وزیرصنعت، معدون وتجارت تاکید کرد؛
شریعتمداری گفت:امروزما توانستیم با هنرمندی و چیره‌دستی افرادی مانند دکترظریف ازتحریم‌ها وفضای بسته بین المللی عبور کنیم اما هنوزفضای کسب وکاروقوانین دست و پاگیر وجود دارد وباید برای تسهیل فعالیت بخش خصوصی تا آ‌نجا که می‌توانید این موانع را از سرراه بردارید.درهمایش امین الضرب که به مناسبت 134 سالگی اتاق بازرگانی تهران برگزار شد، وزیر صنعت، معدون و تجارت با تاکید بر لزوم تجلیل و قدردانی کارآفرینان در کشور گفت: عمل صالح ایمان و تقوا همانی است که امین الضرب در طول حیات خود انجام داد که نتیجه آن این شده که بعد از گذشت یک قرن از حیات او به نام ایشان همایش برگزار می‌شود تا بهانه‌ای باشد برای تشکر و تقدیر از کارآفرینان.محمد شریعتمداری ادامه داد: یکی از ویژگی‌های این پدر و پسر این بود که جامع نگر بودند و منحصرا به صنعت و تجارت نپرداختند. امین الضرب در زمان قحطی با انتقال گندم از مازندران به تهران جان تعداد زیادی از مردم این شهر را نجات داد ضمن آنکه در مجلس اول پس از مشروطه نیز با صداقت و پاکی نقش مهمی در قانون‌گذاری کشور داشت.وی ادامه داد: البته این کارها هزینه‌هایی هم برایش داشت به طوری که پسرش مجبور شد برای رهایی پدر از زندان 40 هزار تومان پرداخت کند.وی با اشاره به فعالیت امروز فعالان اقتصادی کشور گفت: امروز در پیچ و خم ضوابط و مقررات دست و پاگیر داخلی کارآفرینان کشور به سمت جلو حرکت می‌کنند و حتی زمانی که به این مشکلات و تحریم‌های بین المللی نیز افزوده شد باز هم عقب نکشیدند و به کار خود ادامه دادند.وی تصریح کرد: امروز ما توانستیم با هنرمندی و چیره‌دستی افرادی مانند دکتر ظریف از تحریم‌ها و فضای بسته بین المللی عبور کنیم اما هنوز فضای کسب و کار و قوانین دست و پاگیر وجود دارد و باید برای تسهیل فعالیت بخش خصوصی تا آ‌نجا که می‌توانید این موانع را از سر راه بردارید.شریعتمداری گفت: از اتاق بازرگانی تهران بابت برگزاری چنین همایشی تشکر می‌کنم و خوشحالم که دوباره اتاق تهران احیا شده است در سال‌های قبل این اتاق ذیل اتاق بازرگانی ایران محو شده بود و من در زمان وزارت بازرگانی خود سعی کردم که این مجموعه را قوی کنیم و امروز خوشحالم که اتاق بازرگانی پایتخت از ظرفیت‌های خود استفاده می‌کند.وی ادامه داد: ‌امروز 85 هزار واحد صنعتی کوچک و بزرگ در کشور فعالیت می‌کنند در حالی که برخی از آنها دچار مشکل هستند برخی دیگر توانسته‌اند در بازارهای بین المللی با قدرت پیش بروند. اگر ما امید داشته باشیم و به حل مشکلات درون بنگاه‌ها توجه ویژه‌ای کنیم می‌توانیم جهش خوبی در اقتصاد کشور داشته باشیم. من امیدوارم که مجلس ، اتاق بازرگانی و دولت سهولت و امنیت فضای کسب و  کار ار که مهمترین نیاز اقتصاد کشور است را تامین کند.


عضو کمیسیون عمران مجلس در گفت و گو با «تجارت» تاکیدکرد:
گروه راه و مسکن: تاکنون ۳۳۴ هزار فقره سپرده در صندوق پس انداز مسکن یکم افتتاح شده است که میانگین رسوب پول در این حساب‌ها ۲۲.۵ میلیون تومان به ازای هر حساب است و از این محل ۶۰ هزار میلیارد ریال تجهیز منابع در بانک مسکن اتفاق افتاده است. پرداخت وام توسط صندوق پس انداز مسکن یکم به این صورت است که به ازای هر یکسال سپرده گذاری ۴۰ میلیون تومانی به فرد وام ۸۰ میلیون تومان و سپرده‌گذاری وام ۸۰ میلیونی زوجین در پایان یکسال ۱۶۰ میلیون تومان با سود 8 درصد برای بافت فرسوده و 9.5 درصد برای سایر مناطق با بازپرداخت ۱۲ ساله پرداخت می‌شود. در این راستا چندی پیش مدیرعامل بانک عامل حوزه مسکن از اعطای تسهیلات 40 میلیون تومانی قرض‌الحسنه به زوجین برای تامین مبلغ اولیه صندوق پس‌انداز مسکن یکم خبر داد.  براساس این پیشنهاد۴۰ میلیون تومان اولیه صندوق پس انداز مسکن یکم از طریق پرداخت تسهیلات با سپرده‌گذاری تامین می‌شود. به این صورت که هر یک از زوجین می‌توانند ۲۰ میلیون تومان تسهیلات قرض‌الحسنه از نظام بانکی دریافت کنند به این شرط که 20 میلیون تومان در صندوق پس انداز مسکن یکم سپرده‌گذاری کرده باشند. بنابراین سپرده‌گذار می‌تواند در پایان یک سال دو برابر، در پایان ۲ سال ۳ برابر و در پایان سال سوم ۴ برابر سپرده اولیه تسهیلات مسکن دریافت کند. به عبارت ساده‌تر هر زوج با ۲۰ میلیون تومان سپرده‌گذاری در بانک مسکن بعد از ۳ سال ۸۰ میلیون تومان وام مسکن با نرخ سود ۸ درصد برای بافت فرسوده و 9.5 درصد برای سایر مناطق با بازپرداخت 12 ساله دریافت خواهد کرد.
طبق پیشنهاد بانک مسکن زوج‌های جوان با سپرده‌گذاری ۲۰ میلیون تومانی اگر به مبلغ خود دست نزنند در سال اول ۴۰ میلیون تومان، در سال دوم ۶۰ میلیون تومان و در سال سوم ۸۰ میلیون تومان دریافت می‌کنند، لذا سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا وام 80 میلیون تومانی مسکن بعد از ۳ سال سپرده‌گذاری باتوجه به نرخ تورم و قیمت مسکن می‌تواند مردم را خانه‌دار کند یا خیر؟
مسکن ۱۰۰ میلیونی در تهران وجود ندارد
در این‌باره سیداحسن علوی عضو کمیسیون عمران مجلس، با انتقاد از سیاست تسهیلات دهی دولت در بخش مسکن، می‌گوید: عدم انطباق سیاست های پرداخت وام مسکن با شرایط کشور معضلی است که بازار را آشفته کرده است. درخصوص پیشنهاد ارایه تسهیلات مسکن با شرط سپرده گذاری 20 میلیون تومانی زوجین و پرداخت 80 میلیون تومان پس از 3 سال باید متذکر شد که این طرح از مدت‌ها پیش از سوی مسئولان مطرح بوده است اما اینکه زوجی 20 میلیون تومان برای 3 سال سپرده گذاری کند و سپس 80 میلیون تومان وام دریافت کند با هیچ منطقی همخوانی ندارد، زیرا نرخ تورم و قیمت مسکن در سه سال آینده قابل پیش بینی نیست. بدون شک افراد با 80 میلیون تومان وام پس از سه سال سپرده‌گذاری در کلانشهری مانند تهران موفق به خرید 10 متر خانه هم نمی‌شوند. با توجه به اینکه افراد متقاضی دریافت تسهیلات مسکن از اقشار آسیب پذیر جامعه هستند و 10 میلیون تومان اولیه برای سپرده‌گذاری را نیز با فروش اندک سرمایه خود تهیه کرده‌اند از این رو پس از 3 سال و دریافت 80 میلیون تومان وام نیز موفق به خرید خانه با این شرایط نمی‌شوند.
علوی با بیان اینکه در تهران و کلانشهرها خانه 100 میلیون تومانی وجود ندارد، تصریح می‌کند: ارایه تسهیلات 80 میلیون تومانی بسیار خوب است، اما در حال حاضر با چنین ارقامی نمی‌توان در کلانشهرها سرپناهی تهیه کرد، لذا اساسا چنین تسهیلاتی با سیاست موفقی همراه نیست از این رو بازنگری در آن ضروری است.  ارایه این نوع تسهیلات برای خانه‌های با متراژ کوچک تحرکی ایجاد کرده و قیمت خانه را نیز افزایش داده است، عرضه و تقاضا با این نوع تسهیلات تا حدودی به سمت تعادل نزدیک شده است.
این نماینده مردم در مجلس دهم، با انتقاد از اینکه در ارایه تسهیلات مسکن عدم در نظر گرفتن زمانی برای استمهال وام مشکلاتی را برای متقاضیان ایجاد می‌کند، می‌افزاد: بازپرداخت اقساط وام مسکن در حدود 2 میلیون تومان یکی دیگر از دغدغه‌های متقاضیان است زیرا پرداخت این میزان قسط به صورت ماهیانه برای قشر جوان، افراد بیکار و کسانی که حقوق ناچیزی دارند میسر نیست.
تسهیلات 80 میلیون تومانی برای شهرهای زیر 50 هزار نفر کارساز است
وی ادامه می‌دهد: ارایه تسهیلات 80 میلیون تومانی مسکن با قید سپرده‌گذاری برای شهرهای زیر 50 هزار نفر یا 100 هزار نفر می‌تواند کارساز باشد و در تهران و کلانشهرها خرید خانه با این ارقام  غیرممکن است. اخذ تسهیلات مسکن با تنگناهایی بسیاری همچون ارایه ضامن و سپرده‌گذاری همراه است، لذا دولت باید شرایط خانه دار شدن مردم با سیاست تسهیلات دهی را تسهیل کند در غیر این صورت انباشت تقاضا را خواهیم داشت و زمانی ورود بانک‌های دیگر در امر تسهیلات دهی در حوزه مسکن مفید است که وام ارزان قیمت به دست مردم برسد.
وام توان مالی افراد را همسو با قیمت مسکن افزایش نمی‌دهد
علوی با بیان اینکه طبق اصل 30 قانون اساسی دولت و حاکمیت مکلف به تامین سرپناه برای جوانان و قشر آسیب پذیر جامعه هستند، افزود: متاسفانه با این سبک و سیاق خانه دار کردن مردم ممکن نیست زیرا تسهیلات دهی با این شیوه توان مالی افراد را همسو با قیمت مسکن افزایش نمی‌دهد. دولت باید تدبیر دیگری برای احداث خانه‌های حمایتی و اجتماعی اتخاذ کند تا به این ترتیب واحدهای مسکونی به شرط تملیک نیاز افراد به خانه را برطرف کند. پرداخت تسهیلات مسکن با روش سپرده‌گذاری مدت‌ها است که از سوی دولت در کمیسیون عمران مجلس مطرح شده است. علت عدم توفیق سیاست‌های دولت در حوزه تسهیلات دهی در بخش مسکن تاکنون نداشتن طرح جامع مسکن است. بی توجهی دولت به تهیه طرح جامع مسکن همه سیاست گذاری‌ها در حوزه ساماندهی بازار مسکن را ابتر رها می‌کند.
وام 80 میلیون تومانی مسکن دردی را دوا نمی‌کند
درخصوص پرداخت تسهیلات مسکن با روش سپرده‌گذاری، سیدحسین افضلی عضو کمیسیون عمران مجلس در گفت و گو با «تجارت» تاکید می‌کند: پرداخت تسهیلات  80 میلیون تومانی مسکن پس از 3 سال با شرط سپرده گذاری 20 میلیون تومانی زوجین به هیچ عنوان در کلان شهرها پاسخگوی نیاز مردم به ویژه خانه اولی‌ها به مسکن نخواهد بود. همچنین امکان بازپرداخت اقساط همین میزان وام هم از سوی اقشار ضعیف جامعه امکان‌پذیر نیست به عبارت ساده‌تر به دلیل بیکاری و مشکلات حقوقی پرداخت اقساط وام 80 میلیون تومانی از سوی افراد میسر نیست و همچنین این وام‌ به هیچ وجه متناسب با قیمت واحدهای مسکونی در کلان شهرها نیست. این نماینده مردم در مجلس دهم تصریح می‌کند: معتقدم با پرداخت وام مسکن آن هم با این میزان مبلغ و اقساط ماهیانه آن جهش و حرکت اصولی که برای خروج بازار مسکن از رکود و حل مشکل تامین مسکن جوانان و اقشار کم درآمد جامعه مدنظر است، محقق و عملیاتی نخواهد شد. به عبارت ساده‌تر پرداخت تسهیلات مسکن تا حدودی بر بازار مسکن تاثیرگذار است، اما آن انتظاری که می‌رفت که راهکار جدی برای حل مشکل مسکن جوانان پیدا شود، تنها با پرداخت تسهیلات مسکن امکان‌پذیر نیست. 
 خانه دار کردن مردم با روش اجاره به شرط تملیک
افضلی می‌افزاید: معتقدم این روش که اعتباراتی از طریق وام گذاشته می‌شود و در کل جامعه توزیع شده و مردم هم در باز پرداخت اقساط وام با مشکلات جدی مواجه هستند و بانک‌ها را هم درگیر کرده‌است، روش صحیحی برای خانه دار کردن مردم نیست. تجربه‌ای که سایر کشورها داشته‌ و از این طریق توانسته‌اند مسکن مورد نیاز اقشار مختلف جامعه خود را تامین کنند این است که سرمایه‌ها در اختیار شرکت‌های ساختمانی مجوز‌دار یا افراد متخصص و دارای صلاحیت در امر ساخت و ساز قراردادند و این شرکت‌ها یا افراد با کمک توان مالی خود و با انتخاب خود در تشخیص محلات ساختمان‌ها و مجتمع‌هایی مقاوم و باکیفیتی ساختند و این واحدهای مسکونی را به صورت اجاره به شرط تملیک در اختیار اقشار مختلف جامعه به ویژه جوانان و خانه اولی‌ها قرار دادند،لذا این روش صحیح تری در امر خانه‌دار کردن مردم خواهد بود. عضو کمیسیون عمران مجلس می‌گوید: به عبارت ساده‌تر سازندگان متخصص کشور با استفاده از تسهیلات بانکی و همچنین منابع مالی خود در نقاط مختلف شهر و با متراژهای متعدد واحدهای مسکونی متناسب با توان مالی، فرهنگ و نوع متراژ درخواستی مردم بسازند و به صورت اجاره به شرط تملیک در اختیار مردم قرار دهند. در این صورت کار مردم توسط خود مردم انجام شده است، لذا اگر دولت حمایت مالی در راستای تخصیص وام ساخت ارزان قیمت از این سازندگان دارای صلاحیت کند، معتقدم باتوجه به تجربه سایر کشورهای پیشرفته این روش برای خانه دار کردن مردم نتیجه بخش‌تر خواهد بود.

آلمان باوجود بحران در سیاست داخلی، امنیت اقتصادی دارد؛
گروه بین الملل:صدراعظم آلمان و رئیس سوسیال دموکرات آلمان یک سبک جدید در سیاستگذاری برای آلمان را وعده دادند. مذاکرات طرفین برای احیای ائتلاف‌شان آغاز شده است تا بزرگترین اقتصاد اروپا از فلج سیاسی ناشی از انتخابات بی‌نتیجه سپتامبر خلاص شود. 
به گزارش خبرگزاری فرانسه، ائتلاف محافظه‌کار آنگلا مرکل و سوسیال دموکرات‌ها این هفته میزان زمینه‌های مشترک طرفین برای آغاز رسمی مذاکرات تشکیل ائتلاف را بررسی می‌کنند تا دولت جدید نهایتا تا مارس یا آوریل شکل بگیرد. مرکل نسبت به پیشرفت مذاکرات با حزب مذکور ابراز خوش‌بینی کرد و گفت: گمان می‌کنم این مساله به نتیجه برسد. ما بسیار با سرعت و با جدیت کار خواهیم کرد. آنگلا مرکل در عین حال تاکید کرد که یک کار بزرگ در برابر شرکای گفت و گو از احزاب متحد مسیحی و سوسیال دموکرات قرار دارد. ما می خواهیم سریع و فشرده کار کنیم. وی درباره نتیجه این مذاکرات ابراز خوش بینی کرده و تاکید کرد که این مذاکرات می تواند به موفقیت بیانجامد.
 مرکل همچنین تاکید کرد تکالیفی که در انتظار دولت جدید آلمان بوده و درخواست انتخاب کنندگان ما است بسیار زیاد و دشوار است. به همین دلیل حزب دموکرات مسیحی با این هدف وارد مذاکرات می شود که پیش شرط ها برای یک دولت پایدار را خلق کند. مارتین شولتز، رئیس حزب سوسیال دموکرات هم قبل از شروع مذاکرات بار دیگر تاکید کرد که حزبش وارد مذاکرات مقدماتی با نتیجه باز می شود. وی وعده گفت و گوهای سازنده را داده وتاکید کرد که ما خطوط قرمزی را ترسیم نمی کنیم بلکه می خواهیم حتی الامکان بسیاری سیاست های قرمز را در آلمان در پیش گیریم. با وجود تغییر موضع مارتین شولتز همچنان بخش قابل توجهی از اعضای حزب «سوسیال دموکرات» با تشکیل یک دولت ائتلافی دیگر به رهبری آنگلا مرکل مخالفت می کنند. آنها بر این باورند که حزبشان با شرکت در دولت ائتلافی به رهبری حزب «دموکرات مسیحی» آرای خود را از دست خواهد داد و تشکیل چنین دولتی تنها به تقویت حزب راست افراطی «آلترناتیو برای آلمان» خواهد انجامید.
 حزب «سوسیال دموکرات» آلمان که در انتخابات ماه سپتامبر (مهر ماه) ضعیف ترین نتیجه از سال ۱۹۳۳ تاکنون را به دست آورد به دنبال دعوت فرانک والتر اشتاین مایر، رئیس جمهوری آلمان حاضر به مذاکره برای ائتلاف مجدد با حزب «دموکرات مسیحی» شد."هورست زیهوفر"، رئیس حزب سوسیال مسیحی هم قبل از شروع مذاکرات در سخنانی تاکید کرد که ما باید کم تر صحبت کنیم و بیشتر کار کنیم. شرکای گفت و گو در این مذاکرات باید یکدیگر را درک کنند.وی با تاکید بر اینکه با شروط خاصی وارد مذاکرات نمی شود در عین حال مواضع حزبش را مبهم و نامشخص ندانست. وی تاکید کرد که سعی می کند چیزها را به یک پایان خوب سوق دهد.حزب سوسیال مسیحی در آستانه مذاکرات مقدماتی جهت تشکیل ائتلاف بزرگ بر مواضع سختگیرانه خود در قبال مسئله پناهندگان تاکید کرده بود.
لارس کلینگبیل، از حزب سوسیال دموکرات‌ها پس از روز اول مذاکرات گفت: رهبران سه حزب اتحاد دموکراتیک مسیحی آلمان (مرکل)، متحد آن اتحاد سوسیال مسیحی در بایرن و چپ‌میانه سوسیال دموکرات‌ها در اظهارات اولیه خودشان گفتند که با توجه به نتایج انتخابات نمی‌توانیم همچون گذشته رفتار کنیم.او با بیان اینکه سبک سیاسی جدیدی نیاز است، گفت: وضعیت سیاسی جهان، شرایط اروپا، ترکیب بوندستاگ (پارلمان آلمان)، تماما نشان می‌دهند که ما خودمان را در دوره جدیدی یافته‌ایم و این دوره جدید نیازمند سیاستگذاری جدید است. 
 پس از انتخابات پارلمانی سپتامبر گذشته مشخص شد مرکل اکثریت ندارد و شریک ائتلافی آن هم بدترین نتایج پسا جنگ را کسب کرده است. 
در همین حال حزب راست‌ افراطی و ضد مهاجرتی آلترناتیو برای آلمان بیش از ۹۰ کرسی‌های پارلمان را گرفت که بهترین عملکرد برای یک حزب راستگرای افراطی از زمان پایان جنگ جهانی دوم محسوب می‌شد. در اولین روز مذاکرات که دیروز انجام شد قرار است با حضور مقامات اقتصادی احزاب به مسائل مالی و اقتصادی پرداخته شود. تیم های مذاکره کننده تا روز پنج شنبه هر روز مذاکراتی را انجام خواهند داد. بعد از آن باید یک بیانیه مشترک درباره نتیجه مذاکرات مقدماتی ارائه شود. اینکه آیا مذاکرات رسمی جهت تشکیل ائتلاف بزرگ دنبال می شود بستگی به تصمیم کنگره حزب سوسیال دموکرات که در ۲۱ ژانویه) اول بهمن ماه) برگزار می شود دارد. مذاکرات ائتلافی آخرین فرصت برای آنگلا مرکل است تا دولت خود را حفظ کند.اگر مذاکرات جهت تشکیل ائتلاف بزرگ به نتیجه برسد دولتی پایدار در این کشور تشکیل خواهد شد و در صورت شکست این مذاکرات یا باید دولتی اقلیتی تشکیل شود و یا انتخابات مجدد برگزار شود.
کاهش بیکاری و رشد اقتصادی
با وجود اختلاف احزاب آلمان در تشکیل ائتلاف اقتصاد این کشور از تنش سیاسی هیچ صدمه ای ندیده است. اعتماد کلی سرمایه‌گذاران خارجی به ثبات اقتصاد و امنیت بازار آلمان زیاد است.
 در شرایطی که آلمان با بحران سیاسی دست و پنجه نرم می‌کند، اهمیت بازار مالی این کشور در اروپا از آن جهت برجسته شده است که مسئولان بازار بورس فرانکفورت پس از برگسیت در صدد گرفتن جای بورس لندن بر آمده‌اند. درحالی که پوپولیسم و قدرت گرفتن احزاب راست افراطی در برخی کشورهای اروپایی افزایش یافته اکنون حضور آلمان با همکاری فرانسه تنها امید به حفظ وحدت اتحادیه اروپاست. 
باتوجه به افزایش رشد تولید ناخالص در منطقه پولی یورو که بخش عمده ای از آن به دلیل تولید و بخش خدمات در آلمان بود، این کشورهمچنان از نظر اقتصادی قدرت تصمیم گیری برای اتحادیه اروپا را دارد.
 برخی معتقدند ارزش واحد پولی یورو به دلیل سیاستگذاریهای دولت مرکل و بانک مرکزی اروپا به بالاترین سطح خود دربرابر دیگر ارزها رسید و به گزارش رویترز اکنون سرمایه گذاران در پی خرید یورو هستند.براساس پیش بینی ها اقتصاد آلمان در سال 2017 و سال 2018 بیش از آنچه انتظار می‌رفت، رشد کرد. این روند به کاهش شمار بیکاران و افزایش سرمایه‌گذاری و مصرف داخلی می‌انجامد. دولت آلمان اعلام کرد که تولید ناخالص ملی در سال جاری میلادی (۲۰۱۷) دو درصد و در سال آینده ۹/ ۱ درصد خواهد بود.دولت در "پیش‌بینی بهاره" خود میزان رشد تولید ناخالص ملی را برای سال جاری  ۵/ ۱ درصد و برای سال آینده ۶/ ۱ درصد برآورد کرده بود. دولت آلمان پیش‌بینی می‌کند که پیامدهای روند فعلی، کاهش درصد بیکاری، افزایش دستمزدها و رشد مصرف کالاهای داخلی و وارداتی خواهد بود. 
دولت همچنین اطمینان دارد که با بهبود اقتصاد کشورهای دیگر، صادرات آلمان افزایش و در مقابل واردات این کشور کاهش خواهد یافت. در ژوئن سال جاری بانک مرکزی آلمان اعلام کرد که مجموع دارایی‌های شخصی شهروندان این کشور به سطح بی‌سابقه ۵ هزار و ۶۷۶ میلیارد یورو رسیده است.
 این دارایی‌ها شامل پول نقد، سپرده‌های بانکی و اوراق بهادار است.به نظر می رسد نتیجه مذاکرات ائتلاف صدمه ای به برنامه‌های توسعه بخش اقتصادی آلمان وارد نکند.


مورات یتکین
حریت
امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه در پنجم ژانویه به هرگونه "ریاکاری" درباره امکان پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا پایان داد. در یک کنفرانس مشترک با رجب طیب اردوغان ، ماکرون اعلام کرد « تا جایی که در روابط اتحادیه اروپا امکان دارد رویدادهای اخیر هیچ گزینه ای را برای پیشبرد مراحل عضویت نگذاشته است.» ماکرون پیشنهاد داد به جای عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا یک رابطه که « مردم ترکیه را در اروپا رهبری کند» برقرار شود. این حرفی بود که نیکولا سارکوزی رئیس جمهور پیشین فرانسه و آنگلا مرکل صدراعظم آلمان در ده سال پیش دادند. درآن زمان ترکیه به چنین پیشنهادی به سختی عکس العمل نشان داد اما اینبار اردوغان به خبرنگاران گفت آنکارا برای ورود به اتحادیه اروپا «گدایی نمیکند». اردوغان در پرواز خود به خبرنگاران همراه خود گفت « نمیخواستم درک کنم او(ماکرون) دقیقا چه منظوری داشت. بیشتر می خواستم تا براین امر تمرکز کنم که ماکرون درک کند ما چه می گویم امیدوارم او ما را درک کرده باشد.»  اردوغان منظورش این است که نمی خواهد چنین سخنانی را از رئیس جمهور فرانسه بشنود وقتی که اردوغان به دنبال جلب نظر غربی هاست درمقابل با انتقاد آنها درباره سرکوب آزادی ها در ترکیه روبرو می شود که پس از کودتای نافرجام سال 2016 افزایش یافت. با این حال اردوغان نارضایتی خود را در کنفرانس مشترک با ماکرون پنهان نکرد.این کنفرانس پس از امضای قرارداد خرید 25 هواپیمای ایرباس از فرانسه توسط ترکیه در جهت تقویت همکاریهای اعضای ناتو بود. به نظر می رسد ترکیه پیام اروپا را دریافت کرده است و به نظر همکاریهای امنیتی ترکیه با اتحادیه بیشتر خواهد شد و درنهایت ترکیه به شرایط تجاری خوب برسد. به نظر می رسد برای ترکیه دیگر جایی برای انتظار ورود به اتحادیه اروپا وجود ندارد.با توجه به برگزیت و رویکرد دولت ترامپ ترکیه در سیستم اروپایی داخل خواهد شد.
ترجمه: فاطمه مهتدی
فاطمه ذوالقدر
نماینده تهران در مجلس
برگ برگ تاريخ شكوهمند انقلاب اسلامي ايران مزين به نام بزرگ مردي است كه سرلوحه وفاق، همدلي، تدبير و وفاداري است.آيت الله هاشمي رفسنجاني، بزرگ مردي كه تاريخ اين مرز و بوم عزم و اراده وصف ناپذيرش را در دوران ستم شاهي ، پيروزي انقلاب اسلامي و روزهاي بحراني جنگ تحميلي  و دوران سازندگي و پس از آن كه دل در گرو اعتلاي ايران و ايراني داشت را فراموش نخواهد كرد. نقشي كه در دوران پر فراز و نشيب آشوب ها و  مشكلات دوران دفاع مقدس ، مهندسي جنگ را پيشه كرد به طوري كه انسجام ميان اركان نظام را مضاعف نمود و همزمان علاوه بر نبرد در ميدان حق عليه باطل ، توجه به فرصت هاي بين المللي و اقتصادي را نيز مدنظر قرار داد تا بتواند كشور را از بحران ها و خطرات نجات دهد و جلوي تحقق استبداد را بگيرد. درايت، بصيرت و همه جانبه نگري كه به عنوان يك سياستمدار حاذق و مردمي به ما آموخت كه تهديد بايد به فرصت تبديل شود.
مردي كه پندار و اعتقادش به مردم سالاري و اصالت راي ملت آموزه اي ابدي است كه كاربست آن اهتمام همه مسئولين و متوليان نظام در قواي سه گانه را تمنا مي كند تا در تلاطم هجمه هاي اين روزها، گرداب بي اعتماديِ ميان مردم و مسئولين شكل نگيرد. 
آيت الله هاشمي رفسنجاني،  يار ديرين و صحابه صالح، صابر و صادق امام خميني (ره) و همراه و همدل هميشگي مقام معظم رهبري (مدظله العالي) و ذخيره نظام و استوانه انقلاب و امين امت بود كه تدبر در منش، كردار، انديشه و طريقت او بي ترديد هويت، شخصيت و اعتلای نظام و ملت را به همراه خواهد داشت. 
يكسال از غروب مرد بحران ها ، تدبير و مجاهد انقلابي گذشت، غروبي كه آلام آن هنوز بر دل هاست، روحش شاد و يادش گرامي و راهش مستدام

عراقچی و صالحی هشدار دادند؛
دومین کنفرانس امنیتی تهران با موضوع «امنیت منطقه‌ای در غرب آسیا، چالش‌ها و روندهای نوظهور» در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی با حضور تعدادی از سفرای خارجی مقیم تهران و اساتید دانشگاه در رشته روابط بین الملل  برگزار شد .در این کنفرانس کمال خرازی، حسام الدین آشنا، علی لاریجانی، امیرسرتیپ امیر حاتمی وزیر دفاع ، حسین دهقان وزیر سابق دفاع، یوسف بن علوی وزیر خارجه عمان، جک استراو وزیر خارجه پیشین انگلیس، سیدعباس عراقچی  معاون وزیر خارجه،  نخست‌وزیر سابق ایتالیا، معاون وزیر خارجه تاجیکستان، مشاور رییس‌جمهور لبنان، رییس مجلس اعلای اسلامی عراق و.. از سخنرانان این نشست بودند.  وزیر خارجه کشورمان در افتتاحیه این کنفرانس گفت: اگرچه داعش و دیگر گروه‌های تروریستی طی یکی دو سال اخیر شکست‌های مرگباری را متحمل شده و پروژه خلافت داعش متوقف گردیده و دستگاه اداری و نظامی آنها در حال متلاشی شدن است، اما سازمان ترور داعش و گروه‌های مشابه آن هنوز فعالند. محمدجواد ظریف حفظ انسجام ملی و تمامیت ارضی کشورهای منطقه را ضرورتی تردیدناپذیر عنوان کرد و گفت: تحرکات قومی و طایفه‌ای در سوریه و عراق با گرایش‌های جدایی‌طلبی خطری برای منطقه  و جهان است و باید با درایت مسئولان ملی، محلی و گفت‌وگو بر پایه احترام به حاکمیت ملی تمامیت ارضی و قوانین اساسی این تحرکات به همگرایی و همکاری تبدیل شود.وی با بیان این‌که مسابقه تسلیحاتی نمونه‌ای از رقابت‌های مخرب است، ادامه داد: میانگین هزینه‌های نظامی همسایگان ما در منطقه خلیج فارس نسبت به تولید ناخالص داخلی از بالاترین‌ها در سطح جهانی است. در سال گذشته کشورهای شورای همکاری خلیج فارس مجموعا 116 میلیارد دلار صرف بودجه‌های نظامی کرده‌اند چنین اقدامی هم موجب تنش می‌شود، به بی‌اعتمادی دامن می‌زند و هم موجب هدر رفتن سرمایه‌های حیاتی مردم منطقه و پر کردن جیب‌های یغماگرایان سازنده تسلیحات مرگبار می‌شود. وی گفت:در شرایطی که منطقه ما با طیفی از مشکلات حاد مانند تروریسم، افراطی‌گری، بحران‌های زیست محیطی همچون گرد و غبار و خشکسالی، تشدید مهاجرت و ضعف دولت‌ها در پاسخگویی به مطالبات مردم مواجه است، رقابت مخرب تسلیحاتی و تنش بین همسایگان به معنی تحمیل هزینه‌های بیشتر به ملت‌های منطقه و موجب تشدید بیش از پیش این مشکلات خواهد بود. 
تلاشهای ناکارآمد آمریکا
در ادامه سید عباس عراقچی در این کنفرانس با اشاره به تلاش‌های آمریکا در ناکارآمد کردن برجام گفت: بیش از یک سال است که رییس‌جمهور آمریکا با تمام تلاش خود در پی این است که برجام را از بین ببرد .به گزارش ایسنا، معاون وزیر خارجه با اشاره به این که در چند روز آینده باید رییس‌جمهور آمریکا بار دیگر طبق برجام  تعلیق تحریم ها علیه  ایران را تمدید کند و برخی از احتمال ها مبنی بر این است که این کار توسط ترامپ انجام نشود، افزود: ممکن است جامعه بین الملل در چند روز آینده به این نتیجه برسد که آمریکا از برجام خارج شود. جامعه بین‌الملل باید برای این مرحله آمادگی داشته باشد .این دیپلمات ارشد کشورمان افزود: حرکت آمریکا در راستای از بین بردن برجام است. ما در ایران  برای هر سناریویی آمادگی داریم .وی تاکید کرد: در صورت تحقق چنین موضوعی جامعه بین الملل و منطقه ما بیشتر از این موضوع ضررمی کند چرا که یک تجربه موفقی در عرصه بین‌المللی از بین می‌رود .وی تاکید کرد : منطقه ما بدون برجام  به منطقه امن‌تری تبدیل نمی‌شود .سید عباس عراقچی با بیان اینکه ترامپ در تلاش است که یک تجریه موفق بین‌المللی را تبدیل به یک تجربه شکست خورده کند و این موضوع هم برای نظام بین‌الملل و هم نظام عدم اشاعه و همچنین امنیت منطقه‌ای خطر بزرگی است، ادامه داد: برجام تنها تجربه حل و فصل مسالمت آمیز یک بحران و یک درگیری در زمان معاصر است و شاید ما در وضعیت کنونی هیچ نمونه مشابه دیگری مثل آن را سراغ نداشته باشیم. در برجام یک بحرانی که بیش از ده سال به طول انجامیده بود از طریق مذاکره و گفت‌وگو  حل شد و این درسهایی را برای همه ما دارد. این دیپلمات ارشد کشورمان ادامه داد: مهمترین درس آن این است که هنوز می‌توان به موضوع مذاکره و گفت‌وگوی دیپلماتیک امید داشت و مشکلات پیچیده را از این طریق حل کرد.رئیس ستاد برجام در وزارت خارجه افزود: آمریکایی‌ها نقش منفی بازی  می‌کنند و می‌خواهند برجام را به یک تجربه شکست خورده تبدیل کنند واین موضوع منطقه ما را به جای بهتری نمی‌رساند.
هشدار به آمانو 
در همین رابطه رییس سازمان انرژی اتمی در تماس تلفنی با مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی درخصوص عواقب بدعهدی و نقض احتمالی تعهدات برجام ازجانب دولت امریکا هشدار داد. بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی به صدا و سیما در این باره گفت: علی اکبر صالحی در این تماس تلفنی خطاب به یوکیا آمانو تاکید کرد که در صورت اجرا نشدن تعهدات برجام از جانب آمریکا، جمهوری اسلامی ایران تصمیماتی اتخاذ می‌کند که می‌تواند بر روند کنونی همکاری‌های ایران با آژانس تأثیرگذار باشد.


محمدرضا عارف:
رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان با یادآوری اینکه در دولت احمدی‌نژاد مظلومیت آقای هاشمی بیشتر نمایان شد، تاکید کرد: برای آقای هاشمی در این کشور باید همیشه نقش مادر را تلقی کنیم نه دایه. مادر سکوت می‌کند و از منافع فرزند خود در کوتاه‌مدت برای حفظ منافع بلندمدت او می‌گذرد و این رفتار هاشمی در مقابل تخریب‌ها برای من طبیعی بود. جز این هم از آقای هاشمی انتظار نداشتم و اگر جز این عمل می‌کرد دیگر آقای هاشمی نبود.
محمدرضا عارف در گفتگو با ایلنا افزود: افراد تأثیرگذار باید آماده هر گونه هجمه باشند. قرار نیست این افراد تصمیمی بگیرند یا اظهارنظری کنند که همه با آن ۱۰۰درصد موافق باشند، بنابراین شاید می‌توان گفت هجمه‌ها با تأثیرگذاری افراد متناسب است. وی با تاکید براینکه متأسفانه در جامعه ما روی اخلاق و فرهنگ خیلی کم کار کرده‌ایم گفت: انتظار نداریم در یک جامعه اسلامی این شیوه عمل شود که به خدوم‌ترین افراد هجمه وارد شود. این واقعیتی است که باید بپذیریم. آقای هاشمی همیشه نگاهش به مسائل نگاهی ملی بود، به خصوص شاید در این دهه اخیر خیلی فراجناحی حرکت می‌کرد و شاید مهم‌ترین دغدغه‌اش منافع ملی بود و موضع‌گیری‌ها و سکوت و تحملش را در این مسیر ارزیابی می‌کنم. این مسیر هم به مذاق برخی افرادی که آقای هاشمی را منسوب به خط و جریان خود می‌دانستند، خوش نمی‌آمد. ایشان با هوشیاری و تیزهوشی که داشت می‌خواست خود را فراتر از دو جریان اصلی کشور تعریف کند و این هم کار درستی بود و ما همواره به افرادی که بتوانند فراجناحی حرکت کنند و در شرایط خاص روی تلطیف روابط و همگرایی ملی تأثیرگذار باشند، نیاز داریم و انصافاً آقای هاشمی این نقش را از دهه ۸۰ به بعد خیلی خوب انجام داد.
وی در مورد فاصله گرفتن جامعه روحانیت مبارز از هاشمی گفت:دلیل فاصله گرفتن یک جریان از یک شخصیت را باید از افراد همان جریان سؤال کرد که البته من با شناختی که از آقای هاشمی داشتم، معتقدم خطی دیدن آقای هاشمی اشکالی بود که ریشه آن هم در دولت دوم آقای هاشمی بود. تلقی عده‌ای این بود که ایشان در دولت دوم خود مقداری از جریان چپ به سمت راست غلتیده و تعدادی از وزرای چپ را برداشت و جای آنها وزرای راست را قرار داد. شاید در سال ۷۲ تلقی این بود که آقای هاشمی تعامل خود را با جریان چپ کمتر کرده است. نماینده تهران در مجلس افزود:قبل از این سال، آقای هاشمی تعامل خوبی با هر دو جریان داشت و خود را فراجناحی تلقی می‌کرد چون الگوی ایشان هم امام بود اما در دولت دوم این اعتقاد ایجاد شد که ایشان از جریان چپ قدری فاصله گرفته و این از انتخاب وزرای ایشان بود. قطعاً ایشان هم دلایل خاص خود را داشت اما در مقاطع بعد تلاشش این بود که خود را قدری فراتر از جناح‌ها ببیند و شاید می‌خواست قدری عملکرد خود در دولت دومش در برابر نیروهای چپ را جبران کند. هر گاه خود من حضورم در صحنه‌های ملی را با ایشان مطرح می‌کردم ایشان حضور من را تأیید می‌کرد. شاید عملکرد جریان راست و این واقعیت که یک جریان نمی‌تواند به تنهایی کشور را به سامان برساند ایشان را مقداری فراجناحی‌تر کرد، به خصوص در دهه ۸۰ و از سال ۸۴ به بعد این ویژگی ایشان بیشتر نمایان شد. البته جریان اصلاحات همواره به آقای هاشمی احترام می‌گذاشت و احترامی که ما به آقای هاشمی می‌گذاشتیم ربطی به زمان نداشت، چه قبل از دهه ۸۰ و چه بعد از آن. 


قاسمی بی تفاوتی شورای امنیت به اعتراض آمریکا را تشریح کرد؛
سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به جلسه شورای امنیت درباره اعتراض‌ها در ایران گفت: این جلسه گویای شکست دیگری افزون بر شکست‌های دیگر ترامپ بود.به گزارش ایسنا، بهرام قاسمی در نشست خبری گفت: برگزاری جلسه درباره مسایل داخلی کشورها که با یک نه بزرگ مواجه شد شکستی بود در ادامه شکست های ترامپ در سطح جهان و نه فقط در سیاست خارجی آمریکا یا منطقه و ایران. سخنگوی وزارت خارجه، در مورد اقدام چین در ممنوعیت سرمایه‌گذاری در ایران گفت: ما طی سالیان گذشته و امروز همکاری‌های بسیار گسترده‌ای با چین داریم البته این همکاری‌ها و گستردگی آن بدان معنا نیست که مشکلاتی در مقاطعی بین موسسات، شرکت‌ها و دستگاه‌های ذیربط رخ نمی‌دهد. سخنگوی وزارت خارجه اضافه کرد: اطلاع ندارم و فکر هم نمی‌کنم که کسی شرکت‌های چینی را در رابطه با ایران محدود کرده باشد و برای آنها محدودیت و تهدیدی قائل شده باشد لذا فکر می‌کنم اگر مشکلاتی هم باشد به تفاهماتی برمی‌گردد که می‌تواند بین این شرکت‌ها وجود داشته باشد و احتمالا توافقی در بخش‌های مشخصی حاصل نشده است لذا نباید آنها را به همه روابط ایران و چین تعمیم داد. قاسمی در رابطه با برخی اخبار غیرواقع و ناصحیح در مورد ماهیت سفر و دیدار آقای ظریف با سه وزیر اروپایی عضو گروه 1+5 و خانم موگرینی، تاکید کرد: آنچه از سوی برخی رسانه‌های وابسته به رژیم صهیونیستی مطرح شده به عمد و با اهداف مشخص دروغ و قلب واقعیت است. ما با اروپا روابط سازنده و مستمری داریم و دیالوگ و تماس به طور مرتب بین ما و آنها وجود دارد. وی ادامه داد: با توجه به نزدیکی زمان تمدید تعلیق تحریم‌های آمریکا علیه ایران در چارچوب برجام در 13 ژانویه،‌ خانم موگرینی از آقای ظریف و سه وزیر اروپایی (انگلیس،‌فرانسه و آلمان) دعوت کردند تا نشستی درباره برجام و تحولاتی که می‌تواند در روزهای بعد از 13 ژانویه اتفاق افتد، با یکدیگر صحبت کنند. این سفر در اواخر هفته جاری انجام می‌شود و کاملا مرتبط با برجام است و آنچه در اخبار گفته شده است که در این نشست قرار است درباره مسائل داخلی ایران صحبت شود به طور مشخص دروغ و با اهداف خاص دیگری است.
قاسمی تاکید کرد:‌ دعوت انجام شده از سوی خانم موگرینی و به ابتکار شخص ایشان در رابطه با برجام است. در عین حال ما همواره از هر فرصت و دیداری در رابطه با بیان مواضع و اظهارنظر در رابطه با مسائل منطقه‌ای و جهانی استفاده می‌کنیم اما در رابطه با این دیدار بحث اصلی و فلسفه نشست برجام است.
قاسمی در پاسخ به این که اگر تحریم‌های جدید علیه ایران در روزهای آینده تصویب شود و یا ترامپ پایبندی ایران را اعلام نکند، واکنش ایران به این تصمیمات چه خواهد بود، گفت: درباره 22 دی ماه یا 13 ژانویه پیش داوری نداریم و صبر می‌کنیم ببینیم آن روز چه اتفاقی می‌افتد.وی تاکید کرد: آنچه در ایران از گذشته مدنظر و مورد توجه بوده این است که پیش‌بینی همه سناریوهای احتمالی برای هرگونه وضعیت روی میز ایران است و ما برای هر نوع شرایطی آمادگی داریم و به تناسب تصمیمات آمریکا در وقت مشخص اعلام می‌کنیم.