ادعاي گلمرادي درباره نامه محرمانه براي انتقال آب خوزستان
نماينده مردم بندر ماهشهر در مجلس نسبت به مسئله انتقال آب خوزستان به ساير نقاط کشور به سازمان محيط زيست تذکر داد. به نقل از ايسنا، علي گلمرادي در تذکر شفاهي خود در جلسه علني مجلس گفت: همه کشور مي‌دانند محيط زيست خوزستان وضعيت اسفناکي دارد. ريزگردها به دليل خشک شدن تالاب‌ها طاقت مردم را سر آورده و کشاورزي در حال نابودي است. وي مدعي شد: 50 درصد آب کارون هم فاضلاب شهري دارد اما از محيط زيست کشور با نامه محرمانه قصد انتقال آب خوزستان به ساير نقاط کشور را دارند. چرا محرمانه؟ اگر شما کارتان درست است و نگاه ملي داريد و دلسوز نظام هستيد چرا با نامه محرمانه؟ بياييد بنشينيد و به طور شفاف موضوع آب کشور را حل کنيد. نماينده مردم بندر ماهشهر در مجلس خاطر نشان کرد: مطمئنا اجازه نمي‌دهيم شما به کشور و نظام خيانت کنيد. حق نداريد غير شفاف موضوعات کلان کشور را به مخاطره‌اندازيد. گلمرادي با مورد خطاب قرار دادن معاون وزير نيرو گفت: کشاورزي خوزستان و آب شرب هنديجان با مخاطره مواجه است. اجازه دهيد مردم کمافي السابق زندگي و معيشت خود را داشته باشند. شما اگر توان کمک به مردم را نداريد، حق نداريد با سرنوشت مردم بازي کنيد.

صرفه اقتصادي57 درصدي در استفاده از لوازم کاهنده مصرف آب
مديرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان گفت: عدم بارندگي مناسب در فصل پاييز مي‌تواند بحران کم آبي را در اصفهان تشديد کند بنابراين مديريت مصرف تنها راه غلبه بر تنش آبي در اصفهان است. مهندس‌هاشم اميني با بيان اينکه مديريت مصرف و کاهش آب بدون درآمد از جمله راهکارهاي غلبه بر بحران کم آبي است عنوان کرد: در سالهاي اخير شرکت آبفا استان اصفهان توانست با تدابيري که در زمينه‌هاي فرهنگي، فني و مهندسي اعمال نمود توانست مصرف سرانه آب در اصفهان را نسبت به ميانگين کشور پايين آورد به طوريکه هم اکنون مصرف سرانه آب خانگي در اصفهان حدود 150 ليتر در شبانه روز شده است. اميني به تأثير لوازم کاهنده در کاهش مصرف آب اشاره و تصريح کرد: طبق اجراي پايلوت تحقيقاتي از 26 مشترک خانگي در شهر اصفهان که در آن طرح تمام لوازم آب پخش داخلي با لوازم کاهنده مصرف آب تعويض شد مصرف آب اين مشترکين حدود 10 الي 45 درصد کاهش يافت به گونه اي که مي‌توان گفت به طور متوسط کاهش 30 درصدي مصرف آب را به همراه داشت. وي با بيان اينکه مديريت مصرف آب مراکز درماني و ادارات و مراکز آموزشي از اهميت بسزايي برخوردار بوده است بيان داشت: به منظور مديريت مصرف آب ادارات و مراکز درماني، آموزشي، پايش ميزان مصرف آب اين مراکز در دستور کار قرارگرفت. مديرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان شناسايي مشترکين پرمصرف را يکي ديگر راههاي اعمال مديريت مصرف برشمرد.

دبيرکل اوپک اعلام کرد اوپک به هدف متعادل کردن بازار نفت نزديک شده زيرا از ميزان مازاد ذخاير جهاني با ادامه کاهش توليد کاسته شده است.
محمد بارکيندو گفت: اشباع ذخاير نفت و محصولات نفتي به ۱۳۰ ميليون بشکه بالاي ميانگين پنج ساله کاهش يافته است. اوپک ماه گذشته ميزان مازاد ذخاير را حدود ۱۵۴ ميليون بشکه برآورد کرده بود.
کاهش مازاد ذخاير نشان مي‌دهد که اوپک و متحدانش شامل روسيه در تلاش براي محدود کردن توليد و حذف عرضه اضافي پيشرفت کرده‌اند. اين گروه که ماه گذشته براي تمديد کاهش توليد تا پايان سال آينده موافقت کرد، قصد دارد در ژوئن براي ارزيابي وضعيت بازار و بررسي توقف کاهش توليد ديدار کند.


ونزوئلا در راستاي طرح ريشه کني فساد که به دستگيري ده‌ها مدير نفتي منجر شده است، تحقيقات کيفري درباره وزير نفت سابق اين کشور را آغاز خواهد کرد. به گزارش ايسنا، نيکولاس مادورو، رئيس جمهور ونزوئلا و رافائل راميرز، وزير نفت سابق اين کشور مدت‌ها در حزب سوسياليست حاکم رقيب بودند.
به گفته منابع داخلي، تنش‌ها ميان اين دو سياستمدار پس از اينکه راميرز مقالاتي نوشته و از مديريت اقتصاد و صنعت نفت ونزوئلا انتقاد کرده بود، در هفته‌هاي اخير تشديد شده بود. مادورو که در آستانه انتخابات رياست جمهوري سال آينده، بدنبال تحکيم قدرت خود است، ماه گذشته راميرز را از سمت نماينده ونزوئلا در سازمان ملل متحد در نيويورک برکنار کرد.


آرامکوي عربستان قصد دارد هزينه خود شامل زيرساخت و حفاري در ۱۰ سال آينده را به ۴۱۴ ميليارد دلار افزايش دهد. امين ناصر، مديرعامل آرامکو اظهار کرد اين برنامه هزينه بالاتر از پيش‌بيني سال گذشته آرامکو براي حدود ۳۳۴ ميليارد دلار هزينه تا سال ۲۰۲۵ است زيرا اين توليدکننده نفت در حال گسترش فعاليت خود است. به گفته نصير اليامي، مديرکل تدارکات، برنامه آرامکو شامل ۱۳۴ ميليارد دلار هزينه در بخش خدمات حفاري و چاه و ۷۸ ميليارد دلار براي حفظ پتانسيل توليد نفت است. آرامکو در حال حاضر دپارتماني را براي انرژي‌هاي تجديدپذير به منظور توسعه پروژه‌هاي بادي و خورشيدي ايجاد کرده است و ماه گذشته توافق مقدماتي با شرکت پتروشيمي‌سابک امضا کرد.


کمتر از 2 هفته پس از تصميم اوپک براي تمديد مدت کاهش توليد
کمتر از دو هفته پس از تصميم اوپک براي تمديد مدت کاهش توليد نفت ليبي و نيجريه که دو عضو معاف اين گروه بودند اعلام کردند قصد دارند توليدشان را سال آينده افزايش دهند.
به نقل از ايسنا، در حالي که در نشست ۳۰ نوامبر وزيران سازمان کشورهاي صادرکننده نفت (اوپک) اعلام شد ليبي و نيجريه به توافق کاهش توليد پيوستند، اين دو کشور اکنون در تلاش براي افزودن به توليدشان هستند. شرکت نفتي توتال روز جمعه اعلام کرد ميدان فراساحلي جديد اگينا در نيجريه سال آينده فعاليتش را آغاز مي‌کند و ۱۰ درصد به توليد اين کشور اضافه مي‌شود. اين ميدان ظرفيت توليد ۲۰۰ هزار بشکه در روز را خواهد داشت و در سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۸ راه‌اندازي مي‌شود و محدوديت‌هاي توليدي که به دليل خطوط لوله فرسوده، سرقت مداوم و کارشکني ايجاد شده را جبران خواهد کرد. وزارت نفت نيجريه درباره آغاز فعاليت اين ميدان و اين‌که آيا در نتيجه آغاز فعاليت اين ميدان توليد نقاط ديگر محدود خواهد شد، اظهار نظر نکرده است. رييس دولت ليبي نيز روز شنبه با مدير شرکت ملي نفت ليبي و رييس بانک مرکزي اين کشور براي گفت‌وگو درباره نحوه همکاري براي تهيه منابع مالي لازم به منظور بالابردن توليد نفت در سال آينده ديدار کرد. شرکت ملي نفت ليبي يک چهارم از بودجه مورد درخواست خود را در سال ۲۰۱۷ دريافت کرد که مانع تلاش‌هاي اين شرکت براي حفظ توليد نفت در حدود يک ميليون بشکه در روز شده است. افزايش بودجه به اين شرکت کمک خواهد کرد تعميرات اساسي در زيرساخت انرژي اين کشور که مکررا هدف حملات مسلحانه قرار مي‌گيرد انجام دهد و ميزان توليد را به بالاي يک ميليون بشکه در روز افزايش دهد. شرکت ملي نفت ليبي تاکنون رسما درباره توافق اوپک صحبت نکرده است.
 دورنماي شفافي نسبت به توليدشان در سال ۲۰۱۸ ارائه نکرده‌اند
تحولات اخير ممکن است مايه شگفتي ناظران بازار شود که پس از نشست اخير اوپک تصور داشتند که نيجريه و ليبي با مشارکت در توافق کاهش توليد اين گروه و تعيين سقف رسمي‌براي توليدشان موافقت کرده‌اند. در عوض اين دو کشور دورنماي شفافي نسبت به توليدشان در سال ۲۰۱۸ ارائه نکرده‌اند. در تيتر بيانيه‌اي که از سوي وزارت نفت نيجريه در روز نشست اوپک منتشر شد، تاکيد شده بود که نيجريه و ليبي از کاهش توليد معاف هستند. طبق ارزيابي‌هاي رويترز، توليد نفت نيجريه و ليبي در سال ميلادي جاري به ترتيب به ۱.۷ ميليون بشکه در روز و ۹۰۰ هزار بشکه در روز بالغ شده، اما در هر يک از اين کشورها بين ۳۴۰ تا ۳۵۰ هزار بشکه در روز نوسان داشته است.


قائم مقام وزير نيرو:
قائم مقام وزير نيرو از وارد آمدن خسارت هفت هزار و 500 ميليارد ريالي به زيرساخت‌هاي بخش آب، برق، شبکه‌هاي آبياري و زهکشي در اثر زلزله اخير کرمانشاه خبر داد.
ستار محمودي روز چهارشنبه در حاشيه سفر به مناطق زلزله شهرستان‌هاي قصرشيرين و سرپل ذهاب در گفتگو با ايرنا افزود: از مجموع اين خسارت، سه هزار ميليارد ريال مربوط به بخش آب و چهار هزار و 500 ميليارد ريال نيز مربوط به حوزه برق است.
وي اظهار کرد: بخشي از اين ميزان خسارت تامين شد و تامين بخش ديگر نيز در دستور کار است تا خدمات اين بخش‌ها از حالت اضطرار خارج و به حالت پايداري قبل باز گردد.
قائم مقاوم وزير نيرو با تسليت به خانواده‌هاي جان باختگان حادثه زلزله اخير استان کرمانشاه، اظهارداشت: يکي از نيازهاي اصلي مورد نياز مردم زلزله زده، آب و برق است که در روزهاي نخست واقعه زلزله، دستگاه‌هاي خدمات عمومي‌با کمک و همراهي ساير دستگاه‌ها، مسئولان کشوري و فرمانداران براساس استانداردهاي موجود، خدمات آب و برق در زمان اضطرار تامين شد. محمودي اضافه کرد که براي بازگشت زندگي عادي مردم، خدمات بخش آب و برق توسعه پيدا مي‌کند و با مشخص شدن محل اسکان، اين نيازها نيز در مناطق زلزله زده تامين مي‌شود. وي با بيان اين که محل اسکان فعلي زلزله زدگان، موقت و به تناسب نياز و ظرفيت است، ادامه داد: در چادرهاي اسکان حجم محدودي از خدمات برق را بايد منتقل کرد.
اين مقام مسئول گفت: براي برق رساني به چادرهاي اسکان زلزله زدگان بايد جوانب و مسايل ايمني مورد توجه قرار گيرد و با رعايت جوانب و با توجه به خطر آتش سوزي و برق گرفتگي، خدمات محدودي را براي رفع نيازها داشته باشيم.
محمودي اظهار کرد: در ادامه با تغيير محل‌هاي اسکان زلزله زدگان، اگر نياز بيشتري به خدمات احساس شود، از تمام ظرفيت‌ها و امکانات براي تحقق اين مهم استفاده خواهد شد. وي با بيان اين که تکميل زيرساخت‌ها، نيازمند توسعه بيشتر است، ادامه داد: با توجه به شرايط توپوگرافي منطقه، نياز است که براي تقويت اين زيرساخت‌ها، تامين سرمايه داشته باشيم تا بتوانيم خدمات مطلوب و پايداري به مردم زلزله زده ارائه دهيم که براي تحقق اين مهم تامين منابع مالي مورد نياز ضروري است و نمايندگان مجلس در اين بخش مي‌توانند نقش موثري ايفا کنند. 
وي با توجه به شرايط سخت زلزله زدگان در فصل سرما گفت: بايد آمادگي ارائه خدمات در بخش آب و برق را داشته باشيم و سفر امروز به مناطق زلزله زده غرب استان کرمانشاه، با هدف آمادگي همکاران ما در بخش آب و برق انجام شد.
فرماندار قصرشيرين نيز از اهتمام دولتمردان کشوري و استاني براي رفع مشکلات مردم زلزله زده شهرستان‌هاي غرب استان کرمانشاه خبر داد.
فرامرز اکبري افزود: در سفر امروز قائم مقام وزير نيرو، نيازمندي‌ها و مشکلات حوزه آب و برق اين شهرستان مطرح و براي تامين و رفع مشکلات نيز تصميم‌هاي مطلوبي اتخاذ شد. زمين لرزه 7.3 ريشتري 21 آبان در 11 کيلومتري بخش ازگله، 32 کيلومتري شهرستان سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه تاکنون 620 کشته و 12 هزار و 386 مصدوم داشته است.
اين زلزله به 10 شهرستان و يک هزار و 930 روستاي استان کرمانشاه خسارت وارد کرده و براساس ارزيابي‌هاي صورت گرفته بيش از 84 هزار واحد مسکوني شهري و روستايي نيز آسيب کلي و جزئي ديده است.


مدير عامل شرکت سرمايه‌گذاري تامين اجتماعي:
در نشست خبري مشترک مديران عامل سازمان تامين اجتماعي و شستا آخرين روند اقتصادي بزرگ‌ترين هلدينگ اقتصادي کشور تشريح شد.
به نقل از ايلنا، در اين نشست خبري، مرتضي لطفي، مدير عامل شستا با بيان اينکه در دولت گذشته اين هلدينگ اقتصادي تبديل به حياط خلوت سياسيون شده بود، از تغيير و اخراج برخي از اين افراد غير متخصص خبر داد.
لطفي اظهار داشت: در دولت گذشته برخي افراد که هيچ گونه تخصص مديريتي و يا تعلق خاطري به حقوق کارگران نداشتند به اين مجموعه تحميل شدند. در مدت ۴۰ روزي که بنده مديريت اين مجموعه اقتصادي را به عهده گرفتم با بررسي سوابق و توانايي مديران، شروع به پايش اين افراد کرديم و تاکنون ۲۰ نفر شناسايي شدند که به زودي عذر آنها خواسته خواهد شد. وي ادامه داد: اين مجموعه بيت المال نيست بلکه حق الناس است و ما وظيفه داريم دست هر ذينفعي به غير از بخش کارگري را از اين مجموعه قطع کنيم.
وي تصريح کرد: بخش عمده بنگاه‌هاي شستا واحدهايي هستند که دولت به عنوان رد ديون به ما واگذار شده، که بيشتر آنها ضرر ده هستند و با توجه به قديمي‌بودن ماشين آلات با تراکم انساني زيادي مواجه هستيم. لطفي در پاسخ به پرسشي در خصوص فعاليت‌هاي اين مجموعه در حوزه بين‌المللي پس از برجام گفت: ما توانستيم پس از توافق هسته‌اي ۵۰ تفاهم‌نامه با کشورهاي ايتاليا، قزاقستان، آذربايجان و استراليا امضا کنيم که‌اميدواريم با رفع شيطنت‌هاي آمريکا و برخي مسائل بين‌المللي اين تفاهم‌نامه‌ها که بيشتر در حوزه انرژي هستند تبديل به قرارداد شوند.
مديرعامل شستا در پاسخ به پرسش ديگري در مورد اينکه با توجه به خروج شستا از بنگاهداري و ضررده بودن برخي از شرکت‌هاي اين مجموعه، بخش خصوصي تمايلي براي ورود به اين حوزه‌ها نخواهد داشت. تکليف صنايعي مانند چوکا که ضررده هستند و تعداد زيادي کارگر دارند چه مي‌شود؟ ، گفت: در حال حاضر شرکت چوکا يک خريدار از کشور روسيه دارد که براي مشارکت يا خريد کامل در حال مذاکره با آنها هستيم.
وي ادامه داد: اين شرکت هزار نفر نيروي انساني دارد. در حالي که واحدهاي مشابه با 200 نفر اداره مي‌شوند. از طرف ديگر مصرف کاغذ در داخل نيز به حداقل رسيده است. ضمن آنکه در هنگام خصوصي‌سازي و واگذاري آنها زنجيره تامين رعايت نشد. به طور مثال در واگذاري ذوب‌آهن به شستا فقط کارخانه تحويل داده شد ولي معدن را به صورت جداگانه واگذار کردند. در واگذاري چوکا نيز جنگل که به عنوان مواد اوليه اين کارخانه است را به وزارت دفاع داده‌اند و الان ما بايد با قيمت گزاف به دنبال تامين اين زنجيره باشيم. ضمن آن که تا به‌امروز تمام تلاش خود را کرده‌ايم که حقوق کارگران را تامين کنيم.
لطفي تصريح کرد: بيشتر کارگران چوکا در آينده نزديک بازنشست خواهند شد و مجموعه اسالم نيز به 30 نفر رسيده است. هفته گذشته من صحبتي با آقاي نوبخت داشتم و توانستيم دو مصوبه 50 ميلياردي براي اين مجموعه دريافت کنيم. ضمن آن که براي واگذاري چنين مجموعه‌هايي که زيان ده هستند طرح‌هاي اصلاحي در نظر گرفتيم که آن را اجرا خواهيم کرد.
وي با اشاره به فعاليت‌هاي بين‌المللي اين مجموعه گفت: ما در دو کشور عراق و آذربايجان سرمايه‌گذاري کرده‌ايم که در باکو واحد توليد داروي ما در حال اتمام است و واحد سيمان عراق نيز در آينده‌اي نزديک به بهره‌برداري برسد. مجموعه شستا بعد از برجام کانون مورد توجه سرمايه‌گذاران خارجي بوده است و همه هيئت‌ها براي مذاکره با ما ابراز تمايل کردند. ضمن آنکه ما نيز تعامل خود را گسترش داديم و توانستيم اولين کشتي مسافربري را به يکي از شرکت‌هاي ترکيه به قيمت 29 ميليون دلار به فروش برسانيم و سفارش‌هاي ديگري نيز دريافت کرديم.
لطفي با اشاره به همکاري اين مجموعه با معاونت علمي‌فناوري رياست جمهوري گفت: پس از پرديس يک، ما به دنبال اجرايي کردن پرديس 2 هستيم و مطابق تفاهم‌نامه‌اي که داشتيم قرار است مجموعه اراضي پارس الکتريک را در اختيار آنها بگذاريم تا در حوزه استارتاپ‌ها فعاليت داشته باشيم. در حوزه دارو نيز به دنبال توليد دانش‌بنيان و‌هايتک هستيم و با تيم‌هايي از دانشگاه تهران و شريف در پرديس يک، مشغول همکاري هستيم.
۱۴۰ شرکت شستا از بنگاه‌داري خارج مي‌شوند
وي ادامه داد: در حال حاضر سياست راهبردي ما اين است که بنگاه‌هايي که در برنامه‌هاي آينده اين مجموعه نيستند و يا بخش خصوصي توانايي اداره آنها را دارد، واگذار کنيم که تا کنون 140 شرکت شناسايي شدند و برنامه داريم تا سال 98 آنها را واگذار کنيم. ضمن آ‌نکه دستگاه‌هاي نظارتي نيز به اين واگذاري‌ها نظارت دارند تا هيچ‌گونه شبه‌اي به وجود نيايد.
وي تصريح کرد: شستا از 9 هلدينگي که دارد به 5 هلدينگ که شامل نفت و گاز، دارو، بانک و بيمه و فناوري نوين خواهد بود فعاليت‌ خود را محدود خواهد کرد و بقيه را واگذار مي‌کند.
لطفي گفت: در حال حاضر سرمايه اين هلدينگ 1.2 ميليارد دلار است که مصوبه افزايش آن را از مجمع گرفته‌ايم. ضمن اينکه دارايي‌هاي ما نيز به 3 هزار ميليارد دلار رسيده است.


عصر ديروز صورت گرفت
جشنواره فصلي زمستان ايراني با حضور مسئولين وزارت صنعت ، معدن و تجارت استان تهران آغاز به کار کرد. جشنواره زمستان ايراني عصر ديروز(چهارشنبه) با حضور رئيس سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان تهران در مجموعه چهل سراي مصلي امام خميني (ره) افتتاح شد.  
رضاحسن خاني، مديراجرايي جشنواره زمستان ايراني گفت: غرفه داراني از چهارگوشه ايران در نمايشگاهي به وسعت 4هزار متر مربع و 250 غرفه محصولات غذايي، شيريني و سوغاتي شهرستان‌ها را عرضه خواهند کرد. مديرعامل شرکت تعاوني مصرف سازمان صنعت معدن و تجارت در ادامه افزود: عرضه گوشت و مرغ با قيمت مصوب دولتي در جهت رفاه حال شهروندان در آستانه شب يلدا تدارک ديده شده است. وي تصريح کرد: در کنار عرضه محصولات مورد نياز مردم در آستانه شب يلدا ، آشنايي مردم با فرهنگ‌هاي محلي از اهداف جشنواره زمستان ايراني است. حسن خاني گفت: سعي کرديم با حذف واسطه ، توليدکنندگان داخلي اقلام مورد نياز مردم را در آستانه شب يلدا تا 30 درصد تخفيف عرضه کنند. وي ضمن تاکيد بر جايگاه نمايشگاه‌هاي فصلي گفت: در جشنواره زمستان ايراني تلاش کرديم کيفيت محصولات عرضه شده نسبت به نمايشگاه‌هاي فصلي پيشين بهبود پيدا کند. فضاسازي بهتري براي رفاه حال شهروندان انجام گرفته است و در مورد غرفه داران نيز حساسيت بيشتري لحاظ شده است. محمدرضا مس فروش، رئيس سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان تهران گفت: نمايشگاه‌هاي فصلي اقدامي‌در جهت عرضه مستقيم و بدون واسطه کالا به مردم است که خوشبختانه مورد اسقبال قرار گرفته است. وي در ادامه افزود: حق شهروندان است که کالاي با کيفيت را با قيمت مناسب خريداري کنند که در نمايشگاه‌هاي فصلي اين هدف تا حدودي محقق شده است. مس فروش در انتها تاکيد کرد: نمايشگاه‌هاي فصلي در جهت اقصادي مقاومتي توانايي ايفاي نقش بالايي دارد و همين موضوع مورد توجه و حمايت جدي وزارت صنعت ، معدن و تجارت است. لازم به ذکر است جشنواره زمستان ايراني تا تاريخ 1 دي ماه هر روز از ساعت 11 صبح تا 21 در مجموعه چهل سراي مصلي امام خميني (ره) پذيراي شهروندان خواهد بود.