سفر پوتين به ترکيه
رئيس جمهور روسيه دوشنبه 11 دسامبر به ترکيه مي‌رود. به گزارش نودوموستي، ولاديمير پوتين قرار است در ديدار با رجب طيب اردوغان، همتاي ترکيه‌اي خود درخصوص روابط دوجانبه، تحولات بين‌المللي و از جمله موضوع خاورميانه و سوريه رايزني کند. همچنين بررسي همکاري‌هاي اقتصادي روسيه و ترکيه از جمله در زمينه انرژي از ديگر محورهاي مهم اين ديدار اعلام شده است. آخرين ديدار روساي جمهور دو کشور در ۲۲ نوامبر در سوچي انجام شد که در قالب ديدار سه جانبه پوتين، اردوغان و روحاني فرايند برقراري صلح در سوريه ميان روساي جمهور روسيه، ترکيه و ايران بررسي شد.

رد پيشنهاد تشکيل «ايالات متحده اروپا» توسط حزب مرکل
اعضاي ارشد حزب محافظه‌کار آلمان تشکيل چشم‌انداز «ايالات متحده اروپا» که از سوي حزب سوسيال دموکرات اين کشور پيشنهاد شده بود را رد کردند.به گزارش رويترز، اعضاي ارشد حزب محافظه‌کار آلمان به رهبري «آنگلا مرکل» صدراعظم اين کشور پيشنهاد تشکيل چشم‌انداز «ايالات متحده اروپا» از سوي حزب سوسيال دموکرات اين کشور با هدف تشکيل دولت ائتلافي را رد کردند.«مارتين شولتز» رهبر حزب سوسيال دموکرات آلمان پنجشنبه گذشته اعلام کرده بود که حزبش تنها در شرايطي که چشم‌انداز روشني از اروپا ارائه دهد، مي‌تواند حمايت‌ها را به سمت خود جلب کند. وي خواستار تشکيل ايالات متحده اروپا تا سال ۲۰۲۵ شده بود.حزب محافظه‌کار آلمان که در انتخابات اخير پارلماني نتوانست به دليل سياست‌هاي ليبرال خود در قبال مهاجران اکثريت آرا براي تشکيل دولت را به دست آورد، خواستار آن است که با پيوستن حزب سوسيال دموکرات به اين حزب و تشکيل اتحاد، دولت ائتلافي آلمان را تشکيل دهد.گفت‌وگوها بر سر ائتلاف با حزب سوسيال دموکرات آلمان که از سال ۲۰۱۳ در ساختار قدرت حضور داشته است، قرار است از روز چهارشنبه آينده از سر گرفته شود اما دو حزب بر سر مساله اروپا با يکديگر در تقابل هستند؛ موضوعي که نقش اساسي در مذاکرات دارد.

بازگشت آيت‌الله عيسي قاسم به حبس خانگي بعد از عمل جراحي 
فعالان بحريني اعلام کردند که آيت‌الله عيسي قاسم که صبح جمعه تحت عمل جراحي قرار گرفت از بيمارستان مرخص شده و به خانه بازگردانده شده است.به گزارش سايت شبکه اللؤلؤة بحرين، مرکز حقوق و دموکراسي بحرين در لندن اعلام کرد: آيت‌الله عيسي قاسم، رهبر شيعيان بحرين صبح جمعه به بيمارستان ابن النفيس در منامه براي انجام عمل جراحي فوري منتقل شد و به محض ورود به بيمارستان مورد عمل جراحي قرار گرفت.اين مرکز تأکيد کرد: عيسي قاسم همچنان از دردهاي مزمن و خونريزي رنج مي‌برد و مشکل ديابت و بيماري قلبي دارد.در مقابل فيلص الزيره، مدير بيمارستان بين المللي بحرين اعلام کرد که عمل جراحي عيسي قاسم بسيار ساده و تنها شامل پيوند سرخرگ بوده است.شيخ ميثم سلمان از مرکز حقوق بشر و مرکز گفت‌وگوي اديان بحرين اعلام کرد که آيت‌الله عيسي قاسم بعد از عمل به خانه بازگشته است. عيسي قاسم پيشتر به اتهامات ساختگي چون "تحريک به خشونت عليه نظام" سلب تابعيت و به حبس محکوم شد.

تعطيلي احتمالي دفتر طالبان در قطر 
رياست اجرايي دولت وحدت ملي افغانستان اعلام کرد که پس از بررسي‌هاي لازم براي بسته شدن دفتر سياسي طالبان در قطر اقدام خواهد کرد. به گزارش افق، رياست اجرايي دولت وحدت ملي افغانستان اعلام کرد که گزارش‌هايي به دولت اين کشور رسيده مبني بر اينکه از دفتر طالبان در قطر، براي تبليغات و تامين منابع مالي براي اين گروه استفاده مي‌شود. «جاويد فيصل» معاون سخنگوي رياست اجرايي دولت وحدت ملي افغانستان گفت که دولت اين کشور در حال بررسي اقدامات اين دفتر است و پس از پايان اين بررسي‌ها، اقدام خواهد کرد.به گفته فيصل، اگر اين اتهامات ثابت شوند، احتمال دارد اين دفتر بسته شود.وي در اين باره افزود: ما بررسي خود را انجام مي‌دهيم اما گزارش‌هايي وجود دارند که اين دفتر براي تبليغات طالبان و دريافت منابع براي اين گروه استفاده شده است و اين لازم است که بررسي شود و در باره آن تصميم گرفته شود.اين اظهارات در حالي مطرح مي‌شود که بر اساس گزارش‌ها قرار است در آينده نزديک نشستي در قطر درباره مذاکرات صلح دولت افغانستان و طالبان برگزار شود.

چالش تازه براي ترزا مي‌در راه برگزيت
 نخست وزير انگليس با چالش‌هاي بسياري در روند مذاکره براي جدايي کشورش از اتحاديه اروپا روبروست. ترزا مي‌در مرحله دوم مذاکرات تنها کمتر از يک سال فرصت دارد تا روابط تازه را با اتحاديه اروپا شکل دهد. به گزارش فايننشال تايمز، براساس توافقات اوليه انگليس بين 40 تا 45 ميليارد يورو را بايد براي جداي به اتحاديه اروپا پرداخت کند.
براساس گفته مقامات اتحاديه اروپا سختگيري زيادي با ترزا مي‌درباره توافق تجاري داشته است. تاريخ نهايي جدايي کامل بريتانيا از اتحاديه اروپا مارس سال ۲۰۱۹ است.
 اولين مرحله اين مذاکرات با وجود تمام موانع پس از 6 ماه گفتگو با نتيجه به پايان رسيد. بريتانيا همواره مي‌تواند در صورت عدم موافقت با برکسيت در هشت سال آينده نسبت به مفاد آن به دادگاه عالي اروپا شکايت کند. به نظر مي‌رسد دست کم دو تا سه سال براي اينکه بريتانيا تمام حق راي در نهادهاي اروپايي را از دست مي‌دهد طول بکشد.
تاثير طرح مالياتي جمهوريخواهان آمريکا بر فيش‌هاي حقوقي 
طرح مالياتي دولت ترامپ که از سوي نمايندگان جمهوريخواه به تصويب رسيد مي‌تواند باعث تغيير در درآمدها شود .به گزارش نيويورک تايمز، اين طرح باعث مي‌شود نرخ‌هاي درآمدها براساس ساختار سازماني يا شغل کارمندان تغيير کند. براساس اين طرح کارمندان قراردادي با پيمانکاران مستقل شغلي مشابه را دارند با تغيير در فيش حقوقي روبرو خواهند شد.
 هنوز جزييات اين طرح کامل مشخص نشده است اين اولين باري است که ايالات متحده ماليات درآمد را به نفع شرکت‌هاي بزرگ تجاري تغيير داده است. حقوق کارمندان اين شرکت‌ها نيز با ديگر نيروهاي کار متفاوت خواهد بود. 
درآمد 10 درصد از آمريکا که جزو ثروتمندان اين کشور هستند با کاهش مالياتي روبرو خواهد شد.اين طرح با هدف تقويت اقتصاد به مجلس سنا ارائه شده است. 


 نخست‌وزير عراق ضمن اعلام رسمي‌آزادي کامل خاک اين کشور از دست داعش و تحقق پيروزي بزرگ، ديروز را تعطيل رسمي‌اعلام کرد. به گزارش شبکه خبري سومريه نيوز، حيدر العبادي، نخست‌وزير عراق در سخناني به مناسبت پيروزي بر داعش خطاب به مردم گفت: خاک شما به طور کامل آزاد شده و شهرها و روستاهايتان به آغوش وطن بازگشته است. روياي آزادي محقق شد و ما در شرايط سختي مأموريت بزرگي را انجام داديم و با ياري خدا و پايداري مردممان و شجاعت نيروهاي قهرمانمان پيروز شديم. العبادي يکشنبه را به مناسبت پيروزي بزرگ عليه داعش تعطيل رسمي‌در سرتاسر کشور اعلام کرده است. العبادي گفت: ما با همان عزم و اراده به خدمت به تمامي‌مردم بدون تبعيض قائل شدن و تحقق عدالت و برابري و احترام به آزادي ادامه مي‌دهيم.وي از مسئولان سياسي خواست به مسئوليت‌هاي خود درباره حفظ امنيت و ثبات و ممانعت از بازگشت تروريسم عمل کرده و از ايراد اظهارات تحريک‌آميز و طايفه‌اي که دليل اصلي سيطره داعش بر عراق بوده، خودداري کنند.العبادي بر لزوم محدود کردن سلاح به ارتش و نيروهاي دولتي تأکيد کرد و گفت: حاکميت قانون و احترام به آن راه تحقق صلح و ثبات است.
 يکي از مقامات پايگاه مطالعه زمين شناسي آمريکا اعلام کرد، روز شنبه دو زمين‌لرزه کوچک در نزديکي سايت آزمايش اتمي‌کره شمالي شناسايي شده که احتمالا پس‌لرزه‌هايي از قدرتمندترين آزمايش اتمي‌اين کشور در اوايل ماه سپتامبر بوده‌اند.به گزارش خبرگزاري رويترز، در پي آزمايش هسته‌اي اخير کره شمالي دو زمين‌لرزه در نزديکي پايگاه آزمايش هسته‌اي اين کشور رخ داده است. اين دو زمين لرزه به بزرگي دو و ۹ دهم و دو و چهار دهم درجه در مقياس ريشتر به فاصله نيم ساعت از يکديگر رخ داد. «لاسينا زربو» معاون اجرايي سازمان پيمان جامع تسليحات هسته‌اي در وين با انتشار توييتي در حساب کاربري خود در اين باره نوشت: «تحليلگران تاکيد کردند که اين زمين‌لرزه ساخته شده است». يک مقام اين سازمان نيز در اين‌باره گفت: «زماني که شما آزمايش هسته‌اي بزرگي انجام مي‌دهيد، پوسته زمين در اطراف محل اين آزمايش هسته‌اي تکان مي‌خورد و ثابت شدن مجدد آن زمان‌گير است. از زمان ششمين آزمايش هسته‌اي کره‌شمالي شاهد برخي از اين پس‌لرزه‌ها بوده‌ايم.» پيونگ‌يانگ اعلام کرد که در ماه سپتامبر گذشته يک بمب هيدروژني را آزمايش کرده است که به گفته کارشناسان ۱۰ برابر قوي‌تر از بمب شيمايي است که‌امريکا در سال ۱۹۴۵ در هيروشيما استفاده کرده بود.
 يگان‌هاي ارتش سوريه کنترل کامل ارتفاعات استراتژيک "بردعيا" در حومه جنوب غربي دمشق را به دست گرفتند و به اين ترتيب دستاوردي جديد در مسير تسريع در نابودي آخرين گروهک‌هاي النصره در اين منطقه کسب کردند. به گزارش خبرگزاري رسمي‌سوريه (سانا)، يگان‌هاي ارتش سوريه با همکاري گروه‌هاي دفاع مردمي‌درگيري‌هاي شديدي را با تروريست‌هاي النصره در ارتفاعات استراتژيک بردعيا از بزرگترين مراکز تجمع آنها در حومه جنوب غربي دمشق آغاز کردند.اين درگيري‌ها با کنترل کامل ارتش سوريه بر ارتفاعات جنوبي و ريشه‌کن شدن کامل آخرين مرکز تجمع تروريست‌ها در ارتفاعات بردعيا به اتمام رسيد.  با کنترل دوباره نيروهاي ارتش سوريه بر ارتفاعات بردعيا تمامي‌دشت‌هاي حينه و مغرالمير و روستاي مغر المير تحت کنترل درآمد و مسير امدادرساني به تروريست‌هاي النصره از اين محور به سمت حومه جنوب غربي دمشق قطع شد.ارتفاعات بردعيا از اين جهت که نقطه آغاز عمليات‌هاي نظامي‌يگان‌هاي ارتش سوريه با همکاري گروه‌هاي دفاع مردمي‌براي ريشه کن کردن تروريست‌ها و ثبات در حومه جنوب غربي دمشق محسوب مي‌شود، اهميت مي‌يابد.نيروهاي ارتش سوريه که در روستاي المقروصه مستقر شده بودند، تنها خط امدادرساني به تروريست‌ها در اطراف رودخانه الاعوج در جنوب غرب روستاي مغرالمير را به شدت هدف قرار دادند.
با افزايش موج مخالفت و محکوميت تصميم رییس جمهور آمریکا از سوي اتحاديه عرب صورت گرفت؛
گروه بين الملل:  به دنبال تصميم دونالد ترامپ درباره قدس، ديروز نيز مناطق مختلف فلسطين شاهد تظاهرات و درگيري شديد با نيروهاي اشغالگر بود. درگيري‌ها ميان دو طرف در کرانه باختري از جمله قدس و حملات هوايي در غزه، طي سه روز اخير چهار شهيد و حدود ۱۲۰۰ زخمي‌برجاي گذاشت.اين درحالي است که تظاهرات اعتراضي همچنان در کشورهاي مختلف جهان ادامه دارد. تصميم گيري رئيس جمهور آمريکا با محکوميت جهاني از جمله درميان متحدان سنتي ايالات متحده همراه شده است. بيش از ۲۰ کشور عضو اتحاديه عرب تصميم دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور آمريکا در به رسميت شناختن بيت‌المقدس به عنوان پايتخت رژيم صهيونيستي را مورد انتقاد قرار داده‌اند و گفته‌اند اين اقدام به تنش و درگيري در منطقه منجر خواهد شد. اين تصميم رئيس‌جمهور آمريکا "بي‌طرفي" اين کشور در روند صلح خاورميانه را به شدت خدشه‌دار کرده؛ به طوري که تشکيلات فلسطيني رسما آمريکا را فاقد صلاحيت براي ادامه ميانجي‌گري در بحران خاورميانه دانسته‌ است و ديدار از پيش تعيين شده محمود عباس، رئيس اين تشکيلات با مايک پنس، معاون دونالد ترامپ را که قرار بود طي روزهاي آينده صورت گيرد را لغو شد. واکنشي که روز شنبه در جلسه اضطراري اتحاديه عرب در قاهره مصر هم تکرار شد و وزراي خارجه کشورهاي عرب عضو تصريح کردند که با اين تصميم ديگر آمريکا براي رهبري مذاکرات صلح خاورميانه قابل اعتماد نخواهد بود. به گزارش اسپوتنيک، در اين بيانيه از جامعه بين‌المللي خواسته شده است که کشور فلسطين به پايتختي بيت‌المقدس شرقي را به رسميت بشناسد.
در اين بيانيه‌امده است: اتحاديه عرب از تمامي‌کشورهاي جهان اين را مي‌خواهد که کشور فلسطين را بر اساس مرزهاي چهارم ژوئن ۱۹۶۷ به پايتختي بيت المقدس شرقي به رسميت بشناسند.کشورهاي عضو اتحاديه عرب همچنين از شوراي امنيت سازمان ملل متحد خواسته‌اند که تصميمات اخير دولت واشنگتن در به رسميت شناختن قدس به عنوان پايتخت رژيم صهيونيستي را بازبيني کند. بيانيه ۲۲ عضو اتحاديه عرب، روز شنبه در حالي منتشر شد که در نوار غزه و مناطق فلسطيني براي سومين روز متوالي درگيري ميان نيروهاي اسرائيلي و معترضان فلسطيني ادامه يافت. آمريکا متحدان بسيار نزديکي در ميان کشورهاي عضو اتحاديه عرب دارد؛ مصر، عربستان، امارات متحده عربي سه کشوري بودند که با وجود روابط نزديک با کاخ‌سفيد، روز شنبه بيانيه محکوميت تصميم آقاي ترامپ را امضاء کردند. وزيران خارجه اتحاديه عرب اعلام کردند که‌امريکا با اين گام مناقشه‌برانگيز در رابطه با موضوع بيت المقدس به عنوان حامي‌و ميانجي روند صلح عقب‌نشيني کرده است.وزير خارجه لبنان از کشورهاي عربي خواست آمريکا را به دليل تصميم براي شناسايي قدس به عنوان پايتخت رژيم صهيونيستي هدف تحريم‌هاي اقتصادي و مالي قرار دهند.سخنگوي دبير کل اتحاديه عرب اعلام کرد، طرح نقشه راهي را وزيران خارجه عرب اندکي قبل از نشست فوق‌العاده‌شان در قاهره در واکنش به تصميم آمريکا درباره قدس تهيه کرده‌اند. تصميم گيري ترامپ باعث انزواي اين کشور در جامع بين الملل شده ، آمريکا شنبه هم در جلسه شوراي امنيت سازمان ملل متحد خود را در برابر اجماع ۱۴ عضو ديگر اين شورا تنها ديد.
موج بايکوت ديدار با مقامات آمريکايي
علاوه بر محمود عباس، رئيس دولت سرزمين‌هاي فلسطيني اعلام کرد با مايک پنس، معاون دونالد ترامپ ملاقات نخواهد کرد، در مصر نيز پاپ توادروس دوم، رهبر کليساي قبطي‌ها هم هرگونه ملاقاتي را با معاون رئيس جمهور آمريکا رد کرده است. مايک پنس به زودي عازم خاورميانه خواهد شد. او بالاترين مقام آمريکايي است که پس از به رسميت شناختن بيت‌المقدس به عنوان پايتخت رژيم صهيونيستي از سوي آمريکا، به خاورميانه سفر خواهد کرد و قرار بود در طي اين ديدار با رهبران تشکيلات فلسطيني هم ديدار کند. اما همان طور که در يکي دو روز گذشته گزارش شد، مقام‌هاي فلسطيني مخالفت شديد خود با واشنگتن بر سر بيت‌المقدس را در گام نخست با لغو ديدار از پيش تعيين شده ميان عباس و پنس نشان دادند. روز شنبه رياض مالکي، وزير خارجه دولت سرزمين‌هاي فلسطيني ضمن تاييد لغو يک جانبه اين ديدار از سوي محمود عباس، تاکيد کرد هيچ ارتباط رسمي‌بين فلسطينيان و مقامات آمريکايي نخواهد بود.آقاي مالکي اين سخنان را پس از آن که محمود عباس گفت که واشنگتن ديگر ميانجي صلح نيست، بيان کرد. وزير خارجه تشکيلات خودگردان فلسطينيان گفت: "ما به دنبال ميانجي جديدي از ميان برادران عرب خود و جامعه بين الملل هستيم. ميانجي که بتواند به راه حل ايجاد دو کشور مستقل کمک کند." نماينده فلسطينيان در سازمان ملل متحد همچنين تاکيد کرد: "بدون يافتن راه حلي عادلانه براي بيت‌المقدس، هيچ راه‌حل منصفانه و پايداري براي فلسطين وجود نخواهد داشت. بيت‌المقدس هميشه قلب فلسطين بوده و چنين هم خواهد ماند." در همين حال، پاپ توادروس دوم، رهبر کليساي قبطي در مصر هرگونه ملاقاتي را با مايک پنس، معاون رئيس‌جمهوري‌ آمريکا رد کرده است.پيش‌تر امام جماعت مسجد الازهر مصر هم گفته بود قصد ندارد در جريان سفر مايک پنس به مصر با او ديدار کند.
تعويق موقت راي‌گيري درباره «قدس يکپارچه» به دستور نتانياهو 
«بنيامين نتانياهو» نخست‌وزير رژيم صهيونيستي راي‌گيري درباره پيش‌نويس قانون «قدس يکپارچه‌» را به مدت يک هفته به تعويق انداخت. پيش‌تر وزراي کابينه رژيم صهيونيستي موافقت اوليه خود را با پيش‌نويس قانوني اعلام کردند که تحويل بخش‌هاي شهر قدس به فلسطيني‌ها در قالب هرگونه توافق صلح آتي را دشوار مي‌کرد.تعويق راي‌گيري درباره اين طرح پس از آن صورت گرفت که تنش‌ها بر سر تصميم «دونالد ترامپ» رئيس‌جمهوري آمريکا در به رسميت شناختن قدس به عنوان پايتخت رژيم صهيونيستي تشديد شده است. نتانياهو اکنون براي بحث و گفت‌وگو بر سر مساله قدس در پاريس به سر مي‌برد و قرار است با «امانوئل ماکرون» رئيس‌جمهوري فرانسه در کاخ اليزه ديدار کند.
بازنگري تشکيلات خودگردان فلسطين در پيمان اسلو 
يک رهبر برجسته در جنبش فتح فاش کرد، تشکيلات خودگردان در واکنش به تصميم رئيس جمهور آمريکا براي انتقال سفارت اين کشور به قدس در روزهاي آتي پيمان اسلو را مورد بازنگري قرار خواهد داد. به گزارش خبرگزاري فلسطين اليوم، پيمان اسلو نخستين موافقتنامه رودروي رژيم صهيونيستي و سازمان آزاديبخش فلسطين(ساف) بود که در سال ۱۹۹۳ با ميانجي گري آمريکا امضاي شد و تلاش داشت يک چارچوب مشخص براي حل‌وفصل کامل اختلافات رژيم صهيونيستي-فلسطين به دست دهد. قرار بود که اين پيمان فقط براي يک دوره پنج ساله اعتبار داشته باشد و سپس جاي خود را به يک توافق دائمي‌بدهد. پيمان اسلو به تشکيل حکومت خودگردان فلسطين به عنوان يک نهاد اداري موقت انجاميد و مقرر کرد مسائلي چون وضعيت قدس، آوارگان فلسطيني، شهرک‌هاي اسرائيلي، مسائل امنيتي و تعيين مرزها در توافق دائمي‌حل‌وفصل شود. محمد اشتيه، عضو کميته مرکزي جنبش فتح و يکي از چهره‌هاي نزديک به محمود عباس، رئيس تشکيلات خودگردان فلسطين اظهار داشت: شهر قدس بخشي از موضوعات راه‌حل نهايي است و اقدام دونالد ترامپ، رئيس جمهور آمريکا در به رسميت شناختن قدس به عنوان پايتخت اسرائيل، قدس را از اين راه‌حل خارج مي‌کند. اشتيه در جمع خبرنگاران و اهالي رسانه در جنوب کرانه باختري گفت: مذاکرات به شکل قبلي براي هميشه از دست رفت و روند سياسي و قراردادهاي بزرگي که ترامپ از آنها سخن مي‌گفت، با اين تصميم نابود شد. 


مورات يتکين
حريت
پس از همکاري ترکيه با روسيه در جنگ سوريه ، اکنون دو کشور در غياب شرکاي مهم غرب، سعي در يافتن راهي براي حل تنش درباره بيت المقدس دارند. مقامات مي‌گويند همکاري ترکيه با ناتو و بيت المقدس در دستور کار مذاکرات اردوغان با ولاديمير پوتين است.اردوغان دوبار با دونالد ترامپ ديدار داشته است. تعداد مکالمات تلفني بين اردوغان و پوتين نيز بسيار بالاتر از مکالمات ترامپ اردوغان بوده است. با وجود حضور روسيه ، ترکيه قادر به ورود به خاک سوريه در سال 2016 بود. همچنين با همکاري ايران و روسيه مذاکرات آستانه برگزار شد تا آتش بس در سوريه برقرار شود. اين نشست موضع ترکيه را نيز با وجود اختلافاتش با آمريکا بر روي برخي مسائل بهبود بخشيد. با توجه به تصميم گيري دونالد ترامپ درباره بيت المقدس، اين امکان وجود دارد که اردوغان و پوتين بتوانند بر روي يک درخواست درباره اين موضوع به توافق برسند.اردوغان از اعتراض سازمان همکاريهاي اسلامي‌به تصميم ترامپ آگاه است. ممکن است صداي اين اعتراض آنها همانند ترکيه و ايران بلند نباشد . حتي ممکن است همکاري حماس و فتح که با ميانجيگري مصر صورت گرفت حملات اسرائيل را شدت بخشد. از سوي ديگر عملکرد ديپلماتيک روسيه نه تنها مي‌تواند راه حلي کاربردي براي آينده مردم بيت المقدس داشته باشد همچنين مي‌تواند نقش ترکيه را به عنوان يکي از نيروهاي حل کننده در اين منطقه مطرح کند
ترجمه : فاطمه مهتدي