تامين آب روستاهاي فاقد آب شرب اولويت اعتبارات صندوق توسعه ملي
معاون برنامه‌ريزي و توسعه شرکت مهندسي آب و فاضلاب کشور، گفت:در سال جاري، اعتباري افزون بر ۸۴۰ ميليارد تومان براي آب رساني به روستاهاي کشور اختصاص يافته است. به نقل از وزارت نيرو، علي اصغر قانع، با اشاره به اختصاص بيش از ۱۵ درصد از اعتبارات صندوق توسعه ملي به پروژه‌هاي آب رساني روستايي خوزستان در سال ۹۶ اظهار کرد: در سال جاري اعتباري افزون بر ۸۴۰ ميليارد تومان براي آب رساني به روستاهاي کشور اختصاص يافته که از اين مبلغ ۱۵۰ ميليارد تومان به پروژه‌هاي آب رساني روستايي خوزستان تخصيص پيدا کرده است. وي با اشاره به اينکه طرح غدير نيز تحولي در آب رساني به شهرها و روستاهاي استان خوزستان ايجاد خواهد کرد، گفت: در اين طرح نيز اعتباري افزون بر ۱۸۰ ميليارد تومان مصوب شده تا تعداد قابل توجهي از روستاهاي استان خوزستان، از نعمت آب شرب توليد شده در اين طرح برخودار شوند. معاون برنامه‌ريزي و توسعه شرکت مهندسي آب و فاضلاب کشور با بيان اينکه ۱۸۷ روستاي فاقد آب شرب در استان خوزستان بايد در اولويت قرار گيرند، بيان کرد: جذابيت کار، بدون ترديد در تامين آب شرب روستاهايي است که فاقد آب بوده‌اند و تا کنون روستايي‌ها با سختي و يا از طريق تانکر سيار آب مورد نياز خود را تامين مي‌کرده اند.
وي در پايان با اشاره به اينکه شرايط اقتصادي کشور براي بودجه‌ريزي شرايط سخت و تحت فشاري است، گفت: مسئولان استان خوزستان بايد همه تلاش و توان خود را براي ثمربخشي بيشتر پروژه‌ها و تاثير در زندگي و رضايتمندي مردم به کار گيرند.
تا کنون ۲۶ مجتمع آب رساني روستايي و ۲۲ پروژه تک روستايي در استان خوزستان از محل صندوق توسعه ملي تامين اعتبار شده اند.

60 ميليارد دلار سرمايه گذاري جديد در برنامه ششم توسعه در صنعت پتروشيمي
دبيرکل انجمن صنفي کارفرمائي صنعت پتروشيمي‌با بيان اين که نبود چشم انداز روشن قيمت خوراک از موانع اصلي توسعه صنعت پتروشيمي‌است، گفت: در برنامه ششم توسعه براي تحقق اهداف توسعه‌اي بايد حدود 55 تا60 ميليارد دلار سرمايه گذاري جديد در صنعت پتروشيمي‌کشور انجام شود.
به نقل از ايرنا، احمد مهدوي در مجمع عمومي‌عادي انجمن صنفي کارفرمايي صنعت پتروشيمي، اظهار داشت: در اختيار داشتن حدود 365 ميليارد بشکه ذخاير اثبات شده نفت خام، گاز طبيعي و مايعات نفتي بزرگترين مزيت و ظرفيت براي توسعه صنعت پتروشيمي‌در ايران است. دبيرکل انجمن صنفي کارفرمائي صنعت پتروشيمي‌افزود: چشم انداز تقاضا براي نفت و گاز در بلندمدت رو به کاهش بوده و انرژي‌هاي تجديد پذير، جايگزين نفت و گاز مي‌شوند، بنابراين بايد نسبت به توسعه بيشتر صنعت پتروشيمي‌اقدام کرد. مهدوي به مزاياي صنعت پتروشيمي‌در اقتصاد کشور اشاره کرد و ادامه داد: در دوران تحريم، ورود ارز حاصل از صادرات پتروشيمي‌ها به تنظيم بازار ارز کشور کمک کرد. وي با بيان اينکه روند توسعه صنعت پتروشيمي‌کند شده است، اضافه کرد: نبود يک نهاد مستقل رگولاتوري (تنظيم بخشي) و نبود چشم انداز روشن قيمت خوراک، 2 مانع اصلي توسعه صنعت پتروشيمي‌کشور است.
دبيرکل انجمن صنفي کارفرمائي صنعت پتروشيمي‌به سرمايه گذاري حدود 45 ميليارد دلاري در صنعت پتروشيمي‌در 50 سال گذشته اشاره کرد و گفت: در برنامه ششم توسعه براي تحقق اهداف توسعه‌اي بايد حدود 55 تا60 ميليارد دلار سرمايه گذاري جديد در صنعت پتروشيمي‌کشور انجام شود.
مهدوي گفت: افزايش ريسک سرمايه گذاري، وضعيت فضاي کسب و کار، مشکلات و موانع مالياتي و غير منطقي بودن قيمت انواع خوراک باعث شده که توسعه صنعت پتروشيمي‌با مشکلاتي روبرو شود. وي خاطر نشان کرد: اين در حالي است که کشورهاي عربي حوزه خليج فارس براي سرمايه گذاري 300 ميليارد دلاري تا سال 2025 در صنعت پتروشيمي‌برنامه‌ريزي کرده اند. مهدوي همچنين از ايجاد کارگروهي در نهاد رياست جمهوري به منظور رفع مشکلات پيش روي توسعه صنعت پتروشيمي‌راه اندازي اشاره کرد و افزود: تعيين ماهانه قيمت اتيلن، مطالعات يکپارچه سازي صادرات پتروشيمي‌ها، پرهيز از موازي کاري پتروشيمي‌ها در بازارهاي جهاني و تهاتر بدهي‌هاي پتروشيمي‌ها از جمله اقدامات انجام شده براي تسريع در روند توسعه صنعت پتروشيمي‌است. به گزارش ايرنا، مجمع عمومي‌انجمن کافرمايان صنعت پتروشيمي‌با حضور مديران عامل همه هلدينگ‌ها و مجتمع‌هاي پتروشيمي‌کشور با هدف تعيين سياست‌ها و برنامه‌هاي اين صنعت برگزار شد.

حمايت عراق از ادامه توافق نفتي اوپک تا پايان امسال
عراق به امارات متحده عربي، قطر و عمان ملحق شد و خواستار پايبندي اوپک و متحدانش به توافق کاهش توليد تا پايان سال ميلادي جاري با وجود رشد اخير قيمت‌ها شد.
به گزارش ايسنا به نقل از بلومبرگ، جبار اللعيبي، وزير نفت عراق، در کنفرانسي در ابوظبي اظهار کرد: کاهش توليد از سوي اوپک و متحدانش به ثبات در بازار نفت کمک کرده و عراق از تصميم اوپک براي ادامه محدوديت عرضه حمايت مي‌کند.
توافق اوپک با ساير توليدکنندگان در نوامبر براي ادامه کاهش توليد تا پايان سال ۲۰۱۸ کمک کرد نفت برنت هفته گذشته براي مدت کوتاهي به بالاي ۷۰ دلار در هر بشکه صعود کند. به گفته لعيبي، منابعي وجود دارند که مي‌گويند بازار رونق گرفته و قيمت‌ها مناسب است، بنابراين بياييد درباره خاتمه دادن فريز نفتي صحبت کنيم. اين قضاوت اشتباه است و ما با چنين مفهومي‌موافق نيستيم. وزير نفت عراق گفت: اين توافق بايد ادامه پيدا کند. بازار اکنون تا حدودي ثابت شده ولي هنوز باثبات نيست. لعيبي همچنين اظهار کرد ظرفيت توليد نفت اين کشور به ۵ ميليون بشکه در روز نزديک شده اما اين کشور همچنان به توافق کاهش توليد کاملا پايبند است.
عراق مکررا سال گذشته اعلام کرد که بايد از کاهش توليد معاف شود زيرا تلاش مي‌کند اقتصاد جنگ زده خود را بازسازي کند. اين کشور در طول سال ۲۰۱۷ نيز در زمينه‌ پايبندي به توافق کاهش توليد از ساير اعضاي اوپک عقب‌تر بود و تا اکتبر به سهميه توليد تعيين شده براي اين کشور به طور کامل عمل نکرد.


صعود موقتي نفت به ۷۰ دلار در هر بشکه که هفته گذشته براي نخستين بار در سه سال اخير اتفاق افتاد، حاصل محدود شدن عرضه و بهبود تقاضا بود با اين‌همه معامله‌گران بسياري را تحت تاثير قرار نداد زيرا دلايل متعددي براي افت قيمت‌ها وجود دارند. فشارهاي منفي زيادي همچنان وجود دارند و ممکن است حفظ رشد قيمت را براي نفت دشوار کنند. عواملي که مانع از صعود نفت به اين سطح قيمت مي‌شوند شامل رشد دوباره ذخاير؛ بازگشت مازاد عرضه نفت؛ کاهش اختلالات عرضه؛ تحليل خطرات سياسي و عقب‌نشيني دونالد ترامپ رييس جمهوري آمريکا از تاييد توافق هسته‌اي است که بازگشت تحريم‌هاي آمريکايي عليه صادرات نفت ايران به دنبال خواهد داشت.


تحقيقات آماري در بسياري از کشورها نشان مي‌دهد که ميانگين مصرف روزانه آب براي هر نفر حدود ۳۰۰ ليتر و مصرف نهان آب براي هر نفر حدود ۶۰۰۰ ليتر است که بيشترين حجم مصرفي از اين ۶۰۰۰ ليتر در حمام استفاده مي‌شود.
وجود هرگونه حيات متکي به وجود آب است تقريبا ۷۰ درصد وزن بدن آب تشکيل مي‌دهد و براي عملکرد درست بدن روزانه به يک تا هفت ليتر آب نياز داريم.
در اين بين هر فرد علاوه‌بر نوشيدن آب، مصرف‌هاي نهاني نيز دارد به طور مثال در يک استحمام هشت دقيقه‌اي از ۶۲ ليتر آب داغ استفاده مي‌شود که درمقايسه، در يک استحمام متوسط ميزان آب مورد استفاده تقريبا ۸۰ ليتر است.


مديرعامل سازمان منطقه ويژه اقتصادي انرژي پارس اعلام کرد که اين سازمان از سازندگان ايراني تجهيزات مورد نياز صنايع نفت، گاز و پتروشيمي‌حمايت مي‌کند. به گزارش شانا، مهدي يوسفي در آيين گشايش نهمين نمايشگاه تخصصي نفت، گاز، پالايش و پتروشيمي‌که عسلويه، در پايتخت انرژي ايران برگزار شد، با اشاره به اين که اين نمايشگاه با همت و تلاش بخش خصوصي برپا شده است، گفت: يکي از رويکردهاي ما در اين نمايشگاه حمايت از ساخت داخل و جذب سرمايه است. وي با بيان اينکه عسلويه، قطب اقتصادي کشور قلمداد مي‌شود، تصريح کرد: خوشبختانه نهمين نمايشگاه تخصصي صنعت نفت در عسلويه فرصتي بزرگ براي توليدکنندگان و بازديدکنندگان از اين نمايشگاه است.


با غرق شدن نفتکش ایرانی، امید خانواده ها ناامید شد؛
نفتکش سانچي پس از ۹ روز سوختن در آتش در نهايت در دل دريا فرو رفت و رنگ سفيد اميدواري زنده بودن ۲۹ پرسنل آن در سياهي دود غليظي که بدنه کشتي را در لحظات آخر در آغوش گرفته بود، گم شد.
يکي از نادرترين اتفاقات دريايي شنبه، ۱۶ دي ماه، ساعت ۲۰ به وقت محلي در آب‌هاي ساحل شرق چين با برخورد يک نفتکش ايراني به نام سانچي با ۱۳۶هزار تن ميعانات گازي متعلق به شرکت ملي نفت ايران و کشتي فله‌بر چيني که حريق نفتکش و مفقود شدن ۳۲ پرسنل آن را در پي داشت رقم خورد، حريقي که آنقدر شعله کشيد که همه طول کشتي را در آغوش گرفته و در نهايت موجب غرق شدن کامل آن شد.
از ۳۲ پرسنلي که در اين حادثه مفقود شدند، ۳۰ ايراني و دو بنگلادشي، تنها پيکر سه پرسنل پيدا و براي تشخيص هويت به شانگهاي منتقل شد. البته عمليات تشخيص هويت هنوز انجام نشده است. پيکر يکي از پرسنل داخل دريا و پيکر دو پرسنل ديگر در جريان جست و جوي نيم ساعته تيم چيني به همراه جعبه سياه کشتي پيدا شد.
جعبه سياه اين کشتي براي بازخواني فعلا به بندر شانگهاي چين منتقل شده است. البته جعبه سياه سانچي با توجه به قوانين ثبت شده در کنوانسيون‌هاي بين‌المللي مبني بر اينکه جعبه سياه موجود در کشتي‌ها و شناورهاي موجود در فضاي بين‌المللي به کشوري که کشتي در آن به طور رسمي‌ثبت شده تحويل داده شود، با توجه به اينکه شناور مذکور در يکي از بنادر پاناما به ثبت رسيده است بايد به اين کشور تحويل داده شود. البته مسئولان پاناما طبق قوانين موظفند که اطلاعات ثبت شده در اين جعبه را به طور کامل به ايران ارائه کنند و در اين زمينه ترديدي وجود ندارد. اين احتمال وجود دارد که اين جعبه در شانگهاي بازخواني شود.
با اينکه عمليات اطفاي حريق سانچي با حضور تيم‌هاي ژاپني و چيني در سه الي چهار روز اخير تسريع شده بود اما شدت آتش با جرقه‌اي روي سطح کشتي بيشتر مي‌شد و به درجه‌اي رسيد که با اينکه ۱۲ تکاور ايراني براي تجسس مفقودين به منطقه اطفاي حريق اعزام شده بودند، هرگز نتوانستند وارد آن شوند. آخرين اخبار و تصاوير حاکي از آن بود که آتش همه طول سانچي را در بر گرفته و باعث غرق شدن تدريجي آن شد.
جان باختن همه پرسنل "سانچي" تاييد شد
در اين راستا رئيس سازمان بنادر و دريانوردي جان باختن ۳۲ پرسنل نفتکش "سانچي" در آبهاي چين را تاييد کرد. محمد راستاد - معاون وزير راه و شهرسازي - که براي پيگيري وضعيت نفتکش ايراني به چين سفر کرده است، اظهار کرد: بر اين اساس جان باختن ۲۹ پرسنل ديگر که احتمالا در نفتکش بودند، تاييد مي‌شود.
با اينکه به گفته راستاد به علت تاريکي هوا در چين و محل حادثه امکان ديدن بدنه کشتي وجود ندارد و فقط شعله‌هاي آتش و دود غليظ قابل مشاهده است اما به نظر مي‌رسد کشتي به طور کامل غرق شده است.
اسامي‌کامل سرنشينان نفتکش حادثه ديده به همراه مسئوليت‌ها
1. مجيد قصابي عروجي، کاپيتان 2- فريد محبي، سرمهندس 3.مجيد نقيان، افسر اول 4-حسين جهاني هل آباد، افسر دوم 5-احسان ابولي قاسم آبادي،افسر دوم 6-ميلاد عنايتي، افسر سوم 7--حامد بهاري هشکوايي، مهندس دوم 8- محمدرضا رضازاده ماسوله،مهندس سوم 9- مهدي سادگي، مهندس سوم 10-حسن رومياني، مهندس چهارم 11-محمد کاووسي تکاب، افسر تدارکات 12- بهرام اتحاد، افسر برق 13-عبدالغني سامري، سرملوان 14- ابوذر نظامي، کمک سر ملوان 15-سيدجواد حيدري، ملوان يکم 16-محمد ساجب علي ميريدها، ملوان يکم 17-محمدهارون راشيد، ملوان يکم 18-عليرضا نجفي‎فر، ملوان دوم 19- علي حيدريه کهن، ملوان دوم 20-بهرام پورياني، تعميرکار 21- ياور افشاري، روغن کار 22-ميلاد آروي، روغن کار 23-مسلم عليزاده نودهي، روغن‎کار 24-عبدالکريم بشارتي پور، سرآشپز 25-اميد ضيايي، کمک سرآشپز 26-ايوب مظفري عبدگاه، مهماندار 27-احسان فرجي، مهماندار 28- سعيد دهقاني، دانشجوي عرشه از دانشگاه خارگ 29-پوريا عيدي پور،دانشجوي عرشه از دانشگاه خارگ 30-سجاد عبداللهي، دانشجوي عرشه از دانشگاه خارگ 31-محمد پيريائي، دانشجوي موتور از دانشگاه صنعت نفت محمودآباد 32-ساغي فعال، همسر حسين جهاني هل‎آباد.
روحاني: اولويت شناسايي و تعيين هويت جان‏باختگان و کاهش آلام خانواده‏‌هاي اين عزيزان باشد
رييس جمهور در پيامي‌با تسليت درگذشت سرنشينان نفتکش سانچي و همدردي با خانواده قربانيان، تاکيد کرد: بايد اولويت اصلي بر شناسايي و تعيين هويت جان‏باختگان و کاهش آلام خانواده‏‌هاي اين عزيزان متمرکز باشد.
متن پيام حجت‌الاسلام والمسلمين روحاني به اين شرح است: «بسم‏ ا... الرحمن الرحيم؛ انا لله و انا اليه راجعون وقوع سانحه‌ ناگوار و دلخراش آتش‌سوزي براي کشتي نفتکش کشورمان در سواحل شرقي چين که موجب درگذشت شهادت گونه تمامي‌خدمه و پرسنل زحمتکش آن شد، قلوب آحاد ملت ايران را محزون کرد. اينجانب با ابراز همدردي، اين ضايعه را به ملت بزرگ ايران به ‏ويژه خانواده‌هاي داغديده از صميم قلب تسليت مي‌گويم و براي آن جان‏باختگان مظلوم که تلاشگران عرصه اقتدار ملي و پيشگامان اقتصاد کشور هستند، علّو درجات و براي عموم بازماندگان صبر و سلامتي مسألت دارم.
هم ‏اکنون لازم است اولويت اصلي بر شناسايي و تعيين هويت جان‏باختگان و کاهش آلام خانواده‏‌هاي اين عزيزان متمرکز باشد. در عين حال از همه دستگاه‌هاي ذيربط از جمله وزارتخانه‌‏هاي راه و شهرسازي، نفت و امور خارجه مي‌خواهم با انجام اقدامات کارشناسي، علت وقوع اين سانحه تأسف‏ بار را به دقت بررسي و پيگيري قانوني لازم را براي پيشگيري از حوادث مشابه و نيز احقاق حقوق ملت ايران و خانواده‌هاي آسيب‏ ديده به‏ عمل آورند.
حسن روحاني؛ رئيس جمهوري اسلامي‌ايران»
زنگنه: خبر درگذشت دريانوردان همچون آواري سنگين فرود آمد
درپي اعلام رسمي‌جان باختن دريانوردان نفتکش ايراني سانچي، وزير نفت پيام تسليتي صادر کرد.
متن اين پيام به شرح زير است:
«انا... و انااليه راجعون
سرانجام پس از قريب ۸ روز نگراني و اميد براي جان کارکنان خدوم نفت‌کش سانچي، متاسفانه خبر از دست دادن همه اين عزيزان، همچون آواري سنگين فرود آمد. لذا با اندوه و تاثر فراوان ضايعه دلخراش از دست‌دادن جمعي از دريانوردان عزيز شرکت ملي نفتکش را به خانواده‌هاي داغدار و همکاران ارجمندشان تسليت عرض مي‌کنم. بي‌گمان درد و آلام خانواده‌هاي عزادار بزرگتر از آن است که در وصف بگنجد و کلمات تسلي‌بخش دل‌هاي بي‌قرارشان باشد. شرکت ملي نفتکش، چه آن زمان که مستقيماً زير مجموعه شرکت ملي نفت ايران بود و چه آن هنگام که با اجراي سياست خصوصي‌سازي از شرکت نفت منفک شد، همواره در سخت‌ترين شرايط کشور، منشا اثر و خدمات ارزشمند و فراموش ناشدني بوده که جز با رشادت و دريادلي پرسنل غيور نفتکش‌ها جامه عمل نمي‌پوشيد. بار ديگر از جانب خود و صنعت نفت اين حادثه جانکاه را به خانواده‌هاي عزادار و ملت شريف ايران تسليت و تعزيت گفته و از خداوند بزرگ براي روح بلند آن عزيزان علو درجات و براي بازماندگان شکيبايي اجر مسئلت مي‌نمايم.»
ربيعي: دولت تمام تلاشش را براي نجات دريانوردان به‌کار گرفت
مسئول کميته رسيدگي به وضعيت نفتکش سانچي گفت: براي پيدا کردن پيکر دريانوردان تمام تلاش‌ خود را انجام داده‌ايم، چرا که پيدا کردن حتي يک پيکر براي ما ارزش بسيار زيادي داشت. علي ربيعي با بيان اين‌که در حال حاضر لحظه به لحظه کشتي داخل دريا فرو مي‌رود، گفت: دود و آتش ناشي از سوختن کشتي سانچي موجب آتش گرفتن بخشي از دريا نيز شده است.
وي ادامه داد: من مي‌خواهم اعلام کنم که دولت ايران هرچه در توان داشت به کار گرفت، اما به دليل بزرگ بودن حجم حادثه نتوانسته‌ايم بيش از اين اقداماتي را انجام دهيم. مسئول کميته رسيدگي به وضعيت نفتکش سانچي اظهار کرد: بنده به عنوان نماينده رييس جمهور به تمام خانواده اين عزيزان و ملت ايران تسليت مي‌گويم و بايد گفت که اين عزيزان به حق در راستاي اقتصاد مقاومتي جان خود را از دست دادند.

درخواست ايران براي ادامه جست‌وجوي پيکر مفقودين
رئيس کميته پيگيري نفتکش سانچي از درخواست خود خطاب به فرمانده چيني براي ادامه فرآيند جست‌وجوي پيکر پرسنل نفتکش سانچي پس از غرق شدن اين نفتکش خبر داد.
علي ربيعي ضمن عرض تسليت به خانواده‌هاي پرسنل نفتکش سانچي و مردم ايران اظهار کرد: سانچي حامل ۱۱۱ هزار و ۵۱۰ تن ميعانات گازي بود. علاوه بر اين ميعانات سوخت کشتي هم باعث شديد شدن حريق آن مي‌شد؛ بايد گفت اين اتفاق يک اتفاق بي‌نظير محسوب مي‌شود.
وي ادامه داد: چيني‌ها و کارشناسان از روز نخست حادثه اعلام کردند خدمه کشتي زنده نيستند. اما ما که کورسوي اميدي به زنده بودن پرسنل داشتيم همه اقدامات لازم را انجام داديم. حتي مي‌خواستيم چنانچه پرسنل زنده نيستند، پيکر مطهر آنها را از نفتکش خارج کنيم. به همين دليل ۱۲ نيروي تکاور از ايران به محل حادثه
 آمد.
رئيس کميته پيگيري نفتکش سانچي با بيان اينکه شدت انفجار سانچي در ساعات آخر بسيار بالا بود، افزود: درجه سانچي در ساعات و دقايق آخر تا ۹۰۰ درجه بالا رفت و امکان ورود به آن وجود نداشت. در نهايت کشتي آرام آرام با سر به عمق دريا حرکت کرد. البته اين اتفاق در عمق ۱۱۰ متري دريا رخ داده است و احتمالا بيش از ۲۰۰ متر کشتي بيرون دريا بماند. البته مشخص نيست جريان دريا حرکت کشتي را به چه صورت درآورد. ربيعي به اين سوال که آيا اميدي به يافتن پيکر مفقودين پس از غرق شدن کشتي وجود دارد يا خير؟ پاسخ داد: من اين درخواست را به فرمانده چيني داده‌ام که زماني که وضعيت کشتي به تعادل رسيد، جست‌وجو براي پيکر مفقودين ادامه پيدا کند. اما فرمانده چيني پاسخ داد که امکان اين کار وجود ندارد. من تصميم دارم در اين راستا با کارشناسان صحبت بيشتري کنم تا اين درخواست بررسي شود.
عملکرد ضعيف چيني‌ها در رسيدگي به نفتکش سانچي
نايب رئيس کميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي‌گفت:چيني‌ها در رسيدگي به وضعيت کشتي نفتکش عملکرد مناسبي نداشتند.
به نقل از خانه ملت؛ هدايت ا... خادمي‌درباره آخرين وضعيت کشتي نفتکش ايراني که در درياي چين دچار حريق شده است، گفت:خبرهاي ضد ونقيضي در خصوص غرق شدن نفتکش سانچي وجود دارد .
نايب رئيس کميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي، افزود: شرکت ملي نفتکش جمهوري اسلامي‌بايد در خصوص آخرين وضعيت کشتي نفتکش اطلاع رساني کند البته علي ربيعي نيز به عنوان نماينده رئيس جمهور که به منطقه سفر کرده بايد رسيدگي‌ها لازم را انجام دهد. 
خادمي‌با بيان اينکه عملکرد وزارت امورخارجه و صدا وسيما در حوزه کاري خود درباره موضوع حادثه نفتکش ايراني خوب نبوده است،گفت:چيني‌ها در رسيدگي به وضعيت کشتي نفتکش عملکرد مناسبي نداشتند البته بخشي از اين موضوع به دليل اين است که وزارت امورخارجه بايد پيگيري‌هاي جدي تري مي‌کرد. نماينده مردم ايذه و باغملک در مجلس شوراي اسلامي‌گفت:در کجاي دنيا شناور با اين وضعيت در آب‌هاي بين المللي دچار حريق مي‌شود آن هم در نزديکي شانگهاي، حدود ۷ الي ۸ روز در آتش مي‌سوزد.اگر نفتکش دچار حريق شده مربوط به هر کشور ديگري بود در مدت اخير، بالگردها و هواپيماها، ناو و کشتي‌هاي آتش نشان، به اطفاي حريق مي‌پرداختند.
نايب رئيس کميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي‌يادآور شد:نفتکش ايراني به نوعي در اين مدت رها شد. اينکه نفتکش بدون رسيدگي موثر، به آب‌هاي ژاپن منتقل شود، غيرقابل قبول است.
هيئت دولت دوشنبه را عزاي عمومي‌اعلام کرد
در پي بروز حادثه تاسف بار براي نفت کش ايراني سانچي و جان باختن دريانوردان دريادل کشورمان، هيئت دولت با صدور بيانيه‌اي ضمن عرض تسليت به خانواده‌هاي داغدار، نقش آفرينان صنعت دريانوردي و صنعت نفت کشور و عموم ملت ايران، دوشنبه 25 ديماه 96 را عزاي عمومي‌اعلام کرد.
به گزارش ايسنا، بيانيه هيئت دولت جمهوري اسلامي‌ايران بدين شرح است: 
«بسم ا... الرحمن الرحيم
"انا لله و انا اليه راجعون"
ملت شريف ايران: بار ديگر مردم ايران داغدار جمعي از فرزندان سخت کوش و فداکار خود شد. دريانوردان دريادلي که در مسير انجام ماموريت و تلاش براي پيشبرد اهداف کشور و بر اثر سانحه‌اي دردناک جان به جان آفرين تسليم کردند و به جمع شهيدان خدمت پيوستند. هيئت دولت جمهوري اسلامي‌ايران ضمن عرض تسليت به خانواده‌هاي داغدار، نقش آفرينان صنعت دريانوردي و نفت کشور و عموم ملت ايران، دوشنبه بيست و پنجم دي ماه 1396 را عزاي عمومي‌اعلام مي‌کند.»

مدير عمليات توليد شرکت نفت و گاز پارس گفت: به منظور کاهش آثار مخرب زيست محيطي و افزايش راندمان توليد نيروگاه برق گازي متمرکز پارس جنوبي طرح تبديل آن به سيکل ترکيبي در دستور کار قرار گرفته است.
روابط عمومي‌شرکت نفت و گاز پارس روز يکشنبه به نقل از عليرضا عبادي افزود: حمايت از محيط زيست ، کاهش آلاينده‌هاي زيست محيطي و گازهاي گلخانه‌اي يکي از اهداف مهم شرکت نفت وگاز پارس است که در اين مسير گام‌هاي موثري برداشته است.  وي اضافه کرد: براي نيل به اين منظور، تبديل نيروگاه گازي پارس جنوبي به نيروگاه سيکل ترکيبي در دستور کار مجري طرح‌هاي نيروگاهي اين شرکت قرار دارد. 
مديرعمليات توليد شرکت نفت و گاز پارس ادامه داد: در نيروگاه سيکل با استفاده از بويلرهاي بازيافت حرارتي، از حرارت موجود در گازهاي خروجي از توربين‌هاي گاز براي توليد بخار و سپس راه اندازي توربو ژنراتورهاي بخاري استفاده و متعاقب آن برق توليد مي‌شود که آلودگي‌هاي زيست محيطي آن کاهش و ميزان توليد برق آن نيز افزايش مي‌يابد. 
عبادي بيان کرد: با اين کار علاوه بر کاهش آثار مخرب زيست محيطي، راندمان 25 تا 40 درصدي نيروگاه گازي، به حدود 60 درصد افزايش خواهد يافت.  وي اعلام کرد: در شرايط کنوني نيروگاه متمرکز پارس جنوبي تنها منبع تامين کننده انرژي در تعداد زيادي از فازهاي پالايشگاهي پارس جنوبي است.  عبادي گفت: اين نيروگاه با ثبت 76 هزار نفر ساعت کار بدون حادثه، به عنوان زير مجموعه معاونت عمليات و پشتيباني، از سال 1388 تاکنون درحال بهره برداري است. 
مديرعمليات توليد شرکت نفت و گاز پارس درباره مشخصات و موقعيت نيروگاه برق گازي متمرکز پارس جنوبي گفت: اين نيروگاه مشتمل بر 6 واحد گازي مدل V94.2 در مجموع به ظرفيت نامي‌1000 مگاوات به همراه سيستم‌هاي جانبي شامل ديزل خانه، ايستگاه تقليل فشار گاز، کمپرسور خانه، پمپ خانه و ايستگاه آتش نشاني، 2 پست 132 و يک پست 400 کيلو ولت در زميني به مساحت 28 هکتار در شمال شرقي فازهاي 15 و 16 واقع شده است. 
عبادي به تشريح جزئيات توليد برق در نيروگاه متمرکز پرداخت و افزود: از ابتداي بهره برداري از اين نيروگاه، بيش از 17 ميليون و 700هزار مگاوات برق توليده شده که از اين مقدار برق توليدي، هفت ميليون و 700 هزار مگاوات ساعت برق به فازهاي پالايشگاهي پارس جنوبي و مابقي نيز به شبکه سراسري اختصاص يافته است. 
وي اظهار کرد: ماموريت نيروگاه متمرکز پارس جنوبي، تامين برق ايمن و پايدار فازهاي پالايشگاهي پارس يک (فازهاي 10-9، 16-15، 18-17، 21-20)، فازهاي پالايشگاهي پارس 2 (فازهاي 12، 13، 19، 24-22) و نيز پشتيبان برق فازهاي 1 تا 8، تاسيسات ميعانات گازي، آبگيرها، مصارف منطقه ويژه انرژي و صنايع پايين دستي است. 
عبادي اضافه کرد: همچنين اين نيروگاه به عنوان يک منبع مطمئن درتامين برق شبکه سراسري در مواقع کمبود انرژي مثمر ثمر است.  وي برق رساني ايمن، پايدار و مستمر به فازهاي پالايشگاهي مناطق پارس 1 و2 را ماموريت بسيار مهم نيروگاه متمرکز عنوان کرد و گفت: برهمين اساس و به منظور افزايش پايداري توليد، اين نيروگاه در قالب پروژه‌اي با احداث پست و خطوط 400 کيلو ولت، مهرماه امسال به شبکه سراسري برق متصل شد.  عبادي گفت: با احداث اين پست برق، دريافت انرژي از شبکه سراسري امکان پذير شده و ضمن پايداري واحد‌هاي نيروگاه و تامين انرژي فازهاي پالايشگاهي در شرايط ايمن و مستمر ، در صورت بروز نارسائي در توليد توان نيروگاه، تأمين انرژي الکتريکي فاز‌هاي پالايشگاهي تا حد بسيار زيادي بواسطه اتصال به شبکه سراسري از 2 نقطه (132 و 400 کيلوولت) تضمين خواهدشد. 
مديرعمليات توليد شرکت نفت و گاز پارس به طرح احداث شبکه رينگ پارس 1 به منظور پشتيباني و تامين انرژي الکتريکي مورد نياز فازهاي پالايشگاهي 1تا 8 پارس جنوبي اشاره کرد و افزود: با تلاش و حمايت‌هاي صورت گرفته، اين اقدام مهم براي پالايشگاه‌هاي 4 و 5 به پايان رسيده و براي پشتيباني و تامين انرژي فازهاي پالايشگاهي 1 تا 3 نيز بزودي محقق خواهد شد.