسي پالايشگاه‌هاي پارس جنوبي با توان نيروهاي داخلي صورت گرفته و عمده تجهيزات مورد نياز در کارگاه مرکزي مجتمع گاز پارس جنوبي ساخته مي‌شود.


يکي از گزينه‌هاي روي ميز مذاکرات اخير سران کشورهاي ايران و آذربايجان گسترش تعاملات انرژي مخصوصا در بخش سوآپ نفت و گاز و اکتشاف و توليد نفت در حوزه درياي خزر بوده است. البته سابقه اين تعامل به سال‌هاي قبل و قرارداد سوآپي که بين دو کشور امضا شده برمي‌گردد؛ قراردادي که در راستاي آن روزانه يک ميليون مترمکعب گاز از ايران به نخجوان صادر مي‌شود که اين رقم طي ۸ ماه نخست امسال به ۲۵۰ ميليون متر مکعب رسيده است. به نقل از ايسنا، ايران در آبان ماه سال جاري و هنگامي‌که ميزبان برگزاري نشست سه جانبه با روسيه و آذربايجان بود آمادگي خود را براي همکاري در بخش‌هاي مختلف انرژي با آذربايجان اعلام کرد و حسن روحاني، رئيس جمهوري، در ديدار با الهام علي‌اف، رئيس جمهوري آذربايجان گفت: ايران آمادگي دارد تا همکاري‌هاي خود با آذربايجان را در بخش‌هاي صنعتي از جمله سوآپ نفت و گاز، اکتشاف و توليد نفت در حوزه درياي خزر گسترش دهد. رئيس جمهوري با اشاره به همکاري‌هاي ۲ کشور در حوزه نفتي درياي خزر و توسعه روابط بانکي، عنوان کرد: رؤساي کميسيون‌هاي مشترک ۲ کشور بايد همانطور که تاکنون براي گسترش روابط تلاش کرده‌اند، همکاري‌هاي خود را در اين مورد افزايش دهند. الهام علي اف نيز در اين جلسه به ضرورت گسترش همکاري‌هاي ايران و آذربايجان در بخش‌هاي مختلف از جمله انرژي، همکاري در زمينه برق و استحصال از منابع نفتي خزر و کريدور شمال و جنوب تاکيد کرد. در اين راستا پس از سفر پايان هفته هيات ايراني به باکو اميرحسين زماني نيا، معاون امور بين الملل و بازرگاني وزير نفت گفت: راه‌هاي گسترش همکاري نفتي ايران و آذربايجان در بخش انرژي در باکو مورد بررسي قرار گرفت. فعاليت مشترک در درياي خزر يکي از محورهاي مذاکره با هيئت آذربايجاني بوده است که مذاکرات در اين زمينه ادامه دارد. روابط ايران و آذربايجان در سال‌هاي اخير در حال گسترش بوده و گام‌هاي بسيار خوبي براي توسعه همه جانبه مناسبات تهران - باکو برداشته شده است. جلسه سران ايران، آذربايجان و ترکيه نيز اواخر دسامبر به ميزباني باکو برگزار مي‌شود. در راستاي اين تعاملات روزانه يک ميليون مترمکعب گاز از ايران به نخجوان صادر مي‌شود که اين رقم طي ۸ ماه نخست امسال به ۲۵۰ ميليون متر مکعب رسيده است. صادرات گاز از ايران به نخجوان بر اساس قرارداد سوآپي انجام مي‌شود که بين ايران و آذربايجان و نخجوان در سال‌هاي گذشته‌امضا شده است و طبق آن ايران مقداري گاز با حجم کمتر از يک ميليون متر مکعب را در آستارا تحويل گرفته و در شهرهاي نزديک آستارا استفاده مي‌کند. در مقابل اين مقدار گاز دريافتي، ايران مطابق همان حجم گاز را از طريق جلفا به نخجوان تحويل مي‌دهد، در اين مواقع به ازاي هر انتقال گاز يک حق العمل يا هزينه ترانسفر گاز از کشورهاي طرف قرارداد دريافت مي‌شود.