تسليحات و مواد شيميايي نظامي‌ليبي امحا شد
 سازمان منع گسترش سلاح‌هاي شيميايي از پايان يافتن روند امحاي آخرين بخش از سلاح‌هاي شيميايي ليبي خبر داده و اين اقدام را "zفرصتي تاريخي براي ايجاد جهاني امن‌تر" دانست.به گزارش ايسنا، به نقل از شبکه خبري روسيا اليوم، سازمان منع گسترش سلاح‌هاي شيميايي اعلام کرد، امحاي نهايي حدود ۵۰۰ متريک تن از توليدات شيميايي ليبي در تاسيسات ويژه اين کار در شهر مونستر آلمان "فرصتي تاريخي براي امنيت جهاني و خلع سلاح" است.احمد ازومجو، مدير اين سازمان طي بيانيه‌اي اعلام کرد، اين امر پايان عمليات خلع سلاح شيميايي ليبي را مژده مي‌دهد و گامي‌ديگر به سوي تحقق هدف اصلي کشورهاي عضو اين سازمان يعني نابودي کامل و دائم تمامي‌سلاح‌هاي شيميايي است.يک کشتي دانمارکي در تاريخ ۳۰ اوت سال گذشته ميلادي با نظارت سازمان ملل، محموله‌اي شميايي شامل ۲۳ مخزن موادشيميايي را از بندر مصراته ليبي بارگيري کرده و اين موادشيميايي در سپتامبر ۲۰۱۶ به تاسيساتي ويژه انهدام سلاح‌هاي شيميايي در آلمان منتقل شدند.سازمان منع گسترش سلاح‌هاي شيميايي روز پنجشنبه در جشني در مونستر در غرب آلمان امحاي کامل سلاح‌هاي شيميايي ليبي در تاريخ 23 نوامبر سال گذشته را اعلام کرد. البته رهايي کامل از سلاح‌هاي شيميايي باقي مانده در ليبي منوط به نابودي گروه تروريستي داعش در اين کشور است که از زمان سرنگوني معمر قذافي، ديکتاتور سابق ليبي در اين کشور فعاليت داشته و آشوب ايجاد مي‌کنند. برخي از انبارهاي سلاح شيميايي ليبي به دست داعش افتاده است.
 
هشدار تاسک درباره احتمال خروج لهستان از اتحاديه اروپا
رييس اتحاديه اروپا هشدار داد، اگر روزي مشارکت مالي لهستان در بودجه اتحاديه اروپا از مبلغ دريافتي‌اش بيشتر باشد، اين کشور رويه انگليس را پيش خواهد گرفت و اتحاديه اروپا را ترک مي‌کند.به گزارش خبرگزاري راشاتودي، دونالد تاسک، رييس اتحاديه اروپا، نخست وزير سابق لهستان و مخالف حزب حاکم قانون و عدالت (PiS) در اين کشور اظهار کرد: شکي ندارم که يکي از اهداف حزب قانون و عدالت، رها کردن لهستان از بندهاي اتحاديه اروپا است.وي افزود: براي حزب قانون و عدالت، بدون در نظر گرفتن منافعي همچون بازار مشترک، اجراي قانون و امنيت تضمين شده، سود ماندن در اتحاديه اروپا کمتر از مبلغ دريافتي از جانب اين اتحاديه است. تا زماني که ما مشارکت درخور و مناسبي نداشته باشيم، حضور در اتحاديه اروپا به صرفه نيست.لهستان با دريافت مبلغ 10 ميليارد يورو به طور سالانه، بزرگ‌ترين دريافت‌کننده مالي اتحاديه اروپا است اما اين امر مي‌تواند به دنبال کاهش هزينه‌هاي اتحاديه اروپا در بودجه سال‌هاي 2020 تا 2027 يا دستور کميسيون اروپا به اعضايش براي مشارکت بيشتر، تغيير کند. 

جولين آسانژ شهروند رسمي‌اکوادور شد
دولت اکوادور جولين آسانژ را به عنوان شهروند خود پذيرفته و به او تابعيت اکوادور داده است. اين درخواست از دولت بريتانيا که به آسانژ موقعيت ديپلماتيک اعطا کند، از سوي لندن رد شده است.خانم ماريا فرناندا اسپينوزا، وزير خارجه اکوادور، در اين باره گفت که آسانژ در تاريخ ۱۲ دسامبر سال گذشته ميلادي (۲۰۱۷) تابعيت اکوادور را به دست آورده است. خبرگزاري فرانسه گزارش داد که دولت اکوادور پس از اين اقدام از دولت بريتانيا خواسته است آسانژ را به عنوان ديپلمات اکوادور قبول کند و از اين راه براي او مصونيت ديپلماتيک قائل شود. گفته مي‌شود که دولت بريتانيا با اين درخواست دولت اکوادور مخالفت کرده است. در صورت موافقت بريتانيا آسانژ مي‌توانست با پايان دادن به دوران پناهندگي خود در سفارت اکوادور، با مصونيت ديپلماتيک خاک بريتانيا را ترک کند و دستگير نشود.



مدل تازه انرژي براي جهان درحال توسعه
زماني که بحث درباره مبارزه با آلودگي هوا و تضمين توسعه پايدار اقتصادي چين خود را دريک دوراهي مي‌بيند. به خصوص به اين دليل که اصلاحات در ساختار انرژي و تغيير استفاده از زغال سنگ به جاي انرژي پاک و تغييرات اقتصادي مطرح است. چين ميزان بالايي از انرژي را در ده‌هاي اخير به دليل جمعيت گسترده مصرف کرده است و در آينده با رشد اقتصادي به انرژي بيشتر نياز دارد. درکنار عدم توازن در توزيع منابع در جنوب و شمال و شرق و غرب چين ، تاکيد بر استفاده درست مناطق داراي منابع محدود انرژي بيشتر است و تطبيق تجربه غربي در انرژي تازه را مشکل مي‌کند.درعين حال قابليت انرژي باد و برق چين اين امکان را ايجاد ميکند که مشکلاتي چون هزينه‌هاي بالاي انرژي تازه حل شود. با توجه به شرکت‌هاي صنعتي چيني ، بخش توليد چين قادر است هزينه‌هاي سنگين را برطرف کنند و مدل‌هاي انرژي را شکل دهند. تجربه چين در توسعه منابع تازه انرژي نشانگر آن است که انرژي تازه نه تنها در اختيار ثروتمندان است بلکه نيازمند مقادير بالاي يارانه است اما در متن چين نمونه خوبي براي کشورهاي درحال توسعه چون هند است که از سطح بالاي آلودگي هواي رنج مي‌برند و قادر به توليد انرژي پاک نيستند.
ترجمه: فاطمه مهتدي


رانش زمين و سيل باعث مرگ 17 نفر در جنوب کاليفرنيا شده است. به گزارش نيويورک تايمز، رانش زمين و سيل در کاليفرنيا سبب مرگ و زخمي‌شدن تعدادي ازساکنان اين منطقه شده است. هزاران نفر از اهالي جنوب کاليفرنيا نيز مجبور به ترک خانه‌هاي خود شده‌اند. رانش زمين در جنوب کاليفرنيا که به دليل بارش باران سنگين تاکنون جان 17 نفر را گرفته و سبب مجروح شدن حداقل ۲۵ نفر شده است. به علت جاري شدن سيل و رانش زمين در جنوب کاليفرنيا در پي بارش بارانهاي شديد صدها خانه زير آوار مانده و پل‌ها به باتلاق‌ها مبدل شدند.کاليفرنيا ماه گذشته نيز درگير مرگبارترين آتش‌سوزي در اين منطقه در يک قرن گذشته بود که ده‌ها کشته و مجروح برجاي گذاشت. ايالات متحده امريکا در سال‌هاي گذشته شاهد بيشترين ميزان حوادث طبيعي در تاريخ خود بوده است. نابودي درختان بعلت آتش سوزي‌هاي جنگلي که ايالت کاليفرنيا را مدتهاست تحت تاثير قرار مي‌دهد و نيز کاهش مقاومت خاک موجب رانش زمين در اين منطقه مي‌شود. طوفان‌هاروي، طوفان ايرما و طوفان ماريا از نمونه‌هاي اين حوادث طبيعي هستند. 
لغو سفر ترامپ به لندن
رئيس جمهوري آمريکا سفر خود به لندن براي افتتاح سفارت‌خانه جديد آمريکا در اين شهر را به دليل آنکه از محل اين سفارتخانه و هزينه آن ناراضي بود، لغو کرد.به گزارش اينديپندنت، دونالد ترامپ، رييس جمهور آمريکا در توييتر خود نوشت، دليل آنکه سفرم به لندن را لغو کردم، اين است که حامي‌اقدامات دولت باراک اوباما (رئيس جمهوري سابق آمريکا) در فروش سفارتخانه‌ ايالات متحده در لندن نيستم. اين مکان شايد در بهترين جاي لندن قرار داشت و بهترين سفارتخانه اين شهر بود اما به قيمت بسيار اندک و تنها براي ساخت يک سفارتخانه جديد در مکان بدي در اين شهر به قيمت1.2 ميليارد دلار فروخته شد. آنها مي‌خواهند من روبان را قيچي کنم، نه! ترامپ قصد داشت در ماه فوريه 2018 به لندن سفر کند اما اين سفر را به خاطر نارضايتي از اينکه نمي‌تواند با ملکه انگليس ديدار کند، لغو کرد.


 بعد از مذاکرات اوليه طولاني مدت بين احزاب متحد مسيحي و سوسيال دموکرات، صبح ديروز توافق اوليه‌اي جهت تشکيل مجدد ائتلاف بزرگ در آلمان بين احزاب شکل گرفت. در اين مدت طولاني احزاب بر سر مسائل مورد اختلاف از جمله مسئله مهاجرت، مالي و ماليات شهروندان بحث‌هاي زيادي را با هم داشتند. بر اساس توافق انجام شده سران احزاب متحد مسيحي و حزب سوسيال دموکرات تصميمي‌براي افزايش ماليات‌ها نگرفتند. بر خلاف تصميم حزب سوسيال دموکرات نرخ ماليات بر درآمد هم نبايد افزايش يابد. همچنين درباره مسئله بازنشستگي توافقاتي به دست آمد.همچنين بر اساس توافقات اوليه انجام شده درباره مسئله مورد اختلاف الحاق خانواده‌هاي پناهندگان به آن‌ها نيز در آينده بايد بنا بر دلايل انسان دوستانه تصميم گيري شده و تعداد آن به حداکثر هزار مورد در ماه محدود شود.رسانه‌هاي آلماني از خروج شرکاي مذاکره کننده از محل مذاکرات خبر مي‌دهند و اينکه در چهره‌هاي آن‌ها رضايتمندي ديده مي‌شود. برخي سياستمداران احزاب متحد مسيحي و سوسيال دموکرات از روند خوب مذاکرات سخن گفتند.حالا مقامات احزاب متحد مسيحي و سوسيال دموکرات مي‌خواهند اعضاي خود را براي پذيرش مذاکرات رسمي‌جهت تشکيل مجدد ائتلاف بزرگ متقاعد کنند.
 معاون وزير امور خارجه سوريه با انتقاد شديد از دي‌ميستورا وي را به جانبداري از کشورهاي عرب حوزه خليج‌فارس متهم کرد. او از آمريکا و ترکيه نيز خواست نيروهايشان را از خاک سوريه خارج کنند. به گزارش خبرگزاري رسمي‌سوريه (سانا)، فيصل مقداد، معاون وزير امور خارجه سوريه در نشست گفت‌وگو محوري که از سوي سازمان "اتحاديه جوانان انقلاب" برگزار شده بود، اظهار داشت: قانون اساسي سوريه را تنها مي‌توان در خاک کشور تدوين کرد و بايد به قانون اساسي فعلي که يکي از به روزترين قانون اساسي‌هاي جهان است، احترام گذاشته شده و رعايت شود، اگر ملاحظات و انتقاداتي درباره اين قانون اساسي وجود داشته باشد، مي‌توان آنها را طبق ماده ۱۵۰ همين قانون با توافق مردم سوريه مورد بررسي و اصلاح قرار داد.معاون وزير امور خارجه سوريه در ادامه تاکيد کرد: دمشق بر مشارکت در تمامي‌نشست‌ها و فعاليت‌هايي که با هدف دستيابي به راه حلي براي بحران اين کشور برگزار مي‌شود مانند مذاکرات آستانه و ژنو تاکيد دارد. در هشتمين دوره مذاکرات ژنو هياتي از مخالفان سوريه مورد حمايت رياض پيش‌شرط‌هايي را براي حل بحران سوريه تعيين کردند که اين امر از سوي دمشق مردود بوده و هرگز پذيرفته نخواهد شد.وي  افزود: برخي کشورها مي‌خواهند از اين کنفرانس‌ها و نماينده‌هاي بين‌المللي در امور سوريه براي اهداف سياسي خود سوءاستفاده کنند.
 منابعي در عربستان اعلام کردند که دولت اين کشور مديريت شرکت هلدينگ «گروه بن‌‌لادن» را برعهده مي‌گيرد و در حال رايزني براي مصادره بخشي از سهام اين غول ساختمان‌سازي است.به گزارش ايلنا به نقل از رويترز، برخي منابع در عربستان سعودي،  اعلام کردند، دولت عربستان سعودي مديريت «گروه بن‌لادن» را برعهده مي‌گيرد و در حال رايزني براي انتقال بخشي از سهام اين شرکت هلدينگ به دولت است.اين در حالي‌ست که «بکر بن‌لادن» رئيس شوراي مديريتي «گروه بن‌لادن» و برخي از اعضاي خانواده بن‌لادن، در اوايل اکتبر توسط مقام‌هاي سعودي به اتهام فساد بازداشت شدند.گروه بن‌لادن، يک شرکت هلدينگ و خوشه‌اي عربستان است که در زمينه ساخت و ساز بناها و ساختمان‌هاي تجاري، توسعه زيرساخت‌هاي شهري، راه‌سازي و احداث فرودگاه، همچنين ساخت نيروگاه و کارخانجات صنعتي فعاليت مي‌کند. اين شرکت هلدينگ، که در فاجعه منا مقصر شناخته شده بود، اکتبر سال گذشته تبرئه شد و قراردادهاي جديدي با دولت منعقد کرد. اين منابع، که خواسته‌اند به دليل حساسيت سياسي و تجاري اين موضوع، هويت‌شان فاش نشود، اظهار داشتند که دولت سعودي دست خود را بر روي گروه بن‌لادن گذاشته است تا اين اطمينان را حاصل کند که اين گروه در راستاي برنامه‌هاي توسعه عربستان فعاليت مي‌کند. 
براي سومين سال رقم خورد؛
گروه بين الملل – فاطمه مهتدي: از روز شنبه بسياري از بانک‌هاي اروپا اطلاعات مشتريان دريافت کننده وام را به شخص يا گروه ثالث ارائه خواهند داد.به گزارش فايننشال تايمز، دسترسي شرکت‌هاي رقيب يا فروشندگان خرده فروش يا ديگر وام دهندگان به اطلاعات حساب مشتريان امکان پذيرخواهد شد. اين سياست گذاري بيانگر تغييرات بسيار بزرگ در بانک‌هاي مختلف اروپايي است.به گفته يکي از روئساي بانک‌هاي بزرگ نروژ تهديد تسلط شرکت‌هاي بزرگ چيني مورد توجه بانک‌هاي اروپايي بوده است. اين هفته دومين سرويس پرداخت مرکزي اروپايي با نام (PSD2) در اين قاره فعال مي‌شود و فرصت ورود شرکت‌هاي فن آوري به اين بخش مالي را فرآهم مي‌کند. اين امر باعث رقابتي شديد بين شرکت‌هايي چون گوگل، فيس بوک و آمازون خواهد بود تا از صنعت بانکي به نفع خود استفاده کنند. همچنين خطر حمله به اين سرويس خدماتي بيشتر خواهد بود. علاوه بر اجازه دسترسي به اطلاعات مشتريان چنين بانک‌هايي درباره توازن حساب و نحوه پرداختي‌ها و دريافت وام مشتريان به ديگر شرکت‌ها اطلاعات خواهد داد. انگليس اجراي قوانين "بانکداري باز" را آغاز کرده است که باهدف بهبود رقابت با ديگر بانک‌ها، انگليس با اعمال فشار بر 9 وام دهنده بزرگ بريتانيايي در پذيرش اين ايده  تاکید کرده بود. 8 بانک از 9 بانک انگليسي نسبت به اين تغيير ابراز آمادگي کردند و براساس اين قوانين کارمندان بانک اجازه ارائه اطلاعات مشتريان به شرکت‌هاي ثالث را دارند. بانک ايرلند تنها بانکي است که هنوز آماده اجراي اين قانون نيست. شرکت‌هاي ثالث بايد از سوي مقامات مالي اجازه داشته باشند که به اطلاعات مشتريان دسترسي پيدا کنند. انتظار مي‌رود 12 شرکت از 40 شرکت که تاکنون تقاضاي دسترسي به اطلاعات مشتريان را ارائه کردند اجازه رسمي‌بگيرند.اگرچه اين قوانين در کشورهاي بلژيک، هلند و لهستان تا سال 2019 اجرا خواهد شد.مقامات اتحاديه اروپا معتقدند اين امر باعث تغيير در بخش مالي خواهد شد. خدمات پرداخت پول که در اتحاديه اروپا و منطقه اقتصادي اروپا اجرا خواهد شد با هدف افزايش رقابت بانک‌هاي اروپايي و حضور در صنعت خدمات مالي موسسات غيربانکي شکل گرفته است.
اميد بانک‌هاي اروپايي پس از برگزيت
بانک‌ها و موسسات مالي پيشنهاد کمک به دولت انگليس براي پرداخت غرامت براي ماندن در بازاريکپارچه اروپا را دادند. به گزارش بي بي سي، بانک‌هاي انگليس پس از برگزيت قابليت فروش خدمات مالي در اتحاديه اروپايي را نخواهند داشت. برخي از منابع معتقدند دولت ترزا مي‌تصميم دارد تا براي باقي ماندن در بازار يکپارچه کسري بودجه اتحاديه اروپا را که به دليل برگزيت رخ داده بپردازد. بسياري از کارشناسان معتقدند با خروج انگليس از اتحاديه اروپا بسياري از بانک‌هاي مطرح از شهر لندن به ديگر شهرهاي اروپايي خواهند رفت.درحال حاضر موسسات مالي انگليسي خارج از اتحاديه اروپا به دنبال دسترسي به بازارهاي سرمايه اروپايي هستند.قابل ذکر است باوجود جدايي از انگليس از اتحاديه اروپا بانک‌هاي اروپايي اجازه فعاليت در انگليس را خواهند داشت اما اتحاديه اروپا به موسسات مالي خود نسبت به ماندن در انگليس هشدار داده است.آينده خدمات مالي و بانکي در اين روزها به عنوان يکي از مهمترين موضوعات مورد بحث ميان مذاکره کنندگان انگليسي و اروپايي بوده است.خدمات مالي يکي از بخش‌هاي بسيار مهم در اقتصاد انگليس را تشکيل مي‌دهد و سالانه ميلياردها دلار درآمد مالياتي را براي دولت به همراه داشته است.درصورتي که بخش مالي اقتصادي شهر لندن با خروج بانک‌هاي بين المللي روبرو شود هزاران نفر در اين بخش بيکار خواهند شد. دولت ترزا مي‌تاکنون به توافق رسيده تا نزديک به 40 ميليارد يورو براي جدايي از اتحاديه اروپا پرداخت کند درعين حال انتظار مي‌رود براي باقي ماندن در بازار يکپارچه انگليس مجبور به پرداخت هزينه سنگين تري باشد. درصورتي‌که انگلستان نتواند با اتحاديه اروپا به توافق برسد، روابط تجاري انگلستان و اتحاديه اروپا طبق قوانين سازمان تجارت جهاني خواهد بود که به هر دو طرف اجازه مي‌دهد که براي کالاها تعرفه وضع کنند، ورود و خروج کالا را کنترل کنند. البته اين شرايط بسياري موارد و مسائل ديگر را حل نشده باقي مي‌گذارد.
افزايش ارزش يورو
 ارزش يورو براي سومين سال به بالاترين سطح خود يعني بيش از 0.8 درصد رسيد. به گزارش فايننشال تايمز اين امر به دليل خبر توافق احزاب سوسيال دموکرات و دموکرات مسيحي آلمان براي تشکيل ائتلاف در اين کشور پس از گذشت ۳ ماه و نيم از انتخابات پارلماني در آلمان بود.اين رشد قابل توجه به ارزش يورو نتيجه سياستگذاريهاي سختگيرانه بانک مرکزي اروپا است که دراوايل سال جاري اعلام کرد همچنان به اين روند ادامه خواهد داد. رويترز گزارش داد، در حالي که انتظار مي‌رفت روند خريد دارايي به تدريج و طي چند ماه کاهش يابد، بانک مرکزي اروپا اعلام کرد خريد ماهانه اوراق قرضه را از اول ژانويه سال ۲۰۱۸ به نصف (معادل ۳۰ ميليارد يورو) کاهش خواهد داد.اين بانک اعلام کرده بود نرخ‌ها تا زمان پيشرفت مناسب برنامه‌ها بدون تغيير باقي خواهند و همين مساله باعث شد تا سرمايه‌داران تصور کنند نرخ‌هاي بهره دست کم تا اواخر سال ۲۰۱۹ خيلي تغيير نخواهد کرد. با اين حال طي دو هفته اخير، برخي از مقامات بانک مرکزي پيشنهاد کرده‌اند برنامه ۲.۵۵ تريليون يورويي خريد دارايي در ماه سپتامبر سال ۲۰۱۷ به پايان رسد که زمينه را براي نخستين افزايش در نرخ بهره از سال ۲۰۱۱ فرام مي‌کند.بازاربورس فرانکفورت با 0.2 درصد رشد و ديگر بازارهاي اروپايي نيز با افزايش معاملات روبرو شد. فروش اوراق قرضه 10 ساله آلمان نيز بيشتر شده است. دراين ميان آمار مربوط به تورم آمريکا مي‌تواند به سرعت سرمايه گذاري بيشتر در يورو و بازارهاي اروپايي کمک کند.بازارهاي سهام اروپايي پس از رشد معاملات وال استريت افزايش داشت. به گزارش رويترز، در حالي که کاهش ارزش دلار موجب شده تا سرمايه گذاران به سمت خريد طلا روي بياورند، قيمت فلز زرد دیروز براي سومين جلسه متوالي افزايش داشت و به بالاترين رقم از ماه سپتامبر تاکنون رسيد. قيمت طلا در مسير ثبت پنجمين هفته افزايشي قرار گرفته است. بر اساس اين گزارش، قيمت هر اونس طلا ديروز با 0.3 درصد افزايش به 1326 دلار و 68 سنت رسيد. قيمت طلا از ابتداي هفته جاري تاکنون نيم درصد رشد داشته و اين طولاني‌ترين رشد هفتگي از هفته منتهي به 14 آوريل تاکنون است. تقويت يورو معمولا با ارزان تر کردن طلاي ارزش گذاري شده به دلار براي دارندگان ساير ارزها، موجب افزايش تقاضا براي فلز زرد مي‌شود. ديگر عامل تضعيف ارزش دلار انتشار آمارهايي مبني بر کاهش قيمت‌هاي توليد کننده در آمريکا در ماه دسامبر براي اولين بار در طي حدود يک سال و نيم گذشته بوده است. تورم پايين در سطح توليد کنندگان مي‌تواند موجب ترديد فدرال رزرو آمريکا نسبت به افزايش بيشتر نرخ بهره در سال جاري ميلادي شود.