لزوم تشکیل معاونت گردشگری دریایی در سازمان بنادر و دریانوردی
قاسم احمدی لاشکی نماینده مردم نوشهر، چالوس و کلاردشت، ضمن اعلام تشکیل فراکسیون بنادر، دریانوردی و توسعه صنایع دریایی در یک‌سال گذشته در سازمان بنادر؛ پیشنهاد تشکیل معاونت گردشگری دریایی را در آن سازمان داد و گفت: طرح یک فوریتی اصلاح قانون رفع موانع تولید و تقویت بخش خصوصی و ظرفیت‌های آن در بنادر کشور پیگیری می‌شود.
به گزارش تجارت به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، قاسم احمدی‌لاشکی نماینده دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در بیان کمک‌هایی که مجلس در توسعه بنادر شمالی و جنوبی کشور و افزایش قدرت رقابت‌پذیری حمل‌و‌نقل دریایی ایران با بازار بین‌المللی خواهد داشت، به ارائه نکاتی پرداخت. در برنامه ششم توسعه که تدوین و ابلاغ شد، طی جلسات متعددی قبل از تصویب آن، چشم‌انداز پنج سال آتی بنادر کشور ترسیم شد و بر اساس آن نیز برنامه توسعه بنادر و استفاده از ظرفیت‌های آن در برنامه ششم موردتوجه قرار گرفت و اعمال شد. در مواد ۴۸ تا ۵۱ برنامه ششم توسعه، آنچه که برای تقویت بنادر کشور نیاز بود، نوشته و تدوین شد. اما انتظار برای اصلاح قانون رفع موانع تولید و تقویت بخش خصوصی ما باقی ماند که بر اساس آن سازمان بنادر نیز از ظرفیت‌های بخش خصوصی می‌توانست استفاده بهتری داشته باشد. اصلاح ماده ۵ قانون برنامه ششم توسعه و رفع موانع تولید از موارد مهمی است که در مجلس پیگیری خواهد شد و به دنبال آن هستیم تا طرح یک فوریتی را با موضوع اصلاح قانون رفع موانع تولید و تقویت بخش خصوصی آماده کنیم و در مجلس شورای اسلامی آن را به تصویب برسانیم. حجم آب در کشور ایران بسیار بالاست و ایران مرزهای دریایی مناسبی دارد که باید بتواند از ظرفیت‌های آن در تولید اشتغال استفاده لازم را ببرد. متاسفانه در ایران نتوانستیم از اشتغال زایی بنادر کشور استفاده مناسبی ببریم و در عین حال، اقتصاد دریا محور و دریا پایه نیز تا امروز محقق نشده است. سهم ایران در بهره‌مندی از ظرفیت‌های دریایی کشور، ناچیز است و به نسبت کشورهایی که از این حوزه استفاده می‌کنند ایران باید کارهای اساسی را در دستور کار قرار دهد.
احمدی‌لاشکی جدی‌ترین گام را برای تحقق اقتصاد پایدار دریامحور، آموزش از کتاب‌های درسی عنوان کرد و افزود: ما باید از حوزه مدارس و کتاب‌های درسی بحث تحقق اقتصاد پایدار دریامحور را آغاز کنیم. همچنین استفاده از ظرفیت‌های گردشگری دریایی از دیگر اقدامات جدی است که باید به دنبال تحقق آن باشیم. وی پیشنهاد تشکیل معاونت گردشگری دریایی را در سازمان بنادر و دریانوردی داد و گفت: اگر هم نیاز به قوانین جدید باشد در این رابطه مجلس شورای اسلامی آمادگی کامل دارد.

تاثیر بار روانی لایحه بودجه 97 بر حباب نرخ مسکن
سخنگوی کمیسیون عمران مجلس، از تاثیرپذیری بازار مسکن از لایحه بودجه ۹۷ کل کشور خبر داد و گفت: با توجه به مخالفت‌های صریح نمایندگان با پیشنهاد رشد نرخ حامل‌های انرژی امکان تحمیل گرانی به بازار مسکن وجود ندارد.
به گزارش تجارت، صدیف بدری در گفت وگو با خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به گرانی کاذب نرخ خانه های نقلی در ماه اخیر، گفت: بار روانی لایحه بودجه 97 کل کشور بر حباب نرخ مسکن تاثیر داشته است.
سخنگوی کمیسیون عمران مجلس، با بیان اینکه پیشنهاد افزایش 50 درصدی نرخ حامل های انرژی در لایحه بودجه 97 کل کشور در وضعیت کنونی بازار مسکن موثر بوده است، افزود: پیش بینی مردم این بوده که با تصویب نهایی رشد 50 درصدی نرخ حامل های انرژی ملزومات ساختمانی نیز درگیر گرانی خواهند شد از این رو بار روانی حاصل از آن حباب قیمتی در این بازار را رقم زد.
نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه هر چند لایحه بودجه 97 کل کشور مصوب نشده و به طور حتم با تغییرات اساسی همراه خواهد بود، تصریح کرد: متاسفانه جو روانی حاصل از پیشنهادهای موجود در لایحه وضعیت بازار مسکن را تا حدی متشنج کرد به نحوی که اکنون بازار واحدهای با متراژ کم درگیر تلاطم قیمتی است. وی همچنین با اشاره به گرانی مصالح ساختمانی در چندماه اخیر، گفت: یکی از عوامل دیگری که به گرانی در بازار مسکن دامن زد رشد قیمت مصالح ساختمانی اعم از میلگرد، سیمان، ماسه و غیره بود که در نتیجه آن قیمت نهایی ساختمان نیز افزایش یافت.
این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه روند گرانی مصالح ساختمانی هزینه تمام شده سازه ها را افزایش داده است، افزود: با شرایط فعلی بازار مسکن وضعیت ویژه ای به نسبت سال های قبل را تجربه کرده و حباب قیمتی در متراژهای مختلف رخ داده است.

راه آهن استان گیلان هر چه سریعتر به شبکه سراسری ریلی کشور وصل شود
به گزارش تجارت به نقل از خبرگزاری خانه ملت، غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی در دیدار با عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی گفت: حدود 40 درصد جمعیت گیلان در شهر رشت ساکن هستند و این ضرورت ایجاب می‌شود که به مسائل این شهر در ابعاد مختلف بیشتر توجه شود. باید زیرساخت‌های رشت تقویت و ناوگان حمل و نقل عمومی این شهر ارتقا یابد، همچنین یکی دیگر از مسائل شهرستان رشت بحث رسیدگی به مسائل زباله‌های شهری است. باید راه آهن استان گیلان هر چه سریعتر به شبکه سراسری ریلی کشور وصل شود و جاده‌های این شهرستان تعریض شود، همچنین مسائل مسکن مهر شهرستان رشت مورد رسیدگی قرار گیرد.
عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در این نشست گفت: بحث بازآفرینی شهری نیز در شهرستان رشت باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد. در کنار توسعه معابر شهری با توجه به موقعیت استان گیلان، باید در این استان حمل و نقل ریلی بیشتر توسعه یابد تا از فشار بر جاده‌ها کاسته شود.


احمد مجیدی مدیر عامل انجمن خیرین راه و ترابری، گفت: طی دو سال گذشته حدود ۱۷۵ میلیارد تومان در مناطق محروم هزینه شده است. همچنین خیرین راه و ترابری طی سال‌های ۹۴ تا ۹۵ مبلغ ۸۰ میلیارد تومان در پروژه‌های مناطق کمتر توسعه یافته مشارکت داشته و هزینه کرده‌اند.طی دو سال گذشته ۸۸۱ کیلومتر پروژه راه‌سازی در مناطق کمتر توسعه یافت احداث شده است. انجمن کار طراحی، نظارت و تامین قیر پروژه‌ها را از طریق ادارات کل راه و شهرسای استانها و اداره کل راه روستایی شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل و نقل هماهنگی می‌کند و اگر خیرین فاقد پیمانکاران واجد شرایط احداث راه باشند در بکارگیری پیمانکاران واحد شرایط نیز به آنها کمک می‌کند.
یک قطار کانتینری از ایستگاه راه آهن آک یایلای ترکمنستان وارد خاک ایران شد که در حال انجام سفر آزمایشی در مسیر کشورهای چین- قزاقستان- ترکمنستان- ایران است. این قطار مجهز به واگن کانتینری که روز 28 دسامبر 2017 از شهر چانگشای استان هونان چین عازم این سفر شده حامل کالاهای مصرفی است و قصد دارد قابلیت‌های زیرساختی این مسیر برای برقراری رفت و آمدهای دائمی را مورد ارزیابی قرار دهد. اعزام این قطر از مسیر چنگشا (چین)- آلتین یول (قزاقستان)- بولاشاک- سرحتیاکا (ترکمنستان)- آک یایلا- اینچه بورون (آیران)- تهران یک اتفاق مهم در زمینه حمل و نقل منطقه‌ای کالا به شمار می‌رود. 
 موسسه صندوق پس انداز کارکنان راه‌آهن جمهوری اسلامی در اطلاعیه‌ای از عرضه ۱۰درصد سهام شرکت راه‌آهن حمل‌ و ‌نقل (سهامی عام) در بازار بورس خبر داد و اعلام کرد که عرضه این سهام در دی‌ماه امسال صورت می‌گیرد. در این اطلاعیه آمده است که تعداد محدودی سهام شرکت راه‌آهن حمل‌ ونقل حداکثر 400 سهم به ارزش تقریبی 150 تا 200 هزارتومان برای هر نفر از سوی موسسه پس‌انداز کارکنان راه آهن به کلیه کارگزاری‌ها عرضه شده است. با توجه به سود آوری خوب این سهام پیش‌بینی می‌شود پس از عرضه در مدت کوتاهی به فروش برسد، لذا همکاران در شرکت راه‌آهن باید ابتدا کد بورسی را دریافت کنند.
آخوندی با اشاره به تخصیص ردیف بودجه‌ای؛
گروه راه و مسکن: شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه چهاردهم شورا در سال جاری، تشخیص داد که طرح ارایه شده برای باغات کن به ویژه شبکه پیشنهادی و پهنه کاربری پیشنهاد شده، مغایرت اساسی با طرح جامع دارد و با اجرای آن باغات کن تخریب خواهد شد، لذا شورای‌عالی در جلسه چهاردهم خود از ایجاد دسترسی‌های پیشنهادی طرح تفصیلی که خود زمینه‌ساز، تغییراتی در ساختار باغات منطقه کن می‌شود و همچنین ساخت و سازها حتی در حداقل‌ها به شدت ممانعت کرد.اما سوالی که در این میان مطرح می‌شود این است که با توجه به اینکه نگاه حاکم بر شهرداری‌ها در دهه گذشته و در دوره پیشین، عمدتا بر درآمدزایی در امر ساخت و ساز متکی بوده است، لذا تصمیمات شورای‌ عالي شهرسازي و معماري در حفظ باغات کن تا چه اندازه ضمانت اجرایي دارد و چه الزامی برای شهرداری‌ها ایجاد‌می‌کند؟ که در این‌باره محمدسعید ایزدی دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران  مطرح کرد: مصوبات شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران لازم الاجرا است و عدم اجراي مصوبات و سرباز زدن از آن تخلف محسوب مي‌شود. در خصوص مصوبه اخير شوراي عالی شهرسازي مخالف خروج ساکنان محلی کن از محل سکونت فعلی‌شان است، اما تاكيد حفاظت و تلاش براي جلوگيري از تخريب باغات اين منطقه است. اجرایی‌نشدن برخی مصوبات شورای‌عالی در دوره‌های پیشین توسط شهرداری تهران به این دلیل بوده است که اساسا در دوره پیشین شهرداری، نگاه به محدوده‌ها به عنوان یک فرصتی برای تامین منابع مالی بود و شهرداری در دوره گذشته با مصوبات مختلف در صدد تغییر کاربری و تغییراتی در ساختار مناطق مختلف برمی‌آمد. هم اکنون اگرچه تعامل مناسبی با شهرداری جدید وجود دارد، اما به هیچ‌عنوان نمی‌خواهیم فضا را برای بروز چنین تخلفاتی فراهم کنیم. لذا هرگونه ساخت و ساز در محدوده باغات را ممنوع اعلام کردیم.
مغایرت مصوبه کمیسیون ماده ۵ با طرح‌های بالادستی
به گزارش خبرنگار روزنامه تجارت، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در چهاردهمین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در سال جاری، در بررسی طرح ساماندهی و صیانت از باغات کن (مصوب کمیسیون ماده ۵) با تاکید بر این مطلب که مصوبه کمیسیون ماده ۵ با طرح‌های بالادستی مغایرت اساسی دارد، گفت: این موضوع در سال ۹۳ در شورای‌عالی شهرسازی و معماری مطرح شد. با توجه به اینکه باغات کن، آخرین باقی‌مانده‌های فضاهای سبز پیرامون تهران است، صیانت از آن‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد. باید از تخلفات جلوگیری کرد. در حال‌حاضر شاهد وارونگی هوا و آلودگی بیش از حد هوای پایتخت هستیم که همه این‌ها نشان می‌دهد در مورد محیط‌ زیست مسئولیت ما جدی است و باید غیرقابل سکونت بودن شهر را به دلیل آلودگی بیش از حد هوا و همچنین حمل و نقل عمومی ناکافی مورد بازنگری قرار دهیم و به بهبود آن کمک کنیم.
بارگذاری در باغات تهران ممنوع شد
وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: در مورد بارگذاری‌های بیشتر در باغات شهر تهران و به ویژه باغات کن، تاکید می‌کنم که شورای‌عالی با هرگونه بارگذاری اعم از سبک و سنگین مخالف است. رئیس شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران با یادآوری اینکه بیش از سه دهه است که شهرداری‌ها مسیر بی‌قانونی را طی کرده‌اند، افزود: در پنج سال گذشته، بارگذاری‌های بیش از اندازه در منطقه یک تهران، آن منطقه را به مرحله بحرانی کشانده است. به همین دلیل نیز با اجازه بارگذاری حتی اندک در باغات کن که تنها باقی مانده فضای سبز تهران هستند به شدت مخالفیم. زیرا معتقدیم که این کار، قانونی کردن تخلف است و شاهد آن وضعیتی است که در نقاط مختلف پایتخت رخ داده است. بر اساس تصمیم شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، باغات کن تبدیل به پارک عمومی می‌شود.
*سکونت۶۵۰ هزار نفر در منطقه یک تهران
وزیر راه و شهرسازی ضمن انتقاد از بارگذاری‌های بیش از اندازه در مناطق مختلف تهران به منطقه یک اشاره کرد و گفت: قرار بود در ۲۰سال آینده منطقه یک، جمعیتی ۳۵۰ هزار نفر داشته باشد، اما هم‌اکنون ۶۵۰ هزار نفر جمعیت دارد و این‌ها همان تخلفات اندکی است که به مرور وضعیت شهر را بحرانی کرد.
٢٠٠پروانه تخلف ساختمانی پیرامون حرم مطهر رضوی
عضو کابینه دولت دوازدهم گفت: در مشهد و در پیرامون حرم مطهر امام رضا (ع) تنها در ٣٥٠ هکتار ٢٠٠ پروانه ساختمانی تخلف وجود دارد و با این واقعیت‌های تلخی که وجود دارد مشخصا شورای عالی شهرسازی با اجازه تراکم بیشتر مخالف است. فهم ما از باغداری مشارکتی، موضوعی که توسط مشاور طرح ارایه شده است ساخت و ساز است و تجربه نیز آن را ثابت کرده است و به همین دلیل با آن مخالفیم. در سال ۹۳ پیشنهاد دادیم تا از مدل قانون ملی شدن جنگل‌ها استفاده کنیم و قانونی را برای باغات کن تدوین کرده و برای تصویب به مجلس ببریم تا اراضی که قرار است براساس مصوبه شورای‌عالی تبدیل به پارک عمومی شود در مجلس تبدیل به قانون شود. درسال ۹۳ تصمیم داشتیم تا با کمک شهرداری وقت لایحه صیانت از باغات کن و تبدیل آن به پارک عمومی را تعریف کنیم که هم اکنون برای اجرای آن اقدام خواهیم کرد.
باغات کن؛ آخرین فرصت تنفس‌ جمعیت ۱۰ میلیون نفری تهران
آخوندی با تاکید بر اینکه باغات کن، آخرین فرصت تنفس‌ تهران با جمعیتی حدود ۱۰ میلیون نفر است، گفت: نمی‌توانیم صیانت از باغات کن را تنها به طرح یک استان و یک محله محدود کنیم بلکه باید موضوع فوق را به صورت ملی دنبال کنیم. در حال حاضر دولت به شهرداری تهران، سالیانه ۴۵۰۰ میلیارد تومان کمک می‌کند که می‌تواند در قبال این کمک، صیانت از باغات کن و  تبدیل آن به پارک عمومی را نیز مطالبه کند. در عین‌حال، می‌تواند کمک‌های خود را به شهرداری تهران، مشروط به ارتقای حمل و نقل عمومی و بهبود وضعیت محیط ‌زیست کند.
کمک 50 هزار میلیاردی دولت به شهرداری تنها در  پل صدر هزینه شد!
رئیس شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران گفت: اشکال کار این است که دولت در ۱۲ سال دوران مسئولیت آقای قالیباف بر شهرداری تهران ۵۰ هزار میلیارد تومان به شهرداری تهران کمک کرد و به جای اینکه آن کمک‌ها تبدیل به کیفیت بخشیدن به حمل و نقل عمومی و بهبود محیط‌زیست پایتخت شود تبدیل به پل صدر شد که مورد انتقاد ما است. معتقدم صیانت از باغات کن آنقدر اهمیت دارد که باید ردیف بودجه برای حفظ آن اختصاص پیدا کند و ما در سیستم اجرایی تلاش می‌کنیم تا اینکار را محقق کنیم.
آخوندی با اشاره به اینکه نباید حفظ باغات کن را محدود دید و آن را به یک محله محدود کرد، گفت: صیانت از باغات کن، به دلیل اهمیت پایتخت، موضوعی ملی است و باید این نکته را مدنظر قرار دهیم که در این مورد داریم برای پایتخت سیاستگذاری می‌کنیم.
راه‌حل‌ درهای پشتی تبدیل به فساد می‌شود
وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: تهران به عنوان پایتخت ایران ارزش آن را دارد که در مورد اصلاح و ارتقای کیفیت زندگی در این کلان شهر، منابع اجرای آن را از ردیف بودجه عمومی اختصاص بدهیم و باید این نکته را مدنظر قرار دهیم که راه‌حل های درهای پشتی در مورد آینده پایتخت تبدیل به فساد می‌شود.
وی مغایرت اصولی و اساسی مصوبه کمیسیون ماده ۵ را در مورد باغات کن با طرح‌های بالادستی اعلام کرد و گفت: دبیرخانه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران، لایحه تبدیل باغات کن به پارک عمومی را تدوین می‌کند.
کمک مالی دولت به شهرداری تهران برای حفظ باغات کن 
همچنین آخوندی در حاشیه برگزاری چهاردهمین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در سال جاری در جمع خبرنگاران، درباره آخرین تصمیم شورای‌ عالی درباره طرح ساماندهی و صیانت از باغات کن (مصوب کمیسیون ماده ۵)، گفت: از شهرداری تهران خواسته بودیم تا براساس قانون در کمیسیون ماده ۵ این موضوع را بررسی کرده و برای آن طرح تفصیلی تهیه کند که امروز طرح تفصیلی پیش‌بینی شده برای شهر تهران که مربوط به سال ۹۵ و مدیریت پیشین شهرداری تهران است، به جلسه شورای عالی آمد و بر روی آن بحث شد. این شورا آنچه را که کمیسیون ماده ۵ پیشنهاد داده بود، نسبت به طرح مصوب قبلی طرح جامع، مغایرت اساسی دانست و آن طرح را به طور کلی رد کرد و از شهرداری خواست تا موضوع را مجدد در کمیسیون ماده ۵ مطرح کند و طرح جدیدی ارایه دهد.
رئیس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در بیان دلایل رد طرح تفصیلی در مورد باغات کن، گفت: مفهوم پارک عمومی که پیش‌تر در شورای‌عالی مطرح شده بود در طرح تفصیلی تبدیل به واحدهای باغی شده بود که بر اساس آن امکان ساخت و سازهای بسیار سبک را فراهم می‌کرد. اما با توجه به تجربه‌ای که ما در طی دو دهه گذشته در تهران داریم، شاهد بودیم که همین مجوزهای ساخت و سازهای سبک در باغات شمال تهران موجب از بین رفتن و نابودی تمامی باغات شد به همین دلیل شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران نسبت به هرگونه ساخت و ساز در باغات تهران حتی سبک در باغات مناطق مختلف تهران بویژه این منطقه را مغایر با طرح جامع اعلام و مجوز هر گونه ساخت و ساز در این مناطق را غیر قانونی اعلام کرد.
اعتراض شورای‌عالی شهرسازی به عملکرد ۱۰ ساله شهرداری
آخوندی ادامه داد: شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران نسبت به عملکرد ۱۰ ساله شهرداری تهران به شدت معترض است که کمک‌هایی که در طی یک دهه به شهرداری تهران انجام شد تبدیل به اتوبان‌هایی همچون صدر و غیره شد که در واقع نه تنها حمل و نقل عمومی و محیط زیست را بهبود نبخشید و باعث ارتقای آن‌ها نشد، بلکه تاثیر منفی نیز داشت. وقتی شهر تهران با گرفتاری‌هایی از جمله حمل و نقل عمومی ناکافی و همچنین آلودگی بحرانی هوا، روبه‌روست، دولت باید کمک‌هایی که به شهرداری تهران ارایه می‌دهد را جهت‌دار کند، بنابراین می‌تواند از شهرداری و شورای شهر تهران بخواهد که در مقابل کمک‌هایی که ارایه می دهد، اهداف مشخصی را به سرانجام برساند.


معاون فنی و زیربنایی شرکت راه‌آهن اعلام کرد که طبق برنامه‌ریزی انجام شده از سوی این شرکت راه‌آهن از سه نقطه جدید به متروی تهران متصل خواهد شد. به گزارش روزنامه تجارت به نقل از ایسنا، مازیار یزدانی در نشست خبری صبح دیروز، اظهار کرد: درکنار اتصال متروی تهران به ایستگاه مرکزی فعلی راه‌آهن برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده تا شبکه راه‌آهن از طریق دیگر ایستگاه‌ها نیز به متروی تهران متصل شود. در این راستا ایستگاه جدیدی در شهرری ساخته خواهد شد که فرآیند تملک اراضی آن به پایان رسیده و انتظار داریم با نهایی شدن ساخت این ایستگاه امکان اتصال مستقیم آن با مترو فراهم شود. در کنار آن ایستگاه جوانمرد قصاب نیز به عنوان یکی دیگر از طرح‌های راه‌آهن در دستور کار قرار گرفته و در این راستا برای نخستین بار یک ایستگاه ریلی زیرزمینی در این محدوده از تهران ساخته خواهد شد. در کنار آن در ترمینال جنوب نیز ایستگاه راه‌آهنی فعال می‌شود تا برای نخستین‌بار در یک مجموعه ترکیبی از قطار، مترو و اتوبوس در کنار یکدیگر قرار بگیرند.
 ساخت ۲۳۰۰ پروژه ریلی توسط راه‌آهن
معاون فنی و زیربنایی شرکت راه‌آهن با بیان این‌که در حال حاضر ۲۳۰۰ پروژه ریلی از سوی راه‌آهن در دست ساخت است، تصریح کرد: این پروژه‌ها می‌تواند از پروژه‌های کوچک تا ابرپروژه تقسیم‌بندی شود. سه طرح مهم راه‌آهن سریع‌السیر تهران – قم – اصفهان، برقی سازی تهران – مشهد و برقی‌سازی گرمسار – اینچه‌برون پروژه‌های بزرگ در دست ساخت از سوی راه‌آهن هستند. یزدانی درباره آخرین وضعیت این سه پروژه مهم توضیح داد: راه‌آهن سریع‌السیر تهران – اصفهان خوشبختانه با گشایش ال سی وارد مرحله خوبی شده هرچند برای سرعت گرفتن آن نیاز به باز شدن یک ال سی جدید وجود خواهد داشت که در صورت نهایی شدن این مساله این راه‌آهن می‌تواند تا پایان دولت دوازدهم به بهره‌برداری برسد. برقی‌سازی تهران – مشهد نیز آخرین مراحل ثبت قرارداد را پشت سر گذاشته و در گرمسار – اینچه‌برون نیز مذاکرات نهایی با روس‌ها در حال انجام است. وی با اشاره به اولویت‌بندی پروژه‌های ریلی از سوی راه‌آهن، اظهار کرد: با توجه به محدودیت‌های موجود در منابع مالی ما این پروژه‌ها را به سه سرفصل ایمنی، محیط زیست و درآمدزایی تقسیم‌بندی کردیم. در حوزه ایمنی خطوط برقی ایران تا پایان سال به ATC یا سیستم کنترل هوشمند قطار متصل خواهد شد یعنی حدود ۸۰۰۰ متر از شبکه ریلی ایران وارد این مدار می‌شود. تنها استثنا‌های باقی‌مانده سه مسیر تهران – شمال، کرمان – زاهدان و اصفهان – شیراز هستند که به دلیل پایین بودن بار ترافیک به سیستم سیگنالینگ متصل نشده‌اند. به گفته معاون فنی و زیربنایی شرکت راه‌آهن در هفته جاری سیستم ATC مسیر بافق به مشهد نیز نهایی خواهد شد. یزدانی با بیان این‌که یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های راه‌آهن قطار‌های حومه‌ای به حساب می‌آیند، توضیح داد: خوشبختانه در این زمینه اقدامات قابل توجهی صورت گرفته و ما توانسته‌ایم خط ۴ مسیر تهران – گرمسار را به پیشرفتی جدی برسانیم و می‌توان انتظار داشت که از این مسیر تا ابتدای سال ۱۳۹۷ بهره‌برداری شود. در متروی پرند نیز توافقاتی انجام شده تا بتوان از مسیر آن برای قطار‌های حومه‌ای بهره برد و به این ترتیب زمان راه‌اندازی مسیر را کاهش داد. در تمام شهر‌های بزرگ ایران بحث قطار‌های حومه‌ای به طور جدی پیگیری می‌شود و یکی از اصلی‌ترین پروژه‌های در دستور کار ما قطار حومه‌ای ساری به بابل است.
لزوم اتصال سایپا به شبکه ریلی
وی یکی دیگر از اولویت‌های راه‌آهن را اتصال به چشمه‌های اصلی بار قلمداد کرد و گفت: در این زمینه حدود هزار میلیارد تومان پروژه با پیش بینی ۴۵۰ کیلومتر ریل‌کشی در دستور کار است، اما تاکنون به ۱۲ نقطه باری اصلی وصل شده‌ایم و مابقی پروژه‌ها نیز پیگیری می‌شوند. یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های ما اتصال سایپا به شبکه ریلی است که این موضوع ۱۰ میلیارد تومان هزینه ریل‌کشی و ۴۰ میلیارد تومان هزینه تملک اراضی دارد که امیدواریم با مشارکت این شرکت خودروساز امکان اتصال راه‌آهن به سایپا فراهم شود.
معاون فنی و زیربنایی شرکت راه‌آهن درباره آخرین وضعیت تحویل ریل ملی به راه‌آهن نیز گفت: خوشبختانه در جریان مذاکراتی که با ذوب‌آهن داشتیم بنا شد یک طرف هندی به عنوان مشارکت‌کننده به این عرصه وارد شود و در زمینه‌های مختلف از جمله تامین مالی و کنترل کیفیت به ذوب‌آهن کمک کند. گام‌های بسیار مثبتی در زمینه‌ی تولید ریل ملی برداشته شده و با یک اهتمام نهایی می‌توان انتظار داشت که این ریل به بهره‌برداری نهایی برسد.

عضو کمیسیون عمران مجلس، گفت: مهاجرت گسترده به شهرها و همچنین ناکارآمدی تسهیلات مسکن برای خرید خانه به افزایش ۱.۶ میلیونی مستاجران در ۵ سال اخیر منجر شده است.
به گزارش روزنامه تجارت، حمید بنایی در گفت وگو با خبرگزاری خانه ملت، با انتقاد از افزایش تعداد مستاجران در طی سال‌های اخیر طبق سرشماری نفوس و مسکن سال گذشته، گفت: افزایش 1.6 میلیونی مستاجران در 5 سال اخیر رقم بسیار بالایی است که عوامل بسیاری در آن دخیل است.
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه یکی از دلایل عمده رشد اجاره نشینی در سال‌های اخیر مهاجرت از روستاها به شهرها بوده است، افزود: ناتوانی در خرید خانه در کلانشهرها اجاره نشینی را افزایش داده است.
حاشیه نشینی از تبعات مهاجرت از روستاها به شهرها است
نماینده مردم گناباد و بجستان در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه رفع مشکلاتی همچون اشتغال و مسکن در روستاها می‌تواند مشکل مسکن در شهرها را مرتفع کند، تصریح کرد: تا زمانی که روستاها از امکانات شهری تهی باشند تمایل به مهاجرت و در نتیجه تبعات آن همچون رشد اجاره نشینی دامن کشور را خواهد گرفت. بنایی با بیان اینکه حاشیه نشینی در اطراف کلانشهرها از تبعات دیگر بی توجهی به روستاها است، گفت: دولت برای حل بسیاری از معضلات شهری که اقتصادی کشور را درگیر مشکلات عدیده کرده باید نگاه خود را به روستاها کرده و توزیع امکانات در آن مناطق را تقویت کند. 
این نماینده مردم در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه بازار اجاره مسکن درگیر حرف‌های شعاری و بدون عمل شده است، افزود: متاسفانه تسهیلات دهی در حوزه مسکن نیز کافی نبوده زیرا اگر کافی بود قدرت خرید مردم افزایش یافته و به این ترتیب بازار اجاره رونق نمی گرفت.
 گرانی در بازار اجاره‌بها محتمل است 
بنایی با بیان اینکه دولت باید سازوکار مشخصی برای ساماندهی بازار مسکن در نظر بگیرد، گفت: با ادامه وضعیت فعلی هر روز بر تعداد مستاجران افزوده شده و به این ترتیب با افزایش تقاضا گرانی نیز بر بازار اجاره‌بها محتمل است. باید شرایط به گونه ای سیاست گذاری شود که در ابتدا بازگشت به روستا و مهاجرت معکوس در دستور کار قرار بگیرد و پس از آن تسهیلات ارزان با هدف تقویت قدرت خرید مردم ارایه شود تا به این ترتیب نیاز به تامین مسکن به روش اجاره نباشد. از تبعات بی توجهی به تعداد مستاجران در کشور افزایش شغل‌های کاذب به علت مهاجرت به کلانشهرها است که به طور حتم پیامدهای نامناسبی برای کشور به همراه خواهد داشت از این رو دولت باید هر چه سریع‌تر برنامه مشخصی برای بهبود وضعیت بازار مسکن به ویژه در حوزه اجاره‌داری ارایه کند.
ربط دادن افزایش قیمت مسکن به لایحه بودجه 97 بی معنا است
بنایی با اشاره به عوامل تاثیرگذار در رشد معاملات مسکن در ماه اخیر، گفت: کاهش نرخ سود بانکی در حوزه خرید مسکن گام مثبتی برای خانه دار شدن زوج‌های جوان بود. عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه تعدیل نرخ سود بانکی تبعات منفی برای بازار مسکن نیز به همراه داشته است، افزود: همزمان با تسهیلات دهی بانک‌ها تقاضا برای خرید خانه‌های نقلی افزایش یافت که در نتیجه آن حباب قیمت‌ها در این واحدها نیز بزرگتر شد. نماینده مردم گناباد و بجستان در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: با کاهش نرخ سود بانکی و در عین حال رشد تسهیلات دهی بانک‌ها در حوزه مسکن تمایل برای خرید واحدهای 50 تا 70 متری بیشتر شده که این موضوع به افزایش حضور دلالان برای کسب سود بیشتر در بازار منجر شده است. بنایی با بیان اینکه همه ساله با افزایش تقاضا قیمت‌ها با رشد نسبی مواجه می شود، تصریح کرد: مهم‌ترین عامل رشد قیمت مسکن در روزهای اخیر بیشتر شدن تقاضا در نتیجه  افزایش سقف تسهیلات و تعدیل نرخ سود بانکی بوده است و ربط دادن آن به لایحه بودجه 97 یا موضوعات دیگر بی معنا است. وی با اشاره به تصویب کلیات لایحه بودجه 97 کل کشور در مجلس، افزود: مجلس هنوز به جمع بندی در خصوص این لایحه نرسیده از این رو نباید حتی از نظر روانی تاثیری در بازار مسکن داشته باشد.