باروری ابرها در دستور کار شورای عالی آب قرار گیرد
معاون اول رییس جمهوری گفت: دبیرخانه شورای عالی آب موضوع باروری ابرها و استفاده از منابع آب ژرف را در دستور کار جلسات کمیته تخصصی شورا قرار دهد.
اسحاق جهانگیری گفت: مدیریت مصرف آب باید به دستور کار جدی و دائمی همه دستگاه های اجرایی کشور تبدیل شود تا با همت و مشارکت همگانی، از مشکلات ناشی از کمبود منابع آب عبور کنیم.
معاون اول رییس جمهوری همچنین با تاکید بر اینکه کمیته تخصصی شورای عالی آب نیز باید فعال تر از گذشته وارد میدان شود، تصریح کرد: دبیرخانه شورای عالی آب مباحث اصلی را در جلسات کمیته تخصصی شورا با حضور نمایندگان دستگاه های مرتبط مورد بررسی قرار دهند و توافقات لازم را برای مصوبات پیشنهادی حاصل کنند تا زمینه سرعت بخشیدن به روند سیاست گذاری و تصمیم گیری ها درجلسات شورای عالی آب فراهم شود.
وی با اشاره به گزارش رییس سازمان هواشناسی کشور در جلسه مبنی بر کاهش 58 درصدی بارش کل کشور در بلند مدت و کاهش 35 درصدی این شاخص نسبت به سال گذشته، اظهار داشت: با توجه به کاهش میزان بارش ها، باید برای مدیریت عرضه و تقاضای آب تصمیمات جدی اتخاذ کنیم و تدابیر ویژه ای برای مدیریت مصرف آب در بخش های مختلف شرب، کشاورزی و صنعت بیندیشیم.
جهانگیری از وزارت نیرو و سازمان هواشناسی کشور خواست با توجه به اینکه خشکسالی تقریباً به وضعیت ثابت کشور در چند سال اخیر تبدیل شده است، با اطلاع رسانی دقیق به مردم در خصوص کاهش بارش ها، آحاد جامعه را به مشارکت جدی در مدیریت مصرف آب و همکاری با دولت دعوت کنند.
معاون اول رییس جمهوری افزود: البته دولت نیز از تمام ابزارها و راهکارهای موجود برای تامین آب استفاده خواهد کرد و دانش و تجربیات جهانی در این زمینه را نیز بکار خواهد گرفت تا آب شرب مناسب همواره در اختیار مردم قرار گیرد.
وی از دبیرخانه شورای عالی آب خواست موضوع باروری ابرها و نیز استفاده از منابع آب ژرف را نیز در دستور کار جلسات کمیته تخصصی شورا قرار دهد تا امکان تامین آب از اینگونه روش ها نیز مورد بررسی قرار گیرد. 
جهانگیری در ادامه جلسه با اشاره به گزارش مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور مبنی بر وجود تنش آب در برخی شهرها، خاطر نشان کرد: لازم است وزارت نیرو تمام پیش بینی های لازم را برای تامین آب شرب شهرهایی که با تنش آبی مواجه هستند انجام دهد و سازمان برنامه و بودجه نیز مکلف است اعتبارات مورد نیاز در این زمینه را فراهم کند.
رضا اردکانیان وزیر نیرو نیز در این جلسه با اشاره به پر رنگ شدن چالش آب در سطح جهان از آغاز قرن 21،‌گفت: مدیریت منابع و کیفیت آب از موضوعات پراهمیت جهانی است و عملکرد دولت ها در این زمینه معرف سطح توسعه یافتگی کشورها قلمداد می شود.


مدیرعامل شرکت ملی گاز از آمادگی بصره برای دریافت گاز کشور تا پایان سال خبر داد و افزود: گاز صادراتی به بصره در مرز شلمچه آماده شده و این شهر برای دریافت گاز تا 2 ماه آینده اعلام آمادگی کرده است.
حمیدرضا عراقی درباره صادرات گاز ایران به عراق برای تامین خوراک دو نیروگاه برق در بغداد و بصره اظهار داشت: پایانه شلمچه برای صادرات گاز به بصره در نظر گرفته شده و تزریق گاز به خط لوله صادراتی اهواز - شلمچه انجام شده است.
وی ادامه داد: به محض آمادگی طرف عراقی، صادرات گاز ایران به بصره آغاز می‌شود که مانند قرارداد بغداد، قابلیت صادرات روزانه 25 میلیون متر مکعب وجود دارد.


عضو سندیکای برق با بیان اینکه تا پیش از این ترانسفورماتورهای ویژه نیروگاه‌های بادی از خارج وارد می‌شد و حالا ایران جزو کشورهای صادر کننده این ترانس‌ها قرار گرفته است، گفت: وزارت نیرو برای ۲۰ نیروگاه تولید برق کشور درخواست ۲۰ ترانسفورماتور ۳ فاز داده است که موجب جلوگیری از خروج ۸۰ میلیون دلار از کشور خواهد شد. فتحی‌پور با بیان اینکه ترانسفورماتورهای توربین بادی تولید داخل دارای کیفیت گروه A جهانی است و با نمونه های خارجی آن قابلیت رقابت کامل دارد، اظهار کرد: حتی دربعضی از پارامترهای طراحی و کیفی نسبت به نمونه مشابه ساخته شده توسط شرکت های اروپای غربی دارای مزیت هایی از جمله پایین بودن جهش حرارتی حداکثر روغن است.


شرکت انرژی دولتی سوناتراک الجزایر سرمایه‌گذاری در پروژه‌های اکتشاف نفت و گاز طبیعی در عراق را مورد مطالعه قرار خواهد داد. وزارت عراق در بیانیه‌ای با اشاره به اظهارات وزیر نفت عراق، و مصطفی قیتونی، وزیر انرژی الجزایر که روز یکشنبه وارد بغداد شد، از تمایل الجزایری‌ها برای سرمایه گذاری در بخش نفت و گاز این کشور خبر داد. وزیر نفت عراق با اشاره به پروژه‌های ویژه برای توسعه ثروت گازی این کشور، گفت: هیات الجزایری دیدارهایی با شرکت‌های انرژی عراقی خواهد داشت تا گام‌های قاطعی به سوی امضای یک توافق همکاری با سوناطراک برداشته شود.  عراق همچنان بخشی از گازی که به همراه نفت خام در میادین این کشور استخراج می‌شود را می‌سوزاند.


با پرداخت ۲۶۰ میلیون یورو برای تکمیل پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس محقق می‌شود
رییس کمیسیون انرژی مجلس از افتتاح فاز دوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس تا پایان سال جاری خبر داد.
فریدون حسنوند با اشاره به سفر اعضای کمیسیون انرژی به استان هرمزگان، گفت: اعضای کمیسیون به دعوت نمایندگان و استاندار هرمزگان در این استان حضور یافتند و ضمن بازدید از فاز اول پالایشگاه ستاره خلیج فارس از فاز دوم این مجموعه نیز بازدید کردند.
حسنوند بیان کرد: پالایشگاه ستاره خلیج فارس یکی از افتخارات ملی در خودکفایی تولید بنزین، جلوگیری از واردات و خروج ارز از کشور است.
وی عنوان کرد: وزارت نفت وعده داده است که واحد «ترین ۲» پالایشگاه ستاره خلیج فارس وارد مدار خواهد شد و تولید کنونی بنزین این مجموعه دو برابر خواهد شد.
رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه زمان بهره برداری فاز دوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس از سوی مسئولان پیش از پایان سال ۹۶ عنوان شده است، افزود: با افتتاح فاز دوم، تولید پالایشگاه به دو برابر افزایش می یابد و این افزایش سهم مهمی در خودکفایی کشور در تولید بنزین و جلوگیری از واردات بنزین ایفا می کند.
پرداخت ۲۶۰ میلیون یورو برای تکمیل پالایشگاه ستاره خلیج فارس
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرد: اعطای وام ۲۶۰ میلیون یورویی، مصوب صندوق توسعه ملی، برای تکمیل فازهای پالایشگاه ستاره خلیج فارس تایید شد. به نقل از وزارت نفت، علیرضا صادق‌آبادی در نشست مشترک با اعضای کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی و مدیران صنعت پالایش کشور گفت: ظرفیت تولید پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس که هم اکنون یک سوم آن محقق شده است، باید تا پایان سال ۹۷ تکمیل شود، به همین منظور اعطای یک وام ۲۶۰ میلیون یورویی تایید شده که قرار است به این پالایشگاه اختصاص یابد. وی افزود: پالایشگاه ستاره خلیج فارس تنها پالایشگاه دنیاست که ظرفیت تولید ۳۶ میلیون لیتر بنزین یورو ۵ را دارد. ممکن است پالایشگاهی با ظرفیت خوراک بیشتر از ۳۶۰ هزار بشکه نفت در دنیا وجود داشته باشد، اما پالایشگاه ستاره خلیج فارس به دلیل این‌که از خوراک میعانات گازی استفاده می‌کند، ۷۵ درصد این خوراک به محصول باکیفیت تبدیل می‌شود که نمونه ندارد. این در حالی است که پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس و پالایشگاه نفت بندرعباس در مجموع ۵۰ درصد تولید بنزین کشور را در اختیار دارند.  مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با بیان این‌که ما از سال آینده  برای واردات بنزین ردیف بودجه‌ای نداریم، عنوان کرد: باید هرچه سریع‌تر به صادرکننده بنزین تبدیل شویم.
این مقام مسوول با بیان این‌که به همین منظور و همچنین باهدف پرداخت بدهی پیمانکاران و سازندگان این پروژه از صندوق توسعه ملی درخواست وام داشته‌ایم، گفت: رئیس جمهوری نیز با این درخواست وزارت نفت موافقت کرده، اما برای این‌که این تقاضا هرچه زودتر عملیاتی شود به همکاری و همراهی مجلس نیاز است. محمدعلی دادور، مدیرعامل پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس نیز در این نشست گزارشی از نحوه تثبیت تولید بنزین یورو۵ در این پالایشگاه ارائه داد و گفت: همه تیم مدیریتی، عملیاتی و کارکنان این پالایشگاه سعی کرده‌اند در مدت زمان کوتاهی و بدون صرف هزینه، فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس را تکمیل و تولید مستمر بنزین یورو ۵ را تثبیت کنند.
وی به برخی چالش‌ها از جمله مشکلات ترخیص کالاهای مورد نیاز پالایشگاه ستاره خلیج فارس از گمرک اشاره کرد و افزود: انتظار داریم اعضای کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ما را در حل این مشکلات یاری کنند.

آخرین وضعیت نفتکش ایرانی سانحه دیده
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از پیدا شدن جسد یکی از مفقودین حادثه برخورد نفتکش ایرانی با کشتی باری چینی خبر داد.
به نقل از ایسنا، محمد راستاد معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به حادثه برخورد نفتکش ایرانی با کشتی باری چینی در آبهای چین و مفقود شدن ۳۲ پرسنل نفتکش ایرانی اعلام کرد: اقدامات برای انتقال این جسد به شانگهای و شناسایی هویت آن در حال انجام است.
راستاد بر ادامه جست‌وجو برای پیدا کردن سایر مفقودین تاکید و اظهار کرد: عملیات اطفاء و امداد ادامه دارد اما حجم حریق و انفجار در تمام مخازن کشتی به میزانی است که عملیات امدادرسانی را با سختی و مشکل مواجه کرده است اما کماکان عملیات ادامه دارد.
به گفته وی، خاموش کردن حریق نفتکش به دلیل وزش باد سخت شده است. از سوی دیگر شعاع باد به گونه‌ای است که کشتی‌های کمکی نمی‌توانند به این نفتکش آتش گرفته از شعاع چند صد متری نزدیک شوند.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی که در شبکه خبری تلویزیونی سخن می‌گفت افزود: مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی برای حضور در محل حادثه به بندر شانگهای اعزام شده و به زودی در مراحل امداد و بررسی سانحه حضور خواهد یافت.

*آخرین وضع نفتکش حادثه‌دیده در آب‎های سرزمینی چین تشریح شد
سیروس‎ کیان ارثی دوشنبه (۱۸ دی ماه) درباره نفتکش حادثه دیده تحت مدیریت این شرکت در آب‌های سرزمینی چین اظهار کرد: به دلیل ادامه آتش و وجود گازهای سمی ناشی از حریق، امکان دسترسی  و ورود به داخل کشتی فراهم نیست.
وی با بیان این که با وجود وضع فعلی کشتی و آسیب‎های وارده به آن، احتمال غرق شدن آن اندک است، اضافه کرد: در حال حاضر ۲  فروند کشتی شرکت ملی نفتکش و یک فروند کشتی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با نظارت و مدیریت مرکز جست‌وجو و نجات شانگهای به طور مستمر عملیات جست‌وجو و یافتن دریانوردان مفقود شده را ادامه می‎دهند.
عضو هیئت مدیره شرکت ملی نفتکش ایران با بیان این که در نتیجه این اقدامات، صبح امروز پیکر یک دریانورد مجهز به لباس ویژه نجات پیدا شد، تصریح کرد: این موضوع بیانگر آن است که خدمه نفتکش احتمالا فرصت استفاده از وسایل نجات را داشته‎اند.
وی درباره هویت این فرد گفت: اقدامات لازم برای شناسایی و احراز هویت وی در حال انجام است.
کیان‌ارثی ادامه داد: با وجود حضور تیم کارشناسی شرکت ملی نفتکش ایران از زمان وقوع حادثه در شانگهای، یکشنبه شب تیم جدیدی متشکل از کارشناسان این شرکت و سازمان بنادر و دریانوردی به منظور پیگیری امور مربوط به کشتی حادثه دیده به منطقه اعزام شد. وی گفت: کمیته اضطراری شرکت ملی نفتکش ایران از زمان وقوع حادثه در این شرکت تشکیل شد و ۲۴ ساعته عملیات امداد و نجات را تحت کنترل و نظارت دارد و آخرین اخبار و اطلاعات موثق را به اطلاع خواهد رساند. کشتی نفتکش سوئزمکس حامل میعانات گازی پس از برخورد یک فروند کشتی فله‎بر چینی با آن در ساعت ۲۰ شنبه شب (۱۶ دی ماه) در ۱۵۸ مایلی آب‌های شرقی چین دچار حادثه و حریق شد. در اثر این سانحه ۳۲ خدمه این نفتکش مفقود شدند که عملیات امداد و نجات برای یافتن آنها همچنان ادامه دارد.