حمل ونقل عمومي‌،گره کورمديريت شهري
تهران پايتختي با جمعيتي بالغ بر 13 ميليون نفر است، اين آمار بر حسب نتيجه سرشماري نفوس و مسکن در سال 95 است، بيش از دو سوم اين تعداد در شهر تهران تمرکز دارند که با مشکلات جدي و عديده‌اي در سيستم حمل ونقل خود مواجه هستند. متاسفانه طي 10 ساله اخير با افزايش مالکيت خودرو و افزايش رفاه نسبي، نرخ سفرهاي درون شهري فراتر رفته است اما مردم همچنان با معضلاتي چون ترافيک و آلودگي هوا که 80 درصد آن به دليل آلاينده‌هاي وسايل متحرک است، دست و پنجه نرم مي‌کنند.بر اين اساس مديران شهري از سال‌هاي دور بر استفاده از وسايل حمل و نقل عمومي‌به ويژه وسايل حمل و نقل عمومي‌پاک تاکيد داشتند اما روند توسعه اين وسايل با فراز و فرودهاي بسيار مواجه بود به نوعي که اين وسايل اعم از اتوبوس، مترو و غيره هنوز نتوانستند به ميزان تراکم جمعيت و نياز مردم توسعه پيدا کنند.سابقه بحث و گفتگو درباره احداث قطار شهري در تهران به 110 سال قبل باز مي‌گردد. زماني که تاسيس ترامواي شهري از جمله نکات پيش بيني شده در امتياز نامه‌اي بود که در عهد ناصرالدين شاه با بارون ژوليوس دو رويتر روي کاغذ آمد. طي همين سال‌ها يک خط آهن روزميني که به «واگن اسبي» معروف شد، بين دروازه شهر ري (حضرت عبدالعظيم) و ميدان باغ شاه احداث گرديد. خدمات اتوبوسراني در تهران نيز از زمان سرويس واگن اسبي دوران قاجار و سرويس اتوبوسراني موسوم به «خط کمربندي» در دهه ۳۰ در تهران داير شد.نخستين برنامه‌ريزي‌ها براي بنيان‌گذاري مترو (قطار زيرزميني) به ۱۳۵۰ بازمي‌گردد. اتوبوسراني نيز در کنار توسعه مترو، توسعه يافته به نوعي که هم اکنون روزانه ۱۵ ميليون سفر و به عبارتي ۱۹ ميليون جابه‌جايي در شهر تهران صورت مي‌گيرد که با فعاليت ۶۰۵۰ دستگاه اتوبوس روزانه تنها ۳۸۷۰۰۰۰ جابه‌جايي و يا ۲۵۸۰۰۰۰ سفر با اين وسيله نقليه عمومي‌صورت مي‌گيرد و در واقع سهم اتوبوسراني از حمل‌ونقل همگاني شهر تهران تنها ۱۷ درصد است. اين درحاليست که در افق ۱۴۰۴، سهم اين وسيله همگاني بايد به ۲۵ درصد برسد که اين با توجه به افزايش جمعيت تا آن سال نيازمند رساندن تعداد اتوبوس‌ها به ۱۱۰۰۰ دستگاه است اما کمبود اعتبارات و عدم اولويت در برخي از دوره‌هاي مديريت شهري اجازه توسعه به ميزان کامل را نداده است.علاوه بر اتوبوسراني و مترو در سال 1386نخستين خط سامانه تندرو- BRT (خط يک) در تهران حد فاصل چهارراه تهران‌پارس در شرق تهران تا ميدان آزادي در غرب تهران نيز به عنوان يکي ديگر از وسايل حمل و نقل عمومي‌راه‌اندازي گرديد که سپس به تدريج کامل شد. به نوعي که هم اکنون در طول ۱۸۷۰۰ متر اين مسير ۲۶ ايستگاه وجود دارد، اين اتوبوس‌ها در وسط خيابان قرار گرفته و از اين جهت دربرخي خطوط بر ميزات ترافيک افزوده است.مديران شهري خوشبختانه يا متاسفانه به اين وسايل حمل و نقل عمومي‌اکتفا نکرده و درسال 1382 دوره مديريت شهرداري محمود احمدي نژاد احداث مونوريل براي کاهش ترافيک تهران مطرح شد، اقداماتي در جهت آغاز عملياتي اين ايده نيز انجام گرفت اما اين پروژه در دوران شهرداري محمد باقر قاليباف متوقف شد، در حقيقت در سال 84 شوراي اسلامي‌شهر تهران تصويب کرد که اين پروژه متوقف شود اما عمليات برچيده شدن ستون‌هاي مونوريل صادقيه در همين سالهاي اخيرانجام گرفت.

«تجارت»وضعيت حمل ونقل عمومي‌پايتخت را بررسي مي‌کند؛
تجارت- محمدخادمي:حمل ونقل عمومي‌براي کلانشهري مانند تهران که روزانه بيش ازچند ميليون نفردرآن تردد دارند اولويت کار مديريت شهري است، به طوري که درچهاردهه اخير پايتخت پذيراي جمعيت بيشترشده ومديران گوناگوني که درمسند امورشهري قرار گرفته‌اند به دنبال راهکار جديد براي حمل و نقل عمومي‌بر آمده اند، برخي ازاين راهکارها به ثمررسيده وهنوزازآن مي‌شود استفاده کرد و برخي ديگر از طرح‌ها به مرحله اجرا نرسيده است. در دهه 50 اتوبوس‌هاي برقي در برخي از معابر شهر راه اندازي شد، در دهه 70 با روي کار آمدن« کرباسچي» به عنوان شهردار تهران اتوبوس‌ها با طول بيشتر وارد خطوط حمل و نقل شده تا اين اتوبوس‌هاي بزرگ جمعيت بيشتري را جابه جا کنند، البته در اين دوران کلنگ توسعه مترو زده شد؛ تا اينکه در ابتداي دهه 80 موضوع راه اندازي مونوريل در مديريت« محمود احمدي نژاد» به عنوان شهردار تهران سرزبان‌ها آمد و بخشي از فعاليت عمراني اين طرح نيز در ميدان صادقيه درغرب تهران به اجرا رسيد، با روي کار آمدن «محمد باقر قاليباف» سکان دار جديد تهران ستون‌هاي بتني طرح مونوريل از بين برده شد، چرا که او معتقد بود مونوريل در کلانشهر تهران مورد نياز نيست و بايد اتوبوس‌هاي بي آر تي (خط ويژه) راه اندازي شود و در برخي معابر مهم شهر اين طرح به اجرا رسيد و مورد استقبال شهرنشينان قرار گرفت، تا اينکه در مديريت جديد شهر تهران که ازسوي « محمد علي نجفي» اداره مي‌شود طرح ال آر تي مطرح شد اين نوع حمل و نقل عمومي‌به طوري است که به شکل ريلي و با برق اقدام به جابه جايي مسافر مي‌کنند، که بخشي از اين نوع طرح حمل و نقل تنها ظاهر زيبا را در بر دارد و آن طور که بايد خدمات رساني ندارد، در اين ميان برخي از کارشناسان معتقدند که چرا مديريت شهر نزديک به 3دهه از اتوبوس‌هاي دو طبقه که ظرفيت حمل مسافر بيشتر دارد و از سوي ديگر به اندازه يک اتوبوس عادي است استفاده نمي‌کند، که در اين گزارش نگاهي انداخته‌ايم به نقش اتوبوس‌هاي دو طبقه در حمل و نقل شهري که در ادامه مي‌خوانيد:
آمارها چه مي‌گويند
اتوبوسراني در کنار توسعه مترو، توسعه يافته به نوعي که هم اکنون روزانه ۱۵ ميليون سفر و به عبارتي ۱۹ ميليون جابه‌جايي در شهر تهران صورت مي‌گيرد که با فعاليت 6هزار دستگاه اتوبوس روزانه تنها 4ميليون جابه‌جايي و يا 2ميليون و 500هزار سفر با اين وسيله نقليه عمومي‌صورت مي‌گيرد و در واقع سهم اتوبوسراني از حمل‌ونقل همگاني شهر تهران تنها ۱۷ درصد است. اين درحاليست که در افق ۱۴۰۴، سهم اين وسيله همگاني بايد به ۲۵ درصد برسد که اين با توجه به افزايش جمعيت تا آن سال نيازمند رساندن تعداد اتوبوس‌ها به 11هزار دستگاه است اما کمبود اعتبارات و عدم اولويت در برخي از دوره‌هاي مديريت شهري اجازه توسعه به ميزان کامل را نداده است.سن اتوبوس‌هاي تهران 8 سال است و در چند سال اخير هيچ اتوبوس فرسوده‌اي در تهران تعويض نشده است.
اتوبوس‌هاي دو طبقه از کجا آمده اند
در سال ۱۳۳۸ نخستين اتوبوس دوطبقه در ايران مونتاژ شد و به ناوگان عمومي‌پيوست؛ اما عمر اين نوع اتوبوس‌ها خيلي طولاني نبود و در ابتداي دهه 70 تمامي‌اتوبوس‌هاي دو طبقه در تهران بدون هيچ دليلي جمع آوري شد؛ اتوبوس‌هاي غول پيکر آهني که با رنگ آبي و قرمز خيابان‌هاي شهر را زير پا مي‌گذاشتند به يک باره از زندگي شهرنشينان تهران جدا شدند و اين روزها افرادي که تجربه استفاده کردن از اين اتوبوس‌ها را داشته‌اند زماني که نام آن را مي‌شنوند احساسات ويژه و شور و حال نوستالژيک براي شان به وجود مي‌آيد.
شهرداري‌ها کارشناسانه عمل کنند
براي بررسي بيشتراين موضوع به سراغ «مهرداد بائوج لاهوتي» رييس فراکسيون مديريت شهري و روستايي مجلس رفته ايم، او نيز در اين باره مي‌گويد:« اتوبوس‌هاي دو طبقه کمک بزرگي به جابه جايي مسافران درون شهري مي‌کرد، که متاسفانه اين اتوبوس‌ها در دو دهه اخير از شهر تهران جمع آوري شده است و ديگر مديريت‌هاي قبلي شهر تهران به سراغ اين وسيله پر ظرفيت نرفته اند.»او ادامه مي‌دهد:« البته سوخت اتوبوس‌هاي دو طبقه گازوئيلي بوده و يکي از دلايل از رده خارج کردن اين اتوبوس‌ها فرسودگي و مشکلات زيست محيطي آن بوده و تعداد آنها در تهران زياد نبوده است، با اين وجود اين اتوبوس‌ها با مدل‌هاي جديد و نداشتن مشکلات زيست محيطي مي‌توانند به عنوان وسيله حمل و نقل عمومي‌وارد ناوگان اتوبوسراني شهرها شوند و شهرداري‌ها از اين وسيله استفاده کنند، اما جا دارد اين نکته را بگويم که شهرداري‌ها قبل از اجراي هر نوع طرحي تحقيقات انجام دهند و نظر کارشناسان مربوط را جويا شوند تا طرح‌هاي شان با شکست مواجه نشود.»اين نماينده مجلس شوراي اسلامي‌مي‌افزايد:« نمايندگان در تلاش هستند اعتبارمناسبي براي تعويض اتوبوس‌هاي فرسوده شهر تهران و شهر‌هاي بزرگ را در بودجه سال آينده در نظر بگيرند تا در يک بازده زماني مشخص شاهد کاهش آلودگي هواي کلانشهرها با ورود اتوبوس‌هاي جديد باشيم.»رييس فراکسيون مديريت شهري و روستايي مجلس، با اشاره به اينکه تردد اتوبوس‌هاي فرسوده يکي از مهم‌ترين عوامل آلودگي هوا درتهران است، مي‌گويد:«اين اتوبوس‌ها به دليل عمرطولاني حتي آلودگي صوتي نيز ايجاد مي‌کنند.»
اتوبوسراني به فراموشي رفته است
براي اينکه اين موضوع را بررسي کنيم، به سراغ « قادرجليلي» کارشناس حوزه حمل و نقل رفته ايم، او دراين باره مي‌گويد:« متاسفانه از زماني که شهرداري توجه ويژه براي ساخت و سازمترو را دردستورکارقرار داده، توجه کمتري به حوزه اتوبوسراني صورت گرفت، به طور نمونه در ابتداي دهه 70 که مترو مورد توجه مديريت شهري قرار گرفت، اتوبوس‌هاي دو طبقه که ساليان سال مسافران درون شهري را جابه جا مي‌کرد، جمع آوري شد.»او ادامه مي‌دهد:« ساليان گذشته شرکت واحد به اين شکل نبود، اين شرکت متشکل از چند شرکت اتوبوسراني بود و شهرداري تهران نيز اندکي از سهام اين شرکت را در اختيار داشت، اما رفته رفته تمامي‌خدمات رساني شرکت واحد زير نظر شهرداري تهران صورت مي‌گيرد و حتي مديرعامل اين شرکت را شهرداري انتخاب مي‌کند و اين مجموعه کامل دولتي شده، اما اين روزها شرکت واحد مجددا خدمات خود را از طريق بخش خصوصي تامين مي‌کند و ديگر شرکت واحد نقش ساماندهي دارد.»«جليلي» مي‌افزايد:« هريک از مديران شهري تمايل دارند به شکل سليقه‌اي حمل و نقل عمومي‌را اداره کنند و حتي برخي از اين مديران به شهرهاي پيشرفته دنيا نگاه مي‌اندازند و مي‌خواهند با وسيله خاصي حمل و نقل شهري را انجام دهند، اما توجهي به موقعيت جغرافيايي، فرهنگ، تراکم جمعيت و... ندارند، يکي از اين طرح‌ها مربوط به راه اندازي اتوبوس‌هاي بي آر تي است، که در برخي مسيرهاي شهر که تراکم جمعيت و معابر مناسبي وجود دارد بسيار کار درخشان و ارزشمندي است، در حاليکه در برخي از مسيرها ارزش راه اندازي اين طرح وجو.د ندارد؛ چرا که حجم مسافر بسيار پايين است و ارزش جابه جايي اندک مسافر را ندارد ، از سوي ديگر معابر جوابگوي راه اندازي خط ويژه نيست و ترافيک براي تردد ديگر خودرو‌ها را به دنبال مي‌آورد.»او انتقاد ديگر خود را به شرکت‌هاي عجيب وغريب به شکل بخش خصوصي وارد مي‌کند ، مي‌گويد:« متاسفانه شرکت‌ها به شکل سوري و بدون تجربه به شکل بخش خصوصي زير مجموعه شرکت واحد مشغول به فعاليت اند و جا دارد شهرداري تهران وشوراي شهر نظارت بيشتر به اين مجموعه‌ها داشته باشند.»اين کارشناس حمل و نقل در پاسخ به سوال خبرنگار «تجارت» درباره اينکه اتوبوس‌هاي دو طبقه به چه سرنوشتي دچار شده اند؟ پاسخ مي‌دهد:« بخشي از اين اتوبوس‌ها در اختيار نمايشگاه‌ها و فعاليت‌هاي گردشگري و توريستي قرار گرفته اند، بخش ديگر در همان زمان فرسوده بودند و مورد اسقاط قرار گرفتند و بخش ديگر بازسازي شدند و همان زمان به کشورهايي مانند پاکستان و افغانستان فروخته شدند.»وي درپاسخ به سوال ديگر خبرنگار«تجارت» درباره اينکه درحال حاضر چه تعداد اتوبوس در شهر تهران خدمات رساني مي‌کنند؟ مي‌گويد:« متاسفانه در برخي از نقاط شهر تهران هيچ زيرساختي براي حمل و نقل عمومي‌طراحي نشده و بهترين گزينه توسعه اتوبوس در سطح شهر است؛ در حال حاضر در شهر تهران 6هزار اتوبوس خدمات رساني مي‌کنند که نياز اين کلانشهر 12 هزار اتوبوس است که در حال حاضر 7 هزاراتوبوس کمتر از ميزان استاندارد در شهر تهران وجود دارد، در صورتي که 3 هزار اتوبوس دو طبقه وارد خطوط خدمات دهي اتوبوسراني شود کمبود اتوبوس در شهر تهران برطرف مي‌شود.»
40 درصد ازاتوبوس‌ها فرسوده اند
« اسماعيل کاوياني» مشاور اجرايي اتحاديه اتوبوسراني شهري کشور مي‌گويد:« در حال حاضر ۲۳ هزار اتوبوس شهري و ۱۷۰ هزار ميني بوس شهري و بين شهري در کشور وجود دارد که ۳۰ تا ۴۰ درصد اين وسايل نقليه نياز به نوسازي دارند، اما به دليل نبود منابع و عدم تخصيص اعتبارات لازم نوسازي آنها انجام نگرفته است.».«کاوياني» مي‌افزايد:« البته در راستاي جبران اين کمبود به سمت ارائه تسهيلات ارزان قيمت در تعامل با بانکهاي عامل گامي‌برداشتيم و در سال ۹۵ حدود ۴۰۰ اتوبوس به اين روش به ناوگان حمل و نقل عمومي‌اضافه شد و بنا داريم در سال ۹۶ نيز اقداماتي در اين راستا انجام دهيم اين مسئله در نمايشگاه شهر ايده‌آل و دومين نمايشگاه صنعت حمل و نقل شهري کشور مورد توجه قرار گرفته است.».
اتوبوس‌هاي دوطبقه در لندن
لندن پايتخت کشور انگلستان است، کلانشهر لندن بزرگ‌ترين شهر در اتحاديه اروپا است. مرکز لندن را منطقه لندن سيتي مي‌دانند اما شهر لندن به همراه حومه آن را لندن بزرگ مي‌نامند. لندن بزرگ در مجموع از ۳۲ منطقه شهري تشکيل شده است. اتوبوس‌هاي دو طبقه 70 سال پيش در شهر لندن کشور انگلستان ساخته و مورد استفاده قرار گرفت و اين روزها اين اتوبوس‌ها با ظاهر زيبا تر همچنان مسافران درون شهري اروپايي را جابه جا مي‌کنند.اتوبوس‌هاي دو طبقه در لندن به عنوان يکي از محبوب‌ترين وسايل حمل و نقل عمومي‌بين ساکنان اين شهر و گردشکرن قرار دارد.شهرداري لندن تمامي‌تلاش خود را انجام مي‌دهد تا اين اتوبوس‌هاي دو طبقه در شهرشان سرپا به ايستند، در تازه‌ترين اقدامات اتوبوسهايي با طراحي جديد وارد خدمات رساني شدند و همچنين قرار شده اين اتوبوس‌ها به زودي با سوخت زيستي که حاصل از پسماند و ضايعات قهوه است؛ تردد ‌کنند. شايد مديريت شهري با راه اندازي مجدد اتوبوس‌هاي دو طبقه بتواند گام بلندي در تشويق شهرنشينان براي استفاده از حمل و نقل عمومي‌ را انجام دهد.


برگزاري اولين همايش بيمه‌هاي عمر و تأمين آتيه توسط بيمه پاسارگاد
اولين همايش بيمه‌هاي عمر و تأمين آتيه با هدف بررسي تجارب، چالش‌ها و راهکارهاي توسعه بيمه‌هاي زندگي توسط بيمه پاسارگاد برگزار شد.
اولين همايش بيمه‌هاي عمر و تأمين آتيه به همت شرکت بيمه پاسارگاد با حضور دکتر عبدالناصرهمتي رئيس کل بيمه مرکزي ، حبيب ميرزايي معاون نظارت و رحيم مصدق معاون طرح و توسعه بيمه مرکزي جمهوري اسلامي‌ايران، مديران عامل شرکت‌هاي بيمه، دکتر مجيد قاسمي‌رئيس هيأت مديره، معصوم ضميري مدير عامل ، معاونان ، مديران کل، مديران مناطق و روساي شعب و نمايندگان شرکت بيمه پاسارگاد در روز سه شنبه ۲۶ دي ماه برگزار شد.
مديرعامل بيمه پاسارگاد در اولين همايش بيمه‌هاي عمر و تأمين آتيه که با هدف بررسي تجارب، چالش‌ها و راهکارهاي توسعه بيمه‌هاي زندگي برپا شد، از بيمه مرکزي خواست تا با سه اقدام مهم ، گام بزرگي براي توسعه بيمه‌هاي عمر در کشور بردارد. اولين درخواست معصوم ضميري اصلاح شرايط عمومي‌بيمه‌هاي زندگي و پوشش تکميلي بيمه‌هاي عمر بود. وي تهيه استاندارد حسابداري بيمه‌هاي عمر و تهيه صورت‌هاي مالي اختصاصي براي اين رشته بيمه‌اي را دومين درخواست خود عنوان کرد و ادامه داد : تشکيل سازمان فروش اختصاصي بيمه‌هاي عمر نيز درخواست ديگري است که مي‌تواند تأثير مثبتي برروند توسعه بيمه‌هاي عمر داشته باشد.
معصوم ضميري با بيان اين که يکي از اهداف اصلي بيمه پاسارگاد در زمان تأسيس توسعه بيمه‌هاي عمر بود ، يادآورشد : از ده سال پيش فعاليت خود را در صدور بيمه‌هاي عمر و زندگي آغاز کرديم و آمارهاي امروز نشان مي‌دهد تمامي‌برنامه‌هاي بيمه پاسارگاد در راستاي بيمه‌هاي عمر و تأمين آتيه محقق شده است.
مدير عامل بيمه پاسارگاد با اشاره به تجربه خوب بيمه پاسارگاد از تأسيس سازمان تخصصي فروش بيمه‌هاي عمر ، حق بيمه توليدي بيمه‌هاي عمر و تأمين آتيه پاسارگاد از سال ۱۳۸۶ تا پايان آذر ۱۳۹۶ را مبلغ ۶۳۰ ميليارد تومان اعلام کرد و گفت: اين رقم در پايان امسال به بيش از ۹۳۰ ميليارد تومان مي‌رسد.
ضميري با بيان اين که سهم بيمه‌هاي عمر از کل پرتفوي بيمه پاسارگاد ۵۸ درصد است ، خاطرنشان کرد: يکي از ويژگي‌هاي بيمه‌هاي عمر تشکيل ذخاير رياضي است و بيمه پاسارگاد در دوره ياد شده بالغ بر يک هزار و ۵۰۰ ميليارد تومان ذخيره رياضي دارد که انتظار مي‌رود اين رقم تا پايان سال ۱۳۹۶ به حدود يک هزار و ۷۰۰ ميليارد تومان بالغ شود. در حال حاضر بيمه پاسارگاد به بيمه گذاران عمر و تأمين آتيه خود از محل ذخاير رياضي نزديک به ۱۷۰ ميليارد تومان وام داده است .
رئيس هيأت مديره بيمه پاسارگاد در اين همايش بر مديريت سرمايه فکري تأکيد داشت و بيان کرد: مديريت سرمايه فکري بحث مهم مديريتي است و اين مبحث در سطح بين المللي شامل موضوعاتي است که در شرکت بيمه پاسارگاد به آن توجه شده است. ولي بايد در اين زمينه باز هم مطالعات گسترده تري صورت پذيرد. توجه و اعتماد بيمه مرکزي نسبت به شرکت بيمه پاسارگاد ، عملکرد سرمايه انساني و موارد گسترده ديگر نمونه‌اي از مديريت سرمايه فکري در شرکت بيمه پاسارگاد است.

توسعه صنعت بيمه با مشارکت شرکت‌‌هاي بيمه 
صنعت بيمه با مشارکت شرکت‌‌هاي بيمه و هدايت و نظارت بيمه مرکزي به‌‌عنوان نهاد حاکميتي توسعه مي‌يابد. 
به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط‌عمومي‌شرکت بيمه‌کوثر؛ مشاور وزير راه‌وشهرسازي در چهارمين همايش مديريت ريسک و بيمه با رويکرد ريسک‌هاي مالي ضمن بيان مطلب فوق، تصريح‌کرد: کاهش ريسک‌ها در صنعت بيمه در گرو افرايش سرمايه، ادغام و بزرگ شدن شرکت‌هاي بيمه، تنوع در محصولات بيمه‌اي، شفافيت صورت‌هاي مالي و اجراي استانداردهاي حسابداري، کاهش شرکت‌داري و گرايش به دارايي‌هاي مالي است.
حسين عبده تبريزي کاهش ريسک‌ها را عامل ايجاد امنيت مادي و فکري عموم جامعه برشمرد و گفت: با بهره‌مندي از مديريت ريسک، دانش و بينش حرفه‌اي، نظريه احتمالات، قانون اعداد بزرگ و اکچوئري مي‌توانيم در راستاي حل مشکلات صنعت بيمه گام برداريم.
عضو شوراي عالي سازمان بورس نرخ رشد اقتصادي در دهه‌هاي اخير را بسيار نازل دانست و افزود: ايجاد سبد سرمايه‌گذاري، ترکيب مناسب پرتفو و مشارکت در بازارهاي مالي و همچنين حضور پررنگ در حوزه‌هاي بيمه‌اي از قبيل مسئوليت، زندگي و اتکايي توسط شرکت‌هاي بيمه از ديگر فعاليت‌هاي شرکت‌هاي بيمه است که مي‌تواند بسترهاي توسعه اقتصادي را فراهم کند. 
عبده تبريري با اشاره به اينکه درامد سرانه، نرخ تورم و تضمين مالي ازجمله شاخص‌هاي رشد اقتصادي و صنعت بيمه است، خاطرنشان‌کرد: رابطه مثبتي ميان توسعه اقتصادي و بيمه وجود دارد و همچنين بيمه و بانک مکمل يکديگر هستند.
وي ياداورشد: نبود فرهنگ بيمه در ميان اقشار جامعه، تورم، کوچک بودن حجم بازار، تعداد شرکت‌هاي بيمه، خصوصي بودن شرکت‌هاي بيمه، بنگاه‌داري و آرايش مالي صورت‌هاي مالي بدون ذخاير فني کافي از جمله چالش‌هاي موجود در صنعت بيمه است.

ارائه بيمه نامه‌هاي ۲۴ ساعته در داخل و خارج از کشور
 زهرا زندي مدير بيمه‌هاي درمان، عمر و حوادث بيمه معلم گفت: معمولا نگراني انسان ناشي از حوادثي است که ممکن است بدون اراده وي و به صورت ناگهاني براي خود و بستگان نزديک وي پيش آيد. در اين بيمه نامه در ازاء دريافت يک حق بيمه اندک، مي‌توان آرامش خاطر بيمه شدگان را هنگام وقوع حوادث، جهت جبران هزينه‌ها فراهم نمود. 
با توجه به فعاليت‌هاي روزانه و شغل هر فرد ، مي‌توان بيمه‌هاي گوناگوني را ارائه نمود از جمله :
• بيمه حوادث انفرادي• بيمه حوادث دفترچه‌اي همراه با پوشش خانواده• بيمه حوادث مسافرتي• بيمه حوادث دانشجويي• بيمه حوادث دانش آموزي• بيمه حوادث مهد کودک‌ها
از مزاياي بيمه نامه ‌هاي فوق مي‌توان به اين نکته اشاره نمود که در 24 ساعت شبانه روز، در تمام نقاطي که بيمه شده حضور و فعاليت دارد "داخل و خارج از کشور" از پوشش بيمه‌اي برخوردار است.

پرداخت خسارت پنج ميلياردي آتش سوزي از سوي بيمه "ما"
 بيمه "ما" بابت آتش سوزي در شرکت سيمان شاهرود، بيش از پنج ميليارد ريال به بيمه گذار خود خسارت پرداخت کرد.
 به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط عمومي‌بيمه "ما"، به دنبال وقوع حادثه آتش سوزي در شرکت سيمان شاهرود، کارشناسان اين مجموعه به محل مراجعه وخسارت وارده را بررسي کردند.
 در ادامه و پس ازبررسي‌هاي انجام شده، ميزان خسارت به اين شرکت، پنج ميليارد و چهارصد و بيست و سه ميليون وپانصد و سه هزار و ششصدو پنجاه و دو ريال تعيين و طي مراسمي‌به زيان ديده پرداخت شد.
 در اين مراسم که با حضور حجت بهاري فر مديرعامل بيمه "ما"، اميرحسين قرباني معاون فني و سيد مهران انوري مدير بيمه‌هاي آتش سوزي برگزار شد، گرشاسبي مديرعامل شرکت سيمان شاهرود هنگام دريافت اين خسارت ، ارائه خدمات مناسب از سوي بيمه "ما"درزمان وقوع حادثه را از ويژگي‌هاي مطلوب اين مجموعه عنوان کرد.

کارت اعتباري، جايگزيني مناسب براي چک تضمين در خريدهاي اقساطي
کارت اعتباري يکي از ابزارهاي مهم مالي و از محصولات جديد بيمه‌ملت است که به مشتريان ارائه مي‌شود. اين محصول نوعي بيمه اعتباري است که در معاملات خُرد،‌ بازپرداخت اقساط خريداران به فروشندگان را بيمه مي‌کند و ب مشتريان اين فرصت را مي‌دهد که مبلغ خريد خود را به صورت اقساطي پرداخت کنند. به منظور دريافت اطلاعات بيشتر با معاون بازاريابي و فروش بيمه ملت به گفت‌وگو نشستيم که ماحصل آن را در پي مي‌خوانيد:
به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط عمومي‌بيمه ملت؛ کيومرث سليماني‌نژاد معاون بازاريابي و فروش اين شرکت، کارت اعتباري بيمه‌ملت را محصول نوين صنعت بيمه و جايگزيني مناسب براي چک تضمين در خريدهاي اقساطي دانست و گفت: دارندگان کارت پس از مراجعه به شبکه فروشگاهي طرف قرارداد کارت اعتباري و انتخاب کالا يا خدمات مورد نياز، خريد خود را در برخي موارد درصدي را به عنوان پيش پرداخت نقدي انجام مي‌دهند و مبلغ باقي‌مانده را از طريق کشيدن کارت اعتباري در دستگاه کارت‌خوان ويژهِ نصب شده در فروشگاه و يا با روش‌هاي غيرحضوري پرداخت مي‌کنند. وي طريقه پرداخت اقساط را به صورت کسر از حقوق دارنده کارت توسط سازمان متبوع اعلام کرد ،نکته قابل توجه اين‌که پس از پرداخت هر قسط، اعتبار کارت به ميزان قسط پرداخت شده شارژ خواهد شد.
سليماني‌نژاد با اشاره به صـدور اوليـه کارت به صـورت رايـگان و بـدون نياز به پـرداخت هرگونه هزينه يا کارمزد؛ افزود: ايجاد اعتبار خريد اقسـاطـي بدون نياز به معرفي ضــامن، ارائه چک، افتتاح حساب يا هرگونه وثيقه براي سازمان‌ها و مراکز دولتي برخي از مزاياي کارت اعتباري بيمه ملت است.
وي شروع پرداخت اولين قسط، در حدود يک ماه پس از انجام خريد را نيز ديگر مزيت اين کارت اعلام کرد .
معاون بازاريابي و فروش با تأکيد بر شارژ اعتبار کارت به ميزان هر قسط پرداختي به صورت سيستمي‌ادامه داد: ارائـه قيمت مشـابه با خريد نقدي در بيش از 60 درصـد فروشگاه‌ها و مراکز طرف قرارداد و نيز انتخاب تعداد اقسـاط با توجه به سـقف تعيين شـده براي تمامي‌فروشگاه‌ها و يا مراکز از ديگر مزاياي کارت اعتباري بيمه ملت است.
معاون بازاريابي و فروش به نحوه دريافت کارت اعتباري بيمه ملت اشاره کرد و گفت: سازمان‌ها، مؤســسات و شـرکـت‌هـاي دولـتي و خصـوصي معتبر براي ارائه خدمات کارت اعتباري به کارکنان تحت پوشش خود مي‌توانند در کنار ساير رشته‌هاي بيمه‌اي مورد نياز، نسبت به عقد قرارداد با بيمه ملت اقدام کنند.

پيام هيأت مديره به مجمع فوق‌العاده صاحبان سهام شرکت بيمه سامان 
همانگونه که مستحضريد پيرو مصوبه هيأت وزيران مورخ 1391/05/01، حداقل سرمايه شرکتهاي بيمه مستقيم فعال در رشته‌هاي زندگي و غير زندگي (شرکت‌هاي بيمه مختلط)، به مبلغ 2,500 ميليارد ريال افزايش يافت. اين مصوبه در جلسه هيأت وزيران مورخ 1395/11/30 مورد بازنگري قرار گرفت و رقم حداقل سرمايه شرکت‌هاي بيمه مختلط مبلغ 1,500 ميليارد ريال تعيين گرديد. بر اين اساس شرکت‌هاي بيمه ملزم گرديدند تا پايان سال 1396 سرمايه خود را با حداقل‌هاي تعيين شده منطبق کنند. شرکت بيمه سامان نيز بر اساس مصوبه مورخ 1396/04/25 شورايعالي بيمه موظف به افزايش سرمايه خود تا مبلغ 1,500 ميليارد ريال شده است. 
در راستاي حفظ توانگري مالي شرکت و همچنين انطباق با مقررات مذکور شرکت در چند نوبت نسبت به افزايش سرمايه خود اقدام نمود. افزايش سرمايه از مبلغ 200 ميليارد ريال به 280 ميليارد ريال در سال 1389، 280 ميليارد ريال به 400 ميليارد ريال در سال 1392، 400 ميليارد ريال به 618 ميليارد ريال در سال 1395، و 618 ميليارد ريال به 4/803 ميليارد ريال در سال 1396 انجام و ثبت شده که با توجه به سودآوري شرکت بخش اصلي افزايش سرمايه از محل سود انباشته و مطالبات سهامداران تأمين شده است. شرکت در برنامه راهبردي خود تا پايان سال 1400، روند افزايشي ميزان سهم از بازار و درآمد حق بيمه را برنامه‌ريزي کرده است. همچنين قصد داريم نسبت توانگري مالي شرکت را همواره بالاتر از 120 درصد حفظ و اين نسبت را هر سال به هدف 180 درصد نزديک تر کنيم. 
توسعه فعاليت و رشد سودآوري شرکت صرفاً با تمرکز بر تأمين رضايت مشتريان حاصل مي‌شود که در اين مسير ارتقاء توان فني و تخصصي همکاران و انضباط مالي شرکت از اهميت بسيار زيادي برخوردار بوده است. بازار بيمه کشور بيش از پيش رقابتي است و ما اعتقاد داريم اصلي‌ترين ابزار رقابت ما ارتقاء کيفيت خدماتي است که به بيمه گذاران، بيمه شدگان و خسارت ديدگان ارائه مي‌کنيم. 
انضباط مالي، بهبود روش‌هاي وصول حق بيمه و افزايش هر چه بيشتر سرمايه گذاري‌هاي شرکت موضوعات پر اهميت ديگري هستند که همواره دغدغه همکاران ما در حوزه مالي و سرمايه گذاري مي‌باشند. 
در پايان از کليه همکاران دلسوز و زحمتکش ستاد، مناطق، شعب و نمايندگان شرکت و همچنين کارگزاران رسمي‌بيمه تشکر و قدرداني کنيم. اگر براي شرکتمان در اين چهارده سال فعاليت توفيقي حاصل شده است اين را مديون زحمات، پشتکار، تخصص و دلسوزي همه اين عزيزان هستيم. 
برگزاري دوره آموزشي دستورالعمل صدور و خسارت بيمه‌هاي مهندسي
دوره آموزشي دو روزه دستورالعمل صدور و خسارت بيمه¬هاي مهندسي در مجتمع مرکز بيمه سينا برگزار شد.
به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط عمومي‌بيمه سينا، اين شرکت با توجه به اهميت بيمه‌هاي مهندسي يک کلاس آموزشي دو روزه¬ را جهت ارتقاء سطح دانش فني کارشناسان شعب سراسر کشور بر اساس دستورالعمل صدور و خسارت بيمه¬‌هاي مهندسي توسط زانيار عباسي و فاطمه رجبي برگزار کرد.
پس از پايان اين دوره آموزشي دو روزه نيز يک آزمون تستي و تشريحي از شرکت ¬کنندگان به عمل آمد و به افرادي که موفق به کسب حدنصاب لازم شدند، با تاييد مدير بيمه¬‌هاي مهندسي گواهينامه آموزشي پايان دوره اعطاء شد.

ساختمان‌هاي شرکت پديده شانديز تحت پوشش بيمه سرمد قرار گرفت
تمامي‌ساختمان‌هاي متعلق به شرکت پديده شانديز تحت پوشش بيمه سرمد قرار گرفت .
به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط‌ عمومي‌بيمه سرمد، کليه فعاليت‌هاي عمراني و ساختمان‌هاي اداري، بازار و پروژه‌هاي در حال احداث شرکت ساختمان و ابنيه شانديز در شهر رويايي پديده تحت پوشش بيمه‌هاي تمام‌خطر اموال و مسئوليت و تمام‌خطر پيمانکاري اين شرکت قرار گرفت .
بر اساس اين گزارش، اين قرارداد، همزمان با ارائه تسهيلات بانک صادرات ايران به اين پروژه به منظور تکميل و بهره‌برداري کامل آن، به همت شعبه رضوي بيمه سرمد منعقد شده است.
لازم به ذکر است، اين قرارداد در قالب کنسرسيوم و از طريق اخذ پوشش‌هاي اتکايي منعقد شده است که بيمه سرمد به عنوان «راهبر» حضور خواهد داشت؛ همچنين بنا به درخواست بيمه‌گذار، انواع بيمه‌نامه‌هاي مورد نياز شامل تمام‌خطر اموال، تمام‌خطر پيمانکاران، سازه‌هاي تکميل‌شده، ماشين‌آلات پيمانکاري، مسئوليت کارفرما در قبال کارکنان و اشخاص ثالث در شعبه رضوي صادر شد

بازديد مدير بنياد شهيد بيرجند از شعبه جبران بيمه دي استان
مديرکل بنياد شهيد و امور ايثارگران خراسان جنوبي به اتفاق معاونين خود با حضور در بيمه دي شعبه بيرجند با شريعتي فر مشاور مديرعامل و مدير ‌بيمه دي استان خراسان جنوبي ديدار و گفتگو کردند. به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط عمومي‌و امور بين الملل؛ در اين ديدار حجه الاسلام عزيزي مدير کل بنياد و هيئت همراه از ساختمان طرح جبران بازديدکردند و با روند خدمت رساني به خانواده شهدا و جانبازان آشنا شدند.  مديرکل بنياد شهيد در اين ديدار از خدمات شرکت بيمه دي نسبت به جامعه ايثارگران تشکر کرد و اظهار داشت: خوشبختانه با برنامه‌ريزي شعبه بيرجند رضايتمندي خانواده‌هاي معزز ايثارگران مطلوب است و ما از مجموعه بيمه دي قدرداني مي‌کنيم .