تظاهرات صدها تن در سوئيس عليه سفر ترامپ به داووس
معترضان مخالف با جهاني سازي به خيابان‌هاي زوريخ سوئيس آمدند تا مخالفت خود را با سفر قريب الوقوع رئيس‌جمهور آمريکا به اين کشور براي شرکت در مجمع جهاني اقتصاد در داووس اعلام کنند. به گزارش خبرگزاري رويترز، دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور آمريکا اعلام کرده که در نشست سالانه رهبران سياسي و تجاري جهان در داووس موسوم به "مجمع جهاني اقتصاد" شرکت خواهد کرد. گروهي متشکل از ۵۰۰ معترض مخالف با جهاني سازي به خيابان‌هاي زوريخ سوئيس آمده و پلاکاردهايي در دست داشتند که روي آنها نوشته شده بود "ترامپ را بکشيد" و "کاپيتاليسم هيچ آينده‌اي ندارد". اين افراد ظاهرا نه تنها به سفر قريب الوقوع به داووس بلکه به طور کلي به مجمع جهاني اقتصاد معترض هستند. اين مجمع سالانه به گردهمايي سران ثروتمند جهان معروف شده است. براساس گزارش خبرگزاري رويترز انتظار مي‌رود ۵۰۰۰ سرباز سوئيسي در جريان برگزاري مجمع جهاني اقتصاد در داووس مستقر شوند و يک منطقه پرواز ممنوع بر فراز اين شهر اعمال خواهد شد. 

ورود نتانياهو به دهلي‌نو در ميان تظاهرات مردمي
نخست وزير رژيم صهيونيستي ديروز در سفري شش روزه وارد دهلي‌نو شد، قرار است دو طرف درخصوص گسترش همکاري‌ها در بخش‌هاي دفاعي، تجارت و انرژي رايزني کنند. به گزارش ايسنا، به نقل از خبرگزاري آسوشيتدپرس، بنيامين نتانياهو، نخست وزير رژيم صهيونيستي روز دوشنبه با نارندرا مودي، همتاي هندي خود و "رامنات کويند"، رئيس جمهور هند ديدار مي‌کند. وزارت امور خارجه هند اعلام کرده که تل‌آويو و دهلي‌نو قرار است توافقاتي را در زمينه امنيت سايبري، انرژي و همکاري در بخش فضا و همچنين توليد فيلم امضا کنند. دو طرف همچنين به بررسي پيشرفت‌ها در تحقق توافقات در زمينه تکنولوژي، آب و کشاورزي مي‌پردازند که در جريان سفر مودي به اسرائيل در ژوئيه سال گذشته ميلادي امضا شده بود. اين سفر در حالي صورت گرفته که مسلمانان هند در اعتراض به سفر نتانياهو دست به تظاهرات زده و آدمک‌هاي وي را به آتش کشيدند.در جريان اين راهپيمايي، معترضان شعار "نه" به سفر نخست وزير اسرائيل دادند. معترضان ضد اسرائيلي همچنين در ۱۰۰۰ روستا در سراسر هند دست به راهپيمايي اعتراضي زدند.

دولت تونس از اصلاحات اجتماعي جديد خبر داد
وزير امور اجتماعي تونس از افزايش حمايت‌هاي مالي از خانواده‌هاي نيازمند و کمک هزينه‌هاي بازنشستگي در راستاي کاهش خشم مردم و آرام کردن اوضاع خبر داد. همزمان دولت تونس اعلام کرد سلسله اقدامات و برنامه‌هاي اجتماعي را در راستاي حمايت از قانون مالياتي جديد و مهار اعتراضات در پيش خواهد گرفت.به گزارش شبکه خبري اسکاي نيوز عربي، محمد الطرابلسي، وزير امور اجتماعي تونس در کنفرانسي مطبوعاتي اظهار داشت: دولت تصميم گرفته ميزان کمک‌هاي مالي به خانواده‌هاي نيازمند و کمک هزينه‌هاي بازنشستگي را افزايش دهد.محمد الطرابلسي گفت، دولت پس از نشست روز شنبه تصميم گرفت سلسله تدابير و برنامه‌هاي اجتماعي براي حمايت از قانون مالياتي جديد اتخاذ کند.اين اقدامات با هدف بهبود شرايط طبقات ضعيف جامعه با اجراي يک استراتژي ملي براي مبارزه با فقر انجام مي‌شوند. 

وليد بن طلال در حال مذاکره با مقامات سعودي 
يک مقام بلندپايه عربستان گفت، شاهزاده وليد بن طلال، ميلياردر سرشناس عربستاني که بالغ بر دو ماه است به بهانه کمپين مبارزه با فساد وليعهد اين کشور در بازداشت به سرمي‌برد همچنان در حال مذاکره بر سر امکان توافق با مقام‌هاي اين کشور است اما تاکنون با شرايط اعلام شده موافق نبوده است.به گزارش خبرگزاري رويترز، شاهزاده وليد بن طلال که ارزش خالص دارايي‌هايش ۱۷ ميليارد دلار برآورد شده مالک و رئيس شرکت هلدينگ کينگدام است و يکي از برجسته‌ترين تجار عربستان محسوب مي‌شود.يک مقام عربستاني که نامش را فاش نکرد به رويترز گفت: او (وليد بن طلال) رقمي‌را پيشنهاد کرده اما اين رقم آن چيزي نيست که از او خواسته شده و تاکنون نيز دادستان کل با آن موافقت نکرده است.يک منبع ديگر نيز به رويترز اعلام کرد که وليد بن طلال پيشنهاد داده که اموالي را به دولت عربستان "ببخشد" و به اين ترتيب از هرگونه پذيرفتن اشتباه خودداري کرده و بخشي از دارايي‌هايي را که خودش انتخاب کند، اعطا کند اما دولت از پذيرش اين شرايط خودداري کرده است. 


سياست اروپايي در  سال 2018 وارد دوره‌اي تازه مي‌شود. در اروپا بيشتر کشورها با چالش‌هاي سياسي روبرو شدند.هنوز اميد به اتحاد در ميان کشورهاي اروپايي با پيروزي امانوئل ماکرون در فرانسه وجود دارد. برنامه ماکرون براي اتحاديه اروپا باهدف ادغام اقتصاد است و همچنين با هدف محافظت از شهروندان اروپايي تنظيم شده است رويکردي که درمقابل بادهاي سرد جهاني سازي قراردارد.اگرچه انجام اين طرح اصلاحاتي مشکل است اما ايجاد خوشبيني براي قاره اروپا مفيد است. اگرچه برنامه‌هاي ماکرون بسيار شجاعانه است اما با کمبود مرکزيت و عوامل ضروري روبروست که فرصت موفقيت را کاهش مي‌دهد. امتيازات ادغام نزديکتر براي اقتصاد بيشتر است و براي ارزش يورو تاثير گذار است.بسياري از اقتصاددانان معتقدند واحد پول يورو دربرابر شوک‌ها بسيار شکننده است مگر اينکه با حمايت دولت‌ها و بانک‌هاي مرکزي در اروپا روبرو شود. از زمان تشکيل اتحاديه اروپا و اين واحد پولي حساس بوده است. اين امر براي بانکداران و اقتصادداران منطقي است. عاملي که در پروژه ماکرون نيست طرحي براي متحد کردن کشورهاست.اين ادغام با نزديک شدن زمينه‌هاي دموکراتيک و پارلماني و ديگر موسسات است. ادغام به معني آن است که شهروندان اروپايي بايد دولت و قوانين اقتصادي را قبول کنند.تصميم گيريها درباره درآمد و حق بازنشستگي برشهروندان تاثير مي‌گذارد. چگونگي عبور از ملي گرايي به دموکراسي اروپايي يکي از مشکلات پروژه ماکرون است اين امر فراتر از مرزهاي فرانسه است. نبود يک داستان متحد کننده اتحاديه اروپا نياز به تقويت دولت‌ها را بيشتر مي‌کند.
ترجمه: فاطمه مهتدي

بانک جهاني پیش بینی کرد؛
گروه بين الملل- بانک جهاني پيش بيني کرد رشد اقتصادي ايران در سال ۲۰۱۸ به چهار درصد خواهد رسيد.به گزارش فايننشال تايمز، بانک جهاني در گزارش خود با عنوان " چشم انداز اقتصاد جهاني" پيش بيني کرد رشد اقتصادي ايران در سال ۲۰۱۸ به ۴ درصد و در سال ۲۰۱۹ به ۴.۳ درصد مي‌رسد. در گزارش قبلي اين وام دهنده جهاني که در ژوئن سال ۲۰۱۷ منتشر شده بود، رشد توليد ناخالص داخلي ايران ۴.۱ درصد براي سال ۲۰۱۸ و ۴.۲ درصد براي سال ۲۰۱۹ پيش بيني شده بود که نشان مي‌دهد بانک جهاني پيش بيني خود از رشد اقتصادي ايران در سال 2017 را به ميزان ۰.۱ درصد کاهش داده و پيش بيني خود از رشد ايران در سال ۲۰۱۹ را به ميزان ۰.۱ درصد افزايش داده است.اين بانک هم چنين اعلام کرد رشد اقتصادي ايران به عنوان دومين اقتصاد بزرگ منطقه، در سال ۲۰۲۰ به ۴.۳ درصد خواهد رسيد زيرا رشد بالاتر سرمايه گذاري در اين کشور، کاهش توليد نفت و محدوديت دسترسي به تامين مالي را جبران خواهد کرد.بنابر اين گزارش، علاوه بر تاثير کاهش رشد بخش نفتي پس از رشد سريعي که در سال ۲۰۱۶ داشت، عامل ديگر کندي رشد اقتصاد ايران، تضعيف اطمينان سرمايه گذاران خارجي به دليل تنش‌هاي ژئوپلتيکي از جمله تحريم‌هاي جديد و موضع سخت گيرانه آمريکا در برابر توافق هسته‌اي بود.رشد توليد ناخالص داخلي ايران در سال ۲۰۱۲ به دليل تشديد تحريم‌هاي بين المللي عليه برنامه هسته اي، به منفي ۶.۶ درصد رسيد. در سال ۲۰۱۵ که آخرين سال تحريم‌ها عليه ايران بود، رشد ايران به منفي ۱.۳ درصد رسيد و بعد از آن در سال ۲۰۱۶ به ۱۳.۴ درصد افزايش پيدا کرد اما در سال ۲۰۱۷ مجددا کاهش يافت و به ۳.۶ درصد رسيد.
افزايش پيش بيني رشد اقتصادي جهان
بانک جهاني در گزارش جديد خود تحت عنوان " چشم اندازهاي اقتصادي جهان" اعلام کرد پيش بيني مي‌شود سال 2018 از زمان بحران مالي اولين سالي خواهد بود که اقتصاد جهاني خواهد توانست تمام ظرفيتهاي خود را به کار گيرد. بانک جهاني در گزارشي اعلام کرد، رشد اقتصاد جهاني به اوج خود رسيده، اما پيري جمعيت، نبود سرمايه گذاري، کندي رشد ناشي از بهره وري و انقباضي شدن سياست‌هاي پولي موجب محدود شدن رشد اقتصادي شده است. پيش بيني کارشناسان بانک جهاني درباره رشد اقتصادي جهان بر پايه رشد فعاليتها در بخشهاي توليد و تجارت و همچنين افزايش اعتماد سرمايه گذاران و مصرف کنندگان به شرايط بازار قرار گرفته است. به گزارش فايننشال تايمز، بانک جهاني همچنين در اين گزارش رشد اقتصاد جهان در سال گذشته را 3 درصد ارزيابي کرده و گفته انتظار دارد رشد اقتصاد جهاني تا سال 2020 سطح رشد قوي خود را حفظ کند. اين گزارش رشد اقتصاد جهاني در سال 2018 را 3.1 درصد پيش بيني کرده است.اما مشکل اصلي اقتصاد جهاني از نظر اين گزارش اين است که پس از سال‌ها ترميم اقتصادي بعد از بحران مالي سال 2008، اکثر اقتصادهاي پيشرفته و در حال توسعه، شکاف توليد بين رشد واقعي و پتانسيل رشد اقتصادي خود را مرتفع ساخته اند.به علاوه، در صورتي که دولت‌ها مجموعه‌اي از اصلاحات و سرمايه گذاري‌ها که بانک جهاني و ساير نهادها سال‌ها خواستار آن بودند را به اجرا نگذارند به سختي مي‌توان شاهد تغيير در وضعيت کنوني بود.اين گزارش پيش بيني کرده که رشد اقتصادهاي پيشرفته در سال‌هاي آينده به دليل اشتغال کامل و اقدام بانک‌هاي مرکزي براي افزايش نرخ بهره کند شود. 
بر اين اساس انتظار مي‌رود ميزان رشد در اقتصادهاي توسعه يافته از 2.3 درصد سال گذشته به 2.2 درصد در سال جاري و 1.7 درصد تا سال 2020 برسد.بانک جهاني خاطر نشان ساخته که اقتصادهاي نوظهور و در حال توسعه که در سال گذشته رشدي 4.3 درصدي را شاهد بودند نيز همانند اقتصادهاي توسعه يافته به سقف رشد اقتصادي خود خواهند رسيد و تاثيرگذاري کمتري در رشد اقتصاد جهاني خواهند داشت. طبق اعلام بانک جهاني ، کشورهاي جهان براي اين که بتوانند رشد اقتصادي جهان را تقويت کنند لازم است که سياست‌هاي هماهنگ و کارآمدتري به کار گيرند تا بهبود نسبي وضعيت اقتصادي جهان تثبيت شود.
براساس اين گزارش توليد صنعتي در ماه‌هاي آخر سال در منطقه يورو 0.4 درصد افزايش داشته و در سال 2018 نيز افزايشي 0.8 درصدي خواهد داشت. منطقه يورو يکي از بزرگترين رشد‌ها را در سال 2017 داشته است و اين خبر ادامه خواهد داشت و رشد اين منطقه امسال به 2.1 درصد خواهد رسيد.در ايالات متحده آمريکا ، رشد به 2.3 درصد مي‌رسد با توجه به گزارش وزارت کار اين کشور ، اقتصاددانان افزايش 0.2 درصدي قيمت توليد کنندگان را پيش بيني کردند که شامل قيمت مواد غذايي و انرژي خواهد شد. رشد اقتصادي در ژاپن نيز به 1.3 درصد مي‌رسد. کشورهاي درحال توسعه چون هند نيز در سال گذشته عملکرد مثبت داشته و انتظار مي‌رود رشد اقتصادي در سال 2018 به 7.3 درصد برسد. اما چين ، برزيل و روسيه نيازمند رشد بيشتر هستند. 
براساس گزارش بانک رشد در اقتصاد چين به 6.4 درصد، در روسيه 0.4 درصد رشد و در برزيل 2 درصد خواهد بود.اما به طور کلي تهديد کاهش نيروهاي کاري رشد اقتصادي را تحت تاثير قرار مي‌دهد.دراين ميان بانک جهاني نسبت به تورم و افزايش نرخ بهره بانکي هشدار داده است. براساس گزارش اين موسسه بين المللي خطر افزايش شديد نرخ بهره مي‌تواند منجر به رشد اقتصادي در جهان فراتر از انتظار بانک جهاني شود.اين سازمان مستقر در واشنگتن مي‌گويد بيشتر کشورهاي غربي به دليل رشد بهره فعاليت بالا خواهند داشت ولي نسبت به رشد تورم هنوز ضعيف هستند که بر تصميم گيري بانک‌ها نيز تاثير گذار خواهد بود. رشد بهره مي‌تواند انتظارات درباره نرخ تورم را نيز بيشتر کند.
بانک‌هاي مرکزي درسال 2017 پس از افزايش چشم اندازهاي اقتصادي و خوشبيني از سوي بانک جهاني نسبت به رشد اقتصاد جهاني نرخ‌هاي بهره خود را افزايش دادند. اين رشد فرصت براي سرمايه گذاري در نيروهاي انساني را بيشتر مي‌کند اگر سياستگذاران در سطح جهان تمرکز خود را بر افزايش سرمايه گذاري در کشورهاي خود قراردهند توليد نيز افزايش ميابد و رشد در طولاني مدت افزايش خواهد داشت. بازارهاي مالي نيز نسبت به اخبار منفي شکننده هستند و خوشبيني و رشد مي‌تواند در عملکرد بازارها نيز تاثير خوبي داشته باشد.
تغيير در رتبه بندي رقابتي
بانک جهاني اعلام کرد سيستم رتبه بندي اش درباره معاملات تجاري برخي از کشورها غيرمنصفانه و گمراه کننده بوده است. به گزارش وال استريت ژورنال، بانک جهان گزارش رتبه بندي خود از چهار سال گذشته تاکنون را دوباره محاسبه خواهد کرد. گزارش موسوم به "انجام معامله" کشورها را از نظر آرامش براي بازکردن يک تجارت، کسب اجازه ساخت و ساز، دريافت اعتبار مالي يا پرداخت ماليات رتبه بندي مي‌کند. اين رتبه بندي بانک جهاني يکي از مهمترين اقدامات اين سازمان جهاني بوده است.
کشور شيلي يکي از کشورهايي است که بيشترين تاثير را در بازار رقابتي با اين رتبه بندي ديده است. به گفته "پل رومر" اقتصاددان ارشد بانک جهاني ، تغيير در رتبه بندي کشورهاي آمريکاي لاتين به دليل تنظيمات روش شناختي بوده تا تزلزل محيط تجاري و اين امر ميتواند بر ديدگاه سياسي کارمندان بانک جهاني تاثييرگذار بوده است. در دوازده سال اخير رتبه رقابتي شيلي بين 25 تا 57 تغيير کرده است و اکنون در رتبه 55 از ميان 190 کشور قرار دارد.


 با رويکرد تازه بانکداري باز ، هکرها قادر به دسترسي سريعتر به اطلاعات مشتريان بانک‌هاي انگليسي هستند. به گزارش ديلي تلگراف، براي اولين بار "بانکداري باز" باعث مي‌شود تا موسسات مالي جزييات مشتريان خود را با يکديگر به اشتراک بگذارند. هدف اين طرح کمک به مشتريان براي مشاهده بهتر پول خود و ديدن عمليات بانکي است. اما برخي از بانکداران و نمايندگان پارلمان انگليس معتقدند اين امر باعث موجي تازه از جرايم اينترنتي خواهد شد و مشتريان بانکها با خطر دزدي اطلاعاتشان روبرو خواهند شد.
خطر بالاي دزدي اطلاعات بانکي از سوي شرکت‌هاي دروغين که خود را به داشتن اجازه کسب داده‌هاي مشتريان نشان مي‌دهند بسيار زياد است. اين سياست گذاري بيانگر تغييرات بسيار بزرگ در بانک‌هاي مختلف اروپايي است. علاوه بر اجازه دسترسي به اطلاعات مشتريان چنين بانک‌هايي درباره توازن حساب و نحوه پرداختي‌ها و دريافت وام مشتريان به ديگر شرکت‌ها اطلاعات 
خواهد داد.


وزارت دادگستري ژاپن اعلام کرد که قوانين تازه‌اي را براي سختگيري بر ورود پناهجويان اعمال خواهد کرد. به گزارش جَپَن تايمز، ژاپن قصد دارد با اين قانون از ورود مهاجران بدون مهارت در آسيا جلوگيري کند. با نظارت بيشتر بر وضعيت مهارتي مهاجران به آنها ويزاي کار ارائه مي‌شود. وزارت دادگستري اعلام کرد قوانين ويزاي کار را لغو خواهد تا از سوي نيروهاي کار مهاجر سواستفاده نشود. براساس قوانين جديد وزارت دادگستري متقاضيان ويزاي کار را به سه بخش تقسيم شدند و به سرعت ويزاي کار را به افرادي که به عنوان پناهجو تشخيص داده شوند ارائه خواهد شد. برخي پناهجويان سياسي با ويزاي دانشجويي يا آموزش مهارتي به کشور ژاپن مي‌آيند و پناهنده مي‌شوند.قوانين جديد موقعيت پناهجويان را بسيار تحت فشار قرار مي‌دهد. درسال 2016 ژاپن با رکورد 10 هزار تقاضاي پناهندگي روبروشد و از اين ميزان 28 نفر پذيرفته شدند. 


 نشست حزب الدعوه به توافق بين نوري مالکي و حيدر العبادي براي تشکيل يک ائتلاف جهت ورود به انتخابات نينجاميد و العبادي از تشکيل ائتلاف "النصر و الاصلاح" خبر داد و نوري مالکي نيز در راس ائتلاف دولت قانون تحت نظارت حزب وارد انتخابات مي‌شود.به گزارش شبکه سومريه نيوز عراق، حيدر العبادي نخست وزير عراق در صفحه خود در توييتر نوشت، ائتلاف النصر در راستاي حفظ پيروزي، فداکاري شهدا و مبارزه با فساد و سهميه‌بندي‌ها تلاش خواهد کرد.نخست وزير عراق در اين راستا از فراکسيون‌هاي سياسي خواست به ائتلاف ملي فراطايفه‌اي النصر بپيوندند.وي خاطرنشان کرد، ائتلاف النصر براي تمامي‌عراقي‌ها کار کرده و در مسير تقويت وحدت کشور و حاکميت ملي گام برخواهد داشت.ائتلاف النصر به رياست العبادي تاکيد کرد که قصد دارد روند سياسي را اصلاح و به مبارزه با فساد بپردازد.اين ائتلاف در بيانيه‌اي آورده است: از تمامي‌گروه‌هاي ملي خير با هر گرايشي استقبال مي‌کند.ائتلاف مذکور ادامه داد، در راستاي ايجاد روند سياسي جديد و ساخت نهادهاي کشور طبق قانون اساسي تلاش خواهد کرد. براساس بيانيه اين ائتلاف، حال بعد از آزادسازي کل خاک عراق روند بازسازي کشور آغاز خواهد شد.اين ائتلاف افزايش ثروت‌هاي ملت و سرمايه‌گذاري روي آن به نفع کشور و بالا بردن سطح معيشتي و رفاه شهروندان را از ديگر اهداف خود برشمرد. 
 يک رسانه افغان گزارش داد، دور جديدي از مذاکرات چهارجانبه صلح افغان با هدف پيدا کردن راه حلي براي پايان چندين دهه جنگ در اين کشور در شهر استانبول ترکيه آغاز شده است.به گزارش ايسنا، خبرگزاري پژواک افغانستان به نقل از يک منبع شرکت کننده در اين نشست گزارش داد که اين مذاکرات از روز شنبه در استانبول آغاز شده و قرار است سه روز به طول بينجامد.اين منبع که نامش را فاش نکرد، گفت: مذاکرات صلح با همکاري دولت ترکيه هماهنگ شده است.به گفته وي در اين مذاکرات نمايندگان دفتر طالبان در قطر، نمايندگان شاخه وابسته به ملا محمد رسول در طالبان و نمايندگان دولت افغانستان به همراه نمايندگان شاخه موسوم به حزب اسلامي‌افغانستان شرکت دارند.براساس اين گزارش، رحمت‌ا... وردک، نماينده طالبان ملا رئوف و عبدالحليم نمايندگان شاخه ملا محمد رسول، حاجي داواجان احمد زي و همايون جرير نمايندگان حزب اسلامي‌افغانستان و همچنين دکتر بصير و کريم خليلي، رئيس شوراي عالي صلح افغانستان به نمايندگي از دولت در اين نشست شرکت مي‌کنند. اين نشست در حالي برگزار شده که گزارش‌هايي منتشر شده مبني بر اينکه دولت ترکيه پيشنهاد داده طالبان يک دفتر سياسي در اين کشور باز کند. قابل ذکر است هياتي از شوراي امنيت سازمان ملل به منظور ديدار با رهبران افغانستان و بررسي اوضاع در اين کشور جنگ‌زده وارد کابل شد. 
 وزارت اتحاد دو کره در سئول طي بيانيه‌اي اعلام کرد، سئول و پيونگ‌يانگ براي انجام مذاکرات در سطح کاري در ۱۵ ژانويه،(۲۵ دي) توافق کرده‌اند.به گزارش خبرگزاري رويترز، وزارت اتحاد کره جنوبي در بيانيه خود اظهار کرد، نماينده‌اي از جانب وزارت فرهنگ، ورزش و گردشگري براي انجام اين مذاکرات پيرامون چشم‌اندازهاي اعزام گروه اجراي هنري به المپيک زمستاني کره جنوبي فرستاده خواهد شد.اين مذاکرات ميان دو کره، در "کاخ صلح" در طرف کره جنوبي منطقه غيرنظامي‌شده "پانمونجوم" و "عمارت تونگيل" در طرف کره شمالي اين منطقه صورت مي‌گيرد.به گفته اين وزارت‌خانه، کره شمالي پيشنهاد داده که مذاکرات در اين خصوص، در روز ۱۵ ژانويه برگزار شود.پس از نخستين گفت‌وگوي رسمي‌اين دو کشور بعد ازحدود دو سال و در ميانه تنش‌ها ميان دو کشور بر سر برنامه تسليحات هسته‌اي کره شمالي، اوايل اين هفته، مقامات کره شمالي و جنوبي اظهار کردند، براي انجام مذاکرات در خصوص حل مشکلات و جلوگيري از درگيري اتفاقي توافق کرده‌اند.کره جنوبي همچنين گفته بود که به دنبال تشکيل يک تيم‌هاکي زنان مرکب با ورزشکاران کره شمالي است و کميته المپيک بين‌المللي کره شمالي نيز اعلام کرد که اين پيشنهاد را مد نظر قرار مي‌دهد.