توپ طلاي رونالدو نشان داد بايد در چه سطحي بازي کنيم
کارلوس کي روش، سرمربي تيم ملي ايران، معتقد است رسيدن کريس رونالدو به پنجمين توپ طلا، نشان دهنده سطحي است که ايران بايد در جام جهاني 2018 در آن بازي کند.
يک هفته بعد از قرعه کشي مرحله گروهي جام جهاني 2018 و قرار گرفتن ايران در گروه B به همراه پرتغال، اسپانيا و مراکش، کريس رونالدو موفق شد جايزه بهترين بازيکن سال 2017 دنيا را از مجله فرانس فوتبال دريافت کند.
کي روش که در يک هفته اخير چندين بار بر اجراي يک برنامه ويژه‌اماده سازي براي جام جهاني تاکيد داشته، رسيدن رونالدو به توپ طلا را دليل ديگري بر اين ادعاي خود دانسته است.
او در صفحه فيس بوکش نوشت: اين دستاورد بزرگي براي کريس رونالدو است که به پنجمين توپ طلايش رسيد؛ يک دستاورد فوق العاده که شايسته بيشترين تقديرهاست. تبريک! براي تيم ملي ايران اين يک موهبت بزرگ است که با اين بازيکن و تيم ملي اش روبرو مي‌شود. کريس رونالدو سطحي را که ما بايد براي رقابت در آن آماده شويم را نشان داد و اينکه چرا بايد يک آماده سازي خوب در جام جهاني داشته باشيم. تنها يک فرد غير صادق لزوم نياز ما به اجراي يک برنامه‌اماده سازي ويژه براي جام جهاني 2018 روسيه را زير سوال مي‌برد.

نتيجه جالب نظرسنجي بهترين بازيکن تاريخ رئال
نشريه آس در وبسايت خود از هواداران رئال خواسته بود تا از بين دي استفانو و کريستيانو رونالدو يک نفر را به عنوان بهترين بازيکن تاريخ اين باشگاه معرفي کنند.
رونالدو پنجشنبه گذشته در پاريس پنجمين توپ طلاي خود را دريافت کرد و سپس در مصاحبه با فرانس فوتبال ادعا کرد بهترين بازيکن تاريخ فوتبال است. در تاريخ رئال علاوه بر رونالدو مي‌توان به يک بازيکن تاثيرگذار ديگر هم اشاره کرد و او کسي نيست جز آلفردو دي استفانوي آرژانتيني که دهه 50 و 60 ستاره اول رئال بود. نتيجه نظرسنجي اما جالب بود. رئالي‌ها دي استفانو را با 61.62 درصد آرا به عنوان بهترين بازيکن تاريخ باشگاه شان انتخاب کردند و رونالدو تنها 38.38 درصد راي آورد. 20494 نفر در اين نظرسنجي شرکت کردند.


ليونل مسي، روز گذشته ميزبان هم تيمي‌هاي خود بود و بارسايي‌ها ساعتي را در رستوران مجلل مسي کنار هم گذراندند.  به نقل از ورزش سه، طبق رسم هر ساله، ستاره‌هاي بارسا پيش از کريسمس، ناهار را در يکي از رستوران‌هاي شهر بارسلونا با يکديگر صرف مي‌کنند و اين بار ميزبان، ليونل مسي بود.
او در رستوران بلاوسيتا دل جاردين دل نورته که مالکيتش را به همراه خانواده اش بر عهده دارد، ميزبان هم تيمي‌هايش بود. در اين ضيافت راکيتيچ و سيله سن غيبت داشتند. بر خلاف سال گذشته که چنين ضيافتي در روزهاي نه چندان خوب بارسا برگزار شد، امسال همه چيز متفاوت بود. بارسا با اختلاف خوبي صدرنشين لاليگاست.


اسطوره منچستريونايتد تاييد کرد که تمايل زيادي به حضور روي نيمکت تيم ملي ولز دارد.
کريس کولمن ماه گذشته از سمت خود به عنوان سرمربي ولز استعفا کرد و فعلا فدراسيون اين کشور نتوانسته براي هدايت اين تيم جانشيني انتخاب کند. رايان گيگز مدعي شد که علاقه مند به حضور روي نيمکت تيم ملي کشورش است.
او گفت: البته که دوست دارم سرمربي ولز باشم. براي ولز بازي کردم. گفته‌ام که دوست دارم به دنياي مربي گري بازگردم و مطمئنا ولز يکي از بهترين گزينه‌هاست. من براي يونايتد و ولز بازي کرده‌ام و اين دو تيم برايم از جذابيت ويژه اي برخوردار هستند. در اين رابطه با کسي صحبت نکرده‌ام.


سرمربي منچستريونايتد در خصوص گروه اول جام جهاني روسيه اظهارنظر کرد. تيم‌هاي فوتبال مصر و عربستان در کنار روسيه و اروگوئه نخستين گروه جام جهاني 2018 را تشکيل مي‌دهند. ژوزه مورينيو، سرمربي پرتغالي منچستريونايتد، در گفتگو با راشا تودي درباره گروه A جام جهاني اظهار داشت: مصر شانس صعود به مرحله يک هشتم نهايي جام جهاني را دارد. به نظر من بر خلاف مصر، عربستاني‌ها تجربيات لازم را بري صعود به دور بعدي را ندارند. مورينيو ادامه داد: با تمام احترام، من فکر مي‌کنم روسيه بايد با مصر براي صعود بجنگد. اروگوئه حريف بسيار قدرتمندي براي آنهاست و بازيکنان باکيفيت و سرمربي باتجربه اي در اختيار دارند.


پشت پرده لغو تعليق فوتبال کويت؛
نگاهي به اتفاقات سياسي - ورزشي دو سال گذشته قاره آسيا و انفعال فدراسيون فوتبال ايران نشان مي‌دهد عربستان هر روز نقش خود را در تصميمات کلان پررنگتر از قبل مي‌کند. به نقل از مهر، عربستان طي چند سال اخير ثابت کرده پرنفوذترين کشور آسيايي - حداقل در منطقه غرب آسيا - در تصميمات ورزشي و فوتبالي است و هرجا که منافعش اقتضا مي‌کرده است، با فشار و لابي آرا را به سود خود و نمايندگان کشورش تغيير داده است. بارزترين نمونه‌هاي اين فشار و لابي در ليگ قهرمانان آسيا طي دو سال گذشته خودش را نشان داد ولي متاسفانه کنفدراسيون فوتبال آسيا همچنان به «ساز سعودي‌ها مي‌رقصد».
 وقتي فريادهاي ايران بدون حمايت ماند
عربستان، دو سال پيش و بعد از حمله گروهي از مردم به سفارتش در تهران و مشهد، اقداماتش را براي سفر نکردن به ايران به منظور برگزاري مسابقات ليگ قهرمانان آسيا آغاز کرد. ديري نپاييد که نمايندگان اين کشور در آسيا يعني الهلال، الاتحاد و النصر اعلام کردند براي بازي با تيم‌هاي ايراني به کشورمان سفر نمي‌کنند. درخواست سعودي‌ها براي بازي با تيم‌هاي ايراني در کشور بي طرف خيلي زود در AFC راي آورد. نکته عجيب اين بود که همان زمان بازي تيم‌هاي ملي سوريه، افغانستان و عراق به خاطر ناامني اين کشورها، در ايران برگزار مي‌شد ولي عربستاني‌ها با بهانه واهي نبود امنيت در ايران، حرف خود را به کرسي نشاندند و هزينه گزافي را به باشگاه‌هاي ايراني براي بازي در کشور بي طرف تحميل کردند.
 قطر از ايران حمايت نکرد و ضربه خورد
مسئولان فدراسيون فوتبال ايران در اعتراض‌هاي مکرر به کنفدراسيون فوتبال آسيا به دنبال احقاق حق خود و بازي نمايندگان ايران در خاک کشورمان بودند که AFC اين اعتراض‌ها را ناديده گرفت. يکي از نکاتي که فدراسيون ايران به آن اشاره داشت، بدعت‌گذاري کنفدراسيون آسيا با بها دادن به درخواست عربستاني‌ها بود. همان زمان کشورهاي عربي از جمله‌امارات هم به هواخواهي عربستان بلند شدند و کشوري مثل قطر هم اگرچه حمايت مستقيمي‌از عربستان نکرد، ولي پشت ايران هم در نيامد. با اين حال، يک سال بعد و بعد از هم پيماني کشورهاي عربي عليه قطر، اين بلا هم سر قطر درآمد. کشورهاي عربستان و امارات اعلام کردند براي بازي با نمايندگان قطر به اين کشور نمي‌روند و همانند ايران، بايد در کشور بي طرف با قطري‌ها بازي کنند تا بدعت گذاري سعودي‌ها، دامن قطر را هم بگيرد.
 تماميت‌خواهي عربستاني‌ها پايان ندارد
هرچند هيات رئيسه کنفدراسيون فوتبال آسيا در مصوبه جديد خود مشخصا تاکيد کرده بود بازي در کشور بي طرف در فصل آينده ليگ قهرمانان اجرا نمي‌شود و به صورت واضح اسم کشورهاي قطر، امارات و عربستان را هم آورده بود، اما عربستاني‌ها از اين مصوبه راضي نبودند. آنها باوجود اينکه براي سومين سال متوالي حرف خود را به کرسي نشانده‌اند و براي بازي با تيم‌هاي کشورمان به ايران سفر نخواهند کرد، لابي‌ها و درخواست‌هاي خود را براي تحريم قطر و سفر نکردن به اين کشور هم آغاز کرده‌اند. عادل عزت رئيس فدراسيون عربستان در تازه‌ترين اظهاراتش با اميدواري کامل از موافقت AFC با تجديدنظر درباره بازي با تيم‌هاي قطري صحبت کرده است.
نقش پررنگ عربستان در رفع تعليق فدراسيون يک کشور
فدراسيون فوتبال کويت که حدود دو سال پيش از سوي فيفا به خاطر عدم اجراي قوانين فدراسيون جهاني و دخالت نهادهاي دولتي تعليق شده بود، به تازگي رفع تعليق شد. عربستان بدون شک پررنگ‌ترين نقش را در رفع تعليق کويت داشته است. سعودي‌ها با تمام امکانات و قدرت خود، سرانجام فيفا را راضي کردند که محروميت کويت را رفع کند. اين اتفاق بعد از ديدار «ترکي آل شيخ» رئيس هيات ورزش عربستان در حاشيه مراسم قرعه کشي جام جهاني ۲۰۱۸ در روسيه با اينفانتينو رئيس فيفا نهايي شد.
کويت بازيچه جديد عربستان براي مقاصد سياسي
رفع تعليق فدراسيون فوتبال کويت، بازتاب گسترده اي در رسانه‌هاي عربستاني داشت و تمام روزنامه‌ها و سايت‌هاي خبري اين کشور، اين اتفاق را پوشش دادند. نکته مشترک خبر رسانه‌هاي عربستاني، اشاره مستقيم به نام ترکي آل شيخ و رايزني وي با رئيس فيفا براي کمک به کويت بود. شايد براي خيلي‌ها اين سئوال مطرح شود که عربستان، با رفع تعليق کويت چه سودي مي‌کند که در بالاترين سطح ورزشي، اقدام به لابي‌گري و هزينه مي‌کند؟ رسيدن به پاسخ اين سئوال زمان زيادي نبرد و خودش را خيلي زود در دو موضوع نشان داد.
اتحاد عليه قطر و گرفتن ميزباني از اين کشور
سايتهاي عربستاني به نقل از فدراسيون فوتبال کويت، اعلام کرده‌اند که اين کشور آماده گرفتن ميزباني مسابقات کشورهاي عربي است. پيش از اين قرار بود قطر، ميزبان اين مسابقات باشد ولي با مخالفت عربستاني‌ها و اماراتي‌ها مواجه شده بود. در واقع عربستان با بازگرداندن فدراسيون کويت به حالت عادي، اين کشور را جلو فرستاد تا مقابل قطري‌ها براي گرفتن ميزباني بجنگد. از سوي ديگر، روزنامه الرياضي عربستان به نقل از منابع آگاه در باشگاه الهلال اعلام کرد اين باشگاه در کويت، با تيم‌هاي قطري در ليگ قهرمانان آسيا روبرو خواهد شد. در واقع، کويت پايگاه جديد عربستان براي مسابقات آسيايي است و مي‌تواند علاوه بر استفاده از امکانات سخت افزاري براي اين مواقع، از حق راي اين کشور هم استفاده کند. بدون شک عربستان را بايد بازيگردان اصلي صحنه ورزش و فوتبال قاره آسيا بخصوص در منطقه غرب اين قاره دانست؛ کشوري که با استفاده از قدرت مالي، لابي گري و البته قدرت و فشار رسانه اي، هر اتفاق ناممکني را براي خودش ممکن مي‌کند و با هم‌پيماني با چند کشور عربي ديگر، به بهترين نحو از انفعال کشورهاي ديگر استفاده مي‌برد.
لزوم ديپلماسي ورزشي و پررنگ کردن نقش ايران در منطقه
وقتي قطري‌ها با آن همه ثروت و لابي در مجامع بين المللي، مقابل فشارهاي عربستان راه به جايي نمي‌برند، فدراسيون فوتبال ايران بايد به دنبال راهکار ديگري براي مقابله با درخواستها و زياده خواهي‌هاي عربستان داشته باشد. تقويت روابط همکاري و استفاده از ديپلماسي ورزشي با کشورهاي منطقه از جمله قطر که خودش مغضوب عربستان واقع شده، مي‌تواند راهي باشد تا ايران نقش فعالتري در عرصه فوتبال آسيا از خودش بر جاي بگذارد.


رييس پيشين فدراسيون فوتبال مي‌گويد به عملکرد مهدي تاج نمره کم‌تر از ۵۰ نمي‌دهد. به نقل از ايسنا، امير عابديني درباره برگزاري جلسه در فدراسيون فوتبال اظهار کرد: آمده‌ام که سلام و عليکي با اعضاي فدراسيون داشته باشم. به نظر من دعواي فوتبال به فوتبال ارتباط دارد. ما در خيابان که با هم دعوا نداريم و در فوتبال با هم مشکل داريم. اين گونه نيست که من به خاطر مشکلاتم آدم‌ها را نبينم و با آن‌ها ارتباطي نداشته باشم. نقاط قوت و ضعف همديگر را مي‌دانيم اما بايد حمايت کنيم که فوتبال پيش برود. او در ادامه در پاسخ به سوال يکي از خبرنگاران مبني بر اين که فدراسيون فوتبال رايي را در اختيار دارد که بر اساس آن شرکت ايران نوين محکوم به پرداخت ۳۰ ميليارد تومان شده است، گفت: چيزي که شنيدم و آقاي بهاروند گفتند اين بود که آن املاکي که ايران نوين به عنوان رهن قرار داده بود، سازمان ليگ اعلام کرده که ما آن املاک را مي‌فروشيم و اگر از قبل فروش اين اموال طلب‌مان تسويه شد که هيچ، اگر نشد بايد الباقي آن را پرداخت کنند. آن‌ها هم قبول کردند. وي افزود: مجموع قرارداد با ايران نوين ۱۶۰ ميليارد تومان بود که ۵۴ ميليارد آن را در يک سال و ۶۰ ميليارد آن را در سال بعد بايد پرداخت کرد و در ادامه هم ۴۰ ميليارد تومان ديگر هم به فدراسيون فوتبال داد که مجموع آن ۹۴ ميليارد تومان مي‌شود. يعني از ۱۶۰ ميليارد، ۶۶ ميليارد تومان را پرداخت نکرده است. فدراسيون فوتبال هم پذيرفته که اين ۶۶ ميليارد به اين شرکت خسارت وارد شده است. اين به اين معنا نيست که اين پول را فدراسيون بايد به آن شرکت بدهد بلکه به اين معناست که اين پول را فدراسيون که در قرارداد آمده است از اين شرکت نخواهد گرفت. او در ادامه درباره عملکرد مهدي تاج در فدراسيون فوتبال هم گفت: من اعتقاد دارم امسال سال تيم ملي است و وفاق بيش‌تر از هر چيز به درد مي‌خورد. بگذاريد اين زمان بگذرد و رسانه‌ها هم به موقع خود انتقاد مي‌کنند. در اين مملکت واقعا به کجا نمي‌شود ايراد گرفت؟ همه جا ايراد دارد اما بر اساس وضعيت ارزيابي بايد نمره بدهيم. بايد ببينيم مديريت تاج چگونه بوده است. من نمره‌ي زير ۵۰ نمي‌دهم.


سرپرست فدراسيون واليبال گفت: مردم و علاقمندان به ورزش واليبال در استان آذربايجان غربي به ويژه شهر اروميه از سرمايه‌هاي اين رشته ورزشي محسوب مي‌شوند. به نقل از روابط عمومي‌فدراسيون واليبال، محمدرضا داورزني پس از پايان نشست هيات رئيسه سازمان ليگ، گفت: مردم و تماشاگران واليبال اروميه از سرمايه‌هاي واليبال هستند و فدراسيون واليبال در چند سال اخير به رغم اينکه باشگاه شهرداري اروميه در برخي مواقع به تعهدات خود عمل نکرده است، براي حضور نماينده اين شهر در ليگ برتر همکاري لازم را داشته است.
وي تصريح کرد: امروز هم جلسه فوق العاده اي با هيات رئيسه سازمان ليگ برگزار کرديم و دستور اکيد براي بررسي همه جانبه حاشيه‌هاي ايجاد شده در ديدار اين تيم برابر پيکان داده شد تا حقي از نماينده اروميه از بين نرود. سرپرست فدراسيون واليبال تاکيد کرد: با توجه به درخواست باشگاه شهرداري اروميه براي تجديد نظر در راي صادره کميته انضباطي براي محدويت‌هاي بازي بدون تماشاگر و جريمه نقدي، قرار شد اين موضوع‌ها در کميته تجديد نظر مورد بررسي قرار گيرد.
داورزني تاکيد کرد: فدراسيون واليبال توجه ويژه و جدي نسبت به مردم فهيم اروميه دارد و تلاش خواهد کرد که در امر قضاوت و نظارت مسابقات اين استان نيز دقت بيشتري بعمل آيد و دستورات لازم در اين مورد به سازمان ليگ و کميته داوران داده شده است.
هفته دهم دور مقدماتي مسابقات واليبال قهرماني باشگاه‌هاي برتر ايران جام شهيد «محسن حججي» روز چهارشنبه هشتم آذرماه با شش ديدار در شهرهاي تهران (دو ديدار)، آمل، گنبد، اروميه و اردکان پيگيري شد.
در سالن غدير اروميه تيم‌هاي شهرداري اين شهر و پيکان به مصاف يکديگر رفتند که اين مسابقه در ست پنجم به دليل خروج تيم اروميه در اعتراض به راي داوري ناتمام ماند.