عضو کميسيون تلفيق جزئيات طرح جديد مجلس براي حذف يارانه اقشار پردرآمد را تشريح کرد. اکبر ترکي در گفتگو با مهر در خصوص مصوبه اخير کميسيون تلفيق گفت: دولت بدنبال اين بود که افراد تحت پوشش کميته امداد، بهزيستي و اقشار آسيب پذير را شناسايي کرده و فقط به اين افراد يارانه نقدي پرداخت کند. وي ادامه داد: در پيشنهاد دولت آمده بود بقيه افراد مي‌توانند با دو شرط براي دريافت يارانه ثبت نام کنند. اول اينکه اعلام کنند نيازمند هستند و دولت اجازه دارد حساب‌هاي بانکي فرد متقاضي مورد بررسي قرار گيريد.  نماينده فريدن تاکيد کرد: به نظر ما به اين شکل نه تنها با اجراي اين مصوبه ۳۰ ميليون نفر بلکه حدود ۵۰ تا ۶۰ ميليون نفر از يارانه بگيران توسط دولت حذف خواهند شد و مشکل سياسي و اجتماعي در کشور حل خواهد شد. وي با اشاره به تدوين طرحي توسط محمد دهقان نماينده چناران براي حل اين مشکل گفت: طرح جديد به امضاي ۲۳ نفر از اعضاي کميسيون تلفيق رسيد و امروز نيز تصويب شد. عضو کميسيون تلفيق گفت: طبق اين طرح افرادي که از دهک‌هاي بالاي درآمدي هستند توسط دولت در طول سه ماه شناسايي و حذف خواهند شد. ترکي تصريح کرد: طبق اين طرح افرادي که نمي‌خواهند حساب‌هايشان بررسي شود بايد به دولت اعلام کنند که خواستار دريافت يارانه نقدي نيستند. بر اساس اين طرح اگر کسي يارانه‌اش را به صورت داوطلب حذف نکند به صورت داوطلبانه اجازه مي‌دهد که حساب‌هايش توسط دولت بررسي شود. وي ادامه داد: طبق اين طرح اگر دولت فردي را از دريافت يارانه نقدي حذف کرد فرد به مدت يک ماه اجازه دارد که اعتراض کند و دولت نيز طي اين مدت بايد به فرد مذکور پاسخ دهد که علت حذف يارانه نقدي اش چه بوده است، بدين صورت اگر يارانه فردي به اشتباه حذف شده باشد مجددا برقرار خواهد شد. ترکي تصريح کرد: طرح مجلس در مورد هدفمندي يارانه‌ها بهتر از پيشنهاد دولت در لايحه بودجه است زيرا اولا حذف يارانه بگيران پردرآمد به تدريج صورت خواهد گرفت و ثانيا کارگران، نيروهاي نظامي، انتظامي، روستائيان و افراد آسيب پذير که از اقشار ضعيف جامعه هستند از دريافت يارانه نقدي حذف نخواهند شد اما طبق لايحه دولت غير از افراد تحت پوشش کميته امداد و سازمان بهزيستي همه افراد جامعه از دريافت يارانه نقدي حذف خواهند شد. عضو کميسيون تلفيق تاکيد کرد: به نظر ما دولت به راحتي نمي‌تواند اقشار کم درآمد را شناسايي کند و حذف يارانه همه افراد مشکلاتي را ايجاد خواهد کرد. ترکي خاطرنشان کرد: طرح مجلس مبني بر اينکه هر کسي که نمي‌خواهد يارانه‌اش حذف شود بايد به دولت اجازه دهد حساب‌هايش را بررسي کند موجب خواهد شد بسياري از اقشار پردرآمد از دريافت يارانه نقدي انصراف دهند.


دادستان تهران خبرداد؛
دادستان تهران در مورد تحليل آشوب‌هاي اخير در کشور، اظهار داشت: نارضايتي‌ها، مشکلات اقتصادي و معيشتي و آسيب‌هاي اجتماعي، به عنوان بستر و زمينه‌ساز آشوب‌ها بر تجمعات اعتراضي تاثيرگذار بوده است، اما با اين وجود، توجيهي براي آشوب‌هاي اخير نيست و لذا در تبيين علل شکل‌گيري اين حوادث، بايد به انتشار فراخوان‌ها در فضاي مجازي و موج‌سواري آمريکا، گروهک‌ها و عوامل ضد انقلاب بر حوادث توجه نمود. عباس جعفري دولت آبادي با رد اين نظر که جرقه آشوب‌ها در مشهد زده شد گفت: پيش از حادثه مشهد نيز برخي عوامل ضد انقلاب از طريق فضاي مجازي تحرکاتي در تهران انجام دادند که با هوشياري پليس و برخي نهاد‌هاي امنيتي خنثي شد.
وي علت آشوب‌ها را، نقش برخي جريان‌هاي سياسي در تخريب وجهه جمهوري اسلامي‌دانست و افزود: اهداف اين جريانات سياسي، سياه‌نمايي و ايجاد واگرايي و تشديد اختلاف‌ها ميان مسؤولان و نهايتاً سلب اعتماد مردم نسبت به مسؤولان است. دادستان تهران فضاي مجازي را عامل شتاب‌دهنده به جريان آشوب‌ها دانست و نقش فضاي مجازي را در چند محور شامل ساماندهي افراد، برقراري ارتباط ميان آشوبگران، هويت‌سازي و گفتمان‌سازي مورد توجه قرار داد.  وي گفتمان ايجاد شده در فضاي مجازي که منتهي به آشوب‌ها گرديد را غيرواقعي و از نوع اقدامات تحريک‌آميز و آشوب‌گرانه ارزيابي نمود و در تاييد اين ارزيابي، سن متهمان دستگير شده در جريان آشوب‌ها را مويد قرار داد و اظهار داشت: اکثر متهمان دستگير شده هجده تا سي و پنج ساله و از طبقات پايين اجتماع بودند. هم‌چنين در ميان متهمان جمعيت نخبگاني ديده نمي‌شد و در صورت حضور، تعداد آن‌ها بسيار کم بود؛ ضمن اين که اقدامات اين متهمان مانند آتش زدن پرچم يا تخريب اموال بيت‌المال که در تعارض با منافع ملي است، مؤيد اين نکته است که آشوب‌هاي اخير ناشي از تحريک به آشوب بوده است.
 دادستان تهران علت ديگري که شتاب‌دهنده آشوب‌ها بود را دميدن روح ياس و نااميدي در جامعه دانست و با اشاره به اين که انسان‌ها به اميد زنده هستند، اظهار داشت: عده‌اي که به واقعيت‌هاي کشور دسترسي نداشتند و آگاه نبودند، از طراحي دشمن که ريشه در جريان سلطه دارد، غافل بودند. وي انتشار اخبار فساد به نحوي که فراتر از اطلاع‌رساني پيرامون اخبار مربوط به مبارزه با فساد باشد را، موجب دامن زدن به ياس و نااميدي مردم و از عوامل شتاب‌دهنده نارضايتي‌ها دانست.  دادستان تهران در تحليل آشوب‌هاي اخير، رد پاي آمريکا، منافقين و ديگر گروهک‌هاي معاند نظام را قطعي ارزيابي نمود و افزود: آن‌ها بر موج اين نارضايتي‌ها سوار شدند و مي‌خواستند انتقام چهل سال ناکامي‌در مقابل نظام اسلامي‌را به يکباره بگيرند.
 دادستان تهران با طرح اين سوال که «آيا هشدار دهندگان انتظار دارند که پليس آشوبگران را رها کند و قوه قضاييه نيز وظيفه خود در محاکمه آشوب‌گران را کنار بگذارد»، افزود: پسنديده نيست پليس و ساير دستگاه‌هايي که در جهت برقراري نظم تلاش مي‌کنند را سرزنش نماييم و به جاي حل مشکلات کشور، به آتش اختلافات بدميم. دادستان تهران از جمله مطالبات مردم از مسؤولان که متوجه همه دستگاه‌ها اعم از اجرايي و قضايي است را، برخورد قاطع با آشوبگران دانست و با تاکيد بر ضرورت تفکيک افراد ناآگاه و فريب خورده از عوامل اصلي آشوب‌ها، اظهار داشت: ظرف يک هفته گذشته علاوه بر ۱۴۰ نفر از متهمان دستگير شده در جريان آشوب‌ها که قبلاً آزاد شدند، ظرف هفته جاري ۳۰۰ نفر ديگر پس از انجام تحقيقات، با اخذ تأمين مناسب و يا اتخاذ تصميم نهايي آزاد شدند.

هاشمي‌شاهرودي روند بيماري خود را تشريح کرد؛
رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اينکه به دليل ايجاد اختلاف نظر در پزشکان معالجم مجبور شدم براي ادامه درمان به آلمان بروم، گفت: ما اصرار کريدم که پروتکل درماني هر چه سريعتر آماده شود تا ما ادامه معالجات را در ايران پيگيري کنيم.
به گزارش ايسنا، آيت‌ا... محمود‌هاشمي‌شاهرودي در نشست خبري با اشاره به اينکه يک سال است مبتلا به مشکلي در روده شده بودم، اظهار کرد: بعد از مدت‌ها مشخص شد که غده در روده بزرگ است بنابراين به اطبا مراجعه کردم البته دوستان اصرار مي‌کردند که براي معالجه به خارج از کشور بروم که من قبول نکردم.
وي افزود: من در مشهد و تهران به دکتر مراجعه کردم و در بيمارستان ساسان دو عمل جراحي داشتم که بعد از مدتي مشکل ديگري در کليه چپ من ايجاد شد که پزشکان بر سر معالج من دچار اختلاف نظر شدند. برخي از آنها بر عمل جراحي اصرار داشتند و برخي اعتقاد به جراحي نداشتند اما بالاخره غده دوم که بزرگ شده بود مجبور شدم عمل کنم و اين عمل را در بيمارستان ساسان انجام دادم. رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام ادامه داد: همين اختلاف نظرهاي پزشکان موجب شد که هم بستگان و هم پزشکان اصرار کنند که معالجه را در خارج از کشور دنبال کنم که به همين دليل مدارک پزشکي به خارج از کشور فرستاده شد البته اين مدارک به مراکز درماني که متخصصان ايراني تاسيس کرده بودند ارائه شد و آنجا مطرح کردند با توجه به اين اختلاف نظرها بايد براي ادامه معالجه به خارج از کشور بروم. هاشمي‌شاهرودي با بيان اينکه بنابراين سفر مختصر، غيررسمي، معمولي و بدون سر و صدا داشتم تا اين اختلاف نظرها حل شود، گفت: پزشکان بررسي کردند و برخي اقدامات آنجا را قبول نداشتند مثل عمل سوم. وي با بيان اينکه در آلمان پزشکان يک عفونت کشف کردند که در ايران کشف نشده بود، اظهار کرد: ما اصرار داشتيم پروتکل درماني سريعتر نوشته شود تا ادامه معالجه در ايران انجام شود زيرا باقي ماندن در آلمان ضرورتي نداشت. در آلمان گفتند اگر درمان در آنجا انجام نمي‌شد عفونت به خون مي‌رسيد و راه علاجي نبود. البته در آلمان هم ما نزد پزشکان خودمان مثل دکتر نجابت و سميعي بوديم. بيمارستان دکتر سميعي مخصوص عمل مغز و اعصاب است اما بخشي هم براي امراض داخلي دارد که آنها لطف کردند و من نزد پزشکان خودمان بودم. شاهرودي با تقدير از همکاري و هماهنگي دولت و پليس آلمان در رابطه با تحرکات عناصر سلطنت‌طلب و معاند، افزود: پس از پايان سير درماني عفونت و براي رفع آثار داروهاي آنتي بيوتيک که نيازمند طي دوره زماني چند هفته‌اي بود، با نظر پزشکان براي ادامه اين روند درماني به کشور مراجعه کرديم. در ادامه اين نشست، رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام در واکنش به اقدامات و اظهارات اخير ترامپ اظهار کرد: ترامپ فرد جنجال‌طلبي است که همه حتي اروپايي‌ها هم او را شناختند. او فرد متعارفي نبوده و اقداماتش عقلاني نيست، اقدامات او چه در داخل آمريکا و نسبت به رقبايش، موضوع کره شمالي يا قدس همه اقدامات ناموزوني بوده است. اين شخص دنبال خوداظهاري و جنجال‌طلبي است و چون سابقه تجارت هم دارد، دنبال کسب مال از کشورهاي عربي به بهانه فروش اسلحه بوده و مي‌خواهد ثروت مسلمانان را به تاراج ببرد.

سانچي هشت روز روي دريا در آتش سوخت تا به زير آب رفت. آنچه ديده مي‌شد، آتش بود و نفتکشي که مي‌سوخت و آنچه ديده نمي‌شد، 32 خدمه اين نفتکش بود. از همان لحظه انفجار، مردم ايران داغدار خدمه بودند و هيچ کس واقعيت را نمي‌گفت. با وجود آنکه چيني‌ها همان روز اول اعلام کرده بودند که در شرايط موجود، امکان زنده ماندن هيچيک از خدمه وجود ندارد، اما مسوولان کشورمان دايم از زنده بودن خدمه سخن مي‌گفتند و بر اعزام نيرو براي بيرون آوردن خدمه تاکيد داشتند. اولين خدمه را در حالي پيدا کردند که در اثر شدت سوختگي، امکان شناسايي نداشت. خدمه دوم و سوم نيز شرايطي بهتر از اولي نداشتند اما باز هم مسوولان تاکيد داشتند که خدمه سانچي زنده هستند. تا آنکه کشتي به زير آب رفت، مسوولان اشک ريختند و جان باختن بقيه خدمه را تاييد کردند. چرا از همان روز اول واقعيتها را مطرح نکرده بوديم. چرا همواره سعي داريم به مردم کشورمان شوک وارد کنيم. هنوز حادثه پلاسکو را به خاطر داريم. مدتها آتش نشانان زير شعله‌هاي آتش مي‌سوختند و در آن روزها نيز خانواده آتش نشان را اميدوار نگه داشته بوديم. اين سياست بازي با احساسات مردم چه معنايي دارد؟ کدام عقل سليمي‌مي‌پذيرد در دماي ناشي از سوختن نفت که امکان نزديک شدن کشتي‌هاي امدادي را نمي‌دهد، انساني بتواند به حيات خود ادامه دهد؟ چه اشکالي دارد که به صراحت اعلام کنيم به دنبال بيرون کشيدن اجساد قربانيان هستيم؟ البته اميدواري بسيار خوب است، اما اميد دادن هم شرايط خاص خودش را دارد. هنگامي‌که فردي به بيماري لاعلاجي دچار مي‌شود، پزشک در اولين گام به خانواده‌اش اعلام ميکند تا خودشان را براي هر شرايطي آماده کنند و اين را بهترين روش مي‌دانيم. چرا هنگامي‌که مي‌دانيم روزنه‌هاي اميد از کورسو هم کمتر است، آنچنان اميد مي‌دهيم؟ بدتر اينکه علي ربيعي اعلام ميکند چيني‌ها همان روز اول اعلام کرده بودند که امکان زنده بودن خدمه سانچي صفر است. به هر حال با فرو رفتن سانچي به زير آب، همه اميدها به زنده بودن خدمه سانچي از بين رفت و خانواده‌هاي آنان در سوگ فرو رفتند و يک باره به تمامي‌خانواده‌ها اعلام کرديم که عزيزانشان را از دست دادند. در آرزوي صبر براي داغداران هستيم. 


چرا هر کسي به خيابان مي‌آيد خس و خاشاک يا آشغال است؟
رئيس جمهور با اشاره به اظهارات اخير امام جمعه موقت تهران گفت: اين چه نوع حرف زدني است که هرکسي که درخيابان حرف مي‌زند يا خس و خاشاک هستند يا گاو و گوساله يا آشغال؟ چرا با توهين بي ادبانه با جامعه خود برخورد مي‌کنيد؟
به گزارش ايسنا، حجت‌الاسلام حسن روحاني در مراسم اختتاميه نهمين جشنواره بين‌المللي فارابي که در سالن اجلاس سران برگزار شد، با تاکيد بر اينکه آمريکايي‌ها در ماه‌هاي اخير هم در مسئله داخلي ايران و هم در برجام متحمل شکست شدند، اظهار کرد: طي يکي دو هفته اخير آمريکايي‌ها متحمل دو شکست بزرگ شدند. يکي آنجايي بود که آنها خواستند در برابر افکار عمومي‌جهان بايستند و تعهدات بين‌المللي را زير پا بگذارند؛ اما موفق نشدند.
وي با تاکيد بر اينکه تعهدات بين‌المللي يا از جنس سياسي يا از جنس حقوقي يا از جنس اخلاقي هستند که همگي در مجموعه علوم انساني تعريف مي‌شوند، گفت: آمريکايي‌ها مي‌خواستند در چند روز گذشته تعهد بين‌المللي خود در برجام را زير پاي بگذارند، اما دنيا در برابر آنها ايستاد و ما صف مقابل آمريکايي‌ها را مشاهده کرديم و ديديم که تمام کشورهاي جهان و به استثناي يکي دو کشور و يک رژيم منفور، همه يکپارچه در مقابل آمريکا قرار گرفتند.
رئيس‌جمهوري با بيان اينکه اگر به تعهد و قرارداد احترام گذاشته نشود، بايد فاتحه تمدن در جهان خوانده شود، افزود: اگر يک دولت پيوستگي تعهد دولت قبل را زير پاي بگذارد، ديگر هيچ قراردادي منعقد نخواهد شد؛ چراکه اعتمادي باقي نمي‌ماند؛ اعتماد زماني باقي مي‌ماند که دولت بعدي به تعهدات دولت پيشين خود متعهد بماند و اگر اين اصل برداشته شود سنگ زيربناي روابط جامعه بين‌الملل به هم ريخته خواهد شد.
روحاني با بيان اينکه در برجام موفقيتهاي بسياري کسب کرده‌ايم که هيچگاه از بين نخواهد رفت، اظهار کرد: جمهوري اسلامي‌ايران در برجام به دنيا گفت که يک معضل منطقه‌اي و حتي بين‌المللي پاي ميز مذاکره قابل حل و فصل است.ما ثابت کرديم که پاي ميز مذاکره گره‌هاي کور بين‌المللي قابل باز کردن است. ما همچنين در برجام ثابت کرديم که ايران راستگو است و دشمنان ما دروغ گفته‌اند.
وي ادامه داد: جمهوري اسلامي‌ايران در برجام کاري کرد که دنيا بپذيرد ايران حق دارد تحقيق و توسعه در فناوري هسته‌اي که قبلا مي‌گفتند ايران حق آن را ندارد، ادامه دهد.
روحاني با بيان اينکه برخي هنوز ابعاد برجام را لمس نکرده اند، تصريح کرد: برجام آثاري دارد که تا قيامت باقي مي‌ماند. همچنين آثاري دارد که ممکن است از بين برود. در اين راستا طي حدود دو سال اجراي برجام درآمدهاي کشور از محل فروش نفت و ميعانات دو برابر شده که اين اثر از بين نخواهد رفت. همچنين صدها مورد سرمايه‌گذاري خارجي به داخل کشور آمده و به بنگاه اقتصادي، نيروگاه و هواپيما تبديل شده که از بين نخواهد رفت.
وي با بيان اينکه ممکن است در برجام ايراداتي وجود داشته باشد، تصريح کرد: ديپلمات‌هاي ما قراردادي نوشته‌اند که ترامپ يک سال خود را به در و ديوار ميزند تا آن را برهم بزند اما تاکنون در اين زمينه موفق نشده است. اين به معناي پيروزي تعهدات بين‌المللي و پيروزي حقوق بر ديکتاتوري است؛ آمريکايي‌ها نتوانستند با استکبار و ديکتاتوري با خود بزرگ بيني خود، افکار عمومي‌جهان را زير پا بگذارندکه اين يک پيروزي بزرگ براي علوم انساني محسوب مي‌شود.
روحاني با تاکيد براينکه آمريکايي‌ها در مواجهه با مسائل داخلي ايران نيز با شکست‌ مواجه شدند، به اعتراضات اخير مردم در کشور اشاره کرد و گفت: عده‌اي در خيابان به حق يا ناحق اعتراضاتي مطرح مي‌کنند. در اين راستا من خواهش مي‌کنم که به مردم احترام بگذاريد. وي با اشاره به اظهارات اخير امام جمعه موقت تهران ادامه داد: حال اگر گفته مي‌شود که فردي از سمتي تحريک شده يا دستوراتي داشته يا اينکه جاسوس بوده، بگذاريد در يک دادگاه ثالث به اين موضوع رسيدگي شود؛ اين چه نوع حرف زدني است که هرکسي که درخيابان حرف مي‌زند يا خس و خاشاک هستند يا گاو و گوساله يا آشغال؟ چرا با توهين بي ادبانه با جامعه خود برخورد مي‌کنيد؟ مردم حرف دارند و براي همين به خيابان آمده‌اند؛ برخي حرفشان به حق است و برخي نيز از شرايط سوءاستفاده کردند؛ در همه جاي دنيا نيز اينگونه است و اگر فردا در لندن و نيويورک نيز تظاهرات شود عده‌اي پيدا مي‌شوند که شيشه‌ها را مي‌شکنند و چند مغازه را غارت مي‌کنند. رئيس‌جمهوري تصريح کرد: نبايد همه را به يک چوب برانيم، بلکه بايد به ويژه در تريبون‌هاي مقدس دقيق حرف بزنيم؛ چراکه ملت ما ملت بزرگي هستند.
وي با اشاره به اداره ماجراي اعتراضات اخير در سطح کشور توسط نيروهاي امنيتي گفت: اگر اعتراضي بود تمام شد و اگر برخي نيز سوءاستفاده‌هايي کردند نيروهاي امنيتي به خوبي کار را اداره کردند و ماجرا تمام شد، اما از امروز کار جامعه شناسان، روانشانسان اجتماعي اساتيد و فرهيختگان حوزه علوم انساني آغاز شده است و آنها بايد مسائل را تحليل کنند.
روحاني با بيان اينکه اگر خدايي نکرده روزي ارزش‌هاي ديني و ملي‌مان نزد جوانان کمرنگ شود، مسئولان ، فرهيختگان و دانشگاهيان مقصر هستند، خاطرنشان کرد: علوم انساني قطب‌نماي مسائل اجتماعي در کشور است و بايد بگذاريم که اين قطب نما به درستي کار کند تا به آن نگاه کرده و از آن استفاده کنيم؛ با شعار شمال و جنوب اين قطب‌نما تغيير نمي‌کند؛ بلکه ما بايد به جهت آن نگاه کنيم و با بهره‌گيري از آن در مسير صحيح حرکت نماييم.
رئيس‌جمهوري با تاکيد بر اهميت علوم انساني و تاثيرگذاري اين علوم در ساير عرصه‌هاي علمي‌و همچنين حل مشکلات مختلف اظهار کرد: علوم انساني جايگاه بسيار ارزشمندي دارد و چنانچه که بنا بر اين است که اصلاح اداري انجام شود يا برنامه‌ريزي حرکت براي کشور تدوين و يا تحولي در جامعه ايجاد شود، ابتدا بايد در حوزه علوم انساني و فرهنگ جامعه اين اتفاق بيفتد.
وي با اشاره به سابقه فيلترينگ در کشور ادامه داد: چنانچه که مي‌خواهيم فضاي مجازي براي مردم مفيد باشد نيز بايد از طريق علوم انساني در اين زمينه اقداماتي انجام دهيم. بايد ابتدا فرهنگ استفاده از آن را به جوانان آموزش دهيم و بدانيم که با فيلتر کردن کار درست نمي‌شود.
روحاني با اشاره به تلاش رژيم گذشته براي جلوگيري از استفاده مردم از راديو گفت: در رژيم قبل روزي مي‌خواستند کسي راديو گوش نکند به همين دليل به جز تنها چند کانال راديويي ساير کانال‌ها پارازيت داشتند. در اين وضعيت آيا رژيم گذشته در پارازيت موفق بود؟ در کشور نيز روزي گفتيم که ماهواره ممنوع است اما آيا با گفتن ما امروز کسي از آن استفاده نمي‌کند؟ همچنين روزي گفتيم که فضاي مجازي بد است اما آيا اين فضا اصلاح شد؟
وي تاکيد کرد: مردم بيش از ما (مسئولان) يا اگر ما متکبر باشيم، به اندازه ما مي‌فهمند و حق انتخاب دارند؛ نبايد آنقدر خود را بزرگ و بلند فرض کنيم بلکه مردم ما بزرگ و فرهيخته‌اند. اگر در جامعه از ابزاري اشتباه استفاده مي‌شود بايد در مورد روشهاي صحيح استفاده از آن آموزش داده شود. در اين زمينه نيز بار مسئوليت بر دوش علوم انساني است و فرهيختگان و اساتيد و دانشگاهيان بايد به ميدان بيايند و روش استفاده از ابزارهاي مختلف توسط مردم براي رسيدن به مطلوب مورد نظر را آموزش دهند.


بررسی «تجارت» از وضعیت نرخ دلار در لایحه دولت نشان داد؛
گروه اقتصاد کلان- ايليا پيرولي: شايد سرنوشت نفتکش سانچي، در انتظار اقتصاد ايران باشد؛ اگر شرايط به گونه‌اي که پيش مي‌رود ادامه يابد. نفتکش سانچي ديروز در آبهاي آزاد در سواحل چين براي هميشه غرق شد، اما اينکه اقتصاد کشور چه زماني اين سرنوشت برايش رقم مي‌خورد، به عملکرد دولتمردان در اين روزها و ماههاي آينده دارد. حالا بازار ارز مثل نفتي که درون نفتکش سانچي بود، در درون اقتصاد کشور بار ديگر در آستانه تدوين نهايي بودجه سال 97 همچون شعله‌هاي آتش در حال اوج گرفتن است و اين يعني نشانه‌هاي هشدار دهنده اقتصاد کشور. آيا اقتصاد کشور دوباره تحمل اين همه آوار شاخص‌هاي منفي اقتصاد که يکي از آنها نرخ ارز است، را دارد؟ اين پرسشي است که اقتصاددانان را به فکر واداشته است. کارشناسان اقتصادي بر اين باورند که دولت وقت، يک بار براي هميشه تکليف نرخ ارز را مشخص کند. نرخي که بيشترين تاثيرگذاري را در اقتصاد کشور دارد و ادامه نابساماني آن باعث سقوط بسياري از شاخص‌هاي اقتصادي خواهد شد. اما در آستانه بودجه 97، موضوعي که کارشناسان اقتصادي را بار ديگر حساسترکرده است، نبود برنامه مشخصي براي نرخ ارز در بودجه سال 97 از سوي نمايندگان مجلس و حتي تيم اقتصادي دولت است. آنچه که در حال حاضر در درون مجلس و در کميسيون تلفقي در حال رخ دادن است، ادامه روند دامنه‌دار نرخ‌گذاري ارز به شيوه سنتي است. مسئله‌اي که همواره مورد انتقاد کارشناسان اقتصادي قرار گرفته و بر اين باورند که بايد نظام ارزي مشخصي در کشور ايجاد شود. آنها معتقدند ادامه اين روند تداوم دور تسلسل در اقتصاد کشور است، لذا تيم اقتصادي دولت و نمايندگان مجلس بايد براي ساماندهي آن به يک شيوه مناسب نظام ارزي دست يابند. به عبارتي، کارشناسان اقتصادي مي‌گويند اگر براي بازار ارز راه عاجلي تعيين نشود، امکان وقوع هرگونه سيلاب اقتصادي در سال آينده با توجه به اقتصاد در حال غرق شدن وجود دارد. آنها معتقدند که دولت براي ايجاد ساماندهي نرخ ارز، بايد نظام ارزي را شيوه مديريت شده شناوري خارج کرده و نظام تک نرخي را اجرايي کند. براي اين کار بايد دولت ابتدا نرخ تورم را کنترل کند. به عبارتي ايجاد نظام تک نرخي ارز مستلزم حذف رانت‌خواران و انحصارگرايان بوده و بر اساس آن تورم کنترل و نرخ ارز نيز کاملا مي‌تواند به سمت تک نرخي شدن پيش رود. بر اساس داده‌هاي لايحه بودجه سال 97، نرخ دلار سه هزار و 500 تومان تعيين شده است، اين نرخ مبناي پايه‌اي براي سال آينده به شمار خواهد رفت. هر چند که اين نرخ به احتمال بسيار بالا دچار تغيير خواهد شد. اما آنچه که مشخص است سياستگذاري‌ها ادامه همان شيوه سابق است که در دولتها نسبيت به نرخ ارز تعيين کرده بودند. يعني سرکوبي نرخ ارز و دخالت مستقيم دولت در بازار ارز. کارشناسان اقتصادي، معتقدند که نظام ارزي بايد دستخوش تغيير اساسي شود، يعني اينکه شيوه اجراي نرخ ارز از اين حالت خارج شده و براساس استانداردهاي بين المللي اجرايي شود، نه اينکه براساس مدلي که مد نظر دولتهاست. ناديده گرفتن کارشناسان اقتصادي و پژوهشگران در اين موضوع از ديگر عوامل ناکامي‌شيوه مناسب تهيه برنامه براي نظام ارزي و اجراي آن است. در حال حاضر قيمت ارز به صورت نرخ شناور مديريت شده تعيين مي‌شود و بانک مرکزي به عنوان باني اين موضوع نرخ تعادلي را اعلام کرده و يک نرخ ديگر نيز در بازار از سوي بازاريان ارائه مي‌شود. به عبارتي دولت يا در واقع بانک مرکزي به عنوان متولي نظام ارزي در صورت بي‌ثباتي دخالت کرده و بازار را در کنترل خود در مي‌آورد. موضوعي که همواره کارشناسان اقتصادي و فعالان بخش خصوصي واقعي به آن نقد دارند و معتقدند که دخالت بانک مرکزي بر حسب شرايط نبوده بلکه بر اساس نگاه مختص دولت و بخش غير مولد اقتصاد انجام مي‌گيرد. جمشيد عدالتيان، کارشناس اقتصادي و فعال بخش خصوصي درباره اينکه چرا نرخ ارز در کشور بي‌ثبات هست، به خبرنگار روزنامه تجارت گفت: دولتها در کشور به دلايل گوناگوني با پديده به نام نرخ ارز همواره با مشکل و محدوديت مواجه هستند. به عبارتي از يک طرف بايد واردات کالاهاي اساسي و مورد نياز جامعه را برطرف کنند و از طرفي ديگر براي رونق اقتصادي نيز بايد صادرات را گسترش دهند، لذا دولت به اجبار با محدوديت‌هايي مواجه مي‌شود.  عدالتيان افزود: اما آنچه که به اين محدوديتها دامن مي‌زند وجود رانت و گسترش آن در بدنه دولتها در طول اين سالها بوده است. به عبارتي دولتها در برابر اين گروه‌هاي رانتي و انحصارگرا مجبور به دخالتهاي بي‌موقع و بودن سازماندهي در بازار ارز شده‌اند. به گفته عدالتيان، دولت بايد نرخ تورم را کنترل کند، به عبارتي آنچه در حال حاضر دولتها و دولت وقت با آن دست در گريبان بوده، تورم است. لذا بايد تورم کاملا کنترل شود. اين امر محقق نمي‌شود مگر آنکه دولتها دست به اصلاح ساختار اقتصادي بزنند. اين کارشناس اقتصادي گفت: هرگاه نرخ تورم با افزايش مواجه شود، نرخ ارز نيز با رشد قيمتي رو به رو مي‌شود. اين امر موجب خواهد شد که حقوق‌ها و دستمزدها نسبت به نرخ ارز با کاهش ارزشي مواجه شود و سبد خانوارها و قدرت خريد مردم به شدت پايين خواهد يافت. عدالتيان ادامه داد: دولتها همواره منافع صادرکنندگان را گرفته و اين امر نيز مايه تعچب نيست چرا که منافع رانتي بر اقتصاد حاکم است و آنها نرخ ارز را با ريال قديم خريداري کرده و آن را در کشورهاي خارجي سرمايه‌گذاري مي‌کنند. اين کارشناس و فعال بخش خصوصي معتقد است: راه حل کنترل نرخ ارز تنها از طريق مهار نرخ تورم امکان پذير خواهد بود و اجراي اين شيوه مي‌تواند ضمن رفتن به سمت تک نرخي، به بهبود اقتصادي زندگي مردم کمک کند. وي به کشور چين اشاره کرد و گفت: در اين کشور نرخ تورم پايين‌تر از حقوق و دستمزد است، لذا نرخ ارز تاثير چنداني بر اقتصاد اين کشور نمي‌گذارد، به عبارتي ساماندهي نرخ ارز در چين از طريق کنترل نرخ تورم بوده است. در افغانستان نيز تقريبا به همين شيوه اجرا مي‌شود. به هر حال مسئله نرخ ارز، همچون سالهاي گذشته قطعا در آستانه سال 97 و در اسفند ماه در صحن علني مجلس هنگام بررسي و تصويب لايحه بودجه 97 موضوع جنجالي براي نمايندگان خواهد بود. آنچه مشخص است، ادامه سريال‌گونه شيوه اجراي نامناسب نظام ارزي است که تبعات آن فقط جامعه را فرا خواهد گرفت. يعني کاهش شاخص‌هاي بهبود زندگي و تداوم اقتصاد بي‌ثبات.


افشاگري نجفي از يک قرارداد ميلياردي در دوران شهردار سابق
گروه اجتماعي: روز گذشته محمدعلي نجفي، شهردار تهران براي ارائه گزارش تحويل و تحول شهرداري به صحن شورا آمد تا گزارش خود را قرائت کند. گزارشي که به ادعاي نجفي در حد ۹۵ درصد دقت داشت. شهردار تهران در صحبت‌هاي ديروز خود از فرصت‌هاي زيادي که طي ۱۲ سال گذشته از دست رفته سخن گفت. او اشاره‌اي به ميزان بدهي‌هاي شهرداري داشت و اعلام کرد که براساس تحقيقات صورت گرفته شهرداري داراي ۲۹ هزار و ۵۱۰ ميليارد تومان بدهي ثبت شده، ۲۲ هزار و ۶۰۰ ميليارد تومان بدهي تقريباً قطعي و ۸ هزار و ۶۰۰ ميليارد تومان بدهي احتمالي است، يعني جمعاً ۵۲ هزار و ۱۰۰ ميليارد تومان بدهي که سه برابر بودجه سال ۹۶ است. نجفي ادامه داد: در حال حاضر شهرداري براي اتمام و پيشرفت پروژه‌هاي عمراني نياز به ۳۴ هزار ميليارد تومان اعتبار دارد. پس با حساب بدهي‌ها مجموعه تعهدات شهرداري ۸۶ هزار ميليارد تومان است. شهردار تهران تصريح کرد: بين ۴۰ تا ۵۰ هزار ساعت کار براي تهيه گزارش وقت صرف شده و اين گزارش ۵۰۰ صفحه دارد و يک سند استثنايي محسوب مي‌شود‌ و ۹۵ درصد دقت و اطلاعات آن کافي است. همچنين خطاهاي محاسباتي زيادي براي تعيين ميزان هزينه پروژه‌هايي همچون صدر و توحيد صورت گرفته است.
رد پاي انتخابات در قرارداد شهرداري گذشته
نجفي با اشاره به اينکه در ۱۲ سال گذشته شهرداري ضعف‌هاي عملکردي و مديريتي فراواني داشته است ادامه داد: در مواقعي سوءاستفاده تا حدي بوده که بايد آن را به مراجع قضايي اعلام مي‌کرديم اما خوشبختانه فرق اين شورا با شوراي قبلي عزم براي مبارزه با فساد بوده است. من به صورت مصداقي به دو مورد اشاره مي‌کنم که براي مجموعه‌اي که ادعاي مديريت جهادي مي‌کند بعيد است. او ادامه داد: براي مثال با فردي قراردادي يک ميليارد توماني براي تدوين شاخص ارزيابي عملکرد منعقد کردند که ارزش آن فقط ۱۰ ميليون تومان بوده است. او با بيان اينکه ۷۵۰ ميليون تومان براي اين پروژه بعد از انتخابات در مرداد ۹۶ پرداخت شده، افزود: دوم مرداد ۹۶ دوباره با همين آقا قراردادي به ارزش ۷۳۰ ميليون تومان بسته شده که‌‌ همان روز قرارداد پول رابه او پرداخت کردند و اکنون اين آقا مدعي است که از اين ۱۳۴۴ ميليارد تومان فقط ۱۷۰ ميليارد را خودش برداشته و بقيه به حساب رئيس دفتر يکي از معاونين شهردار ريخته شده که او هم پول را صرف خرج انتخابات کرده است. او ادامه داد: رئيس دفتر معاون نيز از اين پول را مقداري براي خودش برداشته و بقيه را براي هزينه‌هاي عام‌المنفعه انتخابات خرج کرده است. به غير از اين مورد موارد متعدد ديگري هم وجود دارد و بعد از مطالعات و ارزيابي درخواهيم يافت که راه مديريت شهر تهران با چه معضلاتي روبرو است.
اداره مالي شهرداري ديمي‌بوده است
نجفي با بيان اينکه سازمان سرمايه‌گذاري و مشارکت‌هاي شهرداري فقط در نقش يک کارگزار عمل مي‌کرده، گفت: اين سازمان به دنبال پيدا کردن سرمايه‌گذار خارجي و يا برنامه‌هاي جديد توسعه شهري نبوده است کارش اين بوده که املاک و مستغلات را گرفته و به صورت مشارکتي ساخت و ساز کند. او در ادامه به سازمان املاک و مستغلات اشاره کرد و گفت: هيچ اطلاعات دقيق و سندي از ارزش املاک اختصاصي شهرداري تهران و وضعيت ثبتي آنها در دست نيست. اينکه چقدر از اين املاک سند دارد و يا ارزش آن‌ها چقدر است. ۶۴۷ متر غالباً در اختيار نهاد‌ها قرار گرفته و بحث املاک نجومي‌شامل اين امر نمي‌شود البته املاک نجومي‌اصلاً در سيستم ثبت نشده است. او گفت: متاسفم که اينگونه صحبت مي‌کنم، اما اداره مالي شهرداري ديمي‌بوده است يک جايي ۷ درصد و يک جايي ۲۵ درصد درآمد پايدار داشته است.
استخدام ۱۳ هزار نفر در آستانه انتخابات
نجفي ادامه داد: ۱۶ هزار پست در شهرداري داريم، اما ۶٨ هزار نفر کارمند داريم يعني به ازاي هر۴٢۶ نفر يک پست سازماني در شهرداري وجود دارد. شهردار تهران با اشاره به اينکه در سال ٩۵ تعدادپرسنل ۵۵ هزار نفر بود اما در عرض سه ماه، ١٣ هزار نفر به نيروي انساني اضافه شد گفت: برخي افراد حتي سابقه يک روز فعاليت در شرکت‌هاي پيماني نداشتند. وي افزود: در سال ۹۵ تعداد پرسنل شهرداري ۵۵ هزار و ۹۵۲ نفر بوده است که مستمر حقوق مي‌گرفتند. طي سه چهار ماه مانده به انتخابات ناگهان ۱۳ هزار نفر به پرسنل شهرداري اضافه شدند به اسم اينکه عده‌اي کارگر پيمانکاران هستند و مي‌خواهيم کارمند شهرداري کنيم.
اقدام خيانت آميز در صندوق بازنشستگي شهرداري
شهردار تهران گفت: متاسفانه ٨۵ درصد دارايي صندوق بازنشستگي در بخش املاک بلوکه شده و ٧٠ درصد در پروژه ساريتاي کيش سرمايه گذاري شده که به قاطعيت مي‌گويم فساد دارد و يک کار خيانت آميز در صندوق بازنشستگي شهرداري است. شهردار تهران گفت: در سال‌هاي ٩٢ تا ٩۵، صد و نه هکتار از باغات تخريب و به منازل تبديل شده است. نجفي گفت: در شهرداري کارمندي با مدرک کار‌شناسي داريم که يک ميليون ۴۰۰ هزار حقوق مي‌گيرد و کارمند ديگري با‌‌ همان سابقه کار حدود پنج و نيم ميليون حقوي مي‌گيرد يعني کاملا غيرعادلانه است و هيچ ضابطه‌اي نيست. وي افزود: روند مقايسه‌اي تعداد کسور پردازان به تعداد بازنشستگان نشان مي‌دهد که تعداد بازنشستگان پيشي گرفته و اين يعني شکست صندوق بازنشتگي شهرداري در بلندمدت. نجفي در ادامه گفت: ۸۵ درصد دارايي‌هاي صندوق ذخيره کارکنان شهرداري را در املاک و ساختمان حبس کردند در حالي که قرار بوده اين صندوق در بورس و مسايل اقتصادي سرمايه‌گذاري‌هايي کند. وي افزود: از اين رقم ۷۰ درصد در پروژه‌اي تحت عنان سارينا کيش سرمايه گذاري شده است که در آن فساد مالي وجود داشت و با فشاري که آورديم بخشي از پول را برگرداندند. واقعا يک کار خيانت آميز صورت گفته است.
زورمان به هيات مديره همشهري نمي‌رسد
نجفي همچنين ادامه داد: ميزان برگشتي برخي از مجلات همشهري بيش از ۴۰ درصد است. سال‌ها پول داديم اين نشريات و مجلات را در همشهري منتشر کرديم. البته ما چهار نشريه را تعطيل کرديم و بقيه هم فعلا زورمان به هيات مديره همشهري نمي‌رسد که يک مقدار انقلابي‌تر عمل کند. وي افزود: در همشهري هم وضعيت مالي افتضاحي وجود دارد. در سازمان فرهنگي و هنري شهرداري، حمايت‌هاي شهرداري بيش از ۴ برابر شده است که ۶۴ درصد بودجه‌هاي حمايتي به فعاليت‌هاي مذهبي و بقيه به ساير فعاليت‌ها اختصاص يافته است.  نجفي گفت؛ نسبت تفکيک از مبدا زباله در شهر تهران ۱۳ درصد است يعني ۸۷ درصد تفکيک نمي‌شود. از اين ۱۳ درصد هم تنها ۳ درصد را ما هوشمندانه انجام مي‌دهيم و ۱۰ درصد را کساني که در زباله‌ها مي‌گردند تفکيک مي‌کنند. در واقع عملکرد شهرداري درباره تفکيک از مبدا زباله ۳ درصد است.


درصد و بيست وسومين نشست خبري اژه‌اي صورت گرفت؛
سخنگوي قوه قضاييه در صد و بيست و سومين نشست خبري خود جزيياتي ازپرونده مهدي جهانگيري وبرادررئيس‌جمهور، اغتشاشات روزهاي گذشته در کشور،‌ فيلترينگ و ... را درجمع نمايندگان رسانه‌ها مطرح کرد.به گزارش فارس،حجت الاسلام محسني اژه‌اي از لحظاتي قبل در نشست خبري خود با نمايندگان رسانه‌ها حاضرشد ودرمدت 90 دقيقه به سوالات نمايندگان رسانه‌ها پاسخ گفت.حجت الاسلام محسني اژه‌اي گفت: مثل چنين روزهايي شاه خائن از کشور گريخت و هنوز صداي انقلابي مردم در گوشمان است.در هفته‌هاي اخير شرارت‌هاي آمريکا و صهيونيست‌هايي را داشتيم که با پشتيباني‌شان، شرارت‌هايي را در کشور ايجاد کردند و فکر مي‌کردند مي‌توانند بر موج نارضايتي مردم سوار شوند.عواملي خود را بين صفوف مردن فرستادند تا نا آرامي‌ايجاد کنند و عده‌اي احياناً کشته شوند.اين نشان داد که کينه توزي آمريکا ادامه دارد و براي رسيدن به اهداف خود از هر ابزاري مثل فضاي مجازي استفاده مي‌کنند.اما مردم متدين و انقلابي ما هوشيار هستند و وقتي فهميدند نقشه دشمن است بلافاصله صف خود را از اغتشاشگران جدا کردند و در مدت کوتاهي در استانهاي مختلف مقابل اغتشاشگران ايستادند و اعلام کردند که ممکن است مشکلاتي باشد اما هيچ وقت در صف دشمن قرار نمي‌گيرند.اتفاق ديگري که افتاد بي حيايي آمريکا بود که تحريم‌هايي را عليه شخصيت‌هاي نظام از جمله رييس قوه قضاييه اعمال کردند.آمريکاي فلک زده نمي‌داند مردم ما انقدرازدولتمردان آمريکا متنفرند که اگربه کسي چيزي گفته شود و تحريم شود درکارنامه اونمره مثبت ثبت مي‌شود.اگرمردم ما خوشحال نباشند از اينکه عده‌اي اسمشان درليست تحريم‌ها قرار نگيرد نگراني هم ندارند.
 صدور 622 قرار بازداشت تنها در سه روز
حجت الاسلام محسني اژه‌اي گفت: در خصوص اغتشاشات اخير که نقش و خمايت‌هاي دشمن بوز و توسط نيروهاي انقلابي و اطلاعاتي در حال پيگيري است و کساني که شناسايي شده‌اند و مي‌شوند مجازات خواهند شد.عده‌اي هم که يا براي مطالبات خود آمده بودند يا در صف دشمن نيودند و يا جواني بوده که فريب خورده و حرفي زده اما پرچمي‌را يا مسجدي را آتش نزده و خسارتي را به بار نياورده، حتما جدا شوند و اگر هم دستگير شدند به زندان نبرند و برايشان سوءسابقه درست نکنند.افراد مجرمي‌که تشکيلاتي در اين ايام دست به اغتشاش زدند بايد شناسايي شوند.وي افزود: به همه دادستان‌ها و نيروهاي انتظامي‌تاکيد شد که پالايش کنند و افراد بي گناه آزاد شوند براي همين در دو مرحله عده کثيري آزاد شدند.تعدادي هم بودند که طبق گزارش اوليه و سازمان اطلاعات سپاه به عنوان مطلع و ليدر بازداشت شدند که در سه روز اول براي ٦٢٢ نفر قرار بازداشت موقت صادر شد. از اين تعداد هم عده‌اي آزاد شدند.محسني اژه‌اي گفت: مجموع بازداشتي‌هاي تهران در رابطه با اغتشاشات اخير الان به ٥٥ نفر رسيده است. از کل کشور هم تا ديروز ٤٥٥ نفر بودند که احتمالا ديروز يا امروز بخشي آزاد شدند.
دونفري که خودکشي کردند هردومعتاد بودند
وي افزود:يک نفردرکلانتري اراک خودکشي کرده بود که معتاد بود.وي ادامه داد: اين فرد مواد مخدر هم همراه خودش داشت و هنوز به زندان معرفي نشده بود.سخنگوي قوه قضاييه تصريح کرد: فرد ديگري هم در دستشويي زندان اوين خودکشي کرده که او هم حدودا ٢١ ساله بوده است.اژه‌اي افزود: اين فرد هم معتاد بوده و دانشجو هم نبوده و براي او هم پرونده تشکيل شده است.وي تصريح کرد: اين فرد همزمان با اغتشاشات دستگير شده اما اينکه در اغتشاشات کاري مي‌کرده چيزي ثابت نشده است.سخنگوي قوه قضاييه گفت: مطلبي هم ادعا شد که نفر سوم و چهارمي‌هم خودکشي کردند که چنين چيزي صحت ندارد.وي افزود: برخي از نيروها هم با ضد انقلاب درگير و به شهادت رسيدند که در مجموع ٢٥ نفر از مردم و نيروهاي خودي کشته شدند.اژه‌اي گفت: البته اين افراد با اسلحه پليس و نيروهاي داخلي کشته نشدند ٢ نفر همان پدر و پسري بودند که در ماشين کشته شدند که براي هر يک از آنها پرونده تشکيل شده است و برخي با سلاح گرم و برخي با سلاح سرد کشته شدند.سخنگوي قوه قضاييه گفت: دشمن هم قصد داشته مثل فتنه ٨٨ کشته سازي کند.
دستگيري يک دوتابعيتي در حين عکسبرداري
حجت الاسلام محسني اژه‌اي گفت: اگر يک دانشجو مجرم شد نبايد انتظار داشت دانشجو تحت تعقيب قرار نگيرد پس عده ايي بايد دست از فضا سازي بردارند. اين حرف بدون منطق است.وي ادامه داد: با توجه به اينکه زمان امتحانات بود اعلام شد دانشجويان آزاد شوند بروند امتحان دهند اگر هم تحقيقات تکميل نشده بود ترتيباتي اتخاذ شد که امتحان خود را بدهند تا به درس آنها لطمه‌اي نخورد.اژه‌ايي گفت: دستگير شده خارجي در اين ايام نداشتيم و تا جايي که پيگيري کردم يک دوتابعيتي داشتيم که اين فرد در حال عکس برداري و فيلمبرداري دستگير شد.خبرنگاري گفت: جواد لاريجاني اعتراضات اخير را به مسايل اقتصادي نسبت دادند اما روحاني مسايل غيراقتصادي را مطرح کرده اژه‌اي گفت: اينکه آن آقايان چه گفتند اطلاعي ندارم.وي ادامه داد: اما اگر اعتراضي در چارچوب قانون باشد ايرادي ندارد، در کل اعتراضاتي که صورت گرفت بيشتر مسايل اقتصادي بوده است.
 پرونده فوت‌هاشمي‌به قوه قضاييه نيامده است
حجت الاسلام محسني اژه‌اي در پاسخ به سوال خبرنگاري که پرسيد خانواده آيت ا...‌هاشمي‌اعلام کردند که در آزمايش خون ايشان مقدار زيادي راديواکتيو بوده پرونده به شوراي عالي امنيت ملي رفته آيا به قوه هم پرونده رسيده است گفت: نه تا الان پرونده‌اي در اين خصوص به قوه قضاييه نرسيده است.اژه‌اي درخصوص اتهامات افراد دستگير شده گفت: برخي افراد امنيتي و برخي اتهامشان اخلال در نظم عمومي‌و برخي علاوه بر اينها خسارت هم به کشور وارد کردند.وي ادامه داد: به هر تقدير اتهامات اينها مختالف است و بهشون تفهيم اتهام شده و به زندان رفته‌اند.اژه‌اي افزود: افرادي که به صورت مجازي يا غير مجازي در خارج از کشور اقدام به تشويق و تحريک افراد براي اغتشاشات مي‌کردند قرار شده از طريق اينترپل تحت تعقيب قرار بگيرند.وي در مورد آخرين وضعيت پرونده خاوري و اينکه آيا رايزني براي بازگشت وي صورت گرفته، گفت: بيش از رايزني صورت گرفته و ما بارها از کانال‌هاي مختلف اقدام کرده‌ايم تا ايشان را دستگير کنند.سخنگوي قوه قضاييه گفت: هنوز به راي دادگاه اعتراض نکرده و چون در خارج از کشور است فرصت اعتراضش بيشتر است.
جهانگيري هنوز آزاد نشده است
حجت الاسلام محسني اژه‌اي در پاسخ به اين سوال که با توجه به گذشت بيش از دو ماه از انتشار اخباري مبني بر دستگير برادر معاون اول رئيس جمهور و انتشار اخباري مبني بر آزادي وي بفرماييد آيا ايشان آزاده شده‌اند و نتيجه رسيدگي به پرونده چه بوده است گفت: اين فرد هنوز آزاد نشده است.وي ادامه داد: بعد از اينکه تحقيقات صورت گرفت الان اين فرد تحت نظر است البته قرار صادره براي وي فک نشده است.اژه‌اي گفت: در بخشي از امور بايد يک سلسله قراردادهايي امضا کنند، به همين جهت برخي اقدامات سندي تحت نظر ماموران در حال انجام است.سخنگوي قوه قضاييه تصريح کرد: بايد در اين پرونده ٢ نفر ديگر هم بازداشت باشند اما مطمئن نيستم.
 فضاي مجازي پرشده ازمفسده‌ها
سخنگوي قوه قضاييه درپاسخ به سوالي درخصوص اينکه معاون قضايي دادستان اظهار کرده که ما به مسئولان وزارت ارتباطات درباره فضاي مجازي تذکرداده بوديم،شما هم يک ضرب‌العجل داده بوديد، آيا پرونده‌اي تشکيل شده ؟ گفت: ما بر اين اعتقاد بوده و هستيم که بايد از فناوري‌هاي نوين مثل پيام رسان‌ها استفاده کرد اما حتما بايد از سوي ايران يک مديريتي باشد.وي ادامه داد: همانطور که در هيچ کشوري به کشور ديگري اجازه نمي‌دهند که به شئونات آن کشور ديگر مسلط باشد.سخنگوي قوه قضاييه افزود: از سوي ديگر فضاي مجازي رها شده امروز مفسده‌هاي امنيتي، اقتصادي ، اخلاقي به همراه دارد.اژه‌اي گفت: آيا با وجود اين همه مفسده ما بايد اين فضا و مديريتش را رها کنيم و کاري نکنيم؟شوراي عالي فضاي مجازي اعلام کردند که ما سياست گذاري مي‌کنيم، ما هم که نمي‌خواهيم جلوي فضاي مجازي را بگيريم و محدوديت ايجاد کنيم، مردم نبايد محروم شوند حتي مي‌گوييم بايد اينترنت آزادتر و ارزان تر در اختيار مردم قرار گيرد اما مي‌گوييم بايد کنترل شود.وي افزود: ما همان زمان هم گفتيم اگر اقدام نکنند قوه قضاييه وارد مي‌شود. وزارت ارتباطات آن زمان قول دادند و از ما يک فرضت ٣ ماهه و بعد ٦ ماهه گرفتند کارهايي شد اما کافي نبود.سخنگوي قوه قضاييه گفت: هرکسي بتواند کاري کند و نکند اشتباه است حالا آيا مي‌شود کاري بکنند و نکردند؟اژه‌اي افزود: من از لحاظ فني وارد نيستم اما افراد فني مي‌گويند که مي‌شود هم فيلتر نکنيم هم مديريت کنيم اما هزينه دارد. اگر روزي ثابت شود که مي‌شده و نکردند بايد تحت تعقيب قرار گيرند.وي ادامه داد: هيچ کس ترديد ندارد که در اغتشاشات اخير فضاي مجازي موثر بوده است و بر همين اساس محدوديت ايجاد شد. آيا اين ضررها امکان تکرار ندارد؟سخنگوي قوه قضاييه تصريح کرد: قوه قضاييه مدتها دنبال اين است که از لحاظ فني بررسي مي‌کند که مي‌شود هم مردم استفاده کنند هم جمع نشود.
ممکن است عده‌اي ازسرشاخه‌ها مخفي شده باشند
حجت الاسلام محسني اژه‌اي در پاسخ به سوال خبرنگاري که گفت در اين مدت مسئولان زيادي در باره عناصر اغتشاشات صحيت کردند، مشخصا کجا بيشتر دخيل بود ضمن اينکه ديروز فيلتر تلگرام برداشته شد ، آيا از قوه قضاييه نظري گرفته شده است گفت: من نگفتم همه سرشاخه‌ها دستگير شدند.وي ادامه داد: ممکن است عده‌اي در داخل يا خارج کشور مخفي شده باشند، اينهايي که دست به برخي تخريب‌ها زدند ارتباط با نفاق و جريان‌هاي سلطنت طلب دارند و برخي کشورهاي منطقه و آمريکا و صهيونيست از آنها حمايت مي‌کنند.سخنگوي قوه قضاييه گفت: در مورد تلگرام هم ما هرچيزي را که قانون يا دستگاهي که راي او لازم الاجراست ملتزم به عمل به آن هستيم حتي اگر قوه قضاييه نظر مخالف داشته باشد.وي در مورد آخرين وضعيت پرونده صندوق دخيره فرهنگيان و اينکه آيا گزارش تحقيق و تفحص مجلس به قوه رسيده يا نه، گفت؟ هنوز اطلاع پيدا نکردم که واصل شده يا نه اما پرونده هنوز دادگاه نرفته است.اژه‌اي گفت: اين پرونده، پرونده سنگيني بوده است و از ٨٠ نفر تحقيق شده، عمده مساله الان موضوع کارشناسي است و اگر جمع شود پرونده به دادگاه مي‌رود.
براي برادر رئيس جمهورکيفرخواست صادرنشده است
حجت الاسلام محسني اژه‌اي در پاسخ به سوالي در خصوص اظهارات شهردار تهران مبني بر اينکه در زمان انتخابات سوءاستفاده‌هايي شده است و اينکه چرا اين موضوع مسکوت مانده گفت: اين چيزهايي که شهردار تهران به آن رسيده و متوجه شده را بايد به دست ما در قوه قضاييه برسانند تا بررسي کنيم. هروقت بدهند ما بررسي مي‌کنيم.وي افزود: عموما در کشور مسئولاني که ميايند و بر مسند مي‌نشينند نسبت به مسئول قبلي حرف‌هايي دارند که ما به آنها مي‌گويم گزارش بدهيد تا ما رسيدگي کنيم.اژه‌اي در خصوص آخرين وضعيت پرونده حسين فريدون گفت: اين پرونده تنها يک متهم ندارد، بدهي بانک در حال انتقال است، نسبت به مسايلي هم که اين پول از کجا آمده و به کحا رفته بررسي‌ها ادامه دارد اما هنوز منجر به صدور کيفرخواست نشده است.سخنگوي قوه قضاييه در پاسخ به سئوالي درباره ويديوي جلسه مجلس خبرگان که فقط در آرشيو صداوسيما موجود بوده است و به بيرون درز کرده است آيا قوه قضاييه ورودي به موضوع خروج تصاوير و ويديوها از صداوسيما داشته است، گفت: ممکن است الزاما در صداوسيما نباشد و برخي چيزها فقط در آرشيو صداوسيما نباشد و مثلا همين الان جلسه مجلس و مجمع و خبرگان ضبط شود و فقط در آرشيو صداوسيما نگهداري نشود.وي ادامه داد: اما اينکه معمولا سند و صوتي باشد که طبقه بندي شود و نبايد افشا شود، هر وقت که افشا شود، تعقيب شود. در مورد ويديو اخير هنوز قوه قضاييه وارد نشده است و به طور طبيعي در اينگونه موارد ابتدا سيستم‌هاي اطلاعاتي وارد مي‌شوند و بررسي مي‌کنند.اژه‌اي در پاسخ به سئوال ديگري مبني بر اينکه گفته مي‌شود رد پاي برخي مسئولان دولت سابق در آشوب‌هاي اخير ديده شده است گفت: همه اطلاعاتي که هست بايد در قوه قضاييه رسيدگي شود و بايد ديد چه چيزي ثابت مي‌شود. در اين قضايا گاهي وقت‌ها دشمن از تابلوي ديگري استفاده مي‌کند. بنابراين الان برخي از اين حرف‌ها را نه رد و نه تاييد مي‌کنم. گزارش‌هايي رسيده که بايد بررسي شود تا ببينيم چه چيزي ثابت مي‌شود.حجت الاسلام محسني اژه‌اي در پاسخ به سوال ديگري مبني بر شکايت سازمان ديده‌بان شفافيت عليه مسئولان بانک مرکزي و وزارت تعاون در خصوص موسسات مالي گفت: از آن تشکيلات گزارشي رسيده است اما اينکه اين مقامات احضار يا دعوت شدند، اطلاع ندارم.وي ادامه داد: وزارت تعاون سابق و فعلي در مورد تشکيل تعاوني‌هاي اعتباري و عدم نظارت و رها شدنشان، بايد پاسخگو باشند.اژه‌اي گفت: مگر مي‌شود به اين همه تعاوني مجوز داده شود و بعد هم از مجوز خودشان تخطي کنند و هيچ اقدام و نظارتي صورت نگيرد؟سخنگوي قوه قضاييه تصريح کرد: در حال حاضر مسئله تعاوني‌هاي اعتباري در سه قوه مطرح و از هر قوه نمايندگاني تعيين شده و هر هفته حداقل يک جلسه تشکيل مي‌شود و بانک مرکزي هم به طور جد به ميدان آمده است.وي افزود: اخيراً علاوه بر آن در هفته گذشته، يک کارگروهي تشکيل شد تا بر اجراي تصميمات اتخاذ شده، نظارت کنند. چون مردم مي‌گفتند تصميمات اتخاذ شده وقتي به بانک مي‌رويم، اجرا نمي‌شود.اژه‌اي تصريح کرد: کار ديگري که در دستور کار قرار گرفته، اين است که آيا واقعاً اموالي وجود دارد که تاکنون شناسايي نشده است؟وي ادامه داد: از همه جا کمک خواسته شده اموال اين افراد تا حد مقدور شناسايي شود. در حال حاضر کار سنگيني در رابطه با شناسايي اموال صورت مي‌گيرد و قرار شده بانک مرکزي خط اعتباري‌هايي را در ازاي اموال شناسايي شده، اختصاص دهد.سخنگوي قوه قضاييه گفت: اميدواريم در آينده مبلغ بيشتر و به افراد بيشتري پرداخت شود و نهايت کار در اين ارتباط صورت مي‌گيرد. اميدواريم اين موسسات عبرتي براي بخش‌هاي نظارتي داخلي باشد.

بانک جهاني پیش بینی کرد؛
گروه بين الملل- بانک جهاني پيش بيني کرد رشد اقتصادي ايران در سال ۲۰۱۸ به چهار درصد خواهد رسيد.به گزارش فايننشال تايمز، بانک جهاني در گزارش خود با عنوان " چشم انداز اقتصاد جهاني" پيش بيني کرد رشد اقتصادي ايران در سال ۲۰۱۸ به ۴ درصد و در سال ۲۰۱۹ به ۴.۳ درصد مي‌رسد. در گزارش قبلي اين وام دهنده جهاني که در ژوئن سال ۲۰۱۷ منتشر شده بود، رشد توليد ناخالص داخلي ايران ۴.۱ درصد براي سال ۲۰۱۸ و ۴.۲ درصد براي سال ۲۰۱۹ پيش بيني شده بود که نشان مي‌دهد بانک جهاني پيش بيني خود از رشد اقتصادي ايران در سال 2017 را به ميزان ۰.۱ درصد کاهش داده و پيش بيني خود از رشد ايران در سال ۲۰۱۹ را به ميزان ۰.۱ درصد افزايش داده است.اين بانک هم چنين اعلام کرد رشد اقتصادي ايران به عنوان دومين اقتصاد بزرگ منطقه، در سال ۲۰۲۰ به ۴.۳ درصد خواهد رسيد زيرا رشد بالاتر سرمايه گذاري در اين کشور، کاهش توليد نفت و محدوديت دسترسي به تامين مالي را جبران خواهد کرد.بنابر اين گزارش، علاوه بر تاثير کاهش رشد بخش نفتي پس از رشد سريعي که در سال ۲۰۱۶ داشت، عامل ديگر کندي رشد اقتصاد ايران، تضعيف اطمينان سرمايه گذاران خارجي به دليل تنش‌هاي ژئوپلتيکي از جمله تحريم‌هاي جديد و موضع سخت گيرانه آمريکا در برابر توافق هسته‌اي بود.رشد توليد ناخالص داخلي ايران در سال ۲۰۱۲ به دليل تشديد تحريم‌هاي بين المللي عليه برنامه هسته اي، به منفي ۶.۶ درصد رسيد. در سال ۲۰۱۵ که آخرين سال تحريم‌ها عليه ايران بود، رشد ايران به منفي ۱.۳ درصد رسيد و بعد از آن در سال ۲۰۱۶ به ۱۳.۴ درصد افزايش پيدا کرد اما در سال ۲۰۱۷ مجددا کاهش يافت و به ۳.۶ درصد رسيد.
افزايش پيش بيني رشد اقتصادي جهان
بانک جهاني در گزارش جديد خود تحت عنوان " چشم اندازهاي اقتصادي جهان" اعلام کرد پيش بيني مي‌شود سال 2018 از زمان بحران مالي اولين سالي خواهد بود که اقتصاد جهاني خواهد توانست تمام ظرفيتهاي خود را به کار گيرد. بانک جهاني در گزارشي اعلام کرد، رشد اقتصاد جهاني به اوج خود رسيده، اما پيري جمعيت، نبود سرمايه گذاري، کندي رشد ناشي از بهره وري و انقباضي شدن سياست‌هاي پولي موجب محدود شدن رشد اقتصادي شده است. پيش بيني کارشناسان بانک جهاني درباره رشد اقتصادي جهان بر پايه رشد فعاليتها در بخشهاي توليد و تجارت و همچنين افزايش اعتماد سرمايه گذاران و مصرف کنندگان به شرايط بازار قرار گرفته است. به گزارش فايننشال تايمز، بانک جهاني همچنين در اين گزارش رشد اقتصاد جهان در سال گذشته را 3 درصد ارزيابي کرده و گفته انتظار دارد رشد اقتصاد جهاني تا سال 2020 سطح رشد قوي خود را حفظ کند. اين گزارش رشد اقتصاد جهاني در سال 2018 را 3.1 درصد پيش بيني کرده است.اما مشکل اصلي اقتصاد جهاني از نظر اين گزارش اين است که پس از سال‌ها ترميم اقتصادي بعد از بحران مالي سال 2008، اکثر اقتصادهاي پيشرفته و در حال توسعه، شکاف توليد بين رشد واقعي و پتانسيل رشد اقتصادي خود را مرتفع ساخته اند.به علاوه، در صورتي که دولت‌ها مجموعه‌اي از اصلاحات و سرمايه گذاري‌ها که بانک جهاني و ساير نهادها سال‌ها خواستار آن بودند را به اجرا نگذارند به سختي مي‌توان شاهد تغيير در وضعيت کنوني بود.اين گزارش پيش بيني کرده که رشد اقتصادهاي پيشرفته در سال‌هاي آينده به دليل اشتغال کامل و اقدام بانک‌هاي مرکزي براي افزايش نرخ بهره کند شود. 
بر اين اساس انتظار مي‌رود ميزان رشد در اقتصادهاي توسعه يافته از 2.3 درصد سال گذشته به 2.2 درصد در سال جاري و 1.7 درصد تا سال 2020 برسد.بانک جهاني خاطر نشان ساخته که اقتصادهاي نوظهور و در حال توسعه که در سال گذشته رشدي 4.3 درصدي را شاهد بودند نيز همانند اقتصادهاي توسعه يافته به سقف رشد اقتصادي خود خواهند رسيد و تاثيرگذاري کمتري در رشد اقتصاد جهاني خواهند داشت. طبق اعلام بانک جهاني ، کشورهاي جهان براي اين که بتوانند رشد اقتصادي جهان را تقويت کنند لازم است که سياست‌هاي هماهنگ و کارآمدتري به کار گيرند تا بهبود نسبي وضعيت اقتصادي جهان تثبيت شود.
براساس اين گزارش توليد صنعتي در ماه‌هاي آخر سال در منطقه يورو 0.4 درصد افزايش داشته و در سال 2018 نيز افزايشي 0.8 درصدي خواهد داشت. منطقه يورو يکي از بزرگترين رشد‌ها را در سال 2017 داشته است و اين خبر ادامه خواهد داشت و رشد اين منطقه امسال به 2.1 درصد خواهد رسيد.در ايالات متحده آمريکا ، رشد به 2.3 درصد مي‌رسد با توجه به گزارش وزارت کار اين کشور ، اقتصاددانان افزايش 0.2 درصدي قيمت توليد کنندگان را پيش بيني کردند که شامل قيمت مواد غذايي و انرژي خواهد شد. رشد اقتصادي در ژاپن نيز به 1.3 درصد مي‌رسد. کشورهاي درحال توسعه چون هند نيز در سال گذشته عملکرد مثبت داشته و انتظار مي‌رود رشد اقتصادي در سال 2018 به 7.3 درصد برسد. اما چين ، برزيل و روسيه نيازمند رشد بيشتر هستند. 
براساس گزارش بانک رشد در اقتصاد چين به 6.4 درصد، در روسيه 0.4 درصد رشد و در برزيل 2 درصد خواهد بود.اما به طور کلي تهديد کاهش نيروهاي کاري رشد اقتصادي را تحت تاثير قرار مي‌دهد.دراين ميان بانک جهاني نسبت به تورم و افزايش نرخ بهره بانکي هشدار داده است. براساس گزارش اين موسسه بين المللي خطر افزايش شديد نرخ بهره مي‌تواند منجر به رشد اقتصادي در جهان فراتر از انتظار بانک جهاني شود.اين سازمان مستقر در واشنگتن مي‌گويد بيشتر کشورهاي غربي به دليل رشد بهره فعاليت بالا خواهند داشت ولي نسبت به رشد تورم هنوز ضعيف هستند که بر تصميم گيري بانک‌ها نيز تاثير گذار خواهد بود. رشد بهره مي‌تواند انتظارات درباره نرخ تورم را نيز بيشتر کند.
بانک‌هاي مرکزي درسال 2017 پس از افزايش چشم اندازهاي اقتصادي و خوشبيني از سوي بانک جهاني نسبت به رشد اقتصاد جهاني نرخ‌هاي بهره خود را افزايش دادند. اين رشد فرصت براي سرمايه گذاري در نيروهاي انساني را بيشتر مي‌کند اگر سياستگذاران در سطح جهان تمرکز خود را بر افزايش سرمايه گذاري در کشورهاي خود قراردهند توليد نيز افزايش ميابد و رشد در طولاني مدت افزايش خواهد داشت. بازارهاي مالي نيز نسبت به اخبار منفي شکننده هستند و خوشبيني و رشد مي‌تواند در عملکرد بازارها نيز تاثير خوبي داشته باشد.
تغيير در رتبه بندي رقابتي
بانک جهاني اعلام کرد سيستم رتبه بندي اش درباره معاملات تجاري برخي از کشورها غيرمنصفانه و گمراه کننده بوده است. به گزارش وال استريت ژورنال، بانک جهان گزارش رتبه بندي خود از چهار سال گذشته تاکنون را دوباره محاسبه خواهد کرد. گزارش موسوم به "انجام معامله" کشورها را از نظر آرامش براي بازکردن يک تجارت، کسب اجازه ساخت و ساز، دريافت اعتبار مالي يا پرداخت ماليات رتبه بندي مي‌کند. اين رتبه بندي بانک جهاني يکي از مهمترين اقدامات اين سازمان جهاني بوده است.
کشور شيلي يکي از کشورهايي است که بيشترين تاثير را در بازار رقابتي با اين رتبه بندي ديده است. به گفته "پل رومر" اقتصاددان ارشد بانک جهاني ، تغيير در رتبه بندي کشورهاي آمريکاي لاتين به دليل تنظيمات روش شناختي بوده تا تزلزل محيط تجاري و اين امر ميتواند بر ديدگاه سياسي کارمندان بانک جهاني تاثييرگذار بوده است. در دوازده سال اخير رتبه رقابتي شيلي بين 25 تا 57 تغيير کرده است و اکنون در رتبه 55 از ميان 190 کشور قرار دارد.


با غرق شدن نفتکش ایرانی، امید خانواده ها ناامید شد؛
نفتکش سانچي پس از ۹ روز سوختن در آتش در نهايت در دل دريا فرو رفت و رنگ سفيد اميدواري زنده بودن ۲۹ پرسنل آن در سياهي دود غليظي که بدنه کشتي را در لحظات آخر در آغوش گرفته بود، گم شد.
يکي از نادرترين اتفاقات دريايي شنبه، ۱۶ دي ماه، ساعت ۲۰ به وقت محلي در آب‌هاي ساحل شرق چين با برخورد يک نفتکش ايراني به نام سانچي با ۱۳۶هزار تن ميعانات گازي متعلق به شرکت ملي نفت ايران و کشتي فله‌بر چيني که حريق نفتکش و مفقود شدن ۳۲ پرسنل آن را در پي داشت رقم خورد، حريقي که آنقدر شعله کشيد که همه طول کشتي را در آغوش گرفته و در نهايت موجب غرق شدن کامل آن شد.
از ۳۲ پرسنلي که در اين حادثه مفقود شدند، ۳۰ ايراني و دو بنگلادشي، تنها پيکر سه پرسنل پيدا و براي تشخيص هويت به شانگهاي منتقل شد. البته عمليات تشخيص هويت هنوز انجام نشده است. پيکر يکي از پرسنل داخل دريا و پيکر دو پرسنل ديگر در جريان جست و جوي نيم ساعته تيم چيني به همراه جعبه سياه کشتي پيدا شد.
جعبه سياه اين کشتي براي بازخواني فعلا به بندر شانگهاي چين منتقل شده است. البته جعبه سياه سانچي با توجه به قوانين ثبت شده در کنوانسيون‌هاي بين‌المللي مبني بر اينکه جعبه سياه موجود در کشتي‌ها و شناورهاي موجود در فضاي بين‌المللي به کشوري که کشتي در آن به طور رسمي‌ثبت شده تحويل داده شود، با توجه به اينکه شناور مذکور در يکي از بنادر پاناما به ثبت رسيده است بايد به اين کشور تحويل داده شود. البته مسئولان پاناما طبق قوانين موظفند که اطلاعات ثبت شده در اين جعبه را به طور کامل به ايران ارائه کنند و در اين زمينه ترديدي وجود ندارد. اين احتمال وجود دارد که اين جعبه در شانگهاي بازخواني شود.
با اينکه عمليات اطفاي حريق سانچي با حضور تيم‌هاي ژاپني و چيني در سه الي چهار روز اخير تسريع شده بود اما شدت آتش با جرقه‌اي روي سطح کشتي بيشتر مي‌شد و به درجه‌اي رسيد که با اينکه ۱۲ تکاور ايراني براي تجسس مفقودين به منطقه اطفاي حريق اعزام شده بودند، هرگز نتوانستند وارد آن شوند. آخرين اخبار و تصاوير حاکي از آن بود که آتش همه طول سانچي را در بر گرفته و باعث غرق شدن تدريجي آن شد.
جان باختن همه پرسنل "سانچي" تاييد شد
در اين راستا رئيس سازمان بنادر و دريانوردي جان باختن ۳۲ پرسنل نفتکش "سانچي" در آبهاي چين را تاييد کرد. محمد راستاد - معاون وزير راه و شهرسازي - که براي پيگيري وضعيت نفتکش ايراني به چين سفر کرده است، اظهار کرد: بر اين اساس جان باختن ۲۹ پرسنل ديگر که احتمالا در نفتکش بودند، تاييد مي‌شود.
با اينکه به گفته راستاد به علت تاريکي هوا در چين و محل حادثه امکان ديدن بدنه کشتي وجود ندارد و فقط شعله‌هاي آتش و دود غليظ قابل مشاهده است اما به نظر مي‌رسد کشتي به طور کامل غرق شده است.
اسامي‌کامل سرنشينان نفتکش حادثه ديده به همراه مسئوليت‌ها
1. مجيد قصابي عروجي، کاپيتان 2- فريد محبي، سرمهندس 3.مجيد نقيان، افسر اول 4-حسين جهاني هل آباد، افسر دوم 5-احسان ابولي قاسم آبادي،افسر دوم 6-ميلاد عنايتي، افسر سوم 7--حامد بهاري هشکوايي، مهندس دوم 8- محمدرضا رضازاده ماسوله،مهندس سوم 9- مهدي سادگي، مهندس سوم 10-حسن رومياني، مهندس چهارم 11-محمد کاووسي تکاب، افسر تدارکات 12- بهرام اتحاد، افسر برق 13-عبدالغني سامري، سرملوان 14- ابوذر نظامي، کمک سر ملوان 15-سيدجواد حيدري، ملوان يکم 16-محمد ساجب علي ميريدها، ملوان يکم 17-محمدهارون راشيد، ملوان يکم 18-عليرضا نجفي‎فر، ملوان دوم 19- علي حيدريه کهن، ملوان دوم 20-بهرام پورياني، تعميرکار 21- ياور افشاري، روغن کار 22-ميلاد آروي، روغن کار 23-مسلم عليزاده نودهي، روغن‎کار 24-عبدالکريم بشارتي پور، سرآشپز 25-اميد ضيايي، کمک سرآشپز 26-ايوب مظفري عبدگاه، مهماندار 27-احسان فرجي، مهماندار 28- سعيد دهقاني، دانشجوي عرشه از دانشگاه خارگ 29-پوريا عيدي پور،دانشجوي عرشه از دانشگاه خارگ 30-سجاد عبداللهي، دانشجوي عرشه از دانشگاه خارگ 31-محمد پيريائي، دانشجوي موتور از دانشگاه صنعت نفت محمودآباد 32-ساغي فعال، همسر حسين جهاني هل‎آباد.
روحاني: اولويت شناسايي و تعيين هويت جان‏باختگان و کاهش آلام خانواده‏‌هاي اين عزيزان باشد
رييس جمهور در پيامي‌با تسليت درگذشت سرنشينان نفتکش سانچي و همدردي با خانواده قربانيان، تاکيد کرد: بايد اولويت اصلي بر شناسايي و تعيين هويت جان‏باختگان و کاهش آلام خانواده‏‌هاي اين عزيزان متمرکز باشد.
متن پيام حجت‌الاسلام والمسلمين روحاني به اين شرح است: «بسم‏ ا... الرحمن الرحيم؛ انا لله و انا اليه راجعون وقوع سانحه‌ ناگوار و دلخراش آتش‌سوزي براي کشتي نفتکش کشورمان در سواحل شرقي چين که موجب درگذشت شهادت گونه تمامي‌خدمه و پرسنل زحمتکش آن شد، قلوب آحاد ملت ايران را محزون کرد. اينجانب با ابراز همدردي، اين ضايعه را به ملت بزرگ ايران به ‏ويژه خانواده‌هاي داغديده از صميم قلب تسليت مي‌گويم و براي آن جان‏باختگان مظلوم که تلاشگران عرصه اقتدار ملي و پيشگامان اقتصاد کشور هستند، علّو درجات و براي عموم بازماندگان صبر و سلامتي مسألت دارم.
هم ‏اکنون لازم است اولويت اصلي بر شناسايي و تعيين هويت جان‏باختگان و کاهش آلام خانواده‏‌هاي اين عزيزان متمرکز باشد. در عين حال از همه دستگاه‌هاي ذيربط از جمله وزارتخانه‌‏هاي راه و شهرسازي، نفت و امور خارجه مي‌خواهم با انجام اقدامات کارشناسي، علت وقوع اين سانحه تأسف‏ بار را به دقت بررسي و پيگيري قانوني لازم را براي پيشگيري از حوادث مشابه و نيز احقاق حقوق ملت ايران و خانواده‌هاي آسيب‏ ديده به‏ عمل آورند.
حسن روحاني؛ رئيس جمهوري اسلامي‌ايران»
زنگنه: خبر درگذشت دريانوردان همچون آواري سنگين فرود آمد
درپي اعلام رسمي‌جان باختن دريانوردان نفتکش ايراني سانچي، وزير نفت پيام تسليتي صادر کرد.
متن اين پيام به شرح زير است:
«انا... و انااليه راجعون
سرانجام پس از قريب ۸ روز نگراني و اميد براي جان کارکنان خدوم نفت‌کش سانچي، متاسفانه خبر از دست دادن همه اين عزيزان، همچون آواري سنگين فرود آمد. لذا با اندوه و تاثر فراوان ضايعه دلخراش از دست‌دادن جمعي از دريانوردان عزيز شرکت ملي نفتکش را به خانواده‌هاي داغدار و همکاران ارجمندشان تسليت عرض مي‌کنم. بي‌گمان درد و آلام خانواده‌هاي عزادار بزرگتر از آن است که در وصف بگنجد و کلمات تسلي‌بخش دل‌هاي بي‌قرارشان باشد. شرکت ملي نفتکش، چه آن زمان که مستقيماً زير مجموعه شرکت ملي نفت ايران بود و چه آن هنگام که با اجراي سياست خصوصي‌سازي از شرکت نفت منفک شد، همواره در سخت‌ترين شرايط کشور، منشا اثر و خدمات ارزشمند و فراموش ناشدني بوده که جز با رشادت و دريادلي پرسنل غيور نفتکش‌ها جامه عمل نمي‌پوشيد. بار ديگر از جانب خود و صنعت نفت اين حادثه جانکاه را به خانواده‌هاي عزادار و ملت شريف ايران تسليت و تعزيت گفته و از خداوند بزرگ براي روح بلند آن عزيزان علو درجات و براي بازماندگان شکيبايي اجر مسئلت مي‌نمايم.»
ربيعي: دولت تمام تلاشش را براي نجات دريانوردان به‌کار گرفت
مسئول کميته رسيدگي به وضعيت نفتکش سانچي گفت: براي پيدا کردن پيکر دريانوردان تمام تلاش‌ خود را انجام داده‌ايم، چرا که پيدا کردن حتي يک پيکر براي ما ارزش بسيار زيادي داشت. علي ربيعي با بيان اين‌که در حال حاضر لحظه به لحظه کشتي داخل دريا فرو مي‌رود، گفت: دود و آتش ناشي از سوختن کشتي سانچي موجب آتش گرفتن بخشي از دريا نيز شده است.
وي ادامه داد: من مي‌خواهم اعلام کنم که دولت ايران هرچه در توان داشت به کار گرفت، اما به دليل بزرگ بودن حجم حادثه نتوانسته‌ايم بيش از اين اقداماتي را انجام دهيم. مسئول کميته رسيدگي به وضعيت نفتکش سانچي اظهار کرد: بنده به عنوان نماينده رييس جمهور به تمام خانواده اين عزيزان و ملت ايران تسليت مي‌گويم و بايد گفت که اين عزيزان به حق در راستاي اقتصاد مقاومتي جان خود را از دست دادند.

درخواست ايران براي ادامه جست‌وجوي پيکر مفقودين
رئيس کميته پيگيري نفتکش سانچي از درخواست خود خطاب به فرمانده چيني براي ادامه فرآيند جست‌وجوي پيکر پرسنل نفتکش سانچي پس از غرق شدن اين نفتکش خبر داد.
علي ربيعي ضمن عرض تسليت به خانواده‌هاي پرسنل نفتکش سانچي و مردم ايران اظهار کرد: سانچي حامل ۱۱۱ هزار و ۵۱۰ تن ميعانات گازي بود. علاوه بر اين ميعانات سوخت کشتي هم باعث شديد شدن حريق آن مي‌شد؛ بايد گفت اين اتفاق يک اتفاق بي‌نظير محسوب مي‌شود.
وي ادامه داد: چيني‌ها و کارشناسان از روز نخست حادثه اعلام کردند خدمه کشتي زنده نيستند. اما ما که کورسوي اميدي به زنده بودن پرسنل داشتيم همه اقدامات لازم را انجام داديم. حتي مي‌خواستيم چنانچه پرسنل زنده نيستند، پيکر مطهر آنها را از نفتکش خارج کنيم. به همين دليل ۱۲ نيروي تکاور از ايران به محل حادثه
 آمد.
رئيس کميته پيگيري نفتکش سانچي با بيان اينکه شدت انفجار سانچي در ساعات آخر بسيار بالا بود، افزود: درجه سانچي در ساعات و دقايق آخر تا ۹۰۰ درجه بالا رفت و امکان ورود به آن وجود نداشت. در نهايت کشتي آرام آرام با سر به عمق دريا حرکت کرد. البته اين اتفاق در عمق ۱۱۰ متري دريا رخ داده است و احتمالا بيش از ۲۰۰ متر کشتي بيرون دريا بماند. البته مشخص نيست جريان دريا حرکت کشتي را به چه صورت درآورد. ربيعي به اين سوال که آيا اميدي به يافتن پيکر مفقودين پس از غرق شدن کشتي وجود دارد يا خير؟ پاسخ داد: من اين درخواست را به فرمانده چيني داده‌ام که زماني که وضعيت کشتي به تعادل رسيد، جست‌وجو براي پيکر مفقودين ادامه پيدا کند. اما فرمانده چيني پاسخ داد که امکان اين کار وجود ندارد. من تصميم دارم در اين راستا با کارشناسان صحبت بيشتري کنم تا اين درخواست بررسي شود.
عملکرد ضعيف چيني‌ها در رسيدگي به نفتکش سانچي
نايب رئيس کميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي‌گفت:چيني‌ها در رسيدگي به وضعيت کشتي نفتکش عملکرد مناسبي نداشتند.
به نقل از خانه ملت؛ هدايت ا... خادمي‌درباره آخرين وضعيت کشتي نفتکش ايراني که در درياي چين دچار حريق شده است، گفت:خبرهاي ضد ونقيضي در خصوص غرق شدن نفتکش سانچي وجود دارد .
نايب رئيس کميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي، افزود: شرکت ملي نفتکش جمهوري اسلامي‌بايد در خصوص آخرين وضعيت کشتي نفتکش اطلاع رساني کند البته علي ربيعي نيز به عنوان نماينده رئيس جمهور که به منطقه سفر کرده بايد رسيدگي‌ها لازم را انجام دهد. 
خادمي‌با بيان اينکه عملکرد وزارت امورخارجه و صدا وسيما در حوزه کاري خود درباره موضوع حادثه نفتکش ايراني خوب نبوده است،گفت:چيني‌ها در رسيدگي به وضعيت کشتي نفتکش عملکرد مناسبي نداشتند البته بخشي از اين موضوع به دليل اين است که وزارت امورخارجه بايد پيگيري‌هاي جدي تري مي‌کرد. نماينده مردم ايذه و باغملک در مجلس شوراي اسلامي‌گفت:در کجاي دنيا شناور با اين وضعيت در آب‌هاي بين المللي دچار حريق مي‌شود آن هم در نزديکي شانگهاي، حدود ۷ الي ۸ روز در آتش مي‌سوزد.اگر نفتکش دچار حريق شده مربوط به هر کشور ديگري بود در مدت اخير، بالگردها و هواپيماها، ناو و کشتي‌هاي آتش نشان، به اطفاي حريق مي‌پرداختند.
نايب رئيس کميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي‌يادآور شد:نفتکش ايراني به نوعي در اين مدت رها شد. اينکه نفتکش بدون رسيدگي موثر، به آب‌هاي ژاپن منتقل شود، غيرقابل قبول است.
هيئت دولت دوشنبه را عزاي عمومي‌اعلام کرد
در پي بروز حادثه تاسف بار براي نفت کش ايراني سانچي و جان باختن دريانوردان دريادل کشورمان، هيئت دولت با صدور بيانيه‌اي ضمن عرض تسليت به خانواده‌هاي داغدار، نقش آفرينان صنعت دريانوردي و صنعت نفت کشور و عموم ملت ايران، دوشنبه 25 ديماه 96 را عزاي عمومي‌اعلام کرد.
به گزارش ايسنا، بيانيه هيئت دولت جمهوري اسلامي‌ايران بدين شرح است: 
«بسم ا... الرحمن الرحيم
"انا لله و انا اليه راجعون"
ملت شريف ايران: بار ديگر مردم ايران داغدار جمعي از فرزندان سخت کوش و فداکار خود شد. دريانوردان دريادلي که در مسير انجام ماموريت و تلاش براي پيشبرد اهداف کشور و بر اثر سانحه‌اي دردناک جان به جان آفرين تسليم کردند و به جمع شهيدان خدمت پيوستند. هيئت دولت جمهوري اسلامي‌ايران ضمن عرض تسليت به خانواده‌هاي داغدار، نقش آفرينان صنعت دريانوردي و نفت کشور و عموم ملت ايران، دوشنبه بيست و پنجم دي ماه 1396 را عزاي عمومي‌اعلام مي‌کند.»

سياست اروپايي در  سال 2018 وارد دوره‌اي تازه مي‌شود. در اروپا بيشتر کشورها با چالش‌هاي سياسي روبرو شدند.هنوز اميد به اتحاد در ميان کشورهاي اروپايي با پيروزي امانوئل ماکرون در فرانسه وجود دارد. برنامه ماکرون براي اتحاديه اروپا باهدف ادغام اقتصاد است و همچنين با هدف محافظت از شهروندان اروپايي تنظيم شده است رويکردي که درمقابل بادهاي سرد جهاني سازي قراردارد.اگرچه انجام اين طرح اصلاحاتي مشکل است اما ايجاد خوشبيني براي قاره اروپا مفيد است. اگرچه برنامه‌هاي ماکرون بسيار شجاعانه است اما با کمبود مرکزيت و عوامل ضروري روبروست که فرصت موفقيت را کاهش مي‌دهد. امتيازات ادغام نزديکتر براي اقتصاد بيشتر است و براي ارزش يورو تاثير گذار است.بسياري از اقتصاددانان معتقدند واحد پول يورو دربرابر شوک‌ها بسيار شکننده است مگر اينکه با حمايت دولت‌ها و بانک‌هاي مرکزي در اروپا روبرو شود. از زمان تشکيل اتحاديه اروپا و اين واحد پولي حساس بوده است. اين امر براي بانکداران و اقتصادداران منطقي است. عاملي که در پروژه ماکرون نيست طرحي براي متحد کردن کشورهاست.اين ادغام با نزديک شدن زمينه‌هاي دموکراتيک و پارلماني و ديگر موسسات است. ادغام به معني آن است که شهروندان اروپايي بايد دولت و قوانين اقتصادي را قبول کنند.تصميم گيريها درباره درآمد و حق بازنشستگي برشهروندان تاثير مي‌گذارد. چگونگي عبور از ملي گرايي به دموکراسي اروپايي يکي از مشکلات پروژه ماکرون است اين امر فراتر از مرزهاي فرانسه است. نبود يک داستان متحد کننده اتحاديه اروپا نياز به تقويت دولت‌ها را بيشتر مي‌کند.
ترجمه: فاطمه مهتدي

يوناتن بت کليا در گفت‌و‌گو با «تجارت» تاکيد کرد؛
گروه راه و مسکن: حمل و نقل ريلي از ميان ساير شقوق حمل و نقل ايمن تر، پاک تر و ارزان تر محسوب مي‌شود اما متاسفانه با وجود تاکيدات بسيار مقام معظم رهبري در خصوص توسعه حمل و نقل ريلي در کشور، اين صنعت از برنامه توسعه پنج ساله پنجم و پنج ساله ششم بسيار عقب مانده است. همچنين ادامه روند بي‌توجهي مسئولان به توسعه صنعت حمل و نقل ريلي، کشور را از مزيت‌هاي نسبي اين صنعت که مي‌تواند منبع درآمدزايي بسيار بالايي به همراه داشته باشد، دور کرده است.
توسعه حمل و نقل ريلي از لايحه بودجه 97 جا ماند
علي‌رغم اينکه توسعه حمل و نقل ريلي در جهت کاهش هزينه جابجايي مسافر و بار و همچنين کاهش آمار تصادفات جاده‌اي بسيار حائز اهميت است، اما متاسفانه وضعيت اعتبار حمل و نقل ريلي در بودجه‌هاي سنواتي به ويژه بودجه ۹۷ هم به هيچ عنوان مطلوب نيست. به عبارتي در سال‌هاي گذشته اعتبار کافي براي توسعه حمل و نقل ريلي تخصيص داده نشده بود، لذا در لايحه بودجه 97 اعتبار مشخصي براي اين بخش در نظر گرفته شد و کميسيون عمران مجلس هم براي توسعه اين حوزه پيشنهادات کارسازي ارائه داد، اما کميسيون تلفيق با اين پيشنهادها موافقت نکرده است. به گفته حسن خسته بند عضو کميسيون عمران مجلس، نمايندگان هنوز به اطلاعات کافي در خصوص ضرورت توسعه حمل و نقل ريلي نرسيده و اهميت موضوع را درک نکرده‌اند، عدم استقبال نمايندگان از پيشنهادات مرتبط با رشد اعتبارات بخش حمل و نقل ريلي به ضرر کشور است، زيرا هر چه ميزان تردد در جاده‌ها بيشتر باشد تصادفات و مرگ و مير افزايش يافته و هزينه حمل و نقل و سوخت بيشتري به کشور تحميل مي‌شود، لذا سرمايه گذاري در حمل و نقل ريلي بايد در کشور تقويت شود، زيرا با توجه به ارزآوري بالا و امنيتي که در بردارد کشورهاي پيشرفته از دو قرن پيش تاکنون به اين باور رسيدند و در حوزه حمل و نقل ريلي کاملا سرمايه‌گذاري کردند. با توجه به عدم توفيق پيشنهادات مرتبط با حوزه حمل و نقل ريلي در کميسيون تلفيق بودجه 97 کل کشور اميد است در صحن علني مجلس نمايندگان با توجه به اهميت موضوع به اختصاص اعتبارت بيشتر براي اين حوزه راي مثبت دهند.
وضعيت حمل و نقل ريلي در ايران به نسبت بسياري از کشورها همسايه در وضعيت بسيار نامطلوبي قرار دارد به طوري که کشورهاي اروپايي و حتي کشور همسايه همانند چين از قطارهايي با سرعت 300 تا 320 کيلومتر در ساعت در ناوگان حمل و نقل ريلي خود استفاده مي‌کنند، اما متاسفانه در شبکه حمل و نقل ريلي ايران همچنان از قطارهايي با سرعت 80 تا 100 کيلومتر در ساعت استفاده مي‌شود، براساس برآوردها براي توسعه خطوط ريلي جديد ساليانه به 75 هزار تن ريل نياز است، اما توليد ريل در داخل کشور پاسخگوي 75 هزار تن ريل مورد نياز در سال نيست، به عبارتي چندي پيش قراردادي‌ براي تامين ريل مابين وزارت راه و شهرسازي و شرکت فولاد منعقد و پيش پرداختي هم از سوي وزارت راه و شهرسازي پرداخت شد، اما شرکت فولاد به دليل اينکه نقدينگي کافي براي خريد مواد و تجهيزات مورد نياز براي توليد ريل را نداشت به بدعهدي پرداخت. 
 توسعه خطوط ريلي عامل توسعهافتگي کشورها
توسعه حمل و نقل ريلي درجهت کاهش مصرف سوخت و کاهش هزينه جابه جايي مسافر و بار و آمار تصادفات جاده‌اي بسيار ضرورت دارد، اما تاکنون توجه بسزايي از سوي مسئولان به توسعه خطوط ريلي نشده است، هر چند که در ديدار چند روز پيش وزير راه و شهرسازي با مقامات هندي توسعه خطوط ريلي مورد توجه قرار گرفته است به عبارتي در نشست وزير راه و شهرسازي با مقامات هندي سه موضوع مهم بررسي قرار گرفته است که اولين موضوع شامل توسعه راه‌آهن چابهار به زاهدان به ارزش يک ميليارد دلار است. نکته دوم که در ديدار با مقامات هندي بررسي شده است، شامل توليد ۲۰۰ لکوموتيو براي قطارهاي باري است که بخشي از اين لکوموتيوها در ايران توليد خواهد شد، ارزش اين پروژه ۶۰۰ ميليون دلار تخمين زده شده که هند براي تامين مالي اين پروژه اعلام آمادگي کرده است. موضوع سوم مورد مذاکره، توليد مشترک ريل ميان هند و ايران است به عبارتي بخشي از اين ريل به صورت مستقيم از هند خريداري شده و بخش اعظم توليد ريل در شرکت ذوب آهن اصفهان انجام خواهد شد. شرکت ذوب آهن اصفهان مي‌تواند ۴۰۰ هزار تن شمش فولاد را از هند دريافت کند که دولت هند علاقه‌مندي خود را به تامين اعتبار اين پروژه اعلام کرده است. اما با اين اوصاف هنوز مسئولان و نمايندگان مجلس اهميت توسعه حمل و نقل ريلي را درک نکرده‌اند که اين امر را ميزان بودجه بخش صنعت حمل و نقل ريلي در لايحه بودجه سال 97 نشان ‌مي‌دهد. در اين خصوص يوناتن بت کليا نماينده مسيحيان آشوري و کلداني در مجلس در گفت و گو با «تجارت» مي‌گويد: در بسياري از کشورهاي توسعه يافته توسعه خطوط ريلي به منظور کاهش مصرف سوخت و کاهش هزينه جابه جايي مسافر و بار و آمار تصادفات جاده‌اي بسيار ضرورت دارد، به عبارتي هر کشوري که در حوزه توسعه خطوط ريلي گامي‌برداشته است اين امر باعث توسعه يافتگي و پيشرفت آن کشور شده است. معتقدم هر چقدر سرمايه گذاري در بخش حمل و نقل ريلي کشور صورت گيرد براي آينده کشور سود و منفعت بسياري به همراه دارد. 
ضرورت افزايش بودجه حمل و نقل ريلي در لايحه بودجه 97
عضو کميسيون عمران مجلس تصريح مي‌کند: با توجه به اينکه آلودگي هوا تمام شهرهاي ايران را فراگرفته است، لذا توسعه خطوط ريلي بسيار اولويت دارد، اما متاسفانه به افزايش بودجه حمل و نقل ريلي در کميسيون تلفيق مجلس راي مثبت داده نشد که اين امر بسيار تعجب‌برانگيز است. اميدوارم بودجه بخش حمل و نقل ريلي براي سال آينده در صحن علني مجلس با راي مثبت نمايندگان افزايش پيدا کند. 
وي ادامه مي‌دهد: در سفر اخير خود با چند تن از مسئولان به کشور آلمان، در بنادر اين کشور به وضوح مشاهده کردم که چگونه تمام بارها به صورت مستقيم از کشتي با قطار باربري جابه جا مي‌شود، لذا توسعه حمل و نقل ترکيبي در کشورما بسيار ضرورت دارد. 
اين نماينده مردم در مجلس دهم مي‌افزايد: پس از اجرايي شدن برجام قراردادهاي فاينانس يا تامين مالي براي اجرا و تکميل پروژه‌هاي ريلي کشور منعقد شده است که چندي پيش براي توسعه خطوط ريلي تفاهنامه‌اي بين ايران و کشور هند به امضا رسيد، لذا دولت بايد توجه بسزايي در توسعه خطوط ريلي به منظور رشد و توسعه اقتصادي کشور داشته باشد.
تحريم‌ها تاثيري بر قراردادهاي ريلي ايران نخواهد داشت
عضو کميسيون عمران مجلس در پاسخ به اين سوال که آيا موضع گيري ترامپ در خصوص برجام بر روي قراردادهاي ريلي ايران از جمله با هند اثر منفي مي‌گذارد يا خير؟ تصريح مي‌کند: بعيد مي‌دانم. خوشبختانه رفتار ايران بر طبق توافق برجام بوده است و تمام کشورها اين موضوع را تاييد مي‌کنند، لذا خروج آمريکا از برجام تنها خود را منزوي مي‌کند. تنها در خصوص اتصال به شبکه سوئيفت و گشايش اعتبار اسنادي با مشکلاتي روبه رو هستيم که اميدواريم اين موضوع هر چه سريعتر حل شود و با بانک‌هاي خارجي بتوانيم مراودات و تعاملات تجاري داشته باشيم. معتقدم با برجام انسانيت، شخصيت و فرهنگ ايراني خود را به تمام دنيا نشان داديم به‌طوري که بسياري از کشورهايي که تا ديروز دشمن ما بودند در حال حاضر از ايران پشتيباني مي‌کنند. 
ضرورت واردات تکنولوژي روز دنيا براي توليد ريل
همچنين حسن خسته بند عضو کميسيون عمران مجلس درخصوص بدعهدي برخي شرکت‌هاي توليدکننده داخلي در حوزه ريل، مي‌گويد: نبايد خودمان را گول بزنيم اينکه بگوييم تحت هر شرايطي بايد نياز کشور با توليدات داخل تامين شود صحيح نيست، زيرا گاهي مواقع با واردات مي‌توان از ضرر احتمالي جلوگيري کرد. با توجه به اينکه توليد داخل کفاف نياز کشور به ريل را نمي‌دهد براي متوقف نشدن روند توسعه شبکه ريلي بايد واردات در دستور کار قرار بگيرد. متاسفانه برخي قراردادهايي که براي توليد ريل منعقد شده به قدري طولاني شده و مورد بدعهدي قرار گرفته که به آثار باستاني شدن پروژه‌هاي شبکه حمل و نقل ريلي منجر شده و روند اتصال به کريدورهاي بين المللي را با وقفه مواجه کرده است از اين رو واردات مي‌تواند تا حدودي به صرفه باشد. نمي‌توان شرکت راه آهن را معطل برخي بدعهدي‌ها کرد از اين رو با توجه به برخي مصلحت انديشي‌ها بايد مابه‌تفاوت توليد ريل در کشور واردات انجام شود. توليدکنندگان داخلي بايد بدانند که در صورت بدعهدي يا به روز نبودن در توليد ريل جايي در صنعت حمل و نقل ريلي نخواهند داشت، لذا بايد توليدات خود را با متد روز ارتقا دهند. واردات تکنولوژي روز دنيا براي توليد ريل هم مي‌تواند گزينه بهتري به نسبت واردات ريل آماده باشد، اما به علت غالب بودن تفکر دولت و ريسک پذير نبودن اين موضوع در کشور تاکنون عملياتي نشده است. 
لزوم اتصال خطوط ريلي به کريدورهاي بين المللي 
همچنين عبدالکريم حسين زاده عضو کميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي‌درخصوص واردات ريل به ايران، مي‌گويد: براي پيشبرد اهداف کشور در توسعه خطوط ريلي و اتصال هر چه سريع تر به کريدورهاي بين المللي بايد برنامه‌ريزي منسجم همراه با بودجه کافي براي تکميل خطوط در نظر گرفته شود. توسعه حمل و نقل ريلي و اتصال به کريدورهاي بين المللي بايد در اولويت کارها قرارگيرد. شايد براي بهبود وضعيت حمل و نقل ريلي مجبور به خريد از خارج از کشور باشيم در اين صورت بايد مزيت نسبي واردات به نسبت توليد داخل را بسنجيم. با واردات ريل در برهه‌اي از زمان تا رسيدن ميزان توليد داخل به خودکفايي مي‌توانيم منابع درآمدزايي براي کشور ايجاد کنيم، زيرا در غير اين صورت بايد منتظر توليد داخل باشيم که اين خود معطلي صنعت حمل و نقل ريلي را در پي دارد. بايد خطوط ريلي اولويت‌دار را خريداري کرده و ساير آن را از توليد داخلي و ظرفيت کارخانجات کشور تهيه کنيم.