«خديزل» سود هرسهم را افزايش داد
شرکت بهمن ديزل در دوره 6 ماهه منتهي به 31 شهريور ماه 96 مبلغ 466 ريال سود به ازاي هر سهم کنار گذاشت که نسبت به مدت مشابه سال قبل 42 درصد افزايش داشت.
به گزارش سنا، شرکت بهمن ديزل با انتشار عملکرد 6ماهه خود اعلام کرد در دوره ياد شده مبلغ 465 ميليارد و 20 ميليون ريال سود خالص کسب کرد و بر اين اساس مبلغ 466 ريال سود به ازاي هر سهم محقق کرد.
گفتني است اين شرکت در دوره مشابه سال مالي قبل مبلغ 328 ريال سود به ازاي هر سهم اختصاص داده بود، همچنين اين شرکت در پايان سال مالي قبل به ازاي هر سهم 836 ريال سود محقق کرد.

سيمان داراب سود 85 ريالي اعلام کرد  
شرکت سيمان داراب اطلاعات مياندوره‌اي تلفيقي 9 ماهه منتهي به 30 آذر ماه 96 را منتشر کرد.
شرکت سيمان داراب با انتشار عملکرد 9 ماهه خود اعلام کرد در دوره ياد شده مبلغ 76 ميليارد و 115 ميليون ريال سود خالص کسب کرد و بر اين اساس مبلغ 85 ريال سود به ازاي هر سهم محقق کرد.
گفتني است اين شرکت در دوره مشابه سال مالي قبل هيچ سودي شناسايي نکرده بود. همچنين اين شرکت در پايان سال مالي قبل به ازاي هر سهم 108ريال سود محقق کرد.
با افزوده شدن سود انباشته ابتداي سال به سود خالص دوره در نهايت مبلغ 358 ميليارد و 338 ميليون ريال سود انباشته منظور شد.

 «غمينو» گزارش عملکرد 9 ماهه منتشر کرد
شرکت صنايع غذايي مينو شرق در دوره 9 ماهه منتهي به 30 آذر ماه 96 مبلغ 281 ريال سود به ازاي هر سهم کنار گذاشت که نسبت به مدت مشابه سال قبل 24 درصد کاهش داشت.
به گزارش سنا، «غمينو» با انتشار عملکرد 9 ماهه خود اعلام کرد در دوره ياد شده مبلغ 28 ميليارد و 128 ميليون ريال سود خالص کسب کرد و بر اين اساس مبلغ 281 ريال سود به ازاي هر سهم محقق کرد.
گفتني است اين شرکت در دوره مشابه سال مالي قبل مبلغ 370 ريال سود به ازاي هر سهم اختصاص داده بود، همچنين اين شرکت در پايان سال مالي قبل به ازاي هر سهم 471 ريال سود محقق کرد.



صعود اغلب بازارهاي آسيايي و رکوردشکني‌هاي بورس هنگ‌کنگ
اکثر بازارهاي آسيايي روز سه شنبه به روند صعودي خود ادامه دادند و در ميان آنها بورس هنگ کنگ حرکت خود براي رکوردشکني دوباره را ازسرگرفت. به گزارش ايسنا به نقل از فرانس ۲۴، در حالي که بورس‌هاي وال استريت به خاطر تعطيلات فعاليتي نداشتند، فشار تقاضاي سرمايه‌گذاران در بازارهاي آسيايي باعث تداوم شروع خوب سال ۲۰۱۸ شد و بورس هنگ کنگ به بالاترين سطح چند سال اخير خود رسيد. شاخص "هانگ سنگ" هنگ کنگ پس از چهاردهمين روز افزايش متوالي موفق به ثبت رکورد جديدي شد و خوش بيني نسبت به بازارهاي جهاني و سيل جريانات نقدي از طرف سرمايه گذاران چيني باعث افزايش خريد سهام در اين قطب مالي شد. اين شاخص با ۰.۸ درصد افزايش به ۳۱۵۹۰.۲۱ واحد رسيد. با اين حال هنوز ۴۰۰ واحد تا قله تاريخي خود در اکتبر ۲۰۰۷ فاصله دارد. شاخص "شانگهاي کامپوزيت" چين با ۰.۲ درصد افزايش به ۳۴۱۷.۱۹ واحد رسيد و شاخص " نيک کي ۲۲۵" ژاپن با ۰.۶ درصد افزايش به ۲۳۸۴۵.۵۰ واحد رسيد. در کره جنوبي شاخص "کسپي" هم ۰.۲ درصد افزايش يافت و بورس‌هاي ولينگتون نيوزلند، مانيل فيليپن و جاکارتاي اندونزي نيز روندي افزايشي داشتند. در استراليا، بورس سيدني ۰.۲ درصد کاهش يافت و بورس‌هاي سنگاپور و تايوان هم کاهشي ۰.۱ درصدي را تجربه کردند. در حالي که بورس‌هاي آمريکا به علت تعطيلات بسته بودند، شاخص "فوتسي ۱۰۰" بورس لندن ۰.۱ درصد کاهش يافت و به ۷۷۶۹.۱۴ واحد رسيد. رشد بورس‌هاي اروپايي پس از دو هفته در شرايطي متوقف شد که سهام‌هاي دوره‌اي متحمل بيشترين ضرر شدند. نماد "سرکو" ۷.۳ درصد و "اينترسرو" ۲ درصد افزايش يافتند و نماد " بالفور بيتي" کاهشي ۳.۳ درصدي داشت. شاخص "استوکس. ۶۰۰" که در بر دارنده سهام ۶۰۰ شرکت عمده اروپايي است، شروع قدرتمندي در سال ۲۰۱۸ داشته و بهترين عملکرد خود از ماه اوت سال ۲۰۱۵ تاکنون را به ثبت رسانده، با وجود اثر مثبت تقويت يورو به خاطر فشار سهام گروه‌هاي بانکي و انرژي، تضعيف شد. يوناتان روي- استراتژيست بازار در گروه " اوشن کپيتال" گفت: سهام‌هاي اروپايي از ابتداي سال ۲۰۱۸ روندي صعودي داشته‌اند و اکنون شاهد نوعي عقب نشيني هستيم. شاخص اروپايي "استوکس. ۶۰۰" در پايان معاملات روز دوشنبه، ۰.۲ درصد کاهش يافت ولي شاخص بلوچيپ "استوکس ۵۰ اي" نسبتا بدون تغيير باقي ماند. سهام دوره‌اي که سود آن‌ها بيش از ساير سهام‌ها به قدرت اقتصاد حساس است، بهترين عملکرد امسال را در بين سهام‌ها داشته اند. سهام شرکت فنلاندي "متسو" که سازنده تجهيزات معدني است، پس از آن که صورت‌هاي مالي سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۷ آن انتظارات را برآورد نساخت، بيشترين کاهش را داشت و ۹.۸ درصد سقوط کرد. سهام فروشگاه خرده فروشي "مترو" آلمان نيز پس از آن که آمارها نشان داد ميزان فروش شعبات روسيه آن در موسم کريسمس کند شده است، ۳.۸ درصد کاهش يافت.


دبیرکل کانون کارگزاران بورس اعلام کرد؛
دبير کل کانون کارگزاران با بيان اينکه تعليق يا محروميت يکباره پديده مناسبي براي صنعت کارگزاري نيست، گفت: کماکان کارگزاري‌ها مي‌توانند به مشتريان خود تسهيلات اعتباري ارائه دهند، اما اگر مشتريان کارگزاري‌ها بخواهند از بانک تسهيلات دريافت کنند نمي‌توانند ضامن مشتري شوند. روح ا... مير صانعي در گفت‌وگو با فارس با اشاره به بخشنامه اخير بانک مرکزي مبني بر عدم پذيرش تضامين نهادهاي مالي فعال در بازار سرمايه از جمله شرکت‌هاي کارگزاري از سوي بانک‌ها، گفت: اين بخشنامه به معناي خودداري از تخصيص اعتبار به مشتريان شرکت‌هاي کارگزاري نيست و کماکان اين شرکت‌ها مي‌توانند به مشتريان خود تسهيلات اعتباري ارايه دهند،اما اگر مشتريان کارگزاري‌ها بخواهند از بانک تسهيلات دريافت کنند نمي‌توانند ضامن مشتري در بانک شوند.
دبيرکل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار با بيان اينکه بخشنامه بانک مرکزي موضوع جديدي نيست و در سال 92 نيز توسط سازمان بورس و به پيشنهاد کانون کارگزاران تصويب و ابلاغ شده بود، يادآور شد: بر اساس اين ابلاغيه تضمين هرگونه تعهد مشتريان نزد اشخاص ثالت مثل بانک‌ها و موسسات مالي و اعتباري، عرضه کنندگان کالا و ساير اشخاص ممنوع بوده و براي متخلفان جرايم سنگيني از جمله محروميت 60 روزه براي انجام معاملات وضع شده است. به گفته وي بخشنامه اخير بانک مرکزي ناشي از گسترش و توسعه همکاري‌ها ميان اين نهاد و سازمان بورس بوده که باعث ابلاغ دوباره اين مصوبه مشابه آنچه که اخيراً از سوي سازمان بورس مبني بر ممنوعيت صدور واحدهاي صندوق سرمايه گذاري در شعب بانک‌ها ابلاغ شد، است. ميرصانعي در برابر اين پرسش که کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار چه اقداماتي در برابر تعليق و يا توقف فعاليت شرکت‌هاي کارگزاري از جمله کارگزاري آگاه و کارگزاري پارس نمودگر انجام داده است؟ پاسخ داد: در خصوص موضوع تعليق شرکت‌هاي کارگزاري در حال حاضر نمي‌توان اظهار نظري کرد، اما اينکه فرآيند تعليق فعاليت يک کارگزار بدون طي شدن روند پرونده آن در کميته تخلفات صورت گيرد و در نهايت منجر به محروميت فعاليت کارگزار شود پديده مناسبي نيست و بايد به کارگزار اجازه دفاع داد تا در مرجع رسيدگي به تخلف بررسي و در نهايت اگر قرار است محروميت و تعليقي انجام شود با اطلاع و دفاع کارگزار از اتهامات صورت گيرد. وي ادامه داد: کميته سازش کانون کارگزاران تنها به اختلافات رسيدگي مي‌کند اما تخلفات در دستور العمل ماده 35 بايد از سوي 4 مرجع رسيدگي به تخلفات انجام گيرد تا پس از طي شدن پروسه بررسي منجر به صدور راي شود،اما تعليق يا محروميت يکباره پديده مناسبي براي صنعت کارگزاري نيست و فضاي کسب و کار صنعت و مشتريان آن را نا امن مي‌کند.
ميرصانعي با اشاره به مشکلات اخير بوجود آمده براي برخي کارگزاري‌ها گفت: پرونده تخلفات کارگزاري پارس نمودگر پيش از اين در چند کميته و مرجع رسيدگي طرح شده بود و مديران در جريان اين موضوع بودند اما پس از مدتي طولاني و اطلاع مديران شرکت از نوع تخلف و فرصت دفاع براي آنها اقدام به توقف معاملات اين کارگزاري شد اما تا حدودي موضوع محروميت فعاليت کارگزاري آگاه به يکباره رخ داد که اتفاق خوشايندي نبود. وي تصريح کرد: کانون کارگزاران در اين زمينه تلاش کرد اختلاف‌هايي که با سازمان بورس در خصوص کارگزاري آگاه بوجود آمده بود را رفع و با هماهنگي‌هاي انجام شده مقرر شد اين شرکت يکسري تعهداتي که مکلف به انجام آنها شده را زودتر انجام دهد تا رفع محروميت صورت گيرد که اکنون اين موضوع انجام شده است.


شاخص کل بورس با افزايش 652 واحدي روي 98 هزار و 596 واحد ايستاد. شاخص کل قيمت و بازده نقدي بورس اوراق بهادار تهران (تدپيکس) در پايان معاملات ديروز سه‌شنبه 25 دي ماه 96 با افزايش 652 واحدي روي رقم 98 هزار و 596 واحد ايستاد. شاخص کل هم ‌وزن اما با کاهش 2واحدي عدد 17 هزار و 408 واحد را به نمايش گذاشت. شاخص سهام آزاد شناور نيز با افزايش 784 واحدي به رقم 106 هزار و 302 واحد دست يافت. شاخص بازار اول اما در حالي با افزايش 520 واحدي به رقم 70هزار و 452 واحد دست يافت که شاخص بازار دوم با افزايش 1090 واحدي عدد 207 هزار و 771 واحد را به نمايش گذاشت. ديروز همچنين شاخص کل فرابورس (آيفکس) نيز با افزايش 4 واحدي روي رقم يک هزار و 92 واحد ايستاد.
بر اساس اين گزارش، ديروز معاملات سهام در نماد معاملاتي سه شرکت ملي صنايع مس با 186 واحد،تاپيکو با 143 واحد و فولاد مبارکه با 79 واحد افزايش بيشترين تاثير مثبت را بر برآورد شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند.
در مقابل معاملات سهام در نماد معاملاتي شرکت‌هاي پالايش نفت اصفهان با 13 واحد، پتروشيمي‌خارک با 9 واحد و گروه مپنا با 6 واحد کاهش بيشترين تاثير منفي را در محاسبه اين نماگر به دوش کشيدند.
به نقل از فارس، ارزش کل معاملات ديروز بورس تهران در حالي بيش از 221 ميليارد تومان نمايش داده شد که ناشي از دست به دست شدن بيش از يک ميليارد و 5 ميليون سهم و اوراق مالي قابل معامله طي 75 هزار و 589 نوبت داد و ستد بود.
طي معاملات ديروز نماد معاملاتي شرکت‌هاي فرآوري زغال‌سنگ پرورده طبس صنايع غذايي مينو شرق، لاميران، پتروشيمي‌فناوران، کارخانجات توليدي شهيد قندي، ملي صنايع مس ايران از سوي ناظر بازار سهام بازگشايي و در مقابل نماد معاملاتي شرکت‌هاي پتروشيمي‌شيراز، صنعت روي زنگان، بورس اوراق بهادار تهران، عمران و سازندگي استان قزوين، بيمه اتکايي امين، کارخانه‌هاي صنعتي آزمايش، صنايع غذايي مينو شرق، پخش البرز، سرمايه‌گذاري کارکنان صنعت برق در منطقه زنجان و قزوين، آلومتک، سرمايه‌گذاري گروه صنعتي رنا، سرمايه‌گذاري توسعه آذربايجان، سخت‌آژند، سرمايه‌گذاري پرديس، صنعتي کشاورزي شيرين خراسان، بين‌المللي توسعه ساختمان، ماشين‌سازي اراک، سرمايه‌گذاري توسعه صنعتي ايران متوقف شدند.
بر اساس اين گزارش، پرحجم‌ترين معاملات تأثيرگذار بر شاخص کل بورس در معاملات ديروز در حالي به تاپيکو، ملي‌مس و فولاد مبارکه اختصاص يافت که حق تقدم ليزينگ رايان سايپا با معامله کمتر از 175 ميليوني توانست ارزشي 4 ميليارد توماني را براي معاملات اين اوراق رقم بزند. 
در اين بين دليل علمي‌رشد شاخص کل بورس با اتکا به معاملات چند سهم و انگشت‌شمار در حالي قابل تأمل است که کسب بازده از بازار سهام اين روزها کنايه پول در آوردن از زير سنگ را به ذهن مي‌آورد. بازاري که جدايي از حاميان سنت آن به پشت گرمي‌صندوق توسعه و صندوق تثبيت اين روزها به دنبال تحصيل سهم‌‌هاي شاخص‌ساز هستند.
در گروه بانک‌ها نيز با توجه به تحولات مديريتي اخير برخي خبرها حاکي از بازگشايي نماد معاملاتي آنها تا قبل از پايان سال جاري حکايت دارد. اين در حالي است که نماد معاملاتي‌هاي‌وب همچنان به دليل وجود برخي ابهام‌ها با توقف مواجه است.


در بازار فيزيکي بورس انرژي رقم خورد؛
ديروز (سه‌شنبه 26 دي 96) تابلوي برق بازار فيزيکي بورس انرژي ايران شاهد نخستين عرضه برق توسط شرکت توليد و مديريت نيروگاه زاگرس کوثر (با دوره مصرف ميان باري و بارپايه و دوره تحويل ماهانه 1 بهمن 96) به ميزان 13 هزار کيلووات در هر ساعت بود.
به گزارش سنا، از 10 هزار کيلووات در هر ساعت برق عرضه شده، 7هزار کيلووات با قيمت 440 ريال بر کيلووات ساعت و ارزش 2 ميليارد و 217 ميليون ريال مورد معامله قرار گرفت.
در اين روز بازار عمده فروشي برق بورس انرژي ايران نيز شاهد معامله 535 هزار قرارداد معادل 6 ميليون و 362 هزار کيلووات ساعت به ارزش يک ميليارد و 608 ميليون ريال بود. در روز دوشنبه، نمادهاي بارپايه، کم‌باري و ميان باري با متوسط قيمت 278، 227 و 300 ريال بر کيلووات ساعت مورد معامله قرار گرفتند.
خاطر نشان مي‌شود در آغاز جلسه معاملاتي اين روز نمادهاي بارپيک روزانه، بارپايه روزانه، ميان باري روزانه و کم باري روزانه 25 بهمن 96 گشايش يافتند. همچنين نمادهاي بارپيک روزانه، بارپايه روزانه، ميان باري روزانه و کم باري روزانه 29 دي 96 در پايان جلسه معاملاتي اين روز متوقف شده و فرايند تحويل آنها آغاز شد.
شايان ذکر است ديروز (سه‌شنبه 26 دي 96) تابلوي برق بازار فيزيکي بورس انرژي ايران شاهد نخستين عرضه برق توسط شرکت توليد و مديريت نيروگاه زاگرس کوثر (با دوره مصرف ميان باري و بارپايه و دوره تحويل ماهانه 1 بهمن 96) به ميزان 13 هزار کيلووات در هر ساعت بود.
همچنين شرکت توليد نيروي برق نيروگاه شهداي پاکدشت (دماوند)(با دوره مصرف بار پايه و دوره تحويل هفتگي 30 دي 96)، به ميزان 10 هزار کيلووات در هر ساعت و شرکت توليد نيروي جنوب غرب صبا- نيروگاه خرمشهر (با دوره مصرف بار پايه و دوره تحويل ماهانه بهمن ماه) به ميزان 130 هزار کيلووات در هر ساعت بود.