اتحاديه اروپا مقصر در برده داري ليبي
سازمان عفو بين الملل در گزارشي که دوشنبه منتشر شد کشورهاي عضو اتحاديه اروپا را متهم کرد که در ساختار پيچيده سوءاستفاده و بهره برداري از پناهجويان و مهاجرين توسط گارد ساحلي ليبي با دولت اين کشور همکاري کرده‌اند و يکي از عوامل اصلي وقوع «برده داري» در ليبي هستند. در اين گزارش مي‌خوانيم به عنوان مثال دولت ايتاليا با ناديده گرفتن شکنجه‌ها و سرکوب‌هايي که گارد ساحلي ليبي به مهاجران روا مي‌دارد بنوعي يکي از مهمترين کشورهاي اروپايي همدست با متهمان پرونده برده داري و شکنجه پناهجويان است. اين گزارش سازمان عفو بين الملل بارها تاکيد مي‌کند که دولت‌هاي اروپايي با حمايت از ساختارهاي ضد مهاجرتي و حمايت بي‌شائبه از دولت ليبي به «درماندگي و بدبختي وحشتناک پناهجويان» در اين منطقه کمک مي‌کنند. سازمان عفو بين الملل پس از دست کم دو سال تحقيق مداوم و گردهم آوردن منابع و شواهد لازم نوشته است که گروههاي شبه نظامي‌مسلح، مقامات دولت ليبي و قاچاقچيان در همکاريهاي تنگاتنگ بواسطه درآمد مالي و فساد پناهجويان را به وحشتناک‌ترين روش ممکن شکنجه و سرکوب مي‌کنند.دولت ليبي و کشورهاي اروپايي حامي‌آن از شکنجه‌هايي که عليه پناهجويان اعمال شده باخبر بوده‌اند و با سکوت و انفعال، اجازه ادامه اين اعمال غيرانساني را داده‌اند.

درخواست از کنگره‌امريکا براي تحقيق درباره اتهامات جنسي عليه ترامپ
زناني که اتهامات تعرض جنسي توسط رئيس جمهور آمريکا را علني کرده بودند، خواستار تحقيق کنگره در اين باره شدند. در پي تکرار اين اتهامات، يک سناتوردمکرات خواستار کناره‌گيري ترامپ شد. زناني که پيش از انتخابات رياست جمهوري، رئيس جمهور آمريکا، دونالد ترامپ، را به آزارجنسي متهم کرده بودند، روز دوشنبه ۱۲ دسامبر۲۰۱۷ نشستي خبري درمورد ادعاهاي خود برگزار کردند. در بيانيه‌اي که توسط اين شرکت منتشر شده است، آمده است زناني که دونالد ترامپ را به طورعلني به تعرض و آزار جنسي متهم کرده‌اند، براي اولين‌بار گرد هم جمع مي‌شوند و در مورد تعرضي که نسبت به آنها شده است با مردم صحبت مي‌کنند. 
علاوه بر اين، سناتوردمکرات ايالت نيوجرسي آمريکا، کري بوکر، در پي اتهام‌هاي آزار جنسي که از زمان کارزارهاي انتخاباتي رياست جمهوري گريبان او را گرفته‌اند، از دونالد ترامپ خواست که استعفا دهد. دولت ترامپ موضعي صريح در مقابل اين اتهامات گرفته است وآن هم اين است که همگي کساني که رئيس جمهور را به بدرفتاري جنسي متهم کرده‌اند، دروغ مي‌گويند.

ميخائيل ساکاشويلي آزاد شد
ميخائيل ساکاشويلي، رئيس جمهور پيشين گرجستان که در بازداشت نيروهاي نظامي‌اوکراين به سر مي‌برد، ۱۱ دسامبر آزاد شد. هزاران نفر از طرفداران آقاي ساکاشويلي در اعتراض به بازداشت وي به خيابان‌هاي کي‌يف، پايتخت اوکران ريختند و از پترو پوروشنکو، رئيس جمهوري اين کشور خواستند تا در مورد وي تجديد نظر کند. 
ميخائيل ساکاشويلي که ماه ژوئيه در اوکراين خلع تابعيت شده بود يکشنبه شب به همراه هوادارانش از طريق مرز لهستان وارد خاک اوکراين شد. ساکاشويلي در حالي با در دست داشتن گذرنامه اوکرايني قصد عبور از مرز را داشت که نيروهاي گارد مرزي در بدو امر او را متوقف و از ورودش ممانعت کرده بودند.

۸ ميليون يمني در آستانه خطر قحطي هستند
يک مسئول برجسته در سازمان ملل با اشاره به اينکه ۸ ميليون يمني در آستانه خطر قحطي قرار دارند تاکيد کرد، همه طرف‌هاي درگير در يمن بايد اجازه دهند کمک‌هاي بشردوستانه به دست مردم برسد.به گزارش شبکه خبري الجزيره، جيمي‌مک‌گولدريک، هماهنگ کننده‌امور بشردوستانه سازمان ملل در يمن طي بيانيه‌اي اعلام کرد: محاصره مستمر بنادر يمن باعث نقص شديد سوخت، موادغذايي و دارو در اين کشور شده و اين امر تعداد زيادي از ساکنان يمن را نيازمند کمک‌هاي فوري کرده است.مک‌گولدريک افزود: زندگي ميليون‌ها تن از ساکنان يمن از جمله ۸.۴ ميليون يمني که در آستانه قحطي قرار دارند بستگي به توان ما در ادامه‌امدادرساني‌هاي پزشکي، درماني و ارسال بسته‌هاي موادغذايي و آب آشاميدني دارد.

استقبال ماکرون از تکنولوژي سبز دراجلاس "يک زمين"
 با عقب نشيني دونالد ترامپ از قرارداد آب و هوايي پاريس، امانوئل ماکرون رئيس جمهور فرانسه با علاقه اي که به تکنولوژي سبز و دوستدار محيط زيست دارد سعي دارد در اولين اجلاس زمين در پاريس روند مبارزه با تغييرات اقليمي‌را با سرمايه گذاري مالي به پيش برد. به گزارش ليبراسيون، ماکرون با پيام " کره زمين را دوباره بزرگ کنيم" تلنگري به شعار "آمريکا را دوباره بزرگ ميکنيم" دونالد ترامپ زد. ماکرون براي حل بحران تغييرات جوي به 18 دانشمند آمريکايي که به فرانسه نقل مکان کردند جايزه چند ميليون يوروي داده است. با گذشت دو سال از توافقنامه آب و هوايي پاريس نگراني دانشمندان از گرم شدن بيشتر زمين افزايش يافته است. در اجلاس "يک زمين" که در پاريس آغاز شده است. بيش از 5 هزار نفر از صد کشور جهان براي به دست آوردن اين جايزه و فعاليت‌هاي تحقيقاتي اعلام آمادگي کرده بودند. گروه دانشمندان برنده اين جايزه بر روي آلودگي ، طوفان‌ها و ابرها تمرکز خواهد کرد.برخي دانشمندان فرانسه معتقدند ماکرون دانشمندان خارجي را در پول غرق کرده ولي از آموزش عالي کشور حمايت کمي‌مي‌کند.
تسليم «ترزا مي»
 ‌دربرابر تقاضاي نمايندگان پارلمان انگليس 
نخست وزير انگليس "ترزا مي" که از سوي نمايندگان پارلمان تحت فشار است پذيرفت تا کميته اي از نمايندگان بر مذاکرات و قوانين اتحاديه اروپا و انگليس را پيش از برگزيت نظارت داشته باشند. به گزارش گاردين، " ترزا مي" براي جلوگيري از قدرت گرفتن حزب کارگر اين امر را پذيرفت. "ترزا مي‌" با احتمال شکست در پارلمان روبروست .منابع دولتي اعلام اطمينان کردند که رقبا قادر به شکست وي نيستند.تاکنون 25 نماينده حزب محافظه کار اعلام کرده بودند درصورت عدم پذيرش کميسيون نظارت برگزيت عليه "ترزا مي" شورش مي‌کنند. برگزيت درحالي رخ مي‌دهد که تورم انگليس به 3.1 درصد يعني بالاترين سطح خود در شش سال اخير رسيد.

 وزراي دفاع کشورهاي عضو اتحاديه اروپا براي نخستين بار توافق مربوط به همکاري‌هاي نظامي‌دائمي‌اين اتحاديه(پسکو) را امضا کردند. سندي که توسط ۲۵ کشور عضو اين اتحاديه‌امضا شد. سه کشور دانمارک، انگليس و مالت از امضاي اين توافق‌نامه خودداري کردند.به گزارش خبرگزاري آناتولي، اتريش، بلژيک، فنلاند، فرانسه، آلمان، يونان، مجارستان، ايتاليا، ايرلند، لوکزامبورگ، هلند،‌ پرتغال، روماني، اسپانيا و سوئد کشورهايي هستند که در اين اتحاد جديد عضو هستند.اين تصميم در پي بيانيه مشترک کشورهاي عضو درباره تمايل براي حضور در اين اتحاد امنيتي و دفاعي صورت گرفته است. وزراي ۲۳ کشور عضو اتحاديه اروپا بيانيه مشترکي را درباره ايجاد اين اتحاد جديد امنيتي و دفاعي امضا کردند. ايرلند و پرتغال در تاريخ هفتم دسامبر آن را امضا کردند. براساس اين بيانيه، اين توافق شامل ۱۷ پروژه درباره‌اموزش، آمادگي عملياتي و توسعه ظرفيت‌هاي دفاعي و امنيتي است. همچنين در ادامه اين بيانيه‌امده است: انتظار مي‌رود اين پروژه‌ها به صورت رسمي‌توسط شوراي اروپايي اوايل ۲۰۱۸ مورد تاييد قرار گيرند.همکاري در زمينه‌هاي دفاعي و نظامي‌در شمار ضعف‌هاي اتحاديه اروپا بوده است. به‌ويژه مخالفت مستمر انگليس همواره مانع از ايجاد يک اتحاد دفاعي توسط کشورهاي عضو اتحاديه اروپا شده است.
 مسئولان قزاقستان از برگزاري دور جديدي از مذاکرات صلح ميان نظام سوريه و مخالفان در ۲۱ و ۲۲ دسامبر جاري   در آستانه خبر دادند.به گزارش روسيا اليوم، وزارت خارجه قزاقستان در بيانيه‌اي تاکيد کرد که دور جديدي از مذاکرات صلح سوريه در ۲۱ و ۲۲ دسامبر جاري در آستانه برگزار مي‌شود.وزارت خارجه قزاقستان اعلام کرد که اين مذاکرات به ويژه روي سرنوشت افراد ربوده شده و زندانيان و رساندن کمک‌هاي انساني و بررسي روند فعاليت مناطق کاهش تنش متمرکز خواهد بود. مذاکرات اخير آستانه در اواخر اکتبر گذشته هيچ پيشرفت ملموسي را حاصل نکرد، اما روسيه پيشنهاد داد که نشستي با حضور ۳۰ گروه سياسي سوري از تمامي‌طرف‌ها برگزار شود اما تحقق اين امر دشوار به نظر مي‌رسد. مذاکرات آستانه درحالي برگزار خواهد شد که ولاديمير پوتين رئيس جمهور روسيه در ديدارش با بشار اسد، همتاي سوري خود در پايگاه حميميم در استان لاذقيه دستور عقب‌نشيني جزئي نيروهاي روسيه از سوريه را صادر کرد. اما درمقابل کاخ سفيد اعلام کرد که به رغم دستور رئيس‌جمهوري روسيه براي خارج کردن نيروهاي اين کشور از سوريه، اما آمريکا قصد ندارد نيروهايش را از سوريه خارج کند. اريک باهون نيز تأکيد کرده بود که دستور پوتين براي خارج کردن نيروهايش از سوريه بر اقدامات و اولويت‌هاي آمريکا در سوريه تأثيري نخواهد داشت.


 به دنبال وقوع حمله تروريستي روز دوشنبه در شهر نيويورک، رئيس‌جمهور آمريکا خواستار پايان "مهاجرت زنجيره‌اي" شد و به کنگره گفت، تا به منظور جلوگيري از رويدادهاي اين چنيني در آينده وارد عمل شود. به گزارش راشاتودي، دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور آمريکا اين بيانيه را پس از حمله تروريستي روز دوشنبه منتشر کرد؛ حمله‌اي که توسط عقائدالله تبعه بنگلادشي و ساکن بروکلين آمريکا صورت گرفت. وي بمبي را در زيرگذر عابر پياده خيابان چهل و دوم واقع در منهتن منفجر کرد که باعث زخمي‌شدن خودش و سه تن ديگر شد. ترامپ در اين بيانيه گفت: مظنون تروريستي امروز از طريق مهاجرت زنجيره‌اي خانوادگي که مغاير با امنيت ملي ماست وارد کشور شده است. آمريکا بايد سيستم مهاجرتي سهل‌انگارانه خود را اصلاح کند؛ سيستمي‌که اجازه مي‌دهد بسياري از افراد خطرناک و افرادي که تحت نظارت و بررسي کمي‌قرار گرفته‌اند وارد کشورمان بشوند.وي تاکيد کرد: کنگره بايد به مهاجرت زنجيره‌اي پايان دهد. مهاجرتي که براساس آن افراد از طريق حمايت اقوام و بستگانشان که در آمريکا اقامت گرفته‌اند وارد آمريکا مي‌شود.ترامپ همچنين از کنگره خواست تا درخصوص ديگر پيشنهادات دولتش براي ارتقاي امنيت داخلي از جمله افزايش تعداد ماموران اداره مهاجرت و گمرک وارد عمل شود. 
اقتصاد جهانی متاثر از خط و نشان‌های ترامپ
گروه بين الملل – يازدهمين نشست سازمان تجارت جهاني زيرسايه شعار"اول آمريکا" دونالد ترامپ و ديگر دولت‌هاي پوپوليست در بوينس آيرس آرژانتين آغاز به کار کرد. به گزارش رويترز، اين نخستين نشست سازمان‌ تجارت جهاني از زمان به قدرت رسيدن دونالد ترامپ در آمريکاست و مخالفت با جهاني سازي افزايش يافته است.
 از نظر رئيس‌جمهور آمريکا اين سازمان براي همه مفيد است، به جز کارگران آمريکا. اما سياست اقتصادي حمايت‌گرايي (محافظه‌کارانه) تنها مختص آمريکا نيست. مخالفان جهاني سازي در پايتخت آرژانتين به برگزاري نشست سازمان تجارت جهاني اعتراض کردند.
 درمقابل اعضاي اصلي اين سازمان با انتقاد از حمايت گرايي خواستار يک سيستم قدرتمند چندمليتي شدند. به گزارش شبکه روسيا اليوم صد‌ها نفر از مخالفان جهاني سازي در آرژانتين در اعتراض به برگزاري نشست وزراي سازمان تجارت جهاني به خيابان‌هاي بوينس آيرس پايتخت اين کشور آمدند.اين نشست از روز يکشنبه در بوئنوس آيرس آغاز شده تا چهارشنبه ادامه خواهد داشت.. بر اساس اين گزارش نيرو‌هاي پليس از ورود معترضان به محل برگزاري نشست در مرکز پايتخت جلوگيري کردند.
مخالفت‌هاي آمريکا با رويکرد سازمان
وزير تجارت دولت دونالد ترامپ اعلام کرد که سازمان تجارت جهاني تمرکز خود را در مذاکرات تجاري از دست داده است و نسبت به کشورهاي ثروتمند درحال توسعه مانند چين سختگيري کمتري مي‌کند. سازمان تجارت جهاني که شاهد اختلافات دروني درباره چين است و از آغاز دور جديدي از مذاکرات گسترده تجاري ناتوان به نظر مي‌رسد، روز يکشنبه نشستي در سطح وزيران در بوئنوس آيرس پايتخت آرژانتين برگزار کرد که نخستين نشست از زمان به قدرت رسيدن دونالد ترامپ به عنوان منتقد اين سازمان بود. به گزارش خبرگزاري فرانسه از پاريس، اين سازمان که ۱۶۴ کشور عضو آن هستند يازدهمين نشست شش ماهه خود را در سطح وزيران از دهم تا سيزدهم دسامبر برگزار کرد. دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا که شعارهاي پوپوليستي را سر مي‌دهد همواره از اين سازمان جهاني انتقاد کرده است. 
يک مقام ارشد فرانسوي به خبرگزاري فرانسه گفت: واشنگتن مذاکره مجدد بر سر توافقنامه‌هاي تجاري که زير نظر سازمان تجارت جهاني امضا شده است را بعيد نمي‌داند و تلاش مي‌کند مانع برخي انتصاب‌ها در داخل کميته رسيدگي به اختلافات تجاري در داخل اين سازمان شود.اين کميته که يکي از ارکان سازمان تجارت جهاني محسوب مي‌شود به اختلافات بين دولت‌ها بر سر اختصاص يارانه يا عوارض گمرکي رسيدگي مي‌کند. مثلا اين کميته نقش مهمي‌در جنگ تجاري بين دو قطب هواپيماسازي آمريکايي و اروپايي يعني بوئينگ و ايرباس ايفا مي‌کند. 
واشنگتن بار‌ها اين کميته را ناکارآمد دانسته و خواستار در پيش گرفتن سياستي جسورانه‌تر براي دفاع از منافع خود است. نماينده تجارت آمريکا در اين اجلاس اعلام کرد بسياري از کشورها از قوانين سازمان تجارت جهاني پيروي نمي‌کنند و بسياري از کشورهاي ثروتمند درحال توسعه از معافيت‌هاي غيرمنصفانه بهره مي‌برند. از پنچ کشور ثروتمند ادعا کردند که درحال توسعه هستند اما مدارک کافي ارائه ندادند. اين کشورها شامل قطر و سنگاپور هستند که در مسير توسعه از توافقات سازمان تجارت جهاني فرصت‌هاي خوبي براي تجارت کسب کردند. 
ايالات متحده انتخاب قضات تازه براي بحث‌هاي تجاري در سازمان تجارت جهاني را وتو کرده که باعث بحران در اين سازمان شده است.با اين حال سوزان مالکورا وزير سابق امور خارجه آرژانتين ابراز خوش بيني کرد در نشست بوئنوس آيرس، اتحاديه اروپا و سازمان بازار مشترک کشور‌هاي آمريکاي جنوبي (مرکوسور- متشکل از آرژانتين، برزيل، اروگوئه و پاراگوئه) بعد از ۱۸ سال مذاکره به توافق تجاري دست يابند.
 با اين حال سيسيليا مالمستروم کميسر تجاري اتحاديه اروپا اخيرا گفت: مذاکرات بين اتحاديه اروپا و مرکوسور احتمالا در سال ۲۰۱۸ نيز ادامه پيدا خواهد کرد. منتقدان سازمان تجارت جهاني معتقدند اين سازمان نتوانست است به پيشرفتي در خصوص «توافق دوحه» که مذاکرات درباره آن ۱۵ سال طول کشيد دست يابد و اين سازمان فاقد اختيارات براي حل مشکلاتي است که چين مطرح مي‌کند.
اميدواري چين به حضور قدرتمند 
يازدهمين دور نشست وزراي سازمان تجارت جهاني درحالي برگزار شد که کشورهايي چون آمريکا و ژاپن خواستار تقويت استانداردها در اين سازمان شدند. 
ايالات متحده از مقاومت اتحاديه اروپا دربرابر رسميت يافتن چين به عنوان يک بازار اقتصادي حمايت مي‌کند و مدعي است که دولت چين به طور غيرمنصفانه اي در اقتصاد دخالت مي‌کند. غرب معتقد است پيروزي پکن در سازمان تجارت جهاني مي‌تواند به طور قابل توجهي باعث کاهش تعرفه‌ها کالاهاي وارداتي چيني شود. 
وزير تجارت و بازرگاني چين در اين اجلاس اعلام کرد درحاليکه حمايتگري در تجارت افزايش يافته ، هيچ کشوري نمي‌تواند در انزوا موفق شود و قوانين سازمان تجارت جهاني در حفاظت از جهاني سازي مهم است. به گزارش راديو بين المللي چين، جونگ شان، وزير بازرگاني چين و رييس هيات نمايندگي چين در سخنراني خود در اين نشست تاکيد کرد، چين همواره از مدافعان قطعي جهاني شدن اقتصادي و سازوکار تجارت چند جانبه است. وزير بازرگاني چين تاکيد کرد که کشورش همواره از مدافعان جهاني شدن اقتصادي و سازوکار تجارت چند جانبه است.
 پيشنهاد يک کمربند- يک جاده مورد ستايش و واکنش مثبت بيش از 140 کشور و بيش از 80 سازمان بين المللي قرار گرفته است. چندي پيش، شي جين چينگ در نشست رهبران اپک نيز گفت، بازار چين بيش از پيش گسترش مي‌يابد و پيش بيني مي‌شود در 15 سال آينده، چين 24 هزار ميليارد دلار واردات کالا داشته باشد و ميزان کل سرمايه گذاري در خارج نيز به 2 هزار ميليارد دلار برسد. وي افزود، چين در ماه نوامبرسال آينده نخستين نمايشگاه بين المللي واردات خود را در شانگهاي برگزار خواهد کرد. اين اقدام مشخص کشور براي پيشبرد جهاني شدن اقتصادي و آزاد سازي تجارت و باز کردن بازار خود به جهان است. چين با فراهم آوردن امکانات براي شرکت کنندگان، تسهيلات بيشتر در اختيار کشورهاي در حال رشد و کم تر توسعه يافته قرار خواهد داد.
 يک روز پيش از شروع نشست سازمان تجارت جهاني ، در 9 دسامبر، ششمين نشست پيوستن کشورهاي کمتر توسعه‎يافته به پروژه چين در سازمان تجارت جهاني در بوئنوس آيرس، پايتخت آرژانتين برگزار شد و چين براي روبرتو آزوِدو، مديرکل سازمان تجارت جهاني در اين نشست گفت: پروژه چين بستري براي گفت‎و‎گو در مورد سياست‎ها و تبادل تجربيات کشورهاي کمتر توسعه‎يافته و پيوستن اين کشورها به سازمان تجارت جهاني فراهم خواهد کرد. اين نشست در 5 سال گذشته، به 6 کشور در پيوستن به سازمان تجارت جهاني کمک کرده که يک بار ديگر سهم بزرگ چين در تقويت نظام تجارت چند چانبه را نشان مي‎دهد. به نظر مي‌رسد تصميم گيري سازمان تجارت جهاني درباره چين مي‌تواند آينده اين سازمان را وارد جايگاهي تازه کند.


نيک باتلر
فايننشال تايمز
دوران طلايي گاز به حدي که درسال‌هاي گذشته توسط توليدکنندگان   پيش‌بيني شده بود نرسيد.انتظار مي‌رفت گاز به سوختي جذاب در آينده تبديل شود. پس از فاجعه پايگاه هسته اي فوکوشيما ، موجي از تقاضا براي واردات گاز طبيعي آغاز شد که باعث افزايش دوبرابري قيمت گاز در بازارهاي شمال آسيا شد. به گاز به عنوان سوختي مناسب و پاکتر از زغال سنگ نگاه مي‌شد و با جدي شدن خطرات گرمايش زمين جايگزيني گاز به عنوان سوخت مناسب در جهان واضح به نظر مي‌رسيد. تجارت انتقال گاز LNG در بازارهاي جهان رو به رشد و با رشد تقاضا همراه بود.دراين ميان انقلاب نفت شل در آمريکا بخش برق را تغيير داد و به رقيب گاز تبديل شد. با روي کار آمدن دونالد ترامپ و حمايت وي از صنعت زغال سنگ ، احياي نيروگاه هسته اي در ژاپن و جستجوي اروپا براي يافتن انرژي‌هاي تجديد پذير زغال سنگ و گاز باعث کاهش تقاضا شده است. قيمت‌هاي پايين نشانه اين تغيير است. تقاضاي گاز از سوي اروپا نسبت به ده سال گذشته 12 درصد کاهش داشته است. تقاضاي چين و هند همچنان رشد دارد اما با کاهش هزينه نيروي خورشيدي بازار در اين دو کشور استفاده از اين منبع انرژي را در نظر دارد.مقياس رشد تقاضا چه در آسيا يا اروپا به قيمت گاز و قابليت کاهش بيشتر آن بستگي دارد. رقابت گاز با ديگر سوخت‌ها نقش مهمي‌در رشد آن دارد اما قيمت‌ها افزايش نخواهد يافت و افرادي که روياي افزايش قيمت گاز را داشتند نا اميد شدند. دوران طلايي گاز تنها يک حباب طلايي بود. 
ترجمه: فاطمه مهتدي