«شبهرن» 890 ريال سود شناسايي کرد
شرکت نفت بهران در دوره شش ماهه منتهي به 31 شهريور ماه 96 مبلغ 890 ريال سود به ازاي هر سهم کنار گذاشت که نسبت به مدت مشابه سال قبل 58 درصد افزايش داشت.
«شبهرن» با انتشار عملکرد شش ماهه تلفيقي خود اعلام کرد در دوره ياد شده مبلغ 2 هزار و 30 ميليارد و 149 ميليون ريال سود خالص کسب کرد و بر اين اساس مبلغ 890 ريال سود به ازاي هر سهم محقق کرد.
اين شرکت در دوره مشابه سال مالي قبل مبلغ 565 ريال سود به ازاي هر سهم اختصاص داده بود، همچنين اين شرکت در پايان سال مالي قبل به ازاي هر سهم يک هزار و 903 ريال سود محقق کرد.

نگاهي بر صورت‌هاي مالي پالايش نفت اصفهان
شرکت پالايش نفت اصفهان اطلاعات مياندوره‌اي شش ماهه منتهي به 31 شهريور ماه 96 را حسابرسي شده و با سرمايه معادل 20 هزار ميليارد ريال منتشر کرد.
 شرکت پالايش نفت اصفهان با انتشار عملکرد شش ماهه خود اعلام کرد طي اين دوره معادل 8 هزار و 450 ميليارد و 760 ميليون ريال سود خالص کسب کرد و بر اين اساس مبلغ 423 ريال سود به ازاي هر سهم اختصاص داد که در مقايسه با دوره مشابه سال مالي قبل معادل 404 درصد افزايش داشت.
اين شرکت در دوره مشابه سال مالي قبل معادل 84 ريال سود به ازاي هر سهم محقق کرده بود. به سود خالص دوره نيز سود انباشته ابتداي سال اضافه شد.

تحقق 168 ريال سود هر سهم «پشاهين»
شرکت توليدي پلاستيک شاهين اطلاعات و صورت‌هاي مالي مياندوره‌اي 9 ماهه منتهي به 30 آذر ماه 96 را حسابرسي نشده و با سرمايه معادل 60 ميليارد و 293 ميليون ريال منتشر کرد. شرکت توليدي پلاستيک شاهين با انتشار صورت‌هاي مالي خود اعلام کرد: در دوره سه ماهه سوم سال مالي منتهي به 29 اسفند ماه 96 مبلغ 10 ميليارد و 120ميليون ريال سود خالص کسب کرد و بر اين اساس مبلغ 168 ريال سود به ازاي هر سهم محقق کرد که در مقايسه با دوره مشابه سال مالي قبل معادل 79 درصد افزايش داشت.
گفتني است "پشاهين" در 9 ماهه سال مالي 95 مبلغ 94 ريال سود به ازاي هر سهم محقق کرد.





رشد درآمد دليل اصلي پرواز قيمت سهام بورس انرژي
مديرعامل بورس انرژي با بيان دليل رشد قيمت سهام بورس انرژي، در مورد عرضه احتمالي نفت خام در بازار فيزيکي بورس انرژي گفت: اطلاعات موجود در اين باره اطلاع رساني شده و ازسهامداران درخواست مي‌شود، بر اساس شايعات تصميم‌گيري نکنند. مدير عامل بورس انرژي در گفت‌وگو با فارس در مورد نوسان قيمت سهام اين بازار مالي در روزهاي اخير گفت: بازارهاي مالي همچون نمادهاي بورس انرژي، فرابورس، بورس تهران و بورس کالا همگي در روزهاي اخير با رونق معاملاتي و افزايش قيمت سهام رو به رو شده‌اند. سيد علي حسيني افزود: بازار سهام اغلب به داده‌هاي آينده يک سهم و درآمدزايي پيش روي آن واکنش نشان مي‌دهد. در مورد بورس انرژي اما مدت‌ها است که از شرايط مطلوب اين بازار و آينده رو به رشد آن سخن گفته‌اند که البته اين تحليل‌ها بر پايه داده‌هاي واقعي بورس انرژي بوده است. وي با اشاره به افزايش قيمت‌ها در بازارهاي جهاني نفت خام عنوان کرد: افزايش جدي قيمت نفت خام در بازارهاي جهاني و ثبت رکورد بيشترين قيمت جهاني نفت برنت از دسامبر 2014 تاکنون خود محرک جدي براي افزايش ارزش معاملات بورس انرژي محسوب مي‌شود که به افزايش قيمت تمامي‌فرآورده‌هاي پالايشي و بيشتر محصولات پتروشيمي‌نيز منجر شده است. حسيني رشد قيمت دلار در بازار داخلي را محرک ديگري براي افزايش قيمت‌ها و مخصوصاً تقويت حجم صادرات دانست و گفت: تمامي‌اين موارد بر درآمدزايي بورس انرژي مؤثر بوده و هست. در مورد درآمدزايي بورس انرژي نيز شاهد وضعيت نسبتاً مطلوبي هستيم که رصد وضعيت مالي شرکت در سامانه کدال نيز همين مطلب را تأييد مي‌کند. به گفته مدير عامل بورس انرژي افزايش تعداد کالاهاي پذيرش شده در بورس انرژي بسترهاي جديدي براي رشد حجم و ارزش معاملات را فراهم کرده که در رسانه‌ها به درستي به افزايش سقف پرواز بورس انرژي تعبير شده است. حسيني در ادامه گفت: تقويت معاملات برق در بازار فيزيکي بورس انرژي هم يکي ديگر از سکوهاي پرتاب اين بازار به شمار مي‌رود، يعني خريدار نهايي ( اغلب واحدهاي صنعتي ) مي‌توانند برق مورد نياز خود را به صورت مستقيم از نيروگاه‌ها با قيمتي مناسب‌تر از قيمت‌هاي رسمي‌خريداري کنند. در مورد واحدهاي فروشنده برق و فرآورده‌هاي نفتي نيز معافيت‌هاي مالياتي در قانون تعيين شده که باز هم مزيتي رسمي‌براي بورس انرژي به منظور تقويت جايگاه اين نهادمالي به شمار مي‌رود. مدير عامل بورس انرژي تصريح کرد: بورس انرژي يکي از شفاف‌ترين بازارهاي مالي در بازار سرمايه است که تمام معاملات و عرضه‌ها در تارنماي آن وجود دارد و تمامي‌فعالان بازار در صنايع و حوزه‌هاي گوناگون مي‌توانند از توانمندي‌هاي اين بازار رسمي‌استفاده کرده و از موقعيت‌هاي تجاري و معافيت‌هاي مالياتي آن منتفع شوند. وي توصيه کرد: بهتر است فعالان بازار با تکيه بر تحليل ، آگاهي و آمارها و اطلاعات رسمي‌به معاملات سهام اين شرکت وارد شوند.


بلند پروازی های پالایشی‌ها در بورس رقم زد؛
شاخص در آستانه ورود به با کانال 98 هزاري واحدي
معامله‌گران بورس تهران روز گذشته در حالي معاملات متعادل را به نظاره نشستند که نوساني شدن قيمت مس، سرب و روي در بازارهاي جهاني و نزديک شدن نفت خام به مرز ۷۰ دلار باعث شد تا گروه معدني‌ و پالايشي‌ در کانون توجه خريداران سهام قرار گيرد. شاخص کل قيمت و بازده نقدي بورس اوراق بهادار تهران (تدپيکس) در پايان معاملات ديروز دوشنبه 25 دي ماه 96 با افزايش 715 واحدي روي رقم 97 هزار و 944 واحد ايستاد. شاخص کل هم ‌وزن، اما با افزايش کمتر از يک واحدي عدد 17 هزار و 410 واحد را به نمايش گذاشت. شاخص سهام آزاد شناور نيز با افزايش 729 واحدي به رقم 105 هزار و 518 واحد دست يافت. شاخص بازار اول اما در حالي با افزايش 717 واحدي به رقم 69 هزار و 931 واحد دست يافت که شاخص بازار دوم با افزايش 424 واحدي عدد 206 هزار و 681 واحد را به نمايش گذاشت. ديروز همچنين شاخص کل فرابورس (آيفکس) نيز با افزايش يک واحدي روي رقم يک هزار و 87 واحد ايستاد. بر اساس اين گزارش، ديروز معاملات سهام در نماد معاملاتي سه شرکت فولاد مبارکه با 110 واحد، معدني و صنعتي چادر ملو با 83 واحد و معدني و صنعتي گل گهر با 76 واحد افزايش بيشترين تاثير مثبت را بر شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند. در مقابل معاملات سهام در نماد معاملاتي شرکت‌هاي صنايع پتروشيمي‌خليج فارس با 31 واحد، بانک ملت با 12 واحد و سايپا با 11 واحد کاهش بيشترين تاثير منفي را در محاسبه اين نماگر به دوش کشيدند. به نقل از فارس، ارزش کل معاملات ديروز بورس تهران در حالي بيش از 271 ميليارد تومان نمايش داده شد که ناشي از دست به دست شدن بيش از يک ميليارد و 54 ميليون سهم و اوراق مالي قابل معامله طي 75 هزار و 365 نوبت داد و ستد بود.
طي معاملات ديروز نماد معاملاتي شرکت‌هاي ملي صنايع مس ايران، کارخانجات توليدي شهيد قندي، سرمايه‌گذاري صنعت پتروشيمي‌ساختمان خليج‌فارس، مهندسي مرآت پولاد، تجارت الکترونيک پارسيان، سرمايه‌گذاري توسعه شهري طوس‌گستر و حق‌تقدم خريد سهام آن، سرمايه‌گذاري مسکن پرديس، بين‌المللي محصولات پارس، شکر، قند حکمتان، عمران و توسعه فارس، بيمه سامان، پتروشيمي‌اصفهان، ايتالران، از سوي ناظر بازار سهام متوقف و در مقابل نماد معاملاتي شرکت‌هاي سيمان سفيد نيريز، کارتن ايران، بيمه آرمان، بيمه سرمد، صنايع جوشکاب يزد،‌ افست، سرمايه‌گذاري مسکن شمال شرق و حق‌تقدم استفاده نشده شهرسازي و خانه‌سازي باغميشه بازگشايي شدند. ديروز همچنين اطلاعيه عرضه اوليه سهام شرکت شير و گوشت زاگرس شهرکرد براي سه‌شنبه از سوي فرابورس منتشر شد. ديروز در بازار2 بورس تهران که به معاملات درون‌گروهي سهامداران عمده اختصاص دارد 75 ميليون سهم معدني وصنعتي چادرملو به ارزش بيش از 15.5 ميليارد تومان کدبه‌کد شد. در گروه دارويي برکت نيز سهامدار عمده اين سهم کمتر از 34 ميليون سهم به ارزش بيش از 6 ميليارد تومان را از طريق معاملات انتقالي ميان ديگر سهامداران عمده جابه‌جا کرد. همچنين 20 ميليون سهم ايران‌خودرو به ارزش کمتر از 6 ميليارد تومان کدبه‌کد شد، در سرمايه‌گذاري غدير نيز 10 ميليون سهم به ارزش بيش از يک ميليارد تومان با معاملات انتقالي ميان سهامداران عمده مواجه شد و 5 ميليون سهم پالايش اصفهان به ارزش کمتر از 2.5 ميليارد تومان از سوي سهامدار عمده معاملات انتقالي را تجربه کرد. بر اساس اين گزارش ديروز بورس تهران در حالي نظاره‌گر معاملاتي آرام و متعادل و البته کم‌حجم را در اغلب نمادهاي معاملاتي نظاره‌گر بود که صعودي شدن قيمت‌ کالائي‌ها با پيشرو شدن مس، سرب و روي در بازارهاي جهاني هم‌زمان با نزديک شدن قيمت نفت خام جهاني به مرز 70 دلار باعث شد تا گروه معدني‌ و پالايشي‌ها دوباره در کانون توجه خريداران سهام قرار گيرد.


در لايحه بودجه سال آينده در حوزه مديريت تبعات انتشار اوراق تصميماتي گرفته شده است که ريسک انتشار اوراق بدون ضابطه و بدون هماهنگي با خزانه‌داري کشور بالا را مي‌برد.
به نقل از ايسنا، معاونت امور اقتصادي وزارت امور اقتصاد و دارايي پژوهشي تحت عنوان جايگاه اوراق مالي دولتي در لايحه بودجه سال ۱۳۹۷ در کل کشور انجام داده است که در متن آن آمده است: در حال حاضر در ايران اوراق مالي دولتي مختلفي از جمله اوراق مشارکت، اسناد خزانه اسلامي، صکوک اجاره و اوراق تسويه خزانه براي تامين منابع مورد نياز دولت مورد استفاده قرار مي‌گيرد. ميزان انتشار و چگونگي بازپرداخت اصل و سود اوراق دولتي به موجب احکام قانون برنامه ششم توسعه، در قانون بودجه سنواتي تعيين و تصويب مي‌شود.
لايحه بودجه سال ۱۳۹۷ اولين بودجه دولت دوازدهم است که در راستاي عملياتي کردن برنامه‌هاي پيشنهادي دولت و نيل به اهداف قانون برنامه ششم توسعه حاوي احکام متعددي در حوزه مديريت بدهي‌هاي دولت از طريق انتشار اوراق بهادار است.
در لايحه بودجه سال آينده، ميزان انتشار اوراق مالي اسلامي‌دولت معادل ۵۵۵ هزار ميليارد ريال پيش‌بيني شده است. اين رقم نسبت به قانون بودجه سال گذشته بالغ بر ۷۳ هزار و ۲۵۰ ميليارد ريال معادل ۲۴ درصد کاهش يافته است که از دلايل کاهش مذکور مي‌توان به کاهش اوراق تسويه خزانه مطابق با رويکرد قانون برنامه ششم توسعه و حذف ظرفيت انتشار اوراق از محل تبصره ۳۶ قانون بودجه سال ۱۳۹۵ اشاره کرد.
لازم به ذکر است از کل رقم پيش‌بيني شده براي انتشار اوراق مالي در لايحه بودجه سال آينده معادل ۵۲۵ هزار ميليارد ريال با تضمين دولت است. از کل رقم در نظر گرفته شده براي انتشار اوراق مالي دولت در سال آينده معادل ۲۶۰ هزار ميليارد ريال مربوط به انتشار اوراق مالي اسلامي‌جهت تامين مالي طرح‌هاي تملک دارايي‌هاي سرمايه‌اي نيمه تمام و طرح‌هاي ساماندهي دانشگاه‌ها ۹۵ هزار ميليارد ريال اسناد خزانه اسلامي، ۳۰ هزار ميليارد ريال اوراق تسويه خزانه، ۲۰ هزار اوراق مالي اسلامي‌با تضمين دولت براي اجراي طرح‌هاي قطار شهري شهرداري‌ها، ۱۰۰ هزار ميليارد ريال اسناد خزانه اسلامي‌کوتاه مدت جهت استمرار جريان پرداخت‌هاي اسلامي‌و تخصيص اولويت‌دار و ۵۰ هزار ميليارد ريال براي بازپرداخت اصل سود اوراق سررسيد شده در سال ۱۳۹۷ است.
اين در حالي است که مطابق با احکام قانون برنامه ششم توسعه سقف انتشار اوراق در سال ۱۳۹۷ معادل ۳۸۵ هزار ميليارد ريال پيش‌بيني شده است. 

بازارهاي سهام آسيايي پس از شروع قدرتمندي که در ابتداي سال ميلادي جاري داشتند، تحت تاثير چشم‌انداز مثبت از اقتصاد جهاني، در حال پيشروي به سوي ثبت رکوردهاي جديد هستند.
به گزارش ايسنا به نقل از بلومبرگ، بورس هنگ کنگ در حال ثبت بهترين رکورد خود از زمان بحران مالي جهاني است. شاخص "هانگ سنگ" در معاملات روز دوشنبه ۰.۷ درصد افزايش يافت. معاملات سهام بازار ژاپن نيز روند رو به رشدي داشتند و سهام "سافت بانک" با بهره‌گيري از گمانه‌زني‌ها درباره عرضه اوليه سهام واحد موبايل اين شرکت، رشد شاخص "نيک کي ۲۲۵" را هدايت کرد. شاخص "تاپيکس" ژاپن ۰.۵ درصد افزايش يافت.
اما در استراليا، شاخص "اس. اند. پي/ اي. اس. ايکس. ۲۰۰" به ميزان ۰.۱ درصد افزايش يافت. شاخص‌هاي بورسهاي هند، سنگاپور و تايوان نيز افزايش يافتند و شاخص "شانگهاي کامپوزيت" چين نسبتا بدون تغيير باقي ماند. شاخص "ام. اس. سي. آي" منطقه آسيا- اقيانوسيه، با جهشي ۰.۸ درصدي توانست رشد خود از ابتداي سال ميلادي جاري تاکنون را به ۴.۹ درصد برساند و در بالاترين رکورد خود تاکنون قرار گيرد.
بهبود در اقتصاد جهاني خوش‌بيني سهامداران را در ابتداي سال ۲۰۱۸ را تقويت کرده و بازارهاي سهام به رشد مستمري که در سال گذشته داشتند، ادامه مي‌دهند. افزايش فروش در بخش خرده فروشي هم موجب خوش‌بيني نسبت به اقتصاد آمريکا شده و صورت‌هاي مالي بانک "جي. پي. مورگان" نشانه‌اي از اين است که قانون اخير کاهش ماليات‌ها باعث تقويت اقتصاد اين کشور خواهد شد.
شتاب گرفتن نرخ رشد تورم در آمريکا از ديگر نشانه‌هاي بهبود اقتصاد جهاني پس از گذشت ۹ سال از رکود جهاني به شمار مي‌رود. شاخص "اس. اند. پي. ۵۰۰" حدود ۰.۳ درصد افزايش يافت تا در مجموع امسال ۴.۲ درصد افزايش يافته باشد.
در بازار ارز، پس از تصميم بانک مرکزي چين براي افزايش ارزش يوان به بالاترين سطح خود از ماه مي‌۲۰۱۶ تاکنون، ارزش يوان به بالاترين سطح دو سال اخير رسيد. ين و يورو تحت تاثير احتمال عقب‌نشيني بانک‌هاي مرکزي اروپا و ژاپن از سياست‌هاي محرک مالي خود، با افزايش ارزش خود روبرو شدند. ارزش يورو پس از جهش ۱.۴ درصدي روز جمعه، روز جاري نيز ۰.۱ درصد افزايش يافت و هر يورو به ۱.۲۲۱۱ دلار رسيد. ين ژاپن نيز ۰.۳ درصد افزايش يافت و هر دلار با ۱۱۰.۶۹ ين مبادله شد.
شاخص دلار اسپات بلومبرگ، پس از کاهش ۰.۹ درصدي هفته گذشته، باز هم ۰.۳ درصد کاهش يافت تا ضعيف‌ترين عملکرد خود از زمان سپتامبر سال گذشته تاکنون را به ثبت برساند. از سوي ديگر، پوند انگليس قوي‌ترين عملکرد خود از ماه ژوئن ۲۰۱۶ تا کنون- ماه برگزاري همه پرسي خروج انگليس از اتحاديه اروپا- را به ثبت رساند و به ۱.۳۷۳۷ دلار رسيد.
ارزش بيت کوين نيز مجددا کاهش يافت و به حدود ۱۳۰۰۰ دلار رسيد. بازده اوراق قرضه ۱۰ ساله آمريکا روز جمعه ۲.۵۵ درصد رشد کرد و براي کل هفته ۷ واحد افزايش نشان داد. در استراليا، بازده اوراق قرضه ۱۰ ساله با دو واحد افزايش به ۲.۷۷ درصد رسيد.
بهاي هر اونس طلا در بازار معاملات آتي پس از ثبت پنجمين رشد هفتگي متوالي، با ۰.۴ درصد افزايش به ۱۳۴۲.۵۶ دلار رسيد. نفت "وست تگزاس اينترمديت" هم براي ششمين روز متوالي افزايش يافت و به ۶۴.۵۰ دلار در هر بشکه رسيد.
بازارهاي آمريکا روز دوشنبه به دليل روز "مارتين لوتر کينگ" تعطيل هستند.
انتشار آمارهاي رشد چين و اخبار مربوط به تشکيل دولت ائتلافي آلمان که هفته گذشته، پيشرفت‌هايي در آن به وجود آمده است، در هفته جاري مورد توجه سرمايه‌گذاران خواهد بود.