پاريس به تعهدات ايرباس پايبند است
برخي ابهام‌ها درباره آينده برجام باعث شد صحبت از احتمال توقف اجراي اين قراردادها مطرح شود. موضوعي که به نظر مي‌رسد با حضور دوباره مقامات فرانسه در ايران حداقل در کوتاه‌مدت صحت نخواهد داشت. نماينده وزير حمل و نقل فرانسه در راستاي اثبات علاقه اين کشور به تداوم همکاري با ايران در جريان سفري فشرده وارد تهران شده و مذاکرات خود با مقامات وزارت راه و شهرسازي را آغاز کرده است. در اين مذاکرات که فخريه کاشان قائم مقام وزير راه و شهرسازي به عنوان نماينده ايران در آن حضور دارد، دو طرف ۱۰ محور مختلف همکاري در عرصه حمل و نقل از جمله قراردادهاي خريد هواپيماهاي جديد، قرارداد خريد رادار براي شرکت فرودگاه‌ها، قرارداد با سازمان هواشناسي فرانسه را مورد بررسي قرار دادند. 

ترانزيت سوخت به افغانستان با اولويت حمل ريلي
در يكصد و نود و نهمين نشست شوراي عالي هماهنگي ترابري كشور پس از بحث و بررسي سه دستور جلسه مقرر شد؛ اعضا ظرف يک ماه پيشنهادات خود در مورد استراتژي‌هاي حمل‌ونقل را به دبيرخانه ارسال کنند، روند ترانزيت سوخت از كشور به افغانستان مطرح و با توجه به وجود قوانين مرتبط ترانزيت و كنوانسيون‌هاي بين‌المللي، بر جريان روان عبور خارجي كالا و به‌صورت اخص سوخت در چارچوب روابط بازرگاني و تجاري بين‌المللي با اولويت حمل با راه‌آهن، تاكيد شد و در مورد روند اجراي تبصره ۲ قانون مقررات تردد وسايل نقليه خارجي، تصميم بر آن شد كه كارويژه‌اي با محوريت معاون محترم حمل‌ونقل ضمن بررسي موارد اعتراضي بخش خصوصي، گزارشي مستدل براي تصميم‌گيري مراتب به شورا ارايه کند.

کاهش ۸ درصدي سوانح جاده‌اي
سيدعبدالمجيد نجات صفوي مدير کل راه و ترابري استان سمنان با اشاره به اينکه استان سمنان در ۹ ماهه اول امسال ۸ درصد نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته و در سال ۹۵ نسبت به ۹۴ حدود ۱۹ درصد کاهش تلفات رانندگي داشته است، گفت: تمام فعاليت‌هاي حوزه راهداري در قالب مناقصه به بخش خصوصي واگذار شد که در افزايش بهره‌وري، بهينه سازي و اقدام به موقع در چند ماه گذشته موثر بوده است. در استان سمنان افزايش پارکينگ‌ها را در دستور کار قرار داديم که در مرحله خاکي و شن‌ريزي قرار دارند و در اکثر آن‌ها يک تا دو سکوي نماز مسقف احداث و اطراف آن‌ها درختکاري شده است. 
فرسودگي ناوگان حمل و نقل عامل رشد روزافزون تلفات جاده‌اي 
عضو کميسيون عمران مجلس، با تاکيد بر ضرورت نوسازي ناوگان حمل و نقل عمومي، گفت: فرسودگي خودروها بر آمار روزافزون مرگ و ميرهاي جاده‌اي مي‌افزايد. به گزارش روزنامه تجارت، سيدحسين افضلي در گفت وگو با خبرگزاري خانه ملت، با تاکيد بر ضرورت نوسازي ناوگان حمل و نقل عمومي‌در کشور، گفت: ناوگان حمل و نقل يکي از مسائل اساسي است که از ابعاد مختلف بايد به آن نگاه کرد زيرا بي توجهي به نوسازي اين ناوگان علاوه بر رشد معضلات زيست محيطي بر آمار روزافزون مرگ و ميرهاي جاده‌اي مي‌افزايد.
عضو کميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي، با بيان اينکه فرسودگي اتوبوس‌ها، کاميون‌ها و همچنين خودروهاي شخصي و تاکسي‌ها در کشور تاکنون به بروز حوادث بسياري منجر شده است، افزود: اگر سيستم حمل و نقل عمومي‌کشور به روز و به اندازه کافي باشد قطعا يکي از اثرات مهم آن در کاهش تصادفات جاده‌اي مشهود خواهد شد. نماينده مردم اقليد در مجلس شوراي اسلامي، با تاکيد بر اينکه خودروهاي فرسوده و مستهلک از سطح ايمني کافي برخوردار نيستند، تصريح کرد: ميزان مصرف سوخت در خودروهاي مستهلک بسيار زياد بوده و از اين منظر نيز به هدر رفت منابع ملي منجر مي‌شوند. افضلي با بيان اينکه هزينه کرد منابع براي نوسازي ناوگان حمل و نقل عمومي‌يک نوع سرمايه گذاري است، گفت: اگر دولت در اين بخش به صورت جدي ورود نداشته و با ايجاد جاذبه به استفاده از قدرت بخش خصوصي اقدام نکند رشد آمار تصادفات و افزايش روزافزون مرگ و مير در کشور رخ خواهد داد. وي با تاکيد بر اينکه مشوق‌هاي مشخصي براي جذب سرمايه گذار در حوزه نوسازي ناوگان حمل و نقل عمومي‌بايد در نظر گرفته شود، افزود: با توجه به محدوديت منابع، آلودگي‌هاي بي شمار زيست محيطي و همچنين تعداد بالاي مرگ و ميز و نقص عضو افراد در سوانح رانندگي بايد از منابع بخش خصوصي در راستاي نوسازي ناوگان حمل و نقل عمومي‌استفاده کرد. اين نماينده مردم در مجلس دهم، با بيان اينکه براي نوسازي ناوگان حمل و نقل عمومي‌بايد همه ارگان‌ها از جمله وزارتخانه‌هاي راه و شهرسازي، کشور و صنعت، معدن و تجارت و همچنين بانک‌ها همکاري و تعامل نزديک داشته باشند، تصريح کرد: تعامل دستگاه‌هاي مختلف مي‌تواند تحول اصولي در اين حوزه ايجاد کند. وي با تاکيد بر اينکه مجلس به ويژه کميسيون عمران آن حساسيت موضوع نوسازي ناوگان حمل و نقل عمومي‌را حس کرده است، گفت: مجلس آماده رفع مشکلات موجود براي نوسازي ناوگان حمل و نقل عمومي‌بوده و در صورت لزوم اصلاح قانون يا تدوين آن را نيز در دستور کار خود قرار مي‌دهد. اين نماينده مردم در مجلس دهم، با انتقاد از اينکه متاسفانه اراده جدي براي نوسازي ناوگان حمل و نقل کشور وجود ندارد، افزود: در تصادفات اصولا استاندارد بودن جاده، مهارت و تخصص نيروي انساني، ايمني و به روز بودن وسيله نقليه و همچنين نحوه اجراي قوانين مرتبط در اين حوزه نقش اساسي دارد.سهم وسيله نقليه در تصادفات جاده‌اي بسيار پررنگ بوده و در صورتي که خودرويي مستهلک و از استانداردهاي روز به دور باشد به گورستان افراد بدل خواهد شد. عضو کميسيون عمران مجلس دهم، افزود: متاسفانه بسياري از خودروهايي که به تازگي توليد مي‌شوند نيز از لحاظ ايمني جاي کار بسيار داشته و تفاوتي با خودروهاي فرسوده ندارد. افضلي با بيان اينکه فرسودگي خودروها در 20 سال اخير نسبت به شرايط موجود بسيار مشکل ساز است، گفت: بايد اهتمام ويژه‌اي در اين بخش داشته باشيم در غير اين صورت سوانح جاده‌اي هر روز آمار بيشتري تلفات به جامعه تحميل مي‌کند. عضو کميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي، يادآور شد: سهم عوامل دخيل در بروز تصادفات جاده‌اي برابر نبوده و از اين منظر نمي‌توان نسخه واحد براي همه سوانح پيچيد اما نکته حائز اهميت اين است که فرسودگي خودروها خود از عوامل مهم تنش‌زا است.

تاخير در سررسيد و تنزيل اوراق بخش خصوصي را فشل کرده است 
عضو کميسيون عمران مجلس، گفت: ارايه اوراق مشارکت به بسياري از واحدهاي توليدي در عوض طلب آن‌ها، طولاني بودن زمان سررسيد آن و همچنين تنزيلي که در زمان نقدشوندگي اين اوراق رخ مي‌دهد بخش خصوصي را فشل کرده است. 
به گزارش روزنامه تجارت،حسين‌هاشمي‌تختي نژاد در گفت وگو با خبرگزاري خانه ملت، با اشاره به وضعيت صنايع و کارخانجات توليد فرآورده‌هاي ساختماني در کشور، گفت: متاسفانه با توجه به رکود موجود در اقتصاد کشور بسياري از صنايع و کارخانجات در وضعيت ورشکستگي قرار گرفته‌اند. عضو کميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي، با بيان اينکه اکثر شرکت‌هاي توليدکننده مصالح ساختماني در کشور جز بخش خصوصي هستند، افزود: يکي از عمده دلايل ورشکستگي بسياري از واحدهاي توليدي در اين بخش بي توجهي دولت به پرداخت تعهدات و بدهي‌هاي خود بوده است. نماينده مردم بندرعباس، قشم، ابوموسي، حاجي آباد و خمير در مجلس شوراي اسلامي، با تاکيد بر اينکه اخذ ماليات‌هاي سنگين از واحدهاي صنعتي و توليدي يکي ديگر از عوامل منتج به ورشکستگي اين واحدها است، تصريح کرد: متاسفانه نسبت به درآمدهاي نداشته اين واحدها ماليات وضع شده و ناتواني در پرداخت ماليات به وضع جرايم نيز منجر شده که اين خود تير خلاص براي ادامه فعاليت آن‌ها است. وي ادامه داد: متاسفانه در حال حاضر بسياري از واحدهاي توليدي در کشور مانند آسفالت سازي با مشکلات مالي مواجه هستند و بي توجهي دولت به پرداخت بدهي خود به اين صنايع چالش‌هاي آن‌ها را پررنگ تر کرده است.
 هاشمي‌تختي نژاد با بيان اينکه ارايه اوراق مشارکت به بسياري از واحدهاي توليدي در عوض طلب آن‌ها از سوي دولت مشکلات ديگري را براي آن‌ها ايجاد کرده است، گفت: طولاني بودن زمان سررسيد اين اوراق و همچنين تنزيلي که در زمان نقدشوندگي آن‌ها رخ مي‌دهد عملا تسويه بدهي واحدهاي توليدي را دچار مشکل کرده است.
 اين نماينده مردم در مجلس دهم، با تاکيد بر اينکه بي توجهي دولت به رفع مشکلات پيش آمده براي پيمانکاران و همچنين واحدهاي توليدي به طولاني شدن روند تکميل پروژه‌هاي عمراني و حتي مستهلک شدن آن‌ها مي‌انجامد، افزود: متاسفانه در لايحه بودجه 97 نيز سهم انتشار اوراق مشارکت براي تکميل پروژه‌ها بالا است که ادامه اين شرايط به صلاح نيست. وي ادامه داد: هر چند بسياري از واحدهاي توليدي و پيمانکاران به اخذ اوراق مشارکت بابت بدهي خود راضي هستند اما دولت در نقد شدن اين اوراق نيز تاخيرهاي بسياري دارد. 
عضو کميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي، با بيان اينکه بخش خصوصي و پيمانکاران از سياست‌هاي دولت متضرر هستند، گفت: بي توجهي به ادامه فعاليت بخش خصوصي و واحدهاي توليدي و همچنين پيمانکاران در کشور به عميق تر شدن رکود و در نتيجه بيشتر شدن مشکلات منجر خواهد شد از اين رو بايد با يک ميان بري به رفع مشکلات پيش روي اين بخش‌ها اقدام کنيم.
پيشنهاد ساخت مجدد پلاسکو توسط بخش خصوصي
نايب رئيس کميسيون عمران مجلس، با انتقاد از تاخير شهرداري تهران و همچنين بنياد مستضعفان نسبت به ساخت مجدد پلاسکو، گفت: استفاده از توان بخش خصوصي سرعت بيشتري به ساخت پلاسکو مي‌دهد.
به گزارش تجارت، مجيد کيان پور در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاري خانه ملت، با انتقاد از تاخير شهرداري تهران و همچنين بنياد مستضعفان نسبت به ساخت مجدد پلاسکو، گفت: بدعهدي در ساخت مجدد پلاسکو اين ساختمان را به مکاني متروکه تبديل کرده است.
نايب رئيس کميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي، با بيان اينکه تعلل در ساخت مجدد پلاسکو به متضرر شدن کسبه اين ساختمان منجر شده است، افزود: طبق توافقات انجام شده در کميسيون عمران مجلس بايد ساخت مجدد اين ساختمان در 10 آذرماه سال جاري آغاز مي‌شد اما با گذشت يک سال هنوز هيچ اقدامي‌صورت نگرفته است.
نماينده مردم درود و ازنا در مجلس شوراي اسلامي، با تاکيد بر اينکه بايد بخش خصوصي در ساخت ساختمان پلاسکو در کنار بنياد مستضعفان قرار بگيرد، تصريح کرد: بايد با رفع موانع تسريع در ساخت مجدد اين ساختمان صورت بگيرد.
کيان پور با بيان اينکه مراجع ذي ربط در حوزه ساخت مجدد پلاسکو بايد نهايت همکاري را داشته باشند، گفت: ارايه مجوزها براي ساخت ساختماني با متدهاي مهندسي روز بايد صورت بگيرد تا هر چه سريع تر تکليف کسبه اين ساختمان مشخص شود.
وي با تاکيد بر اينکه بنياد مستضعفان شرکت‌هاي توانمندي دارد و مي‌تواند از توانايي آن‌ها در ساخت مجدد پلاسکو استفاده کند، افزود: حتي واگذاري ساخت مجدد اين ساختمان به بخش خصوصي نيز ايده خوبي است و مي‌تواند سرعت بيشتري به روند عمراني آن بدهد.
نايب رئيس کميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي، يادآور شد: بدعهدي مجدد در ساخت پلاسکو ورود مجلس به بررسي موضوع و چرايي تاخير در اين موضوع را در پي خواهد داشت.



آخوندی در مراسم معارفه مدیرعامل جدید بانک مسکن مطرح کرد؛
راه و مسکن: روز دوشنبه ( 25 دي‌ماه 96) با حکم مسعود کرباسيان وزير اقتصاد، ابوالقاسم رحيمي‌انارکي که پيش از اين عضو هيئت مديره بانک عامل حوزه مسکن بود به‌عنوان مديرعامل جديد بانک عامل حوزه مسکن جايگزين محمدهاشم بت‌شکن شد که در اين راستا صبح ديروز سه شنبه ( 26 دي‌ماه 96) مراسم مرافعه ابوالقاسم رحيمي‌انارکي با حضور عباس آخوندي وزير راه و شهرسازي، حامد مظاهريان معاونت مسکن و ساختمان، هوشنگ عشايري سرپرست شرکت عمران و بهسازي ايران، اصغر فخريه کاشان قائم مقام وزير راه و شهرسازي در امور بين الملل، حسن عبده تبريزي مشاور تامين مالي وزير راه و شهرسازي، مديران ارشد بانک مرکزي و مديران ارشد بانک مسکن برگزار شد. 
 هم‌اکنون کفايت سرمايه بانک مسکن مناسب است
به گزارش خبرنگار روزنامه تجارت، محمد‌هاشم بت‌شکن مديرعامل سابق بانک مسکن در اين مراسم طي ايراد سخناني اعلام کرد که در طي دوران مسئوليت خود ۲۳۱ جلسه هيات مديره در بانک مسکن برگزار شد که حاصل آن‌ها ۲ هزار و ۶۰۰ مصوبه تاثير‌گذار براي حوزه مسکن بود.در حال حاضر بانک مسکن سالم‌ترين بانک به شمار مي‌رود. بانک مسکن با دو نيروي مولد يعني منابع انساني کارآمد و منابع مالي مناسب در حال حاضر به بهترين شکل سياست‌هاي دولت را در بخش مسکن و شهرسازي اجرا مي‌کند.
 سم‌زدايي از نظام پولي بانکي کشور در دولت يازدهم
همچنين در مراسم معارفه ابوالقاسم رحيمي‌انارکي مديرعامل کنوني بانک مسکن که همزمان با هفتاد و نهمين سال روز تاسيس بانک مسکن همراه بود، عباس آخوندي وزير راه و شهرسازي با طرح اين پرسش که چرا فضاي پولي و بانکي پيچيده بود، تاکيدکرد: واقعيت اين است که بدون بانک در دنياي مدرن اساسا امکان توسعه وجود ندارد و طي سال‌هاي ۹۳ و ۹۴ هم بارها اعلام کردم که مشکل ما اين بوده که سيستم بانکي و نظام پولي کشور به پول سمي‌آلوده شده بود. در واقع پديده‌اي که در ۱۰۰ سال گذشته با آن مواجه نبوديم.
وي ادامه داد: پول سمي‌سهم قابل توجهي از کل پول در گردش کشور را به خود اختصاص داده و شوربختانه فساد مانند موريانه بر تن اقتصاد و پول متصل شده بود. لذا شروع و آغاز کار بت‌شکن در اين فضاي سخت بسيار آغاز پيچيده و با دشواري همراه بود. در عين حال بانک هم درگير فشار و تصميم‌هاي دولت نهم و دهم قرار گرفت که يکي از آنها موضوع مسکن مهر بود که کل نظام بانکي را تکان داد و دوم فساد آن فرد معروف که بخشي از آن را احاله داده بودند تا از طريق بانک مسکن انجام شود و بدين ترتيب بانک مسکن را درگير کلاهبرداري بزرگ کرده بودند.
وزير راه و شهرسازي افزود: مديريت بانک در اين فضاي ناسالم بايد اقدام بزرگي انجام مي‌داد تا اولا به فساد خاتمه داده و ثانيا به سمت توسعه و تغيير جهت دهد و بتواند توسعه متوازن را در سطح گسترده فعال کند و اگر مديرعاملي بانک و هيئت مديره بانک درک درستي از شرايط پولي و بانک کشور نمي‌داشتند حتما بحران پولي و بانکي تعميق مي‌شد. سختي کار مديريت بانک مسکن در دولت يازدهم اين بود که حداقل مديريت سيستم پولي و بانکي در مبارزه با پول سمي‌بيشتر اداري و رويه‌اي بود که همين کار، ادامه راه را دشوار مي‌کرد. زيرا آمادگي لازم براي سم زدايي گسترده در نظام بانکي و پولي کشور فراهم نبود اما آقاي بت‌شکن به درستي از عهده اينکار دشوار برآمد. سختي ديگر کار مديرعامل سابق بانک مسکن اين است که بانک مسکن به جاي آنکه به سمت توسعه‌اي شدن برود به بانک تخصصي تبديل شد و ماهيت خود را در جاهايي از دست داد.
آخوندي يادآور شد: مختصاتي که براي بانک مسکن در دهه ۴۰ و ۵۰ شمسي تعريف شده بود بانک توسعه‌اي است اما در دهه ۸۰ و ۹۰ شاهد بوديم که اين بانک تبديل به بانک تخصصي شد و عملا وظيفه خود را براي تعادل بخشي به بازار و اقدام براي رويارويي با سيگنال‌هاي رونق و رکود از دست داد. تلاش داشتيم تا بانک مسکن را بانک توسعه‌اي کنيم و در اينکار آقاي بت‌شکن همراه بودند اما در عمل پشتيباني خاصي از اين اقدام موثر در نظام بانکي صورت نمي‌گرفت.
همچنين آخوندي تصريح کرد: با تلاش‌هاي مداوم موفق شديم در سال جاري در جلسه مجمع عمومي‌بانک مسکن که با حضور وزير اقتصاد برگزار شد رسما تغيير جهت‌گيري بانک مسکن به بانک توسعه‌اي را در صورت جلسه مجمع عمومي‌بانک مسکن درج کنيم که نتيجه چهار سال پايمردي و استقامت بود. براي آنکه بانک‌مسکن تبديل به بانک توسعه‌اي شود نيازمند دو ابزار بود که يکي از آنها افزايش سرمايه بانک بود و پيشنهادي که بنده در اين مورد ارايه کردم اين بود که خبطي که در بحث تامين اعتبار طرح مهر از طريق افزايش پايه پولي صورت گرفته و آثار منفي‌اش را گذاشته بايد به فرصت تبديل شود تا از اين پس بتوانيم آن را تبديل به ابزار مثبت کنيم.
وزير راه و شهرسازي ادامه داد: پيشنهادم در مهر سال ۹۲ اين بود که تمام رقم تامين اعتبار طرح مهر، تبديل به افزايش سرمايه بانک‌مسکن شود و آن خط اعتباري به عنوان بدهي دولت و بدهي بانک‌مسکن به بانک‌مرکزي در نظر گرفته شود. زيرا طرح آثار سوء خود را گذاشته بود و اگر دولت مي‌خواست اصل و سود را برگرداند هزينه‌اش بيشتر و چندين برابر افزايش سرمايه بانک مي‌شد.
افزايش سرمايه بانک مسکن به ۱۳ هزار ميلياردتومان 
آخوندي افزود: لذا پيشنهادم اين بود که از جهت اقتصاد کلان اين تبديل صورت نگيرد. هنوز هم معتقدم بايد راهکارهايي ارايه شود که متضمن منافع دولت باشد. بدين‌معنا اگر با طرح توسعه‌اي شدن بانک‌مسکن و افزايش سرمايه بانک موافقت مي‌شد در حال حاضر شاهد افزايش سرمايه بانک‌مسکن از ۳ هزار ميلياردتومان به ۴۸ هزار ميليارد تومان بوديم و بدين‌ترتيب بانک مسکن تبديل به بانک توسعه‌اي مي‌شد که مي‌توانست نقش موثري را در سيکل رونق و رکود در بخش مسکن ايفا کند. اگرچه چهار سال سپري شده است اما باز هم راهکارهاي اصلي براي آنکه بخش مسکن رونق واقعي بگيرد وجود دارد که بايد موردتوجه قرار گيرد.تلاش‌هايي را براي افزايش سرمايه بانک‌مسکن انجام داديم و خوشبختانه در بودجه کشور، افزايش سرمايه بانک را به ۱۳ هزار ميليارد تومان رسانديم که به تصويب رسيد و ۵ هزار ميليارد تومان از ۱۰ هزار ميليارد تومان بودجه تصويبي به ثبت رسيد.
بانک مسکن بايد ۱۰ هزار ميليارد دلار سرمايه داشته باشد
عضو کابينه دولت دوازدهم همچنين يادآور شد: انديشه ما اين بوده که افزايش سرمايه بانک مسکن را داشته باشيم و بتوانيم انباشت سرمايه ۳۵ درصدي بخش مسکن و ساختمان را فعال کنيم و اينکار را با افزايش سرمايه محقق کنيم. در حال حاضر سرمايه بانک مسکن ۸ هزار ميليارد تومان است که به مفهوم ۲ هزار ميليارد دلار سرمايه است که يقينا اين سرمايه براي بانک مسکن و همچنين مسکن، سرمايه اندکي است. اگر بخش مسکن بخواهد با سيکل رکود مبارزه کند نياز به بانک مسکني داريم که ۱۰ هزار ميليارد دلار سرمايه داشته باشد تا با اين سرمايه بتواند وارد بازار شود و آن را به رونق وادارد.
وزير راه و شهرسازي تصريح کرد: نياز به افزايش سرمايه مستمر در بانک مسکن داريم و بايد کل اعتبارات بخش مسکن مهر تبديل به افزايش يرمايه بخش مسکن شود. همچنين بانک مسکن براي ايجاد تحرک در بازار مسکن، نيازمند ابزارهاي جديد پولي و بانکي بود که انواع صندوق‌ها، اوراق رهني و ساير محصولاتي که بانک مسکن بايد عرضه مي‌کرد و خوشبختانه بانک مسکن در چهارسال گذشته بخشي از آنها را محقق کرد. در حال حاضر، بخشي از ابزارهاي جديد پولي و بانکي همچون شرکت‌هاي توسعه سرمايه‌گذاري مسکن، شرکت‌هاي توليد سرمايه بانک مسکن و ابزار مختلف اجرا شده‌اند.
وزير راه و شهرسازي خاطرنشان کرد: در حال حاضر، بزرگترين مشکل ما اين است که در وضع مقررات مالي بانک متاسفانه ضعف‌هايي وجود دارد و بايد مقررات ايجاد بانک توسعه تهيه و تدوين شود. به همين دليل نيز بانک توسعه‌اي چون ابزار سياستگذاري است بايد در حوزه وضع مقررات مالي ورود کند در حاليکه بانک تجاري وظيفه‌اش اين است که عمليات تجاري را به درستي انجام دهد.
آخوندي با تاکيد بر اين مطلب که چند سالي است تهيه، تدوين و تصويب نظام وضع مقررات مالي بانک توسعه‌اي را تعقيب مي‌کند، گفت: خوشبختانه اين موضوع با نماينده بانک مرکزي مطرح شده و به تاييد رسيده است و در حال پيگيري است. لذا تاکيد مي‌کنم که مديريت عامل جديد بانک مسکن تهيه و تدوين پيش نويس مقررات مالي بانک توسعه‌اي را در دستورکار قرار دهد. در حال حاضر، بيش از ۳۴۰ هزار سپرده گذاري در حساب صندوق پس انداز مسکن يکم انجام شده و مانده سپرده‌ها در آن حساب بالغ بر ۵۸ هزار ميليارد است که مي‌تواند در حوزه تجهيز منابع و اقتصاد خانوارها مورد استفاده قرار گيرد.
آخوندي مصوبات آخرين جلسه مجمع عمومي‌بانک مسکن را مصوبات تاثيرگذاري برشمرد و گفت: خواسته‌ام از مديرعامل جديد بانک مسکن اين است که تعداد شعب بانک مسکن را در سراسر کشور به ۲۰ درصد کاهش دهد زيرا نيازي به اين تعداد شعبه در کشور نيست. بانک‌مسکن در دولت دوازدهم اين يادگار را از خود براي آيندگان به جاي بگذارد که در فرآيند مدرن کردن بانک اقدامات موثري بردارد و تلاش کند تا بانک مسکن به يک بانک الکترونيکي تبديل شود.
 کاهش تعداد شعب بانک به معناي تعديل نيروي انساني نيست
وزير راه و شهرسازي با تاکيد بر اينکه کاهش تعداد شعب بانک به معناي تعديل نيروي انساني شاغل در بانک نيست، افزود: بانک مسکن در طي دوره‌اي ۱۰ ساله با افرادي که بازنشست خواهند شد کاهش ۲۰ درصدي شعب بانک را محقق کند. بانک مسکن به سياستگذاران اين آلارم را بدهد که براي کاهش هزينه‌هاي بانک اقدام موثري را در دستور کار دارد و آن را عملياتي و اجرايي کند تا حمايت سياستگذار را نيز براي پيشبرد اهدافش داشته باشد.
 بانک مسکن برنامه روشني براي حمايت از طرح بازافريني شهري ارايه دهد
وزير راه و شهرسازي در ادامه سخنان خود به موضوع بازآفريني شهري و اهميتي که اين موضوع براي وزارتخانه دارد و تلاش‌هايي که در اين رابطه در طي چهارسال دولت يازدهم انجام گرفت، اشاره کرد و گفت: در حال حاضر بازآفريني شهري، طرحي که توسط وزارت راه و شهرسازي دنبال مي‌شد به موضوع يک کشور تبديل شده است و رئيس جمهوري و رئيس مجلس نيز در دولت دوازدهم بر آن تاکيد دارند. به همين دليل بانک مسکن بايد اولين کاري را که در دستور کار خود قرار مي‌دهد پشتيباني از بازآفريني شهري باشد و براي آن اقداماتي را در دستور کار قرار دهد. اميدوارم بانک مسکن برنامه روشني براي حمايت از طرح بازافريني شهري ارايه دهد.

مدير فروش شرکت هواپيماسازي ايرباس برآورد کرده است که تحويل هواپيماهاي ايرباسي که در قراردادهاي پسابرجامي‌با ايران منعقد شده بود، ممکن است با تاخير انجام شود.
به گزارش روزنامه تجارت به نقل از ايسنا، دونالد ترامپ رئيس جمهوري آمريکا در حالي چند روز پيش تداوم تعليق تحريم‌هاي ايران را تمديد کرد که برخي از شايعات و گمانه‌زني‌ها حاکي از آن است که شايد ترامپ قصد داشته باشد در صورت باقي ماندن شرايط کنوني در برجام، از تمديد دوباره آن خودداري کند که اين امر مي‌تواند قراردادهاي خريد هواپيما از سوي ايرلاين‌هاي ايراني را به مخاطره اندازد.
ترامپ که همواره توافق نامه هسته‌اي ايران را براي آمريکا مايه تاسف مي‌دانست، حالا سنگ اندازي‌هايش ممکن است در زمين قراردادهاي خريد هواپيما ميان ايرلاين‌هاي ايراني و ايرباس افتاده و در نتيجه خروج آمريکا از اين توافق نامه جهاني مي‌تواند شک و شبهه‌هايي را براي تحويل و ورود اين هواپيماهاي جديد به ايران ايجاد کند.
پس از توافق نامه برجام، ايرباس و بوئينگ به عنوان غول‌هاي هواپيماسازي جهان با فروش و تحويل ۱۸۰ فروند هواپيماي جديد به ايران اير موافقت کرده بودند اما اين امر مستلزم ماندن ايالات متحده آمريکا در توافق برجام است چراکه تمامي‌قطعات موجود و بکار رفته در هواپيماها ساخت اين کشور هستند و از آن سو نيز بانک‌هاي اروپايي تحت تاثير فشارهاي آمريکا در صورت لغو يا خروج اين کشور از توافق نامه هسته‌اي برجام، قادر نخواهند بود با ايران مبادلات تجاري انجام داده يا با مشکلات متعددي مواجه مي‌شوند.
با اين حال طبق گزارش رويترز، جان ليهاي مدير ارشد فروش شرکت هواپيماسازي ايرباس، ضمن اشاره به قرارداد تحويل ۱۰۰ فروند هواپيماي ايرباس به ايران اير، در اين خصوص اظهار کرد: " من فکر مي‌کنم تحويل اين تعداد هواپيما در قراردادهاي صورت گرفته انجام خواهد شد اما نه لزوما طبق همان زمان مقرر بلکه با تاخير تحويل ايرلاين‌هاي ايراني داده خواهد شد".
وي در ادامه افزود: "ما بايد دقت ويژه‌اي به فاينانس اين قرارداد هم داشته باشيم که مشکلي براي طرفين قرارداد پيش نيايد و ايران هم موظف خواهد بود پرداخت‌هاي پيش سفارش مقرر شده در قرارداد را بپردازد." تاکنون سه فروند هواپيماي ساخت ايرباس و تعدادي هواپيماي ATR تحويل ايران اير داده شده است.
از نگاهي ديگر، فروش هواپيما به ايران مي‌تواند برگ برنده‌اي براي ايرباس به شمار بيايد چراکه اين غول هواپيماسازي در رقابت تنگاتنگي با رقيب آمريکايي خود، بوئينگ، اين شرکت را قادر مي‌سازد تا گوي سبقت را از بوئينگ بربايد. همانطور که در سال‌هاي ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ تعداد قراردادهاي تجاري اين شرکت اروپايي از رقيب آمريکايي اش پيشي گرفت.
جان ليهاي که در اواخر اين ماه بازنشسته مي‌شود، همچنين خاطر نشان کرد تا زماني که ايران پرداخت‌هاي پيش سفارش خود را تکميل نکند، ايرباس در ساخت و توليد هواپيما براي ايران محتاطانه عمل خواهد کرد. به نقل از منابع آگاه، بوئينگ نيز سياست و عملکرد مشابهي را در پيش گرفته است و تا زمان پرداخت پيش سفارش از سوي ايران کاري از پيش نخواهد برد. وي ادامه داد:" هر ايرلاين در هر کشوري که باشد موظف است پيش از آغاز توليد هواپيما، پرداخت‌هاي پيش سفارش را بپردازد تا عملا توليد هواپيما آغاز شود. من پيش بيني مي‌کنم که تحويل اين هواپيماها تنها با اندکي تاخير از مدت زمان مقرر آن در قرارداد، انجام خواهد گرفت ". شرکت هواپيماسازي ايرباس از اظهار نظر درباره آخرين سخنان ترامپ درباره ايران خودداري و در ادامه تاکيد کرده است که همواره قصد دارد به همکاري با شرکت هواپيمايي ايران اير و ساير مقامات مربوطه ايراني ادامه داده و به قرارداد خود با ايران که پس از توافق نامه هسته‌اي برجام صورت گرفت، پايبند خواهد ماند. شرکت بوئينگ نيز که تاکنون قرارداد فروش ۸۰ فروند هواپيما به ايران اير را به امضا رسانيده و قرار است ۳۰ فروند ديگر نيز به يک ايرلاين ديگر، شرکت هواپيمايي آسمان، به فروش برساند، اعلام کرده که موظف است از قوانين کشورش، ايالات متحده آمريکا، تبعيت کند. اما تاکنون هيچ کدام از اين قراردادها را در فهرست سفارش‌هاي تکميلي خود نگنجانده است. يکي از سخنگويان اين شرکت عنوان کرد:" ما از اظهارات دولت آمريکا در خصوص ايران آگاه و مطلع بوده و هم اکنون درحال بررسي هرگونه تاثيري که اين اظهارات بر روابط و قراردادهاي ما با شرکت‌هاي ايراني مي‌تواند داشته باشد، هستيم".

مديرکل بازرگاني بين الملل راه آهن جمهوري اسلامي‌ايران گفت: در حال حاضر راه آهن ايران 11 هزار کيلومتر خط دارد و به واسطه رشدهايي که در سال‌هاي متوالي داشته در سال جاري عملکرد راه آهن کشور به 45 ميليون تن مي‌رسد.
به گزارش روزنامه تجارت به نقل از ايسنا، غلامرضا نجفي اظهار کرد: بالغ بر 18 هزار ميليارد دلار حجم تجارتي که در دنيا اتفاق مي‌افتد که از اين ميان حدود 17 هزار تن پتانسيل عبور حجم تجارتي از طريق ايران وجود دارد. وي افزود: در حال حاضر راه آهن ايران 11 هزار کيلومتر خط دارد و به واسطه رشدهايي که در سال‌هاي متوالي داشته در سال جاري عملکرد راه آهن کشور به 45 ميليون تن مي‌رسد و در نظر داريم با توجه به منابع و پشتوانه‌هاي موجود؛ سهم حمل و نقل ريلي از 12 درصد به 30 درصد افزايش پيدا کند. مديرکل بازرگاني بين الملل راه آهن جمهوري اسلامي‌ايران با بيان اينکه در حال حاضر 1500 کيلومتر خطوط ريلي در دستور کار قرار دارد، گفت: ايجاد اشتغال، افزايش امنيت، همبستگي و صلح ميان کشورها و ارتقاء صادرات از مزايا و منافع ترانزيت ريلي است. نجفي خاطرنشان کرد: در حال حاضر واگن‌هاي ايراني نمي‌توانند به کشورهاي مقاصد تجاري بروند و معمولا واگن‌هايي که از کشورهاي(سي آي اس) به صورت ترانزيت به ايران مي‌آيند و بار خود را تخليه مي‌کنند در بازگشت فرصتي براي صادرات را فراهم مي‌کنند که واگن‌ها خالي برنگردند.

سرپرست معاونت استاندارد پرواز سازمان هواپيمايي کشوري با اشاره به فعاليت ۲۰۰ فروند هواپيماي فوق سبک در کشور گفت: مهمترين اقدام اين معاونت، صدور گواهينامه بهره برداري هواپيماي مسافري است. به گزارش روزنامه تجارت به نقل از وزارت راه و شهرسازي، مجيد حسن‌لو گفت: معاونت استاندارد پرواز داراي سه دفتر «صلاحيت پرواز»، «عمليات پرواز» و «گواهينامه‌هاي پرسنل هوانوردي» است که هرکدام در اين راستا وظايفي را برعهده دارند. دفتر صلاحيت پرواز موظف به بررسي عملکرد دفاتر طراحي وسايل پرنده و صدور گواهينامه‌هايي نظير نوع وسيله پرنده، قابليت پرواز و ... است. دفتر امتحانات، گواهينامه‌ها و امور پزشکي سازمان نيز موظف به تأييد و معرفي مراکز پزشکي مربوطه جهت معاينه و صدور گواهينامه لازم براي پرسنل هوانوردي از جمله گروه پروازي و مراقبت پروازي است. وي درباره فعاليت‌هاي دفتر عمليات پرواز بيان کرد: اين دفتر که وظيفه صدور مهم‌ترين گواهينامه پروازي يعني گواهينامه بهره‌برداري هواپيمايي مسافري، پروازهاي بازرگاني و پروازهاي خاص نظير نقشه‌برداري، لرزه‌نگاري و خاموش کردن اتش را صادر مي‌کند، به دليل اهميت وظيفه محول شده، مجبور به رعايت قوانين بسيار سختگيرانه‌اي از سوي دولت است. دفتر عمليات پرواز همچنين موظف به کنترل هواپيماهاي پروازهاي داخلي و خارجي به صورت رندوم در فرودگاه خواهد بود.