ضرب‌الاجل ديوان عدالت اداري به شرکت ملي گاز
ديوان عدالت اداري به دليل استمرار اخذ آبونمان از مشترکين گاز در برخي شهرها و عدم اجراي حکم ديوان، ضرب الاجل 48 ساعته براي شرکت ملي گاز صادر کرد.
به نقل از ديوان عدالت اداري، مصوبه سال 91 ستاد هدفمندي يارانه‌ها در مورد محاسبه آبونمان گاز در مرداد ماه 96 با راي هيات عمومي‌ديوان ابطال شد، اما اخذ آبونمان در برخي شهرها توسط شرکت ملي گاز استمرار دارد. براساس اين گزارش، ديوان عدالت اداري در نامه‌اي ضمن اخطار به شرکت ملي گاز ايران، 48 ساعت فرصت داد تا مطابق با رأي ابلاغي ديوان، اقدامات عملياتي براي حذف آبونمان از مشترکين گاز انجام و نتيجه به ديوان عدالت اداري اعلام شود. بر پايه اين گزارش ديوان عدالت اداري در نامه ابلاغي شرکت ملي گاز را مکلف به استرداد مبالغ دريافتي از مشترکين تحت عنوان آبونمان از تاريخ صدور رأي کرده است. گفتني است آراي هيأت عمومي‌ديوان عدالت اداري لازم الاجراء است و براي متخلفين از آراء ابلاغي مجازات انفصال از خدمات دولتي به مدت 3 ماه تا يک سال در نظر گرفته شده است.

کاهش 16 درصدي بارش‌هاي کشور نسبت به پارسال
متوسط بارش‌هاي کشور بر اساس گزارش‌هاي شرکت مديريت منابع آب ايران، تا پايان هفته سوم آذرماه به 27.5 ميليمتر رسيد. با گذشت 77 روز از سال آبي جديد يعني از آغاز مهرماه‌امسال تا پايان روز جمعه هفدهم آذرماه متوسط بارش‌هاي کشور به 27.5 ميليمتر رسيد. اين ميزان بارش در مقايسه با متوسط بلندمدت- که 46.5 ميليمتر بود- 40.9 درصد کاهش يافت. بر همين اساس، بيشترين بارش‌ها در حوضه‌هاي آبريز اصلي، درياي خزر با 25.7 ميليمتر، درياچه اروميه با 24 ميليمتر، خليج فارس و درياي عمان 25.2 ميليمتر، فلات مرکزي 4.5 ميليمتر، مرزي شرق با يک ميليمتر و قره قوم با 8.7 ميليمتر به ثبت رسيد. ايستگاه رامسر- صفارود در استان مازندران شاهد حداکثر بارندگي به ميزان 627.5 ميليمتر بود و براي ايستگاه قوچان در استان خراسان رضوي حداقل بارندگي به ميزان 22.75 ميليمتر گزارش شد.  حجم بارش‌هاي اول مهر تا هفدهم آذر معادل 45 ميليارد و 321 ميليون متر مکعب گزارش شد. رييس سازمان هواشناسي کشور جمعه گذشته اعلام کرد: در سال آبي جاري، 17 استان کشور بيشتر از 40 درصد کمبود بارش دارند که در اين ميان وضع بارشي در استان‌هاي يزد (با 87 درصد کمبود)، مرکزي (با 90 درصد کمبود)، اصفهان (با 91 درصد کمبود)، خراسان جنوبي (با 92 درصد کمبود) و قم (با 99 درصد کمبود) از بقيه استان‌ها دشوارتر است.
داود پرهيزکار اضافه کرد: علاوه بر پهنه‌هاي بسيار گسترده خشکسالي با ميزان «خفيف و متوسط» در بيشتر مناطق کشور، درجه «شديد و بسيار شديد» آن در مناطقي از استان‌هاي خوزستان، ايلام، کهگيلويه و بويراحمد، بوشهر، اصفهان، يزد، کرمان، سيستان و بلوچستان، خراسان‌هاي جنوبي، رضوي و شمالي، گلستان، گيلان، زنجان، اردبيل، آذربايجان شرقي و غربي و کرمانشاه مشاهده مي‌شود.


چشم انداز بازار گاز جهان در سال ۲۰۱۷ به‌زودي از سوي دبيرخانه مجمع کشورهاي صادرکننده گاز (جي‌يي‌سي‌اف) ارائه مي‌شود. در چشم انداز بازار گاز جهان در سال ۲۰۱۷ که قرار است با حضور محمدحسين عادلي، دبيرکل جي‌يي‌سي‌اف رونمايي شود، وضع اقتصاد کلان جهان، تقاضا براي انواع انرژي به‌ويژه گاز طبيعي، وضع توليد و عرضه آن، تجارت گاز و قراردادهاي اين حوزه و وضع گاز در بازارهاي مختلف منطقه‌اي جهان مورد بحث و پيش بيني قرار گيرد. نخستين چشم انداز بازار گاز جهان پارسال و همزمان با تکميل مدل جهاني گاز از سوي دبيرخانه جي‌يي‌سي‌اف ارائه شد. مدل جهاني گاز با بررسي همه بازارها و انرژي‌هاي مورد استفاده در جهان يک مدل بسيار پيشرفته است.


بانک مرکزي قطر پيش بيني کرد که قيمت نفت در سال آينده ميلادي ممکن است حدود ۶۰ دلار براي هر بشکه باشد. به گزارش گالف تايمز، بانک مرکزي قطر پيش بيني کرد که با افزايش تقاضاي جهاني نفت و توليد نفت آمريکا مطابق با برآوردها، ميانگين قيمت نفت در سال ۲۰۱۸ ميلادي حدود ۶۰ دلار براي هر بشکه خواهد بود. اين بانک همچنين پيش بيني کرد که بازار نفت در سال ۲۰۱۸ ميلادي از شرايط مازاد عرضه به وضع توازن بازگردد. بانک مرکزي قطر همچنين پيش‌بيني کرد: در صورت استمرار رشد توليد نفت آمريکا، ثبات بازار نفت به پايبندي اعضاي سازمان کشورهاي صادرکننده نفت (اوپک) به توافق جهاني کاهش توليد نفت بستگي خواهد داشت.


رئيس دولت ليبي با مدير شرکت ملي نفت و رييس بانک مرکزي اين کشور ديدار کم سابقه‌اي داشت. روابط ميان اين سه نهاد طي دو سال گذشته به دليل بن‌بست بر سر هزينه عمومي‌و تامين مالي شرکت ملي نفت، متلاطم بوده است.
روابط ميان صادق الکبير صادق، رييس بانک مرکزي و فياض سراج، رئيس دولت آشتي ملي بر سر سياست پولي و اصلاحات مالي پرتنش بوده با اين‌همه بانک مرکزي ماه گذشته اعلام کرد که برنامه اقتصادي و مالي مورد توافق قرار گرفته است. دولت آشتي ملي اعلام کرد اين ديدار به منظور فراهم کردن مقدمات مالي ضروري براي تامين مالي شرکت ملي نفت انجام گرفت تا اين شرکت بتواند توليد را بالا ببرد.


مديرگازرساني شرکت ملي گاز:
مديرگازرساني شرکت ملي گاز گفت: با پايان يافتن طرح پايلوت کنتورهاي هوشمند در ۴ استان کشور، اين کنتورها با درصد خطاي بسيار پايين براي مشترکان مورد استفاده قرار مي‌گيرند. به نقل از وزارت نفت، سعيد مومني درباره نصب و استفاده از کنتورهاي هوشمند براي مشترکان گاز گفت: طي فراخواني که سال گذشته از سوي شرکت ملي گاز مطرح شد، ۱۳ شرکت داخلي و خارجي اعلام آمادگي کردند تا اجرايي شدن استفاده از کنتورهاي هوشمند گاز را مورد آزمايش و بهره برداري قرار دهند. وي افزود: طرح پايلوت به اين صورت است که هر کدام از اين ۱۳ شرکت، ۵ هزار دستگاه از کنتورهاي هوشمند خود را در ۴ استان تهران، مشهد، کرمانشاه و البرز مورد آزمايش قرار مي‌دهند و نگهداري از اين کنتورها نيز به مدت ۸ ماه بر عهده خود شرکت‌ها است تا پس از پايان دوره آزمايشي مشخص شود کدام کنتورها از لحاظ مسائل فني و اقتصادي براي کشورمان مناسب‌تر هستند. مومني اظهار کرد: زماني که کنتور مناسب براي مشترکان گاز انتخاب شود، به صورت سفارشات گسترده آنها را در اختيار مردم قرار مي‌دهيم، البته هزينه خريد و نصب اين کنتورها به سبب قابليت‌هايي که دارند نسبت به کنتورهاي معمولي بالاتر است. اکنون بيشتر مشترکان گاز در کشور از کنتورهاي معمولي استفاده مي‌کنند و تعدادي از کنتورها نيز طي ۲ سال اخير تبديل به کنتورهاي ارتقاء يافته شده‌اند که در داخل کشور توليد مي‌شوند. وي درباره کنتورهاي هوشمند توضيح داد: کنتورهاي هوشمند گاز قادرند به وسيله تجهيزات داخلي و سيستم‌هاي ارتباطي که دارند از طريق الکترونيکي با مراکز ادارات گاز در شهرها و مناطق خود ارتباط برقرار کنند که به اين ترتيب قرائت کنتور نيز از راه دور امکان‌پذير مي‌شود. مومني تصريح کرد: با نصب کنتورهاي هوشمند، ديگر امکان دست‌کاري از سوي افراد متخلف وجود ندارد، همچنين درصد خطاي قرائت‌ها از لحاظ مثبت و منفي بسيار کاهش مي‌يابد اما براي استفاده از اين کنتورها بايد صبر کنيم تا طرح پايلوت به پايان برسد تا بهترين کنتور براي مشترکان انتخاب شود. مدير گازرساني شرکت ملي گاز گفت: کنتورهاي ارتقاء يافته که اکنون براي برخي مشترکان استفاده مي‌شوند نيز مطابق آخرين استانداردهاي کشور هستند که بخشي از ميزان خطاي اندازه‌گيري در اين کنتورها کاهش يافته است. اواخر تير ماه‌امسال بود که مديرعامل همراه اول اعلام کرد: اولين تست موفق کنتور گاز در شبکه NB-IOT در ۲۱ تيرماه در ايران انجام شد که 5 هزار کنتور در مرحله آزمايشي در حال بهره برداري است. وحيد صدوقي با بيان اينکه در بهمن ماه سال 95 با شرکت ملي گاز ايران در خصوص هوشمند سازي کنتورهاي گاز تفاهم نامه‌امضاء شده، تصريح کرد: در 21 تيرماه سال جاري اولين تست موفق کنتور گاز در شبکه NB-IOT در ايران انجام شد 
توسعه همکاري‌هاي اقتصادي با خريداران جديد؛
سفير سريلانکا در ايران با اشاره به تمايل کشورش به توسعه همکاري‎هاي تجاري با ايران گفت: ما علاقه‎مند به خريد فرآورده‎هاي نفتي از ايران هستيم. شريف انيس در باره برنامه‌هاي دولت متبوعش براي همکاري‌هاي تجاري و اقتصادي با ايران در زمينه‌هاي مختلف اظهار کرد: ايران و سريلانکا تجربه طولاني همکاري‌هاي سياسي، اقتصادي و ديپلماتيک با يکديگر دارند و تلاش داريم همکاري‎ خود را با ايران در سه محور پيش ببريم. وي، توسعه مبادلات تجاري دوجانبه ايران و سريلانکا را به‌عنوان محور نخست نام برد و افزود: در اين زمينه فرآورده‌هاي نفتي و مصالح ساختماني ايران مدنظر ماست زيرا فرصت‌هاي فراواني براي صادرات اين محصولات به سريلانکا وجود دارد. سفير سريلانکا در ايران، دومين محور همکاري ايران و سريلانکا را گردشگري و توريسم عنوان کرد و افزود: سومين محور همکاري ما با ايران، بحث توسعه سرمايه‌گذاري‎هاي مستقيم در دو کشور است.
شريف انيس به عمليات نجات پنج ماهيگير سريلانکايي ازسوي نفتکش ايراني Stream اشاره کرد و با بيان اين که اين عمليات پنج ساعت طول کشيد، افزود: نکته مهم اينجاست که اين عمليات نجات توسط يک کشتي غول‎پيکر تجاري صورت گرفته و صرف چنين زماني براي نجات پنج ماهيگير نشان‌دهنده وجهه بشردوستانه اين عمليات است. همچنين به نظر مي‌رسد تعامل نفتي بين ايران و مجارستان که با خريد يک ميليون بشکه نفت ايران توسط مجارستان بعد از امضاي برجام از سر گرفته شد، به زودي با فروش نفت بيشتر از سوي ايران به مجارستان و همچنين علاقه شرکت‌هاي اين کشور براي حضور در بخش انرژي ايران وارد مرحله جديدي شود. به نقل از ايسنا، مجارستان که پس از لغو تحريم‌ها با خريد يک ميليون بشکه نفت ايران مشتري نفت کشورمان شد، اکنون نه تنها علاقه مندي خود را براي افزايش خريد نفت از ايران ابراز کرده است بلکه در زمينه گسترش تعاملات نفتي با ايران ابراز تمايل کرده و خواهان حضور در گاز پاکستان و سوآپ نفت خزر شده است. همچنين اين کشو علاقه خود را براي مطالعه در بخش‌هاي محدودي از بالادست صنعت نفت اعلام کرده است. در مقابل ابراز تمايل مجارستاني‌ها طرف ايراني نيز آمادگي خود را براي فعاليت شرکت‌هاي مجارستاني در پروژه‌هاي نفتي اعلام کرده و گفته است انرژي، نفت و گاز از زمينه‌هاي مهم همکاري ايران و مجارستان است و چنانچه تجار و بخش خصوصي مجارستان علاقمند به همکاري و جذب سرمايه مشترک در ايران باشند، مورد حمايت دولت جمهوري اسلامي‌ايران خواهند بود. البته ايران بر اين موضوع تاکيد کرده است که ضروري است درباره جزئيات اين همکاري مذاکرات بيشتري ميان شرکت‌هاي ۲ کشور انجام شود.


معاون توزيع توانير گفت: برنامه داريم تا در کلانشهر تهران بيش از 5 ميليون لامپ پر مصرف را با لامپ‌هاي LED تعويض کنيم که اين امر مي‌تواند در مديريت بار مصرف پايتخت بسيار موثر باشد. «محمودرضا حقي فام» معاون هماهنگي توزيع توانير، در مورد اقدامات انجام شده براي مديريت مصرف و تقاضا براي تابستان سال آتي اظهار داشت: برنامه‌هاي بسيار خوبي در حال تدوين است، خوشبختانه وزير نيرو نيز تأکيد فراواني بر روي اين قضيه دارند که‌اميدواريم بتوانيم با جذب اعتبارات بيشتر در اين زمينه همانند سال گذشته شاهد کاهش بار قابل توجهي باشيم. وي افزود: در سال گذشته توانستيم با اجراي برنامه‌هاي متنوع از جمله انعقاد بيش از 17 هزار قرارداد با مشترکين ديماندي صنعتي و کشاورزي بيش از 4000 مگاوات از ميزان مصرف را کاهش دهيم.
حقي‌فام تصريح کرد: چنانچه اين ميزان مديريت نمي‌شد بار مصرف تابستان به مرز 60 هزار مگاوات نزديک مي‌شد که در اين صورت شبکه برق کشور را با مشکلي اساسي مواجه مي‌کرد.
معاون توزيع توانير گفت: پيش بيني مي‌شود در تابستان 97 نيز با رشد بيش از 5 درصدي مصرف برق مواجه باشيم که در اين صورت مي‌بايست با تدوين برنامه‌هاي منظم و دقيق ميزان کاهش بار را تا 6000 مگاوات کاهش داد يعني 2000 مگاوات بيشتر از تابستان سال 96، که اين امر بدون همکاري مردم عزيز امکانپذير نخواهد بود.
حقي‌فام با اشاره به برنامه‌هاي جديد وزارت نيرو براي مديريت مصرف در تابستان سال 97 نسبت به سال گذشته، اظهار داشت: امسال بنا داريم تا از طريق راه‌اندازي سيستم IOT با همکاري مخابرات کشور، بار سرمايشي و گرمايشي ادارات و سازمان‌هاي دولتي را مديريت و کاهش دهيم.
وي ادامه داد: همچنين بنا داريم تا دو مصوبه دولت را به شدت در سال آتي پيگيري کنيم. يکي از اين مصوبه‌هاي بر تأمين 20 درصدي برق ادارات و سازمان‌هاي دولتي از انرژي‌هاي نو و CHPهاست و دوم نيز مصوبه دولت مبني بر کاهش 10 درصدي مصرف برق توسط همين ادارات و سازمان‌هاي دولتي است که اجراي اين دو مي‌تواند در مديريت مصرف برق در تابستان 97 بسيار راهگشار باشد.  
حقي فام خاطرنشان کرد: همچنين برنامه داريم تا در کلانشهر تهران بيش از 5 ميليون لامپ پر مصرف را با لامپ‌هاي LED تعويض کنيم که اين امر مي‌تواند در مديريت بار مصرف پايتخت بسيار موثر باشد.