هزينه کرد۶۰ درصد درآمد ماهانه خانوار در حوزه مسکن
عضو کميسيون عمران مجلس، با بيان اينکه خانوار ايراني رقميدرحدود ۶۰ درصد از منابع درآمد ماهانه خود را در حوزه مسکن هزينه ميکند، گفت: حباب قيمتي در بازار مسکن و افزايش قيمتها در سايه بيبرنامهگي بي سابقه بوده است. به گزارش تجارت، عبدالکريم حسين زاده در گفت وگو با خبرگزاري خانه ملت، با تاکيد بر ضرورت تسريع در ساماندهي بازار مسکن، گفت: در حال حاضر بازار مسکن درگير حباب قيمتي بوده و با افزايش قيمت بيسابقه مواجه شده از اين رو لازم است تدابير لازم براي شکستن اين حباب و واقعي سازي نرخها صورت بگيرد.
عضو کميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي، با بيان اينکه خروج کشور از حالت رکود با تحرک در حوزه مسکن ممکن ميشود، افزود: متاسفانه هيچ برنامه مشخصي براي مسکن در کشور وجود ندارد و علت طولاني شدن رکود در اين حوزه نيز بيبرنامه گي مفرط است.
نماينده مردم نقده و اشنويه در مجلس شوراي اسلامي، ادامه داد: برنامه مدون در حوزه مسکن ميتواند با مديريت فضاي توليد واحدهاي مسکوني خروج از رکود در اين بازار را رقم بزند.
حسين زاده با بيان اينکه توليد انبوه مسکن نامرغوب، ناتوان و آسيب پذير مهر بازار مسکن را در کشور دچار اختلال کرد، گفت: ما ديگر نبايد به شهروندان بگوييم که مسکن مهر اختلال ايجاد کرده زيرا در چرخههاي مديريتي کشور يک قطعه تحت عنوان مسکن مهر ايراد داشته حال وظيفه مسئولان اين است که هر چه سريع تر نسبت به اصلاح وضع موجود اقدام کنند.
وي با تاکيد بر اينکه بايد تعريف واقعي از يک پروژه مسکن در کشور داشته باشيم، تصريح کرد: مردم بايد به صورت اجرايي پروژههاي مرتبط با مسکن را در کشور ببيند زيرا اين ميتواند بازار عرضه را براي متقاضيان واقعي گرمتر
کند.
اين نماينده مردم در مجلس دهم، با اشاره به اينکه خروج مسکن از رکود با پويايي هزاران شغل به صورت مستقيم و غير مستقيم در ارتباط است، افزود: احياي مشاغل ميتواند تاثير به سزايي در پويايي اقتصاد کشور داشته باشد.
حسين زاده با بيان اينکه افزايش و کاهش نرخها و همچنين حباب قيمت موجود در بحث مسکن ساليان سال در کلانشهرها وجود داشته است، گفت: قاعدتا بايد فرمتها و فرمولهايي تبيين شود که اين افزايش قيمتها به طبقه آسيب پذير جامعه آسيب بيشتري نرساند و ما بتوانيم قيمتها را نسبت به وضعيت کشور واقعيسازي کنيم.
وي با تاکيد بر اينکه در بسياري از کشورها عمر مسکن بسيار بالا بوده و از سبد درآمد خانوار پول زيادي صرف خريد آن نميشود، تصريح کرد: متاسفانه خانوار ايراني رقميدر حدود 60 درصد از منابع درآمد ماهيانه و سرجمع سالانه خود را در حوزه مسکن هزينه ميکند که اين يکي از آسيبهاي جدي کشور است.
اين نماينده مردم در مجلس دهم، با بيان اينکه مولفهها و شاخصهاي بسياري در پيش بيني وضعيت بازار مسکن در ماههاي پاياني سال تاثير گذار است، گفت: در صورتي که تکانهها در ساير بخشهاي مرتبط با بازار مسکن بررسي شده و تاثيرات آن ارزيابي شود پيش بيني بازار در پايان سال ممکن خواهد بود. دستگاههاي نظارتي بايد با تشديد کنترلها واقعي سازي قيمت مسکن را در دستور کار قرار دهند زيرا مسکن در طي چند سال اخير درگير حباب قيمتي شديدي شده و بر قدرت خريد مردم تاثير بسياري گذاشته است.
عضو کميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي، با بيان اينکه روند نزولي قيمت مسکن در ماههاي پيش رو دور از انتظار نيست، يادآور شد: بايد قيمت مسکن کاهش يابد از اين رو سياست گذاري در اين حوزه ميتواند جلوي رشد قيمتها را بگيرد.
بخش خصوصي مکلف به کاهش قيمت حمل و نقل عمومينيست
عضو کميسيون عمران مجلس، گفت: با توجه به واگذاري حمل و نقل عموميبه بخش خصوصي نميتوان دولت را مکلف به کاهش قيمتها يا ارايه يارانه به اين بخش کرد.
به گزارش تجارت، سيدکمال الدين شهرياري در گفت وگو با خبرگزاري خانه ملت، با اشاره به تجربه افزايش نرخ بليت اتوبوس، قطار و هواپيما در روزهاي پاياني سال، گفت: مقابله با نرخهاي مناسبتي ناوگان حمل و نقل عموميعملي به نظر نميرسد زيرا سازوکار برخورد با اين موضوع تغيير کرده است.
عضو کميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي، با بيان اينکه آزادسازي نرخ بليت حمل و نقل عمومينتايج و پيامدهايي مانند افزايش نرخها را در پي دارد، افزود: شايد کميسيون عمران با دعوت از مسئولان خواهان گزارش دهي دستگاههاي مختلف در خصوص علت و چرايي رشد نرخها باشد اما بايد بدانيم اين موارد از پيامدها و تبعات آزادسازي قيمتها است.
نماينده مردم دشتي و تنگستان در مجلس شوراي اسلامي، با تاکيد بر اينکه بايد بپذيريم که با افزايش تقاضا قيمت براي برخي کالا و خدمات تحت تاثير قرار ميگيرد، تصريح کرد: افزايش قيمت بليت اتوبوس، قطار و هواپيما در برههاي از زمان نيز به اين دليل که سفر از مبادي خاص به مقاصد خاص انجام ميشود و معمولا وسايل حمل و نقل عموميتقريبا يک سر خالي بر ميگردند به همين دليل بايد متضرر شدن آنها نيز مدنظر قرار بگيرد.
شهرياري با بيان اينکه بخش حمل و نقل در کشور ما بيشتر خصوصي است و اداره آن از اختيار دولت خارج است، گفت: با توجه به واگذاري حمل و نقل عموميبه بخش خصوصي نميتوانيم دولت را مکلف به کاهش قيمتها يا ارايه سوبسيد به اين بخش کنيم.
اين نماينده مردم در مجلس دهم، با تاکيد بر اينکه نميتوان به بخش خصوصي در خصوص ضرورت کاهش قيمت بليت حمل و نقل عموميحکم کرد، افزود: هر چند نميتوان دستوري با بخش خصوصي رفتار کرد اما با اعمال نظارتهاي دقيق بر عملکرد آنها از ايجاد بازار سياه جلوگيري ميشود. شهرياري با بيان اينکه نظارتها نيز منجر به ثبات نرخ بليت اتوبوس، قطار و هواپيما در مناسبتهاي خاص سال نخواهد شد، گفت: ما نميتوانيم به بخش خصوصي براي رعايت حال مسافر و ناديده گرفتن ضرر و زيان خود امر و نهي کنيم.
عضو کميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي، با تاکيد بر اينکه نظارتهاي دقيق بر روند خدمت رساني ناوگان حمل و نقل عموميبراي جلوگيري از دلالي در فروش بليت به صورت مداوم در جريان است، تصريح کرد: براي جلوگيري از انحصار و همچنين ايجاد بازار سياه فروش بليت بايد تدابير ويژهاي
انديشيده شود.