يک کارشناس ارشد اقتصاد مسکن در گفت و گو با «تجارت» تاکيد کرد؛
گروه راه و مسکن: اين‌روزها افزايش حجم معاملات مسکن و قيمت واحدهاي مسکوني مي‌تواند بيانگر اين امر باشد که بازار مسکن از رکود عميق چندساله خود خارج شده و وارد فاز پيش رونق شده است، البته اين رونق بيشتر در واحدهاي متراژ پايين يعني در حدود 60 تا 70 متر با ارزش کمتر از 200 ميليون تومان مشاهده مي‌شود.
 با توجه به حجم بالاي تقاضاي مصرفي براي واحدهاي مسکوني کمتر از 70 متر با ارزش 100 تا 250 ميليون تومان مي‌توان اين نظريه را داد که سبک زندگي مردم در حال تغيير است. به‌عبارتي در سنوات گذشته هر خانواده با افزايش تعداد نفرات خود پس از گذشت مردم زماني به خانه‌اي بزرگتر نقل مکان مي‌کرد و عموما در بين مردم خريدخانه‌هاي بيش از 120 متر رايج بود، اما درحال حاضر به دليل شرايط وخيم اقتصادي، کمبود نقدينگي و کاهش قدرت خريد مردم، خانواده‌ها بيشتر به خريد خانه‌هاي متراژ پايين تمايل دارند که اين موضوع مي‌تواند بيانگر آن باشد که سبک زندگي در ايران به ويژه در کلان شهر تهران روبه تغيير است و مي‌توان اين احتمال را داد که در چند سال آينده اکثر خانواده‌ها در واحدهاي مسکوني متراژ پايين سکونت داشته باشند و اين امر تبديل به يک فرهنگ عمومي‌شود. 
همچنين لازم به ذکر است که با تغيير سبک زندگي مردم، احتمال افزايش قيمت واحدهاي مسکوني متراژ پايين بالاتر از نرخ تورم بسيار زياد است، زيرا سازندگان در سال‌هاي گذشته تمايلي به ساخت خانه‌هاي متراژ پايين به دليل افزايش هزينه‌هاي ساخت و ساز نداشتند، لذا حجم عرضه پاسخگوي حجم بالاي تقاضا نخواهد بود که اين امر خود به افزايش قيمت خانه‌هاي متراژ پايين و تعميق رکود در بخش مسکن، افزايش حاشيه نشيني و همچنين کانکس‌نشيني در کلان شهر تهران دامن خواهد زد. 
مهاجرت نيم ميليون نفر از استان تهران به البرز
در اين راستا منصور غيبي کارشناس ارشد اقتصاد مسکن در گفت و گو با روزنامه «تجارت» اين پيش بيني را تاييد‌ کرده و مي‌گويد: اين تحليل که تغيير سبک زندگي مردم تا حدودي باعث رونق بخش مسکن شده درست و کارشناسانه است.
 اما بهتر است به آمار جديد سرشماري عمومي‌نفوس و مسکن هم توجه شود که براساس اين آمار 365 هزار نفر جمعيت يعني نزديک به نيم ميليون نفر جمعيت از استان تهران به استان البرز مهاجرت کرده‌اند. 
 تغييرجمعيتي به دليل مشکلات در تامين مسکن 
اين کارشناس ارشد اقتصاد مسکن تصريح مي‌کند: اين روزها خانواده‌ها ترجيح داده‌اند که در خانه‌هاي متراژ پايين در کلان شهر تهران زندگي نکنند، اما در شهر کرج يک دستگاه آپارتمان 100 تا 120 متري با قيمت مطلوب خريداري کنند. به‌طوري که مردم صبح‌ها براي کار از شهر کرج به تهران سفر‌ مي‌کنند و شب‌ها دوباره به شهر کرج بازمي‌گردند. اين رويداد به نوعي تغيير ساختار در مسائل فرهنگي و جمعيتي است، لذا تغيير جمعيتي و فرهنگي ناشي از مسائل و مشکلات اقتصادي و تامين مسکن خواهد بود.
 خانه‌هاي ۱۵۰ تا ۲۰۰ ميليون توماني؛ بيشترين سهم از معاملات 
براساس گزارش خبرنگار روزنامه تجارت؛ در آذرماه ۹۶ توزيع فراواني تعداد واحدهاي مسکوني معامله شده برحسب ارزش (قيمت) هر واحد حاکي از آن است که واحدهاي مسکوني با ارزش ۱۵۰ تا ۲۰۰ ميليون تومان با اختصاص ۱۱ درصد، بيشترين سهم از معاملات را به خود اختصاص داده‌اند. پس از آن واحدهاي داراي ارزش ۲۰۰ تا ۲۵۰ ميليون تومان و ۱۰۰ تا ۱۵۰ ميليون تومان هرکدام با اختصاص ۱۰.۱ و ۸.۹ درصد در رتبه‌هاي بعدي قرار گرفته‌اند. در مجموع در اين ماه حدود ۵۳.۴ درصد از معاملات به واحدهاي مسکوني با ارزش کمتر از ۴۰۰ ميليون تومان اختصاص داشته است. 
لازم به ذکر است که در آذرماه امسال آپارتمان‌هاي ۱۰۰ تا ۱۵۰ ميليون تومان از رتبه اول در تعداد معاملات به رتبه سوم تنزل پيدا کرد به عبارت ساده‌تر در سال گذشته بيشترين تقاضا در شهر تهران براي خريد خانه‌هاي ۱۰۰ تا ۱۵۰ ميليون تومان بود که آذرماه امسال اين رتبه از آن واحدهاي ۱۵۰ تا ۲۰۰ ميليون تومان شده است. کارشناسان معتقدند علت اين تغيير افزايش ۱۵ درصدي قيمت نقطه به نقطه مسکن و رشد تدريجي توان تقاضاي مصرفي در آذرماه جاري است. به عبارتي افت ۴۲ درصدي تقاضا براي خريد خانه‌هاي ۱۰۰ تا ۱۵۰ ميليون تومان در تهران، جدا از آنکه نشان مي‌دهد به دليل افزايش ميانگين قيمت مسکن، جمعيت غالب به سمت خانه‌هاي با ارزش بالاتر سوق يافته‌اند، حاکي از آن است که مالکان واحدهاي مسکوني کوچک اقدام به تبديل به احسن کردن خانه‌هاي خود کرده‌اند. اين نشانه از رشد معاملات در برخي مناطق داراي سرانه خدماتي مناسب قابل مشاهده است به طوري که امسال تقاضاي مصرفي براي خريدخانه در منطقه 3 شهر تهران افزايش پيدا کرده است.
بازار داغ خانه‌هاي ۶۰ تا ۷۰ متر در پايتخت
شواهد موجود حاکي از آن است که خانه‌هاي ۶۰ تا ۷۰ متر با توجه به ويژگي در استطاعت غالب خانواده‌ها، ارزان قيمت بودن و مصرف پايين انرژي نسبت به واحدهاي بزرگ‌تر هر ماهه بيشترين اقبال را در شهر تهران دارند به طوري که در تمام ماه‌ها سهم متوسط ۱۵ درصد از کل معاملات را به خود اختصاص مي‌دهند. به عبارت ساده‌تر در دي‌ماه 96 خانه‌هايي با متراژ ۶۰ تا ۷۰ متر مربع بيشترين سهم از معاملات مسکن شهر تهران را به خود اختصاص داده است به طوري‌که براساس گفته بيشتر مشاوران املاک در شهر تهران، از يکم تا 22 دي‌ماه جاري ۱۶۴۶ مورد خريد و فروش خانه‌هاي ۶۰ تا ۷۰ متر به ثبت رسيده است و در آذرماه امسال هم ۱۴.۳ درصد از معاملات شهر تهران مربوط به اين سطح زيربنا بوده است. همچنين آذرماه پارسال واحدهاي مسکوني ۶۰ تا ۷۰ متر ۱۵ درصد از خريد و فروش را در برگرفتند که در آن زمان بالاترين رتبه در معاملات محسوب مي‌شد.به طور‌کلي در آذرماه ۱۳۹۶ توزيع فراواني تعداد واحدهاي مسکوني معامله شده بر حسب سطح زيربنا نشان مي‌دهد بعد از واحدهاي ۶۰ تا ۷۰ متر مربع، واحدهاي ۷۰ تا ۸۰ متر و ۵۰ تا ۶۰ متر به ترتيب با سهم‌هاي ۱۳.۲ و ۱۲.۹ درصدي در رتبه‌هاي بعدي قرار دارند. درمجموع در آذرماه واحدهاي مسکوني با سطح زيربناي کمتر از ۸۰ متر مربع ۴۹.۴ درصد از معاملات انجام شده را به خود اختصاص دادند که اين رقم در آذرماه سال قبل ۵۱.۵ درصد از کل معاملات بوده است.
در آذرماه امسال تعداد معاملات مسکن شهر تهران به ۱۷.۸ هزار واحد مسکوني رسيد که نسبت به ماه مشابه سال قبل ۵۰.۲ درصد افزايش داشته است. همچنين ميانگين قيمت مسکن نيز براي اولين بار با عبور از ۵ ميليون تومان به متوسط ۵ ميليون ۹۰ هزار تومان رسيد که نسبت به ماه مشابه سال قبل ۱۴.۹ درصد رشد داشته است.
 گراني مسکن به منزله‌ رونق نيست
با شروع فصل پاييز، قيمت مسکن به دنبال افزايش حجم معاملات خريد و فروش گران شده است که به‌عقيده بسياري از کارشناسان اقتصاد مسکن دليل اين افزايش قيمت مسکن کاهش نرخ سود سپرده‌هاي بانکي و فرارسيدن موعد دريافت وام سپرده‌گذاران قبلي در صندوق پس انداز مسکن يکم است. البته به نظر برخي کارشناسان اين افزايش قيمت مسکن به معناي رونق نيست به گفته فرشيد پورحاجت دبير کانون انبوه‌سازان، گران شدن يا افزايش معاملات مسکن در بعضي مناطق شهر تهران به منزله‌ رونق نيست و رونق در بازار مسکن را قبول ندارم، زيرا رونق بايد در بخش ساخت و ساز صورت گيرد که محقق نشده است. در حوزه معاملات هم اگر بررسي کلي داشته باشيم در مناطقي از تهران که به لحاظ سرانه خدمات عمومي‌داراي جاذبه براي سرمايه‌گذاري مقداري جنب و جوش براي خريد و فروش بيشتر شده ولي اين موضوع در کل کشور صورت نگرفته است.
رشد ۲۰ درصدي قيمت خانه‌هاي نقلي همسو با نرخ تورم 
همچنين سيدکمال‌الدين شهرياري عضو کميسيون عمران مجلس، با اشاره به افزايش نرخ مسکن درکشور، گفت: با توجه به توقف قيمت مسکن و تورمي‌که سال به سال افزايش پيدا کرد در سال‌هاي 90 و 91 حبابي در نرخ مسکن ايجاد شد که خوشبختانه اکنون اين حباب تخليه شده است. با تخليه حباب نرخ مسکن زمينه براي افزايش آرام قيمت‌ها متناسب با نرخ تورم آماده شده است. رشد 40 درصدي نرخ مسکن رخ نداده است، اما نمي‌توان منکر رشد قيمت مسکن شدو ميزان افزايش قيمت در اين حوزه نهايت 20 درصد بوده است.
 احتمال رشد نرخ مسکن بيش از تورم بعيد است
شهرياري با تاکيد بر اينکه يکي از عوامل رشد قيمت مسکن تسهيلات دهي بانک‌ها در اين حوزه بوده است، گفت: رقم تسهيلات مسکن ثابت بوده اما سهم آن در خانه‌هاي کوچک بيشتر مي‌شود به همين دليل هر چه متراژ خانه کوچک تر و قيمت آن کمتر باشد سهم وام در آن بيشتر خواهد بود. تسهيلات دهي بانک‌ها در حوزه مسکن در خانه دار کردن و توانمندسازي اقشاري که دنبال خانه‌هاي کوچک هستند موثر‌تر است به همين دليل وام بانکي در نرخ اين خانه‌ها اثر گذار بوده است. درخصوص افزايش قيمت مسکن در ماه‌هاي اخير جاي نگراني نيست، اين رشد قيمت بعد از سال‌ها رکود نسبتا طبيعي و متناسب با نرخ تورم است و اگر شاهد آن نباشيم وضعيت بازار ساخت و ساز از اين هم بدتر شده و معضل بيکاري پررنگ تر مي‌شود. رشد قيمت مسکن در حد نرخ تورم به تحرک در بازار مسکن و ايجاد اشتغال منجر مي‌شود. تحرک اقتصادي از مزاياي رونق بازار مسکن است از اين رو نبايد از وضعيت فعلي مسکن نگران بود. احتمال رشد قيمت مسکن بيش از نرخ تورم بستگي به عوامل بسياري دارد و احتمال رشد نرخ مسکن بيش از تورم بعيد است. وضعيت اقتصادي به گونه‌اي نيست که اتفاق غيرمنتظره‌اي رخ دهد از اين رو جاي نگراني براي رشد يکباره نرخ مسکن بيش از نرخ تورم وجود ندارد.

سياست وزارت راه برقراري عدالت جغرافيايي در حمل و نقل هوايي است
مديرعامل ايران اير از برقراري پرواز برنامه‌اي تهران ـ کلاله با هواپيماي برجامي‌اي تي آر در راستاي اجراي سياست عدالت جغرافيايي وزارت راه و شهرسازي در حمل و نقل هوايي خبر داد.
به گزارش روزنامه تجارت به نقل از مهر، فرزانه شرفبافي در مراسم ورود نخستين هواپيماي اي تي آر به فرودگاه کلاله در استان گلستان که پيش از ظهر روز پنجشنبه برگزار شد، گفت: ساير شرکت‌هاي هوايپيمايي پيش از هما در اين فرودگاه حضور داشتند اما ايران اير امروز به ياري هواپيماهاي ATR۷۲-۶۰۰ خود که پس از برجام به ناوگانش اضافه شده، حضوري متفاوت در اين شهرستان خواهد داشت.
وي ادامه داد: سياست وزارت راه و شهرسازي برقراري عدالت جغرافيايي در حمل و نقل هوايي است و ما بر اين اساس به نقاط کم برخوردار پرواز خواهيم کرد. چنانچه تقاضاي سفر هوايي از تهران به اين مقصد وجود داشته باشد، براي اين پرواز برنامه‌ريزي دائمي‌انجام خواهد شد. به طوري که اگر مردم استان گلستان به خصوص شهرستان‌هاي شرق اين استان از پروازهاي فرودگاه کلاله که از سوي هواپيمايي جمهوري اسلامي‌(هما) از سر گرفته مي‌شود، استقبال خوبي داشته باشند، قطعا خدمات پرواز اين فرودگاه توسعه پيدا مي‌کند. براساس برنامه ريزي‌هاي صورت گرفته، براي ارائه خدمات مسافربري به مردم استان گلستان از جمله شهرستان کلاله، هواپيماهاي پسابرجام ATR بيشتري به اين استان اختصاص خواهد يافت. پس از اجراي توافق هسته برجام و براساس قراردادهايي که با شرکت‌هاي بين المللي داشتيم.
مديرعامل هواپيمايي جمهوري اسلامي‌(هما) افزود: درخواست‌هايي براي مسير کلاله ـ زاهدان و بندرعباس - زاهدان - کلاله دريافت کرده‌ايم که قطعا بررسي کارشناسي بر روي اين مسيرها انجام خواهد شد. به گفته وي تاکنون ۸ فروند هواپيماي خريداري شده تحول کشورمان شده و در ناوگان هواپيمايي مورد استفاده قرار مي‌گيرد که اميدوارم اين تعداد در آينده نه چندان دور به ۲۰ فروند هواپيما افزايش يابد.

ادغام ايرلاين‌ها راهي براي کاهش تاخيرهاي پروازي 
عضو کميسيون عمران مجلس، تعدد ايرلاين‌ها و فرسودگي ناوگان حمل و نقل هوايي در کشور را دو عامل مهم تاخيرهاي پروازي خواند و گفت: ضعف نظارت وزارت راه و شهرسازي نيز در بي توجهي ايرلاين‌ها به تاخيرهاي پروازي موثر است.
به گزارش تجارت، عبدالکريم حسين زاده در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاري خانه ملت، با انتقاد از آمار بالاي تاخيرهاي پروازي در کشور، گفت: تعدد بيش از حد ايرلاين‌ها در کشور خود به بروز انواع ناهماهنگي‌ها و در نتيجه تاخيرهاي پروازي دامن زده است.
عضو کميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي، با بيان اينکه در کشورهاي پيشرفته نهايت ۵ ايرلاين خدمات حمل و نقل هوايي در آن کشور را انجام مي‌دهد، افزود: ادغام ايرلاين‌ها در راستاي افزايش پويايي آن‌ها مهم‌ترين گام براي کاهش تاخيرهاي پروازي است.
نماينده مردم نقده و اشنويه در مجلس شوراي اسلامي، با تاکيد بر اينکه فرسودگي ناوگان حمل و نقل هوايي از دلايل مهم ديگر تاثيرگذار در تاخيرهاي پروازي است، تصريح کرد: هر چند در سنوات اخير براي نوسازي ناوگان حمل و نقل هوايي گام‌هاي خوبي برداشته شده اما هنوز نتوانسته نيازهاي اساسي جامعه را برآورده و کاهش تاخيرهاي پروازي را منجر شود.
حسين زاده با بيان اينکه ضعف نظارت وزارت راه و شهرسازي نيز در بي توجهي ايرلاين‌ها به تاخيرهاي پروازي موثر است، گفت: در صورتي که نظارت‌ها تقويت شده و با ايرلاين‌هاي متخلف برخوردهاي قاطع صورت بگيرد به طور حتم حجم تاخيرهاي پروازي در بازه زماني کوتاه کاهش خواهد يافت.
اين نماينده مردم در مجلس دهم، با تاکيد بر اينکه اعلام آمار دقيق تاخيرهاي پروازي اقدام مناسبي است، افزود: براي ايجاد فضاي رقابتي بين ايرلاين‌ها بايد اسامي‌شرکت‌هايي که بيشترين تاخير در طول يک ماه داشته‌اند رسانه‌اي شود تا به اين ترتيب علاوه بر اينکه درس عبرتي براي ساير ايرلاين‌ها شود فضاي رقابتي بهتري نيز شکل بگيرد.
حسين زاده با بيان اينکه مردم در عوض پرداخت هزينه‌هاي گزاف بليت هواپيما بايد خدمات مناسب دريافت کنند، تصريح کرد: با آزادسازي نرخ بليت هواپيما انتظار از ايرلاين‌ها حرکت بر مدار کيفيت و مشتري مداري بوده که تاخيرهاي پروازي نشان مي‌دهد اين مهم محقق نشده است. براي اينکه حمل و نقل هوايي بتواند سهم بيشتري در جابه جايي مسافردرکشور داشته باشد بايد ضمن کاهش تاخيرهاي پروازي کيفيت خدمات دهي به مسافران نيز ارتقا يابد.

کمبود ۴ ميليون واحد مسکوني در کشور 
رئيس کميسيون عمران مجلس، گفت: در کميسيون عمران و مجلس اعتقاد داريم که در کشور کمبود ۴ ميليون واحد مسکوني وجود دارد، نگاه وزارت راه و شهرسازي اينگونه نيست و اعتقاد دارند که مسکن مورد نياز وجود دارد اما از کيفيت کافي برخوردار نيستند.
به گزارش تجارت، محمدرضا رضايي کوچي در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري خانه ملت، در خصوص وضعيت موجود مسکن کشور، اظهار داشت: در کميسيون عمران و مجلس اعتقاد داريم که در کشور کمبود 4 ميليون واحد مسکوني وجود دارد، عرضه و تقاضا در بازار مسکن برابر نيست.
رئيس کميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي‌با بيان اينکه نگاه وزارت راه و شهرسازي اينگونه نيست و اعتقاد دارند که مسکن مورد نياز وجود دارد اما از کيفيت کافي برخوردار نيستند، گفت: همچنين اعتقاد دارند بايد منابع را به‌جاي توليد مسکن به‌سمت احيا بافت‌هاي فرسوده جهت دهي کرد.
نماينده مردم جهرم در مجلس شوراي اسلامي‌با اشازه به اينکه اين اختلاف نظر بين مجلس شوراي اسلامي‌و وزارت راه‌وشهرسازي وجود دارد و مرکز پژوهش‌هاي مجلس نيز نظر کميسيون عمران را تاييد کرده است، ادامه داد: تلاش ما بر اين است که وزارت راه و شهرسازي را متوجه کنيم تا به‌سمت توليد مسکن حرکت کنند. توليد مسکن به‌معناي اشتغال، پويايي، به‌کارگيري حداقل 400هزار نفر مهندس عمران و هزاران کارگر ساختماني است.

عمر مفيد ساختمان۵۰ تا ۱۰۰ سال است
معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازي گفت: سال گذشته در حادثه پلاسکو ساختمان کهن ۵۴ ساله که نماد معماري و شهرسازي و مديريت شهري زمان خود بود، در برابر چشمان ما فرو ريخت.
به گزارش روزنامه تجارت به نقل از صدا و سيما حامد مظاهريان در نشست خبري گفت: حادثه پلاسکو تذکري براي ما بود تا توجه‌ها معطوف به کيفيت ساختمان شود زيرا يک ساختمان بايد ۵۰ تا ۱۰۰ سال عمر کند. نگهداري بحث مهمي‌است که لازم است توجه خاصي به آن شود بر اين اساس بايد براي آن آيين نامه‌اي داشته باشيم آيين‌نامه (مبحث ۲۲) ۴ سال پيش نوشته شده بود و به نحوي نبود که قابليت اجرا داشته باشد، وزارت راه شروع به بازنگري آن کرد و سال گذشته جلسات متعددي با متخصصان صورت گرفت و در چند ماه آينده مبحث ۲۲ که راهنمايي براي نگهداري ساختمان است، اعلام و به روز خواهد شد. وي با بيان اينکه مسئول ساختمان خود مالک ساختمان است، گفت: در کشور ۲۷ ميليون خانه وجود دارد که جز مالک هيچ نهادي نمي‌تواند مسئول نگهداري ساختمان باشد زيرا وظيفه‌اي نيست که بتوان از بيرون ورود پيدا کرد. مالک ممکن است نگاه خيلي پيچيده‌اي و تخصصي نداشته باشد مانند اينکه که چگونه از آسانسور و... نگهداري کند و به همين دليل بايد شرکت‌هايي با حضور مهندسين ايجاد شود تا به مالکان کمک کنند تا سرمايه ايرانيان کارکرد داشته باشد و مشکلي ايجاد نشود.
معاون وزير راه و شهرسازي افزود: آيين نامه ايجاد اين شرکت‌ها در هيئت دولت است و روزهاي آينده مورد بررسي قرار مي‌گيرد که چگونه بايد عمل کنيم اميدواريم با تصويب مبحث ۲۲ جديد بتوانيم فرايند نگهداري را شروع کنيم.
مظاهريان در اين خصوص ادامه داد: يک سال گذشته زماني که حادثه پلاسکو رخ داد باورش براي تمام ما بسيار سخت بود چرا که ساختماني کهن (۵۴ ساله) که نمادي از معماري و شهرسازي و مديريت شهري زمان خود بود، در برابر چشمان ما فرو ريخت. ساختماني که طبق گزارش‌هاي آن زمان يکي از نمادهاي ايمني و امنيت در کشور تلقي مي‌شد.
معاون وزير راه و شهرسازي با اشاره به گزارش نوشته شده در خصوص حادثه پلاسکو گفت: اين گزارش اشاره مي‌کند که پلاسکو فرونريخت بلکه به پا خاست تا انسجام ساختار و جامعه مدني ايران را به پرسش بگيرد. ريخته شدن پلاسکو سوال بزرگي براي ايرانيان بود که همچنان پاسخي براي آن داده نشده است، سوالي مبني بر اينکه ما بايد چه کار مي‌کرديم تا شاهد اين اتفاق نباشيم؟
وي با بيان اينکه حادثه ساختمان پلاسکو مربوط به يک منطقه و محله بود، ولي اثرات ملي بر جاي گذاشت، گفت: اين حوادث تاکنون چندين بار تکرار شده، حوادثي که گاهي از آن‌ها درس گرفتيم و گاهي نه؛ به طور مثال جامعه مهندسين در زمان زلزله رودبار و منجيل به درستي از آن عبرت گرفت و موفق به تدوين قانون ۲۸۰۰ و مقررات ملي ساختمان شد حال اينکه اين درس‌ها و عبرت‌ها تا چه حد صحيح و مناسب بوده قضاوتش با تاريخ است.
وي خاطرنشان کرد: در حوزه حوادث ساختماني يک اصل بديهي وجود دارد، اينکه اگر ساختماني طبق مقررات ملي ساخته شود فرو نمي‌ريزد. اما مسئله اين است که طبق گزارش رسمي‌وزارت راه و شهرسازي از زلزله اخير کرمانشاه اين مقررات در بين مجموعه‌هاي مسکوني موجود در منطقه رعايت نشده بود. امري که در صورت انجام مي‌توانست از کشته‌ها و خرابي‌هاي بسياري جلوگيري کند.
مظاهريان افزود: بحثي که ما در دو سال گذشته در وزارت راه و شهرسازي به دنبال آن بوديم، کنترل ساختمان و جلوگيري از همين خرابي‌ها بود. در حقيقت داستان آيين‌نامه کنترل ساختماني که وزارت راه و شهرسازي آن را تهيه و طي مشارکت گسترده‌اي به اصلاح آن پرداخت، يک درون مايه اساسي تحت عنوان کنترل ساختمان دارد مسئله‌اي که بايد مسئول واقعي آن مشخص شود. 
 بازار مسکن خالي از سفته بازان است
همچنين مظاهريان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بازار مسکن هم‌اکنون خالي از سفته بازان است و مصرف‌کنندگان واقعي به افزايش ۵۰ درصدي معاملات مسکن کمک کرده‌اند، اما جهش قيمت در سال آينده نخواهيم داشت.افزايش ملايمي‌را در قيمت مسکن و تعداد مبايعه نامه‌ها داريم که جاي نگراني نيست. مي‌توانم اين اطمينان را بدهم که تا سال آينده هم اين فرآيند به نفع خريداران مصرفي بازار است و جايي براي سفته بازان نيست.
وي افزود: در آذرماه افزايش ۵۰ درصدي را در تعداد معاملات نسبت به آذرماه سال گذشته شاهد بوديم. اگر آمار دي ماه بيايد مي‌توان دقيق تر اظهار‌نظر کرد، اما فکر مي‌کنم آمار دي‌ماه مقداري تعديل شده است.
معاون وزير راه و شهرسازي با بيان اينکه وقتي آمار سالانه بازار مسکن را نگاه مي‌کنيم افزايش قيمت نگران کننده نيست و تا حدود نرخ تورم است، تصريح کرد: خوشبختانه دولت توانسته هنوز اين بازار را خالي از بازار سودآوري‌هاي کاذب نگه‌دارد.
مظاهريان در پاسخ به گمانه زني‌ها مبني بر رشد قيمت مسکن در سال آينده گفت: ۵۰ درصد تعداد مبايعه نامه‌ها افزايش يافته و اينکه اعلام مي‌کنند قيمت جهش مي‌کند جوسازي کساني است که مي‌خواهند آپارتمان‌هاي خود را گران بفروشند.
 در تهران ۴۹۰ هزار خانه خالي داريم
وي ادامه داد: در تهران ۴۹۰ هزار خانه خالي داريم که به سختي مي‌توان براي آن‌ها مشتري پيدا کرد. بازار عمومي‌فعلا براي قشر متوسط است و هنوز سودآوري اين بازار کمتر از سپرده‌گذاري در بانک است. ولي خوشبختانه همه نشانه‌ها مثبت است که بازار مسکن به سمت رونق در حال حرکت است. لذا اين اطمينان را مي‌دهم که در ماه‌هاي پيش رو و سال آينده جهش‌هاي قيمتي شديد نخواهيم داشت.
معاون مسکن و ساختمان وزير راه و شهرسازي درباره اين صحبت که برخي مي‌گويند بازار مسکن دچار رکود تورمي‌شده است، گفت: من متوجه رکود تورمي‌نمي‌شوم. اساسا بازارها، بازارهاي رکود و رونق هستند. اگر ديد کلي به بخش مسکن داشته باشيم و موجودي کافي که وجود دارد مي‌بينيم فقط خانه‌هاي گران قيمت نيستند که خالي مانده‌اند. به طور مثال در شهر پرند حدود ۷۰۰۰ مسکن مهر بدون متقاضي داريم؛ بنابراين در سطوح مختلف، قيمت‌هاي فعلي نگران کننده يا نشان دهنده جهش قيمت نيستند.


معاون بهره برداري و سير و حرکت شرکت راه آهن گفت: تست گرم قطارهاي ترانزيت کريدور ايران - چين نشان داد حمل بار از مسير ريلي، کمتر از يک سوم مسير دريا زمان مي‌برد. به گزارش روزنامه تجارت به نقل از صداوسيما، سيد مصطفي داودي اظهار داشت: حمل بار از طريق ريل از بندر شانگ‌هاي در چين تا کشورمان حدود ۱۱ تا ۱۵ روز زمان مي‌برد درحاليکه حمل بار از طريق دريا و جاده بيش از ۵۵ روز به طول مي‌انجاميد. وي افزود: با توجه به اينکه چين بزرگترين شريک تجاري کشورمان است، مذاکرات براي ايجاد کريدور ريلي چين - ايران از سال ۲۰۱۵ آغاز شد و به دفعات، جلسات هماهنگي زيادي بين ايران و چين و همچنين با کشورهاي طول مسير يعني قزاقستان و ترکمنستان برگزار شد تا در نهايت، در سال ۲۰۱۷ به تعرفه‌هاي مشترک دست يافتيم. داودي گفت: در اواخر سال ۲۰۱۷، سه قطار تجاري از چين به سوي ايران حرکت کرده و بار خود را در مقصد، تحويل صاحبان بار دادند. مدت زمان سير اين قطارها با توجه به اينکه مبدا بار‌ها، شهرهاي مختلف چين بود بين ۱۱ تا ۱۵ روز بود و با توجه به مسير ۱۱ هزار کيلومتري، هر قطار روزانه بيش از ۸۵۰ تا هزار کيلومتر مسير را طي کرده است. داودي همچنين در خصوص مذاکره با صاحبان بارهاي بزرگ و تجار تصريح کرد: هم اکنون با دو خودروساز بزرگ کشور که مبدا بارهاي عمده آن‌ها چين است مذاکراتي داشته‌ايم که امضاي تفاهمنامه با يک خودروساز در مراحل نهايي است و با خودرو ساز ديگر هم درحال مذاکره ايم. وي در مورد تعرفه‌ها نيز يادآور شد: تعرفه حمل بار از طريق ريل، کاملا در مقايسه با حمل و نقل دريايي؛ رقابتي و اقتصادي است چراکه هم زمان تحويل بار به يک سوم کاهش مي‌يابد و هم تعرفه‌ها بيشتر از حمل و نقل دريايي نيست ضمن اينکه تعرفه‌ها هم قابل مذاکره با صاحبان عمده بارهاي خاص است. معاون بهره برداري و سير و حرکت شرکت راه آهن جمهوري اسلامي‌ايران، ترانزيت بار را يکي از مزيت‌هاي مهم کشور دانست و تاکيد کرد: ترانزيت ريلي هم براي راه آهن و هم براي صاحبان بار، صرفه و اقتصادي دارد ضمن اينکه با توجه به مسايل زيست محيطي و افزايش امنيت در ريل و کاهش مخاطرات و حوادث جاده اي، براي اقتصاد کشور هم به صرفه است ضمن اينکه منافع مادي هر يک تن ترانزيت بين المللي کالا، ۲.۵ برابر جابجايي بار در داخل کشور است.
رييس بنياد مستضعفان انقلاب اسلامي‌گفت: عمليات اجراي ساخت ساختمان جديد پلاسکو همزمان با دهه فجر انقلاب اسلامي‌در 13 طبقه آغاز مي‌شود. به گزارش روزنامه تجارت به نقل از ايرنا، محمد سعيدي کيا در نشستي خبري اضافه کرد: ساختمان جديد در 100 هزار متر مربع زيربنا در هشت طبقه روي زمين و پنج طبقه زير زمين احداث مي‌شود. وي با اشاره به هماهنگي‌هاي انجام شده با قوه قضائيه و شهرداري تهران، اظهار کرد: ساختمان جديد در زميني به وسعت 9 هزار و 400 متر مربع ساخته مي‌شود و بنياد مستضعفان انتظار دارد با توجه به ابعاد ملي اين پروژه، انتظارات مردم و کسبه پلاسکو و همه سازمان‌ها و نهادها در احداث اين ساختمان جديد تامين شود و اميدواريم با تلاش همه دست اندرکاران بنياد، ساختمان جديد احداث شود. سعيدي کيا با بيان اينکه عمليات خاکبرداري اين ساختمان چهار تا پنج ماه طول مي‌کشد، گفت: در ساختمان جديد پلاسکو براي يک هزار دستگاه خودرو پارکينگ آماده مي‌شود و مابقي آن، به واحدهاي تجاري اختصاص خواهد يافت. در واگذاري واحدهاي جديد به کسبه، ارزش سرقفلي روز هر واحد قبل از تخريب مورد توجه قرار خواهد گرفت و با نظر کارشناسان هر واحد واگذار شده بيش از آن ارزش داشته باشد، مابه التفاوت آن نيز دريافت خواهد شد. طبق توافقي که با شهرداري به عمل آمده، همه مقدمات کار فراهم شده است که بيش از 57 هزار متر مربع آن غيرپارکينيگي و حدود 45 هزار متر مربع آن نيز براي پارکينگ در نظر گرفته شده است.  رئيس بنياد مستضعفان اظهارداشت: با وقوع حادثه ساختمان پلاسکو کارگروهي در بنياد مستضعفان تشکيل شد و تاکنون اين کار گروه براي پيگيري امور 37 جلسه و 152 مصوبه داشته است و با تشکيل اتاق فکري با حضور 7 نفر از معماران و انديشمندان حوزه ساخت وساز کشور، مسابقه‌اي در اين زمينه برگزار و 1300 نفر در آن شرکت و 365 ايده جديد دريافت شد که از بين آن 60 ايده انتخاب و در نهايت 10 طرح به انتخاب داوران به عنوان ايده برتر براي جايگزيني ساختمان جديد پلاسکو برگزيده شد. خوشبختانه تمام مقدمات کار فراهم شده و صورتجلسه آن نيز بين شهرداري تهران، قوه قضاييه و بنياد مستضعفان امضا شده و هفته گذشته نيز با معاونت معماري شهرداري به توافق رسيديم تا همزمان با صدور پيش پروانه مسابقه طراحي و گودبرداري اين ساختمان آغاز شود.