دولت آينده آلمان صادرات سلاح به عربستان را متوقف مي‌کند

بر اساس توافقات اوليه بين احزاب بزرگ آلمان، دولت آينده اين کشور مي‌خواهد صادرات سلاح به شرکت کنندگان در جنگ يمن از جمله عربستان سعودي را متوقف کند.به گزارش روزنامه " تاگس اشپيگل"، احزاب متحد مسيحي و سوسيال دموکرات که اخيرا توانستند در مذاکرات مقدماتي به توافقي جهت تشکيل مجدد ائتلاف بزرگ در اين کشور دست يابند مي‌خواهند در صورت تشکيل چنين دولتي در آلمان صادرات تسليحات به کشورهايي که در جنگ يمن مشارکت مي‌کنند را متوقف کنند.به نوشته اين روزنامه آلماني شايد اين تصميم احزاب، قابل توجه‌ترين نتيجه مذاکرات مقدماتي جهت تشکيل مجدد ائتلاف بزرگ در زمينه سياست امنيتي و خارجي باشد. در بخش صادرات اسلحه توافق اوليه احزاب آمده است که دولت آلمان هيچ گونه صادرات تسليحات به کشورها را تا زماني که در جنگ يمن مشارکت دارند تصويب نخواهد کرد. در اين راستا بخصوص عربستان سعودي مد نظر آلمان است. اين کشور سال‌هاست که از مهم‌ترين وارد کندگان تسليحات آلماني محسوب مي‌شود. عربستان سعودي در راس ائتلاف کشورهايي در منطقه قرار دارد که از سال 2015 جنگ عليه يمن را آغاز کرده اند. اخيرا بسياري از اقشار و گروه‌ها در آلمان از جمله کليساهاي اين کشور توقف صادرات تسليحات به عربستان را درخواست کرده‌اند چرا که عربستان سعودي در حملات هوايي خود عليه يمن از تکنولوژي تسليحاتي آلمان استفاده مي‌کند. توافقي که بين احزاب متحد مسيحي و سوسيال دموکرات درباره توقف صادرات تسليحات به کشورهاي شرکت کننده در جنگ يمن انجام شده است شامل کشورهاي مصر، کويت و امارات هم مي‌شود. اين کشورها نيز حجم بالايي از تسليحات آلماني را به کشور خود وارد مي‌کنند. در مجموع احزاب آلماني توافق کردند که صادرات تسليحات به آلمان را محدود کرده و دستورالعمل‌هاي صادراتي مربوط به سال 2000 را تشديد کنند.

نگراني ماکرون از حضورحزب افراطي در دولت اتريش

رئيس جمهور فرانسه در ديدار با صدر اعظم اتريش حضور حزب افراطي اتريش در دولت ائتلافي جديد اين کشور را نگران کننده خواند. به گزارش گروه بين الملل خبرگزاري تسنيم به نقل از نشريه "فوکوس" آلمان،" سباستين کورس"، صدر اعظم اتريش در ديدار با "امانوئل ماکرون"، رئيس جمهور فرانسه در پاريس بر علاقه خود درباره اصلاحات مد نظر فرانسه براي اتحاديه اروپا تاکيد کرد. وي در کنفرانس مطبوعاتي مشترک با رئيس جمهور فرانسه تاکيد کرد که اين مثبت است که ما در بسياري مسائل يک اشتراک و يک خط و مشي تقريبا برابر داريم.رئيس جمهور فرانسه نيز آشکارا در اين باره سخن گفت که همکاري حزب مردم سباستين کورس با حزب افراطي آزادي اتريش در دولت ائتلافي جديد اين کشور نگراني‌هايي را ايجاد کرده است. وي در عين حال به اين مسئله اشاره کرد که سباستين کورس بر اراده و عزم خود براي پي گيري دستورالعملي که کاملا با ارزش‌هاي اروپايي مطابقت دارد تاکيد کرده است.ماکرون درباره رويکردهاي راستگرايان افراطي که وي نيز در کشورش با آن مبارزه مي‌کند ابراز تاسف کرد.سباستين کورس نيز تاکيد کرد که هر دو کشور عزم و اراده براي تغييرات مثبت در اتحاديه اروپا را دارند. ماکرون هم در عين حال اعتراف کرد که نکاتي وجود دارد که وي و کورس درباره آن اختلاف نظر دارند.

مذاکره انگليس و اسپانيا درباره وضعيت جبل‌الطارق پس از بريگزيت

اسپانيا و انگليس اعلام کردند، نخستين مذاکرات غير رسمي‌خود در ارتباط با بريگزيت و تنگه جبل الطارق را در روزهاي گذشته در مادريد برگزار کردند.به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، اين مذاکره غير رسمي‌با هدف بررسي چگونگي اثر گذاري خروج انگليس از اتحاديه اروپا بر تنگه مذکور که يک شاهراه‌ ارتباط دريايي است، برگذار شد.خط مشي اتحاديه اروپا در مذاکرات براي آينده روابط انگليس با اين ائتلاف به اسپانيا حق وتو بر سر تنگه جبل الطارق داده است.وزارت خارجه اسپانيا در بيانيه‌اي اعلام کرد که مقام‌هاي عالي رتبه اين کشور روز پنجشنبه با هياتي از انگليس ديدار کرده‌تاند البته جزئياتي در اين باره هنوز اعلام نشده است. وزارت خارجه انگليس نيز اعلام کرد که اين ديدار غيررسمي‌سازنده و موثر بود و مقام‌هاي مربوطه از تنگه جبل‌الطارق نيز در اين نشست حضور داشتند و در اين باره مطلع شدند. همچنين انگليس اعلام کرد که از اولويت‌هاي مربوط به اين شاهراه آبي پاي‌بند مي‌ماند.



یادداشت

گزارش ويژه‌

دانکن کلارک فايننشال تايمز

درجريان نمايشگاه الکترونيک لاس وگاس بيشتر شرکت کنندگان حدود 4.500 شرکت از کشور چين بودند. کشور چين به دليل ذخاير زنجيره‌اي خود مدت‌هاست که نقش مهمي‌را در فن آوري جهاني به دست آورده است. اما چين ديگر يک تامين کننده قطعات يا مونتاژکننده نيست. شرکت‌هاي فن آوري چيني به طور گسترده‌اي محصولات خود را در جهان ارائه دادند. شرکت Go Pro آخرين مدل پهباد خود را با تکيه بر سازندگان چيني ساخته است ارزش اين فن آوري‌ها و خدمات مربوط به آن روبه افزايش است. گوگل ، اپل، فيس بوک و آمازون ارزش کلي برابر با 2.8 تريليون دلار دارند. درچين نيز شرکت‌هاي علي بابا و Tencent به ارزش 1 تريليون دلار رسيدند و مقياس بازارهاي چيني بسيار واضح شده است. رويکرد شرکت‌هاي چيني نشان دهنده آن است که چين درحال شکل دادن به آينده فن آوري جهاني است.اگرچه غول‌هاي فن آوري آمريکايي در جهان سلطه يافتند اما شرکت‌هاي چيني شروع به گسترش کردند. هفته گذشته سهام شرکت چيني Didi در برزيل افزايش داشت و بر رقيب آمريکايي خود اوبر برتري داشت. شرکت‌هاي علي بابا و Tencent نيز در هند سرمايه گذاريهاي گسترده‌اي کردند و بر شرکت آمازون فشار آوردند. درحاليکه هر دو کشور خود را براي پيشبرد در هوش مصنوعي آماده کردند. نقش چين به عنوان يک لابراتوار زنده بسيار مهم است. شرکت‌هاي سيليکن ولي از جمله گوگل از اين امر آگاهند. قانون منع مهاجرتي دولت آمريکا براي ورود مهاجران متخصص ممکن است به رشد شرکت‌هاي چيني شود که بايد منتظر نتيجه آن بود.

ترجمه: فاطمه مهتدي

زماني که اشرف غني يک مقام تکنوکرات از بانک جهاني درسال 2014 رياست جمهوري افغانستان را پذيرفت وعده تغيير در کشور و استفاده از نسل جديد افغانستاني‌ها در دولت را داد به گزارش نيويورک تايمز، جنگ طولاني با طالبان همچنان ادامه دارد و کشور چند تکه شده است. خزانه داري افغانستان خالي شده است و کشور بيشتر براساس قدرت شبکه‌اي از نخبگان اداره مي‌شود تا خود دولت.اما آقاي غني هنوز به فرصت‌ها مي‌نگرد و خواستار بهبود وضعيت شکننده و تغيير کشور به محلي براي حمل و نقل بين آسياي مرکزي و جنوب آسيا است براي انجام اين وعده ، غني از گروهي از افغان‌هاي جوان استفاده کرد تا ايده‌هاي جديد را فراتر از مرزها اجرا کنند.او وعده افزايش مشاغل براي زنان را داد و سه سال بعداز انتخابات ائتلاف غني و عبدا... عبدا... وعده خود را اجرا کردند و افراد تحصيل کرده جوان را در سمت‌هاي ارشد دولت قراردادند.اما بسياري از اين جوانان با چالش سيستم شبکه نخبگان روبروشدند.


بانک‌هاي ولز فارگو و جي پي مورگان به دنبال تصميم اخير دولت ترامپ در کاهش ماليات شرکت‌هاي بزرگ با رشد درآمد روبرو شدند. اما پيش بيني شده اين تغييرات باعث سود بيشتر بانک‌ها و اقتصاد آمريکا خواهد شد.
 به گزارش وال استريت ژورنال، دارايي‌هاي بانک جي پي مورگان پس از خبر تصويب کاهش ماليات به 2.4 ميليارد دلار رسيد. بانک‌هاي بزرگ ديگر از جمله سي تي گروپ و گلدمن سشز اعلام کردند که کاهش ماليات باعث ميلياردها دلار سود براي آنها خواهد شد و در گزارش عملکرد ماه‌هاي اخير خود اين امر مشهود است.
اين سود درحالي رخ مي‌دهد که اقتصاد آمريکا از خود نشانه‌هاي رشد را نشان داده و نرخ بيکاري همچنان پايين است و نرخ بهره روبه افزايش است.


 دولت قطر بار ديگر در نامه‌هاي جداگانه به دبيرکل سازمان ملل و رئيس شوراي امنيت از امارات به دليل نقض حريم هوايي قطر توسط يک هواپيماي باربري نظامي‌شکايت کرد. نماينده قطر در سازمان ملل در اين باره تأکيد کرد که تکرار اين حادثه و استمرار آن از سوي دولت امارات که نقض حاکميت قطر و تهديد سلامت مرزها و اراضي آن است شاهدي ديگر در خط مشي امارات براي نقض قوانين، کنوانسيون‌ها و معاهدات بين‌المللي است. بنابر گزارش شبکه الجزيره، قطر روز پنج‌شنبه گذشته نيز در نامه‌هاي جداگانه به دبيرکل سازمان ملل و رئيس شوراي امنيت از نقض حريم هوايي اين کشور توسط يک جنگنده اماراتي در تاريخ 21 دسامبر گذشته شکايت کرد.در اين نامه‌ها آمده است که نقض حريم هوايي قطر در واقع نقض آشکار حاکميت قطر، سلامت مرزها و اراضي آن و در راستاي اقدامات تحريک‌آميزي است که امارات عليه قطر انجام مي‌دهد. دولت امارات نيز در واکنش به اين شکوائيه قطر مدعي شد که امارات حريم هوايي قطر را نقض نکرده است و در اين باره شکوائيه‌اي رسمي‌ارائه خواهد کرد. نقض حريم هوايي قطر توسط هواپيماهاي اماراتي در حالي است که چهار کشور عربستان، امارات، بحرين و مصر از بيش از 7 ماه پيش به بهانه حمايت قطر از تروريسم، روابط خود با قطر را قطع  کرده‌اند و حتي عربستان تنها گذرگاه مرزي قطر تحت عنوان گذرگاه «سلوي» را بسته است.


 اعتراض گسترده در تونس همزمان با سالگرد خيزش اسلامي‌در 14 ژانويه سال 2011 حاکي از وضعيت سخت اقتصادي و نارضايتي اجتماعي اين کشورها و تونس در مرکز آن‌هاست. در پي افزايش قيمت‌ها در بودجه مصوب ۲۰۱۸ تونس، تظاهرات همچنان در شهرهاي مختلف اين کشور ادامه دارد و تعداد زيادي از معترضان دستگير شدند. به گزارش اسکاي نيوز، تظاهرات در تعدادي از شهرهاي تونس در اعتراض به افزايش قيمت‌ها ادامه داشته و مقامات اين کشور بيش از ۱۵۰ تن را دستگير کردند، بدين ترتيب تعداد بازداشتي‌ها از زمان آغاز اعتراض‌ها به حدود ۸۰۰ تن رسيده است. به دنبال اين اعتراض‌ها و اقدامات خشونت آميز نيروهاي ارتش در شهرهاي مختلف تونس مستقر شدند و پليس مانع از رسيدن تظاهرات‌کنندگان به ساختمان استانداري در پايتخت اين کشور شد.نمايندگان جامعه مدني و نيروهاي سياسي در استان صفاقس تظاهرات اعتراض آميزي را ترتيب داده و با محکوم کردن افزايش قيمت‌ها و طرح قانون مالياتي خواهان لغو اين طرح در ۲۰۱۸ شدند. دادستان دادگاه در استان منستير دستور داد چهار تن به دليل متوقف کردن عبور و مرور و اقدامات اغتشاش‌گرانه بازداشت شوند. همچنين تظاهرات کنندگان به پايگاه جبهه خلق حمله کرده و آن را آتش زدند. 
 مذاکرات ميان نخست‌وزير عراق و ائتلاف "الفتح" که شامل گروه‌هاي حشد شعبي است براي پيوستن العبادي به اين ائتلاف جهت شرکت در انتخابات پارلماني آتي ادامه دارد، اما هنوز شاهد پيشرفتي نبوده است. به گزارش روزنامه فرامنطقه‌اي القدس العربي، منابع عراقي اعلام کردند که حيدر العبادي، نخست‌وزير عراق همچنان به شرط رياست ائتلاف مذکور و نفر اول ليست بودن در نام‌نويسي نامزدها پايبند است. اين منبع احتمال داد که به زودي اين مساله نهايي شده و العبادي به ائتلاف "الفتح" بپيوندد. اما با استناد به جو رايزني‌ها بين العبادي و فرماندهان حشد شعبي مشکل شماره يک بودن يکي از موانع بين العبادي و‌هادي العامري، رهبر سازمان بدر است، با اين وجود با استناد به اخبار درز يافته اين گونه به نظر مي‌رسد العبادي شماره يک ليست در بغداد و العامري شماره يک ليست در ديالي در قالب همان ائتلاف خواهند بود. در صورتي که دو طرف به توافق نرسند العبادي از طريق ليست "النصر" وارد انتخابات مي‌شود. اين منابع اعلام کردند: العبادي ليست النصر را دارد اما در کميته نامش را ثبت نکرده بلکه با نام ديگري ثبت نام کرده است. به گفته اين منابع، تعداد زيادي از شخصيت‌ها و احزاب سياسي سني به ليست العبادي پيوسته‌اند که آخرين آن‌ها جواد البولاني، وزير کشور اسبق است.
ده‌ها کشور قاره سیاه از سخنان رییس جمهور آمریکا انتقاد شدید کردند
گروه بين الملل :  اتحاديه آفريقا که ۵۵ کشور اين قاره را نمايندگي مي‌کند با انتشار بيانيه‌اي بي‌سابقه از دونالد ترامپ، رئيس جمهور آمريکا خواسته بابت سخنان 'توهين‌آميز و نژادپرستانه‌اش" رسما عذرخواهي کند. همچنين سنگال و بوتسوانا سفراي آمريکا را احضار کرده و مراتب اعتراض و نارضايتي خود به اظهارات نژادپرستانه ترامپ را اعلام کردند.به گزارش آسوشيتدپرس، اين واکنش به سخنان دونالد ترامپ در يک جلسه رسمي‌با حضور نمايندگان کنگره بود که چند کشور آفريقايي و فقير ديگر را 'چاله مستراح "خوانده و گفته بهتر است آمريکا از کشورهايي مثل نروژ مهاجر بپذيرد. 
دفتر اين اتحاديه روز جمعه ضمن ابراز "شگفتي، عصبانيت و هراس" از سخنان رئيس جمهور آمريکا گفته دولت آقاي ترامپ درک درستي از آفريقايي‌ها ندارد. با وجود واکنش شديد کشورهاي آفريقايي ترامپ استفاده از واژه انگليسي معادل "چاله مستراح" را تکذيب کرده اما کاخ‌سفيد ضمن دفاع از رئيس جمهور، بر زبان راندن اين کلمات را تکذيب يا تاييد نکرده است. پس از تکذيب ترامپ دو جمهوري خواه حاضر در جلسه هم به حمايت از رئيس جمهور هم حزبي خودشان بر آمده‌اند اما سناتور دموکرات ديک دوربين مصرانه مي‌گويد اين کلمات را با گوش خودش شنيده و آقاي ترامپ "چند بار" از اين کلمات "نژادپرستانه" استفاده کرده است. 
صبح جمعه ترامپ در توييتر نوشت که اگرچه قبول دارد "کلمات تندي" در جلسه خصوصي با نمايندگان کنگره به کاربرده اما "چاله مستراح" را براي توصيف چند کشور آفريقايي و‌هائيتي به کار نبرده است.در بيانيه اتحاديه آفريقا آمده «اين اظهارات بي‌احترامي‌به شان بشريت، بي‌توجهي به گوناگوني قومي‌و توهين به باورهاي آمريکايي است. «هم‌زمان با اظهار شگفتي و عصبانيت، باور داريم که دولت کنوني آمريکا درک درستي از آفريقا، مردمانش و کشورهاي اين قاره ندارد. از نظر ما، نياز جدي به گفتگو ميان دولت آمريکا و کشورهاي آفريقايي احساس مي‌شود».
سفير‌هاييتي در آمريکا از دونالد ترامپ خواسته است که از آنچه عليه مهاجران و خارجي‌هاي مقيم آمريکا بر زبان آورده، عذرخواهي کند.سفير‌هائيتي در واشنگتن اظهار داشت که اميدوار است ترامپ سخنان "ناشايست" بر زبان نياورده باشد، اما اگر چنين کاري کرده باشد، "بايد عذرخواهي کند نه تنها از مردم‌هاييتي، بلکه از خود مردم آمريکا".دولت السالوادور از آمريکا خواهان توضيح رسمي‌شده است. سانچز ثرن، رئيس جمهوري السالوادور گفته است: «اظهارات ترامپ توهين به حرمت مردم ماست ». پيش از اين وزارت خارجه بوتسوانا سفير آمريکا در اين کشور را براي اداي توضيح درباره "اظهارات توهين‌آميز" ترامپ احضار کرده بود. 
رهبران آفريقا از اظهارات توهين‌آميز ترامپ شوکه شده و ابراز انزجار کرده‌اند. موسي فکي محمد، رئيس‌ کميسيون اتحاديه آفريقا با ابراز تاسف از سخنان دونالد ترامپ، رئيس‌جمهوري آمريکا گفت: عميقا نااميد شدم؛ چرا که آمريکا يک نمونه "خاص" از چگونگي توزيع مهاجران براساس ارزش‌هاي تنوع، تحمل و فرصت بوده است. سخنگوي سازمان ملل هم گفته است آنتونيو گوترش، دبيرکل سازمان ملل مکررا بر حفظ شرافت، برابري و حقوق بشر مهاجران و پناهجويان در سراسر دنيا تاکيد دارد.
 استفان دوجاريک جمعه درباره نظر گوترش گفت، او از تمام کشورها مي‌خواهد تا روي توزيع مثبت مهاجران تمرکز کنند و از حقايق استفاده کنند نه پيش‌داوري‌ها. دولت السالوادور هم در يادداشت اعتراضي به ايالات متحده آمريکا شديدا اظهارات او را رد کرده است. وزارت خارجه اين کشور آمريکاي مرکزي در بيانيه‌اي اعلام کرد: السالوادور خواستار احترام به مردم شجاع و شريف خود شده است. در همين حال مکي‌سال، رئيس‌جمهوري سنگال گفته است از سخنان توهين‌آميز ترامپ "شوکه" شده و "آفريقا و نژاد سياهپوست شايسته احترام و توجه است." دفتر امور آفريقا در وزارت خارجه آمريکا هم در تلاش براي آرام کردن جو در توئيتي نوشت: "ايالات متحده آمريکا به شدت، با اشتياق و با جديت در آفريقا مشارکت خواهد داشت و به امر ارتقاي اين روابط حياتي و اعتمادسازي با شرکاي آفريقايي ما مي‌پردازد." راس مبارک، يک قانونگذار اپوزيسيون در غنا هم از کشورهاي در حال توسعه خواست تا ايالات متحده آمريکا را تا زماني که دونالد ترامپ از اين سمت کنار نرفته است، بايکوت کنند.
واکنش مردم نروژ به پيشنهاد مهاجرتي ترامپ
به گزارش اينديپندت شهروندان و سياستمداران نروژي و اسکانديناوي نيز نسبت به سخنان ترامپ واکنش نشان دادند و در توييتر و فضاي مجازي اعلام کردند چرا بايد به کشوري مهاجرت کنيم که نه بيمه درماني رايگان دارد و آمار جنايت با سلاح گرم درآن بالاست. يان اگلند، معاون سابق دبير کل سازمان ملل که نروژي است، در صفحه توييتر خود خطاب به دونالد ترامپ گفته است:« من يک نروژي هستم و بايد بگويم که تحصيل و کار کردن در آمريکا براي من خيلي خوب بود. تنها چيزي که مي‌تواند من را تشويق به مهاجرت به آمريکا بکند، جامعه پويا و با تنوع فرهنگي شماست. آنرا نابود نکنيد.» يک شهروند ديگر نروژي گفته است:« به عنوان يک نروژي چرا بايد بيمه درماني خوب، آموزش عالي مناسب، 49 هفته مرخصي زايمان نه تنها براي مادر بلکه براي پدر، و 25 روز مرخصي سالانه را به خاطر يک انسان شيدا که دکمه بزرگ هسته‌اي دارد و مي‌خواهد من را از حقوقم محروم کند، از دست بدهم؟».
بر اساس اعلام اداره آمار نروژ، 502 شهروند نروژي در سال 2016 به آمريکا مهاجرت کردند. اين رقم 59 نفر کمتر از سال 2015 است. بر اساس آمار، تعداد آمريکاييهايي که متقاضي مهاجرت به نروژ هستند، بيشتر از تعداد نروژي‌هايي است که به آمريکا مهاجرت مي‌کنند.
تلاش آمريکا براي جبران سخنان تند ترامپ
همزمان با واکنش‌هاي گسترده و خشم‎آلود به اظهارات جديد آقاي ترامپ که بسياري آن را نژادپرستانه ارزيابي کرده‌اند، سفير آمريکا در پاناما استعفا داده و گفته ديگر نمي‌تواند با دولت
 ترامپ کار کند. در ماه دسامبر گذشته، اليزابت شَکِل‌فورد که سفير آمريکا در سومالي بود اما در نايروبي مستقر شده بود، به دلايل مشابهي کناره‌گيري کرد.خانم شکل‌فورد در نامه استعفاي خودش به رکس تيلرسون، وزير خارجه آمريکا، آورده بود استعفا مي‌دهد چون "آمريکا از حقوق‌بشر به عنوان الويت اصلي در سياست خارجي خود عدول کرده" است.در شرايطي که سخنان توهين‌آميز ترامپ عليه مهاجران آفريقايي خشم مردم سراسر اين قاره را برانگيخته، سفارت آمريکا در آفريقاي جنوبي مدعي شده ايالات متحده آمريکا "عميقا به مردم آفريقا احترام مي‌گذارد!" سفارت آمريکا در پيامي‌توئيتري براي آرام کردن فضاي سياسي نوشت: هيچ تغييري در تعهد ما به شرکا و دوستانمان در سراسر اين قاره به وجود نيامده است. وزارت خارجه ايالات متحده براي سفيران خود در برخي از کشورهاي آفريقايي و آمريکاي لاتين آيين‌نامه‌اي فرستاده تا به آنها آموزش دهد چگونه با چنين اعتراضاتي برخورد کنند. پل رايان، سخنگوي مجلس نمايندگان، روز جمعه گفت که "اظهارات توهين‌آميز" ترامپ را درباره ملت‌هاي آفريقايي و همچنين کشورهايي مانند‌هاييتي و السالوادور "بسيار ناشايست" مي‌داند. جو بايدن و نانسي پلوسي نيز نسبت به سخنان ترامپ واکنش نشان دادند.سخنان ترامپ مي‌تواند آينده روابط اقتصادي آمريکا با قاره آفريقا را نيز دچار مشکل کند و راه را براي پيشرفت سرمايه گذاريهاي ديگر کشورها چون چين بازکند.