برنامه آمريکا براي استفاده از تسليحات هسته‌اي جديد 
پنتاگون قصد دارد تا دو سلاح هسته‌اي مستقر در زير دريا را توليد کند . به گزارش وال استريت ژورنال، گفته شده اين برنامه در پاسخ به قابليت نظامي‌روسيه و چين است. وزارت دفاع آمريکا قصد دارد تا استراتژي هسته‌اي خود را تغيير دهد.يکي ديگر از طرح‌هاي پنتاگون توليد کلاهک هسته‌اي بر موشک کروز است . اين طرح همچنين براي مقابله با خطر حملات کره شمالي بوده است. طرح افزايش تسليحات هسته‌اي به کاخ سفيد ارائه شد و اخيرا در پيش‌نويس راهکار جديد دولت در عرصه هسته‌اي اعلام شد. آمريکا با اين استراتژي سعي دارد تا رقباي اصلي خود از جمله روسيه و چين را تحت تاثير قرار دهد و براي مقابله با توان روزافزون آنها حاضر است تا روي سيستم‌هاي تسليحاتي جديد، از جمله کلاهک‌هاي هسته‌اي کم قدرت براي سامانه‌هاي موشکي دريايي «Trident D5» و همچنين موشک‌هاي دريايي Tomahawk داراي مهمات هسته‌اي، سرمايه گذاري کند.

روبرو شدن ماکرون با اولويت‌هاي فرانسويان 
براساس يک نظرسنجي صورت گرفته از شهروندان فرانسه درباره اولويت‌هايشان پرسش شده که مسائلي چون امنيت، مهاجرت و اشتغال از ميان آنهاست. به گزارش فيگارو، مبارزه با مهاجران غيرقانوني يکي از خواسته‌هاي اصلي فرانسوي‌ها از امانوئل ماکرون است. براساس نظرسنجي‌ها اولويتي شهروندان فرانسوي 43 درصد مبارزه با تروريسم، 40 درصد مهاجرت، 51 درصد اشتغال، 43 درصد کاهش هزينه‌هاي عمومي‌و 37 درصد خواستار تغيير سياستگذاريها رئيس جمهور است.بسياري از مردم فرانسويه انتظار دارند اولويت‌هايشان توسط رئيس جمهور رسيدگي شود. 
تمامي‌اين موارد نشانگر نارضايتي از عملکرد ماکرون از زمان پيروزي در رياست جمهوري تاکنون است. وعده‌هاي ماکرون از جمله کاهش ماليات تاکنون اجرا نشده است و طرح اصلاحات اقتصادي وي نيز باعث نگراني بسياري شده است.

شرکت ترکيه در نشست ناتو
 رئيس ستاد مشترک ارتش ترکيه براي حضور در نشست دفاعي روساي ارتش کشورهاي ناتو وارد بروکسل شد.به گزارش روزنامه حريت، ژنرال خلوصي آکار، رئيس ستاد مشترک ارتش ترکيه در حالي براي شرکت در نشست ناتو به بروکسل رفت که تنش‌ها ميان ترکيه و آمريکا به دليل تصميم اين کشور براي حمايت از استقرار نيروهاي امنيتي مرزي در سوريه به رهبري يگان‌هاي مدافع خلق افزايش يافته است.قرار است خلوصي آکار در حاشيه اين نشست ديداري دو جانبه‌ با جوزف دانفورد، همتاي آمريکايي خود داشته باشد.انتظار مي‌رود اين ژنرال ترکيه‌اي با همتاي آمريکايي‌اش درباره همکاري آمريکا با يگان‌هاي مدافع خلق کرد سوريه هشدار دهد.به تازگي ائتلاف بين‌المللي تحت امر آمريکا از تصميم خود براي تشکيل يک نيروي نظامي‌جديد در مرز سوريه با عراق و ترکيه خبر داده که ۳۰ هزار تن نيرو خواهد داشت و در مرزهاي سوريه در شمال و شرق سوريه مستقر خواهند شد. با توجه به شرايط سوريه و ديدگاه‌هاي آمريکا، نيروهاي کرد موسوم به "يگان‌هاي مدافع خلق" ستون فقرات اين تشکل نظامي‌جديد خواهند بود. آنکارا اين نيروها را وابسته به پ.ک.ک مي‌داند و به شدت مخالف تشکيل آن است.پنتاگون درباره حمايتش از يگان‌هاي مدافع خلق کرد به عنوان پيکره اصلي نيروهاي سوريه دموکراتيک گفت: آنها شريک ما هستند.

نشستي تازه براي حل بحران سوريه
 وزراي خارجه پنج کشور غربي و منطقه‌اي سه‌شنبه آتي براي بررسي اصول حل سياسي بحران سوريه در پاريس گردهم مي‌آيند. به گزارش روزنامه الشرق الاوسط، وزراي خارجه اين پنج کشور در پاريس گردهم مي‌آيند تا سندي را تصويب کنند که معاونان و جانشينان اين وزرا جمعه گذشته در واشنگتن تهيه کرده بودند و شامل اصول حل سياسي بحران سوريه است.براين اساس رکس تيلرسون، وزير خارجه آمريکا با سرگئي لاوروف، وزير خارجه روسيه مذاکره خواهد کرد به اين اميد که گشايشي در مذاکرات صلح سوريه که استفان دي‌ميستورا، فرستاده سازمان ملل به سوريه قصد دارد آن را ۲۶ ژانويه در وين برگزار کند، حاصل شود.به گفته يک مسئول غربي، اين سند شامل اصول راهکار حل سياسي بحران سوريه و اصلاح قانون اساسي براي برگزاري انتخابات پارلماني و رياست‌جمهوري تحت نظارت سازمان ملل و حمايت از مذاکرات با استناد به قطعنامه ۲۲۵۴ و اصلاح دستگاه‌هاي امنيتي و بهبود عملکرد آن براساس معيارهاي حقوق بشر و تأکيد بر وحدت و تماميت ارضي سوريه است. به گفته منابع آگاه، دي‌ميستورا دور بعدي مذاکرات ژنو را به دلايل لجستيکي ۲۶ ژانويه در وين برگزار مي‌کند تا دور آتي سنجشي براي قدرت مسکو در اعمال نفوذش بر دمشق در راستاي پيشرفت در مذاکرات باشد.

سايه اختلاف احزاب کرد عراق
  سايه شکست همه‌پرسي بر نوع مشارکت احزاب کرد عراقي در انتخابات پارلماني اين کشور به شدت سنگيني مي‌کند. با نزديک شدن به موعد انتخابات پارلماني عراق، بيش از هر چيزي مشخص شد که بعد از همه‌پرسي اختلاف‌ها ميان جريان‌هاي کرد عميق‌تر شده و شدت بيشتري به خود گرفته است.روز دوشنبه حزب دموکرات کردستان عراق به رهبري مسعود بارزاني اعلام کرد که انتخابات را در مناطقي چون کرکوک و يا مناطق مورد منازعه بين اربيل و بغداد بايکوت کرده و از مردم نيز خواست به پاي صندوق‌هاي راي نروند. اختلافات براي حزب اتحاديه ميهني کردستان عراق بسيار بدتر از ساير احزاب است چون اين حزب که قبل از اين بيشترين کرسي‌هاي پارلماني عراق از استان کرکوک را داشت، هم اکنون متهم اتفاقات بعد از 16 اکتبر است که طي آن ارتش فدرال عراق کرکوک و ديگر مناطق مورد مناقشه را به کنترل خود درآورد. در نقطه مقابل اتحاديه ميهني کردستان عراق اکنون که براساس سخنان ملابختيار، دبير دفتر سياسي اين حزب در بدترين شرايط براي برگزاري انتخابات است بعد از جدايي احزاب کرد عراقي و عدم امکان تشکيل ائتلافي کردستاني حالا بايد به تنهايي باري را بر دوش بکشد که بر شانه‌هاي اين حزب سنگيني مي‌کند. 

تاکيد پکن بر ادامه تنش‌زدايي در شبه جزيره کره
رسانه دولتي چين گزارش داد، رهبر پکن ديروز در جريان تماس تلفني با رئيس‌جمهوري آمريکا گفت کاهش تنش‌ها که به سختي در شبه جزيره کره به دست آمده بايد ادامه يابد.به گزارش خبرگزاري رويترز،‌ براساس گزارش سي‌سي‌تي‌وي، شي جينپينگ، رئيس‌جمهوري چين گفته است اتحاد در اين مساله شديدا اهميت دارد.مقام‌هاي ارشدي از ۲۰ کشور دیروز در ونکوور کانادا گردهم مي‌آيند تا درباره محدود کردن جاه‌طلبي هسته‌اي کره‌شمالي بحث و رايزني کرده و فشار ديپلماتيک و فشار اقتصادي عليه پيونگ‌يانگ را تشديد کنند تا اين کشور مجبور شود برنامه‌هاي اتمي‌و موشکي خود را متوقف کند.اين نشست بدون حضور چين که عاملي کليدي در حل مساله کره شمالي است برگزار مي‌شود. روسيه نيز در اين نشست حضور ندارد.

طرح جديد عباس براي بازگرداندن پرونده فلسطين به شوراي امنيت
وزير خارجه فلسطين از طرحي جديد براي تحرک در مرحله آتي خبر داد که شامل بازگرداندن مجدد پرونده فلسطين به شوراي امنيت و مجمع عمومي‌سازمان ملل است.به گزارش ايسنا، به نقل از راديوي رسمي‌"صداي فلسطين"، رياض المالکي، وزير خارجه فلسطين گفت که طرح جديد شامل درخواست عضويت کامل فلسطين در سازمان ملل و رفتن به دادگاه کيفري بين‌المللي و نيز ديوان بين‌المللي دادگستري جهت دريافت راي مشورتي براي واکنش به تصميم اخير دونالد ترامپ، رئيس جمهوري آمريکا درباره قدس است.المالکي خاطرنشان کرد که وزارت خارجه‌ و سفارت‌خانه‌ها در انتظار نتيجه نشست شوراي مرکزي فلسطين براي ايجاد راهکارهايي جهت اجراي طرح مذکور در سطوح بين‌المللي هستند و اين سازمان‌ها همچنين پس از بازگشت محمود عباس، رئيس تشکيلات خودگردان فلسطين منتظر دستيابي به دستورالعمل‌ها درخصوص ماهيت اين تحرک هستند.وي تصريح کرد: محمود عباس در ۲۲ ژانويه با وزراي خارجه اتحاديه اروپا در برکسل درخصوص روند صلح که منجر به تشکيل کشور مستقل فلسطين و تضمين حق و حقوق ملت فلسطيني شود، به بحث و تبادل نظر خواهد پرداخت. 

درخواست کمک ۴۳۰ ميليون دلاري براي نيازمندان افغانستان
دولت افغانستان و سازمان ملل خواستار کمک ۴۳۰ ميليون دلاري براي رسيدگي به وضعيت بيش از هشت ميليون اتباع اين کشور شده‌اند.عبدا... عبدا...، رئيس اجرايي حکومت وحدت ملي افغانستان در نشستي که به همين منظور امروز در کابل برگزار شده بود، گفت که تنها در سال گذشته ۴۰۰ هزار نفر در افغانستان بي‌جا شده و ۷۰۰ هزار تن ديگر از کشورهاي خارجي به افغانستان برگشته‌اند.به گفته وي، جنگ، ناامني، بيکاري و فقر وضعيت بشري خاص را در اين کشور به‌وجود آورده است.او مي‌گويد سال گذشته از مجموع ۴۱۰ ميليون دلار کمک تعهد شده، مبلغ ۳۱۷ ميليون دلار آن به مصرف رسيده که از بسياري آسيب‌ها جلوگيري کرده و "بدون آن شايد جان هزاران انسان در اين کشور به خطر جدي مواجه مي‌گرديد." سازمان‌هاي امدادرسان اعلام کردند که در سال ۲۰۱۸ ميلادي حدود ۸.۷ ميليون نفر در افغانستان به کمک فوري نياز دارند.

نگراني مسلمانان اتريش از طرح‌هاي اسلام‌هراسانه دولت ائتلافي
برنامه جديد دولت ائتلافي اتريش ترس و نگراني مسلمانان اين کشور را به همراه داشته است به گزارش يورونيوز، در طرح و برنامه‌هاي دولت ائتلافي جديد اتريش بيشتر از 21 بار نام اسلام آمده است که اغلب در پروژه‌هاي امنيتي است. برنامه‌هاي دولت ائتلافي اتريش که مجموعه‌اي از محافظه کاران و راستهاي افراطي اين کشور را دربر مي‌گيرد و شعار آن «همه با هم براي اتريش ما» عنوان مي‌شود روي عباراتي چون اسلام سياسي و افراطي گري اسلامي‌متمرکز شده است. اين در حالي است که اتريش برخلاف فرانسه و يا انگليس در زمره کشورهاي اروپايي است که در دو سال اخير شاهد عمليات تروريستي اعضاي گروه داعش نبوده است. اما از سوي ديگر در اين کشور شاهد افزايش چشم گير تعداد حملات راستگرايان تندرو به مهاجران بوده ايم. اما در برنامه‌هاي امنيتي دولت صدراعظم جديد اين کشور، سباستين کورتز جوان طرحي براي مقابله با اين نوع حملات درنظر گرفته نشده است. تنها در سال 2015 نيروهاي امنيتي اتريش نزديک به 1700 مورد آزار و اذيت و حملات به سوي مسلمانان و مهاجران از سوي راستگرايان افراطي را در اين کشور ثبت کرده اند. 


تحريريه فايننشال تايمز
باتوجه به افزايش نرخ بهره بانکي در سال 2017 توسط بانک مرکزي آمريکا فشار براي کاهش توليد نفت و افزايش قيمت‌ها درکنار تهديد‌هاي دونالد ترامپ براي راه انداختن يک جنگ تجاري باعث شد تا بازارهاي نوظهور به طور گسترده سال خوبي داشته باشند رشد در بازارهاي نوظهور بسيار باثبات بود و نرخ تورم بيشتر از گذشته تحت کنترل قرارداشت و حتي در برخي کشورها کاهش داشت.  بازار کالا در اين کشورها نيز با رشد همراه بود. انتظار مي‌رود چشم انداز سال 2018 براي اين بازارها نيز خوب باشد درجهاني که سهام‌هاي اين بازارها با ريسک روبرو هستند.مقامات مالي بازارهاي نوظهور به طور مثال در يک چرخه هماهنگ شده نيستند. برخي از بانک‌هاي مرکزي در آمريکاي مرکزي با فشار تورم ، نرخ بهره‌ها را کاهش دادند و ديگران در مرکز و شرق اروپا و شرق آسيا سختگيري مالي را افزايش دادند. رشد کند ارزش دلار باعث شد تا اقتصادهاي نوظهوري که وام‌هاي خود را به دلار دريافت کرده بودند با کسري بودجه کمتري روبرو شوند. ديگر مانند گذشته کشورهاي اقتصاد‌هاي نوظهور چون هند، آفريقاي جنوبي ،برزيل، ترکيه و اندونزي به عنوان وابستگان به کمک‌هاي مالي خارجي شناخته نمي‌شوند.اکنون بازارهاي نوظهور به دليل رويکرد کشورهاي ثروتمند و سياستگذاريهاي مالي آنها رشد کردند اما نبايد رشد درآمد طبقه متوسط در اين اقتصادها را ناديده گرفت که به باعث شده ساختن راه خود را در دست بگيرند. 
ترجمه: فاطمه مهتدي


دستکاري در آمار توليد ناخالص داخلي چين با هدف پنهان کردن کاهش سرعت رشد
گروه بين الملل – فاطمه مهتدي: پذيرش انتشار اطلاعات نادرست درباره توليد ناخالص داخلي نشانگر آن است که بهبود اقتصادي چين آنطور که انتظار مي‌رفت نبوده است و اين اقدام تلاشي براي پنهان کردن کندي رشد اقتصادي بوده است.اگرچه اقتصاد چين درسال گذشته با رشد کم روبرو شده و پيش بيني‌ها حاکي از رشد بيشتر در سال 2018 است اما آمار نادرست گذشته نشانگر تلاش براي پنهان کردن کندي سرعت رشد اقتصادي بوده است. 
به گزارش فايننشال تايمز، به گفته مديران مصرف سوخت کربن در چين درحال افزايش است و رشد قوي در مصرف زغال سنگ ديده مي‌شود و خودروهاي لوکس روبه افزايش هستند. اما اطلاعات اقتصادي چين که روز پنجشنبه اعلام خواهند شد احتمالا چيزي درباره بهبودي اقتصادي را نشان نخواهد داد. لي کيکيانگ هفته گذشته در اجلاسي در کامبوج اعلام کرد رشد توليد ناخالص داخلي چين در سال گذشته ميلادي 6.9 درصد بوده است و اين موقعيت بهتر از انتظارات بوده است. آمار تخميني اين مقام بيشتر از انتظار 6.7 درصد رشدي بود که درسال 2016 پيش بيني شده بود ولي باعث بهبودي اقتصادي شد.
 اين اطلاعات باعث شد تا شرکت‌هاي بزرگ با رشد معاملات روبرو شوند، واردات کالا به رکوردي تازه برسد و قيمت توليد کنندگان به ثبات گذشته رسيد که نشانگر سلامت صنعت بود. پس چرا اخبار توليد ناخالص داخلي چين خوب نيست؟ مسئولين آمار چين به طور دائمي‌اطلاعات محلي را کاهش مي‌دهند تا عادت مقامات محلي در افزايش ارقام را درست کنند. اين پنهان کردن نرم نوسان‌ها در چرخه‌هاي اقتصادي چين و کاهش دادن سود آمارها در وهله اول است.به گفته يک اقتصاددان اطلاعات براي سال 2017 بسيار کيفيت بهتري نسبت به نرخ رشد توليد داخلي داشتند که مقامات دولتي ارائه کردند اطلاعاتي که براي سرمايه گذاران نيز ارزشمند است. عامل اصلي پنهان کردن بهبود ، کندي رشد بين سالهاي 2012 تا 2016 است. سه منطقه چين پذيرفتند که آمار رشد درسال 2016 دروغين بوده است اما تحليلگر فايننشال تايمز معتقد است تاثير آن بيشتر از يک سال بوده است.
 اين امر به اين دليل مهم است که چين در راه تبديل شدن به بزرگترين اقتصاد جهان است. اگر در اطلاعات دستکاري شده باشد پاسخ‌هاي دولت، شرکت‌ها و موسسات چيني در جهان نيز تحت تاثير قرار گرفت. به طور مثال مذاکرات تغييرات آب و هوايي باعث شد تا جهان نسبت به گزارش توليد ناخالص داخلي چين اميدوار شود. درسال 2017 شاخص‌هاي ديگر نشان داد که اقتصاد واقعي چين بهبود يافته و مصرف سوخت بار ديگر افزايش يافت.براي سياستگذاران و ناظران جهاني تفاوت بزرگي در پذيرش کاهش مصرف سوخت به دليل سياست گذاريهاي بهتر وجود دارد.
سال گذشته ناظر چيني مبارزه با فساد اعلام کرد که مشکلاتي در اطلاعات آماري منطقه جيلين وجود دارد که به مشکلات استان شمال شرقي چين افزود.يکي ديگر از اشتباهات در اطلاعات شانشي يکي از ايالت‌هاي وابسته به زغالسنگ بود که نرخ توليد ناخالص داخلي اش به طور قابل توجهي رشد داشت و اين درزمان کاهش قيمت کالاها بود.ايالت مغولستان مرکزي نيز اين ماه اعلام کرد اطلاعات آماري براي افزايش ارزش صنايع درسال 2016 دستکاري شده بوده است. اين دستکاريهاي نشانگر آن است که مقياس بهبودي رشد اقتصادي قابل توجه نبوده است. 
بزرگ‌ترين خطرات پيش روي اقتصاد چين در سال ۲۰۱۸
افزايش نرخ بهره و کاهش نرخ ماليات در آمريکا و تنش‌هاي تجاري، چشم انداز اقتصادي چين را تيره و تار کرده است. کاهش در ساخت و سازها بزرگ‌ترين مشکل موجود است. به گزارش بلومبرگ، اقتصاد چين سال ۲۰۱۸ را در حالي آغاز مي‌کند که بدهي داخلي، فقر و آلودگي سه مساله‌اي هستند که خطراتي حتي بيشتر از نرخ بهره‌هاي بالاتر و خطرات جنگ تجاري از جانب آمريکا براي اين کشور به شمار مي‌روند.در حالي که کشور سال جديد را به دليل رشد در سراسر سال ۲۰۱۷ که اولين شتاب اقتصادي از سال ۲۰۱۰ ميلادي به شمار مي‌رود، از موضع قدرت آغاز مي‌کند، به نظر مي‌رسد که روند توسعه در سال ۲۰۱۸ آهسته تر شود.
در نتيجه، دولت شي جين پينگ- رئيس جمهور چين- در حال نشان دادن برافروختگي خود از عملکرد اقتصادي ضعيف تر است اگر اين پيشرفت با ريسک زياد و شکنندگي مالي زياد به دست آيد.
اين امواج هنوز تشکيل نشده و در واقع فعاليت اقتصادي رو به افزايش است. شاخص رسمي‌مديران خريد توليدات، در ماه دسامبر برابر ۵۱.۶ واحد بود که بيانگر بهبود اوضاع است. بنابر يک شاخص زيرمجموعه، سفارشات صادراتي توليد جديد به بيشترين مقدار شش ماه اخير رسيده است.
شاخص مديران خريد توليد "ساي شين" که بيشتر بازتاب دهنده وضعيت شرکت‌هاي کوچک تر است نيز نشان گر يک تحرک قوي است و در ماه دسامبر با پشت سر گذاشتن تمامي‌تخمين‌ها به ۵۱.۵ واحد رسيد.کارشناسان پيش بيني مي‌کنند رشد اقتصادي چين به ۶.۵ درصد کاهش يابد که کمترين ميزان از دهه ۱۹۹۰ است. حزب کمونيست چين اخيرا ريسک مالي را يک چالش اساسي طي سه سال آينده خوانده است و مجددا وعده داده است آن را کنترل و از وقوع آن جلوگيري کند. 
در حالي که سيستم مالي، بيشتر به روي شرکت‌هاي خارجي گشوده مي‌شود، نسبت بدهي به توليد ناخالص داخلي که در حال رسيدن به ۳۲۰ درصد تا سال ۲۰۲۲ است، مهم‌ترين خطر موجود است. سخت تر شدن قوانين مالي و محيط زيستي به منظور کمک به تحت کنترل درآوردن بدهي‌ها، ممکن است باعث ايجاد لرزشي در سال ۲۰۱۸ شود که ساخت و ساز مسکن و زيرساخت‌ها را آهسته تر کند.
 اگر بانک مرکزي آمريکا نرخ بهره را بيش از حد انتظار بازارها افزايش دهد و کاهش ماليات‌ها باعث افزايش نرخ رشد از ميزان ۳.۲ درصد کنوني در آمريکا شود، به دلار براي دومين بار نفسي دميده خواهد شد که يوآن و خروجي سرمايه را مجددا تحت فشار قرار خواهد داد. احتمال افزايش تنش‌ها بين کره شمالي و آمريکا به يک تقابل بزرگ تر مي‌تواند عواقب عميق و بسيار گسترده‌اي نه تنها براي اقتصاد چين، و کل منطقه آسيا-اقيانوسيه داشته باشد.
پيش بيني رشد اقتصادي براي چين
پيش‎بيني بانک جهاني از رشد اقتصاد چين در سال جاري 6.4 درصد است که نسبت به پيش‌بيني ماه ژوئن سال گذشته 0.1 درصد بالا رفته است؛ سال آينده نيز رشد اقتصاد چين 6.3 درصد خواهد بود.
چن فون‌اينگ، محقق پژوهشگاه اقتصاد جهان مؤسسه روابط بين‌‌‌المللي معاصر چين درباره‎ي گزارش بانک جهاني گفت که احياي گسترده اقتصاد جهان بر موارد مختلف اقتصاد چين در زمينه‎هايي مانند تجارت‎، سرمايه‌گذاري و همکاري اقتصادي بين‎المللي به‎طور همه‎جانبه تاثير خواهد گذاشت. انتظار مي‌رود در سال 2018 ميزان رشد باثبات اقتصادي چين ادامه يافته و ميزان اشتغال به کار، قيمت کالاها و کارآيي اقتصادي همچنان حفظ شود. براساس گزارش اخير بانک جهاني مناطق شرق آسيا و اقيانوس آرام، يک سوم از سهم سرعت رشد اقتصاد جهان در سال 2017 به خود اختصاص داده‎اند که بيشترين ميزان آن متعلق به چين است.