صادرات «گاز مايع» افزايش مي‌يابد
پلاتس به نقل از منابع بازرگاني آگاه خبر داد روند بهبود صادرات LPG ( گاز مايع ) ايران پس از کاهشي که از سپتامبر به دليل توليد کمتر ميدان گازي پارس جنوبي داشت، براي دومين ماه ادامه يافته و از ۳۷۳ هزار تن در دسامبر به ۳۷۴ هزار تن در ژانويه افزايش خواهد يافت.  به گزارش ايسنا، نرم افزار رهگيري کشتي "اس اند پي گلوبال پلاتس" نشان مي‌دهد صادرات LPG ايران در ژانويه به مقصد چين، اندونزي، تايلند، هند، پاکستان و احتمالا شرق آفريقا بوده است.
به گفته منابع آگاه، ايران حدود ۳.۵ ميليون تن LPG در سال ۲۰۱۷ صادر کرد و بالاترين حجم صادرات ماهانه در اوت به ميزان ۴۲۳ هزار تن بود.

ظاهر شدن 4 لکه نفتي در اطراف «سانچي»
مقام‌هاي چيني مي‌گويند نفت نشت کرده از نفتکش ايراني که يکشنبه در آب‌هاي شرق چين غرق شد چهار لکه به وسعت مجموعا ۱۰۰ کيلومتر مربع ايجاد کرده است.
به گزارش مهر به نقل از بي‌بي‌سي، مقام‌هاي چيني مي‌گويند نفت نشت کرده از نفتکش ايراني که يکشنبه در آب‌هاي شرق چين غرق شد چهار لکه به وسعت مجموعا ۱۰۰ کيلومتر مربع ايجاد کرده است.
پيشتر عکس‌هاي ماهواره‌اي دو لکه را نشان مي‌داد. اما تازه‌ترين ارقام سازمان اقيانوس شناسي چين که روز چهارشنبه ناحيه را زير نظر داشته حاکي از وجود چهار لکه با ابعاد مختلف از ۵.۵ کيلومتر مربع تا ۴۸ کيلومتر مربع است.

کاهش خريد نفت هند از ايران سياسي نيست
فريدون برکشلي رايزن سابق انرژي در اوپک با اشاره به اينکه سياست هندي‌ها در کاهش خريد از جمهوري اسلامي‌ايران، چندان سياسي نيست، تصريح کرد: توليد کنندگان و صادر کنندگان بزرگ نفت، جملگي به بازارهاي آسيا چشم دوخته اند. اين درحالي است که بازيگران اصلي بازار، حالا هند را کانون اصلي رشد تقاضاي نفت مي‌دانند. به اين ترتيب مي‌توان گفت بنا به دلايلي که جاي بحث مفصلي دارد، بازار انرژي چين موقعيت دهه ٢٠٠٠ ميلادي خود را به تدريج از دست مي‌دهد. توليد کنندگان و صادر کنندگان بزرگ در آسيا و به ويژه در هند، در حال ساخت پالايشگاه هستند تا بازار تضمين شده‌اي داشته باشند.


هشدار در مورد رشد انفجاري توليد نفت آمريکا، کانادا و برزيل
آژانس بين المللي انرژي اعلام کرد رشد «انفجاري» توليد نفت آمريکا در سال جاري ميلادي به دليل افزايش قيمت‌ها، احتمالا موجب خنثي شدن کاهش بيشتر توليد نفت ونزوئلا خواهد شد. به گزارش تسنيم به نقل از بلومبرگ، آژانس بين المللي انرژي در اولين گزارش خود در سال 2018 اعلام کرد، رشد «انفجاري» توليد نفت آمريکا در سال جاري ميلادي به دليل افزايش قيمت‌ها، احتمالا موجب خنثي شدن کاهش بيشتر توليد نفت ونزوئلا خواهد شد. آژانس بين المللي انرژي همچنين در اين گزارش پيش بيني خود از رشد توليد نفت توليد کنندگان غيراوپکي را 100 هزار بشکه نسبت به گزارش قبلي اش افزايش داده و به 1.7 ميليون بشکه در روز رسانده است. آژانس همچنين هشدار داده که به دليل وضعيت‌هاي نامشخص ژئوپلتيک و ريسک‌هاي متوجه صنعت نفت ونزوئلا سال 2018 مي‌تواند يک سال «پرنوسان» براي بازار نفت باشد. در اين گزارش همچنين آمده است: «عامل مهم تاثير گذار در بخش عرضه نفت در سال 2018 رشد سريع توليد نفت آمريکاست... رشد انفجاري در آمريکا و افزايش قابل توجه توليد در کانادا و برزيل بسيار بيشتر از کاهش‌هاي قابل توجه احتمالي در توليد ونزوئلا و مکزيک خواهد بود.» آژانس بين المللي انرژي پيش بيني کرده که توليد نفت خام آمريکا در سال جاري 1.35 ميليون بشکه در روز افزايش يابد که 240 هزار بشکه در روز بيشتر از پيش بيني قبلي است. آژانس همچنين گفته که با توجه به بدهي‌هاي دولت ونزوئلا و وضعيت وخيم شبکه نفت اين کشور ممکن است توليد اين کشور بيش از 270 هزار بشکه سال گذشته کاهش پيدا کند.

پيوستن غول‌هاي انرژي به جمع خريداران نفت ليبي
شرکت‌هاي رويال داچ شل و BP با قراردادهاي سالانه براي خريد نفت ليبي توافق کردند که گوياي بهبود روند توليد و امنيت اين کشور و جلب شدن غول‌هاي نفتي جهان است. به گزارش ايسنا، بلومبرگ به نقل از منابع آگاه نوشت: قرارداد شل با شرکت ملي نفت ليبي نخستين قرارداد در نوع خود از سال ۲۰۱۳ است و تحت اين قرارداد، بزرگترين شرکت نفتي اروپا نخستين محموله خود را تا چند روز آينده بارگيري خواهد کرد. شرکت BP که در سال ۲۰۱۷ قرارداد بلندمدت نداشت نيز براي امسال به توافق رسيده است. ليبي در سال ۲۰۱۷ با فروکش کردن آتش منازعات داخلي، توليد نفت خود را به بيشترين ميزان در چهار سال گذشته رسيد. بازگشت شل و BP به فهرست مشتريان، خبر خوبي براي ليبي خواهد بود که توليدش همچنان پايين‌تر از دوران حکومت قذافي مانده است. افزايش توليد نفت ليبي به دليل تعهداتي که اين کشور تحت توافق محدوديت توليد اوپک دارد، چالش برانگيز خواهد بود. شل در اوت نخستين محموله نفت ليبي در پنج سال گذشته را به صورت يک محموله تک خريداري کرده بود اما طبق آمار بلومبرگ، برخلاف شرکت‌هاي مانند ويتول و گلنکور در فهرست خريداران قراردادي اين کشور در سال ۲۰۱۷ نبود.


مدیرعامل آب منطقه‌ای تهران هشدار دارد؛
مديرعامل آب منطقه‌اي تهران گفت: بر اساس آمار ميزان بارندگي در تهران ۳۵ ميليمتر بوده که نسبت به سال گذشته ۶۶ درصد منفي است. همين مساله وخيم بودن شرايط سدهاي تهران را نشان مي‌دهد. بختياري در گفت‌وگو با ايسنا، با بيان اينکه برفي که در تهران آمد بسيار ناچيز بود و نمي‌تواند تاثير چنداني بر ميزان منابع داشته باشد گفت: حجم مخازن سدهاي استان تهران نسبت به سال گذشته ۱۶ ميليون مترمکعب منفي است. به گفته وي سال گذشته ميزان ارتفاع ذخيره برف در تهران ۱.۵ متر بود که متاسفانه امسال تقريبا ذخيره برفي صفر است و با توجه به اينکه سدهاي تهران رژيم برفي دارند و عمدتا تا تيرماه از ذخيره برفي استفاده مي‌کنيم اين موضوع نگراني‌هايي را به وجود آورده است. وي با بيان اينکه وضعيت بارندگي‌ها امسال در استان تهران مطلوب نيست تاکيد کرد: براي رسيدگي به اين بحران جلسات متعددي را با شرکت آب و فاضلاب برگزار کرده‌ايم تا بتوانيم بدون هيچ مشکلي تابستان سال آينده را پشت سر بگذاريم. وي با اشاره به اهميت مديريت مصرف اظهار کرد: لازم است که در اين شرايط مشترکان ۱۰ تا ۱۵ درصد مديريت مصرف داشته باشند چرا که تنها از اين طريق مي‌توان تابستان را بدون مشکل در تامين منابع آبي پشت سر گذاشت. وي اظهار کرد: به جد خواهش ما از مشترکان اين است که به مساله مديريت مصرف توجه ويژه داشته باشند. گرچه نگراني‌هايي براي تامين آب در فصل تابستان وجود دارد اما اميدواريم که با برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته مشکل خاصي ايجاد نشود. وي تصريح کرد: از هم‌اکنون به فکر جيره‌بندي منابع آبي نيستيم اما لازم است که مشترکان نکات لازم در مصرف آب را پيشه کار خود کنند و با نگاه جدي‌تري به اين مساله توجه داشته باشند.
حجم مخازن سدها ۱۴درصد کاهش يافت
بر اساس آخرين آمار وضعيت بهره‌برداري مخازن سدها از اول مهر تا ۲۰ دي ماه سال جاري حجم مخازن‌ سدها ۱۴ درصد کاهش داشته و از ۲۳.۷۱ ميليارد مکعب به ۲۰.۳۸ ميليارد متر مکعب کاهش يافته است. براساس داده‌هاي موجود در حال حاظر ظرفيت کل مخازن سدهاي کشور ۵۰.۰ ميليارد متر مکعب اعلام شده و ميزان ورودي آب به سدها نيز ۳۳ درصد کاهش يافته است. علاوه‌بر اين در حال حاضر ۴۱ در صد مخازن سدهاي کشور پر است در حالي است سال گذشته در همين زمان ۵۰ درصد مخازن سدهاي کشور پر بوده است. همچنين ميزان خروجي سدهاي کشور نيز با شش درصد کاهش روبرو بوده به طوري‌که سال قبل ميزان خروجي سدها ۸.۱۶ ميليارد متر مکعب اعلام شده و امسال اين عدد به ۷.۶۸ کاهش پيدا کرده است.


پیگیری برای بازگرداندن فرد متخلف به ایران از طریق اینترپل
وزير نفت ضمن ارايه توضيحاتي پيرامون اختلاس در بخش اکتشاف نفت، گفت: تا اينجا ميزان اختلاس حدود 100 ميليارد تومان اعلام شده است. به نقل از خانه ملت، «بيژن زنگنه» درباره انتشار اخباري مبني بر اختلاس ميلياردي يکي کارکنان وزارت نفت، گفت: اين فرد يکي از کارمندان بخش اکتشاف بوده که تخلف کرده است و خود کارکنان بخش اکتشافات اين تخلف را کشف کرده اند. وي با اشاره به اينکه اين فرد به مقامات قضايي معرفي شده است، افزود: مقامات قضايي با جديت اين موضوع را دنبال مي‌کنند. زنگنه افزود: اين فرد در حال حاضر به خارج از کشور فرار کرده و مقامات قضايي از طريق اينترپل پيگير هستند که اين فرد را به کشور بازگردانند؛ علاوه بر اين در حال بررسي هستند که اگر اين فرد همدستي دارد با آن برخورد کنند. وزير نفت با بيان اينکه به دليل قصور، چند نفر از مسئولان را در اکتشاف از پست‌هايشان برکنار کرده‌ام گفت: بر اين اساس تاکنون يک نفر به هيات تخلفات معرفي شده و ممکن است چند نفر ديگر به دليل قصور و اهمال در انجام وظيفه به هيات تخلفات اداري وزارت نفت معرفي شوند.
زنگنه درباره اختلاس ميلياردي در وزارت نفت به مردم توضيح دهد
نماينده مردم مبارکه طي تذکري از وزير نفت خواستار توضيحاتي درباره اختلاس ميلياردي در اين وزارتخانه شد.
به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ زهرا سعيدي نماينده مردم مبارکه طي تذکر شفاهي در صحن علني روز چهارشنبه (27 دي ماه) ضمن گلايه از خشکي زاينده‌رود گفت: طرح احياي زاينده رود بايد هر چه زودتر محقق شود. نماينده مردم مبارکه همچنين در تذکري خطاب به وزير نفت اظهار کرد: تمامي‌نهادهاي ذيربط بايد تلاش کنند تا ابعاد حادثه دردناک نفتکش سانچي براي من مشخص شود و وزيرنفت بايد کمک کاري در اين وزارتخانه را بر عهده بگيرد نه اينکه از زير بار آن شانه خالي کند. وي ادامه داد: در اين چند روز وقوع حادثه خبري از وزير نفت نبود، آقاي زنگنه کجاست که درباره اين اتفاق توضيح دهد. سعيدي با بيان اينکه وزير نفت بايد درباره اختلاس صورت گرفته در بدنه اين وزارتخانه به مردم توضيح دهد، بيان کرد: وزير بايد توضيح دهد که آيا اين موضوع مطرح شده در رسانه‌ها صحيح بوده، چگونه مي‌شود که چنين اختلاسي در اين وزارتخانه رخ دهد و وزير توضيح شفافي به مردم ندهد. نماينده مردم مبارکه تريح کرد: وزارت نفت در کوچکترين ملاحظات و مسائل مي‌گويد پول ندارد و مواد مورد نياز پلي‌اکليل را از پالايشگاه عليرغم مذاکرات اختصاص نمي‌دهد، چگونه مي‌شود که مديري در اين وزارتخانه تا اين سقف اختلاس مي‌کند.اين نماينده مردم درمجلس دهم در تذکري به وزير آموزش و پرورش يادآور شد: نمي‌توان با اين روش سيستم وزارت آموزش و پرورش را هدايت کرد و وزير بايد براي انتخاب افراد در حوزه وزارت آموزش و پرورش تصميم‌گيري جدي کند.
وي افزود: مي‌گويند نماينده در کار اجرايي دخالت مي‌کند،دو سال است که آموزش و پرورش مبارکه معاون ندارد و يک رئيس گذاشته که 6 شهر پرجمعيت را بايد اداره کند؛اما براي انتخاب معاون پاسخي داده نمي‌شود.

صندوق بين المللي پول اعلام کرد، سريلانکا تا ماه آينده بدهي نفتي ۴۲ ميليون دلاري خود به ايران را تسويه خواهد کرد.

به گزارش تسنيم به نقل از پايگاه خبري ديلي ميرور، صندوق بين المللي پول اعلام کرد، سريلانکا فوريه امسال بدهي نفتي 42 ميليون دلاري خود به ايران را تسويه خواهد کرد.

در گزارشي که صندوق بين المللي پول از اقتصاد سريلانکا منتشر کرده آمده است: «بعد از برقراري يک مکانيزم پرداخت، بدهي‌هاي خارجي از طريق بانک توسعه صادرات ايران و بر اساس يک برنامه زمان بندي شده که در اختيار مقامات ايران نيز قرار داده شده در حال پرداخت است و تا فوريه 2018 صاف خواهد شد.» بر اساس اين گزارش، سريلانکا تا اواسط سال 2017 ميلادي 42 ميليون دلار بدهي نفتي معوق به ايران داشته که 13 ميليون دلار آن مربوط به سال 2016 بوده است. مشکلات در برقراري يک چهارچوب پرداخت موجب عدم پرداخت اين بدهي‌ها شده بود. بدهي‌هاي معوق سريلانکا به ايران از سال 2013 و به دليل مشکلات بانکي ناشي از تحريم‌هاي آمريکا عليه ايران ايجاد شد.