وعده وزير نفت ونزوئلا درباره افزايش توليد
وزير نفت ونزوئلا اعلام کرد که اين کشور توليد نفت خود را در سال ۲۰۱۸ ميلادي به بيش از ۲ ميليون و ۴۰۰ هزار بشکه در روز مي‌رساند.
به گزارش خبرگزاري رويترز از کاراکاس، مانوئل کودو، وزير نفت ونزوئلا، اعلام کرد: توليد نفت اين کشور پس از افت در سال گذشته ميلادي، اکنون به حدود يک ميليون و ۹۰۰ هزار بشکه در روز رسيده است و در سال جاري ميلادي از روزانه ۲ ميليون و ۴۰۰ هزار بشکه فراتر خواهد رفت.
وي گفت: پس از رسيدن به افت تاريخي، ۲۰۱۸ سال بازسازي خواهد بود. ما اکنون به لطف کارگران، به توليد يک ميليون و ۹۰۰ هزار بشکه در روز نزديک هستيم.

آب گيلانغرب کدورت ندارد
مديرعامل شرکت آب و فاضلاب شهري استان کرمانشاه افزود: اگر به دليل زلزله منابع تأمين آب از جمله سراب محل تأمين آب گيلانغرب هم دچار کدورت شود، با استفاده از سيستم تصفيه آبي که در اين شهرستان احداث شده هيچ کدورتي وارد شبکه نخواهد شد. به نقل‌از پاون؛ عليرضا تخت شاهي در اين باره اظهار کرد: علي رغم زمين لرزه‌هاي متعددي که طي چند روز اخير در سومار داشتيم و شدت زيادي داشت، اما هيچ کدورت آبي وارد شبکه آب مشترکين نشده است. وي ادامه داد: کار ساخت يک سيستم تصفه آب در گيلانغرب آغاز شد و ظرف کمتر از يازده روز با همکاري شرکت آب و فاضلاب کرمانشاه و کردستان اين سيستم احداث شد.

صادرات نفت ايران به کره ۳۰درصد کم شد
آمارهاي گمرکي نشان مي‌دهد، ميزان واردات نفت کره جنوبي از ايران در ماه دسامبر نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۰.۶ درصد کاهش داشته است. به نقل از رويترز، آمارهاي گمرکي نشان مي‌دهد، ميزان واردات نفت کره جنوبي از ايران در ماه دسامبر نسبت به مدت مشابه سال قبل 30.6 درصد کاهش داشته، در حالي که ميزان کل خريد نفت سئول از ايران در سال 2017 جهشي 29.1 درصدي داشته است.
پنجمين وارد کننده بزرگ نفت جهان در ماه دسامبر، 1.08 ميليون تن، معادل 255 هزار و 81 بشکه در روز نفت از ايران خريداري کرد که نسبت به 1.55 ميليون تن دسمابر سال 2016، 30.6 درصد کاهش داشت.










تکميل خط انتقال تصفيه‌خانه فاضلاب شهرک قدس به جنوب تهران تا پايان امسال
مدير نظارت بر خطوط اصلي شرکت فاضلاب تهران گفت: براي به‌روزرساني و افزايش ظرفيت تصفيه‌خانه شهرک قدس خطي به عنوان انتقال‌دهنده فاضلاب محدوده شمال غرب تهران به تصفيه‌خانه فاضلاب جنوب تعبيه شده است.
به نقل از وزارت نيرو، مسعودرضا ثامني گفت: براي به‌روزرساني و افزايش ظرفيت تصفيه‌خانه شهرک قدس خطي به عنوان انتقال‌دهنده فاضلاب محدوده شمال غرب تهران به تصفيه‌خانه فاضلاب جنوب تعبيه شده است که تا پايان امسال تکميل خواهد شد.
وي با اعلام اين خبر ادامه داد: فاضلاب محدوده‌هاي پونک، جنت‌آباد شمالي، شهرک غرب و سعادت‌آباد از طريق اين خط انتقال به طول 5300 متر از تصفيه‌خانه شهرک قدس به خط قديم غرب در ميدان توحيد مي‌ريزد و از آنجا به تصفيه‌خانه فاضلاب جنوب منتقل مي‌شود.
به گفته ثامني اين خط با قطر 1000 ميلي‌متر در مسير حاشيه غربي بزرگ‌راه شيخ فضل‌ا... نوري در ادامه خيابان ناظريان قمي‌خيابان منصوري کيا و خيابان ستارخان در محدوده غرب تهران در حال احداث است. در حال حاضر اين خط از تقاطع شهرآرا تا ميدان توحيد تکميل شده و به بهره برداري رسيده است و تا پايان دي‌ماه محدوده خيابان ستارخان نيز تکميل خواهد شد. ثامني به احداث حدود 70 تونل آدم‌رو در اين طرح اشاره کرد و گفت: با توجه به کاربري اين خط در سال‌هاي آتي به عنوان انتقال‌دهنده لجن تصفيه‌خانه شهرک غرب، آدم‌روهاي آن از ويژگي‌هاي لازم به‌ويژه مقاومت در برابر خوردگي برخوردار است. با افزايش ظرفيت تصفيه‌خانه شهرک قدس، ظرفيت فاضلاب ورودي به ۱۲۷ هزار مترمکعب در شبانه‌روز مي‌رسد و ۵۴۴ هزار نفر جمعيت افق طرح زير پوشش قرار مي‌گيرند.

ضرورت آمادگي کامل براي تامين آب شرب تابستان سال 97
مديرکل مديريت بحران وزارت نيرو بر لزوم آمادگي کامل براي رويارويي با شرايط ويژه تابستان 97 تاکيد کرد و گفت: از لحاظ منابع آبي و ميزان بارندگي، طي 49 سال گذشته تاکنون در يکي از بدترين شرايط قرار داريم و استان‌هاي خراسان جنوبي، سيستان، اصفهان، قم و کرمان بيش از 90 درصد کاهش بارندگي داشته‌اند.
به نقل از ايلنا، نشست کارگروه مشترک «آب و آبفا» و «برق و انرژي» مديريت بحران و پدافندغيرعامل وزارت نيرو با حضور مديران دفاتر مديريت بحران شرکت‌هاي مادرتخصصي و آبفاي استان تهران به منظور بررسي آخرين وضعيت صنعت آب و برق کشور برگزار شد.
در اين نشست ميثم جعفرزاده، مديرکل دفتر مديريت بحران و پدافند غيرعامل وزارت نيرو گفت: در حال حاضر و در شرايط کنوني با دومينويي مواجه هستيم که با بحران آب شروع مي‌شود، سپس به بحران برق تبديل مي‌شود و رفته رفته زيرساخت‌هاي حياتي و حساس کشور را تحت تاثير قرار خواهد داد و در نهايت منجر به تنش‌هاي اجتماعي خواهد شد.

قائم‌مقام وزير نيرو در امور بين‌الملل عنوان کرد؛
ظرفيت انرژي‌هاي تجديدپذير نصب شده تا سال ۲۰۳۰ به ۷۵۰۰ مگاوات مي‌رسد
قائم‌مقام وزير نيرو در امور بين الملل گفت: 60 درصد از سرمايه‌گذاري اتحاديه اروپا در ايران در حال حال حاضر از طريق آلمان صورت مي‌پذيرد به همين خاطر نمي‌توان گفت که شراکت تجاري و مبادلات اقتصادي دو کشور در سطح بسيار خوبي دنبال مي‌شود.
به نقل از پاون، «عليرضا دائمي» قائم مقام وزير نيرو در امور بين الملل در نشست با رييس و اعضاي انجمن سرمايه گذاري شرکت‌هاي آلماني در حوزه شمال آفريقا و خاورميانه (نوموف) اظهار داشت: براي وزارت نيرو، اين فرصت بسيار مغتنمي‌است که امروز ميزبان مجموعه‌اي از شرکت‌هاي فعال و خوب آلماني در زمينه سرمايه گذاري در منطقه منا است و اميدواريم اين نشست بتواند بسترساز همکاري‌هاي دو جانبه بيشتر ايران و آلمان باشد.
وي افزود: رابطه اقتصادي دو کشور آلمان و ايران در سال‌هاي گذشته از جمله روابط بسيار خوب بوده است تا جايي که مي‌توان گفت مراودات ما با اروپا عمدتاً از طريق آلمان صورت مي‌پذيرد.
 صادرات ايران به آلمان 25 درصد کل صادرات ايران به کشورهاي اتحاديه اروپاست
وي تصريح کرد: بايد توجه داشت که صادرات ايران به آلمان 25 درصد کل صادرات ايران به کشورهاي اتحاديه اروپا را در بر مي‌گيرد.
قائم‌مقام وزير نيرو در امور بين الملل گفت: همنچنين حدود 60 درصد از سرمايه گذاري اتحاديه اروپا در ايران در حال حال حاضر از طريق آلمان صورت مي‌پذيرد به همين خاطر نمي‌توان گفت که شرکاکت تجاري و مبادلات اقتصادي دو کشور در سطح بسيار خوبي دنبال مي‌شود.
وي تاکيد کرد: در سال‌هاي گذشته نيز در زمينه انتقال تکنولوژي و دانش آن نيز دو کشور همکاري‌هاي بسيار خوبي داشته‌اند و خوشبختانه نقش آلمان در اين زمينه هميشه تسهيل کننده و موفق بوده است.
همچنين وي يادآوري کرد: دو کشور در زمينه مسائل آب و مسأله تغيير اقليم در ذيل سازمان‌هاي بين المللي همکاري‌هاي بسيار خوبي داشته‌اند و بر آنيم که بتوانيم اين همکاري‌ها را تقويت کنيم.
دائمي‌گفت: همچنين دو کشور در زمينه مشاوره‌هاي حقوقي و ارزيابي مالي پروژه‌ها و نيز مبادلات بانکي مي‌توانند زمينه همکاري‌هاي بيشتري را فراهم کنند.
 زمينه خوب سرمايه‌گذاري شرکت‌هاي آلماني در انرژي‌هاي نو ايران
در ادامه «سيد محمد صادق زاده» مديرعامل ساتبا نيز با اشاره به برنامه‌هاي ايران در حوزه توسعه انرژي‌هاي نو گفت: براساس برنامه ششم توسعه ايران بنا دارد تا پايان اين برنامه حدود 5000 مگاوات ظرفيت جديد نيروگاهي در زمينه انرژي‌هاي نو ايجاد نمايد.
 تا 4 سال آتي ظرفيت انرژي‌هاي نو کشور به حدود 4 هزار مگاوات ميرسد
مديرعامل ساتبا گفت: همچنين قرار است تا 4 سال آتي ظرفيت انرژي‌هاي نو کشور به حدود 4 هزار مگاوات برسد و ما در اين زمينه از سرمايه گذاري شرکت‌هاي آلکماني بويژه در خصوص توسعه انرژي خورشيدي در کشور استقبال مي‌کنيم.
وي تصريح کرد: پيش از اين فعاليت ما با شرکت‌هاي آلماني در نيروگاه خورشيدي همدان و کرمان بسيار موفق بوده که اميدواريم بتوانيم زمينه اين همکاري را توسعه دهيم.
مديرعامل ساتبا تأکيد کرد: ايرامن شرايط بسيار خوبي را براي خريد تضميني 20 ساله برق و حمايت از سرمايه گذاري در زمينه انرژي‌هاي نو دارد که مي‌تواند براي شرکت‌هاي آلماني جذاب باشد.
وي گفت: ايران بنا دارد تا سال 2030 ميلادي ظرفيت انرژي‌هاي تجديدپذير نصب شده در کشور را به 7500 مگاوات برساند که اين امر مي‌تواند فرصت خوبي براي سرمايه گذاري شرکت‌هاي خارجي و داخلي باشد.


نفت در معاملات روز دوشنبه نزديک به بالاترين قيمت سه سال گذشته ايستاد و از تداوم کاهش توليد اوپک و روسيه به رغم افزايش فعاليت حفاري آمريکا و کانادا که به توليد بالاتر آمريکاي شمالي در آينده اشاره دارد مورد حمايت قرار گرفت. به نقل از ايسنا، بهاي معاملات آتي نفت برنت که قيمت پايه بين المللي است، با دو سنت کاهش نسبت به قيمت نهايي روز جمعه، به ۶۹.۸۵ دلار در هر بشکه رسيد. بهاي معاملات آتي وست تگزاس اينترمديت آمريکا با ۱۰ سنت کاهش، ۶۴.۴۰ دلار در هر بشکهبود. هر دو قيمت پايه هفته گذشته به بالاترين حد از دسامبر سال ۲۰۱۴ تاکنون صعود کرده بودند و برنت به رکورد ۷۰.۰۵ دلار و وست تگزاس اينترمديت به ۶۴.۷۷ دلار افزايش پيدا کرده بود. به گفته تحليلگران گروه بانکي ANZ، قيمت نفت اخيرا تحت تاثير آماري که تداوم روند محدود شدن عرضه در بازار را نشان مي‌دهد، افزايش پيدا کرده است. بازارهاي نفت از کاهش توليد به رهبري اوپک و روسيه که با هدف حمايت از قيمت‌ها انجام مي‌گيرد T به خوبي پشتيباني شده‌اند. بر اساس گزارش رويترز، توافق کاهش توليد در ژانويه سال گذشته آغاز شد و قرار است تا پايان سال ۲۰۱۸ ادامه پيدا کند. اين توافق با رشد مطلوب تقاضا همزمان شده و قيمت‌هاي نفت را بيش از ۱۳ درصد از اوايل دسامبر بالا برده است. اما عوامل ديگر شامل ريسک سياسي از نفت خام پشتيباني کرده است. بانک آمريکايي جي پي مورگان در يادداشتي اعلام کرد: عوامل عرضه و تقاضا، عامل اصلي رشد قيمت‌هاي نفت هستند، اما ريسک ژئوپلتيکي و نوسانات ارزي به همراه سفته‌بازي نيز اين روند را تشديد کرده‌اند. سرمايه‌گذاران مالي مجذوب عرضه محدودتر و مصرف قوي شده و شمار قراردادهاي خريد آتي نفت آمريکا را افزايش داده‌اند که از قيمت‌هاي بالاتر سود خواهد برد. با وجود رشد چشمگير قيمت‌ها از دسامبر، تحليلگران نسبت به تصحيح قيمت نزولي نفت هشدار داده‌اند. ويليام اولاگلين، تحليلگر سرمايه‌گذاري در شرکت "ريوکين سکيوريتيز" در اين باره گفت: بسياري از تحليلگران براين باورند که قيمت نفت در بالاي ۶۰ دلار دچار تصحيح خواهد شد، زيرا در اين سطح قيمت شرکت‌هاي حفاري شيل آمريکا به افزايش بيشتر فعاليت حفاري تشويق خواهند شد که به عرضه بالاتر منجر مي‌شود.
چهار سال پيش شرکت آب ‌و فاضلاب و سازمان ملي استاندارد طرحي را براي نصب برچسب انرژي روي شيرآلات به منظور کاهش مصرف آب در نظر گرفتند که تاکنون عملياتي نشده بود، اما در آخرين خبرها مدير کل دفتر استانداردها و طرح‌هاي آب و آبفا وزارت نيرو از نصب اجباري برچسب استاندارد مصرف آب در آينده نزديک در محصولات خانگي آب‌بر خبر داده است.
به نقل از ايسنا، برچسب انرژي در کالاهاي انرژي‌بر براي محصولاتي به کار مي‌رود که يا از انرژي برق يا از انرژي گاز استفاده مي‌کنند. قرار بر اين بود که برچسبي مشابه برچسب انرژي به منظور کاهش مصرف آب روي شيرآلات نيز نصب شود.
علي‌رغم اينکه استفاده از وسايل کاهنده مصرف نقش موثري در کنترل مصرف بي رويه آب در بخش خانگي و تجاري دارد، اما اجراي اين طرح تا کنون عملياتي نشده است و بر خلاف وعده سازمان ملي استاندارد و شرکت آب‌وفاضلاب که قرار بود تمامي‌شيرآلات غير استاندارد از بازار مصرف حذف شوند، همچنان شاهد ازدياد شير آلات غير استاندارد و پر مصرف در بازار هستيم.
در همين راستا تقي عبادي مدير کل دفتر استانداردها و طرح‌هاي آب و آبفاي وزارت نيرو از اجباري شدن نصب برچسب آب روي‌کالاهاي آب‌بر خبر داده و گفته اين طرح هم اکنون اجرايي شده ولي اجباري نشده و هم اينک در حال پيگيري اجباري شدن اين طرح هستيم که اين کار مستلزم زمان است تا هم براي توليدکنندگان و هم براي واردکنندگان قطعي شود تا در آينده نزديک، حتماً بايستي از برچسب استاندارد مصرف آب استفاده کنند.
وي با بيان اينکه پس از اجباري شدن اين طرح، از ورود کالاهاي داخلي و خارجي فاقد برچسب استاندارد مصرف آب به بازار ممانعت به عمل آمده و بايستي همه تجهيزات داخلي و خارجي ملزم به نصب اين برچسب باشند، عنوان کرد: تا زماني که نصب اين برچسب اجباري نشده است، نصب آن روي تجهيزات آب بر صرفا جنبه اطلاع رساني و آگاهي بخشي به خريداران خواهد داشت که توليد کنندگان مي‌توانند به صورت داوطلبانه اين برچسب را بر روي محصولات خود نصب کنند.
عبادي با اشاره به اينکه وزارت نيرو برچسبي را به عنوان برچسب مصرف آب براي تجهيزات آب‌بر تعريف کرده است که اين برچسب در زمان حاضر اجرايي شده و در حال توسعه است، افزود: در اولين گام برچسب مصرف آب براي ماشين‌هاي لباسشويي در نظر گرفته شده که بر اساس آن، مشخص شده است که براي چرک‌زدايي استاندارد از البسه چه ميزان آب مورد نياز است که به صورت گروه‌بندي A تا D دسته بندي شده است.
وي با بيان اينکه در گام دوم با توجه به قانون مصرف بهينه آب شرب شهري و روستايي، يک سري از تجهيزات از جمله شير آلات بهداشتي داخل ساختمان‌ها، سردوش‌ها و آب شويه‌هاي داخل منازل به سمت استاندارد مصرف سوق داده خواهند شد، گفت: اين استاندارد به شرکت‌هاي مختلف ابلاغ شد که پس از يک سال تحقيقات، هم اکنون بر اساس دسته بندي موجود، مصرف هر يک از شيرآلات مشخص شده است.
اين مقام مسوول با اشاره به اينکه سازمان ملي استاندارد برچسب اين تجهيزات را صادر کرده است، افزود: هنوز اين استانداردها اجباري نشده و در توليدات داخلي يا محصولات وارداتي توسط وزارت صنايع با جديت کنترل نمي‌شود.
اين تفاسير در حالي است که در بسياري از کشورهاي دنيا همچون کشورهاي اروپايي که سرانه آب تجديدپذير آن‌ها بسيار بالاتر از ايران است، طرح برچسب مصرف آب در دستورکار گرفته که در سه بخش تجهيزات خانگي مانند شيرآلات و وسايل شست‌وشو، بخش عمومي‌و دولتي اين قوانين تدوين شده و افزون‌بر حجم آب، فاکتورهايي مثل دما و مصرف انرژي هم ديده شده است. علاوه‌بر اين در آسيا در کشور سنگاپور از سال ۲۰۰۹ برچسب‌گذاري روي تجهيزات مرتبط با آب همچون شيرآلات و سامانه‌هاي فلش‌تانک اجباري شده است و در ادامه حتي ماشين‌هاي لباس‌شويي نيز در اين کشور ملزم به مشخص شدن ميزان مصرف آب هستند. البته بايد به اين مساله توجه کرد که اين موضوع زماني معني‌دار خواهد بود که قيمت آب واقعي باشد و مصرف‌کننده براي کنترل هزينه‌هاي خانواده در بخش آب، تجهيزات کم‌مصرف را در اولويت خريد قرار دهد. همچنين طبق بررسي به‌عمل آمده، اگر با نصب اين برچسب‌ها مديريت مصرف آب را فقط در سه وسيله کولرهاي آبي، ماشين لباس‌شويي و ظرف‌شويي براي نصف مشترکان اجرايي مي‌شد شاهد ۳۰ درصد صرفه‌جويي مصرف بوديم به‌عبارتي ۲۰۰ ميليون مترمکعب در سال صرفه‌جويي صورت مي‌گرفت.
همچنين با انجام اين طرح در بخش شيرآلات خانگي و کاهش ۳۰ درصدي مصرف آب، سالانه حدود يک ميليارد و ۱۰۰ ميليون مترمکعب صرفه‌جويي مصرف آب صورت مي‌گرفت که همين عوامل موجب پايين آمدن سرانه مصرف آب در کشور مي‌شد.
باتوجه به بحراني بودن شرايط منابع آبي در کشور انتظار مي‌رود که اجراي طرح‌هايي که به حفظ منابع آبي کمک خمي‌کند بيش‌تر توجه شود تا در آينده شاهد جيره‌بندي و يا تشنگي کشور نباشيم.


معاونت اقتصادي وزارت امور اقتصادي و دارايي در گزارشي به بررسي سناريوهاي مختلف و تخمين درآمدهاي نفتي دولت در سال ۹۷ پرداخته و اعلام کرده است: متوسط کل درآمدهاي صادراتي حاصل از نفت و ميعانات گازي ايران در سال آينده، حداقل ۵۱ و حداکثر ۵۵ ميليارد دلار خواهد بود. به نقل از شانا، بر اساس گزارش دفتر تحقيقات و سياست‎هاي مالي معاونت اقتصادي وزارت اقتصاد با عنوان «بررسي وضع درآمد‌هاي نفتي در بودجه سال ۱۳۹۷»، با فرض صادرات نفت خام و ميعانات گازي به طور متوسط ۲,۶ ميليون بشکه در روز، متوسط کل درآمدهاي صادراتي ايران در سال آينده حداقل ۵۱ و حداکثر ۵۵ ميليارد دلار خواهد بود که با توجه به سهم تعيين شده براي دولت از محل عوايد نفتي در بودجه سال ۹۷ به ميزان ۵۳.۵ درصد و بادر نظر گرفتن نرخ تسعير ارز به طور متوسط ۳۶ هزار ريال، پيش بيني مي‌شود منابع در نظر گرفته شده در سطح حداقل ۹۸۲۲۶۰ ميليارد ريال (۹۷ درصد رقم لايحه بودجه) و حداکثر ۱۰۵۹۳۰۰ ميليارد ريال (۱۰۵ درصد رقم لايحه بودجه) محقق شود.
در بخشي از اين گزارش آمده است: قيمت نفت‌خام در سال ۲۰۱۷ ميلادي از نوسانات بسياري برخوردار شد به نحوي‌که سبد نفتي اوپک از ۵۲,۴ دلار در هر بشکه در ابتداي سال (ژانويه) به ۴۵.۲ دلار در اواسط سال (ژوئن) کاهش يافت و در پايان سال به ۶۱.۴ دلار افزايش يافت. با اين حال ميانگين قيمت نفت‌خام در سال ۲۰۱۷ با ۵۲.۴ دلار در هر بشکه بالاتر از متوسط قيمت در سال قبل از آن (متوسط ۴۰.۸ دلار در هر بشکه) قرار گرفت. با در نظر گرفتن عوامل مختلف تأثيرگذار بر بازار نفت در سال آتي پيش‌بيني مي‌شود سطح کلي قيمت‌ها بالاتر از سال جاري و با توجه به نظر موسسات بين‌المللي در سطح ۵۴ دلار تا ۵۸ دلار در هر بشکه باشد. اين در حالي است که منابع نفتي براي بودجه سال ۱۳۹۷ کشور با فرض قيمت هر بشکه ۵۵ دلار منظور شده است. مهمترين عوامل (قابل پيش‌بيني) تأثيرگذار بر قيمت نفت در سال ۲۰۱۸ شامل پيش‌بيني رشد اقتصاد جهاني و عرضه و تقاضاي نفت‌خام است که در ارتباط با رشد اقتصاد جهاني، بر اساس جديدترين گزارش‌هاي اوپک، صندوق بين‌المللي پول و بانک جهاني، اقتصاد جهاني روند رو به رشد خود را در سال ۲۰۱۷ ادامه داده است و اين شرايط به ويژه در اقتصادهاي OECD رشد چشمگير خواهد داشت. هر چند چالش‌هاي رشد اقتصادي همچنان پابرجاست و مهمترين آنها تحولات سياسي جهان و تصميمات سياستگذاران پولي در بانک‎هاي مرکزي مهم جهان است، اما روند رشد مذکور در سال آتي نيز ادامه دارد و سازمان اوپک و صندوق بين‌المللي پول رشد اقتصادي سال ۲۰۱۸ را ۳.۷ درصد و بانک جهاني نيز ۲.۹ درصد اعلام کرده است. در ارتباط با تراز عرضه و تقاضاي نفت خام نيز در اين گزارش آمده است: تقاضا براي نفت خام در سال ۲۰۱۷، نزديک به ۹۶,۹ ميليون بشکه در روز بوده که حدود ۱.۴۸ ميليون بشکه بالاتر از سال ۲۰۱۶ است. بر اساس پيش‌بيني‌هاي به عمل آمده تقاضاي جهاني نفت خام در سال ۲۰۱۸ بالغ بر ۹۸.۵ ميليون بشکه در روز خواهد بود که ۱.۶ ميليون بشکه در روز بيشتر از رقم سال ۲۰۱۷ است. اين در حالي است که طي دو سال گذشته مهمترين دليل کاهش قيمت نفت، وجود مازاد عرضه در بازار عنوان شده است. در سال ۲۰۱۵ حدود ۱.۵ ميليون بشکه در روز مازاد عرضه وجود داشت که هرچند در سال ۲۰۱۶ از حجم آن کاسته شد ولي يکي از عوامل تضعيف کننده قيمت نفت همچنان باقي ماند. در سال ۲۰۱۷ به ويژه در فصول دوم، سوم و چهارم، بازار با کمبود عرضه تا ۱.۳ ميليون بشکه در روز مواجه شد. براي سال ۲۰۱۸ نيز پيش‌بيني مي‌شود در فصل اول، بازار با مازاد عرضه مواجه گردد که باعث افزايش سطح ذخيره‌سازي‌ها خواهد شد، اما در فصول دوم، سوم و چهارم تا سطح حداکثر ۱.۸ ميليون بشکه در روز با کسري مواجه شود.