تحقيقات و ساخت پيشران هسته‌اي با جديت 
سخنگوي سازمان انرژي اتمي‌گفت: تحقيقات و ساخت پيشران‌هاي هسته‌اي با برنامه پيش بيني شده و منابعي که ديده شده به صورت جدي پيگيري مي‌شود و در مواقع لزوم براي عموم اطلاع رساني خواهد شد.بهروز کمالوندي افزود: در مورد پيشران گزارشي به وزارت خارجه فرستاديم ودر آن گزارش‌ها اشاره کرديم که بر اساس اظهاريه پروتکلي کد اصلاحي 3.1 کشور عضو آژانس در زماني که تصميم مي‌گيرد يک کار هسته‌اي را که در آن مواد هسته‌اي به کار مي‌رود و در حوزه چرخه سوخت است را انجام دهد بايد آن را به آژانس اطلاع دهد.سخنگوي سازمان انرژي اتمي‌ تاکيد کرد: اين کار با برنامه پيش بيني شده و منابعي که ديده شده به صورت جدي پيگيري مي‌شود 

چه کسي سنگ به دست بچه داده است
عضو جامعه روحانيت مبارز در خصوص رفتارهاي احمدي نژاد گفت:آناني که خود را انقلابي جلوه دادند تا به پست و مقامي‌برسند جايگاه روحانيت را تخريب کردند و روحانيت را به فساد کشاندند. مردم از روحانيت اصيل فاصله نگرفتند و اگر گلايه و رويگرداني هست از روحانيتي است که همه دغدغه‌اش پست و مقام است.به گزارش خانه ملت سيدمهدي طباطبايي گفت: برخي افراد در پست‌هاي سياسي به مقتضاي شرايط صحبت مي‌کنند. حضرت آقا فرمودند يک بچه‌اي سنگ برمي‌دارد و به شيشه مي‌زند نشان ميدهد جايي لطمه‌اي وارد شده اما بايد بررسي کرد سنگ را چه کسي به دست اين بچه داده و چه کسي اين جسارت و قدرت را به او داده که با سنگ به شيشه‌ها بزند.

حمايت از دولت در چهارچوب منافع ملي
نماينده ادوار مجلس در خصوص پيوند ميان اصلاح طلبان با رييس جمهور گفت:اصلاح طلبان بر اساس منافع شخصي و گروهي به آقاي روحاني رأي ندادند و رأي به آقاي روحاني بر اساس مصلحتي بوده که وضع کشور ايجاب مي‌کرد؛ پس آن مصلحت همچنان پيوند دهنده اصلاح طلبان و دولت آقاي روحاني هست. به گزارش خانه ملت داريوش قنبري افزود: در واقع، اطلاح طلبان در چارچوب منافع ملي و حفظ کشور و همچنين خطراتي که در گذشته و پيش از دولت آقاي روحاني کشور را تهديد مي‌کرد، حمايت از دولت را به نوعي وظيفه خود مي‌دانند. وي با تاکيد بر اينکه قبل از شکل گيري دولت يازدهم، وضعيت کشور شرايط مطلوبي نداشت گفت: تماميت ارضي کشور در خطر بود.


زبان تصميم‌گيران، زبان دو نسل گذشته است
يک عضو مجمع محققين و مدرسين حوزه علميه قم با بيان اينکه صحبت‌هاي رييس‌جمهور در مورد توجه به نسل جوان قابل توجه است، گفت: متاسفانه غالب مسئولان رده بالاي کشور ما به دو نسل قبل تعلق دارند و در واقع زبان تصميم‌گيران، زبان دو نسل گذشته است و شايد آنها مشکلات جوانان را نمي‌توانند لمس کنند، آنها درباره مشکلات صحبت مي‌کنند ولي قادر به لمس آن نيستند.
حجت‌الاسلام محمدتقي فاضل ميبدي در گفت‌وگو با ايسنا با اشاره به اينکه دستگيري و زنداني کردن معترضان اخير شايد فقط صورت مساله را حل کند ولي مشکل همچنان پابرجا مي‌ماند، اظهار کرد: بايد بررسي کنيم که منشاء اعتراض جوان ۲۵ ساله چيست و چرا شعارهايي مي‌دهد که براي نسل قبل آن قابل قبول نيست؟ درست است که اين جوان شعار هنجارشکنانه مي‌دهد ولي سوال اينجاست که چرا اين جوان اين‌چنين شعار مي‌دهد؟ چرا نماز جمعه و صداوسيما نمي‌تواند جوان را به سمتي که ما مي‌خواهيم تحريک کند و چرا به سمت و سويي هدايت مي‌شود که دشمن مي‌خواهد؟ اين فعال سياسي اصلاح‌طلب با اشاره به اينکه صحبت‌هاي رييس‌جمهور در مورد توجه به نسل جوان قابل توجه است، تصريح کرد: در دو دهه اخير ما شاهد اعتراض‌هاي مختلفي در کشور بوديم ولي هيچگاه به منشاء اين اعتراض‌ها رسيدگي نکرديم و فقط به دنبال دستگيري معترضان بوده‌ايم. ممکن است در اعتراضات اخير، مسايل اقتصادي يکي از عوامل اعتراض باشد اما در عين حال جوان به نشاط اجتماعي و اميد به آينده هم نياز دارد. ما بايد با زبان علمي‌و تحقيقات کارشناسانه به موضوع ورود کنيم زيرا دستگير کردن معترضان فقط موجب پاک شدن صورت مساله مي‌شود.

برجام بر اساس راستي آزمايي است
وزير انرژي پيشين آمريکا با تاکيد بر اينکه توافق هسته‌اي با ايران براساس راستي‌آزمايي بنا شده است، گفت: برخي تعهدات هسته‌اي ايران در اين توافق دائمي‌هستند.به گزارش ايسنا، ارنست مونيز با انتشار پيام‌هايي در توييتر خود به دفاع از برنامه جامع اقدام مشترک پرداخت.وي که يکي از اعضاي تيم مذاکره کننده هسته‌اي آمريکا در مذاکرات ايران و گروه 1+5 بود، در پيام خود نوشت: مخالفان توافق هسته‌اي با ايران اهميت برخي تعهدات ايران را که منقضي نمي‌شود ناديده مي‌گيرند يا تضعيف مي‌کنند: ممنوعيت دائمي‌برنامه هسته‌اي تسليحاتي، پايبندي هميشگي به اقدامات راستي‌آزمايي در پروتکل الحاقي و خروج سوخت مصرف شده راکتور اراک.مونيز در پيامي‌ديگر تصريح کرد: کانون اصلي توافق هسته‌اي ايران اقدامات بي‌سابقه راستي آزمايي بين‌المللي است. توافق هسته‌اي براساس راستي آزمايي و نه اعتماد بنا شده است.

بازداشت يک هراتي به اتهام جاسوسي 
مقامات محلي ولايت هرات مدعي شدند که يک کارمند ارشد اين نهاد به اتهام جاسوسي براي ايران از سوي نيروهاي امنيت ملي بازداشت شده است.به گزارش ايسنا، به نقل از بي‌ بي سي فارسي جيلاني فرهاد، سخنگوي والي هرات، اعلام کرد: اين شخص از سوي يک هيات ويژه بازداشت و براي تحقيقات بيشتر به کابل فرستاده شده است.شخص بازداشت شده پيش از اين در پست‌هاي بالاي اداره محلي ولايت فراه نيز کار کرده است.بنا بر اين گزارش، هرات در غرب افغانستان در همجواري با کشور ايران قرار دارد. پيش از اين شماري از مقام‌هاي افغانستان به خصوص در مناطق غربي اين کشور که با ايران مرز دارد، از دست داشتن اتباع ايراني در ناامني‌هاي اين مناطق و حمايت ايران از مخالفان مسلح خبر دادند، ادعايي که از سوي مقامات ايران رد شده است.

دو عضو گروهک‌هاي تروريستي 
رئيس کل دادگستري استان کردستان با تکذيب خبر کشته شدن دو نفر در اغتشاشات اخير اين استان گفت: اين دو تن وابسته و در ارتباط با گروهک‌هاي تروريستي و معاند نظام بودند که از مدت‌ها قبل تحت رصد نيروهاي امنيتي بوده و در درگيري با ماموران کشته شده‌اند.علي اکبر گروسي در گفت‌وگو با ميزان گفت: حتي يکي از اين افراد به علت همکاري با گروهک‌هاي تروريستي سابقه کيفري و تحمل زندان را داشت؛ اما پس از آزادي متاسفانه همکاري سابق خود را با اين گروهک مجددا آغاز کرده بود.گروسي تصريح کرد: اين دو فرد در درگيري با نيروهاي امنيتي کشورمان کشته شدند به طوريکه يکي از اين افراد در زمان درگيري از اسلحه استفاده کرده است.رئيس کل دادگستري استان کردستان گفت: با تاکيدي که به نيروي انتظامي‌شده بود مبني بر اينکه از شليک اجتناب کنند، لذا در اغتشاشات اخير استان کردستان هيچ فردي کشته نشده است.

جهانگيري با انتقاد از وابستگی شدید به منابع طبیعی تاکید کرد؛
معاون اول رئيس‌جمهور با اشاره به اينکه رئيس‌جمهور آمريکا با اقدامات خود مي‌خواهد بگويد ايران محل مناسبي براي سرمايه‌گذاري نيست، گفت: راه‌حل مقابله با ترامپ نمايش وحدت، انسجام و راه اندازي گفت‌وگوي ملي است.
به گزارش ايسنا، اسحاق جهانگيري در بيست و سومين جشنواره تحقيقاتي علوم پزشکي رازي گفت: کشور با مسائل و تنگناهاي مختلفي روبرو است ولي همه مي‌دانيم که فرصت‌هاي بسيار خوبي هم در اختيار ما است که بايد از آن‌ها به خوبي استفاده کنيم به دلايلي که من نمي‌خواهم به آن‌ها اشاره کنم آمريکا و رئيس‌جمهور اين کشور که در داخل آمريکا درباره او مي‌گويند به خاطر عدم تعادل بايد به مراکز درماني مراجعه کند، سعي کرده است به ايران فشار وارد کند.
وي افزود: آمريکا با همکاري برخي کشورهاي عربي و صهيونيست‌ها تلاش مي‌کند به ايران فشار وارد کند اما تمام اين فشارها و برنامه‌ها شکست خورده است. به طور مثال نارضايتي‌هاي داخل ايران را به شوراي امنيت برد در حالي که ساير تجمعات که با جمعيت بيش از ده برابري نسبت به تجمعات ايران در ساير کشورها رخ مي‌دهد در مجامع بين‌المللي مطرح نمي‌شود اما آمريکا اين اقدام را انجام داد و جلسه شوراي امنيت به جلسه‌اي عليه اين کشور تبديل شد.
وي با بيان اينکه در برجام آمريکا تلاش مي‌کند فضاي ايران را نااطمينان براي کار جلوه دهد، تصريح کرد: آمريکا مي‌داند مسئله اصلي ما معيشت، درآمد و رفاه مردم است و مي‌داند که راهکار مسئله بيکاري، ايجاد آرامش، ثبات و امنيت در کشور است و اينکه سرمايه‌گذاري و توليد انجام شود. سرمايه‌گذار بيش از آنکه به مسائل مادي نياز داشته باشد، به فضاي آرام براي سرمايه‌گذاري نياز دارد.
وي ادامه داد: ما بايد سالي ۶۵ ميليارد دلار منابع خارجي جذب کنيم و هزاران ميليارد تومان سرمايه‌گذاري کنيم اما رئيس‌جمهور آمريکا مي‌خواهد زهر خود را بريزد و بگويد اين کشور براي سرمايه‌گذاري مناسب نيست، اما راهکاري که من سراغ دارم نمايش وحدت انسجام و راه اندازي گفت‌وگوي ملي است زيراهيچ کس يا جرياني قادر نيست ديگري را حذف کند. فردي که حذف مي‌شود، نفر ديگري از همان جريان جايش مي‌آيد.
معان و اول رئيس‌جمهور تاکيد کرد: دراين شرايط عقل حکم مي‌کند همه دست به دست هم دهيم و وحدت و انسجام بزرگي در کشور را به نمايش بگذاريم وقت براي پرداختن به مشکلات ونقد تند به يکديگر وجود دارد. ايران با اين همه فرصتهاي استنثانيي از جمله نيروي انساني خود مي‌تواند مشکلات خود را حل کند
جهانگيري ادامه داد: البته مديران نيز بايد باانگيزه باشند وجدا روي کار بيايند. آقاي‌هاشمي‌وزير بهداشت در دولت يازدهم با فعاليت‌هاي خود ديگران را به وجد مي‌آورد. او بايد به‌هاشمي‌دولت يازدهم بازگردد. مديران سطح ملي بايد فعاليت تمام وقت داشته باشند و پاي کار بايستند. کسي هم که احساس مي‌کند مدير اين شرايط نيست بايد جاي خود را به کسي واگذار کند که انگيزه و اميد دارد.
معاون اول رئيس‌جمهور با بيان اينکه همه برنامه‌هاي توسعه بايد مبتني بر توليد علم و فناوري باشد، گفت: اداره کشور با منابع طبيعي به آخر خط رسيده است. اداره کشور با فروش منابع طبيعي غيرواقعي، دشوار و در سالهاي آينده غيرممکن است ما بايد به جاي منابع طبيعي به مغز دانشمندان و نيروهاي انساني خود متکي باشيم.
وي تاکيد کرد: توسعه شرکت‌هاي دانش بنيان جزو اولويت‌هاي دولت است. اين شرکتها بايد مرکز ايجاد شغل براي جوانان باشد. البته زيرساخت اصلي اين راهبرد، پژوهش است . بنابراين بايد پژوهش را در کشور با رويکرد حل مسائل بومي‌نهادينه کنيم. البته پژوهش‌هايي که براي افزايش جايگاه علمي‌ايران در جهان انجام مي‌شود هم بايد انجام شود ولي در پژوهشها بايد به حل مسائل بومي‌توجه جدي‌تري داشته باشيم. حوزه پزشکي به دليل ظرفيت بالايي که دارد، حتما مي‌تواند در موضوع پژوهش نقش محوري داشته باشد. 
جهانگيري با بيان اينکه پزشکي ايران توانسته است به نقطه‌اي برسد که هر ايراني به آن مباهات کند، خاطر نشان کرد: زماني در مجلس دغدغه ما ايجاد رديف بودجه براي اعزام بيماران کليوي به خارج از کشور بود اما امروز توانمندي پزشکي ايران به نقطه‌اي رسيده است که بيماران کشورهاي منطقه براي درمان به ايران مي‌آيند.
معاون اول رئيس‌جمهور با بيان اينکه اجراي طرح تحول سلامت کار بزرگي بود که به ريسک و شجاعت در تصميم گيري نياز داشت، افزود: اين طرح در شرايطي ايجاد شد که کشور در تحريم بود و محدوديت منابع وجود داشت ولي با اتکا به توانمندي‌ها و فرصت‌هاي کشور اين طرح در دستور کار قرار گرفت و توفيقات بزرگي هم به د ست آمد؛ از قبيل اينکه هزينه‌هاي مردم را کاهش داد، بيمارستان‌ها با متخصصان 24 ساعته تجهيز شدند، بيش از 20 هزار تخت بيمارستان افزايش يافت و رضايت مردم به دست آمد.
وي ادامه داد: البته ما مقداري با محدوديت منابع مواجه شديم و برخي دريافتي‌ها به مراکز درماني با تاخير طولاني مواجه شده است اما من به ملت اطمينان مي‌دهم طرح تحول سلامت به هيچ وجه از دستور کار دولت خارج نشده و همچنان چون اين طرح در اولويت مردم است، در اولويت دولت هم مي‌ماند اما بايد راهکاري براي حل مشکلات اين طرح تهيه کنيم.
به گزارش ايسنا، جهانگيري در ابتداي صحبت‌هاي خود با تسليت جانباختن ملوانان کشورمان گفت: 32 نفر از فرزندان عزيز کشورمان در آبهاي ساحلي چين و ژاپن در حال خدمت به کشور جان باختند. خدمات اين ملوانان سخت و طافت فرسا است. آنها سال‌ها و ماه‌ها از خانواده‌هايشان دور بوده و در اقيانوس‌ها در حال حمل و نقل کالاهاي کشور هستند. متاسفانه اين حادثه تلخ که در تاريخ دريانوردي دنيا جزو استثنائات بوده باعث شد که چنين تصادفي رخ دهد و انفجار عظيمي‌ايجاد شود.
وي ادامه داد: در اولين لحظاتي که خبر به من رسيد به سفيرمان در چين اعلام کردم هر آنچه که در توان جمهوري اسلامي‌ايران است به کار بگيرد و از امکانات چين و ساير کشورها استفاده شود. وزارت خارجه هم اعلام کرد که از همه کشورهايي که امکان کمک دارند، درخواست کمک کرده است.
جهانگيري در پايان گفت: نظر کارشناسان اين بود که با توجه به انفجار و گازهاي سمي‌امکان زنده ماندن ملوانان نيست ولي ما اميدمان را قطع نکرديم و به تلاش خود ادامه داديم اما کشتي غرق شد و ما به پيکر آنها هم دسترسي پيدا نکرديم. اين ملوانان جزو شهداي خدمت به ايران هستند و من اين حادثه را به خانواده‌هاي آنها و ملت ايران تسليت مي‌گويم.


انتساب جمله "امام زمان (عج) هم قابل نقد است" به رييس جمهور، تکذيب شد؛
دفتر رييس جمهور در اطلاعيه‌اي با تکذيب انتساب اين جمله به رييس جمهور که "امام زمان (عج) هم قابل نقد است"، تاکيد کرد: باور و اعتقاد به عصمت انبياء و ائمه معصومين (ع) از مسلمات قطعي تشيع است. به گزارش ايسنا، در اطلاعيه دفتر رييس جمهور آمده است: در پي برخي حاشيه‌سازي‌ها پيرامون سخنراني رياست محترم جمهوري در ديدار وزير و معاونان وزارت امور اقتصادي و دارايي (مورخ 18 دي ماه سال 96) به اطلاع مي‌رساند: مطالبي همچون «قابل نقد بودن معصومين عليهم‌السلام» که با تقطيع و تحريف هدفمند جملات رئيس‌جمهور، ابتدا از سوي يک چهره سياسي بيان شد و متاسفانه زمينه ساز قضاوت و موضع گيري گروهي از رسانه‌ها، اشخاص و برخي تشکل‌هاي حوزوي گرديد؛ کاملاً کذب است و از جمله، به هيچ عنوان عبارت "امام زمان (عج) هم قابل نقد است" نه در سخنان ايشان وجود داشته و نه از آن قابل استنباط مي‌باشد.  بديهي است باور و اعتقاد به عصمت انبياء و معصومين عليهم السلام از مسلمات قطعي مذهب تشيع است. حجت الاسلام و المسلمين دکتر حسن روحاني در بخشي از سخنراني مورد نظر (که متن و فيلم کامل آن نيز در پايگاه اطلاع‌رساني رياست‌جمهوري منتشر شده و موجود است) به وضوح از ضرورت تحمل نقد در حکومت سخن مي‌گويند و به عنوان شاهد مثال تاکيد مي‌کنند که حتي در دوره حکومت معصومين عليهم‌السلام هم آن بزرگواران به مردم اجازه مي‌دادند نظرات و نقدهاي خود را مطرح کنند. اين نکته بيانگر سعه صدر، بزرگواري و تحمل در مشي حکمراني معصومين و پذيرش نقد مردم و اظهارنظر آنها نسبت به اجزاي حاکميت و نه معصوم(ع) است. اين جملات علاوه بر اينکه قرائن تاريخي، فقهي و کلامي‌بسياري دارد، به معناي قابل نقد بودن معصومين (ع) نبوده و اينگونه نيز قابل استنباط نيست. از اصحاب رسانه، سياسيون، تريبون‌داران، خطبا و خصوصا علماي ارجمند و فضلاي محترم حوزوي انتظار مي‌رود پيش از آنکه مطالب تحريف شده و بعضا هدفمند برخي چهره‌هاي سياسي در رسانه‌ها را ملاک قضاوت و نقد قرار دهند؛ به اصل جملات بيان شده از سوي رئيس جمهور (که براحتي از طريق پايگاه اطلاع‌رساني رياست‌جمهوري
 president.ir در دسترس است) رجوع فرمايند که پيامبر عظيم الشان اسلام(ص) فرمود: «اني بعثت لاتمّم مکارم الاخلاق»

دبير شوراي عالي امنيت ملي اظهارات ترامپ در مورد پايان برجام و يا ايجاد تغيير در مفاد آن را صرفا يک فضاسازي تبليغاتي بدون پشتوانه در چارچوب راهبرد ايران هراسي و محروم سازي ايران از منافع اقتصادي برجام دانست و گفت: تاکتيک ترساندن جامعه بين‌المللي از تصميمات يک ديوانه، تکراري و فاقد اثر بوده و هيئت حاکمه آمريکا به واسطه تصميمات نابخردانه و اشتباهات مکرر در شرايط انزواي جهاني قرار گرفته است. علي شمخاني در ديدار حموده يوسف صباغ، رييس مجلس سوريه و هيات همراه با اشاره به دستاوردهاي گسترده و پيروزي‌هاي ميداني سوريه که حاصل همراهي دولت و ملت اين کشور در ايستادگي در برابر تروريست‌ها و حاميان آن‌هاست اظهار داشت: اراده محکم ملت سوريه آينده اين کشور را که پيروزي در همه عرصه‌ها و بازگشت به روزهاي پرشکوه است تعيين خواهد کرد. دبير شوراي عالي امنيت ملي گفت: آينده مناطق تحت اشغال تروريست‌ها در سوريه صرفا در عرصه رويارويي پرقدرت با گروههاي تکفيري و اتکاء به قدرت مردمي‌مشخص خواهد شد و هيچ يک از طرف‌ها نمي‌تواند به بهانه آتش‌بس، لزوم مبارزه با گروه‌هاي تروريستي را ناديده گرفته يا در مسير اجراي آن مانع تراشي کند. 
رئيس ستاد کل نيروهاي مسلح با بيان اينکه در ناآرامي‌‌هاي اخير دشمن به دنبال کشته‌‌سازي بود، گفت: نيروي انتظامي‌با بزرگواري، تحمل، خويشتنداري توأم با اقتدار در ميدان عمل ايستاد و از توطئه‌افکني دشمن جلوگيري کرد. به گزارش ايلنا، سرلشکر محمد باقري در همايش فصلي فرماندهان ناجا با اشاره به حوادث و ناآرامي‌هاي اخير گفت: بررسي حوادث اخير و ابعاد عملکرد ناجا؛ نشان از برنامه‌ريزي، مديريت توانمند و قابل قدرداني پليس است. نيروي انتظامي‌با متانت، صبر و به سرعت توانست صحنه را مديريت و صف مردم را از اغتشاش‌گران جدا کند. باقري اضافه کرد: در اين ايام شاهد تحرک، سرعت‌‌‌پذيري، به‌‌روز بودن، آمادگي عملياتي و اشراف بر مسائل سايبري در رده‌هاي مختلف نيروي انتظامي‌بوديم و توانمندي نيروي انتظامي‌مثال‌زدني است. وي ادامه داد: در ناآرامي‌‌هاي اخير شاهد تعامل و همکاري مطلوب ناجا با سپاه‌‌، بسيج، دستگاه‌هاي کشوري چون شوراي امنيت، قوه قضائيه، وزارت اطلاعات و... بوديم و بايد اين تعامل و همکاري را قدر بدانيم و توسعه دهيم. باقري تأکيد کرد: در چنين حوادثي دستگاه‌‌‌هاي کشور با برادري و تعامل صحنه را مديريت و اداره مي‌کنند .
لاريجاني از اظهارات توهين آميز رييس جمهوري آمريکا انتقاد کرد:
بيستمين جلسه کميته عمومي‌سيزدهمين کنفرانس مجالس کشورهاي عضو سازمان همکاري اسلامي‌با حضور علي لاريجاني رييس مجلس شوراي اسلامي‌و رييسان نوايب رييسان مجالس و هيات‌هاي پارلماني از ٤٤ کشور عضو اين سازمان در هتل اسپينانس پالاس تهران برگزار شد.
رييس مجلس شوراي اسلامي‌در اين مراسم با انتقاد از اظهارات نسنجيده و توهين آميز رييس جمهوري آمريکا نسبت به برخي کشورها گفت: اين سخنان نه تنها به دوستي و پايداري همکاري‌هاي کشورها کمک نمي‌کند بلکه شکاف‌ها و دشمني‌ها را افزايش مي‌دهد.
به گزارش ايرنا، علي لاريجاني در واکنش به اظهارات تحقير آميز ترامپ نسبت به برخي کشورها افزود: تاسف بار است که ترامپ اخيرا صحبت‌هاي نسنجيده‌اي را در مورد برخي کشورها بيان کرده است.
وي تصريح کرد: اين صحبت‌ها بسيار تحقيرآميز و توهين آميز بود، در اين دوره ما را به سمت به يک توحش مدرن هل مي‌دهد که ادبيات سياسي هم از حالت عادي خارج شده است و به جاي اين که به ملت‌ها احترام بگذارند با ادبيات زننده و تحقيرآميز صحبت مي‌کنند. رييس مجلس شوراي اسلامي‌با تاکيد بر اين که همه اينها نشان از کم بينشي دارد، ادامه داد: اين حرف‌ها تحريک آميز است و ملت‌ها را عصباني مي‌کند. لاريجاني همچنين گفت: ما کشورهاي اسلامي‌بايد اين رفتارها را تقبيح کنيم و نبايد هيچ رييس جمهوري هيچ ملتي را تحقير کند، حال مي‌خواهد آفريقايي يا غير آفريقايي باشد. وي تصريح کرد: اين که رييس جمهوري آمريکا با زبان تحقيرآميز نسبت به برخي ملت‌ها صحبت کرده است بسيار تاسف انگيز است، آنها بايد روش خود را اصلاح کنند چرا که اين نوع صحبت‌ها به دوستي و پايداري همکاري‌هاي کشورها نه تنها کمک نمي‌کند بلکه شکاف‌ها و دشمني‌ها را افزايش مي‌دهد.
لاريجاني در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اين که امروز فلسطين دغدغه بزرگي براي کشورهاي اسلامي‌است، اظهار داشت: هميشه فلسطين، موضوع مهمي‌براي کشورهاي جهان اسلام بوده است و دولت‌ها و پارلمان‌ها نگاه جدي به آن دارند. وي گفت: در سال‌هاي اخير توطئه‌هاي زيادي عليه فلسطينيان بوجود آمده است. که اين نشست فرصتي است که ما از ملت فلسطين حمايت کنيم.
رييس مجلس شوراي اسلامي‌اضافه کرد: امروز کشورهاي اسلامي‌همچون عراق و سوريه نيز مشکلات زيادي دارند و متاسفانه رژيم صهيونيستي با توطئه آمريکا در شرايطي که برخي کشورهاي اسلامي‌مشکلاتي را دارند، تلاش مي‌کند بيت المقدس را به عنوان مرکز خود قرار دهد ولي هوشياري سياسي ملت‌هاي مسلمان مانع اين کار شده است.
لاريجاني خاطرنشان کرد: ما نبايد اجازه دهيم اين اتفاقات براي مردم مظلوم فلسطين بيفتد. اتحاديه بين المجالس کشورهاي اسلامي‌صداي امت اسلام است و ما بايد صداي مردم فلسطين را به گوش مردم دنيا برسانيم.
وي تاکيد کرد امروز ظرفيت‌هاي مهمي‌از جمله منابع انرژي و نيروهاي متخصص در جهان اسلام وجود دارد که کشورهاي مختلف بايد به آن توجه کنند.
رييس قوه مقننه با تاکيد بر اين که همکاري‌هاي اقتصادي ميان کشورهاي جهان اسلام بايد افزايش يابد، گفت: بايد زيرساخت‌هاي اقتصادي را فراهم کنيم، در اين راستا اولويت جمهوري اسلامي‌ايران در همکاري اقتصادي با کشورهاي اسلامي‌است.
لاريجاني افزود: مسئله تروريسم امروز به يک جنبش مهاجر پذير تبديل شده است و آنان از کشوري به کشور ديگر مي‌روند.
وي ادامه داد: مادامي‌که برخي کشورها پشت صحنه ماجراهاي تروريستي هستند کشورهاي مسلمان ضربه مي‌خورند. ما همگي بايد به يک واحد براي مبارزه با تروريسم تبديل شويم.
رييس مجلس شوراي اسلامي‌تاکيد کرد: ايران تجربه متنوع در مبارزه با تروريسم دارد و آمادگي دارد در اين راستا با کشورهاي منطقه همکاري کنيم. لاريجاني به وجود برخي اختلافات بين کشورها در سال‌هاي اخير اشاره کرد و يادآور شد: به جاي آنکه بنشنيم و آن را حل کنيم عده‌اي آن را تشديد کردند، بايد از گذشته پند گرفت تا تجربه‌اي براي آينده ما باشد.