هزينه کرد۶۰ درصد درآمد ماهانه خانوار  در حوزه مسکن 
عضو کميسيون عمران مجلس، با بيان اينکه خانوار ايراني رقمي‌درحدود ۶۰ درصد از منابع درآمد ماهانه خود را در حوزه مسکن هزينه مي‌کند، گفت: حباب قيمتي در بازار مسکن و افزايش قيمت‌ها در سايه بي‌برنامه‌گي بي سابقه بوده است. به گزارش تجارت، عبدالکريم حسين زاده در گفت وگو با خبرگزاري خانه ملت، با تاکيد بر ضرورت تسريع در ساماندهي بازار مسکن، گفت: در حال حاضر بازار مسکن درگير حباب قيمتي بوده و با افزايش قيمت بي‌سابقه مواجه شده از اين رو لازم است تدابير لازم براي شکستن اين حباب و واقعي سازي نرخ‌ها صورت بگيرد.
عضو کميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي، با بيان اينکه خروج کشور از حالت رکود با تحرک در حوزه مسکن ممکن مي‌شود، افزود: متاسفانه هيچ برنامه مشخصي براي مسکن در کشور وجود ندارد و علت طولاني شدن رکود در اين حوزه نيز بي‌برنامه گي مفرط است.
نماينده مردم نقده و اشنويه در مجلس شوراي اسلامي، ادامه داد: برنامه مدون در حوزه مسکن مي‌تواند با مديريت فضاي توليد واحدهاي مسکوني خروج از رکود در اين بازار را رقم بزند.
حسين زاده با بيان اينکه توليد انبوه مسکن نامرغوب، ناتوان و آسيب پذير مهر بازار مسکن را در کشور دچار اختلال کرد، گفت: ما ديگر نبايد به شهروندان بگوييم که مسکن مهر اختلال ايجاد کرده زيرا در چرخه‌هاي مديريتي کشور يک قطعه تحت عنوان مسکن مهر ايراد داشته حال وظيفه مسئولان اين است که هر چه سريع تر نسبت به اصلاح وضع موجود اقدام کنند.
وي با تاکيد بر اينکه بايد تعريف واقعي از يک پروژه مسکن در کشور داشته باشيم، تصريح کرد: مردم بايد به صورت اجرايي پروژه‌هاي مرتبط با مسکن را در کشور ببيند زيرا اين مي‌تواند بازار عرضه را براي متقاضيان واقعي گرم‌تر 
کند.
اين نماينده مردم در مجلس دهم، با اشاره به اينکه خروج مسکن از رکود با پويايي هزاران شغل به صورت مستقيم و غير مستقيم در ارتباط است، افزود: احياي مشاغل مي‌تواند تاثير به سزايي در پويايي اقتصاد کشور داشته باشد.
حسين زاده با بيان اينکه افزايش و کاهش نرخ‌ها و همچنين حباب قيمت موجود در بحث مسکن ساليان سال در کلانشهرها وجود داشته است، گفت: قاعدتا بايد فرمت‌ها و فرمول‌هايي تبيين شود که اين افزايش قيمت‌ها به طبقه آسيب پذير جامعه آسيب بيشتري نرساند و ما بتوانيم قيمت‌ها را نسبت به وضعيت کشور واقعي‌سازي کنيم.
وي با تاکيد بر اينکه در بسياري از کشورها عمر مسکن بسيار بالا بوده و از سبد درآمد خانوار پول زيادي صرف خريد آن نمي‌شود، تصريح کرد: متاسفانه خانوار ايراني رقمي‌در حدود 60 درصد از منابع درآمد ماهيانه و سرجمع سالانه خود را در حوزه مسکن هزينه مي‌کند که اين يکي از آسيب‌هاي جدي کشور است.
اين نماينده مردم در مجلس دهم، با بيان اينکه مولفه‌ها و شاخص‌هاي بسياري در پيش بيني وضعيت بازار مسکن در ماه‌هاي پاياني سال تاثير گذار است، گفت: در صورتي که تکانه‌ها در ساير بخش‌هاي مرتبط با بازار مسکن بررسي شده و تاثيرات آن ارزيابي شود پيش بيني بازار در پايان سال ممکن خواهد بود. دستگاه‌هاي نظارتي بايد با تشديد کنترل‌ها واقعي سازي قيمت مسکن را در دستور کار قرار دهند زيرا مسکن در طي چند سال اخير درگير حباب قيمتي شديدي شده و بر قدرت خريد مردم تاثير بسياري گذاشته است.
عضو کميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي، با بيان اينکه روند نزولي قيمت مسکن در ماه‌هاي پيش رو دور از انتظار نيست، يادآور شد: بايد قيمت مسکن کاهش يابد از اين رو سياست گذاري در اين حوزه مي‌تواند جلوي رشد قيمت‌ها را بگيرد.

بخش خصوصي مکلف به کاهش قيمت حمل و نقل عمومي‌نيست
عضو کميسيون عمران مجلس، گفت: با توجه به واگذاري حمل و نقل عمومي‌به بخش خصوصي نمي‌توان دولت را مکلف به کاهش قيمت‌ها يا ارايه يارانه به اين بخش کرد.
به گزارش تجارت، سيدکمال الدين شهرياري در گفت وگو با خبرگزاري خانه ملت، با اشاره به تجربه افزايش نرخ بليت اتوبوس، قطار و هواپيما در روزهاي پاياني سال، گفت: مقابله با نرخ‌هاي مناسبتي ناوگان حمل و نقل عمومي‌عملي به نظر نمي‌رسد زيرا سازوکار برخورد با اين موضوع تغيير کرده است.
عضو کميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي، با بيان اينکه آزادسازي نرخ بليت حمل و نقل عمومي‌نتايج و پيامدهايي مانند افزايش نرخ‌ها را در پي دارد، افزود: شايد کميسيون عمران با دعوت از مسئولان خواهان گزارش دهي دستگاه‌هاي مختلف در خصوص علت و چرايي رشد نرخ‌ها باشد اما بايد بدانيم اين موارد از پيامدها و تبعات آزادسازي قيمت‌ها است.
نماينده مردم دشتي و تنگستان در مجلس شوراي اسلامي، با تاکيد بر اينکه بايد بپذيريم که با افزايش تقاضا قيمت براي برخي کالا و خدمات تحت تاثير قرار مي‌گيرد، تصريح کرد: افزايش قيمت بليت اتوبوس، قطار و هواپيما در برهه‌اي از زمان نيز به اين دليل که سفر از مبادي خاص به مقاصد خاص انجام مي‌شود و معمولا وسايل حمل و نقل عمومي‌تقريبا يک سر خالي بر مي‌گردند به همين دليل بايد متضرر شدن آن‌ها نيز مدنظر قرار بگيرد. 
شهرياري با بيان اينکه بخش حمل و نقل در کشور ما بيشتر خصوصي است و اداره آن از اختيار دولت خارج است، گفت: با توجه به واگذاري حمل و نقل عمومي‌به بخش خصوصي نمي‌توانيم دولت را مکلف به کاهش قيمت‌ها يا ارايه سوبسيد به اين بخش کنيم. 
اين نماينده مردم در مجلس دهم، با تاکيد بر اينکه نمي‌توان به بخش خصوصي در خصوص ضرورت کاهش قيمت بليت حمل و نقل عمومي‌حکم کرد، افزود: هر چند نمي‌توان دستوري با بخش خصوصي رفتار کرد اما با اعمال نظارت‌هاي دقيق بر عملکرد آن‌ها از ايجاد بازار سياه جلوگيري مي‌شود. شهرياري با بيان اينکه نظارت‌ها نيز منجر به ثبات نرخ بليت اتوبوس، قطار و هواپيما در مناسبت‌هاي خاص سال نخواهد شد، گفت: ما نمي‌توانيم به بخش خصوصي براي رعايت حال مسافر و ناديده گرفتن ضرر و زيان خود امر و نهي کنيم.
عضو کميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي، با تاکيد بر اينکه نظارت‌هاي دقيق بر روند خدمت رساني ناوگان حمل و نقل عمومي‌براي جلوگيري از دلالي در فروش بليت به صورت مداوم در جريان است، تصريح کرد: براي جلوگيري از انحصار و همچنين ايجاد بازار سياه فروش بليت بايد تدابير ويژه‌اي
 انديشيده شود.

موافقت نامه حمل و نقل هوايي ايران و عراق توسط وزير حمل و نقل عراق و رئيس سازمان هواپيمايي کشوري ايران به امضا رسيد. در ديدار کاظم فنجان الحمامي‌وزير حمل و نقل عراق با علي عابدزاده رئيس سازمان هواپيمايي کشوري پس از انجام گفتگوهاي مفصل در خصوص مسائل پيرامون پروازهاي ايران و عراق موافقت نامه حمل و نقل هوايي بين دو کشور امضا شد.براساس اين موافقت نامه با امعان نظر طرفين مبني بر لزوم تسهيل سفر زائران بستر قانوني همکاري‌هاي حمل و نقلي بين دو کشور ايران و عراق و زمينه توسعه همکاري‌هاي بيشتر و افزايش پروازهاي برنامه‌اي فراهم شد. در حال حاضر به صورت هفتگي بيش از ۱۰۰ پرواز توسط شرکت‌هاي هواپيمايي ايراني به مقاصد بغداد و نجف در حال انجام است.


حبيب اله طاهرخاني معاون وزير راه و شهرسازي و مديرعامل شرکت مادرتخصصي عمران شهرهاي جديد بر شتاب بخشي به تکميل طرح 'بناسازان رمضان' به عنوان آخرين طرح باقيمانده مسکن مهر شهر جديد صدرا تاکيد کرد. روند اجراي طرح مسکن مهر بناسازان رمضان در صدراي شيراز به مدت يکسال به دلايل متعدد متوقف مانده بود، اما بار ديگر آغاز شده است. از ۲۴ هزار واحد تعريف شده در طرح مسکن مهر براي اين شهر، ۱۶ هزار در قالب تفاهمنامه سه جانبه هستند که از اين تعداد ۲ هزار واحد طرح بناسازان رمضان تکميل نشده باقيمانده است. لذا، با تدابير صورت گرفته قرار است ۵۰۰ واحد طرح بناسازان رمضان تا پايان امسال به مالکان تحويل شود و ديگر واحدها در نيمه نخست سال ۹۷ در اختيار مالکان قرار گيرد.


علي کرد عضو کميسيون اجتماعي در مجلس کانکس‌‍ نشيني را معضلي جديد درجهت توسعه آسيب‌هاي اجتماعي و فضاي آن را نقطه‌اي امن براي انجام بزه‌کاري‌هاي متعدد به دور از چشم مسئولان دانست و گفت: کانکس‌نشيني بدون وجود ضوابط و دريافت مجوز از دستگاه‌هاي مرتبط همچون شهرداري، نيروي انتظامي‌و استانداري يک معضل بزرگ محسوب مي‌شود، چراکه امکان شناسايي اين افراد و نظارت بر عملکرد آن‌ها وجود ندارد.
 اگر دولت شرايطي را براي شناسايي و اجباري کردن دريافت مجوز براي کانکس‌نشينان فراهم کند، مشکلي ايجاد نخواهد شد.

يوناتن بت کليا در گفت‌و‌گو با «تجارت» تاکيد کرد؛
گروه راه و مسکن: حمل و نقل ريلي از ميان ساير شقوق حمل و نقل ايمن تر، پاک تر و ارزان تر محسوب مي‌شود اما متاسفانه با وجود تاکيدات بسيار مقام معظم رهبري در خصوص توسعه حمل و نقل ريلي در کشور، اين صنعت از برنامه توسعه پنج ساله پنجم و پنج ساله ششم بسيار عقب مانده است. همچنين ادامه روند بي‌توجهي مسئولان به توسعه صنعت حمل و نقل ريلي، کشور را از مزيت‌هاي نسبي اين صنعت که مي‌تواند منبع درآمدزايي بسيار بالايي به همراه داشته باشد، دور کرده است.
توسعه حمل و نقل ريلي از لايحه بودجه 97 جا ماند
علي‌رغم اينکه توسعه حمل و نقل ريلي در جهت کاهش هزينه جابجايي مسافر و بار و همچنين کاهش آمار تصادفات جاده‌اي بسيار حائز اهميت است، اما متاسفانه وضعيت اعتبار حمل و نقل ريلي در بودجه‌هاي سنواتي به ويژه بودجه ۹۷ هم به هيچ عنوان مطلوب نيست. به عبارتي در سال‌هاي گذشته اعتبار کافي براي توسعه حمل و نقل ريلي تخصيص داده نشده بود، لذا در لايحه بودجه 97 اعتبار مشخصي براي اين بخش در نظر گرفته شد و کميسيون عمران مجلس هم براي توسعه اين حوزه پيشنهادات کارسازي ارائه داد، اما کميسيون تلفيق با اين پيشنهادها موافقت نکرده است. به گفته حسن خسته بند عضو کميسيون عمران مجلس، نمايندگان هنوز به اطلاعات کافي در خصوص ضرورت توسعه حمل و نقل ريلي نرسيده و اهميت موضوع را درک نکرده‌اند، عدم استقبال نمايندگان از پيشنهادات مرتبط با رشد اعتبارات بخش حمل و نقل ريلي به ضرر کشور است، زيرا هر چه ميزان تردد در جاده‌ها بيشتر باشد تصادفات و مرگ و مير افزايش يافته و هزينه حمل و نقل و سوخت بيشتري به کشور تحميل مي‌شود، لذا سرمايه گذاري در حمل و نقل ريلي بايد در کشور تقويت شود، زيرا با توجه به ارزآوري بالا و امنيتي که در بردارد کشورهاي پيشرفته از دو قرن پيش تاکنون به اين باور رسيدند و در حوزه حمل و نقل ريلي کاملا سرمايه‌گذاري کردند. با توجه به عدم توفيق پيشنهادات مرتبط با حوزه حمل و نقل ريلي در کميسيون تلفيق بودجه 97 کل کشور اميد است در صحن علني مجلس نمايندگان با توجه به اهميت موضوع به اختصاص اعتبارت بيشتر براي اين حوزه راي مثبت دهند.
وضعيت حمل و نقل ريلي در ايران به نسبت بسياري از کشورها همسايه در وضعيت بسيار نامطلوبي قرار دارد به طوري که کشورهاي اروپايي و حتي کشور همسايه همانند چين از قطارهايي با سرعت 300 تا 320 کيلومتر در ساعت در ناوگان حمل و نقل ريلي خود استفاده مي‌کنند، اما متاسفانه در شبکه حمل و نقل ريلي ايران همچنان از قطارهايي با سرعت 80 تا 100 کيلومتر در ساعت استفاده مي‌شود، براساس برآوردها براي توسعه خطوط ريلي جديد ساليانه به 75 هزار تن ريل نياز است، اما توليد ريل در داخل کشور پاسخگوي 75 هزار تن ريل مورد نياز در سال نيست، به عبارتي چندي پيش قراردادي‌ براي تامين ريل مابين وزارت راه و شهرسازي و شرکت فولاد منعقد و پيش پرداختي هم از سوي وزارت راه و شهرسازي پرداخت شد، اما شرکت فولاد به دليل اينکه نقدينگي کافي براي خريد مواد و تجهيزات مورد نياز براي توليد ريل را نداشت به بدعهدي پرداخت. 
 توسعه خطوط ريلي عامل توسعهافتگي کشورها
توسعه حمل و نقل ريلي درجهت کاهش مصرف سوخت و کاهش هزينه جابه جايي مسافر و بار و آمار تصادفات جاده‌اي بسيار ضرورت دارد، اما تاکنون توجه بسزايي از سوي مسئولان به توسعه خطوط ريلي نشده است، هر چند که در ديدار چند روز پيش وزير راه و شهرسازي با مقامات هندي توسعه خطوط ريلي مورد توجه قرار گرفته است به عبارتي در نشست وزير راه و شهرسازي با مقامات هندي سه موضوع مهم بررسي قرار گرفته است که اولين موضوع شامل توسعه راه‌آهن چابهار به زاهدان به ارزش يک ميليارد دلار است. نکته دوم که در ديدار با مقامات هندي بررسي شده است، شامل توليد ۲۰۰ لکوموتيو براي قطارهاي باري است که بخشي از اين لکوموتيوها در ايران توليد خواهد شد، ارزش اين پروژه ۶۰۰ ميليون دلار تخمين زده شده که هند براي تامين مالي اين پروژه اعلام آمادگي کرده است. موضوع سوم مورد مذاکره، توليد مشترک ريل ميان هند و ايران است به عبارتي بخشي از اين ريل به صورت مستقيم از هند خريداري شده و بخش اعظم توليد ريل در شرکت ذوب آهن اصفهان انجام خواهد شد. شرکت ذوب آهن اصفهان مي‌تواند ۴۰۰ هزار تن شمش فولاد را از هند دريافت کند که دولت هند علاقه‌مندي خود را به تامين اعتبار اين پروژه اعلام کرده است. اما با اين اوصاف هنوز مسئولان و نمايندگان مجلس اهميت توسعه حمل و نقل ريلي را درک نکرده‌اند که اين امر را ميزان بودجه بخش صنعت حمل و نقل ريلي در لايحه بودجه سال 97 نشان ‌مي‌دهد. در اين خصوص يوناتن بت کليا نماينده مسيحيان آشوري و کلداني در مجلس در گفت و گو با «تجارت» مي‌گويد: در بسياري از کشورهاي توسعه يافته توسعه خطوط ريلي به منظور کاهش مصرف سوخت و کاهش هزينه جابه جايي مسافر و بار و آمار تصادفات جاده‌اي بسيار ضرورت دارد، به عبارتي هر کشوري که در حوزه توسعه خطوط ريلي گامي‌برداشته است اين امر باعث توسعه يافتگي و پيشرفت آن کشور شده است. معتقدم هر چقدر سرمايه گذاري در بخش حمل و نقل ريلي کشور صورت گيرد براي آينده کشور سود و منفعت بسياري به همراه دارد. 
ضرورت افزايش بودجه حمل و نقل ريلي در لايحه بودجه 97
عضو کميسيون عمران مجلس تصريح مي‌کند: با توجه به اينکه آلودگي هوا تمام شهرهاي ايران را فراگرفته است، لذا توسعه خطوط ريلي بسيار اولويت دارد، اما متاسفانه به افزايش بودجه حمل و نقل ريلي در کميسيون تلفيق مجلس راي مثبت داده نشد که اين امر بسيار تعجب‌برانگيز است. اميدوارم بودجه بخش حمل و نقل ريلي براي سال آينده در صحن علني مجلس با راي مثبت نمايندگان افزايش پيدا کند. 
وي ادامه مي‌دهد: در سفر اخير خود با چند تن از مسئولان به کشور آلمان، در بنادر اين کشور به وضوح مشاهده کردم که چگونه تمام بارها به صورت مستقيم از کشتي با قطار باربري جابه جا مي‌شود، لذا توسعه حمل و نقل ترکيبي در کشورما بسيار ضرورت دارد. 
اين نماينده مردم در مجلس دهم مي‌افزايد: پس از اجرايي شدن برجام قراردادهاي فاينانس يا تامين مالي براي اجرا و تکميل پروژه‌هاي ريلي کشور منعقد شده است که چندي پيش براي توسعه خطوط ريلي تفاهنامه‌اي بين ايران و کشور هند به امضا رسيد، لذا دولت بايد توجه بسزايي در توسعه خطوط ريلي به منظور رشد و توسعه اقتصادي کشور داشته باشد.
تحريم‌ها تاثيري بر قراردادهاي ريلي ايران نخواهد داشت
عضو کميسيون عمران مجلس در پاسخ به اين سوال که آيا موضع گيري ترامپ در خصوص برجام بر روي قراردادهاي ريلي ايران از جمله با هند اثر منفي مي‌گذارد يا خير؟ تصريح مي‌کند: بعيد مي‌دانم. خوشبختانه رفتار ايران بر طبق توافق برجام بوده است و تمام کشورها اين موضوع را تاييد مي‌کنند، لذا خروج آمريکا از برجام تنها خود را منزوي مي‌کند. تنها در خصوص اتصال به شبکه سوئيفت و گشايش اعتبار اسنادي با مشکلاتي روبه رو هستيم که اميدواريم اين موضوع هر چه سريعتر حل شود و با بانک‌هاي خارجي بتوانيم مراودات و تعاملات تجاري داشته باشيم. معتقدم با برجام انسانيت، شخصيت و فرهنگ ايراني خود را به تمام دنيا نشان داديم به‌طوري که بسياري از کشورهايي که تا ديروز دشمن ما بودند در حال حاضر از ايران پشتيباني مي‌کنند. 
ضرورت واردات تکنولوژي روز دنيا براي توليد ريل
همچنين حسن خسته بند عضو کميسيون عمران مجلس درخصوص بدعهدي برخي شرکت‌هاي توليدکننده داخلي در حوزه ريل، مي‌گويد: نبايد خودمان را گول بزنيم اينکه بگوييم تحت هر شرايطي بايد نياز کشور با توليدات داخل تامين شود صحيح نيست، زيرا گاهي مواقع با واردات مي‌توان از ضرر احتمالي جلوگيري کرد. با توجه به اينکه توليد داخل کفاف نياز کشور به ريل را نمي‌دهد براي متوقف نشدن روند توسعه شبکه ريلي بايد واردات در دستور کار قرار بگيرد. متاسفانه برخي قراردادهايي که براي توليد ريل منعقد شده به قدري طولاني شده و مورد بدعهدي قرار گرفته که به آثار باستاني شدن پروژه‌هاي شبکه حمل و نقل ريلي منجر شده و روند اتصال به کريدورهاي بين المللي را با وقفه مواجه کرده است از اين رو واردات مي‌تواند تا حدودي به صرفه باشد. نمي‌توان شرکت راه آهن را معطل برخي بدعهدي‌ها کرد از اين رو با توجه به برخي مصلحت انديشي‌ها بايد مابه‌تفاوت توليد ريل در کشور واردات انجام شود. توليدکنندگان داخلي بايد بدانند که در صورت بدعهدي يا به روز نبودن در توليد ريل جايي در صنعت حمل و نقل ريلي نخواهند داشت، لذا بايد توليدات خود را با متد روز ارتقا دهند. واردات تکنولوژي روز دنيا براي توليد ريل هم مي‌تواند گزينه بهتري به نسبت واردات ريل آماده باشد، اما به علت غالب بودن تفکر دولت و ريسک پذير نبودن اين موضوع در کشور تاکنون عملياتي نشده است. 
لزوم اتصال خطوط ريلي به کريدورهاي بين المللي 
همچنين عبدالکريم حسين زاده عضو کميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي‌درخصوص واردات ريل به ايران، مي‌گويد: براي پيشبرد اهداف کشور در توسعه خطوط ريلي و اتصال هر چه سريع تر به کريدورهاي بين المللي بايد برنامه‌ريزي منسجم همراه با بودجه کافي براي تکميل خطوط در نظر گرفته شود. توسعه حمل و نقل ريلي و اتصال به کريدورهاي بين المللي بايد در اولويت کارها قرارگيرد. شايد براي بهبود وضعيت حمل و نقل ريلي مجبور به خريد از خارج از کشور باشيم در اين صورت بايد مزيت نسبي واردات به نسبت توليد داخل را بسنجيم. با واردات ريل در برهه‌اي از زمان تا رسيدن ميزان توليد داخل به خودکفايي مي‌توانيم منابع درآمدزايي براي کشور ايجاد کنيم، زيرا در غير اين صورت بايد منتظر توليد داخل باشيم که اين خود معطلي صنعت حمل و نقل ريلي را در پي دارد. بايد خطوط ريلي اولويت‌دار را خريداري کرده و ساير آن را از توليد داخلي و ظرفيت کارخانجات کشور تهيه کنيم.


بيشتر سازه‌هايي که در زلزله کرمانشاه تخريب شدند مهندس ناظر داشتند
رئيس مرکز تحقيقات راه، مسکن و شهرسازي ضمن تشريح برنامه‌هاي وزارت راه و شهرسازي براي کاهش خطرپذيري ساختمان‌ها در بافت‌هاي ناکارآمد شهري از آغاز فعاليت شرکت‌هاي توسعه‌گر در بافت‌هاي فرسوده پايتخت و ساير شهرها خبر داد و گفت: متاسفانه درحال حاضر شرکت‌هاي بيمه‌اي ساختماني خود را مکلف به تضمين کيفيت محصول نهايي نمي‌دانند که نيازمند اصلاحات مهمي‌در اين مورد هستيم. به گزارش روزنامه تجارت به نقل از پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي، محمد شکرچي‌زاده رئيس مرکز تحقيقات راه، مسکن و شهرسازي در رابطه با برنامه‌هاي وزارت راه و شهرسازي به منظور استحکام‌بخشيدن به ساختمان‌هاي موجود و جديدالاحداث در تمامي‌مناطق کشور و به ويژه بافت‌هاي ناکارآمد شهري به ارائه توضيح پرداخت.
شکرچي‌زاده گفت: بافت فرسوده ۲۰ درصد از مساحت کل کشور را به خود اختصاص داده و برنامه جدي دولت دوازدهم اين بود تا هم پروژه‌هاي متعددي را در بافت فرسوده توسط شرکت عمران و بهسازي شهري ايران به بهره‌برداري برساند و هم تسهيلاتي را براي افرادي که متقاضي فعاليت و سرمايه‌گذاري در بافت‌هاي فرسوده براي تامين مسکن و تحت‌عنوان شرکت‌هاي توسعه‌گر مشغول به فعاليت هستند در نظر بگيرد تا به کاهش خطرپذيري ساختمان‌ها که جزو برنامه‌هاي جدي وزارتخانه است جامه عمل بپوشاند. 
رئيس مرکز تحقيقات راه، مسکن و شهرسازي با يادآوري اين مطلب که ايران، يکي از کشورهاي زلزله‌خيز دنيا به شمار مي‌رود، خاطرنشان کرد: آسيب‌پذيرترين نقاط کشور در رويارويي با زلزله‌هاي بزرگ، بافت‌هاي ناکارآمد شهرها هستند و به همين دليل نيز برنامه جدي وزارتخانه اجراي راهکاري براي کاهش آسيب‌پذيري در نقاط مختلف شهري و روستايي است. شکرچي‌زاده از ديگر اقداماتي که علاوه بر اجراي راهکارهاي کاهش آسيب‌پذيري در نقاط مختلف شهري و روستايي بايد مورد توجه جدي قرار بگيرد، به بهره‌مندي از ظرفيت‌هاي بيمه اشاره کرد گفت: ضرورت دارد تا به منظور استحکام بخشيدن به ساختمان‌هاي موجود و جديدالاحداث به غير از ظرفيت نظارت و مجري از ظرفيت مهمي‌به عنوان بيمه، استفاده بهينه‌تري داشته باشيم. زيرا، تضمين کيفيت محصول نهايي ما يعني ساختمان‌ها است که مي‌تواند به ميزان قابل‌توجهي ضعف ما را در نظارت، بهبود بدهد. 
وي با اشاره به زلزله کرمانشاه و تجاربي که از آن حادثه کسب شد، يادآور شد: در زلزله کرمانشاه که متاسفانه تعدادي از هموطنان ما جان خود را از دست دادند، عموم پروژه‌هايي که دچار مشکل شدند و آسيب‌هاي جدي سازه‌اي و غيرسازه‌اي ديدند، داراي سيستم‌هاي نظارت، طي روند آزمايش‌هاي مصالح ساختماني و مجري ذي صلاح بودند، اما شاهد بوديم که نهايتا محصول نهايي که همان ساختمان‌ها بودند از کيفيت مناسبي در برابر زلزله برخوردار نبودند. شکرچي‌زاده يکي از اشکالات عمده را نبود مجري در زمان اجراي پروژه عنوان کرد و گفت: عموما شاهد هستيم که افرادي که مسئوليت اجراي ساختماني را برعهده دارند در زمان اجراي عمليات، حضور ندارند. به عنوان نمونه، در زمان بتن‌ريزي، مهندس ناظر و مجري عموما حاضر نيستند و همين عدم حضور در زمان اجراي برخي از عمليات ساختماني است که مشکلات عمده‌اي را ايجاد کرده است. اين عدم‌حضور مهندس ناظر و مجري ذي‌صلاح بخشي به نداشتن تعهدکاري مرتبط است و بخش ديگر به پايان کار شهرداري ارتباط دارد. همچنين متاسفانه در انتخاب زمين براي تعدادي از پروژه‌ها شاهد آن هستيم که مطالعات ساختاري مناسبي انجام نشده است و بر روي زمين‌هاي نامناسب بدون آنکه بهسازي مناسبي بر روي آن‌ها صورت گرفته، ساختمان‌ها احداث شده‌اند که همين امر مشکلاتي را در آينده براي ساختمان‌ها ايجاد خواهد کرد. شکرچي‌زاده با تاکيد دوباره بر استفاده و بهره‌مندي از ظرفيت‌هاي بيمه‌اي براي ايجاد تعهد در ساختمان‌سازي استاندارد، گفت: متاسفانه در حال حاضر استفاده از ظرفيت‌هاي بيمه ساختماني را يا نداريم يا بسيار کم است. در حال حاضر، در حوزه ساختمان بيمه‌اي که وجود دارد محدود مي‌شود به بيمه پرسنلي براي کارگراني که در زمان کار مشغول به فعاليت هستند و شرکت‌هاي بيمه‌اي ساختماني خود را مکلف به تضمين کيفيت محصول نهايي نمي‌دانند. متاسفانه شاهد هستيم حتي درجه‌بندي شرکت‌ها نيز اساس ريسکي که مي‌توانند بپذيرند نيست که نيازمند اصلاحات مهمي‌در اين زمينه هستيم.


يک روزنامه شناخته شده و پرخواننده هند به نقل از وزير راه و شهرسازي کشورمان نوشت: ايران نگران هيچگونه تحريم احتمالي جديد از سوي آمريکا نيست چون اين اعمال تنها سبب منزوي تر شدن آمريکا خواهد شد.
به گزارش روزنامه تجارت به نقل از ايرنا، روزنامه 'هندو' در مصاحبه اختصاصي که با عباس آخوندي در دهلي نو انجام داده است از قول وي نوشت: شرکت‌هاي اروپايي، روسي و چيني اعلام کرده‌اند حتي اگر آمريکا تحريم‌هاي جديد عليه ايران وضع کند، آن‌ها هنوز هم براي سرمايه گذاري به ايران خواهند آمد.
آخوندي به اين روزنامه گفت: بنابراين من عقيده دارم که تحريم‌هاي جديد تنها آمريکا را منزوي مي‌کند و اين تحريم‌ها بر بندر چابهار هيچ تاثيري نخواهد داشت.
روزنامه مذکور نوشت: اظهارات آخوندي در حالي مطرح شد که «استيو نيوچين» وزير خزانه داري آمريکا روز پنجشنبه از پايان مهلت ۶۰روزه دونالد ترامپ براي تمديد تعليق تحريم‌هاي ايران سخن گفته و تاکيد کرده بود: انتظار مي‌رود تحريم‌هاي جديدي عليه ايران وضع شود.
وي گفته بود آمريکا همچنان به گزينه تحريم‌ها توجه دارد. ما تحريم‌هاي جديد را مطرح کرده‌ايم و فکر مي‌کنم تحريم‌هاي جديدي عليه ايران وضع خواهد شد. ترامپ رئيس جمهوري آمريکا جمعه شب پس از تمديد تعليق تحريم‌هاي هسته‌اي عليه ايران و همزمان با تحريم ۱۴ فرد و نهاد جديد، ۴ شرط براي امضاي هر قانوني که کنگره در رابطه با برجام وضع مي‌کند، تعيين کرد. اين درحالي است که دولت هند اعلام کرده است که با وجود موضع سخت آمريکا عليه ايران، دهلي نو تعهد خود را در توسعه بندر چابهار ترک نخواهد کرد.
بندر چابهار يک پروژه بزرگ ارتباطي به ارزش تقريبي ۲۰ ميليارد دلار براي هند محسوب مي‌شود که مي‌تواند بدون نياز به پاکستان، تجارت اين کشور را با افغانستان و همچنين آسياي مرکزي تامين کند.
هندو همچنين نوشت: اما متحدان آمريکا از جمله ژاپن که پيش از اين براي سرمايه گذاري در بندر چابهار ايران و همکاري با هند در اين بندر ابراز علاقه مندي کرده بودند اکنون با احتياط بيشتري در اين خصوص پيش مي‌روند. يکي ديگر از چالش‌هاي هند در بندر چابهار ديدار اخير وزيران چين، پاکستان و افغانستان در پکن براي بررسي پيوستن احتمالي افغانستان به کريدور اقتصادي چين و پاکستان که به بندر 'گوادر' پاکستان متصل مي‌شود، است.
'هندو' در ادامه با تاکيد بر اينکه وزير راه و شهرسازي ايران نگراني‌ها در خصوص اين ديدار سه جانبه را رد مي‌کند، نوشت: آخوندي مي‌گويد ايران داراي يک شبکه ارتباطي بسيار قوي است و مي‌تواند با همه کريدورها رقابت کند. بنادر چابهار و گوادر داراي ويژگي‌هاي منحصر به فرد هستند اما در پايان رقابت به همه ما کمک خواهد کرد.
اين روزنامه همچنين به نقل از آخوندي نوشت: بندر شهيد بهشتي چابهار که هند در حال ساختن چندين اسکله در آن است تا پايان سال ۲۰۱۸ ميلادي آماده بهربرداري خواهد شد درحالي که شرکت ريلي ايرکن (IRCON) هند بررسي‌هاي خود براي ساخت ريل آهن چابهار به زاهدان به ارزش ۱.۲ ميليارد دلار را به اتمام رسانده است. ما آماده پيشرفت در اين پروژه هستيم. ما اميدواريم که رئيس جمهوري ايران با سفر به هند اجرايي شدن اين پروژه را با رهبري هند تاييد کند.
بر اساس توافق امضا شده ميان ايران و هند در ماه مه سال گذشته، هند با سرمايه‌گذاري ۸۵ ميليون دلاري کنترل دو لنگرگاه در فاز اول بندر چابهار را به عهده دارد.
چابهار به‌عنوان منطقه راهبردي و با موقعيت عالي جغرافيايي از ظرفيت‌هاي سرمايه گذاري، تجاري، اقتصادي، ترانزيتي، گردشگري و صنعتي بالايي برخوردار است. اين بندر پس از بهره برداري، قابليت هرگونه عمليات بندري در حوزه‌هاي ترمينال کانتينري را برخوردار خواهد بود و علاوه بر ظرفيت سالانه تخليه و بارگيري هشت و نيم ميليون تن با آماده شدن پسکرانه آن تا ۱۵ ميليون تن ظرفيت ايجاد خواهد شد. بندر چابهار با برخورداري از مزايا و ظرفيت‌هاي بالقوه در مسير توسعه ترانزيتي قرار دارد و اين بندر اقيانوسي به عنوان پل دسترسي به کشورهاي آسياي ميانه و مستقل مشترک المنافع مورد توجه ترانزيتي و ترانشيپي کشورهاي منطقه قرار دارد.